Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:38
Hoi,

ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van zonnepanelen. Nu is de dakruimte enigszins beperkt door een dakkapel, het dak ligt op ZZW (218 graden) en heeft een hellingshoek van 38 graden. 11 panelen zouden moeten passen en nu zou dat afhankelijk van de gebruikte panelen een opbrengst van 3600 kWh / jaar op moeten kunnen leveren. Ons jaarverbruik is momenteel 3400 kWh, maar zal naar verwachting stijgen tot ongeveer 3700-3800 kWh. Is het nu zo dat als ik op jaarbasis 3800 kWh afneem, en 3600 kWh opwek ik per saldo op de eindafrekening 200 kWh moet betalen, voor zeg 200 x € 0.22? Of is die redenering te simpel?
Waar het mij in hoofdzaak omgaat is de energierekening zoveel mogelijk om laag te brengen, met geld wat anders toch alleen maar minder waard wordt…

Graag jullie input.

Bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
op dit moment mag je wat je terugleverd aftrekken van wat je afneemt (dus je aanname klopt min of meer)
wat je terugleverd is wel iets anders dan wat je opwekt

(opwek- eigenverbruik = terugleveren (en wat je maximaal kan salderen.)

Echter de salderingsregeling is tot 2023 en wat daarna komt waren ze een soort van uit in denhaag maar toen viel het kabinet, dus we hebben geen idee wat het gaat worden in de toekomst.
te verwachten is dat het iets wordt wat als laatste is voorgesteld en dat is een afbouw van de regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Daarnaast kun je je verbruiksgegevens invoeren op een energievergelijkingssite, dan heb je er wat gevoel bij waar je op uitkomt als je de productie van de panelen er aan toe voegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
twain4me schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:53:

Echter de salderingsregeling is tot 2023 en wat daarna komt waren ze een soort van uit in denhaag maar toen viel het kabinet, dus we hebben geen idee wat het gaat worden in de toekomst.
te verwachten is dat het iets wordt wat als laatste is voorgesteld en dat is een afbouw van de regeling.
een afbouw van 9% per jaar van je te salderen stroom die niet meer gesaldeerd mag worden maar waar je dan nog steeds een redelijke vergoeding van tussen de 6 en 10 ct per kWh krijgt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

2023 is hoogst onwaarschijnlijk dat dat nog gehaald gaat worden. Zal waarschijnlijk eerder 24 worden. Scheelt toch weer een jaartje volle bak salderen.

Al blijf ik er zo mijn twijfels bij houden. Afbraak van de regeling zal weinig goeds door voor de bereidwilligheid van mensen om panelen te nemen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

No Hands schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:21:
[...]

een afbouw van 9% per jaar van je te salderen stroom die niet meer gesaldeerd mag worden maar waar je dan nog steeds een redelijke vergoeding van tussen de 6 en 10 ct per kWh krijgt.
Dat is idd ongeveer het laatste voorstel, maarja geen garantie dat dit het ook echt gaat worden. Dat is gewoon afhankelijk van de te maken coalitie.
Dat tussen de 6 en 10 cent is nieuw voor mij, in het laatste voorstel was dat nog minimaal 80% (?) van de kale energie prijs ofwel een cent of 4-6 die 10 cent is op vrijwillige basis denk ik? of heb ik iets gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
twain4me schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:55:
[...]

Dat is idd ongeveer het laatste voorstel, maarja geen garantie dat dit het ook echt gaat worden. Dat is gewoon afhankelijk van de te maken coalitie.
Dat tussen de 6 en 10 cent is nieuw voor mij, in het laatste voorstel was dat nog minimaal 80% (?) van de kale energie prijs ofwel een cent of 4-6 die 10 cent is op vrijwillige basis denk ik? of heb ik iets gemist?
die 80% is nieuw voor mij, ik weet niet beter dan kale stroomprijs zonder iets ervanaf. Maar idd, de tijd zal het leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:45

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Toevallig dat ik dit topic tegenkom zeg... Onze panelen worden morgen geinstalleerd. Gaat het salderen in per dag/maand jaar? Kan ik dus m'n stoomverbruik van januari t/m mei van dit jaar ook gaan wegstrepen bij overproductie?

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:17

timovd

Voorsprong door techniek

Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:55:
Toevallig dat ik dit topic tegenkom zeg... Onze panelen worden morgen geinstalleerd. Gaat het salderen in per dag/maand jaar? Kan ik dus m'n stoomverbruik van januari t/m mei van dit jaar ook gaan wegstrepen bij overproductie?
Per jaar en dat start met je energiecontract.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:56
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:55:
Op dit moment is het nog gewoon op je jaarfactuur.

Dus als jij gedurende het gehele jaar niet meer opwekt dan je verbruikt, dan wordt het gewoon van je verbruik afgetrokken op de jaarafrekening.

Vanaf 2023/2024/whatever de politiek beslist zal wat je teruglevert mogelijk niet meer volledig van je verbruik afgetrokken worden. Vanaf dan is het dus zaak om je opgewekte energie direct te gebruiken (door bijvoorbeeld als de zon schijnt de wasmachine aan te zetten of de auto op te laden).

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
bedankt mensen! Ik ben inmiddels druk doende met aanvragen van offertes: ik neig naar glas-glas penelen maar die lijken een wat lagere Wp opbrengst te hebben dan glas-folie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
sebmar schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:19:
bedankt mensen! Ik ben inmiddels druk doende met aanvragen van offertes: ik neig naar glas-glas penelen maar die lijken een wat lagere Wp opbrengst te hebben dan glas-folie..
glas glas zijn duurder, altijd. omdat je er vaak 30 jaar garantie op krijgt. Die garantie heb je niks aan, dus ik zou daar nooit extra voor betalen. Ik heb 1 gebruikt glas glas paneel in een string hangen, die heeft een hogere kWh per Wp opbrengst dan d niet glas glas panelen.

lekker dak vol met panelen die qua prijs en opbrengst goed uitkomen, dat is gewoon glas folie, ergens rond de 320/350Wp. die heb je lekker snel terugverdiend en als je dan over 15 jaar wil upgraden dan kan dat zonder dat je nog waker ligt van je dure glas glas panelen die je ooit voor teveel geld kocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebmar
Thanks allemaal, glas-glas is dus niet zaligmakend.
Vandaag een offerte gekregen van Zon7: REC 370 Alpha Black. ik kan er waarschijnlijk 11 kwijt en dan dek ik m'n jaarlijkse energierekening meer dan af.
Verder offreren ze een solaredge met optimizers: dat heeft toch geen zin als er (nagenoeg) geen schaduw op de panelen valt? Dan doet een stringomvormer van SMA toch gewoon prima z'n werk?
Heeft er iemand ervaringen met die panelen van REC? Volgens mij zit er ook 25 jaar product- en vermogensgarantie op. Lijkt me prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:45
De lange garantietermijn is op zich goed, maar je kunt je afvragen of over 25 jaar :
-je nog woont in dezelfde woning
-er betere panelen op de markt zijn gekomen, en het rendabel is nieuwe te laten leggen
-de fabrikant en leverancier nog bestaan
In mijn situatie kwam daar nog bij dat binnen 25 jaar de dakbedekking vernieuwd moet worden.
Eén van de offertes die ik heb gekregen was met REC, maar met deze afwegingen heb ik voor goedkopere panelen gekozen.

Voor een ZZW dak zonder schaduw gaat een gewone stringomvormer inderdaad prima werken. Meer offertes opvragen dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:23
sebmar schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:16:
Thanks allemaal, glas-glas is dus niet zaligmakend.
Vandaag een offerte gekregen van Zon7: REC 370 Alpha Black. ik kan er waarschijnlijk 11 kwijt en dan dek ik m'n jaarlijkse energierekening meer dan af.
Verder offreren ze een solaredge met optimizers: dat heeft toch geen zin als er (nagenoeg) geen schaduw op de panelen valt? Dan doet een stringomvormer van SMA toch gewoon prima z'n werk?
Heeft er iemand ervaringen met die panelen van REC? Volgens mij zit er ook 25 jaar product- en vermogensgarantie op. Lijkt me prima toch?
solaredge of sma,goodwe,omnik,solis etc etc.....
het kan allemaal, hoeft zelfs geen SMA te zijn, maakt allemaal niet veel uit.
het zijn de kleine details die soms een voorkeur geven.

garantie, die is gewoon 2 jaar, die 25 jaar is een andere garantie, met andere kleine lettertjes.
en die krijg je bijna overal wel op de 1 of andere manier, omdat nu als punt in te zetten, nee sorrie.
maar er is volgens mij niks mis met REC verder, hoor maar mag vervangen worden voor vrijwel ieder merk. ;)

dus kies maar waar je zin in hebt, echt heel veel helpen met deze problemen kan hier niemand. ;)
(veel mensen hier hebben ook maar 1 setje, en zij hebben natuurlijk het beste merk gekocht, maar kunnen niet vergelijken. dus meer mening op dat gebied als echt een feit.)

maar we kunnen je wel helpen met de techniek.
11 panelen van REC = 44Voc en 37Vmpp.
11x44=484Voc + 10% temperatuur = 540Voc dus is oke string omvormers kunnen dit aan (meeste max 600V).
11x37Vmpp = 407Vmpp, maar als het warm is dan zakt dit naar +/-360Vmpp.
en die zoeken we op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
nice, zit erg goed in het hoog rendement stukje voor een string omvormer.

even opletten, als je een string omvormer koopt in dit segment, dan heb je vaak omvormers met 2x een mpp.
ik zou dit zelf dus niet willen verdelen over de 2 mpp's.
dan heb je ook maar de helft van de Vmpp, en is je rendement iets lager (ongeveer 2%).
dus ik zou alles in 1 string willen hebben.
(sommige installateurs snappen dit niet en maken er 2 strings van, dat is een beetje jammer.)
een omvormer met 2x een mpp kan vaak gewoon werken op maar 1mpp, geen probleem.

11x370Wp= +/- 4000Wp.
maar dit hoeft niet perse aan een 4000W omvormer, mag ook op een 3000W omvormer.
onder dimensioneren noemen we dat, verlies is zo klein dat het geen probleem is.
maar prijs verschil met een 4000W omvormer is ook klein.
(je zou kunnen kijken naar een 3600W omvormer, die zijn 16A en erg goedkoop te installeren.
beetje een tussen vorm, maar hangt af of je er elke cent uit wil knijpen of niet. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
migjes schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:42:
[...]

even opletten, als je een string omvormer koopt in dit segment, dan heb je vaak omvormers met 2x een mpp.
ik zou dit zelf dus niet willen verdelen over de 2 mpp's.
dan heb je ook maar de helft van de Vmpp, en is je rendement iets lager (ongeveer 2%).
dus ik zou alles in 1 string willen hebben.
(sommige installateurs snappen dit niet en maken er 2 strings van, dat is een beetje jammer.)
een omvormer met 2x een mpp kan vaak gewoon werken op maar 1mpp, geen probleem.
Hier is een vergelijkbare set geïnstalleerd, inderdaad met 2 strings. Daar had ik twijfels bij, maar volgens de berekening in Sunnydesignweb zou de opbrengst per jaar minder dan 1% lager zijn dan met een enkele string.
Mocht het in de praktijk niet goed werken, dan kan het bij de omvormer toch worden omgezet naar 1 string?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
antidote schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:27:
[...]

Hier is een vergelijkbare set geïnstalleerd, inderdaad met 2 strings. Daar had ik twijfels bij, maar volgens de berekening in Sunnydesignweb zou de opbrengst per jaar minder dan 1% lager zijn dan met een enkele string.
Mocht het in de praktijk niet goed werken, dan kan het bij de omvormer toch worden omgezet naar 1 string?
soms moet het in 2 strings, je hebt een max van 600V, dus Voc panelen x aantal panelen + 10% voor temperatuur, moet onder de 600V zitten(meestal met SMA is de max 600V, maar uitzonderingen zijn er altijd).
dus reken het uit zou ik zeggen. ;)
(of reken nog preciezer met de temperatuur coëfficiënt van je paneel.)

(en ja, het is 4 stekkers los halen op de omvormer, 2 stekkers door verbinden en de overige stekkers weer op 1mpp van de omvormer steken.
appeltje eitje. ;) )

Sunnydesignweb is gemaakt door SMA en ja die willen liever omvormers verkopen als dit soort verschillen duidelijk hebben, verklaart de 1%.
praktijk is het vaak wat meer, maar hoeveel is lastig te schatten, kan goed naar 2 of zelfs 3% gaan.
beste kun je de grafiekjes van de omvormer gebruiken.
die van SMA zijn slecht te lezen, moet je puzzelen.
daarom gebruik ik deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
en die is voor 99% ook geldend voor SMA of iedere andere TL omvormer.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@antidote
o, ja als je wil testen en na rekenen wat beter is, dan moet je dit doen.

hier mijn opbrengst in kWh/kWp. (dus verschillen in aantal Wp er uit halen.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
dit is dagelijks de kWh opbrengst delen door aantal kWp.
en dan 365dagen bij elkaar optellen.
hier mee factor je aantal Wp uit, en je haal de factor zomer/winter weg.
hier door zie je snel (na een jaar) heel goed hoeveel % het meer of minder opbrengst een verandering brengt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
Het lijkt erop dat ik voor m'n beurt gesproken heb: tot 15:00 zal er schaduw vallen op een deel van de panelen (zie foto van half twaalf vandaag).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5K-lJkAlWl_PNOtr9oLb1TVfW9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZakg3CLiSJpqZj7pTFWOBiZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door sebmar op 06-06-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
@sebmar hoe willen ze de 11 panelen leggen, is er een legplan? Wat zijn de afmetingen van dit dak, en van dat aan de andere kant? Als daar de mogelijkheid bestaat, is een ZW-NO opstelling wellicht beter dan panelen op zuidwest die in de schaduw liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
een legplan is er tot nu toe voor 7 panelen gekomen, maar slechts een indicatie. Bij de buren liogt het als op de foto: ik verwacht hetzelfde maar dan in spiegelbeeld. Zijn optimizers in dit geval aan te raden? Of kan een kwalitatieve stringomvormer hier ook goed mee werken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUEMW2mzQrl9qtIzKEAgWJEGj3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSBD7TPxnL79GrdR8ygpvGwr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door sebmar op 07-06-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
sebmar schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:02:
een legplan is er tot nu toe voor 7 panelen gekomen, maar slechts een indicatie. Bij de buren liogt het als op de foto: ik verwacht hetzelfde maar dan in spiegelbeeld. Zijn optimizers in dit geval aan te raden? Of kan een kwalitatieve stringomvormer hier ook goed mee werken. [Afbeelding]
Aan de foto's te zien liggen er twee of drie panelen een gedeelte van de dag in de schaduw van de dakkapel. Als er elf panelen op het dak passen, in één string aangesloten, blijven er voldoende panelen buiten de schaduw om de het benodigde voltage aan de omvormer te leveren. Als ze later op de dag alle elf in de zon liggen kan de omvormer z'n optimale rendement halen, zoals @migjes heeft uiteengezet.
Volgens mij zou een stringomvormer met een schaduw-management functie (SMA en Goodwe worden meestal genoemd) moeten voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:45
Ik heb een zelfde soort situatie waarbij gedurende de middag vijf van de negen panelen stapsgewijs in de schaduw van mijn woning en dakkapel vallen en bovendien van de negen liggen er vier op twee dakkapellen onder een hoek van 15 graden en drie onder een dakkapel en alles op het zuiden.
Dit wordt gemanaged door een stecagrid coolsept 2000 zonder optimizers en deze heeft daar geen problemen mee. Er zit 2655wp op en dit leverd ca 2400kW per jaar op. Om een uur of twee vallen de eerste twee panelen op mijn garage in de schaduw van mijn woning en hier grijpen netjes de bypass diodes in.
De steca omvormers worden hier weinig genoemd maar doen volgens mij niet onder voor een sma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
Dat is goed om te horen. Ik hou het graag simpel en wat er niet op zit / niet onder elk paneel hangt kan n iet kapot. Zaak is dus wel een goede stringomvormer met schaduwmanagement te hebben.
Kan ik ervan uit gaan dat panelen van REC of Solarwatt bypassdiodes hebben?
Inmiddels weer twee aangepaste offertes binnen van Solarengineers en Zon7. Momenteel even druk maar ik zal ze binnenkort uiteenzetten.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
Zoals gezegd dus inmiddels twee offertes binnen.
Ik heb meerdere partijen benaderd maar deze twee reageerden wel en ivm drukte op werk etc. nog geen tijd gehad opnieuw aan de bel te trekken bij de andere partijen.
Het betreft Zon7 en Solar Engineers.
Het grappige is dat Solar engineers aangeeft het zonder, of eventueel met één of twee optimizers aan te kunnen (op de panelen waar de schaduw verwacht wordt), en Zon7 een solaredge met optimizers onder alle panelen aangeeft.

Het idee is om m’n huidige jaarverbruik (+/- 3500 kWh) en eventueel nog wat extra’s op te wekken. Dit omdat ik verwacht meer te gaan gebruiken in de toekomst. Verder wil ik alleen op m’n ZW georiënteerde dak panelen laten leggen, en hier bevind zich een dakkapel welke reeds op de foto gezet is. De gefotografeerde schaduw is van een week ofzo terug, ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe hij in het vroege voorjaar is al verwacht ik niet dat ie meer dan één of twee panelen in de beoogde oriëntatie zal bestrijken.

Offerte Zon7:
11 x REC 370 Alpha Black
1 x SolarEdge SE3000H HD-wave
11 x SolarEdge optimizer P370
11 x clickfit pannendak landscape
Geïndiceerde jaaropbrengst: 3876 kWh.
Totaal prijs indicatie incl. Montage: €6574 inc / €5433 ex.

Offerte Solare Engineers:
11 x Solarwatt 360 Eco 120M style
11 x clickfit
1 x SMA SB3.0
Geïndiceerde jaaropbrengst: 4026 kWh
Totaal prijs indicatie, incl. Montage: €5189m inc / €4368 ex. (Eventueel benodigde optimizers komen er nog bij).
Alternatief zouden 11 Solarwatt 320 Wp glas-glas panelen zijn maar ik begrijp dat de meerwaarde van glas-glas beperkt is ivm, de mogelijke wens in de toekomst sowieso te upgraden naar potentere panelen.

Wat ik niet snap is hoe ik (volgens Solar Engineers) meer kWh op kan wekken dan wat ik aan Wp op m’n dak zou krijgen.. Op deze vraag kreeg ik een wollig antwoord.

Ik moet zeggen dat ik wel van zekerheid en kwaliteit hou en een totaalbudget van rond de 5K prima vind. Minder is fijn, iets meer is ook geen probleem.
Individueel monitoring hoeft niet: een beetje gebruiksvriendelijk opbrengst bekijken wel. Moet ook zeggen dat ik wel een fan ben van Europese fabrikanten zoals Sunnyboy.

Verder heb ik twee vrije slots in m’n groepenkast, maar geen lege buizen naar de zolder waar de omvormer zal komen dus ben benieuwd wat er nog bijkomt mochten ze komen schouwen.

Wat vinden jullie van bovenstaande?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgd4lOHflSP_zFheRr3Cvh5XmT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgH3h7Do2z21et5CXsRAfF0F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:11

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hou er rekening mee dat je 'interne' verbruik niet makkelijk zichtbaar is. Mijn panelen (en ik gok dat dit voor iedereen zo werkt, maar ben er niet zeker over) zitten bóven de meterkast aangesloten, dus binnen mijn gedeelte (en niet voor de kast, in het enexis gedeelte). Dat betekent dat energie die binnenkomt en direct opgenomen word (door de koelkast bijvoorbeeld) door niemand gemeten word.

Je panelen tellen echter wel hoeveel ze opgewekt hebben, en de leverancier hoeveel je afgenomen en teruggeleverd hebt. Dat saldo ertussen moet je zelf uitrekenen of meten (zou niet weten hoe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sebmar schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:04:
Zoals gezegd dus inmiddels twee offertes binnen.
Ik heb meerdere partijen benaderd maar deze twee reageerden wel en ivm drukte op werk etc. nog geen tijd gehad opnieuw aan de bel te trekken bij de andere partijen.
Het betreft Zon7 en Solar Engineers.
Het grappige is dat Solar engineers aangeeft het zonder, of eventueel met één of twee optimizers aan te kunnen (op de panelen waar de schaduw verwacht wordt), en Zon7 een solaredge met optimizers onder alle panelen aangeeft.
mijn ervaring met zon7 is dat ze ook als je zegt geen SE te willen het gaan offeren, ze doen gewoon weinig anders.
Wat ik niet snap is hoe ik (volgens Solar Engineers) meer kWh op kan wekken dan wat ik aan Wp op m’n dak zou krijgen.. Op deze vraag kreeg ik een wollig antwoord.
Hun schatting klopt heel aardig. wp zegt vrij weinig over kwh per jaar alleen iets over de piek die het kan leveren onder bepaalde omstandigheden. jouw vergelijking gaat dus gewoon niet op.
Verder heb ik twee vrije slots in m’n groepenkast, maar geen lege buizen naar de zolder waar de omvormer zal komen dus ben benieuwd wat er nog bijkomt mochten ze komen schouwen.
Hangt ervan af vaak zit een normaal traject al in de prijs, wordt het kruipdoor sluipdoor en idioot lang kan er wat geld bij komen, uitraard allemaal afhankelijk van de leveranciers.
Lees van de bedrijven die niet schouwen in iedergeval de kleine letertjes goed en zorg dat je opdracht omschrijving volledig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
ik zit nog steeds te wachten op meerdere offertes maar tot nu toe oorverdovende stilte.
Ik ben inmiddels aan het kijken hoe de terugvoeding naar m'n meterkast mogelijk is, omdat ik geen lege buis overheb. Weten jullie of het mogelijk is de bestaande wasmachine en droger op de algemene groep te zetten welke de zolder voedt? qua stroomsterkte moet het makkelijk kunnen want alleen de kamer van mijn dochter zit op die groep, en haar verbruik is minimaal: wat LED lampen, een TP-link Deco M5 en een rolluikmotor (Somfy Oximo RTS).

Als we de groep waar de wasmachine en droger opzitten vrij kunnen maken kunnen de installatiedraden van de omvormer via die buis naar de meterkast. Dit zou ideaal zijn, maar mag het ook?

[ Voor 5% gewijzigd door sebmar op 19-06-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sebmar schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:43:
ik zit nog steeds te wachten op meerdere offertes maar tot nu toe oorverdovende stilte.
Ik ben inmiddels aan het kijken hoe de terugvoeding naar m'n meterkast mogelijk is, omdat ik geen lege buis overheb. Weten jullie of het mogelijk is de bestaande wasmachine en droger op de algemene groep te zetten welke de zolder voedt? qua stroomsterkte moet het makkelijk kunnen want alleen de kamer van mijn dochter zit op die groep, en haar verbruik is minimaal: wat LED lampen, een TP-link Deco M5 en een rolluikmotor (Somfy Oximo RTS).

Als we de groep waar de wasmachine en droger opzitten vrij kunnen maken kunnen de installatiedraden van de omvormer via die buis naar de meterkast. Dit zou ideaal zijn, maar mag het ook?
klinkt als een situatie waar een pv verdeler prima kan werken. wasmachine zou ik gewoon zijn eigen groep laten houden in sommige gevallen kan de droger erbij op de zelfde groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
Okay bedankt. Via de Pv verdeler in ik dus terugvoeren naar de meterkast. Het alternatief zoals door mij voorgesteld mag eventueel wel? Dus de wasmachine op de andere groep, en die oude wasmachinegroep dan toewijzen aan de Pv installatie?
Heb ik nog een vraag; er wordt een installatie van 4070 Wp aangeboden, maar een omvormer van 3000 watt (SE3000HD wave). Ik begrip dat het gebruikelijk is om een kleinere omvormer te kiezen omdat deze eerder opstart en vaker hoger (efficiënter) belast zal worden, maar is 25% te klein niet wat veel? Wordt er dan niet te vaak afgetopt? Of lopen we dat risico in het miezerige Nederland niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
@sebmar een wasmachine moet zijn aangesloten op een eigen groep. De 3000W omvormer zal iets aftoppen, maar niet veel. Als je de situatie in Sunnydesignweb invoert is de jaarlijkse opbrengst van een 3600W omvormer 60 kWh hoger. Met Solar Edge kan het iets anders zijn, maar het verschil zal dezelfde orde van grootte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sebmar schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:56:
Okay bedankt. Via de Pv verdeler in ik dus terugvoeren naar de meterkast. Het alternatief zoals door mij voorgesteld mag eventueel wel? Dus de wasmachine op de andere groep, en die oude wasmachinegroep dan toewijzen aan de Pv installatie?
Heb ik nog een vraag; er wordt een installatie van 4070 Wp aangeboden, maar een omvormer van 3000 watt (SE3000HD wave). Ik begrip dat het gebruikelijk is om een kleinere omvormer te kiezen omdat deze eerder opstart en vaker hoger (efficiënter) belast zal worden, maar is 25% te klein niet wat veel? Wordt er dan niet te vaak afgetopt? Of lopen we dat risico in het miezerige Nederland niet.
een iets kleinere of grotere omvormer start niet eerder of later dat is 1 van de grootste broodje aap verhalen uit de branch en elfs als het zo zou zijn, wat valt er dan nog te winnen mijn instalatie start op met minder dan 0,5 Watt per paneel. eerder is leuk maar wat valt er dan nog extra op te wekken? ik zou denk ik een 3680 sma nemen, een se3000HD zal je zien aftoppen. en door de manier van grafieken tekenen van SE zal je het idee hebben dat je honderden kWh's misloopt en daar zal je post volgend jaar mei dan dus ook over gaan, ookal zal dit op jaarbasis allemaal wel meevallen.

Ik ga geen claims doen wat mag en niet mag, die strijd heb ik hier een beetje opgegeven, maar gebruik gewoon een pv verdeler bij de wasmachine of trek een eigen kabel naar de omvormer, ga niet zitten houtje touwtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
twain4me schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:25:
[...]

een iets kleinere of grotere omvormer start niet eerder of later dat is 1 van de grootste broodje aap verhalen uit de branch en elfs als het zo zou zijn, wat valt er dan nog te winnen mijn instalatie start op met minder dan 0,5 Watt per paneel. eerder is leuk maar wat valt er dan nog extra op te wekken? ik zou denk ik een 3680 sma nemen, een se3000HD zal je zien aftoppen. en door de manier van grafieken tekenen van SE zal je het idee hebben dat je honderden kWh's misloopt en daar zal je post volgend jaar mei dan dus ook over gaan, ookal zal dit op jaarbasis allemaal wel meevallen.

Ik ga geen claims doen wat mag en niet mag, die strijd heb ik hier een beetje opgegeven, maar gebruik gewoon een pv verdeler bij de wasmachine of trek een eigen kabel naar de omvormer, ga niet zitten houtje touwtje.
okay duidelijk. Houtje-touwtje gedoe zit ik ook niet op te wachten maar laat me wel graag informeren, dus bedankt voor de info.
Ik begrijp dat de 'echte tweaker' na een jaar of tien kijkt of het loont om nieuwere PV-panelen te plaatsen, maar dit is niet iets wat ik mezelf snel zal zien doen.
Momenteel zijn er twee opties (gezien de schaduw door beide aanbieders geen simpele stringomvormer).

Optie 1:
- 11 x REC 370 alpha black met SE 370 optimizers en SE4000HD-wave voor €5470 ex BTW.
Deze panelen hebben een opbrengstgarantie van 95% na 25 jaar, en 25 jaar productgarantie. De optimizers tevens 25 jaar garantie, de omvormer 12 jaar.

Optie 2:
- 11 x Solarwatt 360 eco 120M style met Enphase IQ7+, Enphase Envoy S gateway en Enphase IQ relais voor €5145 ex BTW.
Deze panelen hebben opbrengstgarantie van 80% na 25 jaar, en 15 jaar productgarantie. 25 jaar garantie op de micro-omvormers.

Wat ik me afvraag is of je de gewone omvormer zal horen: deze komt op zolder te hangen, naast de kamer van m'n oudste dochter. Het idee dat ik over 15 jaar m'n omvormer niet hoef te vervangen spreekt me ook wel aan. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
TheFes schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:59:
[...]

Op dit moment is het nog gewoon op je jaarfactuur.

Dus als jij gedurende het gehele jaar niet meer opwekt dan je verbruikt, dan wordt het gewoon van je verbruik afgetrokken op de jaarafrekening.

Vanaf 2023/2024/whatever de politiek beslist zal wat je teruglevert mogelijk niet meer volledig van je verbruik afgetrokken worden. Vanaf dan is het dus zaak om je opgewekte energie direct te gebruiken (door bijvoorbeeld als de zon schijnt de wasmachine aan te zetten of de auto op te laden).
Als ik het dus goed begrijp ben je dus straks wat de panelen hebben opgewekt kwijt als je het niet meteen verbruikt?
Dus overdag als de zon schijnt, niemand thuis is en er dus bijna geen stroom wordt verbruikt ben je het overschot kwijt, want hier wordt meestal na zonsondergang de meeste stroom verbruikt.
Als het dit wordt wat heb je dan nog aan je panelen?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 10:56
HereIsTom schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:00:
[...]

Als ik het dus goed begrijp ben je dus straks wat de panelen hebben opgewekt kwijt als je het niet meteen verbruikt?
Dus overdag als de zon schijnt, niemand thuis is en er dus bijna geen stroom wordt verbruikt ben je het overschot kwijt, want hier wordt meestal na zonsondergang de meeste stroom verbruikt.
Je krijgt er dan geld voor, maar niet zo veel als je betaald voor de stroom die je van het net trekt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:07

Rmg

[...]

Ja en dat is het hele probleem ook he, de hele wijk verbruikt geen stroom maar loopt wel op te wekken, die energie kan bijna nergens naartoe, en moet steeds verder getransporteerd worden. Die stroom rond het middaguur is ook gewoon minder waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XewdgKZ_FVUKfBdzR1sZl4-UvQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wBB5LbyGxPMK6T5ifYVR7Yzo.png?f=fotoalbum_large

Ze wekken nog steeds stroom op, je krijgt nog steeds een teruglever vergoeding

maar ze zult dus moeten gaan kijken hoe je die stroom toch kan gebruiken om het meeste uit je panelen te halen, een timer op de wasmachine, een warmte/koudebuffervat, batterijen... etc etc.

Zeker afhankelijk van de implementatie kan het vrij snel interessant worden om stroom op te slaan en later te leveren, zeker met een uur(teruglever)tarief

[ Voor 25% gewijzigd door Rmg op 25-06-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
Zo, inmiddels een vakantie en schouw later, en nu blijkt dat er maximaal 8 panelen op een nette manier op het dak kunnen.
Dit brengt de maximale opbrengst dus aanzienlijk omlaag (van 4070 wp naar 2960 wp), en ik twijfel dus ook of het nog loont. Ik ga ervan uit dat zo'n 30-40% direct verbruikt wordt, en de rest terug geleverd. Momenteel (en de komende, te overziene periode) is opslag geen mogelijkheid.

Wat is jullie mening? Ten allen tijde panelen leggen want wat alles wat je zelf produceert hoef je niet te kopen, of niet plaatsen als je niet zoveel mogelijk vol kan leggen?

Graag jullie mening!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
sebmar schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:53:
Zo, inmiddels een vakantie en schouw later, en nu blijkt dat er maximaal 8 panelen op een nette manier op het dak kunnen.
Dit brengt de maximale opbrengst dus aanzienlijk omlaag (van 4070 wp naar 2960 wp), en ik twijfel dus ook of het nog loont. Ik ga ervan uit dat zo'n 30-40% direct verbruikt wordt, en de rest terug geleverd. Momenteel (en de komende, te overziene periode) is opslag geen mogelijkheid.

Wat is jullie mening? Ten allen tijde panelen leggen want wat alles wat je zelf produceert hoef je niet te kopen, of niet plaatsen als je niet zoveel mogelijk vol kan leggen?

Graag jullie mening!
het maakt niet veel uit of je er 24 of 8 op dak krijgt.
(klein verschil is dat 24 iets goedkoper is per Wp, maar duurder omdat meer Wp is.)
dus gewoon leggen, 8 is ook leuk.
(probeer wel een 370-390Wp panelen te scoren, niet die oudere lagere Wp panelen.)

30-40% direct verbruik is wel wat veel, ik zelf haal wel 30% maar heb oost-west panelen geen zuid.
(dus langere dagen opbrengst.)
en ook 28 panelen, dus een hogere opbrengst en dek ik vaker de wasmaschien/vaatwasser af.
dus ik zou die toch eerder op 20-30% houden, dat is al heel wat(t). ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 25-08-2021 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:11
Tuurlijk loont het. Heb je de stroomprijs gezien die je vanaf volgende contract gaat betalen? Heb je berekend wat stroom uit de panelen kost over de te verwachten levensduur?

Maar slechts 8? Na een schouw die de panelen bij je buren heeft moeten zien? Installateur die grotere panelen wil gebruiken, waardoor er veel minder te leggen is?

Kun je nagaan welk merk en type je buren hebben liggen? Een paneel met vergelijkbare afmetingen is wellicht te vinden als je een installateur zoekt die flexibeler is (Bijvoorbeeld Solar bouwmarkt, Solar Outlet, Winkelman, etc etc).

Zonde om minder te leggen vanwege gebrek aan keuze.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:13
sebmar schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:53:

Graag jullie mening!
Ik zit zelf ook in een soort gelijk dilemma, ik kan mogelijk 6 panelen kwijt op het schuine stuk van mijn dak. Op de dakkapel leggen de leveranciers liever niet (zijn natuurlijk genoeg pro en cons voor te benoemen).

Echter zijn er veel leveranciers die niet komen voor ‘maar’ 6 panelen. Echter denk ik dat 6 panelen nog steeds beter is als niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
Ronald schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:08:
Tuurlijk loont het. Heb je de stroomprijs gezien die je vanaf volgende contract gaat betalen? Heb je berekend wat stroom uit de panelen kost over de te verwachten levensduur?

Maar slechts 8? Na een schouw die de panelen bij je buren heeft moeten zien? Installateur die grotere panelen wil gebruiken, waardoor er veel minder te leggen is?

Kun je nagaan welk merk en type je buren hebben liggen? Een paneel met vergelijkbare afmetingen is wellicht te vinden als je een installateur zoekt die flexibeler is (Bijvoorbeeld Solar bouwmarkt, Solar Outlet, Winkelman, etc etc).

Zonde om minder te leggen vanwege gebrek aan keuze.
De panelen hebben een soortgelijke maatvoering, maar bij de buren zijn de panelen niet volgens de geldende normering gelegd mbt afstand tot buren, dakranden etc. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar mag niet en leverd in de toekomst mogelijk gedoe op indien de huidige buren verhuizen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
sebmar schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

De panelen hebben een soortgelijke maatvoering, maar bij de buren zijn de panelen niet volgens de geldende normering gelegd mbt afstand tot buren, dakranden etc. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar mag niet en leverd in de toekomst mogelijk gedoe op indien de huidige buren verhuizen etc.
waarschijnlijk niet waar.
er is veel onduidelijkheid over tot hoever je nu mag leggen.
maar het dak wat grenst aan de buren, is voor 50% van de scheidingsmuur dikte van jouw.
en mag je dus op leggen en hebben de buren niks over te zeggen. ;)

(veel installateurs maken het zich zelf makkelijk, en noemen dan maar wat.
klant weet van niks, en kan met kluitje het riet in gestuurd worden. ;) )
Firetrooper schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:08:
[...]
Ik zit zelf ook in een soort gelijk dilemma, ik kan mogelijk 6 panelen kwijt op het schuine stuk van mijn dak. Op de dakkapel leggen de leveranciers liever niet (zijn natuurlijk genoeg pro en cons voor te benoemen).

Echter zijn er veel leveranciers die niet komen voor ‘maar’ 6 panelen. Echter denk ik dat 6 panelen nog steeds beter is als niks?
6 panelen is wel een lastig getal.
het is net het minimum wat je op een string omvormer kunt zetten.
(en solaredge is het eigenlijk te weinig, dus solaredge compact nodig.)
en dan blijven er maar weinig systemen over die leuk geprijsd zijn. helaas.

en je hebt tegenwoordig een apparte groep nodig voor panelen.
dit is een kosten post die natuurlijk lastig te verdelen is over 6 panelen, en een stuk beter op 12 panelen.

maar dan nog, het hoeft geen probleem te zijn, maar dan kun je beter een eigen toppic aan maken, met foto's en zo, en meer gegevens.
wie weet, zitten creatieven genoeg hier, die op elke situatie wel een oplossing weten te verzinnen. ;)

Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

[ Voor 42% gewijzigd door migjes op 25-08-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
Bedankt iedereen, ik heb inmiddels weer wat food for thought.
Alles even op me in laten werken.
Ik heb nog een vraag mbt de betrouwbaarheid van de data van de tool van het JRC PV website van de EU: op zich is e.e.a. duidelijk, maar wat in te vullen bij de gegevens voor system loss? hier staat per default een waarde van 14%. Is dat een goed gemiddelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
sebmar schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:04:
Bedankt iedereen, ik heb inmiddels weer wat food for thought.
Alles even op me in laten werken.
Ik heb nog een vraag mbt de betrouwbaarheid van de data van de tool van het JRC PV website van de EU: op zich is e.e.a. duidelijk, maar wat in te vullen bij de gegevens voor system loss? hier staat per default een waarde van 14%. Is dat een goed gemiddelde?
PVGIS is best betrouwbaar (ook met default waardes).
misschien een beetje conservatief, de meeste scoren er wel boven.

maar eigenlijk zijn er zoveel factoren, dat krijg je niet in een simpele website geduwd.
er zijn verschillen per jaar, er zijn verschillen door schaduw en zijn verschillen door setup etc etc....

beste kun je zorgen dat de omvormer juist is aangesloten met de juiste waardes en niet dat je op de grens waardes zit, maar lekker in het midden.
zie ook (dit is grofweg voor alle TL 1fase omvormers zo, dus het gros van de omvormers):
zit je met 6panelen van 32Vmpp er op dan heb je maar 6x32Vmpp - 10%(warmte) = +/-175Vmpp
en dan zit je wel erg laag, maar het werkt nog wel.
dan kun je beter 12x32Vmpp-10% doen = +/-345Vmpp.

dit is dan wel per mpp van de omvormer zo, dus 2x een mpp, dan 2x12x32Vmpp doen.
gelukkig kun je wel een aardige afwijking hebben, een 2x8x32Vmpp is ook erg leuk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebmar
migjes schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:05:
[...]

PVGIS is best betrouwbaar (ook met default waardes).
misschien een beetje conservatief, de meeste scoren er wel boven.

maar eigenlijk zijn er zoveel factoren, dat krijg je niet in een simpele website geduwd.
er zijn verschillen per jaar, er zijn verschillen door schaduw en zijn verschillen door setup etc etc....

beste kun je zorgen dat de omvormer juist is aangesloten met de juiste waardes en niet dat je op de grens waardes zit, maar lekker in het midden.
zie ook (dit is grofweg voor alle TL 1fase omvormers zo, dus het gros van de omvormers):
[Afbeelding]
zit je met 6panelen van 32Vmpp er op dan heb je maar 6x32Vmpp - 10%(warmte) = +/-175Vmpp
en dan zit je wel erg laag, maar het werkt nog wel.
dan kun je beter 12x32Vmpp-10% doen = +/-345Vmpp.

dit is dan wel per mpp van de omvormer zo, dus 2x een mpp, dan 2x12x32Vmpp doen.
gelukkig kun je wel een aardige afwijking hebben, een 2x8x32Vmpp is ook erg leuk. ;)
Bedankt mensen.
Zojuist een klap gegeven op een offerte en de boel wordt half September geinstalleerd: 9 panelen van 370 Wp met Enphase micro-omvormers ivm schaduw op 3 van de panelen.
Zodra e.e.a. geinstalleerd is meld ik me weer, tot nu toe i.i.g. bedankt voor de berichten en hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Je dag anders inrichten. Warme maaltijd koken om 12 uur, wasmachine laten draaien overdag, meer thuiswerken.

'S avond gaat hier de TV aan, een paar zuinige lampjes en that's it. Vaatwasser ruim je in en programmeer je om rond een uurtje of 10 te starten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Jeroenneman schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:13:
[...]

Je dag anders inrichten. Warme maaltijd koken om 12 uur, wasmachine laten draaien overdag, meer thuiswerken.

'S avond gaat hier de TV aan, een paar zuinige lampjes en that's it. Vaatwasser ruim je in en programmeer je om rond een uurtje of 10 te starten.
Ja ik werk al veel thuis, maar toch is mijn avondverbruik iets hoger dan mijn dagverbruik.
En ‘s middags warm eten hou ik niet van ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:29
Einde middag koken, en om 18:00 aan tafel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebmar
Update: ze liggen. 9 stuks REC 370 alpha black, Enphase IQ7+ met PV-verdeler op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1673128

Salderen hoe werkt het precies.
Als je geen slimme meter wilt, zoals ik dan kun je kiezen voor een digitale meter.
Dan heb je twee tellers
Teller 2 registreert wat je gebruikt.
Daarop komt niet de stroom die je zelf opwekt en gebruikt.
Puur alleen wat van het netwerk komt.
Gebruik je b.v. 10 kWh en je wekt intussen 4 kWh op dan gaat teller 2... 6 omhoog.

Teller 7 registreert alleen wat je meer gebruikt op een bepaald moment dan je gebruikt.
Gebruik je 10 kWh en je wekt 4 kWh op, dan stijgt teller 7 niets en teller 2 dus met 6
Gebruik je 10 kWh en je wekt 14 kWh op, dan stijgt teller 7 met 4 en teller 2 blijft stil staan.
Gebruik je 10 kWh en je wekt 10 kWh op, dan staan ze allebei stil.
Met een digitale meter kun je niet achterhalen wat je totale gebruik is.

Als je contract is afgelopen moet je de tellerstanden doorgeven van teller 7 en van teller 2
Teller 2 is bij mij altijd het hoogste.
Je leverancier maakt de rekening op en dan is je gebruik teller 2 min teller 7
Staat op 2 2000 kWh en op teller 7 800 kWh dan is dat dus 1200 kWh en je betaald 1200 kWh

Je betaalt dus precies wat je gebruikt hebt.
De 800 kWh die je had opgewekt zijn naar een andere gebruiker gegaan en die betaald daarover alle kosten en belastingen.
Niemand loopt dus iets mis.
Maar als salderen wordt afgeschaft moet je ook 15 cent belasting per kWh betalen die je hebt geleverd aan een andere gebruiker die dat ook al heeft betaald. De overheid gaat dan dubbel belasting heffen op stroom die zonnepanelen hebben opgewekt.
Voor jou betekend dat je zonnepanelen een flink stuk minder rendabel zijn.
Met de almaar lagere stroomprijs wordt terugverdienen een zware dobber.

Eerst had ik een ferraris meter en die draait terug en is dus teller 2 en teller 7 in één, maar ze staat niet stil als de opwek en gebruik evenhoog is. Met een ferraris meter kun je zien wat je totale gebruik is, Dat is de stand van je ferrarismeter plus de teller op je omvormer.
Ik neem dan aan dat elke omvormer een teller heeft van alles wat je opwekt.
Persoonlijk vond ik dat mooier, je kunt zien wat je totale gebruik is en met een digitale meter kan dat niet meer. Dus ook wat je gebruikt en tegelijk opwekt. Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Anoniem: 1673128 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 00:12:
Salderen hoe werkt het precies.

Maar als salderen wordt afgeschaft moet je ook 15 cent belasting per kWh betalen die je hebt geleverd aan een andere gebruiker die dat ook al heeft betaald. De overheid gaat dan dubbel belasting heffen op stroom die zonnepanelen hebben opgewekt.
Klopt niet, wat je terug levert aan het net krijg je kale stroomprijs voor of ander bedrag wat de energieleverancier bied. Je hoeft niet te betalen.
Stroomprijs wordt/is duurder geworden, het is inmiddels 48 cent
Eerst had ik een ferraris meter en die draait terug en is dus teller 2 en teller 7 in één, maar ze staat niet stil als de opwek en gebruik evenhoog is. Met een ferraris meter kun je zien wat je totale gebruik is, Dat is de stand van je ferrarismeter plus de teller op je omvormer.
Nee, wat je direct verbruikt zie je ook niet op de meter, als je dat wilt zien moet je een bruto meter monteren in je meterkast waar de zonnepanelen voor terug leveren.
Ik neem dan aan dat elke omvormer een teller heeft van alles wat je opwekt.
Persoonlijk vond ik dat mooier, je kunt zien wat je totale gebruik is en met een digitale meter kan dat niet meer. Dus ook wat je gebruikt en tegelijk opwekt. Jammer.
Kon al niet en nu ook niet.

Plus je hebt 4 telwerken

Leveren hoog
Leveren laag
Terugleveren hoog
Terugleveren laag

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-05 01:37
Dag allemaal,

Bijna een jaar liggen er 12 zonnepanelen (oost-west) op ons dak.
Vorige week eindrekening gehad waarbij we ruim 2500 kwh hebben teruggeleverd (1750 normaal / 750 dal)

Verbruik zit rond de 1200 kwh.

Gasverbruik 480 m3.

Mijn nieuwe contract is vorige week ingegaan en gelukkig met de prijzen van 5 maanden geleden ( gas 0,83, el 0.22/0,23).

We hebben vloerverwarming in de woonkamer over een ruimte van 50m3. Ivm een laag budget wil ik niet gelijk aan een warmtepomp beginnen maar is een eerste stap een elektrische kachel niet iets?

Volgens mij ook voor het komend jaar (salderingsregeling blijft hetzelfde) kan ik beter het huis opwarmen met een elektriche radiator dan gas.

Een radiator van 2000 watt inzetten elke dag een uurtje of twee (4 kwh) ipv 4 m3 aan gas verbruiken.

Wat denken jullie of zie ik iets over het hoofd?

Ps ik krijg 0,06 cent terug voor het terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:56
hoihoi66 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:46:

Ps ik krijg 0,06 cent terug voor het terugleveren.
Dat is wel heel karig. Weet je zeker dat het niet 0.06 euro is oftewel 6 eurocent per kWh?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:32:
Hou er rekening mee dat je 'interne' verbruik niet makkelijk zichtbaar is. Mijn panelen (en ik gok dat dit voor iedereen zo werkt, maar ben er niet zeker over) zitten bóven de meterkast aangesloten, dus binnen mijn gedeelte (en niet voor de kast, in het enexis gedeelte). Dat betekent dat energie die binnenkomt en direct opgenomen word (door de koelkast bijvoorbeeld) door niemand gemeten word.

Je panelen tellen echter wel hoeveel ze opgewekt hebben, en de leverancier hoeveel je afgenomen en teruggeleverd hebt. Dat saldo ertussen moet je zelf uitrekenen of meten (zou niet weten hoe).
//Offtopic: Losse kWh meter tussen plaatsen. Kijk eens naar de HomeWizard kWh meter icm een P1 meter heb je het inzicht compleet met wat opgewerkt wordt, en eigen verbruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Laatst online: 17-05 10:46
[...]

[...]
Ik zie dat je gewoon hier door bent gegaan nadat het andere topic gesloten werd?

Iemand in dat andere topic maakte een kromme vergelijking met zelf sla verbouwen om jouw argument te onderbouwen. De correcte vergelijking zou zijn:

Een boer verbouwt sla die hij verkoopt aan de AH. Een deel van de sla eet hij zelf, dus daar hoeft hij helemaal niks voor te betalen. In de winter groeit er bij hem geen sla, dus dan gaat hij zelf naar de AH om sla te kopen.

Als de boer de sla zou mogen salderen, zou hij in de winter gewoon gratis sla mogen afhalen bij de AH. Dat is natuurlijk niet hoe het werkt, dat snapt iedereen. De boer moet in de winter gewoon de consumentenprijs, incl. BTW betalen voor zijn sla, terwijl hij in het oogstseizoen een groothandelsprijs krijgt voor de sla die hij verkoopt.

Dat zou voor elektriciteit ook logisch zijn, en daar gaan we naartoe als salderen wordt afgebouwd. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het als zonnepanelen-eigenaar ook jammer. Maar salderen is een verkapte subsidie en een onhoudbaar economisch model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Lapa schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:46:
[...]

Ik zie dat je gewoon hier door bent gegaan nadat het andere topic gesloten werd?

Iemand in dat andere topic maakte een kromme vergelijking met zelf sla verbouwen om jouw argument te onderbouwen. De correcte vergelijking zou zijn:
Its me
Een boer verbouwt sla die hij verkoopt aan de AH. Een deel van de sla eet hij zelf, dus daar hoeft hij helemaal niks voor te betalen. In de winter groeit er bij hem geen sla, dus dan gaat hij zelf naar de AH om sla te kopen.
Je mist een deel, de sla die hij over heeft geeft hij aan de AH zonder kosten.
Als de boer de sla zou mogen salderen, zou hij in de winter gewoon gratis sla mogen afhalen bij de AH. Dat is natuurlijk niet hoe het werkt, dat snapt iedereen. De boer moet in de winter gewoon de consumentenprijs, incl. BTW betalen voor zijn sla, terwijl hij in het oogstseizoen een groothandelsprijs krijgt voor de sla die hij verkoopt.
Dat is ook hoe het werkt, in de winter loopt de andere teller dus betalen we de volle mep voor. Alleen wat heeft AH gedaan met die gratis kroppen? Verkocht en btw afgedragen, dus het rijk krijgt btw van mijn verbouwde kroppen.
Dat zou voor elektriciteit ook logisch zijn, en daar gaan we naartoe als salderen wordt afgebouwd. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het als zonnepanelen-eigenaar ook jammer. Maar salderen is een verkapte subsidie en een onhoudbaar economisch model.
Dat jij het subsidie noemt is nog erger omdat je zelf pv hebt, het heeft niets met subsidie te maken, we krijgen geen geld maar we ruilen een deel, subsidie is in mijn ogen geld krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Laatst online: 17-05 10:46
Rol-Co schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:01:

[...]

Je mist een deel, de sla die hij over heeft geeft hij aan de AH zonder kosten.
Nee, die verkoopt hij tegen groothandelsprijs, dat is dus een lagere prijs dan de consumentenprijs.
Dat jij het subsidie noemt is nog erger omdat je zelf pv hebt, het heeft niets met subsidie te maken, we krijgen geen geld maar we ruilen een deel, subsidie is in mijn ogen geld krijgen.
Minder hoeven betalen dan wat iets kost is ook een vorm van subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Lapa schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

Nee, die verkoopt hij tegen groothandelsprijs, dat is dus een lagere prijs dan de consumentenprijs.
Nee, we hebben een jaarlijkse afrekening en weten nog niet wat het verbruik gaat worden, dus geven het gratis en verrekenen later. Ik lever bijv een 5000 kWh terug maar aan einde van de rit slechts 600 teveel.
Minder hoeven betalen dan iets kost is ook een vorm van subsidie.
Jaja, dus voor weinig wat op marktplaats is subsidie 8)7 nee eigen verbouw is geen subsidie ook niet als ik het voor weinig verkoop en daar een beste investering gedaan heb, de btw die je hebt teruggevraagd is een subsidie. Maar dat is een beetje het probleem tegenwoordig in nederland met mensen die zo denken, dan mogen bedrijven geen winsten meer maken, mensen geen voordeeltjes meer hebben want oh oh alles moet tot het laatste centje gereduceerd/uitgezocht worden maar het moet allemaal wel goedkoop want we willen niet meer betalen. En dan raar vinden dat kwaliteit achteruit gaat.

Maar als er een nieuwe samsung of iphone uit komt staan we in de rij voor dat ding van 1100, daar schijnt niets mis mee te zijn. :?
Erg bijzonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:27

Septillion

@Anoniem: 1673128 Allereerst, je vorige topic is niet voor niets gesloten. Ik wil die discussie hier niet weer hebben. Maar aan de hand van je bericht wil ik nog wel één poging doen. Heb je daar inhoudelijk een vraag
over, prima. Maar ik wil niet de hele discussie nu hier hebben.

@alleen onliners etc zullen dus direct verdwijnen.
Als je geen slimme meter wilt, zoals ik dan kun je kiezen voor een digitale meter.
Dan heb je twee tellers
Sinds het afschaffen van het TF signaal volgens mij correct. Om het duidelijk te houden noem ik ze 'leveren totaal' en 'terugleveren totaal'. Maar is niet anders dan de vier tellers in een slimme meter. Deze split beide tellers ook nog in een hoog en een laag tarief, puur gebaseerd op tijd. 'leveren hoog' + 'leveren laag' = 'leveren totaal' en 'terugleveren hoog' + terugleveren laag' = 'terugleveren totaal'. Enige verschil tussen een digitale meter en een slimme meter is dus de mogelijkheid tot dubbeltarief (en natuurlijk het doorsturen van de standen).
Met een digitale meter kun je niet achterhalen wat je totale gebruik is.
Met een analoge meter ook niet. Dit kan alleen als je of zelf alle gebruikers gaat meten (= direct je eigen verbruik) of je het opgewekte vermogen van je PV gaat meten (te verrekenen met de meter van de netbeheerder om je eigen verbruik te zien 'PV leveren' + 'leveren totaal' - 'terugleveren totaal' = 'eigen verbruik'). Indien je dubbeltarief hebt zal je dit zelf ook moeten splitsen over dal- en piek-uren.
Staat op 2 2000 kWh en op teller 7 800 kWh dan is dat dus 1200 kWh en je betaald 1200 kWh

Je betaalt dus precies wat je gebruikt hebt.
Dat is dus niet waar. Want je eigen verbruik lag dus veel meer. Meer dan die 2000kWh zelfs. Want zoals je zelf al opmerkte zie je niet wat je zelf direct van je PV verbruikt op de meter van de netbeheerder. Dit verbruik is er niet opeens bijgekomen door PV dus dit niet meenemen in je berekening is natuurlijk niet eerlijk.
Gebruik je 10 kWh en je wekt 4 kWh op, dan stijgt teller 7 niets en teller 2 dus met 6
Gebruik je 10 kWh en je wekt 14 kWh op, dan stijgt teller 7 met 4 en teller 2 blijft stil staan.
Gebruik je 10 kWh en je wekt 10 kWh op, dan staan ze allebei stil.
Ook dit hoeft niet. Je (energie) verbruik is de integraal (= som met de tijd) van je verbruikte vermogen. Vandaar dat je verbruik wordt uitgedrukt in Wh of kWh en vermogen in W of kW.

Neem nu de volgende senario's*:
Scenario 1
- Voor 1 uur gebruik jij 10kW
- Voor datzelfde uur leveren je zonnepanelen 4kW
Je meter kan alleen zien wat er je woning in of uit stroomt (net als water stroomt het op een gegeven moment maar in één richting tegelijk). Dus jij gebruikt die 4kW van je PV direct zelf. Daar je meer gebruikt dan dat moet de rest uit het net komen => 10kW - 4 kW = 6kW komt dus uit het net. Na dat uur heb je dus 1uur x 6kW = 6kWh gebruikt uit het net. Gevolg is dus dat de meter 'leveren totaal' is oplopen met 6kWh.

Scenario 2
- Voor 1 uur gebruik jij 1kW
- Voor datzelfde uur levert je PV 2kW
Jij verbruikt niet alle PV zelf dus je levert terug aan het net=> 2kW - 1kW = 1kW. Na dat uur heb je dus 1uur x 1kW = 1kWh geleverd aan het net. Gevolg is dus dat de meter 'terugleveren totaal' is opgelopen met 1kWh

Scenario 3
- Voor 2 uur gebruik jij 2kW
- Het opvolgende uur gebruik jij 4kW
- Gedurende deze 2 uur levert je PV 1kW
Voor de eerste twee uur gebruik jij dus met 2kW - 1kW = 1kW uit het net. Gedurende het laatste uur gebruik jij 4kW - 1kW = 3kW. Je verbruik uit het net is dus 2uur x 1kW + 1uur x 3kW = 5kWh. Gevolg is dus dat de meter 'leveren totaal' is opgelopen met 5kWh

Scenario 4
- Voor 3 uur gebruik jij 1kW
- Voor het volgende uur gebruik jij 10kW
- Gedurende deze 4 uur levert je PV 2kW
De eerste 3 uur gebruik je minder dan je opwerkt, je levert dus netto 2kW - 1kW = 1kW terug aan het net. Dat gaat om een totaal verbruik van 3uur x 1kW = 3kWh. Het laatste uur gebruik je het vermogen van de PV zelf maar je hebt nog steeds nodig uit het het, 10kW - 2kW = 8kW heb je nog nodig. Voor een uur is dat dus 1uur x 8kW = 8kWh. Gevolg is dus dat de meter 'terugleveren totaal' is opgelopen met 3kWh en de meter 'leveren totaal' is opgelopen met 8kWh.

Scenario 5
- Voor 4 uur gebruik je 1kW
- Voor 1 uur gebruik je 4kW
- Gedurende deze 5 uur levert je PV constant 2kW
De eerste 4 uur heb je over en levert met 2kW - 1kW = 1kW. In die tijd lever je dus 4uur x 1kW = 4kWh. Laatste uur kom je te kort en neem je op uit het net met 4kW - 2kW = 2kW. Je verbruikt dus 1uur x 2kW = 2kWh. Gevolg is dus dat de meter 'terugleveren totaal' is opgelopen met 4kWh en de meter 'leveren totaal' is opgelopen met 2kWh.

Let dus op dat de tijdvakken geen uren hoeven zijn, dit kan oneindig kleine tijdseenheden betreffen. De verrekening (instantaan) eigen verbruik (opgenomen vermogen) met (instantaan) opgewekt uit PV (gegenereerd PV vermogen) moet je dus voor elk moment in tijd doen. Daarna pas volgt de integratie over tijd. Vandaar de volgorde van vermenigvuldigen met tijd (= tijdsintegratie van constant vermogen) en het optellen om bij energie verbruik/overschot aan te komen.

Voor de rekening kom je dan nu aan bij het salderen. Dit heeft dus niets met de meters of manier van meten van doen maar is administratief. Deze zegt nu dat je het teruggeleverde mag wegstrepen van het geleverde (met een max van het geleverde). Ofwel, voor scenario 4 blijft er 8kwh - 3kWh = 5kW uur over die aan jou is geleverd a 22 cent/kWh** en betaal je 5kWh x 0,21€/kWh = €1,10. En voor scenario 5 heb je na salderen nog 4kWh - 2kWh = 2kWh hebt teruggeleverd. Hier krijg je 7cent/kWh** voor dus 2kWh x 0,07€/kWh = €0,14.

Zonder salderen was dat voor scenario 4 gewoon dat je 8kWh x 0,22€/kWh = €1,76 moet betalen voor je gebruik en 3kWh x 0,07€/kWh = €0,21 krijgt voor je teruggeleverde energie. Je betaald €1,55. Voor scenario 5 is dat 2kWh x 0,22€/kWh = €0,44 betalen en 4kWh x 0,07€/kWh = €0,28 krijgen wat netto neerkomt op €0,14 moeten betalen.
Niemand loopt dus iets mis.
Wie wat misloopt met salderen is dus de overheid. Want met salderen krijgen ze namelijk helemaal geen energiebelasting over de stroom die jij op wekt. De energiebelasting die een ander dus moet betalen om jouw PV energie te gebruiken krijg jij namelijk nu betaald (als je volledig mag salderen).

Als salderen weg zou vallen dan krijg jij die belasting niet meer betaald (maar betaald hem ook niet) maar de gebruiker van jouw PV energie gaat er wel energiebelasting voer betalen aan de staat. Daarmee krijg jij net zo veel betaald voor je geleverde energie als de energiemaatschappij (en wat ze nu ook al krijgen) maar vangt de staat nu wel belasting over het geleverde vermogen. Daar dit een belasting is om het gebruik van energie te ontmoedigen is dan ook niet van belang wie die energie oplevert. Of dat nu een energiemaatschappij is of jij.
Vandaar dus de salderingsregel als subsidie voor de consument. Maar goed, als je altijd alle energie van je PV zelf verbruikt (dat is dus direct zelf gebruikt) verandert er gewoon niets als salderen weg valt. Want je betaald geen energiebelasting over energie die je direct aan jezelf levert. Elke kW die je dus gelijk zelf (instantaan) hebt weten te gebruiken scheelt je dus niet alleen 7cent/kWh aan energie maar ook 15cent/kWh aan belasting.

Alleen als jij dus het net moet gebruiken als buffer voor de momenten dat je te veel of te weinig zelf opwerkt ga jij er voor betalen
Eerst had ik een ferraris meter en die draait terug en is dus teller 2 en teller 7 in één, maar ze staat niet stil als de opwek en gebruik evenhoog is.
Bij een Ferrarismeter zal de meter wel degelijk stil staan als je eigen verbruik exact even veel is als je PV opwekt. Alleen de kans dat het exact gelijk is is nagenoeg 0.
Met een ferraris meter kun je zien wat je totale gebruik is, Dat is de stand van je ferrarismeter plus de teller op je omvormer.
Dat kan je met een digitale meter of een slimme meter nog steeds. Immers is wat een Ferrarismeter aangeeft niets anders dan 'geleverd totaal' - 'teruggeleverd totaal'. ferrarismeter plus de teller op je omvormer wordt dus 'ferarismeter' + 'PV leveren' = ('geleverd totaal' - 'teruggeleverd totaal') + 'PV leveren' = 'PV leveren' + 'leveren totaal' - 'terugleveren totaal' = 'eigen verbruik' zoals ik al eerder schreef.

Enige is dat een Ferrarismeter niet anders kan dan administratief salderen omdat hij maar een enkele gegeven bijhoudt.
Zowel Ferrarismeter als digitale meter als een slimme meter kunnen het niet direct aangeven. Maar met de info van je omvormer kan het dus gewoon met alle drie. Enige wat het lastiger kan maken is dus als je dubbeltarief gaat gebruiken.

@Rol-Co De analogie van @Lapa is volledig correct. Je krijgt gewoon betaald voor je energie/sla. Het grote verschil tussen sla en energie is dat je geen zomer/winter hebt maar instantaan, dus op elk moment in tijd. Dus je kunt die kromp sla niet eens 5 minuten laten liggen, het is vluchtig. Het is direct opeten of verkopen voor marktwaarde. Ook bepaald een externe factor wanneer je oogst. Dus iemand haalt opeens een krop sla van je land en die moet je of gelijk opeten of hij wordt voor marktprijs verkocht.

Hem even laten liggen of hem later uit de winkel mogen pakken omdat je nog niet weet hoeveel je gaat eten is dus het salderen.

Overigens mag je prima je sla even in de koelkast bewaren, dan zul je dus zelf een koelkast voor elektrische energie (ofwel, thuisaccu) moeten kopen. Hoe veel je kunt opslaan hangt af van de grote van de koelkast. En niet alle sla blijft onbeperkt goed in de koelkast dus je hebt wel wat verlies.

En je mag ook besluiten dat je de sla niet wilt verkopen voor marktwaarde en het door de shredder halen. Een shredder voor elektriciteit zou een elektrisch kacheltje buiten zijn.

* Getallen zijn wat groot maar gaat om het idee. Wilde alles in kW en kWh houden.
** Fictieve bedragen, hangt af van je contract. Verschil is de belasting.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 20-10-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Septillion

Dat zomer winter verhaal is ook fictief natuurlijk, ja je wekt meer op in de zomer en dus lever je meer terug wat in de winter minder is. Verbruik scheelt ook iets door meer en eerder lampen aan in de winter maar zolang je geen warmtepomp hebt is dat verschil niet groot.
Echter lever en teruglever je eigenlijk elke dag, zowel zomer als winter en kan in 1 uur beide zijn waardoor je dus 8 cent betaald krijgt voor je teruglevering en 5 min later je de oven aan zet en je 23 cent mag afrekenen over het verbruik deel, beide meters lopen nooit gelijk, al waren er wel een paar met softwarefout die dat deden op verschillende fasen. Een 3 fase meter hoort intern te salderen.

Maar wat het meeste stoort is dat het subsidie genoemd wordt, de btw teruggave of subsidie op een warmtepomp is subsidie (wat ik ook niet aangevraagd heb) maar gewoon volle prijs krijgen voor je teruggeleverde kWh die een ander betaald heeft is geen subsidie, de overheid vangt alleen geen btw over dat deel. Ze betalen echter niets aan me.

Side note.
Ik zit er verder niet mee hoor, het mag van mij allemaal als ze daar blij van worden maar voorlopig is salderen op de lange baan geschoven en niet meer in beeld, we wachten het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05 00:19
Salderen gaat eraf, de vraag is alleen wanneer, maar ik schat binnen nu en 5 jaar. De energiemaatschappij zal nog een vergoeding geven, maar dit zal vergelijkbaar met de inkoopprijs zijn. Dat betekent inderdaad 10 cent leveren overdag om 's avonds 25 cent te betalen.

Als je weinig overdag verbruikt dan wordt het rekenen of zonnepanelen uit kunnen. Reken ook slijtage mee (levensduur van de panelen en omvormer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:05

Osxy

Holy crap on a cracker

Accu's zullen dan ook kosten technisch interessanter worden.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rol-Co Kijk, dan komen we op een ander vlak, wat is subsidie. Daar de overheid geld bij legt ben ik wel van mening dat het subsidie is. Waarom zou jij op dezelfde markt anders meer betaald moeten krijgen voor wat jij opwekt dan een energiemaatschappij?

Volgens de vanDale:
sub·si·die financiële ondersteuning door de overheid van een particuliere activiteit
En dat gebeurd hier gewoon.

Subsidie hoeft dan ook niet altijd werkelijk 1 op 1 op je rekening geschreven te worden om zo te heten. In dit geval is het gewoon al verrekend in de nota waar ook je gebruik in staat. Maar onder de streep zou het hetzelfde zijn als een nota waar je 7cent/kWh voor je teruggeleverde energie zou krijgen (immers, dat is de marktwaarde) en de staat je later nog eens 15cent/kWh aan energiebelasting zou overmaken. Dat ze hetzelfde bedrag ook bij iemand innen maakt niet uit. Immers hadden ze dat innen ook gedaan als niet jij maar een energieleveranciers het had opgewekt. Verbruikt zou het toch worden want niemand is magisch minder gaan verbruiken nu jij panelen hebt. Alleen jij bent minder uit het net aan het opnemen (minder opnemen != minder verbruiken).

Andere manier om er naar te kijken is dus dat jij nu je energieleverancier wel 22cent/kWh (dus marktprijs + belasting) rekent maar jij vervolgens deze belasting niet aan de staat hoeft te betalen maar in je eigen zak mag steken.

Want bedenk wel, de energiemarkt is gewoon een vrije markt maar met belasting. De energieleveranciers hadden jou liever ook geen energiebelasting aangerekend. Immers gaat dat gewoon direct naar de staat en moeten ze de consument een duurdere prijs rekenen.

En dan laten we transportverliezen grotendeels nog buiten beschouwing.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 20-10-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Septillion schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:38:
@Rol-Co Kijk, dan komen we op een ander vlak, wat is subsidie. Daar de overheid geld bij legt ben ik wel van mening dat het subsidie is. Waarom zou jij op dezelfde markt anders meer betaald moeten krijgen voor wat jij opwekt dan een energiemaatschappij?
Niet meer nee, daar heb je een punt, echter parkeren we stroom op het net die we weer afnemen, energieleveranciers hebben ook een ander verdienmodel in certificaten die wij als particulier niet hebben, anders zouden ze niet blij zijn met mij als klant en 0 verbruik.
Dus daar hebben ze een voordeel, wij als particulier een andere wat salderen heet, als dank je wel voor mijn investering.
Volgens de vanDale:

[...]

En dat gebeurd hier gewoon.

Subsidie hoeft dan ook niet altijd werkelijk 1 op 1 op je rekening geschreven te worden om zo te heten. In dit geval is het gewoon al verrekend in de nota waar ook je gebruik in staat. Maar onder de streep zou het hetzelfde zijn als een nota waar je 7cent/kWh voor je teruggeleverde energie zou krijgen (immers, dat is de marktwaarde) en de staat je later nog eens 15cent/kWh aan energiebelasting zou overmaken. Dat ze hetzelfde bedrag ook bij iemand innen maakt niet uit. Immers hadden ze dat innen ook gedaan als niet jij maar een energieleveranciers het had opgewekt. Verbruikt zou het toch worden want niemand is magisch minder gaan verbruiken nu jij panelen hebt. Alleen jij bent minder uit het net aan het opnemen (minder opnemen != minder verbruiken).
Nee dat niet, maar er hoeft ook geen centrale voor te draaien, geen transport omdat het allemaal decentraal is.
Netbelasting is lager enz enz
Andere manier om er naar te kijken is dus dat jij nu je energieleverancier wel 22cent/kWh (dus marktprijs + belasting) rekent maar jij vervolgens deze belasting niet aan de staat hoeft te betalen maar in je eigen zak mag steken.
Niet helemaal, ik zet alleen stroom op het net die ik later weer gebruik, fysiek gebeurd er niets en geen kosten of rekening gemaakt, ik denk zelfs dat het voordelen zijn voor netbeheerders en ik vraag er niets voor alleen parkeergelegenheid. :)
Want bedenk wel, de energiemarkt is gewoon een vrije markt maar met belasting. De energieleveranciers hadden jou liever ook geen energiebelasting aangerekend. Immers gaat dat gewoon direct naar de staat en moeten ze de consument een duurdere prijs rekenen.
Ja zo werkt het met alles, echter zij kopen in en ik verbouw zelf, zij zijn bedrijf en genieten belasting voordeel en particulieren niet, er zijn nogal wat haken en ogen.
En dan laten we transportverliezen grotendeels nog buiten beschouwing.
Moet ook, dat is voor de meter en niet voor rekening energieleveranciers.

We komen er nooit helemaal uit denk ik :) we wachten het maar af, maar de stimulans om pv aan te schaffen gaat wel drastisch naar beneden gok ik als het afgebouwd wordt, nu hebben mensen al problemen met de 5 jaar terugverdientijd, dat vind ik al ongelofelijk...... zal een nederlands dingetje zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Rol-Co schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:11:
[...]

Niet meer nee, daar heb je een punt, echter parkeren we stroom op het net die we weer afnemen, energieleveranciers hebben ook een ander verdienmodel in certificaten die wij als particulier niet hebben, anders zouden ze niet blij zijn met mij als klant en 0 verbruik.
Dat zij een veel bredere verdienmodel hebben maakt voor de markt waar we zaken mee doen niet uit. Het staat jouw ook vrij om te doen. Daarnaast denk ik niet dat ze blij zouden zijn om je als klant te hebben als je niets zou verbruiken en ook 0 voorschot zou betalen.
Dus daar hebben ze een voordeel, wij als particulier een andere wat salderen heet
Voordeel vanuit de zak van de overheid is nu eenmaal de definitie van subsidie. Of dat de norm zou moeten zijn is een andere discussie :+
Nee dat niet, maar er hoeft ook geen moeten daarvoor een centrale voor te draaien voor terugschakelen, geen wel transport omdat het allemaal decentraal is.
Netbelasting is lager hoger door invoer op onberekende plekken enz enz
Fixt it :D
[...]

Moet ook, dat is voor de meter en niet voor rekening energieleveranciers.
Dat is wel degelijk voor de energieleveranciers. Iemand zal het moeten betalen. En misschien is de gemiddelde transportlengte wel korter, het hoeft niet je buurman te zijn waar het heen gaat. Als dat altijd het geval zou zijn dan zou PV nergens de netspanning opdrijven. Ofwel, het moet gewoon op transport en begint ongunstig genoeg nu in het laagspanningsdeel van het net.
Niet helemaal, ik zet alleen stroom op het net die ik later weer gebruik, fysiek gebeurd er niets en geen kosten of rekening gemaakt, ik denk zelfs dat het voordelen zijn voor netbeheerders en ik vraag er niets voor alleen parkeergelegenheid. :)
Je vergeet alleen dat het net geen opslag is... Het is verbruiken of verbranden. Sla NU opeten of door de shredder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Septillion
Zie nu? We komen er niet uit :)
Ik kan nog op div dingen schieten maar is ook aan wat variabelen onderhevig, je denkt te klein vermoed ik.

1
Ik zit in een wijk van 3600 woningen en een winkel centrum waar nog geen 10% pv heeft, zelfs op een goede dag komt het de wijk nog niet uit.

2
Waarom is terugleveren ineens een probleem maar verbruik niet, heel veel huishoudens gaan bij vervangen van de keuken over op inductieplaat, ovens, daar hoor je geen probleem. Gaat ook allemaal rond 18:00 aan.
Omdat er in bepaalde gedeelten misschien veel pv is en weinig infrastructuur kan dat een probleem zijn wat dan voor sommigen gelijk als landelijk wordt aangezien.
Mijn netbelasting is lager dan ooit en druk ook nooit grote belastingen het net op, dat zou belangrijk moeten zijn, net als bedrijven belasten op piekwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:36
Om het allemaal makkelijker te maken, meer regels:
https://solarmagazine.nl/...mpensatie-energierekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rol-Co Nee, ik denk niet te klein :) Dat we een meningsverschil hebben over subsidie van PV, dat wel.

Tuurlijk zou ik als (bijna) PV bezitter ook eeuwig aan de saldering willen vasthouden. Maar economisch is het lastig volhouden daar het de staat minder opbrengt dan zonder (en dus vroeger). Energiebelasting is nu eenmaal niet een leuk spaarpotje wat de staat overhoudt, het is gewoon nodig voor de totale begroting.

En ook vanuit een milieu aspect is het niet gunstig. Immers zou minder energie gebruiken nog beter zijn dan minder uit het net halen. Dan kon iemand anders de rest van de groene stroom gebruiken. En nu wordt je alleen bestraft voor wat je netto uit het net haalt.

1 Dan wil ik wel eens een grafiek zien van je netspanning over de dag. Als deze meer dan 230V is moet het of op transport of gaat het in verliezen zitten.

2 Verbruik is ook een probleem, zeker de pieken. Vandaar ook geen voorstander van doorstroomboilers etc. Maar wat het ingewikkeld maakt is verbruik en leveren in één net, iets dat we eerst nog niet kende. Dus ja, misschien is de gemiddelde netbelasting lager, de delen die nu overbelasting kennen zijn groter. Daar de belasting alleen is afgenomen voor delen die berekend waren op veel last.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 20-10-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Septillion schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:58:
@Rol-Co Nee, ik denk niet te klein :) Dat we een meningsverschil hebben over subsidie van PV, dat wel.

Tuurlijk zou ik als (bijna) PV bezitter ook eeuwig aan de saldering willen vasthouden. Maar economisch is het lastig volhouden daar het de staat minder opbrengt dan zonder (en dus vroeger). Energiebelasting is nu eenmaal niet een leuk spaarpotje wat de staat overhoudt, het is gewoon nodig voor de totale begroting.
Tja, geven nu ook 8,3 cent weg, dus of dat de reden is.
1 Dan wil ik wel eens een grafiek zien van je netspanning over de dag. Als deze meer dan 230V is moet het of op transport of gaat het in verliezen zitten.
Bij de wijk trafo gemeten dan, bij mijn voordeur kan dat nog vanwege lange kabels en dun in de straat, stedin wilde eerst geen eens 3 fase aanleggen ivm met die dunne kabeltjes, bezuiniging uit de jaren 80, 2 aders gebruiken om hoog A 1 fase te geven.
2 Verbruik is ook een probleem, zeker de pieken. Vandaar ook geen voorstander van doorstroomboilers etc. Maar wat het ingewikkeld maakt is verbruik en leveren in één net, iets dat we eerst nog niet kende. Dus ja, misschien is de gemiddelde netbelasting lager, de delen die nu overbelasting kennen zijn groter. Daar de belasting alleen is afgenomen voor delen die berekend waren op veel last.
Ik zie het altijd als een grote bak met water, we pakken er uit en stoppen er in, en ja dat gaat op en neer maar dat deed het al voordat we er wat in stopten, dat vlakt misschien wel meer af nu, de basis load is afgelopen jaren al flink omhoog gegaan door meer elektra spullen in huishoudens dus pieken zijn daardoor al veranderd.

Maar goed, ik houd ermee op, het kabinet kijkt maar wat ze doen, zo is het altijd geweest, ik hoor het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-05 09:41
HTT-Thalan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:32:

Het meten van verbruik en terugleveren is in combinatie met bijvoorbeeld HomeAssistant heel mooi in kaart te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SHSVxv6.png

Blauw = verbruik uit het net
Oranje = verbruik direct uit de panelen
Paars = terugleveren

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Rol-Co schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:18:
[...]

Tja, geven nu ook 8,3 cent weg, dus of dat de reden is.
Tuurlijk wel, alleen is het een kwestie van uitruilen. Wie maak je blij, wie maak je verdrietig. Salderen afschaffen maak je alle PV bezitters direct boos mee (of toen ze ermee begonnen erg blij) en met minder belasting tref je iedereen. Het is dus bedoelt als goedmakertje naar "iedereen". Of je het eerlijk vindt is dan weer een compleet losse discussie van politieke aard :)
Bij de wijk trafo gemeten dan, bij mijn voordeur kan dat nog vanwege lange kabels en dun in de straat, stedin wilde eerst geen eens 3 fase aanleggen ivm met die dunne kabeltjes, bezuiniging uit de jaren 80, 2 aders gebruiken om hoog A 1 fase te geven.
Nee, bij jou. Want inderdaad, door die dunne draadjes ben jij aan het wegstoken ;) Vermogen dat een ander niet kan opnemen.
Ik zie het altijd als een grote bak met water, we pakken er uit en stoppen er in, en ja dat gaat op en neer maar dat deed het al voordat we er wat in stopten, dat vlakt misschien wel meer af nu, de basis load is afgelopen jaren al flink omhoog gegaan door meer elektra spullen in huishoudens dus pieken zijn daardoor al veranderd.
Dan is je concept verkeerd ;)

Het is geen bak water, het is een dun stroompje water die de netbeheerder op pijl probeert te houden door de kraan aan het begin snel open en dicht te draaien. Dusdanig dat iedereen water heeft maar ook niemand verzuipt. En tot overmaat van ramp verdampt er ook nog water dat door het beekje stroomt. En nu met PV lozen andere ook nog hun regenwater in die beek maar wordt er nog steeds verwacht dat niemand verzuipt of droog komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:14
Rol-Co schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 00:50:
[...]
Op de slimme meter niet nee, maar je omvormer houdt dat wel vrijwel altijd bij.
hoihoi66 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:46:
Ivm een laag budget wil ik niet gelijk aan een warmtepomp beginnen maar is een eerste stap een elektrische kachel niet iets?
Hier zit een duidelijke aanname van de aanschafprijs van een WP achter. Goed om dat eerst te toetsen :)

Ik begreep het alsof een deel van de frustratie van @Anoniem: 1673128 erin zit dat de buurman de volle mep betaald voor stroom die jij voor inkoopprijs ter beschikking hebt gesteld. Op die stroom bespaart de leverancier het draaien van een elektriciteitscentrale. Dat lijk je echter niet vergoed te krijgen.

Nog los van de argumenten hiertegen ben ik vooral benieuwd of we nu eindelijk het probleem dat @Anoniem: 1673128 ervaart gaan begrijpen en of mij het hiermee gelukt is :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Septillion
Heb je net verteld dat mijn netbelasting lager is, stook niets meer weg en is voor de meter.

En je laatste punt, ja daar betalen we voor, er staat nergens dat het maar 1 richting is.

@CurlyMo
Hij had het over betalen voor zijn teruggeleverde stroom na afschaffen salderen, maar dat is niet zo.

[ Voor 52% gewijzigd door Rol-Co op 20-10-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:14
Rol-Co schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:44:
@CurlyMo
Hij had het over betalen voor zijn teruggeleverde stroom na afschaffen salderen, maar dat is niet zo.
In dit topic, maar in het vorige topic nog niet. Ik ben dus benieuwd of dat het eigenlijke punt was.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rol-Co Dat het voor de meter is wil niet zeggen dat het niet door jou komt. Wie het zou moeten betalen is de volgende vraag. Mij lijkt "degene die de kabel belast" de logischer dan de energieleverancier of netbeheerder. Je hoeft niet terug te leveren, je mag het ook nog door de shredder halen.

Nu is de definitie van netbelasting nog niet zo strak maar voor de netbeheerder zal dat zal de piekbelasting die jij maakt (zowel vraag als levering) daar een groot deel van uitmaken. Tenzij je nu altijd netjes alleen de boost van je inductie gebruikt als je PV levert zal dat dus niet gelden. Netbelasting is wat anders dan je energiebehoefte van het net.

En correct, er staat nergens (zo ver ik weet) dat we het net niet in twee richtingen mogen gebruiken. Maar de kosten voor netbeheer waren daar niet op gebaseerd dus die zullen ergens vandaag moeten komen. Misschien uit je kWh prijs voor levering (of gebruik), meenemen in de vaste lasten of gewoon uit de staatskas. Maar weer, dat is politiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Septillion schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:27:
@Rol-Co Dat het voor de meter is wil niet zeggen dat het niet door jou komt. Wie het zou moeten betalen is de volgende vraag. Mij lijkt "degene die de kabel belast" de logischer dan de energieleverancier of netbeheerder. Je hoeft niet terug te leveren, je mag het ook nog door de shredder halen.
Gaat ook op voor jouw oven die je aan zet, dat is nou eenmaal inherent aan het netwerk, niet alleen voor pv.
Ik kan het ook opstoken met een aton power to heat bijv ja. Maar iedereen weet dat het in de zomet lastig is natuurlijk.
Nu is de definitie van netbelasting nog niet zo strak maar voor de netbeheerder zal dat zal de piekbelasting die jij maakt (zowel vraag als levering) daar een groot deel van uitmaken. Tenzij je nu altijd netjes alleen de boost van je inductie gebruikt als je PV levert zal dat dus niet gelden. Netbelasting is wat anders dan je energiebehoefte van het net.
Geen piekbelasting hier, zie geen pieken hoger dan 6000W bruto (moet pv af) en zelfs dat is maar een zeldzaamheid.
En correct, er staat nergens (zo ver ik weet) dat we het net niet in twee richtingen mogen gebruiken. Maar de kosten voor netbeheer waren daar niet op gebaseerd dus die zullen ergens vandaag moeten komen. Misschien uit je kWh prijs voor levering (of gebruik), meenemen in de vaste lasten of gewoon uit de staatskas. Maar weer, dat is politiek :)
Ja dus niet mijn probleem, ik betaal er gewoon voor net als iemand zonder pv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rol-Co Maar gaat er altijd PV af van die 6000W? Anders is je netbelasting dus niet gedaald maar alleen je energiebehoefte uit het net.

En voor het laatste weet ik nu even niet wie voor verlies bij levering betaald maar dacht dat het gewoon uit het bedrag van de energieleverancier moet komen. Dus dat is wel een interessante vraag :)

Maar goed, verliezen zullen linksom of rechtsom betaald moeten worden. Als het niet uit het bedrag van de energieleverancier komt dan zullen dus de vaste lasten voor de netbeheerder flink moeten stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Septillion
Ja altijd overdag dus gaat pv af, van weinig tot veel, verder zijn het ook kortstondig pieken en op 1 hand te tellen, veelal blijft het allemaal laag, en dan moet je eigenlijk nog kijken of het op 1 fase is of meerdere opgeteld gezien ik 3 fase heb en goed verdeeld. 90% komt niet eens boven 3000W uit.

Oh en boost gebruiken we nooit, gewoon gaat al als een speer.

Zonnig dagje oktober

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jUUjQ5rCE2BTLyy4b_EX5Hesak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKBgeVu1aH3OpSwgCbD1Dtua.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Rol-Co op 20-10-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rol-Co Probleem is dat juist die 10% (of kortstondige pieken) zwaar is voor het net.

Ik zou voor mezelf (en de gemiddelde PV eigenaar) niet durven zeggen dat mijn piek energiebehoefte er alleen zijn als er PV is. Daarvoor is het in de winter te vroeg donker om te kunnen koken (of lassen ofzo) :/

Uit je grafiek maak ik juist uit dat je netbelasting hoger is geworden met PV... Je pieken in gebruik zitten ook buiten PV en onder de streep druk/trek je nu meer over de kabel dan zonder PV. Zeg overigens niet dat het slecht is :) Alleen dat de taak voor het net er dus niet lichter op is geworden.

[ Voor 32% gewijzigd door Septillion op 20-10-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Septillion schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:01:
@Rol-Co Probleem is dat juist die 10% (of kortstondige pieken) zwaar is voor het net.

Ik zou voor mezelf (en de gemiddelde PV eigenaar) niet durven zeggen dat mijn piek energiebehoefte er alleen zijn als er PV is. Daarvoor is het in de winter te vroeg donker om te kunnen koken (of lassen ofzo) :/
Dat kan, ik heb gewoon geen hoge pieken, winter ook niet, geen doorstromer en een tijdje moeten doen met 1 fase dus er wordt op gelet, niet alles tegelijk aan en veel zuinige apparaten.
Daarbij veel pv en in alle windrichtingen dus lang opwek en bij slecht weer ook nog redelijk.

@Septillion
Nee, op enkelfase gingen we regelmatig naar max aansluiting van 35A , dat zie je nu toch niet, allemaal nog geen 3000W op 3 fase. Pv is ook over 3 fase.
Het is echt niks per fase gekeken.

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 20-10-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rol-Co Het is inderdaad niet schokkend. Maar als "power used" echt je eigen opgenomen vermogen is (en niet alleen het uit het net opgenomen vermogen) dan moet je qua gebruikers ook echt wat anders zijn gaan doen om het minder te gaan belasten. 35A 1-fase is bijna 6kW. Die lagere last komt dus niet alleen van de PV af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Septillion
Nee niet alleen pv maar ook niets speciaals veranderd. De rode lijn is bruto vermogen inderdaad, moet pv nog af. En in oktober, je moet juni eens zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Iedereen die er wss overheen leest. Ik zag het net voorbijkomen maar wat betekend dit in jip en janneke taal voor mij?

Ik lever 2500kwh terug
Ik verbruik 1200 kwh

Ik stond uiteindelijk op -320 euro voor elekttriciteit.
Wat betekend het dit jaar voor mij met de nieuwe regeling eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
LordSinclair schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:09:
[...]

Dat is wel heel karig. Weet je zeker dat het niet 0.06 euro is oftewel 6 eurocent per kWh?
6 euro cent, oftewel €0.06 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Crossposts zijn niet toegestaan

[ Voor 112% gewijzigd door Septillion op 21-10-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
En mag een link wel of ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hoihoi66 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:24:
[...]

Iedereen die er wss overheen leest. Ik zag het net voorbijkomen maar wat betekend dit in jip en janneke taal voor mij?

Ik lever 2500kwh terug
Ik verbruik 1200 kwh

Ik stond uiteindelijk op -320 euro voor elekttriciteit.
Wat betekend het dit jaar voor mij met de nieuwe regeling eigenlijk?
dat je 230 euro extra terug krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:03

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@twain4me & @hoihoi66 Als ik me niet vergis is de fameuze "compensatieregeling" voor het kalenderjaar 2022, treedt dus pas 1 januari 2022 in werking. Per dag in 2022 krijg je dus € 230/365 extra VEB.

@hoihoi66 Onder de voorwaarde dat je teruglevering en verbruik volledig in 2022 vallen:
1200 kWh x (8,389 cts/kWh - lagere belasting op stroom) = "theoretisch" € 100,67 minder te salderen
2500 kWh - 1200 kWh = 1300 kWh x vergoeding/kWh tegen de afgesproken/geldende terugleververgoeding van je leverancier - (zonder garantie)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 00:50:
[...]

Klopt niet, wat je terug levert aan het net krijg je kale stroomprijs voor of ander bedrag wat de energieleverancier bied. Je hoeft niet te betalen.

[...]

Stroomprijs wordt/is duurder geworden, het is inmiddels 48 cent

[...]

Nee, wat je direct verbruikt zie je ook niet op de meter, als je dat wilt zien moet je een bruto meter monteren in je meterkast waar de zonnepanelen voor terug leveren.

[...]

Plus je hebt 4 telwerken

Leveren hoog
Leveren laag
Terugleveren hoog
Terugleveren laag
Beste Rol-Co
Iedereen met een digitale meter of een slimme meter heeft een teller die bijhoudt wat jij direct aan het net levert en een teller die precies bijhoudt wat je gebruikt.
Bij mij houdt teller 2 bij wat ik gebruik en gekocht heb van het net en teller 7 houdt bij wat ik heb opgewekt voor bijvoorbeeld de buren.
Bij een slimme meter kun je zelfs 4 tellers hebben.
2 voor wat jezelf gebruikt en 2 voor wat je levert.
Iedereen met zonnepanelen moet in 2023 zo'n meter met minstens 2 meters hebben.

Deze tellers lopen nooit naar beneden zoals een ferraris meter.
Wat op teller 2 staat moet ik betalen en wat op teller 7 staat betaalt de gebruiker die jouw stroom krijgt.

Wat ik opwek en lever aan het netwerk ( teller 7 ) gaat vrijwel direct naar een andere gebruiker en die betaalt aan zijn leverancier de afgesproken prijs, plus BTW, energiebelasting, ODE en BTW

Omdat wat op teller 7 staat betaalt wordt door b.v. de buurman hoef jij die niet nog een keer te betalen en daarom wordt wat op teller 7 staat afgetrokken van teller 2 en dat betaal je.

Zo is dat nu en volgens mij wordt nu al elke kWh betaalt, van subsidie is geen sprake.
De stroomprijs is zeker geen 48 cent en stijgt ook niet maar daalt volgend jaar.
In negen jaar is bij mij de stroomprijs nauwelijks verandert en ligt op ongeveer 20,4 cent per kWh inclusief stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:16
Volgens mij is deze discussie elders al gevoerd. Het feit is, dat op het moment dat jij de stroom 'over' hebt, er veel meer mensen met stroom over zijn. Daardoor zakt de kwartierprijs, en is jouw stroom dus minder waard. Op het moment dat jij het nodig bent (donker, koud, etc) is de kwartierprijs doorgaans hoger dan midzomer rond 13:00. Vandaar dat salderen wel degelijk geld kost (jou niet, maar de energiebedrijven wel)

Overigens moet ik het nog zien gebeuren dat het afschaffen door gaat, er moet een nieuwe regering komen en die kan zomaar een andere koers gaan varen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@septillion
De eerste jaren had ik een ferraris meter en die loopt terug als ik meer opwek dan ik gebruik.
Op mijn omvormer staat wat ik heb opgewekt, dus hoeveel de ferrarismeter is teruggelopen.
Die tellerstand van de ferrarismeter plus de telerstand op mijn omvormer geven volgens mij behoorlijk goed weer wat ik in totaliteit gebruik.
Nu met een digitalemeter kan dat niet meer.
PS: Ik hield en hou de standen maandelijks, wekelijks en soms zelfs vaak dagelijks bij in excel en dan kun je dat prima bekijken.

Je schrijft op mijn opmerking "Staat op 2 2000 kWh en op teller 7 800 kWh dan is dat dus 1200 kWh en je betaald 1200 kWh Je betaalt dus precies wat je gebruikt hebt. "
Dat is dus niet waar. Want je eigen verbruik lag dus veel meer. Meer dan die 2000kWh zelfs. Want zoals je zelf al opmerkte zie je niet wat je zelf direct van je PV verbruikt op de meter van de netbeheerder. Dit verbruik is er niet opeens bijgekomen door PV dus dit niet meenemen in je berekening is natuurlijk niet eerlijk.

Als je mijn afrekening ziet dan zie je dat het wel waar is.
Ik betaal de 1200 kWh die ik gekocht heb.
Er zit geen cent subsidie bij.
Jij wil dat ik betaal over wat ik niet koop?
Mijn appels en peren, aalbessen, bloemkool, sla en prei die ik uit mijn tuin haal betaal ik ook niet, waarom zou ik. Wat je niet koopt hoef je niet te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:16
Anoniem: 1673128 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:34:
@septillion
De eerste jaren had ik een ferraris meter en die loopt terug als ik meer opwek dan ik gebruik.
Op mijn omvormer staat wat ik heb opgewekt, dus hoeveel de ferrarismeter is teruggelopen.
Die tellerstand van de ferrarismeter plus de telerstand op mijn omvormer geven volgens mij behoorlijk goed weer wat ik in totaliteit gebruik.
Nu met een digitalemeter kan dat niet meer.
PS: Ik hield en hou de standen maandelijks, wekelijks en soms zelfs vaak dagelijks bij in excel en dan kun je dat prima bekijken.
...
Nou dat is toch een simpele rekensom: Opwekking zonnepanelen + afname net (2 tellers!) - teruglevering net (2 tellers!) = totaal gebruik.
Anoniem: 1673128 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:34:

Mijn appels en peren, aalbessen, bloemkool, sla en prei die ik uit mijn tuin haal betaal ik ook niet, waarom zou ik. Wat je niet koopt hoef je niet te betalen.
En dáár zit precies de crux. Jij wilt in de zomer jou overschot aan appels aan de netbeheerder geven, en die in februari kostenloos weer ophalen. Terwijl het fruit in februari toch echt veel meer waard is dan in juni.

[ Voor 24% gewijzigd door hesselbeertje op 21-10-2021 17:42 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@septillion
Ik schreef "Niemand loopt dus iets mis.
Maar als salderen wordt afgeschaft moet je ook 15 cent belasting per kWh betalen die je hebt geleverd aan een andere gebruiker die dat ook al heeft betaald. De overheid gaat dan dubbel belasting heffen op stroom die zonnepanelen hebben opgewekt."

Daarop reageer jij met "Wie wat misloopt met salderen is dus de overheid. Want met salderen krijgen ze namelijk helemaal geen energiebelasting over de stroom die jij op wekt. De energiebelasting die een ander dus moet betalen om jouw PV energie te gebruiken krijg jij namelijk nu betaald (als je volledig mag salderen)."

Wat ik opwek gaat naar de gebruiker van mijn stroom, bijvoorbeeld de buren. De buren betalen de stroomprijs, de energiebelasting, de ODE en de BTW
De overheid loopt nu niets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CurlyMo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:44:
[...]

Op de slimme meter niet nee, maar je omvormer houdt dat wel vrijwel altijd bij.

[...]

Hier zit een duidelijke aanname van de aanschafprijs van een WP achter. Goed om dat eerst te toetsen :)

Ik begreep het alsof een deel van de frustratie van @Anoniem: 1673128 erin zit dat de buurman de volle mep betaald voor stroom die jij voor inkoopprijs ter beschikking hebt gesteld. Op die stroom bespaart de leverancier het draaien van een elektriciteitscentrale. Dat lijk je echter niet vergoed te krijgen.

Nog los van de argumenten hiertegen ben ik vooral benieuwd of we nu eindelijk het probleem dat @Anoniem: 1673128 ervaart gaan begrijpen en of mij het hiermee gelukt is :)
Sorry, ik heb het blijkbaar niet goed uitgelegd.
Ik heb een teller die weergeeft wat ik heb geleverd aan het netwerk.
Wat ik heb opgewekt gaat naar het netwerk en dan vrijwel direct naar een andere gebruiker, bijvoorbeeld de buren. De buren betalen voor die stroom aan hun leverancier de stroomprijs zoals die is afgesproken en de buren betalen aan de overheid energiebelasting, ODE en BTW

Niemand loopt hier een cent mis, de buren betalen voor de stroom die zij van mijn panelen hebben gekocht, inclusief stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW
Die stroom gebruik ik niet en koop ik niet, maar zonder salderen ga ik er wel voor betalen terwijl de buren er ook al voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:03

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Anoniem: 1673128 Wat je hier schrijft: "Op mijn omvormer staat wat ik heb opgewekt, dus hoeveel de ferrarismeter is teruggelopen." is waarschijnlijk zo niet correct.
Van je opwek gaat altijd eerst je eigen verbruik in huis van af, de rest is dat wat je teruglevert.
Op jaarbasis bij een "normale", niet super grote pv-installatie lever je ca. 60-70% van je opwek terug
ca. 35% verbruik je, zonder directe registratie, voor de meter (dus zonder belasting, waarschijnlijk ook na afschaffen van de salderingsregeling). Just my 2 cts

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 21-10-2021 19:03 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18:57
Dat de buren belasting betalen heeft hier niets mee te maken. Dat zouden ze ook doen als je niets terug zou leveren. De belasting inkomsten voor de overheid van de buren is dus met en zonder jouw salderen identiek.

Met salderen (als je overschot hebt) betaal jij geen belasting aan de staat voor wat je afneemt in de periodes dat je je eigen verbruik niet kan afdekken met de teruglevering. Netto over het jaar gebruik je 0 dus hoef je ook niets te betalen aan btw e.d.
Als niet mag salderen moet je dus wel betalen voor wat je afneemt. Dus inkomsten naar de staat.

Dus met salderen kost het het wegstreepte verbruik (het gesaldeerde) de overheid inkomsten. Dat is ook de reden dat ze het wilden afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat wij salderen gaat naar iemand anders en die krijgt dat niet gratis.
Die betaalt zijn stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW
Zonder salderen ga jij ook daarover betalen.
Er gaat dan dubbel betaalt worden over dezelfde stroom.

Als dat niet klopt dan hoor ik het graag, want dat zoek ik... zelfs op meerdere fora.
Maar ik kan niemand vinden met een zinnig weerwoord.

@Anoniem: 1673128 Iedereen kan meelezen, je hoeft je bericht dus maar één keer te plaatsen

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 22-10-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-05 10:15
Als ik je goed begrijp Engie99 val je erover dat je stroom produceert, die afgenomen wordt door een andere klant van het energie-net, die vervolgens daar een hogere prijs over moet betalen, dan wat jij ervoor krijgt.

I.e., in de zonder-salderen situatie genereer jij stroom a 8ct richting bijv. Enexis/Greenchoice. Die verkoopt het meteen door aan iemand anders die er vervolgens 8ct+ODE+belasting+winst energiemaatschappij voor moet betalen. Terwijl jij dat eigenlijk "uit het niks" hebt gegenereerd. Vervolgens als jij weer 30 min later stroom terug wil krijgen, moet je daar ook de volle mep voor betalen.

Maar het is niet dat je dubbel belasting betaald, over wat jij teruglevert aan het net betaal je geen belasting. Alleen wat je afneemt.

In formule-vorm:

Met salderen Kosten energie = (E_afname - E_teruggave)*(8ct+ODE+belasting)
zonder salderen kosten energie = (E_afname)*(8ct+ODE+belasting)-(E_teruggave*8ct)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet alleen blijven herhalen

[ Voor 95% gewijzigd door Septillion op 22-10-2021 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Anoniem: 1673128 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:07:
Wat wij salderen gaat naar iemand anders en die krijgt dat niet gratis.
Die betaalt zijn stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW
Correct
Zonder salderen ga jij ook daarover betalen.
Niet correct, jij krijgt (zonder salderen) gewoon de de stroomprijs waarvan je net zegt dat die ander betaald.

De belasting daarover, gaat net als alle andere belastingen, natuurlijk gewoon naar de staat. Dus ja, de staat krijgt belasting voor de energie die jij opwekt, net als dat het belasting krijgt voor de energie die je energieleverancier levert. Wie opwekt is eigenlijk niet van belang voor de belasting. Het feit dat jij nu met salderen ook de belasting krijgt die de ander betaald is dus de hele subsidie :)

Ofwel, zonder salderen betaal jij belasting over alle energie die je uit het net trekt. Ongedacht of jij op een later moment eventueel energie aan het net gaat leveren. Immers, jij trekt energie uit het net, jij gebruikt het net en moet daarover belasting betalen. Voor wat jij terug levert aan het net krijg jij de energieprijs maar geen belasting, jij bent niet de staat. Net als dat de energiemaatschappij ook geen belastingen krijgt over wat zij aan het net leveren.

Zonder salderen heb je dus nog steeds drie voordelen:
  1. Je wekt op voor eigen gebruik => lagere kosten voor energie
  2. Je kan je overtollige energie verkopen => inkomen
  3. Je betaald geen belasting over je eigen verbruik uit PV => Je betaald minder belasting
1 en 3 uiten zich dus in dat je 22* cent = 7 cent voor de energie + 15 cent belasting bespaard voor elke kWh die je direct van je PV gebruikt.

3 Lijkt misschien voor de hand liggend maar komt al gewoon neer op een vrijstelling voor belasting als het voor eigen gebruik is. Net als dat je geen belasting betaald over bier dat je zelf brouwt (/sla die je zelf verbouwd). Maar als je het zou verkopen moet je naast wat je verdienen ook belasting gaan vragen. Maar deze gaat niet in je eigen zak maar moet je aan de staat geven. Of je besteed dat uit, jij verkoopt het bier / de sla gewoon voor wat je ervoor wilt hebben en een ander partij verkoopt het door en die heft dan de belasting. Dat is hoe het werkt met energie zonder salderen.

Met salderen komt het er dus op neem dat je ook belasting terug krijgt voor wat je aan het net levert. Terwijl je eigenlijk als leverancier van energie juist belasting zou moeten afdragen aan de staat. Maar goed, belasting krijg jij nooit, je betaald het alleen. Dat betekend dus dat je eigenlijk geen belasting betaald over een deel van de stroom die jij uit het net haalt. Namelijk voor het deel dat jij op een ander moment hebt geleverd. Een belastingvoordeel dus.

Dit komt er dus in het voorbeeld van de boer / brouwer op neer dat je op een later moment naar de winkel mag gaan, daar bier/sla kunt kopen en dan niet voor de belasting hoeft te betalen.

Snap je het nu? Misschien moet je het uittekenen ofzo. Zo nee, welk stukje van de ketting snap je niet of zou ik fout in zijn? Graag niet alleen je verhaal over dubbele belasting herhalen.

* Fictieve prijzen om het duidelijk te houden
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.