• robcoenen
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 21:50
Davidas schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:31:
Waze wordt op dit moment geïntegreerd met Apple kaarten. Iemand die de functies al kan gebruiken, zoals bijvoorbeeld een ongeval melden.

https://www.iculture.nl/n...ongeval-melden-nederland/
Het wordt eens tijd dat Apple de vernieuwde kaarten naar Nederland brengt incl. fietsnavigatie.
Het lijkt wel eeuwen te duren :/ (al heb ik wel meerdere malen al een Apple Maps auto gespot).

• TheKerremenke
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 07:39
robcoenen schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:50:
[...]

Het wordt eens tijd dat Apple de vernieuwde kaarten naar Nederland brengt incl. fietsnavigatie.
Het lijkt wel eeuwen te duren :/ (al heb ik wel meerdere malen al een Apple Maps auto gespot).
Klopt. Maar ik ben bang dat dit pas medio 2022 gaat worden. Aangezien ze pas enkele maanden geleden hebben rondgereden. Meestal zit er toch zeker een half jaar tussen. Tenminste als ik de site van Justin Obeirne mag geloven. Toch wel dé informatie bron over maps updates. https://www.justinobeirne.com/

iPad Pro 2017  iPhone 12 Pro Pacific Blue  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Dennisdn schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:45:
[...]

En het gekke is eigenlijk dat Apple op die DNS niet meteen de adds blokkeerd. Mij viel het op dat er ineens weer adds waren omdat Private Relay de PiHole overslaat. Je kunt dit wel weer per Wifi-netwerk instellen. Maar je moet dan dus wel een keuze maken tussen adds blokkeren óf Private Relay gebruiken.
Ja het is niet echt voor ons bedoelt denk ik, hier staat het inmiddels ook uit.

PiHole en dan mijn Firewall als Recursive DNS server heeft voor mij wel de voorkeur, in theorie zien ze dan wel je WAN IP maar dat heb ik liever dan dat ze mijn WAN IP niet zien (Via Private relay) en allemaal tracking reclames kunnen injecteren :P

Onderweg heb ik een VPN naar huis om bovenstaande weer te kunnen gebruiken, als je dat niet hebt kan het daar misschien wel interessant zijn.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

WhatsappHack schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 00:40:
Heeft iemand toevallig public en developer beta naast elkaar gelegd en t accuverbruik gecheckt? :P Heb toegang tot beiden, maar overweeg om PB te pakken ivm accuduur bij DB meestal een stuk minder is ivm extra debugging. Ik heb wel t idee dat de beta nu ver genoeg “progressed” is om in productie te gaan gebruiken. De overgebleven bugs lijken redelijk insignificant te zijn. (Gebruik iPhone ook medisch, dus op m’n daily driver kijk ik altijd ff de kat uit de boom :P)

Als je trouwens iCloud+ neemt; dat Private Relay kan je uitschakelen per WiFi-netwerk. Maar weet iemand of je hem ook kan uitschakelen indien er een (specifieke) actieve VPN-verbinding actief is?

Finally, ik vrees van niet; maar is er een manier om pull to refresh uit Safari te knikkeren? Dat is mega irritant.
Niet actief naast elkaar gebruikt maar DEV en Public zijn nu dezelfde build toch?
Volgens mij maakt dat tegenwoordig niet zoveel meer uit, behalve dat de Public iets later komt om eventuele problemen met DEV op te vangen.

• crypt0rr
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 09:21
Dennisdn schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:45:
[...]

En het gekke is eigenlijk dat Apple op die DNS niet meteen de adds blokkeerd. Mij viel het op dat er ineens weer adds waren omdat Private Relay de PiHole overslaat. Je kunt dit wel weer per Wifi-netwerk instellen. Maar je moet dan dus wel een keuze maken tussen adds blokkeren óf Private Relay gebruiken.
Ja, precies. Hier loopt alles geforceerd via redundant AdGuard Home instances, dus ook geen DOH etc. voor m'n clients. Z'n beetje enigste wat naar internet kan is 80/443, en 443 DOH blokkeert op basis van IP lijst naar DOH providers

[Voor 9% gewijzigd door crypt0rr op 18-08-2021 10:16]

AdGuard Home

Donstil schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

Ja het is niet echt voor ons bedoelt denk ik, hier staat het inmiddels ook uit.

PiHole en dan mijn Firewall als Recursive DNS server heeft voor mij wel de voorkeur, in theorie zien ze dan wel je WAN IP maar dat heb ik liever dan dat ze mijn WAN IP niet zien (Via Private relay) en allemaal tracking reclames kunnen injecteren :P

Onderweg heb ik een VPN naar huis om bovenstaande weer te kunnen gebruiken, als je dat niet hebt kan het daar misschien wel interessant zijn.
Ik ben benieuwd waarom Apple niet gelijk de adds blockt op het DNS. Kleine moeite voor ze, groot resultaat. Maar wellicht dat ze dan teveel oorlog krijgen met de addbedrijven of ze zelfs ergens te vriend moeten houden....
Dennisdn schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:14:
[...]

Ik ben benieuwd waarom Apple niet gelijk de adds blockt op het DNS. Kleine moeite voor ze, groot resultaat. Maar wellicht dat ze dan teveel oorlog krijgen met de addbedrijven of ze zelfs ergens te vriend moeten houden....
Ergens hoop ik ook weer niet dat dit de volgende stap gaat zijn, als een dergelijk grote speler adds op DNS niveau gaat blokkeren komt er veel sneller een antwoord op dan we nu zien met PIhole/Adguard en AdBlockers.

Donstil schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:22:
[...]

Ergens hoop ik ook weer niet dat dit de volgende stap gaat zijn, als een dergelijk grote speler adds op DNS niveau gaat blokkeren komt er veel sneller een antwoord op dan we nu zien met PIhole/Adguard en AdBlockers.
Ja dat is wel een goede, en ik besef net dat ik ook wel eens “last” heb van de addblockers. Bijvoorbeeld bij het updaten van Samsung TV moet ik het er even tussenuit halen. Dat is dan op routerniveau maar on-device zullen zulke dingen ook wel voorkomen. Daar kan je een niet-tweaker ook weer niet mee opzadelen.
Dennisdn schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Ja dat is wel een goede, en ik besef net dat ik ook wel eens “last” heb van de addblockers. Bijvoorbeeld bij het updaten van Samsung TV moet ik het er even tussenuit halen. Dat is dan op routerniveau maar on-device zullen zulke dingen ook wel voorkomen. Daar kan je een niet-tweaker ook weer niet mee opzadelen.
Ja precies, met volledige block (zoals een goed ingestelde PiHole/Adguard) geeft dat net te veel hinder voor de normale gebruiker denk ik. Lees: Mijn vrouw vind het ook irritant :P

Donstil schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:45:
[...]

Ja precies, met volledige block (zoals een goed ingestelde PiHole/Adguard) geeft dat net te veel hinder voor de normale gebruiker denk ik. Lees: Mijn vrouw vind het ook irritant :P
Hier klaagt er één elke dag vanwege een spelletje waarbij ze een paar reclame-filmpjes moet kijken voor een paar bonuspunten ofzoiets >:)
Dennisdn schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

Hier klaagt er één elke dag vanwege een spelletje waarbij ze een paar reclame-filmpjes moet kijken voor een paar bonuspunten ofzoiets >:)
Hahah heerlijk herkenbaar idd :P

Die discussie beantwoordt m’n vraag of je naast WiFi ook een VPN kan whitelisten. Nee dus. :P Dat vind ik erg vreemd, al helemaal gelet op zakelijke toepassingen. Tenzij dit wellicht in het VPN profiel gezet kan worden. (Wat me daar ook opvalt, is dat in iOS 15 de gebruiker On-Demand kan overrulen, zelfs als het profiel dat wenst te forceren.)

Denk dat ik maar feedback inschiet naar Apple dat VPN’s ook uitgezonderd moeten kunnen worden van Private Relay, wellicht doen ze er iets mee.

Wat trouwens ook enorm vaag blijft voor mij is wat die functie “Verberg IP” nou precies doet in Mail. De beschrijving erboven slaat enkel op de situatie als je die toggle “Bescherm activiteiten in Mail” aanzet. “Blokkeer extern materiaal” had ik al aanstaan en die is wat mij betreft vele malen beter dan die bescherm functie; immers krijgen mailers via die laatste functie iig te weten dat de mail kennelijk wel is aangekomen, terwijl dat nu met “Blokker extern materiaal” niet het geval is. Maar wat die “Verberg IP”-toggle nou precies doet en onder welke omstandigheden het wel/niet iets doet als je “Bescherm activiteiten” uit hebt staan is mij wat onduidelijk. :P Ik denk dat ik hem maar uitzet, ook omdat anders wederom hier waarschijnlijk ook de PiHole en pfsense geen effect meer hebben op Mail.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

WhatsappHack schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:49:
Die discussie beantwoordt m’n vraag of je naast WiFi ook een VPN kan whitelisten. Nee dus. :P Dat vind ik erg vreemd, al helemaal gelet op zakelijke toepassingen. Tenzij dit wellicht in het VPN profiel gezet kan worden. (Wat me daar ook opvalt, is dat in iOS 15 de gebruiker On-Demand kan overrulen, zelfs als het profiel dat wenst te forceren.)

Denk dat ik maar feedback inschiet naar Apple dat VPN’s ook uitgezonderd moeten kunnen worden van Private Relay, wellicht doen ze er iets mee.
Maar wat wil je aan de VPN tunnel whitelisten dan?
Dat regel je al in je VPN Profiel. Als in Split tunneling Aan/uit.

Uit als je alles via VPN wilt (in geval van DNS, pihole, etc), aan als je alleen lan zaken moet bereiken.
In geval van optie 1 heeft Private Relay er niets meer mee van doen, want je gaat via je VPN server naar buiten. In geval van optie 2 pas je de private relay settings aan op het netwerk waar je op dat moment op zit.

WhatsappHack schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:49:

Wat trouwens ook enorm vaag blijft voor mij is wat die functie “Verberg IP” nou precies doet in Mail. De beschrijving erboven slaat enkel op de situatie als je die toggle “Bescherm activiteiten in Mail” aanzet. “Blokkeer extern materiaal” had ik al aanstaan en die is wat mij betreft vele malen beter dan die bescherm functie; immers krijgen mailers via die laatste functie iig te weten dat de mail kennelijk wel is aangekomen, terwijl dat nu met “Blokker extern materiaal” niet het geval is. Maar wat die “Verberg IP”-toggle nou precies doet en onder welke omstandigheden het wel/niet iets doet als je “Bescherm activiteiten” uit hebt staan is mij wat onduidelijk. :P Ik denk dat ik hem maar uitzet, ook omdat anders wederom hier waarschijnlijk ook de PiHole en pfsense geen effect meer hebben op Mail.
Ik heb nog geen headers bekeken maar ik verwacht (of neem aan) dat met 'verberg IP' je ip niet in de header staat.

Donstil schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:48:
[...]

Maar wat wil je aan de VPN tunnel whitelisten dan?
Dat regel je al in je VPN Profiel. Als in Split tunneling Aan/uit.

Uit als je alles via VPN wilt (in geval van DNS, pihole, etc), aan als je alleen lan zaken moet bereiken.
In geval van optie 1 heeft Private Relay er niets meer mee van doen, want je gaat via je VPN server naar buiten. In geval van optie 2 pas je de private relay settings aan op het netwerk waar je op dat moment op zit.
Nee dat is te breed. Het doel van de VPN whitelisten is dat als die actief is Private Relay zich afzijdig houdt. Als de VPN uitstaat en/of je zit niet op een goedgekeurd WiFi-netwerk: dán mag private relay aan. Anders zit je met het probleem dat als je van huis/werk weggaat en je VPN schakelt in, dat je alsnog niets hebt aan PiHole/pfSense omdat Private Relay zich ermee bemoeit en dit omzeilt; en mogelijk vanuit de browser lokale zaken niet te benaderen zijn.

Mijn doel is dus dat Private Relay uitstaat als deze verbonden is met het thuisnetwerk; of dit nou WiFi of VPN is doet er niet toe. Dat gaat alleen niet, gezien je enkel WiFi netwerken lijkt te kunnen uitzonderen. Als ik PR dan aan heb, werkt op 5G m’n VPN dus niet meer zoals bedoeld. PR moet louter een soort last resort zijn voor als er a.) een onbekend (WiFi-)netwerk verbonden is en daarnaast conditie b.) VPN is inactief beiden worden gematcht.

Natuurlijk kan dit handmatig, maar dat is bijzonder omslachtig en ook erg lastig in corporate environments.

[Voor 20% gewijzigd door WhatsappHack op 18-08-2021 15:41]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

WhatsappHack schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:37:
[...]

Nee dat is te breed. Het doel van de VPN whitelisten is dat als die actief is Private Relay zich afzijdig houdt. Als de VPN uitstaat en/of je zit niet op een goedgekeurd WiFi-netwerk: dán mag private relay aan. Anders zit je met het probleem dat als je van huis/werk weggaat en je VPN schakelt in, dat je alsnog niets hebt aan PiHole/pfSense omdat Private Relay zich ermee bemoeit en dit omzeilt; en mogelijk vanuit de browser lokale zaken niet te benaderen zijn.

Mijn doel is dus dat Private Relay uitstaat als deze verbonden is met het thuisnetwerk; of dit nou WiFi of VPN is doet er niet toe. Dat gaat alleen niet, gezien je enkel WiFi netwerken lijkt te kunnen uitzonderen.

Natuurlijk kan dit handmatig, maar dat is bijzonder omslachtig en ook erg lastig in corporate environments.
Als ik Private relay aan heb staan en op 5g zit loopt mijn verkeer via Private relay.
Zet ik dan VPN aan (zonder splittunneling) dan gaat het verkeer via de VPN verbinding en heeft Private Relay er niets meer mee van doen (want geen splittunneling).

Donstil schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:51:
[...]

Ik heb nog geen headers bekeken maar ik verwacht (of neem aan) dat met 'verberg IP' je ip niet in de header staat.
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar dat regelt de uitgaande mailserver. Het kan natuurlijk zo zijn dat Apple de verbinding met die server dan via proxies laat verlopen. Ik zal zo eens kijken of dat het geval is. :)

WhatsappHack schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:47:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar dat regelt de uitgaande mailserver. Het kan natuurlijk zo zijn dat Apple de verbinding met die server dan via proxies laat verlopen. Ik zal zo eens kijken of dat het geval is. :)
Kan ook al wel op client niveau niet meegegeven worden dacht ik. Of in het geval van iCloud mail halen ze het uit de header binnen de mail server.

Donstil schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:44:
[...]

Als ik Private relay aan heb staan en op 5g zit loopt mijn verkeer via Private relay.
Zet ik dan VPN aan (zonder splittunneling) dan gaat het verkeer via de VPN verbinding en heeft Private Relay er niets meer mee van doen (want geen splittunneling).
Sure? Want als ik t zo bekijk lijkt PR de VPN enkel als extra hop te zien, maar terminate het verkeer alsnog via de egress proxy van Apple met PR ingeschakeld. Hij maakt dus weliswaar netjes gebruik van de VPN en stuurt al het verkeer er overheen, maar PR doet alsnog z’n ding in Safari want geen match met whitelisted netwerk.

Maar wellicht heeft de auteur van t artikel dat ik las dat dan verkeerd begrepen of fout geconfigureerd, ik zal voor de lol ff een maandje iCloud+ afsluiten en er eens naar kijken hoe ‘t zit. In principe heb ik PR niet nodig dankzij de VPN, maar aan de andere kant is t wel handig als back-up.

Trouwens. Die functie om je mailadressen te verbergen hé. Als je dan iCloud+ opzegt, werken al die forwarders dan niet meer? Want dan ga ik dat nooit, maar dan ook nooit, gebruiken. :+

WhatsappHack schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Sure? Want als ik t zo bekijk lijkt PR de VPN enkel als extra hop te zien, maar terminate het verkeer alsnog via de egress proxy van Apple met PR ingeschakeld. Hij maakt dus weliswaar netjes gebruik van de VPN en stuurt al het verkeer er overheen, maar PR doet alsnog z’n ding want geen match met whitelisted netwerk.

Maar wellicht heeft de auteur van t artikel dat ik las dat dan verkeerd begrepen of fout geconfigureerd, ik zal voor de lol ff een maandje iCloud+ afsluiten en er eens naar kijken hoe ‘t zit. In principe heb ik PR niet nodig dankzij de VPN, maar aan de andere kant is t wel handig als back-up.

Trouwens. Die functie om je mailadressen te verbergen hé. Als je dan iCloud+ opzegt, werken al die forwarders dan niet meer? Want dan ga ik dat nooit, maar dan ook nooit, gebruiken. :+
Yep Sure. Althans zo werkt het hier.

- iPhone op 5G > WireGurard VPN > Test > IP Van thuis, Geen Adds en geen DNS Leak.
- iPhone op 5G > WireGurard VPN uit > Test > Ip van Akamaitechnologies.com, met adds

Ik heb PR ook als back-up aan staan en voor mijn Wifi netwerk uit. Binnen mijn VPN Client heb ik dan gezegd "Altijd aan behalve op Wifi netwerk van thuis". Mocht WireGuard dan failen (wat met de beta's natuurlijk wel eens kan) heb ik PR.

Dat laatste durf ik niet te zeggen, ik heb een domein met CatchAll i.p.v. "Hide my mail", dan heb ik hetzelfde maar er inkomend toch iets meer grip op.

Donstil schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:02:
[...]

Yep Sure. Althans zo werkt het hier.

- iPhone op 5G > WireGurard VPN > Test > IP Van thuis, Geen Adds en geen DNS Leak.
- iPhone op 5G > WireGurard VPN uit > Test > Ip van Akamaitechnologies.com, met adds

Ik heb PR ook als back-up aan staan en voor mijn Wifi netwerk uit. Binnen mijn VPN Client heb ik dan gezegd "Altijd aan behalve op Wifi netwerk van thuis". Mocht WireGuard dan failen (wat met de beta's natuurlijk wel eens kan) heb ik PR.
Yup, grotendeels soortgelijke configuratie hier (IKEv2, always-on tenzij op thuis WiFi). Dan moet het goedkomen met PR als back-up; thanks!
Dat laatste durf ik niet te zeggen, ik heb een domein met CatchAll i.p.v. "Hide my mail", dan heb ik hetzelfde maar er inkomend toch iets meer grip op.
Haha, ja dat gebruik ik dus ook al jaren; maar heb er een beetje haat-liefde verhouding mee. Aan de ene kant heel handig en vooral als je lazy alles accepteert. Aan de andere kant komt er ook wel eens troep binnen van toko's die van alles voor de @ proberen te zetten. M'n spamfilter is bijzonder effectief om het overgrote merendeel eruit te halen, maar helemaal waterdicht is het niet. Ik zat te overwegen om catch-all uit te zetten en dan simpelweg voor elk emailadres een alias aan te maken die forward naar de hoofd mailbox (evt via een scriptje dat met opdrachten via SSH werkt om het aan te maken, ik bedoel... :P). Dat werkt een stuk meer in dezelfde richting als dat iCloud-verhaal; alleen dan met je eigen domein. (Je kan trouwens ook je eigen domein toevoegen aan iCloud, maar daar heb ik dan weer privacytechnisch geen trek in.) Het is wel meer werk... Alternatief kan ik dus die alias functie van iCloud gaan gebruiken voor de "wegwerp" zaken en enkel m'n catch-all voor de meer pemanentere zaken blijven inzetten (werk, banken, wat social media, etc.).

Afijn, even over nadenken en eens kijken hoe het a.) werkt en b.) wat er gebeurt als je iCloud+ weer opzegt. :P Al is het in die hybride vorm, dus enkel gebruiken voor "wegwerp" zaken (eg: een webshop waar je vervolgens toch nooit meer iets bestelt of een site waar je eenmalig iets wil doen), niet zo heel boeiend als de aliassen weer stoppen met werken als je iCloud+ opzegt... Immers blijft het belangrijke dan buiten schot en zit je niet met je vendor lock-in vast aan een subscription waar je niet meer makkelijk onderuit kan zonder heul veul werk te verzetten en overal je gegevens te updaten.

WhatsappHack schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:48:
[...]

Yup, grotendeels soortgelijke configuratie hier (IKEv2, always-on tenzij op thuis WiFi). Dan moet het goedkomen met PR als back-up; thanks!

[...]

Haha, ja dat gebruik ik dus ook al jaren; maar heb er een beetje haat-liefde verhouding mee. Aan de ene kant heel handig en vooral als je lazy alles accepteert. Aan de andere kant komt er ook wel eens troep binnen van toko's die van alles voor de @ proberen te zetten. M'n spamfilter is bijzonder effectief om het overgrote merendeel eruit te halen, maar helemaal waterdicht is het niet. Ik zat te overwegen om catch-all uit te zetten en dan simpelweg voor elk emailadres een alias aan te maken die forward naar de hoofd mailbox (evt via een scriptje dat met opdrachten via SSH werkt om het aan te maken, ik bedoel... :P). Dat werkt een stuk meer in dezelfde richting als dat iCloud-verhaal; alleen dan met je eigen domein. (Je kan trouwens ook je eigen domein toevoegen aan iCloud, maar daar heb ik dan weer privacytechnisch geen trek in.) Het is wel meer werk... Alternatief kan ik dus die alias functie van iCloud gaan gebruiken voor de "wegwerp" zaken en enkel m'n catch-all voor de meer pemanentere zaken blijven inzetten (werk, banken, wat social media, etc.).

Afijn, even over nadenken en eens kijken hoe het a.) werkt en b.) wat er gebeurt als je iCloud+ weer opzegt. :P Al is het in die hybride vorm, dus enkel gebruiken voor "wegwerp" zaken (eg: een webshop waar je vervolgens toch nooit meer iets bestelt of een site waar je eenmalig iets wil doen), niet zo heel boeiend als de aliassen weer stoppen met werken als je iCloud+ opzegt... Immers blijft het belangrijke dan buiten schot en zit je niet met je vendor lock-in vast aan een subscription waar je niet meer makkelijk onderuit kan zonder heul veul werk te verzetten en overal je gegevens te updaten.
Haha ja herkenbaar. Ik vind niet naar buiten kunnen mailen met aliassen ook altijd even handig maar oké.

Dat van iCloud vroeg ik mij laatst dus af (ook hier dacht ik). Ik had toen begrepen dat het nog niet kon om je eigen domein toe te voegen. Daar wil ik opzich wel naar kijken want de kans dat ik snel bij Apple weg ga schat ik niet zo heel groot. En anders is een recordje zo weer aangepast.

Edit: ooh ik zie dat het naar iCloud+ komt idd.
Toch eens naar kijken als het live is.

[Voor 4% gewijzigd door Donstil op 18-08-2021 17:57]

Donstil schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:49:
[...]
Kan ook al wel op client niveau niet meegegeven worden dacht ik. Of in het geval van iCloud mail halen ze het uit de header binnen de mail server.
In principe niet, vanwege de RFC's zet (vrijwel) alle gangbare mailserver-software dat standaard in de headers simpelweg op basis van het IP waarmee je verbindt. Dat moet je specifiek uitschakelen, maar technisch gezien voldoe je dan niet meer aan RFC 5321. (Je kan ook gewoon de headers aanpassen en een IP erin zetten trouwens, dan voldoe je in principe wel. :+). Maar volgens mij is er geen haan meer die er naar kraait, zeker niet gezien de Google's en Microsoft's van de wereld het al geruime tijd niet meer meesturen en bijvoorbeeld webmail clients zoals RoundCube het ook strippen en zorgen dat de mailserver je echte IP niet kan zien. Bij een client als Thunderbird, Mail.app, etc. gaat dat niet zonder proxy. Afijn.

Ik heb ff gekeken, de functie om je IP-adres te verbergen verandert inderdaad niets aan de headers; dus de Mail client op je iPhone zal het verkeer naar de mailserver niet over een proxy duwen. Ik moet even kijken of dat wél gebeurt als je ervoor kiest om afbeeldingen in een bepaalde e-mail toch te laden; dat ie dan dus die afbeeldingen wél binnenhaalt via een proxy. Ik ben benieuwd of als je dit dus handmatig doet met die "Verberg IP" ingeschakeld, dat ie dan alsnog dat verkeer over de proxy heenknalt. Zo neen... Dan weet ik echt niet waar die toggle voor dient en kan ik niets anders verzinnen. :+ :P

[Voor 45% gewijzigd door WhatsappHack op 18-08-2021 18:00]

WayLikeMark schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:36:
[...]

Je kan eventueel ook terug naar de oude weergave. Bij instellingen - safari - kun je kiezen
Dit heb ik gedaan. Heeeeeerlijk :P

Apple Releases New Public Betas of iOS 15 and iPadOS 15

[Voor 44% gewijzigd door Donstil op 18-08-2021 19:48]

• MartijnMartijn
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:54
Donstil schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:46:
[...]

Dit heb ik gedaan. Heeeeeerlijk :P
Haha! De nieuwe Safari layout vind ik juist enorm prettig. Hoef je niet tenminste niet meer zo te ‘stekken’. Zelfs met de 12 Mini is dat fijn!
MartijnMartijn schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:35:
[...]

Haha! De nieuwe Safari layout vind ik juist enorm prettig. Hoef je niet tenminste niet meer zo te ‘stekken’. Zelfs met de 12 Mini is dat fijn!
Je weet wat ze zeggen van mannen met grote handen hè…

spoiler:
Die kunnen overal makkelijker bij

• UninPro
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20-09 21:17
Hoe krijg ik een “Wallet” toegangskaar van een museum weer verwijderd? Super hip dat ik dit kon gebruiken. Maar nu is het mooi geweest en krijg ik met geen mogelijkheid deze tickets uit mijn kaarten wallet. Een bug? Ben er op iOS14 niet in aanraking mee geweest.
Beta 6 vs Beta 5 Safari is echt een verademing. Veel beter zo, makkelijker in gebruik. :)
… Maar denk toch dat ik hem ook mooi terugzet naar hoe t in 14 was :P Die tabbar in landscape is ook wel hip.

[Voor 39% gewijzigd door WhatsappHack op 19-08-2021 05:47]

UninPro schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:58:
Hoe krijg ik een “Wallet” toegangskaar van een museum weer verwijderd? Super hip dat ik dit kon gebruiken. Maar nu is het mooi geweest en krijg ik met geen mogelijkheid deze tickets uit mijn kaarten wallet. Een bug? Ben er op iOS14 niet in aanraking mee geweest.
Wallet-app openen (dus echt de app en niet shortcut zijknop of controlcenter). Dan kan je de pas selecteren, verschijnt er een rondje met 3 puntjes en daarna druk je op “Verwijder Kaart”.

[Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 19-08-2021 07:21]

Zojuist de nieuwe PB geinstalleerd. Ging verder prima, maar waar ik mij bij élke update aan erger.....
Ik gebruik geen Siri, en zeker niet de "Hey Siri" omdat ie dan de hele dag op de gekste momenten iets heeft gehoord en vraagt "Que?"

Dit zijn steeds 10 handelingen die ik na een update verplicht door moet:

1) Siri
2) Configureer later in instellingen
3) Ga Door
4) Veeg omhoog
5) Op zich klaar, maar dan staat er bij Instellingen een rood icoontje (Configuratie afronden), kan mijn brein niet tegen
6) Voltooi iPhone-configuratie
7) Configureer Siri
8 ) Configureer later in instellingen
9) Ga Door
10) Eindelijk klaar

Vet irritant.
Sowieso is dat “hey Siri” wat steeds aan gaat na een update super irritant.

• Nicj56
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21-09 12:39
Dennisdn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 07:39:
Zojuist de nieuwe PB geinstalleerd. Ging verder prima, maar waar ik mij bij élke update aan erger.....
Ik gebruik geen Siri, en zeker niet de "Hey Siri" omdat ie dan de hele dag op de gekste momenten iets heeft gehoord en vraagt "Que?"

Dit zijn steeds 10 handelingen die ik na een update verplicht door moet:

1) Siri
2) Configureer later in instellingen
3) Ga Door
4) Veeg omhoog
5) Op zich klaar, maar dan staat er bij Instellingen een rood icoontje (Configuratie afronden), kan mijn brein niet tegen
6) Voltooi iPhone-configuratie
7) Configureer Siri
8 ) Configureer later in instellingen
9) Ga Door
10) Eindelijk klaar

Vet irritant.
Hier geen last van, overigens wel de optie aan, maar Siri begint nooit uit zijn eigen tegen mij te praten.

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 8 Plus 64GB

Nicj56 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:39:
[...]

Hier geen last van, overigens wel de optie aan, maar Siri begint nooit uit zijn eigen tegen mij te praten.
Bijzonder, als ik alleen al zie hoe vaak dat bij collega's gebeurt tijdens een vergadering.... of zelfs tijdens talkshows aan tafel...

• crypt0rr
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 09:21
Hm sinds beta 6 issues met diverse apps welke direct sluiten na poging tot starten. Waaronder Twitter, Bitwarden en Reddit. Na een reboot werken ze 1 of 2 keer en dan is het weer gedaan..

AdGuard Home

• Patrick
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 08:03
Bitwarden had dit probleem wel op Beta 5, bij 6 niet meer bij mij. Reddit op beide versies geen enkel probleem.

Safari op Beta 6 met de balk etc onderin is wat mij betreft helemaal goed. Voelt ook een stukje sneller.

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 00:34

AntonyterHorst

www.prosimrig.eu

Dennisdn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:52:
[...]

Bijzonder, als ik alleen al zie hoe vaak dat bij collega's gebeurt tijdens een vergadering.... of zelfs tijdens talkshows aan tafel...
Vroeger zag ik het nog vaak gebeuren, maar sinds de 11 Pro eigenlijk vrijwel geen last meer van gehad. Wellicht dat het leert op de achtergrond.

Check onze Beursplein Discord: https://discord.gg/CkvyBNcm

• Pierre_nr1
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:12
crypt0rr schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:59:
Hm sinds beta 6 issues met diverse apps welke direct sluiten na poging tot starten. Waaronder Twitter, Bitwarden en Reddit. Na een reboot werken ze 1 of 2 keer en dan is het weer gedaan..
Zelfde hier, maar was bij mij ook al op beta5 aanwezig. Zojuist weer een feedback gegeven hierover.

• Worker123
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 16-09 21:57
Heeft wellicht iemand last van dat Live Text niet meer werkt op beta 6?

De settings zijn ook niet aanwezig in de camera settings. Ik heb een engels keyboard als 2e toegevoegd.

Het heeft trouwens eerder wel gewerkt..

• alexhooven
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 08:21
Worker123 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:53:
Heeft wellicht iemand last van dat Live Text niet meer werkt op beta 6?

De settings zijn ook niet aanwezig in de camera settings. Ik heb een engels keyboard als 2e toegevoegd.

Het heeft trouwens eerder wel gewerkt..
Ik zie in de camera settings live text staan en deze werkt hier prima op BETA 6

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro.

• Nicj56
Heeft iemand al visual look-up aan de gang?

• --Christiaan--
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 16:41
Ik ben toch wel ernstig verbaasd over het ontbreken van de voor mij belangrijkste functie van Focus (voorheen DND). Je kan nu niet meer tijdens het gebruiken van je telefoon, als je in een Focus zit, meldingen binnenkrijgen als je deze apps niet hebt geaccepteerd. Probleem daarbij is: dan komen de meldingen ook door als je telefoon locked is.

Ik gebruik al jaren DND op de volgende manier: telefoon licht niet op / trilt niet als het scherm locked is, alle belletjes komen door, en als ik op de telefoon bezig ben krijg ik wel gewoon notificaties binnen. Dat kan met iOS15 gek genoeg niet meer. Hierdoor heb ik al een aantal belangrijke berichtjes gemist tijdens het gebruik van de telefoon met als gevolg dat ik nu helemaal geen DND/Focus meer aanheb en gek wordt dat dat ding de hele tijd in m'n zak loopt te trillen. In vorige iOS-versies was dit een optie: Toon meldingen als scherm unlocked is, maar die is er al 6 beta's niet meer dus ik vrees hiervoor... Meer mensen last van?

Tevens een andere vraag: met de nieuwste beta kan ik nergens meer de optie "Herlaad zonder materiaalblokkeringen" meer vinden, om een site zonder adblocker te laden. Iemand die weten te vinden?

[Voor 9% gewijzigd door --Christiaan-- op 19-08-2021 14:46]

• Harm
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
--Christiaan-- schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:45:
Tevens een andere vraag: met de nieuwste beta kan ik nergens meer de optie "Herlaad zonder materiaalblokkeringen" meer vinden, om een site zonder adblocker te laden. Iemand die weten te vinden?
Tik op de Aa-knop en kies “Turn off Content Blockers”.

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 07:20
Dennisdn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:52:
[...]

Scherm naar beneden leggen!!

Bing

bing69 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:21:
[...]

Scherm naar beneden leggen!!
Dat kunstje leer ik m’n (vooral oudere) collega’s heus niet, bij ons is de ongeschreven, doch zeer serieuze regel: wiens telefoon geluid maakt moet trakteren…. :9

[Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 19-08-2021 15:34]

• Worker123
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 16-09 21:57
alexhooven schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:22:
[...]

Ik zie in de camera settings live text staan en deze werkt hier prima op BETA 6
Opgelost door in Settings > Algemeen > Taal en regio Live text aan te zetten.
--Christiaan-- schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:45:
Ik ben toch wel ernstig verbaasd over het ontbreken van de voor mij belangrijkste functie van Focus (voorheen DND). Je kan nu niet meer tijdens het gebruiken van je telefoon, als je in een Focus zit, meldingen binnenkrijgen als je deze apps niet hebt geaccepteerd. Probleem daarbij is: dan komen de meldingen ook door als je telefoon locked is.

Ik gebruik al jaren DND op de volgende manier: telefoon licht niet op / trilt niet als het scherm locked is, alle belletjes komen door, en als ik op de telefoon bezig ben krijg ik wel gewoon notificaties binnen. Dat kan met iOS15 gek genoeg niet meer. Hierdoor heb ik al een aantal belangrijke berichtjes gemist tijdens het gebruik van de telefoon met als gevolg dat ik nu helemaal geen DND/Focus meer aanheb en gek wordt dat dat ding de hele tijd in m'n zak loopt te trillen. In vorige iOS-versies was dit een optie: Toon meldingen als scherm unlocked is, maar die is er al 6 beta's niet meer dus ik vrees hiervoor... Meer mensen last van?

Misschien snap ik je verkeerd, maar je kan toch gewoon:
Instellingen -> Focus -> <profiel, eg: Niet storen> -> Toegangsscherm -> [TO] "Toon stilgehouden meldingen op toegangsscherm"?

• alexhooven
  • Laatst online: 08:21
Worker123 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:41:
[...]

Opgelost door in Settings > Algemeen > Taal en regio Live text aan te zetten.
Rare plek voor deze setting trouwens.

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro.

• --Christiaan--
  • Laatst online: 20-09 16:41
WhatsappHack schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:07:
[...]

Misschien snap ik je verkeerd, maar je kan toch gewoon:
Instellingen -> Focus -> <profiel, eg: Niet storen> -> Toegangsscherm -> [TO] "Toon stilgehouden meldingen op toegangsscherm"?
Klopt, maar dan komen ze op het toegangsscherm, en zie je het dus pas weer als je de telefoon de volgende keer lonkt en unlockt, en niet meteen door op het moment dat je de telefoon gebruikt. Dus gewoon de normale notificatie zoals als je niet in focus bent, bovenin je scherm.
Harm schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:51:
[...]

Tik op de Aa-knop en kies “Turn off Content Blockers”.
Dank! Voorheen zat dit onder de (veel logischere) long press op de herlaadknop.

[Voor 18% gewijzigd door --Christiaan-- op 19-08-2021 19:52]

• Nicj56
alexhooven schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:47:
[...]

Rare plek voor deze setting trouwens.
Tevens ook heel flauw maar, er komt wel een prompt dat het alleen een bepaald aantal selectieve talen beschikbaar is, en dus wederom alles behalve Nederlands.

• xoniq
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21-09 19:09
Dennisdn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:33:
[...]

Dat kunstje leer ik m’n (vooral oudere) collega’s heus niet, bij ons is de ongeschreven, doch zeer serieuze regel: wiens telefoon geluid maakt moet trakteren…. :9
En die van jouw ligt zeker 8 uren met het scherm dus naar beneden :+

iPhone 12 128GB |  MacBook Air M1 | Mazda CX-30 (2020)

• bing69
  • Registratie: december 2000
xoniq schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:42:
[...]

En die van jouw ligt zeker 8 uren met het scherm dus naar beneden :+
en nog langer ook, maar ik gebruik een Apple Watch ;-0

Bing

Ik vind niet dat predictive text en autocorrect zijn verbeterd. :P Stuk agressiever geworden. Maar waar ik echt knettergek van word is dat dit triggered als je enkel op het scherm tikt. In apps met dynamische zoekfuncties word je daar he-le-maal gestoord van. Dan zoek je wat je wil hebben met een paar letters en wil je op t resultaat tikken, maar zodra je dat doet auto-correct ie het opeens naar de suggestie. Weg zoekresultaat. :+ Ik hoop heel erg dat dit een bug is en niet de nieuwe manier van functioneren :D

[Voor 8% gewijzigd door WhatsappHack op 21-08-2021 03:01]

• robbinonline
  • Registratie: september 2007
  • Nu online

robbinonline

http://goo.gl/OKn06A

Oei er zit een serieuze bug in Beta 5 en 6. Al 2x is nu spontaan de Sim veranderd voor mobiele data. Ik heb een duo sim in mijn iPhone en 1 is prepaid de andere is mijn abonnement. Zondag vorige week een gister is spontaan de sim veranderd welke gebruikt mag worden voor data (resultaat 80 beltegoed weg).

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• Of-Aaargh
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 08:57
robbinonline schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:23:
Oei er zit een serieuze bug in Beta 5 en 6. Al 2x is nu spontaan de Sim veranderd voor mobiele data. Ik heb een duo sim in mijn iPhone en 1 is prepaid de andere is mijn abonnement. Zondag vorige week een gister is spontaan de sim veranderd welke gebruikt mag worden voor data (resultaat 80 beltegoed weg).
Ik heb ook twee sims (e-sim KPN, e-sim Simyo), kan dit probleem niet herkennen of reproduceren. Dus als ik het goed begrijp is in instellingen - Mobiel netwerk - Mobiele data de instelling spontaan gewijzigd? Heb je wel 'Sta schakelen tussen mobiele data toe' uit staan?
Ik heb overigens in de instellingen van de Simyo app wel mobiele data uitgezet, om dit soort ongelukjes te voorkomen. Maar ik weet niet of dit bij andere prepaid aanbieders ook kan.

• robbinonline
  • Registratie: september 2007
  • Nu online

robbinonline

http://goo.gl/OKn06A

Of-Aaargh schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:39:
[...]

Ik heb ook twee sims (e-sim KPN, e-sim Simyo), kan dit probleem niet herkennen of reproduceren. Dus als ik het goed begrijp is in instellingen - Mobiel netwerk - Mobiele data de instelling spontaan gewijzigd? Heb je wel 'Sta schakelen tussen mobiele data toe' uit staan?
Ik heb overigens in de instellingen van de Simyo app wel mobiele data uitgezet, om dit soort ongelukjes te voorkomen. Maar ik weet niet of dit bij andere prepaid aanbieders ook kan.
Het is hier ook pas 2x op random momenten gebeurd.
Ja dat staat uit. Heb het probleem bij Apple aangemeld.

15-08-21 om 17:03
19-08-21 om 21:39

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• j.tol41
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18-09 16:33
Ziggo Go app geeft nog problemen.

• Nicj56
j.tol41 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:35:
Wachten tot ze die app iOS 15 / iPadOS 15 geschikt gaan maken ben ik bang

• La1974
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08:00
Bij mij niet.

• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

iOS 15 autocorrect snapt nog steeds niet de naam van m’n eigen vrouw 🤨

• m_a_rnix
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 08:02
kamerplant schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:45:
iOS 15 autocorrect snapt nog steeds niet de naam van m’n eigen vrouw 🤨
Staat ze wel met die naam in je contacten? In principe zou elke naam in de contacten moeten worden toegevoegd.

https://www.smh.com.au/te...lone-20191128-p53eus.html
Grote kans dat het aan de app ligt, zoals wel vaker het geval is

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Pukson
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:19
Beta 6, man spijt dat ik ge-update heb. Safari ziet er echt niet uit meer. Lijkt veel meer ruimte in te nemen. Safari in beta 5 vond ik top. Nu heb ik een witte bar beneden en boven.

ohja en Genshin Impact en Call of duty werken niet meer. Bij laden van de game sluit die geforceerd af, en kom ik weer op m’n beginscherm.

Add me op Stadia: Gloogle

• RayenM
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 08:22
Hackus schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:28:
[...]

Grote kans dat het aan de app ligt, zoals wel vaker het geval is
Hier sinds beta 6 ook kijkproblemen. Geen beeld en wanneer ik naar mijn profiel wil om uit- en in te loggen sluit de app geforceerd.
Nu TV anywhere van T-Mobile in gebruik, die werkt wel gewoon prima.

• SureshR
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20-09 10:30
robbinonline schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:23:
Hetzelfde probleem had ik hier. Ik kwam erachter omdat ik buiten de deur ineens geen internet meer had. Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat het mobiele internet op mijn e-sim stond, waarop ik (gelukkig) bij de provider heb ingesteld dat er geen dataverbinding gemaakt mag worden. Vreemd is het echter wel, dat hij zomaar lijkt over te schakelen op een andere sim voor internet.
Pukson schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:26:
Beta 6, man spijt dat ik ge-update heb. Safari ziet er echt niet uit meer. Lijkt veel meer ruimte in te nemen. Safari in beta 5 vond ik top. Nu heb ik een witte bar beneden en boven.

ohja en Genshin Impact en Call of duty werken niet meer. Bij laden van de game sluit die geforceerd af, en kom ik weer op m’n beginscherm.
Ik moest er een dagje aan wennen, maar vind het nu eigenlijk wel fijn dat die balk onder zit voor één-hand-bediening. Nu moeten ze alleen nog wat aan het witte vlak bovenaan doen inderdaad. Maar je kunt de balk ook terug naar boven verhuizen in de instellingen.
Moet eerlijk zeggen dat ik bijna nooit een browser gebruik op iPhone, alleen op iPad(pro cel) die naast me ligt in de auto. Wat ik daar vervelend vind, is de zoekopdracht zeg maar die ineens onder vergroot met en je amper kunt wijzigen als je een naam fout typt. Dan begint ie te flippen/flikkeren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ZiSE
  • Nu online
Custom domain naam nu beschikbaar in “hide my email”. Ik krijg nog geen verificatie e-mail binnen op het moment.

https://9to5mac.com/2021/...o-use-them/#disqus_thread
ZiSE schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:35:
Custom domain naam nu beschikbaar in “hide my email”. Ik krijg nog geen verificatie e-mail binnen op het moment.

Nice, wilde het i.p.v CatchAll gaan gebruiken maar dat lijkt helaas niet of nog niet mogelijk
Jij en je gezinsleden kunnen elk 3 e-mailadressen per domein hebben.

Pukson schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:26:
Grappig, ik vind Safari in beta 6 juist eindelijk weer werkbaar en goed functionerend :P Op beta 5 en eerder was echt ruk.

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online
Beta 7 is online.

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X

Apple Seeds Seventh Betas of iOS and iPadOS 15 to Developers

build: 19A5337a 400mb-600mb

public beta volgt later op de avond (na 22u nl-tijd)

[Voor 29% gewijzigd door Hackus op 25-08-2021 19:45. Reden: iPadOS is kleiner]

• danjan2411
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 07:47
Hackus schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:38:
Apple Seeds Seventh Betas of iOS and iPadOS 15 to Developers

build: 19A5337a +- 400mb

public beta volgt later op de avond (na 22u nl-tijd)
Weet je dat zeker @Hackus , meestal is het een dag later, als je het zeker weet wacht ik er nog even op.
danjan2411 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:45:
[...]

Weet je dat zeker @Hackus , meestal is het een dag later, als je het zeker weet wacht ik er nog even op.
Lekker gaan slapen, een dag maakt ook niets uit. daar mis je niets aan :P

1e beta krijg je niet als publiek
2e beta komt vaak week na 2e Dev, en is dan de 1e pb
steeds verder op de betaś komen de pb eerder, vaak di dev, do pb. ik gok dat ie vanavond komt, maar gok wel vaker mis :)

[Voor 25% gewijzigd door Hackus op 25-08-2021 19:52]

• La1974
[...]

Public beta is er nu ook. Voorspelling klopte *O*
[...]

Als je nog wakker bent , anders kun je morgenochtend de PB meepakken 😉

• Pukson
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:19
-nvm

[Voor 98% gewijzigd door Pukson op 25-08-2021 23:07]

Add me op Stadia: Gloogle

• JoelvanDaalen
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
ZiSE schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:35:

Heb het nu werkend op één domein, je kunt de verificatie-stap overslaan en je adres later handmatig toevoegen. Had eigenlijk verwacht dat er een soort tweede, aparte mailbox bij zou komen, maar het lijkt erop dat alles simpelweg op één hoop wordt gegooid. Vergelijkbaar met een alias dus. Hou er zelf wel van dat mail een beetje gescheiden blijft, dus voorlopig is dit nog geen alternatief voor mijn simpele IMAP-mailboxen.

• iSchel
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 00:12
JoelvanDaalen schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:04:
[...]

Heb het nu werkend op één domein, je kunt de verificatie-stap overslaan en je adres later handmatig toevoegen. Had eigenlijk verwacht dat er een soort tweede, aparte mailbox bij zou komen, maar het lijkt erop dat alles simpelweg op één hoop wordt gegooid. Vergelijkbaar met een alias dus. Hou er zelf wel van dat mail een beetje gescheiden blijft, dus voorlopig is dit nog geen alternatief voor mijn simpele IMAP-mailboxen.
Hoe werkt het met eventuele andere gebruikers op je domein? Kun je die ook uitnodigen of enkel binnen je gezin?

• JoelvanDaalen
  • Nu online
iSchel schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:49:
[...]

Hoe werkt het met eventuele andere gebruikers op je domein? Kun je die ook uitnodigen of enkel binnen je gezin?
Voor zover ik kan zien heb je alleen de optie om domeinen voor jezelf aan te maken, of inderdaad voor je gezin. Je kunt vijf domeinnamen toevoegen waarbij jij en alle gezinsleden elk drie mailadressen per domeinnaam kunnen aanmaken.

Andere gebruikers toevoegen die geen onderdeel zijn van je gezin is nu (nog) niet mogelijk. Overigens lijkt deze feature wel een opmaat naar meer zakelijke functionaliteiten waarbij je wel externe gebruikers kunt toevoegen en beheren. Zou een een handige functionaliteit zijn voor (kleine) bedrijven die voornamelijk Apple-apparatuur gebruiken.

• posttoast
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:26
Toffe feature die custom domeinnamen. Alleen is het volgens mij zo dat je een e-mailadres dat je momenteel (of voorheen) als iCloud login gebruikt(e) niet als custom e-mailadres kunt toevoegen.

Stel: ik heb nu info@posttoast.nl als iCloud login, dan kan ik niet posttoast.nl als domein toevoegen en info@posttoast.nl via iCloud gaan gebruiken. Althans, zo las ik dat op MacRumors. Kan iemand dat bevestigen dan wel ontkrachten?

omniscale.nl

• vwrob
  • Laatst online: 19-09 11:58
posttoast schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:08:
Toffe feature die custom domeinnamen. Alleen is het volgens mij zo dat je een e-mailadres dat je momenteel (of voorheen) als iCloud login gebruikt(e) niet als custom e-mailadres kunt toevoegen.

Stel: ik heb nu info@posttoast.nl als iCloud login, dan kan ik niet posttoast.nl als domein toevoegen en info@posttoast.nl via iCloud gaan gebruiken. Althans, zo las ik dat op MacRumors. Kan iemand dat bevestigen dan wel ontkrachten?
Ik heb zojuist domein.tld geconfigureerd als custom iCloud domain,
waarbij user@domein.tld mijn iCloud username was daarvoor.
user@domein.tld is nu zowel mijn primaire iCloud e-mail adres,
als ook de username waarmee ik inlog in iCloud.

• wrcveen
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 21-09 19:30
Ik mis alleen een aanpassing van de afzender naam. Bij mijn zakelijke toegevoegde domein staat mijn privé naam als afzender.

• posttoast
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:26
vwrob schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:50:
[...]

Ik heb zojuist domein.tld geconfigureerd als custom iCloud domain,
waarbij user@domein.tld mijn iCloud username was daarvoor.
user@domein.tld is nu zowel mijn primaire iCloud e-mail adres,
als ook de username waarmee ik inlog in iCloud.
Dank voor het testen :)

Wel direct een risico realiseer ik me nu: hoe doe je een iCloud password reset als je mailbox óók achter dat wachtwoord staat?

omniscale.nl

• ChrisM
  • Registratie: juni 2004
Donstil schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:50:
[...]

Nice, wilde het i.p.v CatchAll gaan gebruiken maar dat lijkt helaas niet of nog niet mogelijk

[...]
Waar heb je catchall voor nodig? Apple heeft daar de Hide my email functionaliteit voor.. per site een apart adres die je ook nog weer kan intrekken. Dus eigenlijk een betere versie van catchall.
ChrisM schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 02:55:
[...]

Waar heb je catchall voor nodig? Apple heeft daar de Hide my email functionaliteit voor.. per site een apart adres die je ook nog weer kan intrekken. Dus eigenlijk een betere versie van catchall.
Nou ik gebruik catch-all al tien jaar ongeveer. Dus daar nu vanaf stappen zou 90% van mijn diensten onbruikbaar maken.

Plus ik kan met catch-all direct zien via wat het mail adres gelekt is. Bij Apple zou ik daar een enorme en onoverzichtelijke lijst voor door moeten worstelen.

En als laatste: ik heb verberg e-mailadres laatst als test gebruikt toen ik voor een nieuw rijbewijs naar de gemeente moest. Mevrouw aan de balie zegt dan “zullen we de afspraak mailen naar abyss.downy.<nog iets>@icloud.com”, en daar zit je dan 8)7

Wat mij betreft (of voor mij)dus niet een betere versie dan Catch-All.

Edit: verder vind ik wel een mooie oplossing voor mensen die hier nog niet mee bezig waren of technisch minder onderlegd zijn, de drempel is nu een stuk lager en het is weer een extra stukje bewustwording enz.

[Voor 11% gewijzigd door Donstil op 27-08-2021 08:04]

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

• JoelvanDaalen
  • Nu online
Donstil schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:50:
[...]

Nou ik gebruik catch-all al tien jaar ongeveer. Dus daar nu vanaf stappen zou 90% van mijn diensten onbruikbaar maken.

Plus ik kan met catch-all direct zien via wat het mail adres gelekt is. Bij Apple zou ik daar een enorme en onoverzichtelijke lijst voor door moeten worstelen.

En als laatste: ik heb verberg e-mailadres laatst als test gebruikt toen ik voor een nieuw rijbewijs naar de gemeente moest. Mevrouw aan de balie zegt dan “zullen we de afspraak mailen naar abyss.downy.<nog iets>@icloud.com”, en daar zit je dan 8)7

Wat mij betreft (of voor mij)dus niet een betere versie dan Catch-All.

Edit: verder vind ik wel een mooie oplossing voor mensen die hier nog niet mee bezig waren of technisch minder onderlegd zijn, de drempel is nu een stuk lager en het is weer een extra stukje bewustwording enz.
Dat klinkt als een betere oplossing dan Hide my Email inderdaad. Misschien een beetje off-topic, maar hoe doe jij dat als je een mail wil versturen vanaf zo'n mailadres (of reageren op een mail)? Dat kan met Hide my Email wel weer, als je reageert op een mail die via Hide my Email is binnengekomen.
JoelvanDaalen schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:36:
[...]

Dat klinkt als een betere oplossing dan Hide my Email inderdaad. Misschien een beetje off-topic, maar hoe doe jij dat als je een mail wil versturen vanaf zo'n mailadres (of reageren op een mail)? Dat kan met Hide my Email wel weer, als je reageert op een mail die via Hide my Email is binnengekomen.
Ja dat is helaas wel een nadeel, versturen vanaf een catch-all adres is wat meer werk want dan moet je er (tijdelijk) een mailbox van maken.

Gelukkig heb ik dat zelden nodig maar het is wel een belangrijk voordeel voor het iCloud systeem.

[Voor 4% gewijzigd door Donstil op 27-08-2021 08:55]

• La1974
Dit werkt zeker niet voor een particuliere versie van Microsoft 365?

• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Wat vinden jullie van de Nederlandse ondersteuning voor het swipetoetsenbord ten opzichte van bestaande third party apps? Ik merk het iOS 15 swipetoetsenbord steeds meer te gebruiken, en heb nooit lang third party apps gebruikt 🙂

• AppleFan2007
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 21-09 14:57
kamerplant schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:10:
Wat vinden jullie van de Nederlandse ondersteuning voor het swipetoetsenbord ten opzichte van bestaande third party apps? Ik merk het iOS 15 swipetoetsenbord steeds meer te gebruiken, en heb nooit lang third party apps gebruikt 🙂
Ik vind het soms vervelend in combinatie met autocorrect. Als hij er iets anders van maakt en je wilt het zelf nog verbeter doet die het hele woord weg.

MacBook Pro 13' 2016 |  iPhone 11 |  iPad 2018 |  Watch serie 4 |  Airpods | PlayStation 5 Disk edition

• rhos
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20-09 21:18
Die andere apps werken zeer slecht op een iPhone. Dus ja ik gebruik het steeds meer. Het werkt goed en beter dan ik verwacht had.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• m_a_rnix
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 08:02
Ik heb SwiftKey uit mijn toetsenbordenlijstje gehaald. Gaat goed dus! Ik mis alleen wel de interpunctieknop die bij SwiftKey naast de spatiebalk zat.
Apple released iOS15 Beta 8 to developers

build: 19A5340a.

[Voor 63% gewijzigd door Hackus op 31-08-2021 19:05. Reden: link]

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 07:49

SR+ midnight grey, black / 18"

Net als 7 na 6 ;)

• Toppe
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online
Hopelijk hebben ze nu ook wat CarPlay issues opgelost. Vooral het streamen (Golf 8, Wireless CarPlay) is dikke drama.

Heb geen geld maar spullen.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee