Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Thuiszorg net zo;

FWG35: Verzorgende
FWG40: Contactverzorgende
FWG50: Systeembeheerder
FWG55: Consultant
FWG65: Manager.

Zo'n lijstje klopt gewoon niet en ik heb respect voor mijn vrouw dat ze toch zorg blijft geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:28

Dennis1812

Amateur prutser

Vorkie schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:08:
Thuiszorg net zo;

FWG45: Verpleegkundige in de wijk
FWG50: wijkverpleegkundige

Zo'n lijstje klopt gewoon niet en ik heb respect voor mijn vrouw dat ze toch zorg blijft geven.
Heb hem even completer gemaakt voor je door Verpleegkundige toe te voegen.

Maar verder compleet eens dat die managers wel een paar schalen omlaag mogen.
De meeste zitten ook op het HBO niveau en kunnen dus qua salaris prima naar het salaris van een HBO Verpleegkundige.
Of de verpleging natuurlijk naar die hogere, dat kan ook. Maar dan krijgen we nog meer klappen omdat de zorgverzekering iets duurder wordt. Kabinet trekt hier niet graag geld voor uit.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 14:27
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:52:
[...]

Die waardering komt in de agressie en brutaliteit van de Nederlanders richting zorgpersoneel ja.
Wij worden zo gewaardeerd dat de agressie elk jaar alleen maar toeneemt en schelden/brutaliteit deel lijkt te zijn van je dagelijkse werk.
Klappen voor de zorg veranderde al heel snel in Klappen tegen de zorg.
Dit noem je een reactie op de vraag of je niet ietwat teveel focus legt op het negatieve en de wij/zij kijker hanteert? Indirect is dit dus een ja :+

Managers verdienen in elke branch meer. Iets met de bierkaai?

[ Voor 7% gewijzigd door Furion2000 op 06-07-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Furion2000 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:26:
[...]

Dit noem je een reactie op de vraag of je niet ietwat teveel focus legt op het negatieve en de wij/zij kijker hanteert? Indirect is dit dus een ja :+

Managers verdienen in elke branch meer. Iets met de bierkaai?
Waarom moet het verschil zo groot zijn?
En waarom moet ander kantoor personeel als IT ook zoveel meer verdienen?

En jij noemt publieke waardering. Die is er gewoon zeer weinig tegenwoordig. Dus als je iets noemt wat niet waar is kan je verwachten dat er een reactie op komt.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennis1812 op 06-07-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:28:
[...]

En jij noemt publieke waardering. Die is er gewoon zeer weinig tegenwoordig. Dus als je iets noemt wat niet waar is kan je verwachten dat er een reactie op komt.
Je reageert niet inhoudelijk je bent puur aan het 'ranten'. Ik moet antwoorden geven en jij kunt zeggen wat je wilt. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:25:
[...]

Het begint een beetje een discussie over de zorg te worden, maar verpleegkundigen staan op nummer 1 in de ranglijst van beroepen die ongewenst gedrag (geweld, aggressie, intimidatie) ervaren, hoger dan bijvoorbeeld politieagenten en buschauffeurs. Ze scoren ook slecht op de punten emotionele belasting en hoge werkdruk.

Verder zijn diensten vaak lang (12 uur aan een stuk) en/of onregelmatig, wat cd effectief planbare uren vermindert. Je doet geen ochtenddienst vlak na een nachtdienst.

Aan de andere kant wordt promotie gewoon bepaald door opleidingsniveau. In tegenstelling tot het bedrijfsleven, waar je kunt proberen een goede indruk te maken op je leidinggevende door lange uren te maken of de lolbroek uit te hangen op de bedrijfsborrel, hebben overuren geen blijvende effecten.

Foutjes door oververmoeidheid kunnen natuurlijk leiden tot letsel of overlijden, waarbij verpleegkundigen strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.

Het is gewoon geen kantoorbaan waarbij je om elf uur uit verveling aan je collega vraagt wat híj vandaag in z'n broodtrommeltje heeft.
@Furion2000 dit onderbouwt wel zoon beetje wat ik aangeef. Mocht je deze gemist hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Ben van mening dat een goeie IT'er natuurlijk echt belangrijk is in deze digitale zorgwereld.

Maar, waarom staat daar een hogere beloning tegenover? FWG35 en 40 is MBO. Je zou verwachten dat in 't veld, waar de zorg om draait, juist een hogere beloning zou krijgen, minimaal gelijk aan de IT'ers.

En Dennis, qua manager, ik heb een tijdje meegedraaid, FWG65 is niet genoeg met een team van 30 in verschillende levensfases, oh my ... hoofdpijn kreeg ik er van. (en niet als in functie, maar als vriendendienst beetje meehelpen, is totaal niet mijn beroep, zorg)

[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 06-07-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Vorkie schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:41:
[...]

Ben van mening dat een goeie IT'er natuurlijk echt belangrijk is in deze digitale zorgwereld.

Maar, waarom staat daar een hogere beloning tegenover? FWG35 en 40 is MBO. Je zou verwachten dat in 't veld, waar de zorg om draait, juist een hogere beloning zou krijgen, minimaal gelijk aan de IT'ers.

En Dennis, qua manager, ik heb een tijdje meegedraaid, FWG65 is niet genoeg met een team van 30 in verschillende levensfases, oh my ... hoofdpijn kreeg ik er van.
Van patiënten in verschillende leeftijden krijg ik soms ook hoofdpijn :+
Schaal 65 heb je echt niks meer te klagen naar mijn mening. Dan verdien je echt gewoon bizar veel in vergelijking met de rest van je organisatie.
Een manager in 50/55 prima
Willen ze perse hoger dan de mensen op de werkvloer misschien 60. Maar hoger is toch gewoon onnodig? Wat maakt dat je dat verdiend/nodig hebt in die functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
Een manager, afdelingshoofd, projectleider etcetera, noem ze allemaal maar op.. Die passen als je naar de rest van een ziekenhuisorganisatie kijkt prima in schaal 55. Maar buiten het ziekenhuis zijn de lonen gewoon veel harder gestegen. Daarom moeten ze wel minimaal FWG60 krijgen, omdat ze dat buiten het ziekenhuis ook kunnen krijgen. En dan krijgen ze er ook een auto bij die je in het ziekenhuis niet krijgt. Met andere woorden.. De marktwerking is daar wel enigszins doorgedrongen. Een verpleegkunidige of soortgelijk kan buiten het ziekenhuis (of andere zorgorganisatie) niet in die functie werken, dus is er ook geen marktwerking die die salarisschalen kan opkrikken. Je ziet wel steeds meer verpleegkundigen die zich voor een hoger salaris laten inhuren als detacheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Van patiënten in verschillende leeftijden krijg ik soms ook hoofdpijn :+
Schaal 65 heb je echt niks meer te klagen naar mijn mening. Dan verdien je echt gewoon bizar veel in vergelijking met de rest van je organisatie.
Willen ze perse hoger dan de mensen op de werkvloer misschien 60. Maar hoger is toch gewoon onnodig? Wat maakt dat je dat verdiend/nodig hebt in die functie?
Net zoals goede IT'ers, een reden om aan te blijven. Hoe stom het ook klinkt.

En daar zit de eigenlijk het pijnpunt, als je kiest voor zorg geven, leg je de eed af en zal je nooit (99% van de gevallen) jezelf belangrijker vinden dan de cliënten. Je krijgt dus een soort van psychische druk, want je kan diegene niet zijn medicatie geven, want suiker of hartpatiënt.

En zo zit je dus in een spagaat, je kan niet staken, want dat gaat tegen je gevoel in en je kan ook niet stoppen, want daar benadeel je mensen mee. (welke zelfs tot de dood kan leiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
BushMule schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:49:
Een manager, afdelingshoofd, projectleider etcetera, noem ze allemaal maar op.. Die passen als je naar de rest van een ziekenhuisorganisatie kijkt prima in schaal 55. Maar buiten het ziekenhuis zijn de lonen gewoon veel harder gestegen. Daarom moeten ze wel minimaal FWG60 krijgen, omdat ze dat buiten het ziekenhuis ook kunnen krijgen. En dan krijgen ze er ook een auto bij die je in het ziekenhuis niet krijgt. Met andere woorden.. De marktwerking is daar wel enigszins doorgedrongen. Een verpleegkunidige of soortgelijk kan buiten het ziekenhuis (of andere zorgorganisatie) niet in die functie werken, dus is er ook geen marktwerking die die salarisschalen kan opkrikken. Je ziet wel steeds meer verpleegkundigen die zich voor een hoger salaris laten inhuren als detacheerder.
Met de inflaties van de afgelopen 10 jaar is iedereen in verhouding achteruit gegaan qua koopkracht. Nogal een nuance verschilletje in het verschil wat je wil aangeven m.b.t. zorg vs de rest. Dus ja het plafond zit in sommige branches hoger, maar die zijn niet veel veranderd.

HBO starter verdient bijv. al 10 jaar +- 2000 euro (meest makkelijke voorbeeld) maar de inflatie is ongestoord gestegen. Dit dus als kanttekening op je mening dat de marktwerking in andere branches is doorgedrongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Furion2000 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:01:
[...]
HBO starter verdient bijv. al 10 jaar +- 2000 euro (meest makkelijke voorbeeld) maar de inflatie is ongestoord gestegen. Dit dus als kanttekening op je mening dat de marktwerking in andere branches is doorgedrongen.
Die liggen al een tijdje hoger hoor. Zelfs bij de overheid begint een hbo-er al op iets meer dan 2700 euro p/m (schaal 10).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
Furion2000 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:01:
[...]

Met de inflaties van de afgelopen 10 jaar is iedereen in verhouding achteruit gegaan qua koopkracht. Nogal een nuance verschilletje in het verschil wat je wil aangeven m.b.t. zorg vs de rest. Dus ja het plafond zit in sommige branches hoger, maar die zijn niet veel veranderd.

Bruto of netto 8)7

In de zorg zit je in je functie in schaal x, en thats it. Weinig tot geen mogelijkheden. Dat is in het bedrijfsleven echt wel anders. Ik had het over de kantoorbanen in een ziekenhuis. Die managers of projectleiders kunnen buiten het ziekenhuis qua functie gewoon veel meer verdienen dan fwg schaal 55. Daarom, en alleen daarom zitten ze in een ziekenhuis in fwg60+. Dt is toch gewoon markt? Voor schaal 55 komen die mensen het ziekenhuis niet in. Je zou gekke henkie zijn. Wij zorgmedewerkers die aan de zorgkant van de streep staan zijn helaas wel gekke henkie, want er is geen alternatief, en er is op salarisgebied dus geen marktwerking mogelijk. (behalve wat je dus nu af en toe zit gebeuren middels detachering, gebruik makende van schaarste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
RagingPenguin schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:08:
[...]

Die liggen al een tijdje hoger hoor. Zelfs bij de overheid begint een hbo-er al op iets meer dan 2700 euro p/m (schaal 10).
Zie het plaatje waarin de salarisontwikkeling van de laatste 15 jaar word weergegeven halverwege: https://hetgeldcollege.nl/gemiddelde-startsalaris-hbo-wo/

2000 is inderdaad wat laag, 2700 is zeker erg hoog.

Punt blijft, het is niet meegegroeid met de sterke groei in inflatie, dus de nuance is wat dat betreft daarmee niet ontkracht :+

@BushMule zo had ik hem niet begrepen, maar dat klopt inderdaad dat managers met managementwerk (geen cliëntverantwoording) anders wel gekke henkie zijn. Als laatste noem je die detachering, wat natuurlijk interessant is. Ik hoor ook dat goed zorgpersoneel steeds vaker naar de privé sector verdwijnt. Zou dat niet de ontwikkeling zijn waardoor de druk op betere salarissen groot genoeg word? Misschien dat ook steeds meer mensen voor privé zorg kiezen in de toekomst?

Blijft wel een non-discussie wat mij betreft, want uiteindelijk heb je als individu geen invloed op deze cijfers of de markt. Je hebt alleen maar invloed op je eigen keuzes, dus je kunt dus in de detachering/prive sector gaan of een gehele andere sector betreden. Meerdere bekenden heb ik zien switchen naar andere sectoren, vaak als reden, de onregelmatige werktijden en/of 'bitchy cultuur', salaris hoor ik eigenlijk nooit.

[ Voor 55% gewijzigd door Furion2000 op 06-07-2021 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 15:10
RagingPenguin schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:08:
[...]

Schaal 10 is niet standaard hoor, zeker niet bij kleinere gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:44:
[...]
Het is bijna altijd zo dat managers meer verdienen dan mensen op de werkvloer. Niet alleen in de zorg.
OK/IC-verpleegkundigen zitten in schaal 55.

Waar denk je dan dat managers willen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat maakt Denise van het UMC anders dan Daisy de metaalbewerker of Marja van de facturatie? Persoonlijk zou ik niet met Denise willen ruilen omdat het soort verantwoordelijkheid mij niet aan staat. Ongeacht de betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Het is bijna altijd zo dat managers meer verdienen dan mensen op de werkvloer. Niet alleen in de zorg.
OK/IC-verpleegkundigen zitten in schaal 55.

Waar denk je dan dat managers willen zitten?
OK (recovery) zit in 50 in de meeste ziekenhuizen.
Anesthesie (geen verpleegkundige dus) in 55.
Waarom zou een manager eigenlijk altijd boven de rest moeten zitten? Dat hele systeem is krom.
Maar als het dan moet, maximaal 1 schaal boven het personeel op de vloer? Dus afhankelijk van je afdeling 55 of 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:49
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:11:
[...]
Thuiszorg net zo;

FWG45: Verpleegkundige in de wijk
FWG50: wijkverpleegkundige

Ik vind het op het eerste gezicht ook nogal ouderwets dat het werkvolk waarop de omzet drijft in de onderste drie schalen valt.

Aan de andere kant moet je kijken naar marktwaarde. Daarvoor kijk ik naar gangbare uurtarieven van ZZP-ers. Het mooie van ZZP-tarieven is dat ze vrij zuiver vraag en aanbod weerspiegelen en je ze dus kunt gebruiken om te kijken of een CAO is scheefgegroeid.

Ik lees dat een gangbaar uurtarief voor een verpleegkundige in de wijk (MBO4) slechts zo'n 45 euro bedraagt. Dan is het niet vreemd dat deze functie een fractie onder systeembeheer is ingeschaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:50:
[...]

Waarom zou een manager eigenlijk altijd boven de rest moeten zitten? Dat hele systeem is krom.
Maar als het dan moet, maximaal 1 schaal boven het personeel op de vloer? Dus afhankelijk van je afdeling 55 of 60.
Tsja, waarom zit de wereld zo in elkaar als deze in elkaar zit?

Misschien omdat er minder mensen geschikt zijn als manager dan als uitvoerende? En dat het werk ook niet perse leuker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:55:
[...]

Tsja, waarom zit de wereld zo in elkaar als deze in elkaar zit?

Misschien omdat er minder mensen geschikt zijn als manager dan als uitvoerende? En dat het werk ook niet perse leuker is?
Dus omdat het werk niet leuk is moet het meer betalen?
Leg dat even uit aan de vuilnismannen, onkruid trekkers, rioolontstoppers ban dit land?
(En hier zitten vast mensen bij die het wel leuk vinden, net als dat er managers zijn die het ook vast leuk vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:51:
[...]

Ik vind het op het eerste gezicht ook nogal ouderwets dat het werkvolk waarop de omzet drijft in de onderste drie schalen valt.

Aan de andere kant moet je kijken naar marktwaarde. Daarvoor kijk ik naar gangbare uurtarieven van ZZP-ers. Het mooie van ZZP-tarieven is dat ze vrij zuiver vraag en aanbod weerspiegelen en je ze dus kunt gebruiken om te kijken of een CAO is scheefgegroeid.

Ik lees dat een gangbaar uurtarief voor een verpleegkundige in de wijk (MBO4) slechts zo'n 45 euro bedraagt. Dan is het niet vreemd dat deze functie een fractie onder systeembeheer is ingeschaald.
vraag en aanbod? Overal is een tekort, alleen vanuit regels van de zorgverzekeraars etc is het niet mogelijk om hogere tarieven te rekenen en daardoor dus maar 45 euro.

/edit
en die 45 euro is inclusief, pak al die FWG's erbij en je zal zien dat die 45 euro eigenlijk overeenkomt met het salaris in loondienst.

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 06-07-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@t_captain https://nos.nl/l/2277647
100k tot 125k tekort in 2022. En dit was een bericht pre covid. Denk dat de vraag fors hoger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Met de nogal ongebalanceerde zorgmarkt raak je een goed punt. Er is veel regulering, we hebben een hand vol grote zorgverzekeraars met een machtige positie in een wettelijk kader, en zorgverleners die vaak juist klein en gefragmenteerd zijn.

Maar: als de tekorten hoog genoeg oplopen, dan lever je als gewoon niet meer via die gereguleerde kanalen. In plaats van uur/factuur lever je bijvoorbeeld een resultaatverplichting en sta je buiten de standaardprijzen. Of je richt je op particuliere zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 15:24
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:58:
[...]

Dus omdat het werk niet leuk is moet het meer betalen?
Leg dat even uit aan de vuilnismannen, onkruid trekkers, rioolontstoppers ban dit land?
(En hier zitten vast mensen bij die het wel leuk vinden, net als dat er managers zijn die het ook vast leuk vinden).
Nee, maar wel omdat er minder mensen geschikt zijn voor die baan zoals gezegd. En omdat de zorg echt veel minder betaald dan het bedrijfsleven? Dus wil je de goede managers en IT'ers in de zorg houden, dan zal je daar toch een bepaald salaris tegenover moeten zetten. En dat salaris moet niet een te groot verschil hebben met het bedrijfsleven, anders kan je het wel vergeten.

Mensen in die functies hebben ook gewoon (vaak, maar niet altijd) meer verantwoordelijkheid + kennis, en opereren op verschillende speelvelden. Daar staat een betere vergoeding tegenover.

Al jouw reacties stralen wel echt frustratie uit richting managers of mensen die veel verdienen in de zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja die frustratie zit er.
Het scholingsniveau is vaak gelijk, de verantwoordelijkheid op de vloer is vele malen groter. De enige reden is het bedrijfsleven dan.

Ze mogen van mij best op een hoog salaris blijven. Maar de vloer moet wel meegroeien. Dit topic is ontstaan uit iemand die aangaf dat sociale huur er was voor zorgmedewerkers. Dat was een opmerking die verkeerd schoot bij mij.
Waarom willen we de mensen die de ziekenhuizen en overige zorg draaiende houden 24/7 niet een normaal salaris betalen zodat ze ook een woning kunnen kopen/particuliere huur kunnen betalen?
Waarom moet dat weggelegd zijn voor de ITers.
En ik snap echt dat ik daarvoor op een verkeerd forum aan het prediken ben hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:13:
Ze mogen van mij best op een hoog salaris blijven. Maar de vloer moet wel meegroeien. Dit topic is ontstaan uit iemand die aangaf dat sociale huur er was voor zorgmedewerkers. Dat was een opmerking die verkeerd schoot bij mij.
Sociale huur is niet alleen voor arme mensen. De inkomensgrens voor een sociale huurwoning ligt nog een stuk boven modaal. Meer dan de helft van werkend Nederland komt in aanmerking voor een sociale huurwoning, mits ze eenverdieners zijn. Dat is dan ook de echte ongelijkheid op de woningmarkt, als eenverdiener kom je nergens. En dat geld niet alleen voor zorgmedewerkers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Draait dit topic om inkomensongelijkheid in de zorg? Of om de kansen op de woningmarkt in de zorg? :P
Want bij dat laatste gaat het een beetje mis.
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:09:
[Afbeelding]

Deze dan nog maar een keertje. Wat er daadwerkelijk uitbetaald wordt.
Want daar draait het dus niet helemaal om in de woningmarkt. Hier kijkt de hypotheekverstrekker niet naar.

Ja: heel leuk dat een verpleegkundige uiteindelijk netto 'bovengemiddeld' verdient en natuurlijk top dat ze zeker na een paar jaar werkervaring wel 2500-3000 euro netto op hun rekening gestort krijgen.

Maar feitelijk is dat bedrag voornamelijk opgebouwd uit ORT en andere bedragen/extra's die je niet mag meenemen in je maximale hypotheek.

De functieschalen zijn hier ook al eerder gedeeld. Deze gaan uit van een 36-urige werkweek. Echter: zoveel uur maak je als verpleegkundige niet, en dat moet je ook niet willen, want dan zal je ver van tevoren je onregelmatige werk moeten inplannen, anders krijg je je diensten niet rond. Tussen een dag- en nachtdienst zit een verplichte rusttijd namelijk. Wil je een paar avonddiensten of nachtdiensten meenemen (wat ORT-technisch belangrijk is) dan zal je akkoord moeten gaan met een 24/28 urig contract.
Na enkele maanden/jaren je contract qua uren opschroeven (want hypotheek) is dus niet handig, want dan doe je jezelf qua ORT weer tekort.

Hierdoor ontstaat de situatie dat een startende HBO-verpleegkundige in FWG 45 (2319) met een 24-uurs contract voor de hypotheek €1546 euro mee mag nemen (jawel: dat is lager dan het minimumloon).
Terwijl er aan het einde van de maand (boven contract werken + ORT) wellicht wél 2200-2500 euro netto op de rekening gestort wordt.
Een bedrag dat behoort bij een salaris van ~3000 bruto.

Ja: dat is een mooi inkomen :) Maar laten we ook niet vergeten dat hiervoor onregelmatig gewerkt wordt, dat wordt hier wel zomaar vergeleken met het inkomen van een reguliere kantoorbaan :P

De maximale hypotheek van deze verpleegkundige is zo'n 90.000 euro.
Terwijl het daadwerkelijke inkomen in principe voldoende zou zijn om een hypotheeklast van ruim het dubbele te mogen dragen (3000 bruto -> 190.000 hypotheek).
Zoals iedere alleenstaande nog steeds kansloos op de koopwoningmarkt, dat wel, maar dat hier enige frustratie tov de woningmarkt-kansen van de verpleegkundige in speelt, kan ik wel begrijpen. Neem een stel in de zorg: daar komt waarschijnlijk wel meer dan 4000 euro per maand netto binnen, maar een koopwoning van 1000 euro per maand mogen zij dus niet financieren.

De sociale huursector dan? Die kijken uiteindelijk naar je gemiddelde jaarinkomen, wat na 7 jaar wachttijd tegenwoordig betekent dat je jaarinkomen uiteindelijk te hoog is om hier aan mee te mogen doen, ondanks dat het basissalaris eigenlijk precies juist is.
Een mooi verschil tussen de cijfers waar een sociale verhuurder naar kijkt, en waar de bank naar kijkt zorgt voor een vrij giftige situatie.

De vrije sector hoef ik denk ik niet toe te lichten. Wellicht vind je een hokje van 1000 euro per maand zonder strenge inkomenseisen, maar dan moet je wel iedere maand mazzel hebben dat je voldoende ORT kan draaien om de huur van te kunnen betalen en blijft er vervolgens weer bar weinig over om te sparen, ondanks dat bovengemiddelde inkomen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:51:
[...]

Eens, maar ik denk dat je er ook rekening mee moet houden dat er in de publieke sector (en dan vooral detachering en consultancy) er een hoop meer titel inflatie is dan in de zorg. Management in de zorg is echt strategisch management, dat niet direct vergelijkbaar met je service/delivery/project manager in de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Mijn vrouw werkte in de thuiszorg, ikzelf in de IT (software ontwikkeling). Ik ben een anderhalf jaar terug van een commerciele club naar een publieke organisatie overgegaan omdat ik daar meer voldoening uit haal. Ik heb bij die overstap bijna 1000 euro netto ingeleverd, of het dat waard is, dat weet ik nog niet :p

Ik herken wel het verschil in salaris tussen IT en zorgmedewerkers want ik krijg iedere maand nog steeds significant meer op mijn rekening gestort dan m'n vrouw.
En ik denk dat dat een gevolg is van de arbeidsmarkt: in de IT-vijver vissen ook commerciele organisaties, die meer kunnen (willen) betalen voor hetzelfde werk.
In de verzorging/verpleging-vijver vist maar 1 club: de publieke sector, met daar bovenop de zorgverzekeraars, dichtgetimmerd met CAOs.
Als verzorging/verpleging ben je afhankelijk van dat monopolie.

Terecht? Nee, zeker niet. De waarde/aard van het werk van verzorging/verpleging verdient het om beter beloond te worden. De oplossing? Ga wat anders doen en kies voor jezelf. Heeft mijn vrouw ook gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:28
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Onregelmatig is 32uur nog te doen. Met 36 heb je echt teveel reeksen van 7 diensten of soms meer. En veel laat-vroeg (23 45 thuis, 7u weer beginnen).
Om t weekend werk je toch wel ongeacht je uren.

24uur is vrij weinig hoor. Behalve in de thuiszorg door de korte diensten. Zodra je gewoon 8uurs diensten (of 9) kan werken is 32 prima vol te houden.
Veel van mijn vrouwelijke collega's gaan toch voor 24 in verband met kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb naar mijn mening nergens gezegd dat er op kantoor geen werk uitgevoerd wordt.
Wel dat de verantwoordelijkheid minder is.
Minder was mogelijk het verkeerde woord. Anders misschien een beter woord. Want ookal stemt deze meneer alle prijzen af en is dat zeer belangrijk. Hij zal nooit het gevoel kennen van een acuut instabiele patient waar je in je nachtdienst alleen voor staat. Dat is een hele andere koek qua verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:13:
Het scholingsniveau is vaak gelijk, de verantwoordelijkheid op de vloer is vele malen groter. De enige reden is het bedrijfsleven dan.

Waarom willen we de mensen die de ziekenhuizen en overige zorg draaiende houden 24/7 niet een normaal salaris betalen zodat ze ook een woning kunnen kopen/particuliere huur kunnen betalen?
Waarom moet dat weggelegd zijn voor de ITers.
En ik snap echt dat ik daarvoor op een verkeerd forum aan het prediken ben hoor.
Ik ben van mening dat de lonen voor verpleegkundigen omhoog moeten, zeker voor de MBO4 en HBO verpleegkundigen. Je geeft elke keer aan dat zij vooral de verantwoordelijkheden dragen, maar ik vind dat je de rest van je collega's daarmee nogal tekort doet.
Zonder de administratie heb jij geen pleisters en zonder de systeembeheerder zal er tegenwoordig ook geen enkel onderzoek of operatie uitgevoerd worden.

In mijn tijd als militair heb ik een soortgelijke discussie ook vaak gevoerd. De gemiddelde infanterist is van mening dat zij meer moeten verdienen want zij voeren het gevecht. Echter zonder de overige onderdelen valt er niks te vechten.
iedereen is nodig en zoals al vaker aangegeven speelt marktwerking ook gewoon mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 07:41
Als de zorgmedewerkers nou eens in plaats van elkaar constant lopen te verwijten dat hij of zij minder belangrijk is , of onder/over betaald, eens gezamenlijk gaan optrekken naar de echte boosdoeners in de zorg (of eigenlijk in ziekenhuizen)

De artsen/specialisten ->

Namelijk zij worden t.o.v. de rest van het ziekenhuis grof betaald, en sterker nog ze maken niet eens dienst uit van het ziekenhuis want ze zitten bijna altijd in een aparte constructie (b.v).

Hun lonen zijn niet openbaar, en ze hebben geen FWG. Ook zijn ze zwaar oververtegenwoordigd in de Raad van Bestuur en drukken steeds hun stempel. O.A. doordat zij bepalen wie er plaats neemt in de RvB (of een vast lid leveren in de RvB)

De verpleging en ondersteunende diensten zijn echter wel in dienst bij een ziekenhuis, gebonden aan een CAO en daarmee de FWG. En ondanks dat ze vaak 80%+ van de totaal aantal medewerkers van een ziekenhuis zijn, zijn ze ongelijk vertegenwoordigd in de RvB (via de OR, welke slechts advies recht heeft). Bij bijna alle ziekenhuizen zijn de verpleging en de ondersteunende diensten nauwelijks in staat om hun stem en eisen goed te laten horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Artsen zijn steeds vaker wel in loondienst. De maatschap constructie is langzaam aan het verdwijnen lijkt het.
De nieuwe lading specialisten hangt gewoon in loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspar M
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:51:
Artsen zijn steeds vaker wel in loondienst. De maatschap constructie is langzaam aan het verdwijnen lijkt het.
De nieuwe lading specialisten hangt gewoon in loondienst.
De maatschap is nog lang niet weg, die hebben ze gewoon omgezet naar een BV
Volgens mij zijn er nauwelijks ziekenhuizen in Nederland die artsen direct in eigen dienst hebben... Het gros van de artsen is wel werkzaam bij de aparte BV, en werkt in het ziekenhuis maar via de aparte BV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Las pas dat intussen bijna de helft van de artsen in loondienst is. En ook dat veel jonge medisch specialisten ineens niet meer aan een baan kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
caspar M schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:49:
Als de zorgmedewerkers nou eens in plaats van elkaar constant lopen te verwijten dat hij of zij minder belangrijk is , of onder/over betaald, eens gezamenlijk gaan optrekken naar de echte boosdoeners in de zorg (of eigenlijk in ziekenhuizen)

De artsen/specialisten ->
Want artsen bepalen wat er in de CAO staat? Dat is toch echt vooral een combinatie van overheid, verzekeraars en vakbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
RagingPenguin schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:58:
[...]

Want artsen bepalen wat er in de CAO staat? Dat is toch echt vooral een combinatie van overheid, verzekeraars en vakbonden.
Vakbonden steeds minder. De Ziekenhuizen zijn echter vertegenwoordigd via de NVZ, welke weer gedeeltelijk gevuld worden door leden van RvB's van de ziekenhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@Richh ORT etc krijg je gewoon netjes op je werkgeversverklaring geschreven over de afgelopen 12 maanden. Dus die kan je meerekenen.

Als starter op de woningmarkt verwacht ik dat je niet met een vers contract en net begonnen in de zorg (dus >12 maanden) een woning gaat kopen. Dan zit je namelijk met tijdelijke contracten en andere randzaken wat drukt op je hypotheek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOL43w1bqPrGFi_21pphi52yGMw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mr7ZNwUsNsEitW2k30lA9eMB.png?f=user_large

Waarbij vooral note 4 belangrijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QR0LKvHCX_so8ulqdlBtqjxWlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nOb62HxYGj8ylQuc6Kru955j.png?f=fotoalbum_large
Als je onregelmatigheidstoeslag (ORT) ontvangt, dan is het mogelijk om deze extra inkomsten mee te nemen voor je hypotheekaanvraag. De extra inkomsten, ook wel variabele inkomsten genoemd, moeten door de werkgever ingevuld worden op de werkgeversverklaring. Je maximale hypotheek kan daarmee hoger worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Om even aan te haken ik ben net als @Dennis1812 HBO Verpleegkundige. Ik ben werkzaam in de thuiszorg werkzaam als wijkverpleegkundige. Ik werk 32 uur in de week (hoewel ik soms ook meer draai, vorige week 44). Ik krijg gemiddeld 2500/2700 op de bank gestort per maand. Dat is inclusief ORT en inclusief KM vergoeding. Ik werk inmiddels vijf jaar als HBO Verpleegkundige (wijkverpleegkundige), heb een specialisatie gedaan tot wondverpleegkundige (geen invloed op beloning). Ik heb mijn gegevens eens in zo'n calculator gepropt van de hypotheker. Met mijn maand inkomen (jaarlijks is dit pakweg 34k) kan/mag ik een hypotheek van 116K krijgen. Ben ik eerlijk en zeg ik dat ik nog studieschuld heb dan zakt dit bedrag naar 96K.

Ga ik in het wat verdiend een GoT kijken dan besef ik mij dat ik het verkeerde beroep gekozen heb. Daar komen afgestudeerde inkomens langs waarbij ik jaloers word. Afgestudeerd en een vet jaarsalaris van boven de 40K, leasewagen waar je u tegen zegt etc.

Om even aan te haken: zorgpersoneel is onderbetaald, er is een tekort aan personeel en het werk is zwaar en nogal on aantrekkelijk. Dus ik snap het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
RagingPenguin schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:19:
[...]

Eens, maar ik denk dat je er ook rekening mee moet houden dat er in de publieke sector (en dan vooral detachering en consultancy) er een hoop meer titel inflatie is dan in de zorg. Management in de zorg is echt strategisch management, dat niet direct vergelijkbaar met je service/delivery/project manager in de IT.
Als strategisch manager ga je toch niet onder een CAO werken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Vorkie schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:08:
@Richh ORT etc krijg je gewoon netjes op je werkgeversverklaring geschreven over de afgelopen 12 maanden. Dus die kan je meerekenen.

[Afbeelding]

Waarbij vooral note 4 belangrijk is.
[Afbeelding]

[...]
De vraag zit hem in hoe 'structureel' het dan is. Want dat zijn ORT uren in principe niet. Je mag daar niet zomaar het gemiddelde van de laatste 12 maanden opschrijven.

Uiteindelijk is het werken met gemiddelden inderdaad wel de oplossing (na 3 jaar kan je ook het gemiddelde jaarinkomen bij de hypotheekverstrekker opgeven).
Als starter op de woningmarkt verwacht ik dat je niet met een vers contract en net begonnen in de zorg (dus >12 maanden) een woning gaat kopen. Dan zit je namelijk met tijdelijke contracten en andere randzaken wat drukt op je hypotheek.
Mwah, die intentieverklaring is bij een tijdelijk contract niet zo'n probleem in de zorg.

Maar ja, realiteit is inderdaad dat wanneer je start met je verse contract en je een stabiel en misschien wel bovengemiddeld inkomen hebt (niet mijn woorden :P), je geen eigen onderdak kan betalen.
Je kan niet sociaal kan huren (want wachtlijsten), je kan niet kan kopen (want op papier te laag inkomen) en je dus eigenlijk moet duurhuren bij een verhuurder die niet te streng tegen inkomenseisen aankijkt (= duurder).

Eerst een paar jaar 1000 euro per maand aan huur in de vrije sector wegpissen; da's na zo'n 3 jaar 40.000 euro.
Daarna voldoe je aan de regeltjes en kan je waarschijnlijk een groter en luxer appartement kopen (en dus vermogen opbouwen!) voor ook nog eens minder euro's per maand.

Topsysteem d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mrjraider schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:08:
Daar komen afgestudeerde inkomens langs waarbij ik jaloers word. Afgestudeerd en een vet jaarsalaris van boven de 40K, leasewagen waar je u tegen zegt etc.
Vergeet niet de korrel zout. En wat je ook doet er zijn altijd mensen die meer verdienen. Van jezelf vergelijken met die mensen wordt je leven niet beter.

Maar ehm, 2500/2700 netto op je rekening is toch ook een aardig bruto salaris?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:20:
[...]

Vergeet niet de korrel zout. En wat je ook doet er zijn altijd mensen die meer verdienen. Van jezelf vergelijken met die mensen wordt je leven niet beter.
Pot zout is het vaak ;)
Je hebt gelijk hoor, ik vergelijk me echt niet op die wijze. Ik ben desondanks erg blij met mijn carrière keuze en het werk dat ik doe is zeer dankbaar. Neemt niet weg dat de verhoudingen scheef zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:09:
[...]

Als strategisch manager ga je toch niet onder een CAO werken :?
Wat heeft dat te maken met een CAO? Of er wel of niet een CAO is hangt vooral af van de sector waar je in werkt. Operationeel/tactisch/stategisch is gewoon een redelijk standaard methode om rollen in te omschrijven en in te schalen binnen een organisatie. (Zie bv. de TMA competencies).

Een service manager is een operationele rol zal daarom niet even veel verdienen als project manager wat meer een tactische rol is. De management lagen in een ziekhuis zijn grotendeels rollen op strategisch niveau, waardoor het niet meer dan logisch is dat ze beter betalen dan een puur uitvoerende operationele rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:20:
Maar ehm, 2500/2700 netto op je rekening is toch ook een aardig bruto salaris?
Bovengemiddeld, bovenmodaal.... de naam van het beestje maakt niet zoveel uit :P
We zijn het met elkaar eens dat het een aardig bruto salaris moet zijn bij 2500+ netto.

Probleem is: je kan/mag er geen eigen onderdak mee betalen door hoe het huidige systeem werkt.
Bruto is het te weinig voor een fatsoenlijke hypotheek en/of een vrije sector huurwoning met inkomenseis.
Het inkomen valt in de sociale huursector, maar door de huidige wachtlijsten + dat die kijken naar het laatste jaarinkomen (welke inderdaad wel behoorlijk is na enige tijd) ben je daar ook kansloos.

Dan kan je in je studentenkamer blijven plakken met 'friends' en netto misschien wel 1500 euro per maand opzij zetten voor een woning die minimaal het dubbele per maand in waarde stijgt... Schiet ook niet op he :P

Dat is de crux waarom deze discussie startte in het woningmarkttopic en de vrouw uit het gedeelde AD-artikel zo 'klem' zit.

De looncijfers van een pensioensfonds doen daar niks aan af.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 06-07-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@Mrjraider die 2700 is bruto of netto? Netto vind ik hem erg hoog voor je ervaringsjaren. Dat haal ik/mijn collega's niet. Heb je er wat periodieken bijgesnoept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Mrjraider schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:08:
Ga ik in het wat verdiend een GoT kijken dan besef ik mij dat ik het verkeerde beroep gekozen heb. Daar komen afgestudeerde inkomens langs waarbij ik jaloers word. Afgestudeerd en een vet jaarsalaris van boven de 40K, leasewagen waar je u tegen zegt etc.
Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door Paprika op 06-07-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:35:
@Mrjraider die 2700 is bruto of netto? Netto vind ik hem erg hoog voor je ervaringsjaren. Dat haal ik/mijn collega's niet. Heb je er wat periodieken bijgesnoept?
Ik ben niet thuis in die termen. Ik ben van de; dit komt binnen en dit gaat eraf. :+
Ik krijg gemiddeld 2600 op de rekening en dat is dan min alle toeslagen etc en met alle reiskostenvergoedingen en ort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mrjraider schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:49:
[...]

Ik ben niet thuis in die termen. Ik ben van de; dit komt binnen en dit gaat eraf. :+
Ik krijg gemiddeld 2600 op de rekening en dat is dan min alle toeslagen etc en met alle reiskostenvergoedingen en ort.
Dat doe je goed. Dan heb je flinke ORT/kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
[...]

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 06-07-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
RagingPenguin schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:24:
[...]

Wat heeft dat te maken met een CAO? Of er wel of niet een CAO is hangt vooral af van de sector waar je in werkt. Operationeel/tactisch/stategisch is gewoon een redelijk standaard methode om rollen in te omschrijven en in te schalen binnen een organisatie. (Zie bv. de TMA competencies).
Op internet is vrij veel te vinden over de salarissen van directeuren in bv. ziekenhuizen en ouderenzorg. Typische getallen tussen de 2 en 3 ton. Dat is geen salarisschaal in een CAO, maar een indivuduele arbeidsovereenkomst.

Die "manager" in schaal 65 is niet echt een strategische functie maar een afdelingsverantwoordelijke van een groep verpleegkundigen. Vaak heb je 5 of 10 verpleegkundigen, 1 teamleider; ~5 teams en 1 manager. De teamleider is meewerkend, de manager niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:34:
[...]

Probleem is: je kan/mag er geen eigen onderdak mee betalen door hoe het huidige systeem werkt.
Bruto is het te weinig voor een fatsoenlijke hypotheek en/of een vrije sector huurwoning met inkomenseis.
Het inkomen valt in de sociale huursector, maar door de huidige wachtlijsten + dat die kijken naar het laatste jaarinkomen (welke inderdaad wel behoorlijk is na enige tijd) ben je daar ook kansloos.
Denk dat het boven de inkomensgrens valt zelfs. Vrij sector kan wel denk ik.

En ja, ook hier weer. Zoek een partner met hetzelfde inkomen en keuze genoeg in huisvesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

t_captain schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:57:
[...]

Op internet is vrij veel te vinden over de salarissen van directeuren in bv. ziekenhuizen en ouderenzorg. Typische getallen tussen de 2 en 3 ton. Dat is geen salarisschaal in een CAO, maar een indivuduele arbeidsovereenkomst.

Die "manager" in schaal 65 is niet echt een strategische functie maar een afdelingsverantwoordelijke van een groep verpleegkundigen. Vaak heb je 5 of 10 verpleegkundigen, 1 teamleider; ~5 teams en 1 manager. De teamleider is meewerkend, de manager niet.
5 tot 10 verpleegkundige per teamleider? Welk ziekenhuis heeft zulke kleine teams?
Als ik kijk naar mijn voormalige afdelingen had je minstens 50 verpleegkundigen in het team. Een enkel team nog (veel) meer.
Dagelijkse aansturing door een teamleider (die overigens nooit meewerken) en daarboven inderdaad de manager die soms meerdere afdelingen of polis heeft. Daarboven weer een zorggroepmanager die weer een paar managers onder zich heeft en dan de RvB een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dan is dat anders in de ouderenzorg. Mijn schoonzus heeft jarenlang als TL gewerkt en dat was een meewerkende rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Kaal (dus salaris min alle toeslagen plus de ORT en die wisselt) = gemiddeld 2200/2300
Daar komt tussen de 200/400 euro aan km bij.
Km vergoeding is, naar mijn ervaring best royaal. Eerste 10 km per dienst = 15ct want woon werk en de rest is 27 ct per km.
Soms maak ik 100+ km per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dus zonder ORT en KM haal je krap de 2k. Als je het al haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
Af en toe komen er reactie voorbij met wat er WEL is alleen daar word maar amper op gereageerd.

- Sommigen vinden onregelmatige uren maar wat geweldig en kunnen de zorg voor een kind erg goed verdelen daardoor.
- Sommigen kicken op die verantwoordelijkheden, verpleging kan enorm spannend en uitdagend zijn. Vrienden zijn vrijwillig brandweerman puur voor de thrill, voor de vergoeding doen ze het echt niet. Ik hoor ze altijd zeggen dat als ze in die zone zitten dat ze compleet het gevoel voor tijd kwijtraken. Nou dan ben je met iets bezig wat je enorm leuk vind.
- De zekerheid van de baan is maar wat fijn om te hebben, je kunt er prima op niveau blijven presteren zonder omhoog te moeten.
- Je werkt in een hecht team
- Je werkt met een breed scala aan cliënten
- Buiten dat het salaris te laag word gevonden zijn de secundaire voorwaarden volgens mij prima geregeld

Lijkt wel of salaris de enige wegingsfactor is voor mensen om een beroep te doen. Volgens mij is werksfeer en uitdaging ook minstens evenzo belangrijk. Althans daar lijkt het wel zo op want anders zouden er veel meer mensen iets anders gaan doen toch? Of zijn het mensen die gewoonweg niet het heft in handen durven te nemen om te switchen?

Beetje het ding waar ik mij ook vaak schuldig aan maak. Als ik alle tijd die ik besteed aan klagen en nutteloze zaken waar ik toch geen invloed op heb, besteed aan nuttige zaken die mij verder helpen, dan was de kans groot dat ik heel wat verder was dan nu :+

Ik ben het voor de duidelijkheid niet eens/oneens met jullie, ik vind het zo zonde van jullie tijd dat jullie je zo druk maken over feiten waarover je geen invloed hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Furion2000 op 06-07-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Furion2000 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:41:
Lijkt wel of salaris de enige wegingsfactor is voor mensen om een beroep te doen.
Als je kijkt naar enquêtes onder zorgmedewerkers en leraren is salaris absoluut niet het belangrijkste.

Als er tekorten dreigen is de enige voorgestelde oplossing altijd meer salaris.

Ehm 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:02:
[...]

Denk dat het boven de inkomensgrens valt zelfs. Vrij sector kan wel denk ik.

En ja, ook hier weer. Zoek een partner met hetzelfde inkomen en keuze genoeg in huisvesting.
Met twee zorginkomens en het verschil tussen de bankrekening het het structurele deel voor de hypotheekverstrekker is het nog steeds enorm moeilijk. In ieder geval moeilijker dan voor dat stel wie 100 euro minder op z'n rekening krijgt maar 'gewoon' in fulltime loondienst is.

Vrije sector ga je idd uiteindelijk wel een plekje in vinden, maar spoel je al je leuke inkomen weg aan de vermogensopbouw van de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:49
Furion2000 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:46:
[...]

Vind je niet dat je wat negatief in het leven staat en nogal een wij/zij kijkert op hebt? Wij vs. de leken, wij vs. de politiek. Denk je dat invloed hebt op dit alles?

- De een gaat over levens, de ander gaat over miljoenen, de verantwoording is toch leuk en de impact die je hebt kunnen veel andere banen niet aan tippen toch?
- Topsporters en management stijgen sneller? Die ongelijkheid heeft elke branche toch?
- Sinds wanneer was er geen publieke waardering voor de zorg? Focus je je dan alleen op de politiek? Dat lijkt mij fout. De grootste waardering komt toch direct van de cliënten en over het algemeen de Nederlander?

Verder dan je politieke stem reikt onze invloed niet, dus die realisatie kan, ondanks de negatieve uitkomst, ook voor een soort rust zorgen. Allemaal verspilde energie. Beetje stoïcijns.

Ben wel benieuwd hoe dit in andere landen is? Is dit zoveel beter?
Nee ben op zich een positief persoon hoor, genoeg om voor te leven! Maar deze afgelopen 2 jaar hebben mij wel laten inzien dat je in veler ogen slechts een poppetje bent. Sterker nog, als ik de tijd kon terugdraaien zou ik een andere baan hebben gekozen hierdoor.

Kijk men zegt altijd, je kiest dit vak omdat je een zorgzaam persoon bent en het een passie voor je is. Dat klopt zeker, maar van passie koop ik geen brood in de supermarkt. Ja het salaris is marktconform maar zoals altijd wordt die ORT erbij gerekend. Verreken het eens met het basissalaris en vergelijk het dan met een andere HBO+ functie van 9 tot 17u..

Begrijp me niet verkeerd, ik wil absoluut niet op handen gedragen worden door de maatschappij door het beroep wat ik uitoefen. Maar het is zo contradictief en hypocriet wat er momenteel gebeurt.

Natuurlijk zijn er banen waarbij er tevens een grote verantwoording speelt, maar die worden mijns inziens ook passend en terecht goed beloond.

Denk ik iets te bereiken met deze wellicht wat zwartgallige posts? Zeker niet, maar frustratie van je afschrijven werkt soms therapeutisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000

The End

!Beginning

Dit is dus echt vrij veel hoor. Er zijn in de ICT echt heel veel mensen die minder verdienen dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PHPResource schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:17:
[...]
Verreken het eens met het basissalaris en vergelijk het dan met een andere HBO+ functie van 9 tot 17u..
Denk dat je weinig goedbetaalde banen gaat vinden waar je alleen maar van 9 tot 17u werkt.

Ik zie in mijn omgeving dan juist weer dat mensen met een goedbetaalde baan deze opzeggen om iets meer voor de maatschappij te doen.

Het gras bij de buren...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

The End schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:18:
[...]

Dit is dus echt vrij veel hoor. Er zijn in de ICT echt heel veel mensen die minder verdienen dan dat.
Die dan ook minder km maken en geen ORT krijgen. Waardoor je weer op gelijk staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@Richh
De vraag zit hem in hoe 'structureel' het dan is. Want dat zijn ORT uren in principe niet. Je mag daar niet zomaar het gemiddelde van de laatste 12 maanden opschrijven
"je" is in dit geval de werkgever die de WG verklaring afgeeft.

ORT is structureel binnen de zorg. Je werkt of met kerst, of met oud&nieuw, of met oneven weekenden etc... heck, zelfs met ziekte krijgt je ORT-toeslag op je salaris. Er was zelfs nog gecompenseerd ook.

https://www.zorg-gericht....orgverleners-ort-ggz-vvt/
Doorbetaling onregelmatigheidstoeslag tijdens vakantie-uren en overige verlof
Als je onregelmatige diensten verricht en je neemt betaalde vakantie-uren of betaald verlof op als bedoeld in Hoofdstuk 6, dan ontvang je daarover tevens een gemiddelde aan onregelmatigheidstoeslag. Dit gemiddelde wordt berekend over de afgelopen 6 maanden voorafgaand aan de opname van de vakantie-uren respectievelijk het verlof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000

The End

!Beginning

Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:19:
[...]

Die dan ook minder km maken en geen ORT krijgen. Waardoor je weer op gelijk staat.
Hoe kom je daarbij? Ik ken genoeg mensen in de IT die 40000km per jaar rijden en een stuk minder verdienen. Daarnaast moeten ze ook standby staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Furion2000 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:41:
Lijkt wel of salaris de enige wegingsfactor is voor mensen om een beroep te doen.
De titel van het topic wijst toch vooral op het onderwerp 'inkomen' :P

Dat er ruim voldoende redenen zijn om voor de zorg te kiezen, snap ik heel goed :) Ik ben er zelf volledig ongeschikt voor overigens.
Ik ben het voor de duidelijkheid niet eens/oneens met jullie, ik vind het zo zonde van jullie tijd dat jullie je zo druk maken over feiten waarover je geen invloed hebt.
Tja, wat dat betreft kan je je afvragen wat het posten in deze forumsectie voor nut heeft toch :P

Ik ben van sterke mening dat het systeem wel anders zou moeten werken. Zo vind ik dat een werkend stel in de zorg gewoon een gezinswoning zou moeten kunnen bewonen, iets wat langzamerhand steeds lastiger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:15:
[...]

Als je kijkt naar enquêtes onder zorgmedewerkers en leraren is salaris absoluut niet het belangrijkste.

Als er tekorten dreigen is de enige voorgestelde oplossing altijd meer salaris.

Ehm 8)7
Maar hoe kunnen we anders onze waardering wegen?
We krijgen geen leasebak, je werkt de helft van alle weekenden, werkt heel veel feestdagen en hebben een karige reiskostenvergoeding. Bovendien hoge werkdruk, veel ziekteverzuim, continue verplicjte bihscholing en een enorme administratielast.
Tell me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Vorkie schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:21:
@Richh

[...]

"je" is in dit geval de werkgever die de WG verklaring afgeeft.

ORT is structureel binnen de zorg. Je werkt of met kerst, of met oud&nieuw, of met oneven weekenden etc... heck, zelfs met ziekte krijgt je ORT-toeslag op je salaris. Er was zelfs nog gecompenseerd ook.

https://www.zorg-gericht....orgverleners-ort-ggz-vvt/

[...]
Ik weet dat in het contract staat dat je een X aantal feestdagen bijvoorbeeld zou moeten werken, wat die ORT-uren inderdaad structureel maakt.

Echter kan het prima zo zijn dat een afdelingsmedewerker de ene maand vrijwel alleen maar avonddiensten draait, en de andere maand vrijwel alleen maar dagdiensten. Dit kan qua ORT een behoorlijke impact hebben op het salaris tussen de ene en andere maand.
Die extra ORT-uren zijn dus echter niet structureel en behoren officieel gezien niet op de intentieverklaring.

Als jij een paar jaar lang alleen maar nachtdiensten draait en op alle bovengenoemde feestdagen en weekenden werkt betekent dat een behoorlijk salaris, maar 'structureel' is het niet: na het kopen van een huis zou het immers kunnen dat je enkel doordeweeks wordt ingezet + het minimale, structurele ORT wat in je contract staat.

Dat het in de praktijk soms wel erop staat, dat kan, en dan kan je hopen dat de hypotheekverstrekker ermee akkoord gaat.
Daar krijg je echter geen garanties op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
PHPResource schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:24:
[...]

Maar hoe kunnen we anders onze waardering wegen?
We krijgen geen leasebak, je werkt de helft van alle weekenden, werkt heel veel feestdagen en hebben een karige reiskostenvergoeding. Bovendien hoge werkdruk, veel ziekteverzuim, continue verplicjte bihscholing en een enorme administratielast.
Tell me
Eerder op de dag gaf een andere Tweaker nog aan dat de reiskostenvergoeding hoog is trouwens :p. Een leasebak is overigens ook niet altijd je van het en dat zeg ik als iemand die er 2 jaar een had en nu 6 jaar op 19 cent per kilometer teert (tegen zo'n 400.000 zakelijke kilometers gereden in mijn leven).

Is ziekteverzuim een probleem buiten coronatijd of is dat echt iets van de afgelopen 18 maanden?

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 06-07-2021 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je (zelf)waardering alleen uit salaris haalt en alleen maar negatieve kanten ziet zou je een andere baan moeten kiezen denk ik.

Als je werken in zorg leuker wilt maken moet je denk ik inderdaad werkdruk en administratielast verlagen. Idem bij leraren trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
Paprika schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:30:
[...]

Eerder op de dag gaf een andere Tweaker nog aan dat de reiskostenvergoeding hoog is trouwens :p. Een leasebak is overigens ook niet altijd je van het en dat zeg ik als iemand die er 2 jaar een had en nu 6 jaar op 19 cent per kilometer teert (tegen zo'n 400.000 zakelijke kilometers gereden in mijn leven).

Is ziekteverzuim een probleem buiten coronatijd of is dat echt iets van de afgelopen 18 maanden?
Haha oke good to know :p. Ziekteverzuim is skyhigh momenteel, op het hoogtepunt 25 procent. Dat komt overigens wel louter door Covid inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:31:
Als je je (zelf)waardering alleen uit salaris haalt en alleen maar negatieve kanten ziet zou je een andere baan moeten kiezen denk ik.

Als je werken in zorg leuker wilt maken moet je denk ik inderdaad werkdruk en administratielast verlagen. Idem bij leraren trouwens.
Oké even een praktijkvoorbeeld, hopelijk snappen jullie dan onze frustratie. Mijn vrouw werkt in de GGZ en die kreeg vandaag een presentje door de bus van haar baas. Leuke cadeaubon voor 10 euro om uit eten te gaan. Hartstikke leuk en erg attent.

Wat kregen wij? Een houten telefoonhouder met het ziekenhuismerk erop. Omdat het er nu veel thuisgewerkt wordt, zo was het idee. Met een brief erbij met lofzang over hoe we de afgelopen periode zo hard gewerkt hebben met z'n allen. En dat krijgt dan al het paramedisch en verplegend personeel dat nooit thuiswerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Ik weet dat in het contract staat dat je een X aantal feestdagen bijvoorbeeld zou moeten werken, wat die ORT-uren inderdaad structureel maakt.

Echter kan het prima zo zijn dat een afdelingsmedewerker de ene maand vrijwel alleen maar avonddiensten draait, en de andere maand vrijwel alleen maar dagdiensten. Dit kan qua ORT een behoorlijke impact hebben op het salaris tussen de ene en andere maand.
Die extra ORT-uren zijn dus echter niet structureel en behoren officieel gezien niet op de intentieverklaring.

Als jij een paar jaar lang alleen maar nachtdiensten draait en op alle bovengenoemde feestdagen en weekenden werkt betekent dat een behoorlijk salaris, maar 'structureel' is het niet: na het kopen van een huis zou het immers kunnen dat je enkel doordeweeks wordt ingezet.

Dat het in de praktijk soms wel erop staat, dat kan, en dan kan je hopen dat de hypotheekverstrekker ermee akkoord gaat.
Daar krijg je echter geen garanties op.
Zeg, je zet de doelpalen steeds verder en trekt de hele ORT binnen de zorg in twijfel. Hell, die hele zorg WG verklaring zet je in twijfel.

De WG zet daar een gemiddelde in van 6 maanden. Daar rekenen de hypotheekverstrekkers ook me, dat is naast de standaard oudejaarsuitkering en vakantietoeslag.

en @Verwijderd zorgmedewerkers kunnen niet ff stoppen en gaan staken, dat is het wrange van het hele verhaal. Dus onvrede, ja, administratielast, werkdruk, maar 99,9/100 haalt tevredenheid uit het helpen van de mensen en zouden nooit van hun leven wat anders willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:14

FreakNL

Well do ya punk?

The End schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:21:
[...]

Hoe kom je daarbij? Ik ken genoeg mensen in de IT die 40000km per jaar rijden en een stuk minder verdienen. Daarnaast moeten ze ook standby staan.
Hij heeft het over 2600 netto. Dat is inderdaad een prima salaris. Maar het is natuurlijk niet handig om je KM vergoeding mee te rekenen. Hij heeft het over 27ct de KM, dat zal wel 19ct netto en 8ct bruto zijn wat grofweg neerkomt op 24/25ct netto. Dat is best okay, maar natuurlijk niet kosten-dekkend. Dat is trouwens bijna geen enkele KM vergoeding.. Maar laten we for-the-sake-of-argument zeggen dat het kostendekkend is. Alsnog is het dan geen besteedbaar inkomen. Dat is bij hem gewoon 2200/2300 euro netto. Dat is nog steeds prima, maar de IT-er die datzelfde salaris gestort krijgt EN een leasebak onder zijn reet heeft is natuurlijk gewoon beter af.

En de kantoorpik zonder leasebak die (ex kmvergoeding) die 2200/2300 gestort krijgt is ook beter af, want die kan gewoon in het weekend naar zijn voetbalclubbie en 's avonds op de bank hangen ipv te moeten buffelen. En als die kantoorpik wat langer werkt gaat het al snel naar 2800-3000k per maand..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
PHPResource schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:33:
[...]

Haha oke good to know :p. Ziekteverzuim is skyhigh momenteel, op het hoogtepunt 25 procent. Dat komt overigens wel louter door Covid inderdaad.
Km vergoeding is, naar mijn ervaring best royaal. Eerste 10 km per dienst = 15ct want woon werk en de rest is 27 ct per km.
Aldus hierop gebaseerd en was natuurlijk niet serieus van aard.
Ziekteverzuim is skyhigh momenteel, op het hoogtepunt 25 procent. Dat komt overigens wel louter door Covid inderdaad.
Hopelijk gaat dat met de vaccinaties wel wat dalen de komende tijd.

[ Voor 33% gewijzigd door Paprika op 06-07-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Vorkie schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:39:
[...]

Zeg, je zet de doelpalen steeds verder en trekt de hele ORT binnen de zorg in twijfel. Hell, die hele zorg WG verklaring zet je in twijfel.

De WG zet daar een gemiddelde in van 6 maanden. Daar rekenen de hypotheekverstrekkers ook me, dat is naast de standaard oudejaarsuitkering en vakantietoeslag.
De doelpalen waren volgens mij in het begin wel duidelijk: de hypotheekmogelijkheden van zorgmedewerkers. Of breder gesteld: überhaupt een eigen woning kunnen betalen, koop of huur.
Zorgmedewerkers, alleenstaand of stel, hebben het enorm lastig op de woningmarkt. Daar is dit hele topic feitelijk ook rond begonnen. Ik vind zelf dat we daarin als samenleving enorm hebben gefaald.

Op pagina 3 van dit topic wordt desondanks gesteld alsof zorgmedewerkers een hoog bruto inkomen hebben, waarbij gemiddelden rond de 3000 bruto voor starters en getallen ruim boven de 4000 bruto voor 10-jaar werkenden genoemd worden.

Dat klinkt inderdaad als 'bovenmodaal', maar het punt wat ik wil maken is: het is bijzonder lastig om er ook een (boven)modale hypotheek op af te sluiten. En dat maakt de positie van zorgmedewerkers op de huizenmarkt een lastige.
Een probleem wat je ook niet oplost met 'meer salaris'.

De standaard intentieverklaring (niet alleen voor de zorg, ik heb er zelf ook zo een) trek ik helemaal niet in twijfel. Het gaat erom wat er letterlijk staat: "structureel".

Dat werkgevers daar nu een gemiddelde van blijkbaar 6 maanden (in de screenshots die je deelde staat 12 maanden, voor structurele uren) invullen en dat hypotheekverstrekkers dit in jouw geval accepteren is natuurlijk top (voor jou?), maar is jammer genoeg niet hoe de intentieverklaring bedoeld is. Want dat gemiddelde is niet structureel en behoort dan ook officieel niet op de intentieverklaring.
Dat het blijkbaar soms (?) wel geaccepteerd wordt is een losstaand verhaal. Ik vind dat er een structurele oplossing moet zijn.

Mijn persoonlijke mening is overigens dat het prima zou zijn als werkgevers het gemiddelde van 6 maanden pakken hoor, begrijp me goed. Wat mij betreft misschien nog wel ruimer. Je moet naar mijn idee namelijk echt willen voorkomen dat jonge zorgmedewerkers (hell: eigenlijk alle jonge werkenden) hun prima inkomen zitten weg te pissen aan duurhuur, zoals ik eerder beschreef. Daar draait het mij om, en alle hypotheek-regelgeving rondom ORT bemoeilijkt dit behoorlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 06-07-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Paprika schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:30:
[...]

Een lease bak is niet alles maar je rijd wel in een nieuwe auto zonder verborgen kosten en angst bij elke APK hoe erg het dit keer gaat zijn.

Ik vond het toen ik in de directe zorg werkte erg opvallend dat letterlijk al mijn collega's (en ikzelf) een 2e/bijbaantje/extra bron van inkomsten hadden of een partner die significant meer verdient.

Ik werkte/werk overigens in de gehandicapte zorg, iets anders als 'de zorg' waar men het normaal over heeft maar weldegelijk zorg. Het verdient echt niet onwijs slecht ofzo maar als je regelmatige werktijden hebt en dus geen ORT dan is het echt krap rondkomen zeker met een gezin.
Nogmaals slecht is het ook niet maar ga alsjeblieft niet aankomen dat een leasebak ook niet alles is. Als ik kijk naar vrienden die voor even veel of minder geld in een nieuwe Model 3 of iD.3 tegenover mijn (oud) collega's waar het gemiddeld een A- of B-segment auto ook van vaak 5+jaar oud is.

In de GHZ (gehandicaptenzorg) is een tekort aan mensen al jaren een probleem, de werkdruk daardoor hoog, administratieve last steeds hoger, ect.

Salaris is zeker niet alles anders had ik het geen 11 jaar in de zorg uitgehouden want het is echt onwijs leuk en divers werk maar als je ook een baan kunt vinden die beter verdient, fysiek minder zwaar is, minder grensoverschrijdend gedrag én ook leuk is dan is de keuze voor mensen toch best snel gemaakt :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willion01
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-03-2022
Het topic doorlezende hierbij ook een reactie van een docent economie met een partner die verslavingsarts is (in loondienst). Ik krijg namelijk altijd veel vragen van collega's hoe we het gedaan hebben om een vrijstaand huis te kopen.

1. Wees flexibel.
Wij hebben een huis gekocht op 200km afstand van vrienden en familie in omgeving Enschede. Huizen zijn hier goedkoper dan in de Randstad en de baan van mijn vrouw wordt veel beter betaald hier in deze regio. Ook hebben we een "opknapper" gekocht. De meeste mensen haken hier al af. Ze willen een kant-en-klaar huis (naar hun smaak) van ruim 100m2 voor 1 of 2 personen in de Randstad.

2. Begin vroeg met kopen.
Toen mijn vrouw en ik voor het eerst een appartement kochten waren we 24 en 19 jaar oud. Dit was een slechtere woning dan onze huurwoning in 1 van de meest slechte wijken van Nederland (Den Haag, De Stede). Iedereen verklaarde ons voor gek, daar wil je toch niet wonen? Appartement hebben we nu met mooie winst verkocht.

3. Hard van buiten, zacht van binnen.
Wij hebben passie voor ons werk: de patiënten van mijn vrouw en mijn leerlingen zijn de zwakkeren in de maatschappij. Hiervoor doen we alles en veel meer uren dan dat we betaald worden. Managers daarintegen behandel ik genadeloos en salarisonderhandelingen zijn puur zakelijk. Met gemak wisselen we van werkgever bij slechte primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Pas wanneer we goed behandeld worden, krijgen ze respect terug. Managers in onderwijs en zorg moeten maar eens doorhebben dat ze niet bepalend en sturend zijn, maar faciliterend. In het onderwijs hoort het team docenten gezamenlijk te bepalen over werkdruk, beloning en taakverdeling. Waar dit nu vaak door het management gedaan wordt, vind ik het noodzakelijk dat wij dit zelf weer gaan doen. Geen slachtofferrol dus, maar heft in eigen hand nemen. Hiermee kan je uiteindelijk ook je waarde aantonen en vragen. Mijn vrouw en ik hebben dus in de afgelopen jaren flinke salaris eisen neergelegd en gekregen.

Iedere keer als ik mensen dit vertel, verzinnen ze 101 redenen waarom dit niet van toepassing is op hun eigen situatie. Ik haal dan nog een kop koffie en denk er vaak het mijne van. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:07:
Salaris is zeker niet alles anders had ik het geen 11 jaar in de zorg uitgehouden want het is echt onwijs leuk en divers werk maar als je ook een baan kunt vinden die beter verdient, fysiek minder zwaar is, minder grensoverschrijdend gedrag én ook leuk is dan is de keuze voor mensen toch best snel gemaakt :+
Meeste andere banen verdienen niet meer.

En 1,4mln banen in de zorg dus genoeg mensen die willen.

Dat is pas zorgwekkend eigenlijk. Dat 1:6 werkenden in de zorg werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
sapphire schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:07:
[...]

Een lease bak is niet alles maar je rijd wel in een nieuwe auto zonder verborgen kosten en angst bij elke APK hoe erg het dit keer gaat zijn.

Nogmaals slecht is het ook niet maar ga alsjeblieft niet aankomen dat een leasebak ook niet alles is. Als ik kijk naar vrienden die voor even veel of minder geld in een nieuwe Model 3 of iD.3 tegenover mijn (oud) collega's waar het gemiddeld een A- of B-segment auto ook van vaak 5+jaar oud is.
De bijtelling kanjers zijn ook niet voor iedereen weggelegd en sterker nog, niet ieder bedrijf doet daar aan mee. Al is het tegenwoordig zeker wel meer dan in de tijd van de plug-in hybrides. Ik zeg het als iemand die van een leaseauto naar een eigen auto is overgestapt en geef daarmee op basis van directe ervaring aan dat het ook niet alles is en ik zou ook iedere aanbieding voor een leaseauto afslaan, dus hoezo mag ik dat niet zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:13:
[...]

Meeste andere banen verdienen niet meer.

En 1,4mln banen in de zorg dus genoeg mensen die willen.

Dat is pas zorgwekkend eigenlijk. Dat 1:6 werkenden in de zorg werkt.
Zeker zijn er genoeg mensen die willen, ik ben er namelijk één van ;)
En er zijn zeker beroepen die minder verdienen maakt het salaris niet opeens een vetpot :?

Dat er zoveel mensen in de zorg werken is niet zó vreemd, het is een extreem breed en de zorg in Nederland is van hoge kwaliteit en daar heb je nou eenmaal mensen voor nodig.

Het is alleen zo grappig dat de meeste mensen die roepen dat het echt niet alleen aan het salaris ligt zelf niet in de zorg werken en een stuk meer verdienen.
Iets meer salaris ontzorgt namelijk ook gewoon (pun intended), ik zelf ben €300 netto per maand meer gaan verdienen (deels meer uren deels andere functie) en dat scheel echt een bak stress om financiën aan mijn kant.
Paprika schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:19:
[...]

De bijtelling kanjers zijn ook niet voor iedereen weggelegd en sterker nog, niet ieder bedrijf doet daar aan mee. Al is het tegenwoordig zeker wel meer dan in de tijd van de plug-in hybrides. Ik zeg het als iemand die van een leaseauto naar een eigen auto is overgestapt en geef daarmee op basis van directe ervaring aan dat het ook niet alles is en ik zou ook iedere aanbieding voor een leaseauto afslaan, dus hoezo mag ik dat niet zeggen?
Je mag van mij alles zeggen hoor.

Is alleen een beetje krom om bv. tegen iemand met een bv Fiat Panda die wakker licht van hoeveel de komende APK + eventuele reparatie gaat kosten te zeggen "een leasebak is ook niet alles" vanuit een nieuwe leasewagen.
Mijn vrouw zou een leasewagen krijgen en dan geen bijtellingskanjer en zelfs dan ben je op jaar basis met bijtelling+ overige kosten gewoon zeker even duur uit maar rijd je wel een nieuwe auto én geen verborgen kosten en beter verzekerd.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
PHPResource schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:17:
[...]

Denk ik iets te bereiken met deze wellicht wat zwartgallige posts? Zeker niet, maar frustratie van je afschrijven werkt soms therapeutisch.
Zeker, daarom heb ik een hond gekocht, die praat niet terug ;)

Je houdt van de zorg, je vind de publieke sector niks, detachering/privaat misschien uitproberen (je kan altijd weer terug met die tekorten)? Als je vaak genoeg moet schrijven, dan zou ik die stoute schoenen zeker gaan zoeken. Zoveel 'schrijven' is niet bevorderlijk voor je situatie, het is een pleister op een wond die niet dicht gaat. Je doet het voor jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:49:
[...]
Dat er zoveel mensen in de zorg werken is niet zó vreemd, het is een extreem breed en de zorg in Nederland is van hoge kwaliteit en daar heb je nou eenmaal mensen voor nodig.
Vind het wel zorgwekkend dat er zoveel zorg nodig is.

Vijftig jaar geleden was het maar 1 op de 14. En bij de eeuwwisseling nog 1 op de 9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tja. We hebben een flinke vergrijzing in Nederland. 1 van de grote oorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:49:
[...]
En er zijn zeker beroepen die minder verdienen maakt het salaris niet opeens een vetpot :?
Nog maar eens dan:

Beloning per arbeidsjaar (inclusief pensioenopbouw)

Industrie 66.3
Bouw 69.2
Architecten/Ingenieurs 70.4

Onderwijs 70.6
Gezondheidszorg 69.8

Juridisch/Management advies 89.6
IT 80.6

Verzorging/welzijn 52.7
Kunst/cultuur 58.5

Horeca 35.9
Detailhandel 38.2

Lijkt me niet echt veel om over te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lies, damned lies and statistics.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt. Oncontroleerbare verhalen van anonieme posters op internet zijn veel betrouwbaarder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Inderdaad lies. Maar dat is hem al 10x uitgelegd. Komt niet binnen.

Ik denk dat het hier de zorg versus niet zorg mensen blijft.
De zorg gunt zichzelf een normaal salaris + arbeidsomstandigheden en ziet de verantwoordelijkheid die ze hebben.
De niet zorg mensen vinden dat niet zo hard nodig en vinden dat we meer dan genoeg krijgen en niet moeten zeuren. Want belastingen!! En er zijn ergens mensen die het slechter hebben!!
En die discussie zal nooit veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:06:
[...]

Vind het wel zorgwekkend dat er zoveel zorg nodig is.

Vijftig jaar geleden was het maar 1 op de 14. En bij de eeuwwisseling nog 1 op de 9.
Latest official data show that as of 2017 there were around 5.6 million health workers. Compared to a year ago an employment increase of around 2% was noted.
tegen 82 miljoen inwoners in 2017, dus Duitsland zat recentelijk nog altijd op die 1 op 14. UK is 1 op 10. Uiteraard is dit totale populatie, dus Nederland is niet anders dan andere welvarende landen in onze regio. Wij zitten nu eveneens op 1 op 14 over de totale populatie.
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:10:
[...]

Nog maar eens dan:

Beloning per arbeidsjaar (inclusief pensioenopbouw)

Industrie 66.3
Bouw 69.2
Architecten/Ingenieurs 70.4

Onderwijs 70.6
Gezondheidszorg 69.8

Juridisch/Management advies 89.6
IT 80.6

Verzorging/welzijn 52.7
Kunst/cultuur 58.5

Horeca 35.9
Detailhandel 38.2

Lijkt me niet echt veel om over te klagen.
Deze data zegt niet heel veel zonder de verhoudingen. Is de verhouding verpleging - medisch specialist hetzelfde als de bouw bijvoorbeeld, zowel in aantallen als verhouding in salaris? Dat soort data heb je dan ook nodig. Al durf ik wel aan te nemen dat je in de zorg er niet slechter voor zult staan dan een medewerker in de horeca of kunst en cultuur sector.

[ Voor 51% gewijzigd door Paprika op 06-07-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:25:
De niet zorg mensen vinden dat niet zo hard nodig en vinden dat we meer dan genoeg krijgen en niet moeten zeuren. Want belastingen!! En er zijn ergens mensen die het slechter hebben!!
En die discussie zal nooit veranderen.
De salarissen in de zorg (voor verpleegkundige) liggen grofweg in bandbreedte 0,8 tot 1,5 modaal. Dat betekend niet dat er ergens mensen zijn die het slechter hebben, (meer dan) de helft van Nederland heeft het slechter. Op het totaalplaatje van de nederlandse arbeidsmarkt is verpleegkundige een goed betaald beroep.

Edit: begrijp me goed, ik ben niet tegen salarisverhogingen in de zorg. Maar als mensen met een boven modaal inkomen klagen dat ze het zo slecht hebben is mij reactie wel 'get real'.

[ Voor 12% gewijzigd door RagingPenguin op 06-07-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:07
RagingPenguin schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:17:
[...]

Edit: begrijp me goed, ik ben niet tegen salarisverhogingen in de zorg. Maar als mensen met een boven modaal inkomen klagen dat ze het zo slecht hebben is mij reactie wel 'get real'.
Waarom zou het niet kunnen zijn dat, ik, jij én hun het allemaal 'slecht' hebben, en dus salarisverhoging verdienen??

Hoe mijn baas zit te knijpen zitten ze overal. Salarissen liggen al sinds de jaren 70 uit den pas met de economische groei. Het word tijd dat wij allemaal eens onze fair share erbij krijgen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:25:
Inderdaad lies. Maar dat is hem al 10x uitgelegd. Komt niet binnen.
Waarom liegt het CBS en de minister dan volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T-Forever schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:10:
[...]
Hoe mijn baas zit te knijpen zitten ze overal. Salarissen liggen al sinds de jaren 70 uit den pas met de economische groei. Het word tijd dat wij allemaal eens onze fair share erbij krijgen. O-)
Je snapt dat je salaris onmogelijk gelijke tred kan houden met economische groei?

En een van de redenen daarvoor zijn de enorm gestegen gezondheidskosten trouwens...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:52:
[...]

Waarom liegt het CBS en de minister dan volgens jou?
Als ik uit moet leggen waarom ministers liegen heb je echt onder een steen geleefd de laatste jaren.
CBS zal niet liegen maar bied ook geen realisme. Het is al vaker uitgelegd. Salaris van @Mrjraider is een mooi voorbeeld. 2600 overgemaakt waarvan dik 600 aan reiskosten en ORT. De echte beloning voor het werk valt dus vies tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
T-Forever schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:10:
[...]

Waarom zou het niet kunnen zijn dat, ik, jij én hun het allemaal 'slecht' hebben, en dus salarisverhoging verdienen??

Eens, maar de sociaal-economische ontwikkelingen voor de middenklasse van de afgelopen decennialeek mij een beetje te abstract voor dit hele concrete "waarom krijgt mijn manager meer geld!1!!" topic O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:07
Is dat geen aanname? specialisten zijn nu eenmaal duur personeel, hoeveel % managers zit er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:27
RagingPenguin schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:17:
[...]

De salarissen in de zorg (voor verpleegkundige) liggen grofweg in bandbreedte 0,8 tot 1,5 modaal. Dat betekend niet dat er ergens mensen zijn die het slechter hebben, (meer dan) de helft van Nederland heeft het slechter. Op het totaalplaatje van de nederlandse arbeidsmarkt is verpleegkundige een goed betaald beroep.

Voorbeeld van mijn vrouw:
- Academisch ziekenhuis
- HBO geschoold
- ruim 10 jaar ervaring
- intussen aardig stapeltje certificaten verzameld en sinds het afronden van de opleiding tot oncologieverpleegkundige zelfs een schaal hoger dan haar collega´s.

Haar gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar lag nog geen 10 % boven het modale inkomen, en dat is gecorrigeerd naar fulltime.

Daarvoor moet zij wel onregelmatig werken wat voor het sociale leven ook niet al te best is. Het afgelopen jaar heeft ze vrijwel geen nachtdiensten gedraaid i.v.m een eerdere burnout en daardoor kwam ze nog niet eens aan dat modale inkomen.

Ik wil niet zeggen dat ze slecht verdiend en de eerste jaren na mijn afstuderen was dit ook voldoende voor ons beide, maar eerlijk gezegd vind ik het toch een beetje karig.

Het gaat hier ook om (financiële) waardering vanuit de maatschappij (en dus niet alleen een applaus om het ziekenhuis een halfjaar later met eieren te bekogelen). Zelfs al beslist de overheid dat het extra inkomen via de belasting terug de maatschappij in moet vloeien dan nog lijkt een structurele opslag mij van waarde voor de medewerkers.

en over de reiskostenvergoeding die bij sommige instellingen kennelijk riant zijn: voor 100 km per dag kreeg ik 295,- per maand (19 ct/km), voor 90 km krijgt zij maandelijks 64,20 minus 3,- per dag voor parkeerkosten.

by the way: Toen ik in hetzelfde ziekenhuis, zelfde divisie zelfs, solliciteerde naar de functie van datamanager stond ze verbaasd van het hogere salaris dat ik zou ontvangen. Het geld lijkt er te zijn, nu de wil nog.
Pagina: 1 2 3 Laatste