• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-03 23:57
Matched: Xgs2110
wian schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:44:
Nee, zit een CAT6 kabel bij. Is op zich prima voor een korte afstand.

Hopelijk kan de koper poort wel echt 2,5 / 5 / 10Gbit aan. In de handleiding worden alleen led kleurtjes genoemd voor 10, 100 en 1000 Mbit.
Als je het hebt over de GMC-TK01-XGS2110 dan ja, dat device heeft een 10Gbps ethernet poort.

Ik denk dat jij naar de handleiding kijkt van de GMC-TK01-P2110, die is voor AON en heeft een max. 1Gbps ethernet poort.

Herkenning: Op de XGS versie is aan de voorzijde de middelste LED met “Connection” gelabeld, de AON versie met “Glas”.

[ Voor 23% gewijzigd door ernstoud op 21-04-2022 23:27 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:15:
[...]

Als je het hebt over de GMC-TK01-XGS2110 dan ja, dat device heeft een 10Gbps ethernet poort.

Ik denk dat jij naar de handleiding kijkt van de GMC-TK01-P2110, die is voor AON en heeft een max. 1Gbps ethernet poort.

Herkenning: Op de XGS versie is aan de voorzijde de middelste LED met “Connection” gelabeld, de AON versie met “Glas”.
Je hebt gelijk. Juiste device, verkeerde handleiding. De datasheet bevestigd wat je zegt..

Jij vroeg je af of de ISP remote device upgrades of beheer kan doen. Ik kwam deze presentatie tegen. Daaruit blijkt dat er toch best wat intelligentie moet zitten in een XGS-PON ONU. Dit is de ITU standaard volgens mij en ITU-T G.988] het management protocol.

[ Voor 19% gewijzigd door wian op 22-04-2022 08:07 ]

• Psyrex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-02 17:38
miniterror schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:29:
[...]

Ja je kan gewoon heen en weer switchen tussen de Genexis en de Nokia.
Als het connection lampje van de Genexis knippert dan is het SN van de Genexis nog niet opgenomen in de toegangslijst van het netwerk.
Even een dubbelcheck, heb je wel echt de XGSPON genexis, er is er ook een voor AON die er aan de buitenkant precies hetzelfde uitziet op het knipperende lampje na.
Bij de XGSPON variant staat er 'connection' bij de andere staat er 'glas' als ik me niet vergis.
Jazeker, de XGS2110 met de tekst connection daarop. Meermaals contact gehad met de helpdesk om te controleren dat hij ingevoerd is en met het juiste serienummer. Mogelijk is het eerst verkeerd ingevoerd en zat ik aansluitend ongelukkig met Koningsdag ertussen. Zo om 09:00 maar weer eens gezellig chatten met ze.

• ernstoud
Geen matches
andriesb435 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:25:
[...]

Klopt, ik heb nu twee lijnen: Primair Delta Zakelijk, secundair Ziggo Zakelijk. Een Sonicwall werkt met Failover groepen waar je de WAN Interfaces in configureerd. Die sturen om de 3 seconden pingetjes naar bijvoorbeeld 8.8.8.8. Dit werkt bij de Ziggo lijn prima maar de Delta lijn geeft aan Target Unavailable. Default route voor alle interfaces is dus naar de Primaire lijn dus de Delta Zakelijk lijn. Echter werkt deze niet dus is deze automatisch overgefailed naar de Ziggo lijn.
Een paar posts terug meld je dat je de “Genexis Element TK01-P2110-EU” hebt aangeschaft. Weet je dat zeker? Is het opschrift van het middelste lampje op het device “Glas”? Zo ja, dan heb je het verkeerde device, nl. voor GPON.

Er moet “Connection” staan naast het middelste lampje, het juiste device is de “ GMC-TK01-XGS2110”

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-03 09:54
Geen matches
ernstoud schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:29:
[...]

Een paar posts terug meld je dat je de “Genexis Element TK01-P2110-EU” hebt aangeschaft. Weet je dat zeker? Is het opschrift van het middelste lampje op het device “Glas”? Zo ja, dan heb je het verkeerde device, nl. voor GPON.

Er moet “Connection” staan naast the middelste lampje, het juiste device is de “ GMC-TK01-XGS2110”
Die had ik ook gezien ja, maar het feit dat die wel een IP kreeg deed me vermoeden dat hij daar een schrijffout maakte.
Had eerder ook gelezen dat een medetweaker werd gebeld omdat de techneut herkende dat het geen goed SN was voor XGS-PON.

• andriesb435
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-03 10:35
Geen matches
ernstoud schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:29:
[...]

Er moet “Connection” staan naast the middelste lampje, het juiste device is de “ GMC-TK01-XGS2110”
Excuses, ik bedoel inderdaad de XGS versie.

• Psyrex
miniterror schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:03:
[...]

Ben benieuwd of jij een oorzaak kan vinden, ben zelf niet heel erg thuis in al dit glasvezel gedoe.
Ik ben inmiddels ook terug naar Nokia in de DMZ, constant 945/947 en dat is een stuk beter dan via de Genexis XGS2110. Alleen duurt het langer voordat de speedtests starten.

Mijn TK01-XGS2110 ik uit de KPNwebshop, het document wat zij hierbij leveren:
https://www.kpnwebshop.co...U5BPT04MGM%3D&date=3bf80c
Laatst geüpdatet 18-03-2021.
Hier ontbreken allerlei termen als BBF TR-247, TR-069, TR-156.
Termen die wel aanwezig zijn in het volgende Genexis document.
https://genexis.eu/conten...PON-Datasheet-v2.0-EN.pdf
Laatst geüpdatet 15-02-2022.

Zouden het echt verschillende apparaten zijn? Of is de FiberTwist XGS2110 gewoon de nieuwere/completere versie en is dat wat we eigenlijk moeten hebben, omdat dat beter overeenkomt met de eisen uit het Caiway/Delta vrije modemkeuze document.

Is er iemand die enig idee heeft hoe een product als de Genexis FiberTwist XGS2110 te verkrijgen?
Of een firmware update voor de TK01-XGS2110?

• miniterror
Psyrex schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:12:
[...]

Ik ben inmiddels ook terug naar Nokia in de DMZ, constant 945/947 en dat is een stuk beter dan via de Genexis XGS2110. Alleen duurt het langer voordat de speedtests starten.

Zouden het echt verschillende apparaten zijn? Of is de FiberTwist XGS2110 gewoon de nieuwere/completere versie en is dat wat we eigenlijk moeten hebben, omdat dat beter overeenkomt met de eisen uit het Caiway/Delta vrije modemkeuze document.

Is er iemand die enig idee heeft hoe een product als de Genexis FiberTwist XGS2110 te verkrijgen?
Die fibertwist kan je in meerdere duitse webshops kopen.
Als je op Google zoekt kom je ze wel tegen.

Voorbeeld
https://shop.luenecom.de/...-genexis-fibertwist-p2100

• Psyrex
miniterror schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:34:
[...]

Die fibertwist kan je in meerdere duitse webshops kopen.
Als je op Google zoekt kom je ze wel tegen.

Voorbeeld
https://shop.luenecom.de/...-genexis-fibertwist-p2100
Ik heb natuurlijk gegoogled voor ik reageerde, maar helaas niks wijzer geworden.
FiberTwist heeft veel verschillende types.
Het gaat om de FiberTwist XGS2110, nagenoeg dezelfde typeaanduiding als de Genexis die we al hebben.

• miniterror
Psyrex schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:49:
[...]

Ik heb natuurlijk gegoogled voor ik reageerde, maar helaas niks wijzer geworden.
FiberTwist heeft veel verschillende types.
Het gaat om de FiberTwist XGS2110, nagenoeg dezelfde typeaanduiding als de Genexis die we al hebben.
Die link is voor de 2110, zou dus goed moeten zijn.
Ikzelf wacht even af wat ik toegestuurd ga krijgen voor de pilot waar ik me gister voor aangemeld heb.
Zit nu ook even in de Nokia te kijken om de screenshots te maken oor de andere gebruiker en zie dat tr-069 specifiek terug in een van de paginas.
Als de KPN Genexis dat niet heeft zou dit zomaar het euvel kunnen zin inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilpC5m1xjYMuwHyA36VHySuQXHU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kyWyaGByo1vM0wmhqbFDmKMG.jpg?f=user_large

• andriesb435
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-03 10:35
Ik lees dat veel mensen problemen hebben met de TK01-XGS2110. Zijn er nog andere opties voor een eigten modem of zit er niets anders op de de Nokia weer in gebruik te nemen bij problemen?

Zou misschien mijn probleem van eerdere post wellicht ook oplossen

• miniterror
andriesb435 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:22:
Ik lees dat veel mensen problemen hebben met de TK01-XGS2110. Zijn er nog andere opties voor een eigten modem of zit er niets anders op de de Nokia weer in gebruik te nemen bij problemen?

Zou misschien mijn probleem van eerdere post wellicht ook oplossen
Jij had de Nokia toch al getest conform eerdere post en gaf hetzelfde resultaat als ik me niet vergis.

Problemen die wij met de Genexis ervaren is instabiliteit op de verbinding.
Snelheden die veel wisselen en latency schommelingen.

• ernstoud
Psyrex schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:12:
[...]

De TK01-XGS2110 is volledig gecertificeerd. TR-069 is een protocol voor remote beheer, denk aan firmware updates e.d., heeft niets te maken met de geconstateerde problematiek.

Overigens wel erg teleurstellend dat het een volledig gecertificeerd (zie https://www.broadband-for...U-Products-2022-04-19.pdf) product is en dan werkt het device toch niet goed?

Lekker dan… want daar is certificatie nou net voor bedoeld… dat je weet dat een device interoperabel is tussen netwerken!

Wellicht dat er in de firmware iets specifieks eigen zit voor KPN, maar ik betwijfel het.

De fibertwist versies staan overigens niet in het overzicht van gecertificeerde devices. In de Genexis Fibertwist product informatie staat een flink aantal modellen, het zou me niet verbazen als het KPN device qua electronica gewoon de FiberTwist XGS2110 is in een andere vormfactor/behuizing.

Ik ben van plan de firmware van het KPN device uit te lezen. Het root password via de serial poort is onbekend dus er zit niets anders op. Het is echter een bijzonder kleine chip en mijn vaste hand bij solderen is niet meer wat het geweest is >:)

En jammer dat @iTeV niet meer reageert, zijn/haar positieve ervaringen met deze media converter waren toch de trigger voor mij en anderen dit device te proberen…

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 29-04-2022 11:10 ]

• Psyrex
ernstoud schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:38:
[...]

De TK01-XGS2110 is volledig gecertificeerd. TR-069 is een protocol voor remote beheer, denk aan firmware updates e.d., heeft niets te maken met de geconstateerde problematiek.

Overigens wel erg teleurstellend dat het een volledig gecertificeerd (zie https://www.broadband-for...U-Products-2022-04-19.pdf) product is en dan werkt het device toch niet goed?

Lekker dan… want daar is certificatie nou net voor bedoeld… dat je weet dat een device interoperabel is tussen netwerken!

Wellicht dat er in de firmware iets specifieks eigen zit voor KPN, maar ik betwijfel het.

De fibertwist versies staan overigens niet in het overzicht van gecertificeerde devices. In de Genexis Fibertwist product informatie staat een flink aantal modellen, het zou me niet verbazen als het KPN device qua electronica gewoon de FiberTwist XGS2110 is in een andere vormfactor/behuizing.

Ik ben van plan de firmware van het KPN device uit te lezen. Het root password via de serial poort is onbekend dus er zit niets anders op. Het is echter een bijzonder kleine chip en mijn vaste hand bij solderen is niet meer wat het geweest is >:)

En jammer dat @iTeV niet meer reageert, zijn/haar positieve ervaringen met deze media converter waren toch de trigger voor mij en anderen dit device te proberen…
Het is een BBF.247 lijst, betekent dit dat het volledig gecertificeerd is of in ieder geval gecertificeerd op BBF TR-247. Iets wat dan nog ontbreekt is TR-156, maar goed misschien zit ik met deze gedachtegang helemaal in de verkeerde richting.

Wellicht is het puur wat @Larry zegt, dat de Nokia ONT lekkerder werkt op de Nokia OLT(7360?) dan Genexis op een Nokia.

In dat geval, weet iemand een adres voor een Nokia XS-010-G om als volgende te proberen?

@ernstoud
Kon je tijdens het booten zien welke SW er op draaide? Of dit dezelfde is als in de BBF247 lijst?
SW: ES-5.1.2-R

• bridgemodusniet
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06-2022
Even voor de goede orde; is het nu wel of niet mogelijk om met een GMC-TK01-XGS2110 bakje mijn glasvezelverbinding van Caiway te gebruiken? Heb er eentje liggen en gevraagd aan de klantenservice of ze het willen activeren (serienummer van de XGS-PON interface, MAC van m'n router VLAN 100 poort) maar aan de reacties van de klantenservice te zien heeft niemand enig idee wat er echt gebeuren moet.

Wat een waardeloos bedrijf, overigens. Ik heb weken voordat ik mijn abonnement afsloot tot 3 maal toe bevestiging gekregen dat bridge modus mogelijk zou zijn: eenmaal over de telefoon, en twee keer schriftelijk. En nu wordt er gewoon glashard gezegd dat er een 'miscommunicatie' is geweest. Wat valt er te miscommuniceren als het over een ja/nee vraag gaat?

• miniterror
bridgemodusniet schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:37:
Even voor de goede orde; is het nu wel of niet mogelijk om met een GMC-TK01-XGS2110 bakje mijn glasvezelverbinding van Caiway te gebruiken? Heb er eentje liggen en gevraagd aan de klantenservice of ze het willen activeren (serienummer van de XGS-PON interface, MAC van m'n router VLAN 100 poort) maar aan de reacties van de klantenservice te zien heeft niemand enig idee wat er echt gebeuren moet.

Wat een waardeloos bedrijf, overigens. Ik heb weken voordat ik mijn abonnement afsloot tot 3 maal toe bevestiging gekregen dat bridge modus mogelijk zou zijn: eenmaal over de telefoon, en twee keer schriftelijk. En nu wordt er gewoon glashard gezegd dat er een 'miscommunicatie' is geweest. Wat valt er te miscommuniceren als het over een ja/nee vraag gaat?
Ja de Genexis is werkend te maken echter ervaren we met meerdere mensen instabiliteit als we die gebruiken.
Snelheiddrops en hoge latency bijvoorbeeld.
Het lijkt er dus op dat er mogelijk wat problemen zijn tussen de Genexis en Delat netwerk backbone.
Typisch trouwens, ik heb dat ook meermaals gevraagd voordat ze hier begonnen met graven en toen werd ook volmondig ja gezegd, was toen schijnbaar niet bekend dat mijn regio XGS-PON zou worden.
Dat er geen bridge mode meer mogelijk was want XGS-PON gingen ze wel goed mee om.
Mocht zonder te veel poespas mijn contract bij ze ontbinden om exact die reden.

• Psyrex
bridgemodusniet schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:37:

Het is zeker mogelijk, er is een betere ping haalbaar + je zit direct aan het internet. Echter is de verbinding alles behalve stabiel, de resultaten zijn zeer wisselend waarbij op een bepaald moment zelfs maar 80 up /40 down mbps te halen is. Zeer zeker niet wat je van een 1gbit verbinding verwacht.

Bij mij gebeurde overigens precies hetzelfde, de helpdesk medewerker heb ik gevraagd of hij van de technische afdeling was, en zelfs of er misschien niet nog een collega rondliep die net iets technischer was dan hij. Hij bleef volhouden dat er niks geactiveerd hoefde te worden en dat het puur administratief was dat ik wat doorgaf. De 'miscommunicatie' bij ons zat er in dat de helpdesk medewerker bleef spreken van een PtP verbinding en het kwam niet bij hem binnen dat het om XGSPON ging(waarbij serienummer+MAC de toegang bepalen).

Gelukkig herpakte de technische medewerker zich, bood zijn excuses aan na meermaals met een collega te zijn gaan overleggen. Hij gaf zelfs aan dat het activatie ticket de dag ervoor onterecht gesloten was, dat hij het heropend heeft en dat het nu snel moest gebeuren. En hij had gelijk. 2 uur later was het eindelijk geregeld(4 werkdagen verder).

• ernstoud
nero355 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:20:
[...]

Ik denk dus dat je daarin juist het probleem moet zoeken : Alles is nieuw en ook nog eens voor alle betrokken partijen dus dan kan je dit soort dingen verwachten...

Laat het effe een jaartje of zo "groeien" en wie weet zijn we tegen die tijd van al het gezeik af ?!

Zoals ik al zei : Dit ruikt naar het hele 802.11n verhaal destijds...
Gestandardiseerd, maar toch ook weer niet! 7(8)7 _O- :') :+
Ik heb overigens Genexis gevraagd of ze voor KPN een aanpassing in deze BF.247 gecertificeerde ONT gemaakt hebben.

Ben benieuwd, immers BF.247 betekent: “It tests conformance to TR-156 and TR-280 using OMCI as defined in the ITU G.988, which are the most critical standards to interoperable implementations.”

Als de Genexis GMC-TK01-XGS2110 niet werkt op DFN maar wel op KPN dan is er iets goed mis met dat certificatie systeem. En zou het device dit label niet verdienen. Zal eens nagaan of een klacht neerleggen bij die certificerende club mogelijk is.

• Psyrex
Bij mij werkt de Genexis XGS2110 (bij KPN gekocht) inmiddels 2 weken met zeer weinig problemen. Alleen tussen 20:45 en 21:30 'dipt' de verbinding meerdere keren, dan duren pagina's wat langer om te laden en behaal ik max 500mbit. De verbinding is op dat moment voor mij wel echt onbruikbaar, maar een stuk beter dan voorheen.

Buiten dat tijdvak haal ik continu 946/947, zonder uitzonderingen. Ping van 4-5ms naar 8.8.8.8.

Mijn eerder gemelde klachten lijken bijna zelf veroorzaakt te zijn. Een, voor mij hele, vreemde OPNsense instelling. Als de gateway monitor geen monitoring doet, schroeft hij de verbinding na exact 5 minuten terug tot 80mbit met een zeer trage reactie. Via de VPN ging het via 'een andere gateway' naar buiten(van de VPN gateway stond wel de monitoring aan).
Pagina: 1

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie