Jaccuzi water geeft schokken

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Verwijderd

larsg schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:29:
Ik ben echt pro hobby DIY'en en doe dit zelf op grote schaal. Maar de paar 100 van het bezoek van een elektricien zijn echt wel nodig hier. Je speelt anders inderdaad met je leven en met alle respect je kennis is niet navenant. Ik heb trouwens zelf ook een inbouw jacuzzi die ik aanstuur met een raspberry pi dus ik heb wel kennis van dit onderwerp.

Na dit topic te lezen komende volgende dingen in mij op:
  1. Ik stel me gigantische vragen bij die stekker met dikke kabel naar een stopcontact. Heb je zelf die stekker erop gezet of kwam deze van de fabriek? De gemiddelde inbouw jacuzzi trekt *piep* veel stroom. Mijn exemplaar is afgezekerd op 3 fase 20A en trekt in vol bedrijf 10 KW! De verwarming en circulatie pomp zouden op hun eentje al 3+0,5 KW moeten trekken. Als dit werkelijk zo van de fabriek komt stel ik me grote vragen bij de kwaliteit van het ding.
  2. Ivm bovenstaande sluit het ding met een vaste installatiekabel aan met een aparte alamat
  3. Gooi de jacuzzi open en kijk of elk onderdeel apart geaard is, verwarming, kuip, pompen, ... Dit via een aparte aardingsdraad dan die van de voeding.
  4. Mocht bovenstaande niet helpen kan het zijn dat er één bepaald apparaat is dat de stroom in het water lekt. Zet één voor één alles apart aan en controleer op stroom lekkage. Vaak is de verwarming de schuldige.
Lees 'even' het topic door...
de aarding is NOK in TS installatie
de aarding in het bad lijkt volgens fotos OK, heeft installateut naar gekeken (maar die deed ook weer vreemde voorlopige aanpassingen)
de tinteling komt via de aardkabel binnen *!( vanuit het electrisch fornuis(!!!)

Mar eens met je dat je of de geinstalleerde kabel wilt gebruiken in een duegdelijk stopcontact met liefst eigen groep en ditto aardlek, of zeker wetendat er een goede verbinding is en dan evt met werkschakelaar en als het ff kan locaal aardlek in los aan te leggen lokaal kastje.

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 15-06-2021 18:39 . Reden: Quote aangepast ]

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-12 10:39

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Zo, de netbeheerder monteur is ook geweest. Eigenlijk hoor ik geen aarde in de meterkast te hebben van hun, maar nu het er toch ligt en hij vriendelijk was heeft hij deze doorgetrokken tot mijn meterkast/aarderail. Dus nu heb ik (gebrekkige) aarde via mijn aardpin en aanvullend aarde via de elektra kabel van de netbeheerder. :) Dit netjes met 4mm2 kabel. Dus, lijkt me alles voor elkaar zo, nietwaar?

Oost west, 127.0.0.1 best!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12 14:36

DataGhost

iPL dev

Je zegt het niet expliciet erbij maar ik gok dat die monteur de aarde-nul-verbinding van de vorige heeft weggehaald en bovendien nogmaals de aarding bij je jacuzzi gemeten heeft? En ook of er nog spanning op het water staat?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-12 10:36
Ben toch benieuwd waarom je aarde van je netbeheerder hebt liggen als die er niet hoort. Is er zekerheid dat ze deze nooit afsluiten in de toekomst als dit ongedocumenteerd is?

Ik zou de aardelectrode laten repareren/opnieuw laten slaan, dan zit je sowieso goed.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
DataGhost schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:20:
Je zegt het niet expliciet erbij maar ik gok dat die monteur de aarde-nul-verbinding van de vorige heeft weggehaald
[...]
en bovendien nogmaals de aarding bij je jacuzzi gemeten heeft? En ook of er nog spanning op het water staat?
Nee dat niet, kan ik ook niet echt van hem vragen want dit is al een gunst. maar eigenlijk is er weinig veranderd ten opzichte van hoe het tijdelijk opgelost was door de elektricien, en toen was de aarde spanning teruggebracht naar 0.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Zwartoog schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:10:
Ben toch benieuwd waarom je aarde van je netbeheerder hebt liggen als die er niet hoort. Is er zekerheid dat ze deze nooit afsluiten in de toekomst als dit ongedocumenteerd is?
Tja, dat weet je niet, maar het lijkt me sterk dat ze een aangesloten aarde zomaar afsluiten zonder bericht. Helemaal omdat die vast zit aan de nul, dat was al zo.
Ik zou de aardelectrode laten repareren/opnieuw laten slaan, dan zit je sowieso goed.
Dat zou idd nog beter zijn...

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12 10:00

Ligone

Moeha!

Zwartoog schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:10:
Die kans lijkt me bijzonder klein... Waarom zouden ze dat doen? dan hebben ze mogelijk doden op hun geweten...

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ligone schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:15:
[...]

Die kans lijkt me bijzonder klein... Waarom zouden ze dat doen? dan hebben ze mogelijk doden op hun geweten...
Lijkt mij ook, de kabel ligt er, dat gaan ze niet zomaar loshalen, helemaal niet zonder aankondiging.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:35:
[...]

Tja, dat weet je niet, maar het lijkt me sterk dat ze een aangesloten aarde zomaar afsluiten zonder bericht. Helemaal omdat die vast zit aan de nul, dat was al zo.

[...]

Dat zou idd nog beter zijn...
Dat al zoiets was wil niet zeggen dat het goed/veilig is natuurlijk. Ik zou actie ondernemen om te zorgen dat NIETS meer over de blauwe draad geaard wordt. Het lijkt erop alsof je vorige eigenaar vaak last had van een afslaande aardlek bijvoorbeeld en zo doende jij nu al meerdere jaren met een, onbewust, veiligheidsrisico zit.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
geerttttt schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 06:13:
[...]

Lijkt mij ook, de kabel ligt er, dat gaan ze niet zomaar loshalen, helemaal niet zonder aankondiging.
Maar nu heb je dus een aarde vanuit de leverancier en je aardpen?

Feitelijk hoor je die inderdaad niet te hebben, het onderliggende probleem (slecht aangelegde aardpen) is dus niet opgelost.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:49
pyrofielo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:54:
[...]
Maar nu heb je dus een aarde vanuit de leverancier en je aardpen?

Feitelijk hoor je die inderdaad niet te hebben, het onderliggende probleem (slecht aangelegde aardpen) is dus niet opgelost.
Jawel, want hij krijgt nu de aarde van de leverancier en die moet aan precies dezelfde eisen voldoen. Die is dus gewoon prima. Je kunt dan alsnog zelf een nieuwe aardpen laten slaan, maar dat is dan vooral zodat je niet afhankelijk bent van de plannen van de leverancier in de toekomst (al geloof ik niet dat ze af gaan stappen van een aarde ;) )

[removed]

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:05:
[...]

Jawel, want hij krijgt nu de aarde van de leverancier en die moet aan precies dezelfde eisen voldoen. Die is dus gewoon prima. Je kunt dan alsnog zelf een nieuwe aardpen laten slaan, maar dat is dan vooral zodat je niet afhankelijk bent van de plannen van de leverancier in de toekomst (al geloof ik niet dat ze af gaan stappen van een aarde ;) )
janiet, want beide zijn nu gekoppeld.
Wat voor Stelsel is het nu dan?

of aardpen weghalen en PE van leverancier gebruiken of aardpen fixxen en PE van leverancier gebruiken. Nu laat je een spijkertje liggen voor de volgende om op te gaan staan.

niet dat ik in de energie zit, dus correct me if wrong...

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• redwing
pyrofielo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:10:
[...]
janiet, want beide zijn nu gekoppeld.
Wat voor Stelsel is het nu dan?
Ik verwacht eigenlijk dat de draad van de aardpen losgehaald is. Maar als dat niet is maakt dat nog weinig uit omdat dat alleen betekent dat de aarde nog net iets beter is (2 paralelle paden naar aarde ;) )
of aardpen weghalen en PE van leverancier gebruiken of aardpen fixxen en PE van leverancier gebruiken. Nu laat je een spijkertje liggen voor de volgende om op te gaan staan.

niet dat ik in de energie zit, dus correct me if wrong...
Als dat nog niet gedaan is, is het wel slim om de aardpen los te koppelen en evt. weg te halen. Maar dat is dan inderdaad niet voor de werking nu, maar voor duidelijkheid voor een volgende bewoner.

[removed]

Verwijderd

lijkt me duidelijk verhaal vanuit 'safety' point of view.
Je hebt geen invloed op aarde van leverancier, leiding gesteldheid, toekomstplannen, etc.
Je kunt zelf een aardpen slaan parallel maar als er iets fout gaat in de grondkabel van leverancier heeft jouw aardpen nooit de impedantie om eventueel kortsluiting vanuit leverancierkant weg te laten vloeien naar aarde.

Enge juiste oplossing is aardpen laten slaan en daarop aansluiten, verbinding met leveranciersaarde loshalen.
Ik ben geen electricien dus ik weet niet of huidige constructie ,mag' oid maar persoonlijk zou ik nooit een met voor mij onbekende afgezekerde waarde kabel ongezekerdmijn huis in laten lopen. Je hebt totaal geen invloed op toestand kabel in grond van leverancier en ik heb zelf al eens meegemaakt dat zo'n kabel naar mijn huis (langzaam) aan het doorsmeulen was 2 m onder de grond, dat kan heel lang goed gaan maar dan wil ik niet moeten vertrouwen op de mantel van zo'n kabel als die pas 'afslaat' op een stroom avn enkele 100en Ampere.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:47:
lijkt me duidelijk verhaal vanuit 'safety' point of view.
Je hebt geen invloed op aarde van leverancier, leiding gesteldheid, toekomstplannen, etc.
Je kunt zelf een aardpen slaan parallel maar als er iets fout gaat in de grondkabel van leverancier heeft jouw aardpen nooit de impedantie om eventueel kortsluiting vanuit leverancierkant weg te laten vloeien naar aarde.

Enge juiste oplossing is aardpen laten slaan en daarop aansluiten, verbinding met leveranciersaarde loshalen.
Ik ben geen electricien dus ik weet niet of huidige constructie ,mag' oid maar persoonlijk zou ik nooit een met voor mij onbekende afgezekerde waarde kabel ongezekerdmijn huis in laten lopen. Je hebt totaal geen invloed op toestand kabel in grond van leverancier en ik heb zelf al eens meegemaakt dat zo'n kabel naar mijn huis (langzaam) aan het doorsmeulen was 2 m onder de grond, dat kan heel lang goed gaan maar dan wil ik niet moeten vertrouwen op de mantel van zo'n kabel als die pas 'afslaat' op een stroom avn enkele 100en Ampere.
Ik ben zeker geen elektricien, maar ik denk dat het opzich niet zo'n gevaar is. Ik heb nu dus 1. De aarde van de netbeheerder. 2. Als fallback mijn eigen aardpen die waarschijnlijk deels werkt, wellicht met een wat te hoge weerstand. En 3. Zit de aardedraad bij de hoofdschakelaar verbonden met de nul draad. Tuurlijk, een nieuwe aardpen is het beste, maar als ik de aardlek nog even test is het risico niet erg groot mijns inziens.

Verwijderd

geerttttt schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:42:
[...]

Ik ben zeker geen elektricien, maar ik denk dat het opzich niet zo'n gevaar is. Ik heb nu dus 1. De aarde van de netbeheerder. 2. Als fallback mijn eigen aardpen die waarschijnlijk deels werkt, wellicht met een wat te hoge weerstand. En 3. Zit de aardedraad bij de hoofdschakelaar verbonden met de nul draad. Tuurlijk, een nieuwe aardpen is het beste, maar als ik de aardlek nog even test is het risico niet erg groot mijns inziens.
Het is warm, ik moet nog werken, huiswerk zoon nakijken, zwembad plakken en toch neem ik de moeite om je nogmaals te waarschuwen,...
ten eerste, dat de aansluiting'0' naar aarde er nog steeds zit...
Jij denkt natuurlijk, dubbel genaaid houdt beter...
In dit geval dus niet. Als er ergens een fout optreedt,buiten jouw woning, in de wijk, en er is nog zo'n grapjas die dacht, kom , ik sluit de aarde van de binnekomende leiding aan op mijn huisinstallatie, dgaat de vereffeningsstroom door jouw '0' lopen. Als een kabel (een van ed velen in je wijk) ergens doorslaat, en ik gaf eerder al aan dat ik dat reeds meegemeekt heb dus ik weet dat het gebeurt, loop ook weer de stroom door jouw 0. Als er dan ergens een hoofd hoofd uberzekering klapt staat jouw huis op 22 (wat dan via je aardpan met 10 Ohm weg mag lekken...

Kortom, haal er een goed (!!!) electricien bij, eentje die weet waar hij/zij mee bezig is en l

Of je doet er niets meer aan en laat het topic sluiten, dat kan natuurlijk ook...
8)7

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:58:
[...]

Het is warm, ik moet nog werken, huiswerk zoon nakijken, zwembad plakken en toch neem ik de moeite om je nogmaals te waarschuwen,...
ten eerste, dat de aansluiting'0' naar aarde er nog steeds zit...
Jij denkt natuurlijk, dubbel genaaid houdt beter...
In dit geval dus niet. Als er ergens een fout optreedt,buiten jouw woning, in de wijk, en er is nog zo'n grapjas die dacht, kom , ik sluit de aarde van de binnekomende leiding aan op mijn huisinstallatie, dgaat de vereffeningsstroom door jouw '0' lopen. Als een kabel (een van ed velen in je wijk) ergens doorslaat, en ik gaf eerder al aan dat ik dat reeds meegemeekt heb dus ik weet dat het gebeurt, loop ook weer de stroom door jouw 0. Als er dan ergens een hoofd hoofd uberzekering klapt staat jouw huis op 22 (wat dan via je aardpan met 10 Ohm weg mag lekken...

Kortom, haal er een goed (!!!) electricien bij, eentje die weet waar hij/zij mee bezig is en l

Of je doet er niets meer aan en laat het topic sluiten, dat kan natuurlijk ook...
8)7
Wat je zegt klopt, maar alleen zodra je in de situatie uitkomt waarbij de netbeheerder mijn aarde afkoppelt, nietwaar? Want immers zal een goede dikke aarde beter dit afvoeren dan dat het doorloopt door mijn aardpin met weerstand en dus een schok kan veroorzaken. Of zeg ik nu wat geks?

Verwijderd

geerttttt schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:16:
[...]

Wat je zegt klopt, maar alleen zodra je in de situatie uitkomt waarbij de netbeheerder mijn aarde afkoppelt, nietwaar? Want immers zal een goede dikke aarde beter dit afvoeren dan dat het doorloopt door mijn aardpin met weerstand en dus een schok kan veroorzaken. Of zeg ik nu wat geks?
Het probleem is dat je niet weet waar die goede dikke kabel heenloopt, of en wanneer die beschadigd raakt, hoe de kabel in andere aansluitingen gebruikt wordt etc etc . hetzelfde natuurlijk met de 0, die wellicht ergens ook nog eens afgezekert kan raken (en dan gaat zweven, met een vrij lage impedantie via alle huizen in de wijk naar 220...

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-12 09:05
eigen aardpen laten slaan. aarding van de beheerder kan je tijdelijk gebruiken, en de nul moet los van je aarde.
ik vindt het raar dat de elektircien een dergelijk probleem heeft laten zitten. theretisch zou je 2 aardingen
kunnen gebruiken. je eigen nieuwe aardpen als de van de leverancier. echter ik weet niet of dat ook mag.
(ik ben gan nen 1010 monteur.) is het acceptabel dat de buren straks via jouw aardpen aarde hebben ?
het is ook niet voor de grap een dikere kabel er zullen wel meerdere huzien opzitten gok ik.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
miciel schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:14:
eigen aardpen laten slaan. aarding van de beheerder kan je tijdelijk gebruiken, en de nul moet los van je aarde.
ik vindt het raar dat de elektircien een dergelijk probleem heeft laten zitten. theretisch zou je 2 aardingen
kunnen gebruiken. je eigen nieuwe aardpen als de van de leverancier. echter ik weet niet of dat ook mag.
(ik ben gan nen 1010 monteur.) is het acceptabel dat de buren straks via jouw aardpen aarde hebben ?
In principe hebben de buren niet via mijn aardpen aarde. Het is niet gebruikelijk dat klanten aarde krijgen via de netbeheerder dus de rest van de wijk zal dat naar verwachting niet hebben. Plus, als de netbeheerder ooit mijn aarde kabel los zou koppelen dan kan de stroom van de buren er ook niet heen vloeien. En dat de nul aan de aarde zit is blijkbaar wel standaard en zit ook in de hoofdschakelaar kast, dus daar mag ik niks aan aanpassen.
het is ook niet voor de grap een dikere kabel er zullen wel meerdere huzien opzitten gok ik.

Verwijderd

Ik snap het niet. Mogelijk kan iemand mij dit verklaren.

Ts meldt kleine schokjes bij zijn Jacuzzi, en iemand kende dit vanuit zijn quooker. In beide gevallen wordt naar de aarding verwezen. Nu is, voor zover ik weet, aarding alleen bedoeld om de stroom af te voeren als het chassis, b.v. door een draadbreuk, onder stroom staat, en dat is 230 V. En, ik heb genoeg ervaring daarmee, dat kun je niet als 'schokje' omschrijven. Daarnaast klappen dan doorgaan EN de zekering, EN de aardlekschakelaar er uit.
Dit klinkt toch veel meer als zwakstroom, of statisch ?

Ik heb overigens ook dat nieuwe bouwbesluit nooit begrepen .. overal geaarde stopcontacten: mijn stofzuiger, lamp, tv worden er echt niet veiliger of onveiliger door.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:21:
Ik snap het niet. Mogelijk kan iemand mij dit verklaren.

Ts meldt kleine schokjes bij zijn Jacuzzi, en iemand kende dit vanuit zijn quooker. In beide gevallen wordt naar de aarding verwezen. Nu is, voor zover ik weet, aarding alleen bedoeld om de stroom af te voeren als het chassis, b.v. door een draadbreuk, onder stroom staat, en dat is 230 V. En, ik heb genoeg ervaring daarmee, dat kun je niet als 'schokje' omschrijven. Daarnaast klappen dan doorgaan EN de zekering, EN de aardlekschakelaar er uit.
Dit klinkt toch veel meer als zwakstroom, of statisch ?

Ik heb overigens ook dat nieuwe bouwbesluit nooit begrepen .. overal geaarde stopcontacten: mijn stofzuiger, lamp, tv worden er echt niet veiliger of onveiliger door.
Het contact naar het gedeelte wat geaard hoort te zijn kan een relatief hoge weerstand hebben om verschillende redenen. Bij bijvoorbeeld een computer komt er door filtercondensatoren een spanning op de kast te staan. De effectieve weerstand van die verbinding is vrij hoog, waardoor er wel een schokje voelbaar is, maar deze gelimiteerd is in de hoeveelheid stroom, dus het blijft een zacht schokje. De aarding is bedoeld om ook dit beetje af te voeren zodat het niet via jouw lichaam hoeft, dus het is niet alleen voor de grote, overduidelijke klappen die je zou kunnen krijgen.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:40

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:21:
[...]
Dat is het mooie van randaarde: apparaten die het niet nodig hebben (want dubbel geïsoleerd) hebben er geen last van. Alle apparaten die het wèl nodig hebben, kunnen het dan overal gebruiken.
Dus dan hoef je je PC niet in de keuken of de badkamer te zetten, omdat alleen daar RA zit. Idem met de adapter van je laptop (meestal ook met RA), het gourmetstel met de Kerst, en tientallen andere apparaten die je op een gekke plaats in huis zou willen gebruiken. Het is een kleine moeite (3 ipv 2 draden trekken is vrijwel dezelfde handeling), de wcd's zijn nauwelijks duurder en je hoeft opeens nergens meer na te denken of een geaarde stekker wel of niet in dat stopcontact mag. :)

Zo scherp als een voetbal!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-12 17:45
Dit is zo'n typisch topic waar verschillende mensen met kennis van zaken waarschuwen en de TS zegt "ik weet dat het veilig is".

Wat is hier eigenlijk het nut van???

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:37

Bommes

Capo del formaggio

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:22:
[...]

Het probleem is dat je niet weet waar die goede dikke kabel heenloopt, of en wanneer die beschadigd raakt, hoe de kabel in andere aansluitingen gebruikt wordt etc etc . hetzelfde natuurlijk met de 0, die wellicht ergens ook nog eens afgezekert kan raken (en dan gaat zweven, met een vrij lage impedantie via alle huizen in de wijk naar 220...
Je wilt niet weten hoeveel graaf schades er jaarlijks worden gemeld en hoeveel niet gemeld wil je al helemaal niet weten.
Dus zoals hierboven ook al aangeven wordt:
Aardpen laten herstellen/opnieuw laten slaan, zorgen dat je installatie onafhankelijk is van het onduidelijke aardnet van de energie leverancier.

Er hoeft maar een of andere glasvezel cowboy te gaan graven in de straat, een lekkage aan de waterleiding te ontstaan ergens om dehoek. Ze trekken zeer regelmatig kabels en leidingen kapot.
Zoals ik al eerder schreef, een kapotte waterleiding valt wel op :P Een doorgetrokken glasvezel zorgt ook wel voor klachten = actie, stroom kabel het zelfde.
Aardleidingen die voor elke netbeheerder een doorn in het oog zijn dus niet.
Daar zit geen check op er valt niet een "levering van een product of dienst" weg als die door getrokken worden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
cadsite schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:54:
Dit is zo'n typisch topic waar verschillende mensen met kennis van zaken waarschuwen en de TS zegt "ik weet dat het veilig is".

Wat is hier eigenlijk het nut van???
Niets, misschien toch gewoon lekker een trol zijn.

Dat ie zonder enige relevante kennis van zaken denkt dat 3 dubbel genaaid veiliger is en het allemaal wel mee valt als de aardlekschakelaar er met testen nog uitvalt.

Aarde leverancier
Aardpen
De nul aan de aarde vast gezet.

Steek dan je hand in eigen boezem en vraag dan ook niets :-)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:37

Bommes

Capo del formaggio

Voorbeeldje uit de recente praktijk:

Ik heb als projectleider bij een drinkwater bedrijf een wijk sanering begeleid.
Ontwerpen gemaakt voor de nieuwe leidingen, enz.
In die wijk hadden we 5 klanten waarvan de aardings verklaring (onafhankelijk vij de drinkwaterleiding) niet binnen was.
Klanten weigerde omdat ze er niet voor wilde betalen (slaan van de aardpen) of reageerde simpelweg gewoon niet op de brieven van Enexis en ons.
Nogmaals het is gewoon wettelijk vast gelegd: eigenaar woning is zelf verantwoordelijke voor een deugdelijke veiligheidsaarding.
Even goed dus 5 niet correcte of ontbrekende verklaringen, op ruim 250 net aansluitingen.
De wijk sanering dient dus toch plaats te vinden (ivm storingen/vervangingstermijn leidingen).

Gevolg is dat wij als drinkwaterbedrijf dus de hoofdleidingen gaan vervangen voor nieuwe kunststof leidingen.
In de straten waar de aardingen niet op orde zijn heb ik er hier voor gekozen om per woning minimaal 200 meter oude hoofdleidingen te laten liggen (naast de nieuwe leiding dus).
Vanuit de koperen drinkwater huis aansluiting van de klant zijn aardklemmen met een aarde draad overbrugging naar de oude (buiten gebruik zijnde) gietijzeren leiding te leggen.

Als netbeheerder mogen wij de situatie niet onveiliger maken dan deze al is.
We kunnen dus niet zeggen stik maar we trekken de leiding er wel uit.
Financieel denkend zou je zeggen, sla toch gewoon 5 aardpennen en klaar.
Maar daar mee schep je een verkeerd voorbeeld als nuts bedrijf, een volgende wijk sanering in het zelfde dorp zal dan nog meer mensen opleveren die niet mee willen werken.
Wij kunnen en mogen klanten niet afsluiten met dit als reden, Enexis in principe wel maar die doen dat niet in deze gevallen.
Overigens doet Enexis hier zo min mogelijk mee, als het van te voren bekende adressen zijn is on onze regio het drinkwater leiding bedrijf "zaak houder". De aarding is immers via de drinkwaterleiding geregeld.
Dus in dit geval heel veel extra kosten voor drinkwater bedrijf, goh waarom moeten de tarieven toch omhoog.. :o

Maar lang verhaal kort:
Wij zorgen dus voor aarde overbruggingen naar de oude gietijzeren hoofdleiding toe, waarvan we minimaal 200 meter laten liggen.
Aarding dus dikke prima... [b][op dat moment wel ja/b]
Maar wat en hoe is de status een jaar later, 2 jaar later, enz.
Wij registreren die overbruggingen in ons GIS systeem echter niet in het klik register.
Elke grondroerder heeft de verplichting om een klik melding te doen bij machinaal graven (ook op eigen terrein)
Echter deze overbruggingen staan niet vermeld in dat register.

Ik weet wel dat ik als bewoner/eigenaar, zeer zeker in de situatie van de TS waarbij er duidelijk een lek stroom is gemeten, zorgde voor mijn eigen veilige aarding.

Oh nog een toevoeging:
De gemeente is de enige die kan handhaven in situaties van niet mee werkende eigenaren/bewoners.
Ze kan in dit soort situaties de woning onbewoonbaar verklaren want is onveilig.
In mijn ervaring doen ze dit nooit, want is overtrokken, kost te veel ambtelijke inspanning, enz
En blijft dit soort dingen dus gewoon liggen tussen wal en het schip.
Je bent overgeleverd aan de medewerker/grondroerder die iets gaat uitvoeren bij jou in de straat en zijn of haar verantwoordelijkheidsgevoel.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-12 10:36
@Bommes: begint een beetje off-topic te worden, maar: als mensen een formulier ondertekenen "aarding in orde" terwijl dat niet zo is, dan ligt de gerechtelijke verantwoordelijkheid bij de bewoner (lijkt me). Waarom niet na x-brieven en y-bezoeken een clausule activeren "wie zwijgt, stemt in"?

• redwing
Zwartoog schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:47:
@Bommes: begint een beetje off-topic te worden, maar: als mensen een formulier ondertekenen "aarding in orde" terwijl dat niet zo is, dan ligt de gerechtelijke verantwoordelijkheid bij de bewoner (lijkt me). Waarom niet na x-brieven en y-bezoeken een clausule activeren "wie zwijgt, stemt in"?
Ik verwacht omdat je dan een gevaarlijke situatie kunt krijgen. En dan kun je wel zo'n clausule hebben, maar als je een geval zoals TS hebt maar dan met iemand die echt geëlectrocuteerd wordt, zul je toch een probleem krijgen.

[removed]

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:33
geerttttt schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:54:
Ik heb een jaccuzi in de tuin (overdekt in een klein hokje), geen opblaasbare maar een 'echte' 6 persoons.
Tussen 'echte' jacuzzi's zit ook veel verschil hoor.
Je hebt ook al goedkope jacuzzi's van pakweg 5000-6000 euro. Die zijn qua kwaliteit echt niet te vergelijken met de dure modellen.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
fisherman schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:34:
[...]

Tussen 'echte' jacuzzi's zit ook veel verschil hoor.
Je hebt ook al goedkope jacuzzi's van pakweg 5000-6000 euro. Die zijn qua kwaliteit echt niet te vergelijken met de dure modellen.
Tja, die van mij stond er al toen we er kwamen. 6 persoons, met twee standen jets, filters, verlichting, wat wil je nog meer?

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:39

Kheos

FP ProMod
geerttttt schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:42:
[...]

Tja, die van mij stond er al toen we er kwamen. 6 persoons, met twee standen jets, filters, verlichting, wat wil je nog meer?
geen elektrische schokken?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Kheos schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:46:
[...]

Touché ;)

• redwing
Kheos schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:46:
[...]
Bij de fysio betaal je daar anders grof geld voor.....

[removed]

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-12 10:46
redwing schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:58:
[...]

Bij de fysio betaal je daar anders grof geld voor.....
Laten we dat risico opslag noemen waardoor deze gratis zijn :+

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:33
[...]

Het gaat niet om het aantal jets. Hoe dik is bijvoorbeeld de binnenkant. In een goede jacuzzi is deze veel dikker. Kan je bij wijze van spreken je vrouw in laten staan met naaldhakken.
Daarnaast is het vermogen wat de motor kan leveren vaak veel minder dan bij duurdere modellen.
Maar goed, ik zou in ieder geval er niet in gaan zitten, voordat een expert er naar gekeken heeft.

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

[...]

1 zonder elektrische schok? 😜

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-11 21:46
tilburgs82 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:21:
[...]

1 zonder elektrische schok? 😜
Spuit 11

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Verwijderd

Reptile209 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:57:
[...]

Dat is het mooie van randaarde: apparaten die het niet nodig hebben (want dubbel geïsoleerd) hebben er geen last van. Alle apparaten die het wèl nodig hebben, kunnen het dan overal gebruiken.
Dus dan hoef je je PC niet in de keuken of de badkamer te zetten, omdat alleen daar RA zit. Idem met de adapter van je laptop (meestal ook met RA), het gourmetstel met de Kerst, en tientallen andere apparaten die je op een gekke plaats in huis zou willen gebruiken. Het is een kleine moeite (3 ipv 2 draden trekken is vrijwel dezelfde handeling), de wcd's zijn nauwelijks duurder en je hoeft opeens nergens meer na te denken of een geaarde stekker wel of niet in dat stopcontact mag. :)
Dat is uiteraard waar, maar mijn PC's staan al zeker 25 jaar op een niet-geaard stopcontact .. nog nooit een schokje gehad.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 05:50:
[...]

Dat is uiteraard waar, maar mijn PC's staan al zeker 25 jaar op een niet-geaard stopcontact .. nog nooit een schokje gehad.
Dat kan en meestal gaat het goed, maar omstandigheden kunnen veranderen dus dat jij er nu geen last van hebt wil niet zeggen dat jij of anderen er op een ander moment niet toch last van kunnen krijgen. Wat er normaal op een computerkast komt te staan is strikt genomen wel een gevaarlijke spanning, maar de manier waarop deze tot stand komt zorgt ervoor dat deze nog geen mA kan leveren, waardoor deze ook weer heel snel inzakt op het moment dat er een stroomkring wordt gevormd met een mens ertussen, waardoor je het weer niet of nauwelijks voelt.

Het "schokje" is toch wel voelbaar als je er op let, ik kan het voelen als ik heel lichtjes langzaam met mijn vingertoppen over de kast wrijf, ik voel dan een soort trilling. Duidelijker is als ik dat heel lichtjes met mijn oorschelp doe (hier kom je ooit een keer per ongeluk achter) en dan kan ik de trilling zelfs horen. Nog steeds geen heftig oncomfortabel iets, maar je merkt wel dat er wat aan de hand is.

Een ernstiger verhaal wordt het als in je voeding, om wat voor redenen op wat voor manier dan ook, een stuk fasedraad contact is gaan maken met de behuizing. Waarschijnlijk werkt je computer dan helemaal niet meer, maar staat er ondertussen wel de hele 230V op de metalen behuizing. Als je PC op een geaard stopcontact was aangesloten was de aardlek of automaat er allang uit geklapt, maar op een ongeaard stopcontact blijft die spanning gewoon op de kast staan totdat jij deze aanraakt (aan/uitknop, verplaatsen, stekker loshalen), een schok krijgt en de aardlek er alsnog uit gaat. Dit zijn situaties die bijna nooit voorkomen en voor mogen komen, maar dat geldt voor alle metalen apparaten, en toch gaat het af en toe mis.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:49:
[...]

Ook hier een word of warning, heb al talloze voedingen gerepareerd (of hergebruikt, en inderdaad, de secundaire elco's, die hoogfrequent belast worden, gaan vaak tot vrijwel altijd given enough time, kaduuk. De grote jongens, aan de primaire sijde, heb ik nog nooit (!) zien falen.
offtopic:
Nou, die waren hier dus de pijp uit. Overigens heb ik niks aangeraakt naast de behuizing (ben niet helemaal gek, ik ga niet random electronische componenten met een metalen schroevendraaier porren...), het was een kijkoperatie. Ook de diverse drives waren exit (optische drive doorgedraaid, HDD gecrashed), en de rest van de electronica heb ik maar direct afgeschreven na de schade in de voeding te hebben gezien. De voeding had ook zo'n lekkere verbrande electronica geur... :P

Trouwens, dit betrof geen moderne PC-voeding, die zo ongeveer zijn gebouwd om een grafische kaart te kunnen voeden die je als verwarminsunit zou kunnen gebruiken...ik weet niet of ik die zou openmaken - net zo min als een CRT trouwens.

Overigens zit er in zowel jouw als @DataGhost redenering een logische fout die redelijk simpel is: Als een voeding of de aarding dusdanig kaduuk is dat je via de computerkast een schok van 120V of meer krijgt, dan ga je natuurlijk niet vervolgens direct rondporren in de voeding om de oorzaak te vinden... Het zal wel dat er idioten zijn die dat wel doen, maar ja, sommigen houden van Darwin Awards winnen. Ik niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Amphiebietje op 18-06-2021 09:11 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Amphiebietje schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:50:
[...]

offtopic:
Overigens zit er in zowel jouw als @DataGhost redenering een logische fout die redelijk simpel is: Als een voeding of de aarding dusdanig kaduuk is dat je via de computerkast een schok van 120V of meer krijgt, dan ga je natuurlijk niet vervolgens direct rondporren in de voeding om de oorzaak te vinden... Het zal wel dat er idioten zijn die dat wel doen, maar ja, sommigen houden van Darwin Awards winnen. Ik niet.
offtopic:
Hoezo zit er in mijn redenering een logische fout? Kan je die precies quoten en aangeven waarom het fout is misschien? Dan leer ik er ook van.

Misschien moet je nog eens teruglezen wat er precies door jou en anderen is gezegd. Het "begint" letterlijk bij Patriot in "Jaccuzi water geeft schokken" "Als iemand een defecte PSU heeft waar hij schokken van krijgt dan is mijn advies ook om het ding in de prullenbak te gooien". Daarop reageer jij dan weer met "Zolang je de stekker uit het stopcontact haalt, is een PSU openschroeven geen probleem." waarmee je aangeeft dat je dat juist wel zou doen en dat het bovendien veilig is, omdat je daar geen enkele nuance bij plaatst. Bovendien is de rest van je reactie ook fout maar dat is al aangegeven. Misschien dat je die nuances en kanttekeningen nog in je hoofd hebt zitten en onbewust niet in je post hebt gezet, maar zoals het er nu staat is het zowel fout als gevaarlijk advies.

Verwijderd

DataGhost schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:56:
[...]

Dat kan en meestal gaat het goed, maar omstandigheden kunnen veranderen dus dat jij er nu geen last van hebt wil niet zeggen dat jij of anderen er op een ander moment niet toch last van kunnen krijgen. Wat er normaal op een computerkast komt te staan is strikt genomen wel een gevaarlijke spanning, maar de manier waarop deze tot stand komt zorgt ervoor dat deze nog geen mA kan leveren, waardoor deze ook weer heel snel inzakt op het moment dat er een stroomkring wordt gevormd met een mens ertussen, waardoor je het weer niet of nauwelijks voelt.

Het "schokje" is toch wel voelbaar als je er op let, ik kan het voelen als ik heel lichtjes langzaam met mijn vingertoppen over de kast wrijf, ik voel dan een soort trilling. Duidelijker is als ik dat heel lichtjes met mijn oorschelp doe (hier kom je ooit een keer per ongeluk achter) en dan kan ik de trilling zelfs horen. Nog steeds geen heftig oncomfortabel iets, maar je merkt wel dat er wat aan de hand is.

Een ernstiger verhaal wordt het als in je voeding, om wat voor redenen op wat voor manier dan ook, een stuk fasedraad contact is gaan maken met de behuizing. Waarschijnlijk werkt je computer dan helemaal niet meer, maar staat er ondertussen wel de hele 230V op de metalen behuizing. Als je PC op een geaard stopcontact was aangesloten was de aardlek of automaat er allang uit geklapt, maar op een ongeaard stopcontact blijft die spanning gewoon op de kast staan totdat jij deze aanraakt (aan/uitknop, verplaatsen, stekker loshalen), een schok krijgt en de aardlek er alsnog uit gaat. Dit zijn situaties die bijna nooit voorkomen en voor mogen komen, maar dat geldt voor alle metalen apparaten, en toch gaat het af en toe mis.
Ik heb 't ... met m'n oor (leuke test, uiteraard veel gevoeliger dan je handen)... geprobeerd: geen schok. Alles dus okay. voeding is nagelnieuw, dus ik verwacht geen problemen. Daarnaast .. ik heb genoeg 220-230 schokken gehad, tot doorslaan oude 15 amp (die porseleinen, met dat rode dopje: was toch 15 amp ?) zekeringen aan toe, en ik leef nog. Een geaard stopcontact aanleggen in mijn werkkamer vind ik te lastig.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:29
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:31:
[...]

Ik heb 't ... met m'n oor (leuke test, uiteraard veel gevoeliger dan je handen)... geprobeerd: geen schok. Alles dus okay. voeding is nagelnieuw, dus ik verwacht geen problemen. Daarnaast .. ik heb genoeg 220-230 schokken gehad, tot doorslaan oude 15 amp (die porseleinen, met dat rode dopje: was toch 15 amp ?) zekeringen aan toe, en ik leef nog. Een geaard stopcontact aanleggen in mijn werkkamer vind ik te lastig.
Probeer het eens met je tong ;)

Maar bij geschakelde voedingen (elke pc-voeding) zit er verplicht een filter op om te voorkomen dat de voeding teveel storing veroorzaakt op het net. Dat filter bestaat meestal (altijd?) uit wat condensatoren die verbonden zijn met de aarde, wat volgens mij meestal een spanning veroorzaakt van 1/2 de netspanning als er geen aarde aanwezig is. Omdat de weerstand van het filter heel hoog is kan er geen grote stroom lopen en is het veilig, maar vaak wel voelbaar.
Pagina: 1 2 3 Laatste