redwing schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:05:
[...]
Ik vraag me meer af wat jij wil bereiken. Want je hebt gelijk dat we hier op tweakers zitten, maar dat wil niet zeggen dat het alleen om het technische aspect gaat. Sterker nog, het probleem is hier vooral het menselijke aspect.
Want het is echt niet zo dat we na een meting kunnen zeggen dat buurvrouw niet moet zeuren of per direct de airco weer trashen omdat hij niet aan de eisen voldoet. Die meting is dus leuk om te kijken wat de precieze status is, maar zal totaal niet helpen met een oplossing.
Ik zal rustig uitleggen wat ik wil bereiken, want ik ben het met je eens.
Het menselijk aspect is zeker erg belangrijk dat ben ik met je eens, maar er is ook een wettelijke richtlijn. Indien daaraan voldaan is, dan heb je een andere discussie dan als daar niet aan voldaan is. Persoonlijk lijkt het mij evident dat je dat eerst uit wil sluiten op het moment dat je een conflict krijgt.
Het is nog helemaal niet zeker dat daaraan voldaan is namelijk. De spec sheets van de fabrikant zijn tegenstrijdig en bevatten geen informatie hoe de geluidsmeting gedaan is. Daarnaast worden sound power en sound pressure uitwisselbaar gebruikt door mensen in dit topic. Ook de meetopstelling die benodigd is vanuit de norm is onduidelijk. Het effect van de opstelling kan al snel in de orde van de 10dB pressure liggen. En dan hebben we het nog niet eens over temporele effecten en tonaliteit.
Echter, er is iets dat me opvalt hier in dit topic vergeleken met andere topics. Als je naar het Corona topic of een ander wetenschappelijk topic gaat, dan wordt keihard afgestraft als mensen zelf met tabelletjes en grafiekjes komen om hun punt te bewijzen. Dat komt namelijk omdat zo'n beetje iedereen niet in staat is de complexe materie van Corona echt goed in te schatten, behalve mensen die echt ingevoerd zijn in de materie. En dat vind ik volledig terecht.
Maar in dit topic, wordt er gewoon te pas en te onpas grafiekjes naar voren gehaald, mensen zijn niet bekend met hoe dB's echt werken en verwarren dB(A) met dB en dB pressure met dB power en weet ik wat nog meer. Sound pressure een sound power verwarren is een beetje hetzelfde als joule en ampere door elkaar halen.
Het is dan gewoon een nutteloze discussie dan waar je geen enkele conclusie aan kan verbinden. Dan wordt vervolgens gezegd dat je maar even met je telefoon moet meten en een paper gebruikt als ondersteuning dat bij 1 iPhone 6 met een bepaalde app dit dan wel representatief zou zijn.
Persoonlijk vind ik dat gewoon hypocriet. Puur dat we Tweakers zijn wil niet zeggen dat we in staat zijn dan maar elk natuurkundig principe te doorgronden met wat basiskennis. De discussie is namelijk van hetzelfde bedenkelijke niveau als een paar mensen die op Feesboek zonder enige kennis van zaken medische papers doorsturen om kritisch te zijn op vaccins maar denken dat wel te kunnen doen omdat ze achter de receptie in een ziekenhuis werken. Misschien wat gechargeerd, maar het is mijn inziens dezelfde glijdende schaal....
Dan nog even over de documentatie van fabrikanten..... Als iemand die zelf bij een grote fabrikant gewerkt heeft kan ik je vertellen dat de spec sheets kolder zijn. Die zijn in de meest ideale omstandigheden tot stand gekomen in samenwerking met test-labs die betaald krijgen door die fabrikanten. Hang je de unit verkeerd op, zoals een stemvork zwevend of op een klankkast, knal je met 10dB pressure omhoog. Er zijn gewoon teveel variabelen om dit allemaal maar gewoon van de spec sheets af te leiden. Meten is weten, en dan meten door een expert. Wellicht kom je erachter dat er alleen maar een rubberen ringetje mist waardoor het ervaren geluid met 10dB pressure afneemt.
Maar enfin, ik ga me er niet meer druk over maken. Althans, dat ga ik proberen.
[
Voor 12% gewijzigd door
armageddon_2k1 op 11-06-2021 12:29
]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.