Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:46
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 07:38:
In die zelfde prijscategorie staan ook op tien minuten fietsen van het ziekenhuis van Denise woningen te koop. Dat zegt dus niet zo veel.
Laten we voor het gemak er van uitgaan dat ze mbo-verpleegkundige is (en zelfs als ze het niet is zijn er genoeg mbo-verpleegkundigen in dezelfde situatie) Dan is haar maximale salaris volgens de ziekenhuis-CAO fwg 45 3300 bruto. ik gok dat dat ergens rond de 2000 netto is. En dat is pas aan het einde van de schaal, na 12 jaar.

De inkomensgrens voor sociale huur ligt nu op 2900 bruto, daar zit ze dus nog niet. Er zijn plannen om dit te verlagen naar 2600 euro.

Een huur van 1300 euro is daarmee krap, als je al een verhuurder vindt die daarmee akkoord gaat. Haar maximale hypotheek is 175k. Daar ga je in Amsterdam niets mee vinden, en in Purmerend ook niets. Op het hoogtepunt van haar carriere zal ze ongeveer 195k kunnen lenen. Ook daarmee heb je in Purmerend weinig kans van slagen.

Modbreak:Verplaatst uit Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 04-07-2021 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:24
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:27:
[...]

Laten we voor het gemak er van uitgaan dat ze mbo-verpleegkundige is (en zelfs als ze het niet is zijn er genoeg mbo-verpleegkundigen in dezelfde situatie) Dan is haar maximale salaris volgens de ziekenhuis-CAO fwg 45 3300 bruto. ik gok dat dat ergens rond de 2000 netto is. En dat is pas aan het einde van de schaal, na 12 jaar.

De inkomensgrens voor sociale huur ligt nu op 2900 bruto, daar zit ze dus nog niet. Er zijn plannen om dit te verlagen naar 2600 euro.

Een huur van 1300 euro is daarmee krap, als je al een verhuurder vindt die daarmee akkoord gaat. Haar maximale hypotheek is 175k. Daar ga je in Amsterdam niets mee vinden, en in Purmerend ook niets. Op het hoogtepunt van haar carriere zal ze ongeveer 195k kunnen lenen. Ook daarmee heb je in Purmerend weinig kans van slagen.
Precies, dat is wat ik bedoel. Ik zie de toegevoegde waarde niet van het plaatsen van een link naar een huis van bijna 4 ton op ruim 10 minuten fietsen van een ziekenhuis. Daar schiet je als alleenstaande verpleegkundige niets mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]
Teveel vakanties en avocado toast gegeten. En te laat gekocht (ook al was iemand toen nog aan het studeren). Allemaal eigen schuld :F.

Voor deze inkomens zou een werkende, ruime, competitieve huurmarkt heel veel helpen. Omdat je dan ook bij einde relatie of minder werken ivm mogelijk kinderen een beweging kan maken. En die komt er door meerdere prikkels niet (prikkels zoals creëren extra leenruimte, meestijgen NHG, HRA overgangsrecht, beperkte belasting kapitaal in woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
ANdrode schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:46:
Voor deze inkomens zou een werkende, ruime, competitieve huurmarkt heel veel helpen. Omdat je dan ook bij einde relatie of minder werken ivm mogelijk kinderen een beweging kan maken.
Dat zou kunnen. Maar je ziet eigenlijk dat prijzen in de sociale verhuur boven de 600 euro per maand kruipen, en de particuliere huur zit daar natuurlijk nog boven. 1300 euro per maand is geen onredelijke prijs voor een flatje in Amsterdam. Het is alleen onredelijk hoog voor deze mevrouw.

IT'ers en vrachtwagenchauffeurs hebben iig nog zicht op het kopen van een flatje ergens mid-career, misschien niet in Amsterdam zelf, maar wel in de randgemeenten.

Deze mevrouw is ook met haar eindsalaris kansloos op de huizenmarkt. En niet alleen in de regio Amsterdam. Ook in Tilburg en Apeldoorn kom je met 175k niet heel ver.

En dan zijn ziekenhuizen nog de best betalende zorginstellingen, met de meeste carrièrepaden. Verpleeghuizen en thuiszorg, waar het meerdendeel van de Nederlandse verpleegkundigen werkt, betalen nog een stuk slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512943

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:01:
[...]
Deze mevrouw is ook met haar eindsalaris kansloos op de huizenmarkt. En niet alleen in de regio Amsterdam. Ook in Tilburg en Apeldoorn kom je met 175k niet heel ver.
Zoals de makelaar al zei, kom maar terug als je een partner hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:07:
Zoals de makelaar al zei, kom maar terug als je een partner hebt.
Als je rustig wil slapen. Of luxes wil, zoals een eigen toilet of douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:01:
[...]
Dat zou kunnen. Maar je ziet eigenlijk dat prijzen in de sociale verhuur boven de 600 euro per maand kruipen, en de particuliere huur zit daar natuurlijk nog boven. 1300 euro per maand is geen onredelijke prijs voor een flatje in Amsterdam. Het is alleen onredelijk hoog voor deze mevrouw.
Eigenlijk is 1000+ euro voor een tussenwoning in de periferie gewoon onredelijk hoog ten opzichte van het inkomensniveau in Nederland. Bij koop wordt dit gedempt door de fiscale sponsoring (geen belasting op vermogen + HRA) maar wonen is gewoon te duur geworden.
IT'ers en vrachtwagenchauffeurs hebben iig nog zicht op het kopen van een flatje ergens mid-career, misschien niet in Amsterdam zelf, maar wel in de randgemeenten.

...

En dan zijn ziekenhuizen nog de best betalende zorginstellingen, met de meeste carrièrepaden. Verpleeghuizen en thuiszorg, waar het meerdendeel van de Nederlandse verpleegkundigen werkt, betalen nog een stuk slechter.
Ik denk dat ziekenhuizen en basisscholen ondertussen meer betalen dan vrachtwagenchauffeurs. Bij zorg is het inkomen vooral laag bij de mini/micro banen die gebruikelijk zijn (1.5-3 dagen…).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:56
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:13:
[...]

Bah, straks ga je nog zeggen dat ze als alleenstaande verpleegkundige een huurcontract van langer dan 2 jaar zou moeten kunnen krijgen. /s

Qua ontwikkelingen op de woningmarkt vraag ik me af of de invloed van verbouwingen is onderzocht:

Mijn wijk bestaat uit drie woningtypen: kleine sociale huurwoningen, rijtjeshuizen (koop) en twee-onder-een-kapwoningen. De sociale huurwoningen en twee-onder-een-kapwoningen zijn grotendeels onveranderd, maar de meeste rijtjeshuizen zijn de afgelopen 30 jaar uitgebouwd: 4 meter de tuin in, dakopbouw en soms ook nog 2 meter op de eerste verdieping. Daarmee zijn deze woningen eigenlijk een segment opgeschoven. Zou me niets verbazen als dit een extra reden is waarom het voor starters moeilijker is geworden op het treintje te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:13:
[...]
Je kan ook zoiets huren natuurlijk:

https://www.funda.nl/nieu...7-cruquius-22c-co-living/

Ik blijf het toch ook echt apart vinden dat er juist tijdens de corona crisis zo'n boom was:

"'Tijdens de coronacrisis werden meer dan 500 duizend nieuwe hypotheekaanvragen gedaan. Dat was een stijging van 25 procent ten opzichte van 2019. Wanneer je kijkt naar dit jaar, zie je dat het aantal aanvragen in het eerste kwartaal min of meer gelijk bleef, terwijl in het tweede kwartaal een sterke daling te zien is.'"

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 512943 op 02-07-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Met 175k gaat zij bijna nergens in Nederland iets fatsoenlijks vinden. Maar dat heeft niet met de locatie van het ziekenhuis te maken (immers je kunt daar voor een gemiddelde prijs een goede woning kopen op fietsafstand), maar met de hoogte van de woningprijzen in heel Nederland en/of haar inkomen..

De discussie ging om de locatie van het ziekenhuis, daar is niets mis mee...
Overigens als ze samen koopt met een partner met een gelijk inkomen en een beetje spaargeld kunnen zij die woning kopen.
Heel veel stellen die hetzelfde verdienen in de randstad dromen van zo'n moderne en grote woning..
Ter vergelijking, in deze regio kosten die woningen 600k en wordt er 50-80k overboden.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 02-07-2021 12:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Dat zou ze wellicht kunnen betalen, maar particuliere verhuur vraagt meestal een bruto maandsalaris dat 4 à 5x de maandhuur is. Misschien dat er ook co-living appartementen zijn voor drie personen? Hoe dan ook kom je ook met relatief eenvoudige wooneisen en een doodnormale baan (mbo-4 verpleegkunde is écht geen ongeschoolde arbeid) niet op een zelfstandige of zelfs semi-zelfstandige woonsituatie uit.
Sport_Life schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:28:
Heel veel stellen die hetzelfde verdienen in de randstad dromen van zo'n moderne en grote woning..
Ter vergelijking, in deze regio kosten die woningen 600k en wordt er 50-80k overboden.
Nu haal jij een (onbedoeld) dingen door elkaar. Denise de verpleegkundige werkt op het UMC Amsterdam (welke locatie kan ik niet uit het artikel halen). Die met partner 'betaalbare' woning op 10 minuten voor 300k zal waarschijnlijk een flat in de Bijlmer of Nieuw-West van 60-80m² zijn. Niets mis mee, maar ook niet het lustobject van elke Randstedeling.

De vraag is meer, vinden we het normaal dat een vrouw van dertig met een volwassen voltijdsbaan in bijna de helft van Nederland niet zelfstandig kan wonen?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:01:
[...]

De vraag is meer, vinden we het normaal dat een vrouw van dertig met een volwassen voltijdsbaan in bijna de helft van Nederland niet zelfstandig kan wonen?
Jazeker, dat is namelijk gewoon het resultaat van overheidsbeleid. Een slimme meid is tenslotte op haar toekomst voorbereid!
Ze heeft een opleiding en een baan, dus Denise kan bejaarden verzorgen en belasting betalen. Fan-tas-tisch voor de economie en fantastisch voor de enorme vergrijzende bevolking. En Denise zelf, ach, dat interesseert de politiek niets.

Tot Denise er achter komt dat ze als verpleegkundige in heel veel andere landen een beter leven kan hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 02-07-2021 13:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:01:
[...]
Zelfstandig wonen <> huis kopen.

In dat geval ja. Alleenstaande verpleegsters konden nooit een huis kopen.

Mijn vraag is eigenlijk waarom heeft Denise geen normale (sociale) huurwoning?

Een andere vraag is of Denise wel een full time baan heeft.

Uit de kamerbrief over salarissen zorg:
https://www.rijksoverheid...er-lonen-in-de-zorgsector

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDJm1Uzn3188VrbMJUznCyHm4zU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TnY8I5XQbTFopQJeRnx9VipC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 512943 op 02-07-2021 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:09:
[...]
Tot Denise er achter komt dat ze als verpleegkundige in heel veel andere landen een beter leven kan hebben.
Redelijk off-topic, maar de landen waar dat voor op gaat zijn op een hand te tellen. In praktisch alle Westerse landen kun je op één verpleegkundigesalaris géén "luxeleven" leiden of een huis kopen. De rest van de landen zitten qua levensstandaard gelijk een stuk lager.

Wel zit er een probleem in de huizenmarkt voor een deel van de middeninkomens waar je tussen sociale huur en koop valt en vervolgens in de vrije sector de huren niet kan betalen.

[ Voor 41% gewijzigd door pagani op 02-07-2021 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:14:

Dat klopt ongeveer toch? De inkomensgrens voor een sociale huurwoning is 2900 euro; Denise zegt dat ze zich wel aanmeldt voor die woningen, maar kansloos is vanwege de lange wachtlijsten.

Je ziet hier overigens de keuze waar ze voor staat: als ze méér gaat verdienen, is haar (kleine) kansje op een sociale huurwoning verkeken. Voor haar kans op een koopwoning maakt het niet veel uit. Alleen die mooie gedeelde woning van 700 euro per maand komt in zicht met een salaris van 3500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-06 15:31
Opmerkelijk dat er slechts 5 artificiële foto impressies zijn en er niet één een indruk geeft van de persoonlijke slaapkamer met badkamer van 14m2. Ook nieuw geplaatste individuele appartementen nadat ze zijn opgeleverd hebben geen echte foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:37:
[...]

Dat klopt ongeveer toch? De inkomensgrens voor een sociale huurwoning is 2900 euro; Denise zegt dat ze zich wel aanmeldt voor die woningen, maar kansloos is vanwege de lange wachtlijsten.
Ook vreemd dat ze na 12 jaar inschrijftijd en zoeken nog geen woning heeft. Zo erg is de situatie nu ook weer niet.

Ach ja, ze kan altijd nog naar Rotterdam verhuizen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 512943 op 02-07-2021 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:01

FreakNL

Well do ya punk?

Sport_Life schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:02:
De meeste ziekenhuizen staan al in buitenwijken. Ik ben nog nooit een ziekenhuis in het stadscentrum tegengekomen.
Het Erasmus MC / Sophia kinderziekenhuis zit nou niet bepaald direct in het centrum van Rotterdam maar er wel heel dicht tegenaan. Tevens is het sowieso geen buitenwijk. Ikazia ligt ook midden op Rotterdam-Zuid.
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Zelfstandig wonen <> huis kopen.

In dat geval ja. Alleenstaande verpleegsters konden nooit een huis kopen.

Uit de kamerbrief over salarissen zorg:

[Afbeelding]
In de (pure) zorg werken er niet veel mensen fulltime. Dat gaat in ieder geval op voor een deel van de mensen in dat plaatje van jou. Ik weet verder ook niet of dat plaatje op basis van 40-uur is (wat dus niet idereen niemand werkt), maar vergeet ook niet dat er ORT en vakantiegeld al bijzit.. In ieder geval in de omcirkelde cijfers.. De gemiddeldekantoorpik (zoals wij hier) komt thuis met 3 of 4k bruto en daar krijgen we dan nog allerlei dingen bovenop. Dat plaatje hierboven werkt precies andersom, ORT en vakantiegeld zit er al bij en het lijkt ook op basis van 40 uur te zijn (wat dus bijna niemand in de pure zorg werkt of kan werken).

Tevens lijken ze de cijfers de pakken van de hoogste schaal/trede:
https://nos.nl/artikel/23...-de-salarissen-in-de-zorg

Dat is gewoon rooskleuriger voorstellen dan het is...

[ Voor 69% gewijzigd door FreakNL op 02-07-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreakNL schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:57:
[...]
Dat is gewoon rooskleuriger voorstellen dan het is...
Dat zijn de daadwerkelijk uitbetaalde lonen (gegevens via PFZW) gecommuniceerd door de minister naar de Tweede Kamer.

Die liegen toch nooit? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreakNL schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:57:
[...]
In de (pure) zorg werken er niet veel mensen fulltime.
Full time is 36u. En waarom werken er zoveel mensen parttime dan, als je alleenstaand bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:54:
[...]

Full time is 36u. En waarom werken er zoveel mensen parttime dan, als je alleenstaand bent?
Omdat dat lang niet altijd een keus is van die mensen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijkt me sterk dat ze niet full time aan de slag kunnen.

https://happynurse.nl/nie...020-geef-ze-flexibiliteit

"Nederland heeft al jaren te kampen met een tekort aan verpleegkundigen. Dat tekort wordt alleen maar groter."

Ik ken daarnaast nogal wat verhalen van mensen die zich als zzp'er verhuren vanwege de tekorten en veel meer krijgen dan de CAO tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:15:
Lijkt me sterk dat ze niet full time aan de slag kunnen.

https://happynurse.nl/nie...020-geef-ze-flexibiliteit

"Nederland heeft al jaren te kampen met een tekort aan verpleegkundigen. Dat tekort wordt alleen maar groter."

Ik ken daarnaast nogal wat verhalen van mensen die zich als zzp'er verhuren vanwege de tekorten en veel meer krijgen dan de CAO tarieven.
Omdat Nederland enorm veel mensen hebben met een verstandelijke handicap.
Wat ik hier al eerder vermelden heb ik PDD-Nos een lichte vorm van autisme.
Wij ervaren veel meer prikkels, en onze hersenen moeten veel harder werken dan iemand die dat niet heeft.
Ik ben voor 40 procent afgekeurd, werk nu voor 26 uur, dat is voor mij meer dan genoeg.
Zo zijn er met mij nog vele anderen , die geen 40 uur aankunnen.
Mijn vrouw zegt vaak tegen mij, kan jij nooit eens rustig zitten ipv chaotisch constant bezig zijn, nee dat gaat niet.
Maar dat begrijpen veel mensen niet die het niet kennen.
Daarom zou ik het gaaf vinden als ze een uitvinding maken waarbij je kan ervaren hoe het is.
Ik weet zeker, degene die niet weten wat het inhoud, en 1 dag, in mijn schoenen zouden staan, zouden na 1 dag total loss en gek zijn , ben ik van overtuigd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Het begint een beetje een discussie over de zorg te worden, maar verpleegkundigen staan op nummer 1 in de ranglijst van beroepen die ongewenst gedrag (geweld, aggressie, intimidatie) ervaren, hoger dan bijvoorbeeld politieagenten en buschauffeurs. Ze scoren ook slecht op de punten emotionele belasting en hoge werkdruk.

Verder zijn diensten vaak lang (12 uur aan een stuk) en/of onregelmatig, wat cd effectief planbare uren vermindert. Je doet geen ochtenddienst vlak na een nachtdienst.

Aan de andere kant wordt promotie gewoon bepaald door opleidingsniveau. In tegenstelling tot het bedrijfsleven, waar je kunt proberen een goede indruk te maken op je leidinggevende door lange uren te maken of de lolbroek uit te hangen op de bedrijfsborrel, hebben overuren geen blijvende effecten.

Foutjes door oververmoeidheid kunnen natuurlijk leiden tot letsel of overlijden, waarbij verpleegkundigen strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.

Het is gewoon geen kantoorbaan waarbij je om elf uur uit verveling aan je collega vraagt wat híj vandaag in z'n broodtrommeltje heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:25:
[...]

Het begint een beetje een discussie over de zorg te worden, maar verpleegkundigen staan op nummer 1 in de ranglijst van beroepen die ongewenst gedrag (geweld, aggressie, intimidatie) ervaren, hoger dan bijvoorbeeld politieagenten en buschauffeurs. Ze scoren ook slecht op de punten emotionele belasting en hoge werkdruk.

Verder zijn diensten vaak lang (12 uur aan een stuk) en/of onregelmatig, wat cd effectief planbare uren vermindert. Je doet geen ochtenddienst vlak na een nachtdienst.

Aan de andere kant wordt promotie gewoon bepaald door opleidingsniveau. In tegenstelling tot het bedrijfsleven, waar je kunt proberen een goede indruk te maken op je leidinggevende door lange uren te maken of de lolbroek uit te hangen op de bedrijfsborrel, hebben overuren geen blijvende effecten.

Foutjes door oververmoeidheid kunnen natuurlijk leiden tot letsel of overlijden, waarbij verpleegkundigen strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.

Het is gewoon geen kantoorbaan waarbij je om elf uur uit verveling aan je collega vraagt wat híj vandaag in z'n broodtrommeltje heeft.
Is dat niet een beetje zwart-wit geschetst?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Uiteraard is de schets van Michie1 enigszins zwart-wit, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Daarbij komt nog dat we in een 'maatschappelijke spagaat' zitten, dat bepaalde beroepen die voor de samenleving relatief belangrijk zijn (verpleging, onderwijs etc.) misschien wel beter zouden willen waarderen, maar dat het tegelijk om een grote groep mensen gaat die we wel gezamenlijk voor een groot deel uit de algemene middelen moeten betalen. En met het verhogen van de belastingen maak je je niet populair.

Je zult dus toch naar een middenweg moeten zoeken waarbij ook deze groep 'gewoon' kan wonen. Eigenlijk hebben we daar in mijn optiek betaalbare (sociale) huurwoningen bedacht, maar dan moeten die wel beschikbaar zijn of komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 07:45:
Uiteraard is de schets van Michie1 enigszins zwart-wit, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Daarbij komt nog dat we in een 'maatschappelijke spagaat' zitten, dat bepaalde beroepen die voor de samenleving relatief belangrijk zijn (verpleging, onderwijs etc.) misschien wel beter zouden willen waarderen, maar dat het tegelijk om een grote groep mensen gaat die we wel gezamenlijk voor een groot deel uit de algemene middelen moeten betalen. En met het verhogen van de belastingen maak je je niet populair.

Je zult dus toch naar een middenweg moeten zoeken waarbij ook deze groep 'gewoon' kan wonen. Eigenlijk hebben we daar in mijn optiek betaalbare (sociale) huurwoningen bedacht, maar dan moeten die wel beschikbaar zijn of komen.
Dat komt doordat we als land ongeveer tien keer meer uitgeven aan zorg dan aan het bouwen van woningen. Er zouden iets meer mensen bezig moeten zijn met het daadwerkelijk bouwen i.p.v. schuiven, zodat er ook voor Denise voldoende aanbod is.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...l/83673NED?q=koopwoningen : Gemiddelde bouwkosten per woning 180.000 euro voor 195 m2 gemiddeld. De gemiddelde verkoopprijs is 230% van de bouwkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:54:
[...]
https://www.cbs.nl/nl-nl/...l/83673NED?q=koopwoningen : Gemiddelde bouwkosten per woning 180.000 euro voor 195 m2 gemiddeld. De gemiddelde verkoopprijs is 230% van de bouwkosten.
Je snapt dat dit appels met peren vergelijken is toch?
Een woning met een beetje tuin die met bouwkosten 180k gemaakt wordt in de randstad kan zo 4-5 ton aan grond er bij hebben :)

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
Paragon93 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 09:21:
[...]

Je snapt dat dit appels met peren vergelijken is toch?
Een woning met een beetje tuin die met bouwkosten 180k gemaakt wordt in de randstad kan zo 4-5 ton aan grond er bij hebben :)
Je snapt hopelijk ook dat dat een politieke keuze van de laatste 30 jaar is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:33

Dennis1812

Amateur prutser

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 07:45:

Waarom zouden mensen in de zorg niet voldoende mogen verdienen om een huisje te mogen kopen?
Is het niet een idee dat alle kantoorpikkies een normaler salaris gaan krijgen en alle managers wat inleveren. Dan kunnen de mensen die daadwerkelijk het werk doen in het ziekenhuis normaal betaald worden.
Het is toch belachelijk dat een kantoorpik in t ziekenhuis hoger ingeschaald kan worden dan een gespecialiseerd verpleegkundige.

Ik ben HBO afgestudeerd en daarna een specialisatie aan de universiteit gehad. Zit op 2600 bruto. En dat vinden we normaal als maatschappij. Maar wel vrolijk klappen geven aan deze mensen en vervolgens klagen dat IC niet meer uitgebreid kan worden en er tekorten zijn op alle fronten..

Sorry maar zeggen dat sociale huurwoningen voor zorgpersoneel zijn omdat ze niet genoeg mogen verdienen schiet bij mij verkeerd.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Dennis1812 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:03:
[...]

Waarom zouden mensen in de zorg niet voldoende mogen verdienen om een huisje te mogen kopen?
Maakt niet uit in welke sector je werkt, maar als alleenstaande starter kom je er gewoon niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:26:
[...]

Maakt niet uit in welke sector je werkt, maar als alleenstaande starter kom je er gewoon niet tussen.
Nouja als je als kantoormedewerker het dubbele binnen hart ben je dus eigenlijk als 2 verdiener in de zorg en zal je er een stuk makkelijker tussen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennis1812 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:27:
[...]

Nouja als je als kantoormedewerker het dubbele binnen hart ben je dus eigenlijk als 2 verdiener in de zorg en zal je er een stuk makkelijker tussen komen.
Waarom denk je dat kantoormedewerkers het dubbele verdienen.
Zie voor medisch administratief personeel fg35 voorbij komen, lijkt me nog minder dus.

Of bedoel je de directeur van het ziekenhuis? En vraag je dan serieus waarom die meer verdient dan een verpleegkundige?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Dennis1812 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:27:
[...]

Een standaard kantoormedewerker harkt niet het dubbele van 2600 binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:32:
[...]

Waarom denk je dat kantoormedewerkers het dubbele verdienen.
Zie voor medisch administratief personeel fg35 voorbij komen, lijkt me nog minder dus.

Of bedoel je de directeur van het ziekenhuis? En vraag je dan serieus waarom die meer verdient dan een verpleegkundige?
Die verdienen het dubbele omdat ze vaak buiten een CAO vallen of voor commerciële bedrijven werken. Om maar in Tweakers relevantie te blijven. Een gemiddelde ITer heeft echt niet meer verantwoording dan een gespecialiseerd verpleegkundige.

fwg 50
fwg 55

Beiden functies met vergelijkbaar opleidingsniveau. Kan er zo nog wel meer vinden ook in fwg 60 zijn ze prima vindbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Is het niet een idee dat alle kantoorpikkies een normaler salaris gaan krijgen en alle managers wat inleveren. Dan kunnen de mensen die daadwerkelijk het werk doen in het ziekenhuis normaal betaald worden.
Het is toch belachelijk dat een kantoorpik in t ziekenhuis hoger ingeschaald kan worden dan een gespecialiseerd verpleegkundige.
Die kantoorpikkies in het ziekenhuis hebben het voordeel dat er misschien 500 zijn in heel Nederland met die functie. Stel dat we van alle zorgmedewerkers in Nederland het salaris gelijktrekken met de kantoorpikkies: we doen er eens 1000 euro bruto bij. Er zijn 1,4 miljoen zorgmedewerkers in Nederland, dus dat gaat om 1,4 miljard aan extra salaris per maand, 18 miljard op jaarbasis.

Vergelijk dat met het budget van justitie: 12 miljard op jaarbasis. Voor de kosten van een bescheiden salarisverhoging voor de zorg kun je het nationale politiekorps betalen. En voor een miljardje extra krijg je het leger er ook nog bij.

Zolang salarissen voor de zorg uit de algemene middelen komen zullen politici altijd vragen of het niet een onsje minder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:37:
[...]

Die kantoorpikkies in het ziekenhuis hebben het voordeel dat er misschien 500 zijn in heel Nederland met die functie. Stel dat we van alle zorgmedewerkers in Nederland het salaris gelijktrekken met de kantoorpikkies: we doen er eens 1000 euro bruto bij. Er zijn 1,4 miljoen zorgmedewerkers in Nederland, dus dat gaat om 1,4 miljard aan extra salaris per maand, 18 miljard op jaarbasis.

Vergelijk dat met het budget van justitie: 12 miljard op jaarbasis. Voor de kosten van een bescheiden salarisverhoging voor de zorg kun je het nationale politiekorps betalen. En voor een miljardje extra krijg je het leger er ook nog bij.

Zolang salarissen voor de zorg uit de algemene middelen komen zullen politici altijd vragen of het niet een onsje minder kan.
En dan wel de IC capaciteit willen ophogen en meer opleiden en klagen dat er tekorten zijn.
Iets klopt er niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
BFmango schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Een standaard kantoormedewerker harkt niet het dubbele van 2600 binnen.
Nouja HBO 2600 bruto, mijn vrouw Financieel Administratief MBO niveau 4, 2500 bruto.
Dan is 2600 bruto karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Mark31 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:44:
[...]

Nouja HBO 2600 bruto, mijn vrouw Financieel Administratief MBO niveau 4, 2500 bruto.
Dan is 2600 bruto karig.
En in welke wereld komt 2500 bruto in de buurt van het dubbele van 2600 bruto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

https://www.ad.nl/werk/yo...salaris-omhoog~ad0c94ce3/

Vandaag: Youri (25) werkt als ic-verpleegkundige in opleiding in een academisch ziekenhuis. Hij werkt 36 uur per week.

Even kijken, mijn vaste bruto salaris is 2633 euro en elke maand komt daar een onregelmatigheidstoeslag bij. Op zon- en feestdagen krijg ik 72 procent. Voor nachturen krijg ik 47 procent. Daardoor krijg ik maandelijks ongeveer 500 euro bruto erbij.

Als ik volgend jaar mijn diploma heb schiet mijn salaris omhoog.

Leeftijd: 25
Aantal jaar werkervaring: 2
Aantal werkzame uren per week: 36
Opleiding: mbo-4
Functie: verpleegkundige
Branche: zorg

--

Dan doe je iets niet goed met HBO/Univ. en 2600 bruto per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

UMC hebben ook weer een andere CAO dan algemene ziekenhuizen.
En doe je iets niet goed is een beetje vreemd als je CAO gebonden bent.
Ik kan naar mijn manager stappen en zeggen dat ik een loonsverhoging wil. Maar die zegt dan gewoon, in juli ga je weer een trede omhoog in je schaal. Verder kunnen we niks betekenen. Zijn CAO gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

...
Sorry maar zeggen dat sociale huurwoningen voor zorgpersoneel zijn omdat ze niet genoeg mogen verdienen schiet bij mij verkeerd.
Drie dingen. Ten eerste vind ik dat je voldoende moet verdienen om woonruimte te betalen. Of dat koop of huur zou moeten zijn is weer een andere vraag en zou meer met het totale plaatje van inkomen, vermogen en (in) flexibiliteit te maken moeten hebben.

Ten tweede, zonder negatief te willen klinken, maar een verpleegkundige doet het uitvoerende werk, de 'handjes', binnen de organisatie. In de manier waarop onze maatschappij nu is ingericht wordt het "uitvoerende routinewerk" iha lager betaald dan het aansturende werk. Is dat oneerlijk? Misschien wel. Maar dit is hoe 'wij' tegen werk aankijken. Zou best verandering in mogen komen inderdaad.

Ten derde, het gaat er vooral ook om dat het 'ons' geld is. "Wij" willen allemaal dat de verpleegkundigen (en leraren, agenten etc.) meer verdienen. Maar als meer salaris voor de verpleegkundigen betekent dat de zorgpremie omhoog moet, dan staat iedereen ineens op zijn achterste benen dat de zorg zo duur is. Ik heb zelf in mijn werk gewerkt voor zowel commerciële partijen als partijen die vanuit 'het collectief' worden betaald en daarbij merkte ik dat bij die laatste groepen vaak toch veel meer een hand op de knip mentaliteit was. Juist omdat je weet waar iedere uitgegeven euro vandaan komt. Er waren vaak op zich prima arbeidsvoorwaarden, maar niet heel veel mogelijkheden om er flink in salaris op vooruit te gaan. Wat dat betreft weet je van tevoren ook dat als je een "collectief vak" kiest, je niet makkelijk een heel hoog salaris zult krijgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:06:
[...]

Drie dingen. Ten eerste vind ik dat je voldoende moet verdienen om woonruimte te betalen. Of dat koop of huur zou moeten zijn is weer een andere vraag en zou meer met het totale plaatje van inkomen, vermogen en (in) flexibiliteit te maken moeten hebben.

Ten tweede, zonder negatief te willen klinken, maar een verpleegkundige doet het uitvoerende werk, de 'handjes', binnen de organisatie. In de manier waarop onze maatschappij nu is ingericht wordt het "uitvoerende routinewerk" iha lager betaald dan het aansturende werk. Is dat oneerlijk? Misschien wel. Maar dit is hoe 'wij' tegen werk aankijken. Zou best verandering in mogen komen inderdaad.

Ten derde, het gaat er vooral ook om dat het 'ons' geld is. "Wij" willen allemaal dat de verpleegkundigen (en leraren, agenten etc.) meer verdienen. Maar als meer salaris voor de verpleegkundigen betekent dat de zorgpremie omhoog moet, dan staat iedereen ineens op zijn achterste benen dat de zorg zo duur is. Ik heb zelf in mijn werk gewerkt voor zowel commerciële partijen als partijen die vanuit 'het collectief' worden betaald en daarbij merkte ik dat bij die laatste groepen vaak toch veel meer een hand op de knip mentaliteit was. Juist omdat je weet waar iedere uitgegeven euro vandaan komt. Er waren vaak op zich prima arbeidsvoorwaarden, maar niet heel veel mogelijkheden om er flink in salaris op vooruit te gaan. Wat dat betreft weet je van tevoren ook dat als je een "collectief vak" kiest, je niet makkelijk een heel hoog salaris zult krijgen.
Aangaande op punt 2:
Je hebt echt geen enkel idee wat een verpleegkundige doet volgens mij? Laat staan een gespecialiseerd verpleegkundige?
Ik maak zelfstandig beslissingen aangaande bijvoorbeeld pijnstilling en levensreddende medicatie. Ik beslis zelf wanneer ik vind dat iemand wakker mag worden en weer zelf mag gaan ademhalen. En zo kan ik nog een heel boek schrijven over wat ik niet alleen technisch gezien uitvoer maar ook over nadenk en moet beslissen.
De dokter heb ik als achterwacht. Maar die gaat echt niet gelukkig worden als je die belt of je je patient een beetje morfine bij mag geven.

Verzorgenden in het verpleeghuis bijvoorbeeld is veel meer uitvoerend (en signalerend). Maar een gespecialiseerd verpleegkundige degraderen tot puur iemand die doet wat de dokter zegt en dus alleen uitvoert gaat wel erg ver hoor.
Vraag mij af waar je alle artsen vandaan gaat halen om mij te vertellen hoe ik mijn werk moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dennis1812 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:10:
Maar een gespecialiseerd verpleegkundige degraderen tot puur iemand die doet wat de dokter zegt en dus alleen uitvoert gaat wel erg ver hoor.
Vraag mij af waar je alle artsen vandaan gaat halen om mij te vertellen hoe ik mijn werk moet doen
Dat zeg ik toch ook helemaal niet? En ik degradeer het al zeker niet. Maar binnen de organisatie behoor je wel tot degenen die 'het werk' doen. Dat zegt niets over de inhoud van het werk, maar wel over de plaats binnen de organisatiestructuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:15:
[...]

Dat zeg ik toch ook helemaal niet? En ik degradeer het al zeker niet. Maar binnen de organisatie behoor je wel tot degenen die 'het werk' doen. Dat zegt niets over de inhoud van het werk, maar wel over de plaats binnen de organisatiestructuur.
Haha, ik weet niet hoe mijn naam boven je quote terecht komt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Ten derde, het gaat er vooral ook om dat het 'ons' geld is. "Wij" willen allemaal dat de verpleegkundigen (en leraren, agenten etc.) meer verdienen.
Dat zou alleen redelijk zijn als die sectoren onderbetaald worden ten opzichte van andere sectoren. En dat is niet het geval. Lonen in zorg en onderwijs zijn bovengemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:15:
[...]

Net als artsen. Jammer genoeg hebben we in Nederland een systeem waarin medisch specialisten niet in loondienst zijn (zoals in Denemarken bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:10
Dennis1812 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:10:
[...]

Aangaande op punt 2:
Je hebt echt geen enkel idee wat een verpleegkundige doet volgens mij? Laat staan een gespecialiseerd verpleegkundige?
Ik maak zelfstandig beslissingen aangaande bijvoorbeeld pijnstilling en levensreddende medicatie. Ik beslis zelf wanneer ik vind dat iemand wakker mag worden en weer zelf mag gaan ademhalen. En zo kan ik nog een heel boek schrijven over wat ik niet alleen technisch gezien uitvoer maar ook over nadenk en moet beslissen.
De dokter heb ik als achterwacht. Maar die gaat echt niet gelukkig worden als je die belt of je je patient een beetje morfine bij mag geven.

Verzorgenden in het verpleeghuis bijvoorbeeld is veel meer uitvoerend (en signalerend). Maar een gespecialiseerd verpleegkundige degraderen tot puur iemand die doet wat de dokter zegt en dus alleen uitvoert gaat wel erg ver hoor.
En vanwege deze verantwoordelijkheid verdien je ook meer dan de schoonmaker of receptioniste in het ziekenhuis. Ook ga je de komende jaren waarschijnlijk nog een stuk meer verdienen, salarisverloop in een cao beroep is behoorlijk voorspelbaar als je dezelfde functie blijft bekleden in dezelfde organisatie.

Ook is het gevaar dat iemand hier net genoeg informatie krijgt dat het heel oneerlijk lijkt maar dat er informatie ontbreekt die het gestelde nuanceert.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
finsdefis schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:16:
[...]

Haha, ik weet niet hoe mijn naam boven je quote terecht komt :D
offtopic:
Dat is inderdaad vreemd. Ik heb het aangepast :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:16:
[...]

Dat zou alleen redelijk zijn als die sectoren onderbetaald worden ten opzichte van andere sectoren. En dat is niet het geval. Lonen in zorg en onderwijs zijn bovengemiddeld.
Dat geeft ik ook aan: "op zich prima arbeidsvoorwaarden, maar niet heel veel mogelijkheden om er flink in salaris op vooruit te gaan." In een hoop andere sectoren kun je nog flink de lucht in, ook als je lager begint. Maar bij veel overheidgerelateerde organisaties is het lastig om je in je carrière bovengemiddeld te ontwikkelen. Op papier ga je er in de regel prima op vooruit met periodieken etc , maar flinke sprongen maken is bij andere organisaties toch makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Piloot, automonteur, hartchirurg, schoonmaker, procesoperator. Allemaal banen die je 'uitvoerend routinewerk' kunt noemen, met grote verschillen in beloning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:27:
[...]

Dat geeft ik ook aan: "op zich prima arbeidsvoorwaarden, maar niet heel veel mogelijkheden om er flink in salaris op vooruit te gaan." In een hoop andere sectoren kun je nog flink de lucht in, ook als je lager begint. Maar bij veel overheidgerelateerde organisaties is het lastig om je in je carrière bovengemiddeld te ontwikkelen. Op papier ga je er in de regel prima op vooruit met periodieken etc , maar flinke sprongen maken is bij andere organisaties toch makkelijker.
Nou, 50k na 10 jaar werk lijkt me prima betaald voor een verpleegkundige, niet? Zo'n 50% vooruitgang in 10 jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:51:
[...]

Nou, 50k na 10 jaar werk lijkt me prima betaald voor een verpleegkundige, niet? Zo'n 50% vooruitgang in 10 jaar tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9H0-hlR-6v-xvbNUescFbk-hzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iihhtJLld5DmPMP7btDFYqS.jpg?f=fotoalbum_large

50k per jaar maakt 4166 per maand. Daar kom je na 11 jaar in fwg 55.
Fwg 55 zitten alleen SEH verpleegkundigen/IC dat soort specialisaties.
Specialisaties als recovery/CCU zitten meestal in 50 en niet gespecialiseerde afdelingsverpleegkundigen in 45.

Uiteraard alles op basis van fulltime (36u) exclusief eventuele ORT. ORT telt namelijk ook niet volledig bij een hypotheekaanvraag daar het wisselt per maand en niet eens iedereen het heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis1812 op 03-07-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDJm1Uzn3188VrbMJUznCyHm4zU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TnY8I5XQbTFopQJeRnx9VipC.png?f=fotoalbum_large

Deze dan nog maar een keertje. Wat er daadwerkelijk uitbetaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
Dennis1812 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:55:
[...]

[Afbeelding]

Specialisaties als recovery/CCU zitten meestal in 50 en niet gespecialiseerde afdelingsverpleegkundigen in 45.

Uiteraard alles op basis van fulltime (36u) exclusief eventuele ORT. ORT telt namelijk ook niet volledig bij een hypotheekaanvraag daar het wisselt per maand en niet eens iedereen het heeft.
Vergeet vakantiegeld en eindejaarsuitkering niet mee te nemen in je berekening voor het omrekenen van maand naar jaarsalaris.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:09:
[Afbeelding]

Deze dan nog maar een keertje. Wat er daadwerkelijk uitbetaald wordt.
Geef je dan ook even een ziekenhuis wat dat dan ook echt betaald? Zoals weergegeven kan je als normaal verpleegkundige dat salaris helemaal niet krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dennis1812 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:10:
[...]

Geef je dan ook even een ziekenhuis wat dat dan ook echt betaald? Zoals weergegeven kan je als normaal verpleegkundige dat salaris helemaal niet krijgen.
Alle ziekenhuizen, aangezien het daadwerkelijk betaalde lonen zijn, verzameld door het pensioenfonds.

Het staat letterlijk in de tabel 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 512943 op 03-07-2021 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
Dennis1812 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:10:
[...]

Ook even goed de voetnoot lezen en niet dat bedrag vergelijken met je eigen bruto maandsalaris ex ORT, 13e maand.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zie best staan in die tabel dat PFZW je bron is. Het is alleen gewoon geen realistisch beeld.

Maargoed. Neuzen jullie wel eens in het wat verdiend de tweaker topic? Dan zie je dat de verpleegkundige echt zwaar onderbetaald worden. Al zal niemand dat toegeven omdat je dan een paar euro zorgpremie moet betalen of meer belasting als mijn salaris marktconform gemaakt moet worden of mijn arbeidsomstandigheden beter worden.

Dan kunnen er veel tabellen van de PFZW gedeeld worden. Zoals je ziet is je maandloon echt niet zo geweldig hoog (zie mijn tabel uit de huidige CAO). ORT wordt per CAO ongeveer verder afgebouwd. Terwijl dat juist hetgene is waardoor je enigzins een normaal salaris krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Toch scheelt het vrijwel niks met je eigen bron. Als je daar functiegroep 45, schaal tien pakt zit je op 3175. Tel daar de 16,66% bijzondere beloningen (vakantiegeld en eindejaarsuitkering) bij op en je zit op 3704. Dat zit erg in de buurt van de getallen uit het PFZW-staatje.

Wat ik dan weer een beetje kort door de bocht vind van @Anoniem: 512943 is de ORT vrij rücksichtslos meerekenen. Je krijgt er niet voor niets een toeslag voor; het is vrij heftig om onregelmatig te moeten werken. Om te kijken of iemand ‘prima betaald’ wordt, zou je eigenlijk naar het bedrag zonder ORT moeten kijken wat mij betreft :) (tenzij die ORT buitensporig hoog zou zijn, maar dat is niet zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Schaal 10 is natuurlijk wel pas 10 jaar na diplomering. Waar je dat bedrag in pak de IT na een paar jaar al binnen haalt als je eens rondneust in het wat verdiend de tweaker topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:53
CrazyOne schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:28:
Lonen zijn gewoon te laag geworden in Nederland. Het resultaat van de de huizenprijzen niet meenemen in de inflatiecijfers begin je nu duidelijk te zien. Anders had iedereen 5 % extra per jaar vrrhoging oid moeten ontvangen, en dat vinden werkgevers weer niet zo leuk. Neem de huizenprijzen mee en de inflatiecijfers gieren omhoog en dus ook de looneisen.
Maar als we de huizenprijzen wel meenemen in de cijfers dan komt er toch alleen maar meer geld (salaris) in de economie welke weer gebruikt wordt om een hogere hypotheek te nemen? Iets zegt me dat dat niet gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennis1812 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:17:
Ik zie best staan in die tabel dat PFZW je bron is. Het is alleen gewoon geen realistisch beeld.
Hoe is de werkelijkheid niet realistisch? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beloning per arbeidsjaar (inclusief pensioenopbouw)

Industrie 66.3
Bouw 69.2
Architecten/Ingenieurs 70.4

Onderwijs 70.6
Gezondheidszorg 69.8

Juridisch/Management advies 89.6
IT 80.6

Verzorging/welzijn 52.7
Kunst/cultuur 58.5

Horeca 35.9
Detailhandel 38.2

Lijkt me niet echt veel om over te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Dennis1812 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:35:
Schaal 10 is natuurlijk wel pas 10 jaar na diplomering. Waar je dat bedrag in pak de IT na een paar jaar al binnen haalt als je eens rondneust in het wat verdiend de tweaker topic.
Daar wordt ook behoorlijk wat opgeschept - en sowieso zitten er mensen die snel ontevreden zijn/jobhoppen. De keerzijde is dat er bedrijven zijn waar je loongroei gewoon nul is tenzij je er elk jaar om onderhandelt/vertrekt. Maar in de IT heb je inderdaad uberhaupt de mogelijkheid om dat te doen.

Het is gewoon een rare manier om de beloning te presenteren. Als iemand mijn brutoloon, dertiende maand, opleidingsbudget (dat vaak niet wordt aangesproken) en pensioenbijdrage zou optellen, door twaalf zou delen, en dan aan me zou presenteren als "dit is je maandloon" zou ik het bedrag ook niet herkennen. En het heeft inderdaad niet zoveel te maken met het bedrag waar de bank je hypotheek op baseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Een CAO is een minimum, geen maximum.

Werkgevers blijven er halsstarrig naar wijzen, werknemers accepteren het.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JanHenk schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 14:48:
Een CAO is een minimum, geen maximum.

Werkgevers blijven er halsstarrig naar wijzen, werknemers accepteren het.
Nope, hangt er vanaf welke cao je hebt

een norm of een standaard cao is wel degelijk ook een maximum. alleen een minimum cao mag je van afwijken in het voordeel van de werknemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:15:
[...]

Nope, hangt er vanaf welke cao je hebt

een norm of een standaard cao is wel degelijk ook een maximum. alleen een minimum cao mag je van afwijken in het voordeel van de werknemer.
Klopt. Er zijn maar weinig standaard-cao's, nagenoeg allemaal zijn het minimum-cao's.

Mijn punt is; meer dat werkgevers halsstarrig aan het minimum vast blijven houden, doodsbenauwd om een euro meer te betalen. En werknemers zijn niet bij monde, machte of onwetend om er iets aan te doen.

offtopic:
Ik kom bij bedrijven waar letterlijk miljoenenwinsten worden gemaakt met dito bonussen voor de directie. Vervolgens klaagt de directie steen en been dat er weinig goede monteurs te vinden zijn en wat doen ze... Alle busjes beplakken met "wij zoeken collega's! ", diep triest. Geef iedereen bij je bedrijf een paar honderd boven de cao en kijk eens wat er gaat gebeuren...

Er wordt grof geld verdiend in Nederland. Maar vooral door mensen die mondig zijn en als gevolg daarvan een goed salaris hebben of "zelfstandige" zijn geworden. Of door de aandeelhouders. Iedereen die nog zit te klooien met een cao moet zich echt achter de oren krabben. Met de constante stroom aan dit soort nieuwsberichten, ben je gek om nog voor een cao loon te gaan werken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
Dennis1812 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:17:

Maargoed. Neuzen jullie wel eens in het wat verdiend de tweaker topic? Dan zie je dat de verpleegkundige echt zwaar onderbetaald worden. Al zal niemand dat toegeven omdat je dan een paar euro zorgpremie moet betalen of meer belasting als mijn salaris marktconform gemaakt moet worden of mijn arbeidsomstandigheden beter worden.

Dan kunnen er veel tabellen van de PFZW gedeeld worden. Zoals je ziet is je maandloon echt niet zo geweldig hoog (zie mijn tabel uit de huidige CAO). ORT wordt per CAO ongeveer verder afgebouwd. Terwijl dat juist hetgene is waardoor je enigzins een normaal salaris krijgt.
Jij projecteert echt continu jouw eigen situatie en zienswijze op een veel groter geheel. Je vergelijkt het “wat verdient een tweaker topic” met jouw “boe hoe ik verdien te weinig” situatie.

Het “wat verdient een tweaker” topic is enorm biased want daar barst het van de glorieverhalen. Voor elke IT’er die daar met MBO zo’n 60k per jaar binnenharkt zijn er minimaal tien die het met niet eens de helft daarvan moeten doen.

Daarnaast, je weet dat je in de zorg past veel verdient als je zwaar gespecialiseerd, arts, of oud bent.

Ik begrijp dat jij een bepaalde zienswijze hebt over jouw werk. Maar ook een vuilnisman werkt hard en een verslavingsdeskundige heeft veel verantwoordelijkheid. Je doet je werk omdat je het leuk vindt en niet hoofdzakelijk voor het salaris.

Stop met zeuren en grow a pair!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-06 11:01
[...]

[Afbeelding]

Vergeet vooral niet dat ORT ook een compenserende functie heeft voor de arbeidsomstandigheden. Onregelmatig werk legt een extra druk op je leven, zowel sociaal als praktisch. Plus het is bewezen dat nachtdiensten ongezond zijn en op lange termijn tot gezondheidsschade kunnen leiden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:01

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Omdat dat vaak te zwaar is..

https://pfzw.typepad.com/...waar-werk-in-de-zorg.html

Zie ook:
CVTTPD2DQ in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5"

Tevens leuk dat je ORT krijgt maar dat is ook helemaal niet gezond op de lange termijn. Je kan niet 36 uur werken en dan ook nog eens daarvan 4 nachtdiensten draaien (achter elkaar)..

Vandaar dat je ziet dat veel mensen in de zorg op een contract van 32/28 of 24 uur zitten, zeker de mensen die in de "pure" zorg zitten, gewoon omdat het anders niet vol te houden is, zeker niet op wat latere leeftijd.. Dat is soms een bewuste keuze, maar vaak ook gewoon op dringend advies van de (bedrijfs)arts...

Mijn vriendin werkt ook in de (gehandicapten)zorg (28-uurs contract) en al haar directe collega's zitten op 24 tot max 32 uur. De leidinggevenden (die dus niet op de werkvloer staan) hebben vaak wel een 36-uur contract...

We blijven het hier maar vergelijken met ons eigen kantoorbaantje, maar het is echt anders. Als ik morgenochtend een baaldag heb dan voer ik even wat minder uit of ik stop ermee om 14:00. Dan valt er niks om en de dag erop haal ik wel wat werk in.. Dat soort dingen kun je je in de zorg niet permitteren, je staat gewoon altijd aan...

[ Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 04-07-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreakNL schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:47:
[...]
Vandaar dat je ziet dat veel mensen in de zorg op een contract van 32/28 of 24 uur zitten, zeker de mensen die in de "pure" zorg zitten, gewoon omdat het anders niet vol te houden is, zeker niet op wat latere leeftijd.. Dat is soms een bewuste keuze, maar vaak ook gewoon op dringend advies van de (bedrijfs)arts...
Het aantal gewerkte uren voor mannen en vrouwen in de zorg wijkt niet echt af van aantal gewerkte uren voor mannen en vrouwen in de totale economie. Wat wel afwijkt is dat vrouwen (zowel in zorg als andere sectoren) relatief vaak parttime werken. En in de zorg werken bovengemiddeld (>80%) veel vrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-06 11:43
36 uur werken voor 3500 euro vind ik anders verre van slecht (ong 4K op 40 uur basis). Daar komt nog bij dat geen enkele andere baan de baanzekerheid geeft van zorgpersoneel. Je hebt gegarandeerd een baan voor de rest van je leven en ja je moet heel af en toe wat lichtjes bijscholen maar geen rocket science.

ja de it(software development) verdient iets meer maar echt niet heel veel (max 10 of 20%) maar het werk is zeker weten meer complex en mentaal enorm vermoeiend en je bent continu bezig om je kennis up to date te houden en baanzekerheid is niet gegarandeerd als je niet gewoon goed presteert.

al met al vind ik het echt niet zon groot verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
PainkillA schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:04:
36 uur werken voor 3500 euro vind ik anders verre van slecht (ong 4K op 40 uur basis).
Exact, het is behoorlijk bovenmodaal. Meer dan de helft van Nederland verdient minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]
50k per jaar maakt 4166 per maand.
Nee, om van een jaarsalaris om te rekenen naar een maandsalaris moet je ook rekening houden met vakantiegeld en de eindejaarsuitkering. Dus 50k per jaar is een meer bescheiden 3.571 per maand. Omdat er in de zorg vaak 36 uur per week gewerkt word i.p.v. de 40 uur die de standaard is in de IT en omdat je ook nog een eindejaarsuitkering hebt lijken de zorgsalarissen veel lager, maar onder de streep verdien je ook in de zorg prima boven modaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

RagingPenguin schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:32:
[...]

Nee, om van een jaarsalaris om te rekenen naar een maandsalaris moet je ook rekening houden met vakantiegeld en de eindejaarsuitkering. Dus 50k per jaar is een meer bescheiden 3.571 per maand. Omdat er in de zorg vaak 36 uur per week gewerkt word i.p.v. de 40 uur die de standaard is in de IT en omdat je ook nog een eindejaarsuitkering hebt lijken de zorgsalarissen veel lager, maar onder de streep verdien je ook in de zorg prima boven modaal.
Om 3571 te kunnen verdienen moet je dus al in schaal 50 (of 55) zitten. Zoals ik eerder schreef. Daar zit je alleen na een specialisatie. Als normale HBO verpleegkundige zit je in schaal 45 in de ziekenhuizen.
Dan ga die 3571 niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

PainkillA schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:04:
36 uur werken voor 3500 euro vind ik anders verre van slecht (ong 4K op 40 uur basis). Daar komt nog bij dat geen enkele andere baan de baanzekerheid geeft van zorgpersoneel. Je hebt gegarandeerd een baan voor de rest van je leven en ja je moet heel af en toe wat lichtjes bijscholen maar geen rocket science.

ja de it(software development) verdient iets meer maar echt niet heel veel (max 10 of 20%) maar het werk is zeker weten meer complex en mentaal enorm vermoeiend en je bent continu bezig om je kennis up to date te houden en baanzekerheid is niet gegarandeerd als je niet gewoon goed presteert.

al met al vind ik het echt niet zon groot verschil
Je bent constant aan het bijscholen zodra je dus op een niveau zit waarop je die 3500 kan verdienen (specialisatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:23
Zelf werk ik als “kantoor pik” in een ziekenhuis (loonschaal 60). Ik heb dit hele topic doorgelezen en zie 2 kanten in dit topic. Over het algemeen ben ik, samen met mij collega’s, tevreden over het salaris. Natuurlijk, als je er een periodiek bij krijgt gaat niemand lopen zeuren. Maar over het algemeen is iedereen wel tevreden met het salaris.

Wel moet ik eerlijk toegeven dat mijn functie buiten de zorg misschien het dubbele is van wat ik nu verdien. Toch komt het niet in mij op om de zorg uit te gaan. Dat laatste is vermoedelijk ook het geval met de dienstjaren van collega’s. Je blijft relatief lang werken in een ziekenhuis. En als je switched dan switch je naar een andere ziekenhuis. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar veel collega’s kom ik weer tegen bij een ander ziekenhuis. Ik denk dat de aantrekkingskracht tot de zorg toch groter is dan een stevig salaris.

Ook opvallend is dat veel collega’s van mij dicht bij het ziekenhuis wonen. Ik vermoed dat de tevredenheid ook met name daarvan af komt. Salaris aan de lage kant, maar hele pakket geeft toch tevredenheid.

[ Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 04-07-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

grote_oever schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:53:
Zelf werk ik als “kantoor pik” in een ziekenhuis (loonschaal 60). Ik heb dit hele topic doorgelezen en zie 2 kanten in dit topic. Over het algemeen ben ik, samen met mij collega’s, tevreden over het salaris. Natuurlijk, als je er een periodiek bij krijgt gaat niemand lopen zeuren. Maar over het algemeen is iedereen wel tevreden met het salaris.

Wel moet ik eerlijk toegeven dat mijn functie buiten de zorg misschien het dubbele is van wat ik nu verdien. Toch komt het niet in mij op om de zorg uit te gaan. Dat laatste is vermoedelijk ook het geval met de dienstjaren van collega’s. Je blijft relatief lang werken in een ziekenhuis. En als je switched dan switch je naar een andere ziekenhuis. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar veel collega’s kom ik weer tegen bij een ander ziekenhuis. Ik denk dat de aantrekkingskracht tot de zorg toch groter is dan een stevig salaris.

Ook opvallend is dat veel collega’s van mij dicht bij het ziekenhuis wonen. Ik vermoed dat de tevredenheid ook met name daarvan af komt. Salaris aan de lage kant, maar hele pakket geeft toch tevredenheid.
Welk niveau scholing heb je gevolgd om in FWG 60 terecht te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gelukkig is iedere CAO het minimum. Een werkgever mag afwijken van wat er in de CAO afgesproken is maar alleen wanneer dit in het voordeel van de werknemer is. Meer betalen mag dus altijd, minder dan wat er is afgesproken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Dennis1812 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:58:
[...]

Welk niveau scholing heb je gevolgd om in FWG 60 terecht te komen?
HBO + doorgroeien/ervaring.

Na mijn studie ben ik in een ziekenhuis gaan werken. Met interne doorstroming gegroeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

sypie schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:01:
[...]
Gelukkig is iedere CAO het minimum. Een werkgever mag afwijken van wat er in de CAO afgesproken is maar alleen wanneer dit in het voordeel van de werknemer is. Meer betalen mag dus altijd, minder dan wat er is afgesproken niet.
Er is alleen geen enkele werkgever in de zorg die dat doet. Echt geen enkele.

Edit: @grote_oever dat laat weer wel zien dat een kantoorfunctie dus beter betaald. Een HBO verpleegkundige (+evt specialisatie a SEH/IC) ga je niet in schaal 60 tegen komen helaas. Enkel eventueel verpleegkundig specialist. Al is dat weer een heel ander beroep dan verpleegkundige.

[ Voor 25% gewijzigd door Dennis1812 op 04-07-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Dennis1812 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:02:
[...]

Er is alleen geen enkele werkgever in de zorg die dat doet. Echt geen enkele.

Edit: @grote_oever dat laat weer wel zien dat een kantoorfunctie dus beter betaald. Een HBO verpleegkundige (+evt specialisatie a SEH/IC) ga je niet in schaal 60 tegen komen helaas. Enkel eventueel verpleegkundig specialist. Al is dat weer een heel ander beroep dan verpleegkundige.
Daar heb je gelijk in. Beter betaald vind ik twijfelachtig. Uiteindelijk heb ik inderdaad meer salaris op de bank, maar is dat automatisch beter?

Ik denk dat het over algemeen gesteld kan worden dat de salarissen in ziekenhuizen achter lopen. Voordeel wat ik heb is dat ik makkelijk ergens anders kan werken en een verpleegkundig niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

grote_oever schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:23:
[...]

Daar heb je gelijk in. Beter betaald vind ik twijfelachtig. Uiteindelijk heb ik inderdaad meer salaris op de bank, maar is dat automatisch beter?

Ik denk dat het over algemeen gesteld kan worden dat de salarissen in ziekenhuizen achter lopen. Voordeel wat ik heb is dat ik makkelijk ergens anders kan werken en een verpleegkundig niet.
Meer salaris staat niet gelijk aan beter?
Hoe rijm je dat met elkaar? Die snap ik namelijk oprecht niet.
Ik wil best mijn schaal 50 ruilen voor jouw schaal 60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Dennis1812 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:24:
[...]

Meer salaris staat niet gelijk aan beter?
Hoe rijm je dat met elkaar? Die snap ik namelijk oprecht niet.
Ik wil best mijn schaal 50 ruilen voor jouw schaal 60?
Tuurlijk, ik wil ook wel ruilen met een hogere loonschaal. Maar daar zitten dan ook andere werkzaamheden bij. En vaak trekken deze werkzaamheden verpleegkundigen niet. Veel managers bij ons komen uit de zorg. Halve staf afdeling komt ook uit de zorg. Bij een hogere salaris schaal zitten ook andere taken en verantwoordelijkheden. De vraag is of dat plaatje dan beter is voor een verpleegkundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

grote_oever schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:36:
[...]

Tuurlijk, ik wil ook wel ruilen met een hogere loonschaal. Maar daar zitten dan ook andere werkzaamheden bij. En vaak trekken deze werkzaamheden verpleegkundigen niet. Veel managers bij ons komen uit de zorg. Halve staf afdeling komt ook uit de zorg. Bij een hogere salaris schaal zitten ook andere taken en verantwoordelijkheden. De vraag is of dat plaatje dan beter is voor een verpleegkundige.
Ze komen dus uit zorg, dus gaan naar jullie toe omdat ze de zorg niet meer trekken en minder verantwoording en werkdruk willen. Hoe rijm je dat met de verantwoording niet aan kunnen?
Verpleging staat altijd aan, verantwoording over directe mensenlevens, elk foutje kan fataal zijn.
Dat trekken ze niet meer en werken zich omhoog richting jouw kantoorfunctie maar dan kunnen ze dat niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Dennis1812 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:42:
[...]

Ze komen dus uit zorg, dus gaan naar jullie toe omdat ze de zorg niet meer trekken en minder verantwoording en werkdruk willen. Hoe rijm je dat met de verantwoording niet aan kunnen?
Verpleging staat altijd aan, verantwoording over directe mensenlevens, elk foutje kan fataal zijn.
Dat trekken ze niet meer en werken zich omhoog richting jouw kantoorfunctie maar dan kunnen ze dat niet aan?
Ik denk niet dat veel mensen switches met als voornaamste reden salaris. Vaak is de onregelmatigheid een reden of dat ze gewoon wat anders willen. De grootste gedeelte blijft natuurlijk gewoon verpleegkundige. Ik deel je mening niet over dat elk foutje fataal is. Met name de laatste jaren kunnen verpleegkundige juist deze punten bij iemand anders neerleggen. Hier doel ik met name op medicatie. Artsen moeten alles accorderen voordat de verpleegkundige iets kan doen. Uitzetten bij ons wordt ook al niet meer gedaan door verpleegkundigen. Alles wordt op basis van dubbelcheck uitgevoerd. En er zijn 101 scores met daarbij interventies die de verpleegkundige moeten helpen bij een keuze maken. Ook is er voor elke handeling een protocol beschikbaar waar alles stap voor stap uitgelegd wordt.

Maar ik denk dat het voor elke branche geld. Zo krijgen timmermannen ook minder betaald dan een architect of project begeleider. Het wordt inderdaad alleen lastig als je verpleegkundig wilt blijven en handen aan het bed wil houden + het salaris van een manager willen ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 04-07-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 18:09

GG85

.......

Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:18:
[...]

Net als artsen. Jammer genoeg hebben we in Nederland een systeem waarin medisch specialisten niet in loondienst zijn (zoals in Denemarken bijvoorbeeld).
Jawel hoor. Ken een aantal psychiaters, huisartsen en een oncoloog en die zijn allemaal in loondienst bij een praktijk, instelling of ziekenhuis.
Echt niet alle medisch specialisten zitten in een maatschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:31
Dennis1812 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:02:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
[...]

[Afbeelding]

Members only:

[ Voor 39% gewijzigd door Paprika op 04-07-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

grote_oever schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:00:
[...]

Ik denk niet dat veel mensen switches met als voornaamste reden salaris. Vaak is de onregelmatigheid een reden of dat ze gewoon wat anders willen. De grootste gedeelte blijft natuurlijk gewoon verpleegkundige. Ik deel je mening niet over dat elk foutje fataal is. Met name de laatste jaren kunnen verpleegkundige juist deze punten bij iemand anders neerleggen. Hier doel ik met name op medicatie. Artsen moeten alles accorderen voordat de verpleegkundige iets kan doen. Uitzetten bij ons wordt ook al niet meer gedaan door verpleegkundigen. Alles wordt op basis van dubbelcheck uitgevoerd. En er zijn 101 scores met daarbij interventies die de verpleegkundige moeten helpen bij een keuze maken. Ook is er voor elke handeling een protocol beschikbaar waar alles stap voor stap uitgelegd wordt.

Maar ik denk dat het voor elke branche geld. Zo krijgen timmermannen ook minder betaald dan een architect of project begeleider. Het wordt inderdaad alleen lastig als je verpleegkundig wilt blijven en handen aan het bed wil houden + het salaris van een manager willen ontvangen.
In de standaard afdelingen mee eens.
De specialistische afdelingen valt het vies tegen wat je schetst. Bloeddrukmedicatie of pijnstilling dien ik toch echt zelfstandig toe. Komt geen apotheker of arts bij kijken. Net als veranderingen in beademinging en zo kan ik nog even doorgaan.
En protocollen zijn leuk, maar juist de situaties waarin je afwijkt van die protocollen moet je voor studeren. Anders kan je elke aap aan het bed zetten met een dikke map protocollen en dan komt het wel goed.
Dat is helaas dus het beeld wat velen hebben. In praktijk is het anders.

Ander voorbeeld, ik heb as we speak een externe lumbale drain. Is geen 2e check op de afstelling van dat ding. Hangt hij desondanks te laag loopt al mijn liquor weg en ga ik inklemmen en grote kans dat ik dan dood ga. Hangt hij te hoog krijg ik een te hoge intracraniele druk en wordt ik blind. Best een verantwoording voor een normale afdeling? Op papier lijkt alles prachtig. Maar ga eens een paar dagen echt de vloer op.
@Paprika Waarom alles in MO tags?

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis1812 op 04-07-2021 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:31
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Dennis1812 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:25:
[...]

In de standaard afdelingen mee eens.
De specialistische afdelingen valt het vies tegen wat je schetst. Bloeddrukmedicatie of pijnstilling dien ik toch echt zelfstandig toe. Komt geen apotheker of arts bij kijken. Net als veranderingen in beademinging en zo kan ik nog even doorgaan.
En protocollen zijn leuk, maar juist de situaties waarin je afwijkt van die protocollen moet je voor studeren. Anders kan je elke aap aan het bed zetten met een dikke map protocollen en dan komt het wel goed.
Dat is helaas dus het beeld wat velen hebben. In praktijk is het anders.

Ander voorbeeld, ik heb as we speak een externe lumbale drain. Is geen 2e check op de afstelling van dat ding. Hangt hij desondanks te laag loopt al mijn liquor weg en ga ik inklemmen en grote kans dat ik dan dood ga. Hangt hij te hoog krijg ik een te hoge intracraniele druk en wordt ik blind. Best een verantwoording voor een normale afdeling? Op papier lijkt alles prachtig. Maar ga eens een paar dagen echt de vloer op.
@Paprika Waarom alles in MO tags?
We praten volgens mij langs elkaar heen, want ik bevestig juist wat je aangeeft. Enige waar we in afwijken is dat ik denk dat het de hele branche is.

Offtopic: Overigens weet ik niet in welke functie je werkt en in welk ziekenhuis. Bij ons zijn ze echt wel bezig met medicatieveiligheid en het laten accorderen van toedieningen, inclusief pijnmedicatie etc. Wel eerlijk toegeven dat ik niet precies weet hoe een acute situatie op de IC/SEH of de OK verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

grote_oever schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:40:
[...]

We praten volgens mij langs elkaar heen, want ik bevestig juist wat je aangeeft. Enige waar we in afwijken is dat ik denk dat het de hele branche is.

Offtopic: Overigens weet ik niet in welke functie je werkt en in welk ziekenhuis. Bij ons zijn ze echt wel bezig met medicatieveiligheid en het laten accorderen van toedieningen, inclusief pijnmedicatie etc. Wel eerlijk toegeven dat ik niet precies weet hoe een acute situatie op de IC/SEH of de OK verloopt.
Ik werk op de OK. In stabiele setting willen we graag een dubbel check doen bij elkaar. Maar als mijn monitor alarmeert op een lage tensie of een bradycardie is daar geen tijd voor en moet ik direct toedienen.
Tuurlijk laat ik een paracetamol IV na een nagelbedextractie even zien aan mijn collega. Maar dat zijn niet de medicijnen of ingrepen waar het gevaar in zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 22:02
Dennis1812 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:42:
[...]

Ik werk op de OK. In stabiele setting willen we graag een dubbel check doen bij elkaar. Maar als mijn monitor alarmeert op een lage tensie of een bradycardie is daar geen tijd voor en moet ik direct toedienen.
Tuurlijk laat ik een paracetamol IV na een nagelbedextractie even zien aan mijn collega. Maar dat zijn niet de medicijnen of ingrepen waar het gevaar in zit.
De verantwoording die bij onze beroepen komt kijken, valt niet uit te leggen aan leken. Het is gewoon wrang om te zien dat wij, verpleegkundigen en artsen, gaan over leven en dood tegen een bepaald salaris, om vervolgens te zien dat het management maar ook topsporters ons werkelijk voorbij stuiven als het gaat om salariëring.

Grappig ook om te zien, dat er plotseling heel veel waardering was voor onze beroepstak toen de stront echt aan de knikker was incluis staande ovaties en weet ik het allemaal. Dat is nu ook als sneeuw voor de zon verdwenen.

Concreet; de CAO voor de Universitaire Medische Centra liep op 1 januari af, nu een halfjaar verder, hebben de vakbonden en de bestuurders NOG steeds geen akkoord over een nieuwe CAO. Oh wat worden we gewaardeerd, totdat er betaald moet worden 8)7
Links en rechts stappen mensen over naar andere functies en ook ZZP-er worden is populairder dan ooit.

Mark mij words, omdat de politiek nu verzuimt een passende salarisverhoging te geven, wordt op lange termijn de zorg alleen nog maar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:31
PHPResource schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:23:
[...]

.

Grappig ook om te zien, dat er plotseling heel veel waardering was voor onze beroepstak toen de stront echt aan de knikker was incluis staande ovaties en weet ik het allemaal
waardering heb ik nog steeds hoor maar dat had ik ook al voor de covid

maar goed ik heb ook waardering voor iemand die in de riool werkt of in schoonmaak eigenlijk voor iedereen met een pokken baan die met een hongerloon thuis komt ( daar klapt ook niemand voor btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:13
[...]

De verantwoording die bij onze beroepen komt kijken, valt niet uit te leggen aan leken. Het is gewoon wrang om te zien dat wij, verpleegkundigen en artsen, gaan over leven en dood tegen een bepaald salaris, om vervolgens te zien dat het management maar ook topsporters ons werkelijk voorbij stuiven als het gaat om salariëring.

Grappig ook om te zien, dat er plotseling heel veel waardering was voor onze beroepstak toen de stront echt aan de knikker was incluis staande ovaties en weet ik het allemaal. Dat is nu ook als sneeuw voor de zon verdwenen.

Concreet; de CAO voor de Universitaire Medische Centra liep op 1 januari af, nu een halfjaar verder, hebben de vakbonden en de bestuurders NOG steeds geen akkoord over een nieuwe CAO. Oh wat worden we gewaardeerd, totdat er betaald moet worden 8)7
Links en rechts stappen mensen over naar andere functies en ook ZZP-er worden is populairder dan ooit.

Mark mij words, omdat de politiek nu verzuimt een passende salarisverhoging te geven, wordt op lange termijn de zorg alleen nog maar duurder.
Vind je niet dat je wat negatief in het leven staat en nogal een wij/zij kijkert op hebt? Wij vs. de leken, wij vs. de politiek. Denk je dat invloed hebt op dit alles?

- De een gaat over levens, de ander gaat over miljoenen, de verantwoording is toch leuk en de impact die je hebt kunnen veel andere banen niet aan tippen toch?
- Topsporters en management stijgen sneller? Die ongelijkheid heeft elke branche toch?
- Sinds wanneer was er geen publieke waardering voor de zorg? Focus je je dan alleen op de politiek? Dat lijkt mij fout. De grootste waardering komt toch direct van de cliënten en over het algemeen de Nederlander?

Verder dan je politieke stem reikt onze invloed niet, dus die realisatie kan, ondanks de negatieve uitkomst, ook voor een soort rust zorgen. Allemaal verspilde energie. Beetje stoïcijns.

Ben wel benieuwd hoe dit in andere landen is? Is dit zoveel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Furion2000 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:46:
[...]

Vind je niet dat je wat negatief in het leven staat en nogal een wij/zij kijkert op hebt? Wij vs. de leken, wij vs. de politiek. Denk je dat invloed hebt op dit alles?

- De een gaat over levens, de ander gaat over miljoenen, de verantwoording is toch leuk en de impact die je hebt kunnen veel andere banen niet aan tippen toch?
- Topsporters en management stijgen sneller? Die ongelijkheid heeft elke branche toch?
- Sinds wanneer was er geen publieke waardering voor de zorg? Focus je je dan alleen op de politiek? Dat lijkt mij fout. De grootste waardering komt toch direct van de cliënten en over het algemeen de Nederlander?

Verder dan je politieke stem reikt onze invloed niet, dus die realisatie kan, ondanks de negatieve uitkomst, ook voor een soort rust zorgen. Allemaal verspilde energie. Beetje stoïcijns.

Ben wel benieuwd hoe dit in andere landen is? Is dit zoveel beter?
Die waardering komt in de agressie en brutaliteit van de Nederlanders richting zorgpersoneel ja.
Wij worden zo gewaardeerd dat de agressie elk jaar alleen maar toeneemt en schelden/brutaliteit deel lijkt te zijn van je dagelijkse werk.
Klappen voor de zorg veranderde al heel snel in Klappen tegen de zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 30-06 15:14
ANdrode schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:27:
[...]

Eigenlijk is 1000+ euro voor een tussenwoning in de periferie gewoon onredelijk hoog ten opzichte van het inkomensniveau in Nederland. Bij koop wordt dit gedempt door de fiscale sponsoring (geen belasting op vermogen + HRA) maar wonen is gewoon te duur geworden.

[...]
Eigenlijk is het inkomensniveau in Nederland ten opzichte van de kosten nogal laag geworden.

Al zouden we de grond gratis weggeven, de bouwkosten + afbouw + gedeelde voorzieningen zoals bestratig en riolering komen al aan de financieringscapaciteit van dergelijke inkomens.

De mogelijkheid om op 1 salaris (MBO verpleegkundige) een doorzonwoning te bewonen, is daarmee structureel uit beeld aan het raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Net als in het onderwijs is salaris echter niet de belangrijkste reden om over te stappen.

Waarom dan altijd die focus op salaris? Terwijl het salaris in de zorg prima marktconform is.

Reden #7 is pas salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
grote_oever schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:00:
[...]

Hier ook iemand uit de zorg. Typisch een reactie van iemand die uit de beleidskant komt en niet van 'de vloer' (dom woord). Je hebt overduidelijk geen idee van hoe het werkt. Een BIG geregistreerd verpleegkundige heeft volledig eigen medische verantwoordelijkheid voor zijn/haar handelen. Ja dat gaat soms om leven of dood. Dan kunnen er nog 1000 protocollen zijn of scores en keuzemodellen, de verantwoordelijkheid wordt daar niet minder van. Het is op geen enkele manier goed te praten dat een gemiddelde ICTer FWG 60 krijgt en een verpleegkundige of paramedicus die HBO+ zijn opgeleid en daarbij nog specialisaties moeten doen niet hoger kunnen komen dan FWG55. Dat die ICTer in FWG60 geschaald is is enkel en alleen omdat de markt buiten het ziekenhuis daar om vraagt. Niets meer en niets minder. Ga gewoon eens een weekje een wit pak aantrekken en meedraaien. Je schrikt je rot.. :)
Pagina: 1 2 3 Laatste