Salderen: hoe werkt het precies?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 12.785 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik ga het op een iets andere manier proberen aan te vliegen, hopelijk land het dan.
Zag dat je de vraag ook al op andere forums had neer gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyqxnW2IwIaH9jqt9EwB9slIJYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwMg8aIbtRZrUq1CYaqBPm7E.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CazC7RIUIhFAllhrUt5f0YuISk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m6t31CxGazvQvDXoK2vFbQRw.png?f=fotoalbum_large

De Leverancier ziet alleen mijn eerste plaatje en daar heb jij het ook telkens over met jouw 2000 en 800kwh
Ik heb dus 6,89 terug geleverd en 22,4kwh uur gebruikt op deze dag:
totaal verbruik van 15,51kwh vanaf het net.

Echter sommige gegevens zijn hierin niet zichtbaar. ik heb namelijk meer opgewekt en verbruikt die dag.
Het overzicht van mijn zonnepanelen vertelt de andere kant van dit verhaal:
ik heb namelijk 12,5kwh opgewekt die dag.

de 12,5 - 6,89 = 5,61 Kwh heb ik dus direct vanaf mijn zonnepanelen gebruikt en is nooit langs mijn meter gekomen.
Mijn echte gebruik die dag is dus 22,4 + 5,6 = 28kwh uur geweest.

punt 1. Die 5,6 ik die rechtstreeks van mijn zonnepanelen heb gebruikt zullen altijd gratis blijven. Alsof je de appels eet van je eigen appelboom.

punt 2. de 6,89 die ik die dag aan het net heb geleverd daar krijg ik de marktprijs voor. (verkoop van appels aan de groothandel)

punt 3. Ik heb 22,4kWh van het net afgehaald. daar betaal ik de marktprijs voor + belastingen. (je koopt deze appels in de winkel)

punt 4. Op dit moment mag ik als subsidie salderen. dus in plaats dat de buurman zonder zonnepanelen de belasting voor zijn verbruik aan het rijk geeft, komen die belastingen nu bij jouw terecht omdat je op dat moment de stroom hebt verkocht. (de winkel draagt de belastingen deze keer dus niet af aan de overheid maar mag ze terug geven aan jou).

punt 5. Als salderen verdwijnt, dan betaal je gewoon je belastingen zoals iedereen in de winkel. en krijg je enkel de kale prijs van de groothandel voor de verkoop.
Dat je een minuut later weer hetzelfde soort product terug koopt maakt daarin niets uit. Het is namelijk niet dezelfde appel. maar een andere appel op een andere manier geproduceerd, want blijkbaar had ik op dat moment zelf niet genoeg appels (kw). Dat ik de belastingen niet krijgt van de appel die ik daarvoor verkocht had. dat is nu eenmaal hoe belastingen werken.

punt 6. wil je niet dat je belasting betaald over een product wat je net afgeleverd hebt aan de groothandel en terug wilt kopen via de winkel. dan zul je de appels zelf moeten opslaan. (mooie loods) of in geval van elektriciteit: accu's. Moet je enkel zorgen dat de accu groot genoeg is om de overschotten te kunnen bewaren voor de magere tijden... dit maakt het gelukkig erg intressant om straks thuis accu's aan te schaffen. dit stabiliseert het elektriciteitsnet omdat er minder overschot het net op wordt geduwd en minder van het net wordt gevraagd op andere momenten.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Jammer dat de installatie van @Verwijderd niet groot genoeg en niet in Duitsland "steuerpflichtig" is.

Daar zou hij als btw-ondernemer ook over de "Eigenverbrauch" Belasting moeten betalen! :+ *O*
Zoeken met "Besteuerung eigenVerbrauch pv-produktion".

Motto: Makkelijker willen we het niet maken, maar ook niet goedkoper.

Wie zoiets wil uitleggen (en begrijpen) moet bijna fiscaal recht gestudeeerd hebben.

P.S.: Zoals hierboven @Smuggler a.d.h.v. een voorbeeld met plaatje uitlegt
zou bijna iedereen moeten kunnen begrijpen hoe de overheid/fiscus tegen het salderen aankijkt.

Dat de fiscus soms onbegrijpelijke en af en toe on(m)(w)enselijke interpretaties van de wet heeft
is een ander verhaal.

[ Voor 38% gewijzigd door dunklefaser op 22-10-2021 19:25 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
@Verwijderd Ik snap niet waarom je het niet wilt begrijpen.

Het is super simpel:
Stel op de tellers staat teruglevering 1000 kWh en verbruik 1500 kWh.

Met salderen mag je teruglevering wegstrepen tegen je verbruik en betaal je dus voor 500 kWh. Hier is dus de prijs van 1 kWh teruglevering gelijk aan de prijs van 1 kWh verbruik (want je mag wegstrepen). Stel 1 kWh kost 1 euro.
Je betaalt dus 500 euro.

Zonder salderen mag dat niet en betaal je voor je verbruik 1500 kWh en krijg je betaalt voor de 1000kWh teruglevering. Echter is de prijs 1 kWh voor teruglevering NIET gelijk aan de prijs voor verbruik, stel 0,5 euro.
Dus betaal je 1500 x1 - 1000 x 0,5 = 1000 euro.

Dus met salderen ben je 500 euro goedkoper uit. De staat mist dus over die 500 euro inkomsten van jouw.

Wat de energieleverancier met die teruggeleverde 1000 kWh doet IS NIET VAN BELANG en heeft GEEN invloed op de inkomsten van de staat. Die persoon die de 1000 kWh van de energieleverancier afneemt betaalt 1000 euro waarvan een deel naar de staat gaat. Of die 1000 nu van jouw afkomstig was of niet maakt niets uit voor de inkomsten van de staat. In alle gevallen krijgt de staat een identiek deel van 1000 euro.

bottomline: jij mag met salderen tegen elkaar wegstrepen waardoor je minder betaald en dat kost de staat inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 22:32

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@dunklefaser Grap is dat je eigenlijk als PV eigenaar ook ondernemer en dus btw plichtig bent voor je eigen gebruik. Maar niet voor de energiebelasting. De belastingdienst doet dit forfait. Maar daar je na aanschaf van de PV aangeeft dat je bedrijf niet genoeg omzet draait om btw-aangifte te doen hoef je dit niet te betalen :+

Ook doen ze volgens mij niet zo lastig als je geen ondernemer voor PV wordt. Daar ze zelf ook wel door hebben dat het geheel ze alleen maar geld kost door de btw teruggave op de PV-installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Septillion Geen ondernemer voor de pv (dus ook geen "MwSt Abzug" over pv-installatie)
idd. dat is wat ze het liefst willen.
Hoe doe je dat als fiscus? - Ontmoedigen door bijvoorbeeld ingewikkelde regelingen etc...

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:35:
[...]

Je wilt mij over 800 kWh laten betalen die een ander ook al betaalt.
Of doen alsof ik geen 800 kWh heb geleverd,
Leuk.

Ik betaal voor 2800 kWh dan ongeveer net zoveel als iemand zonder zonnepanelen die niets levert. en die ook 2800 kWh gebruikt.

Om het nog duidelijker te maken.... stel ik had geen zonnepanelen, dan zou mijn gebruik 2000 kWh zijn.
Je gaat al de goede kant op met een verbruik van eerst 1200 naar nu 2800, zullen we dan afspreken in het midden ?:+

Maar voor de duidelijkheid, ook met zonnepanelen is je verbruik nog steeds (minimaal) 2000kWh. Wat je verbruikt terwijl je opwekt valt automatisch tegen elkaar weg en zie je niet eens op je meter. En wat je op een willekeurig moment meer opwekt dan je verbruikt is in jouw geval bij elkaar die 800kWh en dat is wat je teruglevert.

Uiteindelijk is het echt heel simpel. Aan de ene kant heb je je verbruik (2000kWh) die je uit het net krijgt en waarvoor je je normale tarief moet betalen.

Los daarvan ben je ook nog een ondernemer die 800kWh opwekt en deze verkoopt aan de energiemaatschappijen die het weer doorverkopen aan andere mensen. En deze 2 dingen staan volledig los van elkaar., alleen doordat je nu nog mag salderen mag je ze wel samen pakken, maar dat is puur een subsidie om zonnepanelen te promoten.

TLDR, Bij niet salderen : Je koopt energie van de leverancier (2000kWh) en je verkoopt jouw energie aan de leverancier (800kWh). Over het verbruik betaal je belasting (dus over 2000kWh).

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 22-10-2021 19:15 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
@Verwijderd Als je echt vindt dat je benadeeld wordt is het toch heel simpel: Koop een grote accu, laat je afsluiten van het stroomnet en red jezelf.

Geen netbeheerskosten, geen BTW en geen vermeende diefstal van energiebelasting.

Verder is alles al 100x gezegd en benadeel je vooral jezelf door niet te willen lezen wat er staat.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand een antwoord op de simpele vraag waarom ik zou moeten betalen voor de 800 kWh die een ander ook al betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:38:
Niemand een antwoord op de simpele vraag waarom ik zou moeten betalen voor de 800 kWh die een ander ook al betaald?
Omdat de 800kwh die jij naar het net brengt, de buurman zonder zonnepanelen ook voor die 800kwh moet betalen.

De 800 kwh die jij van het net haalt heeft iemand anders voor jou opgewekt, dus ook daar moet je gewoon belasting over betalen.

Lees mijn verhaal eens van mijn voorgaande post, bij welk punt blijf je steken?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Over ieder VAN HET NET GEHAALDE kwh wordt precies 1x belasting betaald. Dat jij het niet eerlijk vindt dat je belasting moet betalen over kwh's die je er eerder dat jaar zelf op gezet hebt, is een andere discussie.

Wil je dat niet, dan moet je zorgen dat je de kwh's niet van het net haalt, maar uit je eigen accu.

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 22-10-2021 19:48 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Omdat het niet dezelfde kWh zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Ja, dat doe je niet.

De grote vraag is echter waarom je blijft denken dat jij belasting betaalt over de 800 die je aan het net levert. Je betaalt ten slotte alleen belasting over de 2000kWh die je zelf verbruikt.

[ Voor 28% gewijzigd door redwing op 22-10-2021 19:55 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit onderzoek van MetDeZon blijkt dat 60 procent van de stroom die zonnepanelen opwekken direct verbruikt wordt. 40 procent wordt gesaldeerd. Als die 40 procent helemaal niets zou opleveren, zou de terugverdientijd van je zonnepanelen oplopen van iets meer dan 8 jaar tot ongeveer 13 jaar en 4 maanden. Niet gunstig, maar zeker niet dramatisch.

Dit is met behoorlijk nieuwe zonnepanelen op een gunstige richting en een gunstige helling.
Ook wordt er geen rekening mee gehouden dat zonnepanelen schoon gemaakt moeten worden en dat de omvormer in die 13 jaar waarschijnlijk moet worden vervangen.
Ook houdt men geen rekening met een stroomprijs die daalt, zoals volgend jaar.

Mijn 12 zonnepanelen uit eind 2011 hebben € 6.900 gekost en ze leveren geheel volgens verwachting en dat is ongeveer € 500 per jaar. Ik verdien ze in 14 jaar terug en zonder salderen wordt dat langer dan 20 jaar en dan houdt ik geen rekening met nog verdere daling van de stroomprijs, schoon maken en mijn omvormer hoeft nooit vervangen te worden.

Ja ik snap wel dat er maar 10% van de geschikte daken bedekt zijn met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:54:
[...]

Ja, dat doe je niet.

De grote vraag is echter waarom je blijft denken dat jij belasting betaalt over de 800 die je aan het net levert. Je betaalt ten slotte alleen belasting over de 2000kWh die je zelf verbruikt.
Als je uitgaat van 2000 kWh wek ik dus niets op en heb geen zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:01:
[...]

Jawel, want je verkoopt nog 800kWh.

Jij trekt 2000kwH uit het net (kijk maar op je meter). Die 800kWh wordt door iemand anders verbruikt dus wordt er in het totaal 2800kWh verbruikt. Daarvan betaal jij voor 2000kWh de belasting en anderen betalen de belasting over die 800kWh. Nergens wordt er dus dubbel betaald als je niet meer kan salderen.

De winst van je zonnepanelen komt door je eigen verbruik (opwekken terwijl je ook verbruik hebt, dit zie je trouwens nergens in je meter terug), en wat je voor je 800kWh (die je opwekt terwijl je het zelf niet gebruikt) terug krijgt van de leverancier.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:59:
Uit onderzoek van MetDeZon blijkt dat 60 procent van de stroom die zonnepanelen opwekken direct verbruikt wordt. 40 procent wordt gesaldeerd. Als die 40 procent helemaal niets zou opleveren, zou de terugverdientijd van je zonnepanelen oplopen van iets meer dan 8 jaar tot ongeveer 13 jaar en 4 maanden. Niet gunstig, maar zeker niet dramatisch.

Dit is met behoorlijk nieuwe zonnepanelen op een gunstige richting en een gunstige helling.
Ook wordt er geen rekening mee gehouden dat zonnepanelen schoon gemaakt moeten worden en dat de omvormer in die 13 jaar waarschijnlijk moet worden vervangen.
Ook houdt men geen rekening met een stroomprijs die daalt, zoals volgend jaar.

Mijn 12 zonnepanelen uit eind 2011 hebben € 6.900 gekost en ze leveren geheel volgens verwachting en dat is ongeveer € 500 per jaar. Ik verdien ze in 14 jaar terug en zonder salderen wordt dat langer dan 20 jaar en dan houdt ik geen rekening met nog verdere daling van de stroomprijs, schoon maken en mijn omvormer hoeft nooit vervangen te worden.

Ja ik snap wel dat er maar 10% van de geschikte daken bedekt zijn met zonnepanelen.
Je beantwoord nogsteeds niet mijn vraag waar je vast loopt in mijn uitleg, maargoed:

Dit jaar is de prijs gestegen kijk maar naar mijn rekeningoverzicht, dus wordt de terugverdien tijd weer korter.
De zonnepanelen leveren nu aanzienlijk meer op per kwh dan een half jaar geleden.
Hier zie je ook de de kale teruglever vergoeding niet altijd hetzelfde is als de prijs ik betaal voor het leveren.
Als je de juiste leverancier kiest kan je hier dus meer voordeel uit halen met zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVW2vq1b23Cyd_CPsGgWmuX10hU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OUrSewpHkyLxsZPUDQrqkddh.png?f=user_large

maar je hebt ze al 10 jaar. dus over 4 jaar heb je ze al terug verdient. (nog voordat het salderen is afgeschaft). en daarna heb je nog steeds gratis stroom op het moment dat je het verbruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Smuggler op 22-10-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

[...]

Je hebt toch je vebruik dat je direct verbruikt?

Kan je eens een overzicht tonen van de zonnepanelen zelf?
Dus niet de hoeveelheid die je terug levert, maar wat ze daadwerkelijk hebben geproduceerd?

Ik heb het gevoel dat daar iets mis gaat.
Welke tools / omvormers gebruik je voor je zonnepanelen. heb je een plek bij de omvormer waar je kan zien hoeveel je opwekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Onzin, gelijk even refereren aan de quote die je zelf doet:

Die 2000kWh die jij op je meter hebt staan (leveren totaal / teller 2) is dus exclusief de gemiddelde 60% van de zonne-energie die jij gelijk gebruikt hebt.

Uitgaande van de getallen van MetDeZon waarnaar jij refereert is dus de 40% waar ze over spreken de 800kWh die op je terugleveren totaal / teller 7. Dat zou die 60% dus 1200kWh (= 800kWh / 40% x 60%) maken. (Let op! Dit bedrag heeft helemaal niets te maken met de 2000kWh op je andere teller! Is toeval dat ook 2000kWh - 800kWh = 1200kWh). Jouw totale gebruik was dus 2000kWh + 1200kWh = 3200kWh uur geweest als jij geen PV op je dak had liggen. Je hebt dus al 1200kWh waar jij zowel niets voor betaald als geen belasting over betaald omdat jij het zelf opwekt.

Dat je terugverdientijd zonder salderen langer wordt is waarheid als een koe. Jammer maar helaas. Om de terugverdientijd omlaag te brengen als stimulans om PV aan te leggen is dus de salderingsregel in het leven geroepen als subsidie. Erg fijn voor de PV-bezitters maar als iemand al aan gaf is het te verwachten dat subsidie afgebouwd wordt als het doel is bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:46
Die vraag is echt al 20 keer en op 5 verschillende manieren beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ergens lijken je getallen niet te kloppen @Verwijderd

Je hebt in 2011, voor 7000 euro, zo'n 12 zonnepanelen laten leggen.
En deze zonnepanelen leveren je in totaal 1200??? kwh op per jaar? (waarvan je er 800 terug levert?).

Volgens mij spelen hier andere dingen mee.
prijs in 2011 was zo'n 3 euro per kwh. dus je zou voor 2300wp aan panelen moeten hebben liggen.
dat zijn dus met 12 panelen, waarschijnlijk 200wp panelen geweest die nu op je dak liggen.

Deze panelen zouden toch al snel 2000kwh per jaar moeten opleveren.

2000 * 10 jaar is = 20.000kwh * 20 cent = 4000 euro.

idd ook met salderen duurt het nog een tijdje met panelen uit 2011.
Gelukkig voor jou wordt de terug verdien tijd dit jaar weer een stuk korter, nu de energie prijzen zijn verdubbeld van 20cent naar 40 cent. dat halveert je overige terug verdien tijd.

Even ter vergelijking, ik heb 10.000wp (26 panelen) op het dak gelegd dit jaar voor 10.000 euro.
deze leveren 7000 kwh per jaar op (heel veel schaduw). *0,20 cent = 1400 euro per jaar.
Dus ik ben ook ruim 6 jaar bezig met terug verdienen, indien de salderings regeling blijft bestaan.
Maar nu de stroomprijs naar 25 + 15 cent is gegaan. is mijn terug verdientijd momenteel maar 3 jaar.

Uiteindelijk maakt het weinig uit. je moet kijken hoeveel de panelen waard zijn om te kijken of je nu verlies hebt gedraait ja of nee.
jouw 2400wp zou nu 2400 euro kosten om te laten instaleren. je hebt al minimaal 4000 euro terug verdient volgens mijn berekening van hiervoor. dus de totale waarde van dit systeem is nu 4000 + 2400 = 6400 euro.
dus ja je hebt iets verlies geleden tot nu toe omdat je zonnepanelen hebt laten instaleren in 2011. namelijk 600 euro over 10 jaar.

Deze 60 europer jaar hebben mee geholpen aan een beter milleu.
Zijn een verzekering geweest tegen hogere stroomprijzen -> zie wat er nu aan de hand is.
kunnen nog steeds winst gaan maken als je ze laat liggen. met of zonder salderen dat maakt weinig uit. straks gewoon alleen de wassen draaien als de zon schijnt. dan hoef je geen stroom van het net af te halen.

Maar ik hoor in je reactie vooral veel frustratie van een investering die nog niet heeft gegeven wat je ervan verwacht had. en nu de terugverdien tijd in zicht komt, de overheid de regels lijkt te veranderen waardoor je naar jouw gevoel de panelen nooit meer zal terug verdienen.

Daarnaast het gevoel dat je door de overheid bent getriggerd om panelen neer te leggen. En diezelfde overheid nu zegt, bedankt voor een deel van de stroom, maar je mag het daarna weer zelf afrekenen.
Dat geldt gelukkig nogsteeds alleen voor die 15 cent belasting (al gaat dat zeer binnenkort omlaag door de hoge stroom prijzen). maar de marktprijzen zijn momenteel lekker hoog. en die spreek je af met je leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Smuggler Uitgaande van 60%/40% uit het bericht en 800kWh terugleveren per jaar zouden de panelen dus 800kWh / 40% x 100% = 2000kWh opleveren per jaar. Precies je schatting :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Smuggler schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:05:
Ergens lijken je getallen niet te kloppen @Verwijderd

Je hebt in 2011, voor 7000 euro, zo'n 12 zonnepanelen laten leggen.
En deze zonnepanelen leveren je in totaal 1200??? kwh op per jaar? (waarvan je er 800 terug levert?).
Psst, 1200+800=2000 ;)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

thanks @redwing en @Septillion .

dus @Verwijderd z'n panelen leveren 2000 kwh per jaar op.
bespaard nu door de saldeer regeling.
Het kale tarief: 5 cent x 2000 = 100 euro per jaar.
de belastingen: 15 cent *2000 = = 300 euro per jaar.

Straks: 5 cent * 2000 euro = 100 euro per jaar.
15 cent * 1200 = 180 euro per jaar. (want deze 1200kWh hoef je niet uit het net te halen)

Engie99 gaat er dus 120 euro per jaar op achteruit als de salderings regeling morgen stopt.
maar de panelen leveren hem nog steeds 280 euro per jaar op. zonder de salderings regeling.

gelukkig stopt de regeling niet in 1x, en gelukkig voor hem is de stroom lekker duur afgelopen maanden.

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 22-10-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik betaal nu ongeveer 5 cent en daar 70 of 80% krijg je voor geleverde stroom ongeveer 4 cent, als salderen is afgeschaft.
En mijn totale kWh prijs is al 9 jaar ongeveer 21 cent.
Als je dan over dag stroom levert gaat dat bijna onmiddellijk naar een andere gebruiker(s) voor b.v. 21 cent
Hij betaalt zijn stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW, samen dus 21 cent.
Voor jouw stroom krijg je 21 cent
Zonder salderen
Als je dan over dag stroom levert gaat dat bijna onmiddellijk naar een andere gebruiker(s) voor b.v. 21 cent
Hij betaalt zijn stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW, samen dus 21 cent.
Jij krijgt dan een kleine vergoeding voor die stroom 4 cent ( 70 of 80% van de kale stroomprijs )
In feite krijg je 21 cent minus 20 a 30% van de stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW
In feite en per saldo komt dat op hetzelfde neer als dat de gebruiker alles betaalt voor die kWh en jij nog een keer.
Ja, je kunt zeggen... hoi, hoi, hoi ik krijg een klwine vergoeding, ik zeg... foei, foei, foei, ik betaal nog een keer voor mijn eigen stroom.
Hoe je het ook zegt.... je krijgt 4 cent en geen 21 cent zoals nu.
Voor een habbekrats lever jij stroom aan anderen die er de volle prijs voor betalen.
De overheid krijgt het leeuwendeel van je opbrengst en dan ook nog een beetje voor de energieleveranciers en wat dan overblijft is voor jou.

Mijn zonnepanelen kostten € 6900 in 2012 en ze leveren nu € 500 per jaar tegen 21 cent
Nu is de terugverdientijd 14 jaar met 21 cent
Zonder salderen krijg ik maar een vijfde deel daarvan 4 cent, dan kom je op € 100 per jaar
Mijn terugverdientijd zou dan 69 jaar zijn.

Ik ontvang dan maar € 100 per jaar en daarmee ben ik ondernemer wat de overheid excuus geeft om vrijwel mijn hele opbrengst af te pakken.
Dan zou je als je één fiets verkoopt in een heel jaar en dan € 100 verdient, jij vrijwel alles moet afdragen.

Je begrijpt dat als ik de omvormer moet vervangen en ik heb maar € 100 per jaar, dat die omvormer er NIET komt. Sterker nog zonder salderen gaat mij mij de stekker eruit.
De energieleverancier krijgt van mijn zonnepanelen en het meeste gaat naar de overheid.
€ 100 per jaar kan ik prima missen.

Heb jij nu € 700 per jaar? Dan heb je straks € 140 per jaar.
Reken dan maar uit wat je terugverdientijd is en wat is de terugverdientijd van een nieuwe omvormer?
Laten schoon maken kan al niet meer uit.
Met € 100 per jaar ondernemer... ja, ja
De stekker eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35594-3.html

Met maar 10% van de geschikte daken met zonnepanelen, meent de overheid dat er een overstimulering is en dat vrijwel de hele opbrengst van zonnepanelen moet worden afgepakt.

Volgens mij is er door miljarden subsidie en gratis aansluiting van windmolenparken op zee een overstimulering van windenergie en dan kunnen ze zonnepanelen bij burgers op dak missen als kiespijn.
Dusss... als gas te duur wordt maken ze belasting op stroom goedkoper en zonnepanelen nu al een stuk minder rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32
Verwijderd schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:54:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35594-3.html

Met maar 10% van de geschikte daken met zonnepanelen, meent de overheid dat er een overstimulering is en dat vrijwel de hele opbrengst van zonnepanelen moet worden afgepakt.

Volgens mij is er door miljarden subsidie en gratis aansluiting van windmolenparken op zee een overstimulering van windenergie en dan kunnen ze zonnepanelen bij burgers op dak missen als kiespijn.
Dusss... als gas te duur wordt maken ze belasting op stroom goedkoper en zonnepanelen nu al een stuk minder rendabel.
Controversieel verklaart, dus is zeker geen wet. En de vraag is inmiddels of er überhaupt nog draagkracht voor is in de 2e kamer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:00
Ik las ergens dat het directe verbruik ongeveer 60% is. Sinds 1 maart heb ik zonnepanelen op onze gasloze woning. Opbrengst is 6.060 kWh tot nu toe en de teruglevering is 4.720 kWh.

Directe verbruik is 1.340 kWh oftewel 22,1% van de opbrengst.

Tikken jullie wel de 60% direct eigen verbruik aan?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Verwijderd schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:45:

Ja, je kunt zeggen... hoi, hoi, hoi ik krijg een klwine vergoeding, ik zeg... foei, foei, foei, ik betaal nog een keer voor mijn eigen stroom.
Voor een habbekrats lever jij stroom aan anderen die er de volle prijs voor betalen.
De overheid krijgt het leeuwendeel van je opbrengst en dan ook nog een beetje voor de energieleveranciers en wat dan overblijft is voor jou.

Mijn zonnepanelen kostten € 6900 in 2012 en ze leveren nu € 500 per jaar tegen 21 cent
Zonder salderen krijg ik maar een vijfde deel daarvan 4 cent, dan kom je op € 100 per jaar
Hier komen we tenminste tot de kern waar het grootste misverstand lijkt te zitten.:

Je zonnepanelen leveren 2000kwh per jaar.(nog steeds een gok want je hebt niets bevestigd).
1200 gebruik je direct. en 800 dump je op het stroomnet.
die 1200kwh hoef je dus niet in te kopen. die heb je dus gratis. of anders gezegd je bespaard direct 1200kwh aan inkoop kosten inclusief alle belastingen!.

1200 * 0,21 = 252 euro per jaar!.
die overig 800 die je tijdelijk op het stroomnet dumpt, die levert maar 4 cent op.
800 * 0,04 = 32 euro.

totaal leveren als het salderen is afgelopen de zonnepanelen dus nog steeds 280 euro per jaar op. en niet de door jouw genoemde 100 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Bravertal schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:07:
Ik las ergens dat het directe verbruik ongeveer 60% is. Sinds 1 maart heb ik zonnepanelen op onze gasloze woning. Opbrengst is 6.060 kWh tot nu toe en de teruglevering is 4.720 kWh.

Ik heb nog geen heel jaar erop zitten dus kan dat nog niet bevestigen.

heb 2680 kWh afgenomen van het net.
heb 4001 KWh het net opgepompt.
heb 5700 kWh opgewekt.

Als ik dan doorreken:
ik heb 1700 kWh zelf gebruikt. (dus ongeveer 30% van de zonnepanalen heb ik direct zelf gebruikt)
en totaal verbruik is 4380 kWh geweest. (39% van mijn verbruik komt direct van de zonnepanelen)

Maar dit is dus alleen het zonnige halfjaar geweest. dus niet represatief voor het jaar.
Ten 2e ik heb 2 elektrische auto's en die laden vooral snacht op, omdat de stroom dan goedkoper is.
Dus verkoop de stroom overdag lekker duur, en 's nachts koop ik het goedkoop terug.
Als het salderen langzaam wordt afgebouwd zal ik dus steeds vaker overdag gaan laden als de zon schijnt.

[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 23-10-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat is laag, meesten zie ik rond de 30-40% maar veel hoger is best lastig zonder hulpmiddelen.

@Verwijderd

Je gooit nog steeds met cijfers die niet kloppen, in 2012 was de kale stroomprijs nog geen eens 4 cent en nu ook niet, eerder rond 7-8 cent destijds en nu met huidige prijs 23 of zoiets.
Dan wil het nog niet zeggen dat je slechts kale stroomprijs krijgt, Greenchoice bijv heeft al tijden 11 cent betaald voor overschot terwijl de kale stroomprijs slechts 7 cent was, dat kan na salderen ook nog gebeuren.

Dan als 2e kan je een boiler aanschaffen bijv en een aton power to heat waar je dus je overstroom in een boiler kan steken om te douchen en ander sww, dan heb je gewoon de volle mep voor je kWh.
Dat is alleen nog niet zinvol als we nog salderen, wat er naar uit ziet dat het nog even blijft.

Al met al valt het best mee, en met de huidige hoge stroomprijs gaat je TVT erg hard nu op papier.
Hoe groot is je systeem? Voor 6900,- in 2012 had je toch ook wel een dikke 5000Wp denk ik, dus rekenen met die 2000kWh is erg laag.

[ Voor 48% gewijzigd door Rol-Co op 23-10-2021 11:10 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal

@Rol-Co
Even een aanvulling:

1.920 kWh heb ik afgenomen van het net (1.000 kWh dal en 920 kWh normaal)

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bravertal schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:02:
[...]

@Rol-Co
Even een aanvulling:

1.920 kWh heb ik afgenomen van het net (1.000 kWh dal en 920 kWh normaal)
Ah, dus je opwek staat ook niet in verhouding met je verbruik, komt nog bij dat je van maart tot nu meet, dat zijn de meest gunstige maanden voor de pv.
Dat bij elkaar geef natuurlijk wel een lager eigenverbruik, in de winter wek je minder op maar verbruik je waarschijnlijk allemaal, dan gaat dat getal omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
@Rol-Co, ik heb nu nog 2.800 kWh over om de winter door te komen, daarnaast natuurlijk nog mijn huidige opwek. Ik heb een warmtepomp dus ik ben benieuwd hoeveel die de komende 4 maanden gaat verbruiken (thermostaat staat op 20 graden, nu is het nog 21 graden binnen, warmtepomp is alleen voor de douche nog gebruikt).

Ook komen er aankomende week 12 panelen op noord bij voor de toekomst (meer direct eigen verbruik, grondstoffen en arbeid worden duurder, terugleververgoeding zit op bijna 32 cent en dal 21 cent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bravertal schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:15:
@Rol-Co, ik heb nu nog 2.800 kWh over om de winter door te komen, daarnaast natuurlijk nog mijn huidige opwek. Ik heb een warmtepomp dus ik ben benieuwd hoeveel die de komende 4 maanden gaat verbruiken (thermostaat staat op 20 graden, nu is het nog 21 graden binnen, warmtepomp is alleen voor de douche nog gebruikt).

Ook komen er aankomende week 12 panelen op noord bij voor de toekomst (meer direct eigen verbruik, grondstoffen en arbeid worden duurder, terugleververgoeding zit op bijna 32 cent en dal 21 cent).
Warmtepomp doet ongeveer 2x je gasverbruik in stroom, dus 1300 m3 gas is 300 douche, 1000 warmen is 2000kWh, bij grove benadering.
Noord heb ik ook, op 45 graden dak dus 40% 2860Wp doet 11-1200 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Rol-Co schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

Warmtepomp doet ongeveer 2x je gasverbruik in stroom, dus 1300 m3 gas is 300 douche, 1000 warmen is 2000kWh, bij grove benadering.
Noord heb ik ook, op 45 graden dak dus 40% 2860Wp doet 11-1200 kWh
In mijn vorige woning was gasverbruik 1.600 m3. Die was slecht geïsoleerd maat wel vergelijkbaar qua grootte. Ik denk dat ik het dan met mijn huidige set panelen wel red. De nieuwe set op noord is 12 x 385wp. Hoeveel graden het dak is weet ik niet (denk ook 45 graden, woning is type jaren 30)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Verwijderd Excuses voor de lange tekst. Maar jij lange tekst, ik lange tekst :+ Vooral omdat ik nu wel meer het idee heb dat we bij de kern van het pijnpunt zijn aanbeland. Zou je dus toch willen vragen alles te lezen en eventueel specifiek op zaken/vragen te reageren.
Verwijderd schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:45:
Ik betaal nu ongeveer 5 cent en daar 70 of 80% krijg je voor geleverde stroom ongeveer 4 cent, als salderen is afgeschaft.
Kan zijn dat je huidige leverancier dat doet maar er zijn er genoeg die dichter bij elkaar liggen of gelijk zijn. Vandaar dat we hier dus meestal uit gaan van 100%.

Dat je daar niet voor bent gegaan is een keuze geweest. Wel is het zo dat nu natuurlijk de prijzen zijn geëxplodeerd en je toen daar waarschijnlijk niet op hebt gelet ivm salderen. Dus als je vast contract hebt, nog lekker even blijven zitten. Anders, wees blij dat je nog even mag salderen en ga op zoek naar een maatschappij waar je meer krijgt.
In feite krijg je 21 cent minus 20 a 30% van de stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW
Dat klopt, doordat je wel voor je eigen gebruik uit het net belasting moet betalen.
In feite en per saldo komt dat op hetzelfde neer als dat de gebruiker alles betaalt voor die kWh en jij nog een keer.
Maar dat klopt niet. Jij betaald alleen de belasting. En dat is niet "nog een keer" want wat jij gebruikt zijn niet dezelfde kWh. Waar jij dus mee zit is dat de overheid belasting heft aan een ander op energie die jij hebt geleverd en jouw daar niet voor compenseert.
Dat klopt, zo goedkoop is energie nu eigenlijk. De rest is puur belasting om energiegebruik te ontmoedigen. Immers is het nog steeds groener om helemaal geen energie te gebruiken dan "schone" energie te gebruiken.
Dat klopt, het zelfde als wat energiemaatschappijen krijgen. En ja, dat is nu eenmaal hoe belasting werkt, ook in andere sectoren. Ooit gekeken welk deel van je biertje naar de overheid gaat?

Ik ontvang dan maar € 100 per jaar en daarmee ben ik ondernemer wat de overheid excuus geeft om vrijwel mijn hele opbrengst af te pakken.
Dat moet je dus andersom zien, om zonnepanelen te stimuleren heb jij straks minimaal 11 jaar (uitgaande van 2023 voor stop op salderen) van die 14 jaar subsidie mogen ontvangen in de vorm van salderen. Daarmee heb je dus al €5.500 (=11j x 500€/j) van de €6.900 terug verdient in 2021.

Die €100,- ben je alleen wel aan de lage kant gaan zitten als je werkelijk 800kWh in een jaar terug levert. Klopt deze 800kWh wel of was deze fictief? Zo ja, wat zijn je echte getallen?

Want alleen voor die 800kWh ga jij van 21cent naar 4cent. Dit is een verlies van 800kWh x (21cent/kWh - 4cent/kWh) = €136,-. Je bespaard met salderen (en uitgaande van je historische energieprijzen) dus nog steeds €500 - €136 = €364,-

Dus voor die laatste €1.400 (= €6.900 - €5.500) doe jij er dus nu niet 3 jaar maar €1.400 / 364€/j = 3,8 jaar over om het laatste deel terug te verdienen, totaal 14,8jaar. Nu zal ik niet oneerlijk zijn en was je €6.900 / 500€/j = 13,8jaar. Het duurt dus inderdaad een jaar langer om het terug te verdienen. Daarna heb je dus gewoon €364 besparing (= wint voor jou) per jaar en de gemoedsrust voor jezelf dat je wat doet voor de planeet.

Was overigens de gemiddelde prijs niet 21 cent maar 20cent geworden, had ook gewoon gekund. Dan was je totale terugverdientijd met salderen al gestegen naar 14,5j! Je bent dus al aan het rommelen in de marges van de voorspelde terugverdientijd.

Het laat vooral zien dat in 2012 deze stimulans nog echt heel erg nodig was omdat je het er anders niet in een realistische tijd uit zou krijgen. Leg je vandaag de dag hetzelfde op het dak kost dat dus nog maar €2.300 (uitgaande van de 2300kWp van @Smuggler a 1€/kWp want ik heb geen weet wat je werkelijk hebt). Uitgaande van jouw cijfers zou je dat dus met salderen in €2.300 / 500€/j = 4,6jaar uit hebben. Zonder salderen is dat in €2.300 / 500€/j = 6,3 jaar. Of met nog twee jaar salderen (€2.300 - (2j x 500€/j) ) / 364€/j = 3,6 jaar na het vervallen van salderen => 5,6 jaar.

Dat laat dus wel zien hoe veel harder het in 2011 nog nodig was om het aantrekkelijk te maken. Tuurlijk is het zuur dat jij er dan zo lang over hebt moeten doen en dat mensen die 2 jaar geleden voor PV zijn gegaan het er nog eerder dan jij uit gaan hebben. Maar goed, daarvoor was je een early adaptor en doe jij dus al langer goed voor het milieu. Investeringen met een lange terugverdientijd hebben nu eenmaal een hoger risico. Maar je hebt het er dus nog steeds sneller uit dan iemand die het nu aan laat leggen.

En als de energieprijzen stijgen dan mag je lachen, dan wordt je besparing dus alleen maar groter! (En je terugverdientijd dus korter.)
Dan zou je als je één fiets verkoopt in een heel jaar en dan € 100 verdient, jij vrijwel alles moet afdragen.
Yep, ongeveer hoe het bij een brouwerij (= andere markt met hoge belastingen) ook werkt. Belastingen zijn een bitch :)
Je begrijpt dat als ik de omvormer moet vervangen en ik heb maar € 100 per jaar, dat die omvormer er NIET komt. Sterker nog zonder salderen gaat mij mij de stekker eruit.
De energieleverancier krijgt van mijn zonnepanelen en het meeste gaat naar de overheid.
€ 100 per jaar kan ik prima missen.
Alleen heb je dus een rekenfout gemaakt. Kan je €364 ook nog missen?
Heb jij nu € 700 per jaar? Dan heb je straks € 140 per jaar.
Dat is dus niet zo zwart zit te zeggen, hoe groter het aandeel is dat zelf gebruikt des te sneller je het er nog uit hebt. Wat op zich goed is daar je met eigen gebruik minder verliezen hebt en dus beter voor het milieu bent.

Weer uitgaande van 800kWh terugleveren en 500€/j besparen a 21cent/kWh betekend het dat jij 800kWh van de 2381kWh (=€500 / 21cent/kWh). Ofwel, jij levert 33,6% van je energie aan het net en gebruikt dus 66,4% gelijk zelf. Daarmee zit je dus net wat hoger dan de 40/60 uit het artikel dat je noemde.

Maar ik ben het met je eens dat het volledig afschaffen van salderen (en dus doen verdwijnen van subsidie op PV thuis) niet in verhouding zou staan tot de doelstellingen en andere subsidies voor "groen". Maar een afzwakking zou economisch en milieutechnisch gezien naar mijn idee niet gek zijn. Maar dat is een stukje politiek. Hoop in ieder geval dat ik je nu eindelijk heb kunnen laten zien dat het niet "dubbel betalen" is maar wel "overheid belast ook jou opgewekte energie". En ook dat het, als de genoemde getallen voor jou kloppen, voor jou dus ook nog niet zo heel slecht gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smuggler schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:38:
[...]

Hier komen we tenminste tot de kern waar het grootste misverstand lijkt te zitten.:

Je zonnepanelen leveren 2000kwh per jaar.(nog steeds een gok want je hebt niets bevestigd).
1200 gebruik je direct. en 800 dump je op het stroomnet.
die 1200kwh hoef je dus niet in te kopen. die heb je dus gratis. of anders gezegd je bespaard direct 1200kwh aan inkoop kosten inclusief alle belastingen!.

1200 * 0,21 = 252 euro per jaar!.
die overig 800 die je tijdelijk op het stroomnet dumpt, die levert maar 4 cent op.
800 * 0,04 = 32 euro.

totaal leveren als het salderen is afgelopen de zonnepanelen dus nog steeds 280 euro per jaar op. en niet de door jouw genoemde 100 euro per jaar.
Die 1200 kWh heb ik niet gratis, die betaal ik.
De 800 kWh die anderen gebruiken en betalen, hoef ik nu niet te betalen.
Zonder salderen moet ik ook die 800 kWh betalen min 4 cent per kWh

Ik heb al eerder uitgelegd hoe het werkt met een digitale meter en wat mijn tellerstanden zijn.
Affijn, nog een keer.
Mijn teller 2 geeft weer wat ik van het net nam... 2000 en deze teller loopt alleen op.
Mijn teller 7 geeft weer wat ik aan het net leverde, 800 en dat is NIET tijdelijk, deze teller loopt alleen op

Ik betaal 2000 kWh en ik krijg 800 kWh terug omdat iemand anders of anderen die stroom gebruiken.
Netto betaal ik nu 1200 kWh a 21 cent is € 252 euro
Degenen die de 800 kWh gebruiken, betalen € 168 euro
Samen € 252 plus € 168 is € 420

Zonder salderen ga ik 2000 kWh betalen a 21 cent is € 420 euro
En krijg 800 kWh ( wat door anderen wordt gebruikt en betaalt ) a 4 cent. € 32 terug
Ik betaal € 420 min € 32 = € 388 zonder salderen € 388, dus € 136 meer dan nu.

Degenen die de 800 kWh gebruiken, betalen nog altijd € 168 euro
Samen € 388 plus € 168 is € 556 dus € 136 meer dan nu.

Dezelfde som krijg je als je zoals ik zeg dat je bovenop de 800 kWh die anderen gebruiken en betalen 17 cent ( 21 cent min een kleine vergoeding van 4 cent ) betaald € 136
Het is maar hoe je het bekijkt. Op beide manieren ben ik € 136 meer kwijt dan nu
Nu € 252 straks € 388
---------------------------------
Voor het gemak gebruik ik bovenstaande eenvoudige afgeronde getallen en hierboven is de stand op de omvormer niet meegenomen, dat doet de overheid nu ook niet. Ze weten dat niet.
Hierboven staat dus niet wat ik gebruikt heb terwijl ik het ook opwekte.
De energieleverancier en de overheid weten niet wat ik opwek en tegelijkertijd gebruik, ze weten niet wat er op de omvormer staat, wat van het dak komt.

Maar ik weet wel wat er op de omvormer staat en wat ik netto heb opgewekt en heb verdiend.
Die standen weet ik ook per dag, per maand, per jaar.
Als ik nu die stand keer 21 cent doe is dat mijn opbrengst van de panelen
Zonder salderen mag ik die stand maar keer 4 cent doen.
Dat is 5 keer minder

Ik merk niets van het ouder worden van het systeem of de overgang van ferraris meter naar digitale meter en ook de kWh prijs is behoorlijk constant ongeveer net onder 21 cent.
Nu krijg ik behoorlijk constant € 500 per jaar en zonder salderen is dat dus € 100 per jaar
Voor een installatie van € 4000 duurt het dus 40 jaar voordat je het hebt terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Verwijderd schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:37:
[...]

Ik heb al eerder uitgelegd hoe het werkt met een digitale meter en wat mijn tellerstanden zijn.
Affijn, nog een keer.
Mijn teller 2 geeft weer wat ik van het net nam... 2000 en deze teller loopt alleen op.
Mijn teller 7 geeft weer wat ik aan het net leverde, 800 en dat is NIET tijdelijk, deze teller loopt alleen op

Ik betaal 2000 kWh en ik krijg 800 kWh terug omdat iemand anders of anderen die stroom gebruiken.

En krijg 800 kWh ( wat door anderen wordt gebruikt en betaalt ) a 4 cent. € 32 terug

Dezelfde som krijg je als je zoals ik zeg dat je bovenop de 800 kWh die anderen gebruiken en betalen 17 cent ( 21 cent min een kleine vergoeding van 4 cent ) betaald € 136
Het is maar hoe je het bekijkt. Op beide manieren ben ik € 136 meer kwijt dan nu
Nu € 252 straks € 388
Voor het gemak gebruik ik bovenstaande eenvoudige afgeronde getallen en hierboven is de stand op de omvormer niet meegenomen, dat doet de overheid nu ook niet. Ze weten dat niet.
De energieleverancier en de overheid weten niet wat ik opwek en tegelijkertijd gebruik, ze weten niet wat er op de omvormer staat, wat van het dak komt.

Maar ik weet wel wat er op de omvormer staat en wat ik netto heb opgewekt en heb verdiend.
Dat is 5 keer minder

Ik merk niets van het ouder worden van het systeem of de overgang van ferraris meter naar digitale meter en ook de kWh prijs is behoorlijk constant ongeveer net onder 21 cent.
Nu krijg ik behoorlijk constant € 500 per jaar en zonder salderen is dat dus € 100 per jaar
Voor een installatie van € 4000 duurt het dus 40 jaar voordat je het hebt terugverdiend.
Ik heb ook een slimme digitale meter en zonnepanelen. Directe verbruik komt niet op de meter. In de toekomst na salderen wordt het zo:

Normaal: 2.000 kwh verbruik
Levering: 800 kWh teruggeleverd

Factuur:
2.000 x €0,21 = €420 betalen
800 x €0,04 = € 32 ontvangen

Oftewel je moet €388 betalen.

Daarom is het van belang om je directe eigen verbruik te vergroten.

De terugleververgoedingen zijn nu wel hoger hoor.
Via Independer.nl krijg je bij United Consumers bijna 32 cent terug (dal 21 cent).

Maar goed, we gaan het allemaal meemaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat klopt, als je het ook zelf direct zou gebruiken. Doe je dat niet dan verkoop je het op de markt voor de marktprijs.

Als je het later weer gebruikt koop je het weer op deze markt maar ben je dan gewoon belastingplichtig. Dat mag je stom vinden, dubbel is het niet. Is hoe belasting op elke markt werkt.

Feit dat je nu dus meer krijgt dan de marktprijs voor kale energie, dat is dus je subsidie.
Affijn, nog een keer.
Tuurlijk lopen ze alleen maar op. Maar dat is niet het volledige plaatje. Je gebruikt ook nog direct van je PV. Energie die je zonder PV gewoon ook had moeten inkopen op de markt. Dat mag je dus niet buiten beschouwing laten. Snap je dat?

En kloppen deze getallen met de werkelijkheid? Gebruik jij werkelijk 2000kWh uit het net, lever jij 800kWh? En bespaar jij werkelijk €500 a 21cent/kWh per jaar (ofwel, je PV wekt 2381kWh op).
Dat klopt, maar er is 2000kWh + 800kWh verhandelt op de markt. De staat loopt dus de belasting op die 800kWh mis.
Dat klopt, maar jij bespaart dus nog steeds €500 - €136 = €364
Ofwel, het bedrag dat de staat nu misloopt aan belasting. Een bedrag dat jij dus al 10 jaar lang van de staat gekregen hebt.
Delen? Dan kunnen we eens echt rekenen.
Dat is 5 keer minder
Daar maak je een denkfout. De 800kWh die je aan het net levert mag je maar maal 4 cent doen. De stand van je omvormer minus die 800kWh heb je nog steeds zelf gebruikt. Had je deze moeten inkopen had het jou gewoon 21cent/kWh gekost. En met die besparing moet je dus ook rekenen. Je kan niet zeggen dat je voor je eigen gebruikte energie maar 4cent/kWh bespaard want daarvoor kan je het niet kunnen kopen. Je moet rekenen met de bedragen die het je had gekost als je geen PV had.
Je hebt ons net zelf voorgerekend dat je €136 meer moet betalen, hoe kan €500 - €136 opeens maar €100 zijn? Wat is er gebeurd met die andere €264?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

[...]
Dat is 5 keer minder

Ik snap niet waarom ik het nog niet opgeef. maar daar gaan we weer.

Je weet dus wat je omvormer per jaar oplevert!, vertel dat ons eens ;) aangezien wij telkens GOKKEN dat dit rond de 2000kwh zou moeten liggen met de informatie die je ons gegeven hebt.

Als de omvormer 2200kwh per jaar opwekt.. en je verstuurd je meterstand 7 van je digitale meter naar het net. namelijk de door jouw genoemde 800kwh per jaar.

Leg eens uit wat er met die andere 1400kwh gebeurd is? Wie heeft die betaald, of hoeveel heb je nu bespaard? Je hebt nu 1400kwh MINDER hoeven kopen.
Dat dit 1400kwh uur is, dat weet alleen jij. voor de rest niemand. dat maakt ook niet uit.
Het heeft er wel voor gezorgd dat je deze niet inclusief belastingen hoeft te kopen van het net.
Je besparing op deze 1400kwh blijft dus 21 cent. net als hiervoor.
Er is geen enkele reden om deze 1400kwh met 4 cent te gaan benaderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Smuggler op 23-10-2021 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Affijn, nog een keer.
Is het niet slimmer als je aangeeft welke stap je niet snapt die we je uitleggen? Telkens herhalen mag van mij best, maar wij snappen je situatie helemaal. We missen alleen nog de teller van je omvormer. Voor de rest ben jij het vooral die nog niet het hele plaatje ziet/snapt.

Niet omdat anderen dat gebruiken, maar puur als subsidie kijken ze alleen naar je nettoverbruik over een heel jaar (dus wat je van het net gebruikt-wat je teruglevert)
Wat maakt het voor de som uit wat anderen betalen? Je wilt toch weten wat je eigen kosten zijn? Dus je betaalt nu 1200*21cent is 252 euro.

Nu € 252 straks € 388
Voor de afrekening maakt dit inderdaad niet uit, voor je terugverdientijd juist heel veel.

Dat is 5 keer minder
En dit klopt dus niet. Van die stand lever je 800 naar het net en daar krijg je 4cent voor(wel iets meer trouwens, maar voor de discussie maakt dat weinig uit). De rest van je teller levert de volle mep op, omdat dat stroom is dat je zelf verbruikt, en dus niet van het net haalt. Die moet je dus ook keer die 21cent doen voor je terugverdientijd.
Dus op zich begint het wel al beter te kloppen, alleen vergeet je nog steeds wat je zelf verbruikt terwijl je het opwekt. Dat moet je dus nog bovenop alles tellen en zoals eerder gezegd is dat zo'n 1200kWh extra waarvoor je niet hoeft te betalen, dus 1200*.21 oftewel ruim 250 euro extra. En dan zit je met je huidige cijfers nog maar op 10 jaar (en dus niet 40). Pak daarbij dat PV-systemen steeds goedkoper worden en de terugverdientijd van een nieuwe systeem zou zonder salderen nu al rond de 7 jaar zitten. Langer dan met salderen, maar nog steeds voordelig genoeg om een systeem neer te leggen (en dat is dus precies waarom de subsidie van salderen gaat verdwijnen)

Die 1200 is trouwens nog steeds gegokt, we weten nog steeds niet hoeveel je omvormer aangeeft dat er totaal is opgewekt. Want dat getal -800 is wat je zelf hebt verbruikt.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik wacht nog op het (Internet)boek: "Salderen (in NL) voor Dummies" 7(8)7
maar in welke categorie: fiction, non-fiction of science-fiction? oOo :)F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
dunklefaser schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:24:
Ik wacht nog op het (Internet)boek: "Salderen (in NL) voor Dummies" 7(8)7
maar in welke categorie: fiction, non-fiction of science-fiction? oOo :)F
Ik stel voor met een hoofdstuk voor elk stuk? Eerst de uitleg van engie (fictie), daarna een hoofdstuk met de uitleg van ons (non-fictie) en dan nog een laatste hoofdstuk waarbij alles wat opgewekt wordt via een accu volledig voor eigen gebruik is (science-fiction) :+

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/od7ooLTEamxG6L-1ZVG78ukEILY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NMBKIjnUFY3ykKqiyBtL4a86.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2WdJM4Yuq7NObaR_BjU4oumWY8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f9bCllgI6dE0Ky57FiWzwUiq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BfJWmuBRtUvmVaxqSO4tBJyhxc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vunl9SxN4Q7Z5kqYCD8dWVQd.png?f=user_large

Misschien werken plaatjes beter:
Met salderen betaal je elk jaar 234 euro aan stroom.
Zonder salderen zal je 388 euro aan stroom betalen.

zonder panelen zal je 714 euro aan stroom betalen.

Hoeveel leveren de panalen dan op per jaar.?
714 - 234 = 480 euro met salderen
714 - 388 = 316 euro zonder salderen.
714 - 714 = 0 euro zonder panelen.

Dan mag jij zelf gaan beargumenteren waarom jij maar op 100 euro per jaar uit komt. ;) en je terugverdientijd ;). Je verdient je panelen dus nogsteeds terug.

Daarnaast vind je het oneerlijk over die 800kwh die je nu terug levert straks niet mag wegstrepen tegen die 2000 die je nu binnenhaalt.
Dit is hoe belastingen werken einde verhaal. Iedereen koopt de elektriciteit 1x in, en betaald dus 1x belasting. dat jij besluit stroom te verkopen aan iemand anders, tja dat is een keuze. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Smuggler op 23-10-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Smuggler
Het voorbeeld is heel simpel, maar jij verzind er dan allelei getallen bij.
Dan heeft het niets meer te maken met het voorbeeld
Met mooie plaatjes, maar die geven het voorbeeld niet weer.
Ik gebruik 2000 kWH en ik lever 800 kWh
Jij verzind dan 2200 kWh dat van het dak komt.
Heel creatief, maar je verzind het.
Maak maar een mooi plaatje met 800 kWh dat van het dak komt en 2000 kWh van het net.
Er zijn maar twee tellers en maar 2 getallen waar de overheid en de energieleverancier mee werken.
De ene teller geeft weer wat ik gebruik en de andere wat ik opwek.

Met de teller op mijn omvormer heeft dit alles niets te maken.
Er zijn maar twee tellers, de ene staat op 2000 en de andere op 800
Ik krijg een afrekening over deze twee tellers
Beide tellers lopen alleen op en dalen nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat, maar ik krijg twee rekeningen.
Een afrekening voor teller twee ( wat ik van het net nam ) en een afrekening voor teller zeven ( wat ik leverde )
Ze worden niet direct van elkaar afgetrokken.
Je zou wat ik krijg ook kunnen aftrekken van mijn boodschappen of de wegenbelasting.
Die beide rekeningen hebben niets met elkaar te maken.
Het is nu al bij mij niet een afrekening voor 2000 - 800, maar twee rekeningen.

Ik kreeg dus een rekening voor 2000 kWh en een rekening ( eigenlijk een factuur ) voor 800 kWh, die dus negatief is... ik krijg geld bij die rekening.
Zonder salderen krijg ik nog altijd gewoon een rekening voor 2000 kWh en een factuur voor wat ik lever 800 kWh
Zonder salderen verandert er niets aan de ene rekening voor 2000 kWh die is hetzelfde.
De tweede rekening, eigenlijk factuur valt alleen een flink stuk lager uit.

De rekening heeft niet te maken met de factuur.
Wat ik krijg bij de factuur, kun je ook aftrekken van mijn boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:42
Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:17:
@Smuggler
Het voorbeeld is heel simpel, maar jij verzind er dan allelei getallen bij.
Dan heeft het niets meer te maken met het voorbeeld
Met mooie plaatjes, maar die geven het voorbeeld niet weer.
Ik gebruik 2000 kWH en ik lever 800 kWh
Maak maar een mooi plaatje met 800 kWh dat van het dak komt en 2000 kWh van het net.
Er zijn maar twee tellers en maar 2 getallen waar de overheid en de energieleverancier mee werken.

Voor de buitenwereld (zoals je energieleverancier of de overheid) zijn inderdaad alleen die twee tellers van belang om te kunnen bepalen wat je moet betalen of terug krijgt.

Je bent echter zelf begonnen over de terugverdientijd van de zonnepanelen en daar is de stroom die je panelen opwekken, maar wat je zelf verbruikt wel degelijk van belang. Sterker nog: dit deel wordt alleen maar belangrijker als het salderen is afgeschaft. Hoeveel dit is, is alleen maar te berekenen door te kijken wat de panelen opwekken (op de omvormer) en daar hetgeen wat op het telwerk voor teruglevering (teller 7 bij jou) van af te halen.

Juist wanneer salderen wordt afgeschaft en de stroom die je teruglevert nog maar weinig waard is (die 4ct/kWh), dan is de stroom die je opwekt en zelf verbruikt erg belangrijk (die is namelijk 21ct/kWh waard).

De 2200 kWh is een aanname op basis van jouw 12 panelen van 200 Wp. Voor een dergelijke installatie zou je min of meer deze hoeveelheid verwachten. Als die 800 kWh klopt en de 2200 kWh klopt dan is de logische conclusie dus dat de panelen naast die 800 x 4ct ook nog eens 1400 x 21ct opleveren.

Ik ben het er overigens mee eens dat de nieuwe situatie (zonder salderen) negatiever uitvalt, maar vergeet niet dat hetgeen wat je zelf direct verbruikt natuurlijk nog steeds een voordeel is van het hebben van panelen.

[ Voor 5% gewijzigd door phpn3rd op 24-10-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wek 800 kWh op en dat gaat vrijwel direct naar een andere gebruiker die de volle prijs daarvoor betaalt, zoals hij heeft afgesproken met zijn leverancier b.v. 24 cent

In feite verkoop ik 800 kWh aan die gebruiker(s) voor de prijs die gelijk is aan de prijs voor wat ik betaal aan mijn leverancier. b.v. 21 cent
Voor de energieleveranciers betekent dat 3 cent winst.

Ik krijg ook netjes een factuur voor 800 kWh keer 21 cent
Zonder salderen gaat die 800 kWh ook direct naar een andere gebruik en die betaalt daarvoor nog hetzelfde als met salderen b.v. 24 cent
Maar dan krijg ik geen 21 cent, maar 4 cent.

Ik wek met mijn dure installatie stroom op en verkoop dat voor een habbekrats... 4 cent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Verwijderd Dan heb je een hele domme afspraak gemaakt met jouw klant: De energieleverancier:
Greenchoice wil je er 21 to 31 cent voor geven.

Maar als je alleen op je gat gaat zitten en niets anders doen dan hetzelfde verhaal keer op keer hier spammen dan blijft dat zo. Of je onderneemt actie en maakt betere afspraken met je klant.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:16
Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:44:
Ik wek 800 kWh op en dat gaat vrijwel direct naar een andere gebruiker die de volle prijs daarvoor betaalt, zoals hij heeft afgesproken met zijn leverancier b.v. 24 cent

In feite verkoop ik 800 kWh aan die gebruiker(s) voor de prijs die gelijk is aan de prijs voor wat ik betaal aan mijn leverancier. b.v. 21 cent

Zonder salderen gaat die 800 kWh ook direct naar een andere gebruik en die betaalt daarvoor nog hetzelfde als met salderen b.v. 24 cent

Ik wek met mijn dure installatie stroom op en verkoop dat voor een habbekrats... 4 cent
Laat ik een simpel voorbeeld geven.
Je verbruikt op een moment 1000 watt.
Je zonnepanelen leveren 1500 Watt

Verschil is dan 500 Watt wat je terugleverd aan het net.
Die 1000 Watt is dan stroom die je gratis gebruikt via je zonnepanelen.

Blijft over 2000 Kwh wat je verbruikt aan stroom
Die 800 KWH lever je terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:44:

Dit heb je nu al erg vaak herhaald en dat snapt iedereen.

Je beweert dus dat je zelf helemaal geen stroom gebruikt die je zelf hebt opgewekt? Er moeten toch momenten zijn overdag waarop je stroom opwekt en tegelijk de koelkast, tv of pc aan staat, of niet? Op die momenten gebruik je de stroom zelf en komt deze hoeveelheid helemaal niet op teller 7 te staat (want deze stroom gaat het net niet op). Daarom de vraag: hoeveel geeft de omvormer aan te hebben opgewekt?

Als je installatie (12 x 200 Wp) werkelijk maar 800 kWh opwekt zou ik de installatie wellicht toch een keer (laten) controleren. En als je zelf helemaal niks van je opgewekte stroom gebruikt vraag ik me af waarom je zonnepanelen hebt, aangezien de insteek dan van begin af aan al was om enkel energiecentrale te spelen: in huis heb je (vrijwel) altijd sluipverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:17:
@Smuggler

Je terug verdientijd heeft ALLES met de teller van je omvormer te maken.
Sorry dat ik het zeg. Maar zolang je te dom bent om dit te begrijpen heeft alle andere discussie hier geen zin.

Vertel ons anders eens hoeveel er van het dak komt. Want dat weiger je te delen.

Dat is namelijk meer dan die 800kwh die je aan het net levert.

Niet alles dat je zonnepanelen produceren wordt naar buiten gestuurd.
Kijk naar mijn eerdere plaatjes. Je levert of ontvangt energie. Dit doe je niet tegelijk!. Het is dus niet zo dat je op 2 uur smiddags op een zonnige dag. 4kwh terug levert en 1 kwh verbruikt op de meter.
De meter zal aangeven dat je 3 kwh hebt gelevert. En geen energie hebt verbruikt.

[ Voor 22% gewijzigd door Smuggler op 24-10-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smuggler schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

Je terug verdientijd heeft ALLES met de teller van je omvormer te maken.
Sorry dat ik het zeg. Maar zolang je te dom bent om dit te begrijpen heeft alle andere discussie hier geen zin.

Vertel ons anders eens hoeveel er van het dak komt. Want dat weiger je te delen.

Dat is namelijk meer dan die 800kwh die je aan het net levert.

Niet alles dat je zonnepanelen produceren wordt naar buiten gestuurd.
Kijk naar mijn eerdere plaatjes. Je levert of ontvangt energie. Dit doe je niet tegelijk!. Het is dus niet zo dat je op 2 uur smiddags op een zonnige dag. 4kwh terug levert en 1 kwh verbruikt op de meter.
De meter zal aangeven dat je 3 kwh hebt gelevert. En geen energie hebt verbruikt.
Waar haal je dan die 2200 kWh vandaan... juist die verzinde je, fictie.
Wat op mijn omvormer staat, staat niet op de afrekening.
Dat weet de overheid niet en de energieleverancier ook niet en jij ook niet, jij verzint 2200 kWh.
Je zult het niet op de afrekening vinden en het heeft er dus NIETS mee te maken.

Op de afrekening staat de 800 kWh die naar andere gebruikers gaat en 2000 kWh die naar mij gaat,
Salderen heeft zelfs niets te maken met de 2000 kWh die ik gebruik en alleen maar met de 800 kWh die ik lever.
Nu mag ik 800 kWh van 2000 kWh aftrekken en als ik 1 miljoen kWh zou gebruiken mag ik van die 1 miljoen 800 kWh aftrekken.
Ik krijg nu voor de 800 kWh de prijs die ik heb afgesproken b.v. 21 cent en straks maar 4 cent.
Dat is salderen.
Er allerlei meterstanden en tellers bijverzinnen is fantasie, fictie
Op mijn afrekening staat alleen 2000 kWh en 800 kWh die direct naar een ander gaan en mijn afrekening gaat alleen over die 2000 en 800
Ik weiger niets om te delen, er is gewoon niets meer, of ik moet verzinnen en fantaseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun jij de stand van je omvormer op je afrekening vinden?
Dat lijkt mij heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phpn3rd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Dit heb je nu al erg vaak herhaald en dat snapt iedereen.

Je beweert dus dat je zelf helemaal geen stroom gebruikt die je zelf hebt opgewekt? Er moeten toch momenten zijn overdag waarop je stroom opwekt en tegelijk de koelkast, tv of pc aan staat, of niet? Op die momenten gebruik je de stroom zelf en komt deze hoeveelheid helemaal niet op teller 7 te staat (want deze stroom gaat het net niet op). Daarom de vraag: hoeveel geeft de omvormer aan te hebben opgewekt?

Als je installatie (12 x 200 Wp) werkelijk maar 800 kWh opwekt zou ik de installatie wellicht toch een keer (laten) controleren. En als je zelf helemaal niks van je opgewekte stroom gebruikt vraag ik me af waarom je zonnepanelen hebt, aangezien de insteek dan van begin af aan al was om enkel energiecentrale te spelen: in huis heb je (vrijwel) altijd sluipverbruik.
Niemand weet wat ik gebruik van wat ik heb opgewekt en je zult het dus niet op de afrekening vinden.
Doen alsof daarmee gerekend wordt is fictie.
Op de afrekening staat alleen 2000 kWh en 800 kWh
En salderen heeft alleen met die 800 kWh te maken.
Er zaken bij verzinnen is fictie
Nu krijg ik ongeveer 21 cent en straks ongeveer 4 cent per kWh van de 800 kWh die ik lever.
Moeilijker is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:49:
@Verwijderd Dan heb je een hele domme afspraak gemaakt met jouw klant: De energieleverancier:
Greenchoice wil je er 21 to 31 cent voor geven.

Maar als je alleen op je gat gaat zitten en niets anders doen dan hetzelfde verhaal keer op keer hier spammen dan blijft dat zo. Of je onderneemt actie en maakt betere afspraken met je klant.
Zo is het zonder salderen en daar kun jij niets aan doen.
Greenchoice krijgt die stroom voor 4 cent en levert het voor 21 tot 31 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-dark schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Wat ik lever en tegelijkertijd gebruik is onbekend en staat niet op de afrekening.
Je kunt erover fantaseren en getallen verzinnen, maar het staat niet op de afrekening.
Op de afrekening staat 2000 kWh gebruik en 800 kWh levering.
Niets meer en moeilijker is het niet.
Nu krijg ik voor die 800 kWh 21 cent, dat is salderen
Straks zonder salderen krijg ik 4 cent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:32:
Kun jij de stand van je omvormer op je afrekening vinden?
Dat lijkt mij heel sterk.
Nee die staat niet op je afrekening. Je direct eigen verbruik is VERBORGEN voor de energieleverancier.

Maar het is verbruik. Klaar uit.

En als je geen zonnepanelen had je die stroom moeten kopen.

Dat verborgen verbruik, en dus je financiële voordeel ervan is exact te berekenen, maar jij weigert de getallen te geven omdat je als een kapotte plaat blijft roepen dat het niet relevant is. Het is relevant. Diverse mensen hebben bijzonder goede aannamen gedaan, maar jij zit vast in je foute aannamen.
Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:40:
[...]

Zo is het zonder salderen en daar kun jij niets aan doen.
Greenchoice krijgt die stroom voor 4 cent en levert het voor 21 tot 31 cent
Nee knuppel... LEZEN!!!! Ik schrijf: Greenchoice GEEFT jouw 21 of 31 cent... (in geval van niet-gesaldeerde teruglevering
Ze willen maar liefst 48ct voor afgenomen stroom... ;-)

Dat is de huidige realiteit... 4ct is verleden tijd... of zou dat moeten zijn als je niet alleen maar op je gat zat te klagen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 24-10-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:44:
[...]

Wat ik lever en tegelijkertijd gebruik is onbekend en staat niet op de afrekening.
Je kunt erover fantaseren en getallen verzinnen, maar het staat niet op de afrekening.
Op de afrekening staat 2000 kWh gebruik en 800 kWh levering.
Niets meer en moeilijker is het niet.
Nu krijg ik voor die 800 kWh 21 cent, dat is salderen
Straks zonder salderen krijg ik 4 cent
Welke leverancier? En kan je die rekening eens posten hier met die 800KWh teruglevering?

Zonder salderen krijg je kale energieprijs inderdaad die ze verkopen aan iemand anders die er 21 cent voor betaald, die 17 cent extra moeten ze echter afdragen aan de staat (belasting) dus zijn ze op 0, niets verdiend aan jouw kWh. De staat heeft 17 cent gekregen van jouw opgewekte kWh en betaald daar dingen van, onderandere jouw 559,- teruggave energiebelasting.
Krijg je zo gratis bij op je energierekening :P 559,- handje contantje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-dark schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Voor de overheid en volgens de energieleveranciers wekken mijn zonnepanelen 800 kWh op dat naar een ander gaat voor 21 cent.
Dat verzin ik niet dat is gewoon zo.
En volgens de overheid en de energieleveranciers neem ik 2000 kWh af, dat verzin ik niet dat zeggen zij,
Ik verzin die getallen niet en geef dat door, het staat op mijn tellers.... wit op zwart.
Daarover krijg ik de afrekening.
Nu krijg ik ongeveer 21 cent per kWh en straks 4 cent en daar gaat het om.

Er bestaat geen teller die weergeeft wat ik opwek en tegelijkertijd gebruik.
Zo'n teller verzinnen en zeggen wat daarop staat is fantasie, fictie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen drie tellers, ik heb er maar twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:54:

Zo'n teller verzinnen en zeggen wat daarop staat is fantasie, fictie
De teller staat op je omvormer (monitoring portaal)... Lees ze uit, geef ze hier door.
Je hebt geen compleet beeld van wat er in jouw huis gebeurd in je hoofd, en weigert glashard te leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tenminste maar twee tellers op mijn afrekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
En dat betwist niemand.

Wat...
Produceert...
Je...
Omvormer?

Laat dat je volgende post zijn, iets anders is NIET nuttig. Niet voor jouw, niet voor wie dan ook die het leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:06:
Tenminste maar twee tellers op mijn afrekening.
Je zit nu gewoon te fucken, dingen die het kunnen onderbouwen laat je weg.

Hoeveelheid pv
Opgewekte kWh totaal per jaar, (elke omvormer geeft dat)
Je rekening posten bijv met die 800 kWh terugleveren.

Zolang er niet iets van dit komt kan je roeptoeteren wat je wilt hier maar gaan de tweakers je vanaf nu wel negeren ben ik bang.
Dus als het serieus is nog, dan iets van bovenstaande, geen nutteloze getallen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:58:
[...]

De teller staat op je omvormer (monitoring portaal)... Lees ze uit, geef ze hier door.
Je hebt geen compleet beeld van wat er in jouw huis gebeurd in je hoofd, en weigert glashard te leren...
Ja, maar de teller op omvormer staat niet op de afrekening.
Er staan maar twee tellers op.
Wat op de omvormer staat heeft NIETS te maken met de afrekening.
De overheid en de energieleverancier zegt dat mijn panelen 800 kWh opleveren voor andere gebruikers.
De overheid en de energieleverancier zegt dat ik 2000 kWh gebruik.

Je zult niets, maar dan ook niets op de afrekening vinden over de teller op de omvormer.
Wat op de omvormer staat heeft geen enkele invloed op de afrekening en is van geen enkel belang.
Die teller wordt niet eens erkent door energieleveranciers en overheid.
Je kunt er geen rechten aan verbinden en de overheid en de energieleverancier doen dat ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Genoeg getrollt hier! - Negeren is de ergste/beste vorm van afwijzing
en kost geen "bit" meer hier op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 07:05
@Verwijderd Omvormer opwek min eigen gebruik is 800 kWh. Je negeert je eigen gebruik. Deze valt te berekenen uit opwek van je panelen per jaar.
Als je daar geen zin in hebt is dat prima, maar dan kloppen je getallen en redenaties niet.

Qua energierekening heb je gelijk, qua terugverdientijd niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Lardman op 24-10-2021 12:25 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
Lardman schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:22:
Qua energierekening heb je gelijk, qua terugverdientijd niet.
Ik denk dat dit de enige juiste constatering is. Ik kijk ook naar mijn rekening: TVT kijk ik niet naar, die factuur aan de MDZ is betaald en weg uit mijn geheugen zogezegd :) Wil je weten of je je investering gaat terugverdienen en wanneer heb je ook de teller op de omvormer nodig.
Dat er een kale energieprijs wordt gerekend voor teruglevering is ansich normaal natuurlijk, een kerncentrale krijgt ook niet 21ct/kWh. Het is dus nu alleen de vraag: wat gaat de overgangsregeling worden? Zal mij verbazen als dat in 2023 al ingaat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor salderen maakt het niet uit wat er op de omvormer staat of hoeveel zonnepanelen je hebt of met hoeveel je gebuikt.
Iemand met 40 zonnepanelen die 800 kWh het net levert krijgt nu 800 keer zijn stroomprijs.
en straks maar 800 keer ongeveer 4 cent.
Iemand met 4 zonnepanelen die 800 kWh het net levert krijgt nu 800 keer zijn stroomprijs.
Iemand met 23 zonnepanelen die 800 kWh het net levert krijgt nu 800 keer zijn stroomprijs.
Iemand met die 10.000 kWh gebruikt en die 800 kWh het net levert krijgt nu 800 keer zijn stroomprijs.
Iemand met die 1000 kWh gebruikt en die 800 kWh het net levert krijgt nu 800 keer zijn stroomprijs.
Iemand met die 10000 kWh gebruikt en die 800 kWh het net levert krijgt nu 800 keer zijn stroomprijs.
Salderen heeft niets te maken met het aantal zonnepanelen of wat op de omvormer staat of met je gebruik.
Je mag salderen wat je aan het net levert.

Salderen heeft alleen te maken met wat je aan het net levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Jim423 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:38:
[...]
Zal mij verbazen als dat in 2023 al ingaat.
Het wetsvoorstel is controversieel verklaard, ligt dus op de plank. We hebben een stelletje peuters in Den haag die geen haast maken met formeren; dus 2023 gaat zeker niet lukken. En dan zijn de opvattingen over verduurzaming in de kamer nogal veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb nu voor de lunch afbakbroodjes in de oven. Dat kost mij 2kW, maar de zon schijnt en levert 2kW op. Op mijn verbruik meter en op mijn teruglever meter zal niks veranderen. Voor de energie leverancier ben ik op dit moment geen afnemer, maar mijn afbakbroodjes zijn straks wel klaar!

Wat achter je slimme meter gebeurd ziet de overheid en energie leverancier niet. Daarom bestaan er ook topics om je eigen verbruik te verhogen op momenten dat de zon schijnt.
Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:42:
Voor salderen maakt het niet uit wat er op de omvormer staat of hoeveel zonnepanelen je hebt of met hoeveel je gebuikt.

Dit klopt absoluut! Maar voor een terugverdientijd is het eigen verbruik wel belangrijk.

[ Voor 29% gewijzigd door kiddyl op 24-10-2021 12:47 ]

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:42:
Iemand met 40 zonnepanelen die 800 kWh het net levert krijgt nu 800 keer zijn stroomprijs.
Iemand met 4 zonnepanelen die 800 kWh het net levert krijgt nu 800 keer zijn stroomprijs.
Iemand met 23 zonnepanelen die 800 kWh het net levert krijgt nu 800 keer zijn stroomprijs.
Iemand met die 10.000 kWh gebruikt en die 800 kWh het net levert krijgt nu 800 keer zijn stroomprijs.
Iemand met die 1000 kWh gebruikt en die 800 kWh het net levert krijgt nu 800 keer zijn stroomprijs.
Iemand met die 10000 kWh gebruikt en die 800 kWh het net levert krijgt nu 800 keer zijn stroomprijs.
Salderen heeft niets te maken met het aantal zonnepanelen of wat op de omvormer staat of met je gebruik.
Je mag salderen wat je aan het net levert.

Dat klopt, maar iemand die 23 zonnepanelen heeft en maar 800 kWh teruglevert gebruikt de rest van de opgewekte energie dus blijkbaar zelf. Met 23 panelen is dat vrij veel en levert dat dus gewoon voordeel op (a 21 ct/kWh).

Dat je dat bedrag niet terugziet op de facturen klopt, maar dat bewijst toch het voordeel dat je daaraan hebt: je betaalt er niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jim423 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:38:
[...]

Ik denk dat dit de enige juiste constatering is. Ik kijk ook naar mijn rekening: TVT kijk ik niet naar, die factuur aan de MDZ is betaald en weg uit mijn geheugen zogezegd :) Wil je weten of je je investering gaat terugverdienen en wanneer heb je ook de teller op de omvormer nodig.
Dat er een kale energieprijs wordt gerekend voor teruglevering is ansich normaal natuurlijk, een kerncentrale krijgt ook niet 21ct/kWh. Het is dus nu alleen de vraag: wat gaat de overgangsregeling worden? Zal mij verbazen als dat in 2023 al ingaat.
Lees wat hierboven staat... Salderen: hoe werkt het precies en de omvormer heeft niets te maken met salderen. Al staat op de omvormer 1 miljoen kWh krijg je precies hetzelfde bij salderen als wanneer daar 1000 kWh staat. Als je 800 kWh levert gaat salderen daarover, ongeacht het aantal zonnepanelen, je gebruik of wat je opwekt.
Ongeacht hoeveel zonnepanelen je hebt en wat je opwekt en ongeacht je gebruik krijg je nu ongeveer 21 cent en straks 4 cent voor wat je levert.
Dat is het verschil in salderen en zonder salderen.

Als ze in het jaar 3000 de omvormer aan het net koppelen... fictie, wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat is echt zo afhankelijk van je panelen, oriëntatie, je eigen verbruiksprofiel.
Ik zit meestal zo rond de 30%.

Een zonneweide naast een 9-5 constructiebedrijf zal zomaar 80% doen ofzo.
Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:49:
[...]

Ongeacht hoeveel zonnepanelen je hebt en wat je opwekt en ongeacht je gebruik krijg je nu ongeveer 21 cent en straks 4 cent voor wat je levert.
Dit klopt, minus je eigenverbruik voor de meter; die hoef je natuurlijk niet te kopen (En de 21/4 cent kan ook zomaar anders zijn). Wellicht dat we tegen die tijd (2030?) onder de MLOEA regeling een "afnemer" kiezen die de meeste centen geeft voor onze opgewekte kWhtjes...

[ Voor 45% gewijzigd door teacher op 24-10-2021 13:01 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
[...]

Lees wat hierboven staat... Salderen: hoe werkt het precies en de omvormer heeft niets te maken met salderen. Al staat op de omvormer 1 miljoen kWh krijg je precies hetzelfde bij salderen als wanneer daar 1000 kWh staat. Als je 800 kWh levert gaat salderen daarover, ongeacht het aantal zonnepanelen, je gebruik of wat je opwekt.

Als ze in het jaar 3000 de omvormer aan het net koppelen... fictie, wordt het een ander verhaal.
Als je het puur hebt over de opbrengsten van stroom die je opwekt en niet gebruikt: zonder salderen ben je straks zeker slechter af en krijg je er minder voor.

Als je het hebt over de terugverdientijd van de panelen dan moet je natuurlijk ook meenemen wat je wel zelf verbruikt, dus is hetgeen wat op de omvormer staat wel degelijk relevant.

Je moet echter beseffen dat je bij terugleveren aan het net gewoon een van de vele energieleveranciers bent en daar simpelweg de marktprijs (of minder) voor krijgt. Wil je er meer aan overhouden dan moet je het zelf maar verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien willen ze ooit ( misschien in het jaar 3000 ) energiebelasting, ODE en BTW heffen op wat ik opwek en gebruik, maar dan moeten ze de teller op mijn omvormer erkennen en in de wet opnemen en die teler controleren of aan iedereen een slimme omvormer verplichten.
Fictie en fantasie.

In mijn huisje bij mijn volkstuin wek ik ook stroom op en gebruik dat. Het zit niet eens aan het net, dus dat wordt in 3000 nog een probleempje.Of de panelen op een camper.
Ook op de boot van de buren zitten zonnepanelen, nog moeilijker.

Nu, is het zo dat salderen alleen gaat over wat je levert.
Je levert stroom dat naar een ander gaat voor 21 a 24 cent en jij krijgt daarvan 4 cent
Zo gaat dat zonder salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
[...]

Lees wat hierboven staat... Salderen: hoe werkt het precies en de omvormer heeft niets te maken met salderen.
Zeg ik toch ook? Maar vergeet niet dat de TVT direct afhankelijk is de salderingsregeling en het daar de meeste mensen toch wel om gaat.
phpn3rd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:48:
[...]Dat je dat bedrag niet terugziet op de facturen klopt, maar dat bewijst toch het voordeel dat je daaraan hebt: je betaalt er niet voor.
Dit klopt maar is natuurlijk niet ter zake doende in dit topic. Het gaat er hier om hoeveel ik nog krijg voor mijn aan het net geleverde kWh's. Zo te horen zit dat voorlopig nog wel goed. Staat nog meer PV op de planning...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lang geleden heb ik al geïnformeerd bij een installateur naar de mogelijkheid dat de 800 kWH niet het net opgaat. Met maar 4 cent per kWh laat ik hem dat doen.
Want dan gaat het voor 21 of zelfs 24 cent naar een andere gebruiker en ik krijg 4 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als het salderen volledig zal vervallen is het voor particulieren niet zinnig om meer zonnepanelen te installeren dan ze zelf kunnen gebruiken in capaciteit.

Voor die situatie is ook een Oost-West opstelling beter omdat de opwekking over een langere periode wordt uitgespreid gedurende de dag.

Dan komen oplossingen zoals het hebben van een thuis batterij weer in beeld.

Het topic waarin gediscussieerd wordt om je eigen gebruik te verhogen is hierin erg interessant voor wanneer het salderen wegvalt.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:12:
Lang geleden heb ik al geïnformeerd bij een installateur naar de mogelijkheid dat de 800 kWH niet het net opgaat. Met maar 4 cent per kWh laat ik hem dat doen.
Want dan gaat het voor 21 of zelfs 24 cent naar een andere gebruiker en ik krijg 4 cent.
dat heet een thuisaccu ;)
Ik zou daar nog even mee wachten.
1. Je kan nu nog salderen dus geen reden tot een thuisaccu.
2. De accu's worden nog elk jaar met sprongen goedkoper.
3. Er komen subsidies aan voor thuis accu's bovenop dat je dus je eigen stroom beter kan gebruiken

[ Voor 24% gewijzigd door Smuggler op 24-10-2021 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:12:
Ik weet niet precies wat het punt is dat je probeert te maken, maar je hebt helemaal gelijk dat als salderen eraf gaat, het financieel compleet niet meer interessant is.

Dat is het hele punt van het opheffen van salderen namelijk. Stoppen met belonen van particulieren die grote hoeveelheden stroom terugleveren.

De overheid wil wel dat je energie op werkt, maar alleen voor jezelf. De energie die jij terug het net op duwt is alleen maar een last voor ze. Het komt op momenten dat energie al in overvloed is (overdag wanneer de zon schijnt) en het komt binnen op een plek in het net dat niet geschikt is voor distributie (de laagspanningsnetten).

Dat je nu wel een 'fatsoenlijk' bedrag terug krijgt voor je kWh is niets meer dan een zoethoudertje van de overheid om PV aan te leggen. Maar alles wat je meer hebt aangelegd dan dat je verbruikt is een des-investering over een paar jaar.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Straks heeft iedereen een slimme meter of een digitale meter en die heeft 1 teller die weergeeft wat je van het net afneemt en 1 teller die weergeeft wat je op het net levert.
Voor wat je aan het net levert krijg je nu dezelfde prijs als de prijs die jij voor jouw stroom betaalt, maar straks krijg je maar 4 cent.

Dat is ongeacht hoeveel panelen je hebt, je gebruik, hoeveel je opwek.
Iedereen krijgt maar ongeveer 4 cent of zelfs maar 2 cent, afhankelijk van de kale stroomprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:41:
Iedereen krijgt maar ongeveer 4 cent of zelfs maar 2 cent, afhankelijk van de kale stroomprijs.
Correct. Dus stoppen met terugleveren en als de wiedeweerga thuisbatterijen gaan researchen zodat je ze tzt kan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Zit je wellicht op de tweakers discord? Wellicht kunnen we het beter uitleggen met geluid. Aangezien tekst en plaatjes je blijkbaar niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smuggler schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:21:
[...]
dat heet een thuisaccu ;)
Ik zou daar nog even mee wachten.
1. Je kan nu nog salderen dus geen reden tot een thuisaccu.
2. De accu's worden nog elk jaar met sprongen goedkoper.
3. Er komen subsidies aan voor thuis accu's bovenop dat je dus je eigen stroom beter kan gebruiken
Nee, dat heet geen thuisaccu, dan kun je die 800 kWh later gebruiken.
Ik wil die 800 kWh helemaal nooit gebruiken en het is dan foetsch... weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:43:
[...]

Waar gaat die 800kWh naar toe dan? Als je het niet wilt terugleveren en niet in een thuisaccu wilt stoppen (en niet wilt gebruiken) kan ik je alleen maar een gigantische resistor aanraden om het overschot op te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Waarom zou je die 800kwh zelf nooit willen gebruiken?
Je neemt namelijk wel 2000 kwh van het stroomnet af. Dus je wilt die 800 wel degelijk gebruiken.

Want dan krijg je de volgende getallen in het meest optimale geval.

Je levert dan 0kwh naar het net.
En je hoeft nog maar 1200kwh af te nemen van het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:41:

Straks heeft iedereen een slimme meter of een digitale meter en die heeft 1 teller die weergeeft wat je van het net afneemt en 1 teller die weergeeft wat je op het net levert.
Voor wat je aan het net levert krijg je nu dezelfde prijs als de prijs die jij voor jouw stroom betaalt, maar straks krijg je maar 4 cent.

Dat is ongeacht hoeveel panelen je hebt, je gebruik, hoeveel je opwek.
Ben ik niet met je eens. Laat nu 12 panelen á 380 wp plaatsen voor €0,78 per wp. Terugleververgoeding is bijna 32 cent (21 cent dal). Deze investering verdien je altijd terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Beste @Verwijderd,

Ik zal het kort en duidelijk houden.

Daar je ondertussen wel lijkt te snappen dat verbruik en leveren twee gescheiden facturen zijn maar een belangrijke vraag wil je maar niet beantwoorden.
Septillion schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:07:
[...]
Je hebt ons net zelf voorgerekend dat je €136 meer moet betalen, hoe kan €500 - €136 opeens maar €100 zijn? Wat is er gebeurd met die andere €264?

Als je deze vragen beantwoord praten we verder, anders volgt een slotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
@Verwijderd Alle genoemde getallen zijn al eerder berekend. Als jij nu eens de teller van je PV-systeem geeft met wat je in een jaar opwekt, kunnen we uitrekenen wat je terugverdientijd is met en zonder salderen. Tot die tijd blijf je toch alleen maar in herhaling vallen waarbij je duidelijk laat merken dat je het gewoon niet snapt. Je eigen verbruik (die je dus niet op geen van de genoemde meters ziet) neem je nl. nog steeds niet mee, net als dat je de andere getallen op de verkeerde manier van elkaar aftrekt.

@Septillion Zet er dan ook gelijk bij dat we de tellerstand van de PV-systeem moeten hebben voor de terugverdientijd. Dan hebben we ten minste een berekening die compleet is.

[ Voor 14% gewijzigd door redwing op 24-10-2021 13:55 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf aan het net, maar als ik meer opwek dan wat ik gebruik... 800 kWh wordt niet meer geleverd.
Die 4 cent per kWh kunnen me gestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:43:
[...]

Daar zal de regering blij mee zijn :) Heel eerlijk gezegd zit helemaal niemand op dat overschot te wachten. Over het algemeen is de 6 cent (of meer) die je ervoor krijgt al meer dan de kWh prijs die de leveranciers moeten betalen. Dus je energieleverancier zal blij zijn dat je je vermogen lekker zelf affakkelt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:57:
Ik blijf aan het net, maar als ik meer opwek dan wat ik gebruik... 800 kWh wordt niet meer geleverd.
Dus wat is de stand van je omvormer nu (jaaropbrengst)?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:57:
Jaja, met een digitale lever je altijd terug, winter of zomer, je doet zelfs beide in 1 uur, hoe dacht je dat op te vangen?

Gooi maar dicht hoor, je krijgt die gegevens toch niet, is alleen aan het fucken, gooi je deze dicht begint het ergens anders.
Nou succes er mee, met je "diefstal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
redwing schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:58:
[...]

Daar zal de regering blij mee zijn :) Heel eerlijk gezegd zit helemaal niemand op dat overschot te wachten. Over het algemeen is de 6 cent (of meer) die je ervoor krijgt al meer dan de kWh prijs die de leveranciers moeten betalen. Dus je energieleverancier zal blij zijn dat je je vermogen lekker zelf affakkelt.
Ook te kort door de bocht. Dat is als de leverancier helemaal geen termijncontracten sluit en 100% op de spotmarkt/dagmarkt koopt. Die zijn er (EasyEnergy bijvoorbeeld, en met hun model is dat ook bedrijfszeker).
Leveranciers met meer vaste tarieven zullen zeker met termijn contracten werken. Zo niet dan hadden we al een paar faillissementen zoals in het VK gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:15:
[...]

Jaja, met een digitale lever je altijd terug, winter of zomer, je doet zelfs beide in 1 uur, hoe dacht je dat op te vangen?

Gooi maar dicht hoor, je krijgt die gegevens toch niet, is alleen aan het fucken, gooi je deze dicht begint het ergens anders.
Nou succes er mee, met je "diefstal"
Wat ik opwek en direct gebruik komt niet op de teller, dat is nu al zo.
Als er een teller daarvoor zou bestaan dan staat die op 0
Daar verandert niets aan, ik blijf op het net.

Nu al hoef ik niets op te vangen en er verandert helemaal niets.
Als ik gebruik zonder opwek komt op de teller... 2000 kWh
Wat ik lever 800 kWh gaat dan alleen niet meer het net op.
Nee, het is geen diefstal.
Ik krijg nu 21 cent voor wat ik lever en zonder salderen is dat 4 cent
Maar het is zo te maken dat als er stroom het net opgaat... 800 kWh dan wordt dat tegengehouden.
Dat kost mij 800 keer 4 cent

Zoals ik heb geprobeerd uit te leggen heeft wat op mijn omvormer staat niets te maken met salderen.
Of daar 20.000 kWh of 50.000 kWh staat of 1000 kWh dat maakt voor salderen geen enkel verschil.
Als je 800 kWh levert krijg je voor 800 kWh ongeacht wat op je omvormer staat en ongeacht wat je gebruikt.
Maar dat heb ik al eerder uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

<knip> Modder gooien mag in de zandbak

[ Voor 95% gewijzigd door Septillion op 24-10-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Verwijderd Goed, geen antwoord op de makkelijke vraag => slotje! Ik wil ook niet zien dat je deze discussie nog ergens anders start op GoT.

Mochten anderen nog serieuze vragen hebben over salderen staat het je vrij om een nieuw topic te openen.

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 24-10-2021 14:34 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.