Is je accuduur de laatste tijd toevallig ook minder? Doet ie het ook aan de lader?
Het doet mij aan een stervende accu denken namelijk.
@Pendora (vergeten te quoten dus mention even)

[ Voor 15% gewijzigd door Finraziel op 15-03-2026 12:01 ]

Gamertag: FinrazielNL


  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Finraziel schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:00:
Is je accuduur de laatste tijd toevallig ook minder? Doet ie het ook aan de lader?
Het doet mij aan een stervende accu denken namelijk.
@Pendora (vergeten te quoten dus mention even)
Dank voor je antwoord. Aan de lader helaas hetzelfde en aan de accu tijd heb ik nog niet veel gemerkt. Maar eigenlijk zeg je dus dat de piekspanning te hoog is?

  • cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-06 16:16
@Pendora je hebt toch geen undervolt toegepast?
Pendora schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:10:
[...]


Dank voor je antwoord. Aan de lader helaas hetzelfde en aan de accu tijd heb ik nog niet veel gemerkt. Maar eigenlijk zeg je dus dat de piekspanning te hoog is?
Mwa als het aan de lader ook gebeurt dan zal dat het denk ik niet zijn... Dan zou ik het zo niet durven zeggen.

Gamertag: FinrazielNL


  • Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:11
Wat zijn de temperaturen wanneer dat gebeurt?

Zou weleens daar aan kunnen liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mizgala28 op 15-03-2026 14:40 ]


  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
cold_as_ijs schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:46:
@Pendora je hebt toch geen undervolt toegepast?
Helaas niet.
Finraziel schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Mwa als het aan de lader ook gebeurt dan zal dat het denk ik niet zijn... Dan zou ik het zo niet durven zeggen.
Heb als test even de TDW op max 14W gezet. Dan blijven de spellen het wel doen. Je hebt me iig op een spoort gezet
Mizgala28 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:39:
Wat zijn de temperaturen wanneer dat gebeurt?

Zou weleens daar aan kunnen liggen.
Eerste wat ik controleerde. De crash gebeurd rondom 50 ºC en lijkt me dus geen invloed te hebben.

  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Finraziel schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:00:
Is je accuduur de laatste tijd toevallig ook minder? Doet ie het ook aan de lader?
Het doet mij aan een stervende accu denken namelijk.
@Pendora (vergeten te quoten dus mention even)
Accu's health is nog maar 81%, misschien wat vroeg om het niet meer aan te kunnen maar verklaard veel. Zag net ook dat die nog maar op max 95% blijft steken.
Thanks!

  • Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

With Valve today officially announcing pricing and availability for the Steam Controller, it was only a matter of time before people started asking questions about the Steam Machine and even the Steam Deck 2. Fortunately, in a recent comment to IGN, Valve developer, Pierre-Loup Griffais, has addressed the latter right off the bat. Griffais commented that the Steam Deck 2 is actively being worked on at Valve, although neither he nor the gaming giant can divulge any more concrete information about the upcoming gaming handheld, let alone a potential release window. He does note that the Steam Deck 2 will be a culmination of the lesson Valve learned during the development of its previous hardware projects.

Given prior comments that the Steam Deck 2 would need to be a sizeable performance leap over the current Steam Deck, it would not be surprising to see Valve wait until something like RDNA 4 or 5 reaches sufficient efficiency, performance, and pricing figures to be stuffed into a handheld APU without severely impacting the battery life. At that point, the Steam Deck 2 may have more serious competition to contend with, specifically from the likes of Sony. It has recently been rumored that the Steam Deck 2 would not use a semi-custom AMD APU but would launch in 2028 like the original Steam Deck, instead being powered by an off-the-shelf unit—a move that may offer Valve more flexibility to react to different market conditions and new mid-cycle CPU refreshes.
bron: https://www.techpowerup.c...pment-a-long-wait-remains

De Steam Frame gebruikt ARM, het zou me niks verbazen als de nieuwe deck ook ARM gaat gebruiken. Ik game nog wel eens op een macbook air M3 en ben altijd verbaasd hoe goed de spellen daarop draaien i.v.t. x86 hardware. De Air heeft dan ook nog geen actieve koeling en draait games via virtualisatie..

  • XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:06
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:44:
[...]

bron: https://www.techpowerup.c...pment-a-long-wait-remains

De Steam Frame gebruikt ARM, het zou me niks verbazen als de nieuwe deck ook ARM gaat gebruiken. Ik game nog wel eens op een macbook air M3 en ben altijd verbaasd hoe goed de spellen daarop draaien i.v.t. x86 hardware. De Air heeft dan ook nog geen actieve koeling en draait games via virtualisatie..
Een maand of wat geleden vroeg the Phawx zichzelf dezelfde vraag af. Hij maakte de volgende video:
TLDR: Zijn conclusie, na het reviewen van de nieuwste Snapdragon hardware en de originele Deck is dat voor de usecase van veel Steam games een Snapdragon APU niet veel beter is dan een AMD APU. Er zijn verbeteringen bij ARM mbt CPU gebruik, standby verbruik en allicht 2D games, maar zodra de GPU flink aan de slag moet, gebruikt deze behoorlijk wat Watt. Zeker als je ook nog moet emuleren, met alle issues van dien. De RDNA architectuur is gewoon best zuinig voor lage core counts en workloads, en je hoeft dus niet een nieuwe custom ARM chip te maken.

De Steam Frame kan stand alone waarschijnlijk veel leunen op 'lichtere' VR games, sommige zelfs met native ARM versies. Daar zit een betere use-case.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:44:
[...]

bron: https://www.techpowerup.c...pment-a-long-wait-remains

De Steam Frame gebruikt ARM, het zou me niks verbazen als de nieuwe deck ook ARM gaat gebruiken. Ik game nog wel eens op een macbook air M3 en ben altijd verbaasd hoe goed de spellen daarop draaien i.v.t. x86 hardware. De Air heeft dan ook nog geen actieve koeling en draait games via virtualisatie..
Naast wat Xander al aanhaalt, vergis je ook niet dat de goede performance van Apple Silicon betekent dat ARM altijd zo goed zou zijn... Het is veel meer dat Apple gewoon bizar goede chips weet te maken.

Verder is de Frame echt bedoeld als hybride apparaat waarbij je sommige dingen lokaal kan draaien, maar het ook echt gericht is op streamen vanaf een pc voor zwaardere zaken, of als het gewoon niet werkt op ARM.

Zelf speel ik wel ook wat steam games op mijn AYN Thor via Gamenative, en het is erg cool dat dat kan... Maar het zijn toch vooral de lichte indie titels waar dat leuk bij is en dan nog werkt lang niet alles (of krijg je later bv ineens crashes).

Ik verwacht 'gewoon' een rdna5 AMD apu in de Steam Deck 2 uiteindelijk... Maar dat zal inderdaad nog wel even duren.

Gamertag: FinrazielNL


  • XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:06
Na de introductie van de Steam Controller launch prijs, ging IGN even langs Valves harware developer Griffais om te vragen hoe het zit met de Steam Deck 2.

TLDR: niet veel nieuwe info, nog geen time-frame. Maar wel toezeggingen dat ze druk bezig zijn met de Deck 2. Dat is in ieder geval positief, gezien de huidige staat van de wereld. RAM en SSDs zijn een probleem momenteel, maar het kan niet eeuwig duren.
Daarnaast hebben we wel een Timeframe voor RDNA5, namelijk over ongeveer een jaar. Als die zuinig blijkt te zijn, dan wordt het interessant. Tussen de introductie van RDNA 2.0 en de OG Deck zat een kleine 2 jaar, maar dat hoeft geen vaste regel zijn.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca


  • The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-06 21:18
XanderDrake schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:19:
TLDR: niet veel nieuwe info, nog geen time-frame. Maar wel toezeggingen dat ze druk bezig zijn met de Deck 2. Dat is in ieder geval positief, gezien de huidige staat van de wereld. RAM en SSDs zijn een probleem momenteel, maar het kan niet eeuwig duren.
Het is logisch dat ze druk bezig zijn met de Deck 2. Daar zal een (grof) ontwerp voor zijn, die ze mettertijd en met het beschikbaar komen van nieuwe technologie bijwerken. Ik verwacht dat de volgende stadiums van het traject op de kalender meeschuiven met de hoge hardwareprijzen. Valve kan het zich permitteren om dit simpelweg later te doen, want hardware is niet hun primaire bron van inkomsten.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!


  • eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-06 22:08
Heeft hier ook iemand een blu ray speler docked aan zn deck werkend ?


Desnoods met een ander os, wil heel af en toe een blu ray kijken

[ Voor 19% gewijzigd door eenhoorntje op 10-05-2026 13:42 ]


  • DFJCTW033
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Sinds paar maanden heel blij met mijn Steam Deck, maar ik zou nog graag een docking station willen. Zag dat die bij Valve uitverkocht zijn. Met dit soort dingen wil ik die het liefst van de ontwikkelaar zelf of zijn die van andere merken ook prima? Of iemand een idee hoe ik nog aan een docking station van Valve zelf kan komen?

  • Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 21:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DFJCTW033 het is 'gewoon' een usb-c docking station, maar dan in een vorm waar je de Steam Deck makkelijk op kan zetten. Hij heeft geen speciale features die je alleen hebt omdat je een docking station 'van de ontwikkelaar zelf' koopt.

In dit topic worden regelmatig andere docking stations genoemd die ook gevormd zijn om je Steam Deck netjes op te zetten en ze werken allemaal prima. Zelf heb ik er eentje van Ugreen die perfect werkt voor een fractie van het bedrag van het docking station van Valve.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 13-05-2026 16:55 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX


  • DFJCTW033
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Gizz schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:54:
@DFJCTW033 het is 'gewoon' een usb-c docking station, maar dan in een vorm waar je de Steam Deck makkelijk op kan zetten. Hij heeft geen speciale features die je alleen hebt omdat je een docking station 'van de ontwikkelaar zelf' koopt.

In dit topic worden regelmatig andere docking stations genoemd die ook gevormd zijn om je Steam Deck netjes op te zetten en ze werken allemaal prima. Zelf heb ik er eentje van Ugreen die perfect werkt voor een fractie van het bedrag van het docking station van Valve.
Duidelijk, thanks! Dan ga ik eens naar verschillende opties kijken.

  • wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-06 19:20
Steamdeck is weer op voorraad (en in prijs verhoogd)

512GB: 779,-

1TB: 919,-

  • Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:39
Poeh wat een stijging. Ik ga goed zuinig zijn op m’n Steamdeck. Wat een prijzen zeg :7

PSN: xMaurice93


  • outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:58
wes- schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:37:
Steamdeck is weer op voorraad (en in prijs verhoogd)

512GB: 779,-

1TB: 919,-
Wat een geld voor hardware dat voor 679 euro (1TB) alweer 2,5 jaar geleden op de markt kwam.

Belooft weinig goeds voor de prijzen van de Steam Machine.
Poeh, dan zou ik toch echt eerder voor een Xbox Ally (al dan niet X) gaan nu... 1 TB model is maar een tientje goedkoper dan de X die echt veel krachtiger is, 512 GB model is €210 euro duurder dan de non-X met vergelijkbare power als de Steam Deck. Dan moet je wel écht graag OLED en/of touchpads willen. En ja OLED is mooi, maar 120 Hz FHD VRR ook.

Nadeel is potentieel Windows natuurlijk, maar je kunt er altijd zelf Bazzite opzetten. In mijn ervaring praktisch even goed als Steam OS op de Deck zelf.

Gamertag: FinrazielNL


  • nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:01
Benieuwd wat dit gaat betekenen voor de tweedehands markt. Ik denk dat de prijzen daar ook wel gaan wijzigen

  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02:28
Maurice079 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:58:
Poeh wat een stijging. Ik ga goed zuinig zijn op m’n Steamdeck. Wat een prijzen zeg :7
Precies!

Ik ben sowieso zuinig op mijn spullen, maar ik heb altijd in mijn achterhoofd gehad dat als die stuk gaat, ik dan meteen een nieuwe bestel. Die gedachte bestaat nu niet meer

Extra voorzichtig nu en extra dankbaar. Ook voor mijn andere apparaten.

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:11
Finraziel schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:58:
Poeh, dan zou ik toch echt eerder voor een Xbox Ally (al dan niet X) gaan nu... 1 TB model is maar een tientje goedkoper dan de X die echt veel krachtiger is, 512 GB model is €210 euro duurder dan de non-X met vergelijkbare power als de Steam Deck. Dan moet je wel écht graag OLED en/of touchpads willen. En ja OLED is mooi, maar 120 Hz FHD VRR ook.

Nadeel is potentieel Windows natuurlijk, maar je kunt er altijd zelf Bazzite opzetten. In mijn ervaring praktisch even goed als Steam OS op de Deck zelf.
Die goedkopere Xbox ROG Ally is eigenlijk vaak zwakker dan de Deck.

Maar, de oudere MSI Claw met Core Ultra 7 is beter dan beide en nog voor net onder 500 euro nieuw te vinden.

Betreffende de Xbox ROG Ally X ben ik het mee eens, deze en de MSi Claw AI 8+ zijn de kleine meerprijs zeker waard, vraag is meer hoe lang dit zo blijft want MSI is al bezig met een nieuwe Intel handheld die nog krachtiger is, maar door de huidige markt volgens geruchten 1600 euro gaat kosten.

Lenovo heeft de ene handheld fors qua prijs verhoogd, en de ander (met LCD) is niet meer te koop.

Ik zie Asus de prijs van beide systemen verhogen als de oude stock op is, en dan is de Deck ineens "meer betaalbaar" (dat is niet positief bedoeld gezien de markt nu).

Ik zie de hele PC handheld markt op ten duur instorten, of weer extreem niche worden zoals vroeger, met de bijbehorende prijzen.

Hopen dat de AI bubbel barst maar dat gebeurt gewoon niet (helaas), nog recent met iemand een discussie gehad erover en die zei "ik gebruik AI en wil juist meer innovatie, en toen ik 2 jaar geleden mijn laptop en telefoon kocht was het niet zo duur".

Ja... 2 jaar, zelfs vorig jaar viel het mee.

Ben benieuwd hoe diegene piept als ie zijn hardware dit jaar wil upgraden/vervangen (was diegene van plan, maar die volgt de prijzen niet).
Maurice079 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:58:
Poeh wat een stijging. Ik ga goed zuinig zijn op m’n Steamdeck. Wat een prijzen zeg :7
Ik ben zuinig op mijn spullen, maar mijn LCD Deck is al bijna 4 jaar oud dus hopelijk gaat er niet plots iets mis mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Mizgala28 op 27-05-2026 22:40 ]


  • outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:58
nDirect090 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:58:
Benieuwd wat dit gaat betekenen voor de tweedehands markt. Ik denk dat de prijzen daar ook wel gaan wijzigen
Die prijzen waren al erg gestegen. 650 euro voor 1TB oled launch day (dus geen garantie meer) is al een flink aantal weken de standaard. Daar zal nu mogelijk nog iets bovenop komen, maar veel verwacht ik niet.
Mizgala28 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:39:
[...]


Die goedkopere Xbox ROG Ally is eigenlijk vaak zwakker dan de Deck.
Bedoel je dan, als je alles op native resolutie draait? Want die Ally kun je ook gewoon op 720p zetten he... En volgens mij is hij dan iets sterker dan de steam deck. En met vrr ook nog makkelijker om een vloeiende ervaring te hebben.

Gamertag: FinrazielNL


  • Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Gundogan

Rip and tear, until it is done

wes- schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:37:
Steamdeck is weer op voorraad (en in prijs verhoogd)

512GB: 779,-

1TB: 919,-
Dank je Valve (nouja, AI bubble) voor het blijven wegnemen van mijn buyers remorse van de 330 euro LCD versie.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB


  • Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:11
Finraziel schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 00:05:
[...]

Bedoel je dan, als je alles op native resolutie draait? Want die Ally kun je ook gewoon op 720p zetten he... En volgens mij is hij dan iets sterker dan de steam deck. En met vrr ook nog makkelijker om een vloeiende ervaring te hebben.
Nee, 720p 15 watt zodat de accu beetje redelijk is.

Maar ook op 20watt (de max voor die niet X model) valt hij in bepaalde games tegen.
Behalve de video ken ik iemand die van een Deck LCD naar de Xbox ROG Ally is gegaan, en in de meeste games die diegene speelt is de performance on par of slechter dan de Deck.

MAAR, op Windows, geen idee of Bazzite of andere distro daar verandering in kunnen brengen, maar wat diegene speelt werkt niet op Linux (want anti cheat die gewoon niet compatible is) dus Linux is voor diegene geen optie.

Dat maakt de Xbox ROG Ally niet slecht gezien de prijs verschil, maar het is zeker iets om rekening mee te houden.

Ik zou nog liever de oudere MSI Claw (met Core Ultra 7 155h) halen die nog goedkoper is, accuduur is slechter dan de Ally, maar je krijgt meer performance, hall effect sticks, betere speakers en thunderbolt 4.

Ik heb daarvan de Core Ultra 5 135h variant die wat zwakker is dan de 155h, en het is een fors beter apparaat dan de Deck qua performance, dus ook de Xbox ROG Ally.

Wel natuurlijk slechter dan nieuwere Claw AI 8+ of Xbox ROG Ally X, maar voor de prijs (onder 500 euro bij Megekko) is de oudere MSI Claw de betere koop.

Maar slechtere accuduur, daarom speel ik daarop alleen games die niet lekker werken op Linux, en voor de rest gebruik ik mijn LCD Deck (ik wou geen Windows erop, en de Claw was vorig jaar nog veel goedkoper dan nu te koop).

[ Voor 17% gewijzigd door Mizgala28 op 28-05-2026 01:42 ]


  • niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:10
Ik heb zelf een legion go S z2go voor een leuke prijs kunnen halen. Als je twijfels over een steam deck, dan is de Lenovo zeker een goed alternatief (zelfs nog net iets krachtiger)

https://www.proshop.nl/Game-console/Lenovo-Legion-Go-S-8-16GB-512GB-STEAM-OS/3429867

  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

  • Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:25
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een handheld console en ben daarbij uitgekomen op de Steam Deck OLED. Het idee is om deze vooral op de bank te gebruiken voor het spelen van oudere pc-games, zoals Command & Conquer, Heroes of Might and Magic en vergelijkbare titels.

Ik vraag me af hoe goed dit soort oudere spellen op de Steam Deck draaien. Werken ze over het algemeen soepel en zonder veel problemen, of kom je regelmatig compatibiliteitsissues tegen?

Daarnaast ben ik geen echte tweaker. Mocht een spel niet direct werken, hoe eenvoudig is het dan om dit op te lossen? Is dat meestal een kwestie van een paar instellingen aanpassen, of moet je regelmatig met allerlei technische tweaks aan de slag?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Steam Deck-gebruikers die vooral oudere pc-games spelen.

  • skonak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-06 15:43
Kneepie schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:39:
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een handheld console en ben daarbij uitgekomen op de Steam Deck OLED. Het idee is om deze vooral op de bank te gebruiken voor het spelen van oudere pc-games, zoals Command & Conquer, Heroes of Might and Magic en vergelijkbare titels.

Ik vraag me af hoe goed dit soort oudere spellen op de Steam Deck draaien. Werken ze over het algemeen soepel en zonder veel problemen, of kom je regelmatig compatibiliteitsissues tegen?

Daarnaast ben ik geen echte tweaker. Mocht een spel niet direct werken, hoe eenvoudig is het dan om dit op te lossen? Is dat meestal een kwestie van een paar instellingen aanpassen, of moet je regelmatig met allerlei technische tweaks aan de slag?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Steam Deck-gebruikers die vooral oudere pc-games spelen.
Compatibiliteit met de Steam Deck kun je eenvoudig checken op de Steam Store pagina van de game. Daar zie je een Steam Deck compatibility check mark in het groen/geel/grijs staan. In de praktijk heb ik gemerkt dat zelfs ''unsupported'' (grijs) games vaak gewoon prima werken. Daarnaast kun je ook op ProtonDB de status checken.

Mijn ervaring met oudere games is eigenlijk wel prima. Vaak zijn het kleine tweaks zoals een regeltje in de launch options of een andere proton versie selecteren voldoende. Dat is ten op zichte van pak em beet 3 jaar geleden sterk verbeterd. En je hebt hoe dan ook makkelijk een fix gevonden als je op fora etc een beetje zoekt.

De games die je noemt zijn oorspronkelijk bedoeld voor muis/KB, dat kan met de touchpads op de SD maar ideeal vind ik dat zelf niet.

  • Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:11
skonak schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Compatibiliteit met de Steam Deck kun je eenvoudig checken op de Steam Store pagina van de game. Daar zie je een Steam Deck compatibility check mark in het groen/geel/grijs staan.
Ik zou oppassen met dat groene vinkje, 2 dingen heb ik inmiddels al vaker meegemaakt.

Game heeft een groen vinkje "omdat het werkt", in de zin van "25fps met FSR op Ultra perfomance".

Tweede issue die ik wat vaker ben tegengekomen zijn games die oorspronkelijk goed werkten op de Deck en die een (groen) vinkje hebben gekregen, maar dat na updates dit niet meer helemaal waar is.

Wat mij betreft mag Valve daar wat strenger mee omgaan, games die na updates niet meer 100% groen vinkje verdienen horen een nieuwe gele moeten krijgen.

En games als Doom The Dark Ages zouden NOOIT een groen vinkje moeten verdienen op de Deck.

Meeste games werken prima, mee eens, en ik heb heel veel games gespeeld die unsupported zijn en gewoon prima werken.

Maar... ik heb ook games gezien die "verified" (groen) waren of geel, en waarvan de game eigenlijk te veel issues had (zoals cutscenes die niet werken, moet je codecs op linux installeren en dan werkt het wel, maar beetje absurd dat zo'n game een groen vinkje krijgt).

Niche games, dat wel.

Wat @Kneepie gaat spelen zal prima werken, daar maak ik mij niet echt druk om.

Maar ik zou wel opletten met nieuwere games.
In de praktijk heb ik gemerkt dat zelfs ''unsupported'' (grijs) games vaak gewoon prima werken. Daarnaast kun je ook op ProtonDB de status checken.

Mijn ervaring met oudere games is eigenlijk wel prima. Vaak zijn het kleine tweaks zoals een regeltje in de launch options of een andere proton versie selecteren voldoende. Dat is ten op zichte van pak em beet 3 jaar geleden sterk verbeterd. En je hebt hoe dan ook makkelijk een fix gevonden als je op fora etc een beetje zoekt.

De games die je noemt zijn oorspronkelijk bedoeld voor muis/KB, dat kan met de touchpads op de SD maar ideeal vind ik dat zelf niet.
Voor de rest is dat mijn ervaring.

  • Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
skonak schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:45:
De games die je noemt zijn oorspronkelijk bedoeld voor muis/KB, dat kan met de touchpads op de SD maar ideeal vind ik dat zelf niet.
Moet zeggen. Aanzich ben ik echt blij verast hoe goed sommige M&K games op de Deck werken. De opties tot mapping in de OS en de 2 touchpads (met feedback, wat erg helpt) en extra knoppen achterop zijn daarin echt gamechangers. Heb een paar echte M&K spellen die ik toch wel met enige regelmaat zo speel.

Net zo fijn als met M&K idd niet, gaat je denk ik ook niet lukken op zo'n handeld. Maar in aardig wat spellen wel prima te doen (hoewel dat wel beetje per spel verschilt). Als je dan handheld wil spelen, zou ik daarom de Steam Deck boven de huidige andere opties zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Cambionn op 12-06-2026 19:18 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.


  • Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Mizgala28 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:17:
Game heeft een groen vinkje "omdat het werkt", in de zin van "25fps met FSR op Ultra perfomance".
Opzich snap ik je, maar zeker nieuwe spellen speel ik prima op low op 30FPS. De low van nu is de ultra van 10 jaar terug, en dat vind ik absoluut niet storent (upscaling zet ik wel uit. Dat vind ik echt verschrikkelijk grafisch). 30fps is voor veel games ook genoeg om te kunnen spelen. Crimson Dessert en Oblivion Remasterd speel ik vaak op mijn Deck bijv. Het verschilt ook per persoon wat de eisen zijn.

Denk dat het vinkje zetten niet zo'n probleem is. Te verwachten performance ergens neerzetten is wellicht wel een goede toevoeging. Maarja, dat zou een hoop meer test-tijd kosten, en is nog verandelijker dan algemene "werkt het". Meestal wordt het beter met de updates aan o.a. Proton (en alles wat daarin draait, zoals DXVK), maar soms idd ook slechter.

Overigens wel eens dat een groen vinkje out of the box zou moeten werken. Als je codecs moet installeren moet dat of in het installscript zitten, of moet het een oranje vinkje zijn ofzo. Expliciete waarschuwing wát er mis is/moet gebeuren is dan ook fijn. Dat vind je nu vaak wel op ProtonDB, maar dat is user-generated content met mogelijke fouten en info voor alle Linux distros. Officiele info voor de Deck op verified games is toch wat anders.

[ Voor 15% gewijzigd door Cambionn op 12-06-2026 19:30 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.


  • Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:11
Cambionn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:25:
[...]
Opzich snap ik je, maar zeker nieuwe spellen speel ik prima op low op 30FPS. De low van nu is de ultra van 10 jaar terug, en dat vind ik absoluut niet storent (upscaling zet ik wel uit. Dat vind ik echt verschrikkelijk grafisch). 30fps is voor veel games ook genoeg om te kunnen spelen. Crimson Dessert en Oblivion Remasterd speel ik vaak op mijn Deck bijv. Het verschilt ook per persoon wat de eisen zijn.
Ik heb ook niks tegen een vrij stabiele 30fps, meeste games op mijn Deck speel ik op 30 a 40fps (tenzij erg licht) zodat ik langere accu duur heb, als ik hogere framerate wil dan ga ik wel op mijn desktop gamen.

ik heb veel PS Vita, 3DS, PS2 enz enz games gespeeld die soms 25fps "in best case" waren, zelfs Metal Gear Solid Peace Walker op de PSP vond ik prima terwijl dat spel op 20 fps draait, wel stabiel en vooral dat is belangrijk.

Maar, en misschien vinden mensen mij een beetje ouderwets, vrij stabiele 30fps op laagste settings kan ik accepteren ZONDER tricks zoals framegen of FSR, ik vind dat beide technologieen echt zinvol zijn onder andere omstandigheden.

En er komen steeds meer games uit die "technisch gezien" werken op de Deck, maar in praktijk te veel moeten inleveren daarvoor.

Voor de rest prima, maar noem het niet speelbaar via de verified vinkje denk ik dan.

  • Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Mizgala28 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:37:
[...]


Ik heb ook niks tegen een vrij stabiele 30fps, meeste games op mijn Deck speel ik op 30 a 40fps (tenzij erg licht) zodat ik langere accu duur heb, als ik hogere framerate wil dan ga ik wel op mijn desktop gamen.

ik heb veel PS Vita, 3DS, PS2 enz enz games gespeeld die soms 25fps "in best case" waren, zelfs Metal Gear Solid Peace Walker op de PSP vond ik prima terwijl dat spel op 20 fps draait, wel stabiel en vooral dat is belangrijk.

Maar, en misschien vinden mensen mij een beetje ouderwets, vrij stabiele 30fps op laagste settings kan ik accepteren ZONDER tricks zoals framegen of FSR, ik vind dat beide technologieen echt zinvol zijn onder andere omstandigheden.

En er komen steeds meer games uit die "technisch gezien" werken op de Deck, maar in praktijk te veel moeten inleveren daarvoor.

Voor de rest prima, maar noem het niet speelbaar via de verified vinkje denk ik dan.
Tja, ik zet dat soort tricks dus ook zo veel mogelijk uit waar kan, en anders tweak ik de settings om het zo minimaal mogelijk te houden. Vind het vaak vooral rare pixelated blurs geven op bewegende beelden en niet veel toevoegen (op lage settings iig). Maar toch draaien die nieuwe games hier wel op de Deck op die manier. Moet zeggen dat ik wel verschil hoor over performance, alsof niet elke Deck het even goed doet. Meer dan op andere hardware (wat het idee dat wellicht mensen ook gewoon overdrijven over hoe slecht het is minder logisch maakt, iig als enige oorzaak). Maar misschien dat dat ook puur gevoelsmatig is, heb nooit echt statestieken ofzo bijgehouden.

Vind verder sowieso dat alles met upscaling, frame generating, etc uit de system requirements moet blijven (ook buiten de verified). Werd daar bij de minimum specs van Crimson Dessert bijv. ook allergies van. "Draait op deze resolutie (mits upscaled vanuit minder)". Dan draait het dus niet op die resolutie he :+?

Wel eerlijk, Crimson Dessert draait nog leuk genoeg maar denk dat het niet lang meer duurt voor de nieuwe releases niet meer lekker werken. Dat samen met de recente prijsverhoging (die ik verder goed snap) vind ik toch wel pijnlijk voor de Steam Deck.

Overigens ben ik zelfs ook zo'n gek die nog op oude consoles speelt. PS2 en PS3 (mede voor PS1 games) staan nog altijd aangesloten in de woonkamer, de 3DS en DS Lite (voor de GBA games en DS games die dat slot gebruiken) liggen altijd klaar. Heb het idee dat dat type mens idd wat meer "kan hebben" kwa graphics en performance (val jij dus ook onder, voor de duidelijkheid ;)). Vind veel gamers tegenwoordig wel erg hoge eisen hebben om iets "speelbaar" te noemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cambionn op 12-06-2026 20:38 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.


  • Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 09:52
Iedereen de portemonnee weer gevuld en paraat ?


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsyrfdEh1kO1FmgtvewM-MU74Lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J5pVaHaTt2apI76DGjZ6VtGL.png?f=fotoalbum_large

  • AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
eenhoorntje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:38:
Heeft hier ook iemand een blu ray speler docked aan zn deck werkend ?


Desnoods met een ander os, wil heel af en toe een blu ray kijken
Hoe dat het op de deck geïnstalleerd kan worden weet ik niet, maar voor afspelen van bluray met vlc in linux gebruikt men libbluray en libaacs.

Indien ik geïnteresseerd was in de diarree van de duivel had ik mijn vraag wel direct aan een llm gesteld.


  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02:28
Signs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:25:
Iedereen de portemonnee weer gevuld en paraat ?


[Afbeelding]
Hoe laat is dat Nederlandse tijd?

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 09:52
Pro-prutser schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:43:
[...]

Hoe laat is dat Nederlandse tijd?
Ik dacht iets van 19:00 uur

  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02:28
Signs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:13:
[...]

Ik dacht iets van 19:00 uur
Thanks!

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:46
Signs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:25:
Iedereen de portemonnee weer gevuld en paraat ?


[Afbeelding]
Ik ga mij flink inhouden deze keer. Waarschijnlijk wat dlc's voor games die ik vaak speel. Al teveel geld aan Steam gegeven voor niet gespeelde games :o En al die deals komen toch heel het jaar verdeeld langs in de wekelijkse sales. De tijd dat de Summer en Winter sales echt veel beter waren ligt ver achter ons helaas.

  • Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:46
Signs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:13:
[...]

Ik dacht iets van 19:00 uur
Klopt, maar waarschijnlijk is de store weer uren in de war dus beste wat later gaan shoppen. Mandje vullen en dan laten staan zolang de sales duren. Scheelt weer impulsieve aankopen :P

  • d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:29
Beakzz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 02:22:
[...]

Ik ga mij flink inhouden deze keer. Waarschijnlijk wat dlc's voor games die ik vaak speel. Al teveel geld aan Steam gegeven voor niet gespeelde games :o En al die deals komen toch heel het jaar verdeeld langs in de wekelijkse sales. De tijd dat de Summer en Winter sales echt veel beter waren ligt ver achter ons helaas.
Prepare for Summer Sale 2026 on Steam

1. Compare game prices before you make a purchase
2. Get even better discounts with Steam bundles
3. Hunt for historical low prices
4. Find hidden gems from the Steam Summer Sale with our Deal rating
5. Sell your Steam Trading Cards and get funds in your wallet
6. Use GG.deals wishlist instead of Steam wishlist
7. Narrow down your search with GG.deals filters
8. Wait for the end of the sale before buying anything
9. Don't buy unless you're sure you'll play the game

https://gg.deals/blog/pre...will-help-you-save-money/

Leaping Lab Rats!


  • Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Beakzz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 02:22:
En al die deals komen toch heel het jaar verdeeld langs in de wekelijkse sales. De tijd dat de Summer en Winter sales echt veel beter waren ligt ver achter ons helaas.
Nou dit idd. De summer sales zijn eigenlijk al aardig wat jaren niet zo heel bijzonder meer. Vroeger had je echt extreme deals, maar de tijd dat dat zo was voelt wel beetje als een ander tijdperk inmiddels. Voel er dan ook best weinig bij tegenwoordig :O.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Cambionn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:44:
[...]

Nou dit idd. De summer sales zijn eigenlijk al aardig wat jaren niet zo heel bijzonder meer. Vroeger had je echt extreme deals, maar de tijd dat dat zo was voelt wel beetje als een ander tijdperk inmiddels. Voel er dan ook best weinig bij tegenwoordig :O.
Dat is naar mijn idee al zo sinds Steam gestopt is met flash en daily sales... en dat is 10 jaar geleden. Sindsdien is er weinig aan wat mij betreft. En er zijn ook zoveel sales door het jaar heen dat zelfs games die alleen op Steam zelf te krijgen zijn (geen keys) zo vaak terugkomen in de sale dat fomo echt nergens voor nodig is.

Gamertag: FinrazielNL


  • Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:46
d3vlin schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:16:
[...]


Prepare for Summer Sale 2026 on Steam

1. Compare game prices before you make a purchase
2. Get even better discounts with Steam bundles
3. Hunt for historical low prices
4. Find hidden gems from the Steam Summer Sale with our Deal rating
5. Sell your Steam Trading Cards and get funds in your wallet
6. Use GG.deals wishlist instead of Steam wishlist
7. Narrow down your search with GG.deals filters
8. Wait for the end of the sale before buying anything
9. Don't buy unless you're sure you'll play the game

https://gg.deals/blog/pre...will-help-you-save-money/
Hehe mooi lijstje wat idd aansluit op mijn ervaringen. Vooral punt 8. Vaak begonnen met een winkelmandje van €200+, maar door het te laten staan en eens te kijken wat ik nog in de backlog had staan bleef er dan uiteindelijk weinig over.

Ik heb serieus knallers als Cyberpunk + DLC in mijn backlog staan dus ik zou hoe dan ook niks mogen kopen 😅

  • d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:29
Mijn strategie is een doorlopende shortlist van games met daarbij een gewenst prijspunt. Dat prijspunt bepaal ik op basis van de prijshistorie (en dan weet je ook gelijk hoe vaak een game in de aanbieding is) en wat ik zelf in gedachten heb, met een alert voor wanneer de game voor de gewenste prijs of minder in een legale store (dus geen keyshops) te koop is. Tijdens sales periodes is het gewoon wat vaker raak en je kunt dan nog steeds overwegen of je een titel op dat moment wel of niet voor die prijs aan wil schaffen. Los daarvan koop ik sommige games met minder korting omdat er direct behoefte is om die te spelen, ook al is er nog een backlog.

De gemiddelde korting op mijn Steam bibliotheek zit momenteel op 82,15%.

Gameranx had recentelijk trouwens een aardige video over koopgedrag van gamers:
YouTube: Why The HELL is NOBODY Buying Games?
En natuurlijk Yoooo what's going on guys...
YouTube: 6 BIG Tips to Survive STEAM Summer Sale 2026!

[ Voor 10% gewijzigd door d3vlin op 25-06-2026 12:55 ]

Leaping Lab Rats!


  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02:28
d3vlin schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:04:
Mijn strategie is een doorlopende shortlist van games met daarbij een gewenst prijspunt. Dat prijspunt bepaal ik op basis van de prijshistorie (en dan weet je ook gelijk hoe vaak een game in de aanbieding is) en wat ik zelf in gedachten heb, met een alert voor wanneer de game voor de gewenste prijs of minder in een legale store (dus geen keyshops) te koop is. Tijdens sales periodes is het gewoon wat vaker raak en je kunt dan nog steeds overwegen of je een titel op dat moment wel of niet voor die prijs aan wil schaffen. Los daarvan koop ik sommige games met minder korting omdat er direct behoefte is om die te spelen, ook al is er nog een backlog.

De gemiddelde korting op mijn Steam bibliotheek zit momenteel op 82,15%.

Gameranx had recentelijk trouwens een aardige video over koopgedrag van gamers:
YouTube: Why The HELL is NOBODY Buying Games?
En natuurlijk Yoooo what's going on guys...
YouTube: 6 BIG Tips to Survive STEAM Summer Sale 2026!
“De gemiddelde korting op mijn Steam bibliotheek zit momenteel op 82,15%”

Hoe kan je dat zien? Thanks!

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:29
Niet, zelf bijhouden...

Leaping Lab Rats!


  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02:28
Ah dacht al

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Finraziel schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:25:
Dat is naar mijn idee al zo sinds Steam gestopt is met flash en daily sales... en dat is 10 jaar geleden. Sindsdien is er weinig aan wat mij betreft.
Ja de echt goede tijden zijn idd minimaal zo lang terug. Pfff, dank voor de reminder dat ik me tegenwoordig ook oud mag voelen _O-.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.