pingkiller schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:59:
Het is een feit dat intelligentie erfelijk is:
https://www.nature.com/articles/s41588-018-0152-6
[...]
Dit is niet als basis willen gebruiken voor bepaalde sociaaleconomische vraagstukken is onverstandig. De wereld wordt steeds complexer en komt steeds minder werk voor personen met een laag IQ. De vraag is wat we met deze groep gaan doen. Zoiets als een basisinkomen kan een oplossing zijn wellicht, maar we zullen ook af moeten van de winnaars/losers mentaliteit die steeds sterker wordt met het neoliberale denken.
Ik denk dat we hierin ons niet moeten vergissen en goed moeten realiseren dat er ook veel beroepen voor hoger opgeleiden in de toekomst toch echt zullen gaan verdwijnen in de aantallen zoals deze nu bestaan. Sterker nog, het zou mij persoonlijk helemaal niet eens zozeer verbazen om te zien dat men een jaar of 50 - 100 intelligentie niet eens meer zozeer één van de meest bepalende factoren zal zijn voor wat betreft opleidingsrichting van de gemiddelde burger, maar het sociale vermogen.
Het is tenslotte niet zo alsof alleen taxi/bus/vrachtwagenchauffeurs bijvoorbeeld minder nodig zullen zijn in de toekomst. Binnen de transport sector geldt dit natuurlijk ook voor hoger opgeleide 'chauffeurs', aka piloten. Ook redelijk algoritmische beroepen zoals dat van mijzelf als arts, als bijvoorbeeld ook accountants, beurshandelaren en zelfs bijvoorbeeld advocaten/rechters kunnen in de toekomst in belangrijke mate ongetwijfeld grotendeels vervangen gaan worden in de uitvoering. Persoonlijk voorzie ik hierin veel meer een verschuivende rol naar oversight van AI systemen door een klein aantal geschoold personeel, dan de aantallen zoals we dit nu zien. Vergelijk het met hoe het in fabrieken vergaan is, van honderden lopende bandmedewerkers tot een klein aantal mensen die toezicht houdt op de apparaten en processen.
Zo denk ik niet dat een ziekenhuis 50 - 100 jaar van nu nog 500 artsen nodig heeft. Maar een panel van bijvoorbeeld 10 - 15 vermoedelijk voldoende is.
Het gezicht voor de patiënt is daarin niet degene die de denkprocessen hoeft te doen. Enkel de persoon die de patiënt begeleid. En daar zoek je niet iemand die bovengemiddeld intelligent is, dat is niet noodzakelijk, maar wel iemand die op sociaal vlak goed scored. En dat is iets dat voor steeds meer beroepen zal gaan gelden. Een verschuiving die ook ergens natuurlijk al enige jaren gaande is. Kijk je naar het aantal sociale beroepen op dit moment, versus dat 20 - 30 jaar geleden, zie je natuurlijk al groei. Enkel en alleen al bijvoorbeeld in de vorm van barista's, influencers, streamers

. Maar ook zie je veel andere beroepen die de afgelopen jaren ontstaan zijn met een sociale nadruk, veel in de vorm van coaches (longevity coaches, finance coaches, ontwikkelingscoaches, etc), personal trainers en assistants, ga zo maar door. Met name deze behoefte aan menselijk contact zal niet snel worden ontnomen.
LA-384 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:03:
Een kloof die ik wel merk met de echt laagopgeleide* mensen, is dat er geen goed/diepgaand gesprek mee te voeren valt. Met de iets minder laagopgeleide* mensen gaat dat iets beter, maar nooit langdurig. Overigens lijkt dit iets waar überhaupt weinig animo voor is heden ten dage.
* met laagopgeleid bedoel ik hier vooral qua intelligentieniveau.
Vraag is daarin natuurlijk wel hoezeer dit niet gekleurd wordt door een eventueel gebrek aan common interest dan daadwerkelijk verschil in opleidingsniveau. Dit effect zie je bijvoorbeeld al snel terug in interesses die 'verbroederen', zoals bijvoorbeeld voetbal. Onafhankelijk van opleidingsniveau, indien de interesse er is, valt er vaak urenlang over te praten.
Zo is een generatieverschil vaak ook een probleem in communicatie op soortgelijke wijze, de common interests kunnen al snel ontzettend verschillen.