PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Vraag
Alle reacties
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Deze beide omvormers kunnen op 20A afgezekerd worden. Geen factor 1,6 selectiviteit bij 3x 25A hoofdaansluiting dus.. Maar als hoofdschakelaar een installatieautomaat is hoeft dit geen probleem te zijn volgens: https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/

"Hier zie je dat de 20A installatieautomaat niet kruist met de 25A hoofdzekering en dus selectief is. Hier kan dus gewerkt worden met een installatieautomaat voor de omvormer van 20A. Dit is maximaal 4600 watt (per fase). In het laatste voorbeeld blijkt dat de 1,6 regel niet heilig is."
Ik zou ook nog voor een Growatt 4600 model kunnen gaan, deze kan ook op 20A worden afgezekerd.
[ Voor 28% gewijzigd door nMad op 06-07-2021 15:28 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)
maar het feit dat het access point blijft uitzenden ook nadat hij aan je eigen wifi hangt, is nog steeds aardig suf.
Het MPPT algoritme is wel duidelijk beter dan Growatt.
Overigens is een uitschakelkarakteristiek geen dun lijntje maar een hele dikke waar spreiding in zit.
En elke zekering heeft zijn eigen omgevingstemperatuur, die ook een afwijking kan geven.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar bij de D-NS is het wachtwoord van het wifi-netwerk waarmee hij verbonden is niet meer zichtbaar in de webinterface. Bij mijn XS is dat wel het geval (en echt wel een security issue w.m.b), de D-NS bij m'n ouders niet.Proton_ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:46:
[...]
maar het feit dat het access point blijft uitzenden ook nadat hij aan je eigen wifi hangt, is nog steeds aardig suf.
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 06-07-2021 15:50 ]
Ik kan dit onderschrijven. Schaduwmanagement werkt goed, maar portal en app zijn niet bepaald prettig. (geen idee of dat bij goodwe beter is though, en ja met DIY-logging valt er geheid omheen te werken.)timovd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:48:
Als je iets van schaduw hebt, kan de Goodwe je beter helpen. De Growatt is goedkoper en prima uit te lezen via ShineLan. Monitoring via Goodwe zelf schijnt niet heel goed te zijn (zelf geen ervaring mee).
Het is wel degelijk een probleem qua selectiviteit, de vraag is of je je daar wel of niet bij neer wilt leggen.nMad schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:02:
Nu een 1-fase, maar in de toekomst wil ik misschien naar een 3-fase toe.
Deze beide omvormers kunnen op 20A afgezekerd worden. Geen factor 1,6 selectiviteit bij 3x 25A hoofdaansluiting dus.. Maar als hoofdschakelaar een installatieautomaat is hoeft dit geen probleem te zijn volgens: https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/
Persoonlijk zou ik die upgrade naar 3-fasen gewoon gelijk uitvoeren. Als dat toch al op de planning staat kun je mooi de BTW besparen als je het met je zonnepanelen mee doet. En je hebt (met een 3-fasen omvormer) een stuk minder kans op problemen met de netspanning.
[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 06-07-2021 15:56 ]
Met 10 panelen zit je op een stringspanning van zo'n 400V. Is dat niet te weinig voor een 3-fase?mcDavid schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:55:
[...]
Persoonlijk zou ik die upgrade naar 3-fasen gewoon gelijk uitvoeren. Als dat toch al op de planning staat kun je mooi de BTW besparen als je het met je zonnepanelen mee doet. En je hebt een stuk minder kans op problemen met de netspanning.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
De growatts hebben een startspanning van 200V en MPPT-range vanaf 140V. Geen probleem dus.timovd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:57:
[...]
Met 10 panelen zit je op een stringspanning van zo'n 400V. Is dat niet te weinig voor een 3-fase?
Edit: en bij Goodwe is dat 160V resp 180V.
[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 06-07-2021 16:01 ]
oke een oost-west.
zie ook mijn setup:
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
door dat oost en west een aardig verschil in tijd hebben in de top opbrengst kun je af met een minder zware omvormer.
ik heb 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
en dit alles op een 4000VA omvormer.
die weer op een 16A groep hangt.
jij gaat een aardig stevigere hoek gebruiken. (vooral je oost variant)
dus ik zie eigenlijk al erg weinig problemen om een 16A omvormer te gebruiken.
zal een beetje aftoppen maar niet veel.
zie ook:
:strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large)
dit is elke dag de opbrengst delen door het aantal kWp.
en dan 365 dagen bij elkaar optellen (geen zomer en winter).
apr/19 tot apr/20, hing er 5770Wp op een 3300VA omvormer.
apr/20 tot apr/21, hing dit op een 4000VA omvormer.
opbrengst verschil is minimaal tot bijna niet zichtbaar.
(met wat moeite gok ik dat het een 40kWh verlies is geweest door aftoppen.)
dus als je wil kan dit allemaal gewoon op een 16A groep.
(met een 16A omvormer of een +/-4000VA omvormer gelang je wil experimenteren.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Hoe is de rest van je kast?
35A (of 40A) + 20A is 55A. (of 60A)
Kunnen je aardlekschakelaars dat aan? Of zijn die maar 40A geschikt?
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch
Ik weet niet of dit zo klopt, maar een 3.6 kW omvormer kan ook nog. (energierendementsfactor 100%)
![]() | ![]() |
[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2021 17:34 ]
@migjes Ja, ik weet dat een 16A omvormer genoeg is. Dit geeft Sunny Design van SMA ook aan. Maar mijn installateur wil dit niet installeren omdat Growatt "eist" dat het omvormer wattage minimaal 70% van de totale Wp is. 0,7*18*350 = 4410 watt. Het heeft al heel wat moeite gekost om een 4200 watt model te "mogen" krijgen i.v.p. 4600.
@AUijtdehaag Hierbij een foto van mijn groepenkast. 1x 40A hoofdschakelaar, 3x 40A ALS en 12x 16A automaten (4 per ALS) waarvan 1x dubbele fornuisgroep.
:strip_exif()/f/image/jIUmozpdF1TYSZtK1sSuMO49.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht dat een PV omvormer vaak op een eigen aardlekautomaat wordt aangesloten die direct achter de hoofdschakelaar komt. Maar ik heb hier niet veel verstand van. Ik hoop dat de installateur dat wel heeft
In het vlug:
1-fase:
40A (hoofd) + 16A (PV) = 56A -> aardlek kan maar 40 A aan, dus moet je het abb pdf je volgen en wat anders gaan verzinnen.
3-fase:
25A (hoofd) + 16A (PV) = 41 A -> aardlek kan maar 40 A aan, maar volgens mij wordt dat gedoogd.
MAAR: kookgroep moet naar 3-faseautomaat. 32A (2x 16A) => 25A hoofd. Dus geen kookgroep in een 3-fase kast.
Je installateur vind alles goed volgens mij wat betreft MK... maar wij niet
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2021 18:03 ]
oke dan weet je wat het kennis niveau van de installateur is.
het gekozen paneel kun je niet meer als 12x op die omvormer zetten.
en dit is dan per mpp, dus 2x12x350Wp= 8,4kWp is grofweg de grens die je op de meeste TL omvormers kunt zetten zoals de goodwe/growat/sma etc etc....
en het maakt niet eens uit of die nu 3kW is of 6kW.
je moet de Voc + 10% voor de temperatuur onder de max van de omvormer houden en alles komt al goed.
de rest regelt de omvormer gewoon terug, zonder moeite of pijn.
als installateurs dit tegen mij zouden zeggen, dan zou ik snel een andere zoeken.
als hij dit soort kleine dingen al niet weet, wat doet hij dan nog meer fout.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Er zou dus nog een 40A automaat bij moeten (naast een 16/20A alamat) als je op 1-fase wilt blijven. Zou passen als je het stopcontact laat vallen. En is die oranje groep op de onderste rij toevallig alleen voor dat stopcontact?
Volgens de datasheet van Growatt is het aanbevolen maximale PV vermogen 5880W voor het 4200 model. Voor 3600 model is dat 5040W.nMad schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:40:
Maar mijn installateur wil dit niet installeren omdat Growatt "eist" dat het omvormer wattage minimaal 70% van de totale Wp is. 0,7*18*350 = 4410 watt. Het heeft al heel wat moeite gekost om een 4200 watt model te "mogen" krijgen i.v.p. 4600.
Die nieuwe hebben 100V en range vanaf 80VmcDavid schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:59:
De growatts hebben een startspanning van 200V en MPPT-range vanaf 140V. Geen probleem dus.
Waarop is dit gebaseerd?Proton_ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:46:
Het MPPT algoritme is wel duidelijk beter dan Growatt.
De oranje groep is niet voor het stopcontact maar voor de laadpaal. Stopcontact kan er wel uit om plek vrij te maken voor andere componenten.
@jobr Dat komt grofweg op hetzelfde neer. In geval van 3600 model: (5040/100)*70 = 3528.
De installateur begrijpt wel dat deze installatie ook op een 3600 watt omvormer past. Maar hij wil vanwege garantie voldoen aan de eisen die de fabrikant stelt..
[ Voor 12% gewijzigd door nMad op 06-07-2021 18:24 ]
Met 16A ben je iets beter selectief dan met 20A.
41A door een 40A aardlekschakelaar? Wat vind de verzekering daarvan?
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 06-07-2021 18:25 ]
De installatie kan 40A leveren vanuit het net (zekering). Als je boven de ALS nog eens 16A gaat invoeren met PV. bestaat het risico dat je de 40A max van de ALS overschrijdt.nMad schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:21:
@Septillion Dank voor je reactie. Ik snap niet goed waarom er nog een 40A ALS bij moet. Waarom is een 16 of 20A aardlekautomaat achter de hoofdschakelaar niet voldoende? Ik heb niet veel verstand van elektrische installaties maar vind het wel erg interessant en wil het ook graag begrijpen. En dan kan ik de installateur wat in de gaten houden![]()
De oranje groep is niet voor het stopcontact maar voor de laadpaal. Stopcontact kan er wel uit om plek vrij te maken voor andere componenten.
@jobr Dat komt grofweg op hetzelfde neer. In geval van 3600 model: (5040/100)*70 = 3528.
De installateur begrijpt wel dat deze installatie ook op een 3600 watt omvormer past. Maar hij wil vanwege garantie voldoen aan de eisen die de fabrikant stelt..
Hoe kom je aan de 70% van Growatt (bron?). Hoe zit dat met meerdere dakvlakken. En waarom is 'een beetje eroverheen' geen probleemnMad schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:40:
Wow, wat een hoop reacties. Bedankt allemaal.
@migjes Ja, ik weet dat een 16A omvormer genoeg is. Dit geeft Sunny Design van SMA ook aan. Maar mijn installateur wil dit niet installeren omdat Growatt "eist" dat het omvormer wattage minimaal 70% van de totale Wp is. 0,7*18*350 = 4410 watt. Het heeft al heel wat moeite gekost om een 4200 watt model te "mogen" krijgen i.v.p. 4600.
Overigens heeft Growatt het niet over STC vermogen, maar over "PV vermogen" wat ik lees. Een beetje zonnepaneel doet al 20% meer dan STC bij bepaalde weersomstandigheden.
Enuhh.... "aanbevolen maximale PV vermogen" is wat anders dan "absolute maximale PV vermogen". Doe er je voordeel mee
De omvormers zijn allemaal identiek 10,8 kg en 375/350/160mm. Het lijkt me dus alleen een software instelling die zegt dat je een 4200 of een 6000 hebt. Heeft de installateur weinig ervaring met meerdere dakvlakken op 1 omvormer?
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 06-07-2021 18:46 ]
Lees dit maar eens: https://installo.nl/veili...nepanelen-in-groepenkast/nMad schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:21:
Dank voor je reactie. Ik snap niet goed waarom er nog een 40A ALS bij moet. Waarom is een 16 of 20A aardlekautomaat achter de hoofdschakelaar niet voldoende? Ik heb niet veel verstand van elektrische installaties maar vind het wel erg interessant en wil het ook graag begrijpen. En dan kan ik de installateur wat in de gaten houden
Het moet ook geen ALS zijn maar een automaat. Probleem is dat een ALS alleen beschermd tegen lekstroom, niet tegen overbelasting. Maar het component kent wel een maximale stroom waar je dus tegen moet beveiligen. Voor je huidige ALS'en is dit 40A. Op dit moment beveiligt je hoofdzekering hiertegen, immers is die 40A dus meer kan er niet lopen. Maar als je er nog 16A aan PV bij gaat gooien gaat die vlieger dus niet meer op en heb je 56A, bijna 1,5 keer wat je ALS mag hebben. De 40A automaat zal nu zorgen voor de beveiliging op overbelasting.nMad schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:21:
@Septillion Dank voor je reactie. Ik snap niet goed waarom er nog een 40A ALS bij moet.
Nu kan je zeggen "maar dat verbruik ik nu toch ook niet?", maar dat verhaal gaat niet op omdat zo beveiligen niet werkt. Je beveiligd juist voor de gevallen dat je het wel doet. Ook je huidige groepen trek je er hopelijk niet dagelijks uit, toch zitten ze er voor de veiligheid
Naast het stukje van @jobr heeft ABB er een whitepaper over gemaakt.
Zijn dat niet alleen de 1-fase modellen?
Staat gewoon in de datasheet. Weet niet of het voor iedere omvormer exact 70% is maar zoiets komt het wel op neer.Dre schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:35:
[...]
Hoe kom je aan de 70% van Growatt (bron?). Hoe zit dat met meerdere dakvlakken. En waarom is 'een beetje eroverheen' geen probleem
Overigens lees je op Tweakers wel zat succesverhalen van mensen die daar gewoon dik overheen gaan. Maar goed.
zonnepanelen schaduw probleem
WackoH in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Boszie in "Vraag over optimizers voor mijn pv installatie"
Maar ik laat me graag overtuigen van verbetering hoor, ze zijn aangenaam goedkoop
[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 06-07-2021 19:13 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Dre Growatt houdt geen rekening met wel/geen meerdere dakvlakken in de documentatie. Ook niet in hun designer.
Ik ga mijn installateur nog eens proberen te overtuigen dat een 3600 model voldoende is in mijn situatie. Anders moet ik zijn risico m.b.t. garantie op de omvormer wellicht maar overnemen.
De volgende keuzes moet ik dan nog maken..
1) 1-fase vs 3-fase groepenkast
2) indien 3-fase groepenkast: 1-fase vs 3-fase omvormer
3) indien 1 fase omvormer: 16A of 20A (in het geval installateur 16A wil plaatsen)
4) Goodwe vs Growatt
[ Voor 45% gewijzigd door nMad op 06-07-2021 19:09 ]
Dan zal je wel "aanbevolen" bedoelen. Dat is het enige wat ik kan vinden in de datasheet:mcDavid schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:56:
[...]
Zijn dat niet alleen de 1-fase modellen?
[...]
Staat gewoon in de datasheet. Weet niet of het voor iedere omvormer exact 70% is maar zoiets komt het wel op neer.
Overigens lees je op Tweakers wel zat succesverhalen van mensen die daar gewoon dik overheen gaan. Maar goed.
https://cdn.webshopapp.co.../growatt-xe-datasheet.pdf
Aanbevolen kan je in principe gewoon negeren
@nMad
3-fase omvormer is nergens voor nodig. 3-fase groepenkast zal ik alleen doen als je 3-fase elektrisch wilt laden.
16A is zat.
Growatt zou ik nemen vanwege de prijs.
Meestal is dat geen probleem, maar soms kan je met deze test problemen voorkomen.
Dreig je boven de 250V uit te komen, dan is driefase de enige goede keuze
Nog een verlate reactie op jouw waardevolle informatie. De panelen liggen inmiddels op het dak maar moeten nog worden aangesloten in de groepenkast.Septillion schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:53:
[...]
Het moet ook geen ALS zijn maar een automaat. Probleem is dat een ALS alleen beschermd tegen lekstroom, niet tegen overbelasting. Maar het component kent wel een maximale stroom waar je dus tegen moet beveiligen. Voor je huidige ALS'en is dit 40A. Op dit moment beveiligt je hoofdzekering hiertegen, immers is die 40A dus meer kan er niet lopen. Maar als je er nog 16A aan PV bij gaat gooien gaat die vlieger dus niet meer op en heb je 56A, bijna 1,5 keer wat je ALS mag hebben. De 40A automaat zal nu zorgen voor de beveiliging op overbelasting.
Nu kan je zeggen "maar dat verbruik ik nu toch ook niet?", maar dat verhaal gaat niet op omdat zo beveiligen niet werkt. Je beveiligd juist voor de gevallen dat je het wel doet. Ook je huidige groepen trek je er hopelijk niet dagelijks uit, toch zitten ze er voor de veiligheid
Naast het stukje van @jobr heeft ABB er een whitepaper over gemaakt.
Ik zat te denken, is het ook een oplossing om de bestaande 3 ALS te vervangen door 40A aardlekautomaten? Dan heb je het probleem toch ook opgelost? Of heeft het wel de voorkeur om een losse 40A automaat er tussen te plaatsen? Wat is beter?
Met een beetje geluk krijg je de BTW ook nog terug van de belastingdienst.
[Edit]
Deze is beter geschikt: (32A)
https://www.groepenkastbe...ekautomaat-b-32a-30ma-1pn
[ Voor 29% gewijzigd door Dre op 06-08-2021 19:14 ]
voor de meelezers een tip: dat is een site van https://www.elektramat.nl/ op hun hoofd site is het arsortiment wat groter en werkt het samenstellen van verdelers iets anders (je hebt meer keuze). prijs is het zelfde (of bijna)Dre schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:15:
€ 81,69 kwam ik op uit voor 3 aardlekautomaten. Bron: https://www.groepenkastbe...ekautomaat-b-16a-30ma-1pn
Met een beetje geluk krijg je de BTW ook nog terug van de belastingdienst.
:strip_exif()/f/image/vYwyaPdhmUfst7NuBpU8xukv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie zelfs dat ze een B25 en B32 hebben als ALA. Voor 30 euro per stuk. Mooie vervanger voor een ALS.twain4me schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:26:
[...]
voor de meelezers een tip: dat is een site van https://www.elektramat.nl/ op hun hoofd site is het arsortiment wat groter en werkt het samenstellen van verdelers iets anders (je hebt meer keuze). prijs is het zelfde (of bijna)
[Afbeelding]
Thanks, whitepaper nog eens gelezen. Als ik het goed heb begrepen wordt de installatie met 3x ALA ipv 3x ALS dan als volgt:
/f/image/EccXr3jyj6iOdBT9yW7B9Y6y.png?f=fotoalbum_large)
En de installatie met extra 40A automaat:
/f/image/OnNZJRvrxK5rqFhJdz8kBbsA.png?f=fotoalbum_large)
Ik zal even met de elektricien overleggen wat zijn voorkeur is.
@Dre @twain4me @Dre
Thanks voor de tips waar en wat te bestellen.
[ Voor 51% gewijzigd door nMad op 06-08-2021 15:13 ]
Maar dan niet B16 zoals @Dre linkt. B32 zou nog kunnen maar zou er zelf het liefst dan een B40 hebben.
ach voor als je wil.
ik heb dus plaatje 1. (en betwijfel of plaatje 2 wel zoveel zin heeft. wat is de kans dat het op 3x16A groepen tegelijk mis gaat in huis en op de zelfde busbar, die is wel erg klein.)
ook heb ik 1x35A hoofd aansluiting.
maar ik heb een 3fase hoofdschakelaar, waar van ik dus 1fase gebruik voor het huis en de 2de voor de PV.
voordeel, haal ik de hoofdschakelaar om, dan is mijn PV los gekoppeld van het huis en mijn huis is zonder stroom.
nodig, nop denk het niet. (maar had toch al de hoofdschakelaar voor 3fase vast ingebouwd omdat ik in de toekomst misschien naar 3fase wil, tja dan kan ik hem ook gebruiken.)
met 1x35A moet je niet meer als 2x16A gebruik groepen er aan hangen.Septillion schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:56:
@migjes Dat is natuurlijk niet hoe beveiliging werkt... De laatste keer dat ik er een 16A uit heb gehad is ook al jaren geleden en dat was dan waarschijnlijk sluiting door mezelf. Laatste keer door overbelasting (dus thermisch) kan ik me niet herinneren. Toch ben ik blij dat er beveiliging op zit en dit moet ook gewoon. Dus als je het bagatelliseert met "wat is de kans?" zou je alle automaten weg kunnen laten, de kans is immers erg klein. Maar bij beveiliging (in de huisinstallatie) gaat het er juist om dat het niet fout kan gaan zonder dat het veiligheidssysteem zelf faalt.
zodra je meer doet, dan neem je de kans dat het niet werkt en bagatelliseer je zelf.
maar ja dan heb je geen werkbare situatie, dus ga je meer 16A groepen er aanhangen (max 12x16A).
en dit kan gelukkig, geen gelijktijdig gebruik of een kleine kans daar op.
elke groepen kast heeft dus een stukje wat gewoon een risico is, zolang je maar een acceptabel risico hebt is het goed, dus selectiviteit toepassen.
dus ja dat is eigenlijk ook "bagatelliseert" of managend foutmarge, dat hoort er nu eenmaal bij.
(ik vind wel als je b.v. op 1x35A hoofdgroep een 28A+ gaat invoeren, dan zou ik wel voor plaatje 2 gaan.
gewoon omdat 1x35A + 28A aardig dicht richting de 63A gaat van je busbar.
daar helpt een extra groepje van b.v. 40A wel lekker ter beveiliging.
maar eigenlijk heb je dan ook al andere problemen waar je dan rekening mee moet houden.
en dat maakt deze hele discussie zinloos.
Het gaat er niet om dat je met meer dan twee groepen van 16A je hoofdzekering eruit zou kunnen trekken. Ja, dat kan vervelend zijn maar het is niet gevaarlijk. Door het uitschakelen van de hoofdzekering is namelijk voorkomen dat je (langere tijd) overbelasting hebt van de installatie omdat deze maar geschikt is voor (iets mee dan) de 35A (tot aan de groepen). De installatie is dus beveiligd tegen de onveilige situatie van overbelasting, hoe klein de kans daarop ook is.
De groepen doen dit vervolgens weer voor het deel daarachter, immers is de rating van de kabels en contactdozen daar lager. Dus zitten ze weer achter een 16A, anders had alles van de vaste installatie erachter de 35A aan moeten kunnen.
Dit heeft dus absoluut niets met selectiviteit te maken, dat is alleen gelinkt aan ongemak.
Waarom vind jij die rating wel belangrijk en de 40A van de aardlekschakelaars niet dan?migjes schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:12:
gewoon omdat 1x35A + 28A aardig dicht richting de 63A gaat van je busbar.
/f/image/OnNZJRvrxK5rqFhJdz8kBbsA.png?f=fotoalbum_large)
In de groepenkast ziet dat er als volgt uit:
:strip_exif()/f/image/df4cDbGSntZzxio5xfKX3iUW.jpg?f=fotoalbum_large)
Rij boven: 11x automaat B16.
Rij onder: hoofdschakelaar 40A, aardlekautomaat B16 300mA (PV omvormer), automaat B40, ALS1 40A, ALS2 40A, ALS3 40A, automaat B16 (laadpaal).
@Septillion Zou jij snelle check willen doen of dit zo correct is aangesloten?
[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 01-09-2021 11:26 ]
Zo, scherp gezien! Kortsluiting in de kamrail die boven de 3x ALS zit. Foutje van de elektricien bij aansluiten en daarna even vuurwerk...AUijtdehaag schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:12:
Waar komt die verkleuring vandaan?
[Afbeelding]
Ik vertrouw het werk van deze beste man ook niet heel erg moet ik bekennen. Denk dat ik er iemand anders nog even fysiek naar laat kijken. Slaap ik 's nachts wat beter.
[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 01-09-2021 12:36 ]

Zoals gezegd is dat oepsje van de elektricien niet zo netjes. Verder lijkt het me wel juist
Zie alleen nog extra alamat die mist in de tekening. maar goed, dat is een alamat dus die beschermt zichzelf. Deze mag dus zowel voor als achter de B40 zitten.
Dank voor je reactie! De PV omvormer is op deze alamat aangesloten. Of bedoel je een andere?Septillion schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:57:
Oeps, late reactie![]()
Zoals gezegd is dat oepsje van de elektricien niet zo netjes. Verder lijkt het me wel juist
Zie alleen nog extra alamat die mist in de tekening. maar goed, dat is een alamat dus die beschermt zichzelf. Deze mag dus zowel voor als achter de B40 zitten.
Onderste rij van links naar rechts:
40A hoofdschakelaar netvoeding, 16A alamat PV, 40A automaat, 3x ALS
En dan nog een alamat of niet?nMad schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:08:
40A hoofdschakelaar netvoeding, 16A alamat PV, 40A automaat, 3x ALS
Ik volg 'm alleen even niet, je linkt naar topics/berichten die gaan over slecht functionerende optimizers en een string van te weinig panelen, die in alle gevallen toevallig een Growatt-omvormer hebben. Hoe zorgt dit er dan voor dat je kunt stellen dat het MPPT algoritme van Growatt slechter is dan van Goodwe? (oprechte vraag)Proton_ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:01:
[...]
zonnepanelen schaduw probleem
WackoH in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Boszie in "Vraag over optimizers voor mijn pv installatie"
Maar ik laat me graag overtuigen van verbetering hoor, ze zijn aangenaam goedkoop
Bij 1: de omvormer start bij 150 volt en durft daarna te zakken naar 100, volgens de specsheet.
100V is drie en een half paneel, dus het gemelde gedrag dat bij 4 onbeschaduwde panelen de boel inkakt is een teken van een suboptimaal MPPT algoritme.
De tweede geeft aan dat met hulp van optimizers je wel het verwachte trappetje ziet waarbij de bypass diodes gebruikt worden. Dat kan een goede MPPT ook zonder optimizers.
En het verschil (Growatt X versie vs SMA) is ook goed te zien in Chickendorp in "Vraag over optimizers voor mijn pv installatie" .
Dat Goodwe een 'shadow MPPT' setting heeft die werkt haal ik uit Megalodon_67 in "Goodwe omvormer, instelling "Shadow MPPT OFF" ?"
Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar
Ah nee, dat is installatieautomaat B16 nummer 12 voor de laadpaal
Altijd goed om ervaringen uit het veld te hebben. De software (wifi module, app en backend) van Goodwe is inderdaad geen pluspunt, maar met de UDP communicatie en een firewall heb ik daar geen last meer van.HSA.Solar schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:50:
Mijn ervaringen met GoodWe zijn niet altijd even goed..
Welke zwakke punten merk je aan de hardware?
Van wat ik hoor van andere installateurs die veel van de Goodwe vervangen voor Growatts, zijn er vaak problemen met de automaten die eruit klappen bij zelfs een klein beetje lekstroom. Of dit komt omdat de boel niet goed aangesloten zit laat ik in het midden, maar over het algemeen doet Growatt het op dat punt beter. Qua gewicht en formaat vind ik de Growatts ook handzamer.Proton_ schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:39:
[...]
Altijd goed om ervaringen uit het veld te hebben. De software (wifi module, app en backend) van Goodwe is inderdaad geen pluspunt, maar met de UDP communicatie en een firewall heb ik daar geen last meer van.
Welke zwakke punten merk je aan de hardware?
Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit met name is vanaf de MIN XE series, MIC e.d., de vorige S serie had genoeg problemen.
Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar
Ahh, okay. En deze hangt achter aardlek nummer 2? Of heb je de aardweerstand laten meten?nMad schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:19:
[...]
Ah nee, dat is installatieautomaat B16 nummer 12 voor de laadpaalDie wil ik nog vervangen door een Gacia en naar de bovenste rij verplaatsen. Lekker volle groepenkast voor een 1 fase aansluiting.. Tot nu toe gaat het echter prima zo.
Achter ALS #3. Dit mag agz een dubbele kookgroep als 1 automaat telt. Dus dit is dan nummer 4.Septillion schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:46:
[...]
Ahh, okay. En deze hangt achter aardlek nummer 2? Of heb je de aardweerstand laten meten?
Schaduw MPPT GoodWe doet het goed (blauw = aan, oranje = uit). Zie hieronder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZIfrrey8eqYcKVUMBDMg4pgV.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/QTgMpdCICBPCkII3cfRRXhek.png?f=user_large)
Geen ervaring met Growatt. Antwoord op e-mail vragen bij GoodWe vind ik wat lang duren.
Ah, wauw. Ik alle keren dat ik naar de foto keek nooit de koppelhendel gezien! Dan inderdaadnMad schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:01:
[...]
Achter ALS #3. Dit mag agz een dubbele kookgroep als 1 automaat telt. Dus dit is dan nummer 4.