Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19
da_PSI schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:31:
mmm, gisteren een uurtje BACK4BLOOD gespeeld. Spel kan alles aan op de hoogste instellingen, maar wtf wordt hij warm. Ik kan de onderkant van de laptop niet langer aanraken dan 4 seconden. De lucht aan de zeikant is ook warm, maar niet zo warm als de onderkant.

Vantage op balanced, de laptop staat op een tafel.
R7 5800, 16gb, 3070, noOS

Had hiervoor de y720 (7700hq, 1060 6gb) welke max 80 graden was met gamen. Zal later vandaag ff de exacte tempratuur meten van de 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
Kieft91 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:42:
[...]

Ik heb altijd iets van een boekje aan de achterkant onder me laptop liggen, scheelt zo minimaal 5 graden!
Had gisteren daarna een stukje hout gebruikt, maar B4B had problemen, daarna enlisted gespeeld en het wel wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
da_PSI schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:57:
[...]

R7 5800, 16gb, 3070, noOS

Had hiervoor de y720 (7700hq, 1060 6gb) welke max 80 graden was met gamen. Zal later vandaag ff de exacte tempratuur meten van de 3070
Is dat een L5 of L7? Weet niet zeker of de koeling anders is van die twee

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
NosferatuX schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:13:
[...]

Is dat een L5 of L7? Weet niet zeker of de koeling anders is van die twee
Legion 5 pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46
Ik denk dat ik na enig uitzoeken mijn zinnen heb gezet op een van deze 3-4 laptopsZo jammer dat de 82N AMD Legion 7 Laptops nu niet bij Lenovo zelf te koop zijn... zou ik graag zo willen...
Want die type laptop heeft mijn grootste voorkeur op dit moment... - 2200 euro perfect de grens wat ik er voor over heb :)
Misschien maar bij een winkel bestellen, maar ja dat is ook zo iets...

[ Voor 11% gewijzigd door mindwarper op 13-08-2021 10:25 ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
Even gechat met Lenovo Sales / Verkoop - verwachting is dat Legion 7 in 2-3 weken weer op vorraad is..

Ben ik mooi mee, wellicht is dan mijn 10% kortingscode niet meer bruikbaar na aanmelding nieuwsbrief voor eerste aankoop bij Lenovo...
We gaan het zien....
Kan best wel tijdje wachten hoor geen punt, maar anders bestel ik het in winkel lol :)

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mindwarper schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:59:
Even gechat met Lenovo Sales / Verkoop - verwachting is dat Legion 7 in 2-3 weken weer op vorraad is..

Ben ik mooi mee, wellicht is dan mijn 10% kortingscode niet meer bruikbaar na aanmelding nieuwsbrief voor eerste aankoop bij Lenovo...
We gaan het zien....
Kan best wel tijdje wachten hoor geen punt, maar anders bestel ik het in winkel lol :)
Als je een gmail account heb, gewoon ergens een punt neer zetten voor de @ en je opnieuw aanmelden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
WeAreLegion schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:05:
[...]

Als je een gmail account heb, gewoon ergens een punt neer zetten voor de @ en je opnieuw aanmelden ;)
heb me juist met mijn gmail e-mail account aangemeld...
maar dat kan wel eens het proberen waard zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
Nog maar eens even een paar keer getest. Nu even de dochter lief aangekeken en Lego Duplo gebruikt.

Furmark, half uurtje.
CPU: Min 39c / Max 88c
GPU: Min 35c / Max 69c (Hotspot 76c)

3D Mark (Hybrid mode off)
Score GPU: 10222
Score CPU: 9221
CPU: Min 61,84c / Max 89.71c
GPU: Min 42.52c / Max 68.21c

Denk niet al te slecht. Dit is helemaal stock, zonder nieuw geheugen, etc.

Edit: 30 minuten CPU-burner (furmark): Min 53 / Max 83

[ Voor 6% gewijzigd door da_PSI op 13-08-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 13:17
da_PSI schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:32:
Nog maar eens even een paar keer getest. Nu even de dochter lief aangekeken en Lego Duplo gebruikt.

Furmark, half uurtje.

Furmark run is combined (CPU & GPU)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
1990BW schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:58:
[...]

Furmark run is combined (CPU & GPU)?
Staat nu een edit =) Was nog even aan het wachten =)
30 minuten CPU-burner (furmark): Min 53c / Max 83c

Acties:
  • 0 Henk 'm!
da_PSI schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:32:

Furmark, half uurtje.

Edit: 30 minuten CPU-burner (furmark): Min 53 / Max 83
Dat zijn prima temps verder! Mijne zijn na de repaste wel iets lager maar het scheelt denk ik 1 of 2 graden niet bijster veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
WeAreLegion schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:18:
[...]

Dat zijn prima temps verder! Mijne zijn na de repaste wel iets lager maar het scheelt denk ik 1 of 2 graden niet bijster veel.
da_PSI schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

Staat nu een edit =) Was nog even aan het wachten =)
30 minuten CPU-burner (furmark): Min 53c / Max 83c
Neem aan dat dit in performance mode is?
Wat voor clocksnelheden en wattages tikken jullie aan?
Vind dit wel verassend want de Legion 7 met TIM replacement tikt in dezelfde test de 91 graden aan volgens LeDutchShepherd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1990BW schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

[...]

Vind dit wel verassend want de Legion 7 met TIM replacement tikt in dezelfde test de 91 graden aan volgens LeDutchShepherd
Ja dat is in performance mode, maar volgens mij niet de zelfde test bedenk ik me nu, AIDA64 extreme test pushed hem wel naar 93 a 95 graden (schommelt een beetje daar tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
1990BW schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

[...]

Hybrid mode is uit, en het profiel staat op balanced. Voor de rest, standaard. Als je wilt dat ik specifieks test, let me know :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
da_PSI schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:46:
[...]

Hybrid mode is uit, en het profiel staat op balanced. Voor de rest, standaard. Als je wilt dat ik specifieks test, let me know :)
Balanced, dat verklaart het :) dan wordt de power delivery van de CPU/GPU afgeknepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattebaksteen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 09:07
Wat is de kamer temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
Ik heb nog een vraagje om te polsen wat jullie zouden doen...

Ik heb bij Azerty op dit moment nog in bestelling staan - kitje HX432S20IBK2 /32 DDR4-SODIMM geheugen...
Leverdatum zo ongeveer vanaf 16 augustus weer - ja het is weer op voorraad bij leverancier

Ook zag ik dat ze de Lenovo 82N6005TMH Legion 7 ook verkopen.zie deze link - https://azerty.nl/product...gion-7-5tmh-laptop-16-qhd

Al is de specificatie lijst niet helemaal juist - ze reppen daar bij hun spec-list dat het scherm 1920x1080 is, terwijl de URL zelf duidelijk spreekt van QHD...

En dan nu de vraag zelf:
- Zouden jullie het bijvoorbeeld overwegen om RAM en extra SSD door Azerty te laten plaatsen ???
okay extra kosten daarbij dat weet ik...
- Of doen jullie dta liever zelf ? - Ik heb zelf nog niet zoveel ervaring met maintenance aan een laptop namelijk en zeker niet van dat kaliber...

[ Voor 4% gewijzigd door mindwarper op 13-08-2021 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
mindwarper schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:13:...

En dan nu de vraag zelf:
- Zouden jullie het bijvoorbeeld overwegen om RAM en extra SSD door Azerty te laten plaatsen ???
okay extra kosten daarbij dat weet ik...
- Of doen jullie dta liever zelf ? - Ik heb zelf nog niet zoveel ervaring met maintenance aan een laptop namelijk en zeker niet van dat kaliber...
Toevallig net nu zelf aan het doen: RAM vervangen, ook zo'n HyperX setje.

Mijn idee was: zelf doen (ik heb een setje bij iFixit besteld waarmee je je laptop kunt openen en aantal YouTube filmpjes gekeken ter voorbereiding)
Als dat niet zou lukken, dan zou ik naar een repair shop in de buurt gaan om hun te vragen de klep te openen.

Setje van iFixit is vanmorgen binnengekomen dus meteen aan de slag gegaan.
En...dat is me reuze meegevallen! Met zo'n 3hoekje ging het behoorlijk eenvoudig...veel eenvoudiger dan ik dacht .. alhoewel het begin toch even spannend was. Ik heb heel.goed gekeken naar de manier waarop het filmpje het liet zien, vooral ook de plaats vd laptop waar ze starten met openen en de hoek waaronder ze het 3hoekje er in wordt gestoken.

Dus antwoord op je vraag: als ze het voor minder dan 20 euro doen, zou ik de winkel vragen.
Anders zou ik een iFixit setje kopen (of iets dergelijks) en het zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het geheugen veranderen (en extra M2 SSD) is extra makkelijk bij de L5P en ik vermoed dat het zoals hier boven al beschreven wordt niet heel veel moeilijker of anders is bij de L7. Ik zou het gewoon lekker zelf doen.

Bewaar trouwens wel het orginele geheugen en SSD als je deze ook vervangt, als hij ooit terug moet naar Depot dan moet hij orgineel terug (als stock). De monteurs die bij mij langs kwamen deden er zelf niet moeilijken hebben zelfs het geheugen enzo er voor me terug in gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-03 11:03
WeAreLegion schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:33:
Het geheugen veranderen (en extra M2 SSD) is extra makkelijk bij de L5P en ik vermoed dat het zoals hier boven al beschreven wordt niet heel veel moeilijker of anders is bij de L7. Ik zou het gewoon lekker zelf doen.

Bewaar trouwens wel het orginele geheugen en SSD als je deze ook vervangt, als hij ooit terug moet naar Depot dan moet hij orgineel terug (als stock). De monteurs die bij mij langs kwamen deden er zelf niet moeilijken hebben zelfs het geheugen enzo er voor me terug in gezet.
Ook de thermal pads stock? 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hahaha denk niet dat ze daar naar kijken maar het zou me werkelijk niks verbazen. Maar geheugen en ssd sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
WeAreLegion schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 23:35:
[...]

Hahaha denk niet dat ze daar naar kijken maar het zou me werkelijk niks verbazen. Maar geheugen en ssd sowieso
Thanks, dan bewaar ik m'n setje ram tóch maar.

En de thermal pads liggen ook netjes in een hoesje, dus als het moet... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lDiKtLBK-4xVT8O-zgRTngbYA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2yUEbWQSTUOpiIunfCKiJ1z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LeDutchShepherd schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

Thanks, dan bewaar ik m'n setje ram tóch maar.

En de thermal pads liggen ook netjes in een hoesje, dus als het moet... [Afbeelding]
Ja zolang ze langs komen kijken ze er niet echt naar (althans dat was de laatste 2x bij mij nu, wat ik al zei hij heeft het geheugen er zelfs ingezet voor me omdat hij toch open lag). Maar je weet maar nooit met bedrijven ze doen soms in eens hele rare dingen.

Betreft mijn L5P het lijkt er op dat het probleem is opgelost, heb sinds sindsdag en nieuw moederbord geen uitval meer gehad en hij is toch al paar keer helemaal leeg gelopen op de batterij. Nu mogen ze volgende week langs komen om touchpad te fixen en dan is die klaar eindelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertprakkie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-08 08:54
HellStorm666 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:37:
[...]

Ja, dat wel.
Maar dat is nog altijd beter dan niet eens kunnen bestellen ;)

Vaak is het zo dat de Lenovo site eerder verzend dan dat ze aangeven.
M'n huidige laptop had ook een levertijd van 6 wkn. en na 2wkn had ik m binnen.
bij mij 2 dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Pff na x dagen ineens een mail van lenovo dat het geld niet binnen is en de bestelling wordt geannuleerd. Dit terwijl het wel van de rekening is afgeschreven.

een week wachten door de goot 😪

Upgrade geheugen is al wel binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o98U8BB2LyL4qBrutNzw77gmKkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hydEpuoR2YxzvDtsB7SxLqaZ.jpg?f=fotoalbum_large

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
markklok schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:39:
Pff na x dagen ineens een mail van lenovo dat het geld niet binnen is en de bestelling wordt geannuleerd. Dit terwijl het wel van de rekening is afgeschreven.

een week wachten door de goot 😪

Upgrade geheugen is al wel binnen
[Afbeelding]
Mazzel, waar heb je een setje kunnen scoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markklok

markklok

LeDutchShepherd schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:38:
[...]

Mazzel, waar heb je een setje kunnen scoren?
Amazon.de :) a 186 euro

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
Vuile stinkzak! Goed bezig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markklok

markklok

Zag wel dat ik niet de IB2K2 heb gekocht maar de IBK2. Maar zal wel goed komen

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!
markklok schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:56:
[...]

Zag wel dat ik niet de IB2K2 heb gekocht maar de IBK2. Maar zal wel goed komen
De IBK2 is de juiste ;) niet de IB2K2 dat is single rank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:16
WeAreLegion schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:57:
De IBK2 is de juiste ;) niet de IB2K2 dat is single rank.
Wat, in ieder geval in synthetische benchmarks, geen zak uit maakt :) Ik heb allebei de versies gehad en getest. Ik snap dat we hier allemaal voor 'het beste' willen gaan, maar je moet je afvragen of je moet blijven zoeken naar een steeds schaarser wordend setje voor onze Legions als het verschil gewoon nihil is.

Iets anders overigens: Heeft er iemand ervaring met RAM heatspreaders in de Legion? Ik vraag me af of ik niet gewoon dat zwarte kapje eraf kan laten en heatspreaders op t geheugen kan plakken. Maar ook zonder vraag ik me af waarom dat zwarte kapje erop zit, dat houdt airflow nogal tegen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
redah schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:03:
[...]

Wat, in ieder geval in synthetische benchmarks, geen zak uit maakt :) Ik heb allebei de versies gehad en getest. Ik snap dat we hier allemaal voor 'het beste' willen gaan, maar je moet je afvragen of je moet blijven zoeken naar een steeds schaarser wordend setje voor onze Legions als het verschil gewoon nihil is.

Iets anders overigens: Heeft er iemand ervaring met RAM heatspreaders in de Legion? Ik vraag me af of ik niet gewoon dat zwarte kapje eraf kan laten en heatspreaders op t geheugen kan plakken. Maar ook zonder vraag ik me af waarom dat zwarte kapje erop zit, dat houdt airflow nogal tegen lijkt me...
Juist als het in synthetische benchmarks niet uit maakt, is het in real life applicaties wel handig en vooral als je met zware programma's werkt. Weet het niet maar ik zit niet hele dag naar 3dmark en cinnebench te kijken hoor ;)

Maar inderdaad, ik zou op gegeven moment ook niet blijven zoeken naar dat setje

Denk dat dat kapje er op zit om de warmte over een grotere oppervlakte te verspreiden en dat het zo sneller weg kan. Denk dat je met een heatspreader er niet heel veel winst uit gaat halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markklok

markklok

Voor gaming.. elke extra frame per sec is winst :) en voor een laptop van 2000+ voor X jaar (laptops gaan hier wat langer mee dan pc) is een investering in geheugen wel prima.

+ ik heb bij de bestelling juist een downgrade gedaan kwa geheugen 32 --> 16 omdat ik deze wil vervangen.

Al en al.. nu doet het even pijn maar volgende maand ben ik het weer vergeten :)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
WeAreLegion schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:06:
Juist als het in synthetische benchmarks niet uit maakt, is het in real life applicaties wel handig en vooral als je met zware programma's werkt. Weet het niet maar ik zit niet hele dag naar 3dmark en cinnebench te kijken hoor ;)
De vraag is alleen: Is dat zo? Heeft iemand hier, buiten mijzelf, beide setjes in handen gehad en getest in een Legion 5Pro of Legion 7? Ik merkte er in het dagelijks leven, ook met gamen, helemaal niets van. En omdat je niet op gevoel moet afgaan draai je een benchmark, en ook die liet geen verschil zien. Het enige argument dat ik steeds voorbij zie komen is "Het is Dual Rank, dus beter" en dat vind ik nogal ongefundeerd, want dat is niet altijd waar.
markklok schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:13:
Voor gaming.. elke extra frame per sec is winst :) en voor een laptop van 2000+ voor X jaar (laptops gaan hier wat langer mee dan pc) is een investering in geheugen wel prima.

+ ik heb bij de bestelling juist een downgrade gedaan kwa geheugen 32 --> 16 omdat ik deze wil vervangen.

Al en al.. nu doet het even pijn maar volgende maand ben ik het weer vergeten :)
Het gaat me niet zozeer om de prijs, want dat doe ik zelf ook. Het gaat me er meer om dat de informatie die we hier delen/verspreiden wel zo volledig mogelijk moet zijn voor mensen die het geheugen willen vervangen. En dan is het ene setje afdoen als 'minder' terwijl niemand daar bewijs voor kan leveren gewoon een slechte zaak :)
WeAreLegion schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:06:
Denk dat dat kapje er op zit om de warmte over een grotere oppervlakte te verspreiden en dat het zo sneller weg kan. Denk dat je met een heatspreader er niet heel veel winst uit gaat halen.
Maar het kapje maakt helemaal geen contact met het geheugen... Dus dan gaat warmte van geheugen naar lucht, dan naar kapje, dan weer naar lucht. Lijkt me juist handiger om dan gewoon rechtstreeks naar lucht warmte af te geven (al dan niet via een spreader die wel contact maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
redah schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:33:
[...]

De vraag is alleen: Is dat zo? Heeft iemand hier, buiten mijzelf, beide setjes in handen gehad en getest in een Legion 5Pro of Legion 7? Ik merkte er in het dagelijks leven, ook met gamen, helemaal niets van. En omdat je niet op gevoel moet afgaan draai je een benchmark, en ook die liet geen verschil zien. Het enige argument dat ik steeds voorbij zie komen is "Het is Dual Rank, dus beter" en dat vind ik nogal ongefundeerd, want dat is niet altijd waar.

[...]

Het gaat me niet zozeer om de prijs, want dat doe ik zelf ook. Het gaat me er meer om dat de informatie die we hier delen/verspreiden wel zo volledig mogelijk moet zijn voor mensen die het geheugen willen vervangen. En dan is het ene setje afdoen als 'minder' terwijl niemand daar bewijs voor kan leveren gewoon een slechte zaak :)

[...]

Maar het kapje maakt helemaal geen contact met het geheugen... Dus dan gaat warmte van geheugen naar lucht, dan naar kapje, dan weer naar lucht. Lijkt me juist handiger om dan gewoon rechtstreeks naar lucht warmte af te geven (al dan niet via een spreader die wel contact maakt).
Ben het helemaal mee eens dat er niet zo maar wat neer moet gezet worden, maar er zijn op youtube toch genoeg voorbeelden te vinden, dat single rank or dual rank wel uit maakt, vooral met games in de 1% lows en die kunnen mensen hier ook wel zelf zoeken lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kieft91
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 18:07
Als iemand nog een coolpad nodig heeft voor de L5P, van mij mag onderstaande weg aangezien ik hem er eigenlijk nooit bij pak (als ik hem altijd op tafel had kunnen laten liggen zou ik hem gebruiken maar op de eettafel is dit niet het geval, vind mijn vrouw ;) )

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Stuur maar een pb bij interesse, staat ook in Vraag & Aanbod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindwarper
Kieft91 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:10:
Als iemand nog een coolpad nodig heeft voor de L5P, van mij mag onderstaande weg aangezien ik hem er eigenlijk nooit bij pak (als ik hem altijd op tafel had kunnen laten liggen zou ik hem gebruiken maar op de eettafel is dit niet het geval, vind mijn vrouw ;) )

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Stuur maar een pb bij interesse, staat ook in Vraag & Aanbod
Ik ga het overwegen - laptop moet ik nog kiezen en kopen, maar dit kan wel een goede optie zijn om (alvast) erbij te hebben
Maar ik twijfel nog...

Een custom U3 Plus kan ook leuk zijn met fans te wissleen naturlijk voor stillere - niet heel toevallig altijd Noctua - gek he :)
https://www.amazon.nl/Coo...C/ref=dp_ob_title_ce?th=1

Wellicht nog andere optie uitkiezen later indien nodig.. Die Hagibis die ik zag voorbij komen in dit topic - is dat ook wat ???

[ Voor 34% gewijzigd door mindwarper op 16-08-2021 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mindwarper schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:13:
[...]

Ik ga het overwegen - laptop moet ik nog kiezen en kopen, maar dit kan wel een goede optie zijn om (alvast) erbij te hebben
Maar ik twijfel nog...

Wellicht nog andere optie uitkiezen later indien nodig.. Die Hagibis die ik zag voorbij komen in dit topic - is dat ook wat ???

Een custom U3 Plus kan ook leuk zijn met fans te wissleen naturlijk voor stillere - niet heel toevallig altijd Noctua - gek he :)
https://www.amazon.nl/Coo...C/ref=dp_ob_title_ce?th=1
Ik heb zo'n pad van Cooler Master (wel ander type de ergostand III uit me hoofd) en het werkt aardig maar om nou te zeggen dat het noodzakelijk is niet echt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindwarper
Mijn HyperX RAM setje is onderweg vanuit Azerty - als het goed is HX432S20IBK2/32 :)
Mooi om te weten :)

Nu nog een device waar het in gezet kan worden :)

Lol, ik wacht even tot de Legion 7 AMD 16" laptops beschikbaar komen bij Lenovo zelf
Wil eigenlijk deze - en dan zelf SSD en RAM upgrade doen als het me lukt...
https://psref.lenovo.com/...on_7_16ACHg6?M=82N6005TMH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
mindwarper schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:52:
Mijn HyperX RAM setje is onderweg vanuit Azerty - als het goed is HX432S20IBK2/32 :)
Mooi om te weten :)

Nu nog een device waar het in gezet kan worden :)

Lol, ik wacht even tot de Legion 7 AMD 16" laptops beschikbaar komen bij Lenovo zelf
Wil eigenlijk deze - en dan zelf SSD en RAM upgrade doen als het me lukt...
https://psref.lenovo.com/...on_7_16ACHg6?M=82N6005TMH
Enig idee wanneer Lenovo restock krijgt? Ik zelf moet er ook nog eentje halen en ben aan de ene kant bang dat wanneer alles bij de retailers straks weg is het heel lang gaat duren voordat er weer iets is en mogelijk voor hogere prijzen.

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindwarper
NosferatuX schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:02:
[...]

Enig idee wanneer Lenovo restock krijgt? Ik zelf moet er ook nog eentje halen en ben aan de ene kant bang dat wanneer alles bij de retailers straks weg is het heel lang gaat duren voordat er weer iets is en mogelijk voor hogere prijzen.
mindwarper schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:59:

We gaan het zien....
Dat dus ^^ - Lenovo verkoop zei laatst binnen 2-3 weken, dus begin september, dus net wanneer scholen weer beginnen of begonnen zijn...
Dan zal het ook hard gaan met retail ales inderdaad in de winkels..

Te overwegen om het toch maar bij een winkel gaan bestellen, maar ja die 10% korting eh lol :D

[ Voor 6% gewijzigd door mindwarper op 16-08-2021 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
mindwarper schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:04:
[...]

[...]

Dat dus ^^ - Lenovo verkoop zei laatst binnen 2-3 weken, dus begin september, dus net wanneer scholen weer beginnen of begonnen zijn...
Dan zal het ook hard gaan met retail ales inderdaad in de winkels..

Te overwegen om het toch maar bij een winkel gaan bestellen, maar ja die 10% korting eh lol :D
Blijft altijd lastig :) Die 10% korting is idd erg lekker maar ik weet niet wat de prijs is bij lenovo vergeleken bij retailers. Misschien zitten die al 5 a 10 % er onder? Geen idee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
NosferatuX schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:02:
[...]

Begin van de maand wordt er vaak geleverd bij Lenovo.
Er zijn echter, als je dit draadje doorleest, ook backorders dus het is de vraag of er nog wat overblijft.
Meeste kans maak je door gewoon te bestellen bij Lenovo en af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou gewoon bestellen en wachten, anders zit je volgend jaar probably nog te wachten op een laptop haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
NosferatuX schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:10:
Blijft altijd lastig :) Die 10% korting is idd erg lekker maar ik weet niet wat de prijs is bij lenovo vergeleken bij retailers. Misschien zitten die al 5 a 10 % er onder? Geen idee eigenlijk.
Retailers zitten niet onder de Lenovo prijs normaal gesproken, behalve dan laatst toen Bol ineens de Legion 7 met Ryzen 9 voor 2550 Euro weg deed.

Als je echt niet kunt wachten kun je natuurlijk altijd met cashback sites werken, dan gaat er nog een paar % vanaf. Zo is mijn Legion 7 ook van 2200 naar 2000 Euro gegaan, gewoon bij bol.com :)

Bij Lenovo kun je trouwens ook cashback krijgen bovenop je 10% korting ;)

Maar van de andere kant, ik vind de laptops ook echt de retail prijs waard hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door redah op 16-08-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
redah schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

Retailers zitten niet onder de Lenovo prijs normaal gesproken, behalve dan laatst toen Bol ineens de Legion 7 met Ryzen 9 voor 2550 Euro weg deed.

Als je echt niet kunt wachten kun je natuurlijk altijd met cashback sites werken, dan gaat er nog een paar % vanaf. Zo is mijn Legion 7 ook van 2200 naar 2000 Euro gegaan, gewoon bij bol.com :)

Bij Lenovo kun je trouwens ook cashback krijgen bovenop je 10% korting ;)

Maar van de andere kant, ik vind de laptops ook echt de retail prijs waard hoor.
WeAreLegion schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:46:
Ik zou gewoon bestellen en wachten, anders zit je volgend jaar probably nog te wachten op een laptop haha.
Dat is het m juist...
Bij Lenovo zijn de legion 7 16" AMD (nu) niet te bestellen...

of bedoelen jullie dat niet ??? bij winkel bestellen dus ?
Cashback you say ? How, where, when, ??? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
Interessant gegeven...
Zou het echt zo zijn dat het 2e M.2 PCIe slot in Legion 7 (2021) Laptops maar 2 PCIe lanes hebben... ???
Kan iemand dat bevestigen - die een 2e SSD in haar/zijn Legion 7 heeft gedaan - of zo heeft gekocht ???
Of eigenaar is van één van deze modellenhttps://www.reddit.com/r/...second_ssd_issue_and_fix/
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Kan gecheckt worden met de tol van SSD fabrikant zelf of met HWIINFO64 Tool dacht ik

[ Voor 47% gewijzigd door mindwarper op 16-08-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
redah schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:33:
[...]

[...]

[...]

Wat betreft de RAM discussie het belangrijkste is de tRFC subtiming (880 vs 560).
Kanttekening hierbij is wel dat je de prestaties alleen verbetert in CPU bound-workloads dus in zware CPU taken zoals videos exporteren, renderen...........en hogere benchmark scores ;)
In gaming ga je het alleen merken bij lagere resoluties, waar de GPU minder belast wordt, en de CPU meer frames moet produceren.
Game je op 2560x1600 [native] of op 3840x2160 via een externe monitor dan wordt je CPU minder belast want er hoeven minder frames geproduceerd te worden.
Hier zul je dan ook verschillen zien die binnen de 5 fps marging of error (doorgaans zijn de verschillen heel klein) vallen met andere woorden hier behaal je geen winst.

Daarnaast deel ik je twijfel over het nut van dat RAM dekseltje volgens mij is het voor de afwerking bedoelt en niet voor koeling.
Sterker nog het dekseltje zorgt er denk ik voor dat het warmte isoleert omdat het 'gesloten' is en geen contact heeft met het RAM.
Of het kwaad doet? Waarschijnlijk niet RAM kan wel redelijk hoge temperaturen verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
1990BW schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:55:
Wat betreft de RAM discussie het belangrijkste is de tRFS subtiming (880 vs 560).
Als je dan vervolgens naar deze post van @WeAreLegion kijkt en deze post van mijzelf, dan zie je dat die timings exact hetzelfde zijn, 560. Sterker nog, de single rank stickjes draaiden in die screenshots op minder voltage, dus zijn zuiniger :P

But again, Dual Rank kan sneller zijn, dat zegt het internet en ben ik het helemaal mee eens. Maar, maakt het verschil uit voor onze Legions, of kunnen mensen ook gewoon het beter beschikbare setje kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
mindwarper schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:49:
Interessant gegeven...
Zou het echt zo zijn dat het 2e M.2 PCIe slot in Legion 7 (2021) Laptops maar 2 PCIe lanes hebben... ???
Kan iemand dat bevestigen - die een 2e SSD in haar/zijn Legion 7 heeft gedaan - of zo heeft gekocht ???
Of eigenaar is van één van deze modellenhttps://www.reddit.com/r/...second_ssd_issue_and_fix/

Kan gecheckt worden met de tol van SSD fabrikant zelf of met HWIINFO64 Tool dacht ik
Ik heb dat voor je getest: Ik krijg met CrystalDiskMark bij mijn twee SSD's (vrijwel) identieke scores. Geen enkele indicatie dat de 2e SSD langzamer is dan de 1e. Zon test leek me meer zin hebben dan hardware info/spec's.'
Mijn L7 kwam af fabriek met 2 SSD's geinstalleerd en zijn "SAMSUNG MZVLB1T0HBLR-000L2"

1e SSD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erSmyZgtljC__EZ0RUcXzBcGN58=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SBqvdkiBoHBF0Jx5vLrXz7bH.png?f=user_large

2e SSD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZn_voV7pqjHPC6ZAVW5lkL0ye8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DkyR5OZkeQSc4HSVFgPsxuDJ.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door jkrol op 16-08-2021 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nattebaksteen
Interessant gegeven...

L5pro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6azb_NRF9T75WlEU1Z-QDIo-oE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Wbw6Ijpbu0rRgXbdnirkQsj.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn 2e ssd is wel langzamer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1990BW
redah schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

Als je dan vervolgens naar deze post van @WeAreLegion kijkt en deze post van mijzelf, dan zie je dat die timings exact hetzelfde zijn, 560. Sterker nog, de single rank stickjes draaiden in die screenshots op minder voltage, dus zijn zuiniger :P

But again, Dual Rank kan sneller zijn, dat zegt het internet en ben ik het helemaal mee eens. Maar, maakt het verschil uit voor onze Legions, of kunnen mensen ook gewoon het beter beschikbare setje kopen?
Dat zijn momentopnames dat het voltage iets lager is kan allerlei oorzaken hebben het ene geheugen hoeft daardoor niet per se zuiniger te zijn dan het ander.
1.2V (en het X wattage dat dit trekt) daar draait het Ryzen mobile platform + RAM momenteel maximaal op.

Dual rank, single rank, timings, etc. hier wordt het allemaal uitgelegd:

YouTube: The Best Memory for AMD Ryzen - A Beginner's Guide to RAM Performance

In CPU workloads praat je in sommige gevallen slechts over secondes verschil tussen single & dual rank.
De 'gaming benchmark', en dat is overigens bij veel RAM vergelijkingen zo, is niet gebaseerd op built-in benchmarks.
Dat zijn geen goede vergelijkingen als je dit al gaat doen zullen de benchmarks exact hetzelfde moeten zijn :)
Persoonlijk zou ik mij ook niet al te druk maken over SR of DR de verschillen, als ze er al zijn, zijn minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
1990BW schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:30:
[...]
]

In CPU workloads praat je in sommige gevallen slechts over secondes verschil tussen single & dual rank.
De 'gaming benchmark', en dat is overigens bij veel RAM vergelijkingen zo, is niet gebaseerd op built-in benchmarks.
Dat zijn geen goede vergelijkingen als je dit al gaat doen zullen de benchmarks exact hetzelfde moeten zijn :)
Persoonlijk zou ik mij ook niet al te druk maken over SR of DR de verschillen, als ze er al zijn, zijn minimaal.
In Jarrod's Tech video over het geheugen in de L5Pro laat hij een (gemiddeld) 10% verschil zien in framerates (als je pech hebt en een L5P met het slechte geheugen geleverd krijgt). Ik haal met mijn L7 in DaVinci Resolve ongeveer 12% winst met HyperX geheugen. In andere benchmarks haal ik weinig winst, aangezien de L7 standaard al over goed geheugen beschikt.

10% vind ik toch wel een groot verschil, als je er van uitgaat dat een nieuwe generatie ongeveer 15-20% sneller zal zijn dan de vorige generatie (en nu veralgemeniseer ik uiteraard...)
Dan laat je met slecht geheugen best veel performance liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
mindwarper schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:08:
[...]

[...]

Dat is het m juist...
Bij Lenovo zijn de legion 7 16" AMD (nu) niet te bestellen...

of bedoelen jullie dat niet ??? bij winkel bestellen dus ?
Cashback you say ? How, where, when, ??? :+
Ik heb een Europese Lenovo 7, en heb geen last van 2 lanes voor m'n 2e ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
Interessant gegeven...

Verkeerd gequote.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LeDutchShepherd schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:12:
[...]

Ik heb een Europese Lenovo 7, en heb geen last van 2 lanes voor m'n 2e ssd
ik heb op mijn L5P ook even gekeken, maar is ook gewooon 2x 4 dus niks aan het handje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
WeAreLegion schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:14:
[...]

ik heb op mijn L5P ook even gekeken, maar is ook gewooon 2x 4 dus niks aan het handje.
Ik had de vrouw al weggetrokken van haar potje Sims om het te checken.
Dikke paniek om niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
Zojuist m'n repaste gedaan, en de 1.75mm pad gewoon vervangen door 2mm, volgens mij net als @LeDutchShepherd .

Ik zag trouwens dat er boven een van de SSDs ook een VRM-achtig iets zit, die verdwijnt onder het zwarte SSD 'kapje'. Rondom de CPU/GPU worden die gekoeld, maar deze zat er 'los'. Ik heb daar voor de gein ook maar een thermal pad tussen gestopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redah
jkrol schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:42:
In Jarrod's Tech video over het geheugen in de L5Pro laat hij een (gemiddeld) 10% verschil zien in framerates (als je pech hebt en een L5P met het slechte geheugen geleverd krijgt). Ik haal met mijn L7 in DaVinci Resolve ongeveer 12% winst met HyperX geheugen. In andere benchmarks haal ik weinig winst, aangezien de L7 standaard al over goed geheugen beschikt.

10% vind ik toch wel een groot verschil, als je er van uitgaat dat een nieuwe generatie ongeveer 15-20% sneller zal zijn dan de vorige generatie (en nu veralgemeniseer ik uiteraard...)
Dan laat je met slecht geheugen best veel performance liggen.
Even mijn laatste reactie over dit onderwerp, en dan zoekt iedereen het zich zelf maar uit ;) Want bovenstaande is niet waar de discussie over gaat.

Dat je er donder op kunt zeggen dat je het standaard geheugen uit de Lenovo moet vervangen, daar is denk ik iedereen het mee eens. De HyperX setjes leveren veel betere timings. Dus koop een HyperX setje!

Het enige punt wat ik continu probeer te maken, en waar niemand een tegengeluid aan geeft behalve 'het internet zegt dat het zo is' is het verschil tussen single en dual rank, ofwel het 'goedkope' HyperX en het 'dure'/niet verkrijgbare HyperX setje. Er is geen verschil in timings tussen die twee. Dus waarom je dan niet gewoon voor het goedkopere en goed verkrijgbare setje kunt gaan is mij een raadsel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:02

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Interessant gegeven...

Ik heb de Legion 7 (82N60061MH).
HWiNFO zegt t volgende:
BUS 1: PCIe 3.0 x8 zit de RTX3080 op (dus maar een PCIe 3.0 en niet de 4.0 (RTX3080 heeft vervolglens 4.0 x16 als mogelijkheid).
BUS 2: PCIe 3.0 x8 zit de NVMe van Hynix op. device zelf (HFS001 TDE9X084N) heeft een 3.0 x4.
BUS 3: PCIe 3.0 x1 zit de Realtek RTL8168 NIC op. device zelf heeft een 1.1 x1
BUS 4: PCIe 3.0 x1 zit de Killer Wifi6 AX1650x op. device zelf heeft 2.0 x1
BUS 5: PCIe 4.0 x16 zit oa de onboard GPU, de co-processor, usb 3.1 controllers en de audio op.
BUS 6: PCIe 4.0 x16 zit 2x een SATA AHCI controller op. device zelf heeft een 4.0 x16

Als ik dit zo ie, vermoed ik dat de 2e NVMe aansluiting ook op BUS 2 zit. daar is nu x4 van de beschikbare x8 gebruikt. Dus zou er nog een x4 over moeten zijn.

Wat ik wel een hele bijzondere keuze vind, is dat de RTX3080 op een 3.0 x8 zit. dit terwijl er 2 AHCI controllers op een 4.0 x16 zitten.
Had mij logischer geleken als de RTX3080 dus een 4.0 x8 had gehad en die AHCI's op een 3.0 x8 zaten. (of desnoods samen op 4.0 x8.
3.0 x8 is (als ik het goed heb) gelijk aan 4.0 x4 qua doorvoer mogelijkheid.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

Bij het bestellen van de laptop zag ik: verzending over meer dan 6 weken
De status van mijn bestelling bij lenovo is nu: Status van bestelling: Bestelling in behandeling

Komt er nog meer info of moet je het hier gewoon mee doen ?

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Vraagje trouwens.
Ik wil graag een 2e powerbrick.
Ellendige USB-C PD gaat 'm niet worden helaas.
Dus maar een 2e brick. 1 vast op t werk en 1 thuis.
Maar... waar kan ik voor een leuk bedrag (en dus niet de hoofdprijs) een 2e 300W brick halen? Ik kan ze nl niet vinden.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattebaksteen
markklok schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:08:
De status van mijn bestelling bij lenovo is nu: Status van bestelling: Bestelling in behandeling

Er is kans dat je vandaag de tracking info krijgt dan als ik het me goed herinner

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:12:
Vraagje trouwens.
Ik wil graag een 2e powerbrick.
Ellendige USB-C PD gaat 'm niet worden helaas.
Dus maar een 2e brick. 1 vast op t werk en 1 thuis.
Maar... waar kan ik voor een leuk bedrag (en dus niet de hoofdprijs) een 2e 300W brick halen? Ik kan ze nl niet vinden.
Ik heb daar ook naar gekeken, maar die zijn er volgens mij inderdaad gewoon niet. Lenovo heeft er sowieso geen want die gaan maar tot 230 Watt en liefst heb ik toch er 1 die echt bij de laptop kwam. Vind het best wel vreemd dat ze die optie niet gewoon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespawn80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-04 16:11
WeAreLegion schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:58:
[...]

Ik heb daar ook naar gekeken, maar die zijn er volgens mij inderdaad gewoon niet. Lenovo heeft er sowieso geen want die gaan maar tot 230 Watt en liefst heb ik toch er 1 die echt bij de laptop kwam. Vind het best wel vreemd dat ze die optie niet gewoon hebben.
Ik vind het ook vreemd dat ze de 300w versie (nog) niet los verkopen.
Maar ik denk toch dat de 230w versie ook genoeg is aangezien je op de Lenovo site de L5 Pro zelf kan samenstellen met een 230w brick voor €20 minder (ook met 5800h en RTX 3070):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8TXaX66fc1KROeESMPAPIKFZk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DEz9H9Ze0V7ipRHY6BIplwsv.png?f=fotoalbum_large

Dan lijkt het me toch dat deze combinatie ook zou moeten werken omdat ze het zelf aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Ik had de MX4 paste al gepakt om eens een re-paste te doen.
Maar... dacht eerst even een base-line zetten met de stock paste (Legion 7 met 5800H en RTX3080).
CPU test:
Furmark CPU @ performance is 80W CPU load stabiel op 3,97Ghz en een temp van 91gr. max. geen throttling. (iGPU @ 69gr en RTX @ 49gr).

GPU test (1920x1080 8xMSAA @ 81FPS) @ performance is 170W GPU load. temp van 76gr. en hotspot van 83gr.

Gooi ik CPU en GPU stress aan, dan zit ik op: 65W CPU en 150W GPU. 79gr GPU (85 hotspot) en 100gr CPU (core) zonder throttling.

Idle (nouja, normaal desktop gebruik) @ Auto zit ie rond: 36gr CPU en 36gr GPU.

Volgens mij zijn dit hele nette waarden en is een re-paste niet echt nodig, ofwel?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Ik overweeg weer een Windows game computer aan te schaffen. Laatste jaren heb ik het gedaan met een MacBook voor simpele games en verder een Playstation. Het meest praktisch zou een laptop zijn omdat ik niet altijd op een kamertje achter een computer wil zitten.
Wel zou ik dan een heel groot beeldscherm willen wat mij super tof lijkt voor shooters, maar ook een Flight Simulator. Ik zou idealiter een 49 inch ultra wide scherm kopen zoals de Samsung C49RG90. Die heeft een resolutie van 5120x1440, waardoor voldoende Vram en een snelle GPU voor het nog acceptabel kunnen spelen van alle spellen best een vereiste lijkt. Ook om hier nog wat jaren mee vooruit te kunnen.

Na wat reviews bekeken te hebben kwam ik uit op de Lenovo Legion. In het bijzonder (en gezien voorraad) lijkt dit model wel interessant met Ryzen 9 5900HX, 32GB ram en RTX 3080.

Mijn vragen zijn of iemand ervaring heeft met een dergelijke combo of gamen in vergelijkbare resolutie (of 4K) op extern scherm en hoe settings zich dan verhouden.
Ook ben ik benieuwd of er mensen zijn met USB C lader die daarmee tijdens niet gamen/lichte games de laptop opladen. Een grote 300w adapter zou ik liever op vaste plek houden en op de bank/onderweg is een kleinere USB C lader handig. Al is het maar omdat ik die al heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

WeAreLegion schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:58:
[...]

Toch nog eens een zoekopdracht er aan gewaagd.
Op sommige plekken nu voor €230,- te koop.
Bij ali voor $200,-.
En nu bij NL Adapter voor €110,98 (https://www.nladapter.com...r-origineel-p-328848.html)
Voor dat geld dus maar besteld.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
HellStorm666 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:19:
Maar... dacht eerst even een base-line zetten met de stock paste (Legion 7 met 5800H en RTX3080).
CPU test:
Furmark CPU @ performance is 80W CPU load stabiel op 3,97Ghz en een temp van 91gr. max. geen throttling. (iGPU @ 69gr en RTX @ 49gr).

GPU test (1920x1080 8xMSAA @ 81FPS) @ performance is 170W GPU load. temp van 76gr. en hotspot van 83gr.

Gooi ik CPU en GPU stress aan, dan zit ik op: 65W CPU en 150W GPU. 79gr GPU (85 hotspot) en 100gr CPU (core) zonder throttling.

Volgens mij zijn dit hele nette waarden en is een re-paste niet echt nodig, ofwel?
Waar heb je dit mee gemeten? Dan draai ik eens hetzelfde na mijn repaste met Thermal Grizzly en nieuwe pads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

redah schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:44:
[...]

Waar heb je dit mee gemeten? Dan draai ik eens hetzelfde na mijn repaste met Thermal Grizzly en nieuwe pads.
Ik heb HWiNFO gebruikt om de temps te zien en dus furmark gebruikt voor het stressen.
Ter info, Hybrid modus staat aan en ik heb ook een 2e monitor via HDMI aangesloten (tests wel op het onboard scherm gedraaid).
Tijdens de test had ik Brave browser open, Outlook open, Splashtop, Teams en Spotify.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:37:
[...]

Toch nog eens een zoekopdracht er aan gewaagd.
Op sommige plekken nu voor €230,- te koop.
Bij ali voor $200,-.
En nu bij NL Adapter voor €110,98 (https://www.nladapter.com...r-origineel-p-328848.html)
Voor dat geld dus maar besteld.
Vraag me toch af waar die vandaan gehaald wordenals ze orgineel zijn. Aangezien ze op de website zelf niet te koop zijn. Maar voor dat geld is het wel het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

WeAreLegion schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:58:
[...]

Vraag me toch af waar die vandaan gehaald worden als ze orgineel zijn. Aangezien ze op de website zelf niet te koop zijn. Maar voor dat geld is het wel het overwegen waard.
Dat wij als particulier (via de normale route) iets niet kunnen krijgen bij Lenovo wil niet zeggen dat het niet te krijgen is ;).
En zou maar zo kunnen dat deze adapters bij Lenovo in India, China, US of weet ik het waar vandaan komen.
De kabel die vanaf de WCD naar de adapter gaat is het enige land specifieke deel aan de laders.

ps.
Ik vind het toetsenbord van m'n vorige Legion 5 (met 4800H) een stuk prettiger dan deze glibberige en vlakke toetsen van de Legion 7...

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:01:
[...]

Dat wij als particulier (via de normale route) iets niet kunnen krijgen bij Lenovo wil niet zeggen dat het niet te krijgen is ;).
En zou maar zo kunnen dat deze adapters bij Lenovo in India, China, US of weet ik het waar vandaan komen.
De kabel die vanaf de WCD naar de adapter gaat is het enige land specifieke deel aan de laders.

ps.
Ik vind het toetsenbord van m'n vorige Legion 5 (met 4800H) een stuk prettiger dan deze glibberige en vlakke toetsen van de Legion 7...
Jah dat is ook weer zo, ik zag wel dat de 230watt versie in sale is op lenovo: https://www.lenovo.com/nl...AC-AdapterCE/p/GX20Z46306

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
HellStorm666 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:19:
CPU test:

Ik heb zo-even de tijd genomen om te testen, en mijn temperaturen liggen een graad of 2-5 lager, behalve de CPU. Ik heb daar of een slechte die, of Kryonaut is slechter dan de stock paste van Lenovo 8)7 . Zojuist nog 2x een repaste gedaan, met extra veel nieuwe paste, en nauwelijks paste. Idle temperaturen zijn vergelijkbaar, 35-40 graden, maar als ik de laptop op performance zet tikt de CPU gegarandeerd de 100 graden aan, met een clock van 3.8-3.9GHz.

In balanced mode blijft de CPU rond de 85 - 90 graden steken, met een clock van 3.6-3.7GHz.

Ik draai ook in hybrid modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

redah schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

Ik heb zo-even de tijd genomen om te testen, en mijn temperaturen liggen een graad of 2-5 lager, behalve de CPU. Ik heb daar of een slechte die, of Kryonaut is slechter dan de stock paste van Lenovo 8)7 . Zojuist nog 2x een repaste gedaan, met extra veel nieuwe paste, en nauwelijks paste. Idle temperaturen zijn vergelijkbaar, 35-40 graden, maar als ik de laptop op performance zet tikt de CPU gegarandeerd de 100 graden aan, met een clock van 3.8-3.9GHz.

In balanced mode blijft de CPU rond de 85 - 90 graden steken, met een clock van 3.6-3.7GHz.

Voor die enkele graden verschil mij de moeite niet waard ;)

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:58:
[...]

Voor die enkele graden verschil mij de moeite niet waard ;)
Moet zeggen dat de repaste die ze gedaan hebben toen mijn moederbord vervangen werdt wel redelijk geholpen heeft idle aan het stroom en dan op better battery ( dan klokt de cpu wat verder trug) zit ie op idle toch rond de 37 graden uit eindelijk) dat was wel stuk hoger.

Maar goed omdat touchpad niet aangesloten is moet hele mobo er weer uit, dus hopen dat het daarna ook nog goed blijft haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
redah schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:44:
[...]

Geen kryonaut hoop ik? Dat spul is bedoeld voor benchmark tests met systemen die op ln2 koeling draaien.

Mx-4
Phobya nanogrease
Gelid GC extreme

Pick one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
redah schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:38:
Zojuist m'n repaste gedaan, en de 1.75mm pad gewoon vervangen door 2mm, volgens mij net als @LeDutchShepherd .

Ik zag trouwens dat er boven een van de SSDs ook een VRM-achtig iets zit, die verdwijnt onder het zwarte SSD 'kapje'. Rondom de CPU/GPU worden die gekoeld, maar deze zat er 'los'. Ik heb daar voor de gein ook maar een thermal pad tussen gestopt.
Correct, die van 1.75 vervangen door ( voor? ) 2mm.
Let wel, ik heb gelid pads gebruikt, die zijn aan de zachte kant, en laten zich daardoor ook goed samendrukken.

Heb je de roze pasta ook vervangen ( door K5 pro viscous paste )

Welk merk pads heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
LeDutchShepherd schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:50:
[...]

Correct, die van 1.75 vervangen door ( voor? ) 2mm.
Let wel, ik heb gelid pads gebruikt, die zijn aan de zachte kant, en laten zich daardoor ook goed samendrukken.

Heb je de roze pasta ook vervangen ( door K5 pro viscous paste )

Welk merk pads heb je gebruikt?
Ook Gelid pads, die had ik nog liggen. De roze pasta niet vervangen, had niets in huis en daar zat zoveel op/om dat ik die weer heb kunnen samenschrapen, door elkaar geroerd en weer heb teruggeplaatst. Contact met de VRMs is prima.

Ik heb de pads op de heatspreaders van de SSD trouwens ook vervangen van 1mm naar 1.5mm, want ik zag op beide van mijn SSDs geen enkele afdruk in de originele en vervangen 1mm pads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
redah schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

L5P of L7?
Krijgt je laptop wel genoeg airflow?
Wat is je kamertemperatuur?

Zonder deze info is het iig voor beide modellen aan de hete kant voor de CPU:

L5P: met stockpaste CPU max 95-96C GPU 80C
YouTube: Lenovo Legion 5 Pro Review - One of the Best?

L7: met stockpaste CPU max 93-94C GPU 79
YouTube: Lenovo Legion 7 Review - Best Ryzen Gaming Laptop of 2021?

Stockpaste van Lenovo lijkt veel op MX4, Kryonaut is een betere paste dus zou beter moeten presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
redah schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:55:
[...]

Ook Gelid pads, die had ik nog liggen. De roze pasta niet vervangen, had niets in huis en daar zat zoveel op/om dat ik die weer heb kunnen samenschrapen, door elkaar geroerd en weer heb teruggeplaatst. Contact met de VRMs is prima.

Ik heb de pads op de heatspreaders van de SSD trouwens ook vervangen van 1mm naar 1.5mm, want ik zag op beide van mijn SSDs geen enkele afdruk in de originele en vervangen 1mm pads.
Toppie!

Ik had wel imprints in de stock pads van de ssd's. Mar zal de volgende keer dat hij open is ( ooit ga ik LM doen ) zeker 1.5 mm proberen. Ook gelid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
1990BW schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:02:
[...]

Stockpaste van Lenovo lijkt veel op MX4, Kryonaut is een betere paste dus zou beter moeten presteren.
Ther
1990BW schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:02:
[...]

L5P of L7?
Krijgt je laptop wel genoeg airflow?
Wat is je kamertemperatuur?

Zonder deze info is het iig voor beide modellen aan de hete kant voor de CPU:

L5P: met stockpaste CPU max 95-96C GPU 80C
YouTube: Lenovo Legion 5 Pro Review - One of the Best?

L7: met stockpaste CPU max 93-94C GPU 79
YouTube: Lenovo Legion 7 Review - Best Ryzen Gaming Laptop of 2021?

Kryonaut droogt snel(ler) uit, en zeker als het boven de 80 graden komt.

Het spul is bedoeld voor mensen als derbauer, die iedere week hun pc demonteren, daarbij is kryonaut ( de naam zegt het al ) gemaakt voor systemen die ln2 koeling hebben. Hydronaut is voor? Juist, watergekoeld. Etc etc.

Het werkt mooi hoor, kryonaut. En de eerste weken kán je een graadje of 2 koeler draaien dan bijvoorbeeld een gelid GC Extreme. Maar wat er ná die wittebroodsweken komt, is voor mij belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Laatst online: 00:58

McLambo

MTB Junky

Ik overweeg ook een Legion met de AMD 5800 en de RTX 3070.

Ik heb een groot gedeelte van dit topic al doorgelezen, maar zie niet echt in of er specifieke voordelen zijn om dan voor een L7 te gaan.

Heeft iemand dit helder?

Vraag 2: is zie verschillende modelnummers gepost worden met een link naar de Lenovo specs pagina. Voor sommige modellen staat er b.v. bij: keyboard backlit: White. Betekent dit dat dit model verder ook geen RGB heeft? (Boeit mij niet zo veel eerlijk gezegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
McLambo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:32:
Vraag 2: is zie verschillende modelnummers gepost worden met een link naar de Lenovo specs pagina. Voor sommige modellen staat er b.v. bij: keyboard backlit: White. Betekent dit dat dit model verder ook geen RGB heeft? (Boeit mij niet zo veel eerlijk gezegd)
In dat geval inderdaaf alleen witte backlight als dat zo op de pSREF pagina staat van het product zelf...
Dus inderdaad dan geen RGB backlit keyboard

[ Voor 29% gewijzigd door mindwarper op 17-08-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

mindwarper schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

In dat geval inderdaaf alleen witte backlight als dat zo op de pSREF pagina staat van het product zelf...
Dus inderdaad dan geen RGB backlit keyboard
Thanks, ben dan met name benieuwd of de rest van de laptop ook geen 'gekleurde' verlichting heeft.

Iemand met een dergelijk model die dit kan aangeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
markklok schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:08:

Bij mijn bestelling op 7 augustus was de indicatie 2-3 weken en tot op heden krijg ik dezelfde melding als jij. Terwijl een voorgaande bestelling binnen een dag een (indicatieve) datum gaf.
Omdat ik de status vd bestelling inmiddels ook niet meer vertrouwde, heb ik vanmorgen gebeld met iRiver. De bestelling is ok en ze gaf aan dat de verzending van mijn laptop staat gepland op 20/8.
Dan zou ook de indicatie van levering binnen 2-3 weken correct zijn.

Dus voor mij is het nu ok, maar ik deel je zorg rondom de info en de échte status van de bestelling op deze manier.

Update
Zojuist krijg ik een mail van iRiver dat de laptop verstuurd is en dat die de 20e aankomt. Dat zou dus 13 dagen levertijd betekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door jkrol op 17-08-2021 17:56 . Reden: Toevoeging na update vanuit Lenovo/iRiver ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
LeDutchShepherd schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:10:
[...]

Ther
[...]

Kryonaut droogt snel(ler) uit, en zeker als het boven de 80 graden komt.

Het spul is bedoeld voor mensen als derbauer, die iedere week hun pc demonteren, daarbij is kryonaut ( de naam zegt het al ) gemaakt voor systemen die ln2 koeling hebben. Hydronaut is voor? Juist, watergekoeld. Etc etc.

Het werkt mooi hoor, kryonaut. En de eerste weken kán je een graadje of 2 koeler draaien dan bijvoorbeeld een gelid GC Extreme. Maar wat er ná die wittebroodsweken komt, is voor mij belangrijker.
Klopt Kryonaut werkt om die reden op langere termijn het beste op de GPU maar de temperaturen die redah heeft zijn slechter dan stock.
Dat kan aan de test omstandigheden liggen maar als dat niet zo is dan zit de heatsink niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

1990BW schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:58:
[...]

Klopt Kryonaut werkt om die reden op langere termijn het beste op de GPU maar de temperaturen die redah heeft zijn slechter dan stock.
Dat kan aan de test omstandigheden liggen maar als dat niet zo is dan zit de heatsink niet goed.
Mijn L7, stock paste, staat op een hard-houten tafel.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
1990BW schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:58:

Ik heb 3 repastes gedaan, 1x erwt methode, 2x volledig uitgesmeerd waarbij 1x dun en 1x dik, resultaten blijven hetzelfde. Heatsink zit zover aangedraaid als maar kan, netjes op volgorde. Is niet de eerste laptop die ik repaste ;)

Het enige dat me opviel is dat mijn heatsink behoorlijk wat krassen vertoonde aan de onderkant waar de thermal paste moet zitten, en op 1 plek bij de GPU zelfs wat bobbeltjes heeft. Maar met de GPU gaat het juist prima, het is enkel de CPU die zo heet wordt.
HellStorm666 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:02:
[...]

Mijn L7, stock paste, staat op een hard-houten tafel.
Hier ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1990BW
redah schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:05:
[...]

Ik heb 3 repastes gedaan, 1x erwt methode, 2x volledig uitgesmeerd waarbij 1x dun en 1x dik, resultaten blijven hetzelfde. Heatsink zit zover aangedraaid als maar kan, netjes op volgorde. Is niet de eerste laptop die ik repaste ;)

Het enige dat me opviel is dat mijn heatsink behoorlijk wat krassen vertoonde aan de onderkant waar de thermal paste moet zitten, en op 1 plek bij de GPU zelfs wat bobbeltjes heeft. Maar met de GPU gaat het juist prima, het is enkel de CPU die zo heet wordt.

[...]

Hier ook.
Zet je laptops eens onder een hoek door de achterkant wat omhoog te zetten (gebruik een boek o.i.d.) en doe de test nog eens.
Als je hem plat op de tafel neerzet heb je te weinig ruimte om de hitte af te voeren waardoor de boel opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

1990BW schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:16:
[...]

Zet je laptops eens onder een hoek door de achterkant wat omhoog te zetten (gebruik een boek o.i.d.) en doe de test nog eens.
Als je hem plat op de tafel neerzet heb je te weinig ruimte om de hitte af te voeren waardoor de boel opwarmt.
Maar zo los op een vlakke tafel/bureau is wel de stand waarin de laptop ontworpen is om te gebruiken en ook het meeste gebruikt wordt.

Tuurlijk, als je op de laptop game (of hem zwaar belast) en een los toetsenbord en muis (en evt. scherm) gebruik is een laptop standaard waar de onderkant goed vrij staat wel handig om te hebben (op t werk heb ik m on zo'n standaard staan).

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Oh, en onder twee stukken (originele) thermal pad zag ik ook nog plastic zitten, wat inmiddels versmolten was met de heatsink.

Dus volgens mij is mijn heatsink sowieso op een maandagochtend in elkaar gezet, maar dat lijkt me niet iets wat ik bij Lenovo kan aankaarten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1990BW
HellStorm666 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:22:
[...]

Maar zo los op een vlakke tafel/bureau is wel de stand waarin de laptop ontworpen is om te gebruiken en ook het meeste gebruikt wordt.

Tuurlijk, als je op de laptop game (of hem zwaar belast) en een los toetsenbord en muis (en evt. scherm) gebruik is een laptop standaard waar de onderkant goed vrij staat wel handig om te hebben (op t werk heb ik m on zo'n standaard staan).
Dat klopt volgens de fabrikant kun je er ook mee op je schoot gamen dat mag je natuurlijk allemaal zelf weten.
Maar als je de best mogelijke koeling probeert te bereiken of de limiet van je HW gaat opzoeken om zaken te vergelijken dan ontkom je niet aan dit soort simpele dingen.
Zo'n 'standaard' verplicht je overigens niet om een los toetsenbord te gebruiken.
Gebruik hier al jaren alleen een cooling pad met 200mm fan en dat gaat prima O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochpatje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-09 20:25
McLambo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:48:
[...]

Thanks, ben dan met name benieuwd of de rest van de laptop ook geen 'gekleurde' verlichting heeft.

Iemand met een dergelijk model die dit kan aangeven?
Ik heb de L5P met witte verlichting en nergens op of in de behuizing is ook maar iets van RGB te vinden. De Y op de klep is ook gewoon wit/blauwig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

lochpatje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Ik heb de L5P met witte verlichting en nergens op of in de behuizing is ook maar iets van RGB te vinden. De Y op de klep is ook gewoon wit/blauwig.
Thanks, heb je de donkere of lichte laptop behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochpatje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-09 20:25
McLambo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:48:
[...]

Thanks, heb je de donkere of lichte laptop behuizing?
De donkere.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Toch maar de Legion 7 besteld gister avond, wordt vandaag geleverd.

[ Voor 4% gewijzigd door NosferatuX op 18-08-2021 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
NosferatuX schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 02:04:
Toch maar de Legion 7 besteld gister avond, wordt vandaag geleverd.
Welke heb je besteld van de Legion 7 die er zijn ? - misschien met PSREF link bevestigen :)

Ik overweeg ook hetzelfde te doen.
Mijn setje geheugen Kingston HyperX Impact 32GB HX432S20IBK2/32 is gisteren binnengekomen van Azerty...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
mindwarper schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

Welke heb je besteld van de Legion 7 die er zijn ? - misschien met PSREF link bevestigen :)

Ik overweeg ook hetzelfde te doen.
Mijn setje geheugen Kingston HyperX Impact 32GB HX432S20IBK2/32 is gisteren binnengekomen van Azerty...
Ik heb de 5MTH besteld. 5800h, RTX3080, 16GB

Ik wilde eerst een intel variant ivm TB om eventueel een eGPU te kunnen gebruiken maar na wat uitzoek werk blijkt de grafische kracht 20 tot 30% minder te worden van een desktop GPU dus zal niet veel verschil merken dan.
Verder vind ik de 5900hx het echt niet waard voor maar een paar procent meer kracht en het geheugen kan ik altijd zelf nog uitbreiden.

De FOMO was ook sterk aangezien de voorraad langzaam op raakt en de voorraad status bij de leverancier is volgens sommige retailers varierend van 0 tot 4 ..
De advies prijs voor de 82N6005TMH is volgens mij 2500 euro en in de winkel kost ie 2200 momenteel dus als hij straks bij lenovo 2500 minus de 10% korting kost komt het op hetzelfde neer.

Dus FOMO got me lol

Pagina: 1 ... 13 ... 27 Laatste