Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Oja dat deel was ik even vergetenLED-Maniak schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:04:
[...]
Klopt, maar dan kan je toch nog steeds niet de poort naar de buitenwereld open zetten?
https://nordvpn.com/blog/port-forwarding/
"While NordVPN does not support port forwarding"

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Vast IP krijg je alleen bij KPN zakelijk.LED-Maniak schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:01:
Heeft iemand zijn hotspot op een 4G data abonnement lopen?
Gisteren heb ik een Tele2 unlimited simkaart besteld om een hotspot op het dak te draaien.
Alleen nu vraag ik mij af of je tegenwoordig port forwarding kan doen via 4G?
Ik heb een bijbehorende router besteld(TL-MR6400) die een simkaart slot heeft en forwarding kan instellen.
Je kan deze tutorial volgen: https://medium.com/@olive...ular-network-39763d443c99
Dit is met een Raspberry Pi: https://www.reddit.com/r/..._diy_pi_vpn_as_a_service/
Nog meer info:
https://vamitrou.medium.c...elayed-issue-a8c82b312c31
[ Voor 12% gewijzigd door Niann-Tsyr op 06-10-2021 12:45 ]
Ik zag dat een mini VPS bij https://etheron.nl/ al vanaf 3 euro per maand is(meer maanden is goedkoper). Zal daar eens mee spelen dan.
Bedankt voor de guide!
Best leuke setup hebben ze. En de 100Mbit/s verbinding is meer dan zat voor zoiets. Ik had ondertussen ook rondgekeken en dit probleem komt meer voor en sommigen geven aan dat sommige routers het ondersteunen. Al schijnt dit niet altijd stabiel en goed te gaan. Andere oplossing is een beveiligde verbinding naar elders (VPS / ouders / vrienden). Het schijnt dat je het met een Raspberry Pi en speciale config wel het een en ander kunt instellen waardoor je 2 miners op 1 verbinding kunt hebben maar dit is net zoals de routers ook niet altijd stabiel zoals je het zou willen.LED-Maniak schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:27:
Met een raspberry pi en wireguard los je het probleem niet op dat het netwerk waar de raspberry pi op zit al een hotspot heeft. Ik kom zo nergens tegen hoe je een poort naar meerdere devices kan forwarden. Lijkt er op dat dit gewoon niet kan.
Ik zag dat een mini VPS bij https://etheron.nl/ al vanaf 3 euro per maand is(meer maanden is goedkoper). Zal daar eens mee spelen dan.
Bedankt voor de guide!
Ben benieuwd wat je uiteindelijk hebt gekozen.
Je zou nog even naar PFsense kunnen kijken, in mijn geval draai ik PFsense op een VM op mijn homeserver.LED-Maniak schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:14:
Ik heb een Fritzbox en een netgear R7800 beschikbaar, maar bij beide zie ik die optie niet.
Mijn gedachte zou dan zijn om een apart VLAN te maken waar je vervolgens de poorten voor openzet voor je remote miner. Feitelijk het zelfde wat ze in dit voorbeeld doen, maar dan geen VPS maar homeserver met PFsense.
Zie net dat wireguard beschikbaar is als package op PFsense.
Edit:
Ik ben benieuwd of je goed weg komt met die tele2 unlimited gezien ze dit hun spelregels hebben staan:LED-Maniak schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:01:
Heeft iemand zijn hotspot op een 4G data abonnement lopen?
Gisteren heb ik een Tele2 unlimited simkaart besteld om een hotspot op het dak te draaien.
Alleen nu vraag ik mij af of je tegenwoordig port forwarding kan doen via 4G?
Ik heb een bijbehorende router besteld(TL-MR6400) die een simkaart slot heeft en forwarding kan instellen.
De Unlimited data-bundel van Tele2 is niet bedoeld voor gebruik in data only-apparaten, zoals een router of een dongle.
[ Voor 34% gewijzigd door Mr.Jingles op 07-10-2021 11:01 ]
Word moeilijk gedaan met informatie voorziening en heb geen trek om Discord helemaal binnenstebuiten te keren om opzoek te gaan naar info.
Gisteren hebben ze op Discord laten weten dat ze vrijdag een update geven. Er lopen gesprekken met DeWi team.Releases schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:55:
Is er eigenlijk al nieuws omtrent de COTX miners?
Word moeilijk gedaan met informatie voorziening en heb geen trek om Discord helemaal binnenstebuiten te keren om opzoek te gaan naar info.
Een Pi heb ik en een abbo van 1 maand kost 3 euro. Ik denk dat ik het er wel op kan wagen.Cave_Boy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:33:
[...]
Best leuke setup hebben ze. En de 100Mbit/s verbinding is meer dan zat voor zoiets. Ik had ondertussen ook rondgekeken en dit probleem komt meer voor en sommigen geven aan dat sommige routers het ondersteunen. Al schijnt dit niet altijd stabiel en goed te gaan. Andere oplossing is een beveiligde verbinding naar elders (VPS / ouders / vrienden). Het schijnt dat je het met een Raspberry Pi en speciale config wel het een en ander kunt instellen waardoor je 2 miners op 1 verbinding kunt hebben maar dit is net zoals de routers ook niet altijd stabiel zoals je het zou willen.
Ben benieuwd wat je uiteindelijk hebt gekozen.
PFSense is duurder dan een aantal jaar een VPS draaien.Mr.Jingles schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:50:
[...]
Je zou nog even naar PFsense kunnen kijken, in mijn geval draai ik PFsense op een VM op mijn homeserver.
Mijn gedachte zou dan zijn om een apart VLAN te maken waar je vervolgens de poorten voor openzet voor je remote miner. Feitelijk het zelfde wat ze in dit voorbeeld doen, maar dan geen VPS maar homeserver met PFsense.
Zie net dat wireguard beschikbaar is als package op PFsense.
Het staat in hun spelregels "het is niet de bedoeling dat". In hun algemene voorwaarden kom ik het niet tegen.[...]
Ik ben benieuwd of je goed weg komt met die tele2 unlimited gezien ze dit hun spelregels hebben staan:
De Unlimited data-bundel van Tele2 is niet bedoeld voor gebruik in data only-apparaten, zoals een router of een dongle.
Als ze gaan afsluiten dan ga ik over naar T-Mobile thuis, heb ik meteen geen gezeur met het moeten draaien van een VPS(want port forwarding kan daar wel, maar ze zijn duurder).
Ik heb een los maandabonnement dus als ze gaan zeuren is het niet zo'n ramp. Daarnaast gaat het een keer over 40GB per maand. Ook niet schokkend for een unlimited abonnement dus misschien valt het ze niet eens op.
Welke discord volg je?Mr.Jingles schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:04:
[...]
Gisteren hebben ze op Discord laten weten dat ze vrijdag een update geven. Er lopen gesprekken met DeWi team.
Het is schrikbarend hoe onprofessioneel "HNT Service" discord overkomt. Daar zou ik als fabrikant niet mee geassocieerd willen worden.
Ondertussen bezig met een tweede setup. 5 meter boven het dak(wat op 9 meter staat) met 6dBi antenne.
Nu nog uitzoeken welke antennemast ik wil en hoe ik die ga bevestigen. Nog een mooie uitdaging om met de ladder bij de gevel te komen om beugels te boren.
[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 07-10-2021 14:06 ]
Ik volg diverse, heb ook HNT service discord gevolgd maar herken wel wat je zegt. Er worden natuurlijk bedrijven uit de grond gestampt.LED-Maniak schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:03:
Welke discord volg je?
Het is schrikbarend hoe onprofessioneel "HNT Service" discord overkomt. Daar zou ik als fabrikant niet mee geassocieerd willen worden.
Ik kijk nu voornamelijk in Official COTXnetworks community.
PFsense is opensource dus gebruiken kost niks, kosten van zelf hosten is natuurlijk altijd duurder dan een VPS van 3 a 4 euro. Je zou in feite ook PFsense op een VPS kunnen installerenLED-Maniak schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:03:
PFSense is duurder dan een aantal jaar een VPS draaien.

Ik zou voor de oplossing gaan dat het minst complex is, en makkelijk te onderhouden.. Je kan er namelijk aardig wat uurtjes in kwijt..(dat is ook wat waard)
Van PFSense kwam ik alleen kastjes tegen, die nogal duur waren. Draaien op een Raspberry gaat blijkbaar (nog) niet.Mr.Jingles schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:34:
[...]
PFsense is opensource dus gebruiken kost niks, kosten van zelf hosten is natuurlijk altijd duurder dan een VPS van 3 a 4 euro. Je zou in feite ook PFsense op een VPS kunnen installeren.
Ik zou voor de oplossing gaan dat het minst complex is, en makkelijk te onderhouden.. Je kan er namelijk aardig wat uurtjes in kwijt..(dat is ook wat waard)
Het aller makkelijkste is denk ik een VPN service die portforwarding ondersteunt, maar die zijn schaars en twee a drie keer zo duur als een simpele VPS zoals die ik al aangaf. Genoeg tutorials online dus verwacht daar niet direct issues.
VPS is ook meteen leuk om een miner stat server te draaien.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 07-10-2021 15:46 ]
En levering naar Nederland is tussen de 15 - 20 dagen.
https://actechnolo.com/
Echter wees gewaarschuwd op andere websites wordt het als scam en dropshipping website gemeld. Al geven die sites ook veelal aan dat het ook veranderen kan in de toekomst (maar dat kan natuurlijk altijd).
https://tvstuffonline.com/actechnolo-com
https://www.scam-detector...or/actechnolo-com-review/
bijv. heliumhotshop heeft 3 verschillende 3dbi antennes...
De maten zijn verschillend (lengte) en bij 1 krijg je ook een bevestigingkit erbij en bij een ander krijg je niks erbij. Weet niet of de kleur ook echt effect heeft. Ik zie vooral witte antenne's en niet de zwarte. Kan me voorstellen dat zwart in de zon wel meer warmte opneemt. Of dit echt veel nadelig effect heeft... Kan me voorstellen dat dit wel effect kan hebben.robertjan12 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:06:
wat maakt een antenne nou een goeie antenne? zie verschillende 3dbi antennes met verschillende prijzen... maar verder zie/vind ik geen verschil in de specs.. (ik snap dat het 868 MHz moet wezen)
bijv. heliumhotshop heeft 3 verschillende 3dbi antennes...
is met dit verlies de 3dbi dan niet te laag?
Zo dacht ik eigenlijk ook. Ik heb mijn apparaat bmog niet binnen. Antenne jammer genoeg ook niet. Maar bij teveel versterking zit je ook boven wettelijke marges die je mag doen. Hoeveel je dus legaal kunt doen hangt van je apparaat af. Verder heeft vaak meer dan ook effect op de miners dichtbij die je dan minder goed ontvangt.robertjan12 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:39:
ander vraag.. ik twijfel nog tussen 5.8Dbi en 3Dbi. mijn voorkeur gaat naar 3dbi maar aangezien mijn buiten antenne op het dag komt en een kabel van 6meter nodig heb verlies ik door de kabel lengte 0.8Dbi volgens deze calc: https://www.timesmicrowav...Length=16.7&Frequency=868
is met dit verlies de 3dbi dan niet te laag?
Die flats kunnen je bereik behoorlijk tegenwerken. Zet je de antenne op hoogte? ( Waarschijnlijk niet hoger dan de flat )? . Een stukje terug zijn enkele sites gepost waarmee je mooi kunt zien wat de hoogte belemmering ongeveer kan wezen. Misschien kun je een bepaalde andere richting op?robertjan12 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:58:
ik snap je zegt maar is 0,8dbi te verwaarlozen op 3dbi of hou je met die 2.2dbi helemaal niets over en is het sowieso beter om dan de 5.8 te nemen? ik weet de bereikverschillen van 350 en 40 graden.. me hotspot komt aan de rand van Apeldoorn (eengezinswoning) maar er staan hier 3 flats van 4 hoog in de wijk..
:strip_exif()/f/image/ao8C8Uap3sOagYvDbOkG5DrN.jpg?f=fotoalbum_large)
Apeldoorn is redelijk bezet. Heb je al op hotspotty.net gekeken naar de mogelijke reward scale? Je kan ook simulaties draaien wat het zou moeten opleveren.robertjan12 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:39:
Rode 🔴 is waar de antenne komt op ongeveer 10m hoogte.. je ziet links van de stip 4 flats van 4 hoog staan… wat zouden jullie doen in deze situatie? 3dbi of toch 5.8… Ik zit in het zuiden van Apeldoorn dus richten het noorden op de foto is alles vrij laag en zou ik over heel Apeldoorn kunnen strekken
[Afbeelding]
6dBi wordt veel aangeraden(McGill bijvoorbeeld), alleen met de PoCv11 wijzigingen is het de vraag wat het toevoegt.
Die flat kan ook in je voordeel werken door reflecties op te vangen overigens
Kunt natuurlijk ook gewoon eerst zonder buiten antenne werken. Of een goedkope van pakweg 25 a 40 euro.robertjan12 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:28:
McGill is bekeken maar 150 euro incl voor een 6dBi is best pittig… of is het het echt waard…. Keuze stres 😩
Dan neem je deze:robertjan12 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:28:
McGill is bekeken maar 150 euro incl voor een 6dBi is best pittig… of is het het echt waard…. Keuze stres 😩
https://webshop.ideetron....elium+voordeelbundel.html
is heliumhotshop.eu betrouwbaar? ken hem namelijk nog niet
Die shop is van een medetweaker. Helium Minerrobertjan12 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:19:
me aandacht zit op deze: https://www.heliumhotshop...na-eu-868/?v=b7808176cd11
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Swaai! Je mag me ook hier dmen als je vragen hebt.robertjan12 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:19:
me aandacht zit op deze: https://www.heliumhotshop...na-eu-868/?v=b7808176cd11
Verwijderd
Producenten niet maar er zijn wel diverse aanbieders op bijvoorbeeld Marktplaats en vergelijkbare websites.Verwijderd schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:07:
Mijn 2 linxdotminers worden (hopelijk) eind januari geleverd maar ik heb nog een 3de plaats gevonden voor een miner te plaatsen. Zijn er producenten die nog sneller kunnen leveren?
Vergeet niet te onderhandelen over de prijs, bij de laatste Sensecap die ik kocht kon er nog 200 af.Cave_Boy schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 06:07:
[...]
Producenten niet maar er zijn wel diverse aanbieders op bijvoorbeeld Marktplaats en vergelijkbare websites.
Heltec verkoop via email nog steeds met 30 werkdagen levering.Verwijderd schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:07:
Mijn 2 linxdotminers worden (hopelijk) eind januari geleverd maar ik heb nog een 3de plaats gevonden voor een miner te plaatsen. Zijn er producenten die nog sneller kunnen leveren?
En anders antratek/distrelec drops afwachten.
De antennebundel is weer op voorraad. Best goede deal.
(bij anderen betaal je dat geld alleen al voor een LMR kabel van 5 meter..)
@robertjan12
Let wel op ideetron verkoopt geen echte LMR kabel maar een kopie, mocht je een echte LMR kabel willenLED-Maniak schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:43:
De antennebundel is weer op voorraad. Best goede deal.
(bij anderen betaal je dat geld alleen al voor een LMR kabel van 5 meter..)
@robertjan12
[ Voor 4% gewijzigd door green-tea op 11-10-2021 12:31 ]
Ideetron doet inderdaad geen echte LMR kabel. Ik vraag me af of dit verlies echt zoveel merkbaar is. Natuurlijk het zal gerust iets effect hebben maar bij de meesten is de afstand vaak niet heel groot en dan is het verlies ook niet veel. Ga je echt grotere afstanden afleggen... Ja dan is LMR kabel misschien wel zo handig om te gebruiken. Maar dat is mijn gedachten gang.
Iemand in de buurt had hem eerst op een schuurtje buiten. Net een paar witnesses. Nu heeft hij hem uiteindelijk aan een mast nét boven de nok van het dak van zijn huis, dus zo'n 10 meter. Nu ziet hij zelfs iemand in Duitsland 45 km verderop
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Aan de specificaties van de kabel zal het zelf niet liggen.green-tea schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:31:
[...]
Let wel op ideetron verkoopt geen echte LMR kabel maar een kopie, mocht je een echte LMR kabel willen
LMR400: https://www.timesmicrowav...CableProducts/LMR-400.pdf
CFD400: https://webshop.ideetron....14s45766W8F41qNR3ew65.pdf
Beide 12.8dB per 100 meter. Andere specs(buigradius, weerstand, etc. vergelijkbaar/identiek).
Kunnen we nog een discussie hebben over de connectoren en krimp, want die specs zijn inderdaad niet geleverd.
Ideetron heeft daarvoor gelukkig netjes grafieken bijgeleverd hoeveel gain je verliest bij 5 meter kabel:

Times microwave systems(de fabrikant van de LMR-400 kabel) geeft ook de verliezen aan in een calculator:
https://www.timesmicrowav...Length=16.4&Frequency=868
Ideetron 'fake LMR': 0.509 dB
Times microwave: 0.7 dB
Dus ja.. waar hebben we het dan precies over.. Doe mij de ideetron dan maar.
in realiteit heb je uiteraard variatie tijdens het meten. Deze kabels zijn gewoon gelijkwaardig aan elkaar. Er is weinig reden om €84.95 voor een antenne te betalen en €69.95 voor een kabel(soit, dan krijg je 6 meter), als je een set met dezelfde performance voor €90 kan kopen.
Als de specs niet overtuigend genoeg zijn kan ik mijn collega(zodra deze terug is van vakantie) wel even vragen of hij een echte en een 'fake' LMR-400 en een McGill en ideetron antenne naast elkaar met rf apparatuur in een anechoic kamer wil testen.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 11-10-2021 17:02 ]
Precies zoals ik zei, de kabels zijn zo goed als identiek echter kan de kwaliteit van de connector en de montage hiervan een hoop roet in het eten gooien.LED-Maniak schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:40:
[...]
Aan de specificaties van de kabel zal het zelf niet liggen.
LMR400: https://www.timesmicrowav...CableProducts/LMR-400.pdf
CFD400: https://webshop.ideetron....14s45766W8F41qNR3ew65.pdf
Beide 12.8dB per 100 meter. Andere specs(buigradius, weerstand, etc. vergelijkbaar/identiek).
Kunnen we nog een discussie hebben over de connectoren en krimp, want die specs zijn inderdaad niet geleverd.
Ideetron heeft daarvoor gelukkig netjes grafieken bijgeleverd hoeveel gain je verliest bij 5 meter kabel:
[Afbeelding]
Times microwave systems(de fabrikant van de LMR-400 kabel) geeft ook de verliezen aan in een calculator:
https://www.timesmicrowav...Length=16.4&Frequency=868
Ideetron 'fake LMR': 0.509 dB
Times microwave: 0.7 dB
Dus ja.. waar hebben we het dan precies over.. Doe mij de ideetron dan maar.
in realiteit heb je uiteraard variatie tijdens het meten. Deze kabels zijn gewoon gelijkwaardig aan elkaar. Er is weinig reden om €84.95 voor een antenne te betalen en €69.95 voor een kabel(soit, dan krijg je 6 meter), als je een set met dezelfde performance voor €90 kan kopen.
Als de specs niet overtuigend genoeg zijn kan ik mijn collega(zodra deze terug is van vakantie) wel even vragen of hij een echte en een 'fake' LMR-400 en een McGill en ideetron antenne naast elkaar met rf apparatuur in een anechoic kamer wil testen.
Top van ideetron dat ze duidelijke informatie geven, zeker geen rommel!
Verwijderd
heb Heltec al 2x een beleefde mail gestuurd maar krijg geen respons..LED-Maniak schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:47:
[...]
Heltec verkoop via email nog steeds met 30 werkdagen levering.
En anders antratek/distrelec drops afwachten.
Ze hebben een week vakantie gehad en met de hoeveelheid orders die er nu zijn kan ik mij voorstellen dat ze het mega druk hebben.Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:25:
[...]
heb Heltec al 2x een beleefde mail gestuurd maar krijg geen respons..
Probeer eens direct sale2@heltec.cn
Die reageert hier in 1 tot 2 dagen.
anders echo@heltec.cn dat is mijn contact persoonLED-Maniak schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:29:
[...]
Ze hebben een week vakantie gehad en met de hoeveelheid orders die er nu zijn kan ik mij voorstellen dat ze het mega druk hebben.
Probeer eens direct sale2@heltec.cn
Die reageert hier in 1 tot 2 dagen.
Thank yourobertjan12 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:43:
Ik heb m’n antenne en kabel besteld bij @green-tea ben benieuwd wanneer die binnen komt 😄
Nu sinds gisteren is het een flink stuk rustiger geworden. Ik pik blijkbaar lang niet meer alle beacons op die verstuurd worden om mij heen. Discovery mode blijft vertellen dat ik verbinding heb met iedereen...
Is dit normaal gedrag? Kan het idd zo zijn dat je het ene moment hotspot x wel ziet en je andere moment niet?
Je bent niet de enige, de afgelopen 3 dagen is het weer een stuk minder.janjanssenenzo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:44:
Allen, ik heb sinds 2 weken een helium Miner. Lekker liggen rommelen met antennes etc. Uiteindelijk vorige week vrijdag het dak op gegaan en de antenne hierop weten te bevestigen op zo'n 10 meter hoogte. Eerste 2 dagen liep het als een trein. De witnesses vlogen binnen
Nu sinds gisteren is het een flink stuk rustiger geworden. Ik pik blijkbaar lang niet meer alle beacons op die verstuurd worden om mij heen. Discovery mode blijft vertellen dat ik verbinding heb met iedereen...
Is dit normaal gedrag? Kan het idd zo zijn dat je het ene moment hotspot x wel ziet en je andere moment niet?
Nog drie dagen voor PoCv11
Zijn er verhalen bekend omtrent overbelasting van het netwerk? Ik begrijp dat indien een witness niet tijdig kan melden dat een beacon wordt gezien deze witness niet mee telt. Ik heb beacons om mij heen gezien die normaliter altijd wel door een hotspot worden ontvangen maar soms.ineens door 0 stuks. Challenger staat dan niet op relayed.
Ik merk dat soms ook, bij de discovery zie ik al 60 hotspots in de eerste 30 seconden. Beacons krijgen meestal 18 witnesses maar gisteren had ik 3 beacons met minder dan 3. De challengers waren niet relayed dus dan zou ik toch denken dat het netwerk te traag is om de witnesses te bevestigen binnen de limieten.janjanssenenzo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:54:
Ok, ik zie die daling niet bij de andere om mij heen wat zou suggereren dat er iets veranderd is aan mijn zijde...
Zijn er verhalen bekend omtrent overbelasting van het netwerk? Ik begrijp dat indien een witness niet tijdig kan melden dat een beacon wordt gezien deze witness niet mee telt. Ik heb beacons om mij heen gezien die normaliter altijd wel door een hotspot worden ontvangen maar soms.ineens door 0 stuks. Challenger staat dan niet op relayed.
Of de hotspots zijn bezet dit kan ook het geval zijn, of het signaal geblokkeerd. Zoveel variabelenmelvinnie schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:08:
[...]
Ik merk dat soms ook, bij de discovery zie ik al 60 hotspots in de eerste 30 seconden. Beacons krijgen meestal 18 witnesses maar gisteren had ik 3 beacons met minder dan 3. De challengers waren niet relayed dus dan zou ik toch denken dat het netwerk te traag is om de witnesses te bevestigen binnen de limieten.
Als test heb ik nu een hotspot via een 4G LTE verbinding via VPN draaiend. Alle poorten staan open en hij stuurt elke 3 uur een beacon uit met resultaat(10~13 witnesses).
Alleen hij witnessed zelf totaal geen beacons. Waarschijnlijk zal er iets teveel vertraging op de verbinding zitten waardoor hij met PoCv10 steeds te laat is met submitten.
Dit zou met PoCv11 opgelost moeten zijn.
Nog 6 dagen.green-tea schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:50:
[...]
Je bent niet de enige, de afgelopen 3 dagen is het weer een stuk minder.
Nog drie dagen voor PoCv11
https://twitter.com/helium/status/1445108077498277891
[ Voor 44% gewijzigd door LED-Maniak op 12-10-2021 10:10 ]
Hoe heb je het nou uiteindelijk opgelost? 4G modem dat VPN opzet naar VPS?LED-Maniak schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:03:
Ik hoop dat de implementatie van PoCv11 een beetje soepel verloopt de 18e.
Als test heb ik nu een hotspot via een 4G LTE verbinding via VPN draaiend. Alle poorten staan open en hij stuurt elke 3 uur een beacon uit met resultaat(10~13 witnesses).
Sensecap -> raspberry pi ethernet -> wifi naar 4g modem.Mr.Jingles schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:39:
[...]
Hoe heb je het nou uiteindelijk opgelost? 4G modem dat VPN opzet naar VPS?
Raspberry maakt VPN verbinding met een VPS server waar een VPN server op draait.
Volgens mij kan het modem met openddwrt ook direct vpn client spelen maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Ik ben de opstelling nu aan het verhuizen en zet hem tijdelijk naast een andere hotspot om te ontdekken of de VPN de boosdoener is.
[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 12-10-2021 13:40 ]
Verwijderd
Ligt er natuurlijk aan hoe dik die paal is. Uitlaatklem krijg je in verschillende maten. Maar ook een Klemband kan een goed bevestigingsmiddel zijn.Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:00:
Ik zou mijn antenna willen bevestigen bovenop een houten paal die in mijn tuin staat van enkele meters hoog. Kunnen jullie mij een bevestigingsonderdeel aanraden? De meeste onderdelen die ik online terugvind zijn bedoeld om de antenna tegen een wand te plaatsen.
Zoeken op mastklem in Google geeft ook wel resultaten waar je wat mee kunt....
En wil je het makkelijkste dan pak je letterlijk 2 tie wraps....
Heb je geen beugels bij je antenne gekregen dan?Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:00:
Ik zou mijn antenna willen bevestigen bovenop een cilindervormige houten paal die in mijn tuin staat van enkele meters hoog. Kunnen jullie mij een bevestigingsonderdeel aanraden? De meeste onderdelen die ik online terugvind zijn bedoeld om de antenna tegen een wand te plaatsen.
Wandbevestiging aan een paal kan ook wel met een paar buisklemmen.
Verwijderd
Ik ben momenteel bezig met de voorbereidingen. Mijn onderdelen moeten dus nog allemaal aankomen.
Ik zal het eerst proberen met tie wraps dan. Ik veronderstel dat dit het signaal niet echt zal blokkeren?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2021 11:19 ]
Voor nu kan het nog geen kwaad. Zou later wel voor de RVS tiewraps gaan. En vergeet niet je connectoren af te tapen met vulcaniserende tape.Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:18:
thxs guys.
Ik ben momenteel bezig met de voorbereidingen. Mijn onderdelen moeten dus nog allemaal aankomen.
Ik zal het eerst proberen met tie wraps dan. Ik veronderstel dat dit het signaal niet echt zal blokkeren?
Ik kreeg het advies om geen rvs tie wraps te gebruiken om dat die in de mantel van de kabel gaan snijden als je ze hard aantrekt. En juist de tip om zwarte tie wraps te gebruiken omdat die bestand zijn tegen uv-licht.Jelmer93 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:47:
[...]
Voor nu kan het nog geen kwaad. Zou later wel voor de RVS tiewraps gaan. En vergeet niet je connectoren af te tapen met vulcaniserende tape.
Om nu tegen die tijd al een beetje voorbereid te zijn wil ik graag alvast de buiten antenne op het dak hebben gemaakt. Wat voor antenne is wijsheid? Ik zie elders in dit topic een mooie voordeelbundel met een 6.5dbi antenne en 5m kabel (wat voldoende lengte is voor mij).
De antenne wordt gepositioneerd op 12m hoge dakkapel, waar vandaan ik nagenoeg zicht heb over de rest van de bebouwing hier, alleen een enkel boom en ergens nog een kerktoren.
Op een korte gegalvaniseerde paal van circa 1m wordt de antenne bevestigd, zodat deze ook over de daknok kan heen 'kijken' en zo rondom kan ontvangen. Dient de gehele antenne over de nok te zijn hiervoor, of slechts een deel ervan?
Is de boven aangegeven voordeel bundel een juiste keuze, of kan ik beter kijken naar een 8 of 9 dbi antenne? Via de HotspotRF simulatie tool zie ik niet erg veel verschil tussen een 6.5 en 9 dbi antenne wanneer ik dat simuleer.
Qua verdere voorbereiding om de bobcat300 te kunnen aansluiten dien ik enkel toch nog 220 stopcontact en een netwerk aansluiting (of wifi) te hebben? Of mis ik nog wat (bepaalde connectoren of zo)?
De bobcat300 wordt op zolder (binnen) gepositioneerd. Wordt deze erg trouwens warm of valt dat mee?
Over 5 dagen start POC11 wat feitelijk gaat betekenen dat de miners in Europa gelimiteerd gaan worden in het aantal uit te zenden dbi's.
Een 5.8 dbi antenne of zelfs hoger zal geen zin hebben. Ik ben er niet heel erg in thuis maar 4dbi gaat volgens mij de max zijn.
Deze zit standaard bij een bobcat maar ik weet niet in hoeverre je die buiten kunt plaatsen....
Hoe ik het lees is dat ze kijken naar je locatie en kijken naar je combinatie van apparaat en antenne. Aan de hand van je locatie is er bepaalde wetgeving waar je je netjes aan hoort te houden. Het apparaat gaat straks waarschijnlijk door het uitzendvermogen te verminderen zich zo aanpassen dat het netjes aan de wetgeving voldoet.janjanssenenzo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:20:
@Chris12
Over 5 dagen start POC11 wat feitelijk gaat betekenen dat de miners in Europa gelimiteerd gaan worden in het aantal uit te zenden dbi's.
Een 5.8 dbi antenne of zelfs hoger zal geen zin hebben. Ik ben er niet heel erg in thuis maar 4dbi gaat volgens mij de max zijn.
Deze zit standaard bij een bobcat maar ik weet niet in hoeverre je die buiten kunt plaatsen....
"complies with local power output regulations - different regions have different maximum power output laws for unlicensed radios. in the US, for example, the max EIRP is 36dBm. in the EU this is 16.5dBm. currently in PoC v10 the power output is hardcoded to 27dBm for the US and rest of the world, and 14dBm for the EU. V11 will reduce the power output if the combination of the maximum output power + antenna gain exceeds the local laws - for example, a Hotspot operating in the US with a 5.8dBi antenna would have a total EIRP of the Hotspot power output (27dBm) + the 5.8dBi antenna = 32.8dBm total EIRP, which is below the 36dBm allowed. nothing would change in this case. if instead the antenna was changed to a 10dBi antenna bringing the total EIRP to 27dBm + 10dBi = 37dBm, the miner software will reduce the power output of the Hotspot by 1dBm so that the total is less than equal to the 36dBm allowed by law. in the EU a 5.8dBi antenna would cause the Hotspot power output to be reduced to 10.7dBm so that the total EIRP is 16.5dBm"
https://www.reddit.com/r/...ng_out_oct_4th_like_i_am/
De firmware van Helium gaat de tx power reguleren wat je totaal uitzendt. De hotspot heeft zelf een bepaalde tx power en die gaat niet naar beneden gereguleerd worden. En voor de goede orde, in EU gebruiken ze ERP, dus je moet nog van hierboven 16.15dBm (niet 16.5) er 2.15dBi afhalen en dan krijg je 14dBm (is gelijk aan 25mW ERP, wat in EU wetgeving staat).Cave_Boy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:37:
[...]
Hoe ik het lees is dat ze kijken naar je locatie en kijken naar je combinatie van apparaat en antenne. Aan de hand van je locatie is er bepaalde wetgeving waar je je netjes aan hoort te houden. Het apparaat gaat straks waarschijnlijk door het uitzendvermogen te verminderen zich zo aanpassen dat het netjes aan de wetgeving voldoet.
"complies with local power output regulations - different regions have different maximum power output laws for unlicensed radios. in the US, for example, the max EIRP is 36dBm. in the EU this is 16.5dBm. currently in PoC v10 the power output is hardcoded to 27dBm for the US and rest of the world, and 14dBm for the EU. V11 will reduce the power output if the combination of the maximum output power + antenna gain exceeds the local laws - for example, a Hotspot operating in the US with a 5.8dBi antenna would have a total EIRP of the Hotspot power output (27dBm) + the 5.8dBi antenna = 32.8dBm total EIRP, which is below the 36dBm allowed. nothing would change in this case. if instead the antenna was changed to a 10dBi antenna bringing the total EIRP to 27dBm + 10dBi = 37dBm, the miner software will reduce the power output of the Hotspot by 1dBm so that the total is less than equal to the 36dBm allowed by law. in the EU a 5.8dBi antenna would cause the Hotspot power output to be reduced to 10.7dBm so that the total EIRP is 16.5dBm"
https://www.reddit.com/r/...ng_out_oct_4th_like_i_am/
Is het niet zo dat bv een 8dbi antenne een betere ontvangst heeft tov een 4dbi? Het zendvermogen van je hotspot zal automatisch aangepast worden naar je invoer van de dbi van je antenne in de app, bij een 8dbi blijft er dus 4dbi over. Het ontvangst'vermogen' blijft denk ik op 8dbi.janjanssenenzo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:20:
@Chris12
Ik heb op hotspotrf eens getest: 6.5dbi met 2.5dbi verlies tov 8dbi met 4dbi verlies. De 8dbi antenne had een heel klein beetje meer bereik maar of het de moeite loont in het zenden van beacons? De ontvangst lijkt me logisch een stuk beter met een 8dbi in een vlak landschap zonder veel obstakels. Enkele jaren geleden heb ik veel geknutseld met fpv drones en een goeie ontvangstantenne is veel belangrijker dan veel zendvermogen.
Ik ga enkele hotspots die lange afstanden overbruggen in de gaten houden om het verschil te zien na poc v11. Heb een controllino en een linxdot in bestelling maar voorlopig nog geen antenne besteld met heel die poc v11 saga. Hopelijk gaat het nog de moeite zijn want de kortstbijzijnde hotspot hier staat op 19km

8 dbi bundelt het signaal en stuurt 1 specifieke richting op. Doordat het gebundeld is komt het signaal verder.
Zie onderstaand plaatje waarin duidelijk te zien is dat 5.8 dbi een ovalere uitstraling heeft dan de 3 dbi. Hoe hoger de dbi hoe platter het ovaal wordt.
:strip_exif()/f/image/Gm9iYM1J4DeNOzvVfHChMb9a.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door janjanssenenzo op 13-10-2021 23:04 ]
Interessante afbeelding over poc 11. Hoe een antenne uitstraalt, wist ik al maar heeft een 3dbi ook dezelfde ontvangst als een bv een 8dbi? Zenden mag dan na poc 11 even ver reiken als een 3dbi maar het is niet logisch als 8dbi maar even ver hotspots ziet als een 3dbi denk ik?janjanssenenzo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:02:
8 dbi TOV 4 dbi heeft een hele andere uitstraling. Het signaal wordt niet versterk maar gebundeld.
8 dbi bundelt het signaal en stuurt 1 specifieke richting op. Doordat het gebundeld is komt het signaal verder.
Zie onderstaand plaatje waarin duidelijk te zien is dat 5.8 dbi een ovalere uitstraling heeft dan de 3 dbi. Hoe hoger de dbi hoe platter het ovaal wordt.
[Afbeelding]
Als ik op hotspotty kijk, zit de meeste opbrengst in het 'witnessen' van andere hotspots (beacons ontvangen met een 8dbi antenne), niet in het 'gewitnessed' worden (beacons zenden aan 4dbi max met een 8dbi antenne). Waar ik woon is het heel vlak met weinig obstakels dus lijkt me een 8dbi nog steeds het beste om de meeste beacons van andere hotspots te 'witnessen'. In de stad zal meer dan 4dbi natuurlijk nutteloos worden. Als ik er helemaal naast zit, hoor ik het graag
Het signaal van de andere hs moet dus tot aan jouw eigen antenne komen.... Daarmee zeggende.... Een hogere dbi antenne zorgt er volgens mij alleen maar voor dat JOUW beacon signaal verder wordt weggestuurd. Niet dat je signalen van verse weg kunt ook ontvangen.
[ Voor 7% gewijzigd door janjanssenenzo op 14-10-2021 07:50 ]
Als ik het goed begrijp zal een 6.5dbi buiten antenne voldoende zijn.
De hotspots op dit moment die ik dichtbij heb volgens de helium explorer, zijn er slechts 3 binnen 300m, de rest (>50) is allemaal >5km.
Als ik de info van die 3 bekijk hebben ze circa 415/260/70 7day avg beacons, met 35/19/4 HNT de afgelopen 30dg.
Als ik nu een miner zou plaatsen zou ik een 4 of maximaal 5 dbi antenne komen. Met het signaal verlies gerekend met 4 meter lrm400 kabel kom je dan effectief op 3.5 of 4.5 dbi uit.
Je kunt hoger gaan als je wilt maar je mine gaat dan toch geknepen worden... Het heeft geen nut.
Incorrect.SultanPindakaas schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:58:
na PoCv11 heeft een 8dbi geen nut meer. Met een van mijn HS met 3dbi kan ik zelf Rotterdam bereiken en dat is echt dik 50km verder op.
De TX Gain zal generfed worden, waardoor je 8dbi misschien zal beaconen met de afstand van een 3dbi.
de RX Gain zal onveranderd blijven, waardoor je beacons op grotere afstand kan blijven zien.
PoCv11 gaat alleen de TX Gain reguleren. Niet de RX gain.
Ook deze, incorrect.janjanssenenzo schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:02:
Ik zou zelf lager gaan. Ik heb (helaas) een 5.8 dbi aangeschaft. Ik wist toen nog niet van POC11 af.
Als ik nu een miner zou plaatsen zou ik een 4 of maximaal 5 dbi antenne komen. Met het signaal verlies gerekend met 4 meter lrm400 kabel kom je dan effectief op 3.5 of 4.5 dbi uit.
Je kunt hoger gaan als je wilt maar je mine gaat dan toch geknepen worden... Het heeft geen nut.
Een 7,5 dbi heeft nogsteeds zin als jij op hoogte zit. Je beacons zullen minder ver komen, maar je zal nogsteeds beacons op grotere afstand kunnen ontvangen.
Een 7,5 dBi heeft dus nogsteeds wel degelijk nut.
Dus jij zegt dat je een beacon van een andere miner ontvangt in de lucht en niet direct op de antenne?
Ik was altijd in de veronderstelling dat het beacon signaal tot aan de fysieke antenne moest reiken wil de andere kant deze ook ontvangen.
1 van de vele voorbeelden:
https://app.hotspotty.net...dDAzC5yzwxhvhYEPn/rewards
100km+ bereik en 95% rewards van beacons ontvangen. Bijna niks om gezien te worden dus het hele zendverhaal gaat maar weinig impact hebben op normale hotspots die de moeite doen om hun bereik te vergroten met 'dure' antennes.
Laat ons hopen dat de valsspelers zwaar geraakt worden, dan gaan de rewards voor iedereen wat hoger zijn.
Correct en tevens juist bevonden.janjanssenenzo schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:17:
@Djurres
Dus jij zegt dat je een beacon van een andere miner ontvangt in de lucht en niet direct op de antenne?
Ik was altijd in de veronderstelling dat het beacon signaal tot aan de fysieke antenne moest reiken wil de andere kant deze ook ontvangen.
Het signaal van beacon (TX Gain van zender) en range van jou RX Gain moeten overlappen, en daarbij een behoorlijke signaalsterkte etc hebben. Op basis daar van word bepaald hoe 'goed' het signaal is, en of de witness valid of invalid zou moeten zijn.
Als er andere 'luisteraars' zijn die een sterker signaal hebben is de kans relatief groot dat je hem natuurlijk minder snel witnessed.
Daarom is het gewoon nog steeds belangrijk om een significante antenne neer te zetten. Iedereen die klakkeloos roept dat iedereen maar terug moet naar een 3dBi heeft zn research niet voldoende gedaan.
Het zit echt nog wel een stuk technischer in elkaar moet ik eerlijk bekennen, het hele fijne weet ik er ook niet van, maar nee. De beacon hoeft de antenne niet fysiek te bereiken. Anders had de RX Gain ook 0 sense natuurlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door Djurres op 14-10-2021 09:47 ]
Iemand een goede suggestie hiervoor?
[ Voor 20% gewijzigd door Chris12 op 14-10-2021 09:48 ]
Ik ken het gebied welke jij als voorbeeld gebruikt. De miner die je laat zien zit op 430 meter boven NAP, dat is de reden dat hij zoveel witnesses heeft. Hoogte is alles!ringerbart schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:14:
Onderaan in hotspotty zie ik dat de 70-90% van de rewards komen uit het zien van anderen hun beacons. Op de explorer kan je het ook zien dat de rewards veeeel hoger zijn voor het ontvangen. Ik ga dus voor de 8dbi gaan zodat ik hopelijk nog 20km+ kan 'luisteren' nadat de hotspots met een te hoge dbi over enkele dagen minder ver kunnen zenden.
1 van de vele voorbeelden:
https://app.hotspotty.net...dDAzC5yzwxhvhYEPn/rewards
100km+ bereik en 95% rewards van beacons ontvangen. Bijna niks om gezien te worden dus het hele zendverhaal gaat maar weinig impact hebben op normale hotspots die de moeite doen om hun bereik te vergroten met 'dure' antennes.
Laat ons hopen dat de valsspelers zwaar geraakt worden, dan gaan de rewards voor iedereen wat hoger zijn.
Wat is je bron? Het heeft wel degelijk flinke invloed of je antenne binnen of buiten hebt staan.Cave_Boy schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:53:
Heeft iemand ervaring met hoeveel demping isolatie en steen etc. geeft? Als ik het zo lees is het geregeld dat een buitenantenne niet echt veel voordelen geeft behalve de hoogte maar bij velen kun je hem ook boven op zolder doen en verlies je eigenlijk vrij weinig hoogte.
Een van mijn hotspot die binnen op zolder stond. normaal huis met dakpannen kreeg ik 10-12 witnesses. Toen ik een antenne buiten had geplaatst werden het er 62
[ Voor 14% gewijzigd door Zaratrass op 14-10-2021 09:58 ]
Ik heb de antenne eerst op zolder gehad. 2 witnesses.Cave_Boy schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:53:
Heeft iemand ervaring met hoeveel demping isolatie en steen etc. geeft? Als ik het zo lees is het geregeld dat een buitenantenne niet echt veel voordelen geeft behalve de hoogte maar bij velen kun je hem ook boven op zolder doen en verlies je eigenlijk vrij weinig hoogte.
Daarna heb ik de antenne in de afvoerbuis van de droger gestoken (buis die door het dak heen gaat) 4 witnesses
Daarna de antenne fysiek buiten geplaatst. Vastgemaakt aan diezelfde afvoerbuis echter verlengt met 1 meter aluminium pijp.... 9 witnesses
Kortom, op de zolder zelf werd toch flink wat signaal geblokkeerd. Nu heb ik wel een geïsoleerde zolder en zonnepanelen op het dak....
Je snapt me niet helemaal.Zaratrass schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:56:
[...]
Wat is je bron? Het heeft wel degelijk flinke invloed of je antenne binnen of buiten hebt staan.
Op veel miners zit al een 3 a 4db antenne. Gewoon volgens de wetgeving.
Als dit al de max is kun je dus eigenlijk niet hoger. Dan heb je eigenlijk alleen nog het verschil van binnen naar buiten toe toch?
Nadeel is dat de stock antennes niet geoptimaliseerd werken. ik gebruik antenne van McGill die een veel sterker signaal kunnen uitzenden en beter gezien worden.Cave_Boy schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:59:
[...]
Je snapt me niet helemaal.
Op veel miners zit al een 3 a 4db antenne. Gewoon volgens de wetgeving.
Als dit al de max is kun je dus eigenlijk niet hoger. Dan heb je eigenlijk alleen nog het verschil van binnen naar buiten toe toch?
Hoogte is inderdaad bijna alles maar het punt is dat hij niet veel witnesses heeft (zelf gezien worden) in verhouding tot de beacons die deze hotspot zelf ziet. De beacons die hij ziet door zijn topligging geven 95% van zijn rewards. Beacons ontvangen met een transmit scale van 1 geven het meeste hnt.janjanssenenzo schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:50:
[...]
Ik ken het gebied welke jij als voorbeeld gebruikt. De miner die je laat zien zit op 430 meter boven NAP, dat is de reden dat hij zoveel witnesses heeft. Hoogte is alles!
Onderaan in hotspotty staat een cirkel met het type rewards. Het lichtoranje gedeelte is de opbrengst uit het zien van anderen hun beacons, het veel kleinere blauwe stukje uit de cirkel is de opbrengst uit gezien worden (zelf beacons zenden).
Daarom lijkt het mij nog steeds beter om te gaan voor de beste RX waarde (dus hogere dbi) als de omgeving het toelaat.
Dus een 3db antenne van de fabrikant en een geoptimaliseerde 3db antenne van McGill zijn verschillend. Maar hoeveel hoeveel verschil is dat?Zaratrass schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:00:
[...]
Nadeel is dat de stock antennes niet geoptimaliseerd werken. ik gebruik antenne van McGill die een veel sterker signaal kunnen uitzenden en beter gezien worden.
Is er een site/ pagina dat je zelf een ongeveer demping kunt aflezen met verlies als je de apparatuur binnen houd in plaats van buiten? Kan me best voorstellen dat niet iedereen het buiten kan plaatsen maar wel hoog op zolder bijvoorbeeld. Ik snap dat het demping geeft maar ik vraag me wel af is dat nu echt heel veel of valt het uiteindelijk wel mee?
Zodra ik mijn 5.8dbi antenne door het dakraam naar buiten steek scheelt dat al enorm veel. Dat is dan nog op dezelfde hoogte als de nok. Ik heb helaas nog geen permanente oplossing voor buiten dus hij staat vooralsnog binnen. Mijn dak bestaat uit oude dakpannen en is geïsoleerd met tempex.Cave_Boy schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:21:
[...]
Dus een 3db antenne van de fabrikant en een geoptimaliseerde 3db antenne van McGill zijn verschillend. Maar hoeveel hoeveel verschil is dat?
Is er een site/ pagina dat je zelf een ongeveer demping kunt aflezen met verlies als je de apparatuur binnen houd in plaats van buiten? Kan me best voorstellen dat niet iedereen het buiten kan plaatsen maar wel hoog op zolder bijvoorbeeld. Ik snap dat het demping geeft maar ik vraag me wel af is dat nu echt heel veel of valt het uiteindelijk wel mee?
De goede verhalen over antennes op zolder komen volgens mij over het algemeen uit de VS waar de huizen toch wat anders gebouwd zijn..
Ik focus me daarbij op of de 6.5dbi voordeelbundel van:
of op de wat sterkere antennes:
https://shop.marcomweb.it...onal-n-plug-dettagli.html
https://www.wifi-shop24.c...outdoor-omni-antenna-8dbi
Waarbij de voordeel bundel toch wel een scherpe prijs heeft (eur 100 totaal incl btw en verzenden), met 5m kabel erbij en meteen gebruiksklaar/aansluitbaar op de botcat300.
Zal het echt veel uitmaken het verschil tussen de 6.5 en 8-10dbi? Op een hoogte van 12m met vrijwel vrij uitzicht? Ook de lengte en de wind die het daarmee kan vangen zit ik nog wel mee, ik kom 8dbi antennes tegen van 150cm maar ook van 80cm?
Of heeft iemand anders hier nog een gouden antenne tip? Anders ga ik gewoon voor de voordeelbundel, en mocht dat tzt tegenvallen kan ik altijd nog de antenne gaan vervangen.
Dat is inderdaad wel een goed punt. Veel huizen in Amerika hebben inderdaad veel andere bouw materialen (veel hout).melvinnie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:08:
[...]
Zodra ik mijn 5.8dbi antenne door het dakraam naar buiten steek scheelt dat al enorm veel. Dat is dan nog op dezelfde hoogte als de nok. Ik heb helaas nog geen permanente oplossing voor buiten dus hij staat vooralsnog binnen. Mijn dak bestaat uit oude dakpannen en is geïsoleerd met tempex.
De goede verhalen over antennes op zolder komen volgens mij over het algemeen uit de VS waar de huizen toch wat anders gebouwd zijn..
@Chris12 Net hierboven is een heel stukje geweest over een buiten antenne en ook hoge dbs met de voor en nadelen. Is je situatie dusdanig dat zulke hoge db's handig zijn? De 6,5db is al aan de hoge kant in veel gevallen maar die kan ik nog wel begrijpen.
[ Voor 16% gewijzigd door Cave_Boy op 14-10-2021 12:36 ]
Ok, heb via ideetron.nl nu een mooie set met 10dBi antenne in bestelling, was slechts eur 40 duurder dan de voordeelset met een 6.5dBi antenne. (moet je even via de chat gesprek aangaan)@Chris12 Net hierboven is een heel stukje geweest over een buiten antenne en ook hoge dbs met de voor en nadelen. Is je situatie dusdanig dat zulke hoge db's handig zijn? De 6,5db is al aan de hoge kant in veel gevallen maar die kan ik nog wel begrijpen.
Ik heb trouwens via https://app.helium.vision even gekeken hoeveel meter het nu van mijn locatie naar de ander 3 aanwezige nodes in de omgeving is, dat is allemaal verder dan 300m dat is dan toch gunstig?
Wat ik heb gelezen is dat de meesten met de al aanwezige antenne tussen de 2,5KM a 10KM behalen. Dit hangt veel af van hoeveel hoge bebouwing etc. maar ook van de antenne plaatsing zelf af.Chris12 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:41:
[...]
Ok, heb via ideetron.nl nu een mooie set met 10dBi antenne in bestelling, was slechts eur 40 duurder dan de voordeelset met een 6.5dBi antenne. (moet je even via de chat gesprek aangaan)
Ik heb trouwens via https://app.helium.vision even gekeken hoeveel meter het nu van mijn locatie naar de ander 3 aanwezige nodes in de omgeving is, dat is allemaal verder dan 300m dat is dan toch gunstig?
Toen ik de 2.7 dBi van de Sensecap nog had heb ik regelmatig Zandvoort en Amsterdam bereikt op ongeveer 30KMCave_Boy schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:58:
[...]
Wat ik heb gelezen is dat de meesten met de al aanwezige antenne tussen de 2,5KM a 10KM behalen. Dit hangt veel af van hoeveel hoge bebouwing etc. maar ook van de antenne plaatsing zelf af.
Op welke hoogte is jouw antenne gepositioneerd...melvinnie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:06:
[...]
Toen ik de 2.7 dBi van de Sensecap nog had heb ik regelmatig Zandvoort en Amsterdam bereikt op ongeveer 30KM
7 meter, in de nok van mijn zolder. Het aantal andere hotspots wat ik zie valt dan wel weer tegen natuurlijk.Chris12 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:08:
[...]
Op welke hoogte is jouw antenne gepositioneerd...
De mcgill antennes zijn niet zo speciaal meer als dat ze waren, de vswr waarde van sommige antennes die niet voor helium netwerk zijn geoptimaliseerd liggen vaak hoger, die van mcgill en overige tuned liggen vaak op < 1.5 en tegenwoordig zelfs < 1.3. Daar zit het verschil vaak in.Cave_Boy schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:21:
[...]
Dus een 3db antenne van de fabrikant en een geoptimaliseerde 3db antenne van McGill zijn verschillend. Maar hoeveel hoeveel verschil is dat?
[ Voor 30% gewijzigd door green-tea op 14-10-2021 18:17 ]
10dbi, je weet wel dat dit niet mag zonder vergunning? Daarbij is de kans enorm groot dat je met een 10dbi overstraalt om de straalhoek veel kleiner is als met bijv een 3dbi.Chris12 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:41:
[...]
Ok, heb via ideetron.nl nu een mooie set met 10dBi antenne in bestelling, was slechts eur 40 duurder dan de voordeelset met een 6.5dBi antenne. (moet je even via de chat gesprek aangaan)
Zie;

[ Voor 46% gewijzigd door green-tea op 14-10-2021 18:14 ]
Bron: https://discord.com/chann...789830/898352357627297856**COTX Suspension/Probation**
The Manufacturing Oversight Committee has voted to convert COTX Network's suspension into a 6 month probation period. Under this probation COTX's ability to on-board hotspots will be restored to allow existing orders to be fulfilled subject to certain restrictions, but COTX will be prohibited from taking new orders until the probation period has ended.
We are requesting data from COTX and will describe the fulfillment process in more detail once that data arrives. We will also explain the rationale behind the suspension and probation in further announcements.
Nee dat weet ik niet.... leverancier heeft dit ook niet aangegeven. Die gaf aan dat het een rondstraal/omni antenne is, dus niet een gebundelde straal/richting. Maar het is ook nog even de vraag of het wel een echte 10dBi antenne is.green-tea schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:12:
[...]
10dbi, je weet wel dat dit niet mag zonder vergunning? Daarbij is de kans enorm groot dat je met een 10dbi overstraalt om de straalhoek veel kleiner is als met bijv een 3dbi.
Zie;
[Afbeelding]
Maar wat is dan de max antenne dBi welke ik wel kan inzetten? 6.5 / 8 dBi ?
Max wat je 'legaal' mag inzetten is afhankelijk van je hotspot, ze hebben namelijk niet allemaal dezelfde power output. Bij vele kom je uit met cable loss rond een 4dbi antenna. Sommige 6.5/8dbi.Chris12 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:02:
[...]
Nee dat weet ik niet.... leverancier heeft dit ook niet aangegeven. Die gaf aan dat het een rondstraal/omni antenne is, dus niet een gebundelde straal/richting. Maar het is ook nog even de vraag of het wel een echte 10dBi antenne is.
Yes! We zijn nu druk bezig met uitwerken van de details in de hoop dat we al onze orders deze maand nog kunnen krijgen.Mr.Jingles schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 06:32:
Update over COTX:
[...]
Bron: https://discord.com/chann...789830/898352357627297856
Dit wist ik eerst ook niet en hier is onlangs ook een heel discussie / uitleg en verhaal neergezet. Ook mooie handige pagina's zijn er hierover neergezet.Chris12 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:02:
[...]
Nee dat weet ik niet.... leverancier heeft dit ook niet aangegeven. Die gaf aan dat het een rondstraal/omni antenne is, dus niet een gebundelde straal/richting. Maar het is ook nog even de vraag of het wel een echte 10dBi antenne is.
Zit nu terug te bladeren en het is rond pagina 19 (toch meer terug dan ik dacht).
Een website over de antenne wat mag in Nederland die gepost was door @Niann-Tsyr https://www.antennebureau...regels-plaatsing-antennes
Daarbij is het de vraag hoeveel extra winst het oplevert als je een antenne hebt met zo'n db waarde. Zoals in de eerdere plaatjes is je hoek ook anders. Je mist dus ook een deel.
[ Voor 9% gewijzigd door Cave_Boy op 15-10-2021 08:50 ]
Referralcodes gebruiken en het aanbieden van producten is hier niet toegestaan.