[Mining] Het grote cryptocurrency mining topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mede-auteur:
  • Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:16

Richh

Welkom in het grote cryptocurrency mining topic! In dit topic kan gediscussierd worden over de technische uitvoering van het minen van crypto.

Wat is mining?

Om goed te begrijpen wat mining is, is het belangrijk om te weten hoe blockchaintechnologie werkt. Online is er natuurlijk ontzettend veel te vinden. Deze video's zijn een goede start YouTube:

In de meeste video's komt het al een beetje langs: mining is het 'delven' van nieuwe blokken in de blockchain. Bij goud gaat dit met de hand (al dan niet met behulp van machines en/of chemicaliën) en bij de blockchain met rekenkracht van computers.

Consensusalgoritme (consensus mechanism)

Kort door de bocht is een consensusalgoritme de manier waarop de juistheid van data in een blockchain wordt bepaald. Het zorgt ervoor dat ‘alle neuzen dezelfde kant op wijzen’ en fouten voorkomen worden. Een uitgebreidere uitleg hierover vind je in de Binance Acadamy https://academy.binance.c...chain-consensus-algorithm

De twee belangrijkste vormen van consensusalgoritmen zijn:
  1. Proof of Work (PoW): hierbij wordt de rekenkracht van je computer (meestal GPU) ingezet om hashes op te lossen, transacties uit te voeren en het netwerk te beveiligen. Bitcoin en Ethereum zijn hier de bekendste voorbeelden van. Ethereum is echter bezig met een overstap naar Proof of Stake.
  2. Proof of Stake (PoS): dit is een alternatieve vorm van mining. Waar je bij PoW computerkracht actief inzet, is het bij PoS voldoende om coins van een bepaalde cryptovaluta in bezit te hebben en te koppelen aan een zogeheten staking pool. Dit kan op exchanges als Binance en Kraken, of in een eigen wallet. Polkdadot en Cardano zijn bekende voorbeelden. In dit topic zullen we het voornamelijk over PoW hebben.
Overigens zijn er binnen deze algoritmen ook weer verschillende uitwerkingen. Zo kent PoW ook het zogeheten Proof of Relay (PoR) zoals NKN (zie hieronder) gebruikt.

Dat klinkt goed! Maar… hoe werkt dat dan?

Heel plat gezegd probeer je bij het minen in een PoW-blockchain de hash van het nieuwe blok als allereerste te vinden. Dit doe je door simpelweg als een malle, alle mogelijke hashes uit te proberen ('bruteforcen'), totdat je de juiste gevonden hebt.

Om dit principe te begrijpen, is de 'key' van dit verhaal :+ Heb jij als eerste de hash gevonden? Dan krijg je meestal een 'miners fee', evenals de eventuele transactiekosten die gemoeid zijn met de transacties in het block. Dat kan financieel lucratief zijn.

Wow, gratis geld?

Nee, zo eenvoudig is het niet. Omdat het geld oplevert, ben jij niet de enige miner. Je bent voor ieder block aan het racen tegen andere miners, die wellicht veel snellere hardware hebben, en/of meer hardware, om hun kansen te vergroten.

Daarnaast is het simpelweg niet gratis: de hardware om het te doen, is kostbaar. Afhankelijk van de cryptocurrency waarvoor je wil minen, heb je prijzige hardware nodig.

Energie
Bovenal kost het minen energie. Je wil natuurlijk dat de opbrengsten van het minen, hoger liggen dan je energiekosten en apparatuur plus afschrijving. Omdat de energiekosten in Nederland relatief hoog zijn, wordt er in hier vrijwel niet gemined op grote schaal.

Het energiegebruik van cryptomining is een controversieel onderwerp waar iedereen wel een mening over heeft. We vragen jullie vriendelijk dit topic niet te gebruiken om discussies over de impact van cryptomining op het milieu te bespreken.

Wat voor hardware heb ik dan nodig?

In theorie: geen. Als je een beetje goed met cijfertjes bent (niveau Rainman), kan je het in theorie op papier doen :+ In theorie hoeft je hardware niet krachtig te zijn. In de praktijk zal blijken dat je hiermee niet als eerste een block gaat vinden, en zal het je niks opleveren.

Om winstgevend te minen, is de nodige hardware afhankelijk van de cryptocurrency zelf.
Voorheen kon je Bitcoin minen met een redelijke videokaart of zelfs CPU. Die tijden zijn al lang voorbij. Tegenwoordig worden machines speciaal voor het minen van Bitcoin ontworpen en gebouwd. Kosten? Je zit al snel op 10 a 20.000 euro. Denk aan producten van Bitmain.

Hierbij is het belangrijk om op te merken dat de aanschafkosten en het energieverbruik hoog liggen, en dat dergelijke hardware niet bedoeld is voor op de slaapkamer: meer in serverruimtes waarop geluidsproductie geen probleem is - om iets te noemen.

Een cryptocurrency als Ethereum kun je nog wél zelf minen met je videokaart. De populariteit hiervan draagt bij aan de hoge prijzen en wereldwijd slechte beschikbaarheid van videokaarten. Met de huidige (medio 2021) koersen van veel cryptocurrencies is dat al snel vrij winstgevend. Particulieren kiezen voornamelijk voor mining met videokaarten omdat de hardware soms al in huis is, en/of relatief toegankelijk is. Ook is de restwaarde van een oude videokaart meestal hoger dan een oude Bitcoin-miner.

Hoe begin ik met minen?

Dat hangt er natuurlijk van af wát je wil minen. Omdat het minen van Bitcoin door de grote opstartkosten voor veel tweakers niet is weggelegd, gaan we hier niet verder op in. Op internet is natuurlijk veel te vinden over het minen van bitcoin.

Voor we beginnen is het belangrijk om je te realiseren is dat er duizenden anderen ook aan het minen zijn, en dat je dus alleen je beloning krijgt als jij als eerste de hash achterhaalt. De kans dat je dit lukt is natuurlijk enorm klein. Daarom sluiten veel miners zich aan op een pool. Een pool is een grote groep miners, die samen naar het nieuwe block zoeken. Opbrengsten worden in een pool verdeeld, op basis van de hoeveelheid hashpower die je levert. Hierdoor worden je inkomsten fors stabieler.

Ethereum
Ethereum is ongetwijfeld de meest bekende en meest gebruikte cryptocurrency om thuis te minen. De meest eenvoudige optie, vooral voor mensen met een Nvidia videokaart, is bijvoorbeeld Nicehash. Zij bieden simpele software aan om na enkele klikken geheel geautomatiseerd te beginnen met mining.

Bekende Ethereum pools zijn:
  • Ethpool
  • Nanopool
  • Cruxpool
Verschillen tussen deze pools zitten in de grenzen waarop ze uitbetalen (als je met 1 kaart mined, wil je niet dat je 1 ETH moet minen totdat ze het naar je overmaken; dan ben je maanden bezig) en een fee die je aan de pool betaalt.

Opbrengsten
Tegen de huidige koersen (begin 2021) is ETH mining met een moderne videokaart, al snel vrij profitabel. De opbrengsten schommelen wel enorm, en zijn afhankelijk van de koers en de difficulty, die beide sterk kunnen wisselen.

Desalniettemin kan je met (bijvoorbeeld) een AMD 5700XT denken aan zo'n 120 dollar per maand aan Ethereum. Na aftrek stroomkosten (20 cent per kilowatt, dit kan voor jou natuurlijk anders zijn), omgerekend naar euro's is dat zo'n 80 euro per maand. Andere videokaarten, zoals een RTX 3080, kunnen ruim het dubbele opbrengen. Ook op oudere videokaarten, zoals een GTX 1080 of een AMD Vega 64, valt prima te minen. De opbrengsten zijn al snel zo'n 100 dollar per maand, zij het wel dat je energiekosten waarschijnlijk wat hoger komen te liggen.

Nicehash heeft overigens een mooie calculator om je mogelijke opbrengsten te berekenen.

Let wel dat je in dit geval natuurlijk wordt uitbetaald in ETH, en de waarde van ETH kan wisselen. Wellicht wil je je coins bewaren, tot ETH meer waard is, voor je het verkoopt. Je opbrengsten kunnen hierdoor flink toenemen. Echter: de kans bestaat natuurlijk ook dat ETH in waarde daalt, waardoor je in theorie zelfs verlies zou kunnen maken. Houd hier rekening mee!

Moet ik mijn videokaart overklokken?
Dat hoeft niet, maar het aanpassen van kloksnelheden en voltages kan zorgen voor een betere efficiency en is daarom wel te adviseren. Over het algemeen werkt het goed om je geheugen zo ver mogelijk te overklokken, en de videochip enigszins te undervolten en lager te klokken om energie te besparen. Specifieke instellingen per kaart kunnen in dit topic gedeeld worden.

Veiligheid
Het komt voor dat je virusscanner een miningprocess aanziet als virus. Sterker nog: virussen willen zich wel eens verstoppen in een miner. Zorg daarom altijd dat je de bron van de miner kent en weet zeker dat de software betrouwbaar is. Dus altijd alleen downloaden van een betrouwbare bron en de hash van de applicatie controleren is ook verstandig.

Zeker bij Nicehash is het belangrijk om op te merken, dat zij ook weer executables van derde partijen inschakelen. Er is veel ophef geweest over het al dan niet gebruiken van Phoenix miner. Houd hier rekening mee.

In een ideale wereld wil je niet informatie over jouw wallets op dezelfde Windows installatie als je miner hebben staan. Een goeie manier om dit van elkaar te scheiden is bijvoorbeeld HiveOS.

Storj
Voor Storj kun je een 'Decentralised Cloud Storage'-node draaien. Je stelt opslagruimte en bandbreedte beschikbaar, waarop anderen data kunnen opslaan. Deze data is versleuteld, opgesplitst en wordt bewaard over het wereldwijde netwerk aan servers.

Ideaal dus als je een NAS of thuisservertje hebt die hoe dan ook aan staat. Storj verschilt dus in consensusalgoritme van Ethereum, en je hardware hoeft geen ingewikkelde hashes te vinden. Het gaat voornamelijk over het opslaan en doorgeven van data.

Op het moment van schrijven is het lastig om te verdienen aan nieuwe nodes; het aanbod van opslagruimte is groter dan de vraag van ontwikkelaars. Het duurt dus lang voordat de door jou beschikbaar gestelde ruimte wordt aangesproken.

Je wordt uitbetaald in de STORJ-token. System requirements vind je in deze blog van Storj.

NKN
New Kind of Network (NKN) heeft als doel de infrastructuur voor gedecentraliseerd internet te leveren, op basis van een blockchain en Proof of Relay (PoR). In maart 2021 waren er ruim 40.000 nodes. Het leuke van NKN is dat je het bijna overal op kan draaien. Er zijn zelfs tutorials om een Raspberry Pi als node op te zetten. Maar je kunt het ook op een NAS of NUC installeren of een cloud computing-dienst zoals Amazon Web Services voor huren. Of dat de moeite waard is, mag je zelf uitzoeken ;)

Je wordt uitbetaald in de NKN-token. Uitbetaling per node wordt in april 2021 geschat op omgerekend $8 tot $12 per maand. In de praktijk klopt dit echter niet altijd. Bij het minen van NKN heb je ook veel geluk nodig. Soms vindt je met één node meerdere blocks per maand en soms maanden helemaal niet. System requirements vind je op het forum van NKN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Zie je een foutje in de TS? Of zijn we ergens compléét de mist in gegaan? Laat het ons weten! We zijn nog op zoek naar iemand die een stukje over Chia kan tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:09
Ben toevallig zelf ook begonnen met een 2070 super i.c.m. trex miner op flexpool. Eventueel nog tips?

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:26
Ethermine is trouwens ook wel een hele bekende volgens mij voor ETH mining

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Albert-JanB
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:47
Nou, een voorzet je van een relatieve leek. Chia kun je farmen door eerst plots te maken. Proof of space and time heet dit. Deze plots kun je zien als voorgeprogrammeerde codes die een winnend blok kunnen bevatten. Elke 7-11 seconden wordt gekeken of jouw plots winnend zijn. Deze plots nemen ca 100 GB aan ruimte in. De totale netspace groeit momenteel harder dan je op een thuispc bij kunt plotten helaas. De kans dat je dus genoeg plots hebt en regelmatig xch wint is dus niet groot, maar je plots die je eenmaal hebt kun je jaren blijven gebruiken. Er zijn nog geen officiële miningpools. Wel een onofficiële, maar daar moet je je seed inleveren omdat plots alleen werken op jouw eigen bijbehorende seed. Als je de officiële chia node installeert kun je farmen, je coins opslaan en plotten met dezelfde pc. Plotten vraagt cpu en ram capaciteit. Je gpu kun je intussen nog gebruiken om ether minen... Om plots te maken wordt aangeraden om een hoogwaardige SSD schijf te gebruiken. De plots kunnen daarna op een simpele HDD gezet worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Albert-JanB op 14-05-2021 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:24
Binance bied tegenwoordig ook de mogelijkheid om via hun ETH en SHA256 (Bitcoin en varianten) te minen.
Voordeel tegenover bijv een nanopool is dat je elke nacht uitbetaald krijgt en direct kan overzetten op je spot wallet zonder fee te betalen. Voor het minen zelf betaal je wel fee (net als bij nanopool) maar is niet zo veel.

Pool:
https://pool.binance.com/

ETH FAQ:
https://www.binance.com/e...536d74d1fb65c83f8e60ded93

Mijn GTX 1070 (ja ja een ouwe ondertussen) geeft me tussen de 2,5 en 5 euro per 24 uur dedicated mining. Afhankelijk van de prijs/difficulty etc.
Gisteren 0.0014 ETH
26MH/S gemiddeld

Check ook https://whattomine.com/ om snel te berekenen wat je het beste met welke kaart kan minen en wat ongeveer de opbrengt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Acidrain schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:23:
Binance bied tegenwoordig ook de mogelijkheid om via hun ETH en SHA256 (Bitcoin en varianten) te minen.
Voordeel tegenover bijv een nanopool is dat je elke nacht uitbetaald krijgt en direct kan overzetten op je spot wallet zonder fee te betalen. Voor het minen zelf betaal je wel fee (net als bij nanopool) maar is niet zo veel.
Heb je dan nog een Binance account nodig voor aanmelden? Of kun je net als met nanopool gewoon je eigen wallet ingeven los van Binance?

Draai nu vijf dagen 24/7 via Nanopool met mijn RX 6800 XT 62.5Mh /s hashrate en 170 watt verbruik. Duurt zo wel twee weken tot ik de minimum van 0,05 eth heb bereikt. Als je via Binance met dezelfde eenvoud kunt minen maar dagelijks uitbetaald krijgen geeft dat meer mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
@Joosie200

Ik was 5 weken onderweg voor 0.05 ETH op nanopool en dit is echt een verademing voor mij.
Binance account had ik al dus die drempel had ik al niet. Je mined niet meer naar een wallet adres maar naar je Binance account. Je hoeft dus ook niet je ETH adres die je bij Binance hebt op te geven maar gewoon je (via de faq hierboven ;) ) aangemaakte minning account die gekoppeld is aan Binance.

Ik gebruik BMiner (download via de FAQ op Binance) en die start ik scheduled on startup met het commando:

bminer.exe -uri ethproxy://%In-Binance-Opgegeven-MinerName%.%In-Binance-Opgegeven-USERNAME%@ethash.poolbinance.com:8888 -api 127.0.0.1:1880

Tussen de % Vervangen voor je eigen gegevens. (Minername.Accountname)

[ Voor 30% gewijzigd door Acidrain op 15-05-2021 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaHard
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-03 07:06
Dracoz schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:12:
Ben toevallig zelf ook begonnen met een 2070 super i.c.m. trex miner op flexpool. Eventueel nog tips?
Ik heb ook vanaf vanmiddag mijn 2070 super aan het werk gezet.

Was helemaal nieuw dus ff uitzoeken hoe het moest.

Heb het nu redelijk mooi afgesteld en haal 42.3 MH/s en gebruik 127 W.

Mine ook via T-rex en Ethermine pool. Volgens mij betalen die elke week uit vanaf 0.01 ETH.

Huidige geschatte opbrengst is 0.00160 ETH per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:37
Zucht, ik kan een KD5 kopen voor 9k USD, maar vraag me af of het wel verstandig is in de huidige markt....
Daarentegen geloof ik meer in Kadena dan bijv. CKB (CK5 miner).

Je kan trouwens ook, voor de ASIC miners onder ons, je miner neerzetten bij datacentra's. Moet je even vragen, kosten voor hosten zijn best redelijk (375 euro voor 2800W incl stroomkosten, dus haast gelijk aan je energiekosten thuis per maand minus de herrie).

Ethereum is nu ook beter om te minen, is echt te zien hoe snel die AMD kaarten worden verkocht, zelfs voor de scalperprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
Ik ben sinds een paar maandjes bezig met Ethereum minen met mijn Geforce RTX 2070 (non-super). Wat heel veel uitmaakt is memory overclocken.

Ik heb via MSI Afterburner de Core clock op -500 MHz gezet (dat maakt geen drol uit), en Memory op +1000 MHz (hoger werd instabiel). En daardoor ging ik van zo'n 32 MH/s naar dik 40 MH/s, dus makkelijk 20-25% betere prestaties.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-04 12:23
Heb zelf een tijdje geminded met een 1060 6GB welke ik nog over had. Een klant had een 3060+ nodig ivm architect software en heb een gelukje gehad in de Duitse e-shop en 3 Acer Predator Orion 5000 gekocht (i7 10700K 32GB RAM, 3070, 1TB nvme + 4th HDD) voor 1700 euro.

Je kunt ze hier vinden (als ze weer in stock zijn): Alternate.de & acer.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Ik zit zat op 100 mh met mijn3080 echter zie ik nu een dalende lijn geen idee waar die vandaan komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
Acidrain schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:44:
@Joosie200

Ik was 5 weken onderweg voor 0.05 ETH op nanopool en dit is echt een verademing voor mij.
Binance account had ik al dus die drempel had ik al niet. Je mined niet meer naar een wallet adres maar naar je Binance account. Je hoeft dus ook niet je ETH adres die je bij Binance hebt op te geven maar gewoon je (via de faq hierboven ;) ) aangemaakte minning account die gekoppeld is aan Binance.

Ik gebruik BMiner (download via de FAQ op Binance) en die start ik scheduled on startup met het commando:

bminer.exe -uri ethproxy://%In-Binance-Opgegeven-MinerName%.%In-Binance-Opgegeven-USERNAME%@ethash.poolbinance.com:8888 -api 127.0.0.1:1880

Tussen de % Vervangen voor je eigen gegevens. (Minername.Accountname)
Zit er zelf ook over na te denken om inderdaad via Binance te gaan minen, dit vanwege het grote voordeel wat je zelf ook aangeeft dat ze direct uitbetalen en je dus niet x aantal weken hoeft te wachten tot je 0.05ETH uitbetaald krijgt.

Hoeveel haal jij ongeveer op een dag binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalq3
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 16:39
Extrix schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 07:42:
Ik zit zat op 100 mh met mijn3080 echter zie ik nu een dalende lijn geen idee waar die vandaan komt
Grote kans dat de temperaturen te hoog op lopen, als de temperatuur te hoog is klokt de videokaart zicht wat terug om zichzelf te beschermen. Ook gezien het feit je mined met een 3080 die bekend staat om zijn warmte lijkt me dat een goed begin om uit te zoeken. Hoe heb je de fans ingesteld? Ik ga er vanuit dat je de powerlimit en core clock al naar beneden hebt ingesteld? (pl: 70% en cl: -100).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Globalq3 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:13:
[...]

Grote kans dat de temperaturen te hoog op lopen, als de temperatuur te hoog is klokt de videokaart zicht wat terug om zichzelf te beschermen. Ook gezien het feit je mined met een 3080 die bekend staat om zijn warmte lijkt me dat een goed begin om uit te zoeken. Hoe heb je de fans ingesteld? Ik ga er vanuit dat je de powerlimit en core clock al naar beneden hebt ingesteld? (pl: 70% en cl: -100).
Temperatuur zit op 48 graden. Power limit heb ik op 80

Clock op 1800

Het mooi is ook dat mijn console applicatie hele tijd tussen de 80 en 100 zit maar dat dit niet zo herkend wordt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DMmvBjgdcs5w2gCGwGwoKQHDVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zruJNn0ETP2jJJJ0aJcur4mx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Extrix op 15-05-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalq3
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 16:39
Zolang reported op een mooie vlakke lijn zit die gelijk is aan jouw miner software dan gaat het goed maar ik zie inderdaad wat fluctuaties. Dat kan natuurlijk ook zijn dat jij op dat moment de pc gebruikt en die daardoor wart resources nodig heeft. Ook al is het maar een post maken op tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Dracoz schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Zit er zelf ook over na te denken om inderdaad via Binance te gaan minen, dit vanwege het grote voordeel wat je zelf ook aangeeft dat ze direct uitbetalen en je dus niet x aantal weken hoeft te wachten tot je 0.05ETH uitbetaald krijgt.

Hoeveel haal jij ongeveer op een dag binnen?
Dat staat 2 posts boven de post die je quote ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aarebe1
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-08-2023

Aarebe1

Maxi

https://github.com/niceha...ner/releases/tag/v0.5.1.3

Hoe download ik zoiets?

M'n virusscanner is net zo streng als m'n schoonvader.

Dit is stap 1, wordt de rest net zo'n gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Globalq3 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:36:
Zolang reported op een mooie vlakke lijn zit die gelijk is aan jouw miner software dan gaat het goed maar ik zie inderdaad wat fluctuaties. Dat kan natuurlijk ook zijn dat jij op dat moment de pc gebruikt en die daardoor wart resources nodig heeft. Ook al is het maar een post maken op tweakers :)
Ja reported ben ik wel tevreden mee waarom kakt de rest zo in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Aarebe1 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:32:
https://github.com/niceha...ner/releases/tag/v0.5.1.3

Hoe download ik zoiets?

M'n virusscanner is net zo streng als m'n schoonvader.

Dit is stap 1, wordt de rest net zo'n gedoe?
Uitzetten is de beste optie. En vervolgens de map excluden van de firewall virusscanner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaHard
Vraagje.

Ben nu een dag aan het minen en had de fan speed op mijn Gigabyte RTX 2070 Super op 55% ingesteld.

Bleef het nog mooi stil en de GPU temp bleef daarmee op 51°c.

Leek mij opzich een prima temperatuur maar zit nu ff in HWiNFO te kijken en daar geeft ie aan dat de GPU hotspot zo rond de 62-63°c zat met een max van 64.3. Ik heb de fans nu even op 90% gezet en daarmee staat GPU temp op 43°c en GPU hotspot op 56.5°C maar hoor je de fans wel flink blazen.

Wat is nou wijsheid, de fans hoger zetten om de kaart zo koel mogelijk te houden. Of de fans weer wat zachter zetten. Die fans zijn natuurlijk zo'n beetje de enige draaiende onderdelen op zo'n kaart. Lijkt me dat die ook het vaakst stuk gaan. Op zich lijkt 64°c me ook nog niet echt schokkend toch ?

BTW al een hele 0.00167 ETH bij elkaar gemined :P

[ Voor 4% gewijzigd door GaHard op 15-05-2021 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extrix
GaHard schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:29:
Vraagje.

Ben nu een dag aan het minen en had de fan speed op mijn Gigabyte RTX 2070 Super op 55% ingesteld.

Leek mij opzich een prima temperatuur maar zit nu ff in HWiNFO te kijken en daar geeft ie aan dat de GPU hotspot zo rond de 62-63°c zat met een max van 64.3. Ik heb de fans nu even op 90% gezet en daarmee staat GPU temp op 43°c en GPU hotspot op 56.5°C maar hoor je de fans wel flink blazen.

Wat is nou wijsheid, de fans hoger zetten om de kaart zo koel mogelijk te houden. Of de fans weer wat zachter zetten. Die fans zijn natuurlijk zo'n beetje de enige draaiende onderdelen op zo'n kaart. Lijkt me dat die ook het vaakst stuk gaan. Op zich lijkt 64°c me ook nog niet echt schokkend toch ?

Mijn hotspot is 90 tot 100 graden maar de 3080 serie is ook wel 1 die erg warm wordt

Ik denk dat vooral balans zoeken.

1. Warmte beperken
2. Effectief mogelijk qua verbruik aantal watt verbruik
3. Geluid.

Als ik aan het minen ben ben ik niet in dezelfde ruimte dus me fan staat op 85 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaHard
Extrix schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:22:
[...]

Mijn hotspot is 90 tot 100 graden maar de 3080 serie is ook wel 1 die erg warm wordt

Ik denk dat vooral balans zoeken.

1. Warmte beperken
2. Effectief mogelijk qua verbruik aantal watt verbruik
3. Geluid.

Als ik aan het minen ben ben ik niet in dezelfde ruimte dus me fan staat op 85 graden.
Zit nu weer op 60% fan speed en GPU hotspot blijft zo rond de 60-61°c GPU temp rond de 47°c.

Denk dat ik het zo even laat.

En tja wat hete kaarten betreft, ik heb hiervoor een 4GB R9 290 gehad en dat ding stond altijd op 94°c GPU temp tijdens het gamen. Die fan hoorde je dan ook flink blazen maar heb er nooit problemen mee gehad die kaart was ook ontworpen om op die temp te draaien. Vandaar dat ik me ook niet direct druk maak met deze temperaturen.

Ik heb die 4GB R9 290 nog liggen trouwens, vraag me nu af of ik daar nog wat mee zou kunnen minen, als ik het goed begrijp heb je voor ethereum een 8GB kaart nodig. Maar misschien kan ik er nog andere coins mee minen ?

[ Voor 11% gewijzigd door GaHard op 16-05-2021 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Bij deze niet duidelijke screenshot maar genoeg om af te lezen hoe mijn kaart nu performed met minen

Heb nog iets meer watt winst -20 met een 800 overclock

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSWehmNHSSjyCMn98BfURV0isxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yn3iIrNpdm9lzZy7S3fu2UHq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
GaHard schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:29:
Vraagje.

Geen verkeerde waardes, 64 is nog niet echt een probleem. Wel zou ik de fans rond de 30-40% laten lopen en niet hoger. Je zou eventueel je core nog -150 kunnen zetten. Heb je toch niet nodig voor minen.

Heb zelf mijn 2070 super op:
Core -150
Mem +900
Fans 40%

Zit nu op 144 wat en 43mh/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Nou ik ben ook maar 's begonnen met het minen van ETH. Complicerende factor is dat ik een Mac gebruik. En ik hoor jullie al denken "Minen op een Mac? Maar die dingen hebben crappy GPU-performance!". Ja, maar ik heb een MacPro met een Radeon RX 580 (Sapphire Pulse, 8GB). Heel redelijk dus ;)

Dus ik heb HiveOS geïnstalleerd op een aparte SSD. Ging allemaal behoorlijk vlekkeloos eigenlijk. Draait nu met ~23 MH/s bij ~131W. Merk echter wel dat de temperatuur vrij hoog is. Daarnaast lees ik dat anderen rond de 30 MH/s halen. Maar... Hoe dan?

Ik heb me wat ingelezen in overklokken, VBIOS en meet van dat soort dingen. Maar ik kom er niet helemaal uit. Had net een overclock preset ingesteld maar om een of andere duistere reden werd daarna de kaart ineens niet meer herkend. Na een paar keer rebooten gelukkig weer wel.

Heb wat stappenplannen gevolgd maar eigenlijk struikel ik bij het stukje "Open VBIOS with the help of Polaris BIOS Editor." Ik heb geen windowsbak in huis en die software werkt alleen op Windows :(

Iemand een suggestie hoe nu verder? Heeft iemand anders wellicht een VBIOS die ik direct kan gebruiken zonder zelf te moeten editten?

Edit: Opmerkelijk. Als ik de stats van de pool (Binance) bekijk zegt 'ie dat ik met 30MH/s aan het minen ben. Wat is het nou? :+

[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 16-05-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaHard
Dracoz schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:07:
[...]

Geen verkeerde waardes, 64 is nog niet echt een probleem. Wel zou ik de fans rond de 30-40% laten lopen en niet hoger. Je zou eventueel je core nog -150 kunnen zetten. Heb je toch niet nodig voor minen.

Heb zelf mijn 2070 super op:
Core -150
Mem +900
Fans 40%

Zit nu op 144 wat en 43mh/s
Hoe heet wordt die van jou met de fans op 40 ?

Ik heb de gigabyte windforce met drie van die fans erop. Zal ook nog wel iets verschil in zitten kwa verschillnde uitvoeringen lijkt me.

Ik heb nu:

Power limit 53%
Core Clock -502
Memory Clock +904
Fan Speed 50%

Daarmee haal ik:
42.37 MH/s
125 Watt
342KH/W
GPU Temp 51°c
GPU Hot Spot 64°c

Die Memory Junction Temperature die bij @Extrix weergegeven wordt staat er bij mij niet tussen. Denk dat deze kaart die sensor mist ?

[ Voor 8% gewijzigd door GaHard op 16-05-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
GaHard schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:10:
[...]

Ik heb de gigabyte windforce met drie van die fans erop. Zal ook nog wel iets verschil in zitten kwa verschillnde uitvoeringen lijkt me.

Ik heb nu:

Power limit 53%
Core Clock -502
Memory Clock +904
Fan Speed 50%

Daarmee haal ik:
42.37 MH/s
125 Watt
342KH/W
GPU Temp 51°c
GPU Hot Spot 64°c

Die Memory Junction Temperature die bij @Extrix weergegeven wordt staat er bij mij niet tussen. Denk dat deze kaart die sensor mist ?
Het is wel iets van de laatste hwinfo update misschien dat je nog oude hebt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wijx3njWjOhS2H__IiYi55K51jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MSgF6Ft3eKas8smfYjJRO03.jpg?f=fotoalbum_large

Of ik heb minder geluk of ja geen idee maar mijn rewards zijn wel flik minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:10
sOid schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:21:
Nou ik ben ook maar 's begonnen met het minen van ETH. Complicerende factor is dat ik een Mac gebruik. En ik hoor jullie al denken "Minen op een Mac? Maar die dingen hebben crappy GPU-performance!". Ja, maar ik heb een MacPro met een Radeon RX 580 (Sapphire Pulse, 8GB). Heel redelijk dus ;)

Dus ik heb HiveOS geïnstalleerd op een aparte SSD. Ging allemaal behoorlijk vlekkeloos eigenlijk. Draait nu met ~23 MH/s bij ~131W. Merk echter wel dat de temperatuur vrij hoog is. Daarnaast lees ik dat anderen rond de 30 MH/s halen. Maar... Hoe dan?

Ik heb me wat ingelezen in overklokken, VBIOS en meet van dat soort dingen. Maar ik kom er niet helemaal uit. Had net een overclock preset ingesteld maar om een of andere duistere reden werd daarna de kaart ineens niet meer herkend. Na een paar keer rebooten gelukkig weer wel.

Heb wat stappenplannen gevolgd maar eigenlijk struikel ik bij het stukje "Open VBIOS with the help of Polaris BIOS Editor." Ik heb geen windowsbak in huis en die software werkt alleen op Windows :(

Iemand een suggestie hoe nu verder? Heeft iemand anders wellicht een VBIOS die ik direct kan gebruiken zonder zelf te moeten editten?

Edit: Opmerkelijk. Als ik de stats van de pool (Binance) bekijk zegt 'ie dat ik met 30MH/s aan het minen ben. Wat is het nou? :+
Ik zou niet met een Mac gaan minen. Gaat erg heet worden....
Daarnaast is het niet echt rendabel om met een Mac te gaan minen. 30 MH/s is niet echt spannend. Volgens mij "verdien" je daarmee iets van 2-3 euro per dag. Daarvoor zou ik je mooie iMac niet warm laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
GaHard schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:10:
[...]

Ik heb nu:

Power limit 53%
Core Clock -502
Memory Clock +904
Fan Speed 50%

Daarmee haal ik:
42.37 MH/s
125 Watt
342KH/W
GPU Temp 51°c
GPU Hot Spot 64°c

Met de fans op 40% zit ik op:

GPU Temp: 51°c
Memory: 61°c
Hot Spot: 64°c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 17:40

resusaapje

h less

Chia!

Winning! Opeens hoorde ik 'blieb'. Bleek een setje XCH te zijn. Als een kind zo blij *O*

Afbeeldingslocatie: https://images.hollandandbarrettimages.co.uk/productimages/DT/724/017512_A.png

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruimelTuimel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2021
resusaapje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:13:
Chia!

Winning! Opeens hoorde ik 'blieb'. Bleek een setje XCH te zijn. Als een kind zo blij *O*

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Hoe werkt dat precies? Ik mine regelmatig sinds 2016 maar ik heb nog nooit wat extra´s gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

KruimelTuimel schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:19:
[...]

Gefeliciteerd! Hoe werkt dat precies? Ik mine regelmatig sinds 2016 maar ik heb nog nooit wat extra´s gekregen.
Join uuuuuuuus! 8)

Het is een soort bingo:
Begin hier

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruimelTuimel
resusaapje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:48:
[...]

Join uuuuuuuus! 8)

Het is een soort bingo:
Begin hier
Apart, nog nooit van gehoord. Ik heb DGB / ETH / ETHC en RVN gemined.

Heb een laptop met 1070GTX... niet fantastisch flexibel dus.

Als ik zeg dat ik 2x 128GB SSD´s heb en één losse 914GB HDD? Dan zeg jij? :D :D :D :D

Een losse HDD/SSD zou niet eens zo gek zijn om aan te schaffen.

Ik heb ook nog wel ergens een 2,5`` 500GB SATA HDD liggen, zou ik dan via USB aan kunnen sluiten.

Ook nog twéé laptop HDD´s van 160GB / stuk.. lol :'(

Als ik het goed begrijp kan ik bijv. 4 plots van 101GB `doen`, dan zou ik ongeveer 11 jaar nodig hebben om te winnen.

CPU en MEM geven ze als advies 32GB.. heb nu 16GB.

Ik waag het er sowieso eens op. Lijkt mij minder energie intensief om opslag te gebruiken vs GPU.

[ Voor 8% gewijzigd door KruimelTuimel op 20-05-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
resusaapje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:48:
[...]

Join uuuuuuuus! 8)

Het is een soort bingo:
Begin hier
Het schijnt dat je heel makkelijk je schijven mee naar de gadver kan helpen, zeker de entry-level modellen die niet berekend zijn op de hele dag read/write. Dus ja het opgenomen vermogen is lager en het is 'beter' voor het milieu maar voor iemand die zijn hardeschijf lief is zou ik het toch afraden.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

zzzzz schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:03:
[...]

Het schijnt dat je heel makkelijk je schijven mee naar de gadver kan helpen, zeker de entry-level modellen die niet berekend zijn op de hele dag read/write. Dus ja het opgenomen vermogen is lager en het is 'beter' voor het milieu maar voor iemand die zijn hardeschijf lief is zou ik het toch afraden.
Voor de 'plot'-schijven klopt dat. Als het SSD's zijn, wat niet per se hoeft. Die moet je ook als 'verbruiks'-voorwerp zien.

De 'Farm'-schijven kunnen gerust trage HDD's zijn, want daarbij gaat het alleen om grootte en die worden niet zozeer belast. En zolang de plot's bestaan, kunnen ze iets opbrengen, dus rustig laten draaien. Zie het als een soort postcode-bingo :)

[ Voor 5% gewijzigd door resusaapje op 20-05-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

KruimelTuimel schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:39:
[...]

Apart, nog nooit van gehoord. Ik heb DGB / ETH / ETHC en RVN gemined.

Heb een laptop met 1070GTX... niet fantastisch flexibel dus.

Als ik zeg dat ik 2x 128GB SSD´s heb en één losse 914GB HDD? Dan zeg jij? :D :D :D :D

Een losse HDD/SSD zou niet eens zo gek zijn om aan te schaffen.

Ik heb ook nog wel ergens een 2,5`` 500GB SATA HDD liggen, zou ik dan via USB aan kunnen sluiten.

Ook nog twéé laptop HDD´s van 160GB / stuk.. lol :'(

Als ik het goed begrijp kan ik bijv. 4 plots van 101GB `doen`, dan zou ik ongeveer 11 jaar nodig hebben om te winnen.

CPU en MEM geven ze als advies 32GB.. heb nu 16GB.

Ik waag het er sowieso eens op. Lijkt mij minder energie intensief om opslag te gebruiken vs GPU.
Het is een soort postcode-bingo met (uiteindelijk) de enige kostenpost het aan laten staan van je pc.
En net als met de echte PCB; hoe meer bingokaarten, hoe meer kans. Eén bingokaart, dus één plot is 106GB. Om die te genereren, heb je echter twee keer zoveel ruimte nodig, PLUS de ruimte voor het bingobestand zelf. Dus voor één plot heb je circa 350GB nodig op je plot-schijf. Een plot genereer je met je CPU. per plot zijn 2 threads de standaard, maar vier zijn optimaal. Mijn Ryzen 5600 heeft er twaalf, dus ik kan 4 plots (tijdverschoven) tegelijk aan. Daarvoor heb ik dan wel twee SSD's van 1GB elk in gebruik.
Elke plot geef ik 4GB werkgeheugen, dus 16GB is voor mij te weinig, ik heb daarom 32GB geplaatst.
Wegschijven doe ik naar 2 interne HDD's van 10TB elk. Als die vol zijn heb ik aan het eind van deze maand naar verwachting elke 4 maanden een treffer. Maar dat gaat hard achteruit, zo populair is Chia momenteel.

Zo populair zelfs, dat ookal heb je nooit van Chia gehoord, het je moet zijn opgevallen dat grote harde schijven niet meer te krijgen zijn, en als ze te krijgen zijn, het dubbele kosten van zelfs al vorige week. Bizar.

Wil je ermee aan de slag? Doen. Want het is een spelletje waarbij iedere deelnemers een eerlijike kans heeft. De kosten voor de hardware beginnen echter extreem uit de hand te lopen, dus doe vooral mee met materiaal dat je toch al hebt liggen en eigenlijk niet gebruikt cq vol benut. Slome processoren en weinig geheugen doen er dan niet toe. Maarrrr, let wel op de minima die ik hierboven aanstip

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skalders
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:50
Naar mijn mening heeft nu nog beginnen met Chia echt totaal geen zin. Al plot je 4TB dan is de gemiddelde tijd om 1 XCH te winnen 3 of 4 jaar. En de total network space breidt zo snel uit dat die 3 a 4 jaar na een maand al 5 a 6 jaar kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Skalders schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:55:
Naar mijn mening heeft nu nog beginnen met Chia echt totaal geen zin. Al plot je 4TB dan is de gemiddelde tijd om 1 XCH te winnen 3 of 4 jaar. En de total network space breidt zo snel uit dat die 3 a 4 jaar na een maand al 5 a 6 jaar kunnen worden.
Koop je wel eens een staatslot? Doe je mee aan de postcodeloterij? Doe je wel eens krassenkrassenkrassen? En stel dat die loten nou eens bijna gratis zijn?

Na het plotten belast de app je systeem nog nauwelijks dus ik zie dit als gratis geld. Vooral omdat ik het op de machine doe waar ik ook al eth op mine.

Maar doe vooral niet mee, dat verhoogt mijn kans op BINGOOOOOW! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ActualFantasy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-04 14:20
resusaapje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:13:
Chia!

[Afbeelding]
YAY!

Ik keek vanochtend en ergens vannacht heb ik het bliepje ook gehad. 2 CHIA binnen! Mijn eerste twee Chia sinds ik begon met farmen.

155 plots, 4 maanden geeft ie aan, en ben nu een kleine 6 weken bezig denk ik.

Dat is toch ineens 1500 euro.... Er zijn dagen dat ik dat niet verdien zeg maar.

[ Voor 11% gewijzigd door ActualFantasy op 21-05-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruimelTuimel
resusaapje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:55:
[...]

Het is een soort postcode-bingo met (uiteindelijk) de enige kostenpost het aan laten staan van je pc.
En net als met de echte PCB; hoe meer bingokaarten, hoe meer kans. Eén bingokaart, dus één plot is 106GB. Om die te genereren, heb je echter twee keer zoveel ruimte nodig, PLUS de ruimte voor het bingobestand zelf. Dus voor één plot heb je circa 350GB nodig op je plot-schijf. Een plot genereer je met je CPU. per plot zijn 2 threads de standaard, maar vier zijn optimaal. Mijn Ryzen 5600 heeft er twaalf, dus ik kan 4 plots (tijdverschoven) tegelijk aan. Daarvoor heb ik dan wel twee SSD's van 1GB elk in gebruik.
Elke plot geef ik 4GB werkgeheugen, dus 16GB is voor mij te weinig, ik heb daarom 32GB geplaatst.
Wegschijven doe ik naar 2 interne HDD's van 10TB elk. Als die vol zijn heb ik aan het eind van deze maand naar verwachting elke 4 maanden een treffer. Maar dat gaat hard achteruit, zo populair is Chia momenteel.

Zo populair zelfs, dat ookal heb je nooit van Chia gehoord, het je moet zijn opgevallen dat grote harde schijven niet meer te krijgen zijn, en als ze te krijgen zijn, het dubbele kosten van zelfs al vorige week. Bizar.

Wil je ermee aan de slag? Doen. Want het is een spelletje waarbij iedere deelnemers een eerlijike kans heeft. De kosten voor de hardware beginnen echter extreem uit de hand te lopen, dus doe vooral mee met materiaal dat je toch al hebt liggen en eigenlijk niet gebruikt cq vol benut. Slome processoren en weinig geheugen doen er dan niet toe. Maarrrr, let wel op de minima die ik hierboven aanstip

Succes!
Dankjewel voor de uitleg, tot nu toe vrij helder.
Bedoel je dat een slome CPU en weinig geheugen er niet toe doen in de zin van, begin er dan maar niet aan?

Ik heb een dikke laptop :+ . Daar kan ik volgens mij, uit mijn hoofd, twéé SSD´s en twéé HDD´s in kwijt, 3.5`` HDD´s. Op dit moment zitten er iig twéé SSD´s en één HDD in.

De belangrijkste gegevens kan ik kwijt in de cloud én op een USB, eventueel kan ik één SSD voor het OS/belangrijk gebruiken en de andere SSD met HDD´s voor plotten, dat scheelt weer een paar uur herinstalleren als een schijf kapot gaat.

Nu is 2x128GB SSD wat er op dit moment in zit ook niet bepaald groot, ze staan in raid-striped. Een upgrade zou wat dat betreft sowieso niet verkeerd zijn.

Een SSD zal niet heel lang mee gaan afhankelijk van het type. Als een SSD een jaar mee gaat en je hebt in dat jaar 2,5x kans om 500 euro te winnen dan kun je de kosten er toch wel uit halen, buiten dat je natuurlijk `normaal` chia farmed, farmedt, farmet, farmeert? 8)

@ActualFantasy

Gefeliciteerd! Je hebt 155 plots moeten voltooien om te winnen, kun/ wil je vertellen wat voor hardware je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActualFantasy
KruimelTuimel schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:08:
[...]

Bedoel je dat een slome CPU en weinig geheugen er niet toe doen in de zin van, begin er dan maar niet aan?

Ik heb een dikke laptop :+ . Daar kan ik volgens mij, uit mijn hoofd, twéé SSD´s en twéé HDD´s in kwijt, 3.5`` HDD´s. Op dit moment zitten er iig twéé SSD´s en één HDD in.

De belangrijkste gegevens kan ik kwijt in de cloud én op een USB, eventueel kan ik één SSD voor het OS/belangrijk gebruiken en de andere SSD met HDD´s voor plotten, dat scheelt weer een paar uur herinstalleren als een schijf kapot gaat.

Nu is 2x128GB SSD wat er op dit moment in zit ook niet bepaald groot, ze staan in raid-striped. Een upgrade zou wat dat betreft sowieso niet verkeerd zijn.

Een SSD zal niet heel lang mee gaan afhankelijk van het type. Als een SSD een jaar mee gaat en je hebt in dat jaar 2,5x kans om 500 euro te winnen dan kun je de kosten er toch wel uit halen, buiten dat je natuurlijk `normaal` chia farmed, farmedt, farmet, farmeert? 8)

@ActualFantasy

Gefeliciteerd! Je hebt 155 plots moeten voltooien om te winnen, kun/ wil je vertellen wat voor hardware je hebt?
Ik heb maar 16TB in totaal, dus kon maar 155 plots maken. Heb er geen hardware voor aangeschaft en mijn ETH mining pc stond toch al hele tijd aan.

Ik heb mijn WD black NVME ssd gebruikt om die plots aan te maken. daar is nu iets van 5 procent durability vanaf geeft ie aan. Heeft wel een paar weken geduurt, maakte ongeveer 10 plots per dag denk ik. Dus 3 weken geplot, en nu al week of 2/3 alleen maar gefarmed. HD waar de plots op staan is een 16TB WD schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
ActualFantasy schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:20:
[...]
Ik heb mijn WD black NVME ssd gebruikt om die plots aan te maken. daar is nu iets van 5 procent durability vanaf geeft ie aan.
Ik vind het toch een lastige discussie; een videokaart voor mining van coins kun je daarnaast ook nog gewoon gebruiken voor games of productiviteit. Hardeschijven die je voor CHIA minen gebruik worden eigenlijk gewoon wegwerpartiekelen en dat voelt voor mij althans een beetje raar. Het lijkt alsof de winst hoger ligt dan GPU-minen (wanneer je gelukt hebt met de bingo), maar de garantie dat je iets tijdens dat proces naar de vernieling helpt is ook groter.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ActualFantasy
zzzzz schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:37:
[...]

Ik vind het toch een lastige discussie; een videokaart voor mining van coins kun je daarnaast ook nog gewoon gebruiken voor games of productiviteit. Hardeschijven die je voor CHIA minen gebruik worden eigenlijk gewoon wegwerpartiekelen en dat voelt voor mij althans een beetje raar. Het lijkt alsof de winst hoger ligt dan GPU-minen (wanneer je gelukt hebt met de bingo), maar de garantie dat je iets tijdens dat proces naar de vernieling helpt is ook groter.
Hoe bedoel je dat?

Mijn farming disk slijt niet meer dan welke andere schijf hoor. De disk die je gebruikt voor het plotten wel natuurlijk, maar dat moet je gewoon zelf in de gaten houden.

En je videokaart slijt sneller als je niet oplet hoor, met de hoge temperaturen en zo.

Maar iedereen moet zijn eigen keus maken natuurlijk.

Ik begon net een week te laat eigenlijk met plotten, dan had ik misschien meer kans gehad, maar ik ben hier al heel blij mee eigenlijk. Mijn hele pc terugverdient zo. Met het ETH minen erbij de videokaart ook terugverdient.

Ook blijven de plots de komende 5 jaar wel geldig en goed verwachten ze. Ik blijf nu dus gewoon elk moment kans maken met mijn 155 plots. Als dat nog een paar keer gebeurt in de komende jaren dan hoor je mij niet klagen hoor.

[ Voor 20% gewijzigd door ActualFantasy op 21-05-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

KruimelTuimel schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:08:
[...]

Nee hoor, ik bedoel je kansen worden kleiner, maar je blijft een kans houden. Dus het doet er niet toe hoe snel/sloom/groot/klein je systeem is, iedereen kan meedoen.
Da's dus helaas niet groot genoeg. Om één bestand te plotten heb je minimaal 350GB ruimte nodig. Het hoeft echter geen SSD te zijn. Alweer, een HDD is veel slomer dan een SSD, maar hij werkt gewoon, DUS maak je een kans
Precies! ETH verbruikt stroom en pads, CHIA verbruikt SSD's 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

zzzzz schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:37:
[...]

Goed gequote uit het conservatieve manifest ;)

Een harddisk is om bestanden op te slaan. Het nut van dat bestand is slechts een mening. Een HDD gebruiken om spelletjes van gigabytes op te slaan vinden sommigen conservatieven al erg nutteloos. Mijn spelletje is de Chia-bingo en ik beleef daar erg veel plezier aan :+

Wegwerkartikelen zijn alle consumentenproducten, van concept tot gebruik. Maar daar heb jezelf invloed op. Als je wilt gaan plotten met je gedachten bij conserveren, dan gebruik je kwalitatieve SDD's van minstens 8TB. Die gaan ontzettend lang mee, maar kosten ook meer. Of je scoort SSD's bedoeld voor serverparken, ook die houden het lang vol. Of je denk met je portemonnee, scoort goedkoop en vervangt regelmatig. Als alternatief kun je ook een een dikke processor met veel cores en iets van 128GB werkgeheugen inzetten met tig kleine goedkope HDD's. Die gaan ontzettend lang mee, kosten niks en leveren genoeg plots af puur door massief parallel te tasken. het maakt immers niet uit dat één plot er 20 uur over doet, als je er 32 tegelijk doet.

En daarnaast, dit is alleen het plotten. Het farmen belast je systeem amper en de bestanden gaan minstens vijf jaar mee.

Maar goed, ik wil je verder niet overtuigen, want dan blijft er minder Chia voor mij over B-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KruimelTuimel
Mijn laptop heeft ruimte voor twéé SSD´s en één HDD, daar was fout één. Mijn idee om een sata en USB kabel door te knippen en te gebruiken voor mijn 3.5`` HDD die ik nog heb liggen gaat niet op.
USB is 5Volt.
Een 3.5`` HDD heeft 5Volt en 12Volt nodig.

Ik heb aan de achterkant van de laptop een USB-C Thunderbolt aansluiting, deze ondersteund maximaal 18Volt. Dat is genoeg om een 3.5`` HDD op aan te sluiten, echter heb ik maar één USB-C kabel liggen en die is voor mijn telefoon, keuzes keuzes :P

Er zijn verloopjes verkrijgbaar van USB-C / Thunderbolt naar SATA voor nog geen tientje, dat zou wellicht de investering waard zijn.

Echter heb ik ook nog meerdere kleinere schijven liggen, waar 1 plot op kan staan, deze zijn wel 2.5``
Ik heb 5 USB aansluitingen dus ik zou het een en ander aan kunnen sluiten.

Reguliere USB kabels genoeg, en SATA kabels te veel . Wie wat bewaart...

Ik begrijp nu wel wat beter hoe CHIA in zijn werk gaat, nadat ik gisteren op 50% plotten de laptop had afgesloten kon ik vanmorgen weer opnieuw beginnen...

Ik neem aan dat de complete plots een X tijd houdbaar zijn voordat je weer opnieuw moet plotten.

Anyway, als ik even aan het rekenen sla kan ik een stuk of 10 of 12 farms kwijt terwijl ik ook nog wat ruimte heb voor andere zaken. Ik zal de SSD dan helemaal niet gebruiken.

Tegelijk ben ik via de Binance pool ETH aan het minen, dan heb ik ook het idee dat ik er nog wat aan over houdt voordat ik bij 0.05 ETH ben aangekomen en er uitbetaald wordt.

Al met al toch weer wat extra hobby en wellicht wat extra XCH.

[ Voor 114% gewijzigd door KruimelTuimel op 22-05-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggtazz
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-04 14:16
Beste collega miners, ik overweeg over te stappen van nanopool naar Binance, vanwege de hiervoor genoemde voordelen. Echter hebben ze de default aangepast naar 0.2ETH, dat duurt nog ff. Je kan het aanpassen door je mailadres als wachtwoord in te stellen.

Hier ontbreekt het mij aan kennis; weet een van jullie hoe je dit moet doen? Ergens een regel in de .bat toevoegen? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkreptile
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-03 18:15
Heb zeer weinig ervaring, snel vraagje.
mijn water gekoelde 2080ti, doet ongeveer 45 tot 50 MH, of ik nouw ~150 watt draai, of ~250 watt,
klopt dat ongeveer?
met 150 watt, zit me gpu echt te slapen, en toch haalt hij die 50MH, zo erg zelfs dat hij underclocked

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6zH8k7Dg1BPSJu2iHt_qhJBXTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3VnMOzlqSTlMuNy4CDvq2LP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fwsUoKRbMbAbuXHnLa8YCg-Va8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X2vFurJinqYLFxlOdk5xu6pK.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door darkreptile op 22-05-2021 16:48 ]

Sometimes you just got to lick the stamp, and send it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
darkreptile schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:41:
Heb zeer weinig ervaring, snel vraagje.
mijn water gekoelde 2080ti, doet ongeveer 45 tot 50 MH, of ik nouw ~150 watt draai, of ~250 watt,
klopt dat ongeveer?[/URL]]
Dat kan kloppen. Hashrate is vooral gebaseerd op geheugensnelheid en de bandbreedte.
Ik haal ca. 62-64Mh/s met 166W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FT1uthIoIBaB30MFqqaGOGi1VHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJ7QuwmFtPVGBt5Egk8GyskI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:54
Dat slowchat topic is toch wel tranentrekkend hoor. 1 procent omhoog en iedereen schreeuwt en 1 procent omlaag en weer iedereen schreeuwt de meest grote onzin.

Om even een kleine update te geven (mogelijk weet iedereen het al, dan excuses): ik probeer al een kleine 5 maanden Chia te farmen. Dat doe ik op een kleine NUC met een 500GB SSD om de plots te maken en vervolgens een 4TB externe schijf om de plots te farmen. Klein geneuzel dus, maar grappig om te proberen. De totale kosten voor dit setje zijn 150 euro en de jaarlijkse energiekosten zijn rond de 40 euro.

In het begin waren er bijna geen Chia farmers, inmiddels farmt de hele wereld. Dat houdt eigenlijk het volgende in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SKW8byDfBcigyCXBnCScPM739o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/luV5Djtrn7XCSYFbq6j2kQ0D.png?f=fotoalbum_large

Lees: ik farm 31 plots (over drie dagen farm ik 35 plots, het max op deze harde schijf). Die zijn in totaal dus straks ongeveer 3,5TB. Ik heb nog nul (0) XCH gefarmd en volgens de GUI is de expected time to win 2 jaar. Daar staat nog de volgende opmerking bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcD3YvXTYpDQkWbP1psa56QiI9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Of5Wrbz8r0L1XbEVfEx8GD10.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, het kan een jaar of 6 duren voor je iets farmt. ALS alle omstandigheden hetzelfde zouden blijven, dat blijven ze uiteraard niet. Zie ook dit artikel: https://www.theguardian.c...-for-hard-drive-shortages

Grappig detail, toen ik begon en ik ging van 1 naar 2 plots ging de expected time to win van 2 jaar naar 1 jaar, toen ik 9 plots had zat ik zelfs op 1 maand als expected time to win. Toen ben ik ingehaald door de grote jongens, het totale netwerk is in 2 maanden tijd ongeveer x400 gegaan.

Een XCH is ook bijna 30x zoveel waard als wat de Chia calculator in eerste instantie hanteerde als rekenmodel, volgens Coinmarketcap is 1 XCH momenteel 630 dollar waard terwijl de calculator rekende met 20 dollar. https://coinmarketcap.com/nl/currencies/chia-network/

Tot zover de bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-04 18:45
KaiseRRuby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:48:
Dat slowchat topic is toch wel tranentrekkend hoor. 1 procent omhoog en iedereen schreeuwt en 1 procent omlaag en weer iedereen schreeuwt de meest grote onzin.

Om even een kleine update te geven (mogelijk weet iedereen het al, dan excuses): ik probeer al een kleine 5 maanden Chia te farmen. Dat doe ik op een kleine NUC met een 500GB SSD om de plots te maken en vervolgens een 4TB externe schijf om de plots te farmen. Klein geneuzel dus, maar grappig om te proberen. De totale kosten voor dit setje zijn 150 euro en de jaarlijkse energiekosten zijn rond de 40 euro.

In het begin waren er bijna geen Chia farmers, inmiddels farmt de hele wereld. Dat houdt eigenlijk het volgende in:

[Afbeelding]

Lees: ik farm 31 plots (over drie dagen farm ik 35 plots, het max op deze harde schijf). Die zijn in totaal dus straks ongeveer 3,5TB. Ik heb nog nul (0) XCH gefarmd en volgens de GUI is de expected time to win 2 jaar. Daar staat nog de volgende opmerking bij:

[Afbeelding]

Kortom, het kan een jaar of 6 duren voor je iets farmt. ALS alle omstandigheden hetzelfde zouden blijven, dat blijven ze uiteraard niet. Zie ook dit artikel: https://www.theguardian.c...-for-hard-drive-shortages

Grappig detail, toen ik begon en ik ging van 1 naar 2 plots ging de expected time to win van 2 jaar naar 1 jaar, toen ik 9 plots had zat ik zelfs op 1 maand als expected time to win. Toen ben ik ingehaald door de grote jongens, het totale netwerk is in 2 maanden tijd ongeveer x400 gegaan.

Een XCH is ook bijna 30x zoveel waard als wat de Chia calculator in eerste instantie hanteerde als rekenmodel, volgens Coinmarketcap is 1 XCH momenteel 630 dollar waard terwijl de calculator rekende met 20 dollar. https://coinmarketcap.com/nl/currencies/chia-network/

Het voordeel van Chia is idd dat je het prima op de achtergrond kan laten draaien, zeker als je het in een NAS/server kan integreren die toch al draait. (na de initiele plots uiteraard, die wel stroom vreten)

Toch heb ik het idee dat je als kleine farmer op dit moment weinig kans maakt, die kans om te winnen is zo enorm gedaald de afgelopen weken... Hopelijk komt poolfarming snel, was beloofd voor deze maand geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

P.K. schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:57:
[...]

Het voordeel van Chia is idd dat je het prima op de achtergrond kan laten draaien, zeker als je het in een NAS/server kan integreren die toch al draait. (na de initiele plots uiteraard, die wel stroom vreten)

Toch heb ik het idee dat je als kleine farmer op dit moment weinig kans maakt, die kans om te winnen is zo enorm gedaald de afgelopen weken... Hopelijk komt poolfarming snel, was beloofd voor deze maand geloof ik?
Yes, maar is uitgesteld. Geen nieuwe datum genoemd nog, zover ik weet.
Pool is leuk, maar je *kans* blijft natuurlijk dezelfde ;)
Groot nadeel van de Chia-pool is dat je nieuwe plots moet gaan maken: pool-enabled plots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Wo Ve Zeg, hoe gaat het met jouw NKN-gebeuren? Heb jij al wat binnen? Ik hier nog steeds niet, na bijna 2 maanden :/ Las op het NKN-forum dat met pools aan het experimenteren zijn. Lijkt me op zich een prima idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-04 18:45
Reageer hier maar alvast omdat die berichten wel zullen worden verplaatst
resusaapje schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:02:
[...]

Groot nadeel van de Chia-pool is dat je nieuwe plots moet gaan maken: pool-enabled plots
Hmm, ja dat is toch een beetje een dilemma. Heb nu 90 plots, met zo weinig plots maak je denk ik heel weinig kans op een win, gevoelsmatig ga ik liever voor poolfarming zodat je consequent kleine rewards hebt. Dan dat je dat je de kans hebt op meer, maar ook kans het op minder, wat in dit geval niks betekent.

Slow and steady wins the race :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wo Ve
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-02 13:47
sOid schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:06:
@Wo Ve Zeg, hoe gaat het met jouw NKN-gebeuren? Heb jij al wat binnen? Ik hier nog steeds niet, na bijna 2 maanden :/ Las op het NKN-forum dat met pools aan het experimenteren zijn. Lijkt me op zich een prima idee.
Ik zat pas te denken om het aan jou te vragen, maar nog steeds niets. Je ziet op nknx.org wel een kaartje staan waar steeds meer verbindingen buiten Amerika gemaakt worden met nodes in Europa, Azië en Australië maar ik heb nog steeds helemaal niets :(

Pools lijkt mij een slim idee, om te beginnen gewoon per land ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

P.K. schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:17:

[...]

Hmm, ja dat is toch een beetje een dilemma. Heb nu 90 plots, met zo weinig plots maak je denk ik heel weinig kans op een win, gevoelsmatig ga ik liever voor poolfarming zodat je consequent kleine rewards hebt. Dan dat je dat je de kans hebt op meer, maar ook kans het op minder, wat in dit geval niks betekent.

Slow and steady betekent toch dat je houdt wat je hebt? ;)

Ik zit met hetzelfde dilemma hoor. Ik heb nu 210 plots en daar staat 5 maanden voor om te winnen, maar volgens hen is een realistische maximale termijn 5 * 4 = 20 maanden. Laten we zeggen 2 jaar om zeker een setje van twee XCH te krijgen. Omdat de maxcap ondertussen groeit, verwacht ik een daling van de prijs naar $500. Een eventuele pool moet dan dus aan mij $1000 / 20 mndn = $50 per maand uitbetalen.

Ik heb mazzel dat ik al een keer gewonnen heb, dus mijn hardware investering is er al uit en het stroomverbruik boek ik op de ETH-miner. Dus alle opbrengst voor mij is 100% winst.

Maarrrr... die 210 plots hebben me 20% slijtage van mijn SSD gekost. Moest ik alle plots opnieuw creëeren, verwacht ik dat ik een nieuwe SSD mag gaan kopen. Een pool kost mij dus geld! >:)
Aan de andere kant, een pool van redelijke grootte levert je betrekkelijk snel al opbrengsten tegen de huidige koers en niet pas over 2 jaar tegen de dan geldende koers.
Daarentegen kan mijn (en jouw!) huidige set over tien minuten al 2x XCH opleveren tegen de koers van nu.

Kijk, dat zijn pas dilemma's 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skalders
  • Registratie: September 2011
KaiseRRuby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:48:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Chia is hopeloos, ik raad het niemand aan om hier nog mee te beginnen. ik begon met een estimated time to win van 6 maanden. 2 maanden later en nu is dat 19 jaren. Een week geleden was het nog 6 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

De explosie van het Chia netwerk is ongelooflijk.
Naast de grafische kaarten worden nu ook alle NVMe SSD's en 10+TB HDD's opgekocht door 'miners' ;w
Met bijhorende prijsstijging uiteraard.
resusaapje schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:02:
Het punt van de pools is natuurlijk dat je de 'kans' factor eliminteert of in ieder geval sterk verkleint.
Als iemand in een pool een block kan farmen, dan krijgt diegene 1/8e van de opbrengst en 7/8e wordt verdeeld in de pool. Dan heb je dus sowieso inkomsten.

Het zijn `portable` plots btw, niet `pool-enabled` :)
Portable omdat je de plots gewoon kan 'meenemen' wanneer je van pool switcht.

[ Voor 21% gewijzigd door Slonzo op 28-05-2021 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:32
Wo Ve schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:18:
[...]

Ik zat pas te denken om het aan jou te vragen, maar nog steeds niets. Je ziet op nknx.org wel een kaartje staan waar steeds meer verbindingen buiten Amerika gemaakt worden met nodes in Europa, Azië en Australië maar ik heb nog steeds helemaal niets :(

Pools lijkt mij een slim idee, om te beginnen gewoon per land ofzo.
Ik heb ook een raspberry lopen voor nkn.
Doet niets helaas.
Had even een Google server. Die werkte wel.
Helaas is het nu zo dat je moet betalen voor elke nieuwe server die je aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootjeVaren
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-04 08:02
Dag allen

Heb een tijdje geleden wat ETH gemined maar ondertussen stopgezet omdat mijn desktop wat verouderd is.
Deze zomer van plan een nieuwe samen te stellen en zou deze graag terug wat inzetten om te minen.

Nu ETH PoS zal worden, ben ik al wat aan het kijken naar alternatieven en was uitgekomen op XMR. Zijn hier XMR miners? Of eventueel andere mooie alternatieven?

XCH farmen heb ik ook bekeken en zou op zich wel haalbaar zijn. Ik kan op m'n werk wel een aantal HDD's recupereren van oude servers en desktops. Ik zou dus enkel een degelijke SSD moeten aanschaffen.
Hoewel ik hier en daar toch hoor dat het minder rendabel zou zijn dan dat het wordt voorgesteld op de calculator.

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Laatst online: 16:28
Gewoon doen wat je leuk vindt en niet om snel geld te verdienen. Zeker Chia (resusaapje is een mazzelaar!) kan lang duren. Ik zou daarmee sowieso wachten op de pools.

Iedere keer dat iemand in de pool wint, krijgt de 'farmer' die wint 1/8 van de Chia, en 7/8e wordt verdeeld over de pool (ik neem aan per TiB contributed). Verwachting is dat men dan redelijk constante inkomsten heeft (hoeveel per TB, da's nog niet bekend). Ik heb nu 73 plots en wacht juist met het verder plotten op de pools. Volgende week gaat testnet live met poolplots, men verwacht ergens in juni dat pools echt beschikbaar komen.
Er zijn nu al pools bezig (Hpool bijvoorbeeld) maar dat wordt echt afgeraden: zij krijgen je private key in handen, voor mij echt een no-go.

Ethereum gaat idd op termijn naar PoS met ETH 2.0. Veel belangrijker voor de miners nu is EIP1559, wat gepland staat op 14 juli. Dit houdt in het kort in dat de gas 'verbrandt' wordt en niet meer uitgekeerd aan de miners. De block award wordt standaard op 2 gezet. Opbrengsten gaan dus fors naar beneden. Ze zijn nu al best laag, (ik meen het schommelt vandaag rond de 2.45) en het wordt dus nog iets lager. Mocht je nu nog willen instappen zou ik een Nvidia kaart nemen en geen AMD meer, die Nvidia kan wat meer algoritmes aan.

PoS zal idd het hele ethereum minen de nek om draaien. Echter, niemand weet precies wanneer dit gebeurt. Daarnaast zijn er nog veel meer munten die je kunt mijnen, zoals ravencoin, ERG, ethereum classic, etc. Genoeg winstgevende munten op whattomine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

ETH gaat nog steeds prima hier. Kosten van de kaart zijn er al uit, alle opbrengsten vanaf nu pot ik op.

CHIA had ik wellicht mazzel mee. Vorige maand zat ik even op time to win van 1 week maar won ik niets, Vorige week zat ik op 4 maanden en won ik de pot. Het balanceert nu tussen 4 en 5 maanden, maar vandaag raak ik uitgeplot dus zal de time to win snel oplopen. Maar ach, de extra aangeschafte hardware plus de computer minus videokaart zijn hiermee al afbetaald, dus gewoon geduldig wachten op bingo.
Vergeet trouwens niet dat time to win voor ETH momenteel ook drie jaar is. Daar doe ik mee met een pool, omdat PoS sneller hier zal zijn. Bij CHIA is het voor mij andersom: de plots zullen zeker nog vijf jaar meegaan en ik hoef alleen de zooi in de lucht te houden. Meedoen aan een pool zal gaan betekenen dat ik plots moet gaan weggooien en daarmee mijn kansen iig tijdelijk verlaag. Ik weet het dus nog niet.

Ondertussen ben ik de Brave-browser gaan gebruiken, zodat ik als derde munt/token nu ook BAT aan het genereren ben. $5 per maand is niet veel, maar ach, $5 krijgen voor iets wat ik toch al doe klinkt als gra-ties

En tenslotte zit ik te kijken naar wat mijn CPU zou kunnen gaan doen nu ik uit-geplot ben. XMR lijkt me een goede kandidaat. Maar ik moet even testen hoe de belasting van het systeem gaat zijn. Ik heb al eerder een CPU-miner geprobeerd, en daarmee was de PC niet meer echt bruikbaar, plus ETH-mining kreeg ook een tik. Het hoeft van mij niet veel op te leveren, maar geld kosten is ook weer niet de bedoeling :)

Dus per maand netto geschat:
ETH $120
CHIA $60
BAT $5
XMR $5
is €155

niet slecht dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

BootjeVaren schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:08:
Dag allen

Heb een tijdje geleden wat ETH gemined maar ondertussen stopgezet omdat mijn desktop wat verouderd is.
Deze zomer van plan een nieuwe samen te stellen en zou deze graag terug wat inzetten om te minen.

Nu ETH PoS zal worden, ben ik al wat aan het kijken naar alternatieven en was uitgekomen op XMR. Zijn hier XMR miners? Of eventueel andere mooie alternatieven?
XMR is CPU-mining, dus geen vervanger voor ETH.

Voor GPU-mining zit ikzelf te kijken naar FIRO, BEAM, RVN of CFX. Maar zolang ETH nog het meest oplevert, blijf ik daar hangen. Je kunt immers van dag tot dag switchen van coin. Hooguit zit de uitbetalingstermijn van een pool je daar in weg: Vaak heb je namelijk een minimaal bedrag nodig om uitbetaald te krijgen.

Soms wordt aangeraden om een coin te minen om met minimale difficulty zoveel mogelijk coins te verzamelen in de hoop dat bij ETH2.0 de prijs daarvan explodeert ivm met al dien miners die er dan op gaan springen, maar hoe ik het doorreken, je bestaande verzameling ETH op dat moment converteren naar die coin levert meer op. Plus, de verwachting is dat ETH zelf eind dit jaar richting $10.000 gaat, dus hmm.

Wat denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:01
P.K. schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:17:

[...]

Ik heb er 2 gewonnen op 45 plots en heb nu op de kop 90 plots.
Het is volgens mij moeilijker geworden om te winnen, niet enkel door de netspace, maar ook door de versie 1.1.16. Deze is veel stabieler. Met versie 1.1.15 gingen veel farms uit sync.
Pool is long term zeker een optie. Ik hou het zo gewoon, geen zin meer om te plotten. Binnen half jaar zien we nog wel of ik nog is gewonnen heb :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootjeVaren
resusaapje schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:56:
[...]

XMR is CPU-mining, dus geen vervanger voor ETH.
Oke, tot zover mijn mining kennis :+
Voor GPU-mining zit ikzelf te kijken naar FIRO, BEAM, RVN of CFX. Maar zolang ETH nog het meest oplevert, blijf ik daar hangen. Je kunt immers van dag tot dag switchen van coin. Hooguit zit de uitbetalingstermijn van een pool je daar in weg: Vaak heb je namelijk een minimaal bedrag nodig om uitbetaald te krijgen.
GPU mining is krachtiger maar verbruikt ook meer energie dan CPU mining lijkt mij?
Soms wordt aangeraden om een coin te minen om met minimale difficulty zoveel mogelijk coins te verzamelen in de hoop dat bij ETH2.0 de prijs daarvan explodeert ivm met al dien miners die er dan op gaan springen, maar hoe ik het doorreken, je bestaande verzameling ETH op dat moment converteren naar die coin levert meer op. Plus, de verwachting is dat ETH zelf eind dit jaar richting $10.000 gaat, dus hmm.

Wat denk jij?
London upgrade staat gepland voor 14 juli dacht ik. Difficulty gaat in ieder geval omhoog voor de miners en de opbrengst omlaag. Aan de andere kant als dit de snelheid van het Ethereum netwerk terug naar een degelijk level kan brengen, zal dit de prijs wel omhoog stuwen. Het is voorlopig wat koffiedik kijken maar zal mijn systeempje wel met dit in het achterhoofd samen gaan stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door BootjeVaren op 29-05-2021 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootjeVaren
jelleeelco schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:46:
Gewoon doen wat je leuk vindt en niet om snel geld te verdienen. Zeker Chia (resusaapje is een mazzelaar!) kan lang duren. Ik zou daarmee sowieso wachten op de pools.

Iedere keer dat iemand in de pool wint, krijgt de 'farmer' die wint 1/8 van de Chia, en 7/8e wordt verdeeld over de pool (ik neem aan per TiB contributed). Verwachting is dat men dan redelijk constante inkomsten heeft (hoeveel per TB, da's nog niet bekend). Ik heb nu 73 plots en wacht juist met het verder plotten op de pools. Volgende week gaat testnet live met poolplots, men verwacht ergens in juni dat pools echt beschikbaar komen.
Er zijn nu al pools bezig (Hpool bijvoorbeeld) maar dat wordt echt afgeraden: zij krijgen je private key in handen, voor mij echt een no-go.

Ethereum gaat idd op termijn naar PoS met ETH 2.0. Veel belangrijker voor de miners nu is EIP1559, wat gepland staat op 14 juli. Dit houdt in het kort in dat de gas 'verbrandt' wordt en niet meer uitgekeerd aan de miners. De block award wordt standaard op 2 gezet. Opbrengsten gaan dus fors naar beneden. Ze zijn nu al best laag, (ik meen het schommelt vandaag rond de 2.45) en het wordt dus nog iets lager. Mocht je nu nog willen instappen zou ik een Nvidia kaart nemen en geen AMD meer, die Nvidia kan wat meer algoritmes aan.

PoS zal idd het hele ethereum minen de nek om draaien. Echter, niemand weet precies wanneer dit gebeurt. Daarnaast zijn er nog veel meer munten die je kunt mijnen, zoals ravencoin, ERG, ethereum classic, etc. Genoeg winstgevende munten op whattomine.
Ik ben nu bezig met een bitcoinnode op een oude raspberry pi op te zetten. Ik doe het dus zeker niet enkel voor het geld. Maar als ik wat GPU/CPU zou opofferen, wil ik dan wel liever kijken naar de coins met een hogere ROI want de kaartjes zijn toch momenteel zwaar overpriced.

EIP1559 wordt idd een belangrijke. Als de prijs hierdoor serieus wordt omhoog gestuwd zal het minen van ETH nog lucratief blijven, anders zie ik het somber in. Daarom dat ik al eens alternatieven wou bekijken.

In ieder geval bedankt @resusaapje en jij voor de uitgebreide antwoorden. Zal me nog wat verder inlezen en zeker eens CPU mining vs GPU mining vergelijken. Ik laat in ieder geval wel eens mijn keuze weten tegen dan als ik al mijn handen kan leggen op een degelijke GPU in deze cowboytijden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaHard
Gister mijn eerste payout ontvangen van ethermine.org :7

0.02227 ETH gemined in circa 2 weken met een enkele 2070S.

Helaas is de ETH prijs in die 2 weken bijna gehalveerd lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Son of a Tech heeft Chia-mining via HPOOL uitgeprobeerd:

Aangezien je voor deze methode de private key van je wallet moet delen met ze, is het al niet iets wat velen onder ons zullen willen doen. Uiteraard kun je speciaal voor dit een wallet aanmaken en regelmatig tegoeden overmaken naar een veiliger plek, maar mijn oog viel op de opbrengstenkant.

Hij kreeg circa $0,85/dag voor 12TB. Als ik dat omreken voor mezelf dan zou dat $1,50/dag voor 21TB zijn, dus $550 per jaar.
De huidige waarde van 1 XCH is $770 en momenteel zou ik volgens de schatting na 5 maanden 2 XCH krijgen. Laten we zeggen 5 maanden = 1 jaar is $1500 per jaar.

Da's nogal een verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:17

bjp

Ik werd doorverwezen naar dit topic, dit was mijn originele vraag:

ik heb zin om crypto's te minen. De combinatie overige hardware en zonnepanelen lijkt me redelijk.

Ik zoek dus informatie rondom de gehele opzet:
- whattomine zegt me om ETH te minen voorlopig (Nvidia GTX 1080 + i7-8k of kleine zuinige i3)
- welke miner-software? Onder Linux waarschijnlijk het beste (kan gerust)?
- welke pool gebruiken?
- welke wallet gebruiken? (liefst desktop)
- omzetten naar EUR (dus een exchange nodig)

Als het kan, heb ik voorkeur naar open-source (moet niet als de performance belachelijk is).

Dat zijn heel veel mogelijkheden, vaak fees bij (pool, exchange). Hierom vraag ik hulp om het bos door de bomen te zien.

Over HW instellingen: ik heb OC ervaring, zover ik snap is voor ETH het vooral RAM OC'en, power-limiet verlagen.

Waar vind ik goed advies?

Nota: ik heb al de GTX 1080 hier liggen, ze dient niet meer voor gaming.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Laatst online: 16:28
Google google en google... veel lezen en videotjes bekijken, dat is het allerleukste en je leert het snelst.

Ik mijn via ethermine.org. Ik heb een wallet bij Metamask - gewoon via mijn telefoon (private keys offline opgeslagen). Ik gebruik TeamRedMiner voor mijn AMD kaarten en Gminer voor mijn Nvidia kaart. Linux of Windows maakt echt niet uit als je een enkele rig hebt (dan wel enkele kaart).

Verkopen (doe ik niet, omdat ik de eventuele hype van ETH 2.0 mee wil maken) kun je doen via iedere exchange. Ik gebruik zelf LiteBit. Zit in Rotterdam, Nederlands bedrijf en onder toezicht van AFM.

Ik zit juist met twijfels om de uitbreiding... ik krijg donderdag 2x een Asus Strix RTX 3080 binnen... en ik kan (levertijd 10 dagen) nog Asus TUF 3070 kopen voor lage bedragen (helft winkelprijzen). Twijfel....AMD kaarten eruit en 2x 3070 erbij of het gewoon lekker laten....

Wat de pools betreft: morgen is er een meeting tussen de chia devs en de pool devs. Verwachting is dat dan poolprotocol wordt toegelicht. Ik weet niet of ze gelijk live gaan op mainnet, kan me voorstellen dat ze eerst willen testen op testnet. Al is het natuurlijk twijfelachtig hoeveel mensen gaan plotten voor testnet, als je daarna die plots niet kan gebruiken voor mainnet...

En qua opbrengsten: chia KAN best gunstig uitpakken mbt de pools...al is het maar een paar euro per dag, dan loopt het aardig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• threaker2
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-09-2021
@bjp Zie de reacties van @Acidrain aan het begin van dit topic. Daarmee had ik de boel zo opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09-2024

Zhadum

Folding & Einstein@home

resusaapje schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:31:
Son of a Tech heeft Chia-mining via HPOOL uitgeprobeerd:

[YouTube: How to Farm Chia on Hpool | Actually Get Payouts!]

Aangezien je voor deze methode de private key van je wallet moet delen met ze, is het al niet iets wat velen onder ons zullen willen doen. Uiteraard kun je speciaal voor dit een wallet aanmaken en regelmatig tegoeden overmaken naar een veiliger plek, maar mijn oog viel op de opbrengstenkant.

Hij kreeg circa $0,85/dag voor 12TB. Als ik dat omreken voor mezelf dan zou dat $1,50/dag voor 21TB zijn, dus $550 per jaar.
De huidige waarde van 1 XCH is $770 en momenteel zou ik volgens de schatting na 5 maanden 2 XCH krijgen. Laten we zeggen 5 maanden = 1 jaar is $1500 per jaar.

Da's nogal een verschil...
Thanks. Heb je ook deze gezien: YouTube: How to Mine Chia (Easy & Simple) | 2021 Guide

Bij 10:15 heeft hij een Chia Plot manager wat veel sneller is. Weet iemand hiervan? En gebruiken jullie HPool? Op dezelfde PC draai mine ik ether dus het voelt niet goed om HPool software te installeren.

Ik heb een 5950X met 128 GB. Is er ergens een tool waar je kunt uitreken wat de beste setting is? Plotten doe ik op 2 TB SSD (980 Pro) en farmen op 2 x 18 TB.

Alles tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Zhadum schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:45:
[...]

Thanks. Heb je ook deze gezien: YouTube: How to Mine Chia (Easy & Simple) | 2021 Guide

Bij 10:15 heeft hij een Chia Plot manager wat veel sneller is. Weet iemand hiervan? En gebruiken jullie HPool? Op dezelfde PC draai mine ik ether dus het voelt niet goed om HPool software te installeren.

Ik heb een 5950X met 128 GB. Is er ergens een tool waar je kunt uitreken wat de beste setting is? Plotten doe ik op 2 TB SSD (980 Pro) en farmen op 2 x 18 TB.

Alles tips zijn welkom.
Zoek even op mijn handle en "chia" dan weet je wat ik deed, doe en vind 8)

Ik ben iig uitgeplot en hou het bij farmen. Prijs van Chai is ondertussen 1/3 van wat ik kreeg, dus investeren is het nu niet meer waard. Als je alle spullen echter al hebt, zou ik het gewoon doen.
Die video ken ik, maar keek ik niet, aangezien ik toch niet meer plot. Btw, 36TB betekent tegen de tijd dat jij klaar bent met plotten een ETtW van een jaar

Mijn settings: 3408GB RAM per thread bij 4 threads. Jij kan meer. Start elke thread 40min na de vorige en hou er rekening mee dat elke plot 256GB plotruimte vraagt PLUS 128GB voor het eindbestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
hi all, sinds een week ben ik bezitter van een 3080TI en wil deze als ik niet game (s'nachts, tijdens werk etc) laten minen. De Hashrate is lager dan een 3080 maar nog steeds wel de moeite waard. Mijn dak ligt vol zonnepanelen dat maakt het een stukje rendabeler.

Ik heb mij de afgelopen weken ingelezen en heb een aantal vragen.

Ik wil via Binance gaan minen maar twijfel of ik via software op windows of via HiveOS moet minen. HiveOS zou ik dan op een aparte SSD zetten welke ik boot als ik wil minen. Reden waarom ik het vraag is dat ik lees dat het gebruik van miningsoftware niet geheel risicoloos is. Ik heb eigenlijk geen zin in virussen of andere kwaaltjes op het moment dat mijn pc aan het minen is.

volgens mij is dit met een HiveOS verleden tijd?

Wat is jullie kijk hier op? en zijn er mensen die HiveOS op een aparte SSD in hun gamepc hebben zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Iemand al van Flax gehoord?
De Chia fork, zonder pre-mine, die je in parallel kan farmen op dezelfde plots?

Ik heb geen objectieve reden, maar buikgevoel vind ik het maar een schimmig gedoe.
Wou het toch ff in een sandbox testen...
Als er al geen narigheid in Flax zelf zit, dan misschien wel in 1 v/d +500 package dependencies :+
$ sudo apt install ./flax-blockchain_0.1.0_amd64.deb
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
Note, selecting 'flax-blockchain' instead of './flax-blockchain_0.1.0_amd64.deb'
The following additional packages will be installed:
acl adwaita-icon-theme apg aptdaemon aptdaemon-data aspell aspell-en at-spi2-core avahi-daemon avahi-utils bluez bubblewrap cheese-common colord colord-data cracklib-runtime
cups-pk-helper dbus-x11 dconf-cli desktop-file-utils dictionaries-common dns-root-data dnsmasq-base docbook-xml emacsen-common enchant-2 evolution-data-server
evolution-data-server-common fontconfig fontconfig-config fonts-dejavu-core fprintd gcr gdm3 geoclue-2.0 gir1.2-accountsservice-1.0 gir1.2-atk-1.0 gir1.2-atspi-2.0 gir1.2-freedesktop
gir1.2-gck-1 gir1.2-gcr-3 gir1.2-gdesktopenums-3.0 gir1.2-gdkpixbuf-2.0 gir1.2-gdm-1.0 gir1.2-geoclue-2.0 gir1.2-gnomebluetooth-1.0 gir1.2-gnomedesktop-3.0 gir1.2-graphene-1.0
gir1.2-gtk-3.0 gir1.2-gweather-3.0 gir1.2-ibus-1.0 gir1.2-json-1.0 gir1.2-mutter-6 gir1.2-nm-1.0 gir1.2-nma-1.0 gir1.2-notify-0.7 gir1.2-pango-1.0 gir1.2-polkit-1.0 gir1.2-rsvg-2.0
gir1.2-secret-1 gir1.2-soup-2.4 gir1.2-upowerglib-1.0 gir1.2-vte-2.91 gjs gkbd-capplet gnome-control-center gnome-control-center-data gnome-control-center-faces gnome-desktop3-data
gnome-keyring gnome-keyring-pkcs11 gnome-menus gnome-online-accounts gnome-session-bin gnome-session-common gnome-settings-daemon gnome-settings-daemon-common gnome-shell
gnome-shell-common gnome-startup-applications gnome-user-docs gstreamer1.0-clutter-3.0 gstreamer1.0-gl gstreamer1.0-plugins-base gstreamer1.0-plugins-good gstreamer1.0-pulseaudio
gstreamer1.0-x gtk-update-icon-cache hicolor-icon-theme humanity-icon-theme hunspell-en-us ibus ibus-data ibus-gtk ibus-gtk3 iio-sensor-proxy im-config ippusbxd language-selector-gnome
libaa1 libappindicator3-1 libasound2-plugins libaspell15 libasyncns0 libatk-bridge2.0-0 libatk1.0-0 libatk1.0-data libatspi2.0-0 libauthen-sasl-perl libavahi-core7 libavahi-glib1
libavc1394-0 libbluetooth3 libcaca0 libcairo-gobject2 libcairo2 libcamel-1.2-62 libcanberra-gtk3-0 libcanberra-gtk3-module libcanberra-pulse libcdparanoia0 libcheese-gtk25 libcheese8
libclutter-1.0-0 libclutter-1.0-common libclutter-gst-3.0-0 libclutter-gtk-1.0-0 libcogl-common libcogl-pango20 libcogl-path20 libcogl20 libcolord-gtk1 libcolord2 libcolorhug2 libcrack2
libdaemon0 libdata-dump-perl libdatrie1 libdbusmenu-glib4 libdbusmenu-gtk3-4 libdrm-amdgpu1 libdrm-intel1 libdrm-nouveau2 libdrm-radeon1 libdv4 libebackend-1.2-10 libebook-1.2-20
libebook-contacts-1.2-3 libecal-2.0-1 libedata-book-1.2-26 libedata-cal-2.0-1 libedataserver-1.2-24 libedataserverui-1.2-2 libegl-mesa0 libegl1 libenchant-2-2 libencode-locale-perl
libepoxy0 libexif12 libfile-basedir-perl libfile-desktopentry-perl libfile-listing-perl libfile-mimeinfo-perl libflac8 libfont-afm-perl libfontconfig1 libfontenc1 libfprint-2-2
libgail-common libgail18 libgbm1 libgck-1-0 libgcr-base-3-1 libgcr-ui-3-1 libgd3 libgdata-common libgdata22 libgdk-pixbuf2.0-0 libgdk-pixbuf2.0-bin libgdk-pixbuf2.0-common libgdm1
libgee-0.8-2 libgeoclue-2-0 libgeocode-glib0 libgjs0g libgl1 libgl1-mesa-dri libglapi-mesa libgles2 libglvnd0 libglx-mesa0 libglx0 libgnome-autoar-0-0 libgnome-bluetooth13
libgnome-desktop-3-19 libgnomekbd-common libgnomekbd8 libgoa-1.0-0b libgoa-1.0-common libgoa-backend-1.0-1 libgphoto2-6 libgphoto2-l10n libgphoto2-port12 libgraphene-1.0-0
libgraphite2-3 libgsound0 libgssdp-1.2-0 libgstreamer-gl1.0-0 libgstreamer-plugins-base1.0-0 libgstreamer-plugins-good1.0-0 libgtk-3-0 libgtk-3-bin libgtk-3-common libgtk2.0-0
libgtk2.0-bin libgtk2.0-common libgtop-2.0-11 libgtop2-common libgupnp-1.2-0 libgupnp-av-1.0-2 libgupnp-dlna-2.0-3 libgweather-3-16 libgweather-common libharfbuzz-icu0 libharfbuzz0b
libhtml-form-perl libhtml-format-perl libhtml-parser-perl libhtml-tagset-perl libhtml-tree-perl libhttp-cookies-perl libhttp-daemon-perl libhttp-date-perl libhttp-message-perl
libhttp-negotiate-perl libhunspell-1.7-0 libhyphen0 libibus-1.0-5 libical3 libice6 libidn11 libiec61883-0 libieee1284-3 libinput-bin libinput10 libio-html-perl libio-socket-ssl-perl
libio-stringy-perl libipc-system-simple-perl libjack-jackd2-0 libjavascriptcoregtk-4.0-18 libjbig0 libjpeg-turbo8 libjpeg8 liblcms2-2 libllvm11 liblwp-mediatypes-perl
liblwp-protocol-https-perl libmailtools-perl libmbim-glib4 libmbim-proxy libmediaart-2.0-0 libmm-glib0 libmozjs-68-0 libmp3lame0 libmpg123-0 libmtdev1 libmutter-6-0 libmysqlclient21
libndp0 libnet-dbus-perl libnet-http-perl libnet-smtp-ssl-perl libnet-ssleay-perl libnm0 libnma0 libnotify4 libnspr4 libnss-mdns libnss3 libopenjp2-7 libopus0 liborc-0.4-0
libpam-fprintd libpam-gnome-keyring libpango-1.0-0 libpangocairo-1.0-0 libpangoft2-1.0-0 libpangoxft-1.0-0 libpciaccess0 libpcsclite1 libphonenumber7 libpixman-1-0 libprotobuf17
libpulse-mainloop-glib0 libpulse0 libpulsedsp libpwquality-common libpwquality1 libqmi-glib5 libqmi-proxy libraw1394-11 librest-0.7-0 librsvg2-2 librsvg2-common librygel-core-2.6-2
librygel-db-2.6-2 librygel-renderer-2.6-2 librygel-server-2.6-2 libsamplerate0 libsane libsane-common libsbc1 libsecret-1-0 libsecret-common libshout3 libsm6 libsmbclient libsnapd-glib1
libsndfile1 libsnmp-base libsnmp35 libsoup-gnome2.4-1 libsoxr0 libspeex1 libspeexdsp1 libstartup-notification0 libtag1v5 libtag1v5-vanilla libteamdctl0 libthai-data libthai0 libtheora0
libtie-ixhash-perl libtiff5 libtimedate-perl libtry-tiny-perl libtwolame0 libudisks2-0 liburi-perl libv4l-0 libv4lconvert0 libvisual-0.4-0 libvorbisenc2 libvpx6 libvte-2.91-0
libvte-2.91-common libvulkan1 libwacom-bin libwacom-common libwacom2 libwavpack1 libwayland-client0 libwayland-cursor0 libwayland-egl1 libwayland-server0 libwebkit2gtk-4.0-37 libwebp6
libwebpdemux2 libwebrtc-audio-processing1 libwhoopsie-preferences0 libwhoopsie0 libwoff1 libwww-perl libwww-robotrules-perl libx11-protocol-perl libx11-xcb1 libxatracker2 libxaw7
libxcb-dri2-0 libxcb-dri3-0 libxcb-glx0 libxcb-icccm4 libxcb-image0 libxcb-keysyms1 libxcb-present0 libxcb-randr0 libxcb-render-util0 libxcb-render0 libxcb-res0 libxcb-shape0
libxcb-shm0 libxcb-sync1 libxcb-util1 libxcb-xfixes0 libxcb-xkb1 libxcb-xv0 libxcomposite1 libxcursor1 libxdamage1 libxfixes3 libxfont2 libxft2 libxi6 libxinerama1 libxkbcommon-x11-0
libxkbcommon0 libxkbfile1 libxklavier16 libxml-parser-perl libxml-twig-perl libxml-xpathengine-perl libxmu6 libxpm4 libxrandr2 libxrender1 libxshmfence1 libxss1 libxt6 libxtst6 libxv1
libxvmc1 libxxf86dga1 libxxf86vm1 libyelp0 mesa-vulkan-drivers mobile-broadband-provider-info modemmanager mousetweaks mutter mutter-common mysql-common network-manager
network-manager-gnome network-manager-pptp p11-kit p11-kit-modules perl-openssl-defaults pinentry-gnome3 ppp pptp-linux pulseaudio pulseaudio-module-bluetooth pulseaudio-utils
python3-aptdaemon python3-aptdaemon.gtk3widgets python3-cairo python3-cups python3-cupshelpers python3-defer python3-ibus-1.0 python3-macaroonbakery python3-protobuf python3-rfc3339
python3-tz rtkit rygel sane-utils session-migration sgml-base sgml-data switcheroo-control system-config-printer system-config-printer-common system-config-printer-udev ubuntu-docs
ubuntu-mono ubuntu-session ubuntu-wallpapers ubuntu-wallpapers-focal unzip update-inetd usb-modeswitch usb-modeswitch-data wamerican whoopsie-preferences wpasupplicant x11-common
x11-utils x11-xkb-utils x11-xserver-utils xdg-dbus-proxy xdg-utils xfonts-base xfonts-encodings xfonts-utils xml-core xserver-common xserver-xephyr xserver-xorg xserver-xorg-core
xserver-xorg-input-all xserver-xorg-input-libinput xserver-xorg-input-wacom xserver-xorg-legacy xserver-xorg-video-all xserver-xorg-video-amdgpu xserver-xorg-video-ati
xserver-xorg-video-fbdev xserver-xorg-video-intel xserver-xorg-video-nouveau xserver-xorg-video-qxl xserver-xorg-video-radeon xserver-xorg-video-vesa xserver-xorg-video-vmware xwayland
yaru-theme-gnome-shell yelp yelp-xsl zenity zenity-common
Suggested packages:
aspell-doc spellutils avahi-autoipd colord-sensor-argyll docbook docbook-dsssl docbook-xsl docbook-defguide evolution gir1.2-gnomekeyring-1.0 libgnome-keyring0 gnome-orca gnome-software
| gnome-packagekit gnome-user-share realmd libcanberra-gtk-module usbguard chrome-gnome-shell gir1.2-telepathyglib-0.12 gnome-themes-standard-data gnome-backgrounds
gir1.2-telepathylogger-0.2 gvfs hunspell openoffice.org-hunspell | openoffice.org-core ibus-clutter ibus-doc indicator-application libdigest-hmac-perl libgssapi-perl libdv-bin
oss-compat libenchant-2-voikko libgd-tools gphoto2 libvisual-0.4-plugins jackd2 liblcms2-utils libcrypt-ssleay-perl avahi-autoipd | zeroconf opus-tools pcscd libraw1394-doc librsvg2-bin
hplip snmp-mibs-downloader speex gstreamer1.0-libav libauthen-ntlm-perl libunicode-map8-perl libunicode-string-perl xml-twig-tools libteam-utils network-manager-openconnect-gnome
network-manager-openvpn-gnome network-manager-vpnc-gnome network-manager-pptp-gnome pinentry-doc pavumeter pavucontrol paman paprefs ubuntu-sounds gstreamer1.0-plugins-ugly
rygel-playbin rygel-preferences rygel-ruih rygel-tracker tumbler unpaper sgml-base-doc perlsgml w3-recs opensp libxml2-utils gnome-software python3-smbc ubuntu-wallpapers-karmic
ubuntu-wallpapers-lucid ubuntu-wallpapers-maverick ubuntu-wallpapers-natty ubuntu-wallpapers-oneiric ubuntu-wallpapers-precise ubuntu-wallpapers-quantal ubuntu-wallpapers-raring
ubuntu-wallpapers-saucy ubuntu-wallpapers-trusty ubuntu-wallpapers-utopic ubuntu-wallpapers-vivid ubuntu-wallpapers-wily ubuntu-wallpapers-xenial ubuntu-wallpapers-yakkety
ubuntu-wallpapers-zesty ubuntu-wallpapers-artful ubuntu-wallpapers-bionic ubuntu-wallpapers-cosmic ubuntu-wallpapers-disco ubuntu-wallpapers-eoan zip comgt wvdial wpagui
libengine-pkcs11-openssl mesa-utils nickle cairo-5c xorg-docs-core debhelper xfonts-100dpi | xfonts-75dpi xfonts-scalable xinput firmware-amd-graphics xserver-xorg-video-r128
xserver-xorg-video-mach64 firmware-misc-nonfree
The following NEW packages will be installed:
acl adwaita-icon-theme apg aptdaemon aptdaemon-data aspell aspell-en at-spi2-core avahi-daemon avahi-utils bluez bubblewrap cheese-common colord colord-data cracklib-runtime
cups-pk-helper dbus-x11 dconf-cli desktop-file-utils dictionaries-common dns-root-data dnsmasq-base docbook-xml emacsen-common enchant-2 evolution-data-server
evolution-data-server-common flax-blockchain fontconfig fontconfig-config fonts-dejavu-core fprintd gcr gdm3 geoclue-2.0 gir1.2-accountsservice-1.0 gir1.2-atk-1.0 gir1.2-atspi-2.0
gir1.2-freedesktop gir1.2-gck-1 gir1.2-gcr-3 gir1.2-gdesktopenums-3.0 gir1.2-gdkpixbuf-2.0 gir1.2-gdm-1.0 gir1.2-geoclue-2.0 gir1.2-gnomebluetooth-1.0 gir1.2-gnomedesktop-3.0
gir1.2-graphene-1.0 gir1.2-gtk-3.0 gir1.2-gweather-3.0 gir1.2-ibus-1.0 gir1.2-json-1.0 gir1.2-mutter-6 gir1.2-nm-1.0 gir1.2-nma-1.0 gir1.2-notify-0.7 gir1.2-pango-1.0 gir1.2-polkit-1.0
gir1.2-rsvg-2.0 gir1.2-secret-1 gir1.2-soup-2.4 gir1.2-upowerglib-1.0 gir1.2-vte-2.91 gjs gkbd-capplet gnome-control-center gnome-control-center-data gnome-control-center-faces
gnome-desktop3-data gnome-keyring gnome-keyring-pkcs11 gnome-menus gnome-online-accounts gnome-session-bin gnome-session-common gnome-settings-daemon gnome-settings-daemon-common
gnome-shell gnome-shell-common gnome-startup-applications gnome-user-docs gstreamer1.0-clutter-3.0 gstreamer1.0-gl gstreamer1.0-plugins-base gstreamer1.0-plugins-good
gstreamer1.0-pulseaudio gstreamer1.0-x gtk-update-icon-cache hicolor-icon-theme humanity-icon-theme hunspell-en-us ibus ibus-data ibus-gtk ibus-gtk3 iio-sensor-proxy im-config ippusbxd
language-selector-gnome libaa1 libappindicator3-1 libasound2-plugins libaspell15 libasyncns0 libatk-bridge2.0-0 libatk1.0-0 libatk1.0-data libatspi2.0-0 libauthen-sasl-perl
libavahi-core7 libavahi-glib1 libavc1394-0 libbluetooth3 libcaca0 libcairo-gobject2 libcairo2 libcamel-1.2-62 libcanberra-gtk3-0 libcanberra-gtk3-module libcanberra-pulse libcdparanoia0
libcheese-gtk25 libcheese8 libclutter-1.0-0 libclutter-1.0-common libclutter-gst-3.0-0 libclutter-gtk-1.0-0 libcogl-common libcogl-pango20 libcogl-path20 libcogl20 libcolord-gtk1
libcolord2 libcolorhug2 libcrack2 libdaemon0 libdata-dump-perl libdatrie1 libdbusmenu-glib4 libdbusmenu-gtk3-4 libdrm-amdgpu1 libdrm-intel1 libdrm-nouveau2 libdrm-radeon1 libdv4
libebackend-1.2-10 libebook-1.2-20 libebook-contacts-1.2-3 libecal-2.0-1 libedata-book-1.2-26 libedata-cal-2.0-1 libedataserver-1.2-24 libedataserverui-1.2-2 libegl-mesa0 libegl1
libenchant-2-2 libencode-locale-perl libepoxy0 libexif12 libfile-basedir-perl libfile-desktopentry-perl libfile-listing-perl libfile-mimeinfo-perl libflac8 libfont-afm-perl
libfontconfig1 libfontenc1 libfprint-2-2 libgail-common libgail18 libgbm1 libgck-1-0 libgcr-base-3-1 libgcr-ui-3-1 libgd3 libgdata-common libgdata22 libgdk-pixbuf2.0-0
libgdk-pixbuf2.0-bin libgdk-pixbuf2.0-common libgdm1 libgee-0.8-2 libgeoclue-2-0 libgeocode-glib0 libgjs0g libgl1 libgl1-mesa-dri libglapi-mesa libgles2 libglvnd0 libglx-mesa0 libglx0
libgnome-autoar-0-0 libgnome-bluetooth13 libgnome-desktop-3-19 libgnomekbd-common libgnomekbd8 libgoa-1.0-0b libgoa-1.0-common libgoa-backend-1.0-1 libgphoto2-6 libgphoto2-l10n
libgphoto2-port12 libgraphene-1.0-0 libgraphite2-3 libgsound0 libgssdp-1.2-0 libgstreamer-gl1.0-0 libgstreamer-plugins-base1.0-0 libgstreamer-plugins-good1.0-0 libgtk-3-0 libgtk-3-bin
libgtk-3-common libgtk2.0-0 libgtk2.0-bin libgtk2.0-common libgtop-2.0-11 libgtop2-common libgupnp-1.2-0 libgupnp-av-1.0-2 libgupnp-dlna-2.0-3 libgweather-3-16 libgweather-common
libharfbuzz-icu0 libharfbuzz0b libhtml-form-perl libhtml-format-perl libhtml-parser-perl libhtml-tagset-perl libhtml-tree-perl libhttp-cookies-perl libhttp-daemon-perl libhttp-date-perl
libhttp-message-perl libhttp-negotiate-perl libhunspell-1.7-0 libhyphen0 libibus-1.0-5 libical3 libice6 libidn11 libiec61883-0 libieee1284-3 libinput-bin libinput10 libio-html-perl
libio-socket-ssl-perl libio-stringy-perl libipc-system-simple-perl libjack-jackd2-0 libjavascriptcoregtk-4.0-18 libjbig0 libjpeg-turbo8 libjpeg8 liblcms2-2 libllvm11
liblwp-mediatypes-perl liblwp-protocol-https-perl libmailtools-perl libmbim-glib4 libmbim-proxy libmediaart-2.0-0 libmm-glib0 libmozjs-68-0 libmp3lame0 libmpg123-0 libmtdev1
libmutter-6-0 libmysqlclient21 libndp0 libnet-dbus-perl libnet-http-perl libnet-smtp-ssl-perl libnet-ssleay-perl libnm0 libnma0 libnotify4 libnspr4 libnss-mdns libnss3 libopenjp2-7
libopus0 liborc-0.4-0 libpam-fprintd libpam-gnome-keyring libpango-1.0-0 libpangocairo-1.0-0 libpangoft2-1.0-0 libpangoxft-1.0-0 libpciaccess0 libpcsclite1 libphonenumber7 libpixman-1-0
libprotobuf17 libpulse-mainloop-glib0 libpulse0 libpulsedsp libpwquality-common libpwquality1 libqmi-glib5 libqmi-proxy libraw1394-11 librest-0.7-0 librsvg2-2 librsvg2-common
librygel-core-2.6-2 librygel-db-2.6-2 librygel-renderer-2.6-2 librygel-server-2.6-2 libsamplerate0 libsane libsane-common libsbc1 libsecret-1-0 libsecret-common libshout3 libsm6
libsmbclient libsnapd-glib1 libsndfile1 libsnmp-base libsnmp35 libsoup-gnome2.4-1 libsoxr0 libspeex1 libspeexdsp1 libstartup-notification0 libtag1v5 libtag1v5-vanilla libteamdctl0
libthai-data libthai0 libtheora0 libtie-ixhash-perl libtiff5 libtimedate-perl libtry-tiny-perl libtwolame0 libudisks2-0 liburi-perl libv4l-0 libv4lconvert0 libvisual-0.4-0 libvorbisenc2
libvpx6 libvte-2.91-0 libvte-2.91-common libvulkan1 libwacom-bin libwacom-common libwacom2 libwavpack1 libwayland-client0 libwayland-cursor0 libwayland-egl1 libwayland-server0
libwebkit2gtk-4.0-37 libwebp6 libwebpdemux2 libwebrtc-audio-processing1 libwhoopsie-preferences0 libwhoopsie0 libwoff1 libwww-perl libwww-robotrules-perl libx11-protocol-perl
libx11-xcb1 libxatracker2 libxaw7 libxcb-dri2-0 libxcb-dri3-0 libxcb-glx0 libxcb-icccm4 libxcb-image0 libxcb-keysyms1 libxcb-present0 libxcb-randr0 libxcb-render-util0 libxcb-render0
libxcb-res0 libxcb-shape0 libxcb-shm0 libxcb-sync1 libxcb-util1 libxcb-xfixes0 libxcb-xkb1 libxcb-xv0 libxcomposite1 libxcursor1 libxdamage1 libxfixes3 libxfont2 libxft2 libxi6
libxinerama1 libxkbcommon-x11-0 libxkbcommon0 libxkbfile1 libxklavier16 libxml-parser-perl libxml-twig-perl libxml-xpathengine-perl libxmu6 libxpm4 libxrandr2 libxrender1 libxshmfence1
libxss1 libxt6 libxtst6 libxv1 libxvmc1 libxxf86dga1 libxxf86vm1 libyelp0 mesa-vulkan-drivers mobile-broadband-provider-info modemmanager mousetweaks mutter mutter-common mysql-common
network-manager network-manager-gnome network-manager-pptp p11-kit p11-kit-modules perl-openssl-defaults pinentry-gnome3 ppp pptp-linux pulseaudio pulseaudio-module-bluetooth
pulseaudio-utils python3-aptdaemon python3-aptdaemon.gtk3widgets python3-cairo python3-cups python3-cupshelpers python3-defer python3-ibus-1.0 python3-macaroonbakery python3-protobuf
python3-rfc3339 python3-tz rtkit rygel sane-utils session-migration sgml-base sgml-data switcheroo-control system-config-printer system-config-printer-common system-config-printer-udev
ubuntu-docs ubuntu-mono ubuntu-session ubuntu-wallpapers ubuntu-wallpapers-focal unzip update-inetd usb-modeswitch usb-modeswitch-data wamerican whoopsie-preferences wpasupplicant
x11-common x11-utils x11-xkb-utils x11-xserver-utils xdg-dbus-proxy xdg-utils xfonts-base xfonts-encodings xfonts-utils xml-core xserver-common xserver-xephyr xserver-xorg
xserver-xorg-core xserver-xorg-input-all xserver-xorg-input-libinput xserver-xorg-input-wacom xserver-xorg-legacy xserver-xorg-video-all xserver-xorg-video-amdgpu xserver-xorg-video-ati
xserver-xorg-video-fbdev xserver-xorg-video-intel xserver-xorg-video-nouveau xserver-xorg-video-qxl xserver-xorg-video-radeon xserver-xorg-video-vesa xserver-xorg-video-vmware xwayland
yaru-theme-gnome-shell yelp yelp-xsl zenity zenity-common
0 upgraded, 502 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 159 MB/261 MB of archives.
After this operation, 1,307 MB of additional disk space will be used.
Do you want to continue? [Y/n] n
Abort.
Mijn hebzucht is niet groot genoeg om mijn keys en/of plots en/of servers voor te riskeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Dat Chia farmen vind ik toch wat minder lollig. Iemand nog een andere tip voor het farmen van coins op een Intel Nucje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

KaiseRRuby schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:21:
Dat Chia farmen vind ik toch wat minder lollig. Iemand nog een andere tip voor het farmen van coins op een Intel Nucje?
Chia pools zijn actief O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Heb me er in zitten verdiepen maar zijn er erg veel met limited access, heb jij een pool die je kunt aanraden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

KaiseRRuby schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:18:
[...]

Heb me er in zitten verdiepen maar zijn er erg veel met limited access, heb jij een pool die je kunt aanraden?
Niet dat ik er veel verstand van heb, maar ik vertrouw deze gast wel: https://blog.pool.space/
Volg zijn joeptjoep kanaal al sinds het prille begin van Chia en hij komt integer over

Deze week schijnt de nieuwe versie van de Chia client uit te komen die dan ook officieel pools ondersteunt. Ikzelf gebruik een beta-versie, om alvast te pre-plotten. Klein risico dat er iets aan de code verandert waardoor ik dat opnieuw zou moeten doen, maar á la...

Overigens:
weer twee XCH gewonnen!! *O* *O* *O*

Waarschijnlijk ter compensatie van mijn levenslange pech bij elke andere vorm van bingo B-)

[ Voor 18% gewijzigd door resusaapje op 06-07-2021 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
resusaapje schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:11:
[...]

Niet dat ik er veel verstand van heb, maar ik vertrouw deze gast wel: https://blog.pool.space/
Volg zijn joeptjoep kanaal al sinds het prille begin van Chia en hij komt integer over

Deze week schijnt de nieuwe versie van de Chia client uit te komen die dan ook officieel pools ondersteunt. Ikzelf gebruik een beta-versie, om alvast te pre-plotten. Klein risico dat er iets aan de code verandert waardoor ik dat opnieuw zou moeten doen, maar á la...

Overigens:
weer twee XCH gewonnen!! *O* *O* *O*

Waarschijnlijk ter compensatie van mijn levenslange pech bij elke andere vorm van bingo B-)
Nice! Hoeveel plots farm je?

Bij mij is alle solo plotting niet succesvol, maar ja, wat wil je met 35 plots. Ik ga meedoen met https://spacefarmers.io/. Hebben een discord met help etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

KaiseRRuby schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Nice! Hoeveel plots farm je?

Bij mij is alle solo plotting niet succesvol, maar ja, wat wil je met 35 plots. Ik ga meedoen met https://spacefarmers.io/. Hebben een discord met help etc.
Ik heb zo'n 200 plots actief. Estimated Time to Win: 1 jaar :'(
Ben ze nu allemaal aan het vervangen door poolable versies

Nieuwsgierig: waarom koos je spacefarmers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
resusaapje schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:13:
[...]

Geen reden.

Kan ook nog prima wisselen want ik heb geen Mojo om wat te starten, mijn wallet is nog niet gesynct. Slim om dezelfde als die van jou te joinen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

KaiseRRuby schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Geen reden.

Kan ook nog prima wisselen want ik heb geen Mojo om wat te starten, mijn wallet is nog niet gesynct. Slim om dezelfde als die van jou te joinen?
Tja, dat wallet syncen duurt wel even :z

Maar dan lekker aan de https://faucet.chia.net/ en gáán!

Ik heb mijn pool ook maar uitgekozen omdat ik die kerel volg. Ik mis nog een overzichtje zoals...
Oh wow, sommige types zitten er echt boven op! :o

https://miningpoolstats.stream/chia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

Tja, Chia. Nu het plotten voorbij is is de lol er ook vanaf :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nadeel van de pools vind ik het replotten (om mee te doen aan een pool)? Ik heb daar dus eigenlijk weinig trek in.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

psy schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:41:
Tja, Chia. Nu het plotten voorbij is is de lol er ook vanaf :P

***members only***

Nadeel van de pools vind ik het replotten (om mee te doen aan een pool)? Ik heb daar dus eigenlijk weinig trek in.
Haha, ja, het zit een beetje in een stil hoekje z'n ding te doen. Ik had zelfs niet eens door dat ik er weer twee bij heb gekregen. Saai! :D

In jouw geval zou ik ook niks doen. Een pool levert je niks op, behalve stabiliteit. Mijn time to win is een jaar, maar kan ook rustig twee jaar zijn. Als je ziet hoe hard de prijs is gekelderd de laatste twee maanden, had ik liever een paar procenten van XCH eerder gehad om te cashen en dan nu weer terug om te zetten naar XCH. Met jouw T2W van twee maanden en een duizelingwekkend grote complete set kost poolen je alleen maar je hardware. Trouwens, een pool onttrekt natuurlijk ook geld aan jouw winst, neuh, gewoon blijven zitten waar je zit, zou ik zeggen 8)

Wat denken jullie trouwens wat de prijs in de toekomst gaat doen?

Ik lees https://cryptocurrencypri...ork-xch-price-prediction/ en haal daar wat hopium uit, maar tja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Op YouTube vond ik een tijd geleden ook zo'n voorspelling .

YouTube: CHIA XCH Price Prediction - Chia Coin News - You Should Keep it On Y...

Tja leuk om te zien maar het blijft wel heel erg giswerk 😂. Ik ga er vanuit dat ik het gewoon jaren kan laten draaien. Wordt het echt niks zoek ik wel een andere bestemming ervoor 👍🏻

Ik had nog wat geld over om te investeren en vond het wel een leuk project (ik kon nog net goedkoop aan grote schijven komen, maar je weet hoe het gaat voor je het weet heb je weer een hoop extra hardware in huis...).

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Misschien leuk om even te delen:

Doe nu mee met een (beta) pool en heb de eerste fractie binnen:
Met 9 plots ben ik 0,014% van de pool en kreeg binnen 3u 0,0002 XCH uitbetaald

Going strong!

Ik vervang mijn eigen plots trouwens rustig door poolable versies. En ook op de klassieke parallele manier, dus 4 vertraagd gelijktijdige threads en geen madmax voor mij. Ik heb er geen haast mee, immers, het totale aantal plots verandert niet en de gemiddelde opbrengst ook niet. Waarom ik toch overstap is omdat ik zo'n kleine speler ben, dat ik liever regelmatig een klein bedrag krijg dan om de paar jaar een groot bedrag.

Wat is jullie aanpak?

[ Voor 56% gewijzigd door resusaapje op 07-07-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-04 19:12
Zojuist overgeschakeld naar RVN tokens, ETH levert nog steeds het meeste op, maar wil hier gewoon een flinke zak van hebben voordat ETH PoS gaat worden en waarschijnlijk de dif. zal stijgen van deze coin..

Dus altijd lekker om er alvast een paar duizend van te hebben. :)

Nog meer mensen die met deze gedachte spelen?

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als ETH nog het meeste oplevert kan je misschien beter ETH minen en omwisselen naar RVN. Afhankelijk van transactiekosten en fees natuurlijk.

Ben wel benieuwd wat EIP-1559 gaat doen, rond 4 augustus actief op mainnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 736981

Ik blijf ook nog op ETH. Op tijd en stond switch ik wel, waarschijnlijk RVN.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 736981 op 13-07-2021 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 21-03 14:14

Pat-Juh

Patrick

resusaapje schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:13:
[...]

Sinds eind april gestart met mijn avontuur. 41TB (415 plots) en inmiddels 6XCH gewonnen. Waarvan de laatste vier in de afgelopen week. Die time-to-win is indicatief. Hopelijk win jij net zoals ik ruim voor die deadline een of meerdere blocks. De total space curve lijkt af te vlakken. Wellicht dat ik zodra schijven wat betaalbaarder worden nog een 20-40TB als Poolspace ga toevoegen. Dit ligt er aan of de XCH prijzen verder wegzakken of weer stijgen. De investering die ik heb gemaakt is inmiddels gelukkig terugverdient en ben voorzichtig met wat het gaat doen de komende tijd nu crypto wat corrigeert/bearish is.

Wat betreft het kiezen van een Pool ga ik dit topic de komende tijd volgen, ik heb mij er zelf nog niet in verdiept om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Anoniem: 736981 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:43:
Ik blijf ook nog op ETH. Op tijd en stond switch ik wel, waarschijnlijk RVN.
Net mijn minersoftware geupdatet. Die ondersteunt nu ook ERGO. Maakt overstappen straks wel heel erg makkelijk >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Pat-Juh schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:56:
[...]

Sinds eind april gestart met mijn avontuur. 41TB (415 plots) en inmiddels 6XCH gewonnen. Waarvan de laatste vier in de afgelopen week. Die time-to-win is indicatief. Hopelijk win jij net zoals ik ruim voor die deadline een of meerdere blocks. De total space curve lijkt af te vlakken. Wellicht dat ik zodra schijven wat betaalbaarder worden nog een 20-40TB als Poolspace ga toevoegen. Dit ligt er aan of de XCH prijzen verder wegzakken of weer stijgen. De investering die ik heb gemaakt is inmiddels gelukkig terugverdient en ben voorzichtig met wat het gaat doen de komende tijd nu crypto wat corrigeert/bearish is.

Wat betreft het kiezen van een Pool ga ik dit topic de komende tijd volgen, ik heb mij er zelf nog niet in verdiept om eerlijk te zijn.
Welkom en gefeliciteerd. Met die wegzakkende Chia-prijzen verkoop ik ze steeds zsm. Mijn 1e XCH was $1000, mijn 3e XCH was $280 en nu raken ze bijna de $200 aan. Zodra er projecten zijn die er brood in zien, zie het wel weer stijgen, maar voor nu heb ik de $100 wel in zicht. Zodra we de $100 raken ga ik hodlen, maar daarvóór zie ik het niet echt zitten.
Net als jij gelukkig mijn investering er al ruim uit en de energiekosten van het PoSTen verdisconteer ik al in het ETH-minen, dus tja, gewoon doorgaan 8)

Hoe hou jij de space curve in de gaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:01
Ik heb zelf 200 plots draaien. Ik ga niet naar een pool. Reden is dat ik geen zin heb om te replotten en omdat het 400 dagen duurt voor ik 1 chia heb verdiend in een pool ... mijn tijd is 1 jaar om te winnen ...
Voorlopig 2 chia's gewonnen al 2 maanden terug met 45 plots.
Gewonnen toen ze nog 1300 euro stonden per stuk ... maar ik was te lui om me op een exchange te registreren.
Totale investering is 370 euro voor ssd en paar externe 2.5 schijven.
Staat hier ook te draaien en ik kijk elke dag eens via rdp.
Windows update heb ik uitgezet voor 1 maand ... al 2 keer last mee gehad met reboot :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@resusaapje bij welke broker verkoop jij je xch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

resusaapje schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:42:
[...]

Welkom en gefeliciteerd. Met die wegzakkende Chia-prijzen verkoop ik ze steeds zsm. Mijn 1e XCH was $1000, mijn 3e XCH was $280 en nu raken ze bijna de $200 aan. Zodra er projecten zijn die er brood in zien, zie het wel weer stijgen, maar voor nu heb ik de $100 wel in zicht. Zodra we de $100 raken ga ik hodlen, maar daarvóór zie ik het niet echt zitten.
Net als jij gelukkig mijn investering er al ruim uit en de energiekosten van het PoSTen verdisconteer ik al in het ETH-minen, dus tja, gewoon doorgaan 8)

Hoe hou jij de space curve in de gaten?
Die gedachte heb ik ook.
Totaal geinvesteerd:
18tb seagate ~ 370
2x 1tb nvme ~ 250 (1x is nu in gebruik als scratch disk voor mn foto’s dus tel ik niet mee)
2x12tb seagate extern ~ 440
1,5tb schijf (hergebruikt)

Nog her te gebruiken: 3tb schijf (zodra de verhuisdozen zijn uitgepakt haha.)

Totaal 935 (eventueel 1060) incl die tweede nvme).
Elektra: +-20 (wilde gok)
Opbrengst 6xch verkocht voor 1900.

Ze hangen aan mijn game met 3070 welke mined in downtime, een tweede 3060 mined sowieso 24/7. Dit zolang de winst boven de elektrakosten blijft.

Al met al een leuk avontuur om instellingen, optimalisatie, e.d. Uit te vinden. De cash is de bonus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

psy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 18:37:
Mijn route: Okex > andere valuta > bitvavo > cashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

psy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 18:37:
OKEx. Was ooit de eerste en enige en ik ben blijven plakken 8)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste