Toon posts:

Foto-uitdaging week 27: Less is more Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:38

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:31

sys64738

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:10

Gonadan

De opdracht van deze week: Less is more.

In plaats van platen waar je na minuten nog steeds nieuwe details kunt ontdekken en waarin van alles gebeurt, zijn we deze week juist op zoek naar foto's die uitblinken in eenvoud. Rust en alle aandacht voor dat ene onderwerp. Wie houdt daar nou niet van op zijn tijd.

Het thema maakt niet uit. Het mag in de natuur zijn. Of juist in de stad. Macro, tele of groothoek. De kunst van het weglaten, dat is waar we naar op zoek zijn.

Ter herinnering even de achtergrond en regels

Het idee is dat een uitdaging op maandag start en op zondag einde dag eindigt. De uitdaging kan vrij divers zijn en het is aan je eigen creativiteit hoe die in te vullen. Hoe meer verschillende ideeën en resultaten hoe beter.
Het is niet zozeer een wedstrijd, maar gewoon een uitdaging waarbij we elkaar willen aanmoedigen om meer te durven en meer te proberen. Uiteraard is het wel leuk om elkaars foto's te beoordelen en complimenten of tips te geven.
We willen elke week met een nieuwe uitdaging komen, dus past een onderwerp je totaal niet sla dan gerust een keer over. Heb je zelf ideeën voor onderwerpen gooi die dan gerust in het feedbacktopic of DM, dat is altijd welkom.

Even kort de regels:
• de uitdaging start op maandag wanneer het topic door ons geplaatst is, en eindigt wanneer de volgende maandag weer begint (middernacht dus).
• de foto moet nieuw gemaakt worden in de week van de uitdaging, dus geen archiefbeelden
• als je het niet redt om hem binnen de tijd te bewerken en pas één of twee dagen later kunt plaatsen is dat natuurlijk geen ramp
• meerdere foto's mag, graag zelfs als ze tof zijn, maar overdrijf niet. ;)
• probeer elkaar te motiveren en geef ook feedback aan elkaar
• voel je vrij om zo creatief mogelijk het onderwerp te volgen, maar zorg wel voor een duidelijk link

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:30
Eerste poging om een minimalistische foto te maken:

Eerdere versie:
https://tweakers.net/i/Ll...n0eP5t96.jpg?f=user_large

Nog minder zonder de bladeren:

Eerdere versie:
https://tweakers.net/i/2o...p8y.jpg?f=fotoalbum_large

Eerdere versie:
https://tweakers.net/i/bs...BPtVbLtu.jpg?f=user_large

[Voor 129% gewijzigd door JoStad op 09-07-2021 08:45. Reden: aanvullingen]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:19
@JoStad door het water en flitslicht gebeurt er wel heel veel onder in de foto, misschien kun je wat softer flitsen door een a4 om je flitser te vouwen, (als een mini softbox.)

* nachtnet doet het voorlopig nog niet beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoStad
nachtnet schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:32:
@JoStad door het water en flitslicht gebeurt er wel heel veel onder in de foto, misschien kun je wat softer flitsen door een a4 om je flitser te vouwen, (als een mini softbox.)

* nachtnet doet het voorlopig nog niet beter.
Flitser? Hoe krijg je zulke schaduwen met een flitser ?

[Voor 8% gewijzigd door JoStad op 05-07-2021 21:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:19
Het lijkt iig zo, (zijn het ramen dan? )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoStad
nachtnet schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:35:
Het lijkt iig zo, (zijn het ramen dan? )
Bedankt voor de feedback. Ik heb foto 1 vervangen door een rustiger versie. Met slechts één spotje en de gordijnen dicht. Ja het waren de ramen die zo erg spiegelden. :)
Ik was niet echt tevreden met het spiegelende glas, daarom maar wat plakkaatverf toegepast.

[Voor 29% gewijzigd door JoStad op 06-07-2021 14:00. Reden: textueel]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:54

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad Vaas zonder meer vind ik het minimalistischst - die met tak lijdt wat onder de oneffenheden van de tak. De soloboom wind ik goed gevonden, maar de omstandigheden zaten niet mee: wolkenlucht, geul in heuvel.

Vond het eerst lastig, maar eens je de truc gevonden hebt kan je productie gaan draaien. Truc 1 is in dit geval de gepleisterde muur van het huis, Truc 2 een plaatje marmer op een verlopende zwarte onder/ achtergrond.

1: Minimalistisch muurornamentje
A7Rii, FE 50mm, f/5, 1/100s ISO 100

2: Eenzaam maar niet alleen
A7Rii, FE 50mm, f/5, 1/125s ISO 100

3. Up, up and away
"Full frame Eos M5" - M5 met Viltrox speedbooster, EF 50mm 1.8 STM, f/5.6, 1/60s, ISO 100

4 The long way home
"Full frame Eos M5" - M5 met Viltrox speedbooster, Tamron 90mm 2.8 macro, f/8.0, 6s, ISO 100, SB 80 DX

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• JoStad
@bobcom Ik heb foto 3 nu gemaakt met een lucht zonder wolken voor meer "less is more" effect. Ook de geul in de heuvel wat weggemoffeld.
Bij foto 2 en 3 vind ik de achtergrond wat minder egaal. Zijn 4 roosjes niet teveel voor dit onderwerp? Jammer dat deze zoals mijn bladeren wat verwelkt zijn. Qua minimalisme zijn de foto's zeker ok. :)

[Voor 7% gewijzigd door JoStad op 07-07-2021 12:04. Reden: textueel]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad Een wereld van verschil, dat nieuwe boompje. Photoshop te hulp geroepen? Vraag me alleen af of hij niet aan de onderkant en aan de zijkanten iets gecropt moet worden - op de een of ander manier vind ik het boompje nog net niet helemaal lekker in beeld staan. Vmdl. gewoon ouwe zeur.

Achtergrond is idd. niet helemaal egaal, op sommige plekken is'ie wat blauwig uiitgeslagen van verwaaiende meeldauwbehandeling van de rozen. Bij #3 hulp van Photoshop ingeroepen, #2 zo gelaten. Volgens mij gaat het voor het minimalistische effect niet zozeer om een egale achtergrond als wel om een achtergrond waarin je niet allerlei details ontwaart. Ymmv.
Vwb #4 - roosjes teveel: gezien de plek die ze innemen zou je kunnen zeggen dat in dit geval "more is less" - een enkele roos zou ik een beetje te weinig van het goede vinden, zoals ik dat vergane ook wel mooi vind.
Zoveel hoofden, zoveel zinnen!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• JoStad
bobcom schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:55:
@JoStad Een wereld van verschil, dat nieuwe boompje. Photoshop te hulp geroepen? Vraag me alleen af of hij niet aan de onderkant en aan de zijkanten iets gecropt moet worden - op de een of ander manier vind ik het boompje nog net niet helemaal lekker in beeld staan. Vmdl. gewoon ouwe zeur.
......
Het boompje staat nu iets lager. (y) De blauwe lucht is van vanmorgen toen het hier nog niet bewolkt was.

[Voor 10% gewijzigd door JoStad op 07-07-2021 15:06. Reden: textueel]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@JoStad Die vaas vind ik meer een stilleven dan less-is-more. Maar dat boompje op de top is precies wat ik me bij de uitdaging van deze week voorstel. En zonder wolken is wel extra mooi.

@bobcom Nummer 2 is mijn favoriet. Mooie kleuren en een duidelijk, eenzaam onderwerp tegen een heerlijk monotone achtergrond. Prima.

Zelf op zoek geweest naar leuke onderwerpen voor deze week maar leuke heuvel met dankbaar onderwerp kon ik niet direct vinden. Dan maar een eenzaam bloempje.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-03 14:03
Het weglaten van kleuren in ook een optie. Deze bloem in de tuin gefotografeerd. Canon m50+kitlens. 45mm(+crop), F8, 1/320 en iso 100. In de canon DPP software de crop en kleuren weggehaald, het rode/orangje van de bloem is gewoon origineel. Heb de focus bewust op het blad gezet omdat daar een mooi papier achtige kreukel in zit.

@bobcom ik ga voor de eerste foto, een bijna volledige 2D foto. Super minimalistisch. Hoewel de tweede qua kleur ook mooi er uit springt.
@JoStad De derde foto doet het voor mij. Door de strak blauwe lucht krijg ik echt het gevoel dat er verder niets is op die plek.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
@JoStad
Voor mij duidelijk het boompje op de heuvel! De andere twee vind ik meer naar een stilleven neigen

@bobcom
Sterke foto's! Ik vind het lastig om daar een 'winnaar' uit te kiezen, dus dat doe ik dan ook maar niet

@sys64738
Een eenzaam boterbloempje, eenvoudig en mooi

@Arthur23
Mooie foto, maar ik vind de achtergrond te druk om echt minimalistisch te zijn. Bij het weglaten van de kleur denk ik niet direct aan minimalistisch.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JoStad
@sys64738 Mooie poging voor "less is more".
@Arthur23 De achtergrond is wat onrustig voor een fijne minimalistische foto.

Eerdere versie:
https://tweakers.net/i/ro...YppWuLUs.jpg?f=user_large

[Voor 36% gewijzigd door JoStad op 09-07-2021 08:20. Reden: aanvullingen]

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@sys64738 Ik vind het een beetje jammer dat de achtergrondbegroeiing, vooral rond de (boter?)bloem, nogal aanwezig is. Is waarschijnlijk onontkoombaar, tenzij je de lucht of een muurtje als achtergrond kan gebruiken, Oude legacy-lens gebruikt? Zie nl. geen f-waarde op Flickr.
@Arthur23 Sorry, werkt niet voor mij. Volgens mij gaat het bij "less is more" vooral om het weglaten van afleidende beeldimpulsen - zoals, grasjes en dergelijke. Je schrijft zelf in je reactie op @JoStad "krijg je het gevoel dat er verder niets is op die plek". Dat heb ik niet bij jouw papaver, ondanks de afwezigheid van kleur wemelt het van de vormen.
@JoStad Origineel idee. Ik denk dat hij in landscape, met het cameraatje een stuk kleiner, nog minimalistischer oogt. Nu is het imo nog teveel een foto van een toestelletje. (En voor echt minimalistisch had het natuurlijk een Minoxje moeten zijn)
.

[Voor 5% gewijzigd door bobcom op 08-07-2021 15:00]

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-03 14:03
Bedankt voor de feedback allemaal. Ik kan me er wel in vinden, iets te veel drukte van de andere planten. Heel veel meer out of focus gaat de achtergrond niet worden helaas(minimum is F6.7). Wie weet komt er nog wat langs deze week voor een tweede poging :)

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@Arthur23 Ik vind hem ook te druk qua achtergrond voor het less-is-more gevoel. En zelfs met F1.8 ga je dit niet oplossen. Diafragma is niet het antwoord.Je moet op zoek naar een klaproos die meer ruimte om zich heen heeft. Afstand (tot de achtergrond) is de beste (en goedkoopste) blur-factor.

@JoStad Mooi foto van vintage camera. Voor het thema vind ik de camera te groot en pontificaal in beeld. Less is more moet voor mij iets hebben van: klein onderwerp in grote wereld. Of een minimalistisch beeld. Dit is gewoon een mooie, generieke plaat.

@bobcom Mijn plaat is inderdaad geschoten met mijn ouwe vertrouwde Tamron 90mm macro gekoppeld via domme adapter op mijn G9. En dan op F2.8 om nog wat extra blur te krijgen.

• JoStad
@sys64738 @bobcom Ik heb de foto met de camera vervangen door de horizontale versie met ook de camera kleiner.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
@JoStad leuke pogingen weer, ik vind de lege vaas en de camera het sterkste. Aangezien je vaak nieuwe versies neer zet is het wellicht leuk om linkjes achter te laten naar de oudere versies, dan kunnen we nog zien wat er veranderd is en waar het eerdere commentaar op gericht was. :)

@bobcom ook weer goed bezig. Ik vind die met de mussen het sterkst, al zou het er misschien nog beter uit komen als ze nog wat kleiner zouden zijn op het geheel.

@sys64738 deze vind ik helaas minder sterk. Wellicht een iets ander achtergrond of meer van de bloem zien?

@Arthur23 ook ik krijg er niet echt een minimalistisch gevoel bij, maar het idee doet het op zich wel goed voor de foto zelf.

[Voor 21% gewijzigd door Gonadan op 08-07-2021 21:28]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RvL
Less light is more

Less light is more

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad Stukken beter, maar voor mij zit er links, maar vooral onder, nog wat veel ruimte. Daardoor zweeft het cameraatje meer in de fote dan dat het op de foto staat. Wat meer "rule of 3ds", links een beetje wegcroppen, onder nog ietsje meer. Let wel: er staat voor mij, misschien ben ik de enige z.....d.

@RvL Jammer, werkt voor mij niet. Komt denk ik doordat het licht niet in de ruimte staat: daar zit het donker, en bovendien is er nog dat paneel achter de gloeispiraal. Ik moet teveel kijken om alleen van die spiraal te kunnen zeggen. "ja, dat is alles."

@Gonadan Voor mij een twijfelgeval. Mooie prent, maar minimalistisch? Misschien moet het uitdaagforum daar eerst eens overeenstemming over vinden, want collega @sys64738 zegt een paar posts eerder "Less is more moet voor mij iets hebben van: klein onderwerp in grote wereld. Of een minimalistisch beeld." Dus wat gaat het worden: is een lucht vol cirrocumuli minimalistisch of niet?

Tenslotte nog even het minimalistische full frame M5je gepakt om de vogeltjes met wat meer minder te vereeuwigen. Eos M5, EF-Eos M2 speedbooster, Canon EF 24-85 3.5-4.5 @85mm (is eff. 96mm, maar staat in exif als 60mm (crop). ISO 400, f/8, 1/160s.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RvL
@bobcom
Mijn dank voor je feedback, ik geloof wel dat ik begrijp wat je bedoelt. Helaas is het niet mogelijk om de lamp meer in de ruimte te plaatsen, want direct links van de lamp zit een raam.

Ik ga nog eens verder zoeken naar wat minimalisme. De zoektocht in huis kan ik wel opgeven: met ons gezin van 4 + hond is het alles behalve minimalistisch. Wel zien we van sommige meubel stukken maar een minimaal deel :D

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@RvL Niet zo somber! Een stukje behang van een meter in het vierkant, een krukje en een borrelglaasje met een paardenbloem erin en je bent al een flink end op weg. Verder bedenken dat je het behang aan het fotograferen bent en dat die paardenbloem daar toevallig terechtgekomen is ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvL
Less is more

Genomen met de Canon FDn 50mm f/1.4 @f/1.4. Daardoor is de kandelaar wat soft.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@bobcom het liefst had ik nog iets gehad van een luchtballon in de verte of zo, maar die kwam niet langs helaas. :P

Je hint met regelmaat dat wij als bedenkers van de uitdagingen ook een jury zijn, maar nogmaals, dat is niet het idee. Wij geven gewoon een uitdaging en het is aan ieder voor zichzelf om te bepalen hoe die in te vullen, vervolgens kan iedereen ervan vinden wat hij/zij wil.
Ik vind de mening van iedereen even waardevol, dat geeft mij ook een beeld van hoe goed mijn eigen interpretatie gelukt is en hoe het over komt wat ik wil laten zien. Kan je alleen maar van leren toch? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Gonadan Jammer van die absente luchtballon - misschien iets langer moeten wachten? Of de dienstregeling erbij, natuurlijk.
Geen flauwe notie hoe de submits van de weekuitdaging tot stand komen, heb ook zeker niet gehint naar een juryfunctie van het bedenkersteam, in mijn reactie mist een ;)
Een uitdaging kun je sowieso niet "goed" of "fout" invullen - het is per slot een uitdaging, geen tentamen. Reden te meer om de discussie over de resulaten levend te houden.

@RvL Behoorlijk minimalistisch, maar ik denk dat het nog minder kan. Die vloer kan weg, je kan het driepootje tegen de muur ook gewoon aansnijden. Als je hem dubbelklikt en vergroot op Flickr, kun je zelf schuiven met de plaatsing van het lichtje en de standaard t.o.v. de muur. Maar anderen kunnen daar anders over denken.
Btw: waarom 1.4, ISO 400 en 1/100? Ik zou toch minstens aan !SO 800, 1/50e en f/2.8 denken. Of wat verschillende waardes uitproberen. De dof is zo wel flinterdun, en de lens is op f1.4 ook niet op zijn scherpst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RvL
@bobcom
Heel simpel. Door m'n eigen fout was die net OOF. Uit de hand schieten en waarschijnlijk tussen proefshot op f/1.4 en daadwerkelijk op f/2.8 toch net een andere positie aangenomen....

Vervolgens alles weer terug gezet op het kastje en er bij de computer pas achter komen dat ie niet scherp is...

[Voor 22% gewijzigd door RvL op 09-07-2021 18:18]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JoStad
@bobcom Ik vind de vogeltjes een fractie te groot voor "less is more".
Het centrum van de vogeltjes (tussen de 2 kopjes) zit meer op 1/4. Bij foto 4 heb ik bewust gekozen voor de positie van de camera (regels zijn er om te overtreden).
@RvL De ideeën zijn goed :)
@Gonadan Die wolken zijn zeker less maar of deze ook more zijn weet ik niet ( jouw gevraagde links zijn geplaatst).

Met zo'n plank op dit nogal weidse water....

[Voor 20% gewijzigd door JoStad op 09-07-2021 20:00. Reden: textueel]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cruisso79
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
@JoStad De tweede foto met alleen de vaas vind ik prachtig! Hele mooie kleuren, erg minimalistisch wat mij betreft, net een schilderij. Echt alle aandacht naar dat ene onderwerp, zoals de opdracht omschrijft. Foto 3 vind ik mooi gevonden, en ook erg goed binnen het thema passen. Ik vraag me echt af wat dat boompje daar doet. Door het weglaten van de omgeving, wordt de foto spannender, wat mij betreft daarom ook less is more dus.
De foto met de camera past ook binnen het thema, maar om een of andere reden vind ik de foto niet zo spannend om naar te kijken. Misschien omdat de camera zo van voren gefotografeerd is. Dat de camera iets schuin staat, maakt het wel wat speels, op een positieve manier.
Foto 5 laat wel veel aandacht naar de persoon op de plank gaan, maar helaas gaat er ook nog wat aandacht van mij naar de bootjes op de achtergrond. Zonder die bootjes, had de foto denk ik nog meer binnen het thema gepast.

@bobcom Van de muurornamentjes, vind ik die met de bloemen het mooiste, vanwege de kleur. De slak op de tafel vind ik ook mooi gevonden!

@sys64738 Mooi gevonden! Mooi de focus ook op dat ene bloempje. Een bloempje wat normaal gesproken misschien niet zo opvalt, maar nu alle aandacht krijgt. Zeker less is more dus!

@Arthur23 Less color geeft de foto wel iets "more", alleen de takjes op de voorgrond vind ik een beetje afleiden.

@Gonadan Ik mis een onderwerp op deze foto. Een luchtballon of iets dergelijks had het denk ik veel interessanter gemaakt inderdaad.

@RvL Foto 1 voor mij met afstand de mooiste. Mooie kleuren, en de aandacht wordt inderdaad naar het lampje en naar de gloeidraad getrokken.

Less is more is op vele manieren uit te leggen denk ik. Hierbij mijn bijdrage:

#1: Beetje simpel misschien

#2:

#3: Wellicht te veel "less"

[Voor 7% gewijzigd door Cruisso79 op 09-07-2021 20:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvL
@Cruisso79
Nummer 2 had ook zomaar in de Abstract week gepast!

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoStad
@Cruisso79 Foto 1 is denk ik wel minimalistisch te noemen :).
Wat betreft de zeilbootjes, denk ik, dat die de grootte van ruimte wat accentueren.

[Voor 86% gewijzigd door JoStad op 09-07-2021 22:16. Reden: update]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad Zowel bij het vintage cameraatje als bij de peddelpersoon vind ik geen rustpunt. Voor mijn gevoel zwemmen beide onderwerpen een beetje in het beeld. Kan Hollandse zuinigheid zijn (elke vierkante milimeter benutten) of lak aan derden-regeltjes, maar het heeft wel tot gevolg dat ik ze minder prettig vind kijken :'(
Overigens: grappig dat je in je reactie op mijn vogeltjes juist een beroep op diezelfde derden-regeltjes doet ;)

@Cruisso79 #1 Misschien eerder minimaal dan minimalistisch ;) In dit geval zou "more" misschien wat meer "less is more" opgeleverd hebben. #2 Is voor mij de beste: twee lijnen/vlakken en je ziet meteen zo'n windmaalmonster voor je. Nice! In #3 mist voor mij het verband tussen de twee vlakken / lijnen: 't is alleen maar less, maar wordt niet more. Maar eens met @RvL , als abstract zeker geslaagd!

[Voor 4% gewijzigd door bobcom op 09-07-2021 22:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoStad
@bobcom Juist vanwege jouw eerdere opmerking heb ik de peddelpersoon vrijwel exact op 1/3 horizontaal en 1/3 verticaal geplaatst. Wat bedoel je met je vindt geen rustpunt? Of bedoel je dat je meer naar de bootjes in de verte kijkt?

[Voor 17% gewijzigd door JoStad op 09-07-2021 22:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Moet aan mij liggen, want de peddelpersoon zit idd op het snijpunt van onderste en linker derde lijn. Zelf zou ik hem denk ik eerder ergens in dat linksondere segment geplaatst hebben dan op dat snijpunt, want op de een of andere manier blijft mijn blik dwalen. Maar nogmaals, dat is mijn voorkeur, een ander kiest er misschien voor de horizon hoger te leggen of een stuk water onder weg te croppen. Dat heeft verder niks te maken met less is more, minimalistisch is 'ie zeker wel . Maar elke keus vertelt voor mij wel weer een ander verhaal. Crop je water beneden weg dan heeft peddelmans nog een heel eind te gaan, zet je de horizon hoger dan is'ie ineens heel ver weg. Vind ik dan, uiteraard.
Overigens: niks tegen recreanten, maar die vage zeilbootjes aan de einder zouden van mij idd weg mogen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-01 14:27

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-02 15:55

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ik vind deze geweldig! Mag ik deze gebruiken om een 3440x1440 desktop wallpaper van te maken? Ik zou hem dan horizontaal spiegelen, zodat rechts, waar ik toch geen icoontjes heb staan, een gezellig lampje brandt, en naar links toe laten overlopen in een zwarte achtergrond voor de paar snelkoppelingen die ik op m'n bureaublad heb staan...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvL
Gwannoes schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:36:
[...]

Ik vind deze geweldig! Mag ik deze gebruiken om een 3440x1440 desktop wallpaper van te maken? Ik zou hem dan horizontaal spiegelen, zodat rechts, waar ik toch geen icoontjes heb staan, een gezellig lampje brandt, en naar links toe laten overlopen in een zwarte achtergrond voor de paar snelkoppelingen die ik op m'n bureaublad heb staan...
Zeker, geen probleem! Be my guest ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Pinquin422nd
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-03 20:35
Ik ben sinds vrijdag weer in het bezit van een camera en die moest uitgeprobeerd worden.
Dit wordt dus mijn eerste bijdrage aan een Foto-uitdaging.

@JoStad Gaaf wat je met de vaas hebt gedaan , nummer 1 is mijn favoriet, de groene bladeren geven net even wat meer kleur zonder dat het druk wordt. Voor mij is dit een typisch voorbeeld van "tekenen" met licht.

@bobcom De vogeltjes vindt ik de leukste van de serie, het is bijna een houtskooltekening oid, de rozen komen bij mij wat over, alsof ze erin gephotoshopt zijn, komt waarschijnlijk door het sterke contrast met de achtergrond.

@Cruisso79 Jouw idee om slechts een klein deel te laten zien in de foto sprak mij erg aan, wel ben ik het eens met de opmerking van @RvL dat het misschien net iets te abstracts heeft (de windmolens dan).

Ik heb geprobeerd om een slechts deel van de voorwerpen te fotograferen waarbij het wel herkenbaar/duidelijk is wat het is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Pinquin422nd Het kleuterschoolverkeerspoppetje vind ik op zich leuk gevonden, maar het detail staat wel erg pontificaal in beeld. Niet mijn eerste associatie met het begrip "minimalistisch". Daarvoor denk ik toch eerder aan "klein in een grote wereld" dan aan "klein stukje van een groter geheel"
Geldt meer nog voor nummer 2. Niet echt "Less is more", maar had perfect gepast in de uitdaging van week 17 ("contrast") of week 19 ("Recht omhoog"). Ik vind het allebei prima foto's waar ik graag naar kijk.
Overigens heb ik de oude rozen idd een extra duwtje in Lightroom gegeven, maar ze staan toch echt zo voor de muur.

@Malandro Ook jouw vlag vind ik een prima prent, al staat ie voor mij ook te groot in beeld om minimalistisch te zijn. Natuurlijk kun je "less is more" ook interpreteren als "één onderwerp draagt de foto" maar dan voldoet een beeldvullende sinaasappel ook aan de eisen van de uitdaging. Ik zou zeggen van niet, maar natuurlijk kan daar discussie over losbranden.

[Voor 7% gewijzigd door bobcom op 11-07-2021 21:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoStad
@Pinquin422nd De tweede foto kan je op de roestige lijn splitsen in twee foto's.
Mogelijk is het bovenste deel dan een redelijke "less is more" foto.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malandro
@bobcom, dank voor de reactie. Heb veel getwijfeld over het thema. Uiteindelijk van alle foto’s toch deze gekozen.

Jouw vogeltjes vind ik de mooiste foto van deze week.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pinquin422nd
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-03 20:35
@bobcom Bedankt voor de feedback, ik ben het eens met het verkeerspoppetje, ik had hetzelfde gevoel maar heb maar 1 foto genomen. Achteraf gezien had ik wat meer compositie 's moeten maken.

@JoStad Helemaal eens met je feedback, voor mijn gevoel was deze compositie het minimale waarbij nog duidelijk was waar het om gaat. Alleen het bovenste (of misschien zelfs onderste) deel had inderdaad nog makkelijk gekund.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:37

Santford

FP PowerMod
bobcom schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:36:
@Pinquin422nd Het […]
Geldt meer nog voor nummer 2. Niet echt "Less is more", maar had perfect gepast in de uitdaging van week 17 ("contrast") of week 19 ("Recht omhoog"). […]
Of rechts nog een klein randje afsnijden en dan past hij in de uitdaging van vorige week, “symmetrie”.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Blij verrast met al jullie posts. Leuk.

@JoStad Zo. Die heeft lekker de ruimte. Mooi geschoten en past lekker binnen het thema.

@Cruisso79 De eerste is net iets te makkelijk inderdaad maar plaat 2 en vooral 3 zijn erg fraai. Je kunt net ziet wat het is en de kadering/compositie is zeer origineel. Mooi hoor.

@Malandro Mooie plaat. Alles blauw/wit en een vleugje oranje. Maar het is te groot en er gebeurt te veel om er een echte less-is-more plaat van te maken.

@Pinquin422nd Ook dit zijn 2 foto's die behoorlijk mooi zijn maar niet het less-is-more gevoel overbrengen. Vooral de 2e plaat is erg sterk. Simpel en doeltreffend. Met net de veel "actie" voor de uitdaging van deze week. En hij mag een tikkie naar rechts (meer in het midden), dan is ie echt top.

• Malandro
Bedankt @sys64738, uitzoemen gaf juist een onrustig beeld (onder andere vanwege de vele mensen die rondlopen), vandaar zo gedaan.

Ik moet nog veel leren :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cruisso79
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Dank voor jullie feedback, ben al weer benieuwd wat de opdracht van deze week gaat worden!

@Malandro Mooie foto, dat stukje oranje vind ik een mooi detail. De beweging van de vlag, maakt de foto wat onrustig, vind ik. Geen vlag, of compleet windstil of misschien de vlag compleet open, had denk ik beter binnen het thema gepast.

@Pinquin422nd Bij foto 1 moest ik lang kijken, om er achter te komen om te zien wat het was. Vind hem om die reden wel binnen het thema passen. Ondanks dat de achtergrond vaag is, gebeurt er naar mijn mening toch te veel. Leidt af van het onderwerp. Misschien had een andere hoek (wat meer van onderen, zodat je wat meer lucht ziet?) een beter resultaat opgeleverd. Maar je moet maar op straat willen gaan liggen met allemaal mensen er om heen ;-)
Foto 2 had ik denk ik ook wat meer symmetrisch uitgesneden. Dat zorgt denk ik ook voor meer rust. En misschien zelfs wel het gat er van af. Maar op zich geslaagde foto ook.

Alvast veel succes en plezier allemaal met de nieuwe opdracht!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee