Lees 'even' het topic door...larsg schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:29:
Ik ben echt pro hobby DIY'en en doe dit zelf op grote schaal. Maar de paar 100 van het bezoek van een elektricien zijn echt wel nodig hier. Je speelt anders inderdaad met je leven en met alle respect je kennis is niet navenant. Ik heb trouwens zelf ook een inbouw jacuzzi die ik aanstuur met een raspberry pi dus ik heb wel kennis van dit onderwerp.
Na dit topic te lezen komende volgende dingen in mij op:
- Ik stel me gigantische vragen bij die stekker met dikke kabel naar een stopcontact. Heb je zelf die stekker erop gezet of kwam deze van de fabriek? De gemiddelde inbouw jacuzzi trekt *piep* veel stroom. Mijn exemplaar is afgezekerd op 3 fase 20A en trekt in vol bedrijf 10 KW! De verwarming en circulatie pomp zouden op hun eentje al 3+0,5 KW moeten trekken. Als dit werkelijk zo van de fabriek komt stel ik me grote vragen bij de kwaliteit van het ding.
- Ivm bovenstaande sluit het ding met een vaste installatiekabel aan met een aparte alamat
- Gooi de jacuzzi open en kijk of elk onderdeel apart geaard is, verwarming, kuip, pompen, ... Dit via een aparte aardingsdraad dan die van de voeding.
- Mocht bovenstaande niet helpen kan het zijn dat er één bepaald apparaat is dat de stroom in het water lekt. Zet één voor één alles apart aan en controleer op stroom lekkage. Vaak is de verwarming de schuldige.
de aarding is NOK in TS installatie
de aarding in het bad lijkt volgens fotos OK, heeft installateut naar gekeken (maar die deed ook weer vreemde voorlopige aanpassingen)
de tinteling komt via de aardkabel binnen *!( vanuit het electrisch fornuis(!!!)
Mar eens met je dat je of de geinstalleerde kabel wilt gebruiken in een duegdelijk stopcontact met liefst eigen groep en ditto aardlek, of zeker wetendat er een goede verbinding is en dan evt met werkschakelaar en als het ff kan locaal aardlek in los aan te leggen lokaal kastje.
[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 15-06-2021 18:39 . Reden: Quote aangepast ]