Toon posts:

Buren willen koophuis verhuren

Pagina: 1
Acties:
  • 23.343 views

• rrikkert
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 14-10 08:08
Beste Tweakers,

Ik ben een dergelijke situatie nog niet eerder tegengekomen en stel daarom zelf maar even de vraag.

Wij wonen in een koophuis (rijtjeshuis). 1 van onze directe buren is een gezin van wie wij regelmatig overlast hadden:
- De kinderen springen op de trampoline en gluren onze tuin in (over de schutting).
- De kinderen gaan buiten spelen na 22:00 uur en erg zacht gaat het er niet aan toe.
- De buurman heeft avond/nachtdiensten en komt dan midden in de nacht thuis en gaat op luidspreker bij de voordeur bellen waarbij ook de hele buurt mee luistert. Daarbij rookt hij dan ook en die lucht komt onze slaapkamer binnen (oke dat is zijn goed recht, wij doen meestal het raam dan dicht). Maar het volume van zijn stem blijft dan een probleem (zelfs met het raam dicht).

Nou goed, wij kwamen er begin dit jaar achter dat ze verhuisplannen hadden en daar waren we wel blij mee. Echter wisten we niet precies wanneer (ergens deze zomer zou dat zijn). Nu hebben ze nog altijd hun huis niet te koop staan en daarom raakten we laatst aan de praat.

Ik vroeg hoe het stond met de verhuizing. Daarop wist de vrouw des huizes mij te vertellen dat ze eind deze maand gaan verhuizen maar dat ze de woning waarschijnlijk willen verhuren.
Ik ben bang dat er (vanwege de specifieke inrichting van het huis) familie/vrienden of een soortgelijk gezin voor terugkomt als ze het huis gaan verhuren.

Mijn vraag daarom:
Mogen ze een koophuis zomaar ineens verhuren? Waar kan ik terecht als blijkt dat dit niet mag maar toch gebeurt?

Alvast bedankt! Ik onderneem liever preventief actie dan achteraf (als er al huurders in het huis zitten is dat voor niemand wenselijk natuurlijk).

Groeten Rikkert

Acties:
  • +6Henk 'm!

• rrikkert
Beste Tweakers,

Bedankt voor alle reacties. Het zijn er teveel om op allemaal te reageren dus ik geef een korte samenvatting als reactie.

Sommigen vinden mij een aansteller, sommigen kunnen het wel begrijpen, om sommigen heb ik gelachen, sommigen denken dat ik juist een vervelende buurman ben 8)7 Allemaal prima. Eigenlijk onzin om me hiervoor te verdedigen maargoed. Met de andere buren hebben we namelijk allemaal een prima klik. Er is verder niemand in de wijk die overlast veroorzaakt of ervaart, behalve van deze specifieke buren. Tevens zijn wij (als directe buren) nieteens de enige die deze overlast merken. Zelfs buren van 4 huizen verderop hebben weleens gevraagd of wij er niet gek van worden. Dat verbaasde me zelfs enigzins omdat ik in eerste instantie nog dacht dat we ons misschien toch wel aanstelden. Gelukkig kan ik op basis van de meningen van andere mensen uit de straat nu toch concluderen dat het echt niet aan ons ligt.

Daarom verbaas ik me ook over de reacties als: "de buurman rookt een keer een sigaretje en pleegt een telefoontje na de heilige grens van 22 uur". Als je zelf in een prima villawijk of 2-onder-1 kap woont en je hebt een keer een telefoontje na 22 uur (dan lig ik trouwens nog niet op bed, dat terzijde) dan is dat niet zo'n probleem. Er zijn ook weleens feestjes in de buurt van kinderen die 18 worden die laat doorgaan. Allemaal geen probleem hoor. Echter, de situatie die ik beschrijf komt op dagelijkse basis voor. En dan niet rond 22 of 23 uur maar meestal rond 2 a 3 uur 's nachts. Daar wordt je niet vrolijk van. Tel daar de andere dingen bij op en dan zijn het gewoon overlastgevende buren. En: ja, ik had zelf ook graag in een vrijstaand huis willen wonen :+

Ik wil ook absoluut niet als een zeikerd overkomen. Maar de reden waarom ik dit vraag omdat ik wil voorkomen (wat ook wel in de reacties wordt genoemd) dat er steeds nieuwe huurders in het huis zitten die allemaal mogelijk overlast kunnen veroorzaken. En zoals je ook kan lezen: als er eenmaal huurders in zitten, mogen ze er (vanwege de bescherming van huurders) niet zomaar uitgezet worden. Vandaar mijn vraag van tevoren en niet achteraf.

Maargoed, blijkbaar staan onze buren in bepaalde gevallen in hun recht. Ik ga er een beetje (op basis van de leeftijd van de buren) vanuit dat ze hun hypotheek grotendeels hebben afgelost en dat ze het huis in theorie zouden mogen verhuren. Is ook verder niks mis mee. Ik had alleen gehoopt dat er straks een vaste nieuwe bewoner zou komen en dat we in onze (nette) wijk ook wat nettere mensen konden verwachten. Ja dat kan alsnog, ook huurders kunnen nette mensen zijn, ik acht alleen de kans wat groter dat een koper netjes is, dan een huurder.

• rrikkert
_JGC_ schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:43:
@rrikkert Als het huur volgens leegstandswet is, zal het tijdelijke huur zijn. Ik denk dat je vrees voor familie en vrienden met evt dezelfde gewoontes wel eens waarheid kan worden. Tenzij het huis heel slecht is, hoef je nu maar een makelaar te bellen en je bent het binnen een week kwijt, het hoeft niet leeg te staan. Als je direct kunt cashen voor een goed bedrag, waarom zou je dan verhuren? Dat doe je met de huidige markt alleen om iemand (tijdelijk?) uit de stront te helpen.

Maargoed, je angst voor huurders die rechten hebben is onterecht. Je huis is nu eigendom van een iemand die overlast geeft. Wel eens geprobeerd een koper uit z'n koophuis te zetten?
Dit topic bijvoorbeeld
Bedankt voor je reactie. Mijn insteek is nu ook: afwachten en kijken wat er gebeurt. Er is blijkbaar niet veel wat je nu kan doen. Tevens ging het mij er ook meer om: mag je zomaar een koophuis verhuren? Dat wilde ik eigenlijk vooral weten om daarna te kijken wat ik ermee wilde doen (voor nu nog niks dus).

Het topic wat je aanhaalt, daar heb ik geen woorden voor. Het is niet makkelijk om een koper uit z'n huis te zetten. Dat is ook helemaal niet mijn bedoeling. Tevens relativeerd het topic mijn overlast enigzins. Die situatie lijkt nog weer van een hele andere orde te zijn als waar ik in zit.
Voor nu is mijn actie dus: niks doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rrikkert
JanHenk schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:30:
[...]

Het antwoord is ja zeker, mits...

Mits de geldverstrekker die het onderpand heeft akkoord is. Als die er is, natuurlijk.

Even voor jouw beeld; via een bevriende hypotheekadviseur hoorde ik laatst het volgende verhaal.
Mevrouw X gaat verhuizen en haar oude woning laat ze achter en gooit ze in de "tijdelijke" verhuur (destijds in/na de kredietcrisis waren de marktomstandigheden voor verkoop ook niet gunstig). Zonder toestemming van de bank waar de hypotheek liep. Dit gaat een jaar of 8 goed, waarna de bank een melding krijgt van ongeoorloofde verhuur (fraude dus). De oorsprong van de melding was niet bekend, maar mogelijk zijn het haar oude buren (een soortgelijk geval als jouw casus, dus).

De bank vorderde vervolgens ruim € 48.000 gemiste rente, kosten en een boete (verhuurhypotheken zijn minimaal 1% duurder). De woning is toen uiteraard verkocht, met huurder er nog in, om dit te kunnen betalen.

Kortom: ga niet 'zomaar' verhuren. Een hypotheek is een last en als je je niet aan de voorwaarden houdt, kan dat je duur komen te staan. Door dit soort gevallen kom je op een "zwarte lijst".

Wellicht goed om je oude buren te vragen hoe ze dat geregeld hebben ;)
Een helder voorbeeld inderdaad. Laatste wat ik wil is een "snitch" zijn. Echter misschien wel een idee om te doen mochten er wel vervelende huurders in het huis komen wonen (wel als 1 van de laatste opties uiteraard). Wat mij betreft is het verder hun zaak of ze wel of geen verhuurhypotheek nemen op het huis.

Maar het is goed om in ieder geval te weten hoe het zit. Als er geen hypotheek (meer) op het huis zit dan mag je dus te allen tijde verhuren.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• rrikkert
remco_k schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:19:
[...]

[...]

[...]

offtopic:
Wat zij dit nou voor reacties op iemand die gewoon zegt overlast te hebben van iets, of dat nou kinderen zijn of niet. Wie zijn jullie door op deze nogal denigrerende manier te bepalen dat hij zijn grenzen te laag zou hebben liggen. :(
Feit is dat je niet weet of hij zich aanstelt of dat er echt een zooitje ongeregeld onafgebroken loopt te schreeuwen ofzoiets.
Danku, dit inderdaad. Als je zelf niet weet - en zelfs niet kan weten - hoe de situatie is, snap ik niet dat er zulke aannames gedaan worden.
Ik zal het ook nog een keer zeggen: opmerkingen als "dan moet je niet in een rijtjeshuis gaan wonen" slaan ook helemaal nergens op. Ik ken genoeg anderen die in rijtjeshuizen wonen die deze overlast niet hebben, het is dus zeker niet standaard gezegd dat je altijd overlast hebt in een rijtjeshuis. Laat staan dat je alles maar moet tolereren zolang je in een rijtjeshuis woont "wAnt dAn HaD jE MaAr eEn vRiJsTaaNd hUIs mOeTeN kOpeN".

Tuurlijk moet je wat van elkaar kunnen hebben en heb je vaker last van de buren in een rijtjeshuis. Wij hebben ook de standaard "overlastjes" die iedereen wel kent (zoals die buurman verderop die elke mooie zomerdag in het weekend met de hogedrukspuit het terras schoonspuit), daar heb ik het hier ook helemaal niet over. Maar blijkbaar dringt dat bij sommigen niet echt door.
Afijn, ik heb mijn conclusies al getrokken in mijn eerdere reacties en daar blijft het dan bij. 8)

[Voor 3% gewijzigd door rrikkert op 16-06-2021 06:51]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee