Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05
Het setje Kingston Fury 64GB is binnen. Typenummer is KF432S20IBK2/64 en de timings zijn hetzelfde als de HyperX Impact serie. Lijkt er dus inderdaad op dat dit gewoon de nieuwe naam/opvolging is:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FLw3QU9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:17
Geüpgraded naar Windows 11, zonder issues met drivers. Kreeg vanuit Vantage slechts 1 update van een driver :). Zijn er ook mensen die gamen (zegge een uurtje) gamen met een USB-C oplader? Ik heb er net 1 besteld en ben benieuwd of dat een beetje te doen is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noresponse
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 00:48
Sorry je krijgt dan stroom via USB-C via een lader ? Gaat dat werken? Ik vraag me af of een lader dat aankan tenzij het mischien eentje is die speciaal voor dit doeleinde is gemaakt. welke lader heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Vokx schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:47:
Geüpgraded naar Windows 11, zonder issues met drivers. Kreeg vanuit Vantage slechts 1 update van een driver :). Zijn er ook mensen die gamen (zegge een uurtje) gamen met een USB-C oplader? Ik heb er net 1 besteld en ben benieuwd of dat een beetje te doen is :+
Een beetje. Ik gebruik soms beneden mijn MacBook 85w USB C lader met de Legion. Bij starten (of inpluggen) krijg je de melding dat het een trage lader is en performance mode kan je dan ook niet activeren. In hybrid stand is er dan nog wel te gamen. Voor mijn gevoel beter dan op een MacBook pro uit 2017 met Radeon Pro 560 4GB (destijds beste GPU in de MacBook). Maar verwacht niet iets wat in de buurt komt van performance mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
Noresponse schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:53:
Sorry je krijgt dan stroom via USB-C via een lader ? Gaat dat werken? Ik vraag me af of een lader dat aankan tenzij het mischien eentje is die speciaal voor dit doeleinde is gemaakt. welke lader heb je besteld?
Speciaal hiervoor is er ook niet. USB C gaat tot max 100w, ongeacht de lader. Soms heeft een lader een hoger vermogen omdat het dan meerdere USB (C) poorten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 08:23

McLambo

MTB Junky

Ik heb een paar weken de UBC Power Delivery van mijn Dell scherm gebruikt, max 60W. Ik kon hier nog Atom RPG mee spelen, maar dat spel vraagt ook bij a geen performance 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vokx
Noresponse schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:53:
Yup, maar hoe of wat weet ik niet ;). Ome Ali heeft een Baseus GaN 100w voor me op de boot gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vokx
InterCC schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:29:
[...]

Een beetje. Ik gebruik soms beneden mijn MacBook 85w USB C lader met de Legion. Bij starten (of inpluggen) krijg je de melding dat het een trage lader is en performance mode kan je dan ook niet activeren. In hybrid stand is er dan nog wel te gamen. Voor mijn gevoel beter dan op een MacBook pro uit 2017 met Radeon Pro 560 4GB (destijds beste GPU in de MacBook). Maar verwacht niet iets wat in de buurt komt van performance mode.
Trekt ie dan ook de accu leeg? Of heb je gewoon minder FPS door het 100w limiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Vokx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:46:
[...]

Trekt ie dan ook de accu leeg? Of heb je gewoon minder FPS door het 100w limiet?
Het is geen FPS limiter en als je in hybrid teveel vraagt trekt het de accu wel leeg. Een beetje City Skylines lukt echter wel en daar had de MacBook meer moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluisie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 00:52
Vokx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:46:
[...]

Voor mijn Legion 7 gebruik ik een UGREEN 100W lader en dan kan ik bijv. WoW nog gewoon draaien en wordt er ook gewoon bijgeladen als hij niet vol is. Je performance krijgt wel een hit, als het wat drukker wordt krijg je framedrops. De lader is wel ideaal voor onderweg, veel kleiner en al het 'normale' werk kun je dan gewoon blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vokx
Pluisie schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:44:
[...]

Voor mijn Legion 7 gebruik ik een UGREEN 100W lader en dan kan ik bijv. WoW nog gewoon draaien en wordt er ook gewoon bijgeladen als hij niet vol is. Je performance krijgt wel een hit, als het wat drukker wordt krijg je framedrops. De lader is wel ideaal voor onderweg, veel kleiner en al het 'normale' werk kun je dan gewoon blijven doen.
Daar is het mij ook om te doen :). Het grote powerbrick blijft dan bij m'n bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

McLambo schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:15:
Zodra ik het externe scherm afkoppel is het issue verdwenen..

Maakt niet uit of ik het scherm aansluit met een USBC -> Displayport, of USBC-USBC kabel ...
hhmmz

Is 1 van de USBC poorten dedicated voor Displayport(USBC)? Mogelijk heb ik het scherm op de verkeerde poort aangesloten?

/edit: product page even nagelopen en de USB-C poort naast de ethernet poort, of audiopoort zou goed moeten zijn, en daar heb ik het scherm ook op aangesloten.
Nou, om een heeeeel lang verhaal kort te maken (lees: avonden lang zitten kl*ten); Na alle tips in dit topic, en alle andere die ik op de fora van Lenovo en Redit kon vinden opgevolgd en geprobeerd te hebben, en heeeeel veel re-installs later kan ik niet anders concluderen dat er een bug o.i.d. zit bij het gebruik van Displayport over USB-C. Ik gebruik hier deze kabel voor die verderop in het topic werd genoemd:

https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B0829MX9CQ/

Hoe dan ook; vroeg of laat komt het gekraak en geplop te voorschijn, met het installeren van alle windows updates.

Uiteindelijk heb de kabel ontkoppeld en een 'gewone' HDMI kabel aangesloten, probleem is onmiddelijk weg.
Doet mij toch denken dat er een conflict/probleem is tussen de audiokaart/usb/video.

Anyway; op dit moment heb ik een 60Hz scherm aangesloten, weet niet of een HDMI kabel ook schermen met hogere frequenties kan aansturen via GSync?

Alternatief is Windows 11 eens proberen, maar ik lees berichten over slechtere performance met AMD chips op dit moment....

zucht..

/edit: toch eens een install van Windows 11 geprobeerd met dezelfde installatie volgorde als Windows 10; geen issues 8)7

Maar voorlopig Windows 10 met HDMI totdat de AMD problemen met Windows 11 opgelost zijn

[ Voor 6% gewijzigd door McLambo op 10-10-2021 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Weet niet of deze al voorbij gekomen is:

Na een uurtje op HDMI aangesloten te zijn viel het me op dat de kleuren nogal dof waren. Toch nog eens de Displayport aangesloten, en er was zeker een verschil waar te nemen.

Dit blijkt makkelijk op te lossen:

https://www.howtogeek.com...en-using-hdmi-on-your-pc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
McLambo schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:11:

Na een uurtje op HDMI aangesloten te zijn viel het me op dat de kleuren nogal dof waren. Toch nog eens de Displayport aangesloten, en er was zeker een verschil waar te nemen.

Ah daar lag dat dus aan :) had dat zelfs via hdmi naar usbc (dp). Maar goed het is zekers wel iets beter nu.

andere vraag:

Ik ga binnenkort mijn l5p repasten, is er nog ergens waar ik op moet leten ? welke koelpasta bijvoorbeeld? het is echt jaren geleden dat ik dat voor laatst gedaan heb.

[ Voor 14% gewijzigd door WeAreLegion op 10-10-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel Jackson
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-09 12:13
Mijn Legion 7 gebruik ik vrijwel altijd op de oplader.
Over de spanne van enkele dagen daalt het batterijniveau heel langzaam naar 95% en laadt daarna weer op naar 100%. Dit gebeurt ook bij licht gebruik (Quiet power profile, Hybrid Mode aan).
Is dit normaal gedrag voor een moderne batterij of is er iets aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 13:19
Ik gebruik mijn Legion 5 Pro 16ACH6H eigenlijk altijd in Hybrid mode, omdat ik dan op mijn werk een aantal uur zonder stroom kan rondwandelen voor ie leeg is. Echter hebben wij ook een hoop Flip smart screens en Samsung TV's die kunnen casten. En helaas, cast lijkt alleen fatsoenlijk te werken met Hybrid mode uit (w.s. in hybrid mode AMD, en zonder hybrid mode nvidia).

Het casten start gewoon, maar je krijgt vervolgens een zwart scherm, ipv de content. Display wordt herkend, en je kunt extenden, en je muiscursor gaat ernaartoe, maar de gecaste content is zwart.

Iemand daar al een oplossing voor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 13:17
__fred__ schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:17:
Ik gebruik mijn Legion 5 Pro 16ACH6H eigenlijk altijd in Hybrid mode, omdat ik dan op mijn werk een aantal uur zonder stroom kan rondwandelen voor ie leeg is. Echter hebben wij ook een hoop Flip smart screens en Samsung TV's die kunnen casten. En helaas, cast lijkt alleen fatsoenlijk te werken met Hybrid mode uit (w.s. in hybrid mode AMD, en zonder hybrid mode nvidia).

Het casten start gewoon, maar je krijgt vervolgens een zwart scherm, ipv de content. Display wordt herkend, en je kunt extenden, en je muiscursor gaat ernaartoe, maar de gecaste content is zwart.

Iemand daar al een oplossing voor gevonden?
Is dus een amd driver issue.
Nieuwste adrenaline drivers al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
1990BW schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:59:
[...]

Is dus een amd driver issue.
Nieuwste adrenaline drivers al geprobeerd?
Dat moet je vooral niet doen, dan gaat je gewone scherm op zwart. Volgens mij zit er een speciale mux chip in die beide beelden routeert (nvidia / amd) en die werkt niet met de standaard AMD drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
__fred__ schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:54:
[...]

Dat moet je vooral niet doen, dan gaat je gewone scherm op zwart. Volgens mij zit er een speciale mux chip in die beide beelden routeert (nvidia / amd) en die werkt niet met de standaard AMD drivers.
Bedoelde deze:

https://pcsupport.lenovo....6ach6h/downloads/DS551499

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Yep, daar had ik mijn hoop ook op gevestigd, maar anders dan winodws 11 support, zelfde issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
McLambo schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:11:

Ah, ik heb dat ook. Overigens gebruik ik dezelfde USB C -> DP kabel (en toen hier gepost) en geen enkel probleem. Ik heb geen reinstall gedaan van Windows overigens (en ook de AMD versie, Legion 7 16ACHg6). Als je wilt dat ik naar een bep. driver(versie) kijk laat het dan even weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
InterCC schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:07:
Ah, ik heb dat ook. Overigens gebruik ik dezelfde USB C -> DP kabel (en toen hier gepost) en geen enkel probleem. Ik heb geen reinstall gedaan van Windows overigens (en ook de AMD versie, Legion 7 16ACHg6). Als je wilt dat ik naar een bep. driver(versie) kijk laat het dan even weten!
Ik heb best een boel 'vreemde' problemen wat dat betreft. Niet zo zeer met de kabel, want ik gebruik een Lenovo Dock (erg fijn dock!) maar allemaal kleine, rare, vage issues die verdwenen zodra ik de Lenovo image weer terugzette. Ik merk ook duidelijk een langere accuduur met de originele Lenovo image.

Erg vreemd, en ook wel redelijk vervelend. Gelukkig is de Lenovo image niet al te veel vervuild en na het verwijderen van McAfee ben je al een heel eind. Enige vervelende is dat de image van Lenovo nog op Windows 10 20H1 ipv 21H1 is gebouwd, dus de upgrade naar 21H1 duurde ook nog ruim een uur...

Normaal ben ik heel erg fan van clean installs, maar met de Legion 7 zou ik echt gewoon de Lenovo image aanraden. Geen rare dingen meer (zoals schermen die het soms wel, soms niet doen), HDR werkt perfect, enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Best wel bijzonder inderdaad. Ik ben ook aan het overwegen om het recovery image te bestellen, aangezien ik de gehele SSD gewiped heb, en met clean install ben verder gegaan. Ik heb een vermoeden dat het standaard image 'onder de motorkap' best wel wat aanpassingen heeft in instellingen die niet direct via control panel of settings aan te passen zijn.

Helaas bleek het gebruik van de HDMI kabel ook niet zaligmakend... een reboot of 4 á 5 verder: gekraak en geplop.

Het volgende wat ik nu probeer is om de MUX switch op UIT te zetten, dus geen AMD GFX erbij. Dat lijkt nu goed te gaan, maar de vraag is voor hoe lang...

@InterCC @redah @1990BW hebben jullie de MUX switch aan of uit staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
McLambo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:39:
Best wel bijzonder inderdaad. Ik ben ook aan het overwegen om het recovery image te bestellen, aangezien ik de gehele SSD gewiped heb, en met clean install ben verder gegaan. Ik heb een vermoeden dat het standaard image 'onder de motorkap' best wel wat aanpassingen heeft in instellingen die niet direct via control panel of settings aan te passen zijn.

Helaas bleek het gebruik van de HDMI kabel ook niet zaligmakend... een reboot of 4 á 5 verder: gekraak en geplop.

Het volgende wat ik nu probeer is om de MUX switch op UIT te zetten, dus geen AMD GFX erbij. Dat lijkt nu goed te gaan, maar de vraag is voor hoe lang...

Ik heb er eerlijk gezegd nog niet naar gekeken, omdat ik de laptop meestal wel aan de power brick of USB-C lader heb hangen, maar de keren dat ik er naar keek was de GTX actief en ook stroomgebruik suggereert dat ik MUX uit heb staan. Vanavond thuis zal ik er even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC

Het volgende wat ik nu probeer is om de MUX switch op UIT te zetten, dus geen AMD GFX erbij. Dat lijkt nu goed te gaan, maar de vraag is voor hoe lang... hebben jullie de MUX switch aan of uit staan?
In welke performance mode ik de laptop ook heb het lijkt erop alsof de GTX actief blijft. Hoe forceer ik de AMD GPU op de CPU ipv van de GTX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Uuuh, zover ik weet is de gtx altijd actief, maar met de mux switch aan, is de AMD gpu actief op het interne scherm. Aangesloten schermen werken volgens windows altijd direct met de NVidia kaart.

Maar dat is voor de test niet relevant; het simpelweg inschakelen van de mux switch is al genoeg om bij een extern aangesloten scherm kraken en plopping te veroorzaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1990BW

Gebruik hem vooral in dGPU mode maar heb hem om te testen op iGPU gezet en aangesloten op mijn USB-C monitor.
Volume op 90, alle software uit mijn installatiegidsje is geinstalleerd en ik maak gebruik van een A kwaliteit kabel (merkloos).
In de Nahimic app de EQ op muziek gezet want de andere profiles voegen nogal veel echo toe.
0 gekraak alles klinkt zoals het hoort O-)

Al een andere USB-C kabel getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Thanks voor het checken.

yep een USB-C -> DP en een USB-C -> USB-C kabel.
Tevens een kwalitatief goede HDMI kabel

Inmiddels factory image gedownload en terug gezet: MUX aan: in mindere mate, maar toch zeker gekraak. Ook tijdens van het luisteren van een trance mix op youtube hoor je de BPM toenemen en afnemen als de laptop het druk heeft (nee, dit zit niet in de muziek) 😜

[ Voor 14% gewijzigd door McLambo op 11-10-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InterCC schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:16:
[...]

In welke performance mode ik de laptop ook heb het lijkt erop alsof de GTX actief blijft. Hoe forceer ik de AMD GPU op de CPU ipv van de GTX?
Volgens mij kan dat op performance mode niet (kan het mis hebben). Weet wel dat hij sowieso voor GTX kiest als je een HDMI kabel aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
WeAreLegion schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

Volgens mij kan dat op performance mode niet (kan het mis hebben). Weet wel dat hij sowieso voor GTX kiest als je een HDMI kabel aansluit.
Dat dacht ik ook, maar ik zie geen andere optie dan quiet mode zonder extern scherm en ook dan lijkt de GTX nog actief. Ook is de accuduur dan best beperkt en zeker niet de uren die opgegeven zijn. Ik denk dat ik blij mag zijn met 1,5 uur netflix op accu vanaf 60% (ik heb die batterijbespaarmodum standaard aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakkerlak
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:49
Hebben toevallig meer mensen het volgende "probleem", dat je tijdens het opstarten het usb verbonden geluid hoort? Heb de icue software verwijderd en dit heeft er wel voor gezorgd dat het usb disconnect geluid weg is want hier had ik dus ook last van. Betreft een Legion 7 amd model

[ Voor 5% gewijzigd door Kakkerlak op 12-10-2021 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

InterCC schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:01:
[...]

Dat dacht ik ook, maar ik zie geen andere optie dan quiet mode zonder extern scherm en ook dan lijkt de GTX nog actief. Ook is de accuduur dan best beperkt en zeker niet de uren die opgegeven zijn. Ik denk dat ik blij mag zijn met 1,5 uur netflix op accu vanaf 60% (ik heb die batterijbespaarmodum standaard aan).
De Nvidia GFX blijft altijd actief, echter; werk je alleen op het laptop scherm, en met de Hybrid mode aan, dan worden de grafische taken door de AMD GPU afgehandeld, en deze gebruikt aanzienlijk minder energie dan de Nvidia kaart.

Althans, zo denk ik dat het werkt :+

[ Voor 10% gewijzigd door McLambo op 12-10-2021 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
InterCC schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:01:
[...]

Volgens mij gaat de GTX ook niet uit maar doet hij verder niks als je in hybride modes en op laptop scherm zit te kijken. Je zou met HWinfo eens kunnen kijken wat ie doet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
WeAreLegion schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:03:
[...]

Volgens mij gaat de GTX ook niet uit maar doet hij verder niks als je in hybride modes en op laptop scherm zit te kijken. Je zou met HWinfo eens kunnen kijken wat ie doet :)
Lang, lang geleden eens een laptop gehad met fysieke MUX en daar was het uiteraard helder. Met de MacBook is het bij de hardware info ook helder welke GPU gebruikt wordt.
HWinfo geeft bij zowel de summary (enkel een GPU #0) als de algemene info enkel de RTX (ik schreef steeds GTX, maar RTX) en de interne AMD staat niet bij de display adapters.
Ik zal eens in de bios kijken wat daar te vinden is.

Update: gevonden. In de bios stond het niet op dynamic en enkel de RTX was dus actief. Omgezet en nu zie ik het wel 'gewoon' terug in o.a. HWinfo en ook dat het actief is.

[ Voor 11% gewijzigd door InterCC op 12-10-2021 19:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1990BW
WeAreLegion schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:03:
[...]

Hybrid mode = Nvidia optimus wat inhoudt dat het OS toepassing gestuurd schakelt tussen de iGPU en dGPU.
Wanneer de dGPU niet gebruikt wordt dan schakelt deze uit en wordt de zuinigere iGPU gebruikt om energie te besparen.
Dit is echter alleen zo bij het interne scherm gebruik je een extern scherm dan sluit je deze rechtstreeks aan op een output poort (HDMI/DP/USB-C) van de dGPU.

MUX switch = een HW feature want zowel de iGPU en dGPU hebben een eigen (video)verbinding met het interne beeldscherm.
Dat je dGPU rechtstreeks verbonden is met het interne scherm brengt een aantal voordelen met zich mee.
Belangrijkste is GSYNC compatibility, lagere latency en een grotere bandbreedte wat resulteert in diverse prestatievebeteringen.
In Hybrid mode (optimus) is de bandbreedte kleiner en moet de verbinding gedeeld worden met de iGPU wat resulteert in prestatieverlies.

3e optie is advanced Optimus wat een mix is van het bovenstaande.
Het OS/software kan dan schakelen tussen videoverbinding (Optimus of dGPU mode) zonder te rebooten.
Helaas zit deze feature niet op onze Legions want dit is een extra certificering die Lenovo niet heeft gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo net wat MX4 besteld als dat binnen is maar eens een poging doen om hem te repasten. Het is jaren geleden dat ik dat gedaan heb maar goed koeler er af is bij L5P niet zo heel veel werk.

In balanced mode blijft hij wel rond 65 grade maar op performance, schiet hij makkelijk naar 90 en met sommige benchmarks 102c. Zet je hem dan weer op Balanced schiet ie gelijk weer naar 65c ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
WeAreLegion schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:26:
Zo net wat MX4 besteld als dat binnen is maar eens een poging doen om hem te repasten. Het is jaren geleden dat ik dat gedaan heb maar goed koeler er af is bij L5P niet zo heel veel werk.

In balanced mode blijft hij wel rond 65 grade maar op performance, schiet hij makkelijk naar 90 en met sommige benchmarks 102c. Zet je hem dan weer op Balanced schiet ie gelijk weer naar 65c ongeveer.
Ik ben bang, als je de verhalen hier en op andere plekken leest (en eigen ervaring) dat je niet tot nauwelijks iets op gaat schieten met de repaste. Sterker nog, misschien nog wel slechter af bent. In performance mode schiet de CPU nou eenmaal naar 100 graden... Da's een feit.

Ik heb zelf nu een ander probleem: Mijn 300W adapter is sinds enkele dagen een heel hoog frequent geluid aan het maken zodra de laptop geen stroom meer vraagt. Dat deed hij vooraf niet, en vind ik buiten nogal irritant ook geen prettig idee. Maar eens kijken of Lenovo zo'n powerbrick ook omruilt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
redah schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:23:
[...]

Ik ben bang, als je de verhalen hier en op andere plekken leest (en eigen ervaring) dat je niet tot nauwelijks iets op gaat schieten met de repaste. Sterker nog, misschien nog wel slechter af bent. In performance mode schiet de CPU nou eenmaal naar 100 graden... Da's een feit.

Ik heb zelf nu een ander probleem: Mijn 300W adapter is sinds enkele dagen een heel hoog frequent geluid aan het maken zodra de laptop geen stroom meer vraagt. Dat deed hij vooraf niet, en vind ik buiten nogal irritant ook geen prettig idee. Maar eens kijken of Lenovo zo'n powerbrick ook omruilt of niet.
Voor het vervangen van moederbord bleef hij netjes 80 a 85 graden op performance. Ik heb het vermoeden dat ze hem niet heel goed gerepastr hebben. Het is dus niet de originele paste nu uit de fabriek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

1990BW schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:50:
[...]

Hybrid mode = Nvidia optimus wat inhoudt dat het OS toepassing gestuurd schakelt tussen de iGPU en dGPU.
Wanneer de dGPU niet gebruikt wordt dan schakelt deze uit en wordt de zuinigere iGPU gebruikt om energie te besparen.
Dit is echter alleen zo bij het interne scherm gebruik je een extern scherm dan sluit je deze rechtstreeks aan op een output poort (HDMI/DP/USB-C) van de dGPU.

MUX switch = een HW feature want zowel de iGPU en dGPU hebben een eigen (video)verbinding met het interne beeldscherm.
Dat je dGPU rechtstreeks verbonden is met het interne scherm brengt een aantal voordelen met zich mee.
Belangrijkste is GSYNC compatibility, lagere latency en een grotere bandbreedte wat resulteert in diverse prestatievebeteringen.
In Hybrid mode (optimus) is de bandbreedte kleiner en moet de verbinding gedeeld worden met de iGPU wat resulteert in prestatieverlies.

Het OS/software kan dan schakelen tussen videoverbinding (Optimus of dGPU mode) zonder te rebooten.
Helaas zit deze feature niet op onze Legions want dit is een extra certificering die Lenovo niet heeft gekocht.
Legions hebben dus Hybrid mode als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
McLambo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:39:
[...]

Nee Legion 5 Pro heeft een Mux Switch en en Hybride mode samen (dat is de toggle in vantage app) als je die op uit zet, dan werkt alleen de RTX en dan werkt ook Gsync op je laptops scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

WeAreLegion schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:44:
[...]

Nee Legion 5 Pro heeft een Mux Switch en en Hybride mode samen (dat is de toggle in vantage app) als je die op uit zet, dan werkt alleen de RTX en dan werkt ook Gsync op je laptops scherm.
Ik niet begrijp 8)7

Waar zit die MUX Switch dan?
De toggle in Vantage is een directe aanpassing van de bios setting (en werkt dus pas ook na reboot)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
McLambo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:59:
[...]

Ik niet begrijp 8)7

Waar zit die MUX Switch dan?
De toggle in Vantage is een directe aanpassing van de bios setting (en werkt dus pas ook na reboot)
De Mux switch is de schakkelaar in de bios (het is geen fysieke knop). Het enige wat dat doet is het verkeer om zetten van interne GPU naar de RTX voor het interne scherm. Ze noemen het hybride mode in de lenovo vantage app maar dat is wat misleidend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1990BW
McLambo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:39:
[...]

Dit is de naam die Lenovo heeft gegeven ipv MUX switch.

Hybrid mode aan = Nvidia optimus aan -> OS regelt grafische processor (iGPU of dGPU)
Hybrid mode uit = Nvidia optimus uit -> alleen NVidia dGPU is ingeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
WeAreLegion schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:54:
[...]

Voor het vervangen van moederbord bleef hij netjes 80 a 85 graden op performance. Ik heb het vermoeden dat ze hem niet heel goed gerepastr hebben. Het is dus niet de originele paste nu uit de fabriek
<90C is normaal inderdaad, zet je heatsink ook goed vast door de schroeven in diagonale volgorde vast te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-08 21:18
Maar als ik je verhaal goed begrijp heeft het dus geen nut om hybrid mode aan te zetten als je altijd een extern scherm aangesloten hebt?
1990BW schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:50:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mouze88 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:25:
Maar als ik je verhaal goed begrijp heeft het dus geen nut om hybrid mode aan te zetten als je altijd een extern scherm aangesloten hebt?

[...]
Als je alleen externe scherm gebruikt klopt dat die loopt over de RTX en dan de interne over AMD (als hybride aan staat) als je dat scherm uit zet, zou ik gewoon hybride off gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
Mouze88 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:25:

[...]
Ja klopt de outputs (HDMI/USB-C) zijn rechtstreeks verbonden met de dGPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouze88
Thanks!
Sinds een tijdje krijg ik geen icoontjes meer in beeld als ik bijvoorbeeld Fn+Q doe. Volgens mij sinds de laatste grote windows update... Meerdere daar last van? Iemand een idee hoe ik ze weer terug krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Mouze88 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:14:
Thanks!
Sinds een tijdje krijg ik geen icoontjes meer in beeld als ik bijvoorbeeld Fn+Q doe. Volgens mij sinds de laatste grote windows update... Meerdere daar last van? Iemand een idee hoe ik ze weer terug krijg?
Volgens mij worden die zichtbaar na het installeren van een Windows Store app: Lenovo hotkeys

Misschien moet die geüpdatet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mouze88
Net weer een windows update gehad, gereboot, nu doet ie het weer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lavalamp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-01 17:22
Op Notebookcheck.nl is de legion 5 pro ook gereviewd:

https://www.notebookcheck...beeldscherm.555198.0.html

Vast onderdeel is de beeldschermkalibratie waarvan ze ook een icc profiel aanbieden die je kan downloaden.
Ik heb hem geïnstalleerd en vindt hem er beter uitkomen dat het icc profiel dat via X-rite Colour assistant gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 16:03
Ik lees in dit topic dat een aantal van jullie tot wel zes maanden op een bestelling hebben moeten wachten. Mijn oog is gevallen op een 5 pro met 3070 en 32 gig geheugen. In de pricewatch bij meerdere shops direct leverbaar, maar dit model heeft geen reviews:

pricewatch: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ007LMH)

Op de site van Lenovo kan ik echter geen enkele laptop samenstellen met een 3070. Enkel de 3060.

Zie ik iets over het hoofd bij het door mij gelinkte model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nielster schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:57:
Ik lees in dit topic dat een aantal van jullie tot wel zes maanden op een bestelling hebben moeten wachten. Mijn oog is gevallen op een 5 pro met 3070 en 32 gig geheugen. In de pricewatch bij meerdere shops direct leverbaar, maar dit model heeft geen reviews:

pricewatch: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ007LMH)

Op de site van Lenovo kan ik echter geen enkele laptop samenstellen met een 3070. Enkel de 3060.

Zie ik iets over het hoofd bij het door mij gelinkte model?
Nee hoor, dat is gewoon de juiste. Ik zie hem ook niet op PSREF site van Lenovo. Maar kan ook zijn dat het gewoon net een andere versie is voor Benelux of wat dan ook dat kan van alles zijn. De laatste drie letters zijn meestal verwijzing naar land van afkomst (markt).

[ Voor 4% gewijzigd door WeAreLegion op 17-10-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 20:30
Ik heb de Legion 5 Pro in zijn zwaarste config paar maandjes terug al wel gehad, overgenomen van een andere Tweaker, maar omdat ik er echt niks mee deed heb ik hem weer doorverkocht. Inmiddels is de rust in privé leven wel teruggekeerd en merk ik dat ik meer tijd heb en spendeer achter mijn werk laptop, en eigenlijk niks doe met mijn Playstation 5.

Nu zat ik dus eens te kijken bij Lenovo, ik heb zelf de 3070 niet zozeer nodig en 32GB ook niet, en destijds was het basismodel rondt de €1500,-. Dat is nu gewoon €1749,-. Waar komen die prijsstijgingen dan weer vandaan :?

Eventueel gaan voor 8GB en dan zelf upgraden lijkt mij ook lood om oud ijzer in prijs.

Goed, eventueel korting claimen via studentenshop, maar hoe controleert die dat? Bij het registratieformulier zie ik geen check op het emailadres of dat een geldig studentenadres is. Ik werk zelf op een MBO dus een adres is geen probleem, maar waar vindt die check plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcic
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:51
JeroenNietDoen schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:32:
Goed, eventueel korting claimen via studentenshop, maar hoe controleert die dat? Bij het registratieformulier zie ik geen check op het emailadres of dat een geldig studentenadres is. Ik werk zelf op een MBO dus een adres is geen probleem, maar waar vindt die check plaats.
Check gebeurt volgens mij puur op basis van emailadres, je krijgt een bevestigingsmail daarop.

[ Voor 40% gewijzigd door Marcic op 17-10-2021 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

JeroenNietDoen schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:32:
Ik heb de Legion 5 Pro in zijn zwaarste config paar maandjes terug al wel gehad, overgenomen van een andere Tweaker, maar omdat ik er echt niks mee deed heb ik hem weer doorverkocht. Inmiddels is de rust in privé leven wel teruggekeerd en merk ik dat ik meer tijd heb en spendeer achter mijn werk laptop, en eigenlijk niks doe met mijn Playstation 5.

Nu zat ik dus eens te kijken bij Lenovo, ik heb zelf de 3070 niet zozeer nodig en 32GB ook niet, en destijds was het basismodel rondt de €1500,-. Dat is nu gewoon €1749,-. Waar komen die prijsstijgingen dan weer vandaan :?

Eventueel gaan voor 8GB en dan zelf upgraden lijkt mij ook lood om oud ijzer in prijs.

Hehe, oeps dat is wel zuur.

Ik heb een Legion kunnen aanschaffen met specs ver boven wat ik nu nodig heb, maar ik hoop er dan ook 4 jaar mee te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nattebaksteen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 09:07
Ik heb hem eigenlijk alleen gekocht zodat ik die überhoes en rugzak erbij kon kopen voor heel weinig geld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Hmm ik kom de 16GB/1TB/3070 variant tegen bij Alternate voor €50,- meer dan de 16GB/256GB/3060 variant bij Lenovo zelf. Als ik de standaard korting kan regelen zit er een gat van €225,- maar daar moet ik dan nog een keer zelf de SSD upgraden. Dus voor dat verschil wat overblijft heb ik dan de 3070 i.p.v. 3060.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Ik zou hem bij Alternate bestellen, deze week in huis. Bij lenovo..... Who knows! En een 3070 is toch ietsje meer future proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
WeAreLegion schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:45:
[...]

Nee hoor, dat is gewoon de juiste. Ik zie hem ook niet op PSREF site van Lenovo. Maar kan ook zijn dat het gewoon net een andere versie is voor Benelux of wat dan ook dat kan van alles zijn. De laatste drie letters zijn meestal verwijzing naar land van afkomst (markt).
Dank voor je bericht! Denk je dat het de moeite is om een 16 gig variant te kopen en zelf het geheugen te upgraden? Of is de 'loterij' of je goed geheugen krijgt vooral in de tijd van de launch geweest dat je weet?

Waarschijnlijk kan ik met 16gig ook prima vooruit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nielster schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:34:
[...]

Dank voor je bericht! Denk je dat het de moeite is om een 16 gig variant te kopen en zelf het geheugen te upgraden? Of is de 'loterij' of je goed geheugen krijgt vooral in de tijd van de launch geweest dat je weet?

Waarschijnlijk kan ik met 16gig ook prima vooruit...
Bij 16GB is het een lotterij dat kan goed of 'slecht' uitpakken maar die times hebben alleen nut bij hele zware programma's denk dat je bij meeste games het niet eens merkt en al helemaal niet als je op native resolutie speelt.

Je kan gewoon 16GB kopen en als je merkt dat je over tijdje meer nodig heb altijd nog upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Was ook mijn redenatie. Toevallig wel een goed setje 16gb erin, en dat blijkt op dit moment ruim voldoende. Straks als ddr4 prijzen droppen maar weer upgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 09:07
Gents, ik ga vanmiddag bij Azerty een Lenovo Legion 5 ophalen met een 5800 en 3070. Ik heb ook al nieuw RAM meebesteld, maar zie nu ook dat ze een Legion 7 hebben met een 3070, die uiteindelijk met het extra RAM maar 100 euro meer kost.

Heeft de Legion 7 ook problemen met traag geheugen? Of is dat allemaal opgelost bij dat model? Die heeft dan dezelfde specs, ook 5800 en 3070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bioflap schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:51:
Gents, ik ga vanmiddag bij Azerty een Lenovo Legion 5 ophalen met een 5800 en 3070. Ik heb ook al nieuw RAM meebesteld, maar zie nu ook dat ze een Legion 7 hebben met een 3070, die uiteindelijk met het extra RAM maar 100 euro meer kost.

Heeft de Legion 7 ook problemen met traag geheugen? Of is dat allemaal opgelost bij dat model? Die heeft dan dezelfde specs, ook 5800 en 3070.
Alle laptops kunnen dat hebben dat maakt verder niet zoveel uit welk model je heb :). Dus ook met de Legion7 is dat mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
WeAreLegion schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:58:
[...]

Alle laptops kunnen dat hebben dat maakt verder niet zoveel uit welk model je heb :). Dus ook met de Legion7 is dat mogelijk.
Wat is dan beter om te doen? 5 Pro met 32GB HyperX Geheugen of een Legion 7 met 32GB uit de doos? Lees veel verschillende dingen, enige keer dat de 5Pro sneller is, andere keer dat de Legion 7 iets koeler blijft met dezelfde hardware.

Merk je verder 't verschil qua bouwkwaliteit? Het touchpad zou van glas zijn ipv plastic bij de 5Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

iemand heeft hier zijn scherm vervangen door één uit een legion 7. Heb me er verder niet in verdiept gezien ik direct voor de 7i was gegaan :)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
markklok schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:03:
[...]

iemand heeft hier zijn scherm vervangen door één uit een legion 7. Heb me er verder niet in verdiept gezien ik direct voor de 7i was gegaan :)
De schermen zijn toch identiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

Bioflap schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:03:
[...]

De schermen zijn toch identiek?
DOK in "Lenovo Legion 5, 5 Pro, 7 2021: Ervaringen en discussie"
Hij of zij heeft het over een legion 5 (mogelijk geen pro)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

Nog iets gevonden op reddit

The cooling of L7 is better than 5 Pro( 5-6°C lower on GPU and 7-10°C lower on CPU depending on the tasks) . With the L7 you also get better speakers, glass trackpad and slightly better keyboard

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

De 7 heeft een iets meer ingetogen uiterlijk, maar wel meer rgb; vapor chamber koeling. Iets compacter/lichter en volledig aluminium behuizig, met name bij keyboard zone wat meer solide. Voor mij de doorslag geweest. Zie vergelijkingsvideo van Jarrod voor meer details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcic
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:51
Bioflap schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:01:
[...]

Wat is dan beter om te doen? 5 Pro met 32GB HyperX Geheugen of een Legion 7 met 32GB uit de doos? Lees veel verschillende dingen, enige keer dat de 5Pro sneller is, andere keer dat de Legion 7 iets koeler blijft met dezelfde hardware.

Merk je verder 't verschil qua bouwkwaliteit? Het touchpad zou van glas zijn ipv plastic bij de 5Pro?
Bij 32gb is de kans op goede timings bij stock ram wel een stuk groter heb ik het idee. Ik heb zelf l5 pro met 32gb stock ram en goede timings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
Marcic schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:18:
[...]

Bij 32gb is de kans op goede timings bij stock ram wel een stuk groter heb ik het idee. Ik heb zelf l5 pro met 32gb stock ram en goede timings.
Blijft een lastige keuze zeg! Met die HyperX weet je zeker dat ik er geen problemen mee ga hebben, maar voor 250 euro verschil krijg je wel toffe extra's

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bioflap schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:01:
[...]

Dat ligt er aan hoeveel geld je er aan uit wil geven :) De kans dat je met 32GB geheugen gewoon goede timings heb is best groot, groter dan bij 16GB. De rest van de voordelen staan hierboven wel beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOK
  • Registratie: December 2008
  • Niet online

DOK

Is in mijn geval inderdaad de Legion 5 non-pro.

Dein Atem kalt, das Herz in Flammen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
McLambo schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:38:
Ik zou hem bij Alternate bestellen, deze week in huis. Bij lenovo..... Who knows! En een 3070 is toch ietsje meer future proof
Inderdaad besteld. Zou morgen binnen moeten komen.

Ik denk nog wel even op zoek naar een laptop stand, eventueel met extra cooling?, wat gebruiken mensen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

JeroenNietDoen schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:05:
[...]

Inderdaad besteld. Zou morgen binnen moeten komen.

Ik denk nog wel even op zoek naar een laptop stand, eventueel met extra cooling?, wat gebruiken mensen hier?
https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apanp_Co7otMq2xNCFs

Prima stand!

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Die heb ik ook. Stevig, op te vouwen en dan heel compact (voor wie mobiliteit belangrijk vindt) een er zijn er weinig die meer ventilatie toestaan.
Ik ben er ook tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
InterCC schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:11:
[...]

Die heb ik ook. Stevig, op te vouwen en dan heel compact (voor wie mobiliteit belangrijk vindt) een er zijn er weinig die meer ventilatie toestaan.
Ik ben er ook tevreden over!
Voor games misschien wel interessant om te kijken naar actieve stands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:47:
[...]

Ik gebruik deze:
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenNietDoen schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:47:
[...]

Houd er wel rekening mee dat met actieve stands die laag op buro staan, er redelijk wat stof je laptop in geblazen wordt. Ik had zo'n stand van Cooler Master maar ben uit eindelijk voor een hogere stand gegaan die laptop wat meer van buro afhaalt. Das meer dan genoeg cooling ook voor gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
WeAreLegion schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:36:
[...]

Houd er wel rekening mee dat met actieve stands die laag op buro staan, er redelijk wat stof je laptop in geblazen wordt. Ik had zo'n stand van Cooler Master maar ben uit eindelijk voor een hogere stand gegaan die laptop wat meer van buro afhaalt. Das meer dan genoeg cooling ook voor gamen.
En welke heb je nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb er nu 1 van nextstand (https://www.nexstand.nl/) en die van ivoler die paar posts terug genoemd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Zojuist mijn Legion 5 Pro ontvangen. Even met Zen Timings gekeken. Mijn timings zijn gelijk aan de timings van het snellere geheugen uit Jarrod's video. Dus 350/560/416/256 t.o.v. 550/880/560/416. Betreft 2 * SK Hynix HMAA1GS6CJR6N-XN 8GB.

Dan lijkt het me dat het niet meer zo'n nut heeft om nog ander geheugen te plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenNietDoen op 19-10-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:55:
Zojuist mijn Legion 5 Pro ontvangen. Even met Zen Timings gekeken. Mijn timings zijn gelijk aan de timings van het snellere geheugen uit Jarrod's video. Dus 350/560/416/256 t.o.v. 550/880/560/416. Betreft 2 * SK Hynix HMAA1GS6CJR6N-XN 8GB.

Dan lijkt het me dat het niet meer zo'n nut heeft om nog ander geheugen te plaatsen.
Nuh dat heeft verder geen nut alleen als je meer geheugen wil :D geniet van je aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOK
  • Niet online

DOK

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:55:

Yes, maar de rest van de timings van dat geheugen is minder dan het nieuwe geheugen van Jarrod, het zijn 1rx16 modules. Dat geheugen is een beetje een tussengeval geloof ik, ik had hetzelfde geheugen in mijn Legion 5 zitten. Ik heb het vervangen, maar dat is ook omdat ik het geheugen ging uitbreiden.

Ik heb me toen hierop gebaseerd: https://4pda.to/forum/ind...view=findpost&p=106918351 (let op: Russisch)

[ Voor 6% gewijzigd door DOK op 19-10-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Waar vind ik de timings qua optimaal versus geleverd in de laptop?

Ik heb deze nu, maar weet even niet of dit goed/slecht/ok is :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mxKX3V-jTKB8Y2z2xqdKo5qnZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NvonFkGRAViZa4M0ESOLvrBd.png?f=user_large

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattebaksteen
NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:30:

[Afbeelding]
Zijn dezelfde als ik heb. Timings zijn goed. Helaas dat het Single Rank is, Dual Rank zou beter zijn geweest. Ik heb ze bewust niet vervangen voor een betere set omdat dit maar een kleine prestatiewinst zou opleveren die ik zelf toch niet ga merken. Maar als je iemand bent die het onderste uit de kan wil halen moet je zeker extra geld uitgeven bovenop een al supergoedkope laptop ;)

Kun je beter uitgeven aan een rgb-strip. Want iedereen weet dat daar de echte fps-winst vandaan komt

[ Voor 5% gewijzigd door nattebaksteen op 19-10-2021 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DOK
  • Niet online

DOK

NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:30:

[Afbeelding]
Hier: https://4pda.to/forum/ind...view=findpost&p=106918351

Wel even vertaling van Russisch naar NL/Engels aanzettten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
nattebaksteen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:39:
[...]

Zijn dezelfde als ik heb. Timings zijn goed. Helaas dat het Single Rank is, Dual Rank zou beter zijn geweest. Ik heb ze bewust niet vervangen voor een betere set omdat dit maar een kleine prestatiewinst zou opleveren die ik zelf toch niet ga merken. Maar als je iemand bent die het onderste uit de kan wil halen moet je zeker extra geld uitgeven bovenop een al supergoedkope laptop ;)

Kun je beter uitgeven aan een rgb-strip. Want iedereen weet dat daar de echte fps-winst vandaan komt
Thanks!

Single rank? Ik heb 2 x 16Gb, functioneert dat niet 'dual rank'?
Is de 16Gb versie uitgerust met 1 x 16Gb ipv 2 x 8Gb?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nattebaksteen
NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:43:
[...]

Thanks!

Single rank? Ik heb 2 x 16Gb, functioneert dat niet 'dual rank'?
Is de 16Gb versie uitgerust met 1 x 16Gb ipv 2 x 8Gb?
2x16 in dual channel. De individuele sticks zijn single rank.

Je hebt precies dezelfde geheugenkit in jouw laptop als ik. Crucial/micron sticks 2x16Gb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
Waarbij ik nogmaals wil aanstippen dat: Ja, er kan verschil zitten in Single Rank en Dual Rank, maar dat HyperX het voor elkaar heeft gekregen om voor beide versies van de impact series exact dezelfde timings te regelen (dat heeft niet iedere fabrikant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
GianniDPC schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:43:
[...]

Om hier nog eens op terug te komen.. mijn probleem is volledig opgelost door de mediatek wireless chip waarmee de laptop kwam te vervangen door een Intel AX 200. Ik zou dus oppassen bij aankoop dat je geen model hebt met deze mediatek kaart.. deze blijkt dus nog veel erger dan deze van realtek waarmee sommige legions komen.
Bij het configureren van mijn Legion 5 Pro vandaag merkte ik op dat ik mijn 5G wifi netwerk niet kon vinden. Pas veel later kwam die erbij. De snelheid was om te huilen, met een speedtest kwam ik op 2Mbps. Ook hier de Mediatek wifikaart. Voor de Lenovo Thinkpads met diezelfde wifikaart is er een nieuwere driver beschikbaar. Die erop geknald en probleem opgelost.

Nou ja, totdat Windows besluit de vorige driver te installeren... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bioflap
Bedankt voor het advies om een Legion 7 aan te schaffen. Die heb ik nu 2 dagen met heel veel plezier in gebruik! Ik heb hem nu aangesloten op mijn USB-C dock, die PowerDeliver heeft (te weinig, dus voeding zit er in), maar deze is ook aangesloten op een 4k monitor. Met mijn Macbook M1 kan ik zonder problemen via dit dock werken, maar op de Legion krijg ik telkens grijze vlakken in beeld. Dit is heel kort, en lijkt alsof er ruis op de lijn zit ofzo..

Kan het op internet niet echt vinden, maar een van jullie dit wel eens meegemaakt? Hybrid mode staat overigens uit.

EDIT:
Probleem is overigens alleen via USB-C, als ik een beeldscherm aansluit via HDMI dan is er niets aan de hand.

[ Voor 9% gewijzigd door Bioflap op 20-10-2021 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Heb je een kabel met de juiste specs?
Moet genoeg doorvoer kunnen leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Bioflap schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:03:
Bedankt voor het advies om een Legion 7 aan te schaffen. Die heb ik nu 2 dagen met heel veel plezier in gebruik! Ik heb hem nu aangesloten op mijn USB-C dock, die PowerDeliver heeft (te weinig, dus voeding zit er in), maar deze is ook aangesloten op een 4k monitor. Met mijn Macbook M1 kan ik zonder problemen via dit dock werken, maar op de Legion krijg ik telkens grijze vlakken in beeld. Dit is heel kort, en lijkt alsof er ruis op de lijn zit ofzo..

Kan het op internet niet echt vinden, maar een van jullie dit wel eens meegemaakt? Hybrid mode staat overigens uit.

EDIT:
Probleem is overigens alleen via USB-C, als ik een beeldscherm aansluit via HDMI dan is er niets aan de hand.
Ik herken dit niet. Via MacBook en Lenovo 7 werkt het op mijn externe monitor goed via USB C -> DP kabel. Nog geen grijs vlak gezien.
Heb je het probleem ook als je niet via het dock maar direct via USB C -> monitor gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
InterCC schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:57:
[...]

Ik herken dit niet. Via MacBook en Lenovo 7 werkt het op mijn externe monitor goed via USB C -> DP kabel. Nog geen grijs vlak gezien.
Heb je het probleem ook als je niet via het dock maar direct via USB C -> monitor gaat?
Ga ik even testen! Maar dan moet 't via een displayport kabel. Alleen die heb ik op USB-C naast 't dock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-05 11:36
FN+Q zou de power settings mee moeten veranderen maar bij mij gebeurt dat niet na een fresh install en de stapjes gevolgd te hebben. Iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Triple0 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:37:
FN+Q zou de power settings mee moeten veranderen maar bij mij gebeurt dat niet na een fresh install en de stapjes gevolgd te hebben. Iemand raad?
Werkt niet, bij een eigen installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Triple0 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:37:
Tip: gebruik even de zoekfunctie in dit topic voor dat onderwerp: is al verschillende keren genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
Vandaag ook de 3070 versie besteld met 16 gig. Wordt morgelijk geleverd! Zin in!
Pagina: 1 ... 18 ... 27 Laatste