Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-05 10:57
Bierkameel schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:08:
Ik heb net een Xperia 5 III ontvangen, rammelt die van jullie ook zo?
Na wat googlen blijkt het de camera lens te zijn maar dit voelt toch behoorlijk cheap aan.

Zelfs Sony heeft er een artikel over: https://www.sony.com.hk/e...support/articles/SX656001
Ik heb hem nu ook een maandje in gebruik en het was mij nog helemaal niet opgevallen. Maar inderdaad, als je ermee gaat schudden hoor je het. Maar wanneer doe je dat nou..

Fijn trouwens dat er nog geen nieuwe 5 komt :)

Al is het niet te hopen dat hiernee een einde komt aan de high end 'compact' toestellen..

[ Voor 11% gewijzigd door jap85 op 11-05-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:37
Brotuck schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:39:
https://www.realmicentral...ut-the-snapdragon-8-plus/

Heb de geruchten over de betere camera's nu al diverse keren voorbij zien komen.
48 megapixel is natuurlijk een flinke upgrade t.o.v. de huidige 12.

Verwachting is in mei..
Ok Sony doet dus niet mee met de megapixel race en stort zich dus volledig op optimalisatie van de lenzen.
Kan ik heel erg waarderen, alleen erg jammer dat er na release vaak geen echte ontwikkeling meer is op software vlak.

De officiele Sony pagina geeft nu wel aan dat de Xperia iv ook e-sim ondersteuning heeft. Dat zou erg welkom zijn. Ik heb 2 providers en eentje als e-sim maken betekend dat ik ook weer een SD kaartje kan gebruiken.

De preorder komt met een WH-1000XM4 _/-\o_

Toch maar gaan sparen :)

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:54
Brotuck schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:20:
[...]

De preorder komt met een WH-1000XM4 _/-\o_

Toch maar gaan sparen :)
Zoals ik 'm lees komt de pre-order met een "aanbieding" voor een hoofdtelefoon. Dus ik denk dat het een korting zal worden ipv helemaal gratis er bij zoals voorgaande jaren. Iets met inflatie enzo...

Maar toch denk ik er ook over om deze aan te schaffen. Loop nu nog rond met een (ondertussen dinosaurus) XZ premium uit 2017.
Eens kijken of ik hier de belasting teruggaaf op kan stukslaan... 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Bucephalus schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:28:
[...]

Zoals ik 'm lees komt de pre-order met een "aanbieding" voor een hoofdtelefoon. Dus ik denk dat het een korting zal worden ipv helemaal gratis er bij zoals voorgaande jaren. Iets met inflatie enzo...

Maar toch denk ik er ook over om deze aan te schaffen. Loop nu nog rond met een (ondertussen dinosaurus) XZ premium uit 2017.
Eens kijken of ik hier de belasting teruggaaf op kan stukslaan... 😂
Ik heb dat ook gezien van die "aanbieding" op zich helemaal niet erg als men korting geeft ipv een koptelefoon. In dat geval zou ik gewoon willen afzien van de koptelefoon en 100 euro korting willen op het toestel.

Waarom ik denk dat er wel een koptelefoon bijzit ?
https://www.amazon.co.uk/...mcom-21&linkCode=osi&th=1

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blockchain
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-01 12:03
EUR 1,832.01

lol :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Is de 512GB versie (denk ik, hoop ik, lol)

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
Ik denk dat het eerder 1399 voor het toestel is, en dan een korting voor de hoofdtelefoon als je die er bij wilt. Denk niet dat ze een korting op het toestel geven als je de hoofdtelefoon er niet per se bij wilt.

Maar goed, we gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocoPlace
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-04 13:08
1299 POUND =1522 EUR + 330 EUR voor de headphones (huidige market prices) = 1852 EUR
Ik verwacht dat die Amazon aanbieding dan geen kortings deal is maar gewoon een 256GB nieuwprijs + headphones nieuwprijs pack.

Edit: Tegelijkertijd kun je hier lezen dat voor de US Sony shop er wel gratis headphones bij komen waarschijnlijk:
"In addition, those making a pre-order for the Sony Xperia 1 IV between May 11 and August 28 will “save US$280” on the WF-1000XM4 headphones. As the truly wireless earbuds, which offer noise canceling, actually cost US$279.99 on the site, this means they are basically free as part of the usual bundle deal that Sony produces when a new Xperia 1 smartphone is presented."

[ Voor 48% gewijzigd door LocoPlace op 12-05-2022 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 16:03
raoel schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:32:
Xperia 5 III of Samsung S22?

Ik ben toe aan een nieuwe telefoon. Heb momenteel een bijna 6 jaar oude Xiaomi Mi5, waar ik altijd een custom rom op heb gedraaid. Maar die is behoorlijk versleten, toch wel wat traag vergeleken met de Pixel 4a van mijn vrouw en de accu is niet meer best.

Ik prefereer een kleinere telefoon (smal) en twijfel daarom tussen de nieuwe S22 van Samsung of de Xperia 5 III.

Voor mij is de camera "belangrijk", (net een baby en zakelijk maak ik nogal wat foto's) maar denk dat beide goede foto's maken. 1 op 1 vergelijking heb ik nergens kunnen vinden. Iemand die hier iets zinnigs op kan zeggen?

Nog nooit een Samsung gehad, maar als ik die bij anderen zie zou ik moeten wennen aan de UI door hun skin. Daar zal ik vast wel aan wennen. Qua software neig ik naar de Sony, maar die wordt veel minder lang ondersteunt dan de nieuwere S22.
Daarom vraag ik me vooral af of het zo is (te verwachten is) dat er goede custom roms beschikbaar zijn blijven voor de xperia's? Daar wil ik nog best een keer wat energie insteken.

Voordeel voor de Xperia is het uitbreidbaar geheugen en de (volgens mij) langere accu duur.
Wellicht wat laat voor deze meneer maar anderen zitten mischien met dezelfde vragen.
Even wat feiten.

- Accuduur is nooit goed geweest bij een Xperia 1 Mk3. Niet als je het begrip 'goed' ziet als een all day phone hebt en ook lang foto's kan maken en Video.
Zal je zeggen, " hij zeurt " en neem dat dan ook niet van me aan... Kijk eens bij Bol.com/Cool blue en alle reviews die je kunt vinden en dan zal je zien dat accuduur geen sterk punt is.
Dit zijn ervaringen van mensen die er 1 hebben gekocht en dus de echte gebruikers. Ook de online Reviews schetsen dat beeld steeds weer. Het is wellicht okay te noemen als je er niet veel mee doet.
Het 4K display helpt op dit val ook niet mee. We weten inmiddels dat de 8gen1 (in de nieuwe mk4) een draak van een soc is als het gaat om warmte en dus ook verbruik dus bij de Mk4 hoef je ook geen wonderen te verwachten bij de nieuwe Mk4 terwijl de accu best een stukje groter is.

- Camera van de Mk3 is ronduit matig in de automodus. Sommigen zullen het zelfs labelen als slecht want direct aansprekende foto's krijg je er niet uit. Je zult aan de gang moeten met de Pro mode maar dan wel weten wat je doet. Ook handig om direct een Macbook en een abonnement op Lightroom te kopen want je gaat het nodig hebben ! :+
De meeste mensen die geen Sony Alpha ervaring hebben maken er mindere foto's mee in 9 van de 10 gevallen en vinden de camera enorm tegen vallen. De interface is spartaans en complex en bied voor de meesten veels te veel diepgang.
Kortom, point and shoot is een echte No Go.

De Mk4 is niet anders getuige de recente comparisons die nu al opduiken op Youtube.
En NEE, updates gaan er geen Iphone 13 pro of S22 ultra van maken.
Zaken zoals een directe nightmode of Portrait mode zit er niet op. Die laatste kan je min of meer verkrijgen door met Bokeh te gaan stoeien.

In weze is het een toestel voor de echte Sony fans, die vertrouwd zijn met hun Sony DSLR.
Zaken zoals een headphonejack en een SD card spreken sommigen natuurlijk wel aan. 2 zaken die ALTIJD een voordeel zijn.

De Mk3 is nu al flink gezakt in prijs maar de mk4 gaat dat voorlopig niet doen, dit weten we inmiddels van Sony.
De prijs is krankzinnig te noemen want er is zoveel moois te krijgen voor minder. Als het om de camera gaat dan maakt 99% een mooiere foto met een Pixel 6pro die de helft kost tegenwoordig.
Ook de accu van die Pixel doet het beter.

Mischien wel het grootste manco van de Sony toestellen is de ronduit trieste software support van 2 jaar. Ja 2 jaren OS support in een tijd dat Samsung het dubbele levert ! Daarmee zit Sony echt onderaan.
Een Mk3 vandaag dus kopen levert je dan nu nog 14 maanden support op, niet echt wenselijk lijkt me.

Zie hier een blinde test met de Sony Xperia 1 MK4:

YouTube: BEST Camera EVER? Xperia 1 IV vs iPhone 13 Pro vs S22 Ultra!

Doe er je voordeel mee.

P.s. voor de mensen die het zich afvragen, wat is dan de beste camera op dit moment op Android ??
Heel simpel, de Samsung S22Ultra is de allerbeste allround camera smartphone die je op dit moment kunt kopen.
Is inmiddels al 100'en keren getest en bewezen en de camera updates blijven komen.
Wil je graag IOS dan is de 13 Pro Max de absoluut beste keuze en heb je meteen de King mbt accuduur, de rest komt niet eens in de buurt.
Wil je niet de wereld uitgeven en toch een top 3 camera hebben en goede Android dan is de Pixel 6Pro een goede optie.

[ Voor 8% gewijzigd door Bomberman71 op 14-05-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Bomberman71 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Wellicht wat laat voor deze meneer maar anderen zitten mischien met dezelfde vragen.
Even wat feiten.

- Accuduur is nooit goed geweest bij een Xperia 1 Mk3. Niet als je het begrip 'goed' ziet als een all day phone hebt en ook lang foto's kan maken en Video.
Zal je zeggen, " hij zeurt " en neem dat dan ook niet van me aan... Kijk eens bij Bol.com/Cool blue en alle reviews die je kunt vinden en dan zal je zien dat accuduur geen sterk punt is.
Dit zijn ervaringen van mensen die er 1 hebben gekocht en dus de echte gebruikers. Ook de online Reviews schetsen dat beeld steeds weer. Het is wellicht okay te noemen als je er niet veel mee doet.
Het 4K display helpt op dit val ook niet mee. We weten inmiddels dat de 8gen1 (in de nieuwe mk4) een draak van een soc is als het gaat om warmte en dus ook verbruik dus bij de Mk4 hoef je ook geen wonderen te verwachten bij de nieuwe Mk4 terwijl de accu best een stukje groter is.

- Camera van de Mk3 is ronduit matig in de automodus. Sommigen zullen het zelfs labelen als slecht want direct aansprekende foto's krijg je er niet uit. Je zult aan de gang moeten met de Pro mode maar dan wel weten wat je doet. Ook handig om direct een Macbook en een abonnement op Lightroom te kopen want je gaat het nodig hebben ! :+
De meeste mensen die geen Sony Alpha ervaring hebben maken er mindere foto's mee in 9 van de 10 gevallen en vinden de camera enorm tegen vallen. De interface is spartaans en complex en bied voor de meesten veels te veel diepgang.
Kortom, point and shoot is een echte No Go.

De Mk4 is niet anders getuige de recente comparisons die nu al opduiken op Youtube.
En NEE, updates gaan er geen Iphone 13 pro of S22 ultra van maken.
Zaken zoals een directe nightmode of Portrait mode zit er niet op. Die laatste kan je min of meer verkrijgen door met Bokeh te gaan stoeien.

In weze is het een toestel voor de echte Sony fans, die vertrouwd zijn met hun Sony DSLR.
Zaken zoals een headphonejack en een SD card spreken sommigen natuurlijk wel aan. 2 zaken die ALTIJD een voordeel zijn.

De Mk3 is nu al flink gezakt in prijs maar de mk4 gaat dat voorlopig niet doen, dit weten we inmiddels van Sony.
De prijs is krankzinnig te noemen want er is zoveel moois te krijgen voor minder. Als het om de camera gaat dan maakt 99% een mooiere foto met een Pixel 6pro die de helft kost tegenwoordig.
Ook de accu van die Pixel doet het beter.

Mischien wel het grootste manco van de Sony toestellen is de ronduit trieste software support van 2 jaar. Ja 2 jaren OS support in een tijd dat Samsung het dubbele levert ! Daarmee zit Sony echt onderaan.
Een Mk3 vandaag dus kopen levert je dan nu nog 14 maanden support op, niet echt wenselijk lijkt me.

Doe er je voordeel mee.

P.s. voor de mensen die het zich afvragen, wat is dan de beste camera op dit moment op Android ??
Heel simpel, de Samsung S22Ultra is de allerbeste allround camera smartphone die je op dit moment kunt kopen.
Is inmiddels al 100'en keren getest en bewezen en de camera updates blijven komen.
Wil je graag IOS dan is de 13 Pro Max de absoluut beste keuze en heb je meteen de King mbt accuduur, de rest komt niet eens in de buurt.
Wil je niet de wereld uitgeven en toch een top 3 camera hebben en goede Android dan is de Pixel 6Pro een goede optie.
Wat een ontzettend gekleurde opmerkingen. De camera is echt heel echt goed op de 1iii. Sony geloofd alleen niet zo in die nachtmodus. Zelf heb ik de S22Ultra in handen gehad voor twee weken, maar daarna weer teruggebracht. Te zwaar en geen goede performance. De batterij van de 1iii is inderdaad redelijk rap leeg, dat is zeker zo

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Gekleurd of niet, ik vertel wat ik weet na maanden research doen en in de markt te zijn geweest voor een nieuw toestel en niet kijkende naar een paar centen.
Het zijn zaken die iemand zelf kan researchen en ik denk dat als ze dat doen ze zullen zien dat de cons altijd weer naar dezelfde zaken wijzen:

- accu
- matige camera resultaten, complexe camera interface

Mensen stellen een vraag en ik doe ook mijn duit in het zakje en ze moeten zelf zien wat ze ermee doen.

En ja, Sony geloofd niet in de nachtmodus.
Nou veel mensen wel want die hebben de ballen verstand van ISO waardes en sluitertijden. Ze hebben ook geen zin in dat soort zaken en willen gewoon ten alle tijden een leuke plaat maken.
Sony doet daar niks mee.
De Basic mode is eigenlijk Auto mode en je zou verwachten dat het dan ook een point en shoot zou zijn. De meesten schrikken, zeker als ze komen van een Huawei P30, recente Galaxy of zelfs een 2 of 3 jaar oude Pixel.
Dan sla je als fabrikant de plank mis.
Haal dan die modus eruit en zet hem in de markt als alleen een Manual settings camera device.

De S22ULTRA is niet voor iedereen en ook niet perfect. Maar de camera is het beste wat je nu kan vinden, dat staat buiten kijf en dat is wat velen willen. 1 camera app die alles kan en doet wat het doen moet.

[ Voor 22% gewijzigd door Bomberman71 op 14-05-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 21:27
Bomberman71 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Doe er je voordeel mee.
Je hele post stinkt behoorlijk naar hele sterke mening en ook aardig je menig op anderen doordouwen..

En die zogenaamde blind test met 3 vooroordeelde losers?
Ik ben als Sony fanboy tóch best negatief over dr Xperia's maar deze drie maken het wel erg bont.
Ze doen een test op de nabewerkings aspect van telefoons. Ja dan kun je wel 1000 foto's vergelijken Sony komt dan niet "on top"

Als ze maar 1 keer hadden beoordeeld op natuurlijk blauwe lucht hadden ze Sony gekozen.
Tja, "bij iphone kun je de lucht wel aanpassen als het jr niet zint" . Ja dan kun je bij Sony ook wel een automatische verscherping gooien op al je foto's ben je in één keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Ja de xperia lijn is niet voor iedereen, dat ben ik met je eens. En maar goed ook dat je dan lekker vertrouwd naar de grote jongens kan grijpen. Ik doe al jaren zorgvuldig onderzoek naar MIJN wensen en eisen en dan valt samsung iedere keer af. Heb het geprobeerd jarenlang. Maar uiteindelijk is het niet voor mij. Ik vind het notificatieledje en de sd kaart en de analoge koptelefoonaansluiting wel fijn. Ook het 4k scherm is heel fijn. En probeer maar eens een burst van 20 foto's per seconde te doen op een ander merk, lukt je niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Brotuck op 14-05-2022 18:48 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
BrbZrk schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:37:
[...]

Je hele post stinkt behoorlijk naar hele sterke mening en ook aardig je menig op anderen doordouwen..

En die zogenaamde blind test met 3 vooroordelende losers?
Ik ben als Sony fanboy tóch best negatief over dr Xperia's maar deze drie maken het wel erg bont.
Ze doen een test op de nabewerkings aspect van telefoons. Ja dan kun je wel 1000 foto's vergelijken Sony komt dan niet "on top"

Als ze maar 1 keer hadden beoordeeld op natuurlijk blauwe lucht hadden ze Sony gekozen.
Tja, "bij iphone kun je de lucht wel aanpassen als het jr niet zint" . Ja dan kun je bij Sony ook wel een automatische verscherping gooien op al je foto's ben je in één keer klaar.
Probeer eens wat minder in je slachtoffer rol te hangen. Je voelt je enorm aangesproken schijnbaar en dat alleen omdat iemand gewoon in normaal Nederlands een aantal zaken ter discussie stelt.
Kan ook dat anno 2022 niet meer ?
Als je zo fijnbesnaard bent dat je daar niet tegen kunt dan heb je weinig te zoeken op een openbaar forum waar mensen gewoon discussie voeren.

Losers noem je ze terwijl ze gewoon een blindtest doen. Je let helemaal niet op want nergens hebben ze het of iets natuurlijk is maar kiezen de beelden die het mooist zijn, die aanspreken. Heel normaal hoor, dat doet 99% van de mensen.
Je noemt het 'nabewerkingsaspect' maar de meesten noemen het gewoon het resultaat. Dat is wat uit het toestel komt.
Dat jij iedere foto door lightroom haalt moet je zelf weten, 99% boeit dat helemaal niks.
Dat brengt mij tot mijn punt waarin ik dat ook zei dat de Sony's ronduit matig zijn in Auto, je geeft dat nu ook zelf aan (" dan kun je wel 1000 foto's vergelijken Sony komt dan niet "on top").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerchris
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-12-2024
Bomberman71 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:42:
[...]

Probeer eens wat minder in je slachtoffer rol te hangen. Je voelt je enorm aangesproken schijnbaar en dat alleen omdat iemand gewoon in normaal Nederlands een aantal zaken ter discussie stelt.
Kan ook dat anno 2022 niet meer ?
Als je zo fijnbesnaard bent dat je daar niet tegen kunt dan heb je weinig te zoeken op een openbaar forum waar mensen gewoon discussie voeren.

Losers noem je ze terwijl ze gewoon een blindtest doen. Je let helemaal niet op want nergens hebben ze het of iets natuurlijk is maar kiezen de beelden die het mooist zijn, die aanspreken. Heel normaal hoor, dat doet 99% van de mensen.
Je noemt het 'nabewerkingsaspect' maar de meesten noemen het gewoon het resultaat. Dat is wat uit het toestel komt.
Dat jij iedere foto door lightroom haalt moet je zelf weten, 99% boeit dat helemaal niks.
Dat brengt mij tot mijn punt waarin ik dat ook zei dat de Sony's ronduit matig zijn in Auto, je geeft dat nu ook zelf aan (" dan kun je wel 1000 foto's vergelijken Sony komt dan niet "on top").
Nog meer research : https://www.xda-developers.com/sony-xperia-1-iv-review/
Gedegen review van een gerespecteerde site.
Verklaring waarom Sony niet in een night mode gelooft: zij verkopen liever niet de onnatuurlijke foto's in het donker als "night mode", je kunt er echter wel heel goede natuurlijke foto's mee maken in het donker.
Misschien niet zo'n all-round toestel als de S22Ultra,maar zeker het overwegen waard ,tijdens pre-order met gratis WH1000XM4 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
brouwerchris schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:56:
[...]

Nog meer research : https://www.xda-developers.com/sony-xperia-1-iv-review/
Gedegen review van een gerespecteerde site.
Verklaring waarom Sony niet in een night mode gelooft: zij verkopen liever niet de onnatuurlijke foto's in het donker als "night mode", je kunt er echter wel heel goede natuurlijke foto's mee maken in het donker.
Misschien niet zo'n all-round toestel als de S22Ultra,maar zeker het overwegen waard ,tijdens pre-order met gratis WH1000XM4 !
Het is mij al tijden bekend hoe Sony erin staat, maar het is zo jammer dat ze dat niet aan de klant overlaten.
Doe er dan helemaal geen basic (auto) mode op maar alleen maar Pro en Manual.
Het is een beetje Apple achtig, hun bepalen wat voor jou belangerijk is en that's it.
Als Sony gewoon een modus had waarmee ik net als op een Iphone of Samsung prachtige plaatjes kon schieten dan had ik zeker een Sony overwogen, echt waar.
Maar ik heb geen zin om de klooien met instellingen en steeds het moment missen. Ik heb kinderen en wil direct aan de slag, wil zo min mogelijk downtime hebben want de momenten wachten niet op mij.
Heb ook helemaal geen zin om mij te verdiepen in ISO, Sluitertijden, en weet ik wat allemaal.

Het is zo zonde want de smartphone heeft zoveel kracht tegenwoordig en kan dus zoveel uit handen nemen en steeds de situatie beoordelen en daarop aanpassen. Doe eens wat met die processing power Sony !!

Leuk de XM4 maar die betaal je toch echt zelf met die Pre-order prijzen.
Mind you, 1400 euro en dan heb je maar de 256GB versie en niet de 512GB versie.
Ikzelf ga altijd voor minstens 512GB, zeker met het zicht op de toekomst en als je dan serieus met die camera aan de gang gaat is 256Gb niet zo heel veel tegenwoordig.
Ja, ik weet het, SD card. Veel zaken kunnen niet direct naar SD (Apps alleen als de dev ervoor kiest, en veel zware camera taken moeten vaak naar local storage ivm performance.

[ Voor 12% gewijzigd door Bomberman71 op 15-05-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-05 09:16
Bomberman71 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:30:
Maar ik heb geen zin om de klooien met instellingen en steeds het moment missen. Ik heb kinderen en wil direct aan de slag, wil zo min mogelijk downtime hebben want de momenten wachten niet op mij.
Heb ook helemaal geen zin om mij te verdiepen in ISO, Sluitertijden, en weet ik wat allemaal.
Tja, ik word juist erg blij dat Sony de gebruiker laat bepalen hoe 'ie zijn camera wil gebruiken.

Daarom heb ik ook liever een pc ipv mac en Android ipv iOS.

[ Voor 5% gewijzigd door P-Rock op 18-05-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
P-Rock schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:23:
[...]

Tja, ik word juist erg blij dat Sony de gebruiker laat bepalen hoe 'ie zijn camera wil gebruiken.

Daarom heb ik ook liever een pc ipv mac en Android ipv iOS.
Sony laat dat de gebruiker juist niet doen ! Als je direct een mooie foto wilt dan moet je manueel aan de gang en moet je ook nog weten wat je doet. De Basic mode (auto) valt (traditiegetrouw) tegen en iedereen roept dan dat je het zelf moet doen. Kortom, je hebt helemaal geen keuzes Sony heeft aangegeven dat er geen nightmode in zit omdat het niet nodig is. Hetzelfde voor een dedicated Portrait mode.

Een Samsung (en vele andere toestellen) maakt prachtige foto's en geven je ook de mogelijkheid tot een Pro mode waarin je van alles kan instellen. Je hebt ook de vrijheid om te kiezen voor nightmode, Portrait mode en allerlei andere modi.

In weze is de Sony de iPhone binnen Android.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
Aan de ene klant klaag je dat je teveel zelf moet doen als je een goeie foto wil nemen, maar aan de andere kant klaag je ook dat Sony instellingen zoals nachtmodus automatisch voor je bepaalt.

Dat is dan toch precies wat de Xperia doet aangaande je vorige argument over het 'uit handen geven, bepalen van de situatie en daarop aanpassen'?

Anyway, geen idee wat je als Samsung fan in een Sony Xperia topic doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brontosaurus99
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 12:11
Bomberman71 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:37:
[...]

Sony laat dat de gebruiker juist niet doen ! Als je direct een mooie foto wilt dan moet je manueel aan de gang en moet je ook nog weten wat je doet. De Basic mode (auto) valt (traditiegetrouw) tegen en iedereen roept dan dat je het zelf moet doen. Kortom, je hebt helemaal geen keuzes Sony heeft aangegeven dat er geen nightmode in zit omdat het niet nodig is. Hetzelfde voor een dedicated Portrait mode.

Een Samsung (en vele andere toestellen) maakt prachtige foto's en geven je ook de mogelijkheid tot een Pro mode waarin je van alles kan instellen. Je hebt ook de vrijheid om te kiezen voor nightmode, Portrait mode en allerlei andere modi.

In weze is de Sony de iPhone binnen Android.
Je klaagt en overdrijft erg veel. Je hebt een mac nodig en lightroom voor iedere foto die je met een Xperia maakt? 256GB is niet genoeg als je met foto's aan de slag gaat en microSD is niet goed vanwege zware operaties? Welke zware operaties? Verder kun je prima foto's op je toestel opslaan en verplaatsen naar microSD wanneer je eenmaal klaar bent. Kun je ook langer mee doen dan je 512GB toestel.

Verder, als Sony wil dat hun basic mode zuigt en voor jou niet bruikbaar is, dan is dat maar zo. Jij vind dat een samsung prachtige foto's maakt, maar het is subjectief, anderen vinden weer van niet. Er zijn genoeg mensen die portrait mode onnatuurlijk en lelijk vinden, misschien moet Samsung deze ook weg laten?

Anyway, het is heel simpel. Jij wilt graag een point en shoot met compotational photography voor iets wat jij mooie plaatjes vind. Dat is prima, dan koop je toch gewoon geen Sony? Het is verder niet nodig om zo te overdrijven of te zeggen dat Sony het verkeerd doet. Jij valt gewoon niet in hun doelgroep en dat hoeft ook niet, daar kun je het bij laten :)
P-Rock schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:14:
Aan de ene klant klaag je dat je teveel zelf moet doen als je een goeie foto wil nemen, maar aan de andere kant klaag je ook dat Sony instellingen zoals nachtmodus automatisch voor je bepaald.

Dat is dan toch precies wat de Xperia doet aangaande je vorige argument over het 'uit handen geven, bepalen van de situatie en daarop aanpassen'?

Volgens mij klagen, overdrijven, en een subjectieve comparison video delen die meer over smaak van anderen zegt. Blind tests die anderen doen zijn vrijwel nutteloos voor de aanschaf van je mobiel, anders zouden er nu veel meer mensen met een zenphone rondlopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Brontosaurus99 op 19-05-2022 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
P-Rock schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:14:
Aan de ene klant klaag je dat je teveel zelf moet doen als je een goeie foto wil nemen, maar aan de andere kant klaag je ook dat Sony instellingen zoals nachtmodus automatisch voor je bepaald.

Samsung fan ? Waar staat dat. Ook voor Samsung houd ik het bij de waarheid en is ook niet alles rozengeur en maneschijn.

Nergens klaag ik over een manuele mode, nergens. Ik klaag over het gebrek aan een fatsoenlijke auto mode en het ontbreken van 2 populaire modi.
Die auto mode is fijn voor de mensen die niet dagelijks met een Alpha werken.
Hij zit er wel in en heet dan de Basic mode maar die stelt niks voor, inmiddels hebben we dat gezien en voor de Mk3 hebben we de resultaten ook al maandenlang gezien.

Nightmode en portrait mode zijn nooit automatische gekozen modi, dat zijn modi die je kan selecteren zoals op vrijwel iedere andere telefoon. Nu wordt bepaald dat het niet nodig is en heb je de keuze dus niet.

Wat ik dus bedoel is dat Sony dus een scala aan modi geeft en dan kan de gebruiker ZELF bepalen, en de Basic mode moet dan wat voorstellen.
Dan bereik je iedereen, van simpele point en shooter tot fervente Alpha gebruiker.

En ja, dan komt het verhaal van de fans van "het is niet gericht op de huis tuin en keuken gebruiker !"
Maar waar is het dan wel op gericht ?
De halve Sony Xperia 1 mk4 presentatie gaat over gaming en laat nu net die groep hardcore gamers (want die targeten ze met hun streaming optie en het samenwerken met bekende E gamers) .
Dit is de redbull generatie die vol gaan voor snel resultaat, saturatie HDR foto's, nightmode en al die Instagram ready producten.

Dit zijn zaken die ik constateer en die vallen hier niet in goede aarde bij de fanboys.
Ik ben zeker niet anti Sony, sterker nog ik had al Sony producten toen waren sommigen van jullie nog niet eens geboren. Ik heb de jaren 80 compleet en bewust mee gemaakt toen Sony toonaangevend was.
Van oer walkman, tot Cd speler en diverse minidisc spelers, Bravia televisie en sony's eerste mp3 speler ... Heb ze allemaal gehad.
Beetje flauw en goedkoop nu om iemand in de Samsungfan of Iphone fanboy hoek te drukken.
Als De Xperia 1 mk4 presteerde vergelijkbaar met een Iphone of Samsung in de automode dan was ik de eerste die hem kocht.
En dat afgezien van de slechte software support (is gewoon een feit) en de accuduur die niet geweldig is, maar dat is bij vrijwel alle Androids het geval met de waardeloze 8Gen1 soc.

[ Voor 5% gewijzigd door Bomberman71 op 19-05-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Brontosaurus99 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:05:
[...]

Je klaagt en overdrijft erg veel. Je hebt een mac nodig en lightroom voor iedere foto die je met een Xperia maakt? 256GB is niet genoeg als je met foto's aan de slag gaat en microSD is niet goed vanwege zware operaties? Welke zware operaties?
Als jij denkt dat je de camera kan gebruiken in iedere mode en dan direct naar SD kan opslaan dan heb je het mis.
Is altijd al zo geweest omdat een burst mode bijv. enorm veel data moet opslaan, en om vaste data stream snelheid te kunnen borgen gebruiken ze de interne opslag. De SD card die geplaatst is is niet altijd supersnel en daar zit aardig wat verschil tussen en teneinde die experience voor iedereen hetzelfde te laten zijn gaat dat naar interne opslag.
4K video recording en vooral in hoge FPS rates is ook zoiets.

En ja, natuurlijk kan je later bestanden verplaatsen, dat werkt prima. En ja daarmee maak je ruimte vrij.

Tenslotte anno 2022 is die 256GB echt niet zoveel voor de 'professionele' gebruiker. Kijk maar eens wat 4K120FPS doet en ook RAW opslaan gaat erg hard. Zeker met het oog op de toekomst en dus langer gebruik van dat toestel dan de komende 12 maanden is 512GB niet overdreven,, zeker niet voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Bomberman71 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:07:
[...]

Samsung fan ? Waar staat dat. Ook voor Samsung houd ik het bij de waarheid en is ook niet alles rozengeur en maneschijn.

Nergens klaag ik over een manuele mode, nergens. Ik klaag over het gebrek aan een fatsoenlijke auto mode en het ontbreken van 2 populaire modi.
Die auto mode is fijn voor de mensen die niet dagelijks met een Alpha werken.
Hij zit er wel in en heet dan de Basic mode maar die stelt niks voor, inmiddels hebben we dat gezien en voor de Mk3 hebben we de resultaten ook al maandenlang gezien.

Nightmode en portrait mode zijn nooit automatische gekozen modi, dat zijn modi die je kan selecteren zoals op vrijwel iedere andere telefoon. Nu wordt bepaald dat het niet nodig is en heb je de keuze dus niet.

Wat ik dus bedoel is dat Sony dus een scala aan modi geeft en dan kan de gebruiker ZELF bepalen, en de Basic mode moet dan wat voorstellen.
Dan bereik je iedereen, van simpele point en shooter tot fervente Alpha gebruiker.

En ja, dan komt het verhaal van de fans van "het is niet gericht op de huis tuin en keuken gebruiker !"
Maar waar is het dan wel op gericht ?
De halve Sony Xperia 1 mk4 presentatie gaat over gaming en laat nu net die groep hardcore gamers (want die targeten ze met hun streaming optie en het samenwerken met bekende E gamers) .
Dit is de redbull generatie die vol gaan voor snel resultaat, saturatie HDR foto's, nightmode en al die Instagram ready producten.

Dit zijn zaken die ik constateer en die vallen hier niet in goede aarde bij de fanboys.
Ik ben zeker niet anti Sony, sterker nog ik had al Sony producten toen waren sommigen van jullie nog niet eens geboren. Ik heb de jaren 80 compleet en bewust mee gemaakt toen Sony toonaangevend was.
Van oer walkman, tot Cd speler en diverse minidisc spelers, Bravia televisie en sony's eerste mp3 speler ... Heb ze allemaal gehad.
Beetje flauw en goedkoop nu om iemand in de Samsungfan of Iphone fanboy hoek te drukken.
Als De Xperia 1 mk4 presteerde vergelijkbaar met een Iphone of Samsung in de automode dan was ik de eerste die hem kocht.
En dat afgezien van de slechte software support (is gewoon een feit) en de accuduur die niet geweldig is, maar dat is bij vrijwel alle Androids het geval met de waardeloze 8Gen1 soc.
Smaken verschillen, ik heb ook kinderen en vind de 20 burst foto functie erg handig. Vooral om de snelle (oog)focus en automatische scherpstelling. Vind je niet op een ander toestel.
Hiermee heb ik bijvoorbeeld op het voetbalveld hele spontane en leuke foto's op de 1iii.

Niet gaan pochen met je leeftijd aub, ik denk dat ik minimaal net zo oud ben en weet heel goed wat er gebeurd is in de afgelopen jaren. Is verder ook niet relevant.

Wat iedereen probeert te zeggen is dat het geen enkele zijn heeft om door te gaan om zaken die je zelf jammer of beter bij de concurrentie vind. Want dat interesseert niemand iets. Iedereen doet zijn eigen onderzoek en heeft zijn eigen mening over bepaalde feiten.

Ja iedere merk heeft zijn eigen voor en nadelen, zelf ben ik begonnen met de Samsung Galaxy S en heb altijd geupgrade ieder jaar naar de nieuwere modellen. Totdat Samsung dingen ging doen die ik niet (meer) leuk vond. Dus mijn switch naar Sony is heel bewust en weloverwogen gedaan.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-05 14:43
De basic mode vind ik anders best mooie foto's maken komende vanaf een OnePlus 7 Pro.
De foto's ogen natuurgetrouw aan in tegenstelling tot de overgesatureerde foto's van de concurrenten.
Lucht is blauw zoals het hoort, dit lees je ook terug in reviews van de profs, de foto's 'springen' er misschien niet uit.

Enig nadeel vind ik HDR mode die in basic mode niet aan of uit te zetten is. Als je met HDR foto's maakt van mensen komen deze heel raar eruit qua kleurstelling en de hoofden lijken een randje te krijgen. Dit is dan een van de weinige keren dat ik de pro mode in spring en HDR uitzet en juist DRO aanzet. :)

Portretfunctie is zeker aanwezig dat is gewoon de bokeh optie in basic mode. Voordeel hier van is ook nog eens dat je zelf de mate van bokeh kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
  • Laatst online: 29-05 21:27
Oceanview schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:44:

Enig nadeel vind ik HDR mode die in basic mode niet aan of uit te zetten is. Als je met HDR foto's maakt van mensen komen deze heel raar eruit qua kleurstelling en de hoofden lijken een randje te krijgen. Dit is dan een van de weinige keren dat ik de pro mode in spring en HDR uitzet en juist DRO aanzet. :)
Ik begrijp wat je bedoelt dat is zwaar irritant ja ik neem ook nooit auto fotos (met hdr) omdat ik niet weet wat er uit gaat komen.

Wél kan je volgens mij aan de 🔆 helderheidslider zitten om hdr uit te zetten, lol 🤦🏻‍♂️

Hieronder ook een geinig filmpje van mij op de 5 mark 1 dacht ik nog. Een truuk om HDR tóch aan te hebben met Bokeh aan. Wat trouwens nog steeds niet kan op de 1 mark IV!!
YouTube: Xperia5 II stock camera HDR workaround

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Pre order net gedaan. Met een wh-1000xm4 als koptelefoon erbij

[ Voor 5% gewijzigd door Brotuck op 24-05-2022 15:30 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Is er al iets bekend van de prijzen van de Xperia 5 IV?

Bij de vorige generatie zat de prijs veel te dicht bij de 1, hopelijk dat het nu wat lager is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Speed24 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:55:
Is er al iets bekend van de prijzen van de Xperia 5 IV?

Bij de vorige generatie zat de prijs veel te dicht bij de 1, hopelijk dat het nu wat lager is?
Is er uberhaupt iets bekend wanneer de Xperia 5 IV komt? Tot nu toe alleen nog de 1 IV en 10 IV gezien.
Qua prijs iig:
"The Sony Xperia 5 IV will launch in the CNY 5,000 price range, says the leakster. The Mark III is CNY 5,600 right now, suggesting that the new model will cost the same as its predecessor."

Dus 700 euro. Maar tel btw erbij en dan zit je op ~850 euro.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:53
Ik ben echt een Sony fan (Z2 -> XZ Premium -> XZ3 -> Xperia 1II), maar ik vind de prijs van de Xperia 1 IV echt over de top. Voor mijn 1 II heb ik netto €840 betaald (bij een 2 jarig abbo), waar ik dus ook nog de XM3 headphones erbij kreeg. Uiteindelijk ook nog mijn XZ3 voor een zeer schappelijk bedrag van de hand kunnen doen. Uiteindelijk onder de streep vond ik het een prima deal. Nu kom je echter bij een nieuw abbo niet lager dan ongeveer 1250 euro. Oef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Dutchy007 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:53:
Ik ben echt een Sony fan (Z2 -> XZ Premium -> XZ3 -> Xperia 1II), maar ik vind de prijs van de Xperia 1 IV echt over de top. Voor mijn 1 II heb ik netto €840 betaald (bij een 2 jarig abbo), waar ik dus ook nog de XM3 headphones erbij kreeg. Uiteindelijk ook nog mijn XZ3 voor een zeer schappelijk bedrag van de hand kunnen doen. Uiteindelijk onder de streep vond ik het een prima deal. Nu kom je echter bij een nieuw abbo niet lager dan ongeveer 1250 euro. Oef...
Helaas een feit, het kan ook een strategie zijn om er niet teveel van te verkopen natuurlijk.
Maar gezien de trent van het afgelopen jaar dat alles duurder word verbaasd het me niet echt.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocoPlace
Brotuck schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:29:
Pre order net gedaan. Met een wh-1000xm4 als koptelefoon erbij
Same here. Waar heb je hem besteld? Ik zag dat hij in NL bij de meeste webshops pas 1 Juli word vrij gegeven (en alleen in zwart of paars). Ik heb zelf via amazon.de een witte besteld, die kon vanaf dit weekend ook versturen naar NL (kon eerder niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
LocoPlace schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Same here. Waar heb je hem besteld? Ik zag dat hij in NL bij de meeste webshops pas 1 Juli word vrij gegeven (en alleen in zwart of paars). Ik heb zelf via amazon.de een witte besteld, die kon vanaf dit weekend ook versturen naar NL (kon eerder niet).
Bij Belsimpel, ik ga toch eerst op vakantie dus eerder dan half juni hoeft hij niet van mij te komen. :)

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocoPlace
Brotuck schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:04:
[...]

Bij Belsimpel, ik ga toch eerst op vakantie dus eerder dan half juni hoeft hij niet van mij te komen. :)
Altijd goed. In welke kleur? Alvast veel plezier ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-05 21:57

GS88

π raat

Ik vind de zijkanten van de 1 IV best mooi gedaan, net iets mooier afgewerkt dan bij de III. Hopen dat de 5 IV dezelfde weg inslaat, mijn huidige 1 vind ik nét iets te groot.

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
LocoPlace schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:07:
[...]

Altijd goed. In welke kleur? Alvast veel plezier ervan!
een zwarte, ik heb ook de 1ii en 1iii in het zwart. Dus past mooi bij de verzameling. ;)
jij ook veel fun toegewenst !

[ Voor 5% gewijzigd door Brotuck op 30-05-2022 10:22 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01:02
Ik verwacht vandaag de 5iii, had de 1iii maar vond de batterij een beetje een ramp. Hopelijk doet de 5iii het beter met het kleiner paneel en lagere resolutie. Ben altijd Sony fan geweest tot ze eens een model hadden uitgebracht met een SD820 of 821. Tien was ik naar Oneplus gegaan tot ze nu hun software meer en meer mergen met Color OS. Pixel vond ik teveel kinderziektes hebben, daarom terug naar mijn geliefde merk. Ons vrouwtje gebruikt sinds dag één de 5ii en is er zeer tevreden over. Ik ben zeer benieuwd. De 1iv staat ook op mijn verlanglijstje maar wacht liever tot hij net onder de 1K € komt. Krijg het niet over mijn hart om meer dan 1000€ uit te geven voor een Smartphone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeStef
Systeem update: 6.1.1.A.9.73 komt juist binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanview
LeStef schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:16:
Systeem update: 6.1.1.A.9.73 komt juist binnen.
Heb jij er ook last van dat op je homescreen ineens wat apps zijn verdwenen?
Op mijn homescreen zijn ineens wat random apps weg. Waar ik pas vandaag achter kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Oceanview schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:33:
[...]

Op mijn homescreen zijn ineens wat random apps weg. Waar ik pas vandaag achter kwam.
Hier niks weg. Was kleine update.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:04

dragonhaertt

@_'.'

Ik ben toe aan een nieuwe telefoon, en de Xperia 10 iv is eigenlijk de enige telefoon die aan mijn eisen voldoet, dus ik verwacht deze te gaan kopen.

Nu is er een actie waarbij je gratis draadloze oordopjes krijgt, maar ik heb die niet echt nodig.
Weet iemand of er op de korte termijn ook verkopers onder de 500 euro de telefoon aan gaan bieden als de actie is afgelopen? Of is het beter om de telefoon nu gewoon te bestellen en de oordopjes door te verkopen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
Oceanview schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:33:
[...]

Ja mijn mappen waren allemaal verdwenen van mijn home screen, enkel mijn onderste rij was gebleven. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanview
LeStef schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:16:
[...]

Ja mijn mappen waren allemaal verdwenen van mijn home screen, enkel mijn onderste rij was gebleven. 8)7
Bij mij is de gehele onderste rij weg. Kan niet echt goed plaatsen waar het hem in zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
dragonhaertt schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:46:
Ik ben toe aan een nieuwe telefoon, en de Xperia 10 iv is eigenlijk de enige telefoon die aan mijn eisen voldoet, dus ik verwacht deze te gaan kopen.

Nu is er een actie waarbij je gratis draadloze oordopjes krijgt, maar ik heb die niet echt nodig.
Weet iemand of er op de korte termijn ook verkopers onder de 500 euro de telefoon aan gaan bieden als de actie is afgelopen? Of is het beter om de telefoon nu gewoon te bestellen en de oordopjes door te verkopen.
Als ik afga op wat er vorig jaar en het jaar ervoor is gebeurd zou ik geen verlaging verwachten de komende tijd.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wararak
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-03-2024
Vanochtend Xperia 1 IV besteld bij Belsimpel met verlenging T-Mobile abonnement. Totaal 1120 euro betalen voor toestel. Promotie headset verkoop ik voor ongeveer 150 euro. Kom dan onder de 1000 euro voor dit nieuwe Sony toptoestel.😃😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
God miljaar wat is de 1 IV duur zeg. Ik ben enorm te spreken over deze form factor, mijn Xperia 1 is een beetje oud aan het worden (batterij, behuizing gaar op plekken, krassen op camera eiland voor de wide lens), maar om nou te zeggen dat ik 1400 euro wil aftikken... Dit is naar mijn mening 200 te veel. En ik heb al een WH-1000XM3 gehad bij mijn huidige toestel, dus die M4 is ook niet echt iets waar ik warm voor loop. Was het een M5, sure.

Nog maar eens een week over slapen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Heb hem (1 iv) sinds gisteren binnen ! Dus levertijd is toch sneller dan verwacht, dat was 26 juni oid

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb de IV sinds vandaag binnen en ben zwaar teleurgesteld. De hitteproductie ( tijdens alledaagse dingen zoals tiktok, youtube of foto's maken) is dermate ernstig ( volgens Sony blijkbaar) om de refreshrate van het 4k paneel naar beneden te schroeven naar 60hz.. :/

Dit betekent dus dat ik 75% van de tijd naar een scherm van 60hz zit te kijken.
Komende van een Samsung S21 Ultra die ik 1,5 jaar heb gebruikt en altijd 100% op 120hz heb mogen bekijken is dit zo'n enorme stap terug....

Uiteraard heb ik de telefoon tot rust laten komen na de installatie van alle apps etc, maar dit heeft niet mogen baten. Ik pak de telefoon op, ga wat dingen er mee doen en na 1 of 2 minuten ............ een stroperig scherm op 60hz. Ik heb zelfs een factory reset uitgevoerd, maar ook dit maakt geen verschil.

Dus ik zit mijzelf af te vragen zou dit soms een defect toestel zijn ? Maar na wat googlen is hetgeen wat ik nu ervaar niet onbekend.. . Een test van GSMArena laat dit probleem helaas ook zien..

Ben serieus aan het overwegen om het toestel retour te sturen terwijl ik eigenlijk zeer tevreden ben over het toestel en vooral de camera ( waar ik hem voor aangeschaft heb) , maar met 60hz kan ik niet meer overweg, zeker niet bij een toestel van 1400 euro.

Later toegevoegd :

Kom normaal nooit op reddit maar heb daar eens gekeken. Kwam dit tegen, identiek verhaal :

Finally for the bad, this thing does get hot. I realize it's too early to properly consider this, but compared to my 1iii and Pro-I, this thing is much warmer. Even on the first two days. Not once did the 1iii or Pro-I throttle the screen refresh to 60hz when doing normal tasks. My 1iv CPU sits at 45°C just browsing Reddit, and it seems that ~46°C has been the point that it starts throttling screen refresh rate for me. This is in ambient 22-23° temps, with screen brightness at half or less. I've used this phone longer in 60hz than 120hz since I've had it, and that wasn't by my own decision. The phone greys out the refresh option when it decides to. Hopefully it gets worked out with time or updates, but even compared to previous models, it's showing less promise in that department. I'd understand for more demanding tasks, but not being able to push 120hz on Reddit, while in 23°C ambient temps, is slightly concerning. It's kept 120hz the entire time I've typed this, so I'll update again after a few days if I still notice it.

[ Voor 37% gewijzigd door Ruffzz op 12-06-2022 20:51 . Reden: Reddit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocoPlace
Van wat ik op reddit heb gelezen is het een bekend iets, maar zou het moeten verminderen in de loop van de tijd. Zou te maken moeten hebben met het feit dat de AI (?) van de telefoon tijd nodig zou moeten hebben om te leren wat je gemiddelde gebruik van de telefoon is, om zo de energie beter te kunnen verdelen. Tot in hoe verre dit de waarheid is, kan ik uiteraard niet zeggen. Ik ga er wel van uit dat het hoe dan ook met future updates zal worden gefixt (je hebt wel de release versie, waarbij het niet vreemd is dat er bepaalde kinderziektes inzitten. Sony heeft niet de Resources als Samsung om volledig foutloos te kunnen releasen en heeft user input nodig helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Tot nu toe heb ik met al mijn toestellen van Sony de eerste dagen altijd wat warmte gehad. Nu zit ik aan de 3 uur screentime en geen probleem. Hij word wel heter als je tegelijk oplaad. Maar opladen en een 4k film/serie kijken gaat prima.

Dit is overigens met de 1iii, de iv is afgeleverd thuis maar ik ben nog op vakantie...

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 306567

Xperia 5 III eigenaar sinds vandaag, mijn xz1 compact had het begeven. Moet wel even wennen aan het lange scherm, maar goed dit is tegenwoordig een compact toestel.

Ook bij mij wordt hij aardig warm, ook onder normaal gebruik. Ik speel geen games op de telefoon. Alleen Surfen, YouTube etc. Terwijl de xz1 compact enorm koel was. ik heb nu het officiële hoesje erom en dat maakt wel een verschil. Morgen komt ook nog een screenprotector binnen.

Verder een snel en fijn toestel, de grip is nog wennen. Vooral omdat ik niet altijd alles met 1 hand kan doen, maar daar zijn ook weer oplossingen voor ingebouwd. Accuduur valt nog een beetje tegen t.o.v. de xz1 compact. Maar goed, dat was ook een klein scherm met een enorme accu.

Ik miste wel wat Sony apps, o.a. Het album, photo editor en het xperia keyboard. Maar daar had ik snel al de apk voor gevonden op apkmirror.

Verder erg tevreden, wel een verademing de hoeveelheid ram en interne opslag. Apps sluiten niet meer zomaar af en ik hoef niet elke keer cache van apps te legen omdat de interne opslag vol zit.

Iemand enig idee of je de 120hz slider ook bovenin bij je shortcuts kan zetten? Nu moet ik elke keer graven in de instellingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
Nou ik heb de Xperia 1 iv een aantal dagen in gebruik, mijn eerste indrukken:

- Flink merkbare verbetering met de Xperia 1iii, zoom functie is heel cool en blijft goed scherp
- Grotere batterij is erg welkom
- Scherm is veel beter afleesbaar t.o.v. de Xperia 1 iii, zeker in de zon
- Geluid is merkbaar beter dan op de Xperia 1 iii, dolby atmos is best leuk
- Na het opstarten en koppelen op wifi kwam de eerste update binnen (Mei 2022)
- Het toestel word wel sneller warm dan de Xperia 1iii
- Framerate gaat vrij snel van 120 naar 60, wellicht een fix in de toekomst ?
- Merkbaar snel, alhoewel ik het idee heb dat de Xperia 1 iii net zo snel is, of het is niet meer merkbaar onderling

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Brotuck schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:02:
Nou ik heb de Xperia 1 iv een aantal dagen in gebruik, mijn eerste indrukken:

- Flink merkbare verbetering met de Xperia 1iii, zoom functie is heel cool en blijft goed scherp
- Grotere batterij is erg welkom
- Scherm is veel beter afleesbaar t.o.v. de Xperia 1 iii, zeker in de zon
- Geluid is merkbaar beter dan op de Xperia 1 iii, dolby atmos is best leuk
- Na het opstarten en koppelen op wifi kwam de eerste update binnen (Mei 2022)
- Het toestel word wel sneller warm dan de Xperia 1iii
- Framerate gaat vrij snel van 120 naar 60, wellicht een fix in de toekomst ?
- Merkbaar snel, alhoewel ik het idee heb dat de Xperia 1 iii net zo snel is, of het is niet meer merkbaar onderling
Er is een aparte thread voor de IV en de 10, wellicht ook handig om deze ervaringen daar te delen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Ruffzz schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:24:
[...]

Er is een aparte thread voor de IV en de 10, wellicht ook handig om deze ervaringen daar te delen :)
Ah die was er vorige week nog niet, volgens mij gisteren ook nog niet eens op XDA.
Wellicht dat een mod hem kan verplaatsen ?

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-05 22:34
Warmte...

Afgelopen weken was ik op vakantie en heb de prachtigste plaatjes (naar mijn mening uiteraard) geschoten met de 1 III. Tot zover dik tevreden. Maar, de hitte die dit toestel produceert is wel problematisch. Nu had ik er gedurende de wandelingen in de zonovergoten bergen weinig last van, behalve dan die stralende warmte in mijn broekzak. Af en toe een foto schieten was voldoende om het toestel op temperatuur te houden zeg maar.

Wat wel echt vervelend werd was het rebooten tijdens het gebruik in de auto. Heet was het niet in de auto, de airco werkte prima. Met kabel verbonden en gebruik van Android Auto, Spotify, Waze en opladen resulteerde na circa drie kwartier in elke acht minuten rebooten. Non-stop. Op een gegeven moment maar telefoon opgeladen voordat we gingen rijden. Met kabel verbonden, Android Auto, Spotify, Waze zonder opladen resulteerde pas na een paar uur in elke acht minuten rebooten... Niet te doen. Door de telefoon vast te houden voor het blazende luchtrooster bleef de telefoon wel functioneren.

Met voorgaande toestellen nog nooit last van gehad, dus hier baal ik wel een beetje van... Nu heb ik niet elke maand vakantie met lange reizen, dus het is te overzien. Maar toch, het is geen goedkoop toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-MD- schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:08:
Warmte...

Afgelopen weken was ik op vakantie en heb de prachtigste plaatjes (naar mijn mening uiteraard) geschoten met de 1 III. Tot zover dik tevreden. Maar, de hitte die dit toestel produceert is wel problematisch. Nu had ik er gedurende de wandelingen in de zonovergoten bergen weinig last van, behalve dan die stralende warmte in mijn broekzak. Af en toe een foto schieten was voldoende om het toestel op temperatuur te houden zeg maar.

Wat wel echt vervelend werd was het rebooten tijdens het gebruik in de auto. Heet was het niet in de auto, de airco werkte prima. Met kabel verbonden en gebruik van Android Auto, Spotify, Waze en opladen resulteerde na circa drie kwartier in elke acht minuten rebooten. Non-stop. Op een gegeven moment maar telefoon opgeladen voordat we gingen rijden. Met kabel verbonden, Android Auto, Spotify, Waze zonder opladen resulteerde pas na een paar uur in elke acht minuten rebooten... Niet te doen. Door de telefoon vast te houden voor het blazende luchtrooster bleef de telefoon wel functioneren.

Met voorgaande toestellen nog nooit last van gehad, dus hier baal ik wel een beetje van... Nu heb ik niet elke maand vakantie met lange reizen, dus het is te overzien. Maar toch, het is geen goedkoop toestel.
Dit is volgens mij een probleem met de huidige snapdragon soc's. De 888 heeft dit probleem, maar de opvolger lijkt hetzelfde probleem te hebben:

https://gagadget.com/en/9...blem-from-snapdragon-888/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Ik merk wel grote verschillen met warm worden met verschillende hoesjes.
Als ik een 'goedkoop' rubber hoesje gebruik is de telefoon gewoon warmer dan zonder.
Ik gebruik die officiele hoes van sony waar een standaard opzit en mijn 1 iii is nog nooit te heet geworden.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 15:10

Wailing_Banshee

You're Next

Anoniem: 306567 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:20:
Ik miste wel wat Sony apps, o.a. Het album, photo editor en het xperia keyboard. Maar daar had ik snel al de apk voor gevonden op apkmirror.
Oh, da's een idee, vooral het album is iets wat ik heel erg mis...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wailing_Banshee schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:12:
[...]

Idd, je wordt nu eigenlijk verplicht om Google Photos te gebruiken. Daar zit ik totaal niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_ketting
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-05 13:02
Wailing_Banshee schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:12:
[...]

Ik gebruik zelf 'Eenvoudige Galerij'(https://play.google.com/s...simplemobiletools.gallery)

Dit is de gratis versie, ik heb zelf de Pro zonder advertenties.

Deze app ziet er uit als de album app van Sony en werkt erg prettig vind ik zelf. Veel beter dan Google foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Je krijgt wel meer functies in google foto's als je extra ruimte koopt via google one.
Eigenlijk vind ik het wel een ok programma nu.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 09:39
Na een jaartje de kat uit de boom te hebben gekeken (oftewel, wachten tot de prijs 25% is gedaald) heb ik dan gisteren een 5 III aangeschaft. As we speak is het ding nog onderweg naar het postkantoor dus kan nog geen ervaringen delen.

Mijn vorige toestel was (is) een 5, ik sla dus 1 modelletje over. Dat heb ik overigens altijd gedaan: hiervoor had ik een XZ1c, daarvoor een Z5c, een Z3c, een Z1c en een Acro S (de waterdichte versie van de S, wat toen vrij bijzonder was - ik kocht hem via ebay uit het buitenland!). Tot de 5 waren alle modellen trouwens zo goed als precies even groot.

Enfin, ik heb de 5 III gekozen voor de telelens. Nu heb ik begrepen dat die in de behuizing heen en weer schuift, iets dat ik kende van m'n DSC-TX20 (en TX10 en TX1 en T-nogwat): die hele platte waterdichte Sony compact camera's die ze helaas sinds 2013 niet meer maken. Maar ach, daar heb ik nu mijn Xperia voor!

Mijn 5 werd de laatste tijd heel snel warm als ik Grandprix Radio tegelijkertijd met F1TV draaide. Verder is het geen slecht toestel, behalve dat na een jaar de vingerscanner het niet meer deed, een eufel dat m'n XZ1c ook na een jaar had! Hopelijk dat de 5 III het op dat vlak het langer vol houdt.

Waar ik een beetje tegen aan hik is dat ik straks weer m'n ABN pas van m'n ene toestel op m'n andere moet overzetten en hopen dat ook Gpay op m'n smartwatch het blijft doen, het heeft zeker een jaar geduurd voordat ik dat werkend kreeg (ja nee, niet elke dag natuurlijk he! Maar zo af en toe eens per maand als ik mij verveelde het weer eens proberen - op een dag na 4x proberen deed hij het ineens ipv een foutmelding te geven).

Jammer dat er geen witte modellen meer gemaakt worden, al m'n vorige Xperia's waren wit (goed, de 5 is zilver). Waarom zou dat nou zijn? Want wie zit er nou op een groene telefoon te wachten?

Nou, nog een paar uurtjes voordat ik hem kan afhalen ... :)

~edit~
De accu gaat snel leeg en zelfs bij een Youtube filmpje wordt de telefoon al te warm. Misschien is het niet meer dan een appje dat op de achtergrond blijft mee doen? In elk geval komt de goede camera goed van pas met de komende vakantie. Wat betreft die camera-software: als ik het goed begrepen had, is het dezelfde software als op de Xperia Pro, geavanceerd dus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6c-lFO8OtObD_IKwFITuTGnn_3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8aJ2OiVn7GChCIiPqFPMbLRv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door barchettanl op 23-06-2022 13:27 ]

Zelfbouw mini-ITX | i7-3770T
Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hein W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:10
Nieuwe Xperia-systeemupdate beschikbaar: 61.1.A.9.128

Sony Vaio VPC-F11Z1E, i7-720QM - 8GB Ram - 500GB Samsung - Blu-ray Burner - W7 Home Premium - 1920*1080 Premium Display

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barchettanl
Toestel lijkt sterk op m'n 5 mk1, maar de camera is toch wel significant beter. Of misschien ligt het aan de software. Hoewel ik regelmatig Google Assistent gebruik (en ook diverse Google/Nest Home's heb) vind ik die Assistent-knop wat overbodig. Wellicht dat Google dat eist of anders wel een financiële vergoeding er voor geeft? Is ook niet te remappen.
De vingerscanner werkt als een speer (nog wel, ben benieuwd over een jaar) en fijn dat de rechter luidspreker nu aan de voorkant ipv aan de zijkant zit. Ik denk dat het geluid ook een klein beetje luider kan en het scherm een beetje minder fel (fijn voor kijken van Youtube voor het slapen gaan...)

Waar ik iets minder blij van wordt zijn de notificaties van Android 12, ik vind alles nogal bulky. Het begint al met het ontgrendel-patroon met z'n dikke lijnen, dikke volumebalk, helderheid. Dan de snelknoppen bij het naar beneden swipen (gelukkig kan dat nog steeds vanaf over het hele scherm ipv alleen vanaf boven), had liever kleine knoppen gehad. Maar ik zal er wel aan wennen.

Is het mogelijk om de resolutie van de foto's te verkleinen? Ik heb niet altijd behoefte van 9MP foto's, soms volstaat een HD foto ook al.

Het heeft eventjes geduurd voordat ik de stap durfde te zetten, want alle accounts overzetten en zo, maar dat viel toch wel mee. Had iets van 100 tabbladen open staan in Chrome, de helft heb ik toch wel snel kunnen overzetten naar m'n nieuwe toestel. M'n Fossil wilde niet pairen, dus maar geheel gereset, toen ging dat ook snel en ... oh wonder, ik kreeg zelfs binnen 1 weekend Gpay op m'n horloge werkend ;)

Misschien heb ik hierboven wat open deuren ingetrapt, neemt niet weg dat ik blij ben met m'n upgrade naar de mk3. Ja, wellicht is de 5 mk4 straks nog beter, maar ik moet het met dit jaar toch wel makkelijk 2 jaar uithouden.

Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

• P-Rock
Ik heb sinds vanmorgen een melding voor een systeemupdate 61.1.A.9.219. Iemand een idee wat deze update precies inhoudt?

Fijne telefoon verder (Xperia 5 III). De enige nadelen zijn:

- Nog steeds te duur
- Helderheid scherm (bij zonnige dagen moet ik het helderheidsniveau op de hoogste stand zetten)
- Wordt snel te warm bij bv (lang) videobellen
- HDR niet uit te zetten in basic foto modus en bij de selfie cam.
- Macro modus triggert soms niet en vereist wat meer uitleg
- Geen digitale fotoknop als je niet in basic modus zit. Met een beschermingshoes is de dedicated fotoknop soms lastig te bedienen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

P-Rock schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:30:
Ik heb sinds vanmorgen een melding voor een systeemupdate 61.1.A.9.219. Iemand een idee wat deze update precies inhoudt?
De release notes voegen ook niets toe :p
- Geen digitale fotoknop als je niet in basic modus zit. Met een beschermingshoes is de dedicated fotoknop soms lastig te bedienen.
Was mij niet eens opgevallen.... ik heb dit toestel juist gekocht omdat er een fysieke fotoknop is. Ik heb wel een hoesje gekocht waarbij de rechter zijkant vrij is, en ik makkelijk bij die knop kan komen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oceanview
P-Rock schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:30:

Fijne telefoon verder. De enige nadelen zijn:

- HDR niet uit te zetten in basic foto modus en bij de selfie cam.
Als je rechtsonderin op het zonnetje klikt en een van de twee sliders een klein beetje beweegt dan gaat HDR uit.
Aan de foto verandert verder niks omdat het een kleine wijziging is.

• P-Rock
Oceanview schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Als je rechtsonderin op het zonnetje klikt en een van de twee sliders een klein beetje beweegt dan gaat HDR uit.
Aan de foto verandert verder niks omdat het een kleine wijziging is.
Gouden tip! 8)

• P-Rock
Wailing_Banshee schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

De release notes voegen ook niets toe :p

[...]

Was mij niet eens opgevallen.... ik heb dit toestel juist gekocht omdat er een fysieke fotoknop is. Ik heb wel een hoesje gekocht waarbij de rechter zijkant vrij is, en ik makkelijk bij die knop kan komen.
Ik heb gel case en ik moet flink drukken voordat ie een foto maakt. Dat komt omdat de meeste cases geen vrije gaten hebben voor de buttons.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

P-Rock schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:29:
[...]

Ik heb gel case en ik moet flink drukken voordat ie een foto maakt. Dat komt omdat de meeste cases geen vrije gaten hebben voor de buttons.
Ja, ik heb ook best moeten zoeken voor deze cover (vooral omdat ik ook nog een rode wilde). Ik had een gel cover, maar had zelfs met de vingerafdruk scanner problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Update geïnstalleerd en ik merk weinig verschil, behalve dat het wifi-bereik wat verbeterd lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Heb een Xperia 5 III sinds gisteren, maar dat toestel doet werkelijk over elke beveiligingsupdate uren om te installeren. Kan het toestel nog gebruiken, maar het installeren is al sinds vanmiddag 15:00 bezig en is nog niet klaar. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Stefan22 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:54:
Heb een Xperia 5 III sinds gisteren, maar dat toestel doet werkelijk over elke beveiligingsupdate uren om te installeren. Kan het toestel nog gebruiken, maar het installeren is al sinds vanmiddag 15:00 bezig en is nog niet klaar. Is dit normaal?
Een software update doet 'ie altijd in 3 stappen en zou niet langer dan 20-30 minuten moeten duren.

Heb 'm nu een klein half jaar in gebruik en ik vind het nog steeds een fijne telefoon. Niet zo'n lomp groot ding en de camera maakt ook verrassend goede nachtfoto's (schemer wat minder). De foto's zijn erg naturel in vergelijking met foto's van bv een iPhone of Samsung, die standaard gebruik lijken te maken van een post processing functie, waardoor beelden er heel erg onnatuurlijk uitzien. Vingerafdrukscanner werkt ook perfect. Nadelen zijn de lage helderheid van het scherm (in de volle zon zie je eigenlijk niks meer) en de selfie cam is waardeloos. Mijn vorige gsm, de Xperia X, maakt nog betere selfies dan deze telefoon. Ook wordt ie ietwat te warm bij lang (1+ uur) videobellen. De grootste problemen komen door Android 12 en apps die moeilijk doen met al die extra beveiligingsmaatregelen van het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
Stefan22 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:54:
Heb een Xperia 5 III sinds gisteren, maar dat toestel doet werkelijk over elke beveiligingsupdate uren om te installeren.
Vandaag weer een update ontvangen, gaat het dit keer sneller?

Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:03
Sinds een 2 weken eigenaar van een 5 III :) Eerste week geen problemen maar sinds de update (61.1.A.11.88) is m'n GPS moeilijk aan het doen. Hij zegt constant 'Searching for GPS' en blijft eeuwig op vertrekpunt staan (soms probeert hij nog d.m.v gyroscoop te gokken waar ik ben). Na een reboot werkt het weer even maar dat kan een uur later al weer niet meer zo zijn... Dat worden wel veel reboots per week....

M'n vorige XZ1c kende dit probleem ook waar ze de GPS na een update stuk hebben gemaakt... Is dit een Sony ding of ben ik gewoon een pechvogel? :'(

Update: Ik zie dat het locatiebepalings icoon niet zichtbaar is of aan-uit flikkert. Als ik tegelijkertijd een andere applicatie gebruik die GPS bepaling doet (zoals de Support -> GPS test) blijft het icoon aan en werkt alles. Klinkt als een Android auto probleem of een rechten probleem....

[ Voor 20% gewijzigd door tommyNL op 13-11-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 11:49

GG85

.......

Wil iemand met een Xperia 5 III eens wat speedtestjes (speedtest.net) doen via Wifi?
Heb thuis glasvezel en een aantal AVM devices maar kom via Wifi niet hoger dan 200Mbit (1Gbit fiber). Volgens AVM ligt het aan de devices maar dat lijkt me sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommyNL
GG85 schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:11:
Wil iemand met een Xperia 5 III eens wat speedtestjes (speedtest.net) doen via Wifi?
Heb thuis glasvezel en een aantal AVM devices maar kom via Wifi niet hoger dan 200Mbit (1Gbit fiber). Volgens AVM ligt het aan de devices maar dat lijkt me sterk.
Ik haal op werk (ziggo kabel 1Gps down/ 70Mbit up) een downloadsnelheid van 650Mbit met een Ubiquiti U6 Pro access point. Met PC via de kabel rond de 900 down.
Ik weet van Ubiquiti dat de breedte van je wifi kanaal (20,40,80 mhz) erg veel invloed heeft op de doorvoersnelheid van wifi.

[ Voor 38% gewijzigd door tommyNL op 14-11-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Dieb
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-06-2024
Even een vraag;

Ik heb een broekzak-actie uitgevoerd en mijn "lege" startscherm met klok en datum is verdwenen.
Van alles geprobeerd, maar ik krijg geen leeg scherm meer terug. Alle apps al een pagina opgeschoven, maar zodra ik de laatste app verplaats is het scherm weg. (was overigens wel handig om niet gebruikte apps te verwijderen, maar ik mis mijn lege scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quaz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-10-2024
Ik heb [volgens mij] sinds enige tijd dat het icoontje van "locatie" continu zichtbaar is bovenin het scherm van de telefoon.

Geen idee of dit iets met de Xperia te maken heeft, of met Android, maar hebben jullie dat ook?
Als ik kijk bij privacy -> app-machtigingen -> locatie staat er bij altijd toestaan "geen apps"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
Quaz schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:00:
Ik heb [volgens mij] sinds enige tijd dat het icoontje van "locatie" continu zichtbaar is bovenin het scherm van de telefoon.

Geen idee of dit iets met de Xperia te maken heeft, of met Android, maar hebben jullie dat ook?
Als ik kijk bij privacy -> app-machtigingen -> locatie staat er bij altijd toestaan "geen apps"
Hier hetzelfde (IV) , tijdje na de update naar Android 13 viel het mij op. Heb ook nog niet kunnen achterhalen waardoor het komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Dieb
Komt de locatie niet door de "find my Phone" instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:24

lohost

iemand had al localhost :-(

Heb je locatie wel aanstaan? Of ook de toggle nog uitgezet.
Het is ook nog mogelijk dat je WiFi scanning aan hebt staan, die gebruikt in de standaard instelling ook locatie.

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Dieb
Als je vind mijn telefoon aan hebt staan dan deelt hij je locatie. Dat staat los van apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eindgebruiker
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 17:15
Via het Xperia IV-topic kwam ik erachter dat ik met de update van vanochtend ook Android 13 heb op mijn 1 III. Dat had ik nog niet eens gemerkt. Is er wat nieuws of anders vergeleken met Android 12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stpan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-04 10:33
eindgebruiker schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:24:
Via het Xperia IV-topic kwam ik erachter dat ik met de update van vanochtend ook Android 13 heb op mijn 1 III. Dat had ik nog niet eens gemerkt. Is er wat nieuws of anders vergeleken met Android 12?
Ik kreeg eergisteren een update binnen, en ik blijf het frustrerend vinden hoe weinig informatie je krijgt van Sony. Anyways, Android 13. En dit vond ik van Android zelf, weinig wereldschokkend:

https://www.android.com/android-13/

Ik kijk zelf uit naar de multilanguage ondersteuning van mijn Nederlandse ING en DigiD app in mijn verder Engelstalige systeeminstellingen.

En het is fijn dat de mediaspeler in de lockscreen vernieuwd is, want de oude was een beetje stuk bij mij. Of het uiterlijk nou zo veranderd is dat het een 'highlight' is, zegt genoeg denk ik.

Update 20-12
De meest opvallende update is dat de 'notificatie-bubbels' bij een app icon (bijvoorbeeld 3 nieuwe WhatsApp berichten) lichtroze is. Geen idee of je dit kan wijzigen.

De enige Nederlandse app die ik op mijn Engelstalige installatie nu terug naar Nederlands kan veranderen is de "Rijnmond" app.

Verder merk ik totaal geen verschil.

[ Voor 16% gewijzigd door Stpan op 20-12-2022 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doubleduh
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
GG85 schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:11:
Ik haal hier ongeveer 900 mbit met mijn Xperia 5 III (net geupgrade naar Android 13).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 11:49

GG85

.......

Al mensen met KPN en Android 13 op de 5 III (XQ-BQ52)?
Zie hem bij XperiCheck al een tijdje staan maar nog geen melding. Normaal krijg ik gelijk een updatemelding zodra XperiCheck hem ook gevonden heeft.

edit: als je het over de duvel hebt: hij is er.

[ Voor 11% gewijzigd door GG85 op 16-12-2022 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lohost

lohost

En hoe bevalt Android 13? Ik mag met mijn 5iii nog even wachten kennelijk. Was bij de update naar 12 ook stuk later dan menig andere gebruiker.

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Ik kreeg vanochtend de melding (firmware 61.2.A.0.381), maar nog geen tijd gehad voor de update. Misschien vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lohost

lohost

Hier is de update inmiddels binnen. Weinig verandering zo op het eerste gezicht. Mis wel mijn toggle voor wifi en mobiel gescheiden. Weer even opzoek naar het adb commando om dat aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 19:00

Coehinator

Hocus Pocus!

Hier ook de update... Baal er eigenlijk een beetje van:
- Patroon ontgrendeling is groter geworden, nu heb ik t hele scherm nodig om te ontgrendelen.
- Wifi icoon in statusbalk geeft geen indicate van 2.4 5ghz meer.
- Snelle menu van wifi/mobile data verplaatst van onder naar bovenin het scherm waar t lastiger te bereiken is.
- Schaling van apps in achtergrond menu is vreemd en lijkt slordig.

Kortom veel kleine irritante wijzigingen.

Zit er aan te denken een rollback te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

lohost schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:40:
Hier is de update inmiddels binnen. Weinig verandering zo op het eerste gezicht. Mis wel mijn toggle voor wifi en mobiel gescheiden. Weer even opzoek naar het adb commando om dat aan te passen.
Het enige wat mij eigenlijk opgevallen is, is het app overzicht scherm (geen idee hoe dat scherm heet, het android alt-tab scherm, zeg maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Ik heb de update maar even geparkeerd. Ik lees toch aardig wat negatieve berichten. Android 13 zou beter functioneren dan 12, maar ik ondervind zelf helemaal geen problemen met deze versie.

Misschien dat t wel naar behoren zal werken na een paar toekomstige updates.

[ Voor 60% gewijzigd door P-Rock op 02-01-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eindgebruiker
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 17:15
Ik krijg de indruk dat in Android 13 het geheugenbeheer agressiever is. Als ik nu even één of twee andere apps gebruik en dan terugkeer naar Firefox wordt het tabblad herladen. Of zou dat aan Firefox liggen?
Tamelijk onzinnig met 12 GB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kindle44
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-05 16:53
Een paar dagen geleden kreeg ik deze update 61.2.A.0.396. Enig idee wat erin zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommyNL
Heb geupdate, geen verschil gezien behalve dat nu Android Auto nu de nieuwe interface heeft met o.a 2 apps naast elkaar. (of die update kwam toevallig op zelfde moment)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oceanview
Het enige verschil wat ik heb gemerkt is dat het laagste volume nu eindelijk echt laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quaz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-10-2024
Heb problemen met mijn Xperia 5 III. Wellicht kunnen jullie mij verder helpen?

Zodra ik de telefoon aan een kabel hang in de auto, "pakt" Android Auto deze niet altijd automatisch.
Terwijl hij wel oplaad.
Na meerdere keren de kabel in- en uit doen, dan werkt het wel. Maar soms pas na 30 minuten...

Na onderzoek:
o meerdere kabels geprobeerd -> geen oplossing
o andere telefoon geprobeerd -> werkt als een zonnetje

Dus moet het liggen aan de telefoon lijkt mij.
Heb Android Auto al opnieuw geïnstalleerd, maar tevergeefs.

Heeft een van jullie nog een andere oplossing? Of gewoonweg accepteren dat de aansluiting van de telefoon niet goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-05 11:22

JayPe

Ondertitel

Twee Xperia 5 iii's liggen.

Eén met een defecte fingerprintscanner in de powerbutton (knop doet 't wel, scanner niet meer)
Eén zonder defecte werking.

MAAR: Beiden zijn krom.

Behuizing bij beide telefoons 'geknikt' terhoogte van de powerbutton. Eén met een zichtbaar scheurtje, één met enkel een knikje.

Bij beiden zie je duidelijk een kromming van het toestel, en staat het scherm/glas onder spanning.

Waar laat ik deze toestellen het beste repareren? Kan dat uberhaupt?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyNL
Ik denk dat je een poging kan doen om bij Sony zelf aan te kloppen of ze dit kunnen/willen repareren en wat voor prijs daar aan hangt.

Het lijkt best een ingrijpende operatie omdat het midden frame vervangen moet worden en dat is hetgeen wat alles bij elkaar houd. Ik kan niet zo snel een winkel vinden die dat onderdeel voor de Sony 5 III aanbied maar wellicht heeft een telefoon reparatie winkel betere leveranciers.

Of wellicht een mede tweaker die er handig mee is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
Grappig dat je dat zegt van die fingerprintscanner, want mijn 2 voorgaande Xperia's (XZ1 Compact en 5-1) hadden ook dat de scanner het na een tijdje (zeg, een jaar) het niet meer deden. Zelfs de diagnostics in het toestel deden doodleuk alsof er nooit een scanner op had gezeten!

Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste