psychodude schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:23:
[...]
En hoewel ik niet in twijfel zal trekken dat je dit zelf gelooft, moet je ook onder ogen zien dat je:
De tijd hebt gehad voor een ruime 45000 tweaker.net posts. Dat je posts zeer zeker niet alleen maar rappe one liners zijn maar vaak toch echt inhoud hebben, en een voorzichtige schatting van 1 - 2 uur per dag daarmee toch echt gevuld zal worden, als al niet meer. Dat je nota bene in staat bent gebleven om ondertussen bijna 5 jaar lang als vrijwilliger te functioneren binnen een team als moderator binnen één van Nederlands grootste online communities op het gebied van tech, maar ook onderwerpen daarbuiten.
Tot op zekere hoogte lijkt je daarin toch echt meer te lukken dan dat je jezelf credits voor lijkt te geven. Sta je niet gewoon jezelf teveel in de weg?
Het probleem voor veel mensen is niet dat ze helemaal niks kunnen, het is dat de belastbaarheid onvoldoende en/of inconsistent is.
Om het even op mezelf te betrekken; ik kan ook verschrikkelijk veel dingen, beter dan een hoop andere mensen. Ik heb dagen dat ik ontzettend veel gedaan krijg, helemaal in de groove ben, en ik van 8 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds gepassioneerd bezig kan zijn.
Ik heb echter ook dagen dat 4 uur werk al genoeg is om volledig uitgeblust thuis te komen, en nergens meer de energie en concentratie voor op te kunnen brengen buiten misschien basale huishoudelijke zaken.
Die laatste dagen zijn er meer dan die eerste. Soms heb ik weken of zelfs maanden die zo moeizaam gaan. En het doet op zulke momenten verschrikkelijk pijn als mensen me dan vertellen, kom op joh, niet zo moeilijk doen. Eerder kon je het ook, schouders er onder, gewoon doorgaan. Even doorbijten.
Ik durf met zekerheid te stellen dat ik bijna elke dag van mijn leven meer moeite doe, meer energie er in steek zaken te verbeteren, harder mijn best doe om op een sociaal-maatschappelijk niveau te presteren waarmee ik mezelf kan onderhouden, dan dat al die mensen ooit in hun leven hebben moeten doen. Maar ja, dat ziet men niet.
Men ziet dat ik vastloop op het aflezen van zaagmaten op een A4'tje, en dan is de reactie niet, "oh, wat gebeurt hier, kan ik ergens mee helpen?". Dan is de reactie, "hoezo gaat dat nou weer fout, het staat daar toch gewoon op het papier? Je hoeft de machine maar in te stellen! Even focusen, kom op, zo moeilijk is het niet!"
Echt waar, het wordt hier in Nederland afgestraft om goede dagen te hebben. Want het zit er bij zo veel mensen zo diep in om, als mensen vastlopen of slecht functioneren, direct te wijzen op dat het eerder beter ging en nu ook maar weer beter moet, dat de menselijke maat volledig afwezig is voor mensen die niet altijd op 100% functioneren.
Iemand die elke dag opnieuw niks voor elkaar krijgt vanwege een zichtbare handicap, daarvoor hebben mensen compassie. Iemand die regelmatig goede dagen heeft, aan de beterende hand is, maar een keer terugvalt en een moeizame dag op werk heeft, die wordt verweten dat ie zich niet aan moet stellen, dat ie echt wel dingen kan, gewoon beter je best doen, doe jezelf toch niet zo tekort.
Ik ken je, ik weet dat je het niet vervelend bedoelt, maar wat je nu schrijft en de manier waarop vind ik toch niet fijn.
Dit is namelijk precies wat het UWV ook doet bij het afwijzen van uitkeringen. Oh, maar in 2012 deed je 40 uur per week vrijwilligerswerk in de zomer, dus we vinden dat je nu niet arbeidsongeschikt bent. Ga maar gewoon werken jij, da's goed voor je.
En voor degenen die zich afvragen, is dit niet offtopic?
Ik werk weken van 16 uur en een van de hoofdredenen dat ik zo beperkt belastbaar ben is dat ik uit noodzaak bij mijn ouders woon en nergens heen kan. Mijn ouders, die me sinds mijn basisschooltijd niet of nauwelijks hebben gesteund in wat fout ging in mijn leven, die nergens begrip voor hebben, met wij bijna alle interacties negatief en afbrekend zijn.
Extra fijn, "je moet je er overheen zetten", als je nog steeds in de situatie zit en niet weg kan. Ja, ik kan me aanmelden bij de daklozenopvang. En maandenlang vechten om überhaupt dáár erkend te worden als zelfs maar hulpvragend. Om in een andere ontzettend ongezonde situatie terecht te komen dan waar ik nu zit.
Er wordt geen "hulp geboden" in Nederland. Het is mogelijk hulp te krijgen. Maar lang niet voor iedereen, nooit op korte termijn, en elk jaar minder. Ik durf er alles wat ik wèl heb onder te verwedden dat de "fraudebestrijdingsmaatregelen" van het afgelopen decennium nu al veel meer geld hebben gekost dan opgeleverd, en zelfs al zou nu met een knip van de vingers het oude stelsel hersteld worden, zitten we nog wel een aantal jaren met de nasleep hiervan.
[
Voor 17% gewijzigd door
McGryphon op 25-05-2021 08:19
]