“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ze hangen in de kamers zelf, er wordt overdag vrijwel niets gelopen, er is een open trap, de airco's koelen prima de overloop waar de kamers aan grenzen, maar op het moment dat je 1 verdieping lager komt is er echt nog maar een heel beperkt koelings-effect waarneembaar. Geen idee wat de physics erachter is, maar op hetzelfde niveau koelen ze dus (meer dan) prima, ook buiten de kamers, maar naar beneden is het extreem beperkt effect.JukeboxBill schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:53:
[...]
Ik denk niet dat je dat zo stellig kan beweren.
Er zijn hier ook posts van mensen die wel een positief effect bereiken.
Het is compleet afhankelijk van de woning (indeling, situatie van de deuren, open trap e.d.) en het gebruik daarvan (veel in en uitlopen en andere aspecten die de luchtstroming kunnen beïnvloeden).
Eentje in het trapgat zou mogelijk verschil kunnen maken, maar ik denk dat je dan nog steeds erg weinig gaat merken van koeling in de kamers eronder. Het lijkt er op (n=1, begrijp ik) dat een airco niet zomaar "lucht van beneden" uit kamers, zeg maar "om het hoekje" kan trekken en koelen...bij mij dan..
Update: eigenlijk precies wat @Oon hierboven ook al (proefondervindelijk) heeft geconcludeerd. Iets met hoekjes. Ohja, het extreem beperkte effect geldt dus ook als ik de aircos de hele dag aanzet. Al gaan ze dan na verloop van tijd wel minder of helemaal niet meer koelen omdat de directe lucht op de gewenste temperatuur is gekomen. Ik heb standaard Mitsubishi Electric units met voldoende vermogen, maar het lijkt me niet dat je die op 15 graden en vol vermogen wil laten draaien de hele dag, dan kun je de zolder of overloop niet meer op zonder winterjas, en dat alles voor 1 graad koeling een verdieping beneden?
[ Voor 21% gewijzigd door olafmol op 12-06-2023 18:50 ]
Heel leuk allemaal, maar het topic gaat over afkoelen, niet over koel houden.assje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:30:
@Oon je zit vast in de klassieke "airco" denkwijze. Als je het warm krijgt zet je hem aan en het succes met je af aan de temperatuur daling.
Die manier gaat inderdaad niet werken met centrale oplossing.
Gedurende de hele winter verwarm ik alleen mijn benedenverdieping en blijft het hele huis warm. Denk bijvoorbeeld aan 20 benden, 18 op de verdieping en 16 op zolder.
In de zomer koel ik alleen de bovenverdieping en kom je bijvoorbeeld op 20/22/24 graden.
In een beetje fatsoenlijk geisoleerde woning is het grootste "verlies" bij het koelen van één kamer naar de rest van de woning.
De sleutel bij deze werkwijze is langzaam koelen over de hele dag. Je kan niet op de thermometer kijken en dan maar zeggen of de koeling efficient is. Al is en blijft he beneden 24 graden, zonder koeling van de bovenste verdieping was dat wellicht wel 28.
Dit was gisteren bij mij d.m.v. condenserend koelen op één fancoil in trapgat met L/W WP ongeveer de hele dag:
[Afbeelding]
De twee interpretaties:
- Werkt voor geen meter want ruimte is geen graad afgekoeld
- Werkt perfect want de ruimte is geen graad opgewarmd
De enige manier om een woning af te laten koelen is door óf warme lucht naar buiten te zuigen, óf koude lucht naar binnen te pompen, óf binnen het huis koude lucht te verkoelen (en de warmte naar buiten te sturen).
Een airco blaast koude lucht, dit doet een airco door (warme) lucht aan te zuigen, te koelen, en (weer) naar binnen te blazen. Bij een standaard split unit is de input en output van de lucht binnen, en heb je dus geen (groot) drukverschil.
Dat betekent dus dat je ook weinig luchtverplaatsing hebt door die airco zelf; alleen waar de ingebouwde ventilator van de airco lucht heen duwt wordt lucht verplaatst. De rest zal ook de temperatuur over tijd gelijktrekken, want dat doet warmte in lucht nou eenmaal, maar dat is zo'n traag proces dat je dat niet gaat merken t.o.v. zelfs kleine warmtebronnen die de lucht opwarmen, laat staan een zomerzon.
Dus de enige opties die over blijven zijn óf overal in huis ventilatoren plaatsen om de lucht stromend te houden zodat de koude luchtstroom kan mengen met de warme lucht, óf voor afzuiging zorgen (ventilatoren in alle ramen die de lucht naar buiten zuigen), óf een ander type airco gebruiken die zorgt voor overdruk.
Er is een reden dat moderne huizen mechanische ventilatie hebben, stilstaande lucht is niet goed voor het klimaat in huis, en een enkele airco krijgt niet alle lucht in huis in beweging.
Dat is semantics. Ik denk niet dat TS dat zo letterlijk bedoelt.Oon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:47:
[...]
Heel leuk allemaal, maar het topic gaat over afkoelen, niet over koel houden.
. . .
Bovendien is de beste manier om het in huis koel te krijgen door het niet te ver te laten opwarmen.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ik denk dat je de rol van mechanische ventilatie nogal overschat.Oon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:47:
Er is een reden dat moderne huizen mechanische ventilatie hebben, stilstaande lucht is niet goed voor het klimaat in huis, en een enkele airco krijgt niet alle lucht in huis in beweging.
Allereerst is de thermische capaciteit van lucht zeer beperkt dus vereist zeer grote flow en/of temperatuurverschil om impact te hebben.
Ten tweede, zonder balansventilatie wordt iedere m3 die wordt afgezogen vervangen door warme lucht van buiten. Dit draagt dus juist bij aan de opwarming.
De transmissie door de vloer en muren heen doet waarschijnlijk meer dan mechanische ventilatie. Luchtstroom gaat pas echt een rol spelen met open trapgat , deuren open en een geforceerde luchtstroom (airco die het gat in blaast).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dit is hetzelfde verschil in denkwijze als bij verwarmen op lage temperatuur met een warmtepomp. Ook daar is hoofdzakelijk de insteek niet om de woning te verwarmen maar om afkoeling te voorkomen.JukeboxBill schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:51:
[...]
Dat is semantics. Ik denk niet dat TS dat zo letterlijk bedoelt.
Bovendien is de beste manier om het in huis koel te krijgen door het niet te ver te laten opwarmen.
Dat verklaart ook de ruis in de discussie hier. Het maakt nogal verschil of het over een tochtige oude hut gaat of een nieuwbouwwoning.
In een woning met slechte isolatie zal je waarschijnlijk eerder inzetten op koelen van de LUCHT in de ruimte tijdens aanwezigheid. In een goed geisoleerde woning kan het doel zijn de MASSA op temperatuur te houden.
- op de 1e verdieping 3.5Kw in de hal
- op de 2e verdieping 2.5Kw slaapkamer
Slaapkamer is schuin dak, dus die moet op de kamer. Op de hal vd 1e verdieping is het lekker koel en in de kamer van de kinderen ook aangenaam. Maar dit werkt omdat die kamers aan de achterkant liggen (alleen zon in de ochtend), die ventileer ik sochtends, daarna alles dicht en aircos aan. Voordeel is dat de koude lucht merkbaar naar beneden daalt. De hond ligt in de hal beneden dus die heeft ook lekker koel. En de deur van de woonkamer zetten we dan ook open en uiteraard gaat de hond dan daar liggen. Dus het kan werken, maar hangt wel van indeling en gebruik af. Uiteraard worden de kamers van de 1e niet zo koud als bij ons op de slaapkamer, maar aangenaam koel.
Je zou met een 5 KW kanaal al weg kunnen komen.. Pas in bedrijf gesteld in Rotterdam. Deze persoon had zelf de lucht leidingen aangelegd en de kanaal ook boven de slaap kamers geplaatst. welke dus alle kamers doet koelen. wel een ding je kan dan niet per kamer instellen hoe warm of koud je het wilt hebben. maar het werkt 100 keer beter dan een airco op de gang !JKa schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:00:
[...]
Aan wat voor prijskaartje zou je dan moeten denken? In mijn situatie bijv?
[Afbeelding]
Op zolder is ruimte zat voor een unit en die ruimte hoeft niet gekoeld te worden. De woonkamer koelen is ook niet nodig. Het betreft een open trappenhuis met 2 trappen waarvan 1 open (die evt dicht gemaakt kan worden als dat zou helpen)
Slaapkamer voor: +- 40m3 (noordzijde)
Slaapkamer links: +-27m3 (zuiden)
Slaapkamer rechts: +-25m3 (zuiden)
Kosten van kanaal en buitendeel zal je rond de 750 uit komen. hier komen dan nog de koperen leidingen bij en de lucht kanaal slangen. en uiteraard het werk. Als je zelf handig bent dan ben ik best bereid de stek in bedrijfstelling uit te voeren en de installatie te certificeren volgens de BRL100
[ Voor 11% gewijzigd door adam76 op 13-06-2023 00:26 ]
Het kan wel, maar dan moet je het met een kanaal unit doen.. Heb ik op verschillende plekken gezien en in bedrijf gesteld.Oon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:24:
[...]
Ik zie hier veel mensen die zeggen dat het wel zou werken, maar niemand die details geeft.
Bij mijn ouders hangt een airco boven het trappengat op zolder, ze hebben een rechte hal (oftewel de lucht wordt niet belemmerd door bochten oid).
Je merkt dat het in de hal wel iets koeler is, in de slaapkamers direct bij de deur ook wel, maar verder dan dat komt het niet. Het is echt de ideale situatie vwb koelen van de hele bovenverdieping met één airco, maar alles dat net iets verder het hoekje om is raakt hij niet.
Ze hebben ook nog een slaapkamer die om de hoek ligt, waarvan de ingang net een goeie twee meter na de bocht ligt, maar als je voor die deur in de hal staat voel je het al niet.
Als je de airco op zolder op volle toeren laat draaien komt het effect íets verder, maar ook maar een goeie halve meter, en dan wordt het op zolder zo koud dat je een winterjas aan moet.
Dus ik geloof er echt helemaal niks van dat er mensen zijn die de hele bovenverdieping koelen met één airco. Zo werkt een luchtstroom niet. Tenzij je in het raam van iedere slaapkamer een ventilator hebt staan die de warme lucht naar buiten zuigt krijg je nooit genoeg menging van de lucht om met één airco de hele bovenverdieping te koelen, in ieder geval niet zoals al genoemd zonder dat je op zolder kunt schaatsen.
Het kan zeker. Maar kijk hier donders mee uit !! Lees heel goed de installatie handleiding van het buitendeel. de ene unit kan tot 15 meter leiding. de ander tot 30 meter. en je hebt die gaan zelfs tot 50 meter. Maar neem ook je hoogte in rekening. Boven de 7 a 10 meter moet je een olieval hebben want anders als je buitendeel en binnendeel niet binnen deze hoogte blijven dan komt de olie niet terug in het karter van de compressor en gaat hij door gebrek aan olie naar zijn grootje. Ook het aantal bochten en leiding dikte maken hier het verschil. ook moet je bijna elke 3.5 en 5kw split bijvullen boven de 5 a 7 meter. ook dit staat vermeldin de installatie handleidingAikon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:31:
[...]
Maarre... ik heb niet alle reacties gelezen, het gaat dus puur om de plaatsing van de buitenunit? Die kan je toch behoorlijk onafhankelijk van de binnenunit plaatsen? Desnoods laat je een leiding van je dakkapel naar je woonkamer aanleggen of lukt dat ook niet?
Geen schoorsteen die beschikbaar is?
Voetnoot. het zelf plaatsen van een airco systeem is toegestaan. Het in bedrijfstellen echter niet. Dit vereist koeltechnishe handelingen die alleen door een gecertificeerd Stek monteur mogen worden uitgevoerd.
Als je airco systeem R410a koelmiddel heeft dan zit je al snel aan de logboek plichtigheid. R32 wat tegenwoordig standaard gebruikt word heeft een lager GWP welke je minder snel aan deze verplichting zit.
Er gaat een switch komen naar R290 en R600 welke natuurlijke koudemiddelen zijn ( gewoon propaan en butaan ) maar vanwege de brandbaarheid van deze gassen mogen deze alleen in een compleet hermetisch gesloten cicruit geleverd worden.
Ik koel met een 4kw airco op zolder (60m2) met een open trapgat naar beneden.
Gevolg: de zolder is ijskoud (17 graden) maar de koude zakt niet voldoende naar beneden. Hier koelt de lucht wel af maar niet zoveel als gehoopt.
Er is een duidelijk temperatuurverschil voelbaar in het trapgat ter hoogte van de zoldervloer.
Als de zolder ijskoud wordt, zou het toch moeten werken als de airco op de overloop (1e verdieping) zou hangen ipv op zolder? Als je de middenverdieping wilt koelen/niet op wilt laten warmen_sepulnation_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:57:
uit ervaring kan ik zeggen dat dit niet werkt.
Gevolg: de zolder is ijskoud (17 graden) maar de koude zakt niet voldoende naar beneden. Hier koelt de lucht wel af maar niet zoveel als gehoopt.
Er is een duidelijk temperatuurverschil voelbaar in het trapgat ter hoogte van de zoldervloer.
Dat kan ik me voorstellen. Ik heb een 5 of 6 kW (weet even niet meer uit m'n hoofd) op de overloop en dat werkt voor mij oké. Minder vermogen en hoger plaatsen kan net teveel gevraagd zijn._sepulnation_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:57:
uit ervaring kan ik zeggen dat dit niet werkt.
Voordeel voor jou: je zolder is lekker koel, die van mij blijft warm.
Ik merk dat deuropeningen als een barrière werken voor luchtstromen. Dit had ik niet verwacht maar is echt duidelijk voelbaar.JKa schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:00:
[...]
Als de zolder ijskoud wordt, zou het toch moeten werken als de airco op de overloop (1e verdieping) zou hangen ipv op zolder? Als je de middenverdieping wilt koelen/niet op wilt laten warmen
Tip: plaats een ventilator in de deuropening om de koude lucht geforceerd de kamers in te blazen.
Mijn doel is dan ook (indien nodig) om hem gewoon 24/7 te laten draaien op weken zoals deze, zodat hij idd de temperatuur laag kan houden. Je zou denken dat dat moet lukken.
Ik heb geen mechanische ventilatie in huis, overal rolluiken of screens, dus ben benieuwd.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Heb je een plattegrond met daarop waar je m plaatst?geerttttt schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:11:
Ik plaats hem dus op de 1e verdieping deels boven het open trapgat, waarbij ik de blazer nog iets kan richten in de richting van onze slaapkamer.
Zeker:JKa schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:13:
[...]
Heb je een plattegrond met daarop waar je m plaatst?
:strip_exif()/f/image/hfRjunzhqboZF8v524FsgX48.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo ziet de bovenverdieping er uit, je ziet hier niet de plek van de airco, die zit denkbeeldig links naast de fotograaf:
:strip_exif()/f/image/hlI8R7qNBqUObk4AA8uTVWLC.jpg?f=fotoalbum_large)
Het komt erop neer dat je een goede airflow nodig hebt om die koude lucht te verplaatsen. Anders blijft het hangen.
Toevallig dit gister als testje gedaan.Oon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:24:
Ik zie hier veel mensen die zeggen dat het wel zou werken, maar niemand die details geeft.
Huis: vrijstaand. Dak nageisoleerd met 16cm PIR. Spouwmuur isolatie (Aminotherm schuim). Slaapkamers hebben nog een extra 10cm voorzet wand met isolatie. Plafond naar de zolder ook extra geisoleerd (voornamelijk contact geluid). Glas is nog regulier dubbelglas (geen HR++).
Airco, Daiking FTXA20B2V1BT, 2 kW koelvermogen. Hangt in Slaapkamer 1. Alle deuren open op de eerste verdieping. Alle ramen en gordijnen gesloten. Zie plattegrond.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R5g2IvvRKa1eIU6ZX4FN0lbh.jpg?f=user_large)
En het temperatuur verloop in de slaapkamers.
/f/image/rKNwBbOax384Gkfk1fiZfbJV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SBgW1pKWTXpa02WRMdog4MgQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door _Arthur op 13-06-2023 12:41 ]
Dit is toch allemaal op dezelfde verdieping?_Arthur schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:37:
[...]
Toevallig dit gister als testje gedaan.
Huis: vrijstaand. Dak nageisoleerd met 16cm PIR. Spouwmuur isolatie (Aminotherm schuim). Slaapkamers hebben nog een extra 10cm voorzet wand met isolatie. Plafond naar de zolder ook extra geisoleerd (voornamelijk contact geluid). Glas is nog regulier dubbelglas (geen HR++).
Airco, Daiking FTXA20B2V1BT, 2 kW koelvermogen. Hangt in Slaapkamer 1. Alle deuren open op de eerste verdieping. Alle ramen en gordijnen gesloten. Zie plattegrond.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jep.olafmol schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:39:
Dit is toch allemaal op dezelfde verdieping?
Nu inc 2 temperatuur sensoren op de zolder verdieping. De trappenhal is 1 grote openruimte naar het middendeel op zolder. Echter de deuren naar 2 kamers links/rechts van het middendeel staan open.
/f/image/NHDaKGmcJFF3xCogoUmljuhn.png?f=fotoalbum_large)
Ik zal eerlijk toegeven dat die resultaten mij nog heel erg meevallen. Al is dat zoals al genoemd wel een ideale situatie binnen dit onderwerp._Arthur schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:37:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar zelfs daar zie je dus al dat het bij de airco van 23 naar 18 gaat om het op de slaapkamers van 25 naar 23 te laten gaan.. Dan zit je lekker met een dikke trui voor de airco in de woonkamer en is het in de slaapkamer nog zweten
Dat werkt dus behoorlijk goed bij jou. Als je op warme dagen de airco laat zoemen en opwarming voorkomt, dan blijven alle kamers koel._Arthur schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:37:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: verkeerd gelezenOon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:48:
[...]
Ik zal eerlijk toegeven dat die resultaten mij nog heel erg meevallen. Al is dat zoals al genoemd wel een ideale situatie binnen dit onderwerp.
Maar zelfs daar zie je dus al dat het bij de airco van 23 naar 18 gaat om het op de slaapkamers van 25 naar 23 te laten gaan.. Dan zit je lekker met een dikke trui voor de airco in de woonkamer en is het in de slaapkamer nog zweten
[ Voor 19% gewijzigd door MarcoC op 13-06-2023 12:53 ]
Dit is eigenlijk meer "toeval" dan dat ik het hier voor op deze manier heb "ontworpen". Want het oorspronkelijk plan is/was om ook op de andere 2 slaapkamers een 2kW Airco te hangen.Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:48:
Ik zal eerlijk toegeven dat die resultaten mij nog heel erg meevallen. Al is dat zoals al genoemd wel een ideale situatie binnen dit onderwerp.
Normaal hoef ik in mijn geval alleen slaapkamer 1 te koelen. De rest is minder van belang in mijn situatie.
Maar het resultaat viel mij ook zeker niet tegen.
Temperatuur verloop van Slaapkamer 2 en 3 afg. zondag. Toen dus geen airco aangehad om die kamers te koelen.
/f/image/nYefV1k4NKqbKk41I4oQ92jC.png?f=fotoalbum_large)
Om dit soort dingen te kunnen onderbouwen, zijn veel temperatuursensoren en goede logging/monitoring een must. Ik heb iets van 16 temperatuur sensoren verspreid door mijn huis en gebruik Grafana/InfluxDB op Home Assistant voor logging etc.
[ Voor 29% gewijzigd door _Arthur op 13-06-2023 12:58 ]
Dan zouden we dus een langdurige test moeten zien, wie offert zich op?MarcoC schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:51:
[...]
Dat is de verkeerde conclusie. Zonder airco hadden de kamers waarschijnlijk 2 graden opgewarmd in plaats van 2 graden afgekoeld. Als dit regime consequent elke warme dag toepast had geweest, dan waren de overige slaapkamers niet of nauwelijks opgewarmd.
Ik snap ook zeker wel dat je uiteindelijk een punt krijgt waar gewoon het hele huis gekoeld is. Uiteindelijk komt het neer op hele simpele wiskunde; zolang je genoeg koelvermogen hebt voor het formaat van het huis (met evt. lekkage meegerekend, maar dat valt bij een modern huis wel mee) en 24/7 de airco aan hebt ga je uiteindelijk de temperatuur van het hele huis verlagen.
Het probleem zit 'm in de overgang; je kunt nooit een huis aan alle kanten dezelfde temperatuur hebben, je moet een negatief temperatuurverschil creëren om andere lucht te kunnen koelen. Als eenmaal alles koel is zul je de airco niet meer naar de 18 graden hoeven laten zakken om de slaapkamer direct naast de woonkamer te koelen, maar de slaapkamer zal gewoon altijd net iets warmer zijn dan de woonkamer.
De vraag is dus ook niet óf '1 zware airco op zolder' het hele huis kan koelen, maar hoe effectief het is en hoe lang het duurt om alles één graden naar beneden te trekken (en of dat wel sneller gaat dan alles één graden naar boven laten gaan). Je bent uiteindelijk aan het vechten tegen warmte die binnen komt.
Wat jij zegt klopt helemaal, maar hoe beter een huis geïsoleerd is, hoe groter het deel warmteverlies dat naar binnen gericht is dan naar buiten. Concreet betekent dat dat een goed geïsoleerd huis de neiging heeft een uniforme binnentemperatuur aan te nemen. Dan is een centrale airco zinvoller dan bij minder goed geïsoleerde huizen.Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:57:
[...]
Dan zouden we dus een langdurige test moeten zien, wie offert zich op?![]()
Ik snap ook zeker wel dat je uiteindelijk een punt krijgt waar gewoon het hele huis gekoeld is. Uiteindelijk komt het neer op hele simpele wiskunde; zolang je genoeg koelvermogen hebt voor het formaat van het huis (met evt. lekkage meegerekend, maar dat valt bij een modern huis wel mee) en 24/7 de airco aan hebt ga je uiteindelijk de temperatuur van het hele huis verlagen.
Het probleem zit 'm in de overgang; je kunt nooit een huis aan alle kanten dezelfde temperatuur hebben, je moet een negatief temperatuurverschil creëren om andere lucht te kunnen koelen. Als eenmaal alles koel is zul je de airco niet meer naar de 18 graden hoeven laten zakken om de slaapkamer direct naast de woonkamer te koelen, maar de slaapkamer zal gewoon altijd net iets warmer zijn dan de woonkamer.
De vraag is dus ook niet óf '1 zware airco op zolder' het hele huis kan koelen, maar hoe effectief het is en hoe lang het duurt om alles één graden naar beneden te trekken (en of dat wel sneller gaat dan alles één graden naar boven laten gaan). Je bent uiteindelijk aan het vechten tegen warmte die binnen komt.
Mijn eigen mening is, is dat kleinere airco's verspreid door je/het huis een stuk effectiever zijn dan 1 grote. Maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om kleinere aircos te monteren en dan is 1 grote/grotere mogelijk wel een oplossing. Dit eventueel gecombineerd met een ventilator die geforceerd de lucht helpt te verplaatsen.Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:57:
Nouja zinvoller.. Het gaat altijd efficiënter zijn om kleine airco's op strategische plekken te hebben dan om op één plek een hele grote te hebben hangen. Zelfs een huis met hele goede isolatie warmt in de zomer langzaamaan op.MarcoC schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:59:
[...]
Wat jij zegt klopt helemaal, maar hoe beter een huis geïsoleerd is, hoe groter het deel warmteverlies dat naar binnen gericht is dan naar buiten. Concreet betekent dat dat een goed geïsoleerd huis de neiging heeft een uniforme binnentemperatuur aan te nemen. Dan is een centrale airco zinvoller dan bij minder goed geïsoleerde huizen.
Maar ik vermoed dat iemand die zich afvraagt of één airco het hele huis kan koelen geen spiksplinternieuw huis heeft met de allerbeste isolatie, want dan houd je daar gewoon rekening mee. Het antwoord is daarmee ook erg afhankelijk van de situatie, want niet iedereen heeft een woning met één verdieping en recht tegenover de airco een gangpad waar een grote koele luchtstroom onbelemmerd doorheen kan
Een betonvloer zal wellicht een warmtedoorganscoefficient (U) van 1 W/(m²·K hebbenolafmol schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:39:
Dit is toch allemaal op dezelfde verdieping?
Bovenstaande vloer is ongeveer 11x6= 66m2
Per graag temperatuurverschil zal de 1e verdieping ca. 66W gekoeld worden. Bij koelen van een zolderverdieping kan het verschil door koelen wellicht groter zijn, bijvoorbeeld:
- Zonder koelen zolderverdieping 4 graden warmer dan 1e verdieping -> 264W opwarming
- Door koelen zolderverdieping 2 graden koeler dan 1e verdieping -> 132W koeling
- Netto verschil op 1e verdieping door koelen zolder: -396W
Onderstaand versimpeld plaatje o.b.v. gelijke luchtvochtigheid geeft een idee:
:strip_exif()/f/image/R3deWlcqm2MmBwgWzuIKvAh4.jpg?f=fotoalbum_large)
Om 2kW te transporteren is bij een delta van 6 graden al 1.000m3 nodig. Geeft ook aan dat de vochthuishouding een groot deel van de capaciteit geeft.
[ Voor 4% gewijzigd door assje op 13-06-2023 13:30 ]
Als het huis eenmaal is opgewarmd dan zal het heel lang duren voordat je het weer koel hebt.
Nogmaals: lucht kan weinig warmte bevatten. Je moet dus heel veel lucht verplaatsen om die warmte af te voeren ofwel de constructie af te laten koelen.
Ik heb geen uitgebreide temperatuurmonitoring maar hier een plaatje van mijn situatie. Koeling d.m.v. fancoil aangesloten op mijn L/W warmtepomp, minimum vermogen warmtepomp ongeveer 2kW maximale capaciteit van de fancoil ca. 4kW. Praktisch gezien zal de beperking vooral liggen in het distribueren van de koeling vanuit het trapgat naar de rest van de woning.JKa schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:23:
@_Arthur ik vind dit toch wel veelbelovend hoor, en dat met een relatief kleine airco. Top dat je er een plattegrond bij hebt gedaan en zoveel details hebt gemeld, dat maakt het een stuk inzichtelijker!
:strip_exif()/f/image/fhemhtxaGI7nq2jVH2hYJgTU.jpg?f=fotoalbum_large)
Fancoil hangt in de nok op de zolder, open trapgat tot begane grond (groen/geel/oranje over de verdiepingen). Foto locatie fancoil op zolder vanuit perspectief grijze smiley (werk in uitvoering):
:strip_exif()/f/image/OCqy0vG61tSedxKHZg25g4xA.jpg?f=fotoalbum_large)
Gele pijlen zijn de voornaamste zoninstraling (badkamerraam zonder screen en voordeur zonder screen pal op zuid). De blauwe lijnen zijn zipscreens, de grijze smiley het perspectief van de foto eronder.
- Zolder: Wordt in zijn geheel zo koud als je wil
- Verdieping: Overloop fungeert als koelelement voor de rest van de verdieping. Voor optimaal effect eventueel wellicht ventilator in deuropening
- Begane grond: Hal fungeert als koelelement. Voordeur raam ernaast hebben geen zonwering, zoninstraling wordt hier gecompenseert door koeling. Beperkte impact op de woonkamer, eventueel iets te verbeteren d.m.v. ventilator.
Eén ietswat onvoorziene factor is dat de fancoil lang niet zo stijl naar beneden kan blazen als ik verwacht had. De slaapkamer/badkamer op zolder is het plan voor de toekomst, dit is nu nog een bijna open verdieping. Op de plek van de rode streep heb ik nu een stuk karton gezet om de luchtstroom naar beneden te forceren. Achteraf had ik misschien de fancoil beter tegen de tegenoverliggende wand kunnen monteren. Aan de andere kant heb ik nu optimale koeling voor de toekomstige master bedroom (ten kostte van meer optimale koeling van de kamers op de verdieping).
Met de ervaring de afgelopen dagen blijven alle slaapkamers rond de <24 graden met een ingestelde temperatuur in de gang van 22 graden d.m.v. koeling van ca. 2kW over de gehele dag. De temperatuur op de gang van de zolder kan best eens 18 graden of lager geworden zijn. Benedenverdieping blijft ook wel prima, het elimineren van de opwarming via de gang lijkt best wel wat te doen.
[ Voor 17% gewijzigd door assje op 13-06-2023 14:40 ]
Valt me idd mee, helemaal voor een 2kw versie, maar wel een goed merk._Arthur schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:37:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je huis lijkt qua opzet wel een beetje op die van mij, alleen bij mij is de grote slaapkamer gesplitst in 2 kamers. Bij ons is het lastig dat ik hem niet kan richten vanuit het trapgat op alle kamers, dat was mooier geweest, maar daar is geen ruimte voor.
Wat misschien wel gunstig is, is dat mijn vloer tussen de 1e verdieping en begane grond een houten vloer is, dus dat zal sneller warmte afgeven dan een dikke betonvloer lijkt me zo... Maar goed, het meest belangrijke is dat hij de slaapkamers (alle 4) koelt, en dan vooral onze eigen slaapkamer. En idd, als dat ding dan lang genoeg blaast (op minder hard vermogen wellicht) hoop ik de koude starttemperatuur te kunnen vasthouden
Plattegrond:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2l4uBZmUCucnja3qbFWHi7zm.jpg?f=user_large)
Foto's:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
In het trapgat naar de zolder?
Op de overloop, midden van de muur boven de waszakken? Meer naar rechts? Meer naar links?
Andere plek?
Ik wil de 2 slaapkamers naast elkaar (zuidkant) wat minder laten opwarmen. Deze worden nu >28 graden tijdens een hittegolf als nu. De kamer aan de voorkant heeft hier vanwege de ligging minder last van maar als die wat van de airco mee kan pakken zou dat fijn zijn.
Overige verdiepingen hoeven niet mee te profiteren.
Slaapkamers zuidkant zijn 27 en 25m²
Slaapkamer noordkant is 40m².
Zou het helpen om de open trap naar zolder dicht te maken?
Het hoeft dus geen 15 graden te worden als het buiten 30 is. Zorgen dat de boel wat minder opwarmt, tot bijv 23 graden oid, is een mooie winst.
Wat een mooie verdieping!geerttttt schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:14:
[...]
Zeker:
[Afbeelding]
En zo ziet de bovenverdieping er uit, je ziet hier niet de plek van de airco, die zit denkbeeldig links naast de fotograaf:
[Afbeelding]
Ik wil ook een airco plaatsen op de 2e verdieping (plat dak), nu nog niet per se nodig, kinderen zijn nog jong en ik wil eerst kijken wat het effect is van vloerkoeling.
Maar op termijn ontkomen we er niet aan denk ik.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 17-06-2023 09:40 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik zou proberen een hoek te pakken zodat de airco wat kan blazen richting de slaapkamers. Dan krijg je de meeste luchtverplaatsing denk ik.JKa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:34:
Ik heb toch wat advies nodig. Wat zou nou het beste werken qua plaatsing (een airco op elke kamer is beter maar geen optie)?
Plattegrond:
[Afbeelding]
Foto's:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
In het trapgat naar de zolder?
Op de overloop, midden van de muur boven de waszakken? Meer naar rechts? Meer naar links?
Andere plek?
Ik wil de 2 slaapkamers naast elkaar (zuidkant) wat minder laten opwarmen. Deze worden nu >28 graden tijdens een hittegolf als nu. De kamer aan de voorkant heeft hier vanwege de ligging minder last van maar als die wat van de airco mee kan pakken zou dat fijn zijn.
Overige verdiepingen hoeven niet mee te profiteren.
Slaapkamers zuidkant zijn 27 en 25m²
Slaapkamer noordkant is 40m².
Zou het helpen om de open trap naar zolder dicht te maken?
Het hoeft dus geen 15 graden te worden als het buiten 30 is. Zorgen dat de boel wat minder opwarmt, tot bijv 23 graden oid, is een mooie winst.
Je zou dan net zo goed een multi split unit kunnen nemen.
Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.
Multi split en dan op elke kamer een bak? Of bedoel je dat niet? Dat is geen optie namelijk.JukeboxBill schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:57:
@JKa Als je niet het effect nodig hebt van stijgende warme lucht en dalende koele lucht, dan hoeft de airco ook niet op de overloop te hangen.
Je zou dan net zo goed een multi split unit kunnen nemen.
Mijn idee is om beneden, in de woonkamer, ook een airco te hangen. Maar dan voornamelijk om te verwarmen in de winter
Dat gaf ik eerder ook aan. Ik heb niet de verwachting dat alles naar 18 of 19 graden gaat of dat ik de boel terug kan koelen op t moment dat het bloedheet is buiten en de warmte in de stenen zit. Ik wil zorgen dat alles niet zo extreem opwarmtDoubleTweak schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:00:
Het helpt iets. De overloop op de 1e zal zeker afkoelen, maar de slaapkamers koelen niet echt af. Als je een koele slaapkamer wilt moet je daar echt een eigen unit in hebben.
Is het in een hoek effectiever? Zodat de luchtstroom langs de muur gaat?geerttttt schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:44:
[...]
Ik zou proberen een hoek te pakken zodat de airco wat kan blazen richting de slaapkamers. Dan krijg je de meeste luchtverplaatsing denk ik.
Waarom is dat geen optie? Die kamers zijn niet zo groot, dus die "bak" hoeft ook niet zo groot te zijn.JKa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:54:
[...]
Multi split en dan op elke kamer een bak? Of bedoel je dat niet? Dat is geen optie namelijk.
Mijn idee is om beneden, in de woonkamer, ook een airco te hangen. Maar dan voornamelijk om te verwarmen in de winter
En anders zouden kanaalunits ook kunnen, als je de kanalen op zolder kwijt kan.
Het maakt het allemaal wel duurder.
Aan de andere kant zou je het ook gewoon kunnen proberen met 1 airco op de overloop en de deuren openzetten. Eventueel kan je met een statiefventilator nog wat extra circulatie op de verdieping creëren.
Financiëel. Dan liever met 1 airco en een/twee ventilator(en).JukeboxBill schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:02:
[...]
Waarom is dat geen optie? Die kamers zijn niet zo groot, dus die "bak" hoeft ook niet zo groot te zijn.
Maakt het allemaal wel wat duurder
En hoe zou je die dan plaatsen?JukeboxBill schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:02:
[...]
Aan de andere kant zou je het ook gewoon kunnen proberen met 1 airco op de overloop en de deuren openzetten. Eventueel kan je met een statiefventilator nog wat extra circulatie op de verdieping creëren.
[ Voor 11% gewijzigd door RVE_NL op 17-06-2023 14:58 ]
Beetje experimenteren met plaats, richting en hoogte ergens in (de buurt van) de deuropening, zodat je uitwisseling van lucht tussen overloop en kamer(s) krijgt.
Situatie nu is een Mitsubishi Heavy Industries 5kW buitenunit en 3 binnenunits op alle 3 de slaapkamers, overkill qua m3 maar dat is een bewuste keuze.
Nu na een paar uurtjes in bedrijf op eco stand en alle deuren van de de slaapkamers open, inclusief gangdeur want dichte trap, komt er toch wel verkoeling in de woonkamer.
Ik verwacht dat dit wel zal toenemen naarmate de airco langer aan staat.
Maar in de toekomst komt er wel een split unit bij voor in de woonkamer qua efficiëntie.
Dit betreft trouwens een jaren 60 woning zonder energielabel , dus daar is sowieso winst in te behalen!
Zoals mensen wel beschrijven s'morgens rond 10.00 aan zetten dan gaat het best lekker.
Zelf slapen we op zolder, en houden daar de deur overdacht dicht en openen hem rond 1900 als de kinderen op bed liggen dan is onze slaapkamer prima op temperatuur als we naar bed gaan.
Over dag op de 1e verdieping 1 kinderkamer met de deur open om de baby kamer koel te houden en de deur van mijn werkkamer als ik thuis ben.
Beneden is het ook zeker aangenaam beter dan buiten maar geen 18 graden de deur van de keuken die in de uitbouw zit houden we wel dicht anders verliezen we te veel kou/ dringt er teveel warmte binnen.
Qlima setje heeft snelkoppelingen met voor gevulde leidingen dan ook zelf aangesloten(al mag het officieel niet)
Voordelen: *geen installateur met enorme wachtlijst aan de deur.
* kosten slechts € 1100,- geen lege portemonnee
Nadelen: *Eventuele garantie en het vinden van een servicemonteur mocht dat nodig zijn.
* Je moet een beetje sturen met kamer deuren om de koude lucht op de juiste plaats te krijgen.
* Rijtjes huis 1969, 120m2,JKa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:04:
@nl0jdb Thanks voor het delen! Dit klinkt weer hoopvol. Heb je wat foto's van je situatie? Plattegrond misschien?
* Mix van hr en hr++ glas.
* Zolder geïsoleerd 12cm steenwol.
* (Nog) geen spouw of vloer isolatie.
* 1300 m3 gas voor verwarming.
Zolder heeft een kleine overloop van 4m2 daar is weinig te koelen als de deuren dicht zijn, als alle slaapkamer deuren op de 1e verdieping dicht zijn dan voel je gewoon door het trappenhuis heen de kou naar beneden stromen de woonkamer in.
Mocht je behoefte hebben aan een demo, we wonen in Alphen aan den Rijn.
Hoe heb je trouwens berekend hoe sterk je airco moet zijn? Als ik een tooltje gebruik en daarin 245m³ gebruik, schuin dak, gemiddelde isolatie (tussenwoning 1996, totale oppervlakte 140m²) dan kom ik op 9819 watt... Maar ik heb hier niemand gehoord die een airco van meer dan 6 of 7kw heeft hangen...
Nee niets berekend las her en der dat er 2,5 kw voor een gemiddelde slaapkamer gebruikt word en 5 kw voor een gemiddelde woonkamer, de grootse unit die ik eenvoudig met voor gevulde leidingen en snelkoppelingen kon kopen was een Qlima snel en eenvoudig af te halen bij de Warmteservice hier op het dorp.JKa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:21:
@nl0jdb toppie!
Hoe heb je trouwens berekend hoe sterk je airco moet zijn? Als ik een tooltje gebruik en daarin 245m³ gebruik, schuin dak, gemiddelde isolatie (tussenwoning 1996, totale oppervlakte 140m²) dan kom ik op 9819 watt... Maar ik heb hier niemand gehoord die een airco van meer dan 6 of 7kwh heeft hangen...
Als er een 8kw variant was geweest had ik die opgehangen ben wat dat betreft niet de moeilijkste.
De CV ketel hier thuis had ook best een maatje kleiner gekund maar ja liever een grote die pruttelt dan een kleine die vlammen werpt. (Voor de zeurpieten; hij staat niet te pendelen omdat die te groot is keurig terug geregeld.).
[ Voor 120% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:36 ]
Ik heb een 15 Kw Daikin VRV4 met Variabele koelmiddel temperatuur staan met meerdere binnendelen. Totaal opgenomen vermogen van het VRV buitendeel is bij mij 11 Kw. Niks dan lof. energie gebruik veel lager dan een multisplit airco en veel meer comfort. Nadeel. Aanschaf is vele malen duurder. Maar de installatie heeft een COP van bijna 8 bij 2 graden buitenlucht temperatuur in de winter...JKa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:21:
@nl0jdb toppie!
Hoe heb je trouwens berekend hoe sterk je airco moet zijn? Als ik een tooltje gebruik en daarin 245m³ gebruik, schuin dak, gemiddelde isolatie (tussenwoning 1996, totale oppervlakte 140m²) dan kom ik op 9819 watt... Maar ik heb hier niemand gehoord die een airco van meer dan 6 of 7kw heeft hangen...
In de woonkamer een FXAQ50 en in de slaapkamer FXAQ20, Installatie is zelf aangelegd en vanwege de hoeveelheid koudemiddel van bijna 6KG 410 ook BRL 100 plus kenplaat er op.
Dit kan gewoon. je zal alleen moeten bijvullen en als je veel hoogste verschil hebt van meer dan 10 meter een olievanger... Niet veel koelmonteurs zijn op de hoogte van deze mogelijkheden. dat zijn vaak out of the box koelmonteurs. Maar je kan het ze ook niet kwalijk nemen. op de Stek opleiding word je dit tegenwoordig niet meer geleerd...geerttttt schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:59:
Ik ben nog aan het knooien met de plaatsing van de airco... Op papier staat dat de maximale koelleiding afstand 15 meter is. Weet iemand hoe hard deze max is? Als in, waarom zou 20 meter een slecht idee zijn?
[ Voor 19% gewijzigd door adam76 op 22-06-2023 17:09 ]
Bijvullen moet sowieso als je langer gaat dan de standaard lengte geloof ik. Maar nee het zal 5 a 6 meter de lucht in gaan. Maar waarom zegt TCL dan dat de maximale slang lengte 15 meter is?adam76 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:06:
[...]
Dit kan gewoon. je zal alleen moeten bijvullen en als je veel hoogste verschil hebt van meer dan 10 meter een olievanger...
Ook schrijf je dat je een hoogteverschil heb van 5 meter. is het binnendeel lager of hoger geplaatst dan het buitendeel ?
Advies hier in is dan ook minder bochten te gebruiken of voor een iets dikkere zuigleiding te gaan en wat meer te vullen dit heeft te maken met de stroom weerstand die optreed in de zuigleiding.. Maar dit is al weer een stapje verder in de koeltechniek...
[ Voor 35% gewijzigd door adam76 op 22-06-2023 19:00 ]
Zo is het hier eigenlijk ook. Niet op zolder maar bovenin trapgat naar eerste verdieping. Gaat allemaal prima, wel is het huis behoorlijk geïsoleerd, dat maakt wel een verschil denk ik.nl0jdb schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:50:
Wij hebben sinds 2 jaar een Qlima 6kw airco op zolder in het trapgat hangen, en geen dag spijt van.
Zoals mensen wel beschrijven s'morgens rond 10.00 aan zetten dan gaat het best lekker.
Zelf slapen we op zolder, en houden daar de deur overdacht dicht en openen hem rond 1900 als de kinderen op bed liggen dan is onze slaapkamer prima op temperatuur als we naar bed gaan.
Over dag op de 1e verdieping 1 kinderkamer met de deur open om de baby kamer koel te houden en de deur van mijn werkkamer als ik thuis ben.
Beneden is het ook zeker aangenaam beter dan buiten maar geen 18 graden de deur van de keuken die in de uitbouw zit houden we wel dicht anders verliezen we te veel kou/ dringt er teveel warmte binnen.
Qlima setje heeft snelkoppelingen met voor gevulde leidingen dan ook zelf aangesloten(al mag het officieel niet)
Voordelen: *geen installateur met enorme wachtlijst aan de deur.
* kosten slechts € 1100,- geen lege portemonnee
Nadelen: *Eventuele garantie en het vinden van een servicemonteur mocht dat nodig zijn.
* Je moet een beetje sturen met kamer deuren om de koude lucht op de juiste plaats te krijgen.
Met de airco op 20 graden zijn de slaapkamerkamers zo'n 1.5gr warmer. Als ik hem op 18c zijn ze dus 20c. Beneden merk je het een beetje, maar het meeste effect is de lagere luchtvochtigheid.
Ik heb hem meestal 24/7 aan bij warmte, vanwege hooikoorts.
Dat is in eerste instantie misschien zo, maar de warmte die de zonwering tegenhoud hoef je niet te koelen en scheelt veel energie(kosten)...Zenix schreef op zondag 25 juni 2023 @ 02:19:
Ik heb geen zonnewering, want airco was goedkoper.
Klopt, het binnendeel is hoger (1e verdieping). De slang gaat vanaf buiten eerst een meter omlaag en daarna 4 a 5 meter omhoog.adam76 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:58:
dit heeft te maken met de hoeveelheid olie in het karter van de compressor. Je zal dan naast gas ook olie moeten toevoegen in het systeem, Ik heb dat in een eerder stukje in dit draadje ook al aangegeven. Maar wil je er wel mee verder helpen hoor... Ik vul in bepaalde gevallen ook wel olie bij als de leiding lengte boven de aangegeven maximum zit.
Ook schrijf je dat je een hoogteverschil heb van 5 meter. is het binnendeel lager of hoger geplaatst dan het buitendeel ?
Advies hier in is dan ook minder bochten te gebruiken of voor een iets dikkere zuigleiding te gaan en wat meer te vullen dit heeft te maken met de stroom weerstand die optreed in de zuigleiding.. Maar dit is al weer een stapje verder in de koeltechniek...
Heb het apparaat ondertussen binnen, blijkt in het boekje tegenwoordig te staan dat het hoogteverschil 10 meter mag zijn en 25 meter leiding... Dat was handig geweest vooraf te weten, maar goed.
:strip_exif()/f/image/qNxSXheo7cnRIDyYgSysNh26.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog een uitdaging. Ik ga de koelleiding en elektra e.d. voor een deel infrezen in de muur...
Ik heb zoveel zonnepanelen, dat ik toch wat moet doen om al die stroom op te maken, zeker als salderen is afgelopenjongetje schreef op zondag 25 juni 2023 @ 06:40:
[...]
Dat is in eerste instantie misschien zo, maar de warmte die de zonwering tegenhoud hoef je niet te koelen en scheelt veel energie(kosten)...
De koelleiding invrezen in de muur kan ! Maar let wel op dat je het alleen met een getrokken leiding doet. En in een speciale isolatie legt. Dit ivm het werken van de leiding van warm naar koud en ook condens wat in de muur gaat trekken. Hier heb je speciale onderdelen voor om dit te doen. ook achter de unit kan je de leidingen in de muur uit laten komen en ook je condens afvoer. Maar je moet wel erg goed bezig zijn om dit te doen want makkelijk is anders wat.geerttttt schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:43:
[...]
Klopt, het binnendeel is hoger (1e verdieping). De slang gaat vanaf buiten eerst een meter omlaag en daarna 4 a 5 meter omhoog.
Heb het apparaat ondertussen binnen, blijkt in het boekje tegenwoordig te staan dat het hoogteverschil 10 meter mag zijn en 25 meter leiding... Dat was handig geweest vooraf te weten, maar goed.
[Afbeelding]
Nu nog een uitdaging. Ik ga de koelleiding en elektra e.d. voor een deel infrezen in de muur...
Advies is hier wel in laat dit door een bedrijf doen die hier ervaring in hebt. om eventuele problemen later te voorkomen....
Er zit bij de buis die ik gekocht heb vrij dikke goede isolatie omheen. Beter dan de standaard 3m buis die je van TCL zelf erbij kreeg in ieder geval. Die is denk ik goed genoeg, al is het natuurlijk wel wat kneedbaar en flexibel. Dat komt de stevigheid van het laagje wat je er overheen stuct niet ten goede denk ik helaas... Ik ben van plan een brede sleuf te frezen op 5cm diep, om te voorkomen dat ik het ingefreesde stopcontact kapot maak aan de andere kan van de muur..adam76 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:01:
[...]
De koelleiding invrezen in de muur kan ! Maar let wel op dat je het alleen met een getrokken leiding doet. En in een speciale isolatie legt.
Nou ja, ik frees de buis in inclusief de (ruime) bocht naar de binnenunit toe. Daarna komt hij naar de oppervlakte, wat gebeurt achter de kap van de binnenunit zodat je dat niet ziet. hij is geisoleerd tot het punt van de koppeling, dus wat zou dan een probleem kunnen zijn?Dit ivm het werken van de leiding van warm naar koud en ook condens wat in de muur gaat trekken. Hier heb je speciale onderdelen voor om dit te doen. ook achter de unit kan je de leidingen in de muur uit laten komen en ook je condens afvoer. Maar je moet wel erg goed bezig zijn om dit te doen want makkelijk is anders wat.
Advies is hier wel in laat dit door een bedrijf doen die hier ervaring in hebt. om eventuele problemen later te voorkomen....
Condensslang gaat ook door de muur heen, dus iets opzij en dan recht naar beneden, en was ik voorlopig van plan om gewoon uit te laten lekken in de kruipruimte. Dan beland het water daar in de grond (en wij wonen hoog, dus het is daar verder altijd droog onder de grond). Lijkt me geen probleem toch? Aansluiten op een riool of hemelwaterafvoer is niet zo eenvoudig...
Ik ben geen stuc expert. maar ik weet niet of de buitenmantel van de koelleiding wel geschikt is om in te stucen.
Ik zou dit voor dezekerheid even navragen wat hier het beste voor gebruikt kan worden.
Het is nu 21,5 graden in de woonkamer, en in onze garage (die los staat van ons huis) 27 graden. Normaal gesproken zou ons huis naar schatting 25 graden zijn nu in de woonkamer. Dus beste winst!
Tussendeur in de woonkamer hou ik dicht. En je merkt echt een temperatuurverschil als je naar boven loopt (normaal loop je tegen een muur van hitte aan), nu loop je de koelte tegemoet.
En het stukje klimaat, veel minder vocht e.d.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Het is in de hal beneden waar de airco op 4 meter hoog recht boven hangt wel wat koud, maar de rest van de vertrekken zijn heerlijk
Tja, mijn redenatie was. Met die enkele weken per jaar dat het enorm warm wordt wil ik gewoon voldoende vermogen. Bij mij pendelt hij niet echt, maar blijft hij gewoon koude lucht blazen, evt zet ik de blazer op auto stand of lage stand, dan zie je dat het opgenomen vermogen wel een stuk minder is. Maar hij blijft bij ons gewoon dom koude lucht blazen. Maar goed, het gaat om een korte periode per jaar waar je niet tekort wil komen, dus ik heb voor 5kw gekozen. Afgezien van de relatief grote binnenunit, valt de keuze mij niet tegen!MarcoC schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:56:
Ik heb een goed geïsoleerd huis uit 2019. Ik twijfel tussen 5kW en 3,5kW. Mijn gevoel zegt dat 3,5kW voldoende moet zijn, en dat een airco met lager vermogen minder pendelt en minder geluid maakt. Maar is dat echt zo en maakt het veel uit? Of is het beter om bij twijfel voor de zekerheid 5kW te nemen?
- Zolder is binnen no-time koud zoals verwacht.
- Tegen de zon valt niet op te koelen, dus zoveel mogelijk zonwering gebruiken.
- Zodra de zon weg is koelt ook de benedenverdieping gestaag af, met ongeveer 0,1 graden per uur, ondanks dat het buiten warmer was dan binnen. Dit meet ik nauwkeurig.
- Zodra de airco uitgaat verloopt de afkoeling direct veel trager of stokt zelfs helemaal.
De omvormer genereert warmte die veelal op zolder zit...twain4me schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:07:
[...]
veel gemaakte denkfout. dat helpt juist wel. je dakpannen (dichter bij de ruimte) worden veel minder warm omdat ze in de schaduw liggen ja zonnepanelen worden gerust 70 graden in de zon, maar dakpannen ook. en dan dus niet meer. er moet wel voldoende ventilatie zijn. tussen panelen en dakpan.
Met panelen wordt het juist warmer op zolder.
Oh wacht ik reageer op een thread van 1 jaar geleden...
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Hi @MarcoC en @geerttttt ,MarcoC schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:53:
Het wordt weer warmer dus tijd voor nieuw leven in dit topic. Sindskort heb ik de sprong in het diepe gewaagd en op zolder in het trapgat een 5kW airco laten installeren (Mitsubishi SRK50ZS). Huis is uit 2019 en goed geïsoleerd. Bijzonder is wel dat de trap in de woonkamer in het midden van het huis uitkomt, dat is bij de meeste huizen niet zo en werkt denk ik in mijn voordeel als ik ook de woonkamer wil koelen. Vandaag en gisteren was de eerste test om het effect te zien.Het lijkt dus te werken, maar het is wel belangrijk om zo lang mogelijk te koelen omdat de afkoeling van de aangrenzende ruimtes erg langzaam gaat. Ik zet de airco 's nachts uit ivm geluid, maar wellicht is de nachtstand aanvaardbaar en kan deze gebruikt worden bij echt hete dagen. En zonwering helpt ook goed, want alles wat niet opwarmt hoeft ook niet af te koelen. De echte test is natuurlijk nog niet geweest dus ik wacht geduldig de eerstvolgende hittegolf af.
- Zolder is binnen no-time koud zoals verwacht.
- Tegen de zon valt niet op te koelen, dus zoveel mogelijk zonwering gebruiken.
- Zodra de zon weg is koelt ook de benedenverdieping gestaag af, met ongeveer 0,1 graden per uur, ondanks dat het buiten warmer was dan binnen. Dit meet ik nauwkeurig.
- Zodra de airco uitgaat verloopt de afkoeling direct veel trager of stokt zelfs helemaal.
Wij zitten beetje met zelfde dilemma en twijfelen over wat nodig is. Ons huis is 6 jaar oud, een hoekhuis van 160m2 met ook een open trap net als Marco. Dus ben benieuwd naar jullie ervaring. Ons plan is; 5KW op zolder in het trapgat en 3,5KW in de woonkamer.
Vraag blijft, lukt het om de 1e en 2e verdieping 'okay' te houden met deze set-up? hoeft echt geen 20 graden te blijven als buiten de mussen van het dak vallen, maar gewoon dat je niet weg wil rennen
Ik kan nog geen sluitend antwoord geven omdat het nog niet echt warm is geweest. Maar de 1e verdieping kan je zeker indirect koelen met een airco op zolder. Het effect is natuurlijk beperkt (hoe verder weg van de airco, hoe minder koude luchtstroom, hoe minder koeling), maar het lijkt genoeg om de temperatuur acceptabel te houden. Wel is zonwering op deze verdieping heel belangrijk, zeker als je ramen op het zuiden hebt. Ik sluit de screens automatisch bij zonsopkomst en open ze weer bij zonsondergang.WavertNL schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:36:
[...]
Hi @MarcoC en @geerttttt ,
Wij zitten beetje met zelfde dilemma en twijfelen over wat nodig is. Ons huis is 6 jaar oud, een hoekhuis van 160m2 met ook een open trap net als Marco. Dus ben benieuwd naar jullie ervaring. Ons plan is; 5KW op zolder in het trapgat en 3,5KW in de woonkamer.
Vraag blijft, lukt het om de 1e en 2e verdieping 'okay' te houden met deze set-up? hoeft echt geen 20 graden te blijven als buiten de mussen van het dak vallen, maar gewoon dat je niet weg wil rennen
Op de begane grond merk ik ook wel verkoeling, maar het effect is heel minimaal. Niet genoeg om een hittegolf buiten te houden denk ik. Voor mij is dat geen probleem omdat elke vorm van koeling op de begane grond bonus is, maar verwacht hier geen wonderen.
In ieder geval werkt het voldoende om ook met een zomerse hete dag gewoon nog te kunnen slapen in de kamers. Dat was het doel en wij zijn er blij mee.
[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 27-05-2024 15:38 ]
Er hangt een 3,4kW unit (Fujitsu split inverter AOYG 12 KMCC) en zo groot is het huis:WavertNL schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:38:
Bedankt! @rens-br , wat voor een unit hebben jullie boven hangen? en hoe groot is jullie huis (als ik mag vragen). Want dit klinkt toch wel als datgene dat voor ons echt helemaal top zou zijn
![]() | ![]() | ![]() |
We wonen in een (volledig geïsoleerd (Tripple glas, vloer, spouwmuur, dak)) rijtjeshuis uit 1973. De airco hangt dus op de overloop van het eerste plaatje.
[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 27-05-2024 15:57 ]
Het betreft een woning van 7 jaar oud, dus goed geïsoleerd, maar ondanks dichthouden van alle deuren en ramen kon het in de zomer toch goed warm worden waardoor onze zoon daar niet goed kon slapen.
De unit is recht tegenover de 2 deuren gehangen, en we hebben voor een unit gekozen die de optie heeft om de lucht te "richten". Dat wil zeggen, het ene rooster blaast de ene kamer in, het andere rooster blaast de andere kamer in. En we zijn er super blij mee! Ik denk een vergelijkbare ervaring als @rens-br : het koelt de 2 kamers voldoende terug om goed te kunnen slapen, en het pakt de kamers op de verdieping eronder ook nog iets mee, al is dat vanwege rolluiken iets minder hard noodzakelijk. Als we de unit beneden mee laten draaien en de binnendeuren open houden is het op een zomerse dag heerlijk koel in de hele woning.
Als ik 'm overdag tijdens de zon vergeten ben aan te zetten en ik zet de powerstand aan, dan koelt het in een uurtje de slaapkamer op zolder zo'n 2-3 graden terug.
Die staat hier nog op de wensenlijst. Ik ben echt zo tevreden over de airco boven dat ik zelf graag nog eentje beneden wil hebben. Maar ja. Iets met budget enzo.Denman schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:56:
@WavertNL Voor wat het waard is; wij hebben vorig jaar 2 airco's geplaatst, een 3,5kW in de woonkamer,
Ja het is niet goedkoop, en zeker in deze periode van het jaar niet i.c.m. installateurs die over lopen van het werk en dus kunnen vragen wat ze willen...rens-br schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:12:
[...]
Die staat hier nog op de wensenlijst. Ik ben echt zo tevreden over de airco boven dat ik zelf graag nog eentje beneden wil hebben. Maar ja. Iets met budget enzo.
Overigens heb ik boven een iets minder luxe versie hangen dan beneden. Sowieso minder vermogen, maar bijvoorbeeld ook geen connectie met internet. Die beneden heeft dat wel. Op een warme dag kan ik 'm een uur voordat ik thuis ben vanaf kantoor aan zetten en bij aankomst is het dan heerlijk koel
Ergens heb ik er spijt van dat ik dat voor de unit van boven niet heb gedaan, maar volgens mij is dat achteraf nog toe te voegen dacht ik.
Het scheelt dat we een goede kennis hebben die die installeert, die op zolder was 'maar' €1350,- incl. installatie. Eerst had die van ons overigens ook geen wifi, maar voor €100,- extra hebben we er later nog een wifi module in laten zetten.Denman schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:17:
Ja het is niet goedkoop, en zeker in deze periode van het jaar niet i.c.m. installateurs die over lopen van het werk en dus kunnen vragen wat ze willen...
Opzich wel handig om te hebben, maar in praktijk staat hij toch bijna de hele dag aan. Vorig jaar wat testen gedaan en de hele dag draaien op laag vermogen kost uiteindelijk minder energie dan rond 18.00u de airco aanzetten en volle bak alle warmte van de hele dag uit het huis te halen.
Het ligt eraan hoe je hem gebruikt denk ik. Zodra het echt warm wordt, dus zodra ik zie dat het meerdere dagen 25+ graden wordt, zet ik hem aan op 18 graden of whatever. Dat laat ik dan aan staan totdat het weer kouder wordt buiten, dus soms een aantal dagen achter elkaar. Dat zorgt er effectief gewoon voor dat er ongeveer evenveel kou het huis in komt als dat er aan warmte binnen komt en het dus bij ons een keer 22-23 graden in huis wordt ipv 26-27 graden op een hete zomerdag.WavertNL schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:36:
[...]
Hi @MarcoC en @geerttttt ,
Overdag dan de blazer hard, en snachts op zachte stand.
Boven is het vrij snel merkbaar, de luchtstroom verspreid de koude lucht redelijk snel over de kamers heen, beneden merk je er vrij weinig van maar heeft het vooral op de lange termijn wel effect.
Al met al erg blij mee dus, alleen had ik niet helemaal gezien dat de binnenunit van een 5kw variant ook een tikkie groter is dan normaal. Dus misschien had ik toch overwogen een iets duurder model te kiezen die iets "moderner" eruit ziet. Verder geen bezwaar zover! Hopen dat ik nooit een lek in de leidingen krijg oid... En er lang van kan genieten!
De situatie
Ik woon in een goed geïsoleerd rijtjeshuis uit 2019 met tuin op het zuiden. De airco heb ik op zolder in het trapgat laten plaatsen op ca. 2 meter hoogte. Ik heb ook nog een multi-split overwogen, maar dat werd teveel hak- en breekwerk en er zou dan ook een condensatiepomp geplaatst moeten worden. Veel extra kosten en gedoe waar ik geen zin had, dus voor deze oplossing gekozen.
/f/image/EaTbNGh4yokYl8Ht6CKDS7hq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nOA88IgNG7PcyhGeYfAuKB9f.png?f=fotoalbum_large)
Naast deze airco heb ik ook nog zonneschermen op de begane grond en 1e verdieping, de screens op de 1e verdieping gaan automatisch naar beneden bij zonsopkomst en omhoog bij zonsondergang. Het zonnescherm beneden heb ik ook gebruikt t/m woensdag, daarna stond er teveel wind.
Airco gebruik
De airco ging automatisch aan om 8u en weer uit om 23u (woensdagnacht en donderdagnacht ook 's nachts gekoeld). Ik heb afwisselend verschillende instellingen gebruikt, maar al vrij snel kwam ik erachter dat de temperatuur op 16 graden, fanstand maximaal en de luchtstroom zoveel mogelijk naar beneden gericht het beste werkt. Dus de airco heeft eigenlijk als hij aanstond continu maximaal staan blazen.
Temperatuursensoren
Om te kunnen meten wat het effect is heb ik 3x de Xiaomi LYWSD03MMC gekocht op AliExpress voor minder dan €20 totaal. Dit zijn Bluetooth LE-sensoren die je eenvoudig kunt koppelen aan Home Assistant (wel eerst even flashen via een web tooltje, 3 minuten werk). Hierdoor heb ik data van 3 meetpunten: zolder, hal 1e verdieping en de slaapkamer.
De data
En nu het belangrijkste, de temperatuurgegevens na deze warme week.
Zolder:
/f/image/ZLP6ojgyrjInxGPAFajJy5vx.png?f=fotoalbum_large)
Zoals verwacht geen centje pijn. Wel zie je dat als ik 's nachts de airco uitzet de temperatuur snel weer oploopt.
Hal 1e verdieping:
/f/image/TsJXFKMXHSarliJjw7B2ksjV.png?f=fotoalbum_large)
Met de airco de temperatuur behoorlijk constant tussen de 20 en 21 graden kunnen houden. Zelfs 's nachts als de airco uitstond liep de temperatuur niet heel veel op. Maar op de hal kun je niet slapen, het gaat er natuurlijk om hoe de temperatuur in de omliggende kamers is.
Slaapkamer:
/f/image/3F6P8uZRl6eCzNXvAWno27IR.png?f=fotoalbum_large)
In de slaapkamer is de temperatuur ook behoorlijk constant gebleven. Wel iets warmer dan op de hal en zolder: logisch, de afstand tot de airco is groter en is er nauwelijks luchtstroom richting deze slaapkamer. Toch was het afgelopen week heel goed uit te houden. Wel is het belangrijk om de deur open te houden, zodra de deur dichtgaat loopt de temperatuur snel op, daarom zie je af en toe pieken en dalen die kort op elkaar volgen. Een klein kiertje (een schoen tussen de deur) was doorgaans voldoende om de temperatuur in de slaapkamer stabiel te houden.
Stroomverbruik
Het kost inderdaad best wel wat stroom:
/f/image/29NZ6gP2tJvbo6fSZz8UQ4NL.png?f=fotoalbum_large)
Conclusie
Het werkt bij mij heel goed. De temperatuur in de slaapkamer is niet boven de 22 graden gekomen, en zelfs op de benedenverdieping kwam de temperatuur niet boven de 22,5 graden zolang ik gebruik maakte van het zonnescherm. Vorig jaar juni heb ik 28 graden op de thermostaten zien staan dus dit is een enorme verbetering. Voor een nog beter resultaat zou je 24/7 kunnen koelen. Ook moet je huis denk ik aan de volgende eigenschappen voldoen:
• Zonwering aan buitenkant op de zuidzijde: tegen de zon valt bijna niet op te koelen, dus zoveel mogelijk buiten houden
• Goede isolatie
In de woonkamer willen we geen unit omdat dit een behoorlijk forse ingreep zou worden en we allebei dat echt niet willen.
Iemand die zo’n McGyver oplossing kent, misschien ervaring mee heeft of tips? Niet aan beginnen zou ook zo’n tip kunnen zijn, maar dan wel met onderbouwing.
¯\_(ツ)_/¯
Werkt dit ook met verwarmen? Overweeg bij een verbouwing de radiatoren ook weg te laten.rens-br schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:44:
[...]
Er hangt een 3,4kW unit (Fujitsu split inverter AOYG 12 KMCC) en zo groot is het huis:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
We wonen in een (volledig geïsoleerd (Tripple glas, vloer, spouwmuur, dak)) rijtjeshuis uit 1973. De airco hangt dus op de overloop van het eerste plaatje.
Warmte stijgt op.Pizr schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:50:
[...]
Werkt dit ook met verwarmen? Overweeg bij een verbouwing de radiatoren ook weg te laten.
Wij hebben dat eigenlijk niet uitgetest. We verwarmen nog op gas en verbruiken maar 550 m3 gas per jaar. Verwarmen met de airco is hier dus (denk ik) niet rendabel.Pizr schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:50:
[...]
Werkt dit ook met verwarmen? Overweeg bij een verbouwing de radiatoren ook weg te laten.
Is 5kwh echt vereist? Hier word 3,5kwh geadviseerd.MarcoC schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:30:
Nu eindelijk een aantal behoorlijke warme dagen gehad, en heb dus ook eindelijk mijn Mitsubishi Heavy Industries SRK50ZS-WF goed kunnen kunnen testen. Ik heb de hele week de ramen dichtgehouden, ook 's nachts. Normaal gesproken zou het dan na een aantal dagen erg warm zijn, dus ideaal om de werking te testen.
De situatie
Ik woon in een goed geïsoleerd rijtjeshuis uit 2019 met tuin op het zuiden. De airco heb ik op zolder in het trapgat laten plaatsen op ca. 2 meter hoogte. Ik heb ook nog een multi-split overwogen, maar dat werd teveel hak- en breekwerk en er zou dan ook een condensatiepomp geplaatst moeten worden. Veel extra kosten en gedoe waar ik geen zin had, dus voor deze oplossing gekozen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Naast deze airco heb ik ook nog zonneschermen op de begane grond en 1e verdieping, de screens op de 1e verdieping gaan automatisch naar beneden bij zonsopkomst en omhoog bij zonsondergang. Het zonnescherm beneden heb ik ook gebruikt t/m woensdag, daarna stond er teveel wind.
Airco gebruik
De airco ging automatisch aan om 8u en weer uit om 23u (woensdagnacht en donderdagnacht ook 's nachts gekoeld). Ik heb afwisselend verschillende instellingen gebruikt, maar al vrij snel kwam ik erachter dat de temperatuur op 16 graden, fanstand maximaal en de luchtstroom zoveel mogelijk naar beneden gericht het beste werkt. Dus de airco heeft eigenlijk als hij aanstond continu maximaal staan blazen.
Temperatuursensoren
Om te kunnen meten wat het effect is heb ik 3x de Xiaomi LYWSD03MMC gekocht op AliExpress voor minder dan €20 totaal. Dit zijn Bluetooth LE-sensoren die je eenvoudig kunt koppelen aan Home Assistant (wel eerst even flashen via een web tooltje, 3 minuten werk). Hierdoor heb ik data van 3 meetpunten: zolder, hal 1e verdieping en de slaapkamer.
De data
En nu het belangrijkste, de temperatuurgegevens na deze warme week.
Zolder:
[Afbeelding]
Zoals verwacht geen centje pijn. Wel zie je dat als ik 's nachts de airco uitzet de temperatuur snel weer oploopt.
Hal 1e verdieping:
[Afbeelding]
Met de airco de temperatuur behoorlijk constant tussen de 20 en 21 graden kunnen houden. Zelfs 's nachts als de airco uitstond liep de temperatuur niet heel veel op. Maar op de hal kun je niet slapen, het gaat er natuurlijk om hoe de temperatuur in de omliggende kamers is.
Slaapkamer:
[Afbeelding]
In de slaapkamer is de temperatuur ook behoorlijk constant gebleven. Wel iets warmer dan op de hal en zolder: logisch, de afstand tot de airco is groter en is er nauwelijks luchtstroom richting deze slaapkamer. Toch was het afgelopen week heel goed uit te houden. Wel is het belangrijk om de deur open te houden, zodra de deur dichtgaat loopt de temperatuur snel op, daarom zie je af en toe pieken en dalen die kort op elkaar volgen. Een klein kiertje (een schoen tussen de deur) was doorgaans voldoende om de temperatuur in de slaapkamer stabiel te houden.
Stroomverbruik
Het kost inderdaad best wel wat stroom:
[Afbeelding]
Conclusie
Het werkt bij mij heel goed. De temperatuur in de slaapkamer is niet boven de 22 graden gekomen, en zelfs op de benedenverdieping kwam de temperatuur niet boven de 22,5 graden zolang ik gebruik maakte van het zonnescherm. Vorig jaar juni heb ik 28 graden op de thermostaten zien staan dus dit is een enorme verbetering. Voor een nog beter resultaat zou je 24/7 kunnen koelen. Ook moet je huis denk ik aan de volgende eigenschappen voldoen:
• Zonwering aan buitenkant op de zuidzijde: tegen de zon valt bijna niet op te koelen, dus zoveel mogelijk buiten houden
• Goede isolatie
3,5kW zal denk ik ook prima werken. Maar ik ben geen expert.Deef_K schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:23:
[...]
Is 5kwh echt vereist? Hier word 3,5kwh geadviseerd.
Ligt helemaal aan de woning, zonkanten, hoe is je huis beschermd/geïsoleerd.Deef_K schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:23:
[...]
Is 5kwh echt vereist? Hier word 3,5kwh geadviseerd.
Ik heb een woning uit 2018, en vorige maand is bij mij op zolder in het trapgat een 3,5 KW Airco geïnstalleerd.
(goed geïsoleerd huis) Mijn achtertuin ligt helaas niet aan de zonkant, maar hierdoor is mijn woning wat koeler over t algemeen, + de grote ramen van slaapkamer aan voorkant heeft een rolluik.
Deze koelt de bovenverdieping en zolder met geen enkel probleem. Zodra ik van de woonkamer de gang op loop voel ik al de koude lucht ( deuren zitten hier altijd dicht beneden) de woonkamer zelf heb ik nog niet geprobeerd om te koelen vanwege dichte deuren i.v.m. kinderen maar als ik de airco hele dag met open deuren aan zou zetten op lage temperatuur , zou ik echt wel ook beneden kunnen koelen.
Met 1kWh aan elektriciteit kun je nog steeds 3-5kWh aan warmte maken dus op dat vlak wint de airco het waarschijnlijk qua kosten.rens-br schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:27:
[...]
Wij hebben dat eigenlijk niet uitgetest. We verwarmen nog op gas en verbruiken maar 550 m3 gas per jaar. Verwarmen met de airco is hier dus (denk ik) niet rendabel.
Mits de warmte dan ook op de juiste plek komt geef ik je helemaal gelijk. Met één airco op zolder het huis verwarmen lijkt me alleen niet echt handig / efficiënt.Erasmo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:51:
[...]
Met 1kWh aan elektriciteit kun je nog steeds 3-5kWh aan warmte maken dus op dat vlak wint de airco het waarschijnlijk qua kosten.