Buurvrouw klaagt over geluid airco

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 106.961 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 16:11

India Sierra

Learn by failure

Tenzij ik het heb gemist heb ik geen foto of schets gezien hoe de situatie nou is. Belangrijk is hoe de unit blaast en hoe dicht hij bij het desbetreffende raam hangt.

Als de unit van de huizen "af" blaast zou het misschien op te lossen zijn met een ombouw (er zijn dure speciale geluidsdempende kasten maar ook relatief simpele kasten). Die dempt en reflecteert het geluid, zou zomaar genoeg kunnen zijn.

Mocht dat onvoldoende werken kun je altijd nog proberen de unit naar een betere plek te verplaatsen. Dat ligt maar net aan de situatie.

Als dat ook niet voldoende is zul je een stillere unit moeten aanschaffen. Dan zou je de bestaande "luide" unit overdag in de woonkamer kunnen gebruiken bijvoorbeeld, geen groot verlies dan.

Enfin, het makkelijkste en snelste wat je kan proberen is dus zo'n ombouw kopen (of zelf maken als je handig bent)

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Topicstarter
Anoniem: 455473 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:34:
[...]

Dat zie ik eigenlijk niet, je kan zeggen dat je meedenkt naar oplossingen, maar bij de rijdende rechter/de kantonrechter zal je pas echt sterk staan dat als je echt concrete stappen hebt genomen om het te verminderen (i.e. een ombouw of verplaatsing)
Geef me even de tijd :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Wat is het eigenlijk het probleem om airco gewoon van 9u 's ochtends tot 10u 's avonds te laten draaien en daarna niet?

Dan is het en koel in je slaapkamer en stil voor de buurvrouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Nee goed, dat had ik dan even gemist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:04
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:37:
Wat is het eigenlijk het probleem om airco gewoon van 9u 's ochtends tot 10u 's avonds te laten draaien en daarna niet?

In mijn huis is het dan binnen een uur weer warm omdat de warmte in de muren gaat zitten. Misschien speelt dat bij TS ook. Dan heb je er weinig aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:22

JB

Cédric roelt!

Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:37:

Dan gebeurd dit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hPcHZ3Qqln_DbaKhIo39_BYMg0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yowm1b6wZESjCwKu2s95ryH4.png?f=user_large

Einde werkdag "homeoffice" airco uit...

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 11-06-2021 13:47 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-05 11:29
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:47:
[...]

Denk je dat mensen dit doen? Ik weet zeker dat niemand dat doet en dat veel gemeentes dit oogluikend toestaan.
Nou ja, als iemand een handhavingsverzoek indient tegen het ontbreken van een simpele vergunning voor een airco, zal de afdeling handhaving niet stel op sprong handhaven (prioritering).

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:37
JB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:46:
[...]

Dan gebeurd dit;

[Afbeelding]

Hij is de verticale scalering?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:16
JB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:46:
[...]

Dan gebeurd dit;

[Afbeelding]

Zonder je temperaturen te zien kan dit net zo goed 1 graad zijn die hij omhoog schiet, dat zegt helemaal niks :D
Hier is mijne: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ku7DJAD.png
Je ziet dat het verschil mega meevalt, plus dit is met de deur open want ik probeer de kamer van mijn dochter primair te koelen, vandaar dat hij na 6/7u weer omhoog gaat. Daar ziet de curve er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b3cZdeB.png

Let op - die kamer staat de hele godganse dag in de zon, en dit is een jaren 70 woning met brak geïsoleerde deur daar.

Wat betreft airco verplaatsen, dat is niet zo simpel als even opschuiven, daar moeten de leidingen op worden aangepast, en mogelijk zelfs af- en aankoppelen. Met de huidige drukte van de monteurs gaat dat naast de nodige tijd ook 't nodige geld kosten, en ga je daar nou echt veel lawaai mee winnen? Ik kan sowieso moeilijk geloven dat ze de unit hoort, meestal zijn het de vibraties.

Heb je misschien een foto van de situatie? Dat maakt het wat makkelijker meekijken in wat het probleem is, en wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:18
Zebby schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:11:
[...]

Zonder je temperaturen te zien kan dit net zo goed 1 graad zijn die hij omhoog schiet, dat zegt helemaal niks :D
Hier is mijne: [Afbeelding]
Je ziet dat het verschil mega meevalt, plus dit is met de deur open want ik probeer de kamer van mijn dochter primair te koelen, vandaar dat hij na 6/7u weer omhoog gaat. Daar ziet de curve er zo uit:
[Afbeelding]

Let op - die kamer staat de hele godganse dag in de zon, en dit is een jaren 70 woning met brak geïsoleerde deur daar.
De temperatuur is vaak ook niet het grootste probleem, dat zit hem voornamelijk in de luchtvochtigheid.
Die schiet weer omhoog zodra de airco uit gaat waardoor het warm en klam aanvoelt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:10
MarcoC schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:44:
[...]

In mijn huis is het dan binnen een uur weer warm omdat de warmte in de muren gaat zitten. Misschien speelt dat bij TS ook. Dan heb je er weinig aan.
De muren zo warm dat ze binnen een uur de kamer weer opwarmen? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Racing-Paradise schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:18:
[...]

De muren zo warm dat ze binnen een uur de kamer weer opwarmen? 8)7
Bij langdurige warmte wel. Het nadeel van een goed geïsoleerd huis: houdt warmte vast. Prettig in de winter, minder prettig in de zomer :P . Misschien dat dit meevalt als je de airco overdag altijd aan hebt staan en de warmte direct afvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:49

Tacoos

i am i

Zebby schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:11:
[...]

...

Wat betreft airco verplaatsen, dat is niet zo simpel als even opschuiven, daar moeten de leidingen op worden aangepast, en mogelijk zelfs af- en aankoppelen. Met de huidige drukte van de monteurs gaat dat naast de nodige tijd ook 't nodige geld kosten, en ga je daar nou echt veel lawaai mee winnen? Ik kan sowieso moeilijk geloven dat ze de unit hoort, meestal zijn het de vibraties.

Heb je misschien een foto van de situatie? Dat maakt het wat makkelijker meekijken in wat het probleem is, en wat de mogelijkheden zijn.
De bron verder weg zetten van punt van overlast helpt in theorie altijd, hoeveel is afhankelijk van de huidige afstand tot punt van overlast versus situatie na verplaatsing.
Een verdubbeling van de afstand verlaagt het geluidsniveau met 6 dB: http://www.sengpielaudio.com/calculator-SoundAndDistance.htm

Maar: volgens mij hebben we nog steeds geen foto of reeele schets van de sitatie gezien, dus als de unit op een plat dak staat tussen twee gevels, zou dat verplaatsen best eens geen snars kunnen helpen omdat de muren het geluid reflecteren

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
@Tacoos Een begrijpelijke vraag, die ik hier (Slasher in "Buurvrouw klaagt over geluid airco") al heb beantwoord waarom ik dat (nog) niet gedaan heb.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:43
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:31:
@Tacoos Een begrijpelijke vraag, die ik hier (Slasher in "Buurvrouw klaagt over geluid airco") al heb beantwoord waarom ik dat (nog) niet gedaan heb.
Tja je vraagt hulp, maar realiseert zelf dat het er nogal aso uitziet op de foto dus plaats je hem maar niet. Wat wil je, hulp of je gelijk halen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:17
Uzuhl schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Maar toch met open raam slapen, dus ja die neem ik met een redelijke korrel zout. Aan de andere kant is het misschien inderdaad een vervelend hard geluid, maar ik zit dan zelf ook in kamp airco want wil geen huis meer zonder.
Het is redelijk standaard om je raam open te zetten hoor. Hier staat ie (ondanks de airco) ook nog meestal open. Alleen als het echt heet buiten is gaat het raam dicht en alleen op de airco, omdat die anders te hard moet werken en teveel geluid maakt. Maar frisse buitenlucht is vele malen fijner dan die droge airco-lucht. En dat verschil merk je goed.
Daarnaast wordt ik ook spontaan gevoelig voor licht als mijn buren ieder jaar weer voor 100k aan kerst lampen naar buiten slepen, en de straat door 999 miljoen lumen verschroeid wordt.

Maar goed dat moeten zij als goede buren oplossen :)
Als iemand een bouwlamp op jouw raam zet kan ik me toch voorstellen dat je dat minder fijn vindt en er iets aan gedaan wilt hebben. Alhoewel ik dit soort superlatieven nogal overdreven vind.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:31:
Hm, op Tweakers (en andere anonieme online fora) is het toch vaak een kwestie van de nuttige reacties eruit filteren. We kunnen beter helpen als we de situatie goed kennen. Die comments krijg je toch al, gewoon voorbij lezen in zoverre je dat lukt. Uiteraard wel foto's die dusdanig anoniem zijn dat je locatie niet achterhaald kan worden, just in case.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
jessy100 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:34:
[...]

Tja je vraagt hulp, maar realiseert zelf dat het er nogal aso uitziet op de foto dus plaats je hem maar niet. Wat wil je, hulp of je gelijk halen?
Ik vind het er niet aso uitzien. Maar gezien de reacties die hier over het algemeen voorbij kwamen gister en vandaag ben ik de grootste tokkie in de wereld die het lef had om een buitenunit op zijn eigen grond neer te zetten. Weliswaar op de erfgrens. En waar ik hier ook al heb aangegeven dat in retrospekt ik dat beter anders had kunnen (laten) doen.

En ik heb geen zin om al die reacties weer los te maken als ik een foto plaats.

[ Voor 6% gewijzigd door Slasher op 11-06-2021 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:38:
[...]
Ja die heb ik wel. Maar ik ben bang dan helemaal neergesabeld ga worden, en dat iedereen helemaal over de rooie gaat dat ik me als een aso heb gedragen met de plaatsing van de buitenunit.

Dus daar pas ik op dit moment voor :)
Volgens mij zoek je een oplossing voor je probleem. Dat de plaatsing niet optimaal is lijkt me intussen wel duidelijk (maar ook weer begrijpelijk ivm kortere leidingen). Maar om tot een goede oplossing te komen, zonder alteveel aan te moeten passen, is het toch handig om iig een schets oid te hebben.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:11
Zebby schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:35:
[...]

Hm, op Tweakers (en andere anonieme online fora) is het toch vaak een kwestie van de nuttige reacties eruit filteren. We kunnen beter helpen als we de situatie goed kennen. Die comments krijg je toch al, gewoon voorbij lezen in zoverre je dat lukt. Uiteraard wel foto's die dusdanig anoniem zijn dat je locatie niet achterhaald kan worden, just in case.
Dus het is tegenwoordig zo dat je reacties (die mogelijk correct zijn) mag negeren in een discussie, omdat de inhoud je niet bevalt?

Ga ik de volgende keer ook toepassen in mijn functioneringsgesprek op het werk. Samen met 'daar heb ik geen actieve herinnering aan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Staat de buitenunit direct op het platte dak, of zit er nog iets van tegels/trillingsdempers onder?
Het kan misschien ook zijn dat ze een resonantie hoort die vervelender is dan het zoemen van e compressor/fan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Het betreffende raam is het raam rechtsonder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaq_8Ni_ZUxetw2glbxAXjrnEhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wDhyflFGdYHHpabiwIXGArj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
@armageddon_2k1 Het verschil tussen wat jij en ik zeggen is dat ik vooral naar de oplossing kijk. En voor de oplossing moet het geluid hoe dan ook omlaag, ongeacht of het wettelijk mag of niet. Uiteindelijk is het het belangrijkste dat de buurvrouw (en daardoor vooral de eigen vrouw) weer tevreden is. Maar als je juridisch wil kijken is dat een ander verhaal en zul je inderdaad moeten meten.

Dus ik snap wat je bedoelt, ik kijk er alleen vooral praktisch tegen aan omdat ongeacht of de dBs laag genoeg zijn of niet er toch wat zal moeten gebeuren. En als je de unit gaat verplaatsen of voorzien van bekisting, demp je het geluid zoveel dat normaal gesproken je zeker aan de eisen voldoet.

Dat er veel termen door elkaar gebruikt worden was me ook al duidelijk trouwens. Verschillende dB getallen worden met elkaar vergeleken terwijl het om totaal verschillende metingen gaat. De ene dB is de ander niet :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:42:

[Afbeelding]
Kun je daar niet een geluid-dempend schotje tussen zetten? Als je er daarnaast op let dat de unit zelf 'contactloos' is neergezet zou je al een groot gedeelte van het geluid kwijt moeten zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Playa del C. schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Dus het is tegenwoordig zo dat je reacties (die mogelijk correct zijn) mag negeren in een discussie, omdat de inhoud je niet bevalt?

Ga ik de volgende keer ook toepassen in mijn functioneringsgesprek op het werk. Samen met 'daar heb ik geen actieve herinnering aan'.
Dat is wel heel selectief lezen. Je mag doen wat je wilt natuurlijk, maar het is uiteindelijk aan de TS om inderdaad te kiezen op welke reacties hij reageert. Mag je in het echte leven ook doen hoor, ik doe het vaak genoeg. Dat jij er voor kiest het zo te interpreteren, tja, ook dat mag :)
Snap wat je bedoelt }:O Het is dus hierbij heel belangrijk om te achterhalen wat ze nou precies hoort. Is het de fan? Lijkt me niet, die is uit of zeer stil bij minimaal gebruik, dan moet je echt er voor staan wil je dat horen. Dan zou je echter wel een plank er naast kunnen zetten om dat tegen te gaan. Het lijk mij te gaan om de vibraties. Dat wordt iets lastiger. Zit hij gemonteerd tegen de woning, of staat hij op 't dak? Als het goed is heeft de monteur sowieso gebruik gemaakt van rubbers om de vibraties iets te remmen?

Die van mij hangt aan de muur van de woning, ik kan hem duidelijk horen vibreren aan de andere zijde (badkamer bij ons). Als dat het geval is zou ik daar ook gek van worden, maar gezien de plek lijkt me dat hopelijk niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 512943

MarcoC schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:44:
[...]

Apart. Het is toch de bedoeling dat de warmte juist niet in de muren zit omdat je hele dag constant koelt (behalve 's nachts).

Zo werkt het althans bij mijn verwarming wel. Dacht dat koelen hetzelfde effect was, maar dan omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Laatst online: 27-05 16:11

India Sierra

Learn by failure

[Afbeelding]
Zoals @Crxtreem vraagt, staat de unit direct op het platte dak of zit er nog iets van massa / demping onder? Misschien dat je buurvrouw voornamelijk de resonantie via de constructie hoort en niet de compressor of fan zelf.

Je zou, naast een ombouw, de unit een kwartslag kunnen draaien zodat hij "zuigt" aan de kant van je buurvrouw en dus langs je eigen huis af blaast mochten de leidingen lang genoeg zijn om dat toe te laten. Makkelijk en snel te proberen, kan zomaar genoeg zijn.

Plaatsing is verder vrij logisch vanuit de installateur gezien als de leidingen precies daar ook uit de muur komen. Niet handig voor het geluid inderdaad maar ik snap het wel.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[Afbeelding]
Dat is ook niet heel slim geplaatst.. roepen dat de buurvrouw haar raam dicht moet doen is natuurlijk de omgekeerde wereld 8)7

Kan je de unit niet laten verplaatsen, naar het midden of gewoon op de BGG in je tuin (evt. met omkasting)

Aangeven dat je de unit wilt verplaatsen omdat je het vervelend dat ze hinder ondervind en daar bereid bent om kosten voor te maken en dat het daarmee klaar is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:17
Ik heb zelf ook een Toshiba split unit laten plaatsen. Het valt mij mee hoeveel lawaai hij maakt, het is amper hoorbaar op een meter of 3 afstand als je er recht voorstaat. Gebaseerd op de foto zou ik dan ook zeggen dat er niet zoveel overlast kan zijn, maar wellicht is het geluid vanaf de zijkant sterker. Wij hebben de airco aan de voorkant van het huis laten plaatsen, tussen ons huis en het huis van de buren steekt een muurtje uit van ongeveer een halve meter, dit houd het geluid tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
revolution-nl schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:49:
[...]

Dat is ook niet heel slim geplaatst.. roepen dat de buurvrouw haar raam dicht moet doen is natuurlijk de omgekeerde wereld 8)7

Kan je de unit niet laten verplaatsen, naar het midden of gewoon op de BGG in je tuin (evt. met omkasting)

Aangeven dat je de unit wilt verplaatsen omdat je het vervelend dat ze hinder ondervind en daar bereid bent om kosten voor te maken en dat het daarmee klaar is.
Wat leidingen betreft is dat wel degelijk een logische plek hoor, al had ik de leidingen dan buiten langs laten lopen en bovenin doorgeboord ipv onderin en de leidingen nu binnen hebben (neem ik aan).
Ook vind ik het krom dat hij de kosten zou moeten dragen, dat is op zijn minst gedeeld.
Belangrijkste nu is om te weten of vibraties het probleem zijn, of geluid van de fan. Fan lijkt me echt stug, volgens mij is het zelfde model als ik heb, die is grootste gedeelte van de tijd gewoon uit als de kamer eenmaal op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC

[Afbeelding]
De afstand is hemelsbreed iets meer dan een meter naar het eerste raam. De airco verplaatsen zal zeker wel een duidelijk positief effect hebben voor je buurvrouw.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zebby schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:52:
[...]

Wat leidingen betreft is dat wel degelijk een logische plek hoor, al had ik de leidingen dan buiten langs laten lopen en bovenin doorgeboord ipv onderin en de leidingen nu binnen hebben (neem ik aan).
Ook vind ik het krom dat hij de kosten zou moeten dragen, dat is op zijn minst gedeeld.
Belangrijkste nu is om te weten of vibraties het probleem zijn, of geluid van de fan. Fan lijkt me echt stug, volgens mij is het zelfde model als ik heb, die is grootste gedeelte van de tijd gewoon uit als de kamer eenmaal op temperatuur is.
TS heeft zelf verzaakt om hier bij de plaatsing over na te denken, beetje vreemd dat de buurvrouw nu de rekening mag betalen.

Onderschat het compressor geluid ook niet, bij mijn MHI hoor je de compressor harder als de fan bij een lage frequentie.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:09

[Afbeelding]
Ik dacht dat de buuf de ventilator oid hoort, maar gaat het niet om resonantie/trillingen van het apparaat dat door het dak richting haar plafond gaat aangezien het ding zo te zien op het platte dak staat? Dan gaat een gesloten raam niks helpen.

Het lijkt me zo gek dat ze iets anders hoort aangezien je airco eigenlijk 'achter' haar raam staat en geluid geen u-bocht haar slaapkamer in neemt.

[ Voor 10% gewijzigd door iamerwin op 11-06-2021 14:59 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
redwing schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Kun je daar niet een geluid-dempend schotje tussen zetten? Als je er daarnaast op let dat de unit zelf 'contactloos' is neergezet zou je al een groot gedeelte van het geluid kwijt moeten zijn.
Dat zou misschien wel een optie zijn inderdaad. Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Gezien de constructie lijkt het stemvork op een klankkast verhaal me zo gek nog niet.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:58:
[...]

Dat zou misschien wel een optie zijn inderdaad. Bedankt voor de tip :)
Wel opletten dat het geluiddempend en niet reflecterend is, anders wordt je er zelf weer wakker van ;)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:29

[Afbeelding]
Top dat je de foto toch deelt d:)b Als ik het zo zie en als ik je goed begrijp gaat het dus om het grote raam rechts waar ze last hebben? Dat is toch nog wel een afstand, het is wat dat betreft niet zo dat je hem recht naast hun slaapkamer hebt neergezet (wel tegen de grens, maar soit, daar is al genoeg over gesproken). Lijkt me op zich geen gekke plek voor een airco, het is voor jou ook om het even of hij daar staat of bijv. tussen je twee kamers in (sterker nog, het staat nu recht onder jullie raam maar gek genoeg kan een ventilator daardoor minder hoorbaar zijn, dat zien we nu dus ook bij onze buren die minder geluidsoverlast hebben van hun opblaasbaby dan wij, gelukkig hebben zij nu last van hun baby die de rust verstoort :+).

Ik zou gewoon lekker de installateur laten komen om de mogelijkheden te bespreken en het zo ook met de buren bespreken. Goed samen in gesprek blijven is volgens mij het belangrijkste. Blijf weg bij wat wel of niet mag, als ze er echt een zaak van willen maken kun je daar altijd nog mee schermen mits je goed zit maar dat is nu helemaal niet van belang nog. Tenzij je natuurlijk zelf weet dat dat ding veel teveel herrie maakt ;-)
"Joh, ik vind het supervervelend dat jullie er last van hebben want wij hebben er zelf geen last van. Ik ga de installateur vragen om even mee te denken over de mogelijkheden die er zijn en wat het mogelijk kan zijn, mag hij dan ook even bij jullie kijken of luisteren als hij dat wil? Ik wil natuurlijk niet dat jullie er last van hebben, maar tegelijkertijd kan ik het ook niet helemaal voorkomen want het is nou eenmaal iets wat geluid maakt. Maar ik ga wel even voor jullie kijken of het geluid nog wat minder kan, ik kan natuurlijk niets beloven maar ik ga wel even kijken wat er mogelijk is. Klinkt dat OK?"

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Het meest rechter raam? Dat is zo 5 meter verderop. Nadeel is dat door de opening van het raam, ze precies het geluid vangt als een soort oorschelp. Wellicht 's avonds een keer daar luisteren? Want in silent mode op die afstand zou je vrijwel niks moeten horen. Mijn a/c's staan dichterbij dan dat en die zijn nauwelijks hoorbaar overdag, laat staan 's nachts.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 11:52
Tukkertje-RaH schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:26:
[...]

Haai - ik ben jouw nieuwe buurman, en ik heb een beetje een vreemde hobby. Ik film graag vanaf de straat wat er bij mensen binnen gebeurt. Is volgens de wet volledig legaal, het filmen vanaf de openbare weg (valt onder de wet vrije meningsuiting). Ik film iedereen die bij jou naar binnen gaat, en alles wat er achter de ramen gebeurt.

Bevalt je dat niet? Dan doe je toch lekker alle gordijnen dicht? En anders heb je pech... Klaar, opgelost, verder met je leven...

Zie je dat dit niet werkt? Zelfs als je wettelijk gelijk hebt (wat, gegeven de comments hierboven sterk in twijfel wordt getrokken) dan nog verziek je door je poot stijf te houden de sfeer enorm. Er komt een dag dat je iets nodig hebt van dezelfde buren waarvan jij hebt geroepen dat ze maar de ramen dicht moeten doen en anders pech hebben - en dan krijg je niet thuis...
helaas ben ik voorbereid op dat soort dingen en kan je bij niet naar binnen kijken vanaf de straat.

Ik snap heus wel dat je een beetje normaal met je buren om kan gaan en kan overleggen. Maar gezien de TS zijn verhaal komt het er gewoon op neer dat dit een ouwe zeiksnor is die over alles moeilijk doet. Doet ze gewoon haar raam dicht hoort ze niks. Straks mag je je auto niet meer starten na 10en omdat de buurvrouw dit anders hoort.
Nee ik zou er gelijk korte metten mee maken. Maar ik hoef dan ook geen vrienden te zijn met de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:15:
Het meest rechter raam? Dat is zo 5 meter verderop. Nadeel is dat door de opening van het raam, ze precies het geluid vangt als een soort oorschelp. Wellicht 's avonds een keer daar luisteren? Want in silent mode op die afstand zou je vrijwel niks moeten horen. Mijn a/c's staan dichterbij dan dat en die zijn nauwelijks hoorbaar overdag, laat staan 's nachts.
Het raam rechtsonder, niet het meest rechter. Ze slaapt dus op de begane grond?

Als ze die airco daar hoort dan heeft ze wel hele goede oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:31

Grvy

Bot

Dit dus, volgens mij als je een 'schuttng' plaatst tussen raam en Airco ben je al heel ver. :)

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online

[Afbeelding]
Nadeel van het rechtse raam is ook wel dat als het open staat het als een soort spiegel het geluid weerkaatst de kamer in.

Misschien als ze een Handdoek tegen het raam hangt aan de binnenzijde is de weerkaatsing een stuk minder.

[ Voor 9% gewijzigd door Crxtreem op 11-06-2021 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 18:06
Palomar schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:54:
Ik vind wel dat je dit van te voren beter had moeten onderzoeken als je buren hebt. Zo'n split unit airco is oa. met een reden gesplitst in 2 units, zodat je binnen niet zo'n ronkend apparaat hebt staan. Dat geluid is nu buiten... als dat vlak naast het slaapkamerraam is van je buren dan vind ik het haast een beetje naar asociaal neigen. En ik kan natuurlijk niet oordelen over het daadwerkelijke geluid, maar mijn ervaring met zulke apparaten in hotels/appartementen is dat ik ze ook vaak niet aanzet, omdat de buitenunit alsnog behoorlijk wat lawaai maakt.

Kortweg, als je buurvrouw aangeeft dat ze er last van heeft zou ik dat serieus nemen.
Ik weet niet of iemand hier al op had gereageerd, maar het absoluut niets te maken met geluid, de binnen unit hoor je namelijk ook.

Waar het wel mee te maken heeft is efficientie, De energie die je uit de ruimte haalt moet ergens heen. Een niet split unit kan die warmte echt heel lastig kwijt aan de buitenlucht. Het is gewoon veel efficiënter om dus een closed loop te hebben waarbij er een transportlaag zit tussen warm en koude deel.

Ben overigens met je eens dat het type geluid vooral vervelend kan zijn. Zeker als je verder niets gewend bent.

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Update:

Ik heb mijn airco installateur gesproken en deze wil hem tegen gering bedrag naar het eind van de uitbouw verplaatsen. Achteraf gaf hij ook toe dat we dit meteen hadden moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-05 11:59
Jezus christus 8)7 Oke alle feiten even op een rij,

Het gaat om het meest rechtse raam, +- 5 meter afstand tot de unit?
Unit staat op een dempende voet(?) staat met de ventilator weg van de gevel, en is ingesteld op de silent / eco setting...

Er van uitgaande dat het een rijtjes woning is,
De unit staat nu precies tussen de twee buren in van Ts in, elke meter die hij opschuift naar links geeft meer overlast bij de buren links... Unit verplaatsen geeft alleen maar onnodige kans op gedonder met de andere buren.

Ik zou serieus bij de buurvrouw eens gaan luisteren, gezien de afstand tot het raam scoort deze buurvrouw erg hoog op de placeboschaal.. realistisch gezien kan daar nooit sprake zijn van (overmatig) lawaai.

Mocht er toch sprake zijn van last (dus geen overlast!) door weerkaatsing of weet ik veel wat laat dan het raam andersom afhangen, uurtje werk voor een handige timmerman .

Een schermpje plaatsen kan maar deze zal zo te zien aardig in de wind staan. lekker als dat ding in de wind straks tegen de regenpijp aan staat te piepen (een beetje een geluid alla vingers over een ballon of sneakers die piepen op het marmoleum)

@Slasher mooi huis btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:11

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:31:
Update:

Ik heb mijn airco installateur gesproken en deze wil hem tegen gering bedrag naar het eind van de uitbouw verplaatsen. Achteraf gaf hij ook toe dat we dit meteen hadden moeten doen.
Helemaal naar links of helemaal naar voren?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Update:

Super!

Laten we hopen dat de inspanningen van jouw zijde op prijs gesteld worden door buurvrouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Coach4All schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:34:
[...]

Helemaal naar links of helemaal naar voren?
Helemaal naar links niet naar voren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:41:
[...]

Helemaal naar links niet naar voren ;)
En, heb je aan de andere kant dan nog buren die dan (ook) lastig kunnen gaan doen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
MAX3400 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:43:
[...]

En, heb je aan de andere kant dan nog buren die dan (ook) lastig kunnen gaan doen?
Dat zou wat zijn zeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:43:
[...]

Mijn buurman slaapt in een kamer op zijn dakkapel, waar zijn airco bovenop staat :)
Ik weet zeker dat ik daar geen last van ga krijgen, maar ja dat dacht ik met mijn buurvrouw ook :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:45:
[...]

Mijn buurman slaapt in een kamer op zijn dakkapel, waar zijn airco bovenop staat :)
Ik weet zeker dat ik daar geen last van ga krijgen, maar ja dat dacht ik met mijn buurvrouw ook :P
Fingers crossed dat inderdaad het verplaatsen en het "reflecteren via het open raam" voldoende oplossing biedt voor het "probleem".

Wanneer? Morgen? Volgende week? Vergeet je je topic niet te updaten daarna? ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:45:
[...]

Euhm:
Toen ik de aankondiging deed van de plaatsing van de airco vertelde mijn buurvrouw meteen dat ze hoopte dat ze er geen last van zou krijgen, want ze is nogal fijngehorig en kan 's nachts weinig geluid verdragen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:47:
[...]

Fingers crossed dat inderdaad het verplaatsen en het "reflecteren via het open raam" voldoende oplossing biedt voor het "probleem".
Ja ik hoop ook dat dit tegemoet komt aan de buurvrouw, maar goed ik heb in ieder geval mijn goede wil getoond.
MAX3400 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:47:
[...]

Wanneer? Morgen? Volgende week? Vergeet je je topic niet te updaten daarna? ;)
Niet heel snel, airco installateurs hebben het druk :)
Hij beloofde het binnen een maand te komen doen. Maar dan zal ik uiteraard weer een update geven.
Met buurman bedoel ik mijn andere buren :)

[ Voor 11% gewijzigd door Slasher op 11-06-2021 15:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:29
Goed dat je het zo hebt opgepakt, veel meer kan de buurvrouw denk ik niet van je verwachten. Ook voor jou houdt het op en zo heb je echt wel goede wil laten zien. Mocht het toch nog vervelend zijn, dan kunnen ze ook zelf een "geluidswerend" wandje plaatsen of in overleg kosten delen voor een unit eromheen.

Wel bijzonder dat de airco installateur zegt dat ze het achteraf zo hadden moeten doen. Wie is er nou de specialist, jij of ik 8)7 Maar goed, dat kom ik wel vaker tegen met "vak" mannen. Ik zal daar maar niet over gaan spuien.

Geniet van je airco, heerlijk koelen!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:39
Ik zou het wel interessant vinden om nog even te vernemen of de verplaatsing van de buitenunit tot een oplossing heeft geleid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:06

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:13:
dat ding staat echt niet het hele jaar snachts te draaien hooguit als er een hittegolf is.
Je hebt hem nu al aan, en er is nog geen hittegolf geweest.

Als je hem, als er hitte is, de hele dag laat draaien, gaat de hitte ook niet in de muren zitten. Dan is je slaapkamer echt wel te harden tegen de tijd dat je hem om 22:00 uit zet.

En zelf een airco installeren en je buurvrouw de enige mogelijkheid ontzeggen om haar slaapkamer te koelen is wel een beetje kortzichtig. Zij moet, tijdens een hittegolf, haar raam maar dicht doen, zodat ook 's nachts nog eens alle warmte maximaal vastgehouden kan worden. Lekker gezond.

Mijn advies: silent modus gebruiken, na 22.00 niet meer aanzetten tenzij de temperatuur in de slaapkamer boven de 25 graden is, airco verplaatsen en een geluidsdemper omkisting er om heen.

En voor de kosten: wellicht is je buurvrouw best bereid bij te dragen voor de kosten van verplaatsing en omkisting. Ik zou dat iig wel zijn als dat mijn slaap zou verbeteren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:39
Dit dacht ik ook, als ze na verplaatsing nog steeds last heeft kan ze misschien de draairichting van haar raam omdraaien (ok, is niet zo standaard) dan reflecteert geluid vanaf de andere kant naar binnen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:35
Mooi dat je weldra een oplossing hebt!

Even wat kennis delen want ik heb een soortgelijk probleem maar dan met mijn moeder (ik woon nog thuis maar neem projecten op). Ze is ook van het type "Ik moet en zal met raam open slapen en elk geluid, zelfs een ventilator is er teveel aan.' ... tjah lastig volk want er is de facto geen oplossing buiten de boel uit laten. 8)7

Mijn warmtepompen zijn 5 jaar oud en brommen daarmee een pak meer dan de nieuwe varianten. Ze hangen aan de muur tussen 2 slaapkamers waarbij het raam van m'n moeder naast te buitenunits hangt. De oplossing zat uiteindelijk in het gebruiken van goede dempingsrubbers tussen de beugel en de buitenunit. Een nog grotere winst was te boeken door dempen materiaal tussen de beugel en allé contactpunten met de muur te plaatsen. Nu is het na een gewenningsperiode geaccepteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sz99MiKnUfbWqa7S-8Or6-UqsxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPoP5WI2kwCVOh579k4Qy2d0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Laatst online: 23:06
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:50:

[...]

Niet heel snel, airco installateurs hebben het druk :)
Hij beloofde het binnen een maand te komen doen. Maar dan zal ik uiteraard weer een update geven.
En dan zeg je tegen de buurvrouw dat je hem tot die tijd niet meer ‘s-avonds zult gebruiken. Zet na een week dat ding gewoon iedere avond aan en kijk eens hoe snel ze het merkt (àls ze dat al doet). Je kunt altijd nog verexcuseren dat perongeluk aan gesprongen was als ze wel wat van zegt :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Denniz0229 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:20:
[...]
helaas ben ik voorbereid op dat soort dingen en kan je bij niet naar binnen kijken vanaf de straat.

Ik snap heus wel dat je een beetje normaal met je buren om kan gaan en kan overleggen. Maar gezien de TS zijn verhaal komt het er gewoon op neer dat dit een ouwe zeiksnor is die over alles moeilijk doet. Doet ze gewoon haar raam dicht hoort ze niks. Straks mag je je auto niet meer starten na 10en omdat de buurvrouw dit anders hoort.
Nee ik zou er gelijk korte metten mee maken. Maar ik hoef dan ook geen vrienden te zijn met de buren.
Sorry .. oude zeiksnor ? Ik slaap ook met het raam open, in de winter kiertje, nu wagenwijd. En dat ga ik toch echt niet dichtdoen omdat er een brommende airco staat. Ik zou zeggen ... verplaats de airco en/of een geluidsschot: je kunt met de huidige Nederlandse zomers niet verwachten dat iemand voor jou het raam gaat dichtdoen, OF .. ook een oplossing, geef haar een eigen airco. Brommen de airco's gezellig samen, en kan haar raam dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Crxtreem schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Nadeel van het rechtse raam is ook wel dat als het open staat het als een soort spiegel het geluid weerkaatst de kamer in.

Misschien als ze een Handdoek tegen het raam hangt aan de binnenzijde is de weerkaatsing een stuk minder.
Volgens mij hebben ze het rolgordijn ook gewoon dicht snachts, dat zou toch ook moeten dempen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 15:48
Anoniem: 93050 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:07:
[...]

Sorry .. oude zeiksnor ? Ik slaap ook met het raam open, in de winter kiertje, nu wagenwijd. En dat ga ik toch echt niet dichtdoen omdat er een brommende airco staat. Ik zou zeggen ... verplaats de airco en/of een geluidsschot: je kunt met de huidige Nederlandse zomers niet verwachten dat iemand voor jou het raam gaat dichtdoen, OF .. ook een oplossing, geef haar een eigen airco. Brommen de airco's gezellig samen, en kan haar raam dicht.
Niemand zegt dat je het raam niet open mag hebben, maar als je het raam open zet kan je niet vereisen dat de rest van de wereld zich aanpast aan jou geluidsniveau. Of mogen autos ook niet meer door de straat rijden, vliegtuigen niet meer overvliegen, de vogels niet meer fluiten, hanen niet meer kraaien? Buiten zijn nu eenmaal geluiden, als je zo graag het raam open wilt hebben zal je dat moeten accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:09
Morty schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:26:
[...]

Niemand zegt dat je het raam niet open mag hebben, maar als je het raam open zet kan je niet vereisen dat de rest van de wereld zich aanpast aan jou geluidsniveau. Of mogen autos ook niet meer door de straat rijden, vliegtuigen niet meer overvliegen, de vogels niet meer fluiten, hanen niet meer kraaien? Buiten zijn nu eenmaal geluiden, als je zo graag het raam open wilt hebben zal je dat moeten accepteren.
Mjah. Als jij altijd al met je raam open slaapt en de buurman besluit er een airco naast (overdreven) te hangen, moet jij dan je raam dicht doen of moet de buurman rekening houden met het feit dat jij altijd al je raam open hebt? :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Die andere geluiden zijn dan ook geen onderwerp van discussie. Ik snap het ook wel. Een airco is, zolang de gewenste temperatuur nog niet bereikt is, een heel constant monotoon geluid. Daar zijn veel mensen redelijk gevoelig voor. TS zal ook echt niet de enige zijn met "gedoe" over een airco vlakbij de slaapkamer van de buren.

Ik zou dat gedoe niet willen. Ook als je buren er toevallig niet gevoelig voor zijn, liever niet. Buren verhuizen en wie weet zijn de nieuwe bewoners er wel gevoelig voor. Het gaat niet om "gelijk hebben" en "voldoen aan richtlijnen". Door dat ding nu een stukje te verplaatsen, geeft de TS een signaal af aan de buren. Het signaal dat hij er iets aan wil doen. Dat alleen is misschien zelfs al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 15:48
iamerwin schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:32:
[...]

Mjah. Als jij altijd al met je raam open slaapt en de buurman besluit er een airco naast (overdreven) te hangen, moet jij dan je raam dicht doen of moet de buurman rekening houden met het feit dat jij altijd al je raam open hebt? :)
Zoals ik al zei: je hoeft je raam niet dicht te doen, wat je met je raam doet is geheel je eigen keuze. Je kan alleen niet afdwingen dat de rest van de wereld geen geluid maakt. Of te wel, als je je raam open wilt zal je geluid moeten accepteren, als je dat niet wilt moet je lekker je raam dicht doen.

En natuurlijk moet het allemaal redelijk blijven, en daar zijn nu net de wettelijke regels voor (40db op de erfgrens).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:13:
Los daarvan: de buurvrouw heeft een optie die ze kan gebruiken om de boel een stuk te dempen (raam dicht) maar weigert die te gebruiken en legt het probleem bij @Slasher Dat lijkt me ook niet helemaal eerlijk. Dat ze een gevoelige hoorder is zal ze vast wel eens vaker last van hebben, en dan heeft ze wellicht een stuk minder invloed. Dus helemaal realistisch vind ik haar houding niet.
Is dit niet de omgekeerde wereld? Omdat jij overlast veroorzaakt (of dat nu wettig is of niet), moet ik mij maar aanpassen?

TS had gewoon beter moeten nadenken, die dingen maken lawaai en zet je zeker niet naast een slaapkamer raam. Af-en-toe overlast hoort erbij, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen wat overlast van je buren doet. Als ik een vrije dag heb en lekker in de tuin wil zitten, hoef ik niet de luide muziek van mijn buren te horen.. of moet ik dan ook maar gaan binnenzitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Met een raam open slapen, hoort gewoon bij normaal woongenot. evt overlast van Airco warmtepompen etc, is iets anders dan een auto die door de straat rijdt, dus de normale woongeluiden uit omgeving(vogeltjes fluiten, verkeer etc) Het zou te gek voor woorden zijn dat je je op eo af moet sluiten, om maar geen laste te hebben van - in dit geval- een Airco.

Maar TS geeft al aan dat de Unit verplaatst gaat worden -wat in 1e instantie al beter was -. dus zal de overlast minder zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:35:
[...]

Nee, het gaat ook over tolerantie. Ik vind dat mijn buurvrouw daarvan iets meer zou kunnen opbrengen. Van de een kan je meer hebben als van de ander, ik hoopte dat dit het geval zou zijn, maar dat is helaas niet zo.

Als je dit soort omgevingsgeluiden niet wil horen dan moet je naar een hutje op de hei verhuizen. Maar ook dan zal er wat zijn.
Waarom ga jij niet verhuizen naar een land waar het niet warm is in de zomer? Of ga je die 10 dagen die je de airco aan hebt, niet op vakantie?

Je draait steeds alles om, je komt helemaal niet op voor de goede burenrelatie, laat staan voor een goede oplossing.

Ik heb nu diverse al diverse oplossingen gelezen, maar het enige waar het overgaat is dat de buurvrouw zich maar aan moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Bschnitz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 06:42:
https://www.groenehoedduu...rmtepomp-airco-omkasting/

Met zo'n ding hoort je buurvrouw helemaal niks meer. Als ze dat wel doet heeft ze boven menselijke oren.....
Die oplossing is al aangedragen, maar TS lijkt daar niet echt iets voor te voelen. Als je niet wilt kijken naar een oplossing om het ding 2 meter te verplaatsen, dan lijkt me een behuizing ook niet erin te zitten.

Verder zien we niets van foto's/situatieschets, het zou goed kunnen dat je die behuizing helemaal niet kunt plaatsen of niet veel verschil uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:19
HollowGamer schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:05:
[...]

Die oplossing is al aangedragen, maar TS lijkt daar niet echt iets voor te voelen. Als je niet wilt kijken naar een oplossing om het ding 2 meter te verplaatsen, dan lijkt me een behuizing ook niet erin te zitten.

Verder zien we niets van foto's/situatieschets, het zou goed kunnen dat je die behuizing helemaal niet kunt plaatsen of niet veel verschil uitmaakt.
Een uitbouw is vaak minimaal 1.20m dus die past wel hoor.

Verder weten we dat hij en de buurvrouw geen kant op willen op dit moment.

Wellicht kunnen ze die kosten samen betalen, buurvrouw heeft geen recht om met open raam mega still te leven. Social gezien is echter onze TS ook niet bezig om deze naast de buurvrouw haar raam te plaatsen zonder rekening te houden met de buurvrouw.

Dus hij kan kiezen en de buurvrouw ook, ruzie en geen oplossing en gratis het raam dicht doen. Of samen betalen en weer door een deur.

Zo simpel zie ik het, maar goed.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
HollowGamer schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Is dit niet de omgekeerde wereld? Omdat jij overlast veroorzaakt (of dat nu wettig is of niet), moet ik mij maar aanpassen?
Dat buuv ergens last van heeft maakt het nog geen overlast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:17:
[...]

8)7

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13
RemcoDelft schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:17:
[...]

Jawel. Zoek de term maar op, overlast is ergens hinder van ondervinden. Dat het wettelijk gezien misschien toegestaan is, maakt niet dat het dan maar geen overlast meer gevonden kan worden.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-05 21:22

Electrowolf

Mod met Liefde!

Slasher schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:48:
[...]

Volgens mij hebben ze het rolgordijn ook gewoon dicht snachts, dat zou toch ook moeten dempen?
Niet zo heel veel. Ik heb zelf precies het zelfde met mijn slaapkamer. Het raam weerkaatst al het geluid naar binnen vanaf een gallerij waar mensen lopen. Ondanks dubbele gordijnen kan ik gesprekken op normaal niveau vanaf 20 meter afstand volgen wanneer het raam open is. Als ik echter op mijn balkon sta (flat) die dichter bij de gallerij is hoor ik een stuk minder lawaai. Gelukkig heb ik er geen last van, maar geeft wel aan hoe goed ramen onder bepaalde hoeken geluid kunnen versterken.

Op je foto zie ik dat het een mooie hoek van 90 graden is wanneer het raam van de buurvrouw open staat. Ook reflecteert het geluid via de muur nog eens extra richting het raam van de buurvrouw. Je eigen raam doet precies het tegenovergestelde en weerkaatst het geluid weg. Best kans dat de airco in de slaapkamer van de buurvrouw luider is dan in de kamer direct boven de airco. Let op: hierbij reken ik dan trillingen via de muren e.d. niet mee.

De suggestie om er een geluidswerend schot tussen te zetten lijkt me een hele goede. Andere optie is om hem eventueel, als de monteur toch komt, hem lager te hangen met beugels. Hiermee is er dan hopelijk geen rechte lijn tussen de airco en raam van de buurvrouw.

Stiekem moet je even bij Audio en HiFi gaan kijken voor vragen over acoustiek en demping ;)

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:05
[...]

Je kan ook gewoon het hele topic lezen:
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:32:
[...]

Die kast is zeker een optie :)

[Afbeelding]
Update:

Mensen lezen in dit topic ook wel een beetje wat ze willen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
[...]

Wat @BlackMonkey zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 09:30
larsg schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:06:
Mijn warmtepompen zijn 5 jaar oud en brommen daarmee een pak meer dan de nieuwe varianten. Ze hangen aan de muur tussen 2 slaapkamers waarbij het raam van m'n moeder naast te buitenunits hangt. De oplossing zat uiteindelijk in het gebruiken van goede dempingsrubbers tussen de beugel en de buitenunit. Een nog grotere winst was te boeken door dempen materiaal tussen de beugel en allé contactpunten met de muur te plaatsen. Nu is het na een gewenningsperiode geaccepteerd.
Naast meer afstand tot het raam van de buurvrouw zit hierin mogelijk ook de oplossing voor TS: ontkoppelen van de buitenunit (met rubbers), zodat er geen resonanties ontstaan in de muur of het dak.
Ik vermoed dat niet zo zeer het geluid van de ventilator het probleem is, maar de laagfrequente brom van de compressor. Laagfrequent geluid heeft de eigenschap ver te dragen en zich niet gemakkelijk tegen te laten houden.
Ik raad aan om de installateur nauwkeurig naar ontkoppelingsmogelijkheden voor de buitenunit te laten kijken.
Het ventilatorgeluid zou met verplaatsing verder van het raam van de buurvrouw wél flink zachter moeten worden, dat geluid heeft een veel hogere frequentie en wordt daarom gemakkelijker gedempt dan laagfrequente tonen (resonantie, trilling, brom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 16:12

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Staat de airco 'op' het dak, of hangt ie 'aan' de gevel? Dat is op de foto niet goed te zien (plus ik ben geen airco-kenner).

Ergens heb ik wel een klein beetje sympathie voor de beklaagde hier, juist omdat de buurvrouw én hypergehorig is én niet haar raam kan dichtdoen 's nachts. Daar staat wel weer tegenover dat zo'n zoemende bak in de buurt waarschijnlijk meer geluid voortbrengt dan wenselijk.

Vind het erg goed dat je met je kluskabouter overeengekomen bent dat hij de airco-unit gaat verplaatsen.
Wellicht kan je aan hem vragen wat de kosten zijn voor een extra wandje er naast (houten of kunststof plank oid?), en wat een bekisting zou kosten. Dan kan je namelijk op de koffie bij de buren en uitleggen dat je sowieso al de airco gaat laten verplaatsen, bereid bent om zelf een houten schot nog éxtra er bij wil laten plaatsen, maar als zij het nodig vinden dat er ipv dat schot een hele bekisting er omheen moet, dat je dan wel graag die kosten wil splitten?

Dus jouw inbreng in het probleem (uiteindelijk is het jullie probleem ook natuurlijk), is het verplaatsen van de unit en een schot plaatsen, en als zij een bekisting wensen dat zij daarin dan deel nemen?

Ze blijven altijd de vrijheid houden om eventueel af te wijzen, maar dan heb je voor de toekomst in ieder geval een mogelijke oplossing aangedragen. Niet dat zoiets dan voor de rechter komt, maar jij hebt dan in ieder geval je best gedaan, en mogelijke oplossingen aangegeven. En als ze het afwijzen en boos doen tegen je, dan is er ook geen 'goede buur relatie' meer om te redden, dan is het gewoon ieder voor zich.

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:45
Fijn dat het is opgelost.
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:27:
[...]
Ja dat kan best zo wezen maar uiteindelijk moet je toch ergens van uit kunnen gaan, en dat is in deze de specs van de fabrikant.
Jij en/of de installateur gaan uit van de verkeerde waarde namelijk het geluidsDRUKniveau.
Dat is een andere (en veel lagere) waarde die je niet mag gebruiken!

De waarde die je in de rekentool voor het geluid van airco's en warmtepompen moet gebruiken is het geluidsvermogen(niveau) en dat is dus NIET die waarde van 38dB die in de folder staat.
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Het is die elders aangegeven 61 dB voor koelen en 63 dB voor verwarmen waarmee je moet rekenen, terwijl je dus maar 40 dB op de erfgrens mag produceren.

Een unit met dit geluidsvermogen zo'n beetje op de erfgrens overschrijdt heel erg fors de norm, dit is echt kansloos om het op deze manier te installeren en ik kan me er wel wat bij voorstellen dat de buurvrouw daar last van heeft.

Persoonlijk vind ik dit een fout van de installateur die hem best aangerekend mag worden. Die unit had daar nooit mogen staan.
Zijn fout, dan lost hij het ook maar op. En spreek hem erop aan dat hij niet met dat geluidsdrukniveau mag rekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door ASW1 op 12-06-2021 18:17 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32
Eigenlijk is alles al gezegd en diverse tips zijn er aangedragen.
Aan de TS om te kijken of hij er iets mee kan.

Zelf zou ik zo'n unit niet aan de grens zetten van wat van mij is maar ruim uit de buurt daarvan indien mogelijk.
Mijn raam staat zo'n beetje 52 weken per jaar wel open of het moet echt koud zijn.
Geluiden van buiten hoor ik dus altijd wel, het zijn niet de "natuurlijke" geluiden of geluiden van auto's/brommers etc die in mijn ogen/oren overlast geven (uitzonderingen daargelaten) maar wat hier ook al regelmatig genoemd wordt denk ik eerder aan het monotone geluid van bv koelmotoren etc.
Overdag valt hetzelfde geluid vaak veel minder op dan in de nacht waar veel minder omgevingsgeluiden zijn en dit soort dingen juist extra luid lijken.

Offtopic:
Iets anders wat mij steeds vaker opvalt en stoort op GOT zijn reacties van mensen die denken zich te moeten laten horen op een dermate (harde??) manier zonder dat ze zich ook maar verdiept hebben in de al gegeven reacties.
Die lezen dan maar een paar reacties of pagina's of ze willen alleen maar lezen wat ze willen lezen.

Nu is het soms veel lezen als er al veel pagina's zijn maar je zou dan bovenaan de pagina bij "Toon posts:"eens de "TS" button aan kunnen klikken zodat je alleen de reacties krijgt van de TS.
Zoals je hierboven vaak de vraag leest om een foto of schets van de situatie "nadat" de TS al een foto geplaatst heeft.
Je krijgt dan alleen te zien wat de TS gepost heeft en zie je dus ook dat er al een situatie foto gepost is.

Het is maar een tip aan de roeptoeterafdeling.
Maakt het voor de andere lezers een stuk fijner lezen.
Einde mededeling.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-05 21:22

Electrowolf

Mod met Liefde!

hefaistos schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:03:
[...] omdat de buurvrouw én hypergehorig is [...]
Dat vraag ik me dus af. Zoals net in mijn post gezegd kan ik me best voorstellen dat de airco luider is in de slaapkamer van de buurvrouw dan in de kamers van TS vanwegen de weerkaatsing van geluid.

Enige manier om daar echt achter te komen is door samen met de buurvrouw in de verschillende kamers te gaan luisteren.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:32
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:46:
[...]

Die andere geluiden zijn dan ook geen onderwerp van discussie. Ik snap het ook wel. Een airco is, zolang de gewenste temperatuur nog niet bereikt is, een heel constant monotoon geluid. Daar zijn veel mensen redelijk gevoelig voor. TS zal ook echt niet de enige zijn met "gedoe" over een airco vlakbij de slaapkamer van de buren.

Ik zou dat gedoe niet willen. Ook als je buren er toevallig niet gevoelig voor zijn, liever niet. Buren verhuizen en wie weet zijn de nieuwe bewoners er wel gevoelig voor. Het gaat niet om "gelijk hebben" en "voldoen aan richtlijnen". Door dat ding nu een stukje te verplaatsen, geeft de TS een signaal af aan de buren. Het signaal dat hij er iets aan wil doen. Dat alleen is misschien zelfs al genoeg.
Een constant monotoon geluid is toch juist minder erg?

Als ik last heb van de buren hier zet ik juist een ventilator aan zodat het monotone geluid het andere geluid overstemt en ik lekker kan slapen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 27-05 23:29
Makrolon schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:11:
[...]

Een constant monotoon geluid is toch juist minder erg?

Als ik last heb van de buren hier zet ik juist een ventilator aan zodat het monotone geluid het andere geluid overstemt en ik lekker kan slapen.
Over het algemeen genomen niet. Ken je niet die vergaderingen of cursussen in een ruimte waar na een paar uur ineens de brommende airco uit gaat, wat een rust er dan over iedereen heen komt.

Ik ben zelf ook een ondiepe slaper en hoor ieder geluid. Zelfs de klok van de buurvrouw (woonkamer niet aan de grenzende muur) hoor ik de uren slaan in mijn slaapkamer (bovenverdieping andere zijde) (jaren 70 woning met een spouwmuur ertussen).
Brommers kan ik in gedachten volgen door het halve dorp. Slapen met raam open zou ik dolgraag willen doen maar is voor mij geen optie. Ik wou dat het zo was...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:42

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Zelfs met een hitte golf hoeft de airco ‘s nachts normaal gesproken niet aan. Je huis is echt goed koel rond 22:00 en de buitentemperatuur is ook aangenaam. Zet gewoon je raam open, scheelt ook een bak energie.

Hier gaat de airco aan op dagen waarop de buitentemperatuur voor een tweede or derde dag 27 graden of hoger gaat worden, maar pas na de ramen dicht gaan zodra de buitentemperatuur de binnentemperatuur voorbij gaat, en weer uit tussen 20:00 en 21:00 (of 22:00 bij bizar weer), dan gaan de ramen weer open (of om 23:00 bij bizar weer) en alles is heerlijk koel, met een minimale overlast voor de buren. Ik geloof dat ik in de afgelopen 3 hittegolven maar 2 nachten de ramen niet open heb gehad (door broeierigheid).

Moet ik wel bijzeggen dat de airco hier de gehele woning koelt, extreem stil is en de woning super geïsoleerd en op elke etage ramen tegenover elkaar open kunnen en elk raam een hor heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 12-06-2021 18:59 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Update:

Laten we dat eerst afwachten. We kunnen nog wel 20 pagina's vol kletsen over hetzelfde, maar dat schiet niet op. Topic gaat dan op slot.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Op verzoek weer geopend.

Tweakers Discord

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Kleine update van mijn kant, de airco installateur heeft voor een luttel bedrag de airco verplaatst. De buurman aan de linkerkant slaapt op zolder (dakkapel) dus die heeft geen last. Die heeft zelf ook een airco daar dus ik verwacht geen probleem.

Eind goed al goed zou ik zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzFYeCYdoB7gxk_DzXVlOEXTKt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STIds2uOZJi5NJIwcWIHrNHy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

The Executer

Lekker belangrijk!

Slasher schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:41:
Kleine update van mijn kant, de airco installateur heeft voor een luttel bedrag de airco verplaatst. De buurman aan de linkerkant slaapt op zolder (dakkapel) dus die heeft geen last. Die heeft zelf ook een airco daar dus ik verwacht geen probleem.

Eind goed al goed zou ik zeggen.

[Afbeelding]
Heb je nog contact opgenomen met de buren om na te gaan hoe dit de situatie veranderd heeft voor hun?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
The Executer schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:53:
[...]

Heb je nog contact opgenomen met de buren om na te gaan hoe dit de situatie veranderd heeft voor hun?
edit: onderstaande is van een paar weken geleden, de airco is vandaag verplaatst.

Ja het contact is weer helemaal prima, en toen ik daar een paar weken geleden was om een bakkie te doen, vroeg mijn buurman of ik de airco nog vaak aan had staan.

Toen ik "nee" zei omdat het de laatste tijden niet zo warm is geweest zei mijn buurvrouw: "ik had er toch eigenlijk niet zoveel last van"

Waarschijnlijk zat ze op dat moment wat slecht in haar vel. Maar goed toch de airco laten verplaatsen omdat hij toch wel dicht bij de erfgrens stond en ik er zelf niet goed bij stil had gestaan dat dit zo was.

[ Voor 9% gewijzigd door Slasher op 21-09-2021 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

The Executer

Lekker belangrijk!

Slasher schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:55:
[...]

edit: onderstaande is van een paar weken geleden, de airco is vandaag verplaatst.

Ja het contact is weer helemaal prima, en toen ik daar een paar weken geleden was om een bakkie te doen, vroeg mijn buurman of ik de airco nog vaak aan had staan.

Toen ik "nee" zei omdat het de laatste tijden niet zo warm is geweest zei mijn buurvrouw: "ik had er toch eigenlijk niet zoveel last van"

Waarschijnlijk zat ze op dat moment wat slecht in haar vel. Maar goed toch de airco laten verplaatsen omdat hij toch wel dicht bij de erfgrens stond en ik er zelf niet goed bij stil had gestaan dat dit zo was.
Jammer dat je dat dan achteraf te horen krijgt :X . Hoop stress en gedoe, achteraf om niets. 1 voordeel: Je kunt nu zelf ook met een gerust hart genieten wanneer je de airco weer eens aan zet zonder 'bang' te hoeven zijn voor reacties oid. Kudo's voor je acties in deze. Een goede buur is beter dan een verre vriend.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
The Executer schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:13:
[...]

Jammer dat je dat dan achteraf te horen krijgt :X . Hoop stress en gedoe, achteraf om niets. 1 voordeel: Je kunt nu zelf ook met een gerust hart genieten wanneer je de airco weer eens aan zet zonder 'bang' te hoeven zijn voor reacties oid. Kudo's voor je acties in deze. Een goede buur is beter dan een verre vriend.
Dank je :)
Maar dat was ook het uitgangspunt van de verplaatsing, heb geen zin in scheve gezichten van de buurvrouw, want ik wil nog jaren in goede harmonie naast ze wonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:07

Tens

let me drink about it

Slasher schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:55:
"ik had er toch eigenlijk niet zoveel last van"
aaargh! >:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Nou, we hebben er toch een leuk en zinvol topic aan overgehouden. Is ook wat waard ;)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredst
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 23:26
Ik kwam dit onderwerp tegen omdat ik met hetzelfde probleem werd geconfronteerd. Maar dan met dezelfde situatie als hier genoemde buurvrouw. Onze buren hebben ook een airco buiten unit geplaatst op 20cm van onze gemeenschappelijke tuinschutting. Toen het ding aanging leek het of ze iets verderop met onderhoud aan de tramlijn bezig waren. Ik heb een scherp gehoor wat dat betreft en stoor me er aan. Wij slapen ook met het raam open om te ventileren en horen dat ding nu dus ook 's-avonds en 's-nachts draaien. Om warmteoverlast in onze eigen slaapkamer te voorkomen hebben wij al 25 jaar een plafondventilator in onze slaapkamer hangen. En dat werkt uitstekend. Hij gaat alleen in de zomer aan. Ik raad iedereen aan om eerst aan een ventilator te denken in plaats van een airco. En daarnaast hebben deze tips ons heel goed geholpen om tijdens een hittegolf warmteoverlast binnen de perken te houden (zelfs mogelijk om thuis te werken): https://www.milieucentraa...oelen/woning-koel-houden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:01
fredst schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:44:
Ik kwam dit onderwerp tegen omdat ik met hetzelfde probleem werd geconfronteerd. Maar dan met dezelfde situatie als hier genoemde buurvrouw. Onze buren hebben ook een airco buiten unit geplaatst op 20cm van onze gemeenschappelijke tuinschutting. Toen het ding aanging leek het of ze iets verderop met onderhoud aan de tramlijn bezig waren. Ik heb een scherp gehoor wat dat betreft en stoor me er aan. Wij slapen ook met het raam open om te ventileren en horen dat ding nu dus ook 's-avonds en 's-nachts draaien. Om warmteoverlast in onze eigen slaapkamer te voorkomen hebben wij al 25 jaar een plafondventilator in onze slaapkamer hangen. En dat werkt uitstekend. Hij gaat alleen in de zomer aan. Ik raad iedereen aan om eerst aan een ventilator te denken in plaats van een airco. En daarnaast hebben deze tips ons heel goed geholpen om tijdens een hittegolf warmteoverlast binnen de perken te houden (zelfs mogelijk om thuis te werken): https://www.milieucentraa...oelen/woning-koel-houden/
Lijkt me dan echt heel sterk dat ze de 40dB op de erfgrens halen (zoals de huidige norm is). Maar als je het daar verder over wil hebben, zou ik aanraden een eigen topic te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
fredst schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:44:
Wat ik eigenlijk wil weten is : Heb je iets gedaan met de regelgeving rond geluid van warmtepompen en zo ja wat en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wij slapen met het raam dicht vanwege geluidsoverlast van sjonnies die 's nachts hun uitlaat uitproberen, buurmannen die 's ochteds vroeg hun motor even goed opwarmen, een groep hysterische eksters en rooklucht van rokende buren, etc.
Daarom hebben we dus ook een airco die we precies midden op ons huis hebben gehangen. Gelukkig hebben de buren er geen last van, hij is dan ook erg stil (LG).
Maar mensen die met hun raam open slapen, gaan geluid horen, dat lijkt me toch onoverkomelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

BounceMeister schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:50:
Wij slapen met het raam dicht vanwege geluidsoverlast van sjonnies die 's nachts hun uitlaat uitproberen, buurmannen die 's ochteds vroeg hun motor even goed opwarmen, een groep hysterische eksters en rooklucht van rokende buren, etc.
Daarom hebben we dus ook een airco die we precies midden op ons huis hebben gehangen. Gelukkig hebben de buren er geen last van, hij is dan ook erg stil (LG).
Maar mensen die met hun raam open slapen, gaan geluid horen, dat lijkt me toch onoverkomelijk?
En daar hebben we normen voor. Ik snap best dat mensen niet blij met je zijn als je een airco op een halve meter van hun slaapkamerraam ophangt. Dat kun je eigenlijk gewoon niet maken. Wij wonen naast het ziekenhuis en hier hoor je dus weleens een sirene en zie je weleens blauwe lampen knipperen. Dat is natuurlijk geen vrijbrief voor iedereen om maar een beetje "de aso" uit te gaan hangen.

Denk dat ik maar een sirene in mijn tuin plaats en op willekeurige momenten dat ding even aanzet. Buren moeten maar niet zeuren, die ambulances maken herrie en als je vlakbij het ziekenhuis woont moet je daar maar mee leren leven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Aangezien hier al meerdere topics over lopen (zoeken naar 'geluid airco') was het niet nodig deze uit de krochten van GoT omhoog te schoppen. Vandaar een slotje. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is geen slowchat, geen HK en de reacties mogen allemaal wel een stuk minder polariserend en een stuk meer constructief, ook jegens TS. Voel je de behoefte om een lollige oneliner in te tikken? Ga dan naar Tweakers Huiskamer