• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:44
Ik wil ook graag heel enthousiast zijn, maar ik krijg 1 of andere manier na een tijdje last van mijn pink/hand. Wellicht door het gewicht?

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-01 23:07
Denk het. Het is geen licht apparaatje. Zodra ik langer dan een half uur speel moet ik ‘m ergens mee ondersteunen om te voorkomen dat ik slapende armen krijg :+

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:47
hotymoty schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:14:
Ik wil ook graag heel enthousiast zijn, maar ik krijg 1 of andere manier na een tijdje last van mijn pink/hand. Wellicht door het gewicht?
Ja heb ik ook altijd gehad. Nooit echt een goede oplossing voor gevonden.

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 23:17
Dat heb ik ook soms, maar meestal als ik in bed aan het gamen ben, maar dat is vaak een teken voor om mijn toch maar eens te gaan slapen 🙈

https://f1nerd.nl

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
hotymoty schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:14:
Als het echt het gewicht is kan je zo'n gaming kussen overwegen om hem op te steunen. Maar als het komt doordat de grip net iets te klein is voor je handen kun je beter naar een gripcase kijken. Ik heb er zelf een JSAUX ModCase omheen zitten en dat houdt echt veel lekkerder vast IMHO.

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 20:21
Ik heb ook wel last van slapende handen na een tijdje maar dan moet ik mijn houding even veranderen. Het ligt een beetje aan de games ook, Vampire Survivor heb je hem lekker los in de hand en hoef je weinig inputs te geven. Dat kan ik veel langer spelen dan bijvoorbeeld een Hotline Miami.

Ik heb er sinds het begin een gripcase bij, die had de vorige eigenaar erbij gekocht, dat vond ik direct erg fijn. Even geprobeerd zonder, maar dan is ie erg glad en vond ik hem minder fijn in de hand liggen.

Maar de Switch Lite die ik hiervoor had kon ik niet eens op gamen door de formfactor en de plaatsing van de sticks, bijna direct kramp. Daardoor in een jaar tijd misschien 5 uur gegamed op dat ding, daar zat ik met de SD binnen 2 dagen al overheen. Gewone Switch was minder errg dan de Lite maar die was door mijn zoon ingenomen XD.

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:44
Welke grip gebruiken jullie op de steam deck om het wat comfortabeler te maken?

[ Voor 27% gewijzigd door hotymoty op 24-01-2026 22:45 ]

• hostje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:05
hotymoty schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:45:
Welke grip gebruiken jullie op de steam deck om het wat comfortabeler te maken?
Ik heb deze cover. Ligt erg lekker in de hand. Maakt de SD ook wat minder 'glad'. En met die cover er omheen past de SD nog gewoon in zijn originele case.

https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0B75N73N9

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-02 14:08
hostje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:07:
[...]

Ik heb deze cover. Ligt erg lekker in de hand. Maakt de SD ook wat minder 'glad'. En met die cover er omheen past de SD nog gewoon in zijn originele case.

https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0B75N73N9
Ok cool die ziet er goed uit.

Gebruiken jullie ook een screenprotector?

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:14
fib3rlight schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:02:
[...]

Ik heb die van Spigen, jsaux en die van skull & co. Waar de laatste voor mij de fijnste is.

https://amzn.eu/d/i0ugJqa

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-02 13:27

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Ik heb recentelijk het probleem dat ik bij een cold boot mijn pincode 2x moet invoeren voordat ie pakt, ik denk dat dit met Decky Loader te maken heeft maar weet niet of iemand anders dit ook heeft ervaren.

Mijn Steam Deck draait op de Stable update channel, weet niet of dat iets uitmaakt?

[ Voor 15% gewijzigd door Militia Pilot op 25-01-2026 15:09 ]

• fib3rlight
Militia Pilot schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:09:
Ik heb recentelijk het probleem dat ik bij een cold boot mijn pincode 2x moet invoeren voordat ie pakt, ik denk dat dit met Decky Loader te maken heeft maar weet niet of iemand anders dit ook heeft ervaren.

Mijn Steam Deck draait op de Stable update channel, weet niet of dat iets uitmaakt?
Dit heb ik ook, zonder mods etc.

• fib3rlight
Mizojojo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Ik heb die van Spigen, jsaux en die van skull & co. Waar de laatste voor mij de fijnste is.

https://amzn.eu/d/i0ugJqa
past hij goed in de case nog met die protectie? en in dock?

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 20:21
Ik heb een Gadget4Geeks Flexi Carbon Slim, zat erbij toen ik hem kocht, is fijn en past in de originele case, geen idee waar ie te krijgen is, krijg een Australische site als je erop zoekt: https://www.gadgets4geeks...cts/CHT1233B&Locale=en_AU

• hostje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:05
[...]

Ik gebruik een screenprotector. Had destijds deze besteld voor 6,95 (3 stuks) en die werkt prima. Hij is iets kleiner dan het scherm (ik heb de oled SD) dus je houdt er omheen een randje van iets minder dan een millimeter over, maar ik merk dat niet als het scherm aan staat.

https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B08JC8TRH2

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04:27

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
[...]

Screen protector vind ik zelf niet nodig voor de Steam Deck. Voor mijn mobiel heb ik er wel een, maar dat apparaat ligt dan ook regelmatig in mijn broekzak of tas met allerlei andere voorwerpen, vuil, etc.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Mizojojo
fib3rlight schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:45:
[...]

past hij goed in de case nog met die protectie? en in dock?
Ik gebruik de officiële Steam Deck-case. Het Steam Deck past daar nog steeds gewoon in.

In plaats van een officiële dock gebruik ik een dock met een losse USB-C-kabel. Via die ene USB-C-kabel krijgt het Steam Deck zowel stroom als data. Daardoor kan ik bekabeld via ethernet spelen en streamen, zonder merkbare latency.

https://amzn.eu/d/6FhsqGE

[ Voor 21% gewijzigd door Mizojojo op 26-01-2026 00:39 ]

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 13:26
@Mizojojo ik snap het niet helemaal.. Hoe gebruik je hem nu op de bank?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Mizojojo
RoelsRules schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:20:
@Mizojojo ik snap het niet helemaal.. Hoe gebruik je hem nu op de bank?
In het docking station zitten:
• een ethernetkabel
• een USB-C-stroomkabel

Vanuit het docking station loopt één USB-C-kabel van 3 meter naar het Steam Deck.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRYf0zAo81LACCOFu4Lw49sSnHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vqE5tMl1QiXwJsE0U8usJFuF.png?f=fotoalbum_large

Over die ene USB-C-kabel gaan zowel stroom als internet (data) naar het Steam Deck.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
g0tanks schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:44:
[...]

Screen protector vind ik zelf niet nodig voor de Steam Deck. Voor mijn mobiel heb ik er wel een, maar dat apparaat ligt dan ook regelmatig in mijn broekzak of tas met allerlei andere voorwerpen, vuil, etc.
Tja, als ik hem enkel zelf zou gebruiken, mee eens. Maar met kleine kinderen is het toch wel handig gebleken. Wat wel zo is, dat je het scherm altijd relatief goedkoop en relatief eenvoudig kunt vervangen.

Al mijn Steam Deck accessoires (skin, case, screen prot, hoesjes voor de joypads) zijn van d-brand. Op zich aardige kwaliteit, beetje duur, en ehh... bijzonder bedrijf. Ik denk dat je goedkoper prima kwaliteit kunt vinden :)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
phYzar schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:45:
Eerder in het afgelopen jaar enthousiast begonnen aan Cyberpunk, maar stiekem het meeste uurtjes verstookt aan een erg chill puzzelspelletje Dorfromantik

https://store.steampowered.com/app/1455840/Dorfromantik/
Ziet er leuk uit, doet me een beetje denken aan Settlers 2 / 3.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
[...]

Nope, een van de voordelen van de JSAUX Modcase is dat je er een deksel bij krijgt wat je zo over de voorkant kan klikken. Dus het scherm is alleen onbeschermd terwijl ik hem gebruik. En met het deksel er op is hij alsnog veel kleiner in m'n tas dan met de officiële case.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 13:26
Dat ging lekker rap... :)
Net even snel dorfromatik opgestart en ben bang dat ik ook daar nodige uurtjes in ga spelen. Geinige game!
Helaas zijn andere games in mij library niet sd verified (sommige zullen wel redelijk doen verwacht ik) dus daar moet ik nog naar kijken.
Eerste indruk van het device; had ik eerder moeten doen :). Ben benieuwd hoe hij vanavond op de bank bevalt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/495ppjgMOlc1gir1_ls34ASyi3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUzGqnGwSDVTsSQDDsBYh3V1.jpg?f=fotoalbum_large

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:27
RoelsRules schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:28:
Eerste indruk van het device; had ik eerder moeten doen :). Ben benieuwd hoe hij vanavond op de bank bevalt
[Afbeelding]
Uit ervaring kan ik zeggend at er weinig beter is als 's avonds met (mogelijk) een kat en een steam deck op de bank zitten :D

• Areowen
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-01 12:13
Altamyr schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:56:
[...]

Uit ervaring kan ik zeggend at er weinig beter is als 's avonds met (mogelijk) een kat en een steam deck op de bank zitten :D
Dit. Sinds ik een steam deck heb gebruik ik mijn game pc bijna niet meer :D

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:27
Areowen schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:59:
[...]

Dit. Sinds ik een steam deck heb gebruik ik mijn game pc bijna niet meer :D
Bij mij thuis staat de game pc setup met VR en alles in een aparte 'man-cave', die in de winter nogal koud is. Dan ga ik voor comfort in de woonkamer :>

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Voor mij was het een vervanger voor Stadia. En de neiging om een console te kopen, heb ik niet meer gehad sinds ik de SD heb. Ideaal apparaat. Zowel voor de bank als via een dockingstation.

Maar... ik zit toch regelmatig naar de ROG XBOX ALLY te kijken. Het is dat ik de SD niet wekelijks gebruik (en de games die ik graag speel perfect draaien), zodat ik het voor mijzelf niet recht kan praten om hem te kopen...

Meer dan ik dacht...

streamnl schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:08:
Voor mij was het een vervanger voor Stadia. En de neiging om een console te kopen, heb ik niet meer gehad sinds ik de SD heb. Ideaal apparaat. Zowel voor de bank als via een dockingstation.

Maar... ik zit toch regelmatig naar de ROG XBOX ALLY te kijken. Het is dat ik de SD niet wekelijks gebruik (en de games die ik graag speel perfect draaien), zodat ik het voor mijzelf niet recht kan praten om hem te kopen...
De X hoop ik dan dat je bedoelt :) anders is het nauwelijks een upgrade.
De X ben ik zelf wel heel tevreden mee voor zwaardere games. Maar ik mis de touch pads wel evenals de goede back buttons (XAX heeft er maar twee en die zijn moeilijker te bereiken waardoor ik ze nauwelijks nog gebruik). Wel grappig want ik vind de back buttons op de steam deck eigenlijk al niet geweldig omdat ze moeilijker in te drukken zijn dan ik gewend was van de Xbox elite controllers, maar ja met een handheld moeten die knoppen wat robuuster zijn natuurlijk.

Ik hoop dat Valve over 2-3 jaar met een steam deck 2 komt met nieuwe hardware van AMD (andere mag ook maar verwacht ik niet) die echt een sprong vooruit biedt. Eerder zou ook leuk zijn maar zie ik niet gebeuren... Maar ik zou geen moeite hebben met de XAX weer aan de kant te zetten voor een nieuwe steam deck als die me ook betere performance en vrr biedt. Het totaalplaatje van de Steam Deck blijft gewoon echt geweldig... Alleen die performance is mij ondertussen echt wat te min voor nieuwere games.

Gamertag: FinrazielNL

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:03
Finraziel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:16:
[...]

Ik hoop dat Valve over 2-3 jaar met een steam deck 2 komt met nieuwe hardware van AMD (andere mag ook maar verwacht ik niet) die echt een sprong vooruit biedt. Eerder zou ook leuk zijn maar zie ik niet gebeuren...
De originele Steam Deck is alweer van februari 2022, dus 4 jaar oud, en de OLED ruim 2 jaar oud.

Dus ik sluit niet uit dat Valve dit jaar de Steam Machine lanceert en volgend jaar een nieuwe Steam Deck uitbrengt. Elke 3-5 jaar (afhankelijk van hoe je het bekijkt :P) een nieuwe versie lijkt me een gezond ritme.

The devil is in the details.

Hahn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:18:
[...]

De originele Steam Deck is alweer van februari 2022, dus 4 jaar oud, en de OLED ruim 2 jaar oud.

Dus ik sluit niet uit dat Valve dit jaar de Steam Machine lanceert en volgend jaar een nieuwe Steam Deck uitbrengt. Elke 3-5 jaar (afhankelijk van hoe je het bekijkt :P) een nieuwe versie lijkt me een gezond ritme.
Ja op zich wel, ik zou er ook graag sneller al een zien... Maar van wat ik begrijp van YouTubers die de diverse leaks en roadmaps volgen komt de hardware die Valve waarschijnlijk wil nog niet zo snel. Het gaat niet zo zeer om hoe lang is de steam deck al uit maar meer om kunnen we al echt een grote sprong in performance bieden zonder accuduur uit het oog te verliezen?

Overigens is de accuduur van de XAX al best goed en de Z2e kan heel zuinig zijn. Met zeer lichte games kan hij zelfs langer met de accu doen dan de steam deck oled (ik denk mede doordat het lcd scherm zuiniger is dan de oled). Maar dat komt ook doordat er gewoon een enorme accu inzit en dat maakt hem ook duidelijk zwaarder dan de steam deck. Het is geen onoverkomelijk probleem voor mij maar de steam deck is daardoor toch comfortabeler, ook al zijn de grote grips van de XAX ook fijn. Maar ik denk dat Valve daarom toch nog wil wachten op een volgende generatie die echt meer performance biedt op hetzelfde niveau van energieverbruik. En die generatie chips wordt pas eind 2027 verwacht... Als hij niet vertraagd wordt door de AI gekte.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01 20:40
Finraziel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:25:
Ja op zich wel, ik zou er ook graag sneller al een zien... Maar van wat ik begrijp van YouTubers die de diverse leaks en roadmaps volgen komt de hardware die Valve waarschijnlijk wil nog niet zo snel. Het gaat niet zo zeer om hoe lang is de steam deck al uit maar meer om kunnen we al echt een grote sprong in performance bieden zonder accuduur uit het oog te verliezen?
Klopt. Andersom geldt ook dat de huidige Steam Deck best wel veel spellen kan draaien met voldoende kwaliteit en acceptabele FPS. Een nieuwe Steam Deck met betere specs heeft qua compatibiliteit enkel toegevoegde waarde voor nieuwe releases met zoveel grafisch geweld dat de originele Deck het niet aankan. Gezien de prijzen van hardware voor de komende paar jaar kan je verwachten dat veel toekomstige spellen beter geoptimaliseerd zullen zijn om een zo groot mogelijke doelgroep te kunnen bedienen. De Deck profiteert hier ook van.

Een voorbeeld van een ontwikkelaar die voor een toekomstig spel expliciet rekening houdt met de Deck, dus met minder zware systemen.

[ Voor 37% gewijzigd door The Zep Man op 28-01-2026 11:00 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:40
Finraziel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:16:
Ik hoop dat Valve over 2-3 jaar met een steam deck 2 komt met nieuwe hardware van AMD (andere mag ook maar verwacht ik niet) die echt een sprong vooruit biedt. Eerder zou ook leuk zijn maar zie ik niet gebeuren...
Yeah het is weer even geleden dat ik heb gespeculeerd over de Deck 2.

Uit verschillende interviews haal ik dat Valve Performence versus Aaccutijd als KPI pakt. Oftewel, als deze KPI flink omhoog gaat door een nieuwe APU, accu chemie of upscalings-techniek, dan gaan ze aan de slag. En ik speculeer dat ze een performance point pakken van: 50%-80% meer performance dan de huidige SoC terwijl je minstens 2 uur accutijd haalt bij intensieve games. Het zou mooi zijn als je zware console games zoals Horizon Forbidden West soepel zou kunnen spelen op 1080p. (Ikzelf wil graag meer dan 800p)

Dit kan dus op drie manieren opgepakt worden, maar ik sluit Optie 1: Upscaling momenteel even uit: Alleen Nvidia kan dit echt goed, en die SoCs zijn te gesloten en momenteel en in de toekomst gewoon ruim te duur.
Optie 2: Betere APU door Moore's Law. AMD is goed aan de weg aan het timmeren, ik vind persoonlijk Halo Strix echt prachtig bijv. Maar er zijn twee levensgrote problemen: TDP en Geheugen. De huidige line up op 4nm heeft echt flink wat stroom nodig om snel te worden, de AMD Ryzen AI 9 HX 370 bijv. heeft een stock TDP van 28watt. Tweede probleem is dus geheugen; reviews van the Phawx wijzen uit dat bij zware spellen de HX 370 geheugen bottlenecked is, zelfs bij LPDDR5 7500 MTs. Dus hogere DDR snelheden zijn gewenst of een grotere bus, maar beide resulteren in dat het geheugen ONBETAALBAAR wordt. Een DDR5 kit op die snelheden van 32GB is al duurder dan een hele Steam Deck OLED ;(

Optie 3: Betere accus: Hier zie ik wel mogelijkheden. De Silicon Carbide revolutie die we nu tegen komen in Chinese smartphones kunnen we ook mee nemen naar de Deck 2. 20-30% meer mAh voor hetzelfde formaat, en de accu slijt ook een stuk minder blijkbaar!

Het zal nog wel even duren voor het betaalbaar wordt, zeg een jaar of 2. Dit komt mooi overeen met alle geheugen Fabs die nu wordt gebouwd om de DRAM-pocalypse op te kunnen lossen. Dus... 2028? Wat denken jullie?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 15:19
Of ze gaan voor Intel (MSI Claw 8 AI+ had een prima chip), want Strix Halo blijft veel te duur.

https://youtube.com/watch...kzxqU&pp=ygUJdGhlIHBoYXd4
Mizgala28 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:20:
Of ze gaan voor Intel (MSI Claw 8 AI+ had een prima chip), want Strix Halo blijft veel te duur.

https://youtube.com/watch...kzxqU&pp=ygUJdGhlIHBoYXd4
Ja Panther lake is mooi... Maar dat systeem is in dezelfde price range als strix halo. Ok lastig heel precies te zeggen want het is ook een dual oled laptop, maar toch. Ik zie die chip echt niet in een sub duizend dollar/euro handheld komen. En de claw 8 AI+ was ook al vrij duur (duurder dan een Xbox Ally X). Ik denk ook niet dat Valve echt een steam deck 2 uit wil brengen die twee keer zo duur is als de steam deck oled...

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 15:19
Finraziel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Ja Panther lake is mooi... Maar dat systeem is in dezelfde price range als strix halo. Ok lastig heel precies te zeggen want het is ook een dual oled laptop, maar toch. Ik zie die chip echt niet in een sub duizend dollar/euro handheld komen. En de claw 8 AI+ was ook al vrij duur (duurder dan een Xbox Ally X). Ik denk ook niet dat Valve echt een steam deck 2 uit wil brengen die twee keer zo duur is als de steam deck oled...
Dat systeem ja, maar er zijn ook gaming laptops die fors duurder zijn dan de MSI Claw 8 AI+ die zelfde chip gebruiken.

Waar ik op doel is dat goedkopere systemen mogelijk zijn, ik (en dat zouden meer mensen moeten doen) verwacht dat een eventuele Steam Deck 2 duurder zal zijn dan de huidige, maar dat dringt bij veel mensen nog niet door (nog van de week op Reddit gelezen dat Steam Machine flopt omdat het boven 500 dollar zal zijn, en PS5 "daaronder" zit).

Btw PS5 is ook duurder geworden...

In ieder geval zie ik Intel als een realistische optie.
Pagina: 1 ... 121 122 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.