Vooraf: ik kom uit een redelijk normaal gezin. Met de nodige problemen hier en daar, maar niks stond mij in de weg behalve een gebrekkige basisschool, ikzelf, en de onwetendheid van de meeste ouders, die van mij incluis. Maar ik wil toch even ingaan op een paar zaken die wat mij betreft toch persoonlijk van aard zijn.
En ik ben geen zachtaardige psycholoog, ik ga d'r met gestrekt been in want ik heb dit soort shit zo vaak gehoord van mensen die vastzitten en daar niet uit lijken te willen stappen. En ik ken d'r ook genoeg die WEL iets moois van het leven hebben weten te maken.
prodesk schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:26:
[...]
Deze quote triggerde mij. Zelf ben ik afkomstig uit een zogeheten multiprobleemgezin. Ik wil niet al te veel in detail gaan maar er waren veel problemen. Van huiselijk geweld door alcohol en drugs tot een met schulden en afsluiten van nutsvoorzieningen waardoor we soms een week zonder water zaten. Geweld werd maar voor lief genomen, want scheiden had nogal wat voeten in de aarde.
Dit is natuurlijk een klote jeugd. Geen twijfel over mogelijk. Ik heb ook kinderen gekend tijdens de 18 jaren dat ik kind was die in eenzelfde situatie leefden. Sommigen kwamen letterlijk van het kamp (zigeuners, met alle cliche's die erbij horen), sommigen hadden alcoholisten als ouders, enzovoort. Een paar daarvan zijn nooit ergens gekomen, maar een paar van die kinderen hebben juist iets heel belangrijks geleerd van hun ouders: hoe het NIET moet.
Die zijn succesvol geworden later in hun levens. Eigen bedrijven, goede carrieres, een leuk gezin met kinderen, mooi huis, goede spaarpot. En je ziet het wel vaker natuurlijk, mensen uit 3e-wereldlanden die het enorm ver schoppen ondanks hun problematische jeugd.
Door alle ellende op mijn 18e, met alleen een vmbo gestopt met mijn mbo opleiding. Naar school werd nooit omgekeken, daarom dat ik ook op het speciaal onderwijs terecht kwam.
Ik kom ook van speciaal onderwijs vandaan. Ik ging naar de MAVO, redde dat niet, daarna naar het MBO. Vervolgens nooit meer naar studies gekeken en aan de slag gegaan. En nu, 20 jaar later, kan ik met trots zeggen dat ik gewerkt heb als software engineer (helemaal zelf geleerd allemaal) voor de grootste en mooiste en meest aantrekkelijke bedrijven ter wereld.
Niet omdat ik dat zo graag wou stoppen met mijn mbo maar schoolgeld werd simpelweg niet betaald en de laptop die ik nodig had vonden mijn ouders niet nodig.
Dit ervaarde ik ook. Ik ben op mijn 12e gaan werken (eigen inzicht) en heb langzaamaan zelf mijn spullen bijelkaar gespaard. Mijn eerste computer legde de fundering voor alles wat ik mijzelf heb aangeleerd. Als ik een laptop zou nodig hebben gehad voor school en ik kreeg hem niet van de opleiding of van mijn ouders, dan ben ik ondernemend genoeg om er alles aan te doen dit zelf voorelkaar te krijgen.
Want vaders werkte al sinds zijn 16e (hij is tegelzetter) en vond mij maar een luie donder. Er was geen gesprek met hem mogelijk, als hij sprak was het één en al negativiteit. Ging je de discussie aan kon hij ineens heel agressief worden.
Voortijdig gestopt met school, uit huis gezet. Gelukkig veel hulp van de gemeente gehad, ben hen meer dankbaar dan mijn eigen ouders, bijstand en sociale huurwoning gekregen. Nu heel wat aantal jaren later merk ik dat ik nog altijd de gevolgen ervan ondervind.
Moet nog steeds van de bijstand rondkomen, altijd moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. In de tussentijd veel therapie bij de psycholoog en probeer ik het leed te verwerken maar ik vrees dat ik de rest van mijn leven van een minimum moet rond zien te komen.
Met die instelling wel, ja. Ik kan zo pissig worden op mensen die zichzelf als een soort permanent slachtoffer neerzetten en daar hun hele identiteit van lijken te maken. Ik ken je niet, maar zo kom je wel over door deze laatste zin. Fuck je verleden, fuck je familie. Je psycholoog hoort jou de tools te geven om hier mee om te kunnen gaan zodat het niet in de weg staat van je toekomst.
En: maak een toekomst! Ga werken als loodgieter als je denkt niet slim te zijn (zo te lezen ben je slim genoeg), of ga jezelf anders leren hoe je websites bouwt en doe dit eventjes naast je uitkeringen. Geen diploma nodig. Met een 2e-hands MacBook Air van Marktplaats kan je letterlijk alles. Doe het zwart ernaast. Ga naar de lokale bakker en zeg: "Je bent niet online te vinden, ik ga jouw website maken en jij bepaalt maar hoeveel je dat waard vindt."
Vervolgens heb je over een jaar of twee een hele portfolio, veel kennis en ervaring, en kan je jouw CV aandikken met onderbouwde claims: "2 Jaar lang ervaring als freelance software engineer als ZZPer." En opeens kan jij werk krijgen bij kleine tot middelgrote bedrijfjes in heel Nederland waar jij begint met een salaris van 2500 tot 3000 bruto, of 3500 tot 4000 bruto in de Randstad.
Mocht je vragen hebben wat je moet leren om dat te kunnen: stuur maar een DM.
Ik zie dat vooral succesvollere leeftijdsgenoten ook betere ouders hebben, in de zin dat ze hun kind ondersteunen en zorgen dat hij/zij later goed terechtkomt.
Ja, dat kan helpen. Dat kan ook tegen een kind werken. Genoeg slimme kids die als "talent" werden omschreven op de basis- en middelbareschool. En toen kwamen ze op de universiteit terecht waar het allemaal niet meer op de automatische piloot ging, en dan falen ze hard. Terwijl de kinderen die altijd harder moesten werken het makkelijker hadden omdat zij hadden geleerd wat hard werken is.
Nu wordt altijd gezegd dat een persoon zijn eigen succes bepaald, je je kansen moet pakken... zeg maar dat klassieke D66 praatje.
Tip: De politiek is er niet voor jou en mij, ze zitten er voor zichzelf en hun partij en de statistisch grooste groep kiezers die ze kunnen overtuigen van zogenaamde doelen zonder daar aan tegemoet te komen. Je komt over als een typische "tegelzetter" die zich optrekt aan alles wat er fout is aan Nederland, en dat komt volgens de "tegelzetter" vooral door die ene partij waar hij het niet mee eens is.
Maak de politiek niet je identiteit. Het maakt geen reet uit wie d'r in de kamer zitten. JIJ bepaalt je succes, niet de premier, niet de wet en regelgeving. Als jij morgen besluit te gaan studeren voor programmeur of designer of houtwerker of loodgieter of Uber-chauffeur of vogelspotter en fotograaf houdt niemand in Den Haag jou tegen.
Dat jij een kutjeugd had ligt niet aan de politiek, het maakt niet uit waar het aan ligt; gedane zaken nemen geen keer. Dat jij nu thuiszit en jezelf zielig vindt ligt niet aan de politiek. Dat jij geen kansen krijgt ligt niet aan de politiek. Dat jij binnen blijft zitten en niet actief bezig bent iets te leren waarmee je de markt op kan gaan ligt niet aan de politiek. Dat heb JIJ in de hand. ALLEEN jij. Niet ik, niet Den Haag, niet Wilders, niet Rutte, niet de buitenlanders, niet D66. Alleen jij.
Maar de werkelijkheid is toch echt zo dat dat een stuk moeilijker is wanneer je voor galg en rad bent opgegroeid.
Klopt! En wil je nog een dooddoener? Sommige mensen zijn succesvol, hebben een lieve/mooie/leuke partner, 3 kids, mooi huis, 3 auto's, een miljoen op de spaarrekening, zijn 36 jaar oud, en krijgen opeens een terminale vorm van kanker. Ook dat is moeilijk.
Je kan letterlijk niets met die informatie. En wij ook niet met die van jou. Je jeugd was kut, niemand vind dat leuk. Echt, oprecht klote voor je. En nu kan jij als persoon er iets van maken. Jouw toekomst is een onbeschreven blad. Blanco. Leeg. Nog helemaal in te vullen. Je kan d'r leuke nieuwe dingen opzetten, of je kan blijven herhalen wat in je verleden is gebeurd.
Ik zou zeggen, sla het boek van je verleden dicht en steek het in de fik. Maak je handen warm en maak de inkt warm in een nieuwe, luxe pen. En schrijf op wat jij wilt in de toekomst. Als je nu begint aan iets waarmee je gegarandeerd 100% succes zou hebben over 1 jaar tijd, wat zou je dan doen?
Dat deed ik ooit voor mijzelf. En ik dacht "game designer" te willen worden. Dat is 't nooit geworden, maar de weg daar naartoe heeft mij zoveel geleerd dat ik gruwelijk mooi werk heb en een belachelijk mooi inkomen. Ondanks nul opleidingen en leraren die mij altijd een beetje dom vonden.
Is de werkelijkheid niet zo dat ouders weldegelijk een grote rol hebben of hij kind later goed terecht komt?
Misschien. En dan? Stop met excuses zoeken in je verleden om je heden te verklaren. Het verleden en het heden staan muurvast, je verandert er niks aan. Focus op de toekomst, dat is het enige waar je verandering in kan aanbrengen.