Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zie genoeg mensen op Discord die deze aansluiten op de randaarde van hun huis... en dat lijkt mij niet zo slim.

Volgens mij is het een betere situatie dat je een losse aardpen laat slaan en vervolgens langs de buitenzijde van de woning een aardedraad laat lopen naar de antenne.
Op forums voor zendamateurs lees ik trouwens ook dat ze aanraden om een bliksemafleider op het dak te hebben zodat de kans op inslag in je antenne nog kleiner wordt.

Het jammere is dat dit nogal in de papieren kan lopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ideetron
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-07-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhAmWso8BFuSWa71g2e0YWfJih4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEXNKaIIq4FYRvrUttD54NiR.jpg?f=fotoalbum_large

Zo hoort het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_TS
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-10-2024
aldjay schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:06:
Heeft het nog wel zin, vanwege de laatste PoC aanpassingen, om een 6dbi antenne op het dak van mijn garage te zetten op 4 meter hoog. Of merk ik dan geen/weinig verschil met de 7 meter hoog binnen op zolder?
Op 4 meter hoog ben je beter af met een wat lagere dbi denk ik , ligt aan je omgeving natuurlijk.
Een lage dbi straalt meer als een bolletje en een hoger dbi verder maar minder naar boven (meer rechtdoor) dat is niet handig als er obstakels recht voor je zit zoals huizen/daken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
GabrielZ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:31:
[...]

waar heb je de aarde van de lightning arrestor op bevestigd?
Deze zit er gewoon tussen, nergens op aangesloten. Bij een directe inslag is er toch wel veel meer kapot dan alleen de antenne/hotspot. En bovendien op 25m afstand staat een boom die zeker 5m hoger nog is. En ik heb zo'n luchtalarm mast op 80m van mijn huis, welke ook hoger is.

Dus ik acht de kans erg klein dat er een direct inslag op mijn antennen komt (even afkloppen).

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
User_TS schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:59:
[...]

Op 4 meter hoog ben je beter af met een wat lagere dbi denk ik , ligt aan je omgeving natuurlijk.
Een lage dbi straalt meer als een bolletje en een hoger dbi verder maar minder naar boven (meer rechtdoor) dat is niet handig als er obstakels recht voor je zit zoals huizen/daken etc.
Als je de uitstralingshoek tov. de horizon weet van je antenne, en je weet de hoogte waarop je deze zet dan kan je bepalen of je uberhaubt zogenaamde overshoot hebt.

Ik zit op 12m hoog en als mijn 10dBi antenne een hoek van 12gr zou hebben, dan is de overshoot ongeveer 115m. Volgens mij tellen hotspots binnen die afstand toch niet mee voor je witnesses.

Di gemakkelijk zelf berekenen kan hier: https://www.driehoekberekenen.nl/

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Changelog v1.2.3:

Add the function of detecting the block height every 90 minutes. When the current block height is detected to lag the official block height, the latest snapshot will be automatically downloaded from the official Helium.
This update is used to optimize the block synchronization problem caused by the Helium network recently.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:53
Chris12 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:29:
Changelog v1.2.3:

Add the function of detecting the block height every 90 minutes. When the current block height is detected to lag the official block height, the latest snapshot will be automatically downloaded from the official Helium.
This update is used to optimize the block synchronization problem caused by the Helium network recently.
Zit op deze firmware maar wat mij erg opvalt is waar ik eerder een schijfgebruik van 4 - 6GB had heb ik nu 13GB en lijkt elke dag iets meer te worden. Het binnenhalen van HNT lijkt ook trager te gaan met 0,4HNT per dag. Eerder haalde ik richting de 1 of net iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:09
melvinnie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:55:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zie genoeg mensen op Discord die deze aansluiten op de randaarde van hun huis... en dat lijkt mij niet zo slim.

Volgens mij is het een betere situatie dat je een losse aardpen laat slaan en vervolgens langs de buitenzijde van de woning een aardedraad laat lopen naar de antenne.
Op forums voor zendamateurs lees ik trouwens ook dat ze aanraden om een bliksemafleider op het dak te hebben zodat de kans op inslag in je antenne nog kleiner wordt.

Het jammere is dat dit nogal in de papieren kan lopen...
Een blikseminslag gaat volledig door je huis, ook als je geen antennes hebt. Ik heb ze gezien waarbij ze via het dak toch de bedrading in het het huis weten te vinden en via het 230v circuit afvloeien. De bedrading is dan compleet uit de muur gefikt, zonder antenne op het dak. Elk apparaat wat met een stekker in de muur zat = defect. De impact van een direct inslag is zo ontzettend groot.

Wel of geen lightning arrestor, bij een directe inslag is alles defect. Het aarden aan de huisaarde (chips ik moet dat nog doen) lijkt mij vooral voor statische ladingen rondom de antenne. Deze glitches kunnen je zend- en ontvang apparatuur beschadigen, en dan is het fijn als deze glitches gewoon zouden afvloeien via je huidige aardpen (groen gele bedrading).

Als je er een Lightning arrestor tussen zet, heb je kans dat de replaceble capsule in dit item de glitch tegen houdt en af laat vloeien.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 27-11-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
stormfly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:36:
[...]

Wel of geen lightning arrestor, bij een directe inslag is alles defect. Het aarden aan de huisaarde (chips ik moet dat nog doen) lijkt mij vooral voor statische ladingen rondom de antenne. Deze glitches kunnen je zend- en ontvang apparatuur beschadigen, en dan is het fijn als deze glitches gewoon zouden afvloeien via je huidige aardpen (groen gele bedrading).

Als je er een Lightning arrestor tussen zet, heb je kans dat de replaceble capsule in dit item de glitch tegen houdt en af laat vloeien.
Interessant... ik zal me wat verder hierin moeten verdiepen.
Is het aansluiten van de lightning arrestor op de stalen mast waarop de antenne zit ook al een wat betere oplossing, zodat de eventuele glitch nog beter wordt verwerkt?
De mast zelf staat op bitumen dak middels een mastvoet op rubber blokjes.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Zojuist de bliksem assertor ertussen gezet en die ook op aarde aangesloten. Heb nu wel nog 1 vraag. Maakt het uit of je een 50 ohm of 75 ohm N koppelstuk gebruikt? Had zelf beide besteld (waren goedkoop en zag op internet niet wat het moest wezen).

Nadeel was de webshop had alle verpakkingen voor het versturen eraf gehaald zodat het in een envelop deed passen. Nadeel is dat de N koppelstukken bijna identiek zijn kwa uiterlijk.

Ik heb deze: https://www.onlinekabelshop.nl/n-m-n-m-koppelstuk-75-ohm
En https://www.onlinekabelsh...k-n-mannelijk-n-mannelijk

Als ik de plaatjes mag geloven is de 75 ohm versie iets langer (middenstuk lijkt langer). Dan heb ik nu de 50 ohm versie ertussen. (Deze is ook breder in gebruik naar mijn weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Chris12 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:15:
[...]

Interessant... ik zal me wat verder hierin moeten verdiepen.
Is het aansluiten van de lightning arrestor op de stalen mast waarop de antenne zit ook al een wat betere oplossing, zodat de eventuele glitch nog beter wordt verwerkt?
De mast zelf staat op bitumen dak middels een mastvoet op rubber blokjes.
Nee een lightning arrestor zou je dan nog beter binnen kunnen monteren aan de aarde van je stopcontact. Ben ook geen expert maar ik lees wel "must be grounded". Als je de Lightning Arrestor grounded aansluit, dan is daarmee ook direct de mantel van je coax grounded, en de mantel van je coax is ook de massa van je mast...totzover de theorie ;-)

Wat ik van plan ben, ik tap de 6mm aarde draad van de zonnepanelen af die ook over het dak loopt (overigens ook aangesloten via de aarde van het huis.) Ik zoek alleen nog een goed T stuk om 6mm2 af te tappen, dat is wel complex om het waterdicht te maken. Dan is de lightning arrestor binnen mogelijk een veel toegankelijker optie met beter resultaat tegen statische ontladingen.

Die blokjes, ik zag het op je foto's ik zou daar rechts denk ik nog een tegelvoetje onder leggen. Ben je niet bang voor beschadiging van je bitumen? (waarom is je dak wit, ivm hitte?)

[ Voor 26% gewijzigd door stormfly op 27-11-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Cave_Boy schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:17:
Zojuist de bliksem assertor ertussen gezet en die ook op aarde aangesloten. Heb nu wel nog 1 vraag. Maakt het uit of je een 50 ohm of 75 ohm N koppelstuk gebruikt? Had zelf beide besteld (waren goedkoop en zag op internet niet wat het moest wezen).

Nadeel was de webshop had alle verpakkingen voor het versturen eraf gehaald zodat het in een envelop deed passen. Nadeel is dat de N koppelstukken bijna identiek zijn kwa uiterlijk.

Ik heb deze: https://www.onlinekabelshop.nl/n-m-n-m-koppelstuk-75-ohm
En https://www.onlinekabelsh...k-n-mannelijk-n-mannelijk

Als ik de plaatjes mag geloven is de 75 ohm versie iets langer (middenstuk lijkt langer). Dan heb ik nu de 50 ohm versie ertussen. (Deze is ook breder in gebruik naar mijn weten).
De LoRa apparatuur is 50ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
stormfly schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:49:
[...]
Die blokjes, ik zag het op je foto's ik zou daar rechts denk ik nog een tegelvoetje onder leggen. Ben je niet bang voor beschadiging van je bitumen? (waarom is je dak wit, ivm hitte?)
Ja de tegelrubbers waren op... dus die komen er binnenkort onder.

Dak wit geschilderd met speciale Koster21 coating vanwege de hitte inderdaad, scheelt een graad of 5-6 in de zomer. Tevens zorgt de coating voor een langdurige elastische laag en alle oude scheurtjes/gaatjes zijn opgevuld. Dus tevens een soort van renovatie dak coating. (op tweakers elders een wat uitgebreidere post van mij hierover)

Qua wind/storm belasting op de mast+antenne, zou de huidige mastvoet voldoende zijn ? (80*80cm, met daarop 4x een 30*30 tegel, en nog 2 lossen 30*30 tegels erop). Gewicht van de tegels totaal is circa 50kg.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
@Chris12 de mast en antenne vangt ook niet heel veel wind. Mocht die omgaan gok ik dat je dak erboven op ligt. ;)

Voor de heltecs zou het iets schelen als de lightning arrestor er tussen uit is? (Liever niet natuurlijk.) Of zou dat verschil nog te klein zijn om wat meer witness activiteiten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niann-Tsyr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 16:24
Zit toevallig Mythical Infrared Jellyfish hier? Zou diegene even een tikje naar rechts willen gaan met z'n locatie svp? Nu haalt deze hotspot de transmit scale van Res 8 naar beneden voor de 3 hotspots die er al zaten. Check even op Hotspotty, als je het niet begrijpt, bij tab 'Rewards scaling'. Diegene heeft 3 hotspots, dus ik hoop dat ie begrijpt dat een goede plaatsing essentieel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:11

Stimulate14

⭐⭐⭐

Chris12 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:15:
Zojuist (net voor de regen) mijn antenne anderhalve meter verhoogt.
De komende tijd maar eens kijken of dat wat meer witnesses/beacons gaat opleveren. Voorlopig nog steeds flatlined voor nu 13uur :'( , maar dat komt omdat ik nog wat blocks achterloop op de chain denk ik (nu nog 180st).

Oude situatie:
[Afbeelding]

Nieuwe situatie:
(150cm hoger, en de mast+antenne volledig waterpas)
[Afbeelding]

PS. Oude mastvoet van 120cm (blueqon, 42mm doorsnede, gegalvaniseerd staal), zonder tegelvoet, komt binnenkort te koop op MP.
Hoe gaat de kabel naar binnen? Via de airco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Ja, via dezelfde dakdoorvoer, in totaal 10m LMR400 kabel.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ideetron
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-07-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hph_rnXWDNXfftSAZT2f8jJAeWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkhNh1MzwTyIKDbiLpTLIjyK.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben een Nebra antenne opengezaagd (rechts) en vergeleken met een antenne van ons (links). Nu is het duidelijk waar die dubbel dip van de Nebra antenne vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Zou je dat voor een leek iets verder uit kunnen wijden Idee? Heel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Ideetron schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:35:
[Afbeelding]

We hebben een Nebra antenne opengezaagd (rechts) en vergeleken met een antenne van ons (links). Nu is het duidelijk waar die dubbel dip van de Nebra antenne vandaan komt.
6.5 van jullie en een 5.8 Nebra antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
[Afbeelding]

Ik mis heel veel context 😀. Wat zijn je uitdagingen? Wie zijn “wij”? Zijn beide antennes gebaseerd op hetzelfde ontwerp? Je hebt verschillende antenne ontwerpen, collineair , dipool etc.

Wel heel tot dat je dit deelt👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
stormfly schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:30:
[...]

Ik mis heel veel context 😀. Wat zijn je uitdagingen? Wie zijn “wij”? Zijn beide antennes gebaseerd op hetzelfde ontwerp? Je hebt verschillende antenne ontwerpen, collineair , dipool etc.

Wel heel tot dat je dit deelt👍
Afbeeldingslocatie: https://www.hamuniverse.com/wb3ayw2mcol2635035_orig200.jpg

:P

Edit..

Wil je een antenne bouwen ontkom je eigenlijk niet aan een VNA (vector analyzer) om te kijken of hij het wel goed doet.

[ Voor 15% gewijzigd door Prutzertje op 28-11-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Hoe is het geheugen gebruik bij jullie op de Heltec? Zit zelf inmiddels op de 50% (14GB). Elke dag lijkt het net niet een GB te stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Cave_Boy schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:54:
Hoe is het geheugen gebruik bij jullie op de Heltec? Zit zelf inmiddels op de 50% (14GB). Elke dag lijkt het net niet een GB te stijgen.
Ik zit nu op 34%... 2dg terug een reset gehad toen de disc usage op 80% was gekomen (na slechts 16dg online toen). Vervolgens 18uur flatlined, zonder activity, voordat er weer witnesses gelogd werden. Terwijl ik via een ingeladen snapshot al lang weer in sync was.
Toen de hotspot weer geheel in sync was zat ik op geloof ik 31%.

Op discord zie ik meerdere die dit zelfde issue hebben gehad of nu meemaken.

Ik heb vraag uitstaan per email bij heltec support of dit normaal is. Nog geen reply.
Zo ja, zorg dan dat er automatisch een recente snapshot geladen wordt ipv dat je 5000/8000 blocks moet inhalen.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
[Afbeelding]

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie 10dBi hoe die er opengemaakt uitziet. Zijn dat dan meer windingen?

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Prutzertje schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:49:
[...]

[Afbeelding]

:P

Edit..

Wil je een antenne bouwen ontkom je eigenlijk niet aan een VNA (vector analyzer) om te kijken of hij het wel goed doet.
Rechts lijkt een dipool een simple +/- poot. Hoeveel gain geeft hij?

Mijn punt was: je kunt een collineair en een dipool niet 1:1 vergelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YW68VuX2ths344qu1INDhSFCYLY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/Xk2i38pUHaS0Qu0eevXNZjbV.gif?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 28-11-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Zit nu toch een beetje te twijfelen over mijn N connector.

Had natuurlijk verwacht dat er een labeltje bij elke connector zat met hoeveel ohm deze is.

Het enige verschil is de een is donker oranje en de ander is licht oranje. Welke is de 50 ohm en welke is de 75 ohm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Cave_Boy schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:42:
Zit nu toch een beetje te twijfelen over mijn N connector.

Had natuurlijk verwacht dat er een labeltje bij elke connector zat met hoeveel ohm deze is.

Het enige verschil is de een is donker oranje en de ander is licht oranje. Welke is de 50 ohm en welke is de 75 ohm?
Wellicht met een multimeter beide eens doormeten. Wellicht dat je dan de weerstand kan bepalen en dan weet je welke 50/75ohm is.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
9V batterij van de meter was te leeg en 9V blokjes is nu net een type die hier eigenlijk nooit gebruikt wordt.
Via buren even een geleend en kwam ik erachter dat de een dik boven de 75ohm is (78) en de ander zou dan 50 ohm moeten zijn maar ik behaal daar net de 43 ohm. Nu maar via Ideetron besteld. Dacht destijds met zo'n koppelstukje kan niet veel misgaan toch? Blijkbaar zit er behoorlijk verschil in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Op Discord geeft iemand aan dat het missende witnesses issue van de Heltec hotspots komt omdat ze een verkeerde berekening doen. Nu ben ik er helemaal niet in thuis maar dit is wat diegene stelt:

Exactly, it is how they calculate the RSSI value you see in logs or explorer
That value is not correct, RSSiS is used there not RSSI but they don't want to admit it

Do a test yourself, check your RSSI from a witnessed beacon and compare with others who witnessed it
Your RSSI value is wrong there as it is RSSI+SNR/2

Nu zit ik in mijn lora logs te kijken, en zie dat ik van de 11 beacons afgelopen 2uur er 2 heb gewitnessed.
code:
1
lsnr":-9.8,"rssi":-112,"size":52,"data":"QDDaAA....................

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HF8hh11/Capture.jpg

Maar hoe vergelijk ik dit nu met andere hotspots die deze gewitnessed hebben, als ik namelijk kijk zie ik dat deze allemaal andere RSSI en SNR waarden hebben (omdat ze oa. andere afstand/antenne etc. hebben).
Ik wil de bewering van hierboven snappen/checken namelijk.

Andere hotspots van deze bovenstaande witness:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1258GhK/Capture.jpg

Een ander ding dat mij opvalt is dat ik nu in de lora logs ook beacons zie van boven de -115dBi tot -120dBi, en dat deze nu ook soms gewitnessed worden. Dit was voor de v1.2.3 firmware nooit het geval.
Een extra check via de helium.hiker.rocks website bevestigd dit ook.

Witness:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/61MN8fD/Capture.jpg

Helium.hiker website: (gesorteerd op aflopende RSSI waarden van de witnesses)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3BW04Qg/Capture.jpg

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
stormfly schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:19:
[...]

Rechts lijkt een dipool een simple +/- poot. Hoeveel gain geeft hij?

Mijn punt was: je kunt een collineair en een dipool niet 1:1 vergelijken.

[Afbeelding]
Dipool is naar mijn weten iets meer als 2dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Is onderstaande melding van een Suboptimal Transmit Scale een foutje of trage update van de explorer?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/khxBSDb/Capture0.jpg

Verdere details laten zien dat alles OK is volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fxRdVgr/Capture.jpg

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Misschien is dit interessant om te weten:

Het viel me zojuist op dat mijn miner met een Transmit scale van 1 de melding gaf dat de Transmit scale niet optimaal is. Dit blijkt te worden veroorzaakt doordat deze HEX (res 4) vandaag is volgeraakt. Zodra er meer dan 25 teveel zijn gaat de scale van alle miners in deze HEX omlaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLGQQxvWumvX5-bhRvFs8KMT40o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gf2wDyTt1BHxoxPknlyQ5FpG.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Exuses Chris12, ik had je bericht gemist van vanmiddag over hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door melvinnie op 28-11-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackbrown
  • Laatst online: 08-05-2023
Iemand een idee of ik de antenne hieronder ook kan gebruiken?
https://www.wimoodshop.nl/products/1903/868+Omni+antenna

Deze heeft de SMA female aansluiting

Kan ik de meegeleverde SMA kabel gebruiken voor de heltec met connector sma naar rpsma ? Of beter de coax apart even bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Cave_Boy schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:54:
Ik zat gisterochtend rond deze tijd op 34% en nu op 40%. Bij 80% zal de Heltec automatisch resetten/cleanen, en weer opnieuw de blockchain moeten gaan inlezen vanaf block xxxxxx (afhankelijk hoe recent de snapshot is die Heltec op hun server bijhoud). Dus over 7/8dg verwacht ik weer een reset.

Na circa 14dg zal er elke keer zo'n reset zijn. De vorige keer duurde het 18uur voordat mijn Heltec weer überhaupt iets binnenkreeg aan activity. Dus elke maand kan op ruim 1 dag downtime :(

Hier een link waarin Heltec de snapshots bijhoud: https://resource.heltec.cn/download/HT-M2808/snapshot
Op moment van schrijven loopt de laatst beschikbare snapshot daar maar +/-200 blocks achter. Hopelijk minder downtime als een recentere snapshot wordt gebruikt bij de volgende auto-clean reset.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
[Afbeelding]

Kennen jullie Vinnant antennes? Hele betaalbare antenne, hand made en lage shipping. Let op dat hij werkt met DBD en dBi = DBD + 2.14. Een 5DBD antenne is 7.14 dBi.

Al zijn antennes zijn tunned, stuk voor stuk, op exact de frequentie geknipt die je nodig hebt om een goede VSWR te behalen. Heb zijn antennes nu alleen in gebruik voor RX, maar in de toekomst ook voor Helium TX/RX.

Hij werkt vanuit passie, als de voorraad op 0 staat, gewoon een mailtje sturen. Hij maakt ook kabels op maat voor je.

www.vinnant.sk

Rechts lijkt een reguliere dipool, 0dbi, links een versterkte antenne van +/- 7.5dBi is mijn conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
new firmware v1.2.4....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WBnSf2b/Capture.jpg

ik zie weinig verschil in uiterlijke features, wellicht deze optie om de diagnostics te herstarten.
Maar kon ook zijn dat dat er al was.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6FTj1P6/Capture.jpg

2021-11-29 -- OTA upgrade (V1.2.4)
Overwrite the content updated in V1.2.3;
Fix the problem of blockchain synchronization.

[ Voor 66% gewijzigd door Chris12 op 29-11-2021 11:38 ]

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_TS
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-10-2024
Chris12 schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:59:
[...]

Ik zat gisterochtend rond deze tijd op 34% en nu op 40%. Bij 80% zal de Heltec automatisch resetten/cleanen, en weer opnieuw de blockchain moeten gaan inlezen vanaf block xxxxxx (afhankelijk hoe recent de snapshot is die Heltec op hun server bijhoud). Dus over 7/8dg verwacht ik weer een reset.

Na circa 14dg zal er elke keer zo'n reset zijn. De vorige keer duurde het 18uur voordat mijn Heltec weer überhaupt iets binnenkreeg aan activity. Dus elke maand kan op ruim 1 dag downtime :(

Hier een link waarin Heltec de snapshots bijhoud: https://resource.heltec.cn/download/HT-M2808/snapshot
Op moment van schrijven loopt de laatst beschikbare snapshot daar maar +/-200 blocks achter. Hopelijk minder downtime als een recentere snapshot wordt gebruikt bij de volgende auto-clean reset.
Is dit nou per miner verschillend of hoe snel de hardware is ?
Lijkt me frustrerend en zonde als je 18 uur niks mined.

Ik zie vaak bij Sensecap miners echt goede opbrengsten, de hardware zoals 4 of 8GB RAM die erin zit heeft er misschien toch wel mee te maken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
User_TS schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:31:
[...]

Is dit nou per miner verschillend of hoe snel de hardware is ?
Lijkt me frustrerend en zonde als je 18 uur niks mined.

Ik zie vaak bij Sensecap miners echt goede opbrengsten, de hardware zoals 4 of 8GB RAM die erin zit heeft er misschien toch wel mee te maken ?
Wat ik dusver heb gezien is dat de basis hardware telkens hetzelfde is (Raspberry Pi 4). De hoeveelheid werkgeheugen is wel verschillend (1 tot 8 GB). De 1GB is naar wat ik zie niet meer leverbaar. Is ook niet handig omdat de blockchain niet echt meer geschikt is voor de 1GB modellen (daar wordt nu een truc mee uitgehaald ze werken nog wel). Als je kijkt naar het geheugengebruik van het werkgeheugen bij de diverse modellen dan verschilt dit eigenlijk niet zo heel veel. Dit is meestal rond de 0,5GB - 0,7GB (dus nog geen 1GB en dit is wat ik heb gezien en gehoord). Het opslaggeheugen verschilt wel iets. Dit kan EMMC en ook SD geheugen zijn. SD kaartjes raken iets sneller beschadigd (schrijf/ lees acties). Je kan van de SD een clone maken voor het geval dat. Dan is denk ik het echte grote verschil wat ik zie de LoRa controller. En ook daar gebruiken velen eigenlijk dezelfde chip naar wat ik lees. Het lijkt dan ook telkens een softwarematige / firmware instelling die anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Cave_Boy schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:54:
[...]
Dan is denk ik het echte grote verschil wat ik zie de LoRa controller. En ook daar gebruiken velen eigenlijk dezelfde chip naar wat ik lees. Het lijkt dan ook telkens een softwarematige / firmware instelling die anders is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qo-KdK7iuxoAbWMTBGiePBr-rYo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G4xwOBbrSdI5N0yFvYmWgeJb.png?f=fotoalbum_large

Kwam ik pas tegen, rode streepjes stonden er al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
stormfly schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:06:
[...]

[Afbeelding]

Kwam ik pas tegen, rode streepjes stonden er al op.
De rode streepjes geven ook aan de chip modellen die het meest gebruikt worden. Heltec heeft de SX1308 + SX1255/7 chipset.

Vandaag niet zo'n beste dag voor mijn Heltec. Laatste witnesses is ruim 5 uur terug... Daarvoor maar enkele gehad. Zit trouwens inmiddels op versie 1.2.4. Disk is 15GB (56%) en RAM is 0,6GB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
pfff dus heltec heeft

1. een relatief slechte chipset,
2. er zijn issues met de sync,
3. en er zijn (serieuze) issues met de gevoeligheid op (alle/een aantal) miners. (RSSI < 100dBm wordt niet opgepakt).

dit laatste leek een software issue maar nu hoor ik ook dat het wellicht toch een hardware issue is.
de communicatie vanuit heltec hierover is minimaal. Al met al weinig vertrouwen meer erin. ik ga eens zien of het mogelijk is om een order te cancellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackbrown
  • Laatst online: 08-05-2023
indexample schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:24:
pfff dus heltec heeft

1. een relatief slechte chipset,
2. er zijn issues met de sync,
3. en er zijn (serieuze) issues met de gevoeligheid op (alle/een aantal) miners. (RSSI < 100dBm wordt niet opgepakt).

dit laatste leek een software issue maar nu hoor ik ook dat het wellicht toch een hardware issue is.
de communicatie vanuit heltec hierover is minimaal. Al met al weinig vertrouwen meer erin. ik ga eens zien of het mogelijk is om een order te cancellen.
Dat ziet er niet positief uit. Ik heb er momenteel ook 2 in bestelling..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Hebben mensen hier ervaring met COTX?

Ik heb een sensecap en een COTX op ongeveer 300 meter van elkaar staan, met dezelfde antenne op dezelfde hoogte. Ik zie alleen echt een groot verschil tussen sensecap en COTX helaas...

De sensecap haalt momenteel 0,89 per dag en de COTX maar 0,2-0,3... aantal witnesses enz zijn wel ongeveer gelijk.

De COTX is helaas nog wel relayed, ik moet nog even langs om dat te fixen. Maar maakt dat zo'n groot verschil?

https://explorer.helium.c...jYKRsC3KgUNJ77DrpxEkiPeaT
https://explorer.helium.c...K91BzaVVWqcLxLbYhTKcZeCwi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrsD96pGMM0rC1MNEWEXst0CqlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6hL1nifoKRmFVhQyy4NyuIp8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Edwin88 op 29-11-2021 22:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edwin88
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6_tGzZBY2Te6R1gSKaTC2e_ooc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSHFcVFkdiETHUL44KhW9TIu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5xOXsnHdi_h3nbNZMSqUvkCk-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5l6b7P0p2ZmeIq2v3GPRX9ao.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jv26YaNM31A4_dO6APqSJIjPbU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLcHM7ZH9w2p1bJtuQ60JReb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_3mftYqKNhYIO1dx06QWyOnbDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqCZyePWp0RyhtlQfhwq77w3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2c88D3YgMKPQxKdwlm5s9vB0z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBn9qjc2yAxS28JYjXBqvnJK.jpg?f=fotoalbum_large

Altijd leuk wat foto's toch!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Dat ziet er goed uit! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen met die mast? _/-\o_

De relayed status zou ik wel asap oplossen als ik jou was. De communicatie tussen de hotspots over het p2p netwerk is aanzienlijk trager dan via de open port. Dat heeft zeker invloed op de opbrengsten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrO80nnf5aL2JI1EDB-FN8NFIzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g89iCWB20PNxgvEv0pwoMahA.jpg?f=fotoalbum_large

Latency met open port is rond de 20ms meestal.

[ Voor 17% gewijzigd door melvinnie op 29-11-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Er is een nieuwe firmware beschikbaar voor de Heltec hotspots, v1.2.5
Ik zie geen uiterlijke verschillen, ook nog geen changelog trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BctKT0d/Capture.jpg

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Chris12 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:35:
Er is een nieuwe firmware beschikbaar voor de Heltec hotspots, v1.2.5
Ik zie geen uiterlijke verschillen, ook nog geen changelog trouwens.

[Afbeelding]
Ben benieuwd. Heltec doet nu wel geregeld een "kleine" update uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:12
melvinnie schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:27:
[...]

Dat ziet er goed uit! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen met die mast? _/-\o_
Bizar, Ben ik ook erg benieuwd naar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
In de lora logs is wel wat opmerkelijks te zien... veel RSSI waarden van -120dBi !!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pjMRdWY/Capture.jpg

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Chris12 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:33:
In de lora logs is wel wat opmerkelijks te zien... veel RSSI waarden van -120dBi !!

[Afbeelding]
Cool dat hebben ze dan ook in software gefixed, misschien toch de gain naar 18gezet net als de vergelijkende chip uit hun test.

Maar, de grote vraag blijf: zijn je earnings nu ook omhoog? Elk 52-size packet wat voorbij komt, doet de miner er iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
stormfly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:41:
[...]

Cool dat hebben ze dan ook in software gefixed, misschien toch de gain naar 18gezet net als de vergelijkende chip uit hun test.

Maar, de grote vraag blijf: zijn je earnings nu ook omhoog? Elk 52-size packet wat voorbij komt, doet de miner er iets mee?
Ik ben dat nu even aan het uitpuzzelen, zowiezo wordt nog niet elke lora log beacon ook in de explorer getoond. Maar het kan zijn dat explorer erg traag is.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 12:12
Cave_Boy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:37:
[...]

Ben benieuwd. Heltec doet nu wel geregeld een "kleine" update uitbrengen.
Goeie zaak, ze zijn er in ieder geval mee bezig!

goed voor de verkoop ook, ik moet er nog 15 slijten :P

[ Voor 10% gewijzigd door Zaratrass op 30-11-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
melvinnie schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:58:
Misschien is dit interessant om te weten:

Het viel me zojuist op dat mijn miner met een Transmit scale van 1 de melding gaf dat de Transmit scale niet optimaal is. Dit blijkt te worden veroorzaakt doordat deze HEX (res 4) vandaag is volgeraakt. Zodra er meer dan 25 teveel zijn gaat de scale van alle miners in deze HEX omlaag.

[Afbeelding]

Edit: Exuses Chris12, ik had je bericht gemist van vanmiddag over hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0u-p84EffLIlFu9RIgId-rpJMn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HvCQXHUBHkhAEAZRKsjGI9rP.png?f=fotoalbum_large
Op dit moment is er nog plek voor één extra hotspot. Daarna gaat hex 4 (met daarin Hoofddorp, Leiden, Alphen, Aalsmeer, Alphen en de helft van Amsterdam) over de 800 hotspots heen en kan je (weer) 25% van je transmit scale afhalen. Er is weinig wat we hieraan kunnen doen, vrees ik. Hetzelfde is al gebeurd voor de naastgelegen hex 4 (Rotterdam en deel van Den haag). Al zou het wellicht helpen als de Amsterdammers hun hotspots uitzetten of ergens anders naartoe verplaatsen. Echt veel zal een hotspot daar toch al niet opleveren.

[ Voor 0% gewijzigd door scorpion303 op 30-11-2021 12:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Mijn indruk: 50% van die hotspot eigenaren in 020 hebben geen idee hoe het allemaal werkt... degene die er vroeg bij waren hebben mooi geld gepakt en hun ROI. Dus die laten de boel de boel in hun huis/studentenkamer.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edwin88
Haha

Kwestie van de juiste contacten vinden / zoeken :)

Dit is overigens 1 van vele masten dus hopelijk word vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Afgelopen 3uur is het stilletjes met de miners, lijkt bij meer zo te zijn. Nieuwe heltec update valt nog niet veel over te zeggen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
DoeEensGek schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:56:
Afgelopen 3uur is het stilletjes met de miners, lijkt bij meer zo te zijn. Nieuwe heltec update valt nog niet veel over te zeggen. :/
De API loopt flink achter. Al vanaf 9 uur volgens mij. Nu hopen dat de blockchain het gewoon nog doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
DoeEensGek schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:56:
via https://heliumtracker.io en/of https://helium.hiker.rocks is het wel wat beter, maar ook niet echt up to date denk ik.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Chris12 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:51:
[...]

via https://heliumtracker.io en/of https://helium.hiker.rocks is het wel wat beter, maar ook niet echt up to date denk ik.
Vrijwel alles lijkt inderdaad vastgelopen. Alleen https://heliumtracker.io/ geeft bij mij nog wel netjes de laatste data.

Ik merk trouwens dat ik de laatste tijd vrijwel alleen nog heliumtracker.io gebruik om de activiteit op mijn hotspot te bekijken. Een stuk sneller, stabieler en overzichtelijker dan explorer.helium.com

[ Voor 21% gewijzigd door scorpion303 op 30-11-2021 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
Nou de update lijkt toch wat werk te hebben verricht.

Distance~22 km RSSI-120 dBm
Distance~14 km RSSI-120 dBm

2x een witness gedaan wat uurtjes geleden. Al loopt de explorer nog achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Ik heb vandaag de lora log data opgeslagen van de afgelopen 10uur, en hiermee aan de slag gegaan in excel om deze te plotten op de PocV10 SNR limits tabel.

Alle lora data is van na de v1.2.5 update.
Van de 72 beacons (size:52) uit de lora logging, waren er na een check in helium.hiker slechts 13 gewitnessed. (ongeveer 1 op 5, iets meer als 20%)

In de onderstaande tabel zijn de blauwe dots de beacons uit de lora log, en de oranje beacons degene die mijn hotspot daadwerkelijk geregistreerd heeft als een witness.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wgQC8by/Capture.jpg

Qua aantallen geregistreerde witnesses zie ik eigenlijk na de v1.2.5 update geen verschil, enkel dat de RSSI wat hoger ligt.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Chris12 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:25:
Ik heb vandaag de lora log data opgeslagen van de afgelopen 10uur, en hiermee aan de slag gegaan in excel om deze te plotten op de PocV10 SNR limits tabel.

Alle lora data is van na de v1.2.5 update.
Van de 72 beacons (size:52) uit de lora logging, waren er na een check in helium.hiker slechts 13 gewitnessed. (ongeveer 1 op 5, iets meer als 20%)

In de onderstaande tabel zijn de blauwe dots de beacons uit de lora log, en de oranje beacons degene die mijn hotspot daadwerkelijk geregistreerd heeft als een witness.

[Afbeelding]

Qua aantallen geregistreerde witnesses zie ik eigenlijk na de v1.2.5 update geen verschil, enkel dat de RSSI wat hoger ligt.
Dat is geen goed nieuws tot dusver. Al is dat wel ongeveer eenzelfde beeld wat ik bemerk. Eerder had ik hogere opbrengsten dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Wat me ook opviel is dat ik ook een witness had die OK was met SNR/RSSI: 8.5 / -76
Deze valt dus boven de -80 grens uit, is dat mogelijk?

Verder in vergelijking met 2 omliggende RAK hotspots laat deze v1.2.5 update nog weinig verbetering zien, die doen het 2-3x zo goed in HTN, en 2x zoveel witnesses.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Edwin88 schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:27:
...

Altijd leuk wat foto's toch!?
cool man! hoe heb je je hardware lopen eigenlijk? outdoor casing met ethernet en power ernaar toe? of lange antenna kabel? of..?

en je benadert mensen met een bestaande mast? of zet je zelf zo een mast neer 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door indexample op 30-11-2021 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
Heb weer een mail van Linxdot gekregen. Nog een vertraging.....

Greetings!

Here is the latest manufacturing and shipping news.

Since the last update, we have been and will continue to ship small numbers of batch 2 orders each week.

In the meantime, we have almost resolved the production issues in China and expect to begin mass manufacturing Linxdot Hotspots in December. The previous shipping estimates are no longer achievable so we have been working closely with the factory in China to establish a new and more realistic timeframe for you all.

Batch 2 (was estimated to ship in late October), shipping now and will be completely fulfilled in January 2022.
Batch 3 (was estimated to ship in late November), and will now ship in January 2022.
Batch 4 (was estimated to ship in late December), and will now ship in February 2022.
Batch 5 (was estimated to ship in late January), and will now ship in February 2022.
Batch 6 (was estimated to ship in late February), and will now ship in March 2022.
Batch 7 is scheduled to ship in March 2022.
To work out which batch you are in, please double-check the ‘shipping method’ on your original order confirmation email. For example, if your email says “Shipping method: Late-October via UPS, FedEx, DHL”, then you are in batch 2.

Breakdown of the new timeline:

December 2021:

Mass manufacturing begins
Manufacture batch 2 and 3
January 2022:

Ship batch 2 and 3
Manufacture batch 4 and 5
February 2022:

Ship batch 4 and 5
Manufacture batch 6 and 7
March 2022:

Ship batch 6 and 7
We apologise for the further delay, and any inconvenience this has caused. It has taken us slightly longer than anticipated to get going, but we are almost there! Thank you for your continued patience and support.

Whilst we know that this is not ideal, we are confident in the new timeline and can not wait for you to receive your hotspots! Alternatively, if the new shipping timeline does not work for you, just drop our support desk an email (hello@linxdot.com) and we will cancel your order upon request. Please include your: your order number, email address, and registered shipping address (for verification purposes).

If you have any questions, please do not hesitate to get in touch!

Team Linxdot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
indexample schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:58:
[...]

cool man! hoe heb je je hardware lopen eigenlijk? outdoor casing met ethernet en power ernaar toe? of lange antenna kabel? of..?

en je benadert mensen met een bestaande mast? of zet je zelf zo een mast neer 8)7
Outdoor casing met PoE ethernet inderdaad. De antenne kabel wil je zo kort mogelijk!

En zo'n mast kost echt duizenden euro's dus nee, die zetten we niet speciaal neer voor Helium 8)7 Deze mast word ook gebruikt voor point-to-point wifi verbindingen met veel bedrijven in de regio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 19:45
Heltec firmware v1.2.6 is uit, en ook een nieuwe miner release 2021.11.30.1_GA.

De Heltec pagina vermeldt nog niks, ook niet over v1.2.5 van gisteren.

De miner release bevat:
@here **Blockchain Release: Snapshot and RocksDB Improvements**

The core developers have tagged a new `2021.11.30.1` Hotspot firmware release which includes **recommended** fixes to snapshot load performance, underlying RocksDB tuning and other important bug fixes.

These changes are intended to address the item listed as #2 from yesterday's post. It may take a few days for the full effects of these changes to be seen on the network but the team will continue to monitor sync status across all Hotspots (currently around 11.5% out of sync). We are also continuously tuning the seed nodes to try to address issues as they come up (to address issue #1).

We urge manufacturers to upgrade to this release version as soon as they can to help their fleets stay in sync.

You can read more about these changes in the blog: https://engineering.heliu...rocksdb-improvements.html

**Plan**

We have been beta testing `2021.11.30.1` since November 30, 2021 12:30 PM PT. Current ETA for GA is 2:30 PM PT, November 30, 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

weet iemand hoe je de lora data van een cotx te pakken krijgt?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
rnark schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:13:
Heltec firmware v1.2.6 is uit, en ook een nieuwe miner release 2021.11.30.1_GA.

De Heltec pagina vermeldt nog niks, ook niet over v1.2.5 van gisteren.

De miner release bevat:

[...]
Hier helemaal up to date. Laat vandaag dan maar eens een goede dag voor de Heltec zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Aan de lora log van vannacht te zien, is mijn Heltec rond 2:45uur updated. Ik had toen een korte stop van 7min in de logging (de rest van de logging is elke 1-3minuten). Ik verwacht dat toen de miner release updated is

Ongeveer een uur (3.55uur) later zie ik dat de beacons (size:52) nu niet meer bijna allemaal de waarde -120dBi hebben. Ik verwacht dat rond dit tijdstip toen de v1.2.6 van Heltec is uitgerold.

Hier de grafische plot van de beacons (blauw), en de witnesses (oranje)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PhcN7VW/Capture2.jpg

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Chris12 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:08:
Aan de lora log van vannacht te zien, is mijn Heltec rond 2:45uur updated. Ik had toen een korte stop van 7min in de logging (de rest van de logging is elke 1-3minuten). Ik verwacht dat toen de miner release updated is

Ongeveer een uur (3.55uur) later zie ik dat de beacons (size:52) nu niet meer bijna allemaal de waarde -120dBi hebben. Ik verwacht dat rond dit tijdstip toen de v1.2.6 van Heltec is uitgerold.

Hier de grafische plot van de beacons (blauw), en de witnesses (oranje)

[Afbeelding]
Als ik je verhaal goed begrijp lijkt dus versie 1.2.6 een stuk positiever voor de Heltec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Cave_Boy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:13:
[...]

Als ik je verhaal goed begrijp lijkt dus versie 1.2.6 een stuk positiever voor de Heltec?
Nah... nog steeds niet. Van de 22 beacons in die periode, er slechts 4 gescoord (<20%).
Enkel de RSSI waarden zijn niet meer -120dBi/-119dBi

Mijn Heltec heeft trouwens geen last van het RSSI probleem, enkel de missende beacons (als dat al een echt probleem is.. in vergelijking met 2 andere hotspots wel, dan underperformed de Heltect echt flink).

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
Chris12 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:39:
[...]

Nah... nog steeds niet. Van de 22 beacons in die periode, er slechts 4 gescoord (<20%).
Enkel de RSSI waarden zijn niet meer -120dBi/-119dBi

Mijn Heltec heeft trouwens geen last van het RSSI probleem, enkel de missende beacons (als dat al een echt probleem is.. in vergelijking met 2 andere hotspots wel, dan underperformed de Heltect echt flink).
Van Nov 30 22:40:20 tot Dec 1 08:06:46 5x een 52 beacon gezien.

code:
1
2
3
4
5
Nov 30 22:41:50 JSON up: {"rxpk":[{"tmst":,"chan":6,"rfch":0,"freq":867.700000,"stat":1,"modu":"LORA","datr":"SF12BW125","codr":"4/5","lsnr":-13.5,"rssi":-120,"size":52,
Nov 30 23:36:50 JSON up: {"rxpk":[{"tmst":,"chan":2,"rfch":1,"freq":868.500000,"stat":1,"modu":"LORA","datr":"SF12BW125","codr":"4/5","lsnr":-12.5,"rssi":-120,"size":52,
Dec 1 00:33:50 JSON up: {"rxpk":[{"tmst":,"chan":1,"rfch":1,"freq":868.300000,"stat":1,"modu":"LORA","datr":"SF12BW125","codr":"4/5","lsnr":-11.2,"rssi":-119,"size":52,
Dec 1 00:59:20 JSON up: {"rxpk":[{"tmst":,"chan":2,"rfch":1,"freq":868.500000,"stat":1,"modu":"LORA","datr":"SF12BW125","codr":"4/5","lsnr":-14.0,"rssi":-120,"size":52,
Dec 1 03:19:20 JSON up: {"rxpk":[{"tmst":,"chan":1,"rfch":1,"freq":868.300000,"stat":1,"modu":"LORA","datr":"SF12BW125","codr":"4/5","lsnr":-15.0,"rssi":-120,"size":52,"

Er is dus echt wat verandert en ze poepen de updates achter elkaar eruit. We wachten het, maar weer verder af. Het komt toch met vallen en opstaan. :) (Heb nog maar een mailtje gestuurd, wil best dingen testen voor ze hier in praktijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Cave_Boy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:06:
Heb weer een mail van Linxdot gekregen. Nog een vertraging.....

Greetings!

Here is the latest manufacturing and shipping news.

Since the last update, we have been and will continue to ship small numbers of batch 2 orders each week.

In the meantime, we have almost resolved the production issues in China and expect to begin mass manufacturing Linxdot Hotspots in December. The previous shipping estimates are no longer achievable so we have been working closely with the factory in China to establish a new and more realistic timeframe for you all.

Batch 2 (was estimated to ship in late October), shipping now and will be completely fulfilled in January 2022.
Batch 3 (was estimated to ship in late November), and will now ship in January 2022.
Batch 4 (was estimated to ship in late December), and will now ship in February 2022.
Batch 5 (was estimated to ship in late January), and will now ship in February 2022.
Batch 6 (was estimated to ship in late February), and will now ship in March 2022.
Batch 7 is scheduled to ship in March 2022.
To work out which batch you are in, please double-check the ‘shipping method’ on your original order confirmation email. For example, if your email says “Shipping method: Late-October via UPS, FedEx, DHL”, then you are in batch 2.

Breakdown of the new timeline:

December 2021:

Mass manufacturing begins
Manufacture batch 2 and 3
January 2022:

Ship batch 2 and 3
Manufacture batch 4 and 5
February 2022:

Ship batch 4 and 5
Manufacture batch 6 and 7
March 2022:

Ship batch 6 and 7
We apologise for the further delay, and any inconvenience this has caused. It has taken us slightly longer than anticipated to get going, but we are almost there! Thank you for your continued patience and support.

Whilst we know that this is not ideal, we are confident in the new timeline and can not wait for you to receive your hotspots! Alternatively, if the new shipping timeline does not work for you, just drop our support desk an email (hello@linxdot.com) and we will cancel your order upon request. Please include your: your order number, email address, and registered shipping address (for verification purposes).

If you have any questions, please do not hesitate to get in touch!

Team Linxdot
Meh, hoe weet je in welke batch je zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
Stimulate14 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:52:
[...]

Meh, hoe weet je in welke batch je zit?
"To work out which batch you are in, please double-check the ‘shipping method’ on your original order confirmation email. For example, if your email says “Shipping method: Late-October via UPS, FedEx, DHL”, then you are in batch 2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
DoeEensGek schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:38:
[...]
Er is dus echt wat verandert en ze poepen de updates achter elkaar eruit. We wachten het, maar weer verder af. Het komt toch met vallen en opstaan. :) (Heb nog maar een mailtje gestuurd, wil best dingen testen voor ze hier in praktijk.)
Hoelang nog afwachten? Ik twijfel zelf al een weekje om niet gewoon een sensecap erbij te kopen (voor de hoofdprijs, maar ja... hobby mag geld kosten ;) ), om te vergelijken.

Maar wat is de impact op mijn huidige setup als ik de Heltec vervang door een Sensecap?
De Heltec gaat dan offline (niet meer aangesloten), en er komt een nieuwe hotspot (sensecap) op exact dezelfde locatie terug. Worden mijn rewards dan verminderd ofzo?
In mijn hex zit ik nu totaal met 2 (incl mijn Heltec), dat wordt dan 3 dus dat is geen probleem denk ik.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Chris12 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:27:
[...]

Hoelang nog afwachten? Ik twijfel zelf al een weekje om niet gewoon een sensecap erbij te kopen (voor de hoofdprijs, maar ja... hobby mag geld kosten ;) ), om te vergelijken.

Maar wat is de impact op mijn huidige setup als ik de Heltec vervang door een Sensecap?
De Heltec gaat dan offline (niet meer aangesloten), en er komt een nieuwe hotspot (sensecap) op exact dezelfde locatie terug. Worden mijn rewards dan verminderd ofzo?
In mijn hex zit ik nu totaal met 2 (incl mijn Heltec), dat wordt dan 3 dus dat is geen probleem denk ik.
Ik heb dus een sensecap in order staan, die wacht ik netjes af en wissel dus om als de heltec dan nog niet goed werkt. Ergens eind december volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Als ik nou kijk op de explorer merk ik dat de bobcats om mij heen ook niet lekker draaien. Iemand hier een bobcat die daar wat zinnigs over te melden heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

Heb inderdaad ook al sinds een week of 6 het gevoel dat mijn bobcat het minder is gaan doen.
Sinds gister mijn heltec ook draaien. 0.3 HNT in 12 uur
Sensecap > Heltec > Bobcat
Heel moeilijk te beoordelen omdat de inkomsten heel wisselvallig zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door l3p op 01-12-2021 12:17 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Cave_Boy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:23:
[...]

"To work out which batch you are in, please double-check the ‘shipping method’ on your original order confirmation email. For example, if your email says “Shipping method: Late-October via UPS, FedEx, DHL”, then you are in batch 2."
Late February ;w .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
l3p schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:16:
Heb inderdaad ook al sinds een week of 6 het gevoel dat mijn bobcat het minder is gaan doen.
Heb even mijn omgeving gekeken en het verbaasd mij dat inderdaad diverse Bobcats, Heltecs, Sensetec, Cotx, miners allemaal maar 0,2 tot 0,4 hebben opgehaald de laatste 24 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8L8TtdhgFyagi7-AOTWDD3thnRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SNM3cVE7i5esVzGT53o4hqYl.png?f=user_large
Mijn Sensecaps doen het ook een stuk slechter, het begon al af te nemen in de afgelopen weken maar deze week zit er wederom een dalende lijn in helaas.

Edit: Afbeelding verkleind.

[ Voor 17% gewijzigd door melvinnie op 01-12-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Opzich moeilijk te oordelen vanwege de wisselvalligheid maar als je om je heen kijkt zie je dan ook andere eenzelfde resultaat hebben? Ik heb hier 4 bobcats bekeken en 3 hebben bijna hetzelfde verdient als mijn Heltec. Eentje draait gewoon normaal. Het viel me gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Het zijn een vast aantal tokens die verdeeld worden per jaar. Hoe meer miners hoe minder per persoon. Dan ook nog de halvings elke 2 jaar.

Je kan er geen pensioen mee veiligstellen 🤣 de groei van miners is bizar hoog.

Tagging @melvinnie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 11:53
Ik volg het topic al een tijdje en ben ook druk op zoek naar een miner. Als er hier iemand is die een miner teveel heeft (vanwege dubbele orders) en die voor een niet te idiote prijs kwijt wil stuur me vooral een berichtje. Ik wil best wat meer betalen dan de verkoopprijs, maar 1000 euro extra zoals meestal het geval is op Marktplaats en dergelijke is gewoon hufterig.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:39:
[...]

Het zijn een vast aantal tokens die verdeeld worden per jaar. Hoe meer miners hoe minder per persoon. Dan ook nog de halvings elke 2 jaar.

Je kan er geen pensioen mee veiligstellen 🤣 de groei van miners is bizar hoog.

Tagging @melvinnie
Dat was mij wel duidelijk inderdaad. Ik had alleen niet verwacht dat het zo snel zou zijn. De marktprijs maakt het gelukkig nog een beetje goed :)

Ik heb nog stiekeme hoop dat dit gewoon een slechte week is en dat ik weer naar 0.7HNT ga met 1 van de 2. Die heb ik afgelopen zondag nog een meter hoger gezet, vandaar de hoge verwachtingen.

[ Voor 15% gewijzigd door melvinnie op 01-12-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
melvinnie schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:46:
[...]

Dat was mij wel duidelijk inderdaad. Ik had alleen niet verwacht dat het zo snel zou zijn. De marktprijs maakt het gelukkig nog een beetje goed :)

Ik heb nog stiekeme hoop dat dit gewoon een slechte week is en dat ik weer naar 0.7HNT ga met 1 van de 2. Die heb ik afgelopen zondag nog een meter hoger gezet, vandaar de hoge verwachtingen.
Koers is momenteel niet heel hoog. :) Iets van 34 dollar per HNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

Ik snap wel dat we ivm meer miners en halveringen steeds minder krijgen. Echter is in de laatste 8 weken mijn bobcat 50% minder binnen gaan halen en mijn sensecap maar 20%
Cave_Boy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:59:
[...]

Koers is momenteel niet heel hoog. :) Iets van 34 dollar per HNT
Ik wil wel 1000 HNT overnemen voor $35 van je :+

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
l3p schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:19:
Ik snap wel dat we ivm meer miners en halveringen steeds minder krijgen. Echter is in de laatste 8 weken mijn bobcat 50% minder binnen gaan halen en mijn sensecap maar 20%

[...]

Ik wil wel 1000 HNT overnemen voor $35 van je :+
In de korte tijd dat ik draai mag ik blij zijn met 4HNT maar als ik de Europese koers brengt 1HNT ongeveer €34 op. https://bitvavo.com/nl/helium/koers

[ Voor 3% gewijzigd door Cave_Boy op 01-12-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Chris12 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:27:
[...]
Wat is de impact op mijn huidige setup als ik de Heltec vervang door een Sensecap?
Iemand hier nog een antwoord op?

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Chris12 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:00:
[...]

Iemand hier nog een antwoord op?
Na een paar dagen offline te zijn geweest zal de Heltec vanzelf niet meer meetellen voor de transmit scale. Als je dat wilt versnellen kan je de Heltec naar de Noordzee verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Last 100 records: size 52 found...
Nul... :/
Ook valt me op dat de rssi geen enkele van onder de -120 bevat. Lijkt dus of 1.2.5 voor mij beter was dan 1.2.6. Waarschijn weer iets terug gedraaid. Het geeft enigszins wel moed, omdat ik gisteren verbetering had. Waardoor een softwarematige fix reëel is.

[ Voor 8% gewijzigd door DoeEensGek op 01-12-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
melvinnie schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:19:
[...]

Na een paar dagen offline te zijn geweest zal de Heltec vanzelf niet meer meetellen voor de transmit scale. Als je dat wilt versnellen kan je de Heltec naar de Noordzee verplaatsen.
Ok, bij 2 hotspots op dezelfde locatie is er dus al invloed op de transmit scale, ook al zijn er dan maar 3 in de hex ?

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
DoeEensGek schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:54:
Last 100 records: size 52 found...
Nul... :/
Ook valt me op dat de rssi geen enkele van onder de -120 bevat. Lijkt dus of 1.2.5 voor mij beter was dan 1.2.6. Waarschijn weer iets terug gedraaid. Het geeft enigszins wel moed, omdat ik gisteren verbetering had. Waardoor een softwarematige fix reëel is.
Ik zit nu in mijn lora log op bijna 1200 records sinds v1.2.6, daarvan zijn er 106 size52 beacons, en daarvan zijn er maar 20 witnessed. Dus nog steeds ongeveer 20%
De 2 RAK hotspots hier op 400-800m vandaan doen het 2-3x zo goed, zelfde hoogte,omgeving en antenne.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mqsT4H6/Capture.jpg

edit: afbeelding schaal was verschoven

[ Voor 3% gewijzigd door Chris12 op 01-12-2021 21:25 ]

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Ben benieuwd hoe dit met versie 11 zal zijn straks als het iets strakker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Chris12 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:09:
[...]

Ok, bij 2 hotspots op dezelfde locatie is er dus al invloed op de transmit scale, ook al zijn er dan maar 3 in de hex ?
Het is totaal afhankelijk van de hexes om "jouw" HEX heen. Ik zit bijvoorbeeld alleen in een HEX maar omdat de omliggende hexes allemaal 3 hotspots hebben zit ik alsnog op 0.43 terwijl die andere op 0.80 zitten.

Je kan de effecten van extra Hotspots heel goed simuleren met Hotspotty. Het is ook handig om even uitleg te zoeken over HEX sizes (resolution). Zonder kennis daarover is het heel moeilijk te begrijpen hoe Transmit Scales werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Chris12 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:17:
[...]

Ik zit nu in mijn lora log op bijna 1200 records sinds v1.2.6, daarvan zijn er 106 size52 beacons, en daarvan zijn er maar 20 witnessed. Dus nog steeds ongeveer 20%
De 2 RAK hotspots hier op 400-800m vandaan doen het 2-3x zo goed, zelfde hoogte,omgeving en antenne.

[Afbeelding]

edit: afbeelding schaal was verschoven
Ik kan dit helaas niet zien op mijn hotspots. Ik ben heel benieuwd hoe deze logs zich verhouden tot de mijne. Bij Sensecap heb ik via een ticket een request hiervoor ingediend. Ik zou het op prijs stellen als andere Sensecap-eigenaren dit ook doen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Nu online
Er zitten bij mij maar 2 hexes om mijn hex heen, met daarin 1 hotspot elk.

Mijn PVOutput

Pagina: 1 ... 14 ... 41 Laatste

Let op:
Referralcodes gebruiken en het aanbieden van producten is hier niet toegestaan.