Lethalis schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:56:
[...]
Mja vooral door dat eerste vraag ik mij ook af hoe je bepaald werk kunt doen. Ik vind telefoneren bijvoorbeeld heel lastig, omdat ik altijd alles door elkaar hoor. Ik moet mezelf zo ongeveer opsluiten in een aparte kamer om een nuttig gesprek te voeren aan de telefoon.
Als ik soms wat afwezig klink aan de telefoon, komt dat ook hierdoor. Ik heb het net iets te vaak gehad dat ik met iemand aan het bellen was en precies op dat moment collega's met elkaar in gesprek waren over iets... en dat ik dan dus gewoon volledig kwijtraak wat diegene aan de telefoon zegt.
Niet handig

Realiseer je dat je daarin niet de enige bent en dat het in mijn beleving weinig met ASS te maken heeft. Heel veel mensen herkennen dat in meer of mindere mate. Ongetwijfeld niet iedereen, maar ik hoor "telefoonangst" vaker in mijn omgeving dan ik ooit had gedacht, op het moment dat ik het uit durfde te spreken.
Ben ik slecht in het voeren van telefoongesprekken? Nee. Dat niet. Maar privé bel ik absoluut niet graag (al merk ik dat als het gesprek eenmaal is gestart, het ook privé vaak wel hobbelt), zakelijk ook niet, maar omdat het al zó lang onderdeel is van mijn werk, heb ik wel geleerd tot op zekere hoogte daar mee om te gaan.
Tegelijkertijd zijn er nog steeds, ook na 25 jaar, momenten dat ik zoiets simpels als "een telefoontje plegen", doodeng vind en op momenten uren, dagen of weken uit stel.
Op sociaal gebied heb ik het zelf maar opgegeven. Aan de andere kant houdt mijn gezin mij druk genoeg bezig... wat voor mij soms ook vrij lastig is. Mijn dochter van 5 krijgt het al voor elkaar om mij volledig vast te laten lopen en ik gewoon niet meer weet wat ik moet zeggen of doen. Ze wordt op sociaal gebied langzamerhand te slim voor mij

Toch denk ik dat je niet alleen bent.
Ik hoor het vaker.
Wat ik ook vaker hoor of merk, is dat mensen die zichzelf sociaal onhandig vinden, in de juiste context, sociaal helemaal niet zo onhandig blijken te zijn. Daarin vind ik de ICT wereld (maar misschien ben ik gekleurd omdat ik deels bekend ben met een specifiek deel van de ICT), best grappig. Niet zelden mensen die zichzelf identificeren als zijnde "ergens in het autismespectrum", ik denk ook dat er gemiddeld genomen relatief veel ICT'ers zijn die ergens in dat spectrum zitten en tóch zijn er enorm hechte, sociale gemeenschappen ontstaan.
Hackerspaces en events als HAR/HIP/HEU/WTH, etc, zijn voor mij wel een van de bewijzen dat mensen die zichzelf niet heel sociaal vinden, of zelfs door anderen niet sociaal worden gevonden, met gelijkgestemden, hardstikke sociaal zijn. Misschien op een andere manier dan pak 'm beet autoverkopers, maar daarmee niet minder of minderwaardig aan. (Met typische extraverten kan ik dan vaak weer helemaal niets.)
[...]
Yep. Ik blijf altijd het gevoel houden nergens bij te horen en niet geaccepteerd te worden.
Ook al probeer ik het niet altijd te laten merken, ook al doe ik amicaal, etc... in mijn hoofd is het 1 grote twisted teringzooi van achterdochtigheid en ellende. Wat voor een deel ook ervoor zorgt dat ik een soort "sociale angst" heb. Ik ben vaak niet op mijn gemak.
Nobody loves you (when you're down and out)...
Daar kun je je nog wel eens in vergissen.
Persoonlijk voorbeeld. Ik dacht dat ik op de lagere en middelbare school niet geliefd was. Het buitenbeentje. (Lang verhaal, was ook wel een beetje zo.) Paar jaar geleden in contact geraakt met mensen uit mijn laatste basisschoolklas. Hun beleving was totaal anders. (En als ik nu kijk, waren er inderdaad pesters, maar tegelijkertijd was ik bij een deel van de klas ook heel welkom. Echte vriendschappen had ik niet, maar ik bleek geliefder te zijn dan ik altijd heb gedacht.)
Kortom, het kán zijn, dat het vooral in jouw beleving is. Hoeft niet, maar kan wel.
[...]
Het zijn alleen eigenschappen die niet in een vacuüm ontstaan.
Geen mens leeft in een vacuuum.
Jij bent ook actief op dit forum en mogelijk online en offline op nog andere plekken. Je hebt een gezin. Je hebt een baan. Dat is allesbehalve een vacuuum.
[...]
Ik ben daar zelf dus niet zo van overtuigd, omdat anderen met ASS het bijvoorbeeld niet kunnen. Maar ook omdat er hele goede programmeurs zonder ASS zijn.
Er zijn heel goede extraverte managers en heel goede introverte managers.
Het een sluit het ander absoluut niet uit.
Mogelijk zijn die programmeurs zonder ASS goed op andere manieren en in andere deelgebieden dan jij, en ben jij JUIST goed, omdat je je ASS hebt weten in te zetten. (Of dat zo is kan ik niet zeggen, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk zeg maar.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.