*snip* Nog steeds geen HK hier.
[ Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 11-06-2021 13:26 ]
[ Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 11-06-2021 13:26 ]
[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 11-06-2021 13:26 ]
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Toch merk ik dat je in het topic wel heel erg "afgeeft" op de buurvrouw als de zeur. Ik snap echt wel dat je baalt van de situatie en van wat er nu gebeurt, maar je moet niet vergeten dat ze van tevoren wel haar zorg heeft uitgesproken en dat je natuurlijk wel overlast bezorgt voor je buurvrouw ten gunste van jouw comfort. Even los van of dat binnen wettelijke kaders valt of niet. Ik zie wel dat je zegt dat je eruit wil komen, maar het lijkt erop alsof je er alleen uit wil komen zodat zij niet meer zeurt.Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:07:
[...]
Omdat het vrij veel rompslomp geeft en ik me afvraag of dit op korte termijn mogelijk is.
En ten tweede omdat ik vrijwel zeker weet dat mijn fijngehorige buurvrouw dan de unit nog weet te horen.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Prima insteek om er samen uit te willen komen en de relatie intact te laten. Ik hoop dan dat je in je communicatie naar je buurvrouw hier ook rekening mee houdt. Als ervaringsdeskundige van het "ontvanger" zijn van "dan ga je maar in een hutje op de hei wonen" kan ik je in ieder geval als tip meegeven dat dit de relatie ernstig verziektSlasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:01:
[...]
Het was ook een beetje "bij wijze van spreke"
Ik wil de klachten van mijn buurvrouw zeker serieus nemen (hihi) maar ook een mode vinden waarop wij de airco gewoon fijn kunnen gebruiken vooral als er een hittegolf komt.
Ik wil nog jaren met plezier naast ze wonen en af en toe een biertje drinken met ze, en wil er zeker wat aan doen. Maar als dit niet het gewenste resultaat levert dan moet dat ook een uitkomst zijn.
Belangrijke vraag is: wat is nu hemelsbreed de afstand tussen de buitenunit en het slaapkamerraam van de buurvrouw?Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:07:
[...]
Omdat het vrij veel rompslomp geeft en ik me afvraag of dit op korte termijn mogelijk is.
En ten tweede omdat ik vrijwel zeker weet dat mijn fijngehorige buurvrouw dan de unit nog weet te horen.
[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 11-06-2021 13:26 ]
Okee, dit staat weer haaks op je vorige opmerking van 5 minuten ervoor dat je haar klachten serieus neemt.Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:07:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-06-2021 13:23 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Aircobedrijven zijn natuurlijk erg druk, dus je hebt kans dat je lang moet wachten inderdaad, maar heb je het ook al eens voorgelegd bij de installateur, zij zullen echt niet onbekend zijn met dit probleem?Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:07:
[...]
Het laat wel zien dat je bereid bent mee te denken.Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:07:
[...]
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Anoniem: 455473
Dat zie ik eigenlijk niet, je kan zeggen dat je meedenkt naar oplossingen, maar bij de rijdende rechter/de kantonrechter zal je pas echt sterk staan dat als je echt concrete stappen hebt genomen om het te verminderen (i.e. een ombouw of verplaatsing)Tacoos schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:29:
[...]
Het laat wel zien dat je bereid bent mee te denken.
Mocht het alsnog uit de hand lopen richting rijdende rechter/rechtzaak heb je in ieder geval aantoonbaar je best gedaan de situatie te verbeteren...
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Geef me even de tijdAnoniem: 455473 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:34:
[...]
Dat zie ik eigenlijk niet, je kan zeggen dat je meedenkt naar oplossingen, maar bij de rijdende rechter/de kantonrechter zal je pas echt sterk staan dat als je echt concrete stappen hebt genomen om het te verminderen (i.e. een ombouw of verplaatsing)
Elect a clown, expect a circus.
Anoniem: 512943
In mijn huis is het dan binnen een uur weer warm omdat de warmte in de muren gaat zitten. Misschien speelt dat bij TS ook. Dan heb je er weinig aan.Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:37:
Wat is het eigenlijk het probleem om airco gewoon van 9u 's ochtends tot 10u 's avonds te laten draaien en daarna niet?
Dan is het en koel in je slaapkamer en stil voor de buurvrouw?
Dan gebeurd dit;Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:37:
Wat is het eigenlijk het probleem om airco gewoon van 9u 's ochtends tot 10u 's avonds te laten draaien en daarna niet?
Dan is het en koel in je slaapkamer en stil voor de buurvrouw?
[ Voor 4% gewijzigd door JB op 11-06-2021 13:47 ]
Mijn boefje is liev!
Nou ja, als iemand een handhavingsverzoek indient tegen het ontbreken van een simpele vergunning voor een airco, zal de afdeling handhaving niet stel op sprong handhaven (prioritering).Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:47:
[...]
Denk je dat mensen dit doen? Ik weet zeker dat niemand dat doet en dat veel gemeentes dit oogluikend toestaan.
''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''
Hij is de verticale scalering?JB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:46:
[...]
Dan gebeurd dit;
[Afbeelding]
Einde werkdag "homeoffice" airco uit...
Zonder je temperaturen te zien kan dit net zo goed 1 graad zijn die hij omhoog schiet, dat zegt helemaal niksJB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:46:
[...]
Dan gebeurd dit;
[Afbeelding]
Einde werkdag "homeoffice" airco uit...
De temperatuur is vaak ook niet het grootste probleem, dat zit hem voornamelijk in de luchtvochtigheid.Zebby schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:11:
[...]
Zonder je temperaturen te zien kan dit net zo goed 1 graad zijn die hij omhoog schiet, dat zegt helemaal niks
Hier is mijne: [Afbeelding]
Je ziet dat het verschil mega meevalt, plus dit is met de deur open want ik probeer de kamer van mijn dochter primair te koelen, vandaar dat hij na 6/7u weer omhoog gaat. Daar ziet de curve er zo uit:
[Afbeelding]
Let op - die kamer staat de hele godganse dag in de zon, en dit is een jaren 70 woning met brak geïsoleerde deur daar.
De muren zo warm dat ze binnen een uur de kamer weer opwarmen?MarcoC schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:44:
[...]
In mijn huis is het dan binnen een uur weer warm omdat de warmte in de muren gaat zitten. Misschien speelt dat bij TS ook. Dan heb je er weinig aan.
Bij langdurige warmte wel. Het nadeel van een goed geïsoleerd huis: houdt warmte vast. Prettig in de winter, minder prettig in de zomerRacing-Paradise schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:18:
[...]
De muren zo warm dat ze binnen een uur de kamer weer opwarmen?
De bron verder weg zetten van punt van overlast helpt in theorie altijd, hoeveel is afhankelijk van de huidige afstand tot punt van overlast versus situatie na verplaatsing.Zebby schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:11:
[...]
...
Wat betreft airco verplaatsen, dat is niet zo simpel als even opschuiven, daar moeten de leidingen op worden aangepast, en mogelijk zelfs af- en aankoppelen. Met de huidige drukte van de monteurs gaat dat naast de nodige tijd ook 't nodige geld kosten, en ga je daar nou echt veel lawaai mee winnen? Ik kan sowieso moeilijk geloven dat ze de unit hoort, meestal zijn het de vibraties.
Heb je misschien een foto van de situatie? Dat maakt het wat makkelijker meekijken in wat het probleem is, en wat de mogelijkheden zijn.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Tja je vraagt hulp, maar realiseert zelf dat het er nogal aso uitziet op de foto dus plaats je hem maar niet. Wat wil je, hulp of je gelijk halen?Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:31:
@Tacoos Een begrijpelijke vraag, die ik hier (Slasher in "Buurvrouw klaagt over geluid airco") al heb beantwoord waarom ik dat (nog) niet gedaan heb.
Het is redelijk standaard om je raam open te zetten hoor. Hier staat ie (ondanks de airco) ook nog meestal open. Alleen als het echt heet buiten is gaat het raam dicht en alleen op de airco, omdat die anders te hard moet werken en teveel geluid maakt. Maar frisse buitenlucht is vele malen fijner dan die droge airco-lucht. En dat verschil merk je goed.Uzuhl schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:21:
[...]
Maar toch met open raam slapen, dus ja die neem ik met een redelijke korrel zout. Aan de andere kant is het misschien inderdaad een vervelend hard geluid, maar ik zit dan zelf ook in kamp airco want wil geen huis meer zonder.
Als iemand een bouwlamp op jouw raam zet kan ik me toch voorstellen dat je dat minder fijn vindt en er iets aan gedaan wilt hebben. Alhoewel ik dit soort superlatieven nogal overdreven vind.Daarnaast wordt ik ook spontaan gevoelig voor licht als mijn buren ieder jaar weer voor 100k aan kerst lampen naar buiten slepen, en de straat door 999 miljoen lumen verschroeid wordt.
Maar goed dat moeten zij als goede buren oplossen
[removed]
Hm, op Tweakers (en andere anonieme online fora) is het toch vaak een kwestie van de nuttige reacties eruit filteren. We kunnen beter helpen als we de situatie goed kennen. Die comments krijg je toch al, gewoon voorbij lezen in zoverre je dat lukt. Uiteraard wel foto's die dusdanig anoniem zijn dat je locatie niet achterhaald kan worden, just in case.Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:31:
@Tacoos Een begrijpelijke vraag, die ik hier (Slasher in "Buurvrouw klaagt over geluid airco") al heb beantwoord waarom ik dat (nog) niet gedaan heb.
Ik vind het er niet aso uitzien. Maar gezien de reacties die hier over het algemeen voorbij kwamen gister en vandaag ben ik de grootste tokkie in de wereld die het lef had om een buitenunit op zijn eigen grond neer te zetten. Weliswaar op de erfgrens. En waar ik hier ook al heb aangegeven dat in retrospekt ik dat beter anders had kunnen (laten) doen.jessy100 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:34:
[...]
Tja je vraagt hulp, maar realiseert zelf dat het er nogal aso uitziet op de foto dus plaats je hem maar niet. Wat wil je, hulp of je gelijk halen?
[ Voor 6% gewijzigd door Slasher op 11-06-2021 14:38 ]
Volgens mij zoek je een oplossing voor je probleem. Dat de plaatsing niet optimaal is lijkt me intussen wel duidelijk (maar ook weer begrijpelijk ivm kortere leidingen). Maar om tot een goede oplossing te komen, zonder alteveel aan te moeten passen, is het toch handig om iig een schets oid te hebben.Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:38:
[...]
Ja die heb ik wel. Maar ik ben bang dan helemaal neergesabeld ga worden, en dat iedereen helemaal over de rooie gaat dat ik me als een aso heb gedragen met de plaatsing van de buitenunit.
Dus daar pas ik op dit moment voor
[removed]
Dus het is tegenwoordig zo dat je reacties (die mogelijk correct zijn) mag negeren in een discussie, omdat de inhoud je niet bevalt?Zebby schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:35:
[...]
Hm, op Tweakers (en andere anonieme online fora) is het toch vaak een kwestie van de nuttige reacties eruit filteren. We kunnen beter helpen als we de situatie goed kennen. Die comments krijg je toch al, gewoon voorbij lezen in zoverre je dat lukt. Uiteraard wel foto's die dusdanig anoniem zijn dat je locatie niet achterhaald kan worden, just in case.
[removed]
Kun je daar niet een geluid-dempend schotje tussen zetten? Als je er daarnaast op let dat de unit zelf 'contactloos' is neergezet zou je al een groot gedeelte van het geluid kwijt moeten zijn.Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:42:
Het betreffende raam is het raam rechtsonder
[Afbeelding]
[removed]
Dat is wel heel selectief lezen. Je mag doen wat je wilt natuurlijk, maar het is uiteindelijk aan de TS om inderdaad te kiezen op welke reacties hij reageert. Mag je in het echte leven ook doen hoor, ik doe het vaak genoeg. Dat jij er voor kiest het zo te interpreteren, tja, ook dat magPlaya del C. schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:39:
[...]
Dus het is tegenwoordig zo dat je reacties (die mogelijk correct zijn) mag negeren in een discussie, omdat de inhoud je niet bevalt?
Ga ik de volgende keer ook toepassen in mijn functioneringsgesprek op het werk. Samen met 'daar heb ik geen actieve herinnering aan'.
Snap wat je bedoeltSlasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:42:
Anoniem: 512943
Apart. Het is toch de bedoeling dat de warmte juist niet in de muren zit omdat je hele dag constant koelt (behalve 's nachts).MarcoC schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:44:
[...]
In mijn huis is het dan binnen een uur weer warm omdat de warmte in de muren gaat zitten. Misschien speelt dat bij TS ook. Dan heb je er weinig aan.
Zoals @Crxtreem vraagt, staat de unit direct op het platte dak of zit er nog iets van massa / demping onder? Misschien dat je buurvrouw voornamelijk de resonantie via de constructie hoort en niet de compressor of fan zelf.Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:42:
[Afbeelding]
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Dat is ook niet heel slim geplaatst.. roepen dat de buurvrouw haar raam dicht moet doen is natuurlijk de omgekeerde wereldSlasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:42:
[Afbeelding]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Wat leidingen betreft is dat wel degelijk een logische plek hoor, al had ik de leidingen dan buiten langs laten lopen en bovenin doorgeboord ipv onderin en de leidingen nu binnen hebben (neem ik aan).revolution-nl schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:49:
[...]
Dat is ook niet heel slim geplaatst.. roepen dat de buurvrouw haar raam dicht moet doen is natuurlijk de omgekeerde wereld![]()
Kan je de unit niet laten verplaatsen, naar het midden of gewoon op de BGG in je tuin (evt. met omkasting)
Aangeven dat je de unit wilt verplaatsen omdat je het vervelend dat ze hinder ondervind en daar bereid bent om kosten voor te maken en dat het daarmee klaar is.
De afstand is hemelsbreed iets meer dan een meter naar het eerste raam. De airco verplaatsen zal zeker wel een duidelijk positief effect hebben voor je buurvrouw.Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:42:
[Afbeelding]
TS heeft zelf verzaakt om hier bij de plaatsing over na te denken, beetje vreemd dat de buurvrouw nu de rekening mag betalen.Zebby schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:52:
[...]
Wat leidingen betreft is dat wel degelijk een logische plek hoor, al had ik de leidingen dan buiten langs laten lopen en bovenin doorgeboord ipv onderin en de leidingen nu binnen hebben (neem ik aan).
Ook vind ik het krom dat hij de kosten zou moeten dragen, dat is op zijn minst gedeeld.
Belangrijkste nu is om te weten of vibraties het probleem zijn, of geluid van de fan. Fan lijkt me echt stug, volgens mij is het zelfde model als ik heb, die is grootste gedeelte van de tijd gewoon uit als de kamer eenmaal op temperatuur is.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik dacht dat de buuf de ventilator oid hoort, maar gaat het niet om resonantie/trillingen van het apparaat dat door het dak richting haar plafond gaat aangezien het ding zo te zien op het platte dak staat? Dan gaat een gesloten raam niks helpen.Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:42:
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door iamerwin op 11-06-2021 14:59 ]
Hello. Is it me you're looking for?
Dat zou misschien wel een optie zijn inderdaad. Bedankt voor de tipredwing schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:46:
[...]
Kun je daar niet een geluid-dempend schotje tussen zetten? Als je er daarnaast op let dat de unit zelf 'contactloos' is neergezet zou je al een groot gedeelte van het geluid kwijt moeten zijn.
Wel opletten dat het geluiddempend en niet reflecterend is, anders wordt je er zelf weer wakker vanSlasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:58:
[...]
Dat zou misschien wel een optie zijn inderdaad. Bedankt voor de tip
[removed]
Top dat je de foto toch deeltSlasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:42:
[Afbeelding]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
helaas ben ik voorbereid op dat soort dingen en kan je bij niet naar binnen kijken vanaf de straat.Tukkertje-RaH schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:26:
[...]
Haai - ik ben jouw nieuwe buurman, en ik heb een beetje een vreemde hobby. Ik film graag vanaf de straat wat er bij mensen binnen gebeurt. Is volgens de wet volledig legaal, het filmen vanaf de openbare weg (valt onder de wet vrije meningsuiting). Ik film iedereen die bij jou naar binnen gaat, en alles wat er achter de ramen gebeurt.
Bevalt je dat niet? Dan doe je toch lekker alle gordijnen dicht? En anders heb je pech... Klaar, opgelost, verder met je leven...
Zie je dat dit niet werkt? Zelfs als je wettelijk gelijk hebt (wat, gegeven de comments hierboven sterk in twijfel wordt getrokken) dan nog verziek je door je poot stijf te houden de sfeer enorm. Er komt een dag dat je iets nodig hebt van dezelfde buren waarvan jij hebt geroepen dat ze maar de ramen dicht moeten doen en anders pech hebben - en dan krijg je niet thuis...
Het raam rechtsonder, niet het meest rechter. Ze slaapt dus op de begane grond?Señor Sjon schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:15:
Het meest rechter raam? Dat is zo 5 meter verderop. Nadeel is dat door de opening van het raam, ze precies het geluid vangt als een soort oorschelp. Wellicht 's avonds een keer daar luisteren? Want in silent mode op die afstand zou je vrijwel niks moeten horen. Mijn a/c's staan dichterbij dan dat en die zijn nauwelijks hoorbaar overdag, laat staan 's nachts.
Dit dus, volgens mij als je een 'schuttng' plaatst tussen raam en Airco ben je al heel ver.Señor Sjon schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:15:
Het meest rechter raam? Dat is zo 5 meter verderop. Nadeel is dat door de opening van het raam, ze precies het geluid vangt als een soort oorschelp. Wellicht 's avonds een keer daar luisteren? Want in silent mode op die afstand zou je vrijwel niks moeten horen. Mijn a/c's staan dichterbij dan dat en die zijn nauwelijks hoorbaar overdag, laat staan 's nachts.
Dit is een account.
Nadeel van het rechtse raam is ook wel dat als het open staat het als een soort spiegel het geluid weerkaatst de kamer in.Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:42:
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Crxtreem op 11-06-2021 15:32 ]
Ik weet niet of iemand hier al op had gereageerd, maar het absoluut niets te maken met geluid, de binnen unit hoor je namelijk ook.Palomar schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:54:
Ik vind wel dat je dit van te voren beter had moeten onderzoeken als je buren hebt. Zo'n split unit airco is oa. met een reden gesplitst in 2 units, zodat je binnen niet zo'n ronkend apparaat hebt staan. Dat geluid is nu buiten... als dat vlak naast het slaapkamerraam is van je buren dan vind ik het haast een beetje naar asociaal neigen. En ik kan natuurlijk niet oordelen over het daadwerkelijke geluid, maar mijn ervaring met zulke apparaten in hotels/appartementen is dat ik ze ook vaak niet aanzet, omdat de buitenunit alsnog behoorlijk wat lawaai maakt.
Kortweg, als je buurvrouw aangeeft dat ze er last van heeft zou ik dat serieus nemen.
Helemaal naar links of helemaal naar voren?Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:31:
Update:
Ik heb mijn airco installateur gesproken en deze wil hem tegen gering bedrag naar het eind van de uitbouw verplaatsen. Achteraf gaf hij ook toe dat we dit meteen hadden moeten doen.
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Super!Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:31:
Update:
Ik heb mijn airco installateur gesproken en deze wil hem tegen gering bedrag naar het eind van de uitbouw verplaatsen. Achteraf gaf hij ook toe dat we dit meteen hadden moeten doen.
Helemaal naar links niet naar vorenCoach4All schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:34:
[...]
Helemaal naar links of helemaal naar voren?
En, heb je aan de andere kant dan nog buren die dan (ook) lastig kunnen gaan doen?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Dat zou wat zijn zegMAX3400 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:43:
[...]
En, heb je aan de andere kant dan nog buren die dan (ook) lastig kunnen gaan doen?
Mijn buurman slaapt in een kamer op zijn dakkapel, waar zijn airco bovenop staatMAX3400 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:43:
[...]
Fingers crossed dat inderdaad het verplaatsen en het "reflecteren via het open raam" voldoende oplossing biedt voor het "probleem".Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:45:
[...]
Mijn buurman slaapt in een kamer op zijn dakkapel, waar zijn airco bovenop staat
Ik weet zeker dat ik daar geen last van ga krijgen, maar ja dat dacht ik met mijn buurvrouw ook
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Euhm:Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:45:
[...]
Mijn buurman slaapt in een kamer op zijn dakkapel, waar zijn airco bovenop staat
Ik weet zeker dat ik daar geen last van ga krijgen, maar ja dat dacht ik met mijn buurvrouw ook
Toen ik de aankondiging deed van de plaatsing van de airco vertelde mijn buurvrouw meteen dat ze hoopte dat ze er geen last van zou krijgen, want ze is nogal fijngehorig en kan 's nachts weinig geluid verdragen
Ja ik hoop ook dat dit tegemoet komt aan de buurvrouw, maar goed ik heb in ieder geval mijn goede wil getoond.MAX3400 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:47:
[...]
Fingers crossed dat inderdaad het verplaatsen en het "reflecteren via het open raam" voldoende oplossing biedt voor het "probleem".
Niet heel snel, airco installateurs hebben het drukMAX3400 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:47:
[...]
Wanneer? Morgen? Volgende week? Vergeet je je topic niet te updaten daarna?
Met buurman bedoel ik mijn andere buren
[ Voor 11% gewijzigd door Slasher op 11-06-2021 15:51 ]
Je hebt hem nu al aan, en er is nog geen hittegolf geweest.Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:13:
dat ding staat echt niet het hele jaar snachts te draaien hooguit als er een hittegolf is.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Dit dacht ik ook, als ze na verplaatsing nog steeds last heeft kan ze misschien de draairichting van haar raam omdraaien (ok, is niet zo standaard) dan reflecteert geluid vanaf de andere kant naar binnen.Señor Sjon schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:15:
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
En dan zeg je tegen de buurvrouw dat je hem tot die tijd niet meer ‘s-avonds zult gebruiken. Zet na een week dat ding gewoon iedere avond aan en kijk eens hoe snel ze het merkt (àls ze dat al doet). Je kunt altijd nog verexcuseren dat perongeluk aan gesprongen was als ze wel wat van zegtSlasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:50:
[...]
Niet heel snel, airco installateurs hebben het druk
Hij beloofde het binnen een maand te komen doen. Maar dan zal ik uiteraard weer een update geven.
Anoniem: 93050
Sorry .. oude zeiksnor ? Ik slaap ook met het raam open, in de winter kiertje, nu wagenwijd. En dat ga ik toch echt niet dichtdoen omdat er een brommende airco staat. Ik zou zeggen ... verplaats de airco en/of een geluidsschot: je kunt met de huidige Nederlandse zomers niet verwachten dat iemand voor jou het raam gaat dichtdoen, OF .. ook een oplossing, geef haar een eigen airco. Brommen de airco's gezellig samen, en kan haar raam dicht.Denniz0229 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:20:
[...]
helaas ben ik voorbereid op dat soort dingen en kan je bij niet naar binnen kijken vanaf de straat.
Ik snap heus wel dat je een beetje normaal met je buren om kan gaan en kan overleggen. Maar gezien de TS zijn verhaal komt het er gewoon op neer dat dit een ouwe zeiksnor is die over alles moeilijk doet. Doet ze gewoon haar raam dicht hoort ze niks. Straks mag je je auto niet meer starten na 10en omdat de buurvrouw dit anders hoort.
Nee ik zou er gelijk korte metten mee maken. Maar ik hoef dan ook geen vrienden te zijn met de buren.
Volgens mij hebben ze het rolgordijn ook gewoon dicht snachts, dat zou toch ook moeten dempen?Crxtreem schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:23:
[...]
Nadeel van het rechtse raam is ook wel dat als het open staat het als een soort spiegel het geluid weerkaatst de kamer in.
Misschien als ze een Handdoek tegen het raam hangt aan de binnenzijde is de weerkaatsing een stuk minder.
Niemand zegt dat je het raam niet open mag hebben, maar als je het raam open zet kan je niet vereisen dat de rest van de wereld zich aanpast aan jou geluidsniveau. Of mogen autos ook niet meer door de straat rijden, vliegtuigen niet meer overvliegen, de vogels niet meer fluiten, hanen niet meer kraaien? Buiten zijn nu eenmaal geluiden, als je zo graag het raam open wilt hebben zal je dat moeten accepteren.Anoniem: 93050 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:07:
[...]
Sorry .. oude zeiksnor ? Ik slaap ook met het raam open, in de winter kiertje, nu wagenwijd. En dat ga ik toch echt niet dichtdoen omdat er een brommende airco staat. Ik zou zeggen ... verplaats de airco en/of een geluidsschot: je kunt met de huidige Nederlandse zomers niet verwachten dat iemand voor jou het raam gaat dichtdoen, OF .. ook een oplossing, geef haar een eigen airco. Brommen de airco's gezellig samen, en kan haar raam dicht.
Mjah. Als jij altijd al met je raam open slaapt en de buurman besluit er een airco naast (overdreven) te hangen, moet jij dan je raam dicht doen of moet de buurman rekening houden met het feit dat jij altijd al je raam open hebt?Morty schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:26:
[...]
Niemand zegt dat je het raam niet open mag hebben, maar als je het raam open zet kan je niet vereisen dat de rest van de wereld zich aanpast aan jou geluidsniveau. Of mogen autos ook niet meer door de straat rijden, vliegtuigen niet meer overvliegen, de vogels niet meer fluiten, hanen niet meer kraaien? Buiten zijn nu eenmaal geluiden, als je zo graag het raam open wilt hebben zal je dat moeten accepteren.
Hello. Is it me you're looking for?
Anoniem: 39993
Die andere geluiden zijn dan ook geen onderwerp van discussie. Ik snap het ook wel. Een airco is, zolang de gewenste temperatuur nog niet bereikt is, een heel constant monotoon geluid. Daar zijn veel mensen redelijk gevoelig voor. TS zal ook echt niet de enige zijn met "gedoe" over een airco vlakbij de slaapkamer van de buren.Morty schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:26:
[...]
Niemand zegt dat je het raam niet open mag hebben, maar als je het raam open zet kan je niet vereisen dat de rest van de wereld zich aanpast aan jou geluidsniveau. Of mogen autos ook niet meer door de straat rijden, vliegtuigen niet meer overvliegen, de vogels niet meer fluiten, hanen niet meer kraaien? Buiten zijn nu eenmaal geluiden, als je zo graag het raam open wilt hebben zal je dat moeten accepteren.
Zoals ik al zei: je hoeft je raam niet dicht te doen, wat je met je raam doet is geheel je eigen keuze. Je kan alleen niet afdwingen dat de rest van de wereld geen geluid maakt. Of te wel, als je je raam open wilt zal je geluid moeten accepteren, als je dat niet wilt moet je lekker je raam dicht doen.iamerwin schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:32:
[...]
Mjah. Als jij altijd al met je raam open slaapt en de buurman besluit er een airco naast (overdreven) te hangen, moet jij dan je raam dicht doen of moet de buurman rekening houden met het feit dat jij altijd al je raam open hebt?
Is dit niet de omgekeerde wereld? Omdat jij overlast veroorzaakt (of dat nu wettig is of niet), moet ik mij maar aanpassen?The Eagle schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:13:
Los daarvan: de buurvrouw heeft een optie die ze kan gebruiken om de boel een stuk te dempen (raam dicht) maar weigert die te gebruiken en legt het probleem bij @Slasher Dat lijkt me ook niet helemaal eerlijk. Dat ze een gevoelige hoorder is zal ze vast wel eens vaker last van hebben, en dan heeft ze wellicht een stuk minder invloed. Dus helemaal realistisch vind ik haar houding niet.
Met een raam open slapen, hoort gewoon bij normaal woongenot. evt overlast van Airco warmtepompen etc, is iets anders dan een auto die door de straat rijdt, dus de normale woongeluiden uit omgeving(vogeltjes fluiten, verkeer etc) Het zou te gek voor woorden zijn dat je je op eo af moet sluiten, om maar geen laste te hebben van - in dit geval- een Airco.Morty schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:26:
[...]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Waarom ga jij niet verhuizen naar een land waar het niet warm is in de zomer? Of ga je die 10 dagen die je de airco aan hebt, niet op vakantie?Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:35:
[...]
Nee, het gaat ook over tolerantie. Ik vind dat mijn buurvrouw daarvan iets meer zou kunnen opbrengen. Van de een kan je meer hebben als van de ander, ik hoopte dat dit het geval zou zijn, maar dat is helaas niet zo.
Als je dit soort omgevingsgeluiden niet wil horen dan moet je naar een hutje op de hei verhuizen. Maar ook dan zal er wat zijn.
Die oplossing is al aangedragen, maar TS lijkt daar niet echt iets voor te voelen. Als je niet wilt kijken naar een oplossing om het ding 2 meter te verplaatsen, dan lijkt me een behuizing ook niet erin te zitten.Bschnitz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 06:42:
https://www.groenehoedduu...rmtepomp-airco-omkasting/
Met zo'n ding hoort je buurvrouw helemaal niks meer. Als ze dat wel doet heeft ze boven menselijke oren.....
Een uitbouw is vaak minimaal 1.20m dus die past wel hoor.HollowGamer schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:05:
[...]
Die oplossing is al aangedragen, maar TS lijkt daar niet echt iets voor te voelen. Als je niet wilt kijken naar een oplossing om het ding 2 meter te verplaatsen, dan lijkt me een behuizing ook niet erin te zitten.
Verder zien we niets van foto's/situatieschets, het zou goed kunnen dat je die behuizing helemaal niet kunt plaatsen of niet veel verschil uitmaakt.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Dat buuv ergens last van heeft maakt het nog geen overlast.HollowGamer schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:34:
[...]
Is dit niet de omgekeerde wereld? Omdat jij overlast veroorzaakt (of dat nu wettig is of niet), moet ik mij maar aanpassen?
RemcoDelft schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:17:
[...]
Dat buuv ergens last van heeft maakt het nog geen overlast.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Jawel. Zoek de term maar op, overlast is ergens hinder van ondervinden. Dat het wettelijk gezien misschien toegestaan is, maakt niet dat het dan maar geen overlast meer gevonden kan worden.RemcoDelft schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:17:
[...]
Dat buuv ergens last van heeft maakt het nog geen overlast.
The devil is in the details.
Niet zo heel veel. Ik heb zelf precies het zelfde met mijn slaapkamer. Het raam weerkaatst al het geluid naar binnen vanaf een gallerij waar mensen lopen. Ondanks dubbele gordijnen kan ik gesprekken op normaal niveau vanaf 20 meter afstand volgen wanneer het raam open is. Als ik echter op mijn balkon sta (flat) die dichter bij de gallerij is hoor ik een stuk minder lawaai. Gelukkig heb ik er geen last van, maar geeft wel aan hoe goed ramen onder bepaalde hoeken geluid kunnen versterken.Slasher schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:48:
[...]
Volgens mij hebben ze het rolgordijn ook gewoon dicht snachts, dat zou toch ook moeten dempen?
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work
Je kan ook gewoon het hele topic lezen:HollowGamer schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:05:
[...]
Die oplossing is al aangedragen, maar TS lijkt daar niet echt iets voor te voelen. Als je niet wilt kijken naar een oplossing om het ding 2 meter te verplaatsen, dan lijkt me een behuizing ook niet erin te zitten.
Verder zien we niets van foto's/situatieschets, het zou goed kunnen dat je die behuizing helemaal niet kunt plaatsen of niet veel verschil uitmaakt.
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:42:
[Afbeelding]
Mensen lezen in dit topic ook wel een beetje wat ze willen lezen.Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:31:
Update:
Wat @BlackMonkey zegtHollowGamer schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:05:
[...]
Naast meer afstand tot het raam van de buurvrouw zit hierin mogelijk ook de oplossing voor TS: ontkoppelen van de buitenunit (met rubbers), zodat er geen resonanties ontstaan in de muur of het dak.larsg schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:06:
Mijn warmtepompen zijn 5 jaar oud en brommen daarmee een pak meer dan de nieuwe varianten. Ze hangen aan de muur tussen 2 slaapkamers waarbij het raam van m'n moeder naast te buitenunits hangt. De oplossing zat uiteindelijk in het gebruiken van goede dempingsrubbers tussen de beugel en de buitenunit. Een nog grotere winst was te boeken door dempen materiaal tussen de beugel en allé contactpunten met de muur te plaatsen. Nu is het na een gewenningsperiode geaccepteerd.
Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!
Jij en/of de installateur gaan uit van de verkeerde waarde namelijk het geluidsDRUKniveau.Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:27:
[...]
Ja dat kan best zo wezen maar uiteindelijk moet je toch ergens van uit kunnen gaan, en dat is in deze de specs van de fabrikant.
[ Voor 7% gewijzigd door ASW1 op 12-06-2021 18:17 ]
Dat vraag ik me dus af. Zoals net in mijn post gezegd kan ik me best voorstellen dat de airco luider is in de slaapkamer van de buurvrouw dan in de kamers van TS vanwegen de weerkaatsing van geluid.hefaistos schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:03:
[...] omdat de buurvrouw én hypergehorig is [...]
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work
Een constant monotoon geluid is toch juist minder erg?Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:46:
[...]
Die andere geluiden zijn dan ook geen onderwerp van discussie. Ik snap het ook wel. Een airco is, zolang de gewenste temperatuur nog niet bereikt is, een heel constant monotoon geluid. Daar zijn veel mensen redelijk gevoelig voor. TS zal ook echt niet de enige zijn met "gedoe" over een airco vlakbij de slaapkamer van de buren.
Ik zou dat gedoe niet willen. Ook als je buren er toevallig niet gevoelig voor zijn, liever niet. Buren verhuizen en wie weet zijn de nieuwe bewoners er wel gevoelig voor. Het gaat niet om "gelijk hebben" en "voldoen aan richtlijnen". Door dat ding nu een stukje te verplaatsen, geeft de TS een signaal af aan de buren. Het signaal dat hij er iets aan wil doen. Dat alleen is misschien zelfs al genoeg.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Over het algemeen genomen niet. Ken je niet die vergaderingen of cursussen in een ruimte waar na een paar uur ineens de brommende airco uit gaat, wat een rust er dan over iedereen heen komt.Makrolon schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:11:
[...]
Een constant monotoon geluid is toch juist minder erg?
Als ik last heb van de buren hier zet ik juist een ventilator aan zodat het monotone geluid het andere geluid overstemt en ik lekker kan slapen.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 12-06-2021 18:59 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Laten we dat eerst afwachten. We kunnen nog wel 20 pagina's vol kletsen over hetzelfde, maar dat schiet niet op. Topic gaat dan op slot.Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:31:
Update:
Heb je nog contact opgenomen met de buren om na te gaan hoe dit de situatie veranderd heeft voor hun?Slasher schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:41:
Kleine update van mijn kant, de airco installateur heeft voor een luttel bedrag de airco verplaatst. De buurman aan de linkerkant slaapt op zolder (dakkapel) dus die heeft geen last. Die heeft zelf ook een airco daar dus ik verwacht geen probleem.
Eind goed al goed zou ik zeggen.
[Afbeelding]
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
edit: onderstaande is van een paar weken geleden, de airco is vandaag verplaatst.The Executer schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:53:
[...]
Heb je nog contact opgenomen met de buren om na te gaan hoe dit de situatie veranderd heeft voor hun?
[ Voor 9% gewijzigd door Slasher op 21-09-2021 16:12 ]
Jammer dat je dat dan achteraf te horen krijgtSlasher schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:55:
[...]
edit: onderstaande is van een paar weken geleden, de airco is vandaag verplaatst.
Ja het contact is weer helemaal prima, en toen ik daar een paar weken geleden was om een bakkie te doen, vroeg mijn buurman of ik de airco nog vaak aan had staan.
Toen ik "nee" zei omdat het de laatste tijden niet zo warm is geweest zei mijn buurvrouw: "ik had er toch eigenlijk niet zoveel last van"
Waarschijnlijk zat ze op dat moment wat slecht in haar vel. Maar goed toch de airco laten verplaatsen omdat hij toch wel dicht bij de erfgrens stond en ik er zelf niet goed bij stil had gestaan dat dit zo was.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq