raoel schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:32:
Xperia 5 III of Samsung S22?
Ik ben toe aan een nieuwe telefoon. Heb momenteel een bijna 6 jaar oude Xiaomi Mi5, waar ik altijd een custom rom op heb gedraaid. Maar die is behoorlijk versleten, toch wel wat traag vergeleken met de Pixel 4a van mijn vrouw en de accu is niet meer best.
Ik prefereer een kleinere telefoon (smal) en twijfel daarom tussen de nieuwe S22 van Samsung of de Xperia 5 III.
Voor mij is de camera "belangrijk", (net een baby en zakelijk maak ik nogal wat foto's) maar denk dat beide goede foto's maken. 1 op 1 vergelijking heb ik nergens kunnen vinden. Iemand die hier iets zinnigs op kan zeggen?
Nog nooit een Samsung gehad, maar als ik die bij anderen zie zou ik moeten wennen aan de UI door hun skin. Daar zal ik vast wel aan wennen. Qua software neig ik naar de Sony, maar die wordt veel minder lang ondersteunt dan de nieuwere S22.
Daarom vraag ik me vooral af of het zo is (te verwachten is) dat er goede custom roms beschikbaar zijn blijven voor de xperia's? Daar wil ik nog best een keer wat energie insteken.
Voordeel voor de Xperia is het uitbreidbaar geheugen en de (volgens mij) langere accu duur.
Wellicht wat laat voor deze meneer maar anderen zitten mischien met dezelfde vragen.
Even wat feiten.
- Accuduur is nooit goed geweest bij een Xperia 1 Mk3. Niet als je het begrip 'goed' ziet als een all day phone hebt en ook lang foto's kan maken en Video.
Zal je zeggen, " hij zeurt " en neem dat dan ook niet van me aan... Kijk eens bij Bol.com/Cool blue en alle reviews die je kunt vinden en dan zal je zien dat accuduur geen sterk punt is.
Dit zijn ervaringen van mensen die er 1 hebben gekocht en dus de echte gebruikers. Ook de online Reviews schetsen dat beeld steeds weer. Het is wellicht okay te noemen als je er niet veel mee doet.
Het 4K display helpt op dit val ook niet mee. We weten inmiddels dat de 8gen1 (in de nieuwe mk4) een draak van een soc is als het gaat om warmte en dus ook verbruik dus bij de Mk4 hoef je ook geen wonderen te verwachten bij de nieuwe Mk4 terwijl de accu best een stukje groter is.
- Camera van de Mk3 is ronduit
matig in de automodus. Sommigen zullen het zelfs labelen als slecht want direct aansprekende foto's krijg je er niet uit. Je zult aan de gang moeten met de Pro mode maar dan wel weten wat je doet. Ook handig om direct een Macbook en een abonnement op Lightroom te kopen want je gaat het nodig hebben !
De meeste mensen die geen Sony Alpha ervaring hebben maken er mindere foto's mee in 9 van de 10 gevallen en vinden de camera enorm tegen vallen. De interface is spartaans en complex en bied voor de meesten veels te veel diepgang.
Kortom, point and shoot is een echte No Go.
De Mk4 is niet anders getuige de recente comparisons die nu al opduiken op Youtube.
En NEE, updates gaan er geen Iphone 13 pro of S22 ultra van maken.
Zaken zoals een directe nightmode of Portrait mode zit er niet op. Die laatste kan je min of meer verkrijgen door met Bokeh te gaan stoeien.
In weze is het een toestel voor de echte Sony fans, die vertrouwd zijn met hun Sony DSLR.
Zaken zoals een headphonejack en een SD card spreken sommigen natuurlijk wel aan. 2 zaken die ALTIJD een voordeel zijn.
De Mk3 is nu al flink gezakt in prijs maar de mk4 gaat dat voorlopig niet doen, dit weten we inmiddels van Sony.
De prijs is krankzinnig te noemen want er is zoveel moois te krijgen voor minder. Als het om de camera gaat dan maakt 99% een mooiere foto met een Pixel 6pro die de helft kost tegenwoordig.
Ook de accu van die Pixel doet het beter.
Mischien wel het grootste manco van de Sony toestellen is de ronduit trieste software support van 2 jaar. Ja 2 jaren OS support in een tijd dat Samsung het dubbele levert ! Daarmee zit Sony echt onderaan.
Een Mk3 vandaag dus kopen levert je dan nu nog 14 maanden support op, niet echt wenselijk lijkt me.
Zie hier een blinde test met de Sony Xperia 1 MK4:
YouTube: BEST Camera EVER? Xperia 1 IV vs iPhone 13 Pro vs S22 Ultra!
Doe er je voordeel mee.
P.s. voor de mensen die het zich afvragen, wat is dan de beste camera op dit moment op Android ??
Heel simpel, de Samsung S22Ultra is de allerbeste allround camera smartphone die je op dit moment kunt kopen.
Is inmiddels al 100'en keren getest en bewezen en de camera updates blijven komen.
Wil je graag IOS dan is de 13 Pro Max de absoluut beste keuze en heb je meteen de King mbt accuduur, de rest komt niet eens in de buurt.
Wil je niet de wereld uitgeven en toch een top 3 camera hebben en goede Android dan is de Pixel 6Pro een goede optie.
[
Voor 8% gewijzigd door
Bomberman71 op 14-05-2022 11:53
]