Buren willen koophuis verhuren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 28.345 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 10:51
Beste Tweakers,

Ik ben een dergelijke situatie nog niet eerder tegengekomen en stel daarom zelf maar even de vraag.

Wij wonen in een koophuis (rijtjeshuis). 1 van onze directe buren is een gezin van wie wij regelmatig overlast hadden:
- De kinderen springen op de trampoline en gluren onze tuin in (over de schutting).
- De kinderen gaan buiten spelen na 22:00 uur en erg zacht gaat het er niet aan toe.
- De buurman heeft avond/nachtdiensten en komt dan midden in de nacht thuis en gaat op luidspreker bij de voordeur bellen waarbij ook de hele buurt mee luistert. Daarbij rookt hij dan ook en die lucht komt onze slaapkamer binnen (oke dat is zijn goed recht, wij doen meestal het raam dan dicht). Maar het volume van zijn stem blijft dan een probleem (zelfs met het raam dicht).

Nou goed, wij kwamen er begin dit jaar achter dat ze verhuisplannen hadden en daar waren we wel blij mee. Echter wisten we niet precies wanneer (ergens deze zomer zou dat zijn). Nu hebben ze nog altijd hun huis niet te koop staan en daarom raakten we laatst aan de praat.

Ik vroeg hoe het stond met de verhuizing. Daarop wist de vrouw des huizes mij te vertellen dat ze eind deze maand gaan verhuizen maar dat ze de woning waarschijnlijk willen verhuren.
Ik ben bang dat er (vanwege de specifieke inrichting van het huis) familie/vrienden of een soortgelijk gezin voor terugkomt als ze het huis gaan verhuren.

Mijn vraag daarom:
Mogen ze een koophuis zomaar ineens verhuren? Waar kan ik terecht als blijkt dat dit niet mag maar toch gebeurt?

Alvast bedankt! Ik onderneem liever preventief actie dan achteraf (als er al huurders in het huis zitten is dat voor niemand wenselijk natuurlijk).

Groeten Rikkert

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Meestal staat de bank die de hypotheek verstrekt dat niet toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 13:45
Volgens mij kan je er weinig aan doen dan aangeven dat je het er niet mee eens bent.

Het is je koophuis en als je op alle legale en correcte manieren hebt geregeld dat je mag gaan verhuren, dan wordt het heel erg lastig om hierin tegen te gaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik denk dat je meer munitie zal hebben zodra er ook daadwerkelijk mensen wonen die overlast veroorzaken. Tot die tijd kan je er niet veel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
RodeStabilo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:59:
Nou ja, een investeringshypotheek waaronder je een woning wél mag verhuren eist over het algemeen een LTV van 70% of minder, en als ze een paar jaar in dat rijtjeshuis gewoond hebben zitten ze daar zelfs zonder een cent afgelost te hebben waarschijnlijk al ruim onder bij oversluiten met wat de woningmarkt de laatste jaren heeft gedaan. Zou waarschijnlijk niet héél moeilijk voor ze zijn om dat allemaal netjes in orde te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Mogelijk gelden er specifieke regels rondom verhuur in jouw gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Bij overlast kun je de politie en/of gemeente bellen. Kijk ook in de APV of verhuur (zomaar) is toegestaan in jouw wijk, woonplaats of gemeente.

Mochten ze het wettelijk gezien mogen verhuren dan kun jij daar (helaas) niks aan doen, behalve ook dan bij overlast op tijd de politie en/of gemeente bellen om een melding te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als het geen verhuurdershypotheek is dan is het 9 van de 10 gevallen zo dat je het huis niet mag verhuren zonder de toestemming van de bank. Echter is het wel zo dat de bank niet actief naar op jacht gaat en zolang de hypotheek maandelijks afgelost wordt geen haan die er naar kraait.

Je moet achter zien te komen wie de hypotheekverstrekker is en dan eventueel contact opnemen met de verstrekker. Echter vind ik dat wel onder de categorie "snitchen" vallen en ben daar geen voorstander van omdat ik dat laag vindt. In mijn optiek verraad je geen andere mensen omdat je dat ook niet leuk zou vinden wanneer het jou zou overkomen maar goed, is mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

magnifor schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:17:
Als het geen verhuurdershypotheek is dan is het 9 van de 10 gevallen zo dat je het huis niet mag verhuren zonder de toestemming van de bank. Echter is het wel zo dat de bank niet actief naar op jacht gaat en zolang de hypotheek maandelijks afgelost wordt geen haan die er naar kraait.

Je moet achter zien te komen wie de hypotheekverstrekker is en dan eventueel contact opnemen met de verstrekker. Echter vind ik dat wel onder de categorie "snitchen" vallen en ben daar geen voorstander van omdat ik dat laag vindt. In mijn optiek verraad je geen andere mensen omdat je dat ook niet leuk zou vinden wanneer het jou zou overkomen maar goed, is mijn mening.
En het zorgt er ook niet voor dat de huurders verdwijnen, zodra de huurders er in zitten hebben ze huurdersrechten en mogen ze niet zomaar op straat worden gezet.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Precies, dat is ook waarom de bank niet wilt dat een woning verhuurd wordt. Als het huis eenmaal door huurders bewoond wordt krijg je die niet zo 1,2,3 eruit en daalt de waarde van de woning. Wanneer je dan de hypotheek niet meer kunt betalen zit de bank met een probleem want het huis in beslag nemen en verkopen gaat niet zomaar. Waar de bank volgens mij wel wat soepeler mee omgaat is hospita verhuur omdat je huurders gedurende 9 maanden zonder opgave van reden met een opzegtermijn van drie maanden uit de woning kunt zetten maar zelfs dan staat een bank er niet om te springen. Maar aan de andere kant kan de bank daar ook niet veel tegen beginnen zolang je aan de regels houdt want inschrijving van je medebewoners is niet mogelijk en mogen geen zelfstandige woonruimtes zijn (dus geen eigen keuken en badkamer etc). Je blijft zelf in je eigen huis wonen en je verhuurd dan kamers aan mensen "die een tijdje bij jou willen verblijven". Wanneer de 9 maanden om zijn zoek je een nieuwe huurder.

[ Voor 26% gewijzigd door magnifor op 10-06-2021 14:36 ]

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Misschien zijn de huurders wel betere buren dan de eigenaars

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
jack zomer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:31:
Misschien zijn de huurders wel betere buren dan de eigenaars
Precies, TS gaat er gemakshalve maar vast vanuit dat het allemaal niks wordt.
Wie weet werkt je nieuwe buurman wel geen nachtdiensten, rookt hij niet onder je raam.

Ik moet daarnaast ook wel bekennen dat het overgrote deel van de dingen die je opnoemd: Trampoline springende kinderen, iemand die thuiskomt van nachtdiensten en nog even buiten een sigaretje rookt. Niet eens zo heel gekke dingen vind in een rijtjeshuis.

Maar al met al, zou ik gewoon eens afwachten.
Wie weet vind je je nieuwe buur wel heel gezellig

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wie zegt overigens dat er een openstaande hypotheekschuld is? Wie weet is die berg met stenen netjes 100% afgelost en afbetaald en daarna is het dus een "investeringsobject" geworden waar de eigenaar mee kan speculeren op de woningmarkt.

Dus ja, wel gesprekken voeren met de buren wanneer ze opdonderen maar aannames doen over hun financien; dat is gerechtvaardigd belang om alvast zandzakken op te werpen met prikkeldraad tegen de overlast van nieuwe huurders?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:08

ewf

Kadaster inzage doen, hypotheek is openbare informatie.

Misschien zijn je nieuwe buren wel betere....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-06 21:09
Generaliserende opmerking weggepoetst.In mijn vorige huis is precies hetzelfde gebeurd. Een groot gezin dat hetzelfde soort overlast gaf, op een gegeven moment werd het een soort roulette en woonde dan weer de zus met kinderen er in, dan weer een ander familielid, dan stond het weer weken leeg. Er viel niet zoveel aan te doen helaas maar vervelend was het zeker.

Ik heb toen wel ervaren dat het soort overlast dat jij beschrijft (bellen op speaker in de tuin, kinderen die tot laat opblijven en in de tuin hangen, buiten roken onder het raam van buren) best cultuur bepaald is, en bij verhuur aan familieleden dan ook blijft bestaan. Ook eens naast een ander soort overlast gevende buur gewoond, die speelde vooral veel muziek in de tuin en was de hele zomer aan het Bbq-en. Helaas heb je niet in de hand wie je buren zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Outerspace op 11-06-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ewf schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:40:
Kadaster inzage doen, hypotheek is openbare informatie.
En dan nog?

Als jij jouw bank ervan kan overtuigen dat de openstaande schuld bijvoorbeeld 250K is maar jij hebt een garantie (geld / goederen) overtuigend van 600K, waarom zou de bank dan dief zijn van eigen portomonnee en dit niet toestaan?

- bank krijgt maandelijks aflossing
- eigenaar beunt bij in de (particulier) verhuur
- woningnood opgelost voor ander gezin / huurder

Ik snap dat bepaalde gegevens openbaar zijn en dat je dan met redelijke inschatting / zekerheid daar een conclusie of oorlogspad aan kan verbinden; never judge a book by its cover :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Nou en?
Waarom vind je het zo belangrijk dat je dat hier moet vermelden?

verandert dat de boel ineens ofzo? dat het dan een andere kwestie wordt dan een topic over burenoverlast?

Een TR is net zo gemakkelijk;)

[ Voor 16% gewijzigd door Outerspace op 11-06-2021 20:50 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
RM-rf schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:59:
[...]

Nou en?
Waarom vind je het zo belangrijk dat je dat hier moet vermelden?

verandert dat de boel ineens ofzo? dat het dan een andere kwestie wordt dan een topic over burenoverlast?
Nee hoor zeker niet, maar ik kan me voorstellen dat de TO daardoor bang is dat de overlast blijft voortbestaan. En misschien moet ik het anders verwoorden maar als het huis nu aan tokkies is verhuurd en ze het aan familie wil verhuren, bestaat de kans uiteraard wel dat die dezelfde dingen (zoals kinderen tot laat in de tuin laten spelen) normaal vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Iris1234 op 10-06-2021 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• houtsnip
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:32
(jarig!)
Veel reacties gaan (min of meer terecht) over de hypotheek van de buren. In de voorwaarden van een voor eigenbewoning bestemde hypotheek (dat zijn dus die hypotheken met een historisch laag renteniveau anno 2021) staat inderdaad veelal een verbod op verhuur (tenzij met medeweten en goedkeuring van de hypotheeknemer). Dit is en blijft echter een privaatrechtelijke afspraak tussen de hypotheekgever en -nemer. Je bent hier als buurman eigenlijk geen partij in. Je kunt er als derde zeker geen rechten aan ontlenen.

Natuurlijk kun je gaan "klikken", in de hoop dat de betreffende hypotheeknemer als dan de eigenaar gaat aanspreken op deze ongeoorloofde huursituatie. De vraag is echter of de huursituatie alsdan ook echt ontbonden zal worden, want er zij legio redenen denkbaar waarmee de verhuur (achteraf alsnog) geoorloofd / gehandhaafd kan blijven.

Er is echter een nieuwe wet in de maak (de NIEUWE woningwet) die gemeentes de mogelijkheid geeft om regels te stellen om de woningmarkt te reguleren. Helaas (voor u) heeft deze wet nog geen rechtskracht. Deze ligt nu voor behandeling bij de Eerste Kamer.

[ Voor 5% gewijzigd door houtsnip op 11-06-2021 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:04
Ah ja, speaker telefoneren kan onze buurjongen ook heel goed. Ik hoop dat ie snel met z'n vriendin een huis heeft en het ouderlijke huis verlaat.

Ik denk alleen niet dat je er iets mee kan. Behalve als ze zwart gaan verhuren. Maar verder is het gewoon legaal.

Something something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 17:45

Basszje

Reisvaap!]

Vraag eens terloops of ze een contactadres hebben, kan je als goede buur vragen indien je iets ziet rond het huis ( insert voorwendsel) . Het kan zijn dat ze via een bureau verhuren, daar wil je dan ook de contactpersoon van hebben, die treden over het algemeen redelijk snel op.

( Als men direct verhuurt / zonder contract dan is er het risico dat huurderrecht optreedt, iets dat veel verhuurders willen voorkomen, vandaar. Maar je kan je buren het beste inschatten ) .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
RodeStabilo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:59:
Dat, absoluut iets wat de meeste particulieren over het hoofd zien, en dan is er nog de gemeente. Bepalingen en beperkingen kunnen enorm verschillen, zeker wanneer het niet om zogeheten tijdelijke verhuur gaat, zoals dat heet, en dan zijn er al flink wat struikelblokken.

Zie bijvoorbeeld de tabel hier: https://www.eigenhuis.nl/besparen/tijdelijke-verhuur#/

Kort gezegd, willen ze voor korte verhuur gaan, dan mag dat van de gemeente voor de duration van 0 - 2 jaar voor 1 contract. Daar is geen vergunning voor nodig, zolang er sprake is van regulier huurcontract. Gooit men het in iets à la Airbnb dan wordt het een heel ander verhaal.

Onder de leegstandswet is een vergunning van de gemeente vereist. Daar kan verweer tegen gegeven worden, maar dat is eigenlijk nergens echt uniform geregeld. Lokale bepalingen.

De TS zou aan de buren kunnen vragen hoe ze dat toch met de hypotheeknemer en de gemeente geregeld hebben ...

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:33

LankHoar

Langharig tuig

rrikkert schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:58:
Ik ben bang dat er (vanwege de specifieke inrichting van het huis) familie/vrienden of een soortgelijk gezin voor terugkomt als ze het huis gaan verhuren.
Waarom zou dit anders zijn bij koop? Blijkbaar kunnen kopers van een huis met dergelijke inrichting ook overlast veroorzaken, dus waarom zou dat bij een volgende koper anders zijn?

Je loopt nogal op de zaken vooruit, denk ik. Tenzij het echt een of ander afgetrapt pand is waar eigenlijk niemand wil wonen behalve uitschot, maar dan blijft het enige goede advies om z.s.m. te verhuizen lijkt me.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06 21:39
Volgens mij loop je een beetje vooruit op een aantal zaken. Wacht het nou maar eerst eens af wat er gaat gebeuren..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

LankHoar schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:08:
[...]

Waarom zou dit anders zijn bij koop? Blijkbaar kunnen kopers van een huis met dergelijke inrichting ook overlast veroorzaken, dus waarom zou dat bij een volgende koper anders zijn?

Je loopt nogal op de zaken vooruit, denk ik. Tenzij het echt een of ander afgetrapt pand is waar eigenlijk niemand wil wonen behalve uitschot, maar dan blijft het enige goede advies om z.s.m. te verhuizen lijkt me.
In mijn wijk is het ook een mix van huur en koop, maar het verschil is toch vrij goed te spotten hoor (al zijn er uitzonderingen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
magnifor schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:17:
Je moet achter zien te komen wie de hypotheekverstrekker is en dan eventueel contact opnemen met de verstrekker.
Praktisch onmogelijk.
De hypotheekverstrekker mag namelijk helemaal geen info over hun klanten delen.
Een gesprek aangaan 'met de buurman' kan dan ook helemaal niet.
Een call agent van de hypotheekverstrekker kan waarschijnlijk al zijn baan kwijtraken door de hypotheek op te zoeken in het systeem.
Hij/zij mag dat soort gegevens alleen opzoeken met een reden en die is er niet.

Daarnaast hebben ze allemaal de bankierseed afgelegd en dit zou daar mee in strijd zijn. Ze benadelen de klant en ik vermoed zonder aanwijsbare reden dat de bank benadeelt wordt.
Het schenden van het huurbeding is pas 'gevaarlijk' bij hele hoge hypotheken. Stel er zit nog voor de helft hypotheek op, dan zal de bank eerst moeten aantonen dat het onderpand met huurders minder waard is dan de restschuld. Dat beschermt de consument tegen 'lompe' acties van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Sowieso ben jij als ts geen partij in deze. Uiteraard daalt het onderpand fors (huis met huurders is minder waard dan vrij), maar dat wil niet zeggen dat de bank geen goedkeuring heeft gegeven. Mogelijk is er een lage of zelfs geen hypotheek.. dan mag de eigenaar er doorgaans mee doen wat ie wil (tenzij specifieke gemeenteregels anders, maar die kans is heel erg klein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Bel aan bij je buren en vraag of je vrijwillig mag deelnemen in de ballotagecommissie.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 21:26

Ligone

Moeha!

Ik vind het echt bijzonder dat buren zich willen gaan bemoeien met wat een eigenaar van "zijn/haar" woning wil gaan doen ivm met verkopen of verhuren! 8)7

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:13
Je klinkt mij als iemand die niet in een rijtjeswoning moet gaan wonen.

Trampoline springende kinderen.. serieus ?
Iemand die een keer belt en rookt na de heilige tijd van 22 uur.. Nou poepoe.

En je bent nu al van plan de mogelijke verhuurplannen van je vertrekkende "overlast veroorzakende" buren tegen te gaan houden om de mogelijke kans dat de mogelijke huurders mogelijk ook in jouw ogen lastig gaan doen ?

Mag iemand het huis wel kopen van jou dan ipv huren ? Ook kopers kunnen een trampoline meenemen ;)

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Skybullet schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:55:
Ideaal, het huis staat te koop.

Simpelste oplossing is om zelf dat huis te kopen; en af te breken.

Dan heb je namelijk meteen een hoekhuis :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 21:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Stel dat je de hypotheekverstrekker zo gek krijgt om contact op te nemen met de boodschap "hé, niet verhuren hè!". Dan heb jij eigenhandig bereikt dat die vervelende, overlastgevende buren naast jou moeten blijven wonen 8)7

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-06 23:42

De vorige buren van mn ouders hadden een "uitkijktoren" tegen de schutting aangezet, konden de kinderen mooi hun tuin in kijken. :+

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:21
TheGhostInc schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:39:
[...]

Praktisch onmogelijk.
Een gesprek aangaan 'met de buurman' kan dan ook helemaal niet.
Een call agent van de hypotheekverstrekker kan waarschijnlijk al zijn baan kwijtraken door de hypotheek op te zoeken in het systeem.
Hij/zij mag dat soort gegevens alleen opzoeken met een reden en die is er niet.
onzin

In het kadaster, wat een openbaar register is, staat netjes aangegeven wie de hypothecaire lening verstrekt heeft en dus het recht van hypotheek op de woning gevestigd heeft.

Het opvragen is alleen niet gratis en kost wat aan administratiekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:00
Gewoon afwachten, niet elke huurder is een overlast veroorzaker.

[ Voor 61% gewijzigd door mr_evil08 op 12-06-2021 09:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 16:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ZpAz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:20:
[...]
De vorige buren van mn ouders hadden een "uitkijktoren" tegen de schutting aangezet, konden de kinderen mooi hun tuin in kijken. :+
Zorgen dat je er een hogere toren tegenaan zet.

Op 'n meer gaat de hele buurt klagen en mogen d'r geen torens meer gebouwd worden.

Of de buurt ziet er zo dadelijk uit als een uitgespeelde Fortnite map (:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:57
Wat een uitgebreid topic en dito reacties gebaseerd op ongefundeerde aannames. Beste TS, wacht gewoon af en maak je niet zo druk. Het kan al snel beter worden dan het was, zo niet dan kun je altijd actie ondernemen obv geluidsoverlast. Wat als ze het huis verkochten aan familie? Dan had je precies hetzelfde probleem en dan wist je het in eerste instantie ook niet.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
Johnny schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:24:
[...]

En het zorgt er ook niet voor dat de huurders verdwijnen, zodra de huurders er in zitten hebben ze huurdersrechten en mogen ze niet zomaar op straat worden gezet.
Dit klopt volgens mij niet. Een tijdje terug had een tweaker hier een topic gemaakt omdat hij een huis huurde waarvan de eigenaar de hypotheek niet betaalde. De bank was niet op de hoogte van de verhuur, stond dat niet toe wilde dat huis laten veilen. The house always wins en de bank won het van de huurdersrechten. De TS kon de straat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:14
TheGhostInc schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:39:
[...]

Praktisch onmogelijk.
Volgens mij staat een hypotheek kadastraal geregistreerd en kadastrale informatie is tegen vergoeding van de vastgestelde verwerkingskosten openbaar opvraagbaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:28
Ivow85 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:14:
[...]

Volgens mij staat een hypotheek kadastraal geregistreerd en kadastrale informatie is tegen vergoeding van de vastgestelde verwerkingskosten openbaar opvraagbaar.
Ja maar dat is de oorspronkelijke akte. Er staat niet bij hoeveel er al is afgelost bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:57
Als je jouw eigen woning wilt verhuren heb je te maken met twee partijen; de hypotheekverstrekker en de gemeente. Je moet altijd toestemming vragen aan hypotheekverstrekker. Ik heb begrepen via mijn hypotheek verstrekker dat onze ouderlijke huis alleen verhuurd mag worden op basis van leegstandswet. Voor aanvullende informatie kan je de koopovereenkomst raadplegen. Daar staat ook evt. aanvullende voorwaarden in. Heb je jouw huis afgelost dan maakt dat niet uit. Immers alles is jouw bezit.

Ten tweede heb je te maken met bestemmingsplan van gemeente. Onze gemeente heeft aangegeven dat normaliter 1 gezin is toegestaan in een woning en je het ook zodanig verhuurt. Verhuur je meerdere kamers individueel dan moet je vergunning aanvragen.

Wat betreft het probleem van TS; wacht het even af. Het is immers een koophuis en de vrijheid ligt bij de koper en dat is ook immers de privilege als koper, uiteraard met voorwaarden.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat een heerlijk voorspelbare "Hutje op de hei"-boomer-dooddoener-reacties hier weer zeg, Tweakers, never change!

Ik vraag me echt af waar de realiteitszin van velen hier is gebleven. Het "bijzonder vinden" dat men benieuwd is wat de buren met hun huis willen doen? Nee, dat is niet bijzonder, juist dat je dat bijzonder vindt, is bijzonder. Een op de vijf Nederlanders heeft last van z'n buren. Sure, zeiken zit wellicht in ons bloed, maar dat getal geeft wel wat aan. En ja, misschien zorgen de toekomstige huurders wel voor minder overlast dan de huidige buren doen, maar zo niet, dan is er ook niks meer aan te doen.

Mensen die zich de zorgen van de TS niet kunnen voorstellen, of hem maar een aansteller vinden, vallen mijns inziens in een van twee categorieën: ze wonen zelf in een vrijstaande villa, of twee-onder-een-kapper, en weten niet hoe het is om geterroriseerd te worden door rooklucht, grasmaaiers, radio's, telefoongesprekken of de godganse dag de trap op en af stampende kinderen. Met name in gehorige '60-huizen, of in geluidsopsluitende blokkenwijken.

Óf ze zijn zelf zo'n buur die op zaterdagochtend om acht uur de hogedrukspuit aanzet om eens lekker zijn volledig betegelde tuin schoon te spuiten, hier om tien uur even pauze van neemt om onder het genot van Hazes op standje 11 een pak shag weg te paffen, om vervolgens het speeltoestel van de kinderen onder handen te nemen met de elektrische schuurmachine. Na de BBQ-lunch, onder het genot van een paar biertjes en Anita Meijer uiteraard, wordt vervolgens de opknapbrommer waarvan de uitlaat lek is nog even een paar keer gestart.

Nee, geen ervaring mee, gelukkig. Maar ze zijn er wel, ook in mildere varianten. En ja, leven en laten leven, maar dat geldt net zo goed voor TS als voor diens buren, huidig dan wel toekomstig.

Maar bagatelliseer de overlast die de TS ervaart even niet, wil je?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Citroentjuh schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:48:
[...]

Ja maar dat is de oorspronkelijke akte. Er staat niet bij hoeveel er al is afgelost bijvoorbeeld.
Maar wanneer je die huurders weg wil hebben staat er wel genoeg info in om de geldverstrekker te tippen met een berichtje 'Hey, jullie onderpand wordt verhuurd'. Of dat daadwerkelijk tot acties lijdt is natuurlijk de vraag. Bij een lage LTV en een hypotheek die netjes betaald wordt kan de bank het natuurlijk ook laten rusten.

Maar wanneer de bank geld ruikt en de boel wil omzetten in een duurdere verhuur-hypotheek heeft de eigenaar toch een uitdaging. Want dan komt er ook meteen even een nieuwe inkomenstoets overheen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 16:22
leecher schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Dit klopt volgens mij niet. Een tijdje terug had een tweaker hier een topic gemaakt omdat hij een huis huurde waarvan de eigenaar de hypotheek niet betaalde. De bank was niet op de hoogte van de verhuur, stond dat niet toe wilde dat huis laten veilen. The house always wins en de bank won het van de huurdersrechten. De TS kon de straat op.
Dit inderdaad. Dat geval was echter wel een waar de hypotheek niet was betaald - als dit wel netjes gebeurt weet ik niet precies wat de bank kan doen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hier kun je gewoon een kopie van de hypotheekakte opvragen. Dan kun je meteen zien;
- welke geldverstrekker het onderpand is gegeven;
- of er een verbod of verhuur is opgenomen in de akte.

Je kan dan informeren bij de betreffende geldverstrekker. Hypotheekfraude is veel voorkomend en banken ontvangen graag een signaal als er iets niet in de haak is. We hebben het nu over niet-toegestane verhuur, maar het kan ook om heppepteelt, ABC-constructies, etc. gaan.

De bank zal dan op onderzoek uit gaan.

Let op, nog wel twee dingen;
- wellicht hebben ze een verhuurhypotheek. Dan is het (in ieder geval van de geldverstrekker) toegestaan. Dit moet blijken uit de hypotheekakte;
- wellicht is er geen hypotheek... Dat kun je ook inzien bij de kadastrale informatie;
- wellicht zijn je nieuwe huurburen hartstikke prima lui...

Veel wijsheid gewenst..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 19:51
Misschien over een hele andere boeg maar leer leven met de overlast.

Ik heb een buurman met een hond, daar hoor je regelmatig van dat hij aan een bot zit te knagen, veel geschuur over de grond etc. In het begin irriteerde ik me zelf er aan maar ik heb besloten me daar niet druk om te maken verder en dat leeft een heel stuk lekkerder.Anders woont hij behalve in zijn huis ook nog gratis in jouw hoofd.. haha.

Zolang de overlast zich beperkt tot buiten en niet continu is moet dat toch gewoon te doen zijn. Op elke buur is wel iets aan te merken sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
offtopic:
genosis schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:37:
Ik heb een buurman met een hond, daar hoor je regelmatig van dat hij aan een bot zit te knagen, veel geschuur over de grond etc. In het begin irriteerde ik me zelf er aan maar ik heb besloten me daar niet druk om te maken verder en dat leeft een heel stuk lekkerder.Anders woont hij behalve in zijn huis ook nog gratis in jouw hoofd.. haha.
Wij hebben ook een hond die graag aan een bot knaagt.

Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit eventueel geluidsoverlast bij buren zou veroorzaken :$ :$ :$ . Ik weet ook niet of dat bij ons het geval is, want zoiets is natuurlijk heel afhankelijk van de constructie van een huis. Als je mijn buur bent, bel dan vanavond even aan. Want als baasje kun je natuurlijk ook gewoon zorgen dat de hond op een vast (half)uurtje zijn bot mag kauwen en de rest van de dag niet om zo de geluiden richting de buren te beperken en reguleren.

Wel hebben we er bij stil gestaan dat geblaf overlast kan veroorzaken. Wij hebben onze buren bij de komst van de hond dan ook gevraagd om het te melden wanneer de hond tijdens afwezigheid aanhoudend zou blijven blaffen. Zodat we daar met de hondenschool/training mogelijk actie op kunnen ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 19:51
Ivow85 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:47:
offtopic:

[...]
Als je mijn buur bent, bel dan vanavond even aan.
Mijn buurman heeft geen eens internet.. dus ik denk niet dat jij dat bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Laatst online: 10:29
Je kan er niks tegen doen. Het gaat immers om een koopwoning. Bij mijn huur staat in de voorwaarden dat je niet mag onderverhuren. Daar kan je wel iets mee doen, maar hier niet.

Mijn ouders hebben koopwoning en die mogen ze ook verhuren staat nergens dat het niet mag.

Als je hypotheek hebt lopen en de bank belt en komt er achter dat je daar niet woont, krijg je een boete

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Phoe ik hoop dat de buren met hun huis mogen doen wat ze willen. Dit is de reden dat ik altijd zeer afstandelijk ben tegen buren en niks met ze deel. Ik kan 20 jaar naast iemand wonen en ze weten net m'n naam, meer niet. Dit topic bevestigd maar weer eens waarom dat soms beter is.

Verschrikkelijk als buren zo op je letten en met je leven willen bemoeien. Ik zou m'n buren daarom ook nooit vertellen over zulke plannen. Als ze still waren geweest had jij waarschijnlijk gedacht dat de nieuwe mensen die introkken gewoon de nieuwe kopers waren. Vooral als ze tegen de nieuwe huurders hadden gezegd dat ze vooral niet te veel met de bemoeial van een buurman moeten delen.

En nee overlast is niet goed maar focus lekker op jezelf. Als ik zie wat voor klachten je hebt denk ik dat je te veel meer je omgeving bezig bent. Ik woonde tot vorig jaar in een appartement met zeer gehorige bovenburen, zelfs een aanvaring met ze gehad vanwege de geluidsoverlast, maar zou me nooit willen bemoeien met wat ze willen doen met hun eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:30
Wie zegt dat ze een hypotheek hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
NotSoSteady schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:14:
Precies. Ik ben flink aan het duimen voor de buren dat ze geen hypotheek hebben en lekker hun gang mogen gaan. Ik vind de TO eerder de buurman die je liever niet wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
NotSoSteady schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:14:
Kan al lang zijn afbetaald.

Je moet echt voorzichtig zijn, nu ik deze topic volgt. Hier weten mijn buren okk vrij weinig van mij en ik vertel niks. Ik begroet ze enkel en loop door.

Mijn neef betaalde per maand zijn studieschuld af aan Duo voor Universiteit Utrecht inmiddels afbetaald. Op een feestje had een van zijn vrienden hem gevraagd hoeveel hij per maand aan Duo aflost en de meneer betaalde veel hoger maand bedrag en heeft die goede vriend gebeld met Duo hoe het kan, dat hij meer betaald. Mijn neef was enorm boos op hem en Duo heeft gezegd dat we niet mogen en ieder een andere situatie heeft. Mijn neef had geen bedoelingen en zag er geen kwaad in om hem te vertellen en heeft hij meteen gebeld met Duo.

[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 12-06-2021 13:26 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Iris1234 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:47:
[mbr]Generaliserende opmerking weggepoetst.[/]In mijn vorige huis is precies hetzelfde gebeurd. Een groot gezin dat hetzelfde soort overlast gaf, op een gegeven moment werd het een soort roulette en woonde dan weer de zus met kinderen er in, dan weer een ander familielid, dan stond het weer weken leeg. Er viel niet zoveel aan te doen helaas maar vervelend was het zeker.

Ik heb toen wel ervaren dat het soort overlast dat jij beschrijft (bellen op speaker in de tuin, kinderen die tot laat opblijven en in de tuin hangen, buiten roken onder het raam van buren) best cultuur bepaald is, en bij verhuur aan familieleden dan ook blijft bestaan. Ook eens naast een ander soort overlast gevende buur gewoond, die speelde vooral veel muziek in de tuin en was de hele zomer aan het Bbq-en. Helaas heb je niet in de hand wie je buren zijn.
Nee hoor, woon in een modern bovenmodaal, volledig blank appartementen complex en er zijn hier genoeg Tokkies hier hoor ;)

@Van der Berg ik kan geen touw vastknopen aan wat je verteld. Iets met kennis feestje en duo maar meer chocolade kan ik er niet van maken

[ Voor 6% gewijzigd door eL_Jay op 12-06-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:00
magnifor schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:29:
Precies, dat is ook waarom de bank niet wilt dat een woning verhuurd wordt. Als het huis eenmaal door huurders bewoond wordt krijg je die niet zo 1,2,3 eruit en daalt de waarde van de woning.
Nee, de bank zegt dat het niet mag, omdat wanneer ze dat zeggen ze bij executie een ontruimingsbeding in kunnen roepen. Specifiek de executieverkoop is een situatie waar de huurder wel aan het kortste eind trekt en geen of nauwelijks huurbescherming heeft.

Voor de rest: in de basis staat het je buren vrij te doen wat ze willen met hun eigendom, dat is het mooie van eigendom. Ze zullen zich daarbij aan gebruiksvoorschriften van de (lokale) overheid moeten houden, maar voor de rest doe je er weinig aan.

Wat ik uit je OP wel zeker weet is dat de kans dat je bij verhuur overlast zult ervaren reëel is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Helaas, hoe dit precies zit met de hypotheeknemer (althans .. dat is toch de bank ?) weet ik niet, maar bij ons is al 2 x een koophuis verhuurd. Geen feest voor de andere bewoners. Sowieso kon de tuin de huurders niets schelen: puinhoop, onkruid. Verder ook geluids overlast. Helaas is nu een van de verhuurde huizen verkocht .. gezin met 6 (ja 6 !!) kinderen .. .waren de huurders maar terug !
Uiteraard is iedereen anders. In een van de huizen zaten 2 Spanjaarden .. nooit enig probleem.

Maar het is uiteindelijk zo dat meestal kopers beter voor hun huis zorgen dan huurders, met dus gevolgen voor de omwonenden.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 93050 op 12-06-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
StevenK schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Dat is het mooie van eigendom. Ze zullen zich daarbij aan gebruiksvoorschriften van de (lokale) overheid moeten houden, maar voor de rest doe je er weinig aan.
Dat is pertinent onjuist, naast wet in formele en materiële zin hebben we in Nederland redelijkheid, billijkheid, goede zeden en nog een hele hoop meer. Lang verhaal kort je mag in Nederland absoluut niet zomaar wat doen met je eigendom. Van replica wapens, voertuigen, gasleidingen, zend apparatuur, woningen, tot zelfs voedsel, voor alles is een breed kader over wat je er wel en niet mee mag doen.

Voorbeeld, honden pissen mijn heg kapot, dat betekend niet dat ik allerlei in vet gebakken sponzen op mijn eigen terrein mag neerleggen of vlees voorzien van rattengif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
eL_Jay schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:25:
[...]

Nee hoor, woon in een modern bovenmodaal, volledig blank appartementen complex en er zijn hier genoeg Tokkies hier hoor ;)

@Van der Berg ik kan geen touw vastknopen aan wat je verteld. Iets met kennis feestje en duo maar meer chocolade kan ik er niet van maken
Ik zal makkelijker uitleggen zodat jullie het begrijpen:

Mijn neef naar een feest. Een van zijn vrienden vroeg hem hoeveel hij aan Duo terug betaalt. Ze studeerde samen aan Universiteit Utrecht. Die vriend van hem betaalde een hogere maandpremie. Hij na het feest meteen met Duo gebeld om navraag te doen, hoe het kan dat mij neef per maand minder betaald en hij meer moest betalen. Het is hetzelfde als wat in deze topic gaande is.

Duo heeft gezegd dat wij niet mogen zeggen en dat ieder heeft een ander situatie. Toen mijn neef er achter kwam dat hij Duo had gebeld, is hij enorm boos geworden op hem. Mijn neef dacht nooit dat hij zou gaan bellen. Zo zie je maar dat je niet alles moet zeggen. Mijn neef had het niet gezien en dacht dat het geen kwaad kon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 18:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

rrikkert schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:58:
Alvast bedankt! Ik onderneem liever preventief actie dan achteraf (als er al huurders in het huis zitten is dat voor niemand wenselijk natuurlijk).
Je kan er m.i. vooraf niet zo heel veel aan doen om het tegen te houden, anders dan het gesprek aan te gaan met je huidige buren en je zorgen uiten over wat er wellicht na hun in dat huis komt wonen en vragen of ze voor de 0-2 jaar verhuur gaan.

In dat laatste geval heb je dus elke 2 jaar of sneller steeds nieuwe buren. Ik zit precies in deze situatie, al een jaar of 15. Het huis naast ons wordt al langer particulier verhuurd dan dat wij hier wonen. Huurprijs: ~€1000,- per maand.

We hebben het allemaal wel gehad: Een stel knetter irritante, overlast veroorzakende, asociale, achterbakse (-bedenk al die andere krachttermen maar-) buren. Het heeft er allemaal ingezeten. Dan is het 2 jaar doorbijten en proberen met wat normale communicatie om ze tot wat rekening houdend met buren te bewegen. Dat is bij 2 gezinnen 2 jaar niet gelukt. My god wat was ik blij toen die eindelijk vertrokken.
Die 2 jaar is dus ook onderdeel van het probleem, het is me letterlijk in het gezicht gezegd door één van die hurende buren: "Ach, ik woon hier toch maar 2 jaar. I don't care wat jij of andere omwonenden van ons vinden of last van hebben, rot op!". :(

Dat was het onderdeel slechte voorbeelden.
Er hebben ook hele lieve mensen gewoond, die wel gewoon wat rekening met hun omgeving houden zoals ik en anderen dat ook doen. Nu woont er b.v. een gescheiden vrouw + dochter naast ons, die na de scheiding een woning nodig had en dus nu naast ons woont. Prima mensen. Deze koester ik.
Daarvoor hebben er vaker mensen gewoond die een 'tussenwoning' nodig hadden (hun eigen huis verkocht en b.v. wachtend op nieuwbouw). Ik heb meer positieve jaren dan negatieve jaren aan ervaring maar het probleem is wel dat je de negatieve beter onthoud. Het is een kwestie van je eigen mindset zo goed als mogelijk daaromheen krijgen.

Al met al, als ik heel eerlijk ben, heb ik ook liever niet dat het huis naast bij wordt verhuurd, want het is elke 2 jaar maar weer een verassing of en wat erin komt te zitten. (Hoewel de huidige inwoonster er nu al langer dan 2 jaar zit, dus ik ben benieuwd of er iets is veranderd. Ik zal het eens gaan vragen binnenkort.)
Aan de andere kant, als het niet wordt verhuurd en er woont een gezin in wat permanent overlast geeft, kan die situatie veel uitzichtlozer zijn dat die 2 jaar huur periode.
Met andere woorden, zeker in jouw geval, kan je dit misschien beter zien als een kans.

Tot slot nog een tip:
De huidige eigenaar blijft eigenaar van deze woning. Je hebt hem van tijd tot tijd nodig om iets van onderhoud te doen. (b.v. gezamelijk schutting of dakgoot vervangen, ik noem maar iets). Zorg dat je op goede voet uit elkaar gaat, dan je elkaars contact gegevens hebt en dat je echt met elkaar door één deur kan. Dan kan je wellicht ook een afspraak maken over eventuele overlast. Zodat je dat aan hem kunt melden zodat hij in ieder geval op de hoogte is.

My 2 cents. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
peter-rm schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:18:
[...]

onzin

In het kadaster, wat een openbaar register is, staat netjes aangegeven wie de hypothecaire lening verstrekt heeft en dus het recht van hypotheek op de woning gevestigd heeft.

Het opvragen is alleen niet gratis en kost wat aan administratiekosten.
En dan?
Mijn post ging over de hypotheekverstrekker. Die mag geen info aan derden verstrekken.

Dus als @rrikkert een melding van het overtreden van het huurbeding zou willen doen, dan kan de hypotheekverstrekker daar niks mee. Immers is @rrikkert geen partij en of er een huurbeding in het contract staat is al informatie die de hypotheekverstrekker niet mag delen.

Dus laat je 'onzin' voortaan thuis in plaats van mijn post te verdraaien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 15-06 21:26

Ligone

Moeha!

CodeCaster schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:35:

Ik vraag me echt af waar de realiteitszin van velen hier is gebleven. Het "bijzonder vinden" dat men benieuwd is wat de buren met hun huis willen doen? Nee, dat is niet bijzonder, juist dat je dat bijzonder vindt, is bijzonder.
Dus je verdraait mijn woorden om een punt te maken?

Benieuwd zijn of bemoeien zijn wel 2 totaal verschillende zaken:
Dat iemand benieuwd is naar wat er staat te gebeuren is de normaalste zaak van de wereld.
Dat iemand vragen gaat stellen hoe hij/zij kan verhinderen dat iemand zijn eigendom verhuurt is pure bemoeienis en is er zwaar over.

Het verkopen/verhuren staat ook volledig los van overlast van buren, je weet niet wat er in de plaats komt.

Verkopen kan ook dik tegenvallen, er worden genoeg huizen door meerdere gezinnen tegelijk gekocht waardoor je een mini-kinderopvang rijker bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:28
Ivow85 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:41:
[...]

Maar wanneer je die huurders weg wil hebben staat er wel genoeg info in om de geldverstrekker te tippen met een berichtje 'Hey, jullie onderpand wordt verhuurd'.
Buiten dat het lomp is om dat te doen heb je er ook gewoon niets mee te maken, denk dat een bank het niet eens serieus neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:32

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Verhuren kan en mag niet van de hypotheekverstrekker zonder toestemming. Ze moeten ook bij de gemeente melding c.q. toestemming vragen voor verhuur.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Monkeydancer schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:05:
Als je jouw eigen woning wilt verhuren heb je te maken met twee partijen; de hypotheekverstrekker en de gemeente. Je moet altijd toestemming vragen aan hypotheekverstrekker. Ik heb begrepen via mijn hypotheek verstrekker dat onze ouderlijke huis alleen verhuurd mag worden op basis van leegstandswet.
Bedoel je niet de hypotheeknemer? De huiseigenaar verstrekt toch het hypotheekrecht aan de bank (de nemer).

[ Voor 7% gewijzigd door CyberMania op 12-06-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:00
TheGhostInc schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:50:
[...]

En dan?
Mijn post ging over de hypotheekverstrekker. Die mag geen info aan derden verstrekken.

Dus als @rrikkert een melding van het overtreden van het huurbeding zou willen doen, dan kan de hypotheekverstrekker daar niks mee.
Dat kunnen ze zeker wel, maar daar doen ze niks mee, tenzij ze al in een bijzonder beheer traject zitten.

En de keerzijde is dat wanneer de buren erachter komen dat TS de bank heeft geïnformeerd het goed kan zijn dat TS nog veel meer gelegenheid krijgt bewust mee te genieten van alle activiteiten in het huis van zijn buren.

[ Voor 19% gewijzigd door StevenK op 12-06-2021 18:30 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:05
CyberMania schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:16:
[...]

Bedoel je niet de hypotheeknemer? De huiseigenaar verstrekt toch het hypotheekrecht aan de bank (de nemer).
Hypotheekverstrekker en hypotheeknemer wordt hetzelfde mee bedoeld (bank, geldverstrekker)
Hypotheekgever is de huiseigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Een hypotheeknemer is een geldverstrekker, bijvoorbeeld een bank, die geld uitleent aan een hypotheekgever, bijvoorbeeld een koper van een huis.
Ja dus de eigenaar neemt niet een hypotheek maar de bank.

[ Voor 54% gewijzigd door CyberMania op 12-06-2021 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Wat een heerlijk voorspelbare "Hutje op de hei"-boomer-dooddoener-reacties hier weer zeg, Tweakers, never change!

Ik vraag me echt af waar de realiteitszin van velen hier is gebleven. Het "bijzonder vinden" dat men benieuwd is wat de buren met hun huis willen doen? Nee, dat is niet bijzonder, juist dat je dat bijzonder vindt, is bijzonder. Een op de vijf Nederlanders heeft last van z'n buren. Sure, zeiken zit wellicht in ons bloed, maar dat getal geeft wel wat aan. En ja, misschien zorgen de toekomstige huurders wel voor minder overlast dan de huidige buren doen, maar zo niet, dan is er ook niks meer aan te doen.

Mensen die zich de zorgen van de TS niet kunnen voorstellen, of hem maar een aansteller vinden, vallen mijns inziens in een van twee categorieën: ze wonen zelf in een vrijstaande villa, of twee-onder-een-kapper, en weten niet hoe het is om geterroriseerd te worden door rooklucht, grasmaaiers, radio's, telefoongesprekken of de godganse dag de trap op en af stampende kinderen. Met name in gehorige '60-huizen, of in geluidsopsluitende blokkenwijken.

Óf ze zijn zelf zo'n buur die op zaterdagochtend om acht uur de hogedrukspuit aanzet om eens lekker zijn volledig betegelde tuin schoon te spuiten, hier om tien uur even pauze van neemt om onder het genot van Hazes op standje 11 een pak shag weg te paffen, om vervolgens het speeltoestel van de kinderen onder handen te nemen met de elektrische schuurmachine. Na de BBQ-lunch, onder het genot van een paar biertjes en Anita Meijer uiteraard, wordt vervolgens de opknapbrommer waarvan de uitlaat lek is nog even een paar keer gestart.

Nee, geen ervaring mee, gelukkig. Maar ze zijn er wel, ook in mildere varianten. En ja, leven en laten leven, maar dat geldt net zo goed voor TS als voor diens buren, huidig dan wel toekomstig.

Geterroriseerd worden door normale leefgeluiden 8)7. Zo zie je maar alles is relatief. Je moet het wel erg goed hebben om spelende kinderen onder terroriseren te scharen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:21
TheGhostInc schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:50:
[...]

En dan?
ik heb jouw post gelezen als een reactie op:
Je moet achter zien te komen wie de hypotheekverstrekker is en dan eventueel contact opnemen met de verstrekker.
dat je dus stelde de hypotheekverstrekker niet te kunnen achterhalen. Daar was mijn reactie op gericht.
Als ik dat fout heb gelezen, het zij zo, niemand is perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MAX3400 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:33:
Wie zegt overigens dat er een openstaande hypotheekschuld is? Wie weet is die berg met stenen netjes 100% afgelost en afbetaald en daarna is het dus een "investeringsobject" geworden waar de eigenaar mee kan speculeren op de woningmarkt.
daarnaast zijn er hypotheken waarin een grens staat aangegeven, bij rabobank was dat een paar jaar geleden 50% (?) met de prijs stijgingen van de afgelopen jaren is paar jaar aflossen en een nieuwe taxatie genoeg. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 21:58
Om de verwarring te kop in te drukken verwijs ik graag naar:
Wikipedia: Hypothecaire lening

en dan vooral
Als iemand geld leent voor de koop van een huis, en hij geeft het huis als onderpand, is hij eigenaar van het pand, geldnemer en hypotheekgever.
De geldgever, meestal een financiële instelling, is de hypotheeknemer (hij verkrijgt het recht van hypotheek: eerste recht van verkoop). De bank is dus 'hypotheekhouder'. Deze termen worden vaak ten onrechte omgekeerd gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02-2024
ZpAz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:20:
[...]

Misschien is hier een bouwvergunning voor van toepassing? (tot 2,5 meter hoog vergunningsvrij lees ik)

[ Voor 8% gewijzigd door MrOizo op 13-06-2021 01:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
Tja, huur... koop... het ligt meer aan de mensen dan aan eigendom of huur.

Ik woon in een gemengde buurt, nu 11 jaar. Ene kant is huur, andere kant is koop. Tot nu toe meer overlast van de koop-kant gehad dan van de huur-kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 512943

_JGC_ schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 23:57:
Tja, huur... koop... het ligt meer aan de mensen dan aan eigendom of huur.

Ik woon in een gemengde buurt, nu 11 jaar. Ene kant is huur, andere kant is koop. Tot nu toe meer overlast van de koop-kant gehad dan van de huur-kant.
Hier hetzelfde. Nog nooit zoveel overlast gehad sinds sociale huurwoningen zijn verkocht aan eigenaar/bewoners. Met name van door ouders gefinancierde woningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Iemand die een keer belt en rookt na de heilige tijd van 22 uur.. Nou poepoe.

En je bent nu al van plan de mogelijke verhuurplannen van je vertrekkende "overlast veroorzakende" buren tegen te gaan houden om de mogelijke kans dat de mogelijke huurders mogelijk ook in jouw ogen lastig gaan doen ?

Mag iemand het huis wel kopen van jou dan ipv huren ? Ook kopers kunnen een trampoline meenemen ;)
Het hoort er een beetje bij inderdaad, ook spelende kinderen. Een paar deuren verder hoorde ik ook zwembadgeluiden gisterenavond dus die hebben een zwembad geplaatst. Natuurlijk hoor je dat, een hoop geplons, gespetter en gekakel van kinderen, maar mijn eerste gedachte is dan 'leuk voor de kinderen' :p Je hoort nou eenmaal geluiden van elkaar als je geen grootgrondbezitter bent :p

/▌

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Iris1234
Marzman schreef op zondag 13 juni 2021 @ 07:34:
[...]

Het hoort er een beetje bij inderdaad, ook spelende kinderen. Een paar deuren verder hoorde ik ook zwembadgeluiden gisterenavond dus die hebben een zwembad geplaatst. Natuurlijk hoor je dat, een hoop geplons, gespetter en gekakel van kinderen, maar mijn eerste gedachte is dan 'leuk voor de kinderen' :p Je hoort nou eenmaal geluiden van elkaar als je geen grootgrondbezitter bent :p
Dat soort dingen zie ik ook als gewoon burengeluid. Een keertje een feestje, in de zomer een zwembad of zoiets lijkt me prima. Maar buren die op speaker voor mijn huis gaan bellen midden in de nacht zou ik ook irritant vinden. Dat heeft niets met normale leefgeluiden te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Iris1234 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:35:
[...]

Dat soort dingen zie ik ook als gewoon burengeluid. Een keertje een feestje, in de zomer een zwembad of zoiets lijkt me prima. Maar buren die op speaker voor mijn huis gaan bellen midden in de nacht zou ik ook irritant vinden. Dat heeft niets met normale leefgeluiden te maken.
Dat is dan inderdaad weer wat anders. Stofzuigen is ook een normaal geluid, maar niet midden in de nacht :)

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:02
Iris1234 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:47:
[mbr]Generaliserende opmerking weggepoetst.[/]In mijn vorige huis is precies hetzelfde gebeurd. Een groot gezin dat hetzelfde soort overlast gaf, op een gegeven moment werd het een soort roulette en woonde dan weer de zus met kinderen er in, dan weer een ander familielid, dan stond het weer weken leeg. Er viel niet zoveel aan te doen helaas maar vervelend was het zeker.

Tuurlijk tokkies en flodderfamilies bestaan niet in de hollandse cultuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:00

Sorry dat ik reageer maar je kan het ook behoorlijk overdrijven zeg, kan een mens niks van elkaar gedogen ?
Hier in het noorden kijkt niemand er wat van op als iemand sochtends of savonds gaat grasmaaien bijvoorbeeld, wij houden rekening met elkaar.

Hogedrukspuit om 8u sochtends ? en later op de dag met een schuurmachine bezig zijn? dit zijn standaard leefgeluiden en onderhoud zaken, vreemd dat je een hogedrukspuit om 8u sochtends als overlast ziet, die dingen zijn zo ontzettend stil.

Overlast zijn zaken wat dagelijks gebeuren en denk aan zaken zoals tot diep in de nacht feesten/harde muziek of op de trap stampen, in iedergeval zaken waar de buren rekening mee kunnen houden.

Mogen ze volgens jou nooit onderhoud plegen aan hun huis, en moeten een afspraak in jouw agenda plannen wanneer het voor jouw uitkomt?

Als je een voorbeeld aanhaalt zeg dan om 7u sochtends een moter zaag aantrekken.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 13-06-2021 17:06 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

mr_evil08 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:01:
[...]

Sorry dat ik reageer maar je kan het ook behoorlijk overdrijven zeg, kan een mens niks van elkaar gedogen ?
Hier in het noorden kijkt niemand er wat van op als iemand sochtends of savonds gaat grasmaaien bijvoorbeeld, wij houden rekening met elkaar.

Hogedrukspuit om 8u sochtends ? en later op de dag met een schuurmachine bezig zijn? dit zijn standaard leefgeluiden en onderhoud zaken, vreemd dat je een hogedrukspuit om 8u sochtends als overlast ziet, die dingen zijn zo ontzettend stil.

Overlast zijn zaken wat dagelijks gebeuren en denk aan zaken zoals tot diep in de nacht feesten/harde muziek of op de trap stampen, in iedergeval zaken waar de buren rekening mee kunnen houden.

Mogen ze volgens jou nooit onderhoud plegen aan hun huis, en moeten een afspraak in jouw agenda plannen wanneer het voor jouw uitkomt?

Als je een voorbeeld aanhaalt zeg dan om 7u sochtends een moter zaag aantrekken.
Je mist precies het punt dat ik wil maken.

De ervaring van overlast is zeer persoonlijk. Ikzelf ben echt niet zo moeilijk, maar wat ik aanhaal, is vrijwel letterlijk wat ik in mijn tuin meemaak. Ik kan geen enkele weekenddag langer dan een uur in stilte in m'n tuin zitten, of er gaat weer iemand trimmen, schuren, zagen of reinigen. Ja, enorm normale leef- en onderhoudsgeluiden, maar laat ik de geluiden van tien huizen kunnen horen, en dan woon ik nog in een rustige buurt.

Er zijn legio mensen die het slechter hebben getroffen dan jij en ik. Die meer, of rumoeriger buren hebben. Op wie geluid een doordringender indruk maakt, die dat minder makkelijk kunnen buitensluiten. De een heeft het met kerkklokken, de ander met uitlaten en weer een ander met luide gesprekken. Snap je dat niet, dan snap je inderdaad mijn post ook niet.

Natuurlijk is het beste advies dat TS dergelijke "leefgeluiden" gewoon van zich af moet laten glijden, en dat is ook veel beter voor je bloeddruk, nachtrust, leefgenot en levensverwachting, maar daar is makkelijker gezegd dan gedaan.

Nogmaals, ík heb er geen last van. Ik maak ook wel eens herrie, dat hoort erbij. Anders wordt het wanneer het altijd dezelfde buur is die constant onnodig geluid maakt. En nee, die goedkope hogedrukreinigers of grastrimmers zijn níet stil.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Even ingaand op bovenstaande twee posts: is het punt niet ook dat er zoveel verschillende soorten (over)last zijn? Wat de een storend vind, vind de ander wel meevallen.
En je hebt ook idd verschil in de soort lawaai/last die een ander veroorzaakt.

Mijn overbuurman heeft jaren zijn gras gemaaid met een grote benzine maaier. In een straat met tuinen ter grootte van een flinke postzegel is dat op zich niet erg handig wegens de kolere herrie.
Gelukkig was ie wel snel weer klaar.

Andere buur maait gras met een ouderwetse handmaaier, lekker stil. Behalve dat ie daarna de kantjes trimt met een bosmaaier op benzine...

Maar dit gebeurd niet elke dag natuurlijk en waarom zou ik er een punt van maken?
Een redelijke relatie met de buren is mij liever dan die beetjes herrie.

En van hogedrukreinigers krijgt volgens mij bijna iedere Nederlander wel een verhoogde bloeddruk op de eerste mooie, droge zaterdag van het voorjaar.
Is het niet vanwege de herrie van de buren met zo'n ding, dan staan ze wel zelf te spuiten als de spreekwoordelijke brandweer.

Het is, zeker in een dichtbevolkt land als Nederland, geven en nemen.

Waar ik zelf wel moeite mee heb is dat de meeste mensen in hun tuin in elk geval proberen een beetje op normaal volume te praten, behalve sommige mensen die daar kennelijk geen erg in hebben/het niks kan schelen. Ik heb achterburen die als ze met familie in de tuin zitten zo luid praten dat je woordelijk de gesprekken kunt verstaan.

Maar ja, geen budget om helemaal vrijstaand te gaan wonen.

En tot slot ( en wel helemaal OT): mijn buren zijn Nederlanders die in Spanje wonen en het huis naast ons hebben voor de zomers. Door de Coronacrisis zitten ze inmiddels noodgedwongen al anderhalf jaar in Spanje.
Ze verhuren hun huis, geen idee hoe dat wettelijk geregeld is.

Maar van de eigenlijke buren hebben we geen last en van het stel dat daarna een jaartje er heeft gehuurd ook niet. Nu is er een nieuwe bewoner sinds een paar weken, geen centje last.

Het hoeft dus niet altijd problemen op te leveren.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Figo112 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:48:
[...]

Tuurlijk tokkies en flodderfamilies bestaan niet in de hollandse cultuur.
Zeker wel, dat zeg ik ook verderop in mijn reactie. Ik typte misschien wat te snel maar moest bij het soort overlast denken aan mijn vorige buren. Ook omdat mijn vorige buren het huis dus steeds verhuurden aan familie, en het steeds hetzelfde soort overlast was (vooral het continue bellen op speaker op onmogelijke tijden wordt echt vervelend als je de volgende dag om 7 uur weer op moet).

Verder denk ik niet dat TO op dit moment er veel aan kan doen. Sowieso kan je weinig aan burenoverlast doen in NL heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Iris1234 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:31:
[...]

Verder denk ik niet dat TO op dit moment er veel aan kan doen. Sowieso kan je weinig aan burenoverlast doen in NL heb ik gemerkt.
En aan potentiele overlast (de huurders moeten nog komen :p ) nog minder. Gelukkig ook maar.

/▌

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rrikkert
Beste Tweakers,

Bedankt voor alle reacties. Het zijn er teveel om op allemaal te reageren dus ik geef een korte samenvatting als reactie.

Sommigen vinden mij een aansteller, sommigen kunnen het wel begrijpen, om sommigen heb ik gelachen, sommigen denken dat ik juist een vervelende buurman ben 8)7 Allemaal prima. Eigenlijk onzin om me hiervoor te verdedigen maargoed. Met de andere buren hebben we namelijk allemaal een prima klik. Er is verder niemand in de wijk die overlast veroorzaakt of ervaart, behalve van deze specifieke buren. Tevens zijn wij (als directe buren) nieteens de enige die deze overlast merken. Zelfs buren van 4 huizen verderop hebben weleens gevraagd of wij er niet gek van worden. Dat verbaasde me zelfs enigzins omdat ik in eerste instantie nog dacht dat we ons misschien toch wel aanstelden. Gelukkig kan ik op basis van de meningen van andere mensen uit de straat nu toch concluderen dat het echt niet aan ons ligt.

Daarom verbaas ik me ook over de reacties als: "de buurman rookt een keer een sigaretje en pleegt een telefoontje na de heilige grens van 22 uur". Als je zelf in een prima villawijk of 2-onder-1 kap woont en je hebt een keer een telefoontje na 22 uur (dan lig ik trouwens nog niet op bed, dat terzijde) dan is dat niet zo'n probleem. Er zijn ook weleens feestjes in de buurt van kinderen die 18 worden die laat doorgaan. Allemaal geen probleem hoor. Echter, de situatie die ik beschrijf komt op dagelijkse basis voor. En dan niet rond 22 of 23 uur maar meestal rond 2 a 3 uur 's nachts. Daar wordt je niet vrolijk van. Tel daar de andere dingen bij op en dan zijn het gewoon overlastgevende buren. En: ja, ik had zelf ook graag in een vrijstaand huis willen wonen :+

Ik wil ook absoluut niet als een zeikerd overkomen. Maar de reden waarom ik dit vraag omdat ik wil voorkomen (wat ook wel in de reacties wordt genoemd) dat er steeds nieuwe huurders in het huis zitten die allemaal mogelijk overlast kunnen veroorzaken. En zoals je ook kan lezen: als er eenmaal huurders in zitten, mogen ze er (vanwege de bescherming van huurders) niet zomaar uitgezet worden. Vandaar mijn vraag van tevoren en niet achteraf.

Maargoed, blijkbaar staan onze buren in bepaalde gevallen in hun recht. Ik ga er een beetje (op basis van de leeftijd van de buren) vanuit dat ze hun hypotheek grotendeels hebben afgelost en dat ze het huis in theorie zouden mogen verhuren. Is ook verder niks mis mee. Ik had alleen gehoopt dat er straks een vaste nieuwe bewoner zou komen en dat we in onze (nette) wijk ook wat nettere mensen konden verwachten. Ja dat kan alsnog, ook huurders kunnen nette mensen zijn, ik acht alleen de kans wat groter dat een koper netjes is, dan een huurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
@rrikkert Als het huur volgens leegstandswet is, zal het tijdelijke huur zijn. Ik denk dat je vrees voor familie en vrienden met evt dezelfde gewoontes wel eens waarheid kan worden. Tenzij het huis heel slecht is, hoef je nu maar een makelaar te bellen en je bent het binnen een week kwijt, het hoeft niet leeg te staan. Als je direct kunt cashen voor een goed bedrag, waarom zou je dan verhuren? Dat doe je met de huidige markt alleen om iemand (tijdelijk?) uit de stront te helpen.

Maargoed, je angst voor huurders die rechten hebben is onterecht. Je huis is nu eigendom van een iemand die overlast geeft. Wel eens geprobeerd een koper uit z'n koophuis te zetten? Dit topic bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
_JGC_ schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:43:
@rrikkert Als het huur volgens leegstandswet is, zal het tijdelijke huur zijn. Ik denk dat je vrees voor familie en vrienden met evt dezelfde gewoontes wel eens waarheid kan worden. Tenzij het huis heel slecht is, hoef je nu maar een makelaar te bellen en je bent het binnen een week kwijt, het hoeft niet leeg te staan. Als je direct kunt cashen voor een goed bedrag, waarom zou je dan verhuren? Dat doe je met de huidige markt alleen om iemand (tijdelijk?) uit de stront te helpen.

Maargoed, je angst voor huurders die rechten hebben is onterecht. Je huis is nu eigendom van een iemand die overlast geeft. Wel eens geprobeerd een koper uit z'n koophuis te zetten?
Dit topic bijvoorbeeld
Bedankt voor je reactie. Mijn insteek is nu ook: afwachten en kijken wat er gebeurt. Er is blijkbaar niet veel wat je nu kan doen. Tevens ging het mij er ook meer om: mag je zomaar een koophuis verhuren? Dat wilde ik eigenlijk vooral weten om daarna te kijken wat ik ermee wilde doen (voor nu nog niks dus).

Het topic wat je aanhaalt, daar heb ik geen woorden voor. Het is niet makkelijk om een koper uit z'n huis te zetten. Dat is ook helemaal niet mijn bedoeling. Tevens relativeerd het topic mijn overlast enigzins. Die situatie lijkt nog weer van een hele andere orde te zijn als waar ik in zit.
Voor nu is mijn actie dus: niks doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
rrikkert schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:51:

Bedankt voor je reactie. Mijn insteek is nu ook: afwachten en kijken wat er gebeurt. Er is blijkbaar niet veel wat je nu kan doen. Tevens ging het mij er ook meer om: mag je zomaar een koophuis verhuren? Dat wilde ik eigenlijk vooral weten om daarna te kijken wat ik ermee wilde doen (voor nu nog niks dus).
Het antwoord is ja zeker, mits...

Mits de geldverstrekker die het onderpand heeft akkoord is. Als die er is, natuurlijk.

Even voor jouw beeld; via een bevriende hypotheekadviseur hoorde ik laatst het volgende verhaal.
Mevrouw X gaat verhuizen en haar oude woning laat ze achter en gooit ze in de "tijdelijke" verhuur (destijds in/na de kredietcrisis waren de marktomstandigheden voor verkoop ook niet gunstig). Zonder toestemming van de bank waar de hypotheek liep. Dit gaat een jaar of 8 goed, waarna de bank een melding krijgt van ongeoorloofde verhuur (fraude dus). De oorsprong van de melding was niet bekend, maar mogelijk zijn het haar oude buren (een soortgelijk geval als jouw casus, dus).

De bank vorderde vervolgens ruim € 48.000 gemiste rente, kosten en een boete (verhuurhypotheken zijn minimaal 1% duurder). De woning is toen uiteraard verkocht, met huurder er nog in, om dit te kunnen betalen.

Kortom: ga niet 'zomaar' verhuren. Een hypotheek is een last en als je je niet aan de voorwaarden houdt, kan dat je duur komen te staan. Door dit soort gevallen kom je op een "zwarte lijst".

Wellicht goed om je oude buren te vragen hoe ze dat geregeld hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

JanHenk schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:30:
[...]

Is dat net zo'n subtiele "privé" vraag als: hoeveel verdien je wel niet dat je zo'n hut / auto / vakantie / scooter / ketting / school / etc kan betalen?

Oh, niet alleen hoeveel maar hoeveel % van alle bovengenoemde is nog met zoveel %% afbetaling / schuld / onder deurwaarders-exploot / etc.

Laat ik het netjes zeggen: als ik jouw buurman zou zijn en jij komt die vragen stellen "uit het niets", dan is daar het gat van de deur / tuinhek / pergola / poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:08:
[...]

Is dat net zo'n subtiele "privé" vraag als: hoeveel verdien je wel niet dat je zo'n hut / auto / vakantie / scooter / ketting / school / etc kan betalen?

Oh, niet alleen hoeveel maar hoeveel % van alle bovengenoemde is nog met zoveel %% afbetaling / schuld / onder deurwaarders-exploot / etc.

Laat ik het netjes zeggen: als ik jouw buurman zou zijn en jij komt die vragen stellen "uit het niets", dan is daar het gat van de deur / tuinhek / pergola / poort.
Mijn punt is dat maar weinig mensen die verhuren beseffen wat voor risico ze eigenlijk lopen als ze het niet goed geregeld hebben. Het klinkt wel stoer "we gaan verhuren", maar als je geen idee hebt van de risico's die je loopt, dan kun je behoorlijk tegen de lamp lopen.

Dat wil niet zeggen dat je meteen moet vragen hoeveel schuld er nog op het huis zit etc. Dat zou mij een zorg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rrikkert
JanHenk schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:30:
[...]

Het antwoord is ja zeker, mits...

Mits de geldverstrekker die het onderpand heeft akkoord is. Als die er is, natuurlijk.

Even voor jouw beeld; via een bevriende hypotheekadviseur hoorde ik laatst het volgende verhaal.
Mevrouw X gaat verhuizen en haar oude woning laat ze achter en gooit ze in de "tijdelijke" verhuur (destijds in/na de kredietcrisis waren de marktomstandigheden voor verkoop ook niet gunstig). Zonder toestemming van de bank waar de hypotheek liep. Dit gaat een jaar of 8 goed, waarna de bank een melding krijgt van ongeoorloofde verhuur (fraude dus). De oorsprong van de melding was niet bekend, maar mogelijk zijn het haar oude buren (een soortgelijk geval als jouw casus, dus).

De bank vorderde vervolgens ruim € 48.000 gemiste rente, kosten en een boete (verhuurhypotheken zijn minimaal 1% duurder). De woning is toen uiteraard verkocht, met huurder er nog in, om dit te kunnen betalen.

Kortom: ga niet 'zomaar' verhuren. Een hypotheek is een last en als je je niet aan de voorwaarden houdt, kan dat je duur komen te staan. Door dit soort gevallen kom je op een "zwarte lijst".

Een helder voorbeeld inderdaad. Laatste wat ik wil is een "snitch" zijn. Echter misschien wel een idee om te doen mochten er wel vervelende huurders in het huis komen wonen (wel als 1 van de laatste opties uiteraard). Wat mij betreft is het verder hun zaak of ze wel of geen verhuurhypotheek nemen op het huis.

Maar het is goed om in ieder geval te weten hoe het zit. Als er geen hypotheek (meer) op het huis zit dan mag je dus te allen tijde verhuren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 93050

gebruikershaes schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:02:
[...]

Geterroriseerd worden door normale leefgeluiden 8)7. Zo zie je maar alles is relatief. Je moet het wel erg goed hebben om spelende kinderen onder terroriseren te scharen.
Dat hangt er een beetje van af. Er is sinds kort een gezin met 6 (!!!) kinderen achter ons komen wonen. Helaas is dit .. sorry .. een onopgevoede bende waarbij communicatie uitsluitend krijsend en gillend gaat. Terroriseren is mogelijk wat overdreven, maar de overige buurtbewoners hebben er erg, erg veel last van.
Als ik je mag quoten: .. je moet het wel erg goed hebben om niet te weten dat spelende kinderen ontzettend irritant kunnen zijn met gekrijs en gegil.

En nee .. ik ben geen verzuurde zeiksnor .. we passen 2 dagen op op onze eigen kleinkinderen: die spelen dan heerlijk in de tuin, met zand, water, duplo. Geen gekrijs, geen gegil: zo kan het ook .. dat heet 'opvoeding', vrijwel onbekend anno 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik wil ook absoluut niet als een zeikerd overkomen. Maar de reden waarom ik dit vraag omdat ik wil voorkomen (wat ook wel in de reacties wordt genoemd) dat er steeds nieuwe huurders in het huis zitten die allemaal mogelijk overlast kunnen veroorzaken.
Dat kan niet, tenzij je het huis zelf koopt en laat afbreken. Je hebt nu al ondervonden dat ook mensen met een koophuis overlast kunnen veroorzaken. Je zal nooit garantie hebben dat nieuwe bewoners geen overlast gaan veroorzaken. En ook mensen die er op het eerste gezicht keurig uitzien kunnen er rare gewoontes op nahouden als ze er eenmaal wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
gebruikershaes schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:02:
[...]

Spelende kinderen om 17:00 is prima, maar om 22:00 uur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
rrikkert schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Een helder voorbeeld inderdaad. Laatste wat ik wil is een "snitch" zijn. Echter misschien wel een idee om te doen mochten er wel vervelende huurders in het huis komen wonen (wel als 1 van de laatste opties uiteraard). Wat mij betreft is het verder hun zaak of ze wel of geen verhuurhypotheek nemen op het huis.

Maar het is goed om in ieder geval te weten hoe het zit. Als er geen hypotheek (meer) op het huis zit dan mag je dus te allen tijde verhuren.
Als je zeker weet dat je er wooncomfort voor terugkrijgt snap ik best dat je wil “snitchen”. Zou ik persoonlijk totaal geen moeite mee hebben.

Als ijs maar dat “we doen het met elkaar in Nederland”, nee hoor, ik betaal belasting zodat een deel van de bevolking thuis kan zitten en het blijkbaar “menselijk” is zo veel mogelijk immigranten op te nemen.

Nou, dit is niet meer “mijn” Nederland, ik heb er nooit voor gekozen.

Prima dat een meerderheid het wel wil, maar ik word er egocentrischer van. Zorg zelf wel dat mijn schaapjes op het droge zijn, ben weg als ik ooit genoeg heb 😅

Zal wel oud worden, maar de jaren 90 waren geweldig, daarna is het bergafwaarts gegaan.

Misschien binnenkort nog een verhuizing naar het oosten, rust opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:31
rrikkert schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:36:
Ja dat kan alsnog, ook huurders kunnen nette mensen zijn, ik acht alleen de kans wat groter dat een koper netjes is, dan een huurder.
Dit vind ik wel zo'n belachelijk aanname. Dus als er huurders inkomen dan is jou eerste gedachte, zonder die mensen te kennen, dat de kans groter is dat ze minder "net" zijn simpelweg omdat het geen kopers zijn??? Lekker elitair is dat joh.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Laatst online: 15:23
Anoniem: 93050 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:35:
[...]

Dat hangt er een beetje van af. Er is sinds kort een gezin met 6 (!!!) kinderen achter ons komen wonen. Helaas is dit .. sorry .. een onopgevoede bende waarbij communicatie uitsluitend krijsend en gillend gaat. Terroriseren is mogelijk wat overdreven, maar de overige buurtbewoners hebben er erg, erg veel last van.
Als ik je mag quoten: .. je moet het wel erg goed hebben om niet te weten dat spelende kinderen ontzettend irritant kunnen zijn met gekrijs en gegil.

En nee .. ik ben geen verzuurde zeiksnor .. we passen 2 dagen op op onze eigen kleinkinderen: die spelen dan heerlijk in de tuin, met zand, water, duplo. Geen gekrijs, geen gegil: zo kan het ook .. dat heet 'opvoeding', vrijwel onbekend anno 2021.
Kinderen horen zo af en toe te gillen en gek te doen. Met 6 kinderen bijelkaar zal dat wat vaker gebeuren dan met maar 2. Verwachten dat kinderen altijd maar stil zijn is gewoon idioot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Anoniem: 93050 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:35:
[...]

aaahjaa de opvoedingskaart, mijn generatie kan het beter en mijn kleinkinderen blahblahblah.
kinderen maken herrie, kinderen spelen luid, kinderen gillen en des te meer plezier des te meer herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Laatst online: 15-06 19:39
De hypotheek is iets tussen bank en eigenaar. Als buurman heb je geen juridische basis om daar iets aan te doen. Zelfs als de bank haar eigen regels schendt en de situatie toelaat.

Voor wat betreft de wet; de verhuur van huizen is niet verboden, echter het kan zijn dat de gemeente waar je woont wel aanvullende eisen heeft gesteld. Maar dat gaat dan vaak over het splitsen van woningen of dat bij verhuur sprake moet zijn van een duurzaam huishouden. Hierdoor wordt een gewone eensgezinswoning behouden voor de doelgroep en kan het niet dat het huis worden omgevormd tot een arbeidsmigrantenhotel bijvoorbeeld. Als je het echt wilt weten, moet je daarvoor bij de gemeente zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:23
renedr schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:58:
[...]

Als je zeker weet dat je er wooncomfort voor terugkrijgt snap ik best dat je wil “snitchen”. Zou ik persoonlijk totaal geen moeite mee hebben.

Als ijs maar dat “we doen het met elkaar in Nederland”, nee hoor, ik betaal belasting zodat een deel van de bevolking thuis kan zitten en het blijkbaar “menselijk” is zo veel mogelijk immigranten op te nemen.

Nou, dit is niet meer “mijn” Nederland, ik heb er nooit voor gekozen.

Prima dat een meerderheid het wel wil, maar ik word er egocentrischer van. Zorg zelf wel dat mijn schaapjes op het droge zijn, ben weg als ik ooit genoeg heb 😅

Zal wel oud worden, maar de jaren 90 waren geweldig, daarna is het bergafwaarts gegaan.

Misschien binnenkort nog een verhuizing naar het oosten, rust opzoeken.
offtopic:
Wat je wil je hiermee vertellen?

Ga eens na wie er sinds de jaren 90 in Den Haag aan de knoppen hebben gezeten. Ga me daarna niet vertellen dat het de schuld van links is dat het bergaf is gegaan >:)

Wat zouden ze in het oosten denken van egocentrische rustzoekers? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ojeej, de buurman heeft kinderen en rookt. Volgens mij kun je beter in een vrijstaande woning wonen in een rustig dorpje.

Ga niet in een woonwijk wonen als je niet tegen kinderen/ rokers/ nachtdiensten kan. Je komt over alsof je aan heel veel ergert.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.