Foto-uitdaging week 25: Architectuur Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:47

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:15

Wormaap

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:10

Gonadan

De opdracht van deze week: Architectuur.
De natuur is schitterend maar soms weten mensen ook hele mooie dingen te maken. Sommige gebouwen, bruggen en andere bouwwerken zijn gewoon te mooi om niet op de gevoelige plaat vast te leggen.

Dus de uitdaging van deze week is: zoek een fraai bouwwerk (of meerder bouwwerken) en leg deze zo mooi mogelijk vast. Binnen of buiten. Oud of nieuw. Dag of nacht. Details of juist het grote geheel. Allemaal prima.

Ter herinnering even de achtergrond en regels

Het idee is dat een uitdaging op maandag start en op zondag einde dag eindigt. De uitdaging kan vrij divers zijn en het is aan je eigen creativiteit hoe die in te vullen. Hoe meer verschillende ideeën en resultaten hoe beter.
Het is niet zozeer een wedstrijd, maar gewoon een uitdaging waarbij we elkaar willen aanmoedigen om meer te durven en meer te proberen. Uiteraard is het wel leuk om elkaars foto's te beoordelen en complimenten of tips te geven.
We willen elke week met een nieuwe uitdaging komen, dus past een onderwerp je totaal niet sla dan gerust een keer over. Heb je zelf ideeën voor onderwerpen gooi die dan gerust in het feedbacktopic of DM, dat is altijd welkom.

Even kort de regels:
• de uitdaging start op maandag wanneer het topic door ons geplaatst is, en eindigt wanneer de volgende maandag weer begint (middernacht dus).
• de foto moet nieuw gemaakt worden in de week van de uitdaging, dus geen archiefbeelden
• als je het niet redt om hem binnen de tijd te bewerken en pas één of twee dagen later kunt plaatsen is dat natuurlijk geen ramp
• meerdere foto's mag, graag zelfs als ze tof zijn, maar overdrijf niet. ;)
• probeer elkaar te motiveren en geef ook feedback aan elkaar
• voel je vrij om zo creatief mogelijk het onderwerp te volgen, maar zorg wel voor een duidelijk link

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Nou deze loopt al storm. :D

Ben zelf een paar dagen ziek geweest maar heb nu morgenmiddag gepland staan om eens op zoek te gaan naar architectuur in de stad. Wel leuk want er is vast een hoop te zien en ik heb om eerlijk te zijn zo nog niet echt naar mijn eigen stad gekeken.
Wel open dat het weer niet al te slecht wordt, want het kon wel eens vochtig worden. :/

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:42

RvL

Probleem is dat er hier in de directe omgeving rond huis niet veel architectuur te vinden is. Een paar jaren '90 kantoorpanden vallen bij mij niet onder architectuur ;)

Met een beetje mazzel kan ik vanmiddag de binnenstad eens induiken.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-04 16:37
Het weer werkt deze week niet erg mee voor mooie luchten. Foto 1 en 2 heb ik gemaakt naar aanleiding van het tv-programma "hier zijn de van Rossems".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bPPovrSubnt8MWz3HQ5REUaxHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eF7WTEvNKRbcl4fEpnjrX2XN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mvy9lbuJXRb2GJA2v4zH_v2gvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvIgZorDN2MTTRslMybX3rcI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzHu1sIO3zLS8lN0DF2EzVMHA30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULjjQshhH2vVJYTBODw2vwqd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6OyIwX8R_6tHi6vIhMCAtUMmIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpjH6hPUeZHpIiw4f1jY5cI2.jpg?f=fotoalbum_large
Hier heeft de architect geprobeerd de appartementen in de bijpassende stijl van de oude fabriek te bouwen.

[ Voor 22% gewijzigd door JoStad op 26-06-2021 23:27 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:08
Ook ik woon in een omgeving zonder bouwwerken waar je iets mee kan. Het is een minuscuul dorpje zonder bedrijfspanden. Bij architectuur denk ik eigenlijk aan strakke kantoorpanden of oude cathedralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@LA-384 dat hoeft natuurlijk niet per se hè, het kan van alles zijn. Al ben ik het wel met je eens dat het een stuk makkelijker werkt als het pand zelf ook al interessant is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Bij deze mijn poging; gister gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51267434142_23c0cea9c0_b.jpgVenice Simplon Orient Express departing from Amsterdam Central by Alan Parker, on Flickr

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-05 23:31

bobcom

Dedicated dabbler

@uitdaagtrio Meer een opdracht dan een uitdaging, deze. "Abstract", "contrast" etc. kan je je eigen interpretatie op loslaten, maar "architectuur"? Maar goed, "ours not to reason why, ours just to do and die" - so we'll comply.

@JoStad #1 Heb die uitzending ook gezien, vergeten waar. Vind persoon, al dan niet in berenpak, een beetje jammer, en had graag de bal precies op de middenstip gezien.#2 vind ik niet zo erg architecturig, #3 had voor mij veel closer gemogen - al die bootjes en bouwsels maken er nmm teveel een kiekje van. #4 origineel idee, komt jammer genoeg niet uit de verf, door al die terrastroep. Ook de reflectie van de schoorsteen vind ik een tikje teveel - daardoor reduceer je je onderwerp tot bijzaak.

@zzzzz Mooi stukje architectuur, mooi moment. Trein had nmm ietsje meer licht mogen hebben. Had je er niet liever in gezeten dan naast gestaan?

Niet dat het hier wemelt van de architectuur, maar de "Aeroporto Eleuteri" is zowel een leuk lokaal parkje als een aardig staaltje Mussoliniaanse bouwkunst. Wordt na 100 jaar verval langzaam maar zeker opgeknapt, al ontbreekt er nog een bestemming voor. Zo is het hoofdgebouw na 15 jaar plannen en restaureren nu een aquarium met vissen uit het Lago Trasimeno, maar zonder bezoekers - daar is niet op gerekend. Maar het ziet er allemaal wel leuke bouwkunst uit.
#1 Entree - sonds kort opgesierd met een stuk beeldhouwwerk dat associaties met vliegen moet oproepen. Na de crash, als je het mij vraagt.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51269352417_9f909d9f9b_c.jpg
#2 Poortcomplex - twee cirkelsegmenten met elk een porticootje, eentje dient als ontmoetingscentrum, de ander herbergt wat incidentele activiteiten.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51269353587_c014b37538_c.jpg
#3 Vanuit de portico van het oostelijke poortgebouw
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51270832279_a649b92234_c.jpg
#4 Hoofdgebouw, waar onder andere ooit piloten van Mussolinis luchtmacht werden opgeleid (en nu vissen rondjes zwemmen in grote bakken)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51270281838_080097a949_c.jpg
Alles met EF 20-35 3.5-4.5 op A7Rii met MC-11

[ Voor 88% gewijzigd door bobcom op 27-06-2021 16:24 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
bobcom schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:39:

@JoStad ..... .#2 vind ik niet zo erg architecturig, .....
Het neogotische toegangspoortje aan de kant van het Domplein is in 1894 ontworpen door Joseph Cuypers en versierd met een afbeelding van Sint-Maarten (bron wikipedia).
Het toegangspoortje in foto 2 wordt als architectonisch interessant gezien omdat deze is ontworpen door Joseph Cuypers. Het station van Amsterdam is ontworpen door zijn vader Pierre.

[ Voor 6% gewijzigd door JoStad op 25-06-2021 18:29 . Reden: textueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

JoStad schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:25:
[...]

Het neogotische toegangspoortje aan de kant van het Domplein is in 1894 ontworpen door Joseph Cuypers en versierd met een afbeelding van Sint-Maarten (bron wikipedia).
Daar heb je wikipedia niet voor nodig. Zodra je ergens een knul op een paard ziet en eentje er naast, terwijl de knul op het paard een zwaard in zijn ene hand heeft en een lap in zijn ander, heb je Sinte Maarten te pakken ;) Net zoals die man op het paard met een speer die hij in de bek van een monster op de grond steekt. Dat is altijd Sint Joris.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RvL

RvL

Gisteren eens even onze alleraardigste binnenstad ingedoken, gewapend met een camera. Beladen met tassen kwam ik weer thuis. Onderweg mocht ik hier en daar een foto maken van vrouwlief :)

Voor de geïnteresseerden zal ik wat geschiedenis van de getoonde panden geven :)

De St. Janskathedraal, een kathedraal in gotische stijl. Specifiek de Brabantse Gotiek, waarvan deze kathedraal vaak als hoogtepunt wordt beschouwd. De bouw is gestart in 1220 en in 1530 was men klaar. De laatste jaren vooral bekend van de eeuwige restauratie en onderhoudswerkzaamheden. Ook nu staat de klokkentoren aan de westkant volledig in de steigers.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51272327909_73dbf0efb3_b.jpgSt. Jan Cathedral, south facade

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51271597216_38178ce148_b.jpgChancel of the St. Jan Cathedral

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51271776543_46671b4b94_b.jpgSt. Jan Cathedral, south aisle

In veel steden heb je vaak meerdere filialen van winkels. Zo hadden wij in 's-Hertogenbosch altijd de 'oude' V&D en de 'nieuwe' V&D.

Het pand van de oude V&D, van de hand van Oscar Leeuw, is geopend in 1931. Voor die tijd een luxe pand te noemen, zoals het een concern als V&D in die tijd betaamde.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51272352949_935d0519ea_b.jpgThe 'old V&D department store

Het verhaal achter de nieuwe V&D is wat uitgebreider (uitgebreide versie hier). Want op deze locatie is V&D in 's-Hertogenbosch eigenlijk begonnen en daarmee kan je dus eigenlijk stellen dat de nieuwe V&D eigenlijk de oudste V&D is. Ware het niet dat oude pand, bestaande uit 4 samengevoegde panden, op 21 december 1938 compleet verwoest werd door brand.

In 1966 werd op dezelfde locatie uiteindelijk de nieuwe V&D gebouwd. De stijl wijkt volledig af van alle andere, vaak eeuwenoude, gebouwen in de binnenstad en valt mijn inziens compleet uit de toon.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51271597176_d23f63c082_b.jpg'New' V&D department store

Als laatste het clubhuis van een lokale roeivereniging. Gelegen naast de Citadel, een fort gebouwd door de Staatsen tussen 1637 en 1645 ter verdediging tegen de Spanjaarden èn het in de gaten houden van de inwoners van de stad. Gezien de locatie en geschiedenis mag je dus niet zomaar even een clubhuisje in de buurt neerzetten.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51271776308_9f960be9ac_b.jpgRoeivereniging de Hertog

Leuke opdracht. Voor sommigen misschien niet heel uitdagend maar ik had er toch mijn handen vol aan. Het licht was lastig, met bewolking op de achtergrond en vaak donker afstekende gebouwen. En op vrijdagmiddag in een redelijk drukke binnenstad foto's maken zonder dat mensen hinderlijk op de foto staan valt ook niet mee. Als laatste vond ik dat ik met 18mm eigenlijk nog niet voldoende groothoek bij had om een gebouw volledig op de foto te krijgen in een drukbevolkte en bebouwde binnenstad :)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@RvL Het St. Jans-exterieur, de opude V&D en het roeiclubhuis vind ik de meest geslaagde. Bij architectuur denk ik niet in de eerste plaats aan interieurs - of het zou werk van Berlage of Horta moeten zijn, die zowel binnen als buiten voor hun lat namen. Die kerkinterieurs vind ik minder zeggen (wel wel mooi, maar niet zozeer architectuur(). Die nieuwe V&D is een schandvlek - daar mag je het woord architectuur nmm niet op loslaten.
Je beschrijvingen roepen vraagtekens op. De oude V&D is er blijkbaar nog, maar hoe kan die nieuwe er dan voor in de plaats gekomen zijn? En wie is er afgefikt?
In plaats van die nieuwe V&D had ik liever de citadel gezien. Krijg je een beetje idee van hoe oud en nieuw met elkaar praten (of vloeken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

De Citadel stond ook zeker op mijn programma, maar bleek gesloten... Van buitenaf zie je alleen de muren, waarvan overigens de vijfde citadelpunt is afgestoken omdat deze de scheepvaart in het kanaal Zuid-Willemsvaart hinderde.

Het verhaal van de V&D's is een complexe voor velen. Rond 1900 werd Magazijn De Zon geopend aan de Pensmarkt. Het was een klein pandje wat later uitgebreid is door de naastliggende panden erbij te trekken. Uiteindelijk bestond het pand uit 4 samengevoegde panden en mocht het de naam V&D gaan dragen.

Omdat verder uitbreiden aan de Pensmarkt niet meer mogelijk was is men gaan bouwen op een locatie aan de Schapenmarkt. In 1931 ging deze winkel open. Hemelsbreed lag deze winkel 50m van de winkel aan de Pensmarkt.

In 1938 is het pand aan de Pensmarkt, waar het allemaal begonnen is, afgebrand door kortsluiting op de bovenste verdieping. Daarmee kwam er dus een einde aan het filiaal aan de Pensmarkt en bleef alleen het pand aan de Schapenmarkt over.

In 1966, na jarenlang niet veel bijzonders te hebben gehad aan de Pensmarkt, is daar een nieuw filiaal van V&D gebouwd: het gedrocht van de foto. Dit werd de 'nieuwe V&D' genoemd onder de bevolking. Het filiaal aan de Schapenmarkt, via ondergrondse tunnels verbonden met het nieuwe gebouw aan de Pensmarkt, werd de oude V&D genoemd.

Veel mensen denken daarom dat V&D aan de Schapenmarkt is begonnen. Maar dat is dus niet waar, de geschiedenis van V&D in Den Bosch begint aan de Pensmarkt. De locatie (niet het pand) aan de Pensmarkt is dus eigenlijk de locatie van de eerste V&D in 's-Hertogenbosch.

Veel later, toen het allemaal een stuk slechter ging met V&D, is het 'nieuwe' gebouw aan de Pensmarkt als eerste afgestoten en is Perry Sport erin gekomen. De 'oude' V&D aan de Schapenmarkt is tot aan de ten ondergang van V&D in 2015 als filiaal open gebleven. Daarna is er al van alles in gekomen. Soms het gehele, 4 verdiepingen tellende gebouw, soms deelhuur.

[ Voor 4% gewijzigd door RvL op 26-06-2021 14:15 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
@rvl Ik kan me voorstellen dat het oude V&D gebouw een rijksmonument is.
De ramen passen ook goed bij het gebouw ook al zijn de oorspronkelijke glas in loodramen vervangen door de huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@JoStad
Het is zeker een rijksmonument en dat is maar goed ook. In het verleden zijn er wel meer mooie panden gesloopt en er komt niet altijd iets voor terug wat in het stadsbeeld past. De 'nieuwe' C&A is daar een sprekend voorbeeld van. Daarom heb ik hem ook toegevoegd aan deze verzameling foto's. Niet omdat ik 'm zo mooi vind maar om het contrast tussen oud en nieuw te laten zien.

Nijmegen is daar ook zo'n sprekend voorbeeld van, oud en nieuw. Al heeft dat natuurlijk wel een heel andere reden, namelijk het bombardement in '44.

Maar goed, ik dwaal af. De geschiedenis van 's-Hertogenbosch is een heel ander verhaal en een uitdaging an sich om goed vertellen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door RvL op 26-06-2021 15:38 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
@bobcom Ik heb foto 1, 3 en 4 vervangen door opnamen van vandaag vanwege de mooiere wolken.
De bal is nu ook wat beter in het midden van de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

@JoStad en het berenpakje vervangen voor een verliefd stelletje zie ik <3

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoStad
RvL schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:33:
@JoStad en het berenpakje vervangen voor een verliefd stelletje zie ik <3
Ja en ik moest nog wachten totdat hun pose acceptabel voor deze foto was. :P

Nog een paar van Utrecht van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfMNrEMtea4AZa5s_Yx6WY65s9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6rQ3CKb2AkrfylWN0R6Bfn4.jpg?f=fotoalbum_large
Het standbeeld staat wat raar geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oq-x0US2mcT4uanjTgSHwjvSV34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8NCZB1VMhUdQTgDF6ZlsJCW.jpg?f=fotoalbum_large
Nee het is niet de lens die vervormd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_qWIkFE8px7jcfeTjRVns-dYEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zf8mPluS1fdytG8HpvUaTIBN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door JoStad op 26-06-2021 23:41 . Reden: textueel ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@JoStad Mooie staaltjes architectuur heb je gevonden. En ook mooi om te zien dat de kader-in-een-kader techniek wederom wordt toegepast.

@zzzzz Stations zijn prima voer voor architectuurplaten. Deze vind ik ook wel geslaagd. Bekend station waar ik voor de corona situatie elke dag kwam. Vind het lage standpunt een leuke touch die de foto net wat extra's geeft.

@bobcom Architectuur lijkt me toch ook prima onderwerp waar je je eigen draai aan kunt geven. Je kunt er echt zoveel kanten mee op. Zoals je zelf al aantoont.

Mooie collectie gebouwen. Vooral de 2e plaat vind ik fraai hoewel ik niet direct het gevoel krijg dat architectuur het hoofdonderwerp is. Bij plaat 3 is de veel meer het geval maar daar vind die pilaar beetje erg dominant (wellicht opzettelijk gedaan en in de grote versie vind ik het iets minder storend, merk ik net ),

@RvL Leuke serie. Ik vind de binnenkant van gebouwen net zozeer onder de noemer architectuur vallen. De binnenkant is soms mooier dan de buitenkant (neem bv De Inktpot in Utrecht). De eerste plaat vind ik iets te druk. De interieurfoto's vind ik fijner kijken. Maar de mooiste van de serie is het oude V&D gebouw. Mooi statig gebouw. Wellicht was het ook mooi geweest om hem symmetrisch te nemen en het perspectief te corrigeren. Maar dan verlies je waarschijnlijk wel die mooie ronding.

@JoStad Utrecht is een schatkamer van architectuur. Zoveel mooie gebouwen, straatjes, pleinen en steegjes. En vind dit ook 3 prima platen. Mooie uitsnedes (hoewel 3 iets wijder had gemogen). En ook leuk dat je goed kunt zien hoever die oude panden gebogen en verzakt zijn.

Zelf ook nog even op zoek geweest naar mooie architectuur. Hier in de buurt ook weinig strakke moderne architectuur te vinden (waar ik wel meer van hou). Dus dan maar wat ouder spul genomen. Kasteeltje en het bijbehorende koetshuis.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51272998317_679719b5a6_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51274776330_86aeed9fe7_c.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad In vind #3 nog steeds te veel omgeving hebben. Die bootjes voorin en gebouwen erachter storen me een beetje. De watertoren alleen (en dan liefst ook nog iets onthoekt) zou mijn voorkeur hebben. Bij #4 snap ik nou pas dat de fabriek in appartementen is omgezet: die andere bouwsels zetten me aanvankelijk op het verkeerde been. #5 vind ik meer stadsgezicht dan architectuur, #6 en #7 vind ik erg fijn, mede dankzij de symmetrie.
@sys64738 Vergis ik me, of zit je nog steeds in week 22 vast? ;) Ik zie alsmaar kaders. Weer zat niet echt mee, zo'n kasteel met koetshuis schreeuwt natuurlijk om zon en schaduwplekjes.
Ik heb mijn #2 vervangen door een panorama-uitsnede - met al die voorgrond komen de bouwsels in de omgeving niet tot hun recht, maar mijn zoeker schreef 2:3 voor. Terwijl een hele brede uitsnede pas laat zien hoe die poortgebouwen in hun omgeving staan. Was in 1934 wel even anders, maar niettemin.

Hier nog een voorbeeld van de manier waarop de Mussoliniaanse architectuur van het vliegveld in zijn omgeving kan opgaan.
#5 "Da ristrutturare" oftewel "kluswoning"
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51273855181_24e9927ee8_c.jpg

En nog wat andere architectuur: het Madonna del pentimento-kapelletje, gewijd aan een wufte dame uit de 12e eeuw. Bij de eik (waarvan sinds 31 oktober 2018, 05,45u, alleen nog de stronk rest) vond zij, op aanwijzen van de hond, het ontzielde lichaam van de man met wie zij samenwoonde. Uit huis gejaagd door haar net-niet-schoonfamilie wijdde zij zich verder aan het hemelse heil. Ze stichtte een ziekenhuis en vrede tussen strijdende fracties in Montepulciano, en werd in 1728 heilig verklaard. Reden om in 1750 een kapel te stichten naast de eik die de aanzet werd tot haar bekering (pentimento=berouw).
# 6 Quercia e chiesa della Madonna del Pentimento, Petrignano...
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51274574324_94be299286_c.jpg
#7 ...met plaats voor aardse noden
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51274875360_be4d9cc25e_c.jpg

Even verder gestopt voor een heel ander stukje typisch Italiaanse architectuur. Kerkhoven hebben iets van een ommuurd dorpje, met famileresidenties, perkjes met graven en flatgebouwen met "loculi" - grafkamertjes die ongewild het modebegrip "tiny house" oproepen.
#8 Architectuur voor het hiernamaals.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51274574889_9313d0e759_c.jpg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cruisso79
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-10-2024
Leuke opdracht weer!

@JoStad 1e foto is prachtig. Mooi gebouw, mooi uitgelijnd.
2e vind ik wat druk, maar dat komt door alle verschillende baksteenjtes.
Bij de 3e had ik zelf denk ik wat meer van de onderkant gesneden: De bootjes leiden wat af.
4e vind ik ook wat druk, met de terrassen, en deel rechts voegt (vind ik) niet zo veel toe. Wel mooi standpunt.
Foto 5, 6 en 7 vind ik erg geslaagd. Foto 5 staat misschien wat veel op: Twee mooie gebouwen om naar te kijken. Foto 6 en 7 zijn mooi symmetrisch.

@zzzzz Hele mooie plaat!

@bobcom Leuke serie, mooie plek. Denk dat je wel wat van de geschiedenis moet kennen, om de acrhitectuur op waarde te kunnen schatten. Foto 3 uit de eerste serie vind ik persoonlijk het beste geslaagd, en het meest passend bij het thema.
Foto 5 vind ik prachtig! 6 en 7 zijn ook wel mooi, en foto 8 vind ik ook erg bijzonder en mooi uitgelijnd!

@RvL Mooie plaatjes, persoonlijk vind ik de 1e foto van binnen de beste. De laatste had ik denk ik onder de mensen er af geknipt. Maar over het algemeen mooie, rustige foto's, met een duidelijke link naar het onderwerp.

@sys64738 Twee mooie foto's, bij die laatste een mooi kader in een kader.

Ik vandaag ook even op pad geweest, bij het Science park te Utrecht.

#1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrCsTY404-huXxcVaapVe6SdFCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzKAU8DXXg0dI8mCDUrSC2Oo.jpg?f=fotoalbum_large

#2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiwMhLyaqDUFAj1OjNlz8XIsZM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1k8yHBEOUBzSgCm7vuSLrwN.jpg?f=fotoalbum_large

#3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/er6O-ePSX31Ji621PyPsfStgowc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpSJPm1iDUYtGkONgYJymvLp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-04 11:01
Wouw ik zie wel dat ik hier nog veel te leren heb.. Ben woensdag avond op pad gegaan voor deze uitdaging, maar dat was een drama. Volgende keer kies ik een andere locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Malandro schreef op zondag 27 juni 2021 @ 18:41:
Wouw ik zie wel dat ik hier nog veel te leren heb.. Ben woensdag avond op pad gegaan voor deze uitdaging, maar dat was een drama. Volgende keer kies ik een andere locatie.
Post vooral ook je foto's, ook al zijn ze 'een drama'. Ik heb in de relatief korte tijd dat ik aan deze uitdagingen mee doe al veel goede feedback ontvangen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@bobcom Vervallen architectuur blijft ook architectuur. Altijd apart dat je meer zuidelijk altijd van de vervallen verlaten gebouwen ziet. Heb je in NL bijna niet.

@Cruisso79 Heel mooi gebouw en 1 van de eerste moderne gebouwen. Die eerste plaat had nog mooier geweest als ie iets meer in het midden had gestaan / meer symmetrisch. Dat doorkijkje is ook leuk gevonden. Mooi contrast tussen natuur en moderne bouw. Dat laatste gebouw is ook interessant maar vind deze iets te krap gekaderd. Wat meer ademruimte zou lekkerder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Na een (blijkbaar) uitdagende weekopdracht staat er weer een verse klaar voor deze week: Foto-uitdaging week 26: Symmetrie

Pagina: 1