a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Mijn gedacht is ook. In de toekomst een egpu.. (heb dan ook een legion 7i besteld)NosferatuX schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:29:
[...]
Ik heb de 5MTH besteld. 5800h, RTX3080, 16GB
Ik wilde eerst een intel variant ivm TB om eventueel een eGPU te kunnen gebruiken maar na wat uitzoek werk blijkt de grafische kracht 20 tot 30% minder te worden van een desktop GPU dus zal niet veel verschil merken dan.
Verder vind ik de 5900hx het echt niet waard voor maar een paar procent meer kracht en het geheugen kan ik altijd zelf nog uitbreiden.
De FOMO was ook sterk aangezien de voorraad langzaam op raakt en de voorraad status bij de leverancier is volgens sommige retailers varierend van 0 tot 4 ..
De advies prijs voor de 82N6005TMH is volgens mij 2500 euro en in de winkel kost ie 2200 momenteel dus als hij straks bij lenovo 2500 minus de 10% korting kost komt het op hetzelfde neer.
Dus FOMO got me lol
Wat ik heb begrepen is dat de 11th gen intel cpu de thunderbolt interface op de cpu heeft zitten ipv apart. Dit zou de snelheid dan weer ten goede mleten komen. (Verlies tegenover desktop zal er altijd zijn)
Legion 7i i9 3080 32gb
De doorvoer snelheid is echter exact hetzelfde, ik verwacht om eerlijk te zijn niet een echt hele grote verbetering. De mobiele 3080 is 20 tot 25 % langzamer dan een desktop 3080 voor zover ik heb gezien dus als een dekstop 3080 in een eGPU 20 tot 30% langzamer dan kan de mobiele 3080 dus zelfs sneller zijn.markklok schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:03:
[...]
Mijn gedacht is ook. In de toekomst een egpu.. (heb dan ook een legion 7i besteld)
Wat ik heb begrepen is dat de 11th gen intel cpu de thunderbolt interface op de cpu heeft zitten ipv apart. Dit zou de snelheid dan weer ten goede mleten komen. (Verlies tegenover desktop zal er altijd zijn)
Over 2 a 3 jaar zal je natuurlijk weer snellere kaarten hebben maar zelf bouw ik tegen die tijd waarschijnlijk weer een nieuwe desktop.
Als je 5 jaar of langer deze laptop als main systeem gaat gebruiken dan dan had ik wel 100% de intel variant genomen.
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Ben vooral benieuwd of ze hem repasten nadat alles weer er gehaald wordt en zo niet dan vraag ik wel aan monteur of ie dat wel wil doen.
https://psref.lenovo.com/...on_7_16ACHg6?M=82N6005TMH
Of even kijken bij een fysieke winkel ook maar kans is klein
Of wat raden jullie - aan toch de gok nemen en wachten op voorraad bij Lenovo zelf ???
Indedaad FOMO...
[ Voor 15% gewijzigd door mindwarper op 18-08-2021 20:07 ]
Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW
FOMO zal er altijd zijn zolang je geen keuze maaktmindwarper schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:05:
Denk dat ik de Legion 7 82N6005TMH toch maar bij Azerty ga bestellen, Megekko is gone...
Of wat raden jullie - aan toch de gok nemen en wachten op voorraad bij Lenovo zelf ???
Indedaad FOMO...
Ik heb mijn L5P ook gekocht zo want je blijft anders bezig.
Klopt ik heb het besteld, maar ik was vergeten dat mijn limiet op ING op 2000 stond..WeAreLegion schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:17:
[...]
FOMO zal er altijd zijn zolang je geen keuze maakt. Als je hem nu wil hebben en je heb het geld en hij is ergens te koop dan zou ik hem gewoon halen. Je kan hem over het algemeen nog upgraden naar wat je zelf wil.
Ik heb mijn L5P ook gekocht zo want je blijft anders bezig.
Dus nu maar even dat rechtzetten en met verkoop Azerty in contact treden..
Komt wel in orde
Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW
Grats met je aankoop en geniet er vanmindwarper schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:18:
[...]
Klopt in heb het besteld, maar ik was vergeten dat mijn limiet op ING op 2000 stond..
Komt wel in orde
Megekko en CDromland denk ik zelfde voorraad. Megekko laat geen voorraad zien, cdromland wel. Gisteren had die er nog 2. Toen bestelde ik bij Megekko en bij Cdromland ging daarna de voorraad naar 1 tot vanmiddag toen was die ook weg en tegelijk ook bij megekko.mindwarper schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:05:
Denk dat ik de Legion 7 82N6005TMH toch maar bij Azerty ga bestellen, Megekko is gone...
Indedaad FOMO...
Azerty zei er 4 te hebben. Ik heb net een vriend overgehaald om er een te halen, die heeft hem net bij Azerty besteld. Jij ook dus als het goed is gaat de voorraad daar naar 2 toe vannacht of morgen ochtend.
Kan rap gaan
mindwarper schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:18:
[...]
Klopt ik heb het besteld, maar ik was vergeten dat mijn limiet op ING op 2000 stond..
Komt wel in orde
Heb een nieuwe betaal link gekregen die 24h actief is...NosferatuX schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:41:
[...]
Azerty zei er 4 te hebben. Ik heb net een vriend overgehaald om er een te halen, die heeft hem net bij Azerty besteld. Jij ook dus als het goed is gaat de voorraad daar naar 2 toe vannacht of morgen ochtend.
Kan rap gaan
Dus straks als de omzetting bij ING afgerond is dan ga ik het betalen... - 4 uur duurt het als je je daglimiet aanpast tegenwoordig - safety feature...

In het weekend maar RAM upgrade doen en elders een extra SSD kopen...
Komt wel goed, misschien ook een iFixit setje, maar dat bekijk ik nog wel even...
[ Voor 20% gewijzigd door mindwarper op 18-08-2021 21:17 ]
Gooi er een etentje tegenaan om haar te paaien.. Kom op ff doorpakken 😎McLambo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:26:
Darn, die L7 3080 bij Azerty zit me aan te staren.... maar, had budget van max 2k afgesproken met vrouwlief... aaarrg lol
Legion 7i i9 3080 32gb
Idd, gewoon kopen. Über urban sleeve/hoes erbij en gaan met die banaanMcLambo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:26:
Darn, die L7 3080 bij Azerty zit me aan te staren.... maar, had budget van max 2k afgesproken met vrouwlief... aaarrg lol
NosferatuX schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:51:
Je hebt hem gekocht he, voorraad is naar 1 gesprongen haha

Zit er nu wel of geen verschil tussen de Urban Sleeve:nattebaksteen schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:53:
Voor degene die nog een goedkope (€13,30 inclusief verzending) hoes/sleeve zoeken:
https://www.lenovo.com/nl...-Sleeve-Case/p/GX40Z50942
De laptop past er perfect in, en aangezien ik em toch vaker ga gebruiken om te gamen bij vrienden is een beetje bescherming wel wenselijk. Hier wat foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Woensdag besteld, vrijdag in huis. Levering 1-2 dagen klopt wel dan.
https://azerty.nl/product...schermhoes-notebook-15-6-
en de Business Casual Sleeve:
behalve het SKU nummer?
[ Voor 6% gewijzigd door McLambo op 18-08-2021 21:57 ]
Volgens mij is er geen verschil.McLambo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:56:
Zit er nu wel of geen verschil tussen de Urban Sleeve:
en de Business Casual Sleeve:
behalve het SKU nummer?
Hier staat die uit Korumera’s post op de lenovo site (levertijd 7 dagen):
https://www.lenovo.com/nl...inch-SL-Case/p/4X40Z50945
Deze kwam in een post van Noresponse voorbij:
https://www.amazon.de/-/e...?smid=AXZ3JQ1GVFPIF&psc=1
Deze overwoog NosfertuX in zijn post:
https://www.amazon.nl/Ina...pd_gwm_ci_mcx_mr_hp_atf_m
Allemaal goede hoezen, jammer dat die urban sleeve niet meer voor die goedkope prijs te krijgen is in ieder geval.
Ja, knoop toch maar doorgehakt. Ik zag de voorraaden opdrogen, en mensen die er een bij Lenovo besteld hebben zien afleverdata t/m jan 2022.
De bestelde config is eigenlijk hoger dan ik eigenlijk wilde (3080 ipv 3070), maar dat bied een stukje extra toekomstgebruik zullen we maar zeggen.
Momenteel staat er in de huiskamer een game-pc uit 2014, welke nog prima werkt . Deze PC wordt ondertussen elke avond tot minstens 21:30 bezet gehouden door kleine game-verslaafden hier in huis. (ik speel momenteel hierdoor veel indie games op een Lenovo business laptop).
Ik heb de aanschaf wel in overleg gedaan overigens, anders komt dat met meerdere etentjes nog niet goed

De bedoeling is wel om er een jaar of 5 mee te doen, en als de hardware het zo lang uit houdt, is de performance weer meer dan genoeg. Ik speel over het algemeen games uit de Steam 5 euro bak, en die zijn al weer wat jaartjes oud.
Ik heb even zitten twijfelen tussen een Legion 5 Pro 3070 en een Legion 7 3070 5800, maar uiteindelijk toch voor de L7 gekozen, en wel om de volgende redenen:
- stevigere behuizing, met name na het zien van dit: YouTube: Lenovo Legion 5 Pro vs Legion 7 - Is 7 Worth More $$$?
- minder groot logo op de klep
- scharnieren die 180% open kunnen
- vapor chamber cooling
- RGB verlichting toetsenbord, hier wil ik mee aan de slag door bepaalde profielen te laden voor mijn favorite games.
Ik ben van plan om later de 16gb te vervangen voor 32gb wanneer snel geheugen weer wat betaalbaarder is.
Tevens wil ik de garantie uitbreiden naar 3 jaar on-site.
ik ben zeer benieuwd
Ps, ik zie dat mijn originele keuze nu met 100 euro korting binnen 2 dagen verzondennkan worden:
https://www.lenovo.com/nl...-Pro-16ACH6H/p/82JQ007UMH
[ Voor 94% gewijzigd door McLambo op 18-08-2021 23:37 ]
Dus dit weekend ga ik er naar kijken en geheugen wisselen en ook SSD bijplaatsen...
Nu kan ik echt terecht posten in dit ervaringen topic
Wel heb ik nog een dingetje dat wik wil nagaan vanaf dit weekend - ik wil namelijk graag de extra zekerheid en service van Lenovo zelf erbij betalen...
Ik bedoel on site support voor troubleshooting en service - zo ongeveer in het kader wat @WeAreLegion heeft kunnen gebruiken om laptop te servicen - moederbord vervanging etc...
Dat soort zekerheid wil ik erbij kopen, hoeveel jaar wellicht 3 of 4, dan kan ik ook in geval van 4 jaar ook accidental damage erbij verzekeren, ik ga het allemnaal bekijken...
Echter mijn hamvraag is in dat kader: Hoe gaat dat in zijn werk ? Wat moet ik daarvoor doen ?
Lenovo Vantage software ? of nog anders ?
Wat Mouze88 al aangeeft dat kan je via de Vantage regelen (links boven bij model van laptop zit een menuutje voor garantie daar op klikken (view warranty) en je komt op de juiste pagina terecht.mindwarper schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:25:
Vanochtend mailtje gekregen vanuit Azerty dat de laptop is verzonden naar mij toe...
Dus dit weekend ga ik er naar kijken en geheugen wisselen en ook SSD bijplaatsen...
Nu kan ik echt terecht posten in dit ervaringen topic
Wel heb ik nog een dingetje dat wik wil nagaan vanaf dit weekend - ik wil namelijk graag de extra zekerheid en service van Lenovo zelf erbij betalen...
Ik bedoel on site support voor troubleshooting en service - zo ongeveer in het kader wat @WeAreLegion heeft kunnen gebruiken om laptop te servicen - moederbord vervanging etc...
Dat soort zekerheid wil ik erbij kopen, hoeveel jaar wellicht 3 of 4, dan kan ik ook in geval van 4 jaar ook accidental damage erbij verzekeren, ik ga het allemnaal bekijken...
Echter mijn hamvraag is in dat kader: Hoe gaat dat in zijn werk ? Wat moet ik daarvoor doen ?
Lenovo Vantage software ? of nog anders ?
Ik kreeg vanmorgen weer netjes mail dat ze voor de zekerheid nieuwe touchpad/boven kant hebben gestuurd en er komt monteur om te kijken of de aansluitingen goed zitten.
Voor 72 euro 4 jaar on-site support vind ik persoonlijk een schijntje als ik kijk naar wat we op de zaak voor 4 jaar support van Dell betalen....
Gelijk maar even gekeken welk geheugen ze in deze unit gestopt hebben, en dat lijkt een setje Hynix SR te zijn: hmaa1gs6cjr6n-xn 2x 8GB.
/f/image/bHnRh0arVtFRn1XLSNZoDof3.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zijn de timings in orde als ik ze vergelijk met enkele screenshots van andere 'snelle' setjes in dit topioc?
Volgende kwestie: Kijken of ik de Windows 10 Home editie kan vervangen voor een Pro licentie, zodat ik Hyper-V kan draaien... ik zag in dit topic iemand roepen dat een licentie tegenwoordig voor een tientje te bemachtigen is..
Count me interested
[ Voor 39% gewijzigd door McLambo op 19-08-2021 15:20 ]
Klopt.McLambo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:00:
Zojuist ook gedaan, en gebruik gemaakt van de kortingscoupon die bij de laptop inzat.
Voor 72 euro 4 jaar on-site support vind ik persoonlijk een schijntje als ik kijk naar wat we op de zaak voor 4 jaar support van Dell betalen....
Gelijk maar even gekeken welk geheugen ze in deze unit gestopt hebben, en dat lijkt een setje Hynix SR te zijn: hmaa1gs6cjr6n-xn 2x 8GB.
Volgens mij zijn de timings in orde als ik ze vergelijk met enkele screenshots van andere 'snelle' setjes in dit topioc?
Volgende kwestie: Kijken of ik de Windows 10 Home editie kan vervangen voor een Pro licentie, zodat ik Hyper-V kan draaien... ik zag in dit topic iemand roepen dat een licentie tegenwoordig voor een tientje te bemachtigen is..
Count me interested
En is prima te doen. Je kan Windows 10 Home upgraden naar Pro.
Zelf koop ik de licenties al jaren bij Gamivo. maar de laatste tijd vooral bij https://wholsalekeys.com/
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Timings zijn prima. En mocht je toevallig nog een oude Win7 Pro/Ultimate sleutel hebben liggen... Dat werkt ook nog steeds.McLambo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:00:
Count me interested
De stickers zitten in ieder geval recht (autimode aan).NosferatuX schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:41:
Alles lijkt goed te werken, ga me hier wel mee vermaken denk ik 😆
Wel even wennen van 38" ultrawide naar 16" dat wel
[Afbeelding] [Afbeelding]
Stap 1 van mij bij elke PC (of ander product) al die kl*te stickers er af halen.WeAreLegion schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:51:
[...]
De stickers zitten in ieder geval recht (autimode aan).
Snap niet waarom die troep er altijd op moet
Scientia Potentia Est
Ja snap dat ook niet helemaal geef ze gewoon mee op een velletje en laat mensen gewoon kiezen of ze dat er op willen hebben of niet. De mijne zitten er nog op tot ik zekerweet dat die hele laptop gewoon doet wat ie moet doen en dan gaan ze er gelijk af.HellStorm666 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:52:
[...]
Stap 1 van mij bij elke PC (of ander product) al die kl*te stickers er af halen.
Snap niet waarom die troep er altijd op moet
Zonder die stickers krijg je ook gewoon je gerantie en/of je 14(of 30) dng retourrecht horWeAreLegion schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:53:
[...]
Ja snap dat ook niet helemaal geef ze gewoon mee op een velletje en laat mensen gewoon kiezen of ze dat er op willen hebben of niet. De mijne zitten er nog op tot ik zekerweet dat die hele laptop gewoon doet wat ie moet doen en dan gaan ze er gelijk af.
Scientia Potentia Est
Met mijn geluk en deze laptop, laat ik ze nog wel even zittenHellStorm666 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:56:
[...]
Zonder die stickers krijg je ook gewoon je gerantie en/of je 14(of 30) dng retourrecht hor
Thanks! Zojuist een paar oude laptops opgesnord op zolder; windows Vista ultimate codes werken niet meerredah schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:38:
[...]
Timings zijn prima. En mocht je toevallig nog een oude Win7 Pro/Ultimate sleutel hebben liggen... Dat werkt ook nog steeds.
Ik wil die stickers juist wel, alleen zitten ze er bij mij schots en scheef op... En dat wil ik dan weer nietWeAreLegion schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:53:
[...]
Ja snap dat ook niet helemaal geef ze gewoon mee op een velletje en laat mensen gewoon kiezen of ze dat er op willen hebben of niet. De mijne zitten er nog op tot ik zekerweet dat die hele laptop gewoon doet wat ie moet doen en dan gaan ze er gelijk af.
Even met de föhn erop en je kan ze eraf halen. Daarna opnieuw plakken.redah schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:30:
[...]
Ik wil die stickers juist wel, alleen zitten ze er bij mij schots en scheef op... En dat wil ik dan weer nietDe GPU stickers kon ik op eBay nog wel vinden, nu nog aan het jagen naar een Ryzen 5000-series stickertje.
Legion 7i i9 3080 32gb
De GPU gedraagt zich wel heel netjes, die wordt nauwelijks warm...
Staat op balanced turbo boost aan bij power settings of heb je die uit gezet. En wat voor benchmark draai je 1 die hem helemaal op ze knieen brengt of een 'normale' zoals timespyredah schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:44:
Nou, mijn Legion blijft een heethoofd. Nu de 5e repaste, dit keer met GC Extreme, weer alle thermal pads vervangen (dit kost me klauwen vol geld zo), maar idle blijft de CPU tussen de 45-50 graden schommelen en zodra ik in performance mode iets van load doe dan zit ik op 100+ graden. Laptop iets omhoog maakt geen verschil.
Ik ben bang dat je heatsink / Vapor chamber krom/warped/defect is.redah schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:44:
Nou, mijn Legion blijft een heethoofd. Nu de 5e repaste, dit keer met GC Extreme, weer alle thermal pads vervangen (dit kost me klauwen vol geld zo), maar idle blijft de CPU tussen de 45-50 graden schommelen en zodra ik in performance mode iets van load doe dan zit ik op 100+ graden. Laptop iets omhoog maakt geen verschil.
Mooie pasvorm, niet te ruim, traagschuim! En velours binnenzijde.
Met turbo boost aan zou hij bij een torture test nog niet 100c op de CPU moeten geven, toch?WeAreLegion schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:59:
[...]
Staat op balanced turbo boost aan bij power settings of heb je die uit gezet. En wat voor benchmark draai je 1 die hem helemaal op ze knieen brengt of een 'normale' zoals timespy
Dat kan die wel halen hoor met turbo en performance tikt de mijne dat ook wel aan. En denk eerlijk gezegd de meeste units wel. Maar als ik gewoon op balanced game zonder turbo boost aan dan wordt hij met lock op 60fps niet warmer dan 56 graden (met spel Humankind).LeDutchShepherd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:38:
[...]
Met turbo boost aan zou hij bij een torture test nog niet 100c op de CPU moeten geven, toch?
Ok ok, weer wat geleerd!WeAreLegion schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:39:
[...]
Dat kan die wel halen hoor met turbo en performance tikt de mijne dat ook wel aan. En denk eerlijk gezegd de meeste units wel. Maar als ik gewoon op balanced game zonder turbo boost aan dan wordt hij met lock op 60fps niet warmer dan 56 graden (met spel Humankind).
Idd een lock op fps doet wonderen.
Ik snap al die testen eerlijk gezegd ook niet zo heel erg, dat je een benchmark doet snap ik nog wel. Maar dat je een systeem constant op 100% laat draaien en dan verwacht dat temp laag blijft dat werkt met een laptop toch minder goed dan met een desktop (vind ik).LeDutchShepherd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:42:
[...]
Ok ok, weer wat geleerd!
Idd een lock op fps doet wonderen.
Sowieso geneuk in de marge. Die repaste van mij had ook niet gehoeven, als je het eerlijk bekijkt.WeAreLegion schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:45:
[...]
Ik snap al die testen eerlijk gezegd ook niet zo heel erg, dat je een benchmark doet snap ik nog wel. Maar dat je een systeem constant op 100% laat draaien en dan verwacht dat temp laag blijft dat werkt met een laptop toch minder goed dan met een desktop (vind ik).
Zolang het spul goed draait in de "echte wereld" zou ik me niet te veel zorgen maken.
Het is wel handig om laptops te vergelijken wat betreft hardware & softwarelimieten:WeAreLegion schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:45:
[...]
Ik snap al die testen eerlijk gezegd ook niet zo heel erg, dat je een benchmark doet snap ik nog wel. Maar dat je een systeem constant op 100% laat draaien en dan verwacht dat temp laag blijft dat werkt met een laptop toch minder goed dan met een desktop (vind ik).
- Maximale koelvermogen
- Gemiddelde clocksnelheden
- Effect van power limits/thermal throttling
Snap ik, maar die dingen heb je in dagelijks gebruik. De meeste games tikken sowieso nooit 100% CPU gebruik aan en komen daardoor ook nooit bij die hele hoge temps. Er zijn een paar uitzonderingen (cyberpunk bijvoorbeeld) maar die schommelt bij mij rond de 82graden op performance mode wat ik verder wel netjes vind.1990BW schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:10:
[...]
Het is wel handig om laptops te vergelijken wat betreft hardware & softwarelimieten:
- Maximale koelvermogen
- Gemiddelde clocksnelheden
- Effect van power limits/thermal throttling
Tip wat betreft vergelijken pak een review erbij en draai dezelfde test -> verreken het verschil in kamertemperatuur.redah schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:44:
Als je bijv. de test van Jarrod's Tech erbij pakt dan zou je niet meer dan 95C moeten aantikken bij kamertemperatuur van 21C.
Wat betreft de heatsink ik zou beginnen met het terugzetten van de originele pads.
Mocht dat niet werken dan de heatsink zoals in een eerder bericht beschreven in dit topic vastzetten.
Check ook of de veertjes rondom de schroeven nog goed zitten.
Er zitten altijd wel een paar piekmomenten tussen in zwaardere titels waardoor je CPU wat harder moet werken.WeAreLegion schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:17:
[...]
Snap ik, maar die dingen heb je in dagelijks gebruik. De meeste games tikken sowieso nooit 100% CPU gebruik aan en komen daardoor ook nooit bij die hele hoge temps. Er zijn een paar uitzonderingen (cyberpunk bijvoorbeeld) maar die schommelt bij mij rond de 82graden op performance mode wat ik verder wel netjes vind.
Als een laptop een torturetest alleen doorstaat door te throthlen dan ga je vergelijkbare performance dips terugzien in zware games.
Dat kan op zijn beurt weer verklaren waarom de ene laptop met dezelfde HW beter presteert dan de ander
( boost- off )
Ik zit nu ( na gamen, dus opgewarmd systeem ) op 41 cpu idle. dus zo gek is dat niet.Sjoerd611 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:10:
Wat zijn normale temperaturen voor de L7? Ik draai ook minimaal wel 45/50 graden in idle.
Mijn systeem draait nu een minuut of 30 met normaal office gebruik op zo'n stand.redah schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:44:
Staat in de Auto stand.
CPU is 30gr.
iGPU is 28gr.
GPU is 30gr.
Ventilators hoor je nu dus ook niet, je kan alleen voelen dat er zachtjes wind tocht uit komt.
Scientia Potentia Est
Poffedikkeme koud man!HellStorm666 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:57:
[...]
Mijn systeem draait nu een minuut of 30 met normaal office gebruik op zo'n stand.
Staat in de Auto stand.
CPU is 30gr.
iGPU is 28gr.
GPU is 30gr.
Ventilators hoor je nu dus ook niet, je kan alleen voelen dat er zachtjes wind tocht uit komt.
Had jij nou nog iets gedaan er aan?
En welke had je ook alweer
[ Voor 3% gewijzigd door LeDutchShepherd op 20-08-2021 09:26 ]
Niets aan gedaan, gewoon origineel.LeDutchShepherd schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:26:
[...]
Poffedikkeme koud man!
Had jij nou nog iets gedaan er aan?
En welke had je ook alweer
Heb de L7 met 5800H en RTX3080
Scientia Potentia Est
Verwijderd
Lijkt me niet normaal. 100+ graden zal ook niet goed zijn voor de levensduur van je systeem.redah schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:44:
Ik zie hier mensen allemaal zelf rommelen (repaste, etc.) om dingen te verhelpen die niet kloppen. We zijn natuurlijk Tweakers.. maar kom op, stuur het ding gewoon terug. Voor dat geld verdien je een goed werkend product.
Dit is normaal.HellStorm666 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:57:
[...]
Mijn systeem draait nu een minuut of 30 met normaal office gebruik op zo'n stand.
Staat in de Auto stand.
CPU is 30gr.
iGPU is 28gr.
GPU is 30gr.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2021 09:35 ]
Ik had in het begin ook ladingen problemen (BSOD als Hybrid-mode aan stond, t systeem in Auto staat en niet aan de lader hangt) en een erg hoog idle stroom verbruik.Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:33:
[...]
Lijkt me niet normaal. 100+ graden zal ook niet goed zijn voor de levensduur van je systeem.
Ik zie hier mensen allemaal zelf rommelen (repaste, etc.) om dingen te verhelpen die niet kloppen. We zijn natuurlijk Tweakers.. maar kom op, stuur het ding gewoon terug. Voor dat geld verdien je een goed werkend product.
[...]
Dit is normaal.
Bij mij heeft t geholpen om alle drivers van AMD en Nvidia te verwijderen en daarna via de Lenovo website alle drivers weer opnieuw te installeren.
Iets dan een 'normale' eindgebruiker ook niet zou hoeven doen.
@redah Misschien is dat ook wel iets voor jou om te overwegen. Een corrupte driver kan ook voor veel extra verbruik en dus warmte zorgen.
Scientia Potentia Est
Werk je vooral vanuit een vriezer ofzo!HellStorm666 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:57:
[...]
Staat in de Auto stand.
CPU is 30gr.
iGPU is 28gr.
GPU is 30gr.
Das wel erg fris haha
Mijne alles rond 37 a 38 graden op auto.
Nou is het wel zo dat die vapor chamber van de L7 beter koelt dan de L5P koeling dus opzich kan het wel kloppen.
[ Voor 10% gewijzigd door WeAreLegion op 20-08-2021 09:56 ]
sssstt... verklap m'n geheim nou nietWeAreLegion schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:55:
[...]
Werk je vooral vanuit een vriezer ofzo!
Das wel erg fris haha
Mijne alles rond 37 a 38 graden op auto.
Nee, gewoon vanuit kantoor, zo'n 20gr. denk ik.
Onderhand, wat meer programma's open, loopt t rond de 32gr voor alles.
SSD is wat warmer met 38 op t hete punt.
Scientia Potentia Est
3440x1440 externe monitor aangesloten waar ie op draait.
Systeem in Power modus.
Totaal score: 11830
Graphics = 12622 (84.00 FPS voor test 1 en 71.07 FPS voor test 2)
CPU = 8727 (29.32 FPS)
CPU max 83gr en GPU max 73gr
CPU bleef de hele tijd rond de 4 tot 4.2 Ghz
GPU bleef de hele tijd rond de 1.7 tot 1.8 Ghz (mem strak op 1.6Ghz)
ps. Legion 7 met 5800H en RTX3080 en 16GB RAM (alles gewoon stock zoals t geleverd werd).
Komt dit een beetje overeen met wat jullie halen?
Scientia Potentia Est
[ Voor 20% gewijzigd door nattebaksteen op 20-08-2021 10:53 ]
Geen L7 maar ik haal op 1600P 11211HellStorm666 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:37:
Puur voor de fun ook eens Time Spy (v1.2) gedraaid.
3440x1440 externe monitor aangesloten waar ie op draait.
Systeem in Power modus.
Totaal score: 11830
Graphics = 12622 (84.00 FPS voor test 1 en 71.07 FPS voor test 2)
CPU = 8727 (29.32 FPS)
CPU max 83gr en GPU max 73gr
CPU bleef de hele tijd rond de 4 tot 4.2 Ghz
GPU bleef de hele tijd rond de 1.7 tot 1.8 Ghz (mem strak op 1.6Ghz)
ps. Legion 7 met 5800H en RTX3080 en 16GB RAM (alles gewoon stock zoals t geleverd werd).
Komt dit een beetje overeen met wat jullie halen?
Haha ja gelukkig erger ik me niet aan de stickers, zolang ze maar recht zitten. Ik laat ze er ook op zitten, iig deze drie dan.WeAreLegion schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:51:
[...]
De stickers zitten in ieder geval recht (autimode aan).
Zit nu ook te twijfelen welke hoes ik wil. Die reflect hoes bevalt dus wel?LeDutchShepherd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:58:
Dat geneul met die hoezen. Ook maar ff checken welke me past.
[Afbeelding]
Ik zie deze ook, geen idee wat de verschillen echt zijn
https://www.bol.com/nl/nl...45tMzA_0_1.4.ProductImage
Ik zou de echte stress tests laten varen. De ene 100% load is de andere niet, daar zit nog verdomde veel verschil in.redah schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:05:
Ik heb inmiddels Turbo Boost uitgezet, nu gaat de CPU in volledige load weliswaar niet verder dan 3,2GHz, maar hij tikt ook maar max 70 graden aan. Idle zit nu rond de 35.
Tests als prime95 etc, furmark etc die belasten je chip zo bizar dat het eigenlijk gewoon niet reëel is.
Ik heb van dat soort software eigenlijk alleen gebruik gemaakt toen ik nog echt aan overklokken deed en elke mhz eruit wilde persen die er in zat en dit 100% stabiel wilde draaien.
En het komt de levensduur gewoon niet ten goede, helemaal als je er gefixeerd op raakt, dan ben je alleen daar nog mee bezig.
Meestal draai ik een physics 3dmark test in een loop om te zien of de cpu niet te warm word en een gpu test in een loop en dan vind ik het wel best. Verder alles een tijdje extra in de gaten houden tijdens cpu intensieve taken als bv encoden etc en dan vind ik het best.
Repaste begin ik ook niet aan, verschil is te verwaarlozen vind ik.
Er zijn tijden geweest dat ik het met plezier deed om er het beste van het beste uit te halen maar tegenwoordig vind ik het te veel moeite. Ben lui geworden haha
Ach, ik kan voorlopig ook best zonder turbo leven, 8x 3.2GHz is nog altijd meer dan voldoendeNosferatuX schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:17:
Ik zou de echte stress tests laten varen. De ene 100% load is de andere niet, daar zit nog verdomde veel verschil in.
Tests als prime95 etc, furmark etc die belasten je chip zo bizar dat het eigenlijk gewoon niet reëel is.
Ik heb van dat soort software eigenlijk alleen gebruik gemaakt toen ik nog echt aan overklokken deed en elke mhz eruit wilde persen die er in zat en dit 100% stabiel wilde draaien.
En het komt de levensduur gewoon niet ten goede, helemaal als je er gefixeerd op raakt, dan ben je alleen daar nog mee bezig.
Meestal draai ik een physics 3dmark test in een loop om te zien of de cpu niet te warm word en een gpu test in een loop en dan vind ik het wel best. Verder alles een tijdje extra in de gaten houden tijdens cpu intensieve taken als bv encoden etc en dan vind ik het best.
Repaste begin ik ook niet aan, verschil is te verwaarlozen vind ik.
Er zijn tijden geweest dat ik het met plezier deed om er het beste van het beste uit te halen maar tegenwoordig vind ik het te veel moeite. Ben lui geworden haha
Bijkomend voordeel is dat de laptop nu een héél stuk stiller is tijdens simpel gebruik.
Denk dat ik voor een WD SN750 1TB Black ga - ook vanwege zuinig...
EDIT: is besteld - hopelijk morgen bezorgd...
[ Voor 15% gewijzigd door mindwarper op 20-08-2021 13:31 ]
Je probleem is hier natuurlijk niet mee opgelost.redah schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:25:
[...]
Ach, ik kan voorlopig ook best zonder turbo leven, 8x 3.2GHz is nog altijd meer dan voldoendeHet doel van deze laptop was voornamelijk de 3080 die erin zit om te renderen, en de 3080 bleef ook onder hoge load gewoon lekker koel.
Bijkomend voordeel is dat de laptop nu een héél stuk stiller is tijdens simpel gebruik.
Zit er veel verschil in temperaturen tussen de cores? (tip gebruik HWiNFO)
Die laps had ik besteld vóór ik die andere 3 had besteld.NosferatuX schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:06:
[...]
Haha ja gelukkig erger ik me niet aan de stickers, zolang ze maar recht zitten. Ik laat ze er ook op zitten, iig deze drie dan.
[...]
Zit nu ook te twijfelen welke hoes ik wil. Die reflect hoes bevalt dus wel?
Ik zie deze ook, geen idee wat de verschillen echt zijn
https://www.bol.com/nl/nl...45tMzA_0_1.4.ProductImage
In die laps 116 zit hij te los wat mij betreft.
Die reflect hoes steekt er echt met kop en schouders bovenuit, aanrader!
Hij is niet te strak? Ik heb het liever net iets te los dan net iets te strak. Als die reflect tussen die twee in zit bestel ik hem ook denk ikLeDutchShepherd schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:33:
[...]
Die laps had ik besteld vóór ik die andere 3 had besteld.
In die laps 116 zit hij te los wat mij betreft.
Die reflect hoes steekt er echt met kop en schouders bovenuit, aanrader!
Die reflect is zéker niet te strak!NosferatuX schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:17:
[...]
Hij is niet te strak? Ik heb het liever net iets te los dan net iets te strak. Als die reflect tussen die twee in zit bestel ik hem ook denk ik
Maat, ik moet ff op adem komen!Noresponse schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:50:
Ik heb de laptop nu dik twee weken (5 pro met 3060) en dik tevreden. Wilde eerst ram verwijderen en extra SDD er in drukken, maar besloten dat alle games zoals AC, Horizon Zero down geweldig spelen op hoge resolutie en wellicht dat ik over een jaartje m2 kaartje er extra in knal hopenlijk tegen een lagere prijs en hoop dat er dan ook wat sneller geheugen is dan wat er nu te koop is.
Maar gelijk heb je, dat fps jagen kan altijd nog. Gewoon genieten van je nieuwe aanwinst!
Alleen, sneller geheugen gaat er niét komen.
LeDutchShepherd schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:33:
[...]
Maat, ik moet ff op adem komen!
Maar gelijk heb je, dat fps jagen kan altijd nog. Gewoon genieten van je nieuwe aanwinst!
Alleen, sneller geheugen gaat er niét komen.
A: Er is wel geheugen dat iets sneller is, maar het is een fractie en gaat over een paar fps meer , maar met Kingston Fury Impact haal je een tiental frames extra en reageert het systeem iets beter, wat ik zoal heb gelezen.
Mijn legion 7 schijnt een gamma van 1.3 te hebben.. heel slecht en het kijkt niet fijn
Ik gooi er een Spider op zodra Ik hem binnen heb. Die zal het ook ergens moeten aanpassen, dus gok dat die settings er wel zijn.NosferatuX schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:09:
Weet iemand of je beeldscherm instellingen hebt die je kan aanpassen zoals bij een monitor?
Mijn legion 7 schijnt een gamma van 1.3 te hebben.. heel slecht en het kijkt niet fijn
Legion 7i i9 3080 32gb
Power profiles syncen nu met de Lenovo Vantage Software.
https://1drv.ms/u/s!AuM4cRc0YblBud4c7YSjxMdqeTnOgw?e=jVIFSE
Hoe zet je 'variable refresh rate' aan?Smokeyy_TR schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:28:
[...]
Nee dit probleem heb ik met mijn laptop niet. Zelf gebruik ik hybrid mode om langer met mijn accu te doen. Ik haal met variable refresh rate gerust 8 uurtjes daarmee. Als ik de functie uitzet dan gaat mijn laptop maar ongeveer 4 uurtjes mee.
1 ding lukt me nog niet: op het moment dat je b.v. Capslock indrukt, of een van de functie keys gebruikt, moet er een soort popup op het scherm verdwijnen, maar dat werkt bij mij nog niet.
Ik heb al wel de hotkey software geïnstalleerd, ze werken wel maar geen popup dus.
Iemand dit al eens meegemaakt en kunnen oplossen?
Blijkt dat de lagom test mbt gamma een vertekend beeld geeft wanneer windows scaling gebruikt wordt. Deze op 100 gezet en de test is dan een stuk beter.markklok schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:45:
[...]
Ik gooi er een Spider op zodra Ik hem binnen heb. Die zal het ook ergens moeten aanpassen, dus gok dat die settings er wel zijn.
Neemt niet weg dat ik toch een soort raar zicht ervaar. Misschien wennen aan het scherm qua grootte
Ik weet dat er geheugen is dat iéts sneller is. Hij vroeg zich af of er op een later tijdstip nog ontwikkelingen zouden kunnen komen die leiden tot sneller geheugen voor deze laptop.
Antwoord daar op is nee.
Ik weet niet hoe dat technisch in elkaar steekt, maar als het theoretiach kan, komt het er zeker. Er is nu al zoveel ontwikkeling vanuit de community, dat blijft wel even door gaan.nattebaksteen schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 07:58:
Denk je dat er wel ooit nog een undervolt optie komt zoals Intel al heeft?
Vandaag maar eens uitpakken en eerst RAM en SSD doen...
Dan aanzetten en kijken... Met vantage eens kijken voor garantie uitbreiding...
Is het raadzaam om AMD software en nVidia weg te doen en dan opnieuw te installeren?
:strip_exif()/f/image/ByG1PDpsu4T7g6s5CCsUlpS9.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ik niet gedaan, alles werkte goed out of the box. Succes met de upgrades!mindwarper schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:05:
Hij is binnen...
Is het raadzaam om AMD software en nVidia weg te doen en dan opnieuw te installeren?
[Afbeelding]
Maar ik krijg straks nog een iFixit setje binnen...
Is er een goede instructie over hoe Legion 7 zonder teveel frustratie en moeite te openen...?
Zonder ervaring met dit type laptop te hebben: Ik kan altijd adviseren om een schone installatie te doen. Zit je ook niet met allerlei ongewilde programma's, recovery partities en andere instellingen.mindwarper schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:05:
Hij is binnen...
[Afbeelding]
Je kunt met Windows 10 update assistant de laatste versie van Windows downloaden en op een stick zetten.Ik zou eerst even het bios updaten, reset to default, dan settings naar je eigen wensen aanpassen (bijvoorbeeld TPM /secure boot aan). Daarna kun je installeren. Je kunt in de setup de reeds bestaande partities verwijderen en dan een nieuwe partitie aanmaken.
Erg veel gedoe om niks als je het mij vraagt.tdn135 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:42:
[...]
Zonder ervaring met dit type laptop te hebben: Ik kan altijd adviseren om een schone installatie te doen. Zit je ook niet met allerlei ongewilde programma's, recovery partities en andere instellingen.
Je kunt met Windows 10 update assistant de laatste versie van Windows downloaden en op een stick zetten.Ik zou eerst even het bios updaten, reset to default, dan settings naar je eigen wensen aanpassen (bijvoorbeeld TPM /secure boot aan). Daarna kun je installeren. Je kunt in de setup de reeds bestaande partities verwijderen en dan een nieuwe partitie aanmaken.
Zal zoals ik zei niet heel veel verschil zijn en denk dat ik ook mede wacht op een leuke deal voor 32 GB en extra opslag.LeDutchShepherd schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 06:26:
[...]
Ik weet dat er geheugen is dat iéts sneller is. Hij vroeg zich af of er op een later tijdstip nog ontwikkelingen zouden kunnen komen die leiden tot sneller geheugen voor deze laptop.
Antwoord daar op is nee.
Ik ben daarnaast benieuwd wat het voor de nieuwe games gaat doen. Ik zie nu bij games zoals tombraider, AC Vikings die gemiddeld met beter geheugen gemiddeld 5-6 fps er extra uitknijpen en max 10-15% . Games zoals battefield 5 of Cyberpunk is nog geen eens 1% meer fps. Adobe photosshop had overigens wel een grote boost met 5%.
[ Voor 28% gewijzigd door Noresponse op 21-08-2021 10:57 ]
YouTube is your friendmindwarper schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:30:
Is er een goede instructie over hoe Legion 7 zonder teveel frustratie en moeite te openen...?
Kijk goed naar de hoek waaronder het (zeer nuttige) driehoekige tooltje in de laptop wordt gestoken.
Het viel mij erg mee, maar wel pas toen ik een setje van iFixit binnen had.
Nu kan ik hem echt makkelijk openen...fluitje van een cent na de eerste x.
Mogelijk iemand die een screenshot kan maken van de Add/remove programs van een vers dampende legion? Mogelijk ben ik toch een stukje vergeten voor de OSD functie van de hotkeysMcLambo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 00:03:
Ik heb de laptop nu helemaal gebruiksklaar na een clean install.
1 ding lukt me nog niet: op het moment dat je b.v. Capslock indrukt, of een van de functie keys gebruikt, moet er een soort popup op het scherm verdwijnen, maar dat werkt bij mij nog niet.
Ik heb al wel de hotkey software geïnstalleerd, ze werken wel maar geen popup dus.
Iemand dit al eens meegemaakt en kunnen oplossen?
Als je vanuit de Microsoft Store de Lenovo Hotkeys installeert, krijg je die meldingen op het scherm.McLambo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:24:
[...]
Mogelijk iemand die een screenshot kan maken van de Add/remove programs van een vers dampende legion? Mogelijk ben ik toch een stukje vergeten voor de OSD functie van de hotkeys
⛔ Trackers of betalen ⛔
Echt geweldig mooi ding en niks mis mee maar ik kan gewoon niet gaan wennen aan een klein scherm.
Was er echt gehyped voor maar ik denk dat dit voor mij het beste is..
Zal dus binnenkort het topic moeten verlaten helaas.
Zo zal ik zelf wel een groot gedeelte van de games spelen
Jawel maar ik heb ene behoorlijke desktop staan die "beter" is dan de laptop.McLambo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:40:
En een extern scherm verbinden is geen optie voor je?
Zo zal ik zelf wel een groot gedeelte van de games spelen
Ik had de laptop besteld om ivm tijd en gemak lekker beneden bij de vrouw en kids aan de eettafel er gebruik van te maken zodat ik mij niet hoef af te zonderen maar ik had me hierop verkeken helaas.
Ik zou natuurlijk kunnen wachten om te zien of het went maar dan kan het niet meer retour als het zo blijft en my guts tell me that... Vind het wel erg jammer..
Ik heb geen ervaring met het retourneren van een laptop.
Je hoeft in principe niets te doen ivm privacywetgeving moeten ze alle gegevens wissen.NosferatuX schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:47:
Weet iemand trouwens of je de laptop gemakkelijk naar een soort fabrieks stand kan terugzetten of moet ik gewoon vanuit windows een herstel doen?
Ik heb geen ervaring met het retourneren van een laptop.
Als je allemaal classified info of privé dingen erop hebt staan dan zou je de recovery image kunnen downloaden en terugzetten.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68326950McLambo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:24:
[...]
Mogelijk iemand die een screenshot kan maken van de Add/remove programs van een vers dampende legion? Mogelijk ben ik toch een stukje vergeten voor de OSD functie van de hotkeys
Hier staat je antwoord tussen
Denk dat ik dat laatste dan wel doe. Staat in de retourinstructie dat het apparaat niet gebruikt mag zijn dus wil hem zo ongebruikt mogelijk retourneren. Niet dat ik hem excessief gebruikt heb hoor ik had het vrij snel door maar voor de zekerheid..1990BW schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:50:
[...]
Je hoeft in principe niets te doen ivm privacywetgeving moeten ze alle gegevens wissen.
Als je allemaal classified info of privé dingen erop hebt staan dan zou je de recovery image kunnen downloaden en terugzetten.
Mis ik iets? Een ontevreden klant?NosferatuX schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:54:
[...]
Denk dat ik dat laatste dan wel doe. Staat in de retourinstructie dat het apparaat niet gebruikt mag zijn dus wil hem zo ongebruikt mogelijk retourneren. Niet dat ik hem excessief gebruikt heb hoor ik had het vrij snel door maar voor de zekerheid..