prodesk schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:38:
[...]
Het is nogal een verschil of je ergens solliciteert of ergens een kroeg binnen wil of wilt deelnemen aan een vereniging. Voor een baan als arts is het logisch maar waarom zou je als kroeg of vereniging mensen weren die niet hoogopgeleid zijn?
Doet mij denken aan de apartheid, 'alleen voor blanken'.
Waaruit maak jij op dat er genoeg waardering is voor praktisch opgeleide mensen? De besluiten die in Den Haag worden genomen hebben hen weinig verder gebracht. Concurrentie van werklui uit lage loon landen, verhoging pensioenleeftijd, et cetera.
Op je laatste vraag kan ik antwoorden dat ik vandaag weinig heb gedaan om mijn situatie te verbeteren. Misschien is die slachtofferrol geen rol maar realiteit, vooral als ik kijk naar de feiten die in mijn levensloop hebben plaatsgevonden, zelfs nog voor mijn geboorte kan ik wel stellen dat ik slachtoffer ben.
Ik weet dat ik nu keihard moet werken om mijn situatie te verbeteren maar dat ik gemakkelijker gezegd dan gedaan, zeker als je geen netwerk en middelen hebt.
Ik snap de reactie "zelfs nog voor mijn geboorte kan ik wel stellen dat ik slachtoffer ben", het heeft ook een grote invloed en het is kortgezegd gewoon fucking klote, maar het is niet de enige invloed en tegenslagen heeft iedereen.
Mijn zielige verhaal zal ik proberen kort te houden (ben ik niet zo goed in), hopelijk zie je dat er zeker wat positiefs te halen is uit je eigen situatie.
Laten we zeggen dat mijn ouders allebei een fucked up jeugd hebben gehad, vooral mijn vader heeft het nog veel zwaarder gehad dan ik. Echter hadden ze beide weinig verwerkt en ik als oudste kind (eigenlijk ben ik de derde) heb het goed te verduren gehad. Manipulatie, fysiek geweld, maanden genegeerd worden in huis (er werd nog geen morgen of welterusten gezegd) en nog wel meer. Aan de basisbehoeften werd voldaan en het eigen bedrijf van mijn vader draaide goed, daar ging ook grofweg 70-80 uur van zijn week naartoe. Financieel zat het bij ons goed, familie werd jaloers en binnen een paar jaar was er geen familie meer.
Wonderbaarlijk genoeg ben ik op het Gymnasium terecht gekomen, echter was ik allergisch voor autoriteit, had ik weleens opstootjes met de politie, was ik snel agressief, ongemotiveerd en spijbelde ik meer dan ik aanwezig was, vooral na een verloren rechtszaak werkte ik veel tijdens schooltijd en dronk ik schandalig veel. Ik ben uiteindelijk nooit van school getrapt, maar vaak zeer dichtbij gekomen. Zo heb ik mijn examenjaar over moeten doen, omdat ik weigerde met mijn Latijn docent en tevens mijn mentor in 1 ruimte te zijn. Het jaar erop escaleerde het thuis alleen maar meer en heb ik uiteindelijk lange tijd bij een vriend in huis gewoond. Mijn mentor uit jaar 3 heeft zich dat jaar over mij ontfermt, ondanks dat ik geen les van hem had. Hij heeft mijn verhaal uit me getrokken en achter de schermen zeer veel voor me geregeld. Zonder hem en de ouders van die vriend was ik dit jaar het verkeerde pad opgegaan.
Uiteindelijk heb ik mijn Gymnasium binnen gesleept, afgewezen voor Geneeskunde in Rotterdam omdat mijn cv niet boeiend voor ze was en ben ik weer thuis gaan wonen. Geen goede keuze, maar ik was eigenwijs. Ik werkte 60-70 uur per week en had 3 bantjes, want als ik maar 1 dag thuis zat werd ik vernederd omdat ik niet bij GNK was toegelaten en werd ik lui genoemd omdat ik thuis niks zat te doen. Dit jaar is achteraf 1 grote waas van werken, weinig slaap en heel veel alcohol en stappen. Ik gaf me zelf 0 tijd om dingen te verwerken en zocht de grenzen van mijn lichaam op.
Daarna ben ik aangenomen voor Geneeskunde in Groningen, hier vanaf juni een kamer gehuurd. Elke cent is door mijzelf betaald. Het eerste jaar heb ik me compleet op een studentenvereniging gestort, maar wel mijn BSA binnen gesleept. Uiteindelijk kwam het punt dat ik dingen moest verwerken, begin van het tweede jaar wilde ik hiermee beginnen. Voor het eerst had ik geen baan (ik nam ontslag), wilde ik alles van jaar 2 halen en de verloren puntjes uit jaar 1 oppikken. Toen kwam een tering grote aanslag van de belastingdienst van mijn tussenjaar (Ik was op dit punt zo naïef als wat, geen seconde over nagedacht) en kreeg opeens een incasso bureau op mijn dak. Er waren bij mijn ouders nog wat rekening voor mij, hier had ik geen weet van en hebben ze me verzwegen. Gevolg is dat ik veel moest werken om niet in de problemen te komen, ik haalde mijn tentamens maar voldeed niet aan de aanwezigheid en kreeg dus 0 studiepunten. Oftewel vorig collegejaar ben ik maar gaan werken en heb ik alleen mijn verloren punten uit jaar 1 opgepikt. Jaar nummer 3 in men leven weggepist omdat ik nog wat teveel in de slachtofferrol zat en weigerde te communiceren.
Dit collegejaar begon ik ondanks corona vol goede moed, mijn financiële zaken waren op orde, Leuke bijbaan, ook was ik voor het eerst in mijn leven verliefd en zelfs al een halfjaar samen. Ik had thuisthuis nog steeds een basis bij die ouders van die vriend, had nog goed contact met mensen uit die omgeving en in Groningen had ik mijn eigen kring. Ik had structuur, overzicht, was eindelijk bezig met alles verwerken en had me nog nooit zo goed gevoeld. Mijn ouders gingen na een huwelijk van 30 jaar scheiden. Enfin, hier had ik niks mee te maken, maar ik wilde er nog wel voor mijn broertjes en zusje zijn. Kortgezegd moeders ging op oude trein verder met manipuleren, liegen en hysterisch doen. Mijn vader had zich in de afgelopen jaren flink verbeterd, mede door een psycholoog. Hij behandelde mijn oudste broertje een stuk beter en wij hebben alles uitgepraat en zien of we een band kunnen opbouwen. Tot pas geleden zat iedereen nog in 1 huis, in die tijd is bij mijn vader kanker vastgesteld, wss uitgezaaid en is mijn moeder zo manisch dat ze de kanker en chemo afdoet als leugens. Hier is ook genoeg gebeurd om een boekenreeks te schrijven, maar laten we zeggen dat het als script wel wat over the top zou worden gevonden.
Dit allemaal samen viel me vrij zwaar, het makkelijkste zou zijn om bij de pakken neer te gaan zitten. Dit maal heb ik wel gecommuniceerd met mijn opleiding, waarbij het vaak erop neerkwam dat ik maar even rust moest nemen en thuis moest gaan zitten, ik wilde niet nog een jaar verspillen. Uiteindelijk heb ik een deal gemaakt met de studieadviseur, hij zou alles in zijn macht doen om te zorgen dat ik uitstel kreeg wanneer nodig en ik ging naar de psycholoog/psychiater. Uiteindelijk heb ik betere coping mechanismen, hoef ik aanzienlijk minder salontafels te kopen en is ook ADHD bij mij vastgesteld, wat veel duidelijkheid en rust geeft. Hier heb ik ook geleerd om bij dingen stil te staan. De kans is groot dat ik alle 60 punten binnensleep. Ik ben bezig met het opzetten van een pilot project, wat de basis moet worden van een PhD, die ik wil combineren met mijn master (mocht ik het heel leuk vinden) en heb ik mijn relatie net boven water weten te houden.
Kortgezegd ik ben ondanks alles toch wel goed op weg, al is de aanloop allemaal wat langer ik ben verdomme nog maar 23. Door mijn achtergrond ben ik wel stressbestendig, nuchter, direct en nog veel meer, het heeft me ook veel gebracht als persoon.
Het belangrijkste wat ik de laatste jaren heb geleerd is dat open zijn naar mensen zoveel helpt, voor zowel jezelf als anderen. Ik heb misschien het geluk gehad dat ik een soort gunfactor heb, ik heb flink wat mensen om me heen verzamelt die alles voor me zouden doen en vice versa. Durf op ze te steunen en om hulp te vragen, hier heb ik zelf heel veel moeite mee gehad. Wees lief voor jezelf, neem een paar dagen de tijd om in zelf medelijden te zitten, maar zet daarna ook door. Maak een plan, op korte en lange termijn. Ik heb geprobeerd om mijn achtergrond en verleden zoveel mogelijk om te buigen naar iets positiefs.
Achter elke gesloten deur gebeuren dingen, referentiekaders verschillen ook per persoon en iedereen heeft een rugzakje, de truc is er naar mij inzien hoe je ermee omgaat; laat je het heel je leven bepalen en je persoonlijkheid tekenen, of zorg je dat het op eigen voorwaarden mee wordt genomen.
[
Voor 5% gewijzigd door
M_Itchel_MM op 29-05-2021 18:53
]