Na een jaartje de kat uit de boom te hebben gekeken (oftewel, wachten tot de prijs 25% is gedaald) heb ik dan gisteren een 5 III aangeschaft. As we speak is het ding nog onderweg naar het postkantoor dus kan nog geen ervaringen delen.
Mijn vorige toestel was (is) een 5, ik sla dus 1 modelletje over. Dat heb ik overigens altijd gedaan: hiervoor had ik een XZ1c, daarvoor een Z5c, een Z3c, een Z1c en een Acro S (de waterdichte versie van de S, wat toen vrij bijzonder was - ik kocht hem via ebay uit het buitenland!). Tot de 5 waren alle modellen trouwens zo goed als precies even groot.
Enfin, ik heb de 5 III gekozen voor de telelens. Nu heb ik begrepen dat die in de behuizing heen en weer schuift, iets dat ik kende van m'n DSC-TX20 (en TX10 en TX1 en T-nogwat): die hele platte waterdichte Sony compact camera's die ze helaas sinds 2013 niet meer maken. Maar ach, daar heb ik nu mijn Xperia voor!
Mijn 5 werd de laatste tijd heel snel warm als ik Grandprix Radio tegelijkertijd met F1TV draaide. Verder is het geen slecht toestel, behalve dat na een jaar de vingerscanner het niet meer deed, een eufel dat m'n XZ1c ook na een jaar had! Hopelijk dat de 5 III het op dat vlak het langer vol houdt.
Waar ik een beetje tegen aan hik is dat ik straks weer m'n ABN pas van m'n ene toestel op m'n andere moet overzetten en hopen dat ook Gpay op m'n smartwatch het blijft doen, het heeft zeker een jaar geduurd voordat ik dat werkend kreeg (ja nee, niet elke dag natuurlijk he! Maar zo af en toe eens per maand als ik mij verveelde het weer eens proberen - op een dag na 4x proberen deed hij het ineens ipv een foutmelding te geven).
Jammer dat er geen witte modellen meer gemaakt worden, al m'n vorige Xperia's waren wit (goed, de 5 is zilver). Waarom zou dat nou zijn? Want wie zit er nou op een groene telefoon te wachten?
Nou, nog een paar uurtjes voordat ik hem kan afhalen ...
~edit~
De accu gaat snel leeg en zelfs bij een Youtube filmpje wordt de telefoon al te warm. Misschien is het niet meer dan een appje dat op de achtergrond blijft mee doen? In elk geval komt de goede camera goed van pas met de komende vakantie. Wat betreft die camera-software: als ik het goed begrepen had, is het dezelfde software als op de Xperia Pro, geavanceerd dus!
[
Voor 15% gewijzigd door
barchettanl op 23-06-2022 13:27
]