Lethalis schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:44:
[...]
Het is een reactie op de topic starter die niet begrijpt waarom bepaalde hoogopgeleide mensen veel meer geld verdienen. Dat het meestal niet zomaar is.
Natuurlijk kom ik met een extreem voorbeeld van een advocaat die partner is bij een groot advocatenkantoor.
Ik ben zelf programmeur. Werk 4 dagen per week van 9 uur. Werk weleens over, maar zeker niet altijd. Mijn inkomen is niet bijzonder hoog, maar ook niet laag. Wel ruim bovenmodaal.
Soms is het wel stressvol. Als er problemen zijn bij klanten, een serieuze fout in een update zit, etc. Dan gaan we door totdat het opgelost is. En dat kan dan ook tot laat in de nacht zijn en / of in het weekend (wel kies ik er dan zelf voor om dat vanaf thuis te doen... ik heb collega's die eten bestellen en op kantoor blijven zitten).
Vrijheid is wel relatief groot... ik word niet gemicromanaged. Het is gewoon "los probleem X op". Hoe ik dat doe, mag ik zelf weten (overleg wel met collega's, maar het wordt niet van bovenaf besloten).
En ik werk ook regelmatig thuis. Momenteel kom ik ongeveer 2 dagen per week op kantoor. Maar als ik daar zit, kijkt er ook niemand echt mee over mijn schouders

Ja, uit nieuwsgierigheid misschien, maar niet controlerend.
Internet op kantoor is ook vrij te gebruiken. Ook voor privégebruik. Is een stukje flexibiliteit, omdat wij ook weleens buiten werktijd werken, mogen we ook privézaken regelen tijdens kantooruren.
Zolang het enigszins in balans is, interesseert het niemand.
Klokken doen we ook niet. We houden wel urenregistratie bij als we voor klanten aan een opdracht werken. Werken we aan onze eigen producten dan wordt alleen af en toe gevraagd hoe het ervoor staat.
PS
Aan de andere kant: mijn vrouw is verpleegkundige niveau 5 (HBO-V) en ik zou niet in haar schoenen willen staan.
Ik zit liever om 10 uur 's avonds nog ff achter mijn laptop thuis om iets te fixen dan dat ik mensen moet reanimeren en dat soort ongein. Om dan vervolgens óók 's avonds nog te rapporteren.
Wij vinden het dan ook lastig om ons werk te combineren met een gezin. We zijn nooit echt van de 9 tot 5 geweest en kunnen dat ook niet goed (deur om 5 uur dichttrekken en klaar). Dus als onze dochter niet wil slapen staan we er allebei gestresst naast omdat we nog iets voor ons werk willen / moeten afronden.