Jaccuzi water geeft schokken

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-12 10:39

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb een jaccuzi in de tuin (overdekt in een klein hokje), geen opblaasbare maar een 'echte' 6 persoons.

Nu wil het geval dat wanneer ik mijn vingers in het water stop terwijl ik op de grond sta, helemaal met blote natte voeten, ik een vervelende schok krijg van het water. Als je op het houten trappetje staat en in het water zit heb je nergens last van.

Dit lijkt me niet zo gezond, maar is het erg? Moet ik me zorgen maken hierover?

Heb even een multimeter gepakt en een ader op de aarde geplaatst en de andere in het water gestoken. Ik meet een halve volt wisselspanning en op weerstand modus (20k) meet hij 12.69

Wat nu? :o

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
Even serieus: je bent je leven ernstig aan het riskeren.

Absoluut niet meer aanraken totdat dit 100% zeker verholpen is.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ergens lekt er stroom?

Meet je ook een DC spanning.?

[ Voor 42% gewijzigd door SMSfreakie op 06-06-2021 19:57 ]

404 Signature not found

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-12 19:04
Iemand die er verstand van heeft bijhalen..

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik vermoed eerder statische elektriciteit door een slechte aarding.

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Is ie geaard?

• Wilke
Schokken krijgen van water waar je contact mee maakt is nooit goed nieuws, en een slecht of niet geaarde jacuzzi betekent dat de aanleg sowieso levensgevaarlijk is, en grotere kans dat er meer niet klopt aan de installatie, zoals bv. het ontbreken van een aardlekschakelaar.

Want leuk dat de zekering er ooit uit slaat als het kortsluit. Maar als dat via water gaat dan kunnen ze jou wel tussen 6 plankjes afvoeren, als er geen ALS en aarding is.

En ja kan statische electriciteit zijn, maar goed is dat nog niet.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Statische elektriciteit, zou het dan niet een schokken moeten zijn voor een milliseconde en daarna niks?

Laat ik het zo zeggen, je voelt duidelijk stroom, het is geen fijn gevoel, maar je kunt het wel langer dan een seconde volhouden dus het is een constant iets. Het is minder pijnlijk dan bijv de auto aanraken als die statisch is, maar het is geen fijn gevoel..

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Neem ik aan van wel ja. Er loopt een soort buitenkabel uit de jaccuzi richting een soort buitenstekker naar het geaarde stopcontact. Een kabel en stekker die je bij de gamma kunt kopen zeg maar. Zie de foto, de bovenste stekker dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/760uq934GdZt07Sfli9NibEf_e4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiigB4XfMJZQRvFQmF2mZq7p.jpg?f=fotoalbum_large

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:22
geerttttt schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:22:
Statische elektriciteit, zou het dan niet een schokken moeten zijn voor een milliseconde en daarna niks?

Laat ik het zo zeggen, je voelt duidelijk stroom, het is geen fijn gevoel, maar je kunt het wel langer dan een seconde volhouden dus het is een constant iets. Het is minder pijnlijk dan bijv de auto aanraken als die statisch is, maar het is geen fijn gevoel..
ff lekker eruit blijven zou ik zeggen anders kom je er zo uit te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhgOy8-R6VedH24tzqjhCS0A1iI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7gKa1p7gmWRrJfJwP2tuJKXg.jpg?f=user_large

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-12 20:45

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kan net zo goed een zwevende aarde zijn of überhaupt niet geaard. Inderdaad na laten kijken.

En checken of het verschil maakt als je stekkers eruit haalt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:07

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

dan de logische vervolg vraag: is dat stopcontact buiten ook -echt- geaard ?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Gonadan schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:25:
Kan net zo goed een zwevende aarde zijn of überhaupt niet geaard. Inderdaad na laten kijken.

En checken of het verschil maakt als je stekkers eruit haalt.
Eh ja ik neem aan dat het niet meer gebeurt als de stekker eruit is, dan kan er toch geen enkele stroom meer op staan toch? Kan het wel testen straks natuurlijk...

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
CT schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:26:
dan de logische vervolg vraag: is dat stopcontact buiten ook -echt- geaard ?
Tja daar ga ik vanuit idd. Is er een manier om dat te testen? Dan doe ik dat graag.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12 14:36

DataGhost

iPL dev

geerttttt schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:24:
[...]

Neem ik aan van wel ja. Er loopt een soort buitenkabel uit de jaccuzi richting een soort buitenstekker naar het geaarde stopcontact. Een kabel en stekker die je bij de gamma kunt kopen zeg maar. Zie de foto, de bovenste stekker dus.

[Afbeelding]
De aarding kan in de jacuzzi los zitten, in de stekker los zitten, in het stopcontact los zitten, in de meterkast los zitten, uberhaupt niet tussen stopcontact en meterkast getrokken zijn, in een van de kabels gebroken zijn en nog een paar andere dingen. Zo ongeveer het enige wat je kan doen (als je hier hulp moet vragen ga ik ervan uit dat je niet kundig genoeg bent voor de rest) is proberen te meten of de aarding van je stopcontact in orde is, en misschien die tussen je stekker en de jacuzzi (als daar een metalen deel exposed is). Maar als je leven je lief is zou ik er een elektricien naar laten kijken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:35
geerttttt schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:24:
[...]

[Afbeelding]
Wat is het vermogen van de jacuzzi? Want dit soort grappen (veel te zwaar apparaat op een normaal stopcontact) heb ik ook ervaring mee, in de zin van een uitgefikt stopcontact: Wat heb ik nodig om zonnebank (4200W) veilig aan te sluiten?

CC @Xander :p

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
DataGhost schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:28:
[...]

De aarding kan in de jacuzzi los zitten, in de stekker los zitten, in het stopcontact los zitten, in de meterkast los zitten, uberhaupt niet tussen stopcontact en meterkast getrokken zijn, in een van de kabels gebroken zijn en nog een paar andere dingen. Zo ongeveer het enige wat je kan doen (als je hier hulp moet vragen ga ik ervan uit dat je niet kundig genoeg bent voor de rest) is proberen te meten of de aarding van je stopcontact in orde is, en misschien die tussen je stekker en de jacuzzi (als daar een metalen deel exposed is). Maar als je leven je lief is zou ik er een elektricien naar laten kijken.
Ik kan best wat meten, maar de vraag is hoe. De aarding tussen jaccuzi en kabel kan ik meten. Binnen in de jaccuzi zit de pomp, het metalen deel zal vast geaard zijn, die kan ik doormeten met de aardpin van de kabel. En verder?

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:15

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Wat @DataGhost zegt. Niet hier zelf mee lopen gaan klootviolen maar een expert inschakelen!

Do { Ping } while ( LOL )

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:29:
[...]

Wat is het vermogen van de jacuzzi? Want dit soort grappen (veel te zwaar apparaat op een normaal stopcontact) heb ik ook ervaring mee, in de zin van een uitgefikt stopcontact: Wat heb ik nodig om zonnebank (4200W) veilig aan te sluiten?

CC @Xander :p
Pf, goeie, ik gok wel een paar kilowatt. Geen idee precies. Ik heb hem wel eens in het verleden gevuld met koud water waarna hij 1,5 dag aan het verwarmen was om hem op temperatuur te krijgen, je zou denken dat dat een aardige stress test is geweest?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Shadow_Agent schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:30:
Wat @DataGhost zegt. Niet hier zelf mee lopen gaan klootviolen maar een expert inschakelen!
En dat is, een elektricien? Of een jaccuzi monteur?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

geerttttt schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:29:
[...]

Ik kan best wat meten, maar de vraag is hoe. De aarding tussen jaccuzi en kabel kan ik meten. Binnen in de jaccuzi zit de pomp, het metalen deel zal vast geaard zijn, die kan ik doormeten met de aardpin van de kabel. En verder?
En verder zijn er best creatieve manieren, maar om eerlijk te zijn, als je dat moet vragen is de kans behoorlijk aanwezig dat je de metingen fout doet of interpreteert. Daar heb je liever zekerheid over voordat je daadwerkelijk voelt dat je het fout hebt gemeten.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
DataGhost schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:32:
[...]

En verder zijn er best creatieve manieren, maar om eerlijk te zijn, als je dat moet vragen is de kans behoorlijk aanwezig dat je de metingen fout doet of interpreteert. Daar heb je liever zekerheid over voordat je daadwerkelijk voelt dat je het fout hebt gemeten.
Tja ik zou denken, sluiting maken met de fase. Als de aarde werkt knalt de aardlek eruit... Maarja, als het niet werkt..

Of voltage tussen nul en aarde meten?

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Als ik ff google vind ik dingetjes als deze misschien initieel goedkoper dan een elektricien :P is het dan Nee weet je dat je't probleem hebt gevonden, is 't Ja, tsja, dan weer ff verder zoeken?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Beide manieren vertellen je niet direct veel over of je aarde goed is aangesloten en je aardlekschakelaar bovendien goed werkt. Fase en aarde doorverbinden kan prima betekenen dat je aardlekschakelaar eruit knalt omdat er meer dan 1A doorheen gaat. Maar schakelt 'ie ook af bij 35 mA? En snel genoeg (tijd)? Boven de 30 mA moet 'ie afslaan namelijk (uit m'n hoofd), dus dat ga je daar niet fatsoenlijk mee meten. Ook voltage tussen nul en aarde meten hoort nul op te leveren, maar dat is het voltage tussen nul en de lucht ook (dus zegt niks over het aanwezig zijn van een aardedraad) en ook het voltage tussen nul en nul (als je aardedraad op de nul is aangesloten).

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
geerttttt schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:31:
[...]

En dat is, een elektricien? Of een jaccuzi monteur?
Mijn advies: overal afblijven, stekker eruithalen en een electricien ernaar laten kijken.
Een korte google-actie toont dat 3200W verbruik verwacht mag worden. https://rhodos.nl/advies/welke-stroomvereisten-jacuzzi

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:35
geerttttt schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:31:
[...]

Pf, goeie, ik gok wel een paar kilowatt. Geen idee precies. Ik heb hem wel eens in het verleden gevuld met koud water waarna hij 1,5 dag aan het verwarmen was om hem op temperatuur te krijgen, je zou denken dat dat een aardige stress test is geweest?
Kijk eens op het typeplaatje. Of op het display van je slimme meter als je de verwarming inschakelt (andere grote verbruikers in huis/zonnepanelen even uitzetten). Als er ineens meer dan 3600W (230V*16A) bij komt dan is het op de huidige manier niet goed aangesloten. Een stopcontact is niet geschikt voor meer dan 16A.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 06-06-2021 20:46 ]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:13

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Voor ons zwakke Nederlanders ziet het er angstaanjagend uit, maar in veel landen op aarde is het de normaalste zaak van de wereld om netspanning op leidingwater te zetten om het op te warmen (Google naar: „suicide shower”). De YouTuber DiodeGoneWild heeft hier aan lopen meten en dan zie je hoe het echt werkt met spanning en stroom op/door leidingwater:

Het is wel zaak om de aarddraad NIET aan te sluiten, want je aardlekschakelaar gaat wel uitspringen als je dit apparaat gebruikt. Dat is iets wat jij op je jacuzzi zou kunnen proberen: een gewone koperdraad (neem een geelgroene) een halve meter in de grond steken en in het water van je jacuzzi houden. Slaat de aardlekschakelaar uit, dan moet je de installatie laten repareren door een professional.

Op de foto die je gevonden hebt, zie ik ook een opvallend „onschuldig” adaptertje. Waar is dat precies voor? Als dat ding voldoet aan de Europese normen, dan zit in die adapter een condensator tussen de zwakstroom-kant en de netspanning; dit soort adapters mag namelijk NIET galvanisch gescheiden zijn van het net. Je zult er niet aan dood gaan aan deze stroom, maar het is wel een heel vervelend gevoel. Het gemakkelijkste om uit te proberen of dit adaptertje het probleem is, zou zijn die adapter even los te gooien van het net.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

CT schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:39:
Als ik ff google vind ik dingetjes als deze misschien initieel goedkoper dan een elektricien :P is het dan Nee weet je dat je't probleem hebt gevonden, is 't Ja, tsja, dan weer ff verder zoeken?
offtopic:
Wel even ergens anders kopen. Dat is echt een wappiesite. 8)7 8)7

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

True schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:13:
[...]

:D zat ook al te kijken, maarja, was toch 't eerste resultaat, en misschien kan ts er meteen een paar zilveren aardingsonderlakens bij kopen :+

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
aawe mwan schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:01:
Op de foto die je gevonden hebt, zie ik ook een opvallend „onschuldig” adaptertje. Waar is dat precies voor? Als dat ding voldoet aan de Europese normen, dan zit in die adapter een condensator tussen de zwakstroom-kant en de netspanning; dit soort adapters mag namelijk NIET galvanisch gescheiden zijn van het net. Je zult er niet aan dood gaan aan deze stroom, maar het is wel een heel vervelend gevoel. Het gemakkelijkste om uit te proberen of dit adaptertje het probleem is, zou zijn die adapter even los te gooien van het net.
Het opvallende adaptertje is van een led strip die onder de jaccuzi zit. Die is met een afstandsbediening aan te zetten, zo'n ding van de action. De led strip is zo'n waterdicht geval met kunststof er bovenop. Ik kan wel is proberen deze uit het stopcontact te halen, wie weet heeft dat een verband natuurlijk. Zal ik sowieso proberen.

• Aiolos
  • Niet online
En dan weer empirisch bepalen of het 'raar' voelt?...

Kun je eens een foto van je meterkast plaatsen? En dan ook de groep (+ aardlek) waar de WCD op zit aangeven? Ik ben wel benieuwd wat voor beveiligingen je wel of niet hebt.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-12 15:00
geerttttt schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:34:
[...]

...zo'n ding van de action.
8)7

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
True schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:13:
[...]

offtopic:
zoiets dus? ;) https://www.amazon.nl/Sto...id=pla-425091371017&psc=1

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Aiolos schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:56:
En dan weer empirisch bepalen of het 'raar' voelt?...
Nou ja het klinkt wat wazig omschreven misschien, maar je voelt duidelijk wel of er wel of geen spanning op het water zit, dus dat is wel vrij goed te testen ja.
Kun je eens een foto van je meterkast plaatsen? En dan ook de groep (+ aardlek) waar de WCD op zit aangeven? Ik ben wel benieuwd wat voor beveiligingen je wel of niet hebt.
Wat voor foto zoek je precies? Eentje van de meterkast zoals hij is? Of wil je hem graag zonder de beschermingskap zien. Het is niet heel bijzonder, ik heb twee kasten naast elkaar, in totaal zo'n 14 groepen, gewone 16A automaten behalve die van de zonnepanelen en inductiekookplaat. Even uit mijn hoofd heb ik een aparte groep voor de garage, waar ook de jaccuzi op zit, de garage zelf bevat vrij weinig behalve verlichting en tja, zodra ik die zelf gebruik eventueel een slijptol/cirkelzaag o.i.d. Het is of dat, of de jaccuzi zit zelfs op een aparte groep, dat weet ik niet zeker meer.

Verder 4x een aardlekschakelaar. Meterkast is geplaatst rond 2010 met een 35a 1fase hoofdzekering eronder.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:02

JdM

Humbled

Echt, iedereen die hier om foto's vraagt en mee probeert te denken 8)7

'Ik vond Janneke dood onder de douche. Ze was geëlektrocuteerd'
Meerdere optaters
Enkele weken voordat Janneke stierf, had Akash al een paar stroomstoten gehad onder de bewuste douche. "Ik kreeg een keer tijdens het douchen meerdere optaters. Het grote verschil: ik heb het wel overleefd."
Bel een elektricien!!!!!

[ Voor 36% gewijzigd door JdM op 07-06-2021 14:11 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
In een aantal posts schijnen mensen een relatie tussen de aarde en de aardlekschakelaar te suggereren. Maar voor de duidelijkheid: die twee hebben weinig met elkaar te maken. Je kunt perfect aardlekschakelaars hebben op ongeaarde stopcontacten. De aardlek gaat er uit als de stroom weglekt (verschil tussen fase en nul). Dat weglekken hoeft niet via de aardedraad te zijn, dan kan ook via je voeten de tuin in zijn. De aardlekschakelaar gaat dus ook niet om wanneer er stroom op de aardedraad staat, zolang hij geen lek meet tussen fase en nul. Nu is dat misschien een beetje een nitpick, maar mijn doel is vooral voorkomen dat mensen conclusies trekken over de aarding op basis van de aardlekschakelaar, of andersom.

En verder eens met de rest: bel een elektricien.

• Wilke
geerttttt schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:09:
Nou ja het klinkt wat wazig omschreven misschien, maar je voelt duidelijk wel of er wel of geen spanning op het water zit, dus dat is wel vrij goed te testen ja.
Als je een death wish hebt, sure!
in totaal zo'n 14 groepen

Verder 4x een aardlekschakelaar. Meterkast is geplaatst rond 2010 met een 35a 1fase hoofdzekering eronder.
Als die telling klopt zit er sowieso iets verkeerd, want er mogen maximaal 12 groepen achter een 1-fase hoofdzekering zitten (met max 4 groepen per aardlekschakelaar). Als er meer groepen zijn zou een electricien dat niet zo behoren aan te leggen.

• Aiolos
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:09:
[...]

En dat moet je dus gewoon niet doen, om redenen door meerdere mensen genoemd.
Wat voor foto zoek je precies? Eentje van de meterkast zoals hij is? Of wil je hem graag zonder de beschermingskap zien. Het is niet heel bijzonder, ik heb twee kasten naast elkaar, in totaal zo'n 14 groepen, gewone 16A automaten behalve die van de zonnepanelen en inductiekookplaat. Even uit mijn hoofd heb ik een aparte groep voor de garage, waar ook de jaccuzi op zit, de garage zelf bevat vrij weinig behalve verlichting en tja, zodra ik die zelf gebruik eventueel een slijptol/cirkelzaag o.i.d. Het is of dat, of de jaccuzi zit zelfs op een aparte groep, dat weet ik niet zeker meer.

Dus nog niet heel oud, maar heb je de testknop van de aardlekschakelaars wel eens ingedrukt? Je bent niet de eerste waarbij de ALS blijft 'plakken'. En er zijn wat series die een terugroep-actie hebben gehad, omdat ze niet fatsoenlijk werkten.
JdM schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:10:

Bel een elektricien!!!!!
Zeker, als je er zelf geen verstand van hebt, dan kan het levensgevaarlijk zijn. Maar ook zo'n elektricien is geen garantie dat het goed gaat: genoeg topics die regelmatig voorbijkomen waarbij een elektricien toch een paar 'shortcuts' neemt.

(Een oude groepenkast met smeltzekeringen en oud-type 300mA ALS had hier ook het geval kunnen zijn)
phYzar schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:16:
De aardlekschakelaar gaat dus ook niet om wanneer er stroom op de aardedraad staat, zolang hij geen lek meet tussen fase en nul.
offtopic:
Er staat eventueel spanning op de aardedraad, zodra er stroom loopt, hoort die ALS af te schakelen

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Wilke
phYzar schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:16:
In een aantal posts schijnen mensen een relatie tussen de aarde en de aardlekschakelaar te suggereren. Maar voor de duidelijkheid: die twee hebben weinig met elkaar te maken. Je kunt perfect aardlekschakelaars hebben op ongeaarde stopcontacten. De aardlek gaat er uit als de stroom weglekt (verschil tussen fase en nul). Dat weglekken hoeft niet via de aardedraad te zijn, dan kan ook via je voeten de tuin in zijn. De aardlekschakelaar gaat dus ook niet om wanneer er stroom op de aardedraad staat, zolang hij geen lek meet tussen fase en nul. Nu is dat misschien een beetje een nitpick, maar mijn doel is vooral voorkomen dat mensen conclusies trekken over de aarding op basis van de aardlekschakelaar, of andersom.
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, maar de relatie is: als apparaten correct geaard zijn, en zeker met water gevulde apparaten, verwacht je onder de meeste omstandigheden dat in plaats van schokken te krijgen bij aanraking, dat de stroom via die aarding wegloopt, en dat als de stroom hoog genoeg is dat je het voelt bij aanraken, dit meestal ook de (30 mA) ALS wel uit zou moeten laten slaan.

Dat dit niet gebeurt is om die reden een grote rode vlag: dat je op deze manier een schok kunt krijgen suggereert dat de jacuzzi niet of niet goed geaard is.

De tweede rode vlag is dat een evt. aanwezige ALS ook niet afslaat als je dan alsnog zelf die sluiting maakt naar de grond.

Misschien is het stroompje daar gewoon te klein voor, maar er is geen garantie dat dit altijd zo is of zo blijft.

Maar in bovenstaande rode vlaggen zit ook de bron van de gesuggereerde relatie: het zijn redenen om zowel de aarding als de ALS na te willen kijken.

Het linkje naar RTL Nieuws hierboven is een geval waar ik ook aan dacht. Het gebeurt in Nederland gelukkig niet vaak. Maar om nou de +1 te worden van zoiets, nee dank u?

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-12 09:05
bel een elekricien en laat hem de volgende werkzaamheden uitvoeren.

1 je aardpen doormeggeren. zoals dat netjes heet. (oftewel kijken of je aardpen goed is aangesloten)
met een hulpelectrode de spreidingsweerstand. moet dan een bepaalwaarde hebben. (30 ohm)
(maar ik ben geen elekticien dus niet aan mij vragen hoe het exact moet)

2 je aparaat laten keuren. je zwembad dus laten doormeten. op mogenlijk aardlek.
(er zijn specieale meters voor in de makrt die dat kunnen)

3 je stopconatac checken of deze is geaardt.

4 je stekker open schroeven en controleren ?

5 je aardlek schakelaar na laten kijken. !! mogenlijk blijven ze hangen. (ja bij somige kan dat)

6 etc. stopt niet voordat je alles hebt nagelopen.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 07-06-2021 16:07 ]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat bedoel je precies met het woord „schok”?

Welke van de twee is het:
  1. Voel je een eenmalige ontlading, die pijn doet op de huid en waar je van schrikt maar die je niet (of veel minder heftig) opnieuw krijgt als je een paar seconden later opnieuw je vingers in het water stopt?
  2. Blijven je hand en je armspieren lichtjes trillen alsof je een elektisch massageapparaat gebruikt, wat je je eigenlijk pas echt realiseert als je hand al een seconde in het water is?

[ Voor 7% gewijzigd door aawe mwan op 07-06-2021 17:54 ]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

JdM schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:10:
Die situatie in dat krantenknipsel is zo uniek, dat het in dat geval bijna alleen om een moordaanslag kan gaan.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
aawe mwan schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:32:
[...]

Wat bedoel je precies met het woord „schok”?

Welke van de twee is het:
  1. Voel je een eenmalige ontlading, die pijn doet op de huid en waar je van schrikt maar die je niet (of veel minder heftig) opnieuw krijgt als je een paar seconden later opnieuw je vingers in het water stopt?
  2. Blijven je hand en je armspieren lichtjes trillen alsof je een elektisch massageapparaat gebruikt, wat je je eigenlijk pas echt realiseert als je hand al een seconde in het water is?
Het laatste. Maar wel iets meer als je omschrijft. Je stopt je hand in het water en merkt wel direct dat je stroom krijgt, maar het is geen eenmalige ontlading. Toch, ook van schrik haal je je hand wel vrij snel uit het water. Met schoenen aan is er weinig aan de hand.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:59:
[...]

Het laatste. Maar wel iets meer als je omschrijft. Je stopt je hand in het water en merkt wel direct dat je stroom krijgt, maar het is geen eenmalige ontlading. Toch, ook van schrik haal je je hand wel vrij snel uit het water. Met schoenen aan is er weinig aan de hand.
Maar dat is wel meer dan een paar volt toch (je noemde een halve volt in de OP)? Volgens iemand op Quora:
Generally, if you don't puncture the skin, 30V has a good possibility of causing sensation, and 50 or 60V is almost certainly going to give you a shock that you can feel. The voltage is generally considered to start being dangerous around 50 or 60V. Sweaty skin is lower resistance than merely wetted skin, or dry skin. Hair will reduce the surface area in contact and increase resistance.

https://www.quora.com/Wha...%20around%2050%20or%2060V.
Lage voltages voel je volgens mij amper, probeer maar een met een natte vinger tegen de beide polen van een 9 volt batterij, dat voel je (volgens mij) niet, terwijl je het met je tong wel voelt.

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-12 21:27
bij ongeveer 50/60 volt kun je het voelen aan je handen, hangt er wel af ac of dc (120 volt j Maar wat ik zo lees heb je niet zo veel verstand van electriciteit. Dus als je wilt blijven leven, zou ik de stekker eruit trekken en iemand met verstand van zaken er naar laten kijken.

of je moet een nieuw kapsel willen :)

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

[...]
Klopt, ik ken het: je schrikt alleen omdat je weet dat je hand aan de stroom hangt, niet door de pijn.
Computeraars kennen dit gevoel, vroeger voelde je dit bijvoorbeeld als je de 10-base-T netwerkkabel op de tweede computer wilde aansluiten: ene hand aan de metalen netwerkplug, de andere hand leunend op de geaarde kast van de computer waar die nog niet in zit. Dat is lekstroom van een netfilter.

Dat je dit voelt, betekent waarschijnlijk dat de elektrische aarding van de jacuzzi niet in orde is.

En dat is raar, want als het goed/professioneel aangesloten was, dan zou de aarddraad —letterlijk— de laatste draad moeten zijn die los zou gaan. Je zou eerst nog even kunnen controleren of er niet buitenaards veel corrosie zit op de randaarde van die stekker.

Overigens klinkt een 1×35A netaansluiting veel te klein voor wat je er allemaal aan hebt hangen. Je hebt meer dan 14*16A is 224A afgezekerd op de groepen en bij koken op 4 branders zal jouw kookplaat in z'n eentje al veel meer dan 16A gebruiken (richting 32A). Weet je zeker dat je niet 3×35A hebt, als het niet meer is?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Misschien overheen gelezen... maar uhm bel een elektricien!! :+

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
aawe mwan schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:37:
[...]

Klopt, ik ken het: je schrikt alleen omdat je weet dat je hand aan de stroom hangt, niet door de pijn.
Computeraars kennen dit gevoel, vroeger voelde je dit bijvoorbeeld als je de 10-base-T netwerkkabel op de tweede computer wilde aansluiten: ene hand aan de metalen netwerkplug, de andere hand leunend op de geaarde kast van de computer waar die nog niet in zit. Dat is lekstroom van een netfilter.

Dat je dit voelt, betekent waarschijnlijk dat de elektrische aarding van de jacuzzi niet in orde is.

En dat is raar, want als het goed/professioneel aangesloten was, dan zou de aarddraad —letterlijk— de laatste draad moeten zijn die los zou gaan. Je zou eerst nog even kunnen controleren of er niet buitenaards veel corrosie zit op de randaarde van die stekker.

Overigens klinkt een 1×35A netaansluiting veel te klein voor wat je er allemaal aan hebt hangen. Je hebt meer dan 14*16A is 224A afgezekerd op de groepen en bij koken op 4 branders zal jouw kookplaat in z'n eentje al veel meer dan 16A gebruiken (richting 32A). Weet je zeker dat je niet 3×35A hebt, als het niet meer is?
Hm nee ik heb sowieso maar 1 fase. Ik zie op een fotootje dat we C40 op staat, dus 40 ampère gok ik. Wist niet dat dat nog een optie was...

De inductie groep en zonnepaneel groep zijn B25 groepen, dus inderdaad op vol vermogen meer dan 16a. Maar goed, het wordt een probleem als ik ga koken, de was aanzet, de jaccuzi ook nog opwarmt en nog wat dingen tegelijk... Tot nu toe nooit gehad dat de hoofdzekering uitvalt. Maar de laatste 2 groepen (inductie en zonnepanelen zijn zelf geplaatst. De rest was er al)

[ Voor 11% gewijzigd door geerttttt op 07-06-2021 22:05 ]

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Vragen....
Zit er een geel/groene kabel in je opbouwstopcontactje (je "soort van buitenstopcontact") en is die netjes aangesloten op de randaarde van het stopcontact?
Als de stekker van de jaccuzi eruit is meet/merk je dan nog wat?
Als de stekker van je action lichtsnoer eruit is meet/merk je dan nog wat?
Als je de stekker van de jacuzi open schroeft (je "soort van buiten stekker") zit die dan vol corrosie of vocht en zit de randaarde aangesloten op een kabel?
Zit de kabel die je jacuzi ingaat wel goed aangesloten (veel corrosie of vol met vocht?) en aarde goed aangesloten?

Heb je vaker met elektra gewerkt? Nee --> bel dan liever gelijk de electicien.

[ Voor 50% gewijzigd door DopdeDouwer op 08-06-2021 00:30 . Reden: Geen idee hoe verstandig de ts is ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001

Reptile209

- gers -

DopdeDouwer schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 00:00:
Vragen....
Zit er een geel/groene kabel in je opbouwstopcontactje (je "soort van buitenstopcontact") en is die netjes aangesloten op de randaarde van het stopcontact?
Als de stekker van de jaccuzi eruit is meet/merk je dan nog wat?
Als de stekker van je action lichtsnoer eruit is meet/merk je dan nog wat?

Als je de stekker van de jacuzi open schroeft (je "soort van buiten stekker") zit die dan vol corrosie of vocht en zit de randaarde aangesloten op een kabel?
Zit de kabel die je jacuzi ingaat wel goed aangesloten (veel corrosie of vol met vocht?) en aarde goed aangesloten?

Heb je vaker met elektra gewerkt? Nee --> bel dan liever gelijk de electicien.
De twee dikgedrukte suggesties lijken me niet verstandig om over te nemen, zonder verstand van zaken en de juiste apparatuur. De rest zou nog redelijk veilig kunnen. Maar lijkt me sterk dat die het bad onder stroom zetten. Zal eerder in het verwarmingselement of de pomp zitten denk ik. Of idd het lichtsnoer. Maar dat kan een elektricien veiliger en makkelijker vaststellen.

Zo scherp als een voetbal!

• Wilke
aawe mwan schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:38:
Die situatie in dat krantenknipsel is zo uniek, dat het in dat geval bijna alleen om een moordaanslag kan gaan.
Hmm, de exacte situatie misschien, maar volgens Netbeheer Nederland toch elk jaar enkele doden en 100-150 gewonden door ongevallen met electriciteit "achter de meter" (dus in huis-installaties). Hier rapportjes te vinden van verschillende jaren:

https://www.netbeheernede.../veiligheid-14/documenten

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ergens de stekker uithalen en controleren of er nog iets gemeten wordt lijkt me niet zo "spannend".

Maar een ondeskundige kan inderdaad dingen verkeerd interpreteren of meer schade aanrichten.
Maar daar vanuitgaand, kan je dit soort topics beter gelijk sluiten met een rits suggesties en de mededeling bel de electicien.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

Precies dit hebben wij bij onze Camper. Camper op geaard stopcontact maar toch kreeg ik een optetter toen ik iets van metaal aanraakte.. Mijn vader nergens last van, verklaarde me voor gek. Nu een paar weken later weer, hem zijn schoenen laten uitdoen en ja hoor: dat doet lekker pijn. Dus de multimeter erbij gepakt en V AC van chassis naar aardepen in ander stopcontact: 105V. Stekker maar eens snel in een ander geaard stopcontact gejast en geen enkel probleem meer. Conclusie: geaard stopcontact is niet geaard... Best gevaarlijk ja. Vermoed dat bij jou wel ongeveer hetzelfde aan de hand zal zijn. Enige advies: elektricien laten komen en laten zorgen dat het 100% in orde wordt gemaakt. Heb ik ook gedaan.

En ik heb dus voor de duidelijkheid gemeten naar een ander stopcontact waarvan ik zeker wist dat die goed geaard was. Dus niet iets liggen prutsen met het 'foutieve' stopcontact. Dan meet je ook niks nee.

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 08-06-2021 01:18 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
CT schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:39:
Ik heb zo'n soortgelijk ding even besteld, kan ik in ieder geval wat testen, zal de resultaten hier delen :)
Verder moet ik ff nalopen wat de specs zijn van de jaccuzi en hoe de stroomverdeling loopt.

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-12 11:27

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

geerttttt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:02:
[...]

Ik heb zo'n soortgelijk ding even besteld, kan ik in ieder geval wat testen, zal de resultaten hier delen :)
Verder moet ik ff nalopen wat de specs zijn van de jaccuzi en hoe de stroomverdeling loopt.
Verder moet je gewoon een elektricien bellen, je gaat voorbij het feit dat het levensgevaarlijk is en je denkt het wel zelf op te kunnen lossen. Je gaat klaarblijkelijk iets "testen" waarvan je niet weet of je de juiste metingen doet en hoe je ze moet interpreteren.

[ Voor 11% gewijzigd door Lawwie op 08-06-2021 08:13 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Lawwie schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:05:
[...]

Verder moet je gewoon een elektricien bellen, je gaat voorbij het feit dat het levensgevaarlijk is en je denkt het wel zelf op te kunnen lossen.
Laten we voorop stellen dat ik dat inderdaad van plan ben. Maar voor mijn beeld, zodra je in de badkuip zit is er geen connectie met de aarde toch? Dus, de stroom zal nooit door ons vloeien als we in het water zitten toch?

Ik gok dat wellicht de aarde toch niet aangesloten is, en dat de lekstroom blijkbaar minder is dan 30ma? Maar goed, zoals wel te zien is ben ik geen expert.

Stel er is geen aarde. Moet die dan echt aangelegd worden naar de meterkast? Of kunnen ze ook bij wijze van spreken een pin de grond in slaan in de tuin en hem daaraan verbinden?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Die antwoorden kan dus een elektricien jou prima geven en nog specifiek op jouw situatie ook.

Laat je het antwoord van de beste man/vrouw even weten, ben wel nieuwsgierig wat nu de oorzaak is.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:20
geerttttt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:16:
[...]

Laten we voorop stellen dat ik dat inderdaad van plan ben. Maar voor mijn beeld, zodra je in de badkuip zit is er geen connectie met de aarde toch? Dus, de stroom zal nooit door ons vloeien als we in het water zitten toch?

Ik gok dat wellicht de aarde toch niet aangesloten is, en dat de lekstroom blijkbaar minder is dan 30ma? Maar goed, zoals wel te zien is ben ik geen expert.

Stel er is geen aarde. Moet die dan echt aangelegd worden naar de meterkast? Of kunnen ze ook bij wijze van spreken een pin de grond in slaan in de tuin en hem daaraan verbinden?
Voor jouw beeld, dat gaat (waarschijnlijk) goed zolang je helemaal niks aanraakt (aarde maakt). Maar hoe ga je in en uit het bad? Spring je er vanaf de bovenverdieping in? En spring je er ook weer uit? En wat als iemand je een drankje aangeeft? Of even de telefoon pakt die op de rand ligt, misschien wel aan de lader?

Stekker eruit en pas weer gebruiken als de electriciën alles nagekeken heeft, eventueel aangepast heeft en zegt dat het veilig is.

[ Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 08-06-2021 09:03 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Vorkie
  • Niet online
Typisch voorbeeld ; iets vragen en alle antwoorden die iemand niet aanstaan negeren en toch eigen weg kiezen.

Waarom vraag je het dan???? Doe lekker wat je wilt dan, zorg je dat je nabestaanden dan wel je account gegevens hebben van Tweakers? Kunnen ze tenminste netjes je account afsluiten.

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-10 14:18

T.C

geerttttt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:02:
[...]

Het feit dat je hier de vraag stelt of dit ernstig is en of je jezelf zorgen moet maken, betekent dat je niet voldoende verstand hebt van elektriciteit.
Dat is niet erg, maar bepaalde dingen zijn levensgevaarlijk als je niet weet wat je doet.
Laat er iemand naar kijken die er wel verstand van heeft.

Daarbij, als het een nieuwe jaccuzi is, heb je er waarschijnlijk nog garantie en moet je de installateur dit oplossen.

Ik weet voldoende van elektriciteit af om te weten dat ik er absoluut te weinig verstand van heb, dus blijf ik er vanaf.
Daar laat ik vrienden van mij naar kijken, die hebben er voor geleerd.
Die vrienden blijven dan weer af van chemicaliën en laten dat aan mij over, ik heb daar vanwege mijn opleiding weer voldoende verstand van.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• Wilke
Maar voor mijn beeld, zodra je in de badkuip zit is er geen connectie met de aarde toch? Dus, de stroom zal nooit door ons vloeien als we in het water zitten toch?
Je kunt ook op een hoogspanningsleiding (onder spanning) zitten, kijk gewoon zo:

Alleen zonder die helikopter enzo zou ik dit thuis dus niet doen.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:31

Agent47

I always close my contracts.

Ik snap sommige mensen echt niet. Je krijgt een oplaaier uit water en je belt de electricien niet? Ik had de stekker uit die jacuzzi getrokken, zeil erover, niet meer aanraken.

Levensgevaarlijk. Of ben ik te terughoudend?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:51

Managelorian

“This is the workflow.”

Even voor mijn eigen gemoedsrust ga ik aansluiten bij de rij mensen die jou dit advies al hebben gegeven: stop met wat je aan het doen bent en bel iemand hiervoor.

Als je wist wat je aan het doen bent dan vroeg je hier niet om advies. Dat je hier totaal geen kennis van hebt is niet iets om je voor te schamen; het betekent alleen dat je nog moet leren. Een jacuzzi-installatie is echter NIET een geschikt leerobject. Begin met wat Youtube filmjes om te leren hoe je een wandcontactdoos aanlegt, hoe je een stekker op een kabel zet en hoe een veilige elektra installatie eruit hoort te zien. Naarmate je meer ervaring krijgt zul je ook de moeilijkere dingen aankunnen. Maar nu nog niet.

Nogmaals: STOP en bel iemand.

• OverSoft
  • Laatst online: 03-12 10:35
Agent47 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:16:
Ik snap sommige mensen echt niet. Je krijgt een oplaaier uit water en je belt de electricien niet? Ik had de stekker uit die jacuzzi getrokken, zeil erover, niet meer aanraken.

Levensgevaarlijk. Of ben ik te terughoudend?
Nee hoor, ik had hetzelfde gedaan.
Er is duidelijk iets mis in de installatie of in de jacuzzi zelf, wat er voor zorgt dat er spanning op het water staat. Dit is hetzelfde als een fohn in de badkuip gooien.

Eigenwijs is ook wijs zeggen ze wel eens, maar degene die je dadelijk vindt langs de jacuzzi zal dat niet zo zien...

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12 20:51
@geerttttt wat voor soort stroom voel je? Dit verhaal doet mij een beetje denken aan onze onlangs geplaatste keuken. Telkens bij het handen wassen kreeg ik hele lichte “prikjes” in open wondjes (iets met niet altijd handschoenen dragen). Vermoedelijk had de quooker hier mee te maken.
Uiteindelijk heb ik een voltage gemeten tussen nul en de aarde, bleek dat er een klein breukje zat in de aardrail, oftewel het stopcontact was niet geaard. Aardedraad van de betreffende groep op een ander aardeblokje gezet en alles werkte zoals het hoorde.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Managelorian schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:19:
Even voor mijn eigen gemoedsrust ga ik aansluiten bij de rij mensen die jou dit advies al hebben gegeven: stop met wat je aan het doen bent en bel iemand hiervoor.

Als je wist wat je aan het doen bent dan vroeg je hier niet om advies. Dat je hier totaal geen kennis van hebt is niet iets om je voor te schamen; het betekent alleen dat je nog moet leren. Een jacuzzi-installatie is echter NIET een geschikt leerobject. Begin met wat Youtube filmjes om te leren hoe je een wandcontactdoos aanlegt, hoe je een stekker op een kabel zet en hoe een veilige elektra installatie eruit hoort te zien. Naarmate je meer ervaring krijgt zul je ook de moeilijkere dingen aankunnen. Maar nu nog niet.

Nogmaals: STOP en bel iemand.
Nou ja ik durf niet te pretenderen dat ik elektricien ben maar ik kan wel een stopcontact monteren en juist aansluiten of een stekker monteren.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:32
[...]

Ik zou mijn leven er niet op gokken, er zijn genoeg doden gevallen in een gewone bad doordat er iets inviel (ondanks apparaat geaard was en ja dat is een extreem voorbeeld).
Mensen denken ook als je in de auto getroffen wordt door de bliksem je veilig bent vanwege rubberbanden, echter dat is niet zo en komt doordat je in een kooi zit.

Ik zou niet volledig vertrouwen op de aardlekschakelaar en iemand naar laten kijken.

offtopic:
Dat hebben ze hier op ons werk ook gedaan volledig vertrouwen dat het veilig is, een electrische hek met 3 beveiligingen ook wordt jaarlijks gekeurt en toch is het goed fout gegaan en gelukkig dat er niemand in de buurt was, doordat een object tussen stond maar het hek ging gewoon door, en vervolgens is die met een rot gang naar beneden gekomen(ondanks er ook nog een valbeveiliging op zit wat niet functioneerde).

Beveiligingen zijn er om een ongeluk te voorkomen als het fout gaat maar er volledig op vertrouwen zoals een aardlekschakelaar wat wel even ingrijpt zou ik absoluut niet doen.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 08-06-2021 09:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Appie Heijn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:20:
@geerttttt wat voor soort stroom voel je? Dit verhaal doet mij een beetje denken aan onze onlangs geplaatste keuken. Telkens bij het handen wassen kreeg ik hele lichte “prikjes” in open wondjes (iets met niet altijd handschoenen dragen). Vermoedelijk had de quooker hier mee te maken.
Uiteindelijk heb ik een voltage gemeten tussen nul en de aarde, bleek dat er een klein breukje zat in de aardrail, oftewel het stopcontact was niet geaard. Aardedraad van de betreffende groep op een ander aardeblokje gezet en alles werkte zoals het hoorde.
Mja ik denk dat je het daarmee kunt vergelijken. Ik denk inderdaad dat het niet geaard is ondanks dat er wel een aardedraad aangesloten is.

Hopelijk kan het teststekker wat ik besteld heb dat vaststellen, en kan ik dan een electricien dat laten verifieren en het alsnog laten aarden. Hopelijk via een losse aardpin ofzo, want een nieuwe draad trekken naar de meterkast is vanuit de tuin niet echt te doen...

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:32
geerttttt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:29:
[...]

Nou ja ik durf niet te pretenderen dat ik elektricien ben maar ik kan wel een stopcontact monteren en juist aansluiten of een stekker monteren.
Ik kan ook een splinter uit mijn vinger trekken en een pleister op m'n knie plakken, maar ik ga toch liever geen openhartoperatie doen...

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-12 15:30
geerttttt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:33:
[...]

Mja ik denk dat je het daarmee kunt vergelijken. Ik denk inderdaad dat het niet geaard is ondanks dat er wel een aardedraad aangesloten is.

Hopelijk kan het teststekker wat ik besteld heb dat vaststellen, en kan ik dan een electricien dat laten verifieren en het alsnog laten aarden. Hopelijk via een losse aardpin ofzo, want een nieuwe draad trekken naar de meterkast is vanuit de tuin niet echt te doen...
Hoezo, hij is er toch ook gekomen? Het is nu juist makkelijk als er al een kabel in zit.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Assumption is the mother of all fuckups. Nooit iets aannemen en op basis daarvan te werk gaan.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:29
CH4OS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:37:
[...]
Assumption is the mother of all fuckups. Nooit iets aannemen als je leven of die van een ander er vanaf hangt of schade kan berokkenen en op basis daarvan te werk gaan.
Voor al die andere gevallen is het een prima manier van leren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

geerttttt schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:33:
Tja ik zou denken, sluiting maken met de fase. Als de aarde werkt knalt de aardlek eruit... Maarja, als het niet werkt..

Of voltage tussen nul en aarde meten?
Als je weet hoe de 'aarde' werkt, dan kun je dat toch gewoon zelf controleren? Hint: meestal is het een bruin geel-groen gekleurde koperdraad. Je moet echter wel dan de gehele bekabeling controleren, anders weet je het nog niet zeker.

En als je niet weet hoe en wat of twijfelt; laat het dan doen door iemand die er wel verstand van heeft.

EDIT:
Ik had mij in eerste instantie in de kleur(en) vergist.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 08-06-2021 10:25 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nat-Water schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:36:
[...]

Hoezo, hij is er toch ook gekomen? Het is nu juist makkelijk als er al een kabel in zit.
Ja, maar je moet het zo zien dat waar de jaccuzi staat een los hokje is in de tuin. Er ligt een grondkabel richting dit hok welke tevens voor zover ik weet weer in beton gegoten is. Een draadje bijtrekken is dus niet echt eenvoudig te doen.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:29
geerttttt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:43:
[...]

Ja, maar je moet het zo zien dat waar de jaccuzi staat een los hokje is in de tuin. Er ligt een grondkabel richting dit hok welke tevens voor zover ik weet weer in beton gegoten is. Een draadje bijtrekken is dus niet echt eenvoudig te doen.
Jezelf elektrocuteren gaat inderdaad een stuk makkelijker. Je kan er alleen zelf zo weinig van genieten :+

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Nat-Water
geerttttt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:43:
[...]

Ook al staat dat hokje op de maan, als er een kabel ligt is het makkelijk. Je gaat er trouwens sowieso geen kabel bijleggen, je gaat gewoon -als het nodig is- alles vervangen en de oude kabel dan als trekveer gebruiken. Geen getrut, en geen besparingen hierop.

Maar hoe zit het nou uberhaupt? Ik hoor nog weinig observaties van hoe het werkelijk zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 08-06-2021 09:46 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nat-Water schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:45:
Ook al staat dat hokje op de maan, als er een kabel ligt is het makkelijk. Je gaat er trouwens sowieso geen kabel bijleggen, je gaat gewoon -als het nodig is- alles vervangen en de oude kabel dan als trekveer gebruiken. Geen getrut, en geen besparingen hierop.
Zonder exact de situatie te kennen is het misschien ook wat overdreven om gelijk maar te zeggen om alles te vervangen.

• Nat-Water
CH4OS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:47:
[...]
Zonder exact de situatie te kennen is het misschien ook wat overdreven om gelijk maar te zeggen om alles te vervangen.
Tuurlijk, daarom ook als het nodig is. Maar ik word huiverig van het woord 'bijtrekken'. Ik zie TS al een aardekabel erdoorheen proppen langs bestaande kabels ;)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
CH4OS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:37:
[...]
Assumption is the mother of all fuckups. Nooit iets aannemen en op basis daarvan te werk gaan.
Het klinkt alsof men aanneemt dat ik deze berichten allemaal typ vanuit de jaccuzi. Momenteel gaat daar even niemand in totdat we meer weten wat er aan de hand is en dat dat opgelost is.

Zolang er niemand in gaat en ik mijn klauwen niet in het water steek kan het geen kwaad om wat onderzoek te doen naar wat de oorzaak kan zijn toch? Ik kan een monteur bellen en er vrij weinig van opsteken en blind aannemen dat wat hij verteld klopt. Ik kan ook hulp zoeken op internet en alvast wat onderzoeken, en er van opsteken en zelf beter snappen wat er opgelost moet worden (door een professional).

• Agent47
  • Laatst online: 08:31

Agent47

I always close my contracts.

geerttttt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:51:
[...]

Het klinkt alsof men aanneemt dat ik deze berichten allemaal typ vanuit de jaccuzi. Momenteel gaat daar even niemand in totdat we meer weten wat er aan de hand is en dat dat opgelost is.

Zolang er niemand in gaat en ik mijn klauwen niet in het water steek kan het geen kwaad om wat onderzoek te doen naar wat de oorzaak kan zijn toch? Ik kan een monteur bellen en er vrij weinig van opsteken en blind aannemen dat wat hij verteld klopt. Ik kan ook hulp zoeken op internet en alvast wat onderzoeken, en er van opsteken en zelf beter snappen wat er opgelost moet worden (door een professional).
Sommige dingen moet je ook los kunnnen laten. Als iets mijn hobby of vak niet is dan laat ik het aan een professional over en hoor ik wat die persoon te melden heeft. Ik betaal die persoon dan en dan is het ook klaar. :) Dingen opsteken is altijd goed, maar spelen met stroom is een tweede...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

CH4OS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:42:
[...]
Als je weet hoe de 'aarde' werkt, dan kun je dat toch gewoon zelf controleren? Hint: meestal is het een bruin gekleurde koperdraad.
Alsjeblieft, zeg dan niks. Aarde is geel-groen. Bruin is fase :X :X :X En als het een oude installatie is kunnen alle kleuren anders zijn. Als 'ie met de verkeerde kleuren is aangesloten ook. Niet aan kutten dus tenzij je weet wat je doet.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

geerttttt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:51:
[...]

Je kan die monteur ook vragen hoe en wat, desnoods voor een tientje extra als je er graag een hele TED-talk bij hebt. Misschien mag je zelfs meekijken met live uitleg. Kan je gewoon van tevoren vragen. Assumptions...

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
Modbreak:Hou je fatsoen, nergens voor nodig deze post met gestrekt been.

[ Voor 85% gewijzigd door tweakduke op 08-06-2021 13:42 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-12 11:55

mark-k

AKA markkNL

Nat-Water schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:45:
[...]

Maar hoe zit het nou uberhaupt? Ik hoor nog weinig observaties van hoe het werkelijk zit.
Zo te horen ligt de kabel van TS niet in een buis maar gewoon los in de grond/beton, dan is trekken natuurlijk wel een stukje lastiger.

Had mijn aannemer ook willen doen met mijn 3fase kabel, was nog lastig om hem duidelijk te maken dat dat het meest achterlijke idee ooit was.

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-12 07:28
Het onderzoekende brein zoals wij Tweakers vaak hebben brengt veel goeds, maar soms maakt ons dat ook koppig. Zet de koppigheid opzij tenzij je 100% zeker weet wat je aan het doen bent en je geen onnodige risico's loopt (lees: als je zelf elektricien bent).

Bel gewoon een elektricien en laat het voor de rest rusten. Jouw leven is meer waard dan het geld wat je die elektricien moet betalen. Denk na over wat je achterlaat als het toch fout zou gaan.

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-12 12:25
aarding testen doe ik simpelweg door een kabel aan de aarding in mijn kast te hangen en dan de weerstand te meten tov de aardingspin in het stopcontact. Heb je enkel uw multimeter voor nodig.

Verder: als de weerstand effectief 16KOhm is, dan heb je een lekstroom van 230/16.000 = 14mA en dan gaat de verliesstroom er in principe nog niet uit. Maar die weerstand kan natuurlijk heel snel dalen en op dat moment is het levensgevaarlijk om in dat bad te zitten natuurlijk.

Het is trouwens niet zo dat je veilig bent in water omdat de weerstand van water veel lager is. Uw weerstand in ondergedompelde toestand is ook erg laag en zal u tot een vrij goede geleider maken...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DataGhost schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:55:
[...]

Alsjeblieft, zeg dan niks. Aarde is geel-groen. Bruin is fase :X :X :X En als het een oude installatie is kunnen alle kleuren anders zijn. Als 'ie met de verkeerde kleuren is aangesloten ook. Niet aan kutten dus tenzij je weet wat je doet.
*knip*
Een foutje maken kan iedereen, aangebrand reageren is dan nergens voor nodig. Ook dat kennen we hier niet van elkaar.

Als blijkt dat @geerttttt dit echt niet zelf kan oplossen, zal ie vast wel slim genoeg zijn om het te laten doen. Tot die tijd lijkt het mij dat vragen stellen vrij staat, hij wordt er alleen maar slimmer op, maar hier meent menig Tweaker opeens stellig te moeten zijn en het enige adives dat vervolgens luidt is 'schakel een specialist in'.

[ Voor 64% gewijzigd door tweakduke op 08-06-2021 13:49 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Agent47 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:54:
Sommige dingen moet je ook los kunnnen laten. Als iets mijn hobby of vak niet is dan laat ik het aan een professional over en hoor ik wat die persoon te melden heeft. Ik betaal die persoon dan en dan is het ook klaar. :)
Dus jij gaat blindelings met een auto (non-lease) naar de garage (voor een APK bijvoorbeeld) en vraagt je dan vervolgens nooit af, hoe het kan dat een aantal onderdelen opeens aan vervanging toe zijn, een grote beurt nodig is en jij een rekening gepresenteerd krijgt die 1500 euro is (ik noem even wat). Dan hoef jij niet te weten waar dat allemaal exact door komt? Fijn om te weten in elk geval. ;)
Dingen opsteken is altijd goed, maar spelen met stroom is een tweede...
Sorry, maar dan moet je ook maar geen computers in elkaar zetten en dat laten doen. Want spelen met stroom, dat doe je niet... Met dit soort reacties denk ik echt 'wat doe je hier dan?'. Het zijn gewoon vragen die gesteld worden, maar vervolgens meent menig Tweaker opeens de moraalridder uit te moeten hangen hier, terwijl er alleen vragen gesteld worden...

• Wilke
CH4OS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:25:
Sinds wanneer is vragen stellen en onderzoek doen dodelijk?
Sinds de combinatie van water, electriciteit, en evident verkeerd aangelegde installaties gemakkelijk dodelijk kan zijn. Vervelend dat de werkelijkheid zo in elkaar zit, maar dat is nu eenmaal het geval.

Verder heb ik nog niets in dit topic gezien dat er op wijst dat @geerttttt werkelijk iets aan het uitzoeken/vaststellen is, of begrijpt hoe gevaarlijk deze situatie is (inclusief dat vaststellen zelf, als je niet goed weet wat je aan het doen bent).

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:08

Patriot

Fulltime #whatpulsert

CH4OS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:25:
[...]
Ah, mea culpa. Ik vergis mij even, sorry, meneer Orakel. Jezus, ben je altijd zo'n zuurpruim? Point being: je hoeft echt niet zo scherp te reageren "zeg dan niks"... Kom op zeg... Grow some balls. :X Zeker van iemand die al zo lang rondloopt op Tweakers had ik meer en beter verwacht. Spijtig om te zien dit.
Je kunt het bagatelliseren wat je wilt, maar de aarde en de fase door elkaar halen is niet een onschuldig foutje..
Ik ben serieus benieuwd waar het vandaan komt dat @geerttttt eigenlijk direct maar een specialist moet inschakelen. Sinds wanneer is vragen stellen en onderzoek doen dodelijk? :? Kom op zeg, dit is niet de Tweakers Community die ik ken(de).
Omdat zijn voornaamste onderzoeksmethodiek tot nu toe heeft bestaan uit het sluiten van de stroomkring met zijn lichaam.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

[quote]CH4OS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:25:
[...]
knip
Ik ben serieus benieuwd waar het vandaan komt dat @geerttttt eigenlijk direct maar een specialist moet inschakelen. Sinds wanneer is vragen stellen en onderzoek doen dodelijk? :? Kom op zeg, dit is niet de Tweakers Community die ik ken(de).

Als blijkt dat @geerttttt dit echt niet zelf kan oplossen, zal ie vast wel slim genoeg zijn om het te laten doen. Tot die tijd lijkt het mij dat vragen stellen vrij staat, hij wordt er alleen maar slimmer op, maar hier meent menig Tweaker opeens stellig te moeten zijn en het enige adives dat vervolgens luidt is 'schakel een specialist in'.
Vragen stellen is niet specifiek dodelijk, onderzoek doen in deze situatie misschien wel. Zeker als je ziet dat TS nog een of ander metertje gaat aanschaffen om "iets" te bekijken, in plaats van direct die elektricien erop te zetten. Er zijn talloze redenen om specialisten in te schakelen. Volgens mij bouwen of repareren maar weinig Tweakers hun PSU zelf, omdat dat gewoon een erg domme en gevaarlijke plek is om te beginnen met "tweaken" en leren. Je kan echt op tig andere manieren leren over elektra zodat je dit over een aantal jaren behoorlijk goed zelf kan doen. Tweaken is meer dan gewoon in het wilde weg wat dingetjes aanprutsen en kijken waar het schip strandt, zeker als er in principe levensgevaarlijke spanningen in het spel zijn. Als steeds maar aan de suggesties voorbij wordt gegaan en TS enabled wordt in het zelf door blijven prutsen is er alleen maar meer risico dat het foutgaat. De meeste elektra-installaties proberen je hier zo goed en zo kwaad als het kan tegen te beschermen, maar met deze installatie is blijkbaar al iets mis dus daar moet zeker je niet op vertrouwen dat dat werkt en dus iemand met verstand van zaken naar laten kijken.

[ Voor 21% gewijzigd door tweakduke op 08-06-2021 13:49 . Reden: Quote aangepast ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wilke schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:39:
Sinds de combinatie van water, electriciteit, en evident verkeerd aangelegde installaties gemakkelijk dodelijk kan zijn. Vervelend dat de werkelijkheid zo in elkaar zit, maar dat is nu eenmaal het geval.
Wie zegt dat het verkeerd is aangelegd? :? Waarom ga je daar vanuit? Als ik het topic zo lees, is er iets toegevoegd, wat mogelijk de oorzaak is, danwel bijdraagt aan het probleem. Iets over een LED-strip. ;) Beetje voorbarig om daarvoor iemand langs te laten komen, niet, als je zelf die LED-strip weg kan halen?
Verder heb ik nog niets in dit topic gezien dat er op wijst dat @geerttttt werkelijk iets aan het uitzoeken/vaststellen is, of begrijpt hoe gevaarlijk deze situatie is (inclusief dat vaststellen zelf, als je niet goed weet wat je aan het doen bent).
Wellicht is dat omdat @geerttttt geïnformeerd aan de slag wilt gaan? Maar schijnbaar moeten er direct conclusies op getrokken worden op wat vragen en de specialist erop...

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

CH4OS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:35:
[...]
Dus jij gaat blindelings met een auto (non-lease) naar de garage (voor een APK bijvoorbeeld) en vraagt je dan vervolgens nooit af, hoe het kan dat een aantal onderdelen opeens aan vervanging toe zijn, een grote beurt nodig is en jij een rekening gepresenteerd krijgt die 1500 euro is (ik noem even wat). Dan hoef jij niet te weten waar dat allemaal exact door komt? Fijn om te weten in elk geval. ;)
"en hoor ik wat die persoon te melden heeft"
Je kan prima vragen hoe en wat. Ook van tevoren.
[...]
Sorry, maar dan moet je ook maar geen computers in elkaar zetten en dat laten doen. Want spelen met stroom, dat doe je niet... Met dit soort reacties denk ik echt 'wat doe je hier dan?'. Het zijn gewoon vragen die gesteld worden, maar vervolgens meent menig Tweaker opeens de moraalridder uit te moeten hangen hier, terwijl er alleen vragen gesteld worden...
Bullshit. Er zit een wereld van verschil tussen 12V DC en 230V AC. De ene is vrijwel ongevaarlijk en de andere levensgevaarlijk. Allebei hebben natuurlijk risico's maar toch echt flink verschillende. En dan is er in dit geval ook nog eens water in het spel, brrr.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:08

Patriot

Fulltime #whatpulsert

CH4OS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:35:
[...]
Wat een onzin zeg. Het is van heel andere aard. Het is compleet anders wanneer een apparaat waar je met je hele (natte!) hebben en houden in gaat zitten een elektrotechnisch mankement vertoont dan wanneer je een computer in elkaar zet. Als iemand een defecte PSU heeft waar hij schokken van krijgt dan is mijn advies ook om het ding in de prullenbak te gooien en nooit meer aan te raken, niet om het open te schroeven "want kijken en onderzoeken kan geen kwaad."

• Martijn.C.V
  • Laatst online: 11-12 16:17
geerttttt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:29:
[...]

Ik heb en de afgelopen tijd mn hele (nieuwbouw) huis voorzien van elektra. En hoewel ik daar trots op ben is echt beginnersniveau hoor! Je hoeft niet te snappen wat je doet, zolang je maar 1 blauwe, 1 bruine en zo'n leuke tweekleur kabeltje er in steekt. (ja ik snap dat dit wat kort door de bocht is).

Hier kun je kapotte interne apparaten hebben, misschien is de motor van je waterpomp wel aan het falen. Of ergens een draad beschadigt waardoor het dunner is en langzaam door aan het branden. Of is het een ander apparaat waardoor je een faseverschuiving krijgt waardoor je VA en W van elkaar gaan schuiven.

Ik ben alles voor zelf uitzoeken, zo eng is stroom helemaal niet. Als je t verkeerd doet krijg je een tik in je hand en vloek je iets, maar vaak kun je t zelf wel een beetje puzzelen (als t enkel 230v is).

Echter zit je hier straks met je hele lichaam in! De stroom loop nu niet van je hand naar je voet, maar door je hart! En een paar milivolt is genoeg om jouw lampje uit te laten gaan. Wat als je denkt dat je het had maar iets per ongelijk terug op z'n plek hebt geduwd, dat weer los schiet als je er toevallig in zit?

Er is een punt waar je als amateur moet kunnen erkennen dat je een professional nodig hebt. Dat punt is nu.

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn.C.V op 08-06-2021 10:51 ]

Complimentje?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DataGhost schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:44:
"en hoor ik wat die persoon te melden heeft"
Je kan prima vragen hoe en wat. Ook van tevoren.
Dat is toch precies wat @geerttttt nu doet? :)
Bullshit. Er zit een wereld van verschil tussen 12V DC en 230V AC. De ene is vrijwel ongevaarlijk en de andere levensgevaarlijk. Allebei hebben natuurlijk risico's maar toch echt flink verschillende. En dan is er in dit geval ook nog eens water in het spel, brrr.
Dat een verschil er is, dat moge duidelijk zijn. Het effect ook, maar volgens mij gaat het niet om een dergelijk verschil. Maar gewoon puur een informerende vraag wat hier gesteld wordt, waarop vervolgens direct bovenop gesprongen wordt, dat vind ik zo jammer om te zien, want daardoor ontspoort een topic gewoon en dat is zonde.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
metteko schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:18:
aarding testen doe ik simpelweg door een kabel aan de aarding in mijn kast te hangen en dan de weerstand te meten tov de aardingspin in het stopcontact. Heb je enkel uw multimeter voor nodig.
Prima meting. Alleen moet je dan nog wél tevens vaststellen of de aarding in de meterkast in orde is. In het grote delen van Nederland heeft tegenwoordig elke woning zijn eigen aardingspen in de grond zitten die verbonden is met de elektrische installatie in huis. En daarmee kan al véél mis zijn, waardoor je een prima veilige weerstand meet tussen je meterkast en het stopcontact of de behuizing van het geaarde apparaat. Maar wat toch resulteert in potentieel gevaarlijke situaties.

Die aard pen zit vaak in de kruipruimte. Door werkzaamheden die in de kruipruimte zijn uitgevoerd is de draad tussen aardpen en meterkast soms losgeraakt. Door vocht en oxidatie kan het mis gaan. En dan zijn er nog heel veel oudere huizen die van oudsher 'geaard' waren via de waterleiding. Dat was nooit een probleem, totdat men kunststof waterleidingen is gaan toepassen. Er zijn nog veel huizen waar nadat de waterleiding vernieuwd is, de 'aarde' toch nog op de waterleiding zit aangesloten.
Ook met de aardpen zelf kan e.e.a. mis zijn. Deze kan geoxideerd of gebroken zijn. Maar het kan ook zijn dat door fluctuatie in de grondwaterstand de aardverspreidingsweerstand niet het hele jaar door laag genoeg is. Als de pen is geslagen in een periode van hoog grondwater, kan het zijn dat de installateur prima resultaten heeft gemeten. Maar dat er toch onvoldoende aarding is wanneer een aantal maanden later het grondwater een stuk dieper zit.

Conclusie: je methode is prima om te achterhalen of er "binnenshuis" een fout zit, maar geeft geen garantie dat alles in orde is wanneer je geen fouten vindt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

CH4OS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:46:
[...]
Dat is toch precies wat @geerttttt nu doet? :)
Nee. Wij zijn een stel Tweakers op een forum, geen elektriciens die de installatie zelf hebben kunnen bekijken en doormeten. Net zomin als dat de automonteur je zonder te kijken kan zeggen wat er allemaal moet gebeuren. De elektricien kan hem prima vertellen hoe en wat, dan kan TS zeggen "ok, fix maar" of "nah laat maar zitten".
[...]
Dat een verschil er is, dat moge duidelijk zijn. Het effect ook, maar volgens mij gaat het niet om een dergelijk verschil. Maar gewoon puur een informerende vraag wat hier gesteld wordt, waarop vervolgens direct bovenop gesprongen wordt, dat vind ik zo jammer om te zien, want daardoor ontspoort een topic gewoon en dat is zonde.
Omdat het antwoord op de puur informerende vraag is "dit is niet over internet te beoordelen, bovendien weet jij [TS] niet hoe en wat, plus het is gevaarlijk, dus laat iemand met verstand van zaken ernaar kijken". We weten niet eens of TS alle relevante informatie die er is ook daadwerkelijk als relevant ziet en met ons deelt. Op basis daarvan is het gewoon gevaarlijk om adviezen te geven. Zelf tweaken en leren aan elektra is prima, maar het begin van dat pad is niet bij 230V aan een jacuzzi waar je zelf in gaat zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 08-06-2021 10:55 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DataGhost schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:52:
Nee. Wij zijn een stel Tweakers op een forum, geen elektriciens die de installatie zelf hebben kunnen bekijken en doormeten. Net zomin als dat de automonteur je zonder te kijken kan zeggen wat er allemaal moet gebeuren. De elektricien kan hem prima vertellen hoe en wat, dan kan TS zeggen "ok, fix maar" of "nah laat maar zitten".
Dan nog lijkt het mij niet erg om wat meer geïnformeerd te zijn (een auto breng je ook niet blindelings naar een garage...), zodat het makkelijker praten is, ook voor de elektricien die het eventueel komt oplossen. Maar vragen die hij stelt, worden resoluut afgewezen en naar de specialist verwezen. Nogmaals, met vragen stellen is niets mis wat mij betreft.
Omdat het antwoord op de puur informerende vraag is "dit is niet over internet te beoordelen, bovendien weet jij [TS] niet hoe en wat, plus het is gevaarlijk, dus laat iemand met verstand van zaken ernaar kijken". We weten niet eens of TS alle relevante informatie die er is ook daadwerkelijk als relevant ziet en met ons deelt. Op basis daarvan is het gewoon gevaarlijk om adviezen te geven.
Volgens mij heeft @geerttttt gewoon informerende vragen, geen adviezen. In zijn eerdere bericht schrijft hij immers ook het aan een specialist over te willen laten, maar wil wel enigszins geïnformeerd zijn. Dus stelt hij vragen, maar hier stuit hij al vrij rap op 'schakel een specialist in', nee, dat is erg behulpzaam. Wedervragen kunnen vast ook beantwoord worden, denk je ook niet? Het is hier een forum, dat betekend dat er over en weer berichten gestuurd kunnen worden, jammer dat het vooral enkelzijdig lijkt te werken en men vervolgens wel tot de 'conclusie' komt dat een specialist moet komen, terwijl dus de situatie niet eens 100% duidelijk is.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

CH4OS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:57:
[...]
Dan nog lijkt het mij niet erg om wat meer geïnformeerd te zijn, zodat het makkelijker praten is, ook voor de elektricien die het eventueel komt oplossen. Maar vragen die hij stelt, worden resoluut afgewezen en naar de specialist verwezen. Nogmaals, met vragen stellen is niets mis wat mij betreft.
Ik had het weggelaten uit mijn post, maar de meeste mensen zijn uberhaupt al slecht in het precies benoemen van symptomen, laat staan oorzaken. Er komen vaak de wildste technische onzinverhalen uit die voor een leek misschien heel logisch klinken maar kant noch wal slaan. Die zijn het makkelijkst want daarvan hoor je direct dat je niks van de klant hoeft aan te nemen, maar je zal maar een technisch nog wel redelijk logisch verhaal te horen krijgen en per ongeluk, al dan niet onbewust, teveel op dat verhaal vertrouwen en het probleem niet goed oplossen. Ergo: de elektricien die het op komt lossen heeft helemaal niks aan leken-onderzoek en hoort het het liefst helemaal niet. Alleen de reden waarom er gebeld is "het water van mijn jacuzzi schokt" is voldoende en dan gaat de elektricien gewoon zijn eigen checks doen. Die moet hij sowieso doen dus sneller gaat het ook niet.

Dan kan je het dus beter helemaal aan de elektricien (die toch al ingeschakeld gaat worden) overlaten en vooraf en achteraf uitgebreid verslag laten doen.
[...]
Volgens mij heeft @geerttttt gewoon informerende vragen, geen adviezen. In zijn eerdere bericht schrijft hij immers ook het aan een specialist over te willen laten, maar wil wel enigszins geïnformeerd zijn. Dus stelt hij vragen, maar hier stuit hij al vrij rap op 'schakel een specialist in', nee, dat is erg behulpzaam. Wedervragen kunnen vast ook beantwoord worden, denk je ook niet? Het is hier een forum, dat betekend dat er over en weer berichten gestuurd kunnen worden, jammer dat het vooral enkelzijdig lijkt te werken en men vervolgens wel tot de 'conclusie' komt dat een specialist moet komen, terwijl dus de situatie niet eens 100% duidelijk is.
Alleen is er nu een teststekker besteld waar een bepaald oordeel uit gaat komen. En TS wil "geinformeerd zijn". Hoe gaat dat dan, als hier gezegd wordt X, TS meet Y met z'n stekker en de elektricien zegt "het ligt aan Z", wat dan? "Nee, deze mensen op het internet en dit ali-ding zeggen dat het niet Z is"? Of is die teststekker gewoon voor de gein gekocht, om er vervolgens helemaal geen enkel oordeel aan te laten hangen?

De situatie is niet 100% duidelijk, dat ben ik met je eens. Dat is precies de reden waarom er een specialist moet komen.
Pagina: 1 2 3 Laatste