Buurvrouw klaagt over geluid airco

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 106.650 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:09

Bommes

Capo del formaggio

Jeroenneman schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:18:
[...]

Sure, maar het maakt weinig uit wat de TS, jij of een andere persoon er subjectief van vindt. De buurvrouw ervaart overlast, en TS cijfert dat weg met argumenten in de trant van "ik zou er geen last van hebben, dus zij kan er ook geen last van hebben".

Lijkt me gek, zo'n houding als de relatie met de buren goed is voor de rest.
Je hebt gelijk dat dit de relatie niet goed doet.
Maar er zijn ook grenzen aan rekening houden met, ik neem aan dat iedereen dat wel beseft.
Je kunt nog zo een goede realaltie met je buren hebben en willen houden maar stel nou dat deze buurvrouw echt een enorme zeurpiet is wat dit betreft. (ik weet niet of ze dat is maar ff voor de discussie) .
Dat ze al wakker wordt van het groeien van het gras van de buren aan de andere kant.
Dan kan de TS nog zo een stille unit plaatsen dan blijft ze er last van houden.

Daarom meten is weten, check zelf wat ze hoort, waar ze last van heeft.
Misschien is het wel de resonantie.
In mijn vorige woning had de buurman een jacuzzi in de tuin staan, ding sloeg met pomp en al om de zoveel tijd aan.
Niet eens een heel hard geluid maar een wel op een bepaalde frequentie dat het in mijn slaapkamer hinderlijk geluid opleverde.
Door de lage toon was het geluid 1 meter verder al bijna niet meer hoorbaar terwijl het weer een meter verder juist weer goed hoorbaar was.
Sinus golf van het geluid.

Misschien is zo iets ook wel hier aan de hand, en kan het dus al effect hebben de unit net een meter opzij te zetten.
Maar dan moet er wel duidelijk zijn wat er gehoord wordt door de buurvrouw.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:05
Koop een extra binnen unit, sluit die aan op je buiten unit en geef de binnen unit cadeau aan je buurvrouw zodat zij met een dichte raam kan slapen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Plaatsing & geluid van de airco nagelaten, ik vind dit veel interessanter;
Kort kwam het er eigenlijk op neer dat ze graag een soort van afspraak/garantie van ons wil hebben dat wij de airco na 22:00 niet aan doen, en als het warm is dat wij voor die tijd de kamer flink afkoelen met de airco en hem dan niet meer gebruiken.
Ik vind 22u wel een erg vroege eis om dat ding al uit te zetten, dat vind ik voor een airco niet redelijk. Wat is er mis met middennacht? Dat lijkt me al een heel net compromis. Dat moet toch prima kunnen met al die warme zomeravonden, dan zit je toch altijd tot (erg) laat buiten.

Als het nu om luide muziek ging elke avond was het imo een ander verhaal, maar een simpele airco..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Woody179 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:25:
[...]

Als de buurvrouw het raam dicht doet halveert ze het geluid dat binnenkomt.. net zo redelijk om te stellen als dat Ts bizar ver onder de norm moet gaan zitten.

[...]

Ehm... Tja... Sterkte daarmee? :?

[...]

Heb je een link naar deze bijzondere passage uit de wet?
https://www.rijksoverheid...ling-bouwbesluit-2012.pdf

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 09:54
c-nan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:30:
Koop een extra binnen unit, sluit die aan op je buiten unit en geef de binnen unit cadeau aan je buurvrouw zodat zij met een dichte raam kan slapen.
Waarom?, zoals gesteld doet Ts niks verkeerds volgends de vastgestelde normen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ken je buurvrouw niet maar misschien is haar beleving van de overlast wel subjectief. Ik weet niet hoe ‘flauw’ ze is. Hoort ze het echt of ligt ze bewust te luisteren of ze iets hoort? Mogelijk heeft ze het gehoor van een Siberische sneeuw luipaard en hoort ze ook de grassprietjes groeien. Als dat laatste waar is dan heeft ze een probleem wat @Slasher niet op kan lossen. Neemt niet weg dat er nog steeds een probleem is maar om de buurvrouw automatisch als objectief gezien leidend voorwerp te bestempelen is ook wat makkelijk. Mogelijk kun je de airco om 0:00 uit doen als compromis.

[ Voor 5% gewijzigd door XeNeRgY op 10-06-2021 21:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Als je de airco bij wijze van de hele dag aan laat staan dan koelt het ook de muren mee, dus dan is een nacht best te overbruggen. Ik doe dat vaak, omdat mijn vrouw niet houdt van de koele luchtstroom. Kost meer energie, maar ook in de nacht dan geen geluidsoverlast.

Qua ombouw zou je kunnen overwegen, maar ik zou dan zelf die kosten niet willen dragen.

Je kunt de airco dus met die stille modus en eventueel net ietsje warmer zetten met automatisch managen dat hij minder hoeft te koelen. Onze buiten unit doet eigenlijk bijna niks als de kamer al verkoeld is. No way dat je dat hoort, zelfs de vibraties niet. Ik ben ook zo'n zeikerige slaper die stilte wilt verder, dus heb ook extra geluidsisolerende ramen en rooster :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MAX3400 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:28:
[...]

Maar, is dat nou precies niet de reden om een topic te starten? Iedereen heeft een mening. En soms voorzien van feiten. En soms zelfs bronnen. Maar veel meningen zijn ook subjectief want <insert viewpoint here>

@Slasher gaf al lollig aan; geen zin in Rijdende Rechter taferelen maar dat is wel waar dit soort topics snel naartoe dendert zolang het subjectief en "van horen zeggen" blijft; uiteindelijk ben je 3 dagen discussieren verder, is de buurvrouw geen stap geholpen (tenzij ze hier ook geregistreerd is) en zal, in het ergste geval, inderaad Mr. Visser of een andere raadsman komen kijken, meten, bemiddelen en een uitspraak doen.

Heel subjectief / objectief? Laat inderdaad de fabrikant de papieren overleggen op basis waarvan de unit wel/niet gemeten en goedgekeurd is. Zet die parameters in de papieren af tegen de bestaande situatie, samen met de buurvrouw, een andere buur en desnoods de installateur erbij. Maak er een goed gesprek van; allicht dat de buuv of @Slasher dan toch / vanzelf terugkrabbelt met het eigen argument en toenadering zoekt in voordeel van de andere partij.
Ik gok dat de reden om het topic te starten vooral validatie zoeken was voor de instelling van TS dat buurvrouw niet zo moet zeiken.

Stel dat je een geluidsmeting doet, dat e.e.a. goedgekeurd is, etc. Wat dan? Slaapt de buurvrouw daar beter door? Dat is het mooie. TS kan zich "objectief" aan de wet houden, maar aan de wet houden is niet hetzelfde als rekening houden met elkaar. Heel veel dingen mogen volgens de wet, maar heb je toch liever niet naast je wonen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Lanfear89 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:31:
Plaatsing & geluid van de airco nagelaten, ik vind dit veel interessanter;

[...]

Ik vind 22u wel een erg vroege eis om dat ding al uit te zetten, dat vind ik voor een airco niet redelijk. Wat is er mis met middennacht? Dat lijkt me al een heel net compromis. Dat moet toch prima kunnen met al die warme zomeravonden, dan zit je toch altijd tot (erg) laat buiten.
Er zijn zat mensen die om 22:00 al op bed liggen, ook op warme zomeravonden.

The devil is in the details.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:35:
[...]

Er zijn zat mensen die om 22:00 al op bed liggen, ook op warme zomeravonden.
Zat mensen met onregelmatige arbeidstijden, vroeg vertrek I.v.m. reisafstand, ga zo door.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:03
armageddon_2k1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:01:
[...]

Dan heeft iedereen z'n raam ook dicht. Andere situatie.
Dan heb je niet gewoond waar ik heb gewoond. Hier een langere tijd in een appartement gewoon van zo'n warm land in een arbeiderswijk, en daar konden de ramen echt niet dicht zoals we dat hier in Nederland hermetisch relatief geluidsdicht doen. Ramen konden 'dicht' om de tropische regenbuien redelijk buiten te houden. Meer ook niet.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Ik snap toch niet helemaal waarom die unit überhaupt gehoord wordt. Ik lees waardes als 40 db maar komop dat is waarschijnlijk bij full load. Naar mijn ervaring zijn (goede) buitenunits in feite onhoorbaar als ze op laag vermogen zijn aan het koelen. Ja als je er vlakbij gaat staan hoor je wat wind suizen.

Volgens mij is dit meer een gevalletje "er hangt opeens een airco DUS heb ik er last van".

Is dat ding echt zo hoorbaar...?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:31
Buitenunits zijn wel degelijk hoorbaar. Niet overdag met veel camouflerend omgevingsgeluid, maar wel in de stille nacht. Nee, de buurvrouw heeft er niet subjectief last van, maar gewoon objectief. Het gaat ook nog eens om het soort geluid. Een vogel die fluit is beter te pruimen dan het monotone gezoem van een airco.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
psy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:41:
Ik snap toch niet helemaal waarom die unit überhaupt gehoord wordt. Ik lees waardes als 40 db maar komop dat is waarschijnlijk bij full load. Naar mijn ervaring zijn (goede) buitenunits in feite onhoorbaar als ze op laag vermogen zijn aan het koelen. Ja als je er vlakbij gaat staan hoor je wat wind suizen.

Volgens mij is dit meer een gevalletje "er hangt opeens een airco DUS heb ik er last van".

Dat vermoed ik ook wel een beetje, of er extra op gaan letten omdat je ervan weet, waardoor het gaat opvallen.

Op zich is dat met een smoesje te checken: zeg dat je je airco komende avonden aan zal zetten om te kijken of het nog steeds zo storend is, en dat je buren het mogen laten weten als ze er inderdaad last van hebben. En de airco dan gewoon uitlaten, zodat je kan checken of het een placebo-effect was ("U heeft er last van? Maar ik heb de airco toevallig niet aanstaan vandaag!") :+

Disclaimer: niet heel serieus, zal vast niet goed zijn voor de relatie met je buren :P

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 10-06-2021 21:47 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
CurlyMo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:40:
[...]

Dan heb je niet gewoond waar ik heb gewoond. Hier een langere tijd in een appartement gewoon van zo'n warm land in een arbeiderswijk, en daar konden de ramen echt niet dicht zoals we dat hier in Nederland hermetisch relatief geluidsdicht doen. Ramen konden 'dicht' om de tropische regenbuien redelijk buiten te houden. Meer ook niet.
Jezus, dat doet toch echt niet terzake. Tuurlijk de situatie in een tropisch land anders. Allemachtig, hoe relevant is dat voor deze discussie?

Maar dit topic is weer een typisch burenprobleem topic zoals we zo zoveel zien. TS opent een topic over een conflict. Doet voorkomen of ie het ook allemaal niet zo bedoeld had en een goede relatie wil houden. Er worden tips gegeven maar dat wordt allemaal weggewuifd. TS wil gewoon horen dat buurvrouw niet moet zeiken en dat ie zich niet slecht hoeft te voelen.

Airco vlak bij raam plaatsen van buren is gewoon erg tokkie om te doen. Ja, je houdt je aan de wet, ja het mag, maar het is aso. Jij slaapt lekker, zij niet en zij is nu de zeikerd geworden. Wat had je dan moeten doen? Tja, zonder kleren slapen? Dat al geprobeerd? Voetjes koud afspoelen voor je in bed gaat? Dat al geprobeerd? Vast niet. Misschien went het wel, net als het geluid voor de buren. Voor die paar warme weekjes in NL…

Maar flexibiliteit moet van de buren komen. Snap hem. De wereld moet zich conformeren aan mijn gemak!

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Hahn schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:46:
[...]
Disclaimer: niet heel serieus, zal vast niet goed zijn voor de relatie met je buren :P
Toch is dit wel de eerste stap die de rijdende rechter in al die zaken doet. Verreweg de makkelijkste test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
armageddon_2k1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:49:
[...]

Jezus, dat doet toch echt niet terzake. Tuurlijk de situatie in een tropisch land anders. Allemachtig, hoe relevant is dat voor deze discussie?
Pot verwijt ketel ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Leg eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:49:
[...]

Toch is dit wel de eerste stap die de rijdende rechter in al die zaken doet. Verreweg de makkelijkste test.
Ja, het zou een goede test zijn, maar als ik 'voor de gek gehouden' zou worden door m'n buren met zo'n test, zou ik ze niet zo snel meer een biertje met ze delen :P

Als de rijdende rechter erbij is gehaald, dan is die relatie sowieso al meer vijand dan vriend, dus dan doet zo'n test een stuk minder schade aan je relatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 10-06-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ga eens buiten luisteren als de airco aanstaat, als het zo erg is dat ze recht van klagen heeft zou jij dat zelf ook heel goed moeten horen.

In geen geval rare fratsen gaan uithalen om het geluid te verminderen en ook zeker niet akkoord gaan met tijden waarop jij je airco mag gebruiken, want dat is vragen om problemen. Als de airco inderdaad zoveel geluid maakt dat hij flink te horen is dan zou het alsnog binnen amper hoorbaar moeten zijn. Je buurvrouw kan ook dubbel glas laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hahn schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:53:
[...]

Ja, het zou een goede test zijn, maar als ik 'voor de gek gehouden' zou worden door m'n buren met zo'n test, zou ik ze niet zo snel meer een biertje met ze delen :P
Iedereen is gebaat bij een beetje meta-reflectie. Ik zou het wel prettig vinden als mijn buur kan aantonen dat wat ik ervaar niet objectief klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 20:31
Met iedere meter neemt het aantal dB sterk af. Je zou kunnen proberen de buitenunit te verplaatsen. Tenzij onmogelijk natuurlijk.
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:57:
[...]

Je kunt ook dingen overdrijven. Ik heb er gewoon niet goed bij nagedacht bij plaatsing, en wat maakt een meter dan nog uit, ik denk dat ik dan hetzelfde probleem met de buurvrouw zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Oon schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:55:
Je buurvrouw kan ook dubbel glas laten plaatsen.
Gaat zeker helpen als mevrouw de ramen dicht houdt 's nachts ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

CurlyMo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:56:
[...]

Gaat zeker helpen als mevrouw de ramen dicht houdt 's nachts ;)
Buurvrouw mag doen wat ze wil, maar niet klagen over een airco die gewoon onder het wettelijke limiet zit (zeker een splinternieuwe unit voor een slaapkamer zal écht niet zo veel lawaai maken) terwijl ze zelf het raam open zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:53:
[...]

Als de rijdende rechter erbij is gehaald, dan is die relatie sowieso al meer vijand dan vriend, dus dan doet zo'n test een stuk minder schade aan je relatie.
Ligt er aan, voor hetzelfde geld zitten de klachten bij de buurvrouw echt tussen de oren (zonder kwade opzet overigens).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
coinman63 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:45:
Een vogel die fluit is beter te pruimen dan het monotone gezoem van een airco.
Subjectief dus ja.

Laten we wel wezen al zou er 40db bij haar binnen komen waar ik ernstig mijn bedenkingen bij heb maar goed. Wat is 40dB nou eigenlijk?
Volgends Alpine (gehoorbescherming fabrikant) het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfOBxUwFBeRbzNF5gqqyXpWvoDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WedBHypuQda9pNSlFSuRw27r.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.alpine.nl/wiki/5-geluidsniveaus-in-decibel/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:55:
[...]

Iedereen is gebaat bij een beetje meta-reflectie. Ik zou het wel prettig vinden als mijn buur kan aantonen dat wat ik ervaar niet objectief klopt.
Dat is een hele nuchtere, relativerende gedachte, geformuleerd door iemand die niet in de daadwerkelijke situatie zit. Ik gok dat in de praktijk 9 van de 10 mensen dat niet zo zullen ervaren.
Woody179 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:57:
[...]

Subjectief dus ja.

Laten we wel wezen al zou er 40db bij haar binnen komen waar ik ernstig mijn bedenkingen bij heb maar goed. Wat is 40dB nou eigenlijk?
Volgends Alpine (gehoorbescherming fabrikant) het volgende:

[Afbeelding]

https://www.alpine.nl/wiki/5-geluidsniveaus-in-decibel/
Als ik heel de nacht iemand zou horen fluisteren, zou ik daar gillend gek van worden. En dat is slechts 30 dB, geen 40, volgens jouw lijstje :+
Lanfear89 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:57:
[...]

Ligt er aan, voor hetzelfde geld zitten de klachten bij de buurvrouw echt tussen de oren (zonder kwade opzet overigens).
Ja, dat is heel mijn punt, daar kom je eigenlijk alleen achter door het echt te testen (dus buurvrouw laten denken dat 'ie aanstaat, terwijl 'ie uitstaat). Maar dikke kans dat dat verkeerd valt als je dat op die manier doet, en dat dat alleen maar voor meer hakken in het zand zal zorgen.

[ Voor 62% gewijzigd door Hahn op 10-06-2021 22:03 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Decibels zonder afstand zeggen niks…. Maarja…

Dan heb je ook nog iets als kwaliteit en tonaliteit. Maar geef Tweakers een spec sheet en ze zijn happy.

Hier in de buurt staat een honden afschrikken in de tuin van iemand. Die is niet 40dB op de afstand waar ik loop, maar wel 16kHZ ofzo. Als de buurvrouw die permanent naar jouw kamer richt dan is het wettelijk toegestaan. Leuk is anders.

[ Voor 95% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-06-2021 22:01 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Oon schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:56:
[...]

Buurvrouw mag doen wat ze wil, maar niet klagen over een airco die gewoon onder het wettelijke limiet zit (zeker een splinternieuwe unit voor een slaapkamer zal écht niet zo veel lawaai maken) terwijl ze zelf het raam open zet
Bijzondere zienswijze. Zolang iets dus onder een wettelijke limiet zit, is het automatisch niet hinderlijk, en mag er niet over geklaagd worden.

Toevallig ambtenaar?

Buurvrouw mag klagen, TS mag de mening hebben dat ze in de stront kan zakken, relatie kan verslechteren, maar TS slaapt lekker koel. (Overigens zegt TS zelf al dat z'n vrouw de airco een onding vindt en hem liever ook niet meer aan heeft, gok even omdat de vrouw in huis iets meer empatisch vermogen heeft en de relatie met de buren belangrijker vindt dan de airco).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Woody179 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:57:
[...]
Wat is 40dB nou eigenlijk?
Ik denk dat dat iets genuanceerder ligt:

De mate waarin je geluid hoort op een bepaalde dB is ook afhankelijk van de frequentie. Het is aan TS te bepalen of deze grafiek zijn punt meer of minder ondersteund :p

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 11-06-2021 00:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
CurlyMo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:01:
[...]

Ik denk dat dat iets genuanceerder ligt:

[Afbeelding]

De mate waarin je geluid hoort op een bepaalde dB is ook afhankelijk van de frequentie. Het is aan TS te bepalen of deze grafiek zijn punt meer of minder ondersteund :p
dB(A) is gewogen volgens het A profiel. Daar is rekening mee gehouden.

Het zou iedereen sieren als ze niet overal spec sheets en dBs gaan vergelijken. dBs zijn notoir moeilijke materie en wat mij betreft ben je dan gewoon net zo erg als een anti vaxxer die z’n eigen onderzoek op Feesboek doet.

[ Voor 17% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-06-2021 22:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:59:
[...]

Bijzondere zienswijze. Zolang iets dus onder een wettelijke limiet zit, is het automatisch niet hinderlijk, en mag er niet over geklaagd worden.
Je mag ook van 22:00 tot 05:00 rondjes rijden in een buurt met een motor die legaal 100dB doet :P Daar was laatst nog een leuk topic over hier op Tweakers. Dan wordt het geluid (ook overdag) ineens heel anders gezien door de meeste Tweakers hoewel het volledig legaal is: Waarom accepteren we extreme motorfietsgeluidsoverlast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

coinman63 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:45:
Buitenunits zijn wel degelijk hoorbaar. Niet overdag met veel camouflerend omgevingsgeluid, maar wel in de stille nacht. Nee, de buurvrouw heeft er niet subjectief last van, maar gewoon objectief. Het gaat ook nog eens om het soort geluid. Een vogel die fluit is beter te pruimen dan het monotone gezoem van een airco.
Dat is dus totaal niet mijn ervaring. Overdag als het >30 graden is in de volle zon gaan ze wat meer geluid maken, maar 's nachts echt niet. Een tafelventilator maakt beduidend meer kabaal.
Gezoem ga je pas horen als de compressor flink bezig is.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

psy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:06:
[...]

Dat is dus totaal niet mijn ervaring. Overdag als het >30 graden is in de volle zon gaan ze wat meer geluid maken, maar 's nachts echt niet. Een tafelventilator maakt beduidend meer kabaal.
Gezoem ga je pas horen als de compressor flink bezig is.
Hangt er van af hoe goed de woning van TS is geisoleerd. Als die goed geisoleerd is (dus dikke muren) kan het goed zijn dat die heel de nacht nog warmte afgeven.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 21:44
Misschien een foto plaatsen van de situatie? Kan de buitenunit niet van de uitbouw af meer richting de grond?

Ik snap het wel storende geluiden, mijn linkerburen hebben een verwarmd zwembad, maar die hoor ik niet. De rechterburen hebben de airco aan de achterzijde op de grond en die hoor ik niet, maar de verwarmde jacuzzi van de buren verderop hoor ik dan weer wel. Op de een of andere manier wordt daarvan het geluid bij mij in de tuin gereflecteerd en versterkt tegen de uitbouw van de buren. Maar iedereen gun ik zijn geluid, ik zet af en toe ook mijn SVS subwoofer flink open.

Toch ben ik met zulke topics blij met mijn 30db gehoorverlies.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Toevallig hebben we zelf net airco laten installeren (we wonen wel vrijstaand, dus er is meer dan genoeg afstand van het huis van de buren), maar zelfs daar hebben we rekening gehouden met de plaatsing. Ben zelf ook enorm gevoelig voor geluid en als je je er eenmaal aan stoort... :X

Heb ook een zwembadpomp draaien en het 'pomphuis' volgehangen met dikke isolatie om het geluid binnen te houden. Geluid is wel degelijk heel irritant. Zeker als het van een ander komt.

Dus m.i. de enige oplossingen:

- bak verplaatsen (is prima te doen door het installatiebedrijf, kost misschien wel wat)
- airco tot 22:00 aanzetten, best een redelijke vraag van de buurvrouw. We hebben zelf de airco tot 21:00 s'avonds aan en als we gaan slapen (0:00) is het nog steeds ijskoud :p

Oftewel gewoon gaan gooien met het wetboek en de relatie met de buren vergallen. Maar dat moet je niet willen imo.

Twitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:07
Freeaqingme schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:26:
[...]

Wellicht ook goed te benoemen dat iedere 3dB naar beneden een halvering van het geluid betekent. Wat dat betreft is dat dus best wat.
Helaas werkt het niet zo. 3dB is voor onze oren niet dubbel zo hard of zacht. 3dB is wel een dubbele vermogens toe of afname. Bij de meeste mensen is een halvering waarneembaar bij 10dB vermindering. Op het internet is de 3dB term een eigen leven gaan leiden wat vooral populair is als een verkoop argument wat verkeerd wordt geïnterpreteerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:07
Staat de fan soms in de richting van de buren te blazen? Dan richt je het geluid ook nog eens richting buren. Verplaats de unit weg van de buurvrouw en laat hem een richting op blazen waar er het minst last van is. De plek is gewoon echt niet goed, op de erfgrens richting buren is gewoon slecht gekozen. Iets wat op de erfgrens staat en jouw kant op gericht staat is los van het geluid ook nog iets wat vijandig overkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Yowzawood schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:55:
[...]

Tuurlijk joh, dat zeggen alle overlast veroorzakers.....
Er is een verschil tussen "last" en "overlast". Overlast is wettelijk geregeld, waar je last van hebt is per persoon anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:07
psychodude schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:57:
[...]

In de praktijk verschilt 2 meter al snel zo'n 6 dB binnen testen van warmtepompen, airco's etc. En gezien 3 dB grofweg een halvering van de geluidservaring geeft, is 6 dB dan ook een groot verschil.
Nee 3 dB is geen halvering van de geluidservaring. Het is een halvering van het vermogen, halvering van de geluidservaring voor het menselijk gehoor is bij ca. 10 dB. Dit is een vaak voorkomende fout wat goed staat in brochures van de fabrikanten die herrie maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Topicstarter
Dennahz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:10:

Oftewel gewoon gaan gooien met het wetboek en de relatie met de buren vergallen. Maar dat moet je niet willen imo.
Dat was ik ook zeker niet van plan, want dat doet de sfeer ook geen goed.

Ik hoop dat ze aan het geluid kan wennen in de 15 dagen in het jaar dat ik het hooguit aan zal hebben 's nachts. Ik vind dat niet onredelijk.

Iedereen kan me een aso vinden in dit topic, wel grappig dat iedereen dat dan baseert op 1 incident. Maar dat terzijde. Iedereen maakt inschattingsfouten. Dat heb ik gedaan. Mea Culpa Wie zonder zonde is werpe de eerste steen zou ik zeggen. Maar sommige reageerders lijken me liever aan het kruis genageld hebben.

ik zeker niet, heb gewoon niet goed daarover nagedacht. Ik heb geen idee wat het kost om het te verplaatsen, en ik ben er niet zeker van dat dit het "probleem" oplost. Ik denk dat ongeacht de plek waar dat ding staat er komt, er toch nog commentaar komt.

Het issue is ook dat ze nu heel erg op het geluid gefocust is, als je iets wil horen doe je dat ook.

Ik was op zoek in dit topic naar een manier zodat ik mijn buurvrouw tevreden kan stellen. Maar ja als er buiten in de zomer de kikkers in de sloot bezig zijn dan heeft ze precies hetzelfde. Ik kan het toch niet goed doen in haar ogen.

[ Voor 6% gewijzigd door Slasher op 10-06-2021 22:30 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 10:57
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:31:
[...]

Maar wat had ik dan moeten doen? Dat ding niet aanschaffen omdat mijn buurvrouw er mogelijk 10 dagen in het jaar wat moeilijker door kan slapen? Dat is toch ook raar?

Ik had hem verder van de erfgrens kunnen laten plaatsen, maar ik weet niet of 2 meter nou echt zoveel had uitgemaakt. Ik weet zeker dat ik dan alsnog commentaar had gekregen.

@Peer_76 Dat is zeker een optie. Maar omdat ik het gister pas hoorde, nog niet aan toegekomen. Ik wil eerst de zaak wat laten "afkoelen" :P
Misschien is het wel je redding dat je hem nu zo ‘aso dichtbij’ gezet hebt.
Naar aanleiding van haar zorg bel je als goede buur gelijk de installateur en laat je hem verplaatsen zo ver als mogelijk.

Alleen al het feit dat je die moeite voor haar doet maakt dat ze er een stuk minder last van zal hebben. Een soort placebo effect + echt effect in één!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 19:05
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:27:
[...]
ik zeker niet, heb gewoon niet goed daarover nagedacht. Ik heb geen idee wat het kost om het te verplaatsen, en ik ben er niet zeker van dat dit het "probleem" oplost. Ik denk dat ongeacht de plek waar dat ding staat er komt, er toch nog commentaar komt.
Verplaatsen zou haar wel tegemoet komen. Het scheelt sowieso wat in geluidssterkte. Afhankelijk van richting of afstand zelfs veel. Bovendien ziet de buurvrouw dat jij er alles aan hebt gedaan haar tegemoet te komen waardoor ze misschien niet zo snel zal klagen

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
[...]
Maar ja als er buiten in de zomer de kikkers in de sloot bezig zijn dan heeft ze precies hetzelfde.
Maar daarvoor komt niemand bij jou aan de deur klagen. Tenzij het jouw kikkers zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:21
Waarom ontsporen dit soort topic's altijd?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:00
Ik was op zoek in dit topic naar een manier zodat ik mijn buurvrouw tevreden kan stellen. Maar ja als er buiten in de zomer de kikkers in de sloot bezig zijn dan heeft ze precies hetzelfde. Ik kan het toch niet goed doen in haar ogen.
Nee, je zoekt iets om je eigen airco goed te praten. Je bent niet van plan er iets aan te doen. Behalve dat je hoopte te horen (pun intended) dat de buurvrouw niet zo moet zeuren en gewoon in een bedompte warme slaapkamer moet slapen met het raam dicht.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Heb ik het goed dat de opening/fan op je buurvrouw staat gericht? De fan is dan als een megafoon gericht op je buurvrouw. Draai de bak maar eens om, dus van je af en en het geluid is al met de helft afgenomen omdat de achterwand ook geluid tegenhoudt. Met dat gegeven kan je spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
LordSinclair schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:33:
[...]

Nee, je zoekt iets om je eigen airco goed te praten. Je bent niet van plan er iets aan te doen. Behalve dat je hoopte te horen (pun intended) dat de buurvrouw niet zo moet zeuren en gewoon in een bedompte warme slaapkamer moet slapen met het raam dicht.
Nee, het gaat ook over tolerantie. Ik vind dat mijn buurvrouw daarvan iets meer zou kunnen opbrengen. Van de een kan je meer hebben als van de ander, ik hoopte dat dit het geval zou zijn, maar dat is helaas niet zo.

Als je dit soort omgevingsgeluiden niet wil horen dan moet je naar een hutje op de hei verhuizen. Maar ook dan zal er wat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01

Dat kan zomaar.

Specs zijn ook maar specs zonder omstandigheden van die specs (zie data sheets hierboven), omstandigheden ter plaatse en apparaat specifieke issues.

Ik had een A-merk unit gekocht en deze zo optimaal mogelijk geprobeerd te plaatsen. Dat ging ook niet direct goed.

In mijn geval resoneerde de boel als een dolle. De oplossing daarvan vordert gestaag met een reeks aan maatregelen.

Daarnaast produceerde de unit andere rare geluiden. Inmiddels is dat ook afgenomen met eerdere maatregelen en het demonteren van een rekje. Toch zit er volgens mij nog af en toe een geluid/rammel/brom in dat er niet in thuishoort. Moet daar nog naar kijken.

Tenslotte is er dan nog het geluid van de ventilator. Deze is direct voor de unit goed te horen. Bij een (wind)stil moment ook op iets grotere afstand. Bij hoger vermogen ook.

Allemaal hebben ze een andere frequentiekarakteristiek en worden ze anders ervaren.

Bij al dit alles kun je dan ook nog contactgeluiden, reflecties en andere complicerende factoren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@Slasher Heb je foto's van de situatie?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ik kan je alleen maar vertellen wat het met je doet, een airco bij je slaapkamerraam.
Ik
Werd
Er
Knetter
Van

Ik heb letterlijk op het punt gestaan dat ding van het dak te trappen midden in de nacht omdat ik al nachtenlang niet kon slapen.
'Aan' was ontzettend irritant, soort van flink harde white noise maar kon er nog wel van slapen.
Op een gegeven moment slaat die 'Uit' dan sliep ik gewoon door.
En dan weer 'Aan'! ******ding maakte me weer wakker.

Je weeet niet wat je iemand ermee aan kan doen. Ik zou op z'n zachts gezegd echt not amused zijn mochten mijn huidige buren ook zo'n idee hebben 😕

[ Voor 42% gewijzigd door dragon2 op 10-06-2021 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 21:16
Mijn advies aan TS is om gewoon iets aan het geluid te doen. Kijk of je een scherm tussen de airco en het raam van de buurvrouw kunt plaatsen. Bijvoorbeeld een houten plaat. Tegen je gevel van dat eierdozen-spul zodat het geluid niet direct haar kant op weerkaatst. Dat kan goedkoop en best effectief zijn.

Op het moment dat de unit niet meer hele nachten aan hoeft te staan zet je die spullen weer binnen.

[ Voor 14% gewijzigd door fonsoy op 10-06-2021 22:37 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Ja die heb ik wel. Maar ik ben bang dan helemaal neergesabeld ga worden, en dat iedereen helemaal over de rooie gaat dat ik me als een aso heb gedragen met de plaatsing van de buitenunit.

Dus daar pas ik op dit moment voor :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:13
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:35:
[...]

Nee, het gaat ook over tolerantie.
Klopt, maar dat werkt natuurlijk 2 kanten op. Welk gebaar heb jij tot nu toe gedaan?

Er is al een paar gevraagd naar een foto, dat spreekt meer tot de verbeelding. Is dat mogelijk?
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:38:
[...]

Ja die heb ik wel. Maar ik ben bang dan helemaal neergesabeld ga worden, en dat iedereen helemaal over de rooie gaat dat ik me als een aso heb gedragen met de plaatsing van de buitenunit.

Euh, dat klinkt niet heel hoopgevend...

[ Voor 36% gewijzigd door renegrunn op 10-06-2021 22:39 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:00
Als je dit soort omgevingsgeluiden niet wil horen dan moet je naar een hutje op de hei verhuizen. Maar ook dan zal er wat zijn.
Jij zet die unit zo goed als bij haar in de tuin onder haar slaapkamerraam en nu moet zij maar op de hei gaan wonen. Ik zou als ik die buurvrouw was een motor kopen en lekker gaan revven de hele nacht door. Volkomen legaal, dus wie zou er last van moeten hebben? En als je er last van hebt, dan verhuis je toch gewoon naar de hei? ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
renegrunn schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:38:
[...]

Klopt, maar dat werkt natuurlijk 2 kanten op. Welk gebaar heb jij tot nu toe gedaan?

Er is al een paar gevraagd naar een foto, dat spreekt meer tot de verbeelding. Is dat mogelijk?
Ik heb hem sindsdien niet meer na 22:00 aangezet. Omdat het nu ook niet noodzakelijk is. Anders had dat ik dat wellicht wel gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:38:
[...]

Snap ik; tegelijkertijd is het niet anders (denk ik) dat als het niet gaat over een airco maar over een blaffende hond / jacuzzi / rokende BBQ / anderszins op de grens van het erf.

Post de foto maar niet; genoeg mensen die op basis van een foto alsnog inderdaad frequentie en geluidsdruk in de slaapkamer van de buurvrouw weten te melden en dus grijp je altijd naast een objectieve mening.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:39:
[...]

Ik heb hem sindsdien niet meer na 22:00 aangezet. Omdat het nu ook niet noodzakelijk is. Anders had dat ik dat wellicht wel gedaan.
Ok dat is inderdaad netjes, en buurvrouw daarna nog gesproken toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
renegrunn schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:38:

Euh, dat klinkt niet heel hoopgevend...
Hij staat op de erfgrens, wat meer wil je nog weten, de foto zal dat ook laten zien.
pennywiser schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:35:
Heb ik het goed dat de opening/fan op je buurvrouw staat gericht? De fan is dan als een megafoon gericht op je buurvrouw. Draai de bak maar eens om, dus van je af en en het geluid is al met de helft afgenomen omdat de achterwand ook geluid tegenhoudt. Met dat gegeven kan je spelen.
Nee hij staat er vanaf gericht.

[ Voor 47% gewijzigd door Slasher op 10-06-2021 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:40:
[...]

Hij staat op de erfgrens, wat meer wil je nog weten, de foto zal dat ook laten zien.
Nou, ik en anderen vroegen ons af of er bv ook ruimte is om 'em een kwartslag te draaien. En test dan nog eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
renegrunn schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:40:
[...]

Ok dat is inderdaad netjes, en buurvrouw daarna nog gesproken toevallig?
Nee ik wil de situatie even laten "afkoelen" (pun intended)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Laatst online: 09-05 15:16

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Als ik je buurman was stond er opeens een geluidsisolerende plaat voor je buitenunit de uitvoer te blokkeren en/of het geluid te weerkaatsen, netjes op de erfgrens ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:08
dragon2 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:36:
Ik kan je alleen maar vertellen wat het met je doet, een airco bij je slaapkamerraam.
Ik
Werd
Er
Knetter
Van

Ik heb letterlijk op het punt gestaan dat ding van het dak te trappen midden in de nacht omdat ik al nachtenlang niet kon slapen.
'Aan' was ontzettend irritant, soort van fli k harde white noise maar kon er nog wel van slapen.
Op een gegeven mome 't slaat die 'Uit' dan sliep ik door.
En dan weer 'Aan' ******ding maakte me weer wakker.

Je weeet niet wat je iemand ermee aan kan doen. Ik zou op z'n zachts gezegd echt not amused zijn mochten mijn huidige buren ook zo'n idee hebben 😕
Dit... Mijn moeder kon het geluid van de airco van de buren ook echt niet hebben.. Die stond op een garage precies gericht op de tuin/achtermuur van hun toenmalige huis..

Gewoon een ontzettend irritant geluid wat continue aanwezig is.

Zeker één van de redenen waarom mijn ouders enkele jaren geleden zijn verhuisd. Dat was echter ook wel een lawaaiige unit, mijn eigen airco is vele malen stiller (mits op lage stand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

renegrunn schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:41:
[...]

Nou, ik en anderen vroegen ons af of er bv ook ruimte is om 'em een kwartslag te draaien. En test dan nog eens?
Misschien mijn domme ervaring over natuurkunde; geluid is toch "bolvormig" tenzij er een hele sterke optie tot deflectie is? Hoe zou een kwartslag draaien helpen om een "bolvorm" van 40dB geluidsdruk op X meter te veranderen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
W1LL3M schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:42:
Als ik je buurman was stond er opeens een geluidsisolerende plaat voor je buitenunit de uitvoer te blokkeren en/of het geluid te weerkaatsen, netjes op de erfgrens ;)
Nee daar help je de situatie mee d:)b

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Grvy
  • Laatst online: 14:02

Grvy

Bot

Ik vind de reacties hier echt belachelijk. Extreem belachelijk zelfs.

TS heeft al aangegeven dat hij een inschattingsfout gemaakt heeft maar de hooivorken blijven maar komen.
Ik wil dus even een tegengeluid geven. Ik heb begin dit jaar ook een airco laten installeren.

De reacties waren.. in mijn ogen nogal raar.. van de buren.
"Zo zo, meneer heeft geld hoor. Wat een luxe"
"Kan dat zomaar? Moet je niet voor X/Z/Y betalen?!"

etc. Afgunst dus.. en ja hoor, mevrouw ergert zich er natuurlijk aan. Ondanks dat ik -wel- met alles rekening gehouden heb tot zover ik dat kan. (heb niet veel opties qua plaatsing).

Goed, dat dus. Afgunst speelt ook mee in 'irritatie' dat vergeet men nogal.
Maar mij hoor je ook niet als mevrouw geluid maakt in de tuin om 22:00 uur 's'avonds.

Ik denk -persoonlijk dus vanuit mijn situatie bekeken- dat je zeker 'afgunst' niet moet onderschatten qua irritatie. Dus als ik TS was (en dat heb ik dus gedaan) even goed zelf luisteren en objectief zijn.

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:43:
[...]

Nee daar help je de situatie mee d:)b
Als de veroorzaker er lekker niets aan doet en het probleem niet wil inzien wel ja. >:)

maar ik lees al dat je wat meer rekening met de buurvrouw houdt dan je in eerste instantie liet blijken :>

[ Voor 18% gewijzigd door W1LL3M op 10-06-2021 22:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
W1LL3M schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:44:
[...]

Als de veroorzaker er lekker niets aan doet en het probleem niet wil inzien wel ja. >:)
Wie zegt dat ik er niets aan wil doen, het probleem is nog geen 24 uur oud.

[ Voor 7% gewijzigd door Slasher op 10-06-2021 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
MAX3400 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:43:
[...]

Misschien mijn domme ervaring over natuurkunde; geluid is toch "bolvormig" tenzij er een hele sterke optie tot deflectie is? Hoe zou een kwartslag draaien helpen om een "bolvorm" van 40dB geluidsdruk op X meter te veranderen?
Nouja, toen die van mij werd geplaatst hield de installateur rekening mbt aanzuig / blaas richting van het apparaat ivm geluid. Misschien onzin, maar hier dacht ik zojuist aan terug.

Edit: en nu ik er over nadenk... geluid is toch verplaatsing van lucht? Het komt volgens puristen toch ook altijid heel nauw hoe speakers worden geplaatst? Enfin, geen geluidstechnicus dus sla wellicht de plank volledig mis :+

[ Voor 17% gewijzigd door renegrunn op 10-06-2021 22:50 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
[...]

Nee, het gaat ook over tolerantie. Ik vind dat mijn buurvrouw daarvan iets meer zou kunnen opbrengen. Van de een kan je meer hebben als van de ander, ik hoopte dat dit het geval zou zijn, maar dat is helaas niet zo.

Tolerantie hoe dan ? Door niet te kunnen slapen omdat het 38 graden is op de slaapkamer. Of tolerantie dat ze niet kan slapen door het geluid ?

Dit is niet een situatie als een hond die 20 minuten blaft in de middag. Dan kan je tolerant zijn en denken, laat maar lekker. Dit is niet kunnen slapen. Hoe de fuck moet je daar tolerant over zijn ?

Volgens mij heb je nogal moeite je te verplaatsen in een ander. Zie ook je eigen reactie dat het jammer voor haar is dat ze 10 dagen niet kan slapen zodat jij die 10 dagen wel kan slapen. Verplaats jezelfs eens in een ander door iedere situatie om te draaien en te bedenken hoe je het zou vinden als het andersom was. Als je het gaat hebben over tolerantie dan heb ik het idee dat je de andere kant van de situatie compleet niet ziet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
[...]

Dat was ik ook zeker niet van plan, want dat doet de sfeer ook geen goed.

Ik hoop dat ze aan het geluid kan wennen in de 15 dagen in het jaar dat ik het hooguit aan zal hebben 's nachts. Ik vind dat niet onredelijk.
Net zo redelijk is het om geluid te beperken tot de reguliere bepaling daarvoor, die 22.00. Ik zie niet in hoe dat teveel gevraagd zou zijn.
ik zeker niet, heb gewoon niet goed daarover nagedacht. Ik heb geen idee wat het kost om het te verplaatsen, en ik ben er niet zeker van dat dit het "probleem" oplost.
Kwestie van een belletje of twee, en wat overleg. En ook een babbeltje met de buurvrouw, samen ergens mee bezig zijn is zo slecht niet. Zitten ook allerlei paden voor verstandhouding en wederzijds inzicht bij.
Ik was op zoek in dit topic naar een manier zodat ik mijn buurvrouw tevreden kan stellen.
Het ding verplaatsen voor afstand en vrijwaren directioneel geluid. Eigenlijk zit daar wel meer dan een dingetje, zo te zien is dat ook wel iets wat je inmiddels begrijpt. Ja, is gebeurd, verklaarbaar. Maar goed, het is iets om over na te denken.
Maar ja als er buiten in de zomer de kikkers in de sloot bezig zijn dan heeft ze precies hetzelfde. Ik kan het toch niet goed doen in haar ogen.
Dat hoeft absoluut niet, sterker nog, meer waarschijnlijk dat het niet zo is. Mensen reageren anders op natuurlijke versus onnatuurlijke signalen, om maar iets te noemen. We denken snel dat elk geluid hetzelfde is, toch is dat niet zo. Los van hoe elk mens anders is.

Belangrijke punten nu komen eigenlijk neer op informatie en communicatie. Als ik zo vrij mag zijn, beschadigde verstandhouding is nog niet hetzelfde als verstoorde verstandhouding. Zoiets kan gerepareerd worden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:03
Wegens overgevoelige oren slaap ik al zeker 10 jaar met een white noise apparaat naast m'n bed. Zonder slaap ik niet. Dus misschien kan ik met je buurvrouw ruilen. Hoef ik m'n apparaat niet meer aan te zetten. ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 12:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat ik nog nergens gelezen heb is een vergelijking met andere geluiden :?

code:
1
2
40      Huiskamer, slaapkamer, rustig kantoor, rustige woonbuurt, vogels bij zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas
50  Rustig  Licht autoverkeer op 30 m, eigen kantoorkamer, regen, koelkast, in het bos

code:
1
2
40      Huiskamer, stil klaslokaal
50  Beperkt geluid  Koelkast die aanslaat, auto die langsrijdt

code:
1
Vanaf 40 dB: leer- en concentratiestoringen mogelijk

Dan vraag ik me af of de buuf niet gek word als ze gewoon thuis in de woonkamer zit of buiten in de tuin van al het geluid :?

Ik snap dat een airco vervelend is maar is het geen gewenning, ik heb jarenlang naast een wasmachine geslapen, heb nu een erg gehorig huis en als ik wakker lig hoor ik de vaatwasser ook (zeker nu ik geen binnendeuren op de benedenverdieping heb ivm verbouwing).
Ik ben absoluut geen comaslaper oid en als je ergens op een willekeurige plek in huis snachts met je vingers knipt zit ik rechtop in bed maar veel geluiden kun/moet je echt aan wennen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Jeroenneman schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:59:
[...]

Verloedering van het straatbeeld. Zie ik in hetzelfde straatje als een verrotte auto die een parkeerplek inneemt, een buurman die z'n zonnescherm met een gat erin neerlaat of een kapotte fiets op de stoep.

Ziet er gewoon niet uit.
Dit alles maakt alleen uit doordat huizen veel te dicht op elkaar gebouwd staan, en de overheid voor de kleinste details regeltjes bedacht heeft. Dat micromanagen van je priveleven vind ik aanzienlijk erger dan een kapotte fiets op de stoep.
Maar inderdaad, die nieuwbouwwijken met witte goten langs de muren voor de airco zien er wel armoedig uit. Dat had gewoon direct netjes ingebouwd moeten zitten. Je koopt toch ook geen auto van een half miljoen zonder airco?

Ik heb nu al een aantal keer gelezen om bij buuv in de slaapkamer te gaan luisteren.
Huiskamer reactie: nodig buuv bij jouw slaapkamer uit :+

[ Voor 23% gewijzigd door RemcoDelft op 10-06-2021 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 23:58
[...]

Verloedering van het straatbeeld. Zie ik in hetzelfde straatje als een verrotte auto die een parkeerplek inneemt, een buurman die z'n zonnescherm met een gat erin neerlaat of een kapotte fiets op de stoep.

Ziet er gewoon niet uit.
Knalgele kozijnen vind je misschien ook niet mooi, maar hé, als je buurman vind van wel en het is gewoon toegestaan is het toch echt jouw probleem.

Dat iemand een gootje voor lief neem voor wat extra comfort...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Rensjuh schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:02:
[...]

Knalgele kozijnen vind je misschien ook niet mooi, maar hé, als je buurman vind van wel en het is gewoon toegestaan is het toch echt jouw probleem.

Niet kozijnen, maar je mag ook weer niet helemaal doen wat je maar wil op je eigen terrein:
https://www.parool.nl/nie...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Er is ook nog zoiets als straatbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

sapphire schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:57:

code:
1
2
40      Huiskamer, slaapkamer, rustig kantoor, rustige woonbuurt, vogels bij zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas
50  Rustig  Licht autoverkeer op 30 m, eigen kantoorkamer, regen, koelkast, in het bos

code:
1
2

code:
1

Dan vraag ik me af of de buuf niet gek word als ze gewoon thuis in de woonkamer zit of buiten in de tuin van al het geluid :?

Ik snap dat een airco vervelend is maar is het geen gewenning, ik heb jarenlang naast een wasmachine geslapen, heb nu een erg gehorig huis en als ik wakker lig hoor ik de vaatwasser ook (zeker nu ik geen binnendeuren op de benedenverdieping heb ivm verbouwing).
Ik ben absoluut geen comaslaper oid en als je ergens op een willekeurige plek in huis snachts met je vingers knipt zit ik rechtop in bed maar veel geluiden kun/moet je echt aan wennen.
Niet iedereen is even gevoelig voor geluid, en niet alle geluiden zijn even storend (bij zelfde geluidsdruk). 's Nachts in alle stilte klinkt alles ook nog eens veel harder. Vergelijk het met licht, een zaklamp 's nachts kan je verblinden terwijl je overdag amper ziet dat ie aan staat.

Ik heb ook een verschrikkelijke hekel aan het geluid van een buitenunit (uit 1995) hier in de buurt, maar ben wel zelf in de markt voor zo'n ding. Dat wordt dus een stille met optimale plaatsing en demping.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Grvy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:44:
Dit is nogal een n=1 verhaal. Waar ik woon zou dit nooit gebeuren en ik denk verder vrij zeker te weten dat lezende tweakers of de gemiddelde Nederlander zoiets totaal niet luxe of duur vinden, laat staan dat er afgunst voor is.

Kan bij jou zo gegaan zijn natuurlijk en als dat zo is, ben ik het ook met je eens dat dat heel raar is en door wat afgunst.

Paar jaar geleden was er aan de overkant van de straat iemand met een luidruchtige unit, zo'n 30 meter vanaf mijn huis met twee rijen bosjes en bomen er tussen. Aan mijn kant waren er zeven huizen op een rij die zich tijdens slaapsessies matig tot zwaar hebben geïrriteerd aan dat ding, zonder afgunst.
Aantal gesprekken over geweest, waarna het ding is weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Jeroenneman schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:04:
[...]

Niet kozijnen, maar je mag ook weer niet helemaal doen wat je maar wil op je eigen terrein:
https://www.parool.nl/nie...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Er is ook nog zoiets als straatbeeld.
Rensjuh schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:02:
[...]

Je moet wel alles lezen.
Ik zeg niet voor niets, en het is gewoon toegestaan

PV Output

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 16-02-2023
Ik vind het vooral opvallend dat TS niet ingaat op voorgestelde oplossingen:
- Verplaatsen
- Stille stand
- Geluidsisolerende kast eromheen
- Bij de buren gaan luisteren

Nee, de buurvrouw moet zich niet zo aanstellen zodat TS lekker kan slapen. Of vergis ik me nu en gaat bovenstaande geprobeerd worden? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Grvy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:44:
Ik vind de reacties hier echt belachelijk. Extreem belachelijk zelfs.

TS heeft al aangegeven dat hij een inschattingsfout gemaakt heeft maar de hooivorken blijven maar komen.
Ik wil dus even een tegengeluid geven. Ik heb begin dit jaar ook een airco laten installeren.

etc. Afgunst dus.. en ja hoor, mevrouw ergert zich er natuurlijk aan. Ondanks dat ik -wel- met alles rekening gehouden heb tot zover ik dat kan. (heb niet veel opties qua plaatsing).

Goed, dat dus. Afgunst speelt ook mee in 'irritatie' dat vergeet men nogal.
Maar mij hoor je ook niet als mevrouw geluid maakt in de tuin om 22:00 uur 's'avonds.

Ik denk -persoonlijk dus vanuit mijn situatie bekeken- dat je zeker 'afgunst' niet moet onderschatten qua irritatie. Dus als ik TS was (en dat heb ik dus gedaan) even goed zelf luisteren en objectief zijn.
Op het moment dat er iets van afgunst is wordt het blijkbaar onmogelijk ergens last van te hebben. Met wat je zegt kan iets 80dB doen en dan nog is het niet meer mogelijk dat iemand er last van heeft. Mogelijke afgunst en ergens last van hebben kunnen prima 2 verschillende dingen zijn die totaal van elkaar los staan. Ik vind het enorm raar om te zeggen dat ze er geen last van kunnen hebben omdat ze 1 zin hebben gezegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sapphire schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:57:

code:
1
2

code:
1
2

code:
1

Het gaat er puur om wanneer ze wil slapen. Zou jij lekker slapen in een 'stil' klaslokaal? Ik heb zelf een airco op een winkel op een 30 meter voor mijn raam. Gezien die de hele nacht doordraait, zit nu mijn raam de hele nacht dicht. En ja, er is geen peil op te trekken welke geluiden een probleem voor me zijn en welke niet. Auto's die langsrijden, of een onweersbui, is nul problemen voor mij. Vaatwasser ook niet. Airco's wel, en al helemaal pratende mensen.

Overigens heb ik zelf ook een airco, met een buitenunit waar hij geen overlast zou moeten veroorzaken, maar ik vraag me wel af hoe dat moet gaan als iedereen aan de warmtepomp moet. Dat gaat toch enorme geluidsoverlast geven?

En voor degene die zich afvragen hoe ik dan mijn eigen airco gebruik? Via hetgeen wat de allereerste post zei dat niet werkte: Ik zet dat ding aan om lekker mijn slaapkamer te koelen, tot ik ga slapen. Ruim vantevoren al aan, zodat iig een gedeelte van de hitte uit de muren is, en ja, dan gaat de temperatuur langzaam weer oplopen. Maar dan val ik iig goed in slaap. (En als het echt heel warm is, dan kan hij altijd nog doordraaien).

Overigens stellen door TS dat de buurvrouw nul consessies wil doen, want ze wil een raam open als het binnen 25-30 graden is, terwijl TS de airco door wil laten lopen al het bij hem binnen 20 graden is, is wel twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
[...]

Emgeebee schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:11:
- Verplaatsen
- Stille stand

Nee, de buurvrouw moet zich niet zo aanstellen zodat TS lekker kan slapen. Of vergis ik me nu en gaat bovenstaande geprobeerd worden? :?
Stille stand is/word geprobeerd.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Emgeebee schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:11:
- Verplaatsen
- Stille stand

Slasher in "Buurvrouw klaagt over geluid airco"

[ Voor 6% gewijzigd door Slasher op 10-06-2021 23:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:03
[...]

Dat is dan natuurlijk geen "gebaar"...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-05 08:07
Geluid kan op verschillende tijden van de dag heel anders binnenkomen.

Merk het zelf, mijn bovenbuurvrouw is slechthorend en heeft haar schuifpui vaak openstaan.
Zij wordt gebeld in de middag en in de avond (rond 20.00). In de middag hoor ik eigenlijk alleen het scherpe geluid van haar rinkelende telefoon (oudere vrouw, dan krijg je dat.) Rond 20.00 schrik ik zelf bijna op van haar telefoon en kan ik haar gesprek zowat woord voor woord volgen. Doet zij niet expres, maar goed. Zo'n 40 dB van de airco kan om 16.00 geen enkel probleem opleveren, als het eenmaal stiller wordt buiten en er geen bijvoorbeeld geen verkeer meer voorbij komt wordt dat geluid veel dominanter, ook al blijft de geluidsdruk hetzelfde.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:26

Compizfox

Bait for wenchmarks

renegrunn schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:38:
[...]

Zou het zelf ook zo insteken. Wat is het geluid dat de buurvrouw ervaart? Het blazen / gezoem/ trillingen? Kan de unit een kwartslag gedraaid worden om de richting te veranderen? Wellicht een foto van de situatie?

Heb zelf een Mitsubishi ook op een plat dak, zit ook rond de 40 db(A) - maar daar moet je echt op een meter gaan staan om hem te horen in normale stand.

Ik heb TS' buurvrouw niet gesproken, maar ik weet vrij zeker dat het hier waarschijnlijk gaat om het laagfrequente geluid van de compressor, niet om de fan. Dat is geluid waar niet iedereen even gevoelig voor is, maar erg ver kan dragen, op gekke manier kan resoneren/reflecteren en erg irritant kan zijn.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:21
[...]

Ziet er gewoon niet uit.

Overdreven, maar om te schetsen hoe een buurt eruitziet als iedereen een buitenunit lukraak ophangt:
[Afbeelding]
Nouja, ik woon in China en dit ziet er imo vrij normaal uit (hier iig) en ik zou me geen moment druk kunnen maken om dit soort dingen. Lijkt me helemaal prima toch? Echt, waar mensen zich al druk om kunnen maken. Wat maakt het uit hoe het huis van je buurman eruit ziet zolang het niet een totaal wrak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
eric.1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:22:
[...]

Dat is dan natuurlijk geen "gebaar"...
Ik vind van wel want nergens staat dat ik mijn airco niet aan mag hebben na 2200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:14
Net even een simpele test gedaan op de slaapkamer… decibel meter gebruikt op mijn iPhone 12 pro, dus weet niet hoe nauwkeurig deze is, maar… met open raam en luchtreiniger uit meet deze zo’n 26-28db. Luchtreiniger op nachtmodus maakt geen verschil qua db. Maar… luchtreiniger een standje hoger en er wordt 35-37 db gemeten.. en dat hoor je duidelijk… voor mij teveel herrie om in slaap bij te vallen. Met 40db buiten vlak bij de slaapkamerraam van de buren, hoeveel db zou dat dan zijn in hun slaapkamer? Meten is weten lijkt mij!

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 22:50
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:45:
[...]
Wie zegt dat ik er niets aan wil doen, het probleem is nog geen 24 uur oud.
Nouja hang hem onder je eigen raam, eigenaren lijken in dit soort topics zelf altijd over een oneindige tolerantie-grens te beschikken, dus dat moet goed komen (toch hangen ze daar zelden, hoe zou dat nou toch komen ...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 22:53
Bekijk het eens van de andere kant, hoe zou je het vinden als iemand een airco unit heel de nacht langs je slaapkamerraam heeft draaien, ik zou knettergek worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 14:01
Compizfox schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:31:
[...]

[...]

Ik heb TS' buurvrouw niet gesproken, maar ik weet vrij zeker dat het hier waarschijnlijk gaat om het laagfrequente geluid van de compressor, niet om de fan. Dat is geluid waar niet iedereen even gevoelig voor is, maar erg ver kan dragen, op gekke manier kan resoneren/reflecteren en erg irritant kan zijn.
En relatief gezien ook lastiger is op te lossen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:12
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:42:
[...]

Ik vind van wel want nergens staat dat ik mijn airco niet aan mag hebben na 2200
"Ik heb hem sindsdien niet meer na 22:00 aangezet. Omdat het nu ook niet noodzakelijk is. Anders had dat ik dat wellicht wel gedaan."

De reden dat je hem niet na 22 uur hebt aangezet is niet vanuit de goedheid van je hart, of vanwege empathie met je buurvrouw; je vond het zelf niet nodig. Als je het wel nodig had gevonden dan had je hem wellicht, en gezien je reacties hier denk hoogstwaarschijnlijk, wel aangezet. Van een aardig gebaar is dan ook geen sprake.

Wat, juridisch, je goed recht is, maar wel een dick move richting je buurvrouw.

Probeer je te verplaatsen in haar positie. Ze heeft je vooraf verteld dat ze erg gevoelig is voor geluid. Dat kun je gezeur vinden, maar in het begin van dit topic gaf je nogal hoog op van hoezeer een goede band met je buurvrouw belangrijk voor je is. Toch laat je je airco zodanig plaatsen dat ie maximale overlast voor haar veroorzaakt, terwijl je dit, op zijn minst enigszins, had kunnen voorkomen. Dan kun je toch niet serieus beweren dat je je als een goede buur hebt gedragen? En aan je reacties te lezen ben je ook niet van plan om dat alsnog te gaan doen.

Slaap er nog eens een nachtje over, en realiseer je dan dat, zoals je zelf al zei, een goede buur beter is dan een verre vriend. Laat op zijn minst aan je buurvrouw zien dat je bereid bent alles te doen wat binnen je mogelijkheden ligt om haar overlast te besparen. Tot nu toe heb je haar precies het tegenovergestelde laten zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alm
  • Laatst online: 13:19

alm

Alleen TS kent de buurvrouw, dus daar kan niemand anders hier over oordelen. Het beste is de buurvrouw serieus te nemen tot onderzoek uitwijst dat ze onzin uitkraamt. Meten is weten, gissen is missen. Airco op alle standen proberen en op iedere stand meten wat het verschil is (vanuit haar slaapkamer is het beste want daar ervaart ze de overlast) en op welke frequenties dat is. Ook een nulmeting doen, waarbij de airco uit staat. Houdt er ook rekening mee dat het 's nachts stiller is dan overdag en geluiden dus anders ervaren kunnen worden.
Alleen door de buurvrouw serieus te nemen en niet op voorhand het standpunt in te nemen dat ze zeurt en het maar moet accepteren kun je erger voorkomen.

Over de airco-leverancier/installateur: ga er niet vanuit dat die het allerbeste advies heeft gegeven, je moet je ook bedenken dat die geld heeft willen verdienen en hoe minder tijd die daaraan kwijt is hoe beter het voor hem is.

Jammer dat er geen foto's worden geplaatst, maar uit de reactie van TS is al op te maken dat de buitenunit dan vermoedelijk niet op de meest gunstige plaats hangt en dat er dus geen rekening lijkt te zijn gehouden met de buurvrouw.

Wachten tot de situatie afkoelt is denk ik niet de beste voor de relatie, dat kan buurvrouw het gevoel geven dat ze niet serieus wordt genomen en de zaak alleen maar erger maken...

Probeer je in te leven in de situatie van de ander, denk niet alleen aan je eigen belang...

I.p.v. hier je 'gelijk' te halen kun je beter met de buurvrouw in gesprek gaan, e.e.a. onderzoeken en kijken wat er aan te doen is. Eventueel met de hulp van een onafhankelijke deskundige.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:33
[...]

Waarom wordt dit kulargument toch altijd door overlastgevers aangevoerd. Hier ook een buurman die de hele dag vrij harde muziek draait. 'Als je geen geluid wil moet je maar in een hutje op de hei gaan wonen'.

Ik zou daar liever van maken 'als je zonodig geluid wil produceren en met niemand rekening wil houden moet je maar op de hei gaan wonen waar je niemand tot last bent '.

Bovendien hebben we een chronisch tekort aan geschikte hutjes hier dus lijkt het me beter dat we gewoon rekening met elkaar houden.

Overigens TS gezien de bewoordingen die je gebruikt over je buurvrouw geloof ik niet dat de relatie voorheen uitstekend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
gekkie schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:56:
[...]
(toch hangen ze daar zelden, hoe zou dat nou toch komen ...)
Plaats gebrek waarschijnlijk.....

Compleet offtopic maar het raakt wel de mentaliteit waar ik hier moeite mee heb.

Bij ons in de gemeente zijn ze de duurzaamheidsslag aan het doorvoeren. Afval gescheiden aanbieden is eindelijk de norm. Als goeie gemeente stimuleren ze dit op allerlij fronten. Kleinere grijze containers, ophaaldagen voor plastic afval, zelfs de zakken om het in te verzamelen zijn gratis bij elke supermarkt op te halen. Sinds een aantal jaar staan er nu ook overal ondergrondse containers waar je gratis je plasticafval in kwijt kan. Wat gebeurd er de laatste tijd steeds meer, zakken worden zo asociaal volgepropt dat ze niet in de container passen met als gevolg dat er op zaterdag binnen een paar uur een berg aan zakken ligt waar je bang van wordt.

Ipv dat ze zelf de zak mee terug nemen, hem iets minder vol doen of iets meer moeite doen om de zak er alsnog in te stampen (kom op het is plastic dat druk je wel samen), wordt het er naast geflikkerd met de gedachte dat ruimt een ander wel op of lopen ze steen en been te klagen want die domme gemeente levert te grote zakken.....

I.p.v. te verwachten (eisen) dat een ander het voor je oplost kijk eerst zelf eens of je er wat aan kan doen.
In het geval van de buurvrouw:
- Kijk het eens een paar weken aan of er gewenning op treed.
- Hou met dat bloed hete weer (de uitzondering waarop Ts aangeeft dat de airco na 22:00 nog aan staat) de ramen overdag en snachts dicht, zo hou je de warmte buiten, sochtens als het eindelijk een beetje afgekoeld is gooi je vervolgends de ramen open om te luchten & koelen. (Als hier misschien 15 dagen op jaar basis spraken van is dan hebben we het nog altijd over minder dan 5%)
- Lukt dit niet, kom je er echt niet aan voorbij? Vraag dan aan de buurman of er mogelijkheden zijn om te verplaatsen / af te schermen. Indien hiervoor kosten gemaakt moeten worden is het niet meer dan redelijk dat zij hier een bijdrage in levert want Ts moet afwijken van de norm ten gunste van haar.

Ts staat in zijn volste recht om in zijn eigen comfort te voorzien. Zij het met een airco, ventilator of ijssculptuur. Hij voldoet met de plaatsing aan het kader dat binnen de wet gesteld is en doet daarmee in principe niks verkeerds. Van overlast kan dan ook niet gesproken worden. Wel van last, maar dat is en blijft in basis iets voor de buurvrouw om eerst zelf in te voorzien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Stel de buuf had een hobby waardoor je zeg 15 nachten in een bestek van 2 maanden niet/nauwelijks kon slapen. Zou je dan ook beginnen over tolerantie? Of had je dan ook heel snel een oplossing gezocht zodat de buuf ophield met haar hobby?

En de vergelijkingen met dingen als "een stil klaslokaal" slaan ook als een tang op een drumstel. Geluid overdag komt heel anders binnen dan 's nachts, gezien er veel minder geluid is, raak je er vanzelf gevoeliger voor, en sommige geluiden zijn ook gewoon irritant.

Wat heb je liever, 90 decibel aan muziek die je erg tof vind, of 70 decibel aan krijsende kinderen die met hun nagels over een kruitbord gaan?

Overigens spreekt het ook wel boekdelen dat er geen foto getoond wordt "want dan valt iedereen weer over me heen", tja, dan weet je blijkbaar zelf ook wel een beetje dat wat jij doet niet heel tof is.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:42:
[...]

En ik mag iedere nacht van 01:00 tot 05:00 rondjes rijden rond je huis met een motor die 100dB mag produceren.

Dat iets legaal is zegt niets over de overlast. Het lijkt er op dat je meer opzoek bent naar redenen om goed te praten wat je doet dan om de overlast te beperken of op te lossen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gompy58
  • Laatst online: 18-04 23:23

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Slasher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:13:
@armageddon_2k1 Helemaal mee eens. Mijn punt is ook niet dat ik een burenruzie wil hebben. Ik wil nog jaren in goede harmonie met ze een biertje/wijntje kunnen drinken. Maar een compromis zou leuk zijn.

Dat de wetgeving aan mijn kant staat, wil ik ook niet mee schermen. Want dat is flauw. Ik wil wel haar klachten serieus nemen maar ik wil ook zelf het comfort van dat ding hebben. :)

[...]

Helemaal mee eens, maar het zou fijn zijn als zij dat ook doet :)
Bepaalde dingen moet je nou eenmaal mee leren leven en dit is er misschien een van.

dat ding staat echt niet het hele jaar snachts te draaien hooguit als er een hittegolf is.
Die goede harmonie wil je maar je wilt er schijnbaar niet in investeren. Jij hebt een keuze gemaakt en dara moet zij maar mee dealen en haar raam dicht doen.
Prima, dat kan je standpunt zijn maar gaan dan niet roepen dat je een goede harmonie wilt, die wil je alleen als jij je voordele maar kunt behouden.

Dat je niet met de wetgeving wilt schermen is ook kolder want dat doe je constant. Jouw installatie is immers, iig op papier, binnen de wettelijke normen. Is dat idd zo ? Op papier en in de praktijk is een enorm verschil. Maar los daarvan, ga niet iets roepen en wat anders doen. geef gewoon eerlijk toe, buuf, je zoekt het maar uit.

Dat ding is expliciet precies op de erfgrens gezet door je installateur. Welk deel van het boerenverstand is er niet werkzaam dat je die reden niet ziet ?
Als je ECHT rekening wilt houden met je buuf, dan zet je dat ding zo veel mogelijk op jouw terrein, zo ver van grenzen af als kan.

En wat het "enkel "draaien met een hittegolf betreft.... Stel jij hebt zo'n ding niet en er is een hittegofl, heb jij dan je ramen s'-nachts open of dicht ??

I rest my case. Je profileert je als sociaal en wellwillend mee willen denken maar als puntej bij paaltje komt wil je enkel en alleen waar jij je goed bij voelt.

Geen idee maar ik zou bijna durven te stellen dat je minimaal groenlinks stemt... Die roepen ook vanalles dat goed voor anderen zou moeten zijn maar willen uiteindelijk alleen hun eigen zin.

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is geen slowchat, geen HK en de reacties mogen allemaal wel een stuk minder polariserend en een stuk meer constructief, ook jegens TS. Voel je de behoefte om een lollige oneliner in te tikken? Ga dan naar Tweakers Huiskamer