Ali Baba 1001 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:26:
[...]
Ik koop vrijwel niks meer...ben sowieso het huis aan het leeghalen, vanalles wat ik niet gebruik gaat eruit.
Tuin gerenoveerd met alleen maar spullen van marktplaats, overgebleven bakstenen, tegels enz..
Schutting van 20 jaar oud gebeitst en weer als nieuw.
Waarom zit ik überhaupt in crypto als ik toch niks meer koop bedenk ik me nu…oh ja, ik koop dus crypto…🤔
Dit is het prachtige effect van het hebben van een munt (asset) die lange termijn investeringen stimuleert. Zo is de evolutie van de mens vooruit gekomen en zo is onze welvaart ontstaan (tot op zekere hoogte).
In eerste instantie denk je, ik wil meer geld om meer troep te kunnen kopen. Na een tijd ontdek je dat je lange termijnplannen kunt maken om grotere doelen te bereiken. Dit kan ook een niet-materialistisch doel zijn zoals financiële onafhankelijkheid.
We leven in een hoge consumptie maatschappij omdat er steeds inflatie is op prijzen en deflatie van de munt (onze asset).
Daarom Bitcoin: Het stimuleert je na te denken over een aankoop. Het maakt de wereld minder materialistisch, minder consumptie-gefocust en duurzamer.
Onze consumptie drang is namelijk vooral een resultaat van diep onderliggende ontevredenheid over de inrichting van ons leven, opgedrongen door de maatschappij. Het is een compensatie drang ten gevolge van een leegte, je zal eindeloos moeten consumeren om je onrealiseerbaar doel van geluk na te steven.