Miki schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:09:
[...]
Live streaming is wat anders dan reguliere streaming waar de buffer oneindig kan door bufferen. Dus de vergelijking die je maakt slaat nergens op, je bent appels met peren aan het vergelijken. Live streaming vraagt veel meer actieve buffering en een stabielere netwerkverbinding.
Wat ik al eerder zei is dat er met bepaalde apparaten en/of software problemen zijn. Vooralsnog lijkt het erop dat met name Chromecast, Android TV en de Chrome browser problemen hebben. Daarnaast lijken enkele LG smart tv modellen problemen te hebben. Apple apparaten lijken de minste problemen te kennen. Ik heb door de dag heen op verschillende momenten gekeken en totaal geen problemen ervaren tot de laatste 2 minuten wat ik eenvoudig kon oplossen met het opnieuw opzetten van de stream.
Genoeg voorbeelden van succesvolle live streaming: Discovery+ (Eurosport), ESPN Watch, Ziggo Sport Totaal GO (en in zekere zin NLZIET, Ziggo GO, KPN-app, Canal Digitaal-app). Zeker die eerste drie zijn enigszins vergelijkbaar met Viaplay. Klachten zijn er overal maar in verhouding lijkt het aantal bij Viaplay nu te hoog.
En het is natuurlijk mooi dat er veel mensen zijn bij wie alles goed verloopt. Maar zolang er een storm aan klachten is, speelt dat eigenlijk geen rol. Bij falende introducties van nieuwe telefoons (denk aan de Google Pixel 6) zijn er ook altijd mensen die nergens last van hebben. Hartstikke prima, maar uiteindelijk gaat het om de verhouding klacht/klant. Bij de Pixel 6 was die veel te hoog. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat bij Viaplay nu ook het geval is. Dit is niet de soepele introductie die ze ongetwijfeld gewenst hadden.
Als bedrijf wil je de klacht/klant-ratio laag houden. Lukt dat niet om wat voor reden dan ook, dan gaat er iets mis en moet je het aanpassen. Viaplay heeft er zelf voor gekozen al deze apparaten te ondersteunen. Dan moeten die ook naar tevredenheid gebruikt kunnen worden. Bij de gemiddelde Tweaker zal wifi of traag internet écht niet de oorzaak zijn (al zullen ze er ongetwijfeld tussen zitten). Mooi dat er met krachtige Apple-apparaten minder problemen zijn, maar die vormen de benchmark en niet de baseline. Dus laten we hopen dat de algehele situatie zich snel verbetert.