Foto-uitdaging week 26: Symmetrie Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:03

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:00

Wormaap

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:28

Gonadan

De opdracht van deze week: Symmetrie.

Links is rechts. Rechts is links. Alsof er een spiegel in het midden geplaatst is.

Deze week mogen we op zoek naar symmetrie. Het is overal te vinden maar soms moet je goed kijken voor je het gevonden hebt. Als je het dan gevonden hebt, volgt de volgende uitdaging: hoe laat ik het zo goed mogelijk tot zijn recht komen in een foto.

Benieuwd welke mooie spiegel-plaatjes jullie ons voor gaan schotelen.

Ter herinnering even de achtergrond en regels

Het idee is dat een uitdaging op maandag start en op zondag einde dag eindigt. De uitdaging kan vrij divers zijn en het is aan je eigen creativiteit hoe die in te vullen. Hoe meer verschillende ideeën en resultaten hoe beter.
Het is niet zozeer een wedstrijd, maar gewoon een uitdaging waarbij we elkaar willen aanmoedigen om meer te durven en meer te proberen. Uiteraard is het wel leuk om elkaars foto's te beoordelen en complimenten of tips te geven.
We willen elke week met een nieuwe uitdaging komen, dus past een onderwerp je totaal niet sla dan gerust een keer over. Heb je zelf ideeën voor onderwerpen gooi die dan gerust in het feedbacktopic of DM, dat is altijd welkom.

Even kort de regels:
• de uitdaging start op maandag wanneer het topic door ons geplaatst is, en eindigt wanneer de volgende maandag weer begint (middernacht dus).
• de foto moet nieuw gemaakt worden in de week van de uitdaging, dus geen archiefbeelden
• als je het niet redt om hem binnen de tijd te bewerken en pas één of twee dagen later kunt plaatsen is dat natuurlijk geen ramp
• meerdere foto's mag, graag zelfs als ze tof zijn, maar overdrijf niet. ;)
• probeer elkaar te motiveren en geef ook feedback aan elkaar
• voel je vrij om zo creatief mogelijk het onderwerp te volgen, maar zorg wel voor een duidelijk link

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-05 10:44
Twee foto's van bloemen met enige symmetrie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGLWxHF-GuDYJCx1-zb3bZQuNZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gkw5LEY5OGcbsq1hFmXTke8U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiIuBumh40jqto4e6WMkzcG56I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXwvfWJCucrK0cFUog0OfPaS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:24

RvL

Nog niet echt de kans gehad om het buiten de deur te zoeken

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51283865143_6c97b3df58_b.jpgSymmetrical

[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 01-07-2021 23:06 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@RvL Die is leuk.
Nu de ondergrond nog symmetrisch... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:24

RvL

ehtweak schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:45:
@RvL Die is leuk.
Nu de ondergrond nog symmetrisch... ;)
Hoezo, die is symmetrisch toch?? O-)

mompelt iets over een scherp oog voor detail...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@JoStad Twee mooie natuurlijke symmetrisch platen. Bij de eerste is het licht niet 100% symmetrisch maar vind het nog steeds mooie plaat.

@RvL Zag hem ook. Nu is alles wel gespiegeld. Zelfs de schaduwen vallen mooi in het midden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JoStad
@RvL Mooie symmetrische foto :)

Ondanks dat onderstaande foto niet 100% symmetrisch is en de pilaren scheef staan, bewonder ik de ontwerpers voor de poging om symmetrie te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks7NhfP0DEEx0wboXMJoMb9NTSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyBXaU4sxv2hY8oM3umAHRCN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JoStad op 03-07-2021 17:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:36

bobcom

Dedicated dabbler

Karige oogst tot dusver - "symmetrie" is zo geroepen, maar daarmee nog niet in beeld gebracht.Eigenlijk zou(den) degene(n) die de uitdaging lanceren op zijn minst zelf één uitwerking moeten plaatsen - als zoenoffer aan al die stakkers die zich afmatten om de gelanceerde suggestie in beeld te brengen.

@JoStad #1 en #2 Mooie bloemfoto's, zonder meer, maar de wiskundige symmetriefijnslijper prikt erdoorheen. Niettemin een plezier om naar te kijken.
#3 Symmetrie in optima forma, tot zelfs de scheefstand van de kolommetjes. Eigenlijk had het gebouw in de verte ook in duplo uitgevoerd moeten zijn, en had er een naam op de kolommen moeten staan waarvan de tweede helft de eerste spiegelt. Maar "parterretrap" is niet ideaal voor een landgoed. Mooi precies in beeld gebracht, en het kader in kader is ook van de partij. @sys64738 weer blij!

@RvL Mooie vondst! Eenvoudig en krachtig beeld, symmetrischer zul je het niet gauw krijgen.

"Natura artis magistra" maar waar de natuur het symmetriebegrip een beetje met de natte vinger hanteert is de techniek een tandje preciezer. Want natuurlijke beestjes groeien stuk voor stuk, maar blikken beestjes komen allemaal uit dezelfde mal, en worden met dezelfde litho's beschilderd. Dan krijgen vlinder- en vogelvleugels al gauw hetzelfde patroon, en worden linker-en rechterhelften elkaars evenbeeld.

#1 Opwindvlinder, Japan. Voor de scherpslijpers: het tongetje zit asymmetrisch, want niet recht naar voren, Het sleuteltje tel ik niet mee.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51290054535_6bd9f4421a_c.jpg

Opwindvogel, Tsjechoslawakije. Ook hier geen inwendige symmetrie, maar ter compensatie de symmetrische beweging: kopje draait even ver naar links als naar rechts, vleugels flapperen synchroon.
#2 Pose
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51288087940_ea9c6250fb_c.jpg

#3 Actie
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51288088290_e2b64a8a2e_c.jpg

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JoStad
@bobcom Goede symmetrie in de foto's van de opwindvogel.

Nog even wat symmetrie met bloemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-3U_F_b3pyY6eiuonry2gGFQzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kY5SeicZPUoK7lFJaySEQQ2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@JoStad Mooie plaat en inderdaad lekker symmetrisch. Kader in kader is, zoals bobcom al vermelde, inderdaad bonuspunten. Maar ook voor de mooie lijken krijg je extra punten. ;-)

Nr 4. had ik ook nog over zitten denken maar je was me al voor. Ik zou hem niet met de zwarte achtergrond gedaan hebben maar nu ik het zo zie vind ik het ook wel weer wat hebben.

@bobcom De bekende "beestjes" lenen zich inderdaad prima voor deze uitdaging. Door ze niet centraal te plaatsen, gaat het symmetrische gevoel van de hele foto wel een beetje verloren. Die actiefoto is dan wel weer heel leuk en had het ook prima gedaan in de uitdaging van 3 weken geleden: beweging.

Zelf ook op zoek geweest naar leuke symmetrische onderwerpen. Er zijn heel veel dingen symmetrisch maar ik vind dat het wel een soort van onverwachte of originele symmetrie moet zijn. Een bordje op tafel is inderdaad symmetrisch maar zonder verdere aankleding / toevoegingen toch een tikje saai wat mij betreft. Dit was wat mijn korte zoektocht opgeleverd heeft:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51289513449_86e447aa36_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@sys64738 ik vind het ook niet makkelijk hoor. Iets symmetrisch is wel te vinden maar ik wil dan ook graag dat het iets meer is dan alleen maar een symmetrisch onderwerp. Dat is lastig, maar misschien wil ik te veel.

Die van jou is leuk gevonden. (m'n OCD tingelt, klopt dat? ;) )

@bobcom ik blijf mij toch weer positief verbazen over de hoeveelheid objecten die jij thuis hebt die prima als onderwerp kunnen dienen, mooi gevonden weer. :D
Ik sluit mij wel aan bij de opmerking dat het krachtiger zou zijn als je ze daadwerkelijk symmetrisch zou fotograferen.

@JoStad met name die foto van de oprijlaan vind ik leuk. Inderdaad niet perfect symmetrisch maar overduidelijk wel de bedoeling een gewoon een mooi beeld.

@RvL origineel en duidelijk met een symmetrisch idee.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:36

bobcom

Dedicated dabbler

@Gonadan ,@sys64738 Het oordeel van de meesters meegewogen en mijn post aangepast met plaatjes die de toets der symmetrische kritiek beter doorstaan (?)
@Gonadan Zou kunnen kloppen voor mij helt de speaker van @sys64738 ook een fractie naar links, maar dat kan ook komen omdat de schaduw niet symmetrisch is.

[ Voor 36% gewijzigd door bobcom op 04-07-2021 15:50 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@bobcom JA, zo passen ze toch wat lekkerder binnen het thema. En blijft de bewegende mijn favoriet.

@Gonadan Mijn lightroom overlay vertelde mij dat ie precies in het midden staat en ook kaarsrecht. Maar zoals bobcom terecht opmerkt: door het verschil in licht lijkt de rechter kant iets breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@sys64738 Het ging mij gek genoeg juist om de bovenkant ten opzichte van het kader. Maar dat was puur op gevoel hoor, niet te serieus nemen.

Het weer is eindelijk wat ik wilde, nu nog gauw de foto maken die ik in m'n hoofd heb. Hopen dat hij ook een beetje zo wordt als ik al de hele week bedacht heb.

Edit: hangjeugd. }:|

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 04-07-2021 20:18 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Een nieuwe week, nieuwe kansen. De volgende uitdaging staat al weer klaar: Foto-uitdaging week 27: Less is more

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cruisso79
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-10-2024
Op de valreep...

@JoStad Hele mooie foto's van die bloemen vind ik. Foto 3 vind ik ook mooi, inderdaad knap hoeveel symmetrie er aanwezig is.

@bobcom Mooie foto's, met name die actiefoto vind ik knap gemaakt. Foto 2 had wat mij betreft iets rechter van voren gemogen, voor nog meer symmetrie.

@RvL Heel mooi gevonden! Geslaagde foto vind ik ook met de kleuren! Verschil in schaduw maakt het net niet helemaal symmetrisch voor mijn gevoel.

@sys64738 Mooie foto ook, had wel een productpresentatie kunnen zijn.

Zelf wilde ik symmetrie buitenshuis zoeken, maar mede door het slechte weer niet veel op pad geweest.
Hieronder mijn bijdrage, niet super symmetrisch helaas, vond het wel een bijzonder beeld, wat vragen op kan roepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejTNRiJNlFozhHpzlx6Ugn6snec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVJKzVdxqiSvWQ1MLb7iSBXx.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1