Buurvrouw klaagt over geluid airco

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 107.159 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 23:23

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

PilatuS schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:51:
[...]

Tolerantie hoe dan ? Door niet te kunnen slapen omdat het 38 graden is op de slaapkamer. Of tolerantie dat ze niet kan slapen door het geluid ?

Dit is niet een situatie als een hond die 20 minuten blaft in de middag. Dan kan je tolerant zijn en denken, laat maar lekker. Dit is niet kunnen slapen. Hoe de fuck moet je daar tolerant over zijn ?

Volgens mij heb je nogal moeite je te verplaatsen in een ander. Zie ook je eigen reactie dat het jammer voor haar is dat ze 10 dagen niet kan slapen zodat jij die 10 dagen wel kan slapen. Verplaats jezelfs eens in een ander door iedere situatie om te draaien en te bedenken hoe je het zou vinden als het andersom was. Als je het gaat hebben over tolerantie dan heb ik het idee dat je de andere kant van de situatie compleet niet ziet.
exact... tollerantie heb je voor geluidsoverlast dat van voorbij gaan de aard is. Een ventilator van een airco of eoa koelinstallatie gaat niet weg, die is constant, mensen kunnen daar echt helemaal gek van worden.

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Woody179 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:48:
[...]
Ts staat in zijn volste recht om in zijn eigen comfort te voorzien. Zij het met een airco, ventilator of ijssculptuur. Hij voldoet met de plaatsing aan het kader dat binnen de wet gesteld is en doet daarmee in principe niks verkeerds. Van overlast kan dan ook niet gesproken worden. Wel van last, maar dat is en blijft in basis iets voor de buurvrouw om eerst zelf in te voorzien.
Als de situatie andersom was en jij de buurvrouw was zou je dit niet zeggen. Dan hadden we een compleet omgekeerd topic en zou je het woord overlast zelf ook gebruiken. Niet kunnen slapen is gewoon overlast, of het nou legaal is of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gompy58

Gompy58

Compizfox schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:31:
[...]

[...]

Ik heb TS' buurvrouw niet gesproken, maar ik weet vrij zeker dat het hier waarschijnlijk gaat om het laagfrequente geluid van de compressor, niet om de fan. Dat is geluid waar niet iedereen even gevoelig voor is, maar erg ver kan dragen, op gekke manier kan resoneren/reflecteren en erg irritant kan zijn.
Heb hier een situatie gehad dat een eigenaar van een grote garage box, aan de achterkant van huizen, deze ging verhuren aan een bloemenverkoper. Er werd een koelruimte in de box geplaatst en een koelmotor op het dak. zover mogelijk van hun ingang vandaan, vlak bij ons terras.

Ja achter de boom doen we voor julie... was de reactie.

Kort verhaal... via de gemeente is dat ding verplicht weggehaald.

Lawaai is niet enkel herrie van een radio oid. Die zachte , laag frequente geluiden kunnen vaak veel erger zijn.

ZE GAAN NIET WEG en je weet pas weer wat stilte is als ze plots stoppen.

Ik houd wat dat betreft ook mijn hard vast als we aan de warmte pomp moeten door de groene Junta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-06 23:46
RobinHood schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:49:
Stel de buuf had een hobby waardoor je zeg 15 nachten in een bestek van 2 maanden niet/nauwelijks kon slapen. Zou je dan ook beginnen over tolerantie? Of had je dan ook heel snel een oplossing gezocht zodat de buuf ophield met haar hobby's
Ja, dat doen we hier namelijk over en weer,
De kapperszaak laat zijn industriële airco 24/7 loeien om in comfort van zijn gasten te voorzien.
De buurvrouw rookt op het gedeelde Franse balkon. Waar door een tochtige deur de rook als de wind verkeerd staat deze soms naar binnen trekt. En ik heb een kleine thuisbioscoop waarop ik savonds graag een stevige actiefilm op mag kijken.

Leven en laten leven betekend voor ons
Dat de buuf lekker rookt maar de deur van ons even dicht trekt als hij toevallig openstaat, ik de woonkamer deur dicht doe als ik film kijk (scheelt door een tussenliggende gang voor haar al genoeg in herrie) en de airco van de onderbuurman? Die zou ik niet meer kwijt willen, ik ben er aan gewend en slaap tegenwoordig slecht als hij uitstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gompy58

Gompy58

PilatuS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:00:
[...]

Als de situatie andersom was en jij de buurvrouw was zou je dit niet zeggen. Dan hadden we een compleet omgekeerd topic en zou je het woord overlast zelf ook gebruiken. Niet kunnen slapen is gewoon overlast, of het nou legaal is of niet.
Er zijn situaties waar mensen hierdoor compleet doorslaan en het recht echt in eigen hand nemen.

en dan staat iedereen maar raar te kijken.

Laat TS zich eens afvragen wat hij zou doen....

Doe je dit dus bij de verkeerde dan loop je op een gegeven ogenblik het risico dat je een groet houten sleutelhanger in je nek krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
PilatuS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:00:
[...]

Fijn dat jij in mijn schoenen denkt te kunnen staan. Lees mijn voorgaande reactie en vul in het vervolg aub voor jezelf in maar niet voor mij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Woody179 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:01:
[...]

Ja, dat doen we hier namelijk over en weer,
De kapperszaak laat zijn industriële airco 24/7 loeien om in comfort van zijn gasten te voorzien.
De buurvrouw rookt op het gedeelde Franse balkon. Waar door een tochtige deur de rook als de wind verkeerd staat deze soms naar binnen trekt. En ik heb een kleine thuisbioscoop waarop ik savonds graag een stevige actiefilm op mag kijken.

Leven en laten leven betekend voor ons
Dat de buuf lekker rookt maar de deur van ons even dicht trekt als hij toevallig openstaat, ik de woonkamer deur dicht doe als ik film kijk (scheelt door een tussenliggende gang voor haar al genoeg in herrie) en de airco van de onderbuurman? Die zou ik niet meer kwijt willen, ik ben er aan gewend en slaap tegenwoordig slecht als hij uitstaat.
Whataboutismes à la n=1 kunnen leuk zijn voor persoonlijke gratificatie voegen niets toe aan discussie.

Zoals al eerder gesteld, verplaatsen in de schoenen van de ander. Het is geen kunst, het is eigen belang. Samenleving en zo.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Woody179 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:03:
[...]

Fijn dat jij in mijn schoenen denkt te kunnen staan. Lees mijn voorgaande reactie en vul in het vervolg aub voor jezelf in maar niet voor mij.
Je komt met een leuk verhaal, maar vervolgens zeg je dat de TS volledig in zijn recht staat. Dat er door zijn recht iemand niet kan slapen is dan pech voor die persoon. Dan zeg ik dat als het omgekeerd was je dat niet zou zeggen, maar da's blijkbaar onzin. Overlast is overlast of het nou legaal is of niet. Als jij die overlast had zou je niet zeggen dat de TS in zijn recht staat. Maar goed, van 01:00 tot 05:00 iedere nacht 100dB is blijkbaar geen probleem, want dat is ook een recht, dus geen overlast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Virtuozzo schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:04:
[...]

Whataboutismes à la n=1 kunnen leuk zijn voor persoonlijke gratificatie voegen niets toe aan discussie.

Zoals al eerder gesteld, verplaatsen in de schoenen van de ander. Het is geen kunst, het is eigen belang. Samenleving en zo.
Gast ik geef net letterlijk aan dat we hier over en weer rekening houden maar een deel van de overlast van elkaar accepteren.

Ik vind het dan ook niet meer dan redelijk dat de buurvrouw van Ts zelf ook voorzieningen treft in de last die zij ervaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
PilatuS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:07:
[...]

Je komt met een leuk verhaal, maar vervolgens zeg je dat de TS volledig in zijn recht staat. Dat er door zijn recht iemand niet kan slapen is dan pech voor die persoon. Dan zeg ik dat als het omgekeerd was je dat niet zou zeggen, maar da's blijkbaar onzin. Overlast is overlast of het nou legaal is of niet. Als jij die overlast had zou je niet zeggen dat de TS in zijn recht staat. Maar goed, van 01:00 tot 05:00 iedere nacht 100dB is blijkbaar geen probleem, want dat is ook een recht, dus geen overlast.
Inderdaad, laat eerst de buurvrouw eens wat moeite doen om te kijken of ze er voor die paar nachten mee kan leven/ aan wennen voor jullie eisen dat Ts er alles aan moet doen om naar haar pijpen te dansen.

En ja Ts staat ook volledig in zijn recht. Als de installatie voldoet aan het wettelijk kader.
- Hij heeft een airco gekocht die aan de norm voldoet.
- Heeft hem door een expert laten plaatsen op een manier die aan de afstand tot de erfgrens voldoet.

Of een machine in de praktijk wel of niet voldoet is niet aan de consument maar aan aan de fabrikant die aan de normering wil voldoen en de overkoepelende instanties om daar op toe te zien.

[ Voor 21% gewijzigd door Woody179 op 11-06-2021 01:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:32
Zonder een foto of schets van de situatie is hier weinig zinnigs meer over te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Woody179 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:10:
[...]

Gast ik geef net letterlijk aan dat we hier over en weer rekening houden maar een deel van de overlast van elkaar accepteren.
Missing the point entirely. Weinig creatief, erg doorzichtig. Net zoals niemand bestrijdt dat de TS zijn airco mag plaatsen, is er niemand die bestrijdt dat het zoeken naar compromis is. Daar is ook door de TS zelf al over gesproken.

Punt blijft staan, n=1 en whataboutisme voegt gewoon niets toe. Probeer het niet als een topic van mening te zien, maar als een topic van zoeken naar oplossing.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Woody179 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:12:
[...]

Inderdaad, laat eerst de buurvrouw eens wat moeite doen om te kijken of ze er voor die paar nachten mee kan leven/ aan wennen voor jullie eisen dat Ts er alles aan moet doen om naar haar pijpen te dansen.
Ok, duidelijk. Dat iemand niet kan slapen en overlast heeft is dus geen probleem. Indien het andersom zou zijn zou het wel een probleem zijn. Overlast is alleen overlast wanneer het om mij gaat en niet de ander, check.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Woody179 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:10:
[...]

Ik vind het dan ook niet meer dan redelijk dat de buurvrouw van Ts zelf ook voorzieningen treft in de last die zij ervaart...
Maar niks van die overlast zorgt voor weken aan slechte nachten. Als jouw buurvrouw haar sigaretje deed al luid telefonerend, om 2:00, was jij ook niet zo blij geweest.

Fijn dat jij de airco fijne white noise vindt, maar de buuf van TS lijkt die mening nog niet te hebben.

En als ze last heeft van de compressor kun je daar ook lang op wachten. Ik ken niemand die het plotselinge aanslaan van een ratelende compressor kan waarderen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
PilatuS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:17:
[...]

Ok, duidelijk. Dat iemand niet kan slapen en overlast heeft is dus geen probleem. Indien het andersom zou zijn zou het wel een probleem zijn. Overlast is alleen overlast wanneer het om mij gaat en niet de ander overtreding van het wettelijk kader gaat. check.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:20
Mag ik het eens praktisch bekijken?

1) Jij wil de Aircon aan als het warm is, en vindt het redelijk dat je buurvrouw daar mee leeft.
2) Je buurvrouw wil dat je hem uit hebt, want ze kan niet slapen en raam dicht en oordopjes zijn non-starters.
3) Je vrouw wil je buurvrouw te vriend houden en vindt dat belangrijker dat een koele kamer.

Kijk die nummer 3) maakt eigenlijk je nummer 1) irrelevant. Praktisch gezien komt het er dan toch op neer dat je of accepteert de aircon niet te gebruiken na 22:00, of dat je het ding zijn geluid drastisch beperkt. Het zij verplaatsen, het zijn een stiller model of demping (als dat bestaat).

Maar als je in dit topic opzoek bent naar of je hem wel gewoon fatsoenlijk aan mag zetten, of je buurvrouw zeurt en of dat normaal is, ja je mag hem aanzetten, en misschien zeurt je buurvrouw wel of niet, maar die nummer 3) maakt dat nummer 1) hem toch niet gaat worden.

Ik zou of accepteren dat je hem niet kan gebruiken wanneer je wilt (sunk-cost), of naar verplaatsing/demping/vervanging gaan kijken. Alle andere gedachtes zijn sociaal wel interessant voor een discussie, maar gaan praktisch je niet verder helpen.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dus 2 jaar lang niet kunnen slapen omdat er iedere nacht 4 motoren rondjes rond je huis rijden met 100dB is geen overlast. Alles wat volgens de wet is kan geen overlast zijn. Ik ga niet eens meer reageren hier op hoor, geen idee in welke wereld jij leeft, maar de realiteit is niet. Als het andersom zou zijn zou je moord en brand schreeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
RobinHood schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:19:
[...]

Maar niks van die overlast zorgt voor weken aan slechte nachten. Als jouw buurvrouw haar sigaretje deed al luid telefonerend, om 2:00, was jij ook niet zo blij geweest.

Fijn dat jij de airco fijne white noise vindt, maar de buuf van TS lijkt die mening nog niet te hebben.

En als ze last heeft van de compressor kun je daar ook lang op wachten. Ik ken niemand die het plotselinge aanslaan van een ratelende compressor kan waarderen.
Mijn vrouw is astmapatient, die rook die binnenkomt slaat haar flink op de longen waardoor zij genoodzaakt is om haar puffer te gebruiken. De buurvrouw doet het echter niet moedwillig, heeft ook geen invloed op de wind danwel de belabberde luchtdichtheid van het huis en ook geen andere mogelijkheden om op eigen terrein buiten te roken... Die paar keer per jaar dat het voorkomt is vervelend maar relatief makkelijk mee te dealen. Tegemoetkoming van de buurvrouw dat zij bij mooi weer even onze deur dicht doet, en als ze klaar is weer open zet. Neemt voor ons 95% van de ellende weg.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Open er een ander topic over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
PilatuS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:25:
[...]

Dus 2 jaar lang niet kunnen slapen omdat er iedere nacht 4 motoren rondjes rond je huis rijden met 100dB is geen overlast. Alles wat volgens de wet is kan geen overlast zijn. Ik ga niet eens meer reageren hier op hoor, geen idee in welke wereld jij leeft, maar de realiteit is niet. Als het andersom zou zijn zou je moord en brand schreeuwen.
Nee dat zou ik niet, Laten we accepteren dat jij en ik niet in de zelfde schoenen staan. Ik ben opgegroeid in een volksbuurt waar dit de normaalste zaak van de dag was. ik zou pas overlast ervaren als die motoren constant te hard reden, de straat blauw van de rook zouden zetten of iets van dien aard.

Feit blijft dat we in dit kikkerlandje alles vastleggen met regels en zelfs daar weer regels voor hebben. Noem me een autist maar ik gedij als mens heel goed binnen dit (zwart/witte?) kader dat voor ons geschetst wordt. Ik weet zo wat van mij verwacht wordt en wat andere van mij mogen verwachten. Alles wat grijs is kan prima zijn maar is en blijft een optie en geen verplichting.

Op basis van wat we weten voldoet ts zijn situatie aan het kader. Buurvrouw neemt hier alsnog aanstoot aan en heeft hier een persoonlijk probleem mee. Is het zo raar om van haar te verwachten dat zij eerst moeite doet om er mee om te gaan en dat van aanpassingen aan de zijde van Ts pas sprake is bij plan c d e of g? Hiervoor heeft hij informatie opgevraagd en gekregen...
Het onnodig hakken op hem en zijn keuze / verdediging voor de airco gaat nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Agree to disagree?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:20
Woody179 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:45:
Is het zo raar om van haar te verwachten dat zij eerst moeite doet om er mee om te gaan
Wat mij betreft is deze vraag geheel irrelevant. Vrouw van TS wil deze weg niet begaan. Of de buurvrouw zich sociaal zou moeten schikken of de TS is nu niet meer relevant, want vrouw van TS vind dit niet een weg waar zij zich fijn bij voelt. Aannemend dat TS relatie met z'n vrouw niet wil verstoren hierover is het niet meer interessant of de buurvrouw moeite zou moeten doen of niet, het gaat hem het gewoon niet worden in de huidige situatie dat ding 's nachts te gebruiken.

Verdere discussie hierover helpt TS niet verder en is alleen Interresant voor een discussie over samenleving, maar niet voor een discussie over hoe we de TS helpen.

TS moet gewoon besluiten of het ding uit te houden, of te veranderen om willen van z'n geliefde. En ik denk als Tweaker community er best mensen zijn die inzicht hebben in hoe dit het beste aan te pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door Semyon op 11-06-2021 03:23 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
PatrickC schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:03:
[...]

Ik lees hier vaker de opmerking om een raam maar dicht te maken om geluid van buiten dan maar te weren of als ze zelf haar slaapkamer koel genoeg zou houden, het raam ook best dicht zou kunnen. Maar daarbij wordt vergeten dat een goed geventileerde ruimte, dus met raam open, veel gezonder is.
Helemaal mee eens. Dit is erg onderbelicht in dit topic. Een slaapkamer hoort goed geventileerd te zijn. Dus niet alleen als het warm is, maar altijd. Dat je het hele jaar door het raam open hebt is dus helemaal niet raar.

Maar sowieso wil je niet in die droge airco lucht slapen. Een dagje naar kantoor of in de auto levert al keelpijn op, dus je gaat zo’n ding toch niet moedwillig in de slaapkamer hangen en dan slapen met het raam dicht?

Ook eens met @Semyon dus, de vrouw heeft altijd gelijk. Lekker die airco uit en het raam open dus! Opmerkingen als “geef haar en airco en dan kan haar raam dicht” raken kant nog wal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 04-04 17:17
Woody179 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:48:
[...]
...
Sinds een aantal jaar staan er nu ook overal ondergrondse containers waar je gratis je plasticafval in kwijt kan. Wat gebeurd er de laatste tijd steeds meer, zakken worden zo asociaal volgepropt dat ze niet in de container passen met als gevolg dat er op zaterdag binnen een paar uur een berg aan zakken ligt waar je bang van wordt.

...
Hoewel je op papier gelijk hebt, het is asociaal (ik neem mijn zak altijd weer mee terug of loop naar de volgende container), los je zo natuurlijk het probleem niet op. De container opening is gewoon te klein als dit keer op keer gebeurt.

Wij hadden vroeger ook containers in de straat met een te kleine opening die ook nog makkelijk vastliepen. Sinds sinds er nieuwe containers staan die wel goed zijn kun je gewoon normaal je zak weggooien. Het probleem is soms zoveel makkelijker door jezelf op te lossen, zelfs als je het gelijk of de wet aan jou kant hebt. Wachten tot andere veranderen duurt namelijk vaak erg lang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:47
https://www.groenehoedduu...rmtepomp-airco-omkasting/

Met zo'n ding hoort je buurvrouw helemaal niks meer. Als ze dat wel doet heeft ze boven menselijke oren.....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:15

Wokschotel

Op 6 wielen

Inderdaad, zo’n dempende kast lijkt me toch het eerste waar je naar kijkt als je zoekt naar een oplossing lijkt me? Geen idee of het werkt, maar ik las ergens 300 euro, lijkt me een koopje om dit probleem op te lossen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 22:50
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:42:
[...]

Ik vind van wel want nergens staat dat ik mijn airco niet aan mag hebben na 2200
Wat is dan je punt van het openen van dit topic? Jezelf een beter gevoel geven dat je er "alles" aan hebt gedaan voor je buurvrouw? Met alle respect, maar degene die er alles aan doet om de relatie met jou goed te houden is je buurvrouw. Jij voelt je gewoon klote omdat ze heeft aangegeven jouw airco te horen. Niet omdat ze er last van heeft, maar omdat jij vindt dat ze er geen last van hoeft te hebben.

Natuurlijk heb jij recht op een airco en om in warme nachten toch prettig te slapen. Maar dat laatste heeft je buurvrouw ook. En zoals meer mensen hier aangeven hoeft een airco geen of minder overlast te bieden dan de jouwe schijnbaar doet, als je maar de juiste kiest en hem op de juiste plek laat ophangen en juist laat installeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:12
Wokschotel schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 06:55:
Inderdaad, zo’n dempende kast lijkt me toch het eerste waar je naar kijkt als je zoekt naar een oplossing lijkt me? Geen idee of het werkt, maar ik las ergens 300 euro, lijkt me een koopje om dit probleem op te lossen.
Een houten ombouw kost €300, een dempende kast €1000. Voor dat bedrag kan je dan weer beter iemand langs laten komen om die unit te verplaatsen.

@Slasher Misschien heb je het al gezegd en niet geheel relevant, maar welk merk/vermogen airco heb je staan?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vervelende situatie en snap TS wel. Hij heeft geld gestopt in gemak in de vorm van een airco en in zijn beleving de stappen doorlopen die hij moest doen. Namelijk netjes de buren op de hoogte gebracht, want goede relatie daarmee. Naar geluidsterkte gekeken en schijnbaar ook op een wettige plek laten plaatsen. Toch heeft de buurvrouw er last van. Het topic is nu 10 pagina’s verder en resume heb je een aantal opties.

1. Even vanuit gaande dat jouw situatie wettelijk klopt, accepteren dat je het gemak hebt en mogelijk ten koste van de relatie met de buren.
2. Je wilt toch graag de relatie met de buren goed houden en bent bereid er nogmaals geld in te stoppen zodat jij je gemak kan houden en ook de buren tevreden kunt stellen. Je investeert in een dempende kast of je laat de airco nog verplaatsen.
3. Je wilt de relatie goed houden, geen geld meer investeren en gebruikt hem niet meer na 22.00 uur

Ondanks alle opties die je hebt is het eigenlijk een zwart wit keuze. Wat vind je belangrijker, de relatie met de buren of geld? Ik denk zelf dat je niet veel meer opties hebt. Er kunnen nog 10 pagina’s bij komen hier maar de situatie en opties veranderen niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Teknix1982 op 11-06-2021 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:07:
Maar goed, van 01:00 tot 05:00 iedere nacht 100dB is blijkbaar geen probleem, want dat is ook een recht, dus geen overlast.
Ik denk dat een plaatselijke APV daar anders over denkt. Dus lees je eerst even in voordat je zulke stellingen deponeert :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 17:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Slasher Mij bekruipt het gevoel dat het vertrouwen dat je hebt in de installateur, dat hij alles volgens de wettelijke normen heeft geïnstalleerd, wellicht misplaatst is.

Kijk bijvoorbeeld eens wat de experts op het gebied van warmtepompen (vakblad warmtepompen) zelf aangeven:
Het ‘gewoon’ plaatsen van een installatie achter een rijtjeswoning is haast onmogelijk geworden. Wat kunnen installateurs en adviseurs nu doen om de units ook in kleinere tuinen correct te plaatsen?

Voor de oplossing kun je vaak letterlijk het dak op. Door de warmtepomp of airco op een dak te installeren, kun je door tactische plaatsing voldoen aan de norm van maximaal 40 decibel. Het geluid wordt namelijk gemeten vanaf een raam van de buren. Door de buitenunit dus zo ver mogelijk van ramen weg te plaatsen, ‘win’ je een aantal decibel. Dat kan het verschil maken tussen het wel of niet mogen plaatsen van de warmtepomp of airco
Dus met een reguliere plaatsing valt volgens de vakvereniging(!) niet aan de regels te voldoen. En vervolgens plaatst jouw installateur de buitenunit strak tegen de erfgrens :?

Dat kan te verklaren zijn door een gebrek aan kennis:
Weinig kennis in de markt

Er is nog niet genoeg kennis in de markt over de nieuwe norm. De rekentool die gebruikt kan worden voor het bepalen van de geluidsproductie is via de Rijksoverheid sinds kort beschikbaar*. Veel installateurs, adviseurs of projectontwikkelaars zijn nog onvoldoende bekend met de nieuwe regels, de implicaties hiervan voor de praktijk en de beschikbaarheid van de tool.
Ook de screenshot die je plaatste waar simpelweg 40dB opstaat (zonder verdere toelichting) lijkt te kort door de bocht:
Zekere voor het onzekere

Het beste advies is de randjes niet op te zoeken en het zekere voor het onzekere te nemen. Adviseer als professional daarom altijd plaatsing van een zo stil mogelijke warmtepomp of airco, waarvan de specificaties online moeten staan. De fabrikant is namelijk verplicht het maximale geluidsvermogen van de buitenunit te vermelden, net als de toeslag voor tonaliteit. Die kan maximaal 6 decibel zijn en geeft aan of er sprake is van geluid binnen een frequentieband die sterk boven andere frequenties uitsteekt.
En vervolgens dient je installateur dit te doen:
Bereken, geholpen door die gegevens, altijd de optimale locatie van de installatie en ga met klanten in gesprek over mogelijke extra maatregelen. Zo kunnen geluidswerende schuttingen enorm helpen en kunnen schuurtjes het geluid grotendeels dempen.
Dat je installateur die berekening heeft gemaakt en tot de conclusie kwam dat strak tegen de erfgrens aan, zonder extra maatregelen, voor het geluid de optimale locatie was is op z'n zachtst gezegd complete onzin.

Zeer waarschijnlijk heeft je installateur de plank, geluidstechnisch, volledig misgeslagen. Nu het goede nieuws voor jou:
Wie is verantwoordelijk?

Bij mogelijke overtreding van de geluidsnormen zal al snel de vraag rijzen wie er verantwoordelijk is voor plaatsing van de unit: de consument of de installateur. Dat blijkt de installateur te zijn, maar die kan zich wapenen met een uitdraai van de al genoemde rekentool. Als die tool, die is goedgekeurd door de overheid, zegt dat plaatsing in orde is, kun je met een gerust hart aan de slag. Als de consument ook een kopie heeft van de berekening, is dat in de meeste gevallen voldoende bewijsvoering om aan te tonen dat de buitenunit correct is geplaatst.
Ik zou dan ook aankloppen bij je installateur om de geluidsberekening te krijgen die aantoont dat de huidige plek de meest optimale locatie is en aan alle wet- en regelgeving voldoet.

edit: aanvullend, die 40dB op je screenshot komt niet overeen met de specificaties van Toshiba zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrpM4ImuiEsciegHisBdBd5JWBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jWyKxZVAvrEeUFHMr1JRJlqL.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij heb je gewoon een standaard 60+ dB-unit zo dicht mogelijk bij het raam van je buurvrouw staan :?

edit 2: de dBa waardes zijn blijkbaar niet te vergelijken met dB. Zie post verderop in dit topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 11-06-2021 11:23 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:58
MAX3400 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:09:
[...]

38dB; dus onder alle bouwbesluiten; ik blijf erbij, wettelijk voldoe je overal aan.
Ik mag hopen dat jouw fatsoensnormen wat stricter zijn dan de wet, anders zou ik niet graag jouw buurman zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:24
@Slasher

heb je er al spijt van dit topic ? _O-

[ Voor 16% gewijzigd door bie100 op 11-06-2021 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:02

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
KirovAir schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:06:
[...]

Maar verplaatsen, dat gaat niet?
Dat is de laatste optie die ik in gedachten heb. Probeer het eerst anders op te lossen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:08:
[...]

Dat is de laatste optie die ik in gedachten heb. Probeer het eerst anders op te lossen.
Je installateur is volgens mij aan zet. Jij hoeft zelfs niks op te lossen. Uit alles blijkt dat hij dat ding niet daar had moeten plaatsen en hij is verantwoordelijk. Lekker makkelijk voor jou. Zie ook mijn vorige post :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MarcoC
Als ik de situatie goed inschat dan staat de buitenunit op hemelsbreed 2 tot 3 meter van het raam van de buurvrouw. Dat is natuurlijk wel heel erg krap. Waarom staat hij überhaupt zo dicht mogelijk tegen de erfgrens? Waarom niet juist zo ver mogelijk van de erfgrens? Zeker omdat de buurvrouw van tevoren al (terechte) zorgen heeft geuit.

Ik vind het ook niet chique om de klachten van de buurvrouw te bagatelliseren door te doen alsof ze "heel erg op geluid is gefocust" en ook "last zou hebben van kikkers". Wat betreft het 1e punt: is het zo gek om te willen slapen in een stille omgeving? Niet iedereen slaapt even makkelijk. En als er een andere bron is van overlast is dat natuurlijk geen reden om jouw eigen overlast recht te praten.

Daarnaast zeg je dat de buurvrouw geen concessies wilt doen, terwijl de buurvrouw geen andere keus heeft dan concessies te doen en TS totaal niet van plan was ook maar een millimeter toe te geven (pas na veel pijn en moeite niet na 22:00 uur aanzetten).

Ik zou adviseren hand in eigen boezem te steken en op zoek te gaan naar een oplossing in plaats van zo verdedigend erin te zitten en valse beschuldigingen te uiten. Een volwassen reactie is: "goh, vervelend dat je er last van hebt, ik heb daar niet zoveel rekening mee gehouden ondanks dat je dit inderdaad van tevoren al had aangekaart. Ik ga uitzoeken welke opties er zijn". Het minste wat je imo kunt doen is de buitenunit verplaatsen naar het midden van de opbouw.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 11-06-2021 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Gizz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:10:
[...]

Je installateur is volgens mij aan zet. Jij hoeft zelfs niks op te lossen. Uit alles blijkt dat hij dat ding niet daar had moeten plaatsen en hij is verantwoordelijk. Lekker makkelijk voor jou. Zie ook mijn vorige post :)
tja hij mocht hem daar wel plaatsen dat is de discussie toch niet of het handig is is wat anders

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarcoC
Slasher schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:08:
[...]

Waarom? Dit zou juist mijn eerste optie zijn.

Het is echt ongelofelijk dat je bewust de buitenunit zo dicht mogelijk bij het slaapkamerraam van de buurvrouw zet, nadat ze van tevoren al had aangegeven bang te zijn voor het geluid, en er vervolgens niks aan wilt doen als de unit overlast blijkt te veroorzaken 8)7 . Dit lijkt bijna op treiteren. Kom op zeg, neem een beetje verantwoordelijkheid. Ongelofelijk wat kinderachtig.

[ Voor 85% gewijzigd door MarcoC op 11-06-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
[...]

Bedankt voor je constructieve reactie, ik heb ook even gegoogled, en kom hier uit: https://www.toshiba-airco...ct_tabs_additional_tabbed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sxR46DsmxnfQZ9ybAkbZql1oac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/86FfPQiagt9L2Ij4NMAjN3Nu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Edit: verkeerd gelezen

[ Voor 82% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-06-2021 08:20 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bie100 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:15:
[...]

tja hij mocht hem daar wel plaatsen dat is de discussie toch niet of het handig is is wat anders
Waaruit blijkt dat? De vakvereniging warmtepompen geeft zelf aan dat standaard plaatsing niet meer mogelijk is en dat er alternatieve oplossingen moeten worden gezocht. Daarbij moet een geluidsberekening gemaakt worden om de meest ideale positie te bepalen.

Dat staat haaks op: zet zonder extra maatregelen een airco op een plat dak tegen de erfgrens aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:36
MarcoC schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:15:
[...]

Dat zou ook mijn 1e optie zijn. Hier heb ik dat iig ook gedaan. Ik heb zelf geen last van de unit, dus bij het plaatsen heb ik gekeken wat het beste uitkomt voor de buren.

Zoals in dit geval is het gewoon vragen om problemen. Je plaatst een unit op 2 meter van iemand zijn raam en vind het raar dat die dat dan hoort? Dan kan dat nog aan de 40dB norm voldoen, maar dat helpt dan niet meer. Een mug maakt ook geen 40dB, maar als die naast je oor gaat zoemen slaap je echt niet meer :P

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Jongens en meisjes: nogmaals, laat de decibels aan de experts over. Ik zie nu alweer sound pressures en sound powers langskomen. Dat is nogal een verschil. Sound power is de steen die je in het water gooit, sound pressure is de hoogte van de golf op een bepaalde afstand.

Beiden hebben een zeer verschillende interpretatie en meetopstelling. We zijn hier nu niet anders dan een stel ant vaxx moeders die op Feesboek zelf hun eigen onderzoeksresultaten delen.

We ontberen hier allemaal de kennis en het is aan de installateur om aan te tonen dat de installatie aan de wettelijke normen voldoet. Meten is weten.

Dan heb je ook meteen objectieve data om de klacht van de buurvrouw te staven.

[ Voor 45% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-06-2021 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Gizz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:20:
[...]

Waaruit blijkt dat? De vakvereniging warmtepompen geeft zelf aan dat standaard plaatsing niet meer mogelijk is en dat er alternatieve oplossingen moeten worden gezocht. Daarbij moet een geluidsberekening gemaakt worden om de meest ideale positie te bepalen.

Dat staat haaks op: zet zonder extra maatregelen een airco op een plat dak tegen de erfgrens aan.
ik zeg toch de plaatsing is niet handig dus gewoon verplaatsen ben je van het gezeik af en ook van dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Heb je nu die stille stand al geprobeerd? Dat maakt bij mijn Daikin multi-split best veel verschil. Vooral de ventilator wordt dan bijna onhoorbaar stil. Ik ben 's avonds ook even bij mijn beide buren geweest (rijtjeswoning) en daar hoor je de unit echt niet in de slaapkamers. Die van mij staat nu gewoon 24/7 in de stille stand. De enige consequentie is dat hij wat minder efficient is omdat de condensor iets minder goed gekoeld wordt.

Geluidsfragmentje van die van mij in stille stand:
YouTube: Daikin 3MXM52N stille stand

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik ben aan het verbouwen en met veel installateurs is het gewoon zo, dat je ze NIET zonder jouw bemoeienis de juiste keuzes kunt laten maken. Die komen daar met maar 1 doel: klus klaren en wegwezen. Het zal ze een rotzorg zijn of die airco daar op een slimme plek staat of niet. Het voldoet aan de opdracht, want die was "zet hem ergens neer, I don't care where exactly".

Als de buurvrouw op voorhand al aangeeft bang te zijn voor overlast van die buitenunit en je neemt dat op echt geen enkele manier mee in je overwegingen, dan zou ik van de buurvrouw persoonlijk ook maar niet al teveel meer gaan verwachten. Dan begin ik me ook af te vragen, waarom je überhaupt vooraf naar de buurvrouw bent gegaan. Dat lijkt dan niet meer dan "voor de buhne, omdat het moet".

Hiervoor woonden wij in een tussenwoning en als ik een buitenunit tegen de erfgrens en ter hoogte van de 1e verdieping zou hangen, dan zou dat ding binnen 1 meter van het slaapkamerraam van onze toenmalige buren komen te hangen. Dat zou egoïsme in zijn puurste vorm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:40

JB

Cédric roelt!

MarcoC schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:15:
[...]

Het is echt ongelofelijk dat je bewust de buitenunit zo dicht mogelijk bij het slaapkamerraam van de buurvrouw zet, nadat ze van tevoren al had aangegeven bang te zijn voor het geluid, en er vervolgens niks aan wilt doen als de unit overlast blijkt te veroorzaken 8)7 . Dit lijkt bijna op treiteren. Kom op zeg, neem een beetje verantwoordelijkheid. Ongelofelijk wat kinderachtig.

Even de feiten chronologisch op een rij:
1. TS wilt airco
2. Buurvrouw waar TS een goede relatie mee heeft is bang voor geluidsoverlast en kaart dit van tevoren aan
3. TS plaatst vervolgens (blijkbaar) een 60dB buitenunit zo dicht mogelijk bij het slaapkamerraam van de buurvrouw

Dit is toch op geen enkele manier uit te leggen, of ben ik nou gek?
Wie gaat hier nu kort door de bocht 8)7 Alsof je die airco zelf ophangt... Ding is volgens specs binnen de markers. Specialist hangt 'm op obv meest logische plek ivm binnenunit.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
redwing schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:21:
[...]

Dat zou ook mijn 1e optie zijn. Hier heb ik dat iig ook gedaan. Ik heb zelf geen last van de unit, dus bij het plaatsen heb ik gekeken wat het beste uitkomt voor de buren.

Zoals in dit geval is het gewoon vragen om problemen. Je plaatst een unit op 2 meter van iemand zijn raam en vind het raar dat die dat dan hoort? Dan kan dat nog aan de 40dB norm voldoen, maar dat helpt dan niet meer. Een mug maakt ook geen 40dB, maar als die naast je oor gaat zoemen slaap je echt niet meer :P
dat vroeg ik ook al een paar pagina's terug maar volgens TS gaat dat toch niet helpen die paar meter.
Net als draaien niet, dat kan hij vooraf invullen.
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:31:

Ik had hem verder van de erfgrens kunnen laten plaatsen, maar ik weet niet of 2 meter nou echt zoveel had uitgemaakt. Ik weet zeker dat ik dan alsnog commentaar had gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:22
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:27:
[...]

Dat was ik ook zeker niet van plan, want dat doet de sfeer ook geen goed.

Ik hoop dat ze aan het geluid kan wennen in de 15 dagen in het jaar dat ik het hooguit aan zal hebben 's nachts. Ik vind dat niet onredelijk.

Iedereen kan me een aso vinden in dit topic, wel grappig dat iedereen dat dan baseert op 1 incident. Maar dat terzijde. Iedereen maakt inschattingsfouten. Dat heb ik gedaan. Mea Culpa Wie zonder zonde is werpe de eerste steen zou ik zeggen. Maar sommige reageerders lijken me liever aan het kruis genageld hebben.

ik zeker niet, heb gewoon niet goed daarover nagedacht. Ik heb geen idee wat het kost om het te verplaatsen, en ik ben er niet zeker van dat dit het "probleem" oplost. Ik denk dat ongeacht de plek waar dat ding staat er komt, er toch nog commentaar komt.

Het issue is ook dat ze nu heel erg op het geluid gefocust is, als je iets wil horen doe je dat ook.

Ik was op zoek in dit topic naar een manier zodat ik mijn buurvrouw tevreden kan stellen. Maar ja als er buiten in de zomer de kikkers in de sloot bezig zijn dan heeft ze precies hetzelfde. Ik kan het toch niet goed doen in haar ogen.
Ik las ergens dat je al wel hebt onderzocht om een omkasting te plaatsen. Die optie zou ik dan zeker nog overwegen en bij meerdere partijen om een offerte vragen en ook vragen hoeveel DB dit zal schelen. Als dit genoeg scheelt dan zou ik dat doen en kun je ook bij de buurvrouw aantonen dat je graag een oplossing wilt :).

Hier nu sinds een half jaartje ook een airco hangen en de buitenunit staat op de berging (2-kapper) maar aan die kant staat een vrijstaand huis (ver genoeg) dus hier gelukkig geen last van dit soort dingen. Kennissen van ons die in een geschakelde 2-kapper wonen hebben ook afspraken gemaakt dat zelfs na 21u (of 22u) de airco niet meer aangaat omdat die buren er ook flink last van hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

JB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:33:
[...]

Wie gaat hier nu kort door de bocht 8)7 Alsof je die airco zelf ophangt... Ding is volgens specs binnen de markers. Specialist hangt 'm op obv meest logische plek ivm binnenunit.
Nee, "specialist" hangt hem op waar dat voor hem het makkelijkst is, dus het minste tijd kost en hem dus het meeste oplevert. Als jij "de buurvrouw" meeneemt in je keuzes, zul jij tegen de specialist moeten zeggen dat je het anders wil zien. Dat gaat die specialist niet voor je doen, want da's niet zijn probleem.

Nu is het het gezamelijke probleem van de TS en de buurvrouw. Buurvrouw heeft last van de buitenunit en de TS heeft last van een klagende buurvrouw. Mag je hopen dat ze nu niet op zoek gaat naar dingen om "terug te pesten". Kan me voorstellen dat die niet direct aan de wensen van de TS gaat denken, als ze zelf eens wat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:04
Vervelende situatie, ik had destijds ook de buren met vraagtekens toen ik vertelde dat er airco's geplaatst werden in huis (ook van te voren ingelicht).
Bij mij hangen de buitenunits ongeveer 1,5 meter van hun raam af, maar dat was de enige plek waar ze mooi konden hangen, en dat vonden zij ook, zij hebben overigens zelf gekozen het raam zo dicht bij de erfgrens te plaatsen.

Na 2 maanden kreeg ik de vraag of ik überhaupt wel die airco's gebruikten, ik gaf daarbij aan dat ze op dat moment zelfs aan stonden.
Mijn buitenunits hoor je amper, vooral bij koelen (met verwarmen maken ze iets meer geluid).
Ze hangen bij mij aan een stenen muur met trillingsdempers, zou je daar misschien een naar kunnen kijken of die wel goed zitten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:46:
[...]

Nee, "specialist" hangt hem op waar dat voor hem het makkelijkst is, dus het minste tijd kost en hem dus het meeste oplevert. Als jij "de buurvrouw" meeneemt in je keuzes, zul jij tegen de specialist moeten zeggen dat je het anders wil zien. Dat gaat die specialist niet voor je doen, want da's niet zijn probleem.

Nu is het het gezamelijke probleem van de TS en de buurvrouw. Buurvrouw heeft last van de buitenunit en de TS heeft last van een klagende buurvrouw. Mag je hopen dat ze nu niet op zoek gaat naar dingen om "terug te pesten". Kan me voorstellen dat die niet direct aan de wensen van de TS gaat denken, als ze zelf eens wat zou willen.
Bij een airco gaat dat wel even anders? Tenminste hier wel... Samen kijken naar beste plek en op basis van advies (dus ook hoeveel geluid maakt zo'n ding) wordt de keuze gemaakt...

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 11-06-2021 08:49 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512943

FabianGTI schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:48:

Na 2 maanden kreeg ik de vraag of ik überhaupt wel die airco's gebruikten, ik gaf daarbij aan dat ze op dat moment zelfs aan stonden.
Welk merk/type heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
JB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:48:
[...]

Bij een airco gaat dat wel even anders? Tenminste hier wel... Samen kijken naar beste plek en op basis van advies (dus ook hoeveel geluid maakt zo'n ding) wordt de keuze gemaakt...
Hier was dat ook, en de installateur wou ook echt eer van zijn werk hebben, die heeft me een fratsen uitgehaald, daar wist de verkoper niets van. :P
Daikin Perfera's , 1x 2,5 KW en 1x 3,5 KW.

[ Voor 17% gewijzigd door FabianGTI op 11-06-2021 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

FabianGTI schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:50:
[...]

Hier was dat ook, en de installateur wou ook echt eer van zijn werk hebben, die heeft me een fratsen uitgehaald, daar wist de verkoper niets van. :P
Dit. Puur vakwerk zoals ze het thuis ook zouden doen. Echt top en echt wel specifieke business. Als je een beunhaas strikt, zal het wellicht anders gaan. Ze zijn hier 3x komen kijken alvorens het offertetraject rond was.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:09
FabianGTI schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:48:
Vervelende situatie, ik had destijds ook de buren met vraagtekens toen ik vertelde dat er airco's geplaatst werden in huis (ook van te voren ingelicht).
Bij mij hangen de buitenunits ongeveer 1,5 meter van hun raam af, maar dat was de enige plek waar ze mooi konden hangen, en dat vonden zij ook, zij hebben overigens zelf gekozen het raam zo dicht bij de erfgrens te plaatsen.

Mijn buitenunits hoor je amper, vooral bij koelen (met verwarmen maken ze iets meer geluid).
Ze hangen bij mij aan een stenen muur met trillingsdempers, zou je daar misschien een naar kunnen kijken of die wel goed zitten? ;)
Wat voor specificaties gaf de fabrikant voor jouw unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:32
Een omkasting zou ik niet snel doen voor een airco. Dat verhoogt de temperatuur van de lucht die nodig is om de buitenunit te koelen. Hierdoor gaat je delta T omhoog, en daarmee je gebruik. Wat al heel veel scheelt is het onderbreken van de "line of sight" of de line of sound in dit geval.
Zet bijvoorbeeld een houten scherm of schutting tussen de airco en de buren (eentje zonder kieren). Dan is er geen direct geluid meer en kan de airco toch vrij uitblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
PilatuS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:50:
[...]

En ik mag iedere nacht van 01:00 tot 05:00 rondjes rijden rond je huis met een motor die 100dB mag produceren.

Dat iets legaal is zegt niets over de overlast. Het lijkt er op dat je meer opzoek bent naar redenen om goed te praten wat je doet dan om de overlast te beperken of op te lossen.
Nee, dat mag niet, de verkeerswet is specifiek voorzien van een artikel over onnodig geluid maken. RVV1990 Art. 57 is speciaal een artikel over onnodig geluid maken. En 4 uur lang rondjes rondom 1 huizenblok rijden is onnodig en kan daarmee bestraft worden met een geldboete van €380,=

Offtopic hier wellicht, maar dat is ook precies waarop men jou in het verkeer wel kan aanpakken. In een woonwijk van drempel naar drempel sprinten met je prutteluitlaat en je motorblok tot 7krpm jagen kan ook op die manier aangepakt worden. Het is voor rijden immers niet nodig om telkens 7000 toeren te maken. Zelfs als jij een compleet legale, fabrieksnieuwe Audi RS6 ofzo hebt.

Wel ontopic: Precies de reden dat er geen decibels genoemd worden in de verkeerswetgeving is om onnodig geluid gewoon aan te kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Nee, dat gaat helemaal niet anders. Tenminste, zolang je niet over je heen laat lopen door "de specialist". Jij betaalt, dus jij bepaalt. Als jij zegt dat je die buitenunit iets hoger, lager of wat verder naar het midden van het dak van je uitbouw wil hebben, dan gaat het zo gebeuren. Niet als je met die eisen komt nadat je de opdracht hebt gegund en een prijs hebt afgesproken natuurlijk. Het kan zijn dat het door jouw keuzes iets meer werk is en dus iets meer gaat kosten. Maar goedkoop was het toch al niet, dus dan maakt bijvoorbeeld 100 euro extra ook weer niet zo'n enorm verschil.

Als je in een rijtje woont, heb je nou eenmaal te maken met wat beperkingen. Je hebt aan beide kanten andere mensen wonen. Dat kun je op 2 manieren oppakken: "rekening houden met", of "net doen of ze niet bestaan". Kies je voor het laatste, sta dan niet raar te kijken als de buren dat ook richting jou gaan doen. Mag je nog hopen dat de buurvrouw geen verzuurde 50-er is die last heeft van een empty-nest-syndroom en dat er daar meer van in de straat wonen. Dat kan een bijzonder giftig sfeertje gaan geven, want je bent voorlopig onderwerp van het gesprek geklaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 22:57

AJM

Wij hebben zelf ook een airco in onze slaapkamer met de buitenunit achter onze twee-onder-een-kapwoning op een plat dak van de uitbouw. Ik kan me voorstellen dat het geluid van de buitenunit irritant is als je ‘s nachts met de ramen open slaapt, ook al staat de airco op een nachtstand.

Als je tijdens een hittegolf je slaapkamer de hele dag koel houdt met de airco aan en je zet hem uit als je gaat slapen en je houdt de ramen dicht, dan kan je toch gewoon in slaap vallen in een gekoelde slaapkamer met de airco ‘s nachts uit. Als je woning redelijk geïsoleerd is warmt je kamer echt niet zo snel op. Afgelopen jaar tijdens de 2 hittegolven hebben wij denk ik maar 2 nachten de airco aan gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
JB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:33:
[...]

TS geeft de opdracht die airco te installeren. Hij is verantwoordelijk, niet de installateur. Daar is geen discussie over mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:59:
[...]

Dat kun je op 2 manieren oppakken: "rekening houden met", of "net doen of ze niet bestaan". Kies je voor het laatste, sta dan niet raar te kijken als de buren dat ook richting jou gaan doen. Mag je nog hopen dat de buurvrouw geen verzuurde 50-er is die last heeft van een empty-nest-syndroom en dat er daar meer van in de straat wonen. Dat kan een bijzonder giftig sfeertje gaan geven, want je bent voorlopig onderwerp van het gesprek geklaag.
Bijzonder dan. Bij eventuele voorstellen mijn kant, kwamen ten alle tijden ook de spelregels terug in hun advies en niet "oh ja wat jij wilt joh"

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:42
Wel weer een hoop dingen geleerd door dit topic.

- veel tweakers zijn guidsspecialist
- veel tweakers weten exact de vereisten, regels en wetgeving rondom plaatsing airco
- veel tweakers springen uber makkelijk op de " haat de aso ts" bandwagon.

Hier hangen sinds een paar maanden ook voor duizenden euro's aan airco's door het hele huis. Meerdere units waarbij ik met het bedrijf vooral heb gekeken naar plaatsing van binnenunits, een beetje naar de afvoerleidibgen op de buitengevel en eerlijk is eerlijk geen seconde na heb gedacht over plaatsing buitenunits. Naïef natuurlijk, maar ik ben er blind van uit gegaan dat hun wel zouden weten wat binnen de regels mag en het beste uit te voeren was

Nu scheelt het dat de hele rij platte daken heeft. Dus ze staan op erfgrens richging niks te blazen. Maar ik heb ook 0 idee of dat trillingen/geluid met zich mee draagt.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
[...]

Het plaatsen van klimaatinstallaties is nogal lucratief en dus de bedrijfjes die airco's installeren die rijzen de pan uit. Mijn ervaring is wel dat het gros echt niet bezig is met het geluid wat een buitenunit produceert. Ik heb hier zelfs een paar installateurs gehad die de uitblaasrichting van de airco op ons platte dak richting de buren wilde zetten want dan kon ik hem zelf niet horen in de tuin :X

Echt alle andere installateurs reageerden met "Oh, meneer deze buitenunit is zo stil daar hebben je buren echt geen last van!" en "Dan verkopen we je buren ook wel een airco" 8)7

Uiteindelijk is hij hier op mijn aandringen onder ons eigen raam geplaatst zodat hij bij beide buren even ver van de erfgrens afstaat. En gelukkig hebben beide aangegeven er geen last van te hebben; de buren vroegen zich af of we hem na installatie uberhaubt al gebruikt hadden :P

[ Voor 6% gewijzigd door BastiaanN op 11-06-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:00

Agent47

I always close my contracts.

Skybullet schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:04:

- veel tweakers weten exact de vereisten, regels en wetgeving rondom plaatsing airco

Hier hangen sinds een paar maanden ook voor duizenden euro's aan airco's door het hele huis. Meerdere units waarbij ik met het bedrijf vooral heb gekeken naar plaatsing van binnenunits, een beetje naar de afvoerleidibgen op de buitengevel en eerlijk is eerlijk geen seconde na heb gedacht over plaatsing buitenunits. Naïef natuurlijk, maar ik ben er blind van uit gegaan dat hun wel zouden weten wat binnen de regels mag en het beste uit te voeren was

Nu scheelt het dat de hele rij platte daken heeft. Dus ze staan op erfgrens richging niks te blazen. Maar ik heb ook 0 idee of dat trillingen/geluid met zich mee draagt.
Same here. Plat dak, split-unit. Heb er ook geen enkele seconde aan gedacht wat voor kabaal het buiten eventueel zou plaatsen. Nu " blaast" het gewoon de lucht in en staat die midden op het platte dak, dat scheelt. ;)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@BastiaanN goedkoop is duurkoop?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarcoC
Ik denk dat iedereen dit wel kan begrijpen. Waar het om gaat is hoe je hier mee om gaat. TS lijkt niet van plan ook maar een millimeter toe te willen geven, terwijl hij zelf de buitenunit zo dicht mogelijk bij de erfgrens plaatst. Die slachtofferrol is niet heel erg volwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Nee hoor. Misschien zijn de grote bedrijven nog wel erger want die hebben wel een adviseurtje die overal verstand van heeft. En ik zou 6k voor een triple split nu niet bijzonder goedkoop willen noemen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
MarcoC schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:11:
[...]

Ik denk dat iedereen dit wel kan begrijpen. Waar het om gaat is hoe je hier mee om gaat. TS lijkt niet van plan ook maar een millimeter toe te willen geven, terwijl hij zelf de buitenunit zo dicht mogelijk bij de erfgrens plaatst. Die slachtofferrol is niet heel erg volwassen.
Dit inderdaad. Wat is dan het doel van het topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, zo'n bedrijf kijkt maar naar 1 belang... en da's op zich ook logisch. Het moet werken en voldoen aan de opdracht, want anders krijgen ze problemen met de opdrachtgever. Daarnaast moet het vooral zo weinig mogelijk werk zijn, zodat er een zo hoog mogelijke marge overblijft.

Ze zullen je echt niet vertellen, dat ze uit ervaring weten dat - hoewel volledig binnen de regels - het toch regelmatig bonje geeft als ze zo'n buitenunit 1 meter naast het slaapkamerraam van een ander plaatsen. Daar hebben ze geen belang in. Sterker nog, als TS helemaal gek wordt van het geklaag van de buurvrouw dan komen ze tegen betaling die unit wel even verplaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:25

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

inderdaad:
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:33:
...
- Airco staat zo goed als op de erfgrens op de uitbouw. Dit is wettelijk mogelijk omdat het apparaat onder de 40db produceert.
...
Lijkt mij een prima zet. Als ik het zo lees, staat de buitenunit op bigfoots.
Wat zorgt voor de geluidsoverlast? Trillingen van de compressor of het geluid van de ventilator? Dat kan helpen bij het zoeken van een oplossing.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
De oplossing is trouwens simpel:

1. Verplaats de buitenunit naar het midden zodat hij zo min mogelijk overlast veroorzaakt.
2. Lees het boekje en zet de "Silence"-stand aan. Kan me niet voorstellen dat een moderne Toshiba-airco dan nog steeds zoveel herrie maakt.
Bijvoorbeeld de mogelijkheid om voor een ECO modus te kiezen, het instellen en fixeren van een uitblaasstand of reduceer tijdelijk de geluidsproductie van het buitendeel met de Silence-instelling om ook buiten de maximale rust te behouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKNqlSCenk5rOI2aM-xM3T6f7xo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wnOt8sh9pJPVr4fRpXTZixmv.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door MarcoC op 11-06-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

BastiaanN schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:11:
[...]

Nee hoor. Misschien zijn de grote bedrijven nog wel erger want die hebben wel een adviseurtje die overal verstand van heeft. En ik zou 6k voor een triple split nu niet bijzonder goedkoop willen noemen. :P
Misschien dat het hier daarom wel gebeurde dan, want ik heb nog wel meer gelegd :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
nielsn schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:53:
[...]
Wat voor specificaties gaf de fabrikant voor jouw unit?
Niet zozeer specificaties, ik heb alleen mijn wens doorgegeven destijds.

Bij mij was dat:
  • Uit het zicht hangen, locaties samen bepaald.
  • Stil zijn, ik wil geen gezeur erover hebben (toepasselijk bij dit topic).
  • Netwerkkaart erin, ik kan ze dan mooi vanaf het werk al aanzetten, als ik dan thuis ben is het huis op temperatuur.
Nou had mijn installateur voornamelijk Daikin, dus het werd eigenlijk een modelletje van dat merk uitkiezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
timovd schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:13:
[...]

inderdaad:

[...]

Lijkt mij een prima zet. Als ik het zo lees, staat de buitenunit op bigfoots.
Wat zorgt voor de geluidsoverlast? Trillingen van de compressor of het geluid van de ventilator? Dat kan helpen bij het zoeken van een oplossing.
Je begrijpt dat Gizz sarcastisch reageert? Lekker niks doen en alle verantwoordelijkheid afschuiven op een installateur die gewoon z'n werk doet? Dat vind jij normaal?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
ansichtkaart schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:33:
[...]
dat vroeg ik ook al een paar pagina's terug maar volgens TS gaat dat toch niet helpen die paar meter.
Net als draaien niet, dat kan hij vooraf invullen.
[...]
Ik kan heel simpel zeggen dat als ik onder mijn airco ga staan (die op 3 m hoog hangt) ik hem best kan horen. Als ik een paar stappen verder zet moet ik al heel goed gaan luisteren of ie wel aanstaat. Op zich ook logisch, want binnen 3 stappen/meters ben ik 3dB kwijt oftewel een halvering van het geluid.

En of dat het probleem geheel weghaalt weet ik niet, maar een unit zo dicht mogelijk bij het slaapkamerraam van de buren hangen geeft iig wel aan dat er niet over is nagedacht. Hem zo ver mogelijk weg hangen laat echter zien dat je alle moeite hebt genomen om het probleem te verhelpen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:25

timovd

Voorsprong door techniek

@MarcoC Of het sarcastisch is, is moeilijk te bepalen. Maar de TS moet in ieder geval met de installateur in gesprek om te kijken naar een oplossing door - bijvoorbeeld - het plaatsen van andere dempers of het verplaatsen van de unit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MAX3400 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:41:
Hoogstend zou je nog kunnen overwegen of er een soort dempend "hokje" om de unit heen kan maar ze heeft helaas wettelijk geen poot om op te staan.
En waar moet de unit zijn warmte dan kwijt, volgens jou? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Wat mij nog te binnen schiet? Waarom Toshiba? Ik heb een offerte voor een airco unit via een lokale installateur. Die wilde specifiek alleen Mitsubishi plaatsen in woongebieden omdat die de stilste airco's maken. Alleen als je nadrukkelijk wat anders wilde kreeg je dat, anders Mitsu. Op stelde het platte dak voor van de uitbouw: "Nee, dat resoneert teveel. Aan de gevel is beter."

Overigens is deze lokale installateur vroeger een relatie geweest van mijn opa. 2 broers die de toko van hun vader hebben overgenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Pizza_Boom schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:19:
Wat mij nog te binnen schiet? Waarom Toshiba? Ik heb een offerte voor een airco unit via een lokale installateur. Die wilde specifiek alleen Mitsubishi plaatsen in woongebieden omdat die de stilste airco's maken. Alleen als je nadrukkelijk wat anders wilde kreeg je dat, anders Mitsu. Op stelde het platte dak voor van de uitbouw: "Nee, dat resoneert teveel. Aan de gevel is beter."

Overigens is deze lokale installateur vroeger een relatie geweest van mijn opa. 2 broers die de toko van hun vader hebben overgenomen.
Omdat ie aandelen heeft bij Mitsubishi :?

Dit topic vliegt echt alle kanten op. Achteraf is het mooi wonen. Nog even en alleen Daikin is goed...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:22:
Jongens en meisjes: nogmaals, laat de decibels aan de experts over. Ik zie nu alweer sound pressures en sound powers langskomen. Dat is nogal een verschil. Sound power is de steen die je in het water gooit, sound pressure is de hoogte van de golf op een bepaalde afstand.

Beiden hebben een zeer verschillende interpretatie en meetopstelling. We zijn hier nu niet anders dan een stel ant vaxx moeders die op Feesboek zelf hun eigen onderzoeksresultaten delen.

We ontberen hier allemaal de kennis en het is aan de installateur om aan te tonen dat de installatie aan de wettelijke normen voldoet. Meten is weten.

Dan heb je ook meteen objectieve data om de klacht van de buurvrouw te staven.
Gezien de unit wat geluid betreft onder de wettelijke norm zit zal het vast wel aan de eisen voldoen. Maar zolang de buurvrouw (en vooral de eigen vrouw) last van de huidige situatie heeft zal het echt niet helpen om te melden dat het aan de wet voldoet. Het probleem is dus niet of het al dan niet wettelijk ok is, dat verandert nl. helemaal niets aan de situatie.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• armageddon_2k1
redwing schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:22:
[...]

Gezien de unit wat geluid betreft onder de wettelijke norm zit zal het vast wel aan de eisen voldoen. Maar zolang de buurvrouw (en vooral de eigen vrouw) last van de huidige situatie heeft zal het echt niet helpen om te melden dat het aan de wet voldoet. Het probleem is dus niet of het al dan niet wettelijk ok is, dat verandert nl. helemaal niets aan de situatie.
Nogmaals. DBs in een spec sheet zeggen niet zoveel zonder de afstand. Dat is dan waarschijnlijk op een hele gunstige afstand gemeten onder ideale condities. Oftewel vrij in een ruimte en goede demping. Bij TS hangt ie aan de muur waardoor 50% van het geluid al weerkaatst. Ik heb al langer gehakt met het bijltje van type goedkeuringen.

Hang een stemvork vrij op in de lucht aan een draadje en hij produceert weinig geluid als je hem aantikt. Zet hem op een klankkast en tik hem aan…. Voila. Wat zet je in de spec sheet?

Het is helemaal niet vastgesteld of de TS voldoet aan de wet. Dat lijkt me het allereerste om te checken. Niet middels een spec sheet, maar middels een meting.

[ Voor 23% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-06-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:19:

Toshiba maakt ook hele stille units hoor. De unit van de TS doet echt niet onder voor een Mitsu of een Daikin qua geluidsproductie. Iedere aircoboer heeft zo zn voorkeur.

In mijn geval is de airco wel op de uitbouw geplaatst en niet aan de gevel, dat laatste zou juist in mijn geval meer kans geven op resoneren. Het ligt er vooral aan van welk materiaal het dak van de uitbouw is. In ons geval is dit gewoon heel dik beton. Enfin, alles is afhankelijk van de situatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
BastiaanN schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:26:
[...]

Toshiba maakt ook hele stille units hoor. De unit van de TS doet echt niet onder voor een Mitsu of een Daikin qua geluidsproductie. Iedere aircoboer heeft zo zn voorkeur.

In mijn geval is de airco wel op de uitbouw geplaatst en niet aan de gevel, dat laatste zou juist in mijn geval meer kans geven op resoneren. Het ligt er vooral aan van welk materiaal het dak van de uitbouw is. In ons geval is dit gewoon heel dik beton. Enfin, alles is afhankelijk van de situatie ;)
Ik heb er geen verstand van. De hele reden dat ik naar een lokale aircoboer loop. En als je dan mag kiezen, een bedrijf dat je niet onbekend is.

Mijn dak is van houten balken dat op een IPE in de gevel rust. Op die IPE rust ook dat deel van de gevel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Meten is weten. Zou van Tweakers toch wel iets meer een wetenschappelijke benadering verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:42
Is het een leuke buuf? Ga anders even ‘s nachts bij haar luisteren. Misschien hoor je op die plek wel degelijk een constant vervelend geluid. Dan toon je iig begrip voor de situatie en verplaatsen is ook altijd nog een mogelijkheid.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

de Peer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:38:
De kamer vooraf koelen werkt niet. Die warmte blijft in de muur zitten en binnen 1 a 2 uur is alles weer warm.

Sommige airco's hebben een speciale stand waarbij de buitenunit extra stil is. kun je daar iets over vinden in de handleiding?

Wellicht had je dus beter een extra stille met zo'n optie kunnen kopen, vooral omdat het een zorg was van de buren. maar daar heb je nu niets meer aan natuurlijk.
Dat is natuurlijk vooral het geval als je het warm laat worden en dan ineens wilt afkoelen, maar je kunt de airco ook de hele dag laten draaien zodat de kamer nooit warm wordt en dan de binnenmuren dus ook niet.

Ook al ben je niet thuis, zet de airco op een gewenste temperatuur overdag en laat het draaien.

Ik zeg niet dat dit per se de oplossing is, maar kan zeker deels bijdragen.

(Als je zonnepanelen hebt nog beter ook, omdat je dan het net niet belast en direct opgewekte energie gebruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:25:
[...]

Nogmaals. DBs in een spec sheet zeggen niet zoveel zonder de afstand.

Het is helemaal niet vastgesteld of de TS voldoet aan de wet. Dat lijkt me het allereerste om te checken. Niet middels een spec sheet, maar middels een meting.
De meeste stillere airco's, zoals degene waar het hier over gaat, voldoen tegenwoordig al aan de normen zeker als je de stille stand gebruikt (opgegeven dB norm is nl. in de max. stand). Dus zeer waarschijnlijk voldoet ie gewoon. En als ie wel/niet voldoet zit je alsnog met hetzelfde probleem. Hij zal het geluid dus moeten dempen. En dat kan door een stille kast er omheen te zetten (kan zo'n 9dB schelen) en/of de airco zo ver mogelijk van dat raam plaatsen (scheelt 3dB per verdubbeling van de afstand)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
CH4OS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:19:
[...]
En waar moet de unit zijn warmte dan kwijt, volgens jou? :?
Daar zijn oplossingen voor die, zonder de werking te beinvloeden, het geluid reduceren met zo'n 9-12dB.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
De airco tot 23.00 aan laten staan, kan dat niet? Wettelijk mag je tot 23.00 volgens mij 'geluid' maken, dat zal ze moeten accepteren.

Ow en ik vind dat sommige van jullie wel heel negatief over TS denken, gezien hij zo'n goede connectie heeft met zijn buur lijkt hij mij alles behalve iemand die skijt heeft aan een ander...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:33:
[...]

De meeste stillere airco's, zoals degene waar het hier over gaat, voldoen tegenwoordig al aan de normen zeker als je de stille stand gebruikt (opgegeven dB norm is nl. in de max. stand). Dus zeer waarschijnlijk voldoet ie gewoon. En als ie voldoet zit je alsnog met hetzelfde probleem. Dus of ie nu wel of niet voldoet, hij zal het geluid moeten dempen. En dat kan door een stille kast er omheen te zetten (kan zo'n 9dB schelen) en/of de airco zo ver mogelijk van dat raam plaatsen (scheelt 3dB per verdubbeling van de afstand)
Nee, want de normen gelden voor de maximale geluidsproductie die de unit kan maken. Dat hij in de praktijk nooit maximaal draait maakt voor de wet niets uit. Dit is zelfs niet eens het geluidsvermogen vermeld in de brochure of op het energielabel, want dat is namelijk het geluid wat het ding produceert op nominaal vermogen en niet op max (aldus mijn installateur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:48

de Peer

under peer review

Hann1BaL schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:33:
[...]

Dat is natuurlijk vooral het geval als je het warm laat worden en dan ineens wilt afkoelen, maar je kunt de airco ook de hele dag laten draaien zodat de kamer nooit warm wordt en dan de binnenmuren dus ook niet.

Ook al ben je niet thuis, zet de airco op een gewenste temperatuur overdag en laat het draaien.

Ik zeg niet dat dit per se de oplossing is, maar kan zeker deels bijdragen.

(Als je zonnepanelen hebt nog beter ook, omdat je dan het net niet belast en direct opgewekte energie gebruikt.)
Ik heb dat hier thuis ook wel eens gedaan en dan nóg warmt de kamer na uitzetten airco binnen no-time op. Omdat er echt veel warmte in de muren zit.

Maargoed het helpt wel een klein beetje natuurlijk. Maar toch is het zonde. Hele dag koelen om uiteindelijk alsnog niet echt het gewenste koelcomfort te hebben tijdens de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
BastiaanN schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:45:
[...]
Nee, want de normen gelden voor de maximale geluidsproductie die de unit kan maken. Dat hij in de praktijk nooit maximaal draait maakt voor de wet niets uit. Dit is zelfs niet eens het geluidsvermogen vermeld in de brochure of op het energielabel, want dat is namelijk het geluid wat het ding produceert op nominaal vermogen en niet op max (aldus mijn installateur)
Klopt, maar als je gaat meten doe je dat juist bij die stille stand omdat dat de stand is waar de unit op is ingesteld en die je normaal dus ook gebruikt. Want dat is het nivo waarbij de buurvrouw er last van heeft (en ja, dan ben je niet zo wettelijk aan het meten, maar dan ben je wel het probleem aan het meten)

Dat laatste klopt voor zover ik dat kan vinden niet. Wettelijk moeten de dBs gegeven worden die de unit in maximale stand afgeeft.

Maar ook al snap ik best dat je dit wil meten doet het aan de oplossing helemaal niets af. Hoe dan ook zal dat geluid ten slotte minder moeten worden.

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 11-06-2021 09:50 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:39

Tens

let me drink about it

MarcoC schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:11:
terwijl hij zelf de buitenunit zo dicht mogelijk bij de erfgrens plaatst.
het is binnen de normen, het mag zo dus. Maar je kunt de inderdaad de vraag stellen: waarom zover mogelijk buiten eigen gehoor?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Tens schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:56:
[...]

het is binnen de normen, het mag zo dus. Maar je kunt de inderdaad de vraag stellen: waarom zover mogelijk buiten eigen gehoor?
Wie zegt dat? De unit staat/hangt toch op zijn perceel? Je maakt normaliter de raam dicht wanneer de airco aan staat :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 14:05
Los van de vraag dat ik niet begrijp waarom je met het raam open slaapt als je gevoelig bent voor geluid, zou ik hem wel laten verplaatsen omdat dit eigenlijk het enige is dat je kunt doen om aan de klachten tegemoet te komen en het (denk ik) de meest simpele oplossing is. Als de buuf dan nog steeds last heeft van het geluid, dan ligt het toch echt aan haar.

Wat Toshiba betreft: de geluidsdruk in de folder is gemeten op 2,5 meter afstand in een rechte lijn achter de unit; mijn installateur liet me een stukje uit het Toshiba handboek zien waar dat in stond. Die waarde zegt dus vrij weinig over het geluidsniveau in relatie tot de wettelijke norm. Ik heb zelf een Toshiba Kazumi (2,5kW) die op papier nog stiller is dan de Seiya en die zou ik ook niet vlak naast mijn raam willen zonder iets van afscherming ertussen. De installateur wilde hem ook alleen maar tegen de erfgrens plaatsen omdat hij daar achter een muurtje hangt (en dat scheelt enorm).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
mugenmarco schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:45:
De airco tot 23.00 aan laten staan, kan dat niet? Wettelijk mag je tot 23.00 volgens mij 'geluid' maken, dat zal ze moeten accepteren.

Ow en ik vind dat sommige van jullie wel heel negatief over TS denken, gezien hij zo'n goede connectie heeft met zijn buur lijkt hij mij alles behalve iemand die skijt heeft aan een ander...
22:00, behalve op zondag. Maar dat is niet de weg die je moet bewandelen.

Ik ben, toen mijn buren het op gegeven moment vroegen, ook gestopt rond 21:00. Die moesten met regelmaat om half 5 in de auto zitten. Rekening houden met elkaar. Als het 9 uur was en ik nog 1 plank moest schroeven dan schroefde ik die, maar als ik om kwart voor 9 klaar was met een klusje stopte ik ermee, ook al stond ik wettelijk in mijn recht om door te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:24

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Ik ben erg benieuwd naar een foto. Hoe precies de opstelling is en hoever dit ongeveer van het raam van de buurvrouw is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mugenmarco schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:45:
Nee, airco geluid is gebonden aan normen. Wettelijk mag je dit.
De norm van 40 dB(A) op erfgrens geldt gemeten gedurende 1 minuut:

op 1,5 meter hoogte op de erfgrens die grenst aan verblijfsgebieden, zoals een tuin, dakterras of balkon.
bij een te openen deur of raam van een verblijfsruimte (keuken, woonkamer, slaapkamer e.d.) van de naastgelegen woning, als deze dichterbij ligt dan het punt bedoelt onder 1.

Verder geldt dat:

als de installatie een (stille) instelling heeft voor de avond en nacht (van 19.00 tot 07.00 uur) dan mag de installatie overdag (tussen 07.00 en 19.00 uur) 45 dB(A) produceren.
rekening moet worden gehouden met zogenoemd tonaal geluid, d.w.z. één toon klinkt er duidelijk hoorbaar bovenuit. Dat is extra hinderlijk. Volgens de Handleiding meten en rekenen industrielawaai van Rijksoverheid.nl moet bij tonaal geluid een straffactor van 5 dB worden toegepast. Bij tonaal geluid is de norm dus 5 dB strenger: 35 dB(A) op de erfgrens. De meeste warmtepompen/airco’s veroorzaken tonaal geluid. Of er sprake is van tonaal geluid wordt beoordeeld op de locatie waar de norm van toepassing is, dus op de erfgrens op 1,5 meter hoogte dan wel bij de dichtstbij gelegen deur- of raamopening van de naastgelegen woning.
https://www.losser.nl/Inw...p_en_of_airco_installatie

Er is al vastgesteld dat deze buitenunit 47 dB(A) genereert, die 40 db(A) of zelfs 35 dB(A) zal dus moeilijk te halen zijn.
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is geen slowchat, geen HK en de reacties mogen allemaal wel een stuk minder polariserend en een stuk meer constructief, ook jegens TS. Voel je de behoefte om een lollige oneliner in te tikken? Ga dan naar Tweakers Huiskamer