Het was simpelweg niet in me opgekomen om dat op die manier te doen, noch denk ik dat het veel uitgehaald had. Misschien was ik wel wat naief om te geloven dat dit niet in een discussie zou uitmonden; ik heb dit topic dan ook dusdanig gestart omdat ik regelmatig op V&A kijk en ik er "schoongenoeg" van heb om zulke "vervuiling" tegen te komen op een platform dat ik zo waardeer, en dat ik echt vind dat het beleid herzien zou moeten worden. Maar goed, ik heb zeker geen spijt van dit topic te openen, sterker nog, ik denk achteraf gezien dat het misschien wel beter is, omdat het scalping nu weer eens publiekelijk aan de kaak gesteld wordt, we zijn tenminste een vrij land om dit te uiten. Een DM naar een beleidvoerder zou dan achteraf gezien mijn woord tegen alle beleidmakers zijn en dit zou dan alleen in mijn eigen DM zichtbaar zijn. Nu heeft het misschien wat meer draagvlak gecreëerd om het beleid eens écht onder de loep te nemen (of niet natuurlijk), misschien had ik er beter een discussietopic van kunnen maken. Ik zal het zeker in gedachte houden, maar ik weet niet of dat betekent dat ik volgende keer een DM naar een admin zou sturen.
MAX3400 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:49:
[...]
Spreek die dan eens keihard uit ipv je "netjes" in allerlei bochten te wurmen om maar niemand voor het hoofd te stoten en bepaalde posts dan ook voorzien van smileys om je uitspraak nog minder "scherp" te maken?
Ik begrijp niet zo goed waar je me van beticht...Je vindt dat ik me harder moet uitlaten, minder smileys moet gebruiken en je vindt dat ik me in allerlei bochten wurm om niemand voor het hoofd te stoten?
Volgens mij heb ik toch wel degelijk met duidelijke bewoordingen gezegd wat ik belangrijk vind in dit hele alles.
En wat is er mis mee om een beetje na te denken over hoe ik dingen het beste of minst onvriendelijk/hard zou kunnen zeggen? Waarom is dát wat ter discussie gesteld wordt en waarom zou ik keiharde uitspraken/bewoordingen moeten gebruiken, wordt dat écht meer gewaardeerd?
Bedoel je nou ook dat ik regels voor het beleid moet gaan verzinnen en hier opsommen in harde bewoordingen om scalping tegen te gaan? Ik zou in dat geval ook gewoon hardop denken wat ík in eerste instantie zou doen, want ik ben geen beleidsmaker; ik heb wel ideeen erover, maar ik weet ook niet of die dan weer correct zijn of ethische vragen oproepen. Ik ben een mens, die zich ook gewoon kan/mag vergissen, maar dat doet niks af aan het feit dat ik scalping of podium geven aan scalping bij gebrek aan regels (of om maar geen standpunt erover te willen innemen) incorrect vind.
Ik zou bijvoorbeeld artikel 6b verrijken met dat het verboden zou moeten zijn om bij nieuwe producten met zeer lage tot geen verkrijgbaarheid (vul maar een getalletje in of laat maar een formule los op wat "verkrijgbaarheid" beslaat) die producten niet in de V&A te verhandelen wanneer die x-% boven de nieuwprijs in de pricewatch ligt (wederom, vul maar een getalletje in) en waarvan 1 verkoper er meer dan 2 in een korte periode (vul getalletje in) verhandelt.
Ik denk dat hierdoor handelaren dan dichterbij de pricewatch prijs gaan zitten, en toch nog wat winst kunnen krijgen, maar niet exorbitant hoge bedragen vangen, waardoor kopers ook wat gunstiger uit zijn en onbewuste kopers wat meer beschermd worden. Handelaren bedenken zich dan wel of ze uberhaupt moeten beginnen aan 10 stuks inkopen om aan woekerprijzen te verkopen, en hopelijk in het verlengde bewust worden dat ze misbruik maken van het psychologische concept van de mens van iets willen hebben op het moment dat het schaars is. Dit laatste is mijn ideaalbeeld, maar niet realistisch want als je zo'n instelling hebt, dan geef je niet genoeg om de ethiek erachter en I cannot argue someone into caring about it (dat blijkt nu ook wel weer). In ieder geval win-win voor allebei de partijen zonder dat je in ethische discussies dreigt te verzanden.
Als je dat allemaal niet zou willen doen vanwege het "vele werk", zou de next best thing zijn om kunnen om automatisch een notitie bij een V&A-advertentie te zetten met "LET OP, prijs is x-% hoger dan pricewatch nieuwprijs". Dan maak je gebruikers tenminste bewust, zonder dat je iemand iets verbiedt.
Daarnaast kun je gebruikers de mogelijkheid geven om andere gebruikers te blokkeren voor V&A zodat zij kunnen kiezen om geen scalping of woekerprijzen te zien.
Er zijn tig dingetjes om het in ieder geval zichtbaarder te maken zonder dat je echt een beleidswijziging gaat doorvoeren.
@
Microkid @
Bor Bedankt voor de duidelijkheid, en ik zal dat als beste antwoord aanduiden voor dit topic.
EDIT: LOL jullie hebben je eigen antwoord zelf gemarkeerd als beste antwoord. Ik dacht dat dat iets was voor de TS. Blijkbaar niet.
Was zeker niet waar ik op gehoopt had, maar wel verwacht. Ik ben het er niet mee eens en ik vind jammer dat er toch zo over het ethische concept heen geskipped wordt, want hoe je het ook wendt of keert: een aankoop of verkoop doen heeft gewoon een ethisch aspect waar veel kwaad bloed mee gezet kan worden (en in stand gehouden wordt).
Als jullie vinden dat het topic gesloten kan worden, om verdere discussie (waar we nu niet uit gaan komen) te staken, dan be my guest. De vraag is in ieder geval beantwoord.
Note to self: Toch heb ik hoop dat de wereld ooit weer gaat draaien op empathie en ethiek, en niet alleen op zelfvernietigende systemen die uitbuiting en moreel verwerpelijk gedrag beloont. Ik zou graag zien dat vooraanstaande bedrijven stelling zouden nemen hierin en een voortouwpositie bekleden, in plaats van afwachten totdat het zichzelf gaat opeten en het absolute dieptepunt bereikt wordt (en veel "slachtoffers" meegenomen zijn geweest). Ik hoop dat we in een wereld gaan leven waarbij het normaal is om moreel bezwaarlijke kwesties aan de kaak te stellen, in plaats van kritiek op wat de default hoort te zijn te normaliseren, maar wellicht ben ik té naief en wil ik nu teveel dan waar we blijkbaar pas klaar voor zijn.