Ik denk behoorlijk true to size, misschien iets kleiner (heb alleen een liniaal..)guapper schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:04:
@sheepdog Hoe breed vallen die banden in werkelijkheid als ze op je velgen liggen?
Dan zit er niets anders op dan 2 biba's te kopen en het te testen en terug rapporteren voor de rest van de community ben ik bang... 
zet 'm op!
zet 'm op!
[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 20-03-2026 14:57 ]
Mooi Strava rondje @GerbenBK. Volgens mij heeft he who shall not be named wat inspiratie opgedaan van mijn bovenste lusje, maar heeft hij het stukje zand bij Kootwijk er niet uitgehaald zo te zien
.
Ps, ik fietste het eerste stukje zand overigens wel gewoon door ^^
.
Ps, ik fietste het eerste stukje zand overigens wel gewoon door ^^
Haha, ik ga m'n best doen om dit eens even heel wetenschappelijk te vergelijken (zal je zien dat ik halverwege een spijker door m'n band krijg).guapper schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:56:
Dan zit er niets anders op dan 2 biba's te kopen en het te testen en terug rapporteren voor de rest van de community ben ik bang...
zet 'm op!
Volgens mij heeft @GerbenBK een route van 1 of andere sukkel gejat.Requiem19 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:05:
Mooi Strava rondje @GerbenBK. Volgens mij heeft he who shall not be named wat inspiratie opgedaan van mijn bovenste lusje, maar heeft hij het stukje zand bij Kootwijk er niet uitgehaald zo te zien.
Ps, ik fietste het eerste stukje zand overigens wel gewoon door ^^.
Hij wil.
Haha ja, het was een heerlijke route, lekker doorfietsen met niet veel wortel-draai-en-keer-paden. Het was er ook een prachtige dag voor! Dat stukje zandhappen mocht de pret zeker niet drukken en de Chouffjes achteraf smaakten er extra lekker door. Collega's waren ook zeer te spreken over de routebouwer, maar natuurlijk geheimzinnig over gedaan.Requiem19 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:05:
Mooi Strava rondje @GerbenBK. Volgens mij heeft he who shall not be named wat inspiratie opgedaan van mijn bovenste lusje, maar heeft hij het stukje zand bij Kootwijk er niet uitgehaald zo te zien.
Ps, ik fietste het eerste stukje zand overigens wel gewoon door ^^.
![]() | ![]() |
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Ik.Stillekracht schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:55:
Wie heeft de gouden tip?
Ik heb dezelfde zure appel gekregen en me er doorheen gebeten. Spyre TRP remmen zijn niet zelfstellend, zoals hierboven al staat. Ik vond het volkomen ruk en heb de hele hap vervangen door hydraulische remmen die wel zelfstellend zijn. Probleem opgelost.
Mogelijk lukt met mensen met gouden handen, goed supergoed ontwikkelde fijne motoriek en subtiel gevoel in de vingers wel, maar ik val niet in die categorie.
Duidelijk. Ik hoor voor alle kanten wat terug van mensen. Ik peins nog even door wat de keuze wordt. Klinkt uiteindelijk ook beetje wat je voorkeur is en hoe je je fiets gaat gebruiken en wat je wilt doen qua onderhoud.Predator schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:20:
[...]
Persoonlijk heb ik zelf enkel SPD op zowel mijn racefiets als gravelbike. Ik vind het veel handiger om 1 systeem te hebben, en dan kies ik SPD. Ik kan daar ook gewoon makkelijk mee rondlopen, geen slijtage op de cleats, geen probleem met modder, en 2 zijdige pedalen.
Maar rij vooral waar je je comfortable mee voelt. Als je weinig gaat afstappen, en niet veel gravel doet ... dan maakt het niet zoveel uit.
Als je geen zin hebt in het extra werk en onderhoud om je wielset tubeless te maken en houden, blijf dan gewoon met binnenbanden rijden. Zorg gewoon dat je zowel je wielset als je banden tubeless ready zijn.
Het is dan niet zo'n issue om ze later nog tubeless te maken. Al mijn gravel wielsets zijn tubeless, maar zelf vind ik het niet erg om aan mijn fietsen te prutsen
Als je wel commit op tubeless, zorg dan dat je het ook correct doet, en niet met expired sealant rondrijdt.
Het is niet omdat je nog iets hoort klotsen in je band, dat je sealant echt nog niet goed is. Sommige sealant droogt op, maar ik heb er ook al gezien die heel vloeibaar bleef maar niet niks meer stolt. Zeker op tijd wisselen.
Ik heb op mijn fiets (met twee wielsets voor gravel en weg). Had eerst SPD pedalen (komende van SPD-SL) maar ben geswitcht naar Look X-Track Race (carbon variant, er is ook een reguliere). Die heeft meer oppervlakte, werkt met dezefde cleats als SPD en met deze pedalen vind ik ook op de weg echt prima fietsen. Dus staar je niet blind op alleen Shimano SPD.kwet schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 06:56:
[...]
Duidelijk. Ik hoor voor alle kanten wat terug van mensen. Ik peins nog even door wat de keuze wordt. Klinkt uiteindelijk ook beetje wat je voorkeur is en hoe je je fiets gaat gebruiken en wat je wilt doen qua onderhoud.
Ik ga binnenkort een week naar Landal Stroombroek in Braamt (5km ten zuiden van Doetinchem). Heeft iemand nog leuke routes in de buurt tussen ca. 40-100km? Alvast bedankt!
https://achterhoek.nl/Gravelbikeroutes3dav0d3 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:46:
Ik ga binnenkort een week naar Landal Stroombroek in Braamt (5km ten zuiden van Doetinchem). Heeft iemand nog leuke routes in de buurt tussen ca. 40-100km? Alvast bedankt!
misschien heb je hier wat aan (tip: Google-> gravelroutes Achterhoek..)
Hi Ha Hopjesvla
Thx. Die had ik gezien. Eigenlijk is het rondje 'Gravelroute Montferland' de enige die start in Braamt. Voor de rest is het zeker >10km naar dichtstbijzijnde punt in de route. Dat is zeker voor de korte rondjes (met partner) niet ideaal.Hopjesvla79 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:01:
[...]
https://achterhoek.nl/Gravelbikeroutes
misschien heb je hier wat aan (tip: Google-> gravelroutes Achterhoek..)
Persoonlijk vind ik de Montferland route de mooiste route van de lijst, veel bos, uit de wind en een beetje hoogteverschil.3dav0d3 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Thx. Die had ik gezien. Eigenlijk is het rondje 'Gravelroute Montferland' de enige die start in Braamt. Voor de rest is het zeker >10km naar dichtstbijzijnde punt in de route. Dat is zeker voor de korte rondjes (met partner) niet ideaal.
Rij nu met SRAM Apex, zag net deze imo leuke aanbieding van Force D1 shifters voorbij komen, deze hebben volgens de specificaties uit deze advertentie contact-point-adjustment, ik heb geen idee of dat nu merkbaar beter is dan Apex ? Heeft iemand hier misschien daar ervaring of kennis mee. Weet dat Force E1 en/of Hope RX4 veel beter is, maar daar hangt een wat ander prijskaartje aan.
https://www.bike-discount...ibenbremse-vorne-top-deal
Wat ik vreemd vind is dat op de website van SRAM, er geen contact-point-adjustment bij staat maar in deze video van SRAM weer wel
YouTube: SRAM Force® eTap® AXS™ HRD Shift-Brake Levers
https://www.sram.com/en/sram/models/ed-frc-d2
Wat ik vreemd vind is dat op de website van SRAM, er geen contact-point-adjustment bij staat maar in deze video van SRAM weer wel
Moet je de route ff iets aanpassen maar dit is een mooie route 👌🏻3dav0d3 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:46:
https://outdoorachterhoek.nl/Oude-IJsseltocht
(Woon er in de buurt en deze al paar keer gefietst en blijft mooi).
Ik heb ook nog de gravelroute van "Scheffer keukens" van afgelopen najaar, start in buurt van Doetinchem en dan richting hengelo en Ruurlo (87km).
En als je interesse hebt, heb ik ook nog wel een gravelroute rondom de Slangenburg (is ook aardig in de buurt van Stroombroek).
Verder idd Montferland 👍🏻
[ Voor 14% gewijzigd door rinslll op 22-03-2026 01:11 ]
Ik zit daar ook regelmatig om te fietsen. Hieronder mijn routes:3dav0d3 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:46:
https://www.komoot.com/nl...AaKeNaxT5taQg4ZIv&ref=wtd
https://www.komoot.com/nl...2AsbXpSzVdagIPAbT&ref=wtd
https://www.komoot.com/nl...VXNmhW9umVFtblcqt&ref=wtd
https://www.komoot.com/nl...bCa34cWd8aNlk62UM&ref=wtd
https://www.komoot.com/nl...BZ3C34fQEg0gzHE9K&ref=wtd
Als je geen toegang hebt tot Komoot stuur dan even een PM. Dan stuur ik je de GPX-en.
Have fun daar! Het zijn mooie ritten!
Ik heb diverse reacties gehad. Dank daarvoor!Stillekracht schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:58:
Yep, dat weet ik en doe ik ook, maar dat is het probleem niet. Het probleem zit in de blokken + remschijf.
Voor de zekerheid heb ik de afstelling nog goed nagelopen. Daar heb ik subtiel nog iets kunnen verbeteren.
Ik had de blokken al weer gereinigd. Het remt nu iets beter. Omdat ik twee dingen tegelijk heb gewijzigd weet ik niet waarom het iets beter is. (nou ja beter.....ik bedoel minder slecht)
Ik heb ook mevrouw en mijnheer AI de vraag gesteld. Daar komt naar voren dat de blokken verglaasd kunnen zijn omdat ik zo weinig rem en altijd vlak rij. Meer remmen en af en toe afdalen zou beter zijn.
Dit weekend kon ik ineens mijn voorderailleur (Ultegra R8000) niet meer op het grote blad krijgen. Nu daar maar even de energie insteken. Zag er interne schoon uit. Voor de zekerheid goed gereinigd en weer gesmeerd. Het begint weer wat te werken, maar nog niet optimaal.
Na 700.000Km met Campagnolo gereden te hebben en nooit problemen valt het mij wel tegen met mijn eerste fiets met Shimano
Volgens mij gaf je aan dat je het onderhoud en afstellen zelf deed? Misschien is het dan gewoon een learning curve na een paar decennia gewenning met een ander systeem.Stillekracht schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:08:
[...]
Na 700.000Km met Campagnolo gereden te hebben en nooit problemen valt het mij wel tegen met mijn eerste fiets met Shimano
Er zijn hele volkstammen die met Shimano vergelijkbare of hogere kilometrages afleggen zonder noemenswaardige problemen.
Misschien kabel weer even op spanning brengen? Calvin kan altijd helpen
[ Voor 7% gewijzigd door GerbenBK op 23-03-2026 13:30 ]
Er zitten inderdaad wat meer schroeven op dan ik gewend ben.
Bij de R8000 voorderailleur moet je de klemschroef voor de kabel op de derailleur op de juiste wijze monteren. Als je dan de kabelschroef hebt aangedraaid kan je met een kleine andere schroef op de derailleur de kabelspanning nog iets verhogen. Daarmee was het opgelost. Ik ben alleen gewend aan barrel adjusters tussen de kabel.
Opgelost :-)
Bij de R8000 voorderailleur moet je de klemschroef voor de kabel op de derailleur op de juiste wijze monteren. Als je dan de kabelschroef hebt aangedraaid kan je met een kleine andere schroef op de derailleur de kabelspanning nog iets verhogen. Daarmee was het opgelost. Ik ben alleen gewend aan barrel adjusters tussen de kabel.
Opgelost :-)
700.000 km!? En dat is geen typefout?Stillekracht schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:08:
[...]
Ik heb diverse reacties gehad. Dank daarvoor!
Voor de zekerheid heb ik de afstelling nog goed nagelopen. Daar heb ik subtiel nog iets kunnen verbeteren.
Ik had de blokken al weer gereinigd. Het remt nu iets beter. Omdat ik twee dingen tegelijk heb gewijzigd weet ik niet waarom het iets beter is. (nou ja beter.....ik bedoel minder slecht)
Ik heb ook mevrouw en mijnheer AI de vraag gesteld. Daar komt naar voren dat de blokken verglaasd kunnen zijn omdat ik zo weinig rem en altijd vlak rij. Meer remmen en af en toe afdalen zou beter zijn.
Dit weekend kon ik ineens mijn voorderailleur (Ultegra R8000) niet meer op het grote blad krijgen. Nu daar maar even de energie insteken. Zag er interne schoon uit. Voor de zekerheid goed gereinigd en weer gesmeerd. Het begint weer wat te werken, maar nog niet optimaal.
Nope... jong begonnen en still going strong. Gemiddeld 16.000 per jaar. Tegenwoordig wat minder dan het gemiddelde. De eerst 20 jaar wat meer dan het gemiddelde.
(Ben benieuwd hoeveel @DDX er op heeft zitten als hij mijn huidige leeftijd heeft. Ik weet niet hoe jong hij is begonnen. Maar als hij er >40.000 per jaar rijdt gaat hij er ver overheen)
[ Voor 22% gewijzigd door Stillekracht op 23-03-2026 17:42 ]
Je eerste fiets met Shimano? Dan hebben we het over de Wind die je 4 jaar geleden tweedehands kocht? En daar heb je nu voor het eerst wat bij moeten stellen aan de voorderailleur? Lijkt mij geen reden tot klagenStillekracht schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:08:
[...]
Hij wil.
Yes, dat is m.
De rechter shifter heeft ook onderweg al een keer problemen gehad.
Doordat ik altijd veel alleen heb gereden en lange afstanden reed heb ik altijd de filosofie gehad om self-supported te zijn onderweg. Daarom ben ik ook blij met de mechanische remmen.
De problemen met de shifters waren beiden niet onderweg op te lossen. Helaas.....
Het goede nieuws was dat ik zondag een mooie cadans training had (110rpm). En .....mevrouw Stillekracht was blij dat mijn shifter het niet deed :-)
De rechter shifter heeft ook onderweg al een keer problemen gehad.
Doordat ik altijd veel alleen heb gereden en lange afstanden reed heb ik altijd de filosofie gehad om self-supported te zijn onderweg. Daarom ben ik ook blij met de mechanische remmen.
De problemen met de shifters waren beiden niet onderweg op te lossen. Helaas.....
Het goede nieuws was dat ik zondag een mooie cadans training had (110rpm). En .....mevrouw Stillekracht was blij dat mijn shifter het niet deed :-)
Omdat er een hele kleine kans is dat er onderweg iets gebeurt met hydraulische remmen wat je niet zelf kunt fixen, rijd je nu met mechanische remmen waar je al tijden mee aan het tobben bent en die je blijkbaar niet goed werkend krijgt. Ik zou die keuze eens opnieuw overwegen.
Hij wil.
De remkracht / verkortte remweg alleen al kan een lifesaver zijn, zeker in een relatief vochtig land als NL.
Op strava zit ik inmiddels 'bijna' op de 500k.Stillekracht schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:38:
[...]
(Ben benieuwd hoeveel @DDX er op heeft zitten als hij mijn huidige leeftijd heeft. Ik weet niet hoe jong hij is begonnen. Maar als hij er >40.000 per jaar rijdt gaat hij er ver overheen)
Strava ontdekt in 2012 volgens mij en daarna is het steeds 'gekker' geworden
Hier reed ik in 2 jaar tijd bijna 14.000km mee, maar toen ontdekte ik vorig jaar helaas dat het frame toch begon te scheuren op de plek waar ik een gaatje voor de dropperkabel had gemaakt. Kreeg onlangs van een framebouwer de tip om dat volgende keer meer aan de zijkant ipv in het midden te doen, nou ja, die onthouden we dan maar. Nog overwogen om het frame te laten repareren, maar met de kosten daarvan + nieuwe spuiten of coaten zit je ook al op nieuw-frame-prijzen.MartijnGizmo schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:24:
[...]
Toen kondigde Soma eind vorig jaar ineens de Jawbone aan
[...]
[Afbeelding]
[...]
Dus weer hele zoektocht naar fietsen, de combo beetje slack, ruimte voor dikke banden en horizontale dropouts (voor Rohloff-naaf) is toch een lastige. Ook nog gekeken naar hardtail MTB-frames, maar die zijn tegenwoordig natuurlijk allemaal suspension-corrected, en dan moet er een hele lange vork in of eindig je met korte headtube en lage BB als je qua balhoofdhoek wegkomt met een kortere vork.
Uiteindelijk uitgekomen op een Surly Grappler... beetje quirky (net als de berijder), verkrijgbaar in paars en bijna al mijn onderdelen kon ik zo overzetten. M'n MTB (Karate Monkey) tijdje terug omgebouwd naar derailleur en eerder al naar carbon voorwiel, dus daar had ik een hele wielset van over, met nog een Rohloff-naaf én dynamo die zo in dit frame passen. Met WTB KOM i40 velgen, beetje breed voor een 2.25 band, maar dat schijnt helemaal de trend te zijn, dus ook maar meteen eens proberen.
Ik was bijna klaar met de dry-build, moest alleen nog even langere remleidingen erop maken:
:strip_exif()/f/image/RseYw6yEvlsomVSSZdUAYQ6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas sloeg nog geen 24 uur na het maken van deze ^^ foto het noodlot toe: ik deed op een andere fiets rustig rondje in de buurt van huis ivm gevoelige knie, toen een tegemoetkomende scooter de stoeprand raakte, onderuit ging en mij omver maaide.
:strip_exif()/f/image/z5wyzWaD1j4KyZDQlnOBZYWG.jpg?f=fotoalbum_large)
Weekje later aan geopereerd, plaat erop met 10 schroeven (bij sportieve mensen zetten ze het liever meteen goed vast) en 8 dagen daarna moest ik al op controle komen. Nou heb ik 7 jaar geleden hetzelfde traject al eens meegemaakt (daar is die dwarse schroef helemaal rechts een overblijfsel van), en toen liep ik echt een hele tijd met m'n arm ingesnoerd. Dit keer niet, de chirurg was helemaal blij met zijn inspanningen, en kreeg van em te horen dat ik alles weer mag.
- "Ohja, maar ik fiets graag, dan ga ik voorlopig wel wandelen"
- "Je kunt gewoon weer fietsen hoor, wel op je stadsfiets dan, voorlopig even niet op de racefiets"
MAAR IK HEB HELEMAAL GEEN STADSFIETS!!!!111 Wel heb ik een bijna complete Grappler, en bakken vol met onderdelen...
Taadaa, mijn stadsfiets:
:strip_exif()/f/image/YUqKhRvGUTcdgfDDoIcPahdT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UigKvNa9QdV5LI7ZspKfxXDK.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo zat ik nog geen twee weken na mijn operatie alweer op de fiets...
@MartijnGizmo heel koel! Tof eigenwijs frame ook! Lekker anders.
Waarom 'Gekker' tussen quotes?DDX schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:46:
[...]
Op strava zit ik inmiddels 'bijna' op de 500k.
Strava ontdekt in 2012 volgens mij en daarna is het steeds 'gekker' geworden
Dan begrijp ik je 
Ik had hier laatst op de zaak al een paar theeschoteltjes als ogen tegenover me toen ik melde dat ik "wel 35km ging fietsen"..
Ik heb ze maar niks over jou verteld..
Ik had hier laatst op de zaak al een paar theeschoteltjes als ogen tegenover me toen ik melde dat ik "wel 35km ging fietsen"..
Ik heb ze maar niks over jou verteld..
Of gek én leuk
Kan zo in de taalrubriek 🌞McMiGHtY schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:27:een paar theeschoteltjes als ogen"..
Misschien weet je het al, maar Force AXS D2 heeft geen contact point adjustment. De grepen zijn ongeveer gelijk aan Rival AXS D1. Alleen iets meer carbon erin. IMHO is contact point adjustment iets wat je in de praktijk nooit zult gebruiken.cosmos81 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:59:
Rij nu met SRAM Apex, zag net deze imo leuke aanbieding van Force D1 shifters voorbij komen, deze hebben volgens de specificaties uit deze advertentie contact-point-adjustment, ik heb geen idee of dat nu merkbaar beter is dan Apex ? Heeft iemand hier misschien daar ervaring of kennis mee. Weet dat Force E1 en/of Hope RX4 veel beter is, maar daar hangt een wat ander prijskaartje aan.
Wat ik vreemd vind is dat op de website van SRAM, er geen contact-point-adjustment bij staat maar in deze video van SRAM weer wel![]()
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh
Ik zou rival ook niet gauw door Force vervangen als dat extra geld zou kosten. Het verschil is erg minimaal en rival lijkt robuuster door het gebruik van lichtmetaal ipv carbon. Dat is rationaliteit .. Maar het hart wil ook wat dus ja Force is net iets beter. Je fiets scoort extra punten.
Dus..mijn overweging. Mijn huidige 51cm frame heeft rival en dat werkt gewoon goed. Ik kan deze fiets inruilen voor een mooiere fiets met force zonder meerprijs. Fantastisch toch ? Het frame is alleen 54cm en ik weet dat ik meer controle op technische stukken behoud met een kleiner frame. Dus straks even proef rijden op een 54cm fiets om mezelf te overtuigen.
Dus..mijn overweging. Mijn huidige 51cm frame heeft rival en dat werkt gewoon goed. Ik kan deze fiets inruilen voor een mooiere fiets met force zonder meerprijs. Fantastisch toch ? Het frame is alleen 54cm en ik weet dat ik meer controle op technische stukken behoud met een kleiner frame. Dus straks even proef rijden op een 54cm fiets om mezelf te overtuigen.
@Noutie @FFW
Thanks ! Denk dat jullie mij nu op een beter idee hebben gebracht, vandaag zitten te kijken naar Rival E1, zover ik dat kan ontdekken is deze nagenoeg gelijk aan de Force E1. Rival heeft nu ook carbon remhendels, deze "mist" alleen de bonus buttons, deze lijken mij wel handig ? Maar daar betaal je (natuurlijk) ook meer voor.
Het ging mij in feite om een betere werking vd remmen, zover ik weet is dat met de E1 uitvoeringen nu verholpen en als het klopt hoef ik daarvoor alleen maar de shifters aan te schaffen dat maakt het qua kosten wel een stuk aantrekkelijker dan.
https://grintacycling.nl/product/sram-rival-axs-e1-shifter/
https://www.bike24.com/p2984637.html
Thanks ! Denk dat jullie mij nu op een beter idee hebben gebracht, vandaag zitten te kijken naar Rival E1, zover ik dat kan ontdekken is deze nagenoeg gelijk aan de Force E1. Rival heeft nu ook carbon remhendels, deze "mist" alleen de bonus buttons, deze lijken mij wel handig ? Maar daar betaal je (natuurlijk) ook meer voor.
Het ging mij in feite om een betere werking vd remmen, zover ik weet is dat met de E1 uitvoeringen nu verholpen en als het klopt hoef ik daarvoor alleen maar de shifters aan te schaffen dat maakt het qua kosten wel een stuk aantrekkelijker dan.
https://grintacycling.nl/product/sram-rival-axs-e1-shifter/
https://www.bike24.com/p2984637.html
Vandaag een lokaal georganiseerde gravelrit gedaan in mijn eigen gemeente.... Helaas was het vooral veel modderstampen ... en vooral gericht op MTB'ers. Ook veel meer MTB's op het parcours dan gravelbikes.
Er zat zelf een heel stuk echt MTB parcours bij, een stuk in een bos, met van die aangelegde steile dirt ramps en korte bochten...
Het event was echter wel aangekondigd als een gravel rit.
Het was vooral vaak van dit:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/53epHTMsI3OMCOyvNdpFGNTB.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/afJN85Mbtr9YeQCSyePowRDm.jpg?f=user_large)
Niet dat ik schrik heb van wat modder, maar het was er toch wel een beetje over. Mijn partner reed ook mee, en die is na 15km ontgoocheld naar huis gereden. Ikzelf ben doorgereden. Ik had ook mijn modderband vooraan (tufo swampero), en dat was echt wel nodig. Anders was ik ook gestopt. Ik ben dan maar wat op MTB's gaan jagen, om te bewijzen dat een gravelbike nog altijd sneller is
Het aandeel gravel dus echt wel vrij miniem. Probleem is dat je ook geen GPX krijgt tot enkele dagen voor de rit, dus je hebt ook geen idee wat voor route het is... en ondertussen ben je al ingeschreven en heb je betaald
Ik heb ook al een plugplug gravel event gedaan, en dat was toch helemaal anders. Daar had je echt veel gravel stroken. Ook al had het veel geregend, toch wel heel het parcours goed berijdbaar.
Toch wel vervelend, vooral voor mijn partner, die echt wel gerekend had op berijdbaar terrein (voor haar beperktere skills).
Er zat zelf een heel stuk echt MTB parcours bij, een stuk in een bos, met van die aangelegde steile dirt ramps en korte bochten...
Het event was echter wel aangekondigd als een gravel rit.
Het was vooral vaak van dit:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/53epHTMsI3OMCOyvNdpFGNTB.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/afJN85Mbtr9YeQCSyePowRDm.jpg?f=user_large)
Niet dat ik schrik heb van wat modder, maar het was er toch wel een beetje over. Mijn partner reed ook mee, en die is na 15km ontgoocheld naar huis gereden. Ikzelf ben doorgereden. Ik had ook mijn modderband vooraan (tufo swampero), en dat was echt wel nodig. Anders was ik ook gestopt. Ik ben dan maar wat op MTB's gaan jagen, om te bewijzen dat een gravelbike nog altijd sneller is
Het aandeel gravel dus echt wel vrij miniem. Probleem is dat je ook geen GPX krijgt tot enkele dagen voor de rit, dus je hebt ook geen idee wat voor route het is... en ondertussen ben je al ingeschreven en heb je betaald
Ik heb ook al een plugplug gravel event gedaan, en dat was toch helemaal anders. Daar had je echt veel gravel stroken. Ook al had het veel geregend, toch wel heel het parcours goed berijdbaar.
Toch wel vervelend, vooral voor mijn partner, die echt wel gerekend had op berijdbaar terrein (voor haar beperktere skills).
Lekker man. Echt genieton. #Not.
BTW: Waar was dit evenement?
In Gavere (België). Er is hier ook de bekende UCI cyclocross elk jaar, maar dan nogHencksch schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:09:
Lekker man. Echt genieton. #Not.
Er bleek nog eens veel overlap met een hiking, dus ook heel veel wandelaars op de singletracks
Terror dit.
Nu je zegt België denk ik wel gelijk ‘ohh natuurlijk’
Nu je zegt België denk ik wel gelijk ‘ohh natuurlijk’
Volgende keer een rondje Gooisch gravel op de uitlopers van de Utrechtse Heuvelrug @Predator . Dan weet je zeker dat je (behoorlijk) schoon thuiskomt. Ook bij slecht weer. 😄
Wellicht dat jullie een idee hebben bij mijn probleem. Ik heb volgens mij alles geprobeerd maar kom er niet uit....
Afgelopen weekend aan de gang gegaan om twee nieuwe carbon gravelwielen van Elitewheels tubeless te maken. Een wiel is zonder noemenswaardige problemen gelukt. Voor het 'probleemwiel' heb ik dus een carbon wiel met schwalbe velglint, schwalbe tubeless ventiel, een Schwalbe G-One R Pro band.
Als ik de booster oppomp tot een bar of 10 en leeg laat lopen gebeurt er helemaal niks. De lucht ontsnapt maar de band pompt niet eens op. Ik heb het velglint vervangen maar zonder resultaat. Daarna nog een velglint over het andere lint zonder resultaat. Het ventiel zit echt goed strak en ik voel de lucht niet ontsnappen via de buitenzijde.
Ik zoek me suf naar een oplossing maar inmiddels weet ik het even niet meer. Heeft er iemand tips of aanwijzingen waar ik het moet zoeken?
Afgelopen weekend aan de gang gegaan om twee nieuwe carbon gravelwielen van Elitewheels tubeless te maken. Een wiel is zonder noemenswaardige problemen gelukt. Voor het 'probleemwiel' heb ik dus een carbon wiel met schwalbe velglint, schwalbe tubeless ventiel, een Schwalbe G-One R Pro band.
Als ik de booster oppomp tot een bar of 10 en leeg laat lopen gebeurt er helemaal niks. De lucht ontsnapt maar de band pompt niet eens op. Ik heb het velglint vervangen maar zonder resultaat. Daarna nog een velglint over het andere lint zonder resultaat. Het ventiel zit echt goed strak en ik voel de lucht niet ontsnappen via de buitenzijde.
Ik zoek me suf naar een oplossing maar inmiddels weet ik het even niet meer. Heeft er iemand tips of aanwijzingen waar ik het moet zoeken?
Dat klinkt alsof er heel veel lucht snel kan ontsnappen (als de band niet eens oppompt) Zit de wang van de band tegen de velgrand? Ik heb ooit een buitenband gehad waarbij ik er eerst een binnenband in moest leggen om te zorgen dat de band goed in de velgrand haakte. Daarna kon ik die weer verwijderen en het tubeless proberen. Was geen leuke klus, maar is toen uiteindelijk wel gelukt.
De ene keer lukt het mij met een gewone vloerpomp, de andere keer met een booster niet. Dan zijn er twee oplossingen:
Compressor gebruiken
Binnenband steken zoals PietervSk zegt
Maar wat ook wel eens wil lukken: Veel zeepsop smeren.
Compressor gebruiken
If it aint fixed, it's broken.
Nee de wang zit niet op elke plek strak tegen de velgrand. Het is aan de ene of aan de andere kant. Ik krijg dat ook niet zo goed voor elkaar. Bij de andere band een Schwalbe RS Pro had ik dat ook geloof ik maar ging het moeiteloos met oppompen. Misschien kan ik de binnenband truc proberenPietervSk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:06:
Dat klinkt alsof er heel veel lucht snel kan ontsnappen (als de band niet eens oppompt) Zit de wang van de band tegen de velgrand? Ik heb ooit een buitenband gehad waarbij ik er eerst een binnenband in moest leggen om te zorgen dat de band goed in de velgrand haakte. Daarna kon ik die weer verwijderen en het tubeless proberen. Was geen leuke klus, maar is toen uiteindelijk wel gelukt.
Misschien ligt het aan je ventiel? Als daar aan de binnenkant zo'n vierkant(achtig) rubber afdichtblokje zit, dan kan dat ooit verdraaien als je de borgring van het ventiel vastdraait, of zelfs bij vastdraaien van de ventielkern* na vullen met sealant. Aan de buitenkant merk je dit niet, maar lucht blijft dan ontsnappen langs het ventiel af.tjubbie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Nee de wang zit niet op elke plek strak tegen de velgrand. Het is aan de ene of aan de andere kant. Ik krijg dat ook niet zo goed voor elkaar. Bij de andere band een Schwalbe RS Pro had ik dat ook geloof ik maar ging het moeiteloos met oppompen. Misschien kan ik de binnenband truc proberen
(als dat rubbertje gewoon rond is, dan vrees ik dat het probleem elders zit (mits ventiel wel goed vastgetrokken is)
De binnenbandtruc probeerde ik eerder ook wel eens. Maar ik ben niet zeker of dit dan hielp door de binnenband of door het daarna opnieuw monteren van het tubeless ventiel...
* ps, tip ivm ventielkernen en tubeless; na verloop van maanden gaan die vaak dichtzitten; je kunt die in bulkzakken kopen op amazon of ali oid
[ Voor 8% gewijzigd door Kempenaer op 30-03-2026 14:27 ]
Ik zou net de wangen net in het velgbed duwen ipv tegen de velgrand, behalve dan bij het ventiel. Ik weet zelfs niet hoe dat mogelijk is, de wangen strak tegen de velgrand krijgen voor het oppompen..tjubbie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Nee de wang zit niet op elke plek strak tegen de velgrand. Het is aan de ene of aan de andere kant. Ik krijg dat ook niet zo goed voor elkaar. Bij de andere band een Schwalbe RS Pro had ik dat ook geloof ik maar ging het moeiteloos met oppompen. Misschien kan ik de binnenband truc proberen
Probeer ook voor het loslaten van de booster met de hand de band wat te "pletten" bij het ventiel, dus ventiel naar boven.
tip op de tip:Kempenaer schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:24:
[...]
-knip-
* ps, tip ivm ventielkernen en tubeless; na verloop van maanden gaan die vaak dichtzitten; je kunt die in bulkzakken kopen op amazon of ali oid
De kern gaat niet dichtzitten als je de band vult als het ventiel naar beneden gericht staat. Dus op zes uur. Dan komt er geen sealant mee is mijn ervaring, ook niet als je wat druk aflaat (YMMV).
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh
Ik heb ook wel eens succes gehad met een sjorbandje, of een tweede persoon die bij de probleemplekken de band tegen de velg duwt.Tjebakka schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:12:
De ene keer lukt het mij met een gewone vloerpomp, de andere keer met een booster niet. Dan zijn er twee oplossingen:
Compressor gebruiken
Zijn veel youtube filmpjes over. Even zoeken op 'tubeless tire will not inflate'. Gebeurt mij vaak met banden die te makkelijk over de velg gaan. Als je die met booster op druk zet ontsnapt de lucht onder de randjes door omdat hij te los op de velg zit.
Zijn allemaal trucjes voor, zoals de ene kant 50% met bandenlichter onder de velgrand te brengen, wiel kantelen en dan andere 50%, of eerst oppompen met binnenband erin, of spanbanden etc etc...
Even werk, maar dit is bijna altijd oplosbaar.
Zijn allemaal trucjes voor, zoals de ene kant 50% met bandenlichter onder de velgrand te brengen, wiel kantelen en dan andere 50%, of eerst oppompen met binnenband erin, of spanbanden etc etc...
Naast alle hierboven prima tips verkoopt Schwalbe ook easy fit. Dat helpt ook!
https://www.mantel.com/reviews/schwalbe-easy-fit
https://www.mantel.com/reviews/schwalbe-easy-fit
Alleen als je velglint het probleem is, maar dat de band zich niet wilt zetten lijkt toch waarschijnlijker.DDX schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:30:
Extra laag velglint wilt vaak ook wel helpen.
Ik heb er nog niet zo lang geleden 6 gedaan, en dit bleek het makkelijkste:
- Buitenband op de velg leggen
- Rondom even langsgaan en die zo gelijkmatig mogelijk verdelen. Die krijg je zoals @Cloclo100 zegt niet tegen de wand geduwd. Dat hoeft ook niet. Hij moet gewoon een mooi overal gelijk zitten. Ik masseer die gewoon een beetje overal netjes gelijk.
- Daarna ventielkern er uit schroeven
- Good old compressor met blaaspistool, gewoon op het ventiel (zonder kern dus) en blazen.
De druk van de compressor duwt de wanden wel uiteindelijk opzij tot de rand. - Wacht op de plopjes
- Daarna sealant via het ventiel erin met de spuit
- Ventielkern erin, en gewoon oppompen met de handpomp
- Wiel ronddraaien en wat schudden dat je sealant mooi verdeeld is.
- Even laten staan, druk check en nog even bijpompen indien nodig
PS: als je veel sealant hebt die uit de zijwanden komt (of elders), dan moet je misschien wel wat extra sealant weer toevoegen eenmaal de band mooi luchtdicht is. Dan heb je een band die niet heel luchtdicht was, en je bent al wat sealant kwijt die in de band opgenomen is.
[ Voor 10% gewijzigd door Predator op 30-03-2026 17:32 ]
Paar maanden terug hetzelfde gedaan, alleen dan eerst de sealant en toen met de compressor. Gaf wel een bende toen er wat sealant via ventiel weer naar buiten kwam. Gelukkig had ik een bril opPredator schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:25:
[...]
Alleen als je velglint het probleem is, maar dat de band zich niet wilt zetten lijkt toch waarschijnlijker.
Ik heb er nog niet zo lang geleden 6 gedaan, en dit bleek het makkelijkste:Extra tip: als je banden na een tijdje toch heel traag blijven leeglopen... veel kans dat het je tubeless ventiel is. Zeker als je geen sealant ziet lekken. Zorg dat er wat druk in je banden zit. Schroef (de buitenschroef om je ventiel aan je wiel vast te houden, niet de ventielkern !) het een klein beetje los (niet veel). Net genoeg dat er was sealant tussenkomt en schroef het weer vast. Je sealant helpt dan je tubeless ventiel afsluiten aan de binnenkant. Ik heb dat voor 1 wiel moeten doen. Daarna ook volledig drukvast.
- Buitenband op de velg leggen
- Rondom even langsgaan en die zo gelijkmatig mogelijk verdelen. Die krijg je zoals @Cloclo100 zegt niet tegen de wand geduwd. Dat hoeft ook niet. Hij moet gewoon een mooi overal gelijk zitten. Ik masseer die gewoon een beetje overal netjes gelijk.
- Daarna ventielkern er uit schroeven
- Good old compressor met blaaspistool, gewoon op het ventiel (zonder kern dus) en blazen.
De druk van de compressor duwt de wanden wel uiteindelijk opzij tot de rand.- Wacht op de plopjes
- Daarna sealant via het ventiel erin met de spuit
- Ventielkern erin, en gewoon oppompen met de handpomp
- Wiel ronddraaien en wat schudden dat je sealant mooi verdeeld is.
- Even laten staan, druk check en nog even bijpompen indien nodig
PS: als je veel sealant hebt die uit de zijwanden komt (of elders), dan moet je misschien wel wat extra sealant weer toevoegen eenmaal de band mooi luchtdicht is. Dan heb je een band die niet heel luchtdicht was, en je bent al wat sealant kwijt die in de band opgenomen is.
Zo. Ik heb mijn eerste fietsvakantie geboekt. Ik zit in juli 4 nachten in een hotel in Freiburg im Breisgard om de wijde omgeving en het zwarte woud te verkennen op de gravelbike. Ik hou me aanbevolen voor tips en mooie routes!
Ik ga met de auto naar Freiburg, ik kan dus naar de mooiste plekken toe rijden.
Dat is wel een leerzaam moment geweest.Mastasjoerd schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:26:
[...]
Paar maanden terug hetzelfde gedaan, alleen dan eerst de sealant en toen met de compressor. Gaf wel een bende toen er wat sealant via ventiel weer naar buiten kwam. Gelukkig had ik een bril op
Hopelijk was het muc-off sealant, dan keek je door een roze brilMastasjoerd schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:26:
[...]
Paar maanden terug hetzelfde gedaan, alleen dan eerst de sealant en toen met de compressor. Gaf wel een bende toen er wat sealant via ventiel weer naar buiten kwam. Gelukkig had ik een bril op
Voor dezelfde reden vind ik ook dat je sealant erin gieten langs de zijkant (met een stukje band nog van de velg) wel eens een smosboel kan zijn als je daarna met compressor of booster wilt je band erin laten ploffen.
Gewoon erin langs het ventiel nadat je band netjes zit is zoveel handiger imho. Dat hoef je dan ook niet buiten te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Predator op 30-03-2026 21:05 ]
Daarmee dat je de band ploft vóór je sealant gebruikt 🥲. Daarna is het gewoon oppompen met eender welke pomp en al zeker niet met een compressor.Predator schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:03:
[...]
Hopelijk was het muc-off sealant, dan keek je door een roze bril![]()
Voor dezelfde reden vind ik ook dat je sealant erin gieten langs de zijkant (met een stukje band nog van de velg) wel eens een smosboel kan zijn als je daarna met compressor of booster wilt je band erin laten ploffen.
Gewoon erin langs het ventiel nadat je band netjes zit is zoveel handiger imho. Dat hoef je dan ook niet buiten te doen.
Niet bekend in die omgeving, wel noordelijker nabij Forbach. Kwaliteit van de bospaden is zo goed dat ik best fijne routes heb gefietst door zonder voorkennis wat Komoot highlights aan elkaar te knopen. Echt heerlijk fietsen daar.bwernsen schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:34:
Zo. Ik heb mijn eerste fietsvakantie geboekt. Ik zit in juli 4 nachten in een hotel in Freiburg im Breisgard om de wijde omgeving en het zwarte woud te verkennen op de gravelbike. Ik hou me aanbevolen voor tips en mooie routes!
Zat al naar routes te kijken, want ook in die buurt op vakantie geweest en mooi gefietst daar.
Tot ik zag dat ik in het gravelbike topic zat
Heb er paar ritten op de weg gemaakt, prachtige omgeving overigens!
tip op de tip op de tip:Noutie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:59:
[...]
tip op de tip:
De kern gaat niet dichtzitten als je de band vult als het ventiel naar beneden gericht staat. Dus op zes uur. Dan komt er geen sealant mee is mijn ervaring, ook niet als je wat druk aflaat (YMMV).
De Schwalbe Clikvalve heeft hier veel minder last van is mijn ervaring. Echt aanrader, ook sneller klaar en er lekt minder lucht weg bij het loshalen van de pompkop.
Dit was het probleem. De band ging er (te) gemakkelijk over. Ik heb de methode met de spanband gebruikt en deze werkte. Bij het leeg laten lopen van de band plopte deze ook weer. Dat lijkt me ook niet helemaal ok. Ik kijk het even aan maar hij is nu opgepompt en gevuld met sealant.Requiem19 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:29:
Zijn veel youtube filmpjes over. Even zoeken op 'tubeless tire will not inflate'. Gebeurt mij vaak met banden die te makkelijk over de velg gaan. Als je die met booster op druk zet ontsnapt de lucht onder de randjes door omdat hij te los op de velg zit.
Voor eenieder die mee heeft gedacht… hartelijk dank! 🙌
Goed doorgezet. Vaak bekruipt je het gevoel dat er iets mis is en dat het gewoon niet gaat lukken. Maar deze specifieke situatie is altijd op te lossen.tjubbie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:11:
[...]
Dit was het probleem. De band ging er (te) gemakkelijk over. Ik heb de methode met de spanband gebruikt en deze werkte. Bij het leeg laten lopen van de band plopte deze ook weer. Dat lijkt me ook niet helemaal ok. Ik kijk het even aan maar hij is nu opgepompt en gevuld met sealant.
Voor eenieder die mee heeft gedacht… hartelijk dank! 🙌
@tjubbie @Requiem19 Ik had dit probleem ook (met Schwalbe banden).
Door het eigen gewicht van het wiel werd de band steeds weer van het randje weg geduwd. Dit gebeurde ook na het ploppen, wanneer ik de ventielkern er uit draaide om sealant te injecteren.
Bij mij was de truc om de druk/gewicht van de band te halen, door het wiel op te hangen aan de velg, of de hele fiets op de montage standaard te hangen: zo lang het wiel maar niet op de grond staat.
Door het eigen gewicht van het wiel werd de band steeds weer van het randje weg geduwd. Dit gebeurde ook na het ploppen, wanneer ik de ventielkern er uit draaide om sealant te injecteren.
Bij mij was de truc om de druk/gewicht van de band te halen, door het wiel op te hangen aan de velg, of de hele fiets op de montage standaard te hangen: zo lang het wiel maar niet op de grond staat.
Ik neem ook een set wegwielen mee, dus ik sta ook open voor tips voor mooie wegroutes!Flipmo schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:39:
Zat al naar routes te kijken, want ook in die buurt op vakantie geweest en mooi gefietst daar.
We zaten aan de andere kant van de berg in het dorpje Munstertallbwernsen schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:46:
[...]
Ik neem ook een set wegwielen mee, dus ik sta ook open voor tips voor mooie wegroutes!
Vanaf daar heb ik 3 kortere routes van zo'n 40 a 50km gefietst.
https://www.strava.com/activities/9551195068
https://www.strava.com/activities/9574674153
https://www.strava.com/activities/9556466469
Waar ga je logeren?bwernsen schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:34:
Ik ben een keer of vier in en rond Freiburg im Breisgau geweest. Maar mijn ritten waren altijd over de weg. Vanuit de Vogezen naar het Zwarte Woud, vanuit het Zwarte Woud naar Zwitserland, het Rijndal door van noord naar zuid. Dat soort werk. Feldberg, Luisenhöhe beklommen.
Qua gravel en overharde wegen zou je eens rond het stadteil Günterstal kunnen kijken. Daar hebben we vorige maand een leuke wandelingen gemaakt.
Dat was hier: https://brouter.de/broute...5/47.9680/7.8603/standard
Alle bruine lijntjes zijn onverharde boswegen. Ik weet niets over toegangsregels.
We hebben we heel veel fietsers gezien. 's Ochtends veel fietsers die richting Feldberg gaan en op zondag veel groepjes die in het centrum verzamelen bij een koffietent. Volgens mij is het een echte fietsstad.
:strip_exif()/f/image/l91h1dOxJg4zF3G61oJVcsRH.jpg?f=fotoalbum_large)
Klein probleempje met mijn nieuwe 3t racemax die ik via BC bestelde (4500,-) Ik ontdekte in de kartonnen verzenddoos een groot gat dat iemand heeft afgeplakt met plakband. Bij nadere inspectie vond ik wat carbonschade op de trappers en de downtube. De downtube heeft echt een scheurtje dat hoorbaar is wanneer ik het aantik met een muntje. De verkoper zegt dat die schade nieuw is en wijst naar BC. BC wil het onderzoeken en eventueel schade vergoeden. De reparatie is begroot op 500,- voor enkel de tube. Nu lijkt mij dat een frame met dit soort schade in theorie onverkoopbaar is dus ik wil afzien van reparatie en de fiets 'as is' terug sturen. Zo kan BC het met de verkoper afhandelen.
Wat zouden jullie doen?
Ik vind op beide crankarmen wel verdacht? Dan moet die crank, en dus ook het wiel. Gedraaid zijn. Of zaten er meerdere gaten in de doos?FFW schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:37:
[Afbeelding]
Klein probleempje met mijn nieuwe 3t racemax die ik via BC bestelde (4500,-) Ik ontdekte in de kartonnen verzenddoos een groot gat dat iemand heeft afgeplakt met plakband. Bij nadere inspectie vond ik wat carbonschade op de trappers en de downtube. De downtube heeft echt een scheurtje dat hoorbaar is wanneer ik het aantik met een muntje. De verkoper zegt dat die schade nieuw is en wijst naar BC. BC wil het onderzoeken en eventueel schade vergoeden. De reparatie is begroot op 500,- voor enkel de tube. Nu lijkt mij dat een frame met dit soort schade in theorie onverkoopbaar is dus ik wil afzien van reparatie en de fiets 'as is' terug sturen. Zo kan BC het met de verkoper afhandelen.
Wat zouden jullie doen?
Cranks kan ook stoepschade zijn die verkoper verzuimde te vertellen.
Gat in frame matcht plaats gat in doos.
Gat in frame matcht plaats gat in doos.
Terug ermee, dit mag BC oplossen met de verkoper.
Ik zag net in de voorwaarden van BC dat ‘niet gemelde schade’ eigenlijk alleen in aanmerking komt voor compensatie. Waardeloos, want dit is gewoon transportschade (fraude ga ik even niet van uit) en normaliter ontbindt je dan de koop. Sterkte
Heel vervelend dit..
[ Voor 57% gewijzigd door cosmos81 op 02-04-2026 21:30 ]
Het was zowiezo al een slechte ervaring omdat de verkoper na de overeenkomst ineens de sram lader, frametassen, trappers en 3d zadel wilde houden, waar ik het niet mee eens was maar overeenkwam dat lader en zadel erbij moesten. De bezorging duurde drie weken. Bij aankomst bleek tubeless band lek en vond ik ook nog die carbonschade. Inderdaad, ik wil hem niet accepteren omdat ik nu een slecht gevoel bij de fiets heb. Voor ik er ook maar een meter mee heb kunnen rijden. Voor dat geld koop,ik vast wat beters
[ Voor 7% gewijzigd door FFW op 02-04-2026 21:00 ]
Zo te lezen, kun je de koop eigenlijk alleen ongedaan maken als de schade leidt tot concrete veiligheids issues (of levering van een verkeerde maat, maar dat speelt hier niet).
Afhankelijk van de kwalificatie van de schade krijg je ofwel 10% korting ofwel vergoeding van de herstelkosten, begrijp ik eruit. Heel duidelijk vind ik de tekst niet.
De voorwaarden waarmee je als koper contracteert komen behoorlijk nadelig over. Eigenlijk zijn de voorwaarden alleen voor Buycycle heel gunstig. Dit is wel een beetje de keerzijde van op afstand kopen zonder consumentenbescherming, althans tot de verkoper.
Heel vervelend hoe dit loopt, maar het lijkt me een lastig verhaal te worden. Ieder geval om de koop ongedaan te maken. Kun je via de betaaldienst niet iets forceren? Terugboeken of een PayPal geschil openen bijvoorbeeld?
Veel sterkte/succes.
Afhankelijk van de kwalificatie van de schade krijg je ofwel 10% korting ofwel vergoeding van de herstelkosten, begrijp ik eruit. Heel duidelijk vind ik de tekst niet.
De voorwaarden waarmee je als koper contracteert komen behoorlijk nadelig over. Eigenlijk zijn de voorwaarden alleen voor Buycycle heel gunstig. Dit is wel een beetje de keerzijde van op afstand kopen zonder consumentenbescherming, althans tot de verkoper.
Heel vervelend hoe dit loopt, maar het lijkt me een lastig verhaal te worden. Ieder geval om de koop ongedaan te maken. Kun je via de betaaldienst niet iets forceren? Terugboeken of een PayPal geschil openen bijvoorbeeld?
Veel sterkte/succes.
:strip_exif()/f/image/3kB0eMRBSx6uOeThbMhxWidK.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gR5i6TrhDNwOUgHa6zeWd1uW.jpg?f=fotoalbum_tile)