@Verwijderd Excuses voor de lange tekst. Maar jij lange tekst, ik lange tekst

Vooral omdat ik nu wel meer het idee heb dat we bij de kern van het pijnpunt zijn aanbeland. Zou je dus toch willen vragen alles te lezen en eventueel specifiek op zaken/vragen te reageren.
Kan zijn dat je huidige leverancier dat doet maar er zijn er genoeg die dichter bij elkaar liggen of gelijk zijn. Vandaar dat we hier dus meestal uit gaan van 100%.
Dat je daar niet voor bent gegaan is een keuze geweest. Wel is het zo dat nu natuurlijk de prijzen zijn geëxplodeerd en je toen daar waarschijnlijk niet op hebt gelet ivm salderen. Dus als je vast contract hebt, nog lekker even blijven zitten. Anders, wees blij dat je nog even mag salderen en ga op zoek naar een maatschappij waar je meer krijgt.
In feite krijg je 21 cent minus 20 a 30% van de stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW
Dat klopt, doordat je wel voor je eigen gebruik uit het net belasting moet betalen.
In feite en per saldo komt dat op hetzelfde neer als dat de gebruiker alles betaalt voor die kWh en jij nog een keer.
Ja, je kunt zeggen... hoi, hoi, hoi ik krijg een klwine vergoeding, ik zeg... foei, foei, foei, ik betaal nog een keer voor mijn eigen stroom.
Maar dat klopt niet. Jij betaald alleen de belasting. En dat is niet "nog een keer" want wat jij gebruikt zijn niet dezelfde kWh. Waar jij dus mee zit is dat de overheid belasting heft aan een ander op energie die jij hebt geleverd en jouw daar niet voor compenseert.
Hoe je het ook zegt.... je krijgt 4 cent en geen 21 cent zoals nu.
Dat klopt, zo goedkoop is energie nu eigenlijk. De rest is puur belasting om energie
gebruik te ontmoedigen. Immers is het nog steeds groener om helemaal geen energie te gebruiken dan "schone" energie te gebruiken.
Voor een habbekrats lever jij stroom aan anderen die er de volle prijs voor betalen.
De overheid krijgt het leeuwendeel van je opbrengst en dan ook nog een beetje voor de energieleveranciers en wat dan overblijft is voor jou.
Dat klopt, het zelfde als wat energiemaatschappijen krijgen. En ja, dat is nu eenmaal hoe belasting werkt, ook in andere sectoren. Ooit gekeken welk deel van je biertje naar de overheid gaat?
Mijn zonnepanelen kostten € 6900 in 2012 en ze leveren nu € 500 per jaar tegen 21 cent
Nu is de terugverdientijd 14 jaar met 21 cent
Zonder salderen krijg ik maar een vijfde deel daarvan 4 cent, dan kom je op € 100 per jaar
Mijn terugverdientijd zou dan 69 jaar zijn.
Ik ontvang dan maar € 100 per jaar en daarmee ben ik ondernemer wat de overheid excuus geeft om vrijwel mijn hele opbrengst af te pakken.
Dat moet je dus andersom zien, om zonnepanelen te stimuleren heb jij straks minimaal 11 jaar (uitgaande van 2023 voor stop op salderen) van die 14 jaar subsidie mogen ontvangen in de vorm van salderen. Daarmee heb je dus al €5.500 (=11j x 500€/j) van de €6.900 terug verdient in 2021.
Die €100,- ben je alleen wel aan de lage kant gaan zitten als je werkelijk 800kWh in een jaar terug levert. Klopt deze 800kWh wel of was deze fictief? Zo ja, wat zijn je echte getallen?
Want alleen voor die 800kWh ga jij van 21cent naar 4cent. Dit is een verlies van 800kWh x (21cent/kWh - 4cent/kWh) = €136,-. Je bespaard met salderen (en uitgaande van je historische energieprijzen) dus nog steeds €500 - €136 = €364,-
Dus voor die laatste €1.400 (= €6.900 - €5.500) doe jij er dus nu niet 3 jaar maar €1.400 / 364€/j = 3,8 jaar over om het laatste deel terug te verdienen, totaal 14,8jaar. Nu zal ik niet oneerlijk zijn en was je €6.900 / 500€/j = 13,8jaar. Het duurt dus inderdaad een jaar langer om het terug te verdienen. Daarna heb je dus gewoon €364 besparing (= wint voor jou) per jaar en de gemoedsrust voor jezelf dat je wat doet voor de planeet.
Was overigens de gemiddelde prijs niet 21 cent maar 20cent geworden, had ook gewoon gekund. Dan was je totale terugverdientijd met salderen al gestegen naar 14,5j! Je bent dus al aan het rommelen in de marges van de voorspelde terugverdientijd.
Het laat vooral zien dat in 2012 deze stimulans nog echt heel erg nodig was omdat je het er anders niet in een realistische tijd uit zou krijgen. Leg je vandaag de dag hetzelfde op het dak kost dat dus nog maar €2.300 (uitgaande van de 2300kWp van @
Smuggler a 1€/kWp want ik heb geen weet wat je werkelijk hebt). Uitgaande van jouw cijfers zou je dat dus met salderen in €2.300 / 500€/j = 4,6jaar uit hebben. Zonder salderen is dat in €2.300 / 500€/j = 6,3 jaar. Of met nog twee jaar salderen (€2.300 - (2j x 500€/j) ) / 364€/j = 3,6 jaar na het vervallen van salderen => 5,6 jaar.
Dat laat dus wel zien hoe veel harder het in 2011 nog nodig was om het aantrekkelijk te maken. Tuurlijk is het zuur dat jij er dan zo lang over hebt moeten doen en dat mensen die 2 jaar geleden voor PV zijn gegaan het er nog eerder dan jij uit gaan hebben. Maar goed, daarvoor was je een early adaptor en doe jij dus al langer goed voor het milieu. Investeringen met een lange terugverdientijd hebben nu eenmaal een hoger risico. Maar je hebt het er dus nog steeds sneller uit dan iemand die het nu aan laat leggen.
En als de energieprijzen stijgen dan mag je lachen, dan wordt je besparing dus alleen maar groter! (En je terugverdientijd dus korter.)
Dan zou je als je één fiets verkoopt in een heel jaar en dan € 100 verdient, jij vrijwel alles moet afdragen.
Yep, ongeveer hoe het bij een brouwerij (= andere markt met hoge belastingen) ook werkt. Belastingen zijn een bitch

Je begrijpt dat als ik de omvormer moet vervangen en ik heb maar € 100 per jaar, dat die omvormer er NIET komt. Sterker nog zonder salderen gaat mij mij de stekker eruit.
De energieleverancier krijgt van mijn zonnepanelen en het meeste gaat naar de overheid.
€ 100 per jaar kan ik prima missen.
Alleen heb je dus een rekenfout gemaakt. Kan je €364 ook nog missen?
Heb jij nu € 700 per jaar? Dan heb je straks € 140 per jaar.
Dat is dus niet zo zwart zit te zeggen, hoe groter het aandeel is dat zelf gebruikt des te sneller je het er nog uit hebt. Wat op zich goed is daar je met eigen gebruik minder verliezen hebt en dus beter voor het milieu bent.
Weer uitgaande van 800kWh terugleveren en 500€/j besparen a 21cent/kWh betekend het dat jij 800kWh van de 2381kWh (=€500 / 21cent/kWh). Ofwel, jij levert 33,6% van je energie aan het net en gebruikt dus 66,4% gelijk zelf. Daarmee zit je dus net wat hoger dan de 40/60 uit het artikel dat je noemde.
Maar ik ben het met je eens dat het volledig afschaffen van salderen (en dus doen verdwijnen van subsidie op PV thuis) niet in verhouding zou staan tot de doelstellingen en andere subsidies voor "groen". Maar een afzwakking zou economisch en milieutechnisch gezien naar mijn idee niet gek zijn. Maar dat is een stukje politiek. Hoop in ieder geval dat ik je nu eindelijk heb kunnen laten zien dat het niet "dubbel betalen" is maar wel "overheid belast ook jou opgewekte energie". En ook dat het, als de genoemde getallen voor jou kloppen, voor jou dus ook nog niet zo heel slecht gaat zijn.