10dBi klinkt als veel te veel. Die straal over veel hotspots heen als je pech hebt. Waarom heb je deze gekozen? 4, 5 of 6 is vaak een veel betere keus. Ook daar ga je half Nederland mee door als je een beetje gunstig zit.Chris12 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:44:
Mijn 10dBi antenne komt straks of op de dakkapel op 12m, of langs de zijgevel op 13m hoog.
Nu zit ik na te denken over wat handig is over de plaats om de bobcat miner te plaatsen:
- Zo dicht mogelijk bij de antenne, met een LRM400 antenne kabel van 3m. Ik moet dan power+ethernet naar die aansluit plek voor de miner maken (wat geen probleem is)
- In mijn PC hok, met een LRM400 antenne kabel van 12m. Power+ethernet zijn daar al voorzien. Miner is daar ook makkelijker te plaatsen en visueel te checken.
Ik moet hoe dan ook of een ethernet of een antenne kabel naar de zolder in orde maken, vanaf de PC kamer.
Met een 10dBi antenne is het in mijn ogen niet 'erg' dat de kabel zo'n 1.7dBi verlies geeft, omdat het aantal dBi's straks in v11 toch beperkt wordt in die release. Of zit ik nu op een verkeerde gedachtegang?
Verder nog een vraag over eventuele bliksem beveiliging van de antenne, omdat de antenne straks het hoogste punt is (50cm boven de nok). Is het dan raadzaam een coax bliksemafleider tussen de antenne en kabel te plaatsten? zoiets als dit:
https://www.antennekabel.nl/antenne-bliksem-afl.html
Of is de 50cm boven de nok verwaarloosbaar laag?
Ga voor de korte 3 meter kabel. Hoe korter hoe beter. Want ook je ontvangstgevoeligheid wordt gedempt als je een lange kabel hebt. 3dBi is een halvering, dus je verliest een hoop.
Een lightning arrestor er tussen is wel raadzaam. Maar vergeet niet dat deze ook voor dBi verlies zorgt. En zorg voor goede aarding buiten het huis om met een eigen pen in de grond. Je wilt niet dat de bliksem via de aardedraad gaat kietelen aan al je apparatuur binnen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.