Buurvrouw klaagt over geluid airco

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 107.032 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:59
Tens schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:56:
[...]

het is binnen de normen, het mag zo dus. Maar je kunt de inderdaad de vraag stellen: waarom zover mogelijk buiten eigen gehoor?
Tuurlijk mag het, maar waarom zou je hem niet zo ver mogelijk van de erfgrens afzetten ipv zo dichtbij mogelijk? Dan weet je zeker dat de overlast ten gevolge van de locatie minimaal is.

Maar deze discussies zijn een beetje zinloos. De airco heeft een "silence" modus waarbij het geluid van de buitenunit minimaal is. TS moet deze functie aanzetten en dan eens aan de buurvrouw vragen hoe het gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door MarcoC op 11-06-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 13:19

Nutral

gamer/hardware freak

Alleen het geluidsniveau (wat is de geluidsdruk?) heb je nog steeds niet zoveel aan. De regels hebben het volgens mij over hoeveel decibel geluid er mag zijn op de erfgrens. Waar een meting van de fabrikant gebaseerd kan zijn op een vrije veld meting op een bepaalde afstand, die ik niet zie hier.

Geluid kan reflecteren en met een grotere geluids kracht kun je zelfs een versterkend effect hebben. Er zijn standaard rekensheets voor en je kunt bijv een installateur vragen of ze dit kunnen uitrekenen.

40db is doorgaans redelijk stil, dus als de buren er echt last van hebben vermoed ik dat het toch wel wat hoger ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Topicstarter
MarcoC schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:14:
De oplossing is trouwens simpel:

1. Verplaats de buitenunit naar het midden zodat hij zo min mogelijk overlast veroorzaakt.
2. Lees het boekje en zet de "Silence"-stand aan. Kan me niet voorstellen dat een moderne Toshiba-airco dan nog steeds zoveel herrie maakt.

[...]

[Afbeelding]
Dat heb ik dus nu aanstaan, en ga in overleg met mijn buurvrouw wat haar ervaring daar mee is.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Tens schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:56:
[...]

het is binnen de normen, het mag zo dus. Maar je kunt de inderdaad de vraag stellen: waarom zover mogelijk buiten eigen gehoor?
De buitenunit staat pal onder mijn eigen raam :)
Als ik het raam open doe om het geluid te beluisteren moet ik mijn best doen om het geluid te horen.

[ Voor 14% gewijzigd door Slasher op 11-06-2021 10:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:40

Punkrocker

Mostly harmless

Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Als ik het raam open doe om het geluid te beluisteren moet ik mijn best doen om het geluid te horen.
Daar heb ik ook last van na al die concertbezoeken. :+

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MarcoC schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:15:
[...]
Je begrijpt dat Gizz sarcastisch reageert? Lekker niks doen en alle verantwoordelijkheid afschuiven op een installateur die gewoon z'n werk doet? Dat vind jij normaal?
timovd schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:19:
@MarcoC Of het sarcastisch is, is moeilijk te bepalen. Maar de TS moet in ieder geval met de installateur in gesprek om te kijken naar een oplossing door - bijvoorbeeld - het plaatsen van andere dempers of het verplaatsen van de unit.
Ik sarcastisch? Lastig te bepalen of ik sarcastisch ben? Ik heb voor die post met bronvermelding uiteengezet dat deze plaatsing volgens de eigen vakvereniging niet kan binnen de nieuwe regelgeving en dat de installateur verantwoordelijk is om dit aan te passen: Gizz in "Buurvrouw klaagt over geluid airco"

Niks sarcastisch aan hoor :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:08:
[...]

Nee, airco geluid is gebonden aan normen. Wettelijk mag je dit.

[...]

https://www.losser.nl/Inw...p_en_of_airco_installatie

Er is al vastgesteld dat deze buitenunit 47 dB(A) genereert, die 40 db(A) of zelfs 35 dB(A) zal dus moeilijk te halen zijn.
Ik hoop voor de TS dat hij de unit laat verplaatsen dan wel dat zijn buurvrouw niet al te onderlegd is. Immers, hier ligt voldoende ruimte om - met perikelen - aan de slag te gaan.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Heerlijk topic, dank!

Omgevingsgeluid X db
Mensen die in dit seizoen tot laat buiten zitten X db
Snelweg geluid X db
Ik die snurk X db
De Mercedes SLS AMG van de buurman X db

Maar een buitenunit van de airco houdt de buuv wakker. :z

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Je blijft subjectief projecteren 😎 Kom op, als je constructief wil zijn, dan is dat niet de beste weg. Tonaal geluid, directioneel geluid, omgevingsgeluid, resonantie, gevoeligheid - je kan vergelijkingen zo echt niet maken.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:01
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:33:
Eind april heeft een Airco installateur een Toshiba Airco systeem geplaatst. Omdat ik een goede buur probeer te zijn heb ik dit aangegeven bij mijn buren, vanwege werkzaamheden en dat ze dit weten.
MAX3400 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:41:
[...]

Dit is toch vastgelegd in Regeling Bouwbesluit 2012 (Staatscourant 2020, 62676)?

Call me stupid maar jij hebt aan alles gedacht & voldaan & de wet niet overtreden; dat is dan pech voor de buuv maar dan huurt ze maar een advocaat in.

Hoogstend zou je nog kunnen overwegen of er een soort dempend "hokje" om de unit heen kan maar ze heeft helaas wettelijk geen poot om op te staan.
Correct, wettelijk gezien zal het vast kloppen, maar moreel gezien??

Als we de situatie nu omdraaien, wat zou je dan vinden van deze houding?
Wat zou jij vinden als je buurman voorsteld dat je in de zomers maar het raam moet dicht doen :w
Je slaap ritueel en prive situatie moet aan aanpassen zodat je buurman lekker kan slapen....
Dat zou jij niet accepteren, maar dat verwacht jij wel van jou buurvrouw.
Hoe denk je dat zij zich voelt dat ze moet gaan liggen zijken bij de buurman. Zij heeft deze situatie niet gecrieerd, maar is nu wel de zeikerd. Omgekeerde wereld.

Ik zou mij verdiepen in een goed geluids isolerende bekisting/omkasting.

Overleg desnoods met haar wat je hebt gevonden en waar de beste keuze lijkt.
Zij snapt ook wel dat die airco blijft, en zo laat je wel je goede wil zien.
Dat scheelt enorm, ipv je bezig houden met theoretisch geneuzel en vliegen afvangen

[ Voor 24% gewijzigd door barry86 op 11-06-2021 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 12:08
[...]

Op welk moment heb je het beluisterd? Want zoals al eerder aan gegeven was, is er een verschil tussen overdag luisteren en s'avonds/in de nacht omdat de omgeving dan natuurlijk ook gewoon veel stiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Dit is toch vastgelegd in Regeling Bouwbesluit 2012 (Staatscourant 2020, 62676)?

Call me stupid maar jij hebt aan alles gedacht & voldaan & de wet niet overtreden; dat is dan pech voor de buuv maar dan huurt ze maar een advocaat in.

Hoogstend zou je nog kunnen overwegen of er een soort dempend "hokje" om de unit heen kan maar ze heeft helaas wettelijk geen poot om op te staan.
Dat zou gezien Wolly in "Buurvrouw klaagt over geluid airco" niet in het belang van de TS zijn.

Hij kan veel beter proactief verplaatsen.

Ben altijd voorzichtig met “wettelijk & geen poot”. Ik heb in kennissenkring zo’n advocaat die inmiddels opmerkelijk vaak dit soort situaties breekt. Zeker, dat dit een dingetje is, dat is wel een eigen topic waardig, maar het is absoluut iets om voorzichtig bij te zijn en gewoon constructief te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

hij staat onder je eigen raam EN op de erfgrens? Ben toch echt benieuwd naar de situatie ter plaatse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 09:34
njitter schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:48:
[...]

hij staat onder je eigen raam EN op de erfgrens? Ben toch echt benieuwd naar de situatie ter plaatse.
Hoekraam :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
fantastisch altijd hoe hier op tweakers binnen 1 dag 13 pagina's worden vol gepraat.

zeg gewoon dat ze lekker het raam dicht doet en dat ze anders pech heeft. klaar, opgelost, verder met je leven en lekker slapen met de airco op nachtstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 13:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Denniz0229 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:13:
fantastisch altijd hoe hier op tweakers binnen 1 dag 13 pagina's worden vol gepraat.

zeg gewoon dat ze lekker het raam dicht doet en dat ze anders pech heeft. klaar, opgelost, verder met je leven en lekker slapen met de airco op nachtstand.
De buurvrouw kan het een stuk lastiger maken, door het geluid te laten meten en een rechtzaak aan te spannen, want ik geloof er niets van dat die buitenunit effectief aan de eisen voldoet (alleen op papier in ideale omstandigheden). Ze kan ook dwarsliggen door zelf wat legaal op de erfgrens te plaatsen/bouwen, en zo de airco(/geluid) te blokkeren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 11:17
Denniz0229 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:13:

Haai - ik ben jouw nieuwe buurman, en ik heb een beetje een vreemde hobby. Ik film graag vanaf de straat wat er bij mensen binnen gebeurt. Is volgens de wet volledig legaal, het filmen vanaf de openbare weg (valt onder de wet vrije meningsuiting). Ik film iedereen die bij jou naar binnen gaat, en alles wat er achter de ramen gebeurt.

Bevalt je dat niet? Dan doe je toch lekker alle gordijnen dicht? En anders heb je pech... Klaar, opgelost, verder met je leven...

Zie je dat dit niet werkt? Zelfs als je wettelijk gelijk hebt (wat, gegeven de comments hierboven sterk in twijfel wordt getrokken) dan nog verziek je door je poot stijf te houden de sfeer enorm. Er komt een dag dat je iets nodig hebt van dezelfde buren waarvan jij hebt geroepen dat ze maar de ramen dicht moeten doen en anders pech hebben - en dan krijg je niet thuis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
W1LL3M schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:22:
[...]

De buurvrouw kan het een stuk lastiger maken, door het geluid te laten meten en een rechtzaak aan te spannen, want ik geloof er niets van dat die buitenunit effectief aan de eisen voldoet (alleen op papier in ideale omstandigheden).
Ja dat kan best zo wezen maar uiteindelijk moet je toch ergens van uit kunnen gaan, en dat is in deze de specs van de fabrikant.

Wat had ik dan moeten doen, alles laten plaatsen, dik geld betalen, en dan pas gaan meten? En dan zeggen nee leverancier hij voldoet niet aan de eisen. Ik wil mijn geld terug want mijn buurvrouw kan niet tegen het geluid.

Wil je zeggen dat jij het zo gedaan had?
Ze kan ook dwarsliggen door zelf wat legaal op de erfgrens te plaatsen/bouwen, en zo de airco te blokkeren.
Dat kan zeker. Mag ze van mij doen. Daar heeft ze uiteindelijk zich zelf mee want het staat voor geen meter. Ik hoef er niet naar te kijken.

En als ze dat doet alleen maar om mij te zieken, is het een gevalletje de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

[ Voor 28% gewijzigd door Slasher op 11-06-2021 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:27:
[...]

Ja dat kan best zo wezen maar uiteindelijk moet je toch ergens van uit kunnen gaan, en dat is in deze de specs van de fabrikant.

Wat had ik dan moeten doen, alles laten plaatsen, dik geld betalen, en dan pas gaan meten? En dan zeggen nee leverancier hij voldoet niet aan de eisen.

Ik ga dat grotendeels overlaten aan mijn installateur, die verantwoordelijk is voor de juiste plaatsing en het voldoen aan geluidsnormen. En ik weet bij voorbaat al dat er zeer waarschijnlijk een kast omheen zal moeten komen bijvoorbeeld, bij plaatsing naast het huis op een plat dak, op 2,5 meter van de erfgrens.

Specs van de fabrikant tellen hier niet, externe factoren hebben te veel invloed op effectieve geluidsproductie.

[ Voor 7% gewijzigd door W1LL3M op 11-06-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
W1LL3M schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:31:
[...]

Ik ga dat grotendeels overlaten aan mijn installateur, die verantwoordelijk is voor de juiste plaatsing en het voldoen aan geluidsnormen. En ik weet bij voorbaat al dat er zeer waarschijnlijk een kast omheen zal moeten komen bijvoorbeeld, bij plaatsing naast het huis op een plat dak, op 2,5 meter van de erfgrens.
Die kast is zeker een optie :)
W1LL3M schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:31:
[...]

Specs van de fabrikant tellen hier niet, externe factoren hebben te veel invloed op effectieve geluidsproductie.
Tsjah daar kan ik niets mee. Ik ben het met je eens hoor, externe factoren hebben zeker een invloed. Ook de tolerantie mbt geluid van mensen. De een heeft er last van, de ander niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Slasher op 11-06-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:11
@Slasher De buitenunit gaan "kasten" daardoor wordt hij nog stiller, ook hebben tegenwoordig buitenunits nog een jumper waardoor ze nog iets stiller worden, echter dat kost je een beetje redement.

Met open raam is toch logisch dat zij die niet wil dichtdoen dat is geen consessies doen vind ik, je buurvrouw wil de kamer ook laten afkoelen, het klinkt dat ze last heeft van de grote fan die draait en niet de compressor, geluid via compressor is vaak contactgeluiden wat goed hoorbaar is bij de raam dicht.

(Mijn unit heeft bijvoorbeeld een jumper echter nog nooit gebruikt), ik kan het ook via de afstandsbediening als ik wil heb jij die optie niet? waardoor de buitenunit stiller wordt?

(Op de erfgrens zetten is ook vragen om problemen).

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 11-06-2021 11:36 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
@mr_evil08 Ja die heb ik zie onderstaand plaatje.

Die heb ik aanstaan en ik heb het idee dat het minder lawaai maakt, maar dat doet in deze niet zoveel ter zake. Het gaat er om of mijn buurvrouw dat ook vind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKNqlSCenk5rOI2aM-xM3T6f7xo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wnOt8sh9pJPVr4fRpXTZixmv.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Tukkertje-RaH schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:26:
[...]

Haai - ik ben jouw nieuwe buurman, en ik heb een beetje een vreemde hobby. Ik film graag vanaf de straat wat er bij mensen binnen gebeurt. Is volgens de wet volledig legaal, het filmen vanaf de openbare weg (valt onder de wet vrije meningsuiting). Ik film iedereen die bij jou naar binnen gaat, en alles wat er achter de ramen gebeurt.

Bevalt je dat niet? Dan doe je toch lekker alle gordijnen dicht? En anders heb je pech... Klaar, opgelost, verder met je leven...

Zie je dat dit niet werkt? Zelfs als je wettelijk gelijk hebt (wat, gegeven de comments hierboven sterk in twijfel wordt getrokken) dan nog verziek je door je poot stijf te houden de sfeer enorm. Er komt een dag dat je iets nodig hebt van dezelfde buren waarvan jij hebt geroepen dat ze maar de ramen dicht moeten doen en anders pech hebben - en dan krijg je niet thuis...
Nou was zijn uitspraak niet heel genuanceerd, maar hij heeft wel een punt. 40 verschillende Tweakers die de situatie niet volledig kennen, hebben een hele uitgesproken mening over de TS. Maar de buurvrouw is een heilig zielig vrouwtje, die van haar slaap beroofd wordt en haar leven op de schop moet gooien want de buurman heeft een airco unit. Het is geen diesel generator die 100+ db de nacht in pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:16
[...]

Kansloze vergelijking dit maar goed ik hap wel...

Los van het feit dat met een camera de openbare ruimte en de mensen daarin filmen heel iets anders is als doelbewust bij een persoon naar binnen gluren/filmen. Prima als jij dat wil doen, ik ga graag in mijn groene boratstring model staan voor je. De standaard vergoeding als het gaat om portretrecht met een laag belang liggen tussen de 1500 en 2500 euro. Kan ik mooi op jou kosten nieuwe gordijnen in mijn woonkamer ophangen😂

Los van het feit dat Ts in jou ogen de sfeerverziekt met zijn houding doet de buurvrouw dat net zo goed door na één nacht al direct te klagen en van alles te eisen zonder daar zelf in te willen bewegen... Als het zo moet hoeft die bij mij ook niet meer aan te kloppen voor een kopje suiker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:59

JB

Cédric roelt!

Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:36:
@mr_evil08 Ja die heb ik zie onderstaand plaatje.

Die heb ik aanstaan en ik heb het idee dat het minder lawaai maakt, maar dat doet in deze niet zoveel ter zake. Het gaat er om of mijn buurvrouw dat ook vind.
"Natuurlijk maakt dat veel minder lawaai, dat hoor je zelf toch ook wel buuf? Laten we samen rond 22 uur nog eens luisteren, het is nu stukken minder." :+

En dat doe je dan na dat biertje samen ;) Als ze goed in de olie zit, komt het helemaal goed. :P 8)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

De buurvrouw kan het een stuk lastiger maken, door het geluid te laten meten en een rechtzaak aan te spannen, want ik geloof er niets van dat die buitenunit effectief aan de eisen voldoet (alleen op papier in ideale omstandigheden). Ze kan ook dwarsliggen door zelf wat legaal op de erfgrens te plaatsen/bouwen, en zo de airco te blokkeren.
Rechtzaak? Zeg dan niets _/-\o_

De gemeente moet handhavend optreden als de buurvrouw klaagt, dat is voor de buurvrouw niet meer dan een belletje of een webformulier invullen en met de handen over elkaar wrijvend wachten tot de handhaver langskomt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Uzuhl schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:37:
[...]

Nou was zijn uitspraak niet heel genuanceerd, maar hij heeft wel een punt. 40 verschillende Tweakers die de situatie niet volledig kennen, hebben een hele uitgesproken mening over de TS. Maar de buurvrouw is een heilig zielig vrouwtje, die van haar slaap beroofd wordt en haar leven op de schop moet gooien want de buurman heeft een airco unit. Het is geen diesel generator die 100+ db de nacht in pompt.
Mwa, de post van @Denniz0229 was een typische reactie die je krijgt van iemand die geen moer geeft om het gevoel van andere mensen.

Kan het zijn dat de buurvrouw gewoon heel snel klaagt? Ja, dat kan. Maar ik hoop altijd dat de meeste mensen voldoende empathie hebben om proberen elkaar tegemoet te komen. Dat moet ook ergens wel als je dicht op elkaar woont.

Ik zou ook niet blij worden van een airco buitenunit vlak bij mijn slaapkamerraam. In mijn vorige huis stond er eentje op de uitbouw van de buurman en hoewel ik er prima mee kon slapen kan ik mij voorstellen dat het niet voor iedereen prettig is. Hij stond (gelukkig) ook wel niet op de grens.

Zelf wil ik later ook airco plaatsen maar ik zal zeker rekening houden met de positie tegenover de buren. Net zoals ik verwacht dat mijn buren dat ook zouden doen. Voorkom je daarmee alle mogelijke overlast? Zeker niet, maar een beetje inlevingsvermogen mag zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
[...]

Alleen zo jammer dat het voorbeeld dat je geeft nou juist precies wel is omgeschreven in de definitie van heimelijk fotograferen en/of filmen. Je mag niet zomaar binnen beeldopnames maken, daaronder valt ook van buiten naar binnen beeldopnames maken. Doe je dat, zoals in jouw voorbeeld, wel, dan pleeg je een misdrijf. Is heel wat anders dan een beetje geluidsoverlast.

Het is dus een slecht voorbeeld, want zelfs als je de beeldopnames niet publiceert ben je al strafbaar bezig en bega je dus dat misdrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wolly schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:40:
[...]

De gemeente moet handhavend optreden als de buurvrouw klaagt, dat is voor de buurvrouw niet meer dan een belletje of een webformulier invullen en met de handen over elkaar wrijvend wachten tot de handhaver langskomt.
Die dan komt meten aan de erfgrens, ziet dat er niks aan de hand is en weer weggaat.
TS geeft aan dat met het raam open de unit (die er recht onder hangt) bijna niet te horen is, buurvrouw heeft waarschijnlijk helemaal niks te klagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
[...]

Ik vraag me echt af wat er dan te handhaven valt. Mijn airco die volgens haar subjectieve mening te hard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Oon schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:42:
[...]

Die dan komt meten aan de erfgrens, ziet dat er niks aan de hand is en weer weggaat.
TS geeft aan dat met het raam open de unit (die er recht onder hangt) bijna niet te horen is, buurvrouw heeft waarschijnlijk helemaal niks te klagen
Dat zou toch fantastisch zijn, is het wettelijk in ieder geval afgetimmerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:42:
[...]

Ik vraag me echt af wat er dan te handhaven valt. Mijn airco die volgens haar subjectieve mening te hard is.
Daar hebben ze apparaten voor.
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1662850_BB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
[...]

Wees niet bang, voor een rechtszaak telt zowel de subjectieve mening van jou als van je buurvrouw niet. Dan gaan er professionele geluidsmetingen gedaan worden naar het geluid op de gevel. Mocht die te hoog uitvallen heeft je buurvrouw een stok om mee te slaan.

Maargoed dan win je de rechtszaak, maar ook geluid wat wettelijk is toegestaan kan irritant zijn (vraag maar aan de bewoners rond Schiphol).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 21:15
En als ze dat doet alleen maar om mij te zieken, is het een gevalletje de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
uhmmm wil de ketel hier nu zeggen dat hij al zwart ziet en alleen maar loopt te zieken ipv een oplossing te zoeken met de buurvrouw ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

@Slasher je zou voor de gein eens met een dB meter app op je telefoon 's avonds kunnen meten (ga langs/onder de unit staan, microfoon gericht op de unit) voor en nadat je 'm aan zet. Die apps zijn totaal niet relevant als bewijs ofzo, maar geven wel een redelijke indicatie van hoe groot het verschil in geluid is.

Ik denk oprecht dat de kans heel klein is dat je buurvrouw je unit überhaupt echt kan horen, misschien een heel klein beetje als ze recht voor het raam zit maar dat kan bijna niet genoeg zijn om daadwerkelijk woongenot te verstoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
gekkie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:44:
[...]

uhmmm wil de ketel hier nu zeggen dat hij al zwart ziet en alleen maar loopt te zieken ipv een oplossing te zoeken met de buurvrouw ?
Heb je het topic wel gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Wolly schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:43:
[...]

Daar hebben ze apparaten voor.
[Afbeelding]
In basis heb je een punt daar zijn inderdaad apparaten voor. Beetje boa/handhaving heeft echter geen kaas gegeten van hoe een degelijke meting uitgevoerd moet worden. Los daarvan die gasten hebben hun handen al vol aan alle terras en park controles. Tegen de tijd dat ze bij Ts langs komen is de zomer al voorbij en valt er niks meer te meten. Tegen die tijd is de buuf ook al aan het geluid gewend en is er niks meer aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Admiral Freebee schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:42:
[...]

Mwa, de post van @Denniz0229 was een typische reactie die je krijgt van iemand die geen moer geeft om het gevoel van andere mensen.

Kan het zijn dat de buurvrouw gewoon heel snel klaagt? Ja, dat kan. Maar ik hoop altijd dat de meeste mensen voldoende empathie hebben om proberen elkaar tegemoet te komen. Dat moet ook ergens wel als je dicht op elkaar woont.

Ik zou ook niet blij worden van een airco buitenunit vlak bij mijn slaapkamerraam. In mijn vorige huis stond er eentje op de uitbouw van de buurman en hoewel ik er prima mee kon slapen kan ik mij voorstellen dat het niet voor iedereen prettig is. Hij stond (gelukkig) ook wel niet op de grens.

Zelf wil ik later ook airco plaatsen maar ik zal zeker rekening houden met de positie tegenover de buren. Net zoals ik verwacht dat mijn buren dat ook zouden doen. Voorkom je daarmee alle mogelijke overlast? Zeker niet, maar een beetje inlevingsvermogen mag zeker wel.
Helemaal eens, en TS heeft dat ook laten zien, maar je moet op een gegeven moment ook een grens trekken. Pak het anders, wat als de huidige plek waar de unit hangt de enige plek is waar hij opgehangen kon worden. Dan had TS maar geen airco mogen nemen?

Dus ja, beetje inlevingsvermogen mag moet zeker wel, maar we zijn een knuffel samenleving aan het worden, waarin iedereen maar goede vrienden met elkaar moet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Oon schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:46:
@Slasher je zou voor de gein eens met een dB meter app op je telefoon 's avonds kunnen meten (ga langs/onder de unit staan, microfoon gericht op de unit) voor en nadat je 'm aan zet. Die apps zijn totaal niet relevant als bewijs ofzo, maar geven wel een redelijke indicatie van hoe groot het verschil in geluid is.

Ik denk oprecht dat de kans heel klein is dat je buurvrouw je unit überhaupt echt kan horen, misschien een heel klein beetje als ze recht voor het raam zit maar dat kan bijna niet genoeg zijn om daadwerkelijk woongenot te verstoren.
Nee. DB meters van telefoons zijn waardeloos. Echt, kom op mensen. Wat een kansloos technisch niveau hier van Tweakers. Geluidsmetingen zijn moeilijk!

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

armageddon_2k1 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:48:
[...]

Nee. DB meters van telefoons zijn waardeloos. Echt, kom op mensen. Wat een kansloos technisch niveau hier van Tweakers. Geluidsmetingen zijn moeilijk!
Dat is letterlijk wat ik zeg :+

Het zou puur een indicatie geven van hoeveel geluid erbij komt t.o.v. omgevingsgeluid als de airco aan gaat, geen vervanging voor een professionele meting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Oon schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:50:
[...]

Dat is letterlijk wat ik zeg :+

Het zou puur een indicatie geven van hoeveel geluid erbij komt t.o.v. omgevingsgeluid als de airco aan gaat, geen vervanging voor een professionele meting
Nee, het is geen indicatie. Je weet niet wat je meet. Kansloos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OneGlory
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-03 20:09
Als ik jou was zou ik het gesprek gewoon aan gaan met je buurvrouw.
Haar vertellen dat je dit een heel vervelende situatie vind, die je van te voren nooit gewild heb, zeker aangezien jullie fijne onderlinge relatie.
En dat je als oplossing een geluiddempende kast laat/ga plaatsen.

Neem desnoods nog een kleinigheidje mee, en laat vooral heel erg merken hoe vervelend je het allemaal vind.

Op die manier toon je heel veel goede wil, en mijn inziens is dat ook het enige wat je redelijkerwijs kan doen, want het één of twee meter verplaatsen van de buitenunit gaat echt niet uitmaken.

Wees gewoon de goede buur die je altijd al bent geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@OneGlory Dat is niet wat TS wil horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Woody179 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:48:
[...]

In basis heb je een punt daar zijn inderdaad apparaten voor. Beetje boa/handhaving heeft echter geen kaas gegeten van hoe een degelijke meting uitgevoerd moet worden. Los daarvan die gasten hebben hun handen al vol aan alle terras en park controles. Tegen de tijd dat ze bij Ts langs komen is de zomer al voorbij en valt er niks meer te meten. Tegen die tijd is de buuf ook al aan het geluid gewend en is er niks meer aan de hand.
BOA? Dat de gemeente hierop moet handhaven wil natuurlijk niet zeggen dat ze handhaving langs sturen. Het zal eerder iemand van bouw en woningtoezicht zijn en die hebben heus wel vaker met dit bijltje gehakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

@armageddon_2k1 kalmeer jezelf eens. We zitten hier niet in een lab onderzoek te doen ofzo. Indicatie's zijn ook genoeg.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:59

JB

Cédric roelt!

Hoezo niet? Er is nog een tussenstap uit te sluiten;

De ECO/Silent mode

Daarna kan die kast toch prima besproken worden, mocht bovenstaande niet helpen :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 21:15
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:47:
[...]
Heb je het topic wel gelezen?
Jups, volgens mij blijft de ketel voor als nog volhouden dat de buurvrouw het raam maar dicht moet doen, en dat hij alleen op specs hoeft af te gaan en weinig compassie lijkt te hebben met de gedachte dat de feitelijke situatie na installatie anders kan zijn en de feitelijke situatie is wat uiteindelijk telt.

Er straalt tot nu toe nou niet echt een oplossingsgerichte aanpak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Grvy schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:53:
@armageddon_2k1 kalmeer jezelf eens. We zitten hier niet in een lab onderzoek te doen ofzo. Indicatie's zijn ook genoeg.
En wat zegt een totaal ongecalibreerde indicatie met onbekende frequentie respons van de meetapparatuur jou denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Bullshit :)
gekkie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:53:

Er straalt tot nu toe nou niet echt een oplossingsgerichte aanpak uit.
Lees even terug, heb het even voor het gemak onder elkaar gezet

Dit zijn mijn acties/stappen tot nu
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:39:
[...]

Ik heb hem sindsdien niet meer na 22:00 aangezet. Omdat het nu ook niet noodzakelijk is. Anders had dat ik dat wellicht wel gedaan.
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:31:
[...]

Maar wat had ik dan moeten doen? Dat ding niet aanschaffen omdat mijn buurvrouw er mogelijk 10 dagen in het jaar wat moeilijker door kan slapen? Dat is toch ook raar?

Ik had hem verder van de erfgrens kunnen laten plaatsen, maar ik weet niet of 2 meter nou echt zoveel had uitgemaakt. Ik weet zeker dat ik dan alsnog commentaar had gekregen.

@Peer_76 Dat is zeker een optie. Maar omdat ik het gister pas hoorde, nog niet aan toegekomen. Ik wil eerst de zaak wat laten "afkoelen" :P
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:05:
[...]

Er is een silent mode voor de buitenunit, en die heb ik sindsdien aanstaan.

En ik hoor het ook niet zo, maar ja ik heb er zelf voor gekozen om het ding te plaatsen, en jij ook en dan vind je de herrie een voorgecalculeerde bijkomstigheid. Dat is in de kwestie met mijn buurvrouw natuurlijk anders. Die heeft er niet voor gekozen.
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:32:
[...]

[ Voor 99% gewijzigd door Slasher op 11-06-2021 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:55:
[...]

En wat zegt een totaal ongecalibreerde indicatie met onbekende frequentie respons van de meetapparatuur jou denk je?
Nou, dat er hoogstwaarschijnlijk meer geluid is als de airco aan staat, dan als hij uit staat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-06 23:03
Is er wel een omgevingsvergunning voor het bouwen van de airco (buitenunit) verleend?

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
timberleek schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Nou, dat er hoogstwaarschijnlijk meer geluid is als de airco aan staat, dan als hij uit staat 8)7
En wat hebben we daaraan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

armageddon_2k1 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:50:
[...]

Nee, het is geen indicatie. Je weet niet wat je meet. Kansloos.
Een beetje nuance zou de reactie wel sieren...

The Accuracy of iPhone Applications to Monitor Environmental Noise Levels

On topic: Heel erg vervelend voor je buuv. Ook voor jou natuurlijk, maar is het geen plan om eens te kijken wat de opties en de kosten zijn (verplaatsen, afschermen etc) en dan met je buuv in overleg te gaan?

Toon wat begrip voor haar situatie, dan heb je kans dat zij het ook voor de jouwe doet (in die volgorde!).

Ik zou proberen af te spreken welke maatregel(s) uitgevoerd moet(en) word(en) zodat de de buuv ziet dat jij je best hebt gedaan, zodat de overlast die je geeft minimaal is, en pas als je die instemming hebt de maatregelen uitvoeren. Laat haar dus meedenken / inzien wat de mogelijkheden zijn en dat je bereid bent om mee te denken.

In een druk land zoals Nederland gaat het onmogelijk zijn om geen overlast van je buren te hebben, maar wat wederzijds begrip maakt het allemaal weer een stuk aangenamer.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 12:21
[...]

Klopt - hier heeft de gemeente niks mee maken tenzij de installatie tegen de APV in druist / vergunningsplicht, en dat lijkt mij hier niet het geval? Sommigen gemeenten hebben wel in de APV opgenomen dat een airco zich niet aan de voorgevel mag bevinden of langs een openbaar pad, maar daar blijft het meestal wel bij.

Mijn ouders hebben net een rechtszaak gehad met / tegen de buren. Ging weliswaar niet over een airco, maar wel een erfgrens gerelateerd ding: gemeente kan er niks mee, rechter wel (gelukkig voor mijn ouders).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Wat had ik dan moeten doen, alles laten plaatsen, dik geld betalen, en dan pas gaan meten? En dan zeggen nee leverancier hij voldoet niet aan de eisen. Ik wil mijn geld terug want mijn buurvrouw kan niet tegen het geluid.

[...]

Dat kan zeker. Mag ze van mij doen. Daar heeft ze uiteindelijk zich zelf mee want het staat voor geen meter. Ik hoef er niet naar te kijken.

Het gaat om de feiten en die krijg je alleen door te meten natuurlijk. Mócht nou blijken dat - ondanks de opgave van de fabrikant - het ding teveel geluid maakt, dan is dat toch echt jouw probleem. Ze gaan meten op de gevel en dat zal in jullie geval dus pal naast de unit zijn. De opgave van de fabrikant is maar een getalletje op een papiertje. Daarmee ga je het niet redden tegen een zuivere meting.

Maar dat maakt verder niet uit. Als je op dat punt bent beland, is het kwaad toch al geschied. Dan kun je alleen maar hopen dat de buurvrouw zich te goed voelt om de tegenaanval te openen. Want die ervaart het natuurlijk gewoon als een aanval op haar woongenot.

Wij wonen aan de kust. Hier waait het altijd en ons huis ligt erg gunstig wat dat betreft. Geen airco nodig dus. Gewoon de boel open en een beetje door laten waaien is genoeg om het comfortabel te houden. Ik verwacht ook niet dat de buren (we hebben maar aan 1 kant buren) dus een airco tegen de perceelgrens aan gaan hangen. Onze woningen hebben erkers en balkons, dus het zou ook geen logische plek zijn. Maar ik zou een afdak tussen de keukendeur van het huis en mijn kantoor op zich wel prettig vinden. Dat doe ik nu dus niet, want ik besef me heel goed dat ik daarmee het laatste beetje zon wat de buren in hun achtrtuin hebben grotendeels zou wegnemen. Maar als mijn buurman een snorrende airco pal tegen de erfgrens zou plaatsen, dan zou ik dat afdak dus wel gaan plaatsen. Al is het alleen maar om die lelijke unit een beetje uit het zicht te krijgen. Ik mag daar wettelijk gewoon een afdak bouwen hoor. Netjes in het achtererfgebied, dus als ik geen hele gekke dingen wil dan is het gewoon vergunningsvrij. Doe ik er een schuin dak op, kan ik zo tot 3,5 meter hoog. Enjoy.... the wall. Maar daar worden we allebei dus niet beter van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
Niks, maar dat is ongeveer alle conclusie die je kan trekken van zo'n "beunhaas" meting

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Ik had vooraf gekeken wat de beste plek was om de unit op te hangen, waarbij de unit zo ver mogelijk van de buren en vooral hun ramen zit.
Uzuhl schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:37:
[...]

Tja, als je eerst bij de buurvrouw gaat informeren of ze het eens is met een airco en ze zegt dat ze vooral 's nachts gevoelig is voor geluid is de plek zo dicht mogelijk voor haar slaapkamerraam natuurlijk ook niet de meest handige optie. En daarmee is de buurvrouw niet zielig, maar wel begrijpelijk. En voorlopig hoor ik vooral dat de unit daar hangt omdat dat goed uitkomt voor de binnenunit maar niet omdat er geen andere/betere plek zou zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
renegrunn schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Klopt - hier heeft de gemeente niks mee maken tenzij de installatie tegen de APV in druist / vergunningsplicht, en dat lijkt mij hier niet het geval? Sommigen gemeenten hebben wel in de APV opgenomen dat een airco zich niet aan de voorgevel mag bevinden of langs een openbaar pad, maar daar blijft het meestal wel bij.

Mijn ouders hebben net een rechtszaak gehad met / tegen de buren. Ging weliswaar niet over een airco, maar wel een erfgrens gerelateerd ding: gemeente kan er niks mee, rechter wel (gelukkig voor mijn ouders).
Oh?
De gevolgen van de nieuwe regels zijn eigenlijk tweeledig. Ten eerste hebben consumenten en bedrijven met de wijziging van de regelgeving een duidelijk instrument in handen op basis waarvan door het bevoegd gezag (veelal de gemeente) handhavend kan worden opgetreden, mits het dus om een nieuwe installatie gaat.
https://www.das.nl/juridi...tekent-dat-in-de-praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Artikel gelezen?
- 1 telefoon getest, heerlijk wetenschappelijk
- apps rapporteren onder
- groot verschil tussen apps

[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-06-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 12:21
Dank voor de link, staat 'veelal gemeente', dus niet in alle situaties. Op basis van de info van TS, is dit gewoon een civiele aangelegenheid - kan de gemeente niks mee. Tenzij, nogmaals, bv de betreffende gemeente een vergunningsplicht kent voor het plaatsen van een airco - en dat zie je zeer zelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

rechtzaak ja
https://linkeddata.overhe...ECLI:NL:RBSHE:2012:BZ0544
en indien er metingen uitkomen die niet voldoen aan de nieuwe geluidsnormen dan zal de rechter daar in mee moeten gaan en oordelen dat de installatie wordt aangepast. Met dwangsommen indien dat niet gebeurt.

Maar dat wil je dus niet, los dit op voordat de buurvrouw écht moeilijk gaat doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ik vraag me meer af wat jij wil bereiken. Want je hebt gelijk dat we hier op tweakers zitten, maar dat wil niet zeggen dat het alleen om het technische aspect gaat. Sterker nog, het probleem is hier vooral het menselijke aspect.

Want het is echt niet zo dat we na een meting kunnen zeggen dat buurvrouw niet moet zeuren of per direct de airco weer trashen omdat hij niet aan de eisen voldoet. Die meting is dus leuk om te kijken wat de precieze status is, maar zal totaal niet helpen met een oplossing.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-06 23:03
renegrunn schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Voor een airco is in veel gevallen wel een omgevingsvergunning voor bouwen nodig, zeker als deze minimaal 0,5 m uitsteekt. Volgens de Woningwet geldt dit dan als een toename van het bouwvolume van de woning en dan is er een vergunning nodig.

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Kan het topic even op slot tot TS reageert? Betaal de installateur om hem even te verhangen, zet hem op silent zoals hierboven aangegeven.

Het leven gaat niet om ikke ikke ikke. Ik zou ook graag een buurman hebben die de buren zo min mogelijk zou hinderen. Ik hou namelijk ook zoveel mogelijk rekening met hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 16:14

PromWarMachine

Forsaken Archer

Ik vind dat je je heel schappelijk opstelt. Dat hoor ik in dit topic te weinig :)

Hij had verder van de erfgrens geplaatst moeten worden, maar dat is nu te laat.
Leermoment voor jou, niets meer, niets minder.

In jouw geval zou ik zo'n resonantiebox kopen en het daarbij laten.
Dat is dan leergeld voor het feit dat je niet gedacht hebt aan een meer tactische plaatsing.

Jullie gaan er nu al verantwoordelijk mee om. Als water bij de wijn zou je nog een timer kunnen regelen, die het apparaat om 22:30 automatisch uitschakelt. Niet 22:00, maar 22:30. Dat is de middenweg.

Als mevrouw dan nog steeds meent een probleem te zien/horen, moet ze deze oordoppen gaan proberen: https://www.bol.com/nl/p/...249147/?s2a=#productTitle

Mijn vriendin gebruikt ze, ze passen zich aan je oorschelp aan en werken bijzonder goed. Zou raar zijn als ze daar een ontsteking van krijgt.

Dividend for Starters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
renegrunn schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Dank voor de link, staat 'veelal gemeente', dus niet in alle situaties. Op basis van de info van TS, is dit gewoon een civiele aangelegenheid - kan de gemeente niks mee. Tenzij, nogmaals, bv de betreffende gemeente een vergunningsplicht kent voor het plaatsen van een airco - en dat zie je zeer zelden.
Ik denk dat je je in de regelgeving moet verdiepen. Er is namelijk sinds 1 april 2021 in het bouwbesluit opgenomen dat airco's niet teveel geluid mogen maken.

Daar heeft een vergunningsplicht dus niets mee te maken.

En "veelal" zal gebruikt zijn omdat gemeenten in de meeste gevallen toezichthouder zijn. De uitzonderingen hierop staan hier beschreven : https://iplo.nl/regelgevi...hting-complexe-bedrijven/

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 11-06-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
[...]

In de basis moet de documentatie van de fabrikant gewoon kloppen natuurlijk. Maar in het geval dat het toch blijkt af te wijzen terwijl het systeem is opgehangen volgens de instructie van de fabrikant, dan is dat wel de manier van werken.

Dan moet het systeem alsnog conform de eisen gemaakt worden.
- Dat kan zijn door fouten tijdens de installatie recht te zetten.
- Dat zou in dit geval eventueel met een externe oplossing kunnen (verplaatsen, behuizing bouwen etc)
- Of door de fabrikant erbij te trekken en er een non-conformiteits zaak van te maken (niet het makkelijkste pad).

We kunnen moeilijk zeggen "Ja hij voldoet niet aan de normen, maar er wat aan doen is onhandig. Dus we gaan het alsnog toestaan".

*dit is even los van het feit of jouw systeem te luid is of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Anoniem: 455473 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:06:
Kan het topic even op slot tot TS reageert? Betaal de installateur om hem even te verhangen, zet hem op silent zoals hierboven aangegeven.

Het leven gaat niet om ikke ikke ikke. Ik zou ook graag een buurman hebben die de buren zo min mogelijk zou hinderen. Ik hou namelijk ook zoveel mogelijk rekening met hen.
Ik reageer niet? Slasher in "Buurvrouw klaagt over geluid airco"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
PromWarMachine schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:08:
Als mevrouw dan nog steeds meent een probleem te zien/horen, moet ze deze oordoppen gaan proberen: https://www.bol.com/nl/p/...249147/?s2a=#productTitle

Mijn vriendin gebruikt ze, ze passen zich aan je oorschelp aan en werken bijzonder goed. Zou raar zijn als ze daar een ontsteking van krijgt.
Die wax bolletjes gebruik ik ook wanneer nodig, want als ik ze alle dagen van het jaar draag dan gaan mijn gehoorgangen enorm veel pijn doen. Ze zijn dan zeker goed geïrriteerd.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
Grappig al dat gescherm met rechtzaken; in NL mag je bijna alles doen om het leven van de buren te verzieken. De wet is zo ruim opgesteld dat de rechtelijke macht het nog aankan, niet omdat het prettig wonen is.

In Haarlem mag je maximaal uitbouwen tot 4 meter en (ruim) 3 meter hoog. Dan ben je als buur gewoon je tuin kwijt en lever je zo 25K op je woning in. Maar de nieuwkomers en de Funda flippers doen het iedere keer weer; schijt aan alles en iedereen. Ook hier een aantal posts dat alleen van types die alleen van zichzelf uitgaan...

Dus de TS kan vast vanalles volgens de wet, maar realiseer je wel dat de relatie met je buren ook wat waard is. It works both ways; de buurvrouw kan ook drummen als hobby oppakken (succes met thuiswerken!) of de TV tegen jouw muur hangen en om 3 uur 's nachts net ff te hard zetten. Kun je de politie bellen, maar die gaan de eerste 10 jaar niks voor elkaar krijgen.

Met andere woorden; het is makkelijker en sneller om het samen op te lossen. Het feit dat je naar een omkasting wil gaan kijken lijkt me een heel goed begin. Het toont in ieder geval aan dat je haar wel klachten serieus neemt.

En dan nog iets; meestal is vooraf communiceren veel handiger dan achteraf. Dus niet als alles al definitief is even komen melden, maar als er nog over gesproken kan worden.

P.S. Overigens lijkt de TS welwillend, dus het is meer voor de "pech voor de buurvrouw"-posters

[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 11-06-2021 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

timberleek schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:09:
[...]

In de basis moet de documentatie van de fabrikant gewoon kloppen natuurlijk. Maar in het geval dat het toch blijkt af te wijzen terwijl het systeem is opgehangen volgens de instructie van de fabrikant, dan is dat wel de manier van werken.

Dan moet het systeem alsnog conform de eisen gemaakt worden.
- Dat kan zijn door fouten tijdens de installatie recht te zetten.
- Dat zou in dit geval eventueel met een externe oplossing kunnen (verplaatsen, behuizing bouwen etc)
- Of door de fabrikant erbij te trekken en er een non-conformiteits zaak van te maken (niet het makkelijkste pad).

We kunnen moeilijk zeggen "Ja hij voldoet niet aan de normen, maar er wat aan doen is onhandig. Dus we gaan het alsnog toestaan".

*dit is even los van het feit of jouw systeem te luid is of niet.
De documentatie zal best kloppen, in open ruimte, op voldoende afstand, zonder resonantie of muren die het geluid kunnen weerkaatsen. De regels zeggen alleen dat de echte waarde telt, gemeten op de erfgrens etc, niet een waarde gemeten in een lab. Door plaatsing en aanpassingen als zo'n kast kan het zelfs lager uitkomen dan de "specs", maar door 'm voor een muur te zetten met de output gericht op de buren ook zeker hoger. Een kwartslag draaien kan dan al veel helpen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• armageddon_2k1
redwing schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:05:
[...]

Ik vraag me meer af wat jij wil bereiken. Want je hebt gelijk dat we hier op tweakers zitten, maar dat wil niet zeggen dat het alleen om het technische aspect gaat. Sterker nog, het probleem is hier vooral het menselijke aspect.

Want het is echt niet zo dat we na een meting kunnen zeggen dat buurvrouw niet moet zeuren of per direct de airco weer trashen omdat hij niet aan de eisen voldoet. Die meting is dus leuk om te kijken wat de precieze status is, maar zal totaal niet helpen met een oplossing.
Ik zal rustig uitleggen wat ik wil bereiken, want ik ben het met je eens.

Het menselijk aspect is zeker erg belangrijk dat ben ik met je eens, maar er is ook een wettelijke richtlijn. Indien daaraan voldaan is, dan heb je een andere discussie dan als daar niet aan voldaan is. Persoonlijk lijkt het mij evident dat je dat eerst uit wil sluiten op het moment dat je een conflict krijgt.

Het is nog helemaal niet zeker dat daaraan voldaan is namelijk. De spec sheets van de fabrikant zijn tegenstrijdig en bevatten geen informatie hoe de geluidsmeting gedaan is. Daarnaast worden sound power en sound pressure uitwisselbaar gebruikt door mensen in dit topic. Ook de meetopstelling die benodigd is vanuit de norm is onduidelijk. Het effect van de opstelling kan al snel in de orde van de 10dB pressure liggen. En dan hebben we het nog niet eens over temporele effecten en tonaliteit.

Echter, er is iets dat me opvalt hier in dit topic vergeleken met andere topics. Als je naar het Corona topic of een ander wetenschappelijk topic gaat, dan wordt keihard afgestraft als mensen zelf met tabelletjes en grafiekjes komen om hun punt te bewijzen. Dat komt namelijk omdat zo'n beetje iedereen niet in staat is de complexe materie van Corona echt goed in te schatten, behalve mensen die echt ingevoerd zijn in de materie. En dat vind ik volledig terecht.

Maar in dit topic, wordt er gewoon te pas en te onpas grafiekjes naar voren gehaald, mensen zijn niet bekend met hoe dB's echt werken en verwarren dB(A) met dB en dB pressure met dB power en weet ik wat nog meer. Sound pressure een sound power verwarren is een beetje hetzelfde als joule en ampere door elkaar halen.
Het is dan gewoon een nutteloze discussie dan waar je geen enkele conclusie aan kan verbinden. Dan wordt vervolgens gezegd dat je maar even met je telefoon moet meten en een paper gebruikt als ondersteuning dat bij 1 iPhone 6 met een bepaalde app dit dan wel representatief zou zijn.

Persoonlijk vind ik dat gewoon hypocriet. Puur dat we Tweakers zijn wil niet zeggen dat we in staat zijn dan maar elk natuurkundig principe te doorgronden met wat basiskennis. De discussie is namelijk van hetzelfde bedenkelijke niveau als een paar mensen die op Feesboek zonder enige kennis van zaken medische papers doorsturen om kritisch te zijn op vaccins maar denken dat wel te kunnen doen omdat ze achter de receptie in een ziekenhuis werken. Misschien wat gechargeerd, maar het is mijn inziens dezelfde glijdende schaal....

Dan nog even over de documentatie van fabrikanten..... Als iemand die zelf bij een grote fabrikant gewerkt heeft kan ik je vertellen dat de spec sheets kolder zijn. Die zijn in de meest ideale omstandigheden tot stand gekomen in samenwerking met test-labs die betaald krijgen door die fabrikanten. Hang je de unit verkeerd op, zoals een stemvork zwevend of op een klankkast, knal je met 10dB pressure omhoog. Er zijn gewoon teveel variabelen om dit allemaal maar gewoon van de spec sheets af te leiden. Meten is weten, en dan meten door een expert. Wellicht kom je erachter dat er alleen maar een rubberen ringetje mist waardoor het ervaren geluid met 10dB pressure afneemt.

Maar enfin, ik ga me er niet meer druk over maken. Althans, dat ga ik proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-06-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

redwing schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:00:
[...]

Ik had vooraf gekeken wat de beste plek was om de unit op te hangen, waarbij de unit zo ver mogelijk van de buren en vooral hun ramen zit.

[...]

Tja, als je eerst bij de buurvrouw gaat informeren of ze het eens is met een airco en ze zegt dat ze vooral 's nachts gevoelig is voor geluid is de plek zo dicht mogelijk voor haar slaapkamerraam natuurlijk ook niet de meest handige optie. En daarmee is de buurvrouw niet zielig, maar wel begrijpelijk. En voorlopig hoor ik vooral dat de unit daar hangt omdat dat goed uitkomt voor de binnenunit maar niet omdat er geen andere/betere plek zou zijn.
Maar toch met open raam slapen, dus ja die neem ik met een redelijke korrel zout. Aan de andere kant is het misschien inderdaad een vervelend hard geluid, maar ik zit dan zelf ook in kamp airco want wil geen huis meer zonder.
Daarnaast wordt ik ook spontaan gevoelig voor licht als mijn buren ieder jaar weer voor 100k aan kerst lampen naar buiten slepen, en de straat door 999 miljoen lumen verschroeid wordt.

Maar goed dat moeten zij als goede buren oplossen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Uzuhl schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Maar toch met open raam slapen, dus ja die neem ik met een redelijke korrel zout. Aan de andere kant is het misschien inderdaad een vervelend hard geluid, maar ik zit dan zelf ook in kamp airco want wil geen huis meer zonder.
Daarnaast wordt ik ook spontaan gevoelig voor licht als mijn buren ieder jaar weer voor 100k aan kerst lampen naar buiten slepen, en de straat door 999 miljoen lumen verschroeid wordt.

Ik ben al jaren pro-airco. Ik vind ook echt een recht, echter zal ik altijd met een airco rekening houden met de buren. Er is een mogelijkheid om de overlast voor een beetje geld te verplaatsen. Zoveel kost dat ook weer niet. Doe dat dan ook gewoon, ben je gelijk van de vervelende situatie af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
@Anoniem: 37297

Misschien heb ik het gemist, maar ik heb vgm nog geen situatieschets gezien.

In mijn hoofd is de situatie nu zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOKX7Es-URwbIfVNgC6K-WO17fA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nDaFSfj65ZGlzj1Cmd2Zzs5D.png?f=user_large

De discussie of het aan een norm voldoet oid lijkt me niet zo nuttig nu.
Maar een situatieschets kan wel helpen in geluidsreductie ideeën.
Bij mijn situatieschets zou mijn eerste ingeving zijn om hem een kwartslag te draaien op de huidige plek. Dan gaat het geluid niet langer naar de buren en je hoeft niks te verbouwen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Anoniem: 455473 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:25:
[...]

Ik ben al jaren pro-airco. Ik vind ook echt een recht, echter zal ik altijd met een airco rekening houden met de buren. Er is een mogelijkheid om de overlast voor een beetje geld te verplaatsen. Zoveel kost dat ook weer niet. Doe dat dan ook gewoon, ben je gelijk van de vervelende situatie af.
Absoluut, uberhaubt gewoon rekening houden met de mensen om je heen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik hier meer in de weekend modus vervelend zit te doen dan serieus discussiëren.
timberleek schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:25:
@Anoniem: 37297

Misschien heb ik het gemist, maar ik heb vgm nog geen situatieschets gezien.

In mijn hoofd is de situatie nu zoiets:
[Afbeelding]

De discussie of het aan een norm voldoet oid lijkt me niet zo nuttig nu.
Maar een situatieschets kan wel helpen in geluidsreductie ideeën.
Bij mijn situatieschets zou mijn eerste ingeving zijn om hem een kwartslag te draaien op de huidige plek. Dan gaat het geluid niet langer naar de buren en je hoeft niks te verbouwen
Het melodramatische beeld wat in mijn hoofd is geschetst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59UpVwMnN3ZLgm_ttLQpLsqOywM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xotgmbtp8rszEi6jdxMbYEeN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Uzuhl op 11-06-2021 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Uzuhl schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Met het raam open slapen is niet ongebruikelijk hoor. 's Avonds koelt het af, dus de avond en de nacht zijn bij uitstek dé momenten om je ramen open te zetten. Overdag kun je beter alles dicht houden. Op onze vorige woning hadden we rolluiken. Die waren in de hete periodes standaard dicht aan de kant van het huis waar de zon op stond. 's Avonds gewoon alles open.

Maarja, ik ben dus kamp anti-airco. We hadden er in onze vorige woning wel 1, maar dat was een wat ruim uitgevoerde mobiele airco waarvan we de slang hadden aangesloten op een ongebruikte dakdoorvoer voor een droger. Die was echt alleen bedoeld om tijdens de allerheetste dagen de bovenverdieping een klein beetje af te koelen voor we gingen slapen. Vooralsnog denken we er geen nodig te hebben waar we nu wonen.

Tegen licht kun je je natuurlijk vrij makkelijk wapenen. Daar hebben ze "verduisterende gordijnen" voor uitgevonden. Maar die heb je vast al, want anders heb je in de zomer 's ochtends om 05:30 uur elke dag last van het licht. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
JB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:37:
[...]

Hoeveel dB maakt die dan?
Geen idee hoeveel, in elk geval niet vaak genoeg

[ Voor 6% gewijzigd door Woody179 op 11-06-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:20
Hoe zou je het vinden als de buurvrouw van die 'droomvangers' ophangt in haar tuin net aan de erfgrens, en dat je de hele nacht en ook overdag belletjes hoort.

En dan verwacht ik een antwoord dat zij die meuk dan maar moet weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Ps3gamer91 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:05:
[...]

Voor een airco is in veel gevallen wel een omgevingsvergunning voor bouwen nodig, zeker als deze minimaal 0,5 m uitsteekt. Volgens de Woningwet geldt dit dan als een toename van het bouwvolume van de woning en dan is er een vergunning nodig.
Denk je dat mensen dit doen? Ik weet zeker dat niemand dat doet en dat veel gemeentes dit oogluikend toestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamarrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-05 06:54
Ik heb niet het hele topic gelezen, wellicht is deze vraag al beantwoord, maar gaat het om een rijtjeswoning of zijn de huizen niet aan elkaar verbonden?

Het dak van een uitbouw het vaak geen goede spouw, waardoor er veel resonantie doordringt in de woning. Als jouw woning aansluit op die van de buurvrouw kan ik me voorstellen dat dat voor haar ook een hoorbaar geluid geeft.

De buitenunit van mijn airco staat ook op de uitbouw, en binnen hoor ik deze best goed. Ik kan me voorstellen dat sommigen hier niet van zouden kunnen slapen. Buiten hoor ik er echter helemaal niks van - het is dus puur de resonantie. Dit is op te lossen door de airco aan de muur te hangen met speciaal daarvoor gemaakte beugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:35:
[...]

Met het raam open slapen is niet ongebruikelijk hoor. 's Avonds koelt het af, dus de avond en de nacht zijn bij uitstek dé momenten om je ramen open te zetten. Overdag kun je beter alles dicht houden. Op onze vorige woning hadden we rolluiken. Die waren in de hete periodes standaard dicht aan de kant van het huis waar de zon op stond. 's Avonds gewoon alles open.

Maarja, ik ben dus kamp anti-airco. We hadden er in onze vorige woning wel 1, maar dat was een wat ruim uitgevoerde mobiele airco waarvan we de slang hadden aangesloten op een ongebruikte dakdoorvoer voor een droger. Die was echt alleen bedoeld om tijdens de allerheetste dagen de bovenverdieping een klein beetje af te koelen voor we gingen slapen. Vooralsnog denken we er geen nodig te hebben waar we nu wonen.

Tegen licht kun je je natuurlijk vrij makkelijk wapenen. Daar hebben ze "verduisterende gordijnen" voor uitgevonden. Maar die heb je vast al, want anders heb je in de zomer 's ochtends om 05:30 uur elke dag last van het licht. :)
Als de airco niet nodig is slaap ik ook met open raam, maar de mevrouw in deze kwestie geeft aan gevoelig voor geluid te zijn 's nachts. Mijn reactie daarop was, maar wel met open raam slapen.

Dat was een grapje, meer met de insteek "oh er komt iets nieuws, ik vind dat niets, dus ik heb last van xx". Uit wat de TS verteld maak ik op dat ze elkaar al langer kennen, regelmatig spreken, en dan zeker als buren moet dat iets geweest zijn wat besproken is geweest. "Hey goh, leuk dat het gezellig gisteravond was maar ik ben gevoelig voor geluid, zou je voortaan.... etc"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Operativus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn Airco. (Een tweede generatie Heinkel 2takt
Klimaanlage) Ik had werkelijk al alles geprobeerd, want de airco maakte inderdaad buiten erg veel geluid. Nu hadden ik en mijn vrouw geen zelf geen last van dat geluid, maar we vonden het wel vervelend dat een deel van de omwonende hier regelmatig over klaagde. Uiteindeijk hebben we dit vrij eenvoudig op weten te lossen. We hebben deze van de buitenmuur gesloopt en deze in onze slaapkamer geplaatst. De buurt blij en wij behouden onze koele kamer. Natuurlijk maakt dit wel herrie op onze slaapkamer, maar daar merken we toch niets van want we liggen immers toch al te slapen. (en soms ook andere dingen hihi) Ik hoop dat mijn tip kunt gebruiken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:32:
[...]

[...]

Tsjah daar kan ik niets mee. Ik ben het met je eens hoor, externe factoren hebben zeker een invloed. Ook de tolerantie mbt geluid van mensen. De een heeft er last van, de ander niet.
Het is niet relevant of je er iets mee kan, de crux is dat je er iets mee doet. Van tevoren, dan wel naderhand.

Dit is absoluut zuur, ik wil je toch echt op het hart drukken dat bij beschikbare data je positie anders is dan je graag wil. Hoe onderlegd is de buurdame, dat is net zo’n vraag als wat is de verstandhouding waard.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-06 10:05
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:35:
[...]

Als je dit soort omgevingsgeluiden niet wil horen dan moet je naar een hutje op de hei verhuizen. Maar ook dan zal er wat zijn.
Ah het beroemde hutje op de hei argument. Dat zei mijn voormalige tokkie buurman ook tegen me toen ik klaagde over de structurele overlast die zij veroorzaakten.

Het is toch grappig dat de overlastveroorzakers zelf nooit op het idee komen om naar een hutje op de hei te verhuizen zodat niemand last van ze heeft.

Vat dit niet te persoonlijk op trouwens, ik ken je verder niet en je komt verder niet over als een tokkie of zo. Maar dit zinnetje (hutje op de hei) triggert mij gigantisch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:30
Operativus schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:55:
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn Airco. (Een tweede generatie Heinkel 2takt
Klimaanlage) Ik had werkelijk al alles geprobeerd, want de airco maakte inderdaad buiten erg veel geluid. Nu hadden ik en mijn vrouw geen zelf geen last van dat geluid, maar we vonden het wel vervelend dat een deel van de omwonende hier regelmatig over klaagde. Uiteindeijk hebben we dit vrij eenvoudig op weten te lossen. We hebben deze van de buitenmuur gesloopt en deze in onze slaapkamer geplaatst. De buurt blij en wij behouden onze koele kamer. Natuurlijk maakt dit wel herrie op onze slaapkamer, maar daar merken we toch niets van want we liggen immers toch al te slapen. (en soms ook andere dingen hihi) Ik hoop dat mijn tip kunt gebruiken!
:? :? :? :? :? :? je hebt de buitenunit binnen gezet? 7(8)7

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Blauwschaap schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:57:
[...]

Ah het beroemde hutje op de hei argument. Dat zei mijn voormalige tokkie buurman ook tegen me toen ik klaagde over de structurele overlast die zij veroorzaakten.

Het is toch grappig dat de overlastveroorzakers zelf nooit op het idee komen om naar een hutje op de hei te verhuizen zodat niemand last van ze heeft.

Vat dit niet te persoonlijk op trouwens, ik ken je verder niet en je komt verder niet over als een tokkie of zo. Maar dit zinnetje (hutje op de hei) triggert mij gigantisch ;)
Het was ook een beetje "bij wijze van spreke" ;)

Ik wil de klachten van mijn buurvrouw zeker serieus nemen (hihi) maar ook een mode vinden waarop wij de airco gewoon fijn kunnen gebruiken vooral als er een hittegolf komt.

Ik wil nog jaren met plezier naast ze wonen en af en toe een biertje drinken met ze, en wil er zeker wat aan doen. Maar als dit niet het gewenste resultaat levert dan moet dat ook een uitkomst zijn. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Operativus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-04-2024
Martinusz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:59:
[...]

:? :? :? :? :? :? je hebt de buitenunit binnen gezet? 7(8)7
Dat viel nog niet mee want ik moest een extra gat in de muur boren zodat de slang ook weer naar binnen kon. De unit heb ik op de kamer van mijn kinderen gezet. Die slapen daar wel doorheen en kunnen goed tegen de warmte die de unit genereerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Modbreak:Na vorige week een mysterieus kastje, nu is het een a/c. Waarom gaan mensen de laatste tijd helemaal los op een topic. :?

Ik stel voor dat iedereen even afkoelt (pun intended), want dit is geen slowchat, geen HK en de reacties mogen allemaal wel een stuk minder polariserend en een stuk meer constructief, ook jegens TS. Ik heb een paar posts verwijderd, maar ik had met gemak de helft van dit topic weg kunnen halen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:17
slowchat

[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 11-06-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:38
slowchat

[ Voor 90% gewijzigd door Señor Sjon op 11-06-2021 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
slowchat

[ Voor 90% gewijzigd door Señor Sjon op 11-06-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:59
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:01:
[...]

Het was ook een beetje "bij wijze van spreke" ;)

Ik wil de klachten van mijn buurvrouw zeker serieus nemen (hihi) maar ook een mode vinden waarop wij de airco gewoon fijn kunnen gebruiken vooral als er een hittegolf komt.

Ik wil nog jaren met plezier naast ze wonen en af en toe een biertje drinken met ze, en wil er zeker wat aan doen. Maar als dit niet het gewenste resultaat levert dan moet dat ook een uitkomst zijn. :)
Wat is je bezwaar tegen verplaatsen eigenlijk? Je hebt er zelf toch geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

*lees de modbreak nog eens*

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 11-06-2021 13:06 ]

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:25
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:47:
[...]

Denk je dat mensen dit doen? Ik weet zeker dat niemand dat doet en dat veel gemeentes dit oogluikend toestaan.
Als niemand ze er op wijst wel ja. Maar als het daadwerkelijke regels zijn en 1 van de buren vraagt om te handhaven zullen ze dat wel gaan doen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
MarcoC schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:05:
[...]

Wat is je bezwaar tegen verplaatsen eigenlijk? Je hebt er zelf toch geen last van.
Omdat het vrij veel rompslomp geeft en ik me afvraag of dit op korte termijn mogelijk is.
En ten tweede omdat ik vrijwel zeker weet dat mijn fijngehorige buurvrouw dan de unit nog weet te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
[...]

Alles leuk en wel, maar er is ook nog zoiets als een goede buur zijn. Waarom gelijk aansturen op een juridisch conflict?

In gesprek blijven en kijken wat er mogelijk is dus, zoals een geluidsdempende omkasting. Heeft de buur aangegeven wat zij als storend ervaart, het geluid vd compressor of resonantie? Dat laatste kan nog eens aangepakt worden middels (extra) demping op de bevestingspunten.

TS is vast niet de enige met deze situatie in deze tijd van sterke klimaatschommelingen, er zijn vast meerdere wegen naar Rome, binnen alle redelijkheid natuurlijk.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:07:
[...]

Omdat het vrij veel rompslomp geeft en ik me afvraag of dit op korte termijn mogelijk is.
En ten tweede omdat ik vrijwel zeker weet dat mijn fijngehorige buurvrouw dan de unit nog weet te horen.
Het is het meest praktische, technisch eenvoudig, het vraagt enkel wat communicatie en toegeven dat er een steekje is laten vallen bij aanvang. Waar wringt het. De rest is planning, bij voorbaat uitsluiten want het is een open vraag, stel de vraag, dan is die niet langer open 😎

Dat tweede, dat is projecteren. Je weet het niet. In hoeverre dat zelfs maar een risico is, dat is afhankelijk van a) de verstandhouding en dan b) de communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:37
Heb je anders nog een foto van de situatie zodat we nog kunnen meedenken? Foto's maken het verhaal vaak een stuk duidelijker! Hoe is het trouwens gegaan met de airco vannacht uit? Het was natuurlijk geen hele warme nacht. Ik merk bij ons wel dat als we de ramen weer dichtdoen (we hebben geen airco), dat de warmte meteen weer oploopt omdat het in de muren en in het plafond zit.

Bij hebben trouwens screens achter opgehangen als eerste middel om de temperatuur te verlagen en als tweede optie hebben we een airco achter de hand om evt. te installeren. Gelukkig kan hij bij ons gewoon op het garagedak, naast die van de buurman :+ Ik heb de airco van de buren overigens nooit gehoord ondanks dat hij wel flink heeft staan blazen, dus er zijn echt wel stille units te vinden en mogelijk ook wel stillere units.

Heb je al contact gehad met de installateur over het aantal decibel op 1 meter en of het echt wel is toegestaan? Ik kan het even niet terugvinden of je daar nog wat mee had gedaan. Gezien de specificaties, zag ik iemand zeggen, op 2,5 meter zijn afgegeven. Het aantal decibel op 1 meter was volgens mij te hoog dus dan is de klacht van de buurvrouw mogelijk ook wat logischer en mogelijk voldoe je daarmee ook niet aan wet- en regelgeving. Bij onze buren staat momenteel een opblaasbaby voor de deur, dat ding maakt toch ook een herrie. Het is gewoon een "doordreunend" geluid wat je niet kan weghalen. Noise cancelling doppen werken goed, maar ja: daar ga je niet mee slapen (dat zou ook wel de wereld op zijn kop zijn). En ik wil ook niet de hele avond met noise cancelling doppen op zitten (gelukkig is de verstandshouding goed en zetten ze hem om 7 uur gewoon uit omdat we dat gevraagd hebben, dit heeft natuurlijk ook weinig met comfort/investering te maken).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 13:08

dragonhaertt

@_'.'

Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:07:
[...]

Nu verschuif je van "Ik wil de buurvrouw zo min mogelijk overlast veroorzaken" naar "Ik wil dat de buurvrouw niet zeurt."

Voordat je die aanname als waarheid gaat zien, wat probeer je nou precies te bereiken? Als je minder overlast wil veroorzaken dan zorg je er gewoon voor dat die unit wordt verplaatst.

Als je geen gezeur wil dan kan je even vragen of de nieuwe stille stand voldoende is, en daarna over alternatieven nadenken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is geen slowchat, geen HK en de reacties mogen allemaal wel een stuk minder polariserend en een stuk meer constructief, ook jegens TS. Voel je de behoefte om een lollige oneliner in te tikken? Ga dan naar Tweakers Huiskamer