Op zich heb ik geen problemen met geld betalen voor digitale cosmetische goederen. Ik speel nog steeds af en toe graag Fortnite, ik vind het een leuke basic shooter. En ik heb er genoeg skins gekocht, zal ik blijven doen wanneer er leuke nieuwe skins bijkomen, en koop ook altijd de battle pass, die vind ik leuk om te grinden.
Nu stoort me de hoge prijs van de cosmetics in Palia me nog niet het meest. Het is vooral dat dit bedrijf voor de open beta nog graag vertelde dat ze ver weg willen blijven van onetische tactieken om spelers meer te laten uitgeven dan ze zouden willen, zoals rotaing items in shops etc.
Maar net zo erg als rotating items vind ik de currency store in Palia.
1 rogue outfit variant kost bijvoorbeeld 1275 coins.
Maar als ik die wil kopen, moet ik eerst coins kopen, ik kan niet metee die outfit afrekenen.
1000 coins is een tientje, maar dat zijn niet genoeg coins.
Ik moet dan dus de volgende bundle kopen, van 2050 coins, die is 20 euro.
Daarna koop ik die rogue outfit, en blijf ik zitten met een restant van 775 coins.
Ik heb dan dus bijna dubbel zoveel geld uitgegeven dan ik eigenlijk wilde.
Daarnaast zijn die pets ook smerig gedaan.
Voorop gesteld: ik hoef geen pet die alleen maar achter je aan loopt.
In Lord of the rings online heb je ook pets, en die koop je met credits die je in de game door te spelen krijgt. Zelfs dan speel ik nooit met een pet. Maar ieder z'n ding.
Stel dat je wel zo'n pet wilt, moet je dus coins kopen. Je hoeft de coins niet uit te geven aan de pets, maar je moet ze evengoed wel kopen. Ik vind het een beetje te kort door de bocht om dat als gratis te bestempelen.
Ik vind het spel an sich nog steeds erg leuk om te doen, vooral samen in een party.
Kleine dingen die ik mis zijn dat je niet kunt traden met andere spelers.
En ik vind het jammer dat er (nog?) geen community plot is, waar je met huizen van meerdere spelers in 1 zone kunt zitten.
Maar dit twijfelachtige monetisation wat ik hierboven heb beschreven geeft me wel een bittere bijsmaak.
Vooral omdat ze van tevoren een heel ander beeld van zichzelf hebben neergezet.
Ik kijk met argwaan hoe dit zich verder ontwikkelt, of de devs zich nog herpakken, of dat dit een glijdende schaal is naar steeds meer van dit soort praktijken.
Nu stoort me de hoge prijs van de cosmetics in Palia me nog niet het meest. Het is vooral dat dit bedrijf voor de open beta nog graag vertelde dat ze ver weg willen blijven van onetische tactieken om spelers meer te laten uitgeven dan ze zouden willen, zoals rotaing items in shops etc.
Maar net zo erg als rotating items vind ik de currency store in Palia.
1 rogue outfit variant kost bijvoorbeeld 1275 coins.
Maar als ik die wil kopen, moet ik eerst coins kopen, ik kan niet metee die outfit afrekenen.
1000 coins is een tientje, maar dat zijn niet genoeg coins.
Ik moet dan dus de volgende bundle kopen, van 2050 coins, die is 20 euro.
Daarna koop ik die rogue outfit, en blijf ik zitten met een restant van 775 coins.
Ik heb dan dus bijna dubbel zoveel geld uitgegeven dan ik eigenlijk wilde.
Daarnaast zijn die pets ook smerig gedaan.
Voorop gesteld: ik hoef geen pet die alleen maar achter je aan loopt.
In Lord of the rings online heb je ook pets, en die koop je met credits die je in de game door te spelen krijgt. Zelfs dan speel ik nooit met een pet. Maar ieder z'n ding.
Stel dat je wel zo'n pet wilt, moet je dus coins kopen. Je hoeft de coins niet uit te geven aan de pets, maar je moet ze evengoed wel kopen. Ik vind het een beetje te kort door de bocht om dat als gratis te bestempelen.
Ik vind het spel an sich nog steeds erg leuk om te doen, vooral samen in een party.
Kleine dingen die ik mis zijn dat je niet kunt traden met andere spelers.
En ik vind het jammer dat er (nog?) geen community plot is, waar je met huizen van meerdere spelers in 1 zone kunt zitten.
Maar dit twijfelachtige monetisation wat ik hierboven heb beschreven geeft me wel een bittere bijsmaak.
Vooral omdat ze van tevoren een heel ander beeld van zichzelf hebben neergezet.
Ik kijk met argwaan hoe dit zich verder ontwikkelt, of de devs zich nog herpakken, of dat dit een glijdende schaal is naar steeds meer van dit soort praktijken.