Nu eindelijk een aantal behoorlijke warme dagen gehad, en heb dus ook eindelijk mijn Mitsubishi Heavy Industries SRK50ZS-WF goed kunnen kunnen testen. Ik heb de hele week de ramen dichtgehouden, ook 's nachts. Normaal gesproken zou het dan na een aantal dagen erg warm zijn, dus ideaal om de werking te testen.
De situatie
Ik woon in een goed geïsoleerd rijtjeshuis uit 2019 met tuin op het zuiden. De airco heb ik op zolder in het trapgat laten plaatsen op ca. 2 meter hoogte. Ik heb ook nog een multi-split overwogen, maar dat werd teveel hak- en breekwerk en er zou dan ook een condensatiepomp geplaatst moeten worden. Veel extra kosten en gedoe waar ik geen zin had, dus voor deze oplossing gekozen.
Naast deze airco heb ik ook nog zonneschermen op de begane grond en 1e verdieping, de screens op de 1e verdieping gaan automatisch naar beneden bij zonsopkomst en omhoog bij zonsondergang. Het zonnescherm beneden heb ik ook gebruikt t/m woensdag, daarna stond er teveel wind.
Airco gebruik
De airco ging automatisch aan om 8u en weer uit om 23u (woensdagnacht en donderdagnacht ook 's nachts gekoeld). Ik heb afwisselend verschillende instellingen gebruikt, maar al vrij snel kwam ik erachter dat de temperatuur op 16 graden, fanstand maximaal en de luchtstroom zoveel mogelijk naar beneden gericht het beste werkt. Dus de airco heeft eigenlijk als hij aanstond continu maximaal staan blazen.
Temperatuursensoren
Om te kunnen meten wat het effect is heb ik 3x de Xiaomi LYWSD03MMC gekocht op AliExpress voor minder dan €20 totaal. Dit zijn Bluetooth LE-sensoren die je eenvoudig kunt koppelen aan Home Assistant (wel eerst even flashen via een web tooltje, 3 minuten werk). Hierdoor heb ik data van 3 meetpunten: zolder, hal 1e verdieping en de slaapkamer.
De data
En nu het belangrijkste, de temperatuurgegevens na deze warme week.
Zolder:
Zoals verwacht geen centje pijn. Wel zie je dat als ik 's nachts de airco uitzet de temperatuur snel weer oploopt.
Hal 1e verdieping:
Met de airco de temperatuur behoorlijk constant tussen de 20 en 21 graden kunnen houden. Zelfs 's nachts als de airco uitstond liep de temperatuur niet heel veel op. Maar op de hal kun je niet slapen, het gaat er natuurlijk om hoe de temperatuur in de omliggende kamers is.
Slaapkamer:
In de slaapkamer is de temperatuur ook behoorlijk constant gebleven. Wel iets warmer dan op de hal en zolder: logisch, de afstand tot de airco is groter en is er nauwelijks luchtstroom richting deze slaapkamer. Toch was het afgelopen week heel goed uit te houden. Wel is het belangrijk om de deur open te houden, zodra de deur dichtgaat loopt de temperatuur snel op, daarom zie je af en toe pieken en dalen die kort op elkaar volgen. Een klein kiertje (een schoen tussen de deur) was doorgaans voldoende om de temperatuur in de slaapkamer stabiel te houden.
Stroomverbruik
Het kost inderdaad best wel wat stroom:
Conclusie
Het werkt bij mij heel goed. De temperatuur in de slaapkamer is niet boven de 22 graden gekomen, en zelfs op de benedenverdieping kwam de temperatuur niet boven de 22,5 graden zolang ik gebruik maakte van het zonnescherm. Vorig jaar juni heb ik 28 graden op de thermostaten zien staan dus dit is een enorme verbetering. Voor een nog beter resultaat zou je 24/7 kunnen koelen. Ook moet je huis denk ik aan de volgende eigenschappen voldoen:
• Zonwering aan buitenkant op de zuidzijde: tegen de zon valt bijna niet op te koelen, dus zoveel mogelijk buiten houden
• Goede isolatie