Leuk topic en goed dat je doorzet. Voor velen is het niet zo duidelijk of die tablet nou terug moet of niet. Uiteraard moet hij terug, maar of dat ook zin heeft om te doen hangt qua rechtsgronden van een aantal zaken af (corrigeer me graag als ik het ergens niet juist heb, er zal heus wel ergens anders op het internet een uitleg staan; dit is even uit de losse pols).
Het vonnis is integraal gedeeld door @
pastafan, en daar staat niets specifiek in over de tablet. Het is een heel standaard vonnis en dus staat er wel dat gedaagde
tegen kwijting het gevorderde verschuldigd is, en dat is in dit geval dus het retourneren van de tablet (m.a.w. je moet quitte staan na de executie van het vonnis, op dit moment dus).
Je moet de tablet in principe dus terugsturen. Doe je dit niet dan ontstaat er een nieuwe vordering van de webshop, omdat je namelijk onverschuldigd een goed is gegeven vanwege de ontbonden koopovereenkomst. Ik meen dat als je de tablet te lang houdt deze "onverschuldigde betaling" bovendien te kwader trouw in bezit hebt, omdat je o.b.v. het vonnis weet dat je die tablet moet teruggeven. Je bent in dat geval dus nu al in verzuim.
Maar je moet natuurlijk wel in de gelegenheid gesteld worden het terug te sturen. Bovendien weet je niet hoe, dus kun je eventueel een mailtje naar de webshop sturen met die vraag. Dan ben je ook niet meer in verzuim omdat het geen kwade trouw meer is. Reageert hij dan niet dan moet hij je later eventueel eerst nog in gebreke stellen om het terug te kunnen vorderen.
Echter, aangezien je consument bent kan de webshop zonder actie van jouw kant niet zomaar die tablet bij jou gaan terugvorderen (met incassokosten e.d.) zonder jou daar eerst voor aan te manen. Ik zou dus gewoon wachten totdat de webshop dat doet. Je bent er immers al genoeg tijd aan kwijt geweest. Gezien de kwaliteit van de tablet denk ik niet dat de webshop je gaat aanmanen. Je kunt ook zoals gezegd een mailtje sturen met de vraag hoe je het moet terugsturen. Dan moet hij je op zijn minst twee keer benaderen (ingebrekestelling en aanmaning) voor hij rechterlijke stappen kan ondernemen.
Ik vermoed dat je zelf moet opdraaien voor de verzendkosten, aangezien de rechter daar niets over zegt. Verzendkosten had je kunnen vorderen in het geding. Of anders wordt het misschien geacht door je buitengerechtelijke incassokosten te zijn ondervangen. (Alhoewel dit geen incasseren meer is, dus dat weet ik niet zo zeker. Vorderen in het geding lijkt me althans kans te hebben.)
In ieder geval zou ik die tablet voorlopig gewoon lekker houden. Na vijf jaar is hij dan sowieso van jou. Misschien een leuk souvenir aan deze hele geschiedenis.