PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Verwijderd
[ Voor 95% gewijzigd door Septillion op 22-10-2021 11:14 ]
Nee, alleen de afnemer betaalt belasting. Zowel met als zonder salderen is dat zo.s020506 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:12:
@Verwijderd Die stroom is niet hetzelfde. Op dit moment, met salderen, moeten jij en je buurman belasting betalen, maar krijg jij deze terug met het salderen. Als salderen wordt afgeschaft, moeten jij en je buurman belasting betalen als je stroom afneemt, en krijg jij een lagere vergoeding voor de stroom die je levert.
Met salderen wordt er alleen net gedaan of alles wat je opwekt ook daadwerkelijk door jezelf wordt gebruikt. Als salderen weg gaat verandert er voor wat je daadwerkelijk zelf gebruikt helemaal niets. Als je echter op een bepaald moment meer opwekt dan je gebruikt krijg je daarvoor een vergoeding omdat je dan een leverancier bent. Als je op een bepaalt moment meer verbruikt dan je opwekt moet je daarvoor betalen omdat je dan stroom van het net haalt.
Dus het is gewoon onzin dat over dezelfde stroom zowel jij als de buurman belasting moeten betalen. Jij levert en betaalt dus geen belasting, hij ontvangt en betaalt wel belasting. Jij betaald pas belasting als je de stroom van iemand anders (dus van het net) afneemt.
[removed]
Verwijderd
Wat ik lever aan het net staat op teller 7, bij iemand anders heet die teller allicht anders.Septillion schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:05:
[...]
Correct
[...]
Niet correct, jij krijgt (zonder salderen) gewoon de de stroomprijs waarvan je net zegt dat die ander betaald.
Die stroom gaat naar een andere gebruiker en die betaalt zijn stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW
De overheid en de energieleverancier lopen nu niets mis.
Maar zonder salderen moet ik over dezelfde stroom, die een ander ook al betaalt ook energiebelasting, ODE en BTW betalen en krijg dan een heeeeel kleine vergoeding voor die dubbele belastingen op dezelfde stroom. De gebruiker betaalt 15 cent en ik betaal 15 cent over wat op teller 7 staat.
Salderen en afschaffen van salderen heeft alleen te maken met wat ik lever, met mijn teller 7
Verwijderd
Ik gebruik 2000 kWh en ik lever 800 kWhredwing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:53:
[...]
Nee, alleen de afnemer betaalt belasting. Zowel met als zonder salderen is dat zo.
Met salderen wordt er alleen net gedaan of alles wat je opwekt ook daadwerkelijk door jezelf wordt gebruikt. Als salderen weg gaat verandert er voor wat je daadwerkelijk zelf gebruikt helemaal niets. Als je echter op een bepaald moment meer opwekt dan je gebruikt krijg je daarvoor een vergoeding omdat je dan een leverancier bent. Als je op een bepaalt moment meer verbruikt dan je opwekt moet je daarvoor betalen omdat je dan stroom van het net haalt.
Dus het is gewoon onzin dat over dezelfde stroom zowel jij als de buurman belasting moeten betalen. Jij levert en betaalt dus geen belasting, hij ontvangt en betaalt wel belasting. Jij betaald pas belasting als je de stroom van iemand anders (dus van het net) afneemt.
1200 kWh betaal ik en 800 kWh betaalt degene die die stroom gebruikt
Zo is het nu
Over de volle 2000 kWh wordt de stroomprijs, de energiebelasting, de ODE en de BTW betaalt.
Zo is het nu en niemand loopt een cent aan inkomsten mis.
Ik heb momenteel 30 panelen liggen en de opbrengst daarvan is (natte vinger werk) afgestemd op het verbruik hier in huis incl warmtepomp, etc..
Nu komt er ook een elektrische auto waarvoor naar schatting een extra 4500 kWh nodig gaat zijn.
Ruimte voor nog eens 20 panelen ofzo heb ik wel. En grotendeels is die investering zelfs nog terug te verdienen voordat de saldering echt gaat aflopen.
Wat verwachten we echter daarna, een vergoeding als kale levering kan nog interessant zijn. Maar is het redelijkerwijs te verwachten dat we nog eens met negatieve prijzen komen te zitten in de zomer en je dus je installatie moet gaan uitzetten?
Als ik in totaal (fictief) 50 panelen op mn dak heb liggen heb ik hoe dan ook een enorme piek in de zomer die ik nooit helemaal zelf ga kunnen consumeren. Die overcapaciteit voor ca 6 cent per kWh het net op duwen is prima. Het is niet handig als er ooit kosten mee gemoeid zijn.
Ik ben benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn?
I love it when a plan comes together!
Jawel, want die energiebelasting, ODE en BTW keren ze nu aan JOU uitVerwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:53:
Die stroom gaat naar een andere gebruiker en die betaalt zijn stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW
De overheid en de energieleverancier lopen nu niets mis.
Nee, jij betaald dat niet. Je krijgt het inderdaad ook niet. Zonder salderen wordt er maar één keer belasting betaald over de door jouw opgewekte kWh. Nu met salderen wordt er juist geen belasting geheven op de door jouw opgewekte kWh. Immers, wat er bij je buurman geheven wordt krijg jij één op één uitbetaald. Daarvan gaat dus geen cent de kas in.Maar zonder salderen moet ik over dezelfde stroom, die een ander ook al betaalt ook energiebelasting, ODE en BTW betalen
Dat het bedrag klein is kan ik niet ontkennen. Maar dat is nu eenmaal de kale prijs van energie. Hiermee moet de energieleverancier het ook doen. Al het andere is belasting en zoals ik al aangaf, belasting betaal je altijd en krijg je nooit.en krijg dan een heeeeel kleine vergoeding [...]
Jij betaald helemaal geen 15 cent over teller 7 ('terugleveren totaal'). Je betaald 15 cent over teller 2 ('leveren totaal'). Dat jij op een ander moment weer aan het net levert en dus teller 7 ('terugleveren totaal') laat oplopen maakt niet uit. Op het moment dat teller 2 ('leveren totaal') oploopt maak jij gebruik van het net en dien je hier belasting voor te betalen.[...] en ik betaal 15 cent over wat op teller 7 staat.
Dus onjuist, het is juist de administratieve verrekening met teller 2 ('leveren totaal') die je het voordeel geeft.Salderen en afschaffen van salderen heeft alleen te maken met wat ik lever, met mijn teller 7
s020506 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:12:
[...] Als salderen wordt afgeschaft, moeten jij en je buurman belasting betalen als je stroom afneemt, en krijg jij een lagere vergoeding voor de stroom die je levert.
Nee, jij gebruikt veel meer. Jij gebruikt naast je PV nog eens 2000kWh van het net.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:03:
Ik gebruik 2000 kWh en ik lever 800 kWh
Waar waarom zou jij maar voor 1200kWh belasting moeten betalen? Immer snoep je wel 2000kWh uit het net. Over alles wat je uit het net haalt moet je zonder salderen gewoon belasting over betalen. Dat je het later terug levert maakt nog niet dat je het niet hebt gebruikt.1200 kWh betaal ik
Dat is dus de boer die gewoon de volle prijs (incl belasting) moet betalen voor zijn sla ondanks dat hij op een ander moment sla aan de winkel verkoopt (zonder belasting daarvoor te krijgen).
Die betaald inderdaad voor 800kWh aan energie. Maar de belasting daarop wordt dus nu aan jou uitgekeerd.en 800 kWh betaalt degene die die stroom gebruikt
Hoezo volle 2000kWh? In dit verhaal is er 2800kWh via het net verbruikt. In totaal zelfs nog meer want je eigen verbruik uit PV blijft buiten beschouwing. Niet alleen over de energie van de grote energieleverancier moet belasting betaald worden maar over alle energie die via het net gaat (en dus niet opgewekt is voor eigen consumptie).Over de volle 2000 kWh wordt de stroomprijs, de energiebelasting, de ODE en de BTW betaalt.
De staat loopt nu dus de belasting mis over de door jouw opgewekte energie. Dus ja, of je het eerlijk vind dat de staat belasting heft over energie die jij opwekt is een ander verhaal. Maar ze krijgen dus in ieder geval geen dubbele belasting binnen op energie.Zo is het nu en niemand loopt een cent aan inkomsten mis.
Nano brouwerijen zouden ook erg blij zijn als zij geen belasting zouden hoeven te betalen op hun bier
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 22-10-2021 11:26 ]
Ja, dus over elke kWh wordt 1 keer belasting betaald. En dat wordt zonder salderen niet anders. Als je dan 1 kWh zelf verbruikt betaal je niets, pak je 1 kWh van het net betaal je daarvoor, en lever je 1 kWh terug krijg je daarvoor een vergoeding. De belasting wordt daarbij alleen over je verbruik bepaald.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:03:
[...]
1200 kWh betaal ik en 800 kWh betaalt degene die die stroom gebruikt
Zo is het nu
Over de volle 2000 kWh wordt de stroomprijs, de energiebelasting, de ODE en de BTW betaalt.
Zo is het nu en niemand loopt een cent aan inkomsten mis.
Het enige verschil is dat er nu over een heel jaar wordt gekeken wat je verbruik/opbrengst is en er straks continue wordt gekeken of je teruglevert of juist verbruikt.
Je kunt het dus jammer vinden dat je minder krijgt voor je kWh dan hij kost om van het net te halen. Maar eerlijker is het wel. Want het is leuk dat jij op piektijd energie kunt leveren, maar dan zit niemand er op te wachten. Maar als jij dan 's avonds plotseling energie nodig hebt, moeten er centrales op worden gestart om die energie voor jou te maken.
[removed]
- grondstoffen en arbeid worden duurder
- directe eigen verbruik (voor de meter) vergroot je hiermee.
- terugleververgoeding is nu bijna 32 cent (dal 21 cent), hierdoor gaat de terugverdientijd rap omlaag, ook bij panelen op het noorden.
- misschien gaat over een aantal jaren de terugleververgoeding omlaag, doordat je teveel teruglever speel je (misschien) gelijk doordat je dure stroom in de winter terug moet kopen.
Heb je het geld liggen, investeer in zonnepanelen, komt altijd naar je toe!
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Verwijderd
Nee, ik gebruik maar 2000 kWh en geen kWh meer.Septillion schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:24:
[...]
Nee, jij gebruikt veel meer. Jij gebruikt naast je PV nog eens 2000kWh van het net.
[...]
Waar waarom zou jij maar voor 1200kWh belasting moeten betalen? Immer snoep je wel 2000kWh uit het net. Over alles wat je uit het net haalt moet je zonder salderen gewoon belasting over betalen. Dat je het later terug levert maakt nog niet dat je het niet hebt gebruikt.
Dat is dus de boer die gewoon de volle prijs (incl belasting) moet betalen voor zijn sla ondanks dat hij op een ander moment sla aan de winkel verkoopt (zonder belasting daarvoor te krijgen).
[...]
Die betaald inderdaad voor 800kWh aan energie. Maar de belasting daarop wordt dus nu aan jou uitgekeerd.
[...]
Hoezo volle 2000kWh? In dit verhaal is er 2800kWh via het net verbruikt. In totaal zelfs nog meer want je eigen verbruik uit PV blijft buiten beschouwing. Niet alleen over de energie van de grote energieleverancier moet belasting betaald worden maar over alle energie die via het net gaat (en dus niet opgewekt is voor eigen consumptie).
[...]
De staat loopt nu dus de belasting mis over de door jouw opgewekte energie. Dus ja, of je het eerlijk vind dat de staat belasting heft over energie die jij opwekt is een ander verhaal. Maar ze krijgen dus in ieder geval geen dubbele belasting binnen op energie.
Nano brouwerijen zouden ook erg blij zijn als zij geen belasting zouden hoeven te betalen op hun bier
Daarnaast wek ik 800 kWh op en die betaalt de gebruiker daarvan.
De volle 2000 kWh worden betaalt.
Meer tellers heb ik niet en als iuk die zou hebben dan staat die op 0
Je mist het hele punt. Als jouw stroom naar de buurman gaat, betaalt die buurman nu belasting aan jou. En ik snap dat jij dat heel leuk vind, maar het is een heel uitzonderlijke situatie. Normaal is het nl, dat je belasting naar de staat gaat.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:16:
[...]
Als er nu al over elke kWh al alles wordt betaald, de stroomprijs, de energiebelasting, de ODE en de BTW, dan moet je niets veranderen.
Ga je meer vragen, dan is dat diefstal.
Ik gebruik 2000 kWh en lever 800 kWh
Voor 1200 betaal ik en voor de andere 800 kWh betaalt iemand anders.
Doe je dat per dag of per week of per maand, daar verandert niets aan.
Na een jaar staat de teller ook op 2000 en de andere teller staat op 800
[removed]
Verwijderd
Ja, ze keren dat aan mij uit omdat iemand anders die ook al betaalt.Septillion schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:11:
[...]
Jawel, want die energiebelasting, ODE en BTW keren ze nu aan JOU uitDus de staatskas loopt het mis.
[...]
Andere gebruikers betalen hun stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW over wat ik opwek 800 kWh
Dubbel heffen is diefstal.
Verwijderd
Als er een teller zou zijn die weergeeft wat ik opwek en tegelijkertijd gebruik, dan zou die op 0 staan.
We hebben dus alleen een teller die 2000 kWh weergeeft en een teller die 800 kWh weergeeft.
Voor die 800 kWh betaalt iemand anders en daarom hoef ik dat niet te doen.
Nogmaals, waar is die dubbele heffing. Schrijf je getallen nu eens duidelijk op en laat zien waar die dubbele belasting zit. Je bent nl. nogal met getallen aan het goochelen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:22:
[...]
Ja, ze keren dat aan mij uit omdat iemand anders die ook al betaalt.
Andere gebruikers betalen hun stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW over wat ik opwek 800 kWh
Uiteindelijk is het heel simpel. Wat je opwekt en zelf gebruikt ziet niemand iets van. Over wat je van het net haalt moet je belasting betalen en voor wat je teruglevert krijg je een vergoeding. Momenteel wordt die vergoeding door de regering opgehoogd naar wat je ervoor betaald. Het enige wat belast wordt is verbruik.
Zoals al eerder gezegd, als jij een moestuin hebt en daar b.v. een krop sla zelf van opeet kost het je niets. Verkoop je die krop sla aan iemand anders moet je daar belasting over betalen. Koop je daarna van iemand anders een krop sla mag jij belasting betalen. Precies dezelfde situatie. Wat jij nu dus wilt is dat als iemand jouw krop sla koopt de belasting daarvan niet naar de staat gaat maar naar jou.
[removed]
Verwijderd
Misschien heb jij een ferrarismeter die kan terugdraaien?Septillion schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:24:
Hoezo volle 2000kWh? In dit verhaal is er 2800kWh via het net verbruikt. In totaal zelfs nog meer want je eigen verbruik uit PV blijft buiten beschouwing. Niet alleen over de energie van de grote energieleverancier moet belasting betaald worden maar over alle energie die via het net gaat (en dus niet opgewekt is voor eigen consumptie).
Van 2800 kWh naar 2000 kWh?
Een slimme meter en een digitale meter draaien niet terug.
De teller heeft dus nooit op 2800 kWh gestaan en ik heb nooit meer van het net genomen dan 2000 kWh
Nee, op geen enkele teller staat 2800 kWh en er heeft nooit 2800 kWh op gestaan,
Ik heb een teller die staat op 2000 kWh en een teller die op 800 kWh staat.
De teller met 2000 kWh geeft weer wat ik van het net krijg en dat is dus niet 2800 kWh
De andere teller geeft weer wat ik aan het net geleverd heb en die staat op 800 kWh
Die 800 kWh gebruikt iemand anders of gebruiken tig anderen en die krijgt/krijgen dat niet gratis, maar ze betalen hun stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW
Omdat zij dat al betalen, hoef ik dat natuurlijk niet ook te betalen.
Dus 2000 kWh min 800 kWh en ik betaal 1200 kWh en anderen betalen 800 kWh
Zo is het nu en meer vragen is dus diefstal.
Jij verbruikt 2000 en je buurman koopt 800 kWh van jou. Totaal dus 2800 kWh dat verbruikt wordt.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:34:
[...]
Misschien heb jij een ferrarismeter die kan terugdraaien?
Van 2800 kWh naar 2000 kWh?
Een slimme meter en een digitale meter draaien niet terug.
De teller heeft dus nooit op 2800 kWh gestaan en ik heb nooit meer van het net genomen dan 2000 kWh
Nee, op geen enkele teller staat 2800 kWh en er heeft nooit 2800 kWh op gestaan,
Ik heb een teller die staat op 2000 kWh en een teller die op 800 kWh staat.
De teller met 2000 kWh geeft weer wat ik van het net krijg en dat is dus niet 2800 kWh
De andere teller geeft weer wat ik aan het net geleverd heb en die staat op 800 kWh
Die 800 kWh gebruikt iemand anders of gebruiken tig anderen en die krijgt/krijgen dat niet gratis, maar ze betalen hun stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW
Omdat zij dat al betalen, hoef ik dat natuurlijk niet ook te betalen.
Dus 2000 kWh min 800 kWh en ik betaal 1200 kWh en anderen betalen 800 kWh
Zo is het nu en meer vragen is dus diefstal.
Maar geef eens antwoord op mijn krop sla verhaal. Jij vindt het schijnbaar normaal dat iemand die iets van jou koopt aan jou belasting moet betalen. Dan mis je toch echt het idee van belasting.
Dus we kunnen de vraag beter veranderen in: Waarom vind jij dat jij de belasting hoort te krijgen van iets dat je verkoopt?
[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 22-10-2021 12:39 ]
[removed]
Verwijderd
Nee, dat klopt niet.redwing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:36:
[...]
Jij verbruikt 2000 en je buurman koopt 800 kWh van jou. Totaal dus 2800 kWh dat verbruikt wordt.
Maar geef eens antwoord op mijn krop sla verhaal. Jij vindt het schijnbaar normaal dat iemand die iets van jou koopt aan jou belasting moet betalen. Dan mis je toch echt het idee van belasting.
Dus we kunnen de vraag beter veranderen in: Waarom vind jij dat jij de belasting hoort te krijgen van iets dat je verkoopt?
Ik neem geen 2800 kWh van het net.
Op geen enkel moment, want dan zou mijn meter op 2800 staan.
Mijn teller staat op 2000 kWh Het is geen ferrarismeter die terug kan draaien.
Ik neem 2000 kWh van het net en ik lever 800 kWh
2000 min 800 is 1200
Ik neem maar 1200 van het net en ik betaal nu 1200 daarvoor.
Wie dat wil mag dat knippen per uur, per week, per maand dan kan dat, maar na een jaar kom je op 2000 die ik van het net haal en 800 die ik het net lever.
Waarom zou ik meer betalen dan de 1200 die ik van het net haal?
De 800 die het net gaan, zijn niet gratis daarvoor wordt door de gebruiker(s) al betaalt.
Verwijderd
Nee, de buurman, of iemand in Zwolle of de universiteit of 10 huishoudens in Groningen die gedeeltes van de 800 kWh of de hele 800 kWh gebruiken betalen natuurlijk aan de staat en de stroomprijs aan hun leverancier..redwing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:19:
[...]
Je mist het hele punt. Als jouw stroom naar de buurman gaat, betaalt die buurman nu belasting aan jou. En ik snap dat jij dat heel leuk vind, maar het is een heel uitzonderlijke situatie. Normaal is het nl, dat je belasting naar de staat gaat.
Ik krijg nu geen cent voor die 800 kWh
Ik trek het alleen af van wat ik van het net haal.
Ik haal 2000 van het net en ik lever 800.
In totaal haal ik 1200 van het net.
Ik betaal die 1200 en die 800 wordt betaalt door de andere gebruiker(s)
En hier ga je dus de mist in. Jij verbruikt 2000 kWh. Daarnaast wek je 800 op. Dat zijn 2 losstaande dingen. Je verbruik is dus 2000kWh en niet 800kWh.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:48:
[...]
Nee, dat klopt niet.
Ik neem geen 2800 kWh van het net.
Op geen enkel moment, want dan zou mijn meter op 2800 staan.
Mijn teller staat op 2000 kWh Het is geen ferrarismeter die terug kan draaien.
Ik neem 2000 kWh van het net en ik lever 800 kWh
2000 min 800 is 1200
Nee, jij neemt 2000 kWh van het net en levert er op een ander moment 800 terug.Ik neem maar 1200 van het net en ik betaal nu 1200 daarvoor.
Alleen niet tegelijkertijd. Jij levert over het algemeen op een moment dat er veel stroom beschikbaar is (en de stroom dus goedkoop is), terwijl je levert als er veel vraag is (en de stroom dus duur is)Wie dat wil mag dat knippen per uur, per week, per maand dan kan dat, maar na een jaar kom je op 2000 die ik van het net haal en 800 die ik het net lever.
Omdat je 2000kWh van het net haalt en verbruikt.Waarom zou ik meer betalen dan de 1200 die ik van het net haal?
De 800 die het net gaan, zijn niet gratis daarvoor wordt door de gebruiker(s) al betaalt.
Maar terug naar ons kropje sla. Waarom vind jij dat als jij in de zomer een krop sla verkoopt jij daarvan de belasting zou moeten krijgen omdat je toevallig in de winter een krop sla hebt gekocht?
[removed]
In het VK zijn ze - voornamelijk dankzij beleid van specifiek de Schotse regering - verder met vergroening van het net; en daar gaan de spotprijzen met name s'nachts als het waait nog wel eens negatief. Dit is echter maar een heel klein beetje negatief.daansan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:06:
Vraag: wat is hier nou de algemene trend/consensus over hoe slim het is om veel overcapaciteit te nemen.
Ik heb momenteel 30 panelen liggen en de opbrengst daarvan is (natte vinger werk) afgestemd op het verbruik hier in huis incl warmtepomp, etc..
Nu komt er ook een elektrische auto waarvoor naar schatting een extra 4500 kWh nodig gaat zijn.
Ruimte voor nog eens 20 panelen ofzo heb ik wel. En grotendeels is die investering zelfs nog terug te verdienen voordat de saldering echt gaat aflopen.
Wat verwachten we echter daarna, een vergoeding als kale levering kan nog interessant zijn. Maar is het redelijkerwijs te verwachten dat we nog eens met negatieve prijzen komen te zitten in de zomer en je dus je installatie moet gaan uitzetten?
Als ik in totaal (fictief) 50 panelen op mn dak heb liggen heb ik hoe dan ook een enorme piek in de zomer die ik nooit helemaal zelf ga kunnen consumeren. Die overcapaciteit voor ca 6 cent per kWh het net op duwen is prima. Het is niet handig als er ooit kosten mee gemoeid zijn.
Ik ben benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn?
In het controversieel verklaarde afbouw-salderings voorstel werd ook een minimum teruglever tarief genoemd als percentage van levertarief. Dus negatief voor jouw zat er al niet in.
Langdurig negatieve tarieven verwacht ik niet: Dan wordt het namelijk erg rendabel voor grootverbruikers ... denk aan een waterstoffabriek... om heel flink gas te geven; en wordt de prijs vanzelf weer positief.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Is het niet zo, dat je in het kader van de belastingdienst ondernemer bent (waardoor je de btw van je panelen kunt terugvragen?)redwing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:03:
Maar terug naar ons kropje sla. Waarom vind jij dat als jij in de zomer een krop sla verkoopt jij daarvan de belasting zou moeten krijgen omdat je toevallig in de winter een krop sla hebt gekocht?
welnu, als ondernemer mag je af te dragen btw wegstrepen tegen betaalde btw. Dus dat punt begrijp ik wel. Dat je een ander tarief gaat krijgen voor wat je teruglevert vind ik niet vreemd, immers, daar speelt wel dat het een ander tijdstip is, en dan is de marktprijs mogelijk anders.
Of terug naar de kroppen sla, ik verkoop een krop sla in de zomer, lage prijs, want er is veel aanbod, en moet de btw die ik krijg afdragen. Als ik dan ver volgens in de winter een krop sla koop (tegen waarschijnlijk een hogere prijs), waarom zou ik de btw die ik daarover betaal niet terug kunnen vragen (of weg kunnen strepen tegen wat ik moet afdragen)? Ik ben immers ondernemer
[edit]
Dit verhaal wordt natuurlijk wel ongewikkelder als je de KOR erbij betrekt....
[ Voor 3% gewijzigd door borft op 22-10-2021 13:15 ]
Dat mag alleen als je aan kunt tonen dat je die BTW betaald hebt voor iets dat je gebruikt om je produktie te maken. En ik denk dat het lastig wordt om je volledige energie-verbruik te koppelen aan je PV-systeemborft schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:14:
[...]
Is het niet zo, dat je in het kader van de belastingdienst ondernemer bent (waardoor je de btw van je panelen kunt terugvragen?)
welnu, als ondernemer mag je af te dragen btw wegstrepen tegen betaalde btw. Dus dat punt begrijp ik wel. Dat je een ander tarief gaat krijgen voor wat je teruglevert vind ik niet vreemd, immers, daar speelt wel dat het een ander tijdstip is, en dan is de marktprijs mogelijk anders.
Of terug naar de kroppen sla, ik verkoop een krop sla in de zomer, lage prijs, want er is veel aanbod, en moet de btw die ik krijg afdragen. Als ik dan ver volgens in de winter een krop sla koop (tegen waarschijnlijk een hogere prijs), waarom zou ik de btw die ik daarover betaal niet terug kunnen vragen (of weg kunnen strepen tegen wat ik moet afdragen)? Ik ben immers ondernemer
[edit]
Dit verhaal wordt natuurlijk wel ongewikkelder als je de KOR erbij betrekt....
Ook bij het kropje sla speelt dit mee. Je kunt b.v. de BTW op de gebruikte kunstmest wel wegstrepen, maar de BTW op een andere krop sla wordt wat lastiger
Wat jij benoemt is trouwens wel precies de reden waarom je de BTW van je PV-systeem zelf terug kunt krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 22-10-2021 13:21 ]
[removed]
Dan is dat waar jij fout gaat, dat gebruik je namelijk wel! Je meter geeft namelijk alleen aan wat je uit het net gebruikt, niet wat je in totaal gebruikt. Als teller 7 oploopt zal teller 2 dat niet doen ondanks dat je apparaten aan hebt staan. Zet je PV maar eens een dagje uit, dan zal je zien dan je een stuk meer oploopt op teller 2 (en teller 7 stil blijft staan).Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:19:
[...]
Nee, ik gebruik maar 2000 kWh en geen kWh meer.
Dus
Dat is dus je denkfout, dat is niet zo. Je apparaten in huis werken niet op lucht. De kans dat je PV toevallig exact net zo veel opwekt als dat jij gebruikt is kleiner dan de staatsloterij winnen. Je PV is dus of te veel (teller 7 gaat lopen) of te weinig (teller 2 gaat lopen) voor je eigen gebruik.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:25:
Als er een teller zou zijn die weergeeft wat ik opwek en tegelijkertijd gebruik, dan zou die op 0 staan.
Die 800kWh op je meter zit dus helemaal niet in die 2000kWh.
Je wekt dus 800kWh extra op, na aftrek van wat jij er al van gebruikt hebt.Daarnaast wek ik 800 kWh op en die betaalt de gebruiker daarvan.
Dat is dus je andere fout, in totaal gaat het dus op 2800kWh. De 2000kWh die jij uit het net hebt gehaald en de 800kWh die de buurman uit het net heeft gehaald (en die jij toevallig geleverd hebt). Zonder subsidie zou er dus over 2800kWh belasting betaald moeten worden omdat het over het net is gegaan. Ook over de 800kWh die jij hebt bijgedragen.De volle 2000 kWh worden betaalt.
Appels
Kijk naar appels, jij hebt een appelboom. Ik heb geen idee hoeveel appels jij daarvan zelf opeet (maar opeten doe je). Nu heb je 800 appels over, die verkoop je (via een tussenhandelaar = energieleverancier) aan je buurman. Maar op een ander moment heb jij meer zin in appels dan dat je appelboom levert. Dus ga jij naar de winkel en koop jij 2000 appels.
In totaal zijn er dus 2800 verhandelt, niet 2000 appels. En er zijn meer dan die 2800 appels gegeten (door jou en je buurman) want, ik heb geen idee hoeveel appels je voor eigen consumptie hebt geplukt.
Wat er nu (met salderen) gebeurd is dat jij btw = belasting aan de staat moet betalen over die 2000 die je in de winkel hebt gekocht, naast de marktwaarde van de appels aan de winkel. De appels die jij aan de buurman verkoopt vraag jij ook de winkelprijs voor, dus marktwaarde + btw. Maar die btw steek jij in eigen zak. Dit vinden we goed, want we willen de eigen productie van appels bevorderen.
Maar vanuit een zakelijk aspect is het raar dat jij geen btw aan de staat over je appels betaalt terwijl de winkel dat wel moet doen. Zeker omdat jij wel hetzelfde vraagt voor je appels als de winkel incl btw. Daarnaast is de btw op deze appels extra hoog omdat de overheid eigenlijk de algemene consumptie van appels wil verminderen.
Zonder salderen zou het betekenen dat je best je appels mag verkopen maar je mag geen btw vragen. Dus de buurman wil je appels alleen kopen voor de marktwaarde. Maar het blijft een aankoop, dus je buurman betaald vervolgens de btw voor de appels die hij van jou koopt aan de staat.
Van de netbeheerder heb je die inderdaad niet. Maar het staat je vrij een meter tussen je PV of tussen al je gebruikers te hangen. Sommige omvormers hebben deze dus al ingebakken (maar zijn niet altijd nauwkeurig).Meer tellers heb ik niet en als iuk die zou hebben dan staat die op 0
Maar dan is de som nul... 1 keer belasting krijgen (van de buurman) - 1 keer belasting uitbetalen (aan jou) = 0 keer belasting krijgen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:22:
[...]
Ja, ze keren dat aan mij uit omdat iemand anders die ook al betaalt.
Zonder salderen is dat dus 1 keer belasting krijgen (van de buurman) - 0 keer uitbetalen (aan jou) = 1 keer belasting krijgen.
En nogmaals, jij mag geen belasting heffen, belasting is iets voor de staat.
Dubbel zou inderdaad diefstal zijn, maar dat gebeurd dus niet.
Om die reden kom je als zelfstandig software ontwikkelaar ook niet mee weg om de btw op je bed terug te vragen. Je bed gebruik je niet (puur) zakelijk (ondanks dat je wel rust nodig hebt om te werken
Denk sterker nog, als jij 20% van wat je van het land zou halen als boer, die je dus zakelijk hebt verbouwd (= zakelijk inkopen van zaden, mest, afschrijving van de traktor etc), direct zelf zou opeten, je de belastingdienst ook wel echt de broek krijgt.
Je verhaal over marktwerking heeft over het verhaal van salderen maar amper invloed. De kale prijs van leveren en terugleveren zijn bij genoeg leveranciers nog nagenoeg gelijk. Dus is het een keuze als je voor wat anders gaat. Maar het klopt wel dat het door salderen nu verplicht gelijk is.
Verwijderd
Om het wat simpeler te maken heb ik net een mooi voorbeeld gegeven.
Ik kan niet ingaan op iedereen die weer wat anders oppert.
Jij kunt je mening geven over wat ik net schreef als voorbeeld.
Als je het niet kunt weerspreken is dat goed, maar begin dan niet over wat anders.
Netto gebruik is 2000 min 800 is 1200
De 800 gaat naar een andere gebruiker of gebruikers en die betalen die 800
De overheid is de belangrijkste speler en in totaal krijgt de overheid ongeveer 15 cent per kWh inclusief energiebelasting, OBE en BTW.
Ik betaal 1200 keer 0,15 cent is € 180
De andere gebruikers betalen voor de 800 kWh die ik lever € 120
In totaal krijgt de overheid zoals het nu is € 300 aan energiebelasting, OBE en BTW over 2000 kWh
Iemand die geen zonnepanelen heeft en 2000 kWh gebruikt, betaalt € 300
Van iemand zonder zonnepanelen krijgt de overheid precies hetzelfde als van mij en van degenen die de door mij opgewekte stoom krijgen... ook € 300
Je komt mmet hele lappen tekst, maar het is maar een klein voorbeeltje.
Verwijderd
Lees mijn vorig bericht met een duidelijk voorbeeld en ga alsjeblieft daarop in, dan maken we het niet moeilijker dan het is.
@septillion
Als mijn teller 7 oploopt, kan het zijn dat ik helemaal niets aan heb staan.
Maar het is niet zo moeilijk, reageer eens op mijn simpel voorbeeld zonder appels en peren en ondernemerschap, enz.
Gewoon het voorbeeld
Verwijderd
De ene seconde lever ik stroom en de andere seconde krijg ik stroom.redwing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:03:
[...]
En hier ga je dus de mist in. Jij verbruikt 2000 kWh. Daarnaast wek je 800 op. Dat zijn 2 losstaande dingen. Je verbruik is dus 2000kWh en niet 800kWh.
[...]
Nee, jij neemt 2000 kWh van het net en levert er op een ander moment 800 terug.
[...]
Alleen niet tegelijkertijd. Jij levert over het algemeen op een moment dat er veel stroom beschikbaar is (en de stroom dus goedkoop is), terwijl je levert als er veel vraag is (en de stroom dus duur is)
[...]
Omdat je 2000kWh van het net haalt en verbruikt.
Of ik lever even 10 kWh en dan neem ik 20 kWh, dan 1 leveren en 10 afnemen en dan 300 leveren en 20 afnemen enz, enz, enz.
Na een jaar wordt dan de balans opgemaakt en dan blijkt dat ik 800 kWh geleverd heb en 2000 heb gebruikt. De 800 wordt door anderen betaalt die die stroom hebben gebruikt en ik betaal de 1200 die ik heb gebruikt.
Ik neem dus niet 2000 kWh af en ga dan leveren of andersom,
Ja ik gebruik 2000 kWh, maar de 800 kWh gaan niet gratis het net op.
Voor die 800 kWh krijgen energieleveranciers hun deel en het grootste deel gaat naar de overheid.
Van de 21 cent, gaat maar 6 cent naar de energieleveranciers en 15 cent naar de overheid.
Als de stroom goedkoop zou zijn op het moment dat ik lever, gaat die stroom gewoon voor de volle 21 cent naar andere gebruikers en die betalen 21 cent.
Dan maken energieleveranciers extra winst op mijn stroom.
Iemand zonder zonnepanelen die 2000 kWh gebruikt betaalt 2000 keer 15 cent is € 300
Ik gebruik 1200 kWh en anderen gebruiken 800 kWh samen ook € 300
Je mist wederom dat er in totaal 2800kWh verbruikt is in je voorbeeld. 2000kWh door jou en 800kWh door de andere gebruikers. De overheid zou dus 2800*.15=€ 420 moeten krijgen, maar krijgt door het salderen maar € 300Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:35:
@septillion
Om het wat simpeler te maken heb ik net een mooi voorbeeld gegeven.
Ik kan niet ingaan op iedereen die weer wat anders oppert.
Jij kunt je mening geven over wat ik net schreef als voorbeeld.
Als je het niet kunt weerspreken is dat goed, maar begin dan niet over wat anders.
Netto gebruik is 2000 min 800 is 1200
De 800 gaat naar een andere gebruiker of gebruikers en die betalen die 800
De overheid is de belangrijkste speler en in totaal krijgt de overheid ongeveer 15 cent per kWh inclusief energiebelasting, OBE en BTW.
Ik betaal 1200 keer 0,15 cent is € 180
De andere gebruikers betalen voor de 800 kWh die ik lever € 120
In totaal krijgt de overheid zoals het nu is € 300 aan energiebelasting, OBE en BTW over 2000 kWh
Dus voor de duidelijkheid hoe je tellers werken; als je meer verbruikt dan je zonnepanelen opleveren gaat je teller van 2000 draaien om aan te geven hoeveel stroom van het net pakt. Als je meer opwekt dan verbruikt gaat de teller met de 800 lopen om aan te geven hoeveel je levert aan het net. Wat jij dus van het net krijgt aan stroom is die 2000kWh en dat is dus ook je verbuik gezien vanuit het net.
Daarnaast wek je echter nog 800kWh op die door iemand anders verbruikt wordt. Ook die 800kWh moet je dus zien als verbruik, alleen dan voor de andere gebruikers.
Waarbij je dus die 800kWh mist in het verbruik. Oftewel met salderen krijgt de overheid maar 2000*0.15=€ 300 en zonder salderen zou dat zijn : 2800*0.15€ 420Iemand die geen zonnepanelen heeft en 2000 kWh gebruikt, betaalt € 300
Van iemand zonder zonnepanelen krijgt de overheid precies hetzelfde als van mij en van degenen die de door mij opgewekte stoom krijgen... ook € 300
Je komt mmet hele lappen tekst, maar het is maar een klein voorbeeltje.
Die € 120 krijg jij nu als subsidie door het salderen waardoor je maar 1200*0.15=€ 180 hoeft te betalen.
[removed]
Verwijderd
Nee, hoe kom jij op 2800 kWh?redwing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:01:
[...]
Je mist wederom dat er in totaal 2800kWh verbruikt is in je voorbeeld. 2000kWh door jou en 800kWh door de andere gebruikers. De overheid zou dus 2800*.15=€ 420 moeten krijgen, maar krijgt door het salderen maar € 300
Dus voor de duidelijkheid hoe je tellers werken; als je meer verbruikt dan je zonnepanelen opleveren gaat je teller van 2000 draaien om aan te geven hoeveel stroom van het net pakt. Als je meer opwekt dan verbruikt gaat de teller met de 800 lopen om aan te geven hoeveel je levert aan het net. Wat jij dus van het net krijgt aan stroom is die 2000kWh en dat is dus ook je verbuik gezien vanuit het net.
Daarnaast wek je echter nog 800kWh op die door iemand anders verbruikt wordt. Ook die 800kWh moet je dus zien als verbruik, alleen dan voor de andere gebruikers.
[...]
Waarbij je dus die 800kWh mist in het verbruik. Oftewel met salderen krijgt de overheid maar 2000*0.15=€ 300 en zonder salderen zou dat zijn : 2800*0.15€ 420
Die € 120 krijg jij nu als subsidie door het salderen waardoor je maar 1200*0.15=€ 180 hoeft te betalen.
Mijn teller staat op 2000 en heeft nooit op 2800 gestaan.
2000 is het hoogste waar hij ooit op heeft gestaan.
Teller 2 ( mijn afname ) geeft 2000 aan en die stijgt alleen.
Teller 7 ( wat ik lever ) geeft 800 aan.
Wat ik lever 800 kWh gaat naar andere gebruikers en die betalen dat.
Ik betaal 2000 kWh min wat anderen betalen, dus 1200 kWh.
Als je mij 2800 wilt laten betalen, betaal ik 800 kWh die anderen ook al betalen.
Je wilt mij laten betalen wat ik gebruik PLUS wat ik opwek 2000 plus 800 = 2800
Nee, nogmaals, jij gebruikt 2000kWh uit het net. Je totale gebruik zal dus minimaal 2000Wh zijn maar daar ik me niet voor kan stellen dat jij nooit energie gebruikt als je PV levert zal dit dus meer dan 2000kWh zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:35:
Netto rekenen nu == salderen. Maar is dus vanuit een belasting perspectief niet juist. Jij gebruikt nog steeds 2000kWh uit het net waar jij de staat belasting voer verschuldigd bent.Netto gebruik is 2000 min 800 is 1200
CorrectDe 800 gaat naar een andere gebruiker of gebruikers en die betalen die 800
Dat is nu eenmaal belasting.De overheid is de belangrijkste speler en in totaal krijgt de overheid ongeveer 15 cent per kWh inclusief energiebelasting, OBE en BTW.
Maar waarom zou jij maar over 1200kWh belasting moeten betalen als jij voor 2000kWh uit het net energie koopt? Gaat bij de appels ook niet op.Ik betaal 1200 keer 0,15 cent is € 180
Het feit dat het nu zo is komt door de subsidie van het salderen.
Omdat jij dus veel meer dan 2000kWh gebruikt!Iemand die geen zonnepanelen heeft en 2000 kWh gebruikt, betaalt € 300
Terug naar de appels, het maakt de staat toch niet uit dat zowel jij als je buurman 2000 appels kopen in de supermark, maar dat jij een appelboom hebt. Waarom zou jij voor een appel in de supermarkt opeens geen belasting moeten betalen als je een appelboom hebt?
Dat je voor de appels van je eigen appelboom niets betaald, prima. Maar voor de appels die jij uit de supermarkt haalt betaal je gewoon marktprijs + btw. Logisch toch?
Daarnaast verkoop jij als je appels over hebt je appels. Hiervoor mag jij geen btw vragen, immers ben jij niet de staat. Ook logisch toch?
Tuurlijk kan dat, maar je kunt ook een hele bitcoin farm aan hebben staan. Zolang je PV meer opwekt dan dat jij gebruikt zal teller 7 oplopen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:42:
Als mijn teller 7 oploopt, kan het zijn dat ik helemaal niets aan heb staan.
Omdat jij dus te kort door de bocht gaatJe komt mmet hele lappen tekst, maar het is maar een klein voorbeeltje.
Je vergeet de teller van de buurman, daar is teller 2 op 800 kWh komen staan. In totaal is er dus 2000kWh + 800kWh = 2800kWh verhandelt op de markt. Over alles wat verhandelt is dient belasting betaald te worden.
Jij betaald belasting over jouw 2000kWh, je buurman over zijn 800kWh.
En hoeveel is 2000+800 (jouw afname + wat de gebruikers afnemen). Totaal verbruik voor het geheel is dus 2800kWh.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:11:
[...]
Nee, hoe kom jij op 2800 kWh?
Mijn teller staat op 2000 en heeft nooit op 2800 gestaan.
2000 is het hoogste waar hij ooit op heeft gestaan.
Teller 2 ( mijn afname ) geeft 2000 aan en die stijgt alleen.
Teller 7 ( wat ik lever ) geeft 800 aan.
Nee, jij betaalt 2000 en de gebruikers betalen 800. En door het salderen krijg je als subsidie nu nog die 800 terug. En die subsidie willen ze nu weghalen zoals gebruikelijk met subsidies op het moment dat ze hun doel hebben bereikt.Wat ik lever 800 kWh gaat naar andere gebruikers en die betalen dat.
Ik betaal 2000 kWh min wat anderen betalen, dus 1200 kWh.
Als je mij 2800 wilt laten betalen, betaal ik 800 kWh die anderen ook al betalen.
Je wilt mij laten betalen wat ik gebruik PLUS wat ik opwek 2000 plus 800 = 2800
[removed]
Verwijderd
Dat ik de 800 kWh niet hoef te betalen die al door anderen betaalt wordt is subsidie?redwing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:22:
[...]
En hoeveel is 2000+800 (jouw afname + wat de gebruikers afnemen). Totaal verbruik voor het geheel is dus 2800kWh.
[...]
Nee, jij betaalt 2000 en de gebruikers betalen 800. En door het salderen krijg je als subsidie nu nog die 800 terug. En die subsidie willen ze nu weghalen zoals gebruikelijk met subsidies op het moment dat ze hun doel hebben bereikt.
Nee, de 800kWh die jij in mindering mag brengen is de subsidie.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:49:
[...]
Dat ik de 800 kWh niet hoef te betalen die al door anderen betaalt wordt is subsidie?
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Dat je het op een ander moment terug levert voor een vergoeding (marktprijs) staat volledig los van je gebruik uit het net en de belasting die je moet betalen op gebruik. Wie dat weer gebruikt zal daar weer netjes belasting over betalen.
[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 22-10-2021 16:02 ]
Als je 2000kWh verbruikt en maar voor 1200kWh hoeft te betalen is dat inderdaad subsidie.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:49:
[...]
Dat ik de 800 kWh niet hoef te betalen die al door anderen betaalt wordt is subsidie?
En na salderen vervalt die subsidie en dan krijg je voor die 800kWh een terugleververgoeding. De anderen die deze stroom afnemen betalen dan de kosten per kWh + belasting, waarvan de belasting naar de regering gaat en de kosten kWh naar de leverancier.
Oftewel dan heb jij een goed dat via een tussenleverancier naar de eindgebruiker gaat. En die tussenleverancier zal daar wat aan verdienen, maar dat is ook erg gebruikelijk bij elk ander goed. Wel is er concurrentie tussen de tussenleveranciers waardoor je een goede prijs kan opzoeken. Ook als je daar nu al naar kijkt zit er tussen de contracten al aardig verschil in
[removed]
Verwijderd
Tjonge jij houdt wel van hele lappen tekst.
Maar het antwoord is kort.
Jij zegt dat ik meer dan 2000 kWh gebruik, maar dat is verzin je
Op mijn teller staat maar 2000 kWh
"Maar waarom zou jij maar over 1200kWh belasting moeten betalen als jij voor 2000kWh uit het net energie koopt? Gaat bij de appels ook niet op."
Jij wilt voor het gemak even vergeten dat ik 800 kWh heb geleverd.
Doen alsof ik niets heb geleverd en dat die 800 kWh een cadeautje van mij is.
Nee ik heb 2000 kWh van het net genomen en er 800 op gezet.
2000 min 800 is 1200
Mijn 800 kWh die ik lever zijn geen cadeautje en die wordt nu al betaalt door anderen inclusief hun stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW
Het is niet gebruikelijk dat je belastingen betaalt over stroom die een ander gebruikt en ook al betaalt.
Verwijderd
Als je 2000kWh verbruikt en 800 kWh wordt betaalt door andere gebruikers dan blijft er maar 1200 kWh over voor mij om te betalen. Mijn 800 kWh gaan niet als cadeautje naar andere gebruikers.redwing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:02:
[...]
Als je 2000kWh verbruikt en maar voor 1200kWh hoeft te betalen is dat inderdaad subsidie.
En na salderen vervalt die subsidie en dan krijg je voor die 800kWh een terugleververgoeding. De anderen die deze stroom afnemen betalen dan de kosten per kWh + belasting, waarvan de belasting naar de regering gaat en de kosten kWh naar de leverancier.
Oftewel dan heb jij een goed dat via een tussenleverancier naar de eindgebruiker gaat. En die tussenleverancier zal daar wat aan verdienen, maar dat is ook erg gebruikelijk bij elk ander goed. Wel is er concurrentie tussen de tussenleveranciers waardoor je een goede prijs kan opzoeken. Ook als je daar nu al naar kijkt zit er tussen de contracten al aardig verschil in
Jij wil mij laten betalen over dezelfde stroom als waarover anderen al alles hebben betaalt.
Laten we voor het gemak even aannemen dat de andere gebruikers niet bestaan. Als jij 2000 kWh verbruikt, dan moet je je over 2000 kWh belasting betalen. Als jij 800 kWh terug levert, dan mag je op dit moment (want salderen) die 800 kWh aftrekken van de verbruik, en hoef je maar over 1200 kWh belasting te betalen.
Wat de energie maatschappij doet met die 800 kWh, dat moeten ze zelf maar uitzoeken. Doorverkopen, affakkelen, mogen ze zelf weten, want jij hebt ze verkocht aan de energiemaatschappij.
Wordt het salderen afgeschaft, dan krijg jij een minder gunstige prijs, niet meer 1 op 1. De energiemaatschappij koopt 800 kWh terug. Jij betaalt dan voor 2000 kWh en krijgt wat geld voor die 800 kWh. En alweer, wat ze dan doen met die 800 kWh, mogen ze zelf weten.
[ Voor 17% gewijzigd door s020506 op 22-10-2021 16:24 ]
Nee, dat verzin ik nietVerwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:06:
Jij zegt dat ik meer dan 2000 kWh gebruik, maar dat is verzin je
Op mijn teller staat maar 2000 kWh
Nee, dat doe ik niet. Daar krijg jij de marktprijs voor. Je krijgt daar geen belasting voor uitbetaald.Jij wilt voor het gemak even vergeten dat ik 800 kWh heb geleverd.
Doen alsof ik niets heb geleverd en dat die 800 kWh een cadeautje van mij is.
Waar je dus de marktprijs + belasting voor moet betalen want afgenomen = afgenomen = belasting betalen.Nee ik heb 2000 kWh van het net genomen
Waar je netjes de marktwaarde voor krijgt maar geen belasting. Jij bent niet de staat.en er 800 op gezet.
Die de ander netjes betaalt.Het is niet gebruikelijk dat je belastingen betaalt over stroom die een ander gebruikt en ook al betaalt.
Waarom zou verkoop en inkoop van energie, dat op een ander moment plaats vindt, tegen elkaar weg mogen strepen? Geen andere markt waar dat zo werkt.
Niet aan andere gebruikers, maar net als in elke andere markt ben je daarover wel belasting plichtigVerwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:11:
[...]Mijn 800 kWh gaan niet als cadeautje naar andere gebruikers.
Verwijderd
Ja, ik gebruik 2000 kWh en anderen gebruiken 800 kWh dat is samen 2800 kWhredwing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:22:
[...]
En hoeveel is 2000+800 (jouw afname + wat de gebruikers afnemen). Totaal verbruik voor het geheel is dus 2800kWh.
[...]
Nee, jij betaalt 2000 en de gebruikers betalen 800. En door het salderen krijg je als subsidie nu nog die 800 terug. En die subsidie willen ze nu weghalen zoals gebruikelijk met subsidies op het moment dat ze hun doel hebben bereikt.
Maar dan doe je alsof ik niets aan het net heb geleverd.
Maar ik heb wel aan het net geleverd.
Ik heb 800 aan het net geleverd en dat gaat vrijwel onmiddellijk voor de volle prijs naar andere gebruikers.
2800 min mijn opgewekte stoom die jij graag vergeet in je sommetjes is 2000 kWh
Er komt geen 2800 van het net, maar 2000
Van die 2000 kWh betaal ik 1200 en 800 worden nu al volledig door anderen betaald.
Verwijderd
Dat verzin je wel, want de overheid en de energieleveranciers weten helemaal niet wat op mijn PV staat.Septillion schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:20:
[...]
Nee, dat verzin ik nietJe meter van de netbeheerder geeft alleen aan wat je uit het net verbruikt, niet wat jij totaal verbruikt. Dat is de som van wat je meter aangeeft en wat je direct uit PV gebruikt.
Ze weten alleen wat op mijn meter staat en daar staat 2000 kWh
Dus is er 2800kWh verhandeld. Over alles wat verhandelt is moet belasting betaald worden.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:22:
Ja, ik gebruik 2000 kWh en anderen gebruiken 800 kWh dat is samen 2800 kWh
Nee, dat is niet waar. Hier krijg jij gewoon je vergoeding conform marktprijs voor. Maar hier zit geen belasting bij, alleen marktprijs.Maar dan doe je alsof ik niets aan het net heb geleverd.
Die "volle prijs" die jij noemt is dus nagenoeg hetzelfde bedrag als die jij gekregen hebt. Alleen moet die andere gebruiker hier nu bovenop ook nog belasting (aan de staat) voor betalen.Maar ik heb wel aan het net geleverd.
Ik heb 800 aan het net geleverd en dat gaat vrijwel onmiddellijk voor de volle prijs naar andere gebruikers.
Er komt dus wel 2800kWh van het net. 2000kWh is daarvan opgewekt door de energiemaatschappij, 800kWh door jou. Over de volle 2800kWh die over het net is gegaan (dus op de markt is verhandelt) dient belasting betaald te worden.2800 min mijn opgewekte stoom die jij graag vergeet in je sommetjes is 2000 kWh
Er komt geen 2800 van het net, maar 2000
Dat ze het niet weten (en dus niet in rekening brengen noch belasten = jou voordeel) betekend niet dat je het niet gebruikt.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:25:
[...]
Dat verzin je wel, want de overheid en de energieleveranciers weten helemaal niet wat op mijn PV staat.
Ze weten alleen wat op mijn meter staat en daar staat 2000 kWh
Dat jij het oneerlijk vind dat de staat belasting heft op energie die jij hebt opgewekt is een ander verhaal. Dat mag jij natuurlijk vinden. Maar kijkende naar andere markten vindt ik, en velen andere met mij, dat dus niet gek.
Wil jij niet dat de staat belasting heft op energie die jij opwekt dan moet je het niet verkopen maar direct zelf gebruiken. Dan is het eigen consumptie die de meter niet ziet en waarvoor de staat geen belasting heft.
Verwijderd
Om op jouw ellenlange stukken te reageren kost erg veel moeite.
Simpele antwoorden geven is blijkbaar niet jouw sterkste punt.
Als anderen al de volle prijs betalen over wat ik lever 800 kWh
Waarom zou ik dan nog een keer daarover betalen?
Ook in andere markten is het niet gebruikelijk dat je belasting plichtig bent over wat je niet koopt.
Ik koop die 800 kWh niet.
Graag niet weer 2 a4 tjes.
Simpel... waarom zou ik belasting plichtig zijn over de 800 kWh die ik niet koop?
Kort antwoord graag en als je weer komt met een a4 tje, neem ik aan dat je geen antwoord hebt!
Je koopt ze wel, die andere 800kWh heb je namelijk al verkocht. Die zijn er niet meer, die heeft iemand anders gebruikt op het moment dat jij de over had. Je mag ze ook in een batterij stoppen, dan hoef je niet op een ander moment andere kWh's te kopen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:44:
Simpel... waarom zou ik belasting plichtig zijn over de 800 kWh die ik niet koop?
Kort antwoord graag en als je weer komt met een a4 tje, neem ik aan dat je geen antwoord hebt!
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Hij moet zijn heilige overtuiging dan alleen nog met de overheid/fiscus uitvechten,
vermoedelijk wordt dit een heel kort gevecht, maar misschien gaat het ook door tot . . .
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Die volle prijs == wat jij krijgt. Alleen betaald de gebruiker daar ook belasting over.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:44:
Kort antwoord, dat doe je dus nietWaarom zou ik dan nog een keer daarover betalen?
Dat doe je zeker wel. Dat jij later ook weer 800kWh terug verkoopt staat daar los van. Dat is een losstaande transactie.Ik koop die 800 kWh niet.
Kort genoeg?
Je kunt wel iedere keer proberen je verbruik terug te lullen naar 1200kWh, maar als je 2000kWh verbruikt en je buren verbruiken 800kWh blijft er voor jou toch echt 2000kWh over.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:11:
[...]
Als je 2000kWh verbruikt en 800 kWh wordt betaalt door andere gebruikers dan blijft er maar 1200 kWh over voor mij om te betalen. Mijn 800 kWh gaan niet als cadeautje naar andere gebruikers.
Jij wil mij laten betalen over dezelfde stroom als waarover anderen al alles hebben betaalt.
Dus nee, je betaalt niet over stroom waarover anderen al hebben betaald.
En na salderen is het eigenlijk nog simpeler. Dan is je ene teller (2000kWh) wat je van het net hebt verbruikt en betaal je daar dus voor. Daarnaast heb je nog een andere teller die aangeeft wat je aan anderen hebt geleverd (800kWh), en voor die krijg je dan een vergoeding.
En het heel korte antwoord : Je verbruikt 2000kWh, geen 1200kWh!
[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 22-10-2021 17:10 ]
[removed]
Zo kort mogelijk: omdat jij niet snapt hoe de wereld van verbruik en PV in mekaar zit, en de rest wel. Meerdere mensen proberen je uit te leggen hoe het werkt, maar dat wil je niet horen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:44:
@septillion
Om op jouw ellenlange stukken te reageren kost erg veel moeite.
Simpele antwoorden geven is blijkbaar niet jouw sterkste punt.
Waarom zou ik dan nog een keer daarover betalen?
Ook in andere markten is het niet gebruikelijk dat je belasting plichtig bent over wat je niet koopt.
Ik koop die 800 kWh niet.
Graag niet weer 2 a4 tjes.
Korter kan het niet.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Verwijderd
Nog een keer... Simpel... waarom zou ik belasting plichtig zijn over de 800 kWh die ik niet koop?Jeroenneman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:11:
[...]
Zo kort mogelijk: omdat jij niet snapt hoe de wereld van verbruik en PV in mekaar zit, en de rest wel. Meerdere mensen proberen je uit te leggen hoe het werkt, maar dat wil je niet horen.
Korter kan het niet.
Ook in andere markten is dat niet gebruikelijk.
Verwijderd
Ja, ik snap de PV prima, maar wat de PV weergeeft is van geen enkel belang bij salderen.Jeroenneman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:11:
[...]
Zo kort mogelijk: omdat jij niet snapt hoe de wereld van verbruik en PV in mekaar zit, en de rest wel. Meerdere mensen proberen je uit te leggen hoe het werkt, maar dat wil je niet horen.
Korter kan het niet.
Het gaat helemaal alleen om wat op mijn meter staat.
Daar staat 2000 kWh en op de andere teller staat 800
2000 - 800 = 1200
Die 800 koop ik niet
En hier ga je de fout in. Je verbruikt 2000kWh, dus hierover moet je BTW betalen. Iemand anders verbruikt jouw 800kWh en daarvoor krijg je een vergoeding (en moet hij BTW betalen)Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:17:
Ik gebruik 2000 kWh
Maar ik lever ook 800 kWh
2000 - 800 = 1200
Het gaat dus om 2800kWh waarvoor jij over 2000kWh belasting betaald en 800kWh waarvoor iemand anders belasting betaald.
[removed]
Verwijderd
Wat ik opwek gaat naar andere gebruikers, dat is gewoon zos020506 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:18:
@Verwijderd De stroom wordt niet betaalt door andere gebruikers. Andere gebruikers hebben er helemaal niets mee te maken.
Laten we voor het gemak even aannemen dat de andere gebruikers niet bestaan. Als jij 2000 kWh verbruikt, dan moet je je over 2000 kWh belasting betalen. Als jij 800 kWh terug levert, dan mag je op dit moment (want salderen) die 800 kWh aftrekken van de verbruik, en hoef je maar over 1200 kWh belasting te betalen.
Wat de energie maatschappij doet met die 800 kWh, dat moeten ze zelf maar uitzoeken. Doorverkopen, affakkelen, mogen ze zelf weten, want jij hebt ze verkocht aan de energiemaatschappij.
Wordt het salderen afgeschaft, dan krijg jij een minder gunstige prijs, niet meer 1 op 1. De energiemaatschappij koopt 800 kWh terug. Jij betaalt dan voor 2000 kWh en krijgt wat geld voor die 800 kWh. En alweer, wat ze dan doen met die 800 kWh, mogen ze zelf weten.
Die andere gebruikers betalen gewoon de 800 kWh die ik opwek.
Doen alsof er geen andere gebruiker bestaan is fantasie.
Doen alsof ik niets lever aan het net is fantasie.
Ik lever wel degelijk 800 kWh en het gaat wel degelijk vrijwel onmiddellijk naar andere gebruikers
Die 800 kWh koop ik niet, dat doen die andere gebruikers.
Klopt helemaal. Jij verbruikt echter 2000kWh en daar kun je die 800 niet vanaftrekken en net doen of je maar 1200kWh verbruikt.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:28:
[...]
Wat ik opwek gaat naar andere gebruikers, dat is gewoon zo
Die andere gebruikers betalen gewoon de 800 kWh die ik opwek.
Doen alsof er geen andere gebruiker bestaan is fantasie.
Doen alsof ik niets lever aan het net is fantasie.
Ik lever wel degelijk 800 kWh en het gaat wel degelijk vrijwel onmiddellijk naar andere gebruikers
[removed]
Dus jij koopt 2000kWh van het net (marktprijs + btw)Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:17:
Ik gebruik 2000 kWh
En dat verkoop jij netjes voor de marktprijs.Maar ik lever ook 800 kWh
Exact zoals het in andere markten ook werkt. Daar gaan we ook niet na een jaar zaken tegen elkaar weg strepen.
Jawel, die heb je wel gekocht. Dat je ze op een ander moment terug verkoopt (of al eerder hebt terug verkocht) staat daar los van.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:20:
Die 800 koop ik niet
Een boer mag ook niet in de winter gratis sla pakken omdat hij deze in de zomer heeft geleverd en roepen "dat verrekenen we daar wel mee". Nee, die transactie is geweest en afgesloten. Verkoop en inkoop zijn twee op zichzelf staande transacties omdat ze op een ander moment gebeuren.
De energie die jij aan het net hebt geleverd is weg, verkocht. Daar heb jij geld voor gekregen (en de staat belasting over geheven) dus is afgesloten. Als jij later het toch nog nodig hebt moet je die gewoon op dat moment weer kopen incl belasting daar het om particulier gebruik gaat.
Wil je dat niet, had je de energie niet moeten verkopen maar moeten opslaan. Dan had je het later zelf mogen gebruiken zonder dat het via het net gaat. Dan is het niet op de markt geweest en betaal je ook geen belasting.
Verwijderd
Je wilt mij over 800 kWh laten betalen die een ander ook al betaalt.redwing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:21:
[...]
En hier ga je de fout in. Je verbruikt 2000kWh, dus hierover moet je BTW betalen. Iemand anders verbruikt jouw 800kWh en daarvoor krijg je een vergoeding (en moet hij BTW betalen)
Het gaat dus om 2800kWh waarvoor jij over 2000kWh belasting betaald en 800kWh waarvoor iemand anders belasting betaald.
Of doen alsof ik geen 800 kWh heb geleverd,
Leuk.
Ik betaal voor 2800 kWh dan ongeveer net zoveel als iemand zonder zonnepanelen die niets levert. en die ook 2800 kWh gebruikt.
Om het nog duidelijker te maken.... stel ik had geen zonnepanelen, dan zou mijn gebruik 2000 kWh zijn.
Je hebt een edit knop, graag gebruiken
[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 22-10-2021 17:41 ]
Wat ik al zei, dat is dus je denkfout. Je gebruikt naast die 2000kWh die nu op je meter staat ook al direct energie van je PV. Dat je meter niet loopt betekend dus niet dat je het niet gebruikt. Als je dus geen PV zou hebben dan zou die meter meer aangeven. Probeer het eens een weekje zou ik zeggenVerwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:35:
Om het nog duidelijker te maken.... stel ik had geen zonnepanelen, dan zou mijn gebruik 2000 kWh zijn.
Dus ja, jij betaald voor 2800kWh uit het net inderdaad net zo veel als iemand anders die 2800kWh uit het net haalt maar geen panelen heeft. Wat je uit het net haal betaal je voor.
Maar jij hebt in wekelijkheid meer energie gebruikt + krijgt nog geld voor wat je aan het net hebt geleverd. Beide schelen jouw geld wat de PV-loze persoon niet heeft.
Klopt. Jij verkoopt 800, iemand koopt die 800. Iemand betaalt belasting, jij krijgt het nu terug.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:28:
[...]
Ik geef het op hoor. @dunklefaser, goed punt. @Verwijderd: je hebt helemaal gelijk. Jij hebt het helemaal begrepen. Ik zou een boze brief naar de overheid sturen.
Zag dat je de vraag ook al op andere forums had neer gezet.
/f/image/uwMg8aIbtRZrUq1CYaqBPm7E.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/m6t31CxGazvQvDXoK2vFbQRw.png?f=fotoalbum_large)
De Leverancier ziet alleen mijn eerste plaatje en daar heb jij het ook telkens over met jouw 2000 en 800kwh
Ik heb dus 6,89 terug geleverd en 22,4kwh uur gebruikt op deze dag:
totaal verbruik van 15,51kwh vanaf het net.
Echter sommige gegevens zijn hierin niet zichtbaar. ik heb namelijk meer opgewekt en verbruikt die dag.
Het overzicht van mijn zonnepanelen vertelt de andere kant van dit verhaal:
ik heb namelijk 12,5kwh opgewekt die dag.
de 12,5 - 6,89 = 5,61 Kwh heb ik dus direct vanaf mijn zonnepanelen gebruikt en is nooit langs mijn meter gekomen.
Mijn echte gebruik die dag is dus 22,4 + 5,6 = 28kwh uur geweest.
punt 1. Die 5,6 ik die rechtstreeks van mijn zonnepanelen heb gebruikt zullen altijd gratis blijven. Alsof je de appels eet van je eigen appelboom.
punt 2. de 6,89 die ik die dag aan het net heb geleverd daar krijg ik de marktprijs voor. (verkoop van appels aan de groothandel)
punt 3. Ik heb 22,4kWh van het net afgehaald. daar betaal ik de marktprijs voor + belastingen. (je koopt deze appels in de winkel)
punt 4. Op dit moment mag ik als subsidie salderen. dus in plaats dat de buurman zonder zonnepanelen de belasting voor zijn verbruik aan het rijk geeft, komen die belastingen nu bij jouw terecht omdat je op dat moment de stroom hebt verkocht. (de winkel draagt de belastingen deze keer dus niet af aan de overheid maar mag ze terug geven aan jou).
punt 5. Als salderen verdwijnt, dan betaal je gewoon je belastingen zoals iedereen in de winkel. en krijg je enkel de kale prijs van de groothandel voor de verkoop.
Dat je een minuut later weer hetzelfde soort product terug koopt maakt daarin niets uit. Het is namelijk niet dezelfde appel. maar een andere appel op een andere manier geproduceerd, want blijkbaar had ik op dat moment zelf niet genoeg appels (kw). Dat ik de belastingen niet krijgt van de appel die ik daarvoor verkocht had. dat is nu eenmaal hoe belastingen werken.
punt 6. wil je niet dat je belasting betaald over een product wat je net afgeleverd hebt aan de groothandel en terug wilt kopen via de winkel. dan zul je de appels zelf moeten opslaan. (mooie loods) of in geval van elektriciteit: accu's. Moet je enkel zorgen dat de accu groot genoeg is om de overschotten te kunnen bewaren voor de magere tijden... dit maakt het gelukkig erg intressant om straks thuis accu's aan te schaffen. dit stabiliseert het elektriciteitsnet omdat er minder overschot het net op wordt geduwd en minder van het net wordt gevraagd op andere momenten.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Daar zou hij als btw-ondernemer ook over de "Eigenverbrauch" Belasting moeten betalen!

Zoeken met "Besteuerung eigenVerbrauch pv-produktion".
Motto: Makkelijker willen we het niet maken, maar ook niet goedkoper.
Wie zoiets wil uitleggen (en begrijpen) moet bijna fiscaal recht gestudeeerd hebben.
P.S.: Zoals hierboven @Smuggler a.d.h.v. een voorbeeld met plaatje uitlegt
zou bijna iedereen moeten kunnen begrijpen hoe de overheid/fiscus tegen het salderen aankijkt.
Dat de fiscus soms onbegrijpelijke en af en toe on(m)(w)enselijke interpretaties van de wet heeft
is een ander verhaal.
[ Voor 38% gewijzigd door dunklefaser op 22-10-2021 19:25 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het is super simpel:
Stel op de tellers staat teruglevering 1000 kWh en verbruik 1500 kWh.
Met salderen mag je teruglevering wegstrepen tegen je verbruik en betaal je dus voor 500 kWh. Hier is dus de prijs van 1 kWh teruglevering gelijk aan de prijs van 1 kWh verbruik (want je mag wegstrepen). Stel 1 kWh kost 1 euro.
Je betaalt dus 500 euro.
Zonder salderen mag dat niet en betaal je voor je verbruik 1500 kWh en krijg je betaalt voor de 1000kWh teruglevering. Echter is de prijs 1 kWh voor teruglevering NIET gelijk aan de prijs voor verbruik, stel 0,5 euro.
Dus betaal je 1500 x1 - 1000 x 0,5 = 1000 euro.
Dus met salderen ben je 500 euro goedkoper uit. De staat mist dus over die 500 euro inkomsten van jouw.
Wat de energieleverancier met die teruggeleverde 1000 kWh doet IS NIET VAN BELANG en heeft GEEN invloed op de inkomsten van de staat. Die persoon die de 1000 kWh van de energieleverancier afneemt betaalt 1000 euro waarvan een deel naar de staat gaat. Of die 1000 nu van jouw afkomstig was of niet maakt niets uit voor de inkomsten van de staat. In alle gevallen krijgt de staat een identiek deel van 1000 euro.
bottomline: jij mag met salderen tegen elkaar wegstrepen waardoor je minder betaald en dat kost de staat inkomsten.
Ook doen ze volgens mij niet zo lastig als je geen ondernemer voor PV wordt. Daar ze zelf ook wel door hebben dat het geheel ze alleen maar geld kost door de btw teruggave op de PV-installatie.
idd. dat is wat ze het liefst willen.
Hoe doe je dat als fiscus? - Ontmoedigen door bijvoorbeeld ingewikkelde regelingen etc...
Je gaat al de goede kant op met een verbruik van eerst 1200 naar nu 2800, zullen we dan afspreken in het midden ?:+Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:35:
[...]
Je wilt mij over 800 kWh laten betalen die een ander ook al betaalt.
Of doen alsof ik geen 800 kWh heb geleverd,
Leuk.
Ik betaal voor 2800 kWh dan ongeveer net zoveel als iemand zonder zonnepanelen die niets levert. en die ook 2800 kWh gebruikt.
Maar voor de duidelijkheid, ook met zonnepanelen is je verbruik nog steeds (minimaal) 2000kWh. Wat je verbruikt terwijl je opwekt valt automatisch tegen elkaar weg en zie je niet eens op je meter. En wat je op een willekeurig moment meer opwekt dan je verbruikt is in jouw geval bij elkaar die 800kWh en dat is wat je teruglevert.
Uiteindelijk is het echt heel simpel. Aan de ene kant heb je je verbruik (2000kWh) die je uit het net krijgt en waarvoor je je normale tarief moet betalen.
Los daarvan ben je ook nog een ondernemer die 800kWh opwekt en deze verkoopt aan de energiemaatschappijen die het weer doorverkopen aan andere mensen. En deze 2 dingen staan volledig los van elkaar., alleen doordat je nu nog mag salderen mag je ze wel samen pakken, maar dat is puur een subsidie om zonnepanelen te promoten.
TLDR, Bij niet salderen : Je koopt energie van de leverancier (2000kWh) en je verkoopt jouw energie aan de leverancier (800kWh). Over het verbruik betaal je belasting (dus over 2000kWh).
[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 22-10-2021 19:15 ]
[removed]
Geen netbeheerskosten, geen BTW en geen vermeende diefstal van energiebelasting.
Verder is alles al 100x gezegd en benadeel je vooral jezelf door niet te willen lezen wat er staat.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Verwijderd
Omdat de 800kwh die jij naar het net brengt, de buurman zonder zonnepanelen ook voor die 800kwh moet betalen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:38:
Niemand een antwoord op de simpele vraag waarom ik zou moeten betalen voor de 800 kWh die een ander ook al betaald?
De 800 kwh die jij van het net haalt heeft iemand anders voor jou opgewekt, dus ook daar moet je gewoon belasting over betalen.
Lees mijn verhaal eens van mijn voorgaande post, bij welk punt blijf je steken?
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Over ieder VAN HET NET GEHAALDE kwh wordt precies 1x belasting betaald. Dat jij het niet eerlijk vindt dat je belasting moet betalen over kwh's die je er eerder dat jaar zelf op gezet hebt, is een andere discussie.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:38:
Niemand een antwoord op de simpele vraag waarom ik zou moeten betalen voor de 800 kWh die een ander ook al betaald?
Wil je dat niet, dan moet je zorgen dat je de kwh's niet van het net haalt, maar uit je eigen accu.
[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 22-10-2021 19:48 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Omdat het niet dezelfde kWh zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:38:
Ja, dat doe je niet.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:38:
De grote vraag is echter waarom je blijft denken dat jij belasting betaalt over de 800 die je aan het net levert. Je betaalt ten slotte alleen belasting over de 2000kWh die je zelf verbruikt.
[ Voor 28% gewijzigd door redwing op 22-10-2021 19:55 ]
[removed]
Verwijderd
Dit is met behoorlijk nieuwe zonnepanelen op een gunstige richting en een gunstige helling.
Ook wordt er geen rekening mee gehouden dat zonnepanelen schoon gemaakt moeten worden en dat de omvormer in die 13 jaar waarschijnlijk moet worden vervangen.
Ook houdt men geen rekening met een stroomprijs die daalt, zoals volgend jaar.
Mijn 12 zonnepanelen uit eind 2011 hebben € 6.900 gekost en ze leveren geheel volgens verwachting en dat is ongeveer € 500 per jaar. Ik verdien ze in 14 jaar terug en zonder salderen wordt dat langer dan 20 jaar en dan houdt ik geen rekening met nog verdere daling van de stroomprijs, schoon maken en mijn omvormer hoeft nooit vervangen te worden.
Ja ik snap wel dat er maar 10% van de geschikte daken bedekt zijn met zonnepanelen.
Verwijderd
Als je uitgaat van 2000 kWh wek ik dus niets op en heb geen zonnepanelen.redwing schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:54:
[...]
Ja, dat doe je niet.
De grote vraag is echter waarom je blijft denken dat jij belasting betaalt over de 800 die je aan het net levert. Je betaalt ten slotte alleen belasting over de 2000kWh die je zelf verbruikt.
Jawel, want je verkoopt nog 800kWh.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:01:
[...]
Als je uitgaat van 2000 kWh wek ik dus niets op en heb geen zonnepanelen.
Jij trekt 2000kwH uit het net (kijk maar op je meter). Die 800kWh wordt door iemand anders verbruikt dus wordt er in het totaal 2800kWh verbruikt. Daarvan betaal jij voor 2000kWh de belasting en anderen betalen de belasting over die 800kWh. Nergens wordt er dus dubbel betaald als je niet meer kan salderen.
De winst van je zonnepanelen komt door je eigen verbruik (opwekken terwijl je ook verbruik hebt, dit zie je trouwens nergens in je meter terug), en wat je voor je 800kWh (die je opwekt terwijl je het zelf niet gebruikt) terug krijgt van de leverancier.
[removed]
Je beantwoord nogsteeds niet mijn vraag waar je vast loopt in mijn uitleg, maargoed:Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:59:
Uit onderzoek van MetDeZon blijkt dat 60 procent van de stroom die zonnepanelen opwekken direct verbruikt wordt. 40 procent wordt gesaldeerd. Als die 40 procent helemaal niets zou opleveren, zou de terugverdientijd van je zonnepanelen oplopen van iets meer dan 8 jaar tot ongeveer 13 jaar en 4 maanden. Niet gunstig, maar zeker niet dramatisch.
Dit is met behoorlijk nieuwe zonnepanelen op een gunstige richting en een gunstige helling.
Ook wordt er geen rekening mee gehouden dat zonnepanelen schoon gemaakt moeten worden en dat de omvormer in die 13 jaar waarschijnlijk moet worden vervangen.
Ook houdt men geen rekening met een stroomprijs die daalt, zoals volgend jaar.
Mijn 12 zonnepanelen uit eind 2011 hebben € 6.900 gekost en ze leveren geheel volgens verwachting en dat is ongeveer € 500 per jaar. Ik verdien ze in 14 jaar terug en zonder salderen wordt dat langer dan 20 jaar en dan houdt ik geen rekening met nog verdere daling van de stroomprijs, schoon maken en mijn omvormer hoeft nooit vervangen te worden.
Ja ik snap wel dat er maar 10% van de geschikte daken bedekt zijn met zonnepanelen.
Dit jaar is de prijs gestegen kijk maar naar mijn rekeningoverzicht, dus wordt de terugverdien tijd weer korter.
De zonnepanelen leveren nu aanzienlijk meer op per kwh dan een half jaar geleden.
Hier zie je ook de de kale teruglever vergoeding niet altijd hetzelfde is als de prijs ik betaal voor het leveren.
Als je de juiste leverancier kiest kan je hier dus meer voordeel uit halen met zonnepanelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OUrSewpHkyLxsZPUDQrqkddh.png?f=user_large)
maar je hebt ze al 10 jaar. dus over 4 jaar heb je ze al terug verdient. (nog voordat het salderen is afgeschaft). en daarna heb je nog steeds gratis stroom op het moment dat je het verbruikt.
[ Voor 9% gewijzigd door Smuggler op 22-10-2021 20:22 ]
Je hebt toch je vebruik dat je direct verbruikt?Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:01:
[...]
Kan je eens een overzicht tonen van de zonnepanelen zelf?
Dus niet de hoeveelheid die je terug levert, maar wat ze daadwerkelijk hebben geproduceerd?
Ik heb het gevoel dat daar iets mis gaat.
Welke tools / omvormers gebruik je voor je zonnepanelen. heb je een plek bij de omvormer waar je kan zien hoeveel je opwekt?
Onzin, gelijk even refereren aan de quote die je zelf doet:Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:01:
Die 2000kWh die jij op je meter hebt staan (leveren totaal / teller 2) is dus exclusief de gemiddelde 60% van de zonne-energie die jij gelijk gebruikt hebt.
Uitgaande van de getallen van MetDeZon waarnaar jij refereert is dus de 40% waar ze over spreken de 800kWh die op je terugleveren totaal / teller 7. Dat zou die 60% dus 1200kWh (= 800kWh / 40% x 60%) maken. (Let op! Dit bedrag heeft helemaal niets te maken met de 2000kWh op je andere teller! Is toeval dat ook 2000kWh - 800kWh = 1200kWh). Jouw totale gebruik was dus 2000kWh + 1200kWh = 3200kWh uur geweest als jij geen PV op je dak had liggen. Je hebt dus al 1200kWh waar jij zowel niets voor betaald als geen belasting over betaald omdat jij het zelf opwekt.
Dat je terugverdientijd zonder salderen langer wordt is waarheid als een koe. Jammer maar helaas. Om de terugverdientijd omlaag te brengen als stimulans om PV aan te leggen is dus de salderingsregel in het leven geroepen als subsidie. Erg fijn voor de PV-bezitters maar als iemand al aan gaf is het te verwachten dat subsidie afgebouwd wordt als het doel is bereikt.
Die vraag is echt al 20 keer en op 5 verschillende manieren beantwoord.Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:38:
Je hebt in 2011, voor 7000 euro, zo'n 12 zonnepanelen laten leggen.
En deze zonnepanelen leveren je in totaal 1200??? kwh op per jaar? (waarvan je er 800 terug levert?).
Volgens mij spelen hier andere dingen mee.
prijs in 2011 was zo'n 3 euro per kwh. dus je zou voor 2300wp aan panelen moeten hebben liggen.
dat zijn dus met 12 panelen, waarschijnlijk 200wp panelen geweest die nu op je dak liggen.
Deze panelen zouden toch al snel 2000kwh per jaar moeten opleveren.
2000 * 10 jaar is = 20.000kwh * 20 cent = 4000 euro.
idd ook met salderen duurt het nog een tijdje met panelen uit 2011.
Gelukkig voor jou wordt de terug verdien tijd dit jaar weer een stuk korter, nu de energie prijzen zijn verdubbeld van 20cent naar 40 cent. dat halveert je overige terug verdien tijd.
Even ter vergelijking, ik heb 10.000wp (26 panelen) op het dak gelegd dit jaar voor 10.000 euro.
deze leveren 7000 kwh per jaar op (heel veel schaduw). *0,20 cent = 1400 euro per jaar.
Dus ik ben ook ruim 6 jaar bezig met terug verdienen, indien de salderings regeling blijft bestaan.
Maar nu de stroomprijs naar 25 + 15 cent is gegaan. is mijn terug verdientijd momenteel maar 3 jaar.
Uiteindelijk maakt het weinig uit. je moet kijken hoeveel de panelen waard zijn om te kijken of je nu verlies hebt gedraait ja of nee.
jouw 2400wp zou nu 2400 euro kosten om te laten instaleren. je hebt al minimaal 4000 euro terug verdient volgens mijn berekening van hiervoor. dus de totale waarde van dit systeem is nu 4000 + 2400 = 6400 euro.
dus ja je hebt iets verlies geleden tot nu toe omdat je zonnepanelen hebt laten instaleren in 2011. namelijk 600 euro over 10 jaar.
Deze 60 europer jaar hebben mee geholpen aan een beter milleu.
Zijn een verzekering geweest tegen hogere stroomprijzen -> zie wat er nu aan de hand is.
kunnen nog steeds winst gaan maken als je ze laat liggen. met of zonder salderen dat maakt weinig uit. straks gewoon alleen de wassen draaien als de zon schijnt. dan hoef je geen stroom van het net af te halen.
Maar ik hoor in je reactie vooral veel frustratie van een investering die nog niet heeft gegeven wat je ervan verwacht had. en nu de terugverdien tijd in zicht komt, de overheid de regels lijkt te veranderen waardoor je naar jouw gevoel de panelen nooit meer zal terug verdienen.
Daarnaast het gevoel dat je door de overheid bent getriggerd om panelen neer te leggen. En diezelfde overheid nu zegt, bedankt voor een deel van de stroom, maar je mag het daarna weer zelf afrekenen.
Dat geldt gelukkig nogsteeds alleen voor die 15 cent belasting (al gaat dat zeer binnenkort omlaag door de hoge stroom prijzen). maar de marktprijzen zijn momenteel lekker hoog. en die spreek je af met je leverancier.
Psst, 1200+800=2000Smuggler schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:05:
Ergens lijken je getallen niet te kloppen @Verwijderd
Je hebt in 2011, voor 7000 euro, zo'n 12 zonnepanelen laten leggen.
En deze zonnepanelen leveren je in totaal 1200??? kwh op per jaar? (waarvan je er 800 terug levert?).
[removed]
dus @Verwijderd z'n panelen leveren 2000 kwh per jaar op.
bespaard nu door de saldeer regeling.
Het kale tarief: 5 cent x 2000 = 100 euro per jaar.
de belastingen: 15 cent *2000 = = 300 euro per jaar.
Straks: 5 cent * 2000 euro = 100 euro per jaar.
15 cent * 1200 = 180 euro per jaar. (want deze 1200kWh hoef je niet uit het net te halen)
Engie99 gaat er dus 120 euro per jaar op achteruit als de salderings regeling morgen stopt.
maar de panelen leveren hem nog steeds 280 euro per jaar op. zonder de salderings regeling.
gelukkig stopt de regeling niet in 1x, en gelukkig voor hem is de stroom lekker duur afgelopen maanden.
[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 22-10-2021 21:21 ]
Verwijderd
En mijn totale kWh prijs is al 9 jaar ongeveer 21 cent.
Als je dan over dag stroom levert gaat dat bijna onmiddellijk naar een andere gebruiker(s) voor b.v. 21 cent
Hij betaalt zijn stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW, samen dus 21 cent.
Voor jouw stroom krijg je 21 cent
Zonder salderen
Als je dan over dag stroom levert gaat dat bijna onmiddellijk naar een andere gebruiker(s) voor b.v. 21 cent
Hij betaalt zijn stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW, samen dus 21 cent.
Jij krijgt dan een kleine vergoeding voor die stroom 4 cent ( 70 of 80% van de kale stroomprijs )
In feite krijg je 21 cent minus 20 a 30% van de stroomprijs, energiebelasting, ODE en BTW
In feite en per saldo komt dat op hetzelfde neer als dat de gebruiker alles betaalt voor die kWh en jij nog een keer.
Ja, je kunt zeggen... hoi, hoi, hoi ik krijg een klwine vergoeding, ik zeg... foei, foei, foei, ik betaal nog een keer voor mijn eigen stroom.
Hoe je het ook zegt.... je krijgt 4 cent en geen 21 cent zoals nu.
Voor een habbekrats lever jij stroom aan anderen die er de volle prijs voor betalen.
De overheid krijgt het leeuwendeel van je opbrengst en dan ook nog een beetje voor de energieleveranciers en wat dan overblijft is voor jou.
Mijn zonnepanelen kostten € 6900 in 2012 en ze leveren nu € 500 per jaar tegen 21 cent
Nu is de terugverdientijd 14 jaar met 21 cent
Zonder salderen krijg ik maar een vijfde deel daarvan 4 cent, dan kom je op € 100 per jaar
Mijn terugverdientijd zou dan 69 jaar zijn.
Ik ontvang dan maar € 100 per jaar en daarmee ben ik ondernemer wat de overheid excuus geeft om vrijwel mijn hele opbrengst af te pakken.
Dan zou je als je één fiets verkoopt in een heel jaar en dan € 100 verdient, jij vrijwel alles moet afdragen.
Je begrijpt dat als ik de omvormer moet vervangen en ik heb maar € 100 per jaar, dat die omvormer er NIET komt. Sterker nog zonder salderen gaat mij mij de stekker eruit.
De energieleverancier krijgt van mijn zonnepanelen en het meeste gaat naar de overheid.
€ 100 per jaar kan ik prima missen.
Heb jij nu € 700 per jaar? Dan heb je straks € 140 per jaar.
Reken dan maar uit wat je terugverdientijd is en wat is de terugverdientijd van een nieuwe omvormer?
Laten schoon maken kan al niet meer uit.
Met € 100 per jaar ondernemer... ja, ja
De stekker eruit.
Verwijderd
Met maar 10% van de geschikte daken met zonnepanelen, meent de overheid dat er een overstimulering is en dat vrijwel de hele opbrengst van zonnepanelen moet worden afgepakt.
Volgens mij is er door miljarden subsidie en gratis aansluiting van windmolenparken op zee een overstimulering van windenergie en dan kunnen ze zonnepanelen bij burgers op dak missen als kiespijn.
Dusss... als gas te duur wordt maken ze belasting op stroom goedkoper en zonnepanelen nu al een stuk minder rendabel.
Controversieel verklaart, dus is zeker geen wet. En de vraag is inmiddels of er überhaupt nog draagkracht voor is in de 2e kamer.Verwijderd schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:54:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35594-3.html
Met maar 10% van de geschikte daken met zonnepanelen, meent de overheid dat er een overstimulering is en dat vrijwel de hele opbrengst van zonnepanelen moet worden afgepakt.
Volgens mij is er door miljarden subsidie en gratis aansluiting van windmolenparken op zee een overstimulering van windenergie en dan kunnen ze zonnepanelen bij burgers op dak missen als kiespijn.
Dusss... als gas te duur wordt maken ze belasting op stroom goedkoper en zonnepanelen nu al een stuk minder rendabel.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Directe verbruik is 1.340 kWh oftewel 22,1% van de opbrengst.
Tikken jullie wel de 60% direct eigen verbruik aan?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Hier komen we tenminste tot de kern waar het grootste misverstand lijkt te zitten.:Verwijderd schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:45:
Ja, je kunt zeggen... hoi, hoi, hoi ik krijg een klwine vergoeding, ik zeg... foei, foei, foei, ik betaal nog een keer voor mijn eigen stroom.
Hoe je het ook zegt.... je krijgt 4 cent en geen 21 cent zoals nu.
Voor een habbekrats lever jij stroom aan anderen die er de volle prijs voor betalen.
De overheid krijgt het leeuwendeel van je opbrengst en dan ook nog een beetje voor de energieleveranciers en wat dan overblijft is voor jou.
Mijn zonnepanelen kostten € 6900 in 2012 en ze leveren nu € 500 per jaar tegen 21 cent
Nu is de terugverdientijd 14 jaar met 21 cent
Zonder salderen krijg ik maar een vijfde deel daarvan 4 cent, dan kom je op € 100 per jaar
Mijn terugverdientijd zou dan 69 jaar zijn.
Je zonnepanelen leveren 2000kwh per jaar.(nog steeds een gok want je hebt niets bevestigd).
1200 gebruik je direct. en 800 dump je op het stroomnet.
die 1200kwh hoef je dus niet in te kopen. die heb je dus gratis. of anders gezegd je bespaard direct 1200kwh aan inkoop kosten inclusief alle belastingen!.
1200 * 0,21 = 252 euro per jaar!.
die overig 800 die je tijdelijk op het stroomnet dumpt, die levert maar 4 cent op.
800 * 0,04 = 32 euro.
totaal leveren als het salderen is afgelopen de zonnepanelen dus nog steeds 280 euro per jaar op. en niet de door jouw genoemde 100 euro per jaar.
Ik heb nog geen heel jaar erop zitten dus kan dat nog niet bevestigen.Bravertal schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:07:
Ik las ergens dat het directe verbruik ongeveer 60% is. Sinds 1 maart heb ik zonnepanelen op onze gasloze woning. Opbrengst is 6.060 kWh tot nu toe en de teruglevering is 4.720 kWh.
heb 2680 kWh afgenomen van het net.
heb 4001 KWh het net opgepompt.
heb 5700 kWh opgewekt.
Als ik dan doorreken:
ik heb 1700 kWh zelf gebruikt. (dus ongeveer 30% van de zonnepanalen heb ik direct zelf gebruikt)
en totaal verbruik is 4380 kWh geweest. (39% van mijn verbruik komt direct van de zonnepanelen)
Maar dit is dus alleen het zonnige halfjaar geweest. dus niet represatief voor het jaar.
Ten 2e ik heb 2 elektrische auto's en die laden vooral snacht op, omdat de stroom dan goedkoper is.
Dus verkoop de stroom overdag lekker duur, en 's nachts koop ik het goedkoop terug.
Als het salderen langzaam wordt afgebouwd zal ik dus steeds vaker overdag gaan laden als de zon schijnt.
[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 23-10-2021 11:00 ]
Dat is laag, meesten zie ik rond de 30-40% maar veel hoger is best lastig zonder hulpmiddelen.Bravertal schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:07:
Ik las ergens dat het directe verbruik ongeveer 60% is. Sinds 1 maart heb ik zonnepanelen op onze gasloze woning. Opbrengst is 6.060 kWh tot nu toe en de teruglevering is 4.720 kWh.
@Verwijderd
Je gooit nog steeds met cijfers die niet kloppen, in 2012 was de kale stroomprijs nog geen eens 4 cent en nu ook niet, eerder rond 7-8 cent destijds en nu met huidige prijs 23 of zoiets.
Dan wil het nog niet zeggen dat je slechts kale stroomprijs krijgt, Greenchoice bijv heeft al tijden 11 cent betaald voor overschot terwijl de kale stroomprijs slechts 7 cent was, dat kan na salderen ook nog gebeuren.
Dan als 2e kan je een boiler aanschaffen bijv en een aton power to heat waar je dus je overstroom in een boiler kan steken om te douchen en ander sww, dan heb je gewoon de volle mep voor je kWh.
Dat is alleen nog niet zinvol als we nog salderen, wat er naar uit ziet dat het nog even blijft.
Al met al valt het best mee, en met de huidige hoge stroomprijs gaat je TVT erg hard nu op papier.
Hoe groot is je systeem? Voor 6900,- in 2012 had je toch ook wel een dikke 5000Wp denk ik, dus rekenen met die 2000kWh is erg laag.
[ Voor 48% gewijzigd door Rol-Co op 23-10-2021 11:10 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
@Rol-CoBravertal schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:07:
Even een aanvulling:
1.920 kWh heb ik afgenomen van het net (1.000 kWh dal en 920 kWh normaal)
Ah, dus je opwek staat ook niet in verhouding met je verbruik, komt nog bij dat je van maart tot nu meet, dat zijn de meest gunstige maanden voor de pv.Bravertal schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:02:
[...]
@Rol-Co
Even een aanvulling:
1.920 kWh heb ik afgenomen van het net (1.000 kWh dal en 920 kWh normaal)
Dat bij elkaar geef natuurlijk wel een lager eigenverbruik, in de winter wek je minder op maar verbruik je waarschijnlijk allemaal, dan gaat dat getal omhoog.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ook komen er aankomende week 12 panelen op noord bij voor de toekomst (meer direct eigen verbruik, grondstoffen en arbeid worden duurder, terugleververgoeding zit op bijna 32 cent en dal 21 cent).
Dit topic is gesloten.