ChrisM schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:25:
[...]
De kwaliteit van AirPods pro is echt niet te vergelijken met goedkope Bluetooth dopjes. Neem maar eens een filmpje ofzo op met geluid via de verschillende headsets, dan kan je het zelf ook horen. AirPods zijn echt top!
JSD00 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:58:
[...]
Beetje offtopic, maar ik merk wel dat de microfoonkwaliteit van bedrade EarPods vele malen beter is dan die van de AirPods Pro. Is voor mij een reden om toch nog even die bedrade ondingen te gebruiken voor meetings.
Mizgala28 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:47:
[...]
Niet alleen Airpods, met alle merken dopjes (en ook merkloze spul) merk ik dat bedraad een microfoon altijd veel beter klinkt.
Qua audio die je zelf hoort is het over het algemeen on par.
Maar deze issue zie ik ook zelfs op PC/consoles, waar 99% van de draadloze hoofdtelefoons met een microfoon gewoon beter bedraad klinken dan draadloos.
Toch een aantal tegenstrijdige ervaringen blijkbaar. Ik denk niet dat er een absolute waarheid is, sommige mensen zullen meer of minder gevoelig zijn voor de kwaliteit van microfoons uit bluetooth oortjes.
Dan is er nog het gegeven bluetooth compressie? Er staat me iets van bij dat airpods (of bluetooth oortjes) op een windows pc onderworpen zijn aan een heftige compressie?
Nu gebruik ik wel nooit airpods op een windows pc, dus dat speelt niet. Tussen apple devices zal het vast wel allemaal goed geregeld zijn.
Ik heb nog geen terugkoppeling gehad van gesprekspartners over hoe ik klink, dus wie weet valt het allemaal wel mee. Zou met "voice memos" mezelf eens moeten opnemen met airpods.
Dat gezegd zijnde, het primaire probleem is dus dat door de oordopjes op tafel te leggen, de bluetooth verbinding behouden blijft, en dus het telefoongesprek automatisch overgaat op de oortjes. Je moet ze dus effectief in het doosje doen. Het zou, voor mijn gebruik, al heel wat schelen als de oortjes uithalen ze automatisch ontkoppelt, en gesprekken niet meer over de oortjes laat gaan.
Het tweede, en waar ik het eerder niet over had, is dat als ik oortjes in heb ze vaak op 'noise cancelling' staan. Als ik dan meteen naadloos een gesprek aanneem blijven ze op noise cancelling staan. Ik vind die ervaring gewoon niet prettig voor een gesprek.
Ik heb wel al twee 'routines'/shortcuts gemaakt op het homescreen, die dat proberen op te vangen.
- een shortcut = "start muziek" + start noise cancelling
- een andere shortcut = "stop muziek" + stop noise cancelling.
Maar dan moet ik dus wel altijd eerst lopen prielen om naar het homescreen terug te gaan en snel dat icoontje aan te klikken. Ik gebruik de shortcuts eerlijk gezegd het meest om snel iets te kunnen horen/praten zonder de airpods uit te halen. (snel gesprek met collega, gesprek aan de kassa, aankondiging horen in luchthaven of station, ...)
Daar zijn mijn non-pro's toch duidelijk beter in, maar om hygienische redenen verkies ik m'n airpods pro aangezien ik daar gemakkelijker de tipjes kan schoonmaken, en oorsmeer niet tot in het roostertje komt.
ChrisM schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:25:
Verder… ik denk dat je jezelf moet aanleren om de dopjes meteen in het doosje te doen, dat werkt echt het beste. Dus uit je oren halen = meteen in het doosje doen.
Ik heb ook een jaar (tijdens Corona) gebeld met bedrade oortjes, dacht dat is prima.. maar toen ik eenmaal m’n AirPods Pro had, heb ik m’n bedrade dopjes nooit meer in gehad. Zo ontzettend blij met draadloos, bewegingsvrijheid, super kwaliteit.
Dus… probeer het maar eens echt, zou ik zeggen.
Die vrijheid is natuurlijk fantastisch. Thuis rondlopend voor muziek of bellen/whatsapp/game chat gebruik ik het ook regelmatig. Maar er zijn genoeg situaties waar ik liever gewoon old school bel via de iPhone zelf. Daar ga ik niet veel aan veranderen, is gewoon een voorkeur.
En inderdaad, nu pruts ik ze altijd eerst in het doosje voor ik een gesprek aanneem, maar dat kan af en toe wel vervelen. Zeker als je ietwat vaak telefoontjes moet plegen. Nogal een gedoe om ze telkens op te bergen. Moet je eerst je doosje ook nog snel vinden.
Nu goed, ik wil er geen groot probleem van maken, want dat is het niet. Ook al heb ik het er te uitvoerig over gehad waarvoor excuses. Was in eerste nieuwsgierig naar het gebruikspatroon van anderen.