Is dit nu een zogenaamde 'lucky reward' doordat er erg weinig PoC activity op dit moment is?melvinnie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:23:
https://explorer.helium.c...TJ62eeungYYk9FwzFJaDj9WUF
Ik hoop dat dit nog wordt opgemerkt, en anders gefeliciteerd voor de eigenaar
Heb vanmorgen weer even gekeken naar mijn Heltec. Lampje van synchronisatie brand continu ofwel hij was gesynchroniseerd.
Kijk ik via de directe webpagina dan is heb ik eenzelfde beeld als dat ik eerder heb gepost (dus nog geen update gehad).
Kijk ik via de app dan zie ik heel soms kort de status sync staan verder niks.
Omdat ik las dat de blockchain gisteravond weer langzaam online begon te komen heb ik vanmorgen de Heltec een herstart gegeven. 3 minuten later keek ik direct op het apparaat en had nog eenzelfde beeld als normaal (oude software). Kijk ik echter via de Helium app dan zie ik nu wel eindelijk dat hij aan het syncen is.
Het zijn 7 fases van synchronisatie haal ik eruit en van de 1e fase is op ongeveer 1/3. Ik denk dat hij nu de komende 3 dagen echt bezig is. Bijzondere het lampje van synchronisatie knippert niet op de Heltec..
Kijk ik via de directe webpagina dan is heb ik eenzelfde beeld als dat ik eerder heb gepost (dus nog geen update gehad).
Kijk ik via de app dan zie ik heel soms kort de status sync staan verder niks.
Omdat ik las dat de blockchain gisteravond weer langzaam online begon te komen heb ik vanmorgen de Heltec een herstart gegeven. 3 minuten later keek ik direct op het apparaat en had nog eenzelfde beeld als normaal (oude software). Kijk ik echter via de Helium app dan zie ik nu wel eindelijk dat hij aan het syncen is.
Het zijn 7 fases van synchronisatie haal ik eruit en van de 1e fase is op ongeveer 1/3. Ik denk dat hij nu de komende 3 dagen echt bezig is. Bijzondere het lampje van synchronisatie knippert niet op de Heltec..
Bij mij knippert de oranje led (blockchain sync) op de Heltec wel na een restart eerder vanmorgen, echter de block height zie ik niet oplopen. Wel de latest block height, die loopt gestaagd op.
De Helium app geeft aan "Hotspot is offline and not syncing". Ik zal deze zo een een power down/up geven, wellicht dat dat het oplost.
De Helum explorer geeft echter aan dat alles OK is, synced en wel (laatste check 42min geleden).
Maar ik las ook net in een status update dat er ook nog een nieuwe GA release van de miner firmware wordt vrijgegeven. Wellicht dat het dan weer normaal gaat werken.
De Helium app geeft aan "Hotspot is offline and not syncing". Ik zal deze zo een een power down/up geven, wellicht dat dat het oplost.
De Helum explorer geeft echter aan dat alles OK is, synced en wel (laatste check 42min geleden).
Maar ik las ook net in een status update dat er ook nog een nieuwe GA release van de miner firmware wordt vrijgegeven. Wellicht dat het dan weer normaal gaat werken.
[ Voor 8% gewijzigd door Chris12 op 17-11-2021 09:30 ]
Alle Goden. Ook niets bijzonders qua hoogte. Wel een leuke locatie vlakbij Utrecht.melvinnie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:23:
Mijn Heltec hotspot heeft inmiddels een firmware update ontvangen. De Helium app geeft ook weer aan dat deze Online is
De blocks height etc. loopt nu weer mooi op. Echter nog geen recente activity de afgelopen 3uur.
De blocks height etc. loopt nu weer mooi op. Echter nog geen recente activity de afgelopen 3uur.

[ Voor 10% gewijzigd door Chris12 op 17-11-2021 11:21 ]
Hier ook met een SenseCAP en volgens mij heeft vrijwel iedereen datChris12 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:00:
Mijn Heltec hotspot heeft inmiddels een firmware update ontvangen. De Helium app geeft ook weer aan dat deze Online is
[Afbeelding]
Edit: hij begint net te lopen. In een keer HNT 0.84 er bij (net onder dag gemiddelde)
[ Voor 8% gewijzigd door SonOfSam op 17-11-2021 11:39 . Reden: extra toegevoegd ]
Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana
Jep.. Ik heb net ook 8 HNT gehad. Ik kan het helaas niet storten naar Binance oid dus ik denk dat we er nog niks mee kunnen.
Komt wel erg slecht uit dat precies vandaag de DSL lijn het bij mijn tweede miner heeft begeven... Die doet het doorgaans het beste, daar had ik nog wel flink mijn slag mee kunnen slaan.
Komt wel erg slecht uit dat precies vandaag de DSL lijn het bij mijn tweede miner heeft begeven... Die doet het doorgaans het beste, daar had ik nog wel flink mijn slag mee kunnen slaan.
[ Voor 43% gewijzigd door melvinnie op 17-11-2021 11:43 ]
Hoelang duurt dat meestal? En wat raak je kwijt aan wisselkoers?melvinnie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:41:
Jep.. Ik heb net ook 8 HNT gehad. Ik kan het helaas niet storten naar Binance oid dus ik denk dat we er nog niks mee kunnen.
Transacties duren doorgaans 5-10 minuten. Je raakt ongeveer 35 dollarcent aan transactiekosten vanuit je Helium app. Daarna is het afhankelijk van de Exchange (Binance oid) wat je nog meer kwijt raakt.Stimulate14 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:46:
[...]
Hoelang duurt dat meestal? En wat raak je kwijt aan wisselkoers?
[ Voor 5% gewijzigd door melvinnie op 17-11-2021 11:49 ]
Is er ergens een goede FAQ omtrent Helium minen? Ik heb wel interesse, en scroll dit topic de laatste week een beetje door. Maar het is nog allemaal net te onduidelijk voor mij.
Vaak heb je in een product groep een merk en of type wat iedereen graag wil kopen. Dit omdat die populair is, goed is, goede support etc. Welke is dat op Helium gebied?
Met een beetje werk, zou ik een antenne buiten kwijt kunnen op een metertje of 8, op de volgende locatie van het gele blokje, waar moet ik op letten bij deze locatie?
Vaak heb je in een product groep een merk en of type wat iedereen graag wil kopen. Dit omdat die populair is, goed is, goede support etc. Welke is dat op Helium gebied?
Met een beetje werk, zou ik een antenne buiten kwijt kunnen op een metertje of 8, op de volgende locatie van het gele blokje, waar moet ik op letten bij deze locatie?

Echt een uitgebreide FAQ is hier (nog niet). Is wel een suggestie dat de TS aanpast met veel voorkomende problemen en tips.Dacuuu schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:08:
Is er ergens een goede FAQ omtrent Helium minen? Ik heb wel interesse, en scroll dit topic de laatste week een beetje door. Maar het is nog allemaal net te onduidelijk voor mij.
[Afbeelding]
Verder er zijn ook behoorlijk wat sites waar informatie te vinden is. Een groot deel van deze informatie verkrijg je ook door in dit topic te neuzen. (zo heb ik het zelf ook gedaan). Ik geef toe dat het wel even lezen is maar juist door ook het topic door te spitten lees je ook dat niet altijd alles vlekkeloos gaat maar dan lees je ook de problemen die iemand ermee kan hebben.
Over je plek: Mooie plek
Hier nog niet de nieuwste miner release. Wel even opnieuw opgestart mocht het helpen.Chris12 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:00:
[Afbeelding]
Ik zou de fictieve test draaien om te kijken wat je het beste kan aanschaffen / plaatsen. Verder veel YouTube kijken en hier meelezen.Dacuuu schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:08:
[Afbeelding]
Dus je zegt eigenlijk;melvinnie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:49:
[...]
Transacties duren doorgaans 5-10 minuten. Je raakt ongeveer 35 dollarcent aan transactiekosten vanuit je Helium app. Daarna is het afhankelijk van de Exchange (Binance oid) wat je nog meer kwijt raakt.
1 dollar gemined > inwisselen via de Helium app is - 35 ct, dus totaal 65 ct wat je kan inwisselen via Binance en daar gaat nog de koers overheen.
Volgens mij klopt je verhaaltje zo wel. De 35 cent verschilt soms iets meen ik. De basis klopt wel.Stimulate14 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:46:
[...]
Dus je zegt eigenlijk;
1 dollar gemined > inwisselen via de Helium app is - 35 ct, dus totaal 65 ct wat je kan inwisselen via Binance en daar gaat nog de koers overheen.
Toch ongeveer 30% een sigaar uit de eigen doos
.
melvinnie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:23:
hashc0de — Today at 9:11 AM
The core developers are tagging the 2021.11.16.3 miner firmware release as an emergency release. We will be issuing the GA imminently to all Hotspots under our control. We've also informed major manufacturers to update their fleets as well and some have started.
Engineering blog to come soon but the primary goal is to get the Hotspot fleet to have a matching blockchain-core version like our validator release, update the blessed snapshot ahead of the doom block, and resume syncing, PoC, and data transfer activity.
We hope that in the coming hours and days, things will start to look a little more normal around here. In the meantime, however, expect lots of fluctuations in the PoC rate and rewards, including incredibly lucky rewards when there is limited PoC activity within the epoch.
Samen met een collega zijn we ons aan het verdiepen in dit onderwerp. Een aantal vragen komen we niet helemaal uit.scorpion303 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:03:
[...]
We hope that in the coming hours and days, things will start to look a little more normal around here. In the meantime, however, expect lots of fluctuations in the PoC rate and rewards, including incredibly lucky rewards when there is limited PoC activity within the epoch.[/i]
-Is het juist gunstig (hoogste inkomsten) als jouw locatie nog geen groene dekking heeft?
-Is het afhankelijk van het aantal passages van apparatuur op het LORA netwerk wat je inkomsten bepaald?
-Een antenne met een hoge dBi geeft je een grotere range, is dit juist een voordeel of een nadeel? Je meshing neemt dan enorm toe, maar ook ook de overlap (zie vraag 1)
Ben benieuwd of jullie e.a. kunnen verhelderen?
Heb mazzel en zie dat mijn Heltec synced is. Heb nu de Discovery mode es gedaan maar na hoeveel tijd zie je daar hotspots? Er zijn bij mij aardig wat hot spots maar na 5 minuten heb ik er nog 0.
Dat is net rouletteCave_Boy schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:28:
Heb mazzel en zie dat mijn Heltec synced is. Heb nu de Discovery mode es gedaan maar na hoeveel tijd zie je daar hotspots? Er zijn bij mij aardig wat hot spots maar na 5 minuten heb ik er nog 0.

Misterie van de niet werkende Sensecap is opgelost. Internetverbinding was achteraf gewoon in orde.melvinnie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:41:
Om onduidelijke rede had de hotspot verbinding gemaakt met het Wi-Fi netwerk waar deze een paar dagen verbonden is geweest (maand terug o.i.d). Dat netwerk had ik "vergeten" in de app maar blijkbaar had de hotspot deze toch weer opgepikt. Nu lukte het niet meer om het Wi-Fi netwerk te vergeten. Dat heb ik opgelost door de hotspot te laten verbinden met een tijdelijk ssid. Daarna heb ik dat ssid gewoon uit de lucht gehaald.
Mijn hotspots vinden het niet leuk als ze zowel via wifi als ethernet verbonden zijn. Ze doen dan niet veel meer.
Nu paar keer gedaan maar blijft 0 terwijl er echt genoeg in de buurt zijn
De pagina op de miner zelf is nog steeds de oude (de grijze die ik eerder heb gepost).
[ Voor 16% gewijzigd door Cave_Boy op 17-11-2021 17:41 . Reden: pagina info van de miner toegevoegd. ]
Helium netwerk is nu zeer instabiel. Ik denk niet dat dit het juiste moment is om Discovery mode te gebruiken.Cave_Boy schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:18:
[...]
De pagina op de miner zelf is nog steeds de oude (de grijze die ik eerder heb gepost).
Ik heb het net ook even geprobeerd, de eerste keer discovery vond die er 0.Cave_Boy schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:18:
[...]
De tweede keer direct er achter aan waren er binnen 1 minuut 19 stuks gevonden (toen knipperende de Tx en Rx leds mooi achter elkaar), en dat waren niet eens de 3 dichtstbijzijnde hotspots.
Jup daar ben ik ook achter. Deed nog een poging en toen had ik plots 27 te pakken.PerlinNoise schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:46:
[...]
Helium netwerk is nu zeer instabiel. Ik denk niet dat dit het juiste moment is om Discovery mode te gebruiken.
Inmiddels mijn eerste 0,027HNT binnen.
Zojuist twee heltec hotspots in bestelling gezet. Nu genoeg tijd om de setup te realiseren. Iemand goede tips ivm het plaatsen van een antenne op een dakkapel. Is het hoogst haalbare muv van de nok/schoorsteen.
Dennis
Wow hoe dan ?
Schijnt dat er ook ge"cheat" kan worden met het minen, hoe weet ik niet maar zag er een filmpje van op YT.
Schijnt dat er ook ge"cheat" kan worden met het minen, hoe weet ik niet maar zag er een filmpje van op YT.
Zie een aantal post terug van mij. Ik heb de antenne middels een mastvoet op de dakkapel geplaatst.dvdbosch schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:57:
Zojuist twee heltec hotspots in bestelling gezet. Nu genoeg tijd om de setup te realiseren. Iemand goede tips ivm het plaatsen van een antenne op een dakkapel. Is het hoogst haalbare muv van de nok/schoorsteen.
Via een offlind bestelling van Heltec :-)User_TS schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:33:
Wow hoe dan ?
Dennis
Nee dat zie je verkeerd. 1 transactie kost 35 cent. Dus of je nu 1 euro of 100 euro overmaakt.Stimulate14 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:13:
Toch ongeveer 30% een sigaar uit de eigen doos.
Thnx, dat is goed nieuws.janjanssenenzo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 07:29:
[...]
Nee dat zie je verkeerd. 1 transactie kost 35 cent. Dus of je nu 1 euro of 100 euro overmaakt.
Zonet ook mijn 2de mail gestuurd naar Heltec voor een bestelling te doen. Op de eerste mail kwam geen reactie.
Update: Plots reactie gekregen ;-)
[ Voor 14% gewijzigd door jackbrown op 18-11-2021 12:14 ]
Ik zit een beetje vast met Camille van Heltec, heb er 2 besteld en ook betaald. Maar ze zegt nu steeds dat ik te weinig heb betaald en laat ze een offerte van iemand anders zien. Heb nu 2x stap voor stap uitgelegd wat er mis gaat, en het enige wat ik terug krijg is dat ik een ERP nummer krijg om te controleren.
Wacht het nog even af en anders stort ik mijn betaling terug (heb met paypal betaald).
Wacht het nog even af en anders stort ik mijn betaling terug (heb met paypal betaald).
PS/XBL: Nogne
Discovery mode is leuk om mee te spelen om te kijken wat reageert en dan zie je een beetje je afstand.
152 miners hadden gereageerd.
Ik heb het zojuist ook nog een keer de discovery gedaan, nu beduidend meer response dan de 19st van gisteren.Cave_Boy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:41:
Discovery mode is leuk om mee te spelen om te kijken wat reageert en dan zie je een beetje je afstand.
Nu 154 responses, met de verste afstand van circa 67km (gemeten via helium explorer)
Voor de rest is de activity nog beduidend lager bij mij dan voor de chain issues.
Activiteit is inderdaad volgens mij een stuk lager dan een paar dagen eerder. Toen zag ik bij aardig wat miners veel meer verkeer dan nu.
Inmiddels heeft mijn Heltec ook de nieuwe firmware.
Inmiddels heeft mijn Heltec ook de nieuwe firmware.
Hier maakt ze er ook een soepje van. 1 besteld en betaald. Te hoog bedrag betaald omdat ze teveel had aangerekend. Ondertussen al 3 mails om telkens nog te bestellen. Wie weet krijg ik er 4 geleverdNogne schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:10:
Ik zit een beetje vast met Camille van Heltec, heb er 2 besteld en ook betaald. Maar ze zegt nu steeds dat ik te weinig heb betaald en laat ze een offerte van iemand anders zien. Heb nu 2x stap voor stap uitgelegd wat er mis gaat, en het enige wat ik terug krijg is dat ik een ERP nummer krijg om te controleren.

bij heltec, zitten er nog voordelen of nadelen aan om companyname en VAT in te vullen? of gewoon leeglaten?
Hebben meer mensen er last van dat de "Activity" en onderliggende tabs in Helium Explorer niet laden of pas na een heel lange tijd?
API DegradedChris12 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:24:
Hebben meer mensen er last van dat de "Activity" en onderliggende tabs in Helium Explorer niet laden of pas na een heel lange tijd?
New incident: Investigating
The team is investigating a degradation of the API served by Helium and StakeJoy. This will affect services that use the API, including the Helium App, Explorer, Helium Vote, wallet-cli, ledger, and community apps that are using the public API.
Even afwachten maar weer...
edit: incident link
https://status.helium.com/incidents/90gb68pt6wn6
[ Voor 5% gewijzigd door Chris12 op 18-11-2021 18:50 ]
Zelf heb ik deze leeg gelaten. Alleen als je bedrijf hebt kun je volgens mij hier je BTW voordeel doen.indexample schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:15:
bij heltec, zitten er nog voordelen of nadelen aan om companyname en VAT in te vullen? of gewoon leeglaten?
Hoop dat ze het netwerk spoedig weer goed werkend krijgen. Nu is bijna het enige verkeer dat gebeurt de 5x op een dag gratis discovery optie.
Inmiddels op hun site:
Helium Explorer and API undergoing required maintenance
The API that serves data to Explorer will be undergoing performance improvements and will be unavailable to all users of the network.
The planned outage starts November 18 2021 at 10:00am PT for 3 hours. For more information, visit status.helium.com or follow @helium_status on twitter.
Helium Explorer and API undergoing required maintenance
The API that serves data to Explorer will be undergoing performance improvements and will be unavailable to all users of the network.
The planned outage starts November 18 2021 at 10:00am PT for 3 hours. For more information, visit status.helium.com or follow @helium_status on twitter.
Ik ben op kortere termijn opzoek naar een antenne van 6dBi, bekende shops als Ideetron hebben een levertijd van meer dan 10 dagen. Hebben jullie nog aanbevelingen?
Hexaspotmelvinnie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 23:00:
Ik ben op kortere termijn opzoek naar een antenne van 6dBi, bekende shops als Ideetron hebben een levertijd van meer dan 10 dagen. Hebben jullie nog aanbevelingen?
Ik ben van plan nog een antenne aan te schaffen, om wat vergelijkingen te doen in witnesses/opbrengst etc. ten opzichte van mijn huidige 10dBi antenne.
Nu heb ik 2 antennes daarvoor op het oog:
8 dBi: https://www.heliumhotshop...m-outdoor-antenna-eu-868/
7.5 dBi: https://hexaspot.com/products/7-5-dbi-tuned-antenna-eu868
Waar ik een vraag over heb is of het heel veel uithaalt dat de verticale uitstralingshoek (HPBWv) zo veel scheelt? Bij de 8dBi antenne is deze 56 +/- 10 graden , en bij de 7.5dBi antenne is deze 13 +/- 1 graden
Een hogere HPBWv lijkt mij gunstiger omdat je dan niet te veel over dichterbij zijnde hotspots straalt, of zit ik er naast?
Verder verschil tussen de antennes is de lengte, de 7.5 dBi is 160cm en de 8 dBi is 110cm.
Ik dacht dat hoe hoger het aantal dBi is ook hoe langer de antenne toch wordt?
Waar ik een vraag over heb is of het heel veel uithaalt dat de verticale uitstralingshoek (HPBWv) zo veel scheelt? Bij de 8dBi antenne is deze 56 +/- 10 graden , en bij de 7.5dBi antenne is deze 13 +/- 1 graden
Een hogere HPBWv lijkt mij gunstiger omdat je dan niet te veel over dichterbij zijnde hotspots straalt, of zit ik er naast?
Verder verschil tussen de antennes is de lengte, de 7.5 dBi is 160cm en de 8 dBi is 110cm.

Ik heb gister de 6,5dbi besteld bij ideetron, en vanmorgen mijn T&T gekregen. Dus denk dat ze gewoon voorraad hebben. Op moment van bestellen stond er ook levertijd van 10 dagen.melvinnie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 23:00:
Maar heb jij wel bevestiging dat je betaald hebt? Bij mij stuurt ze steeds een andere offerte en zegt ze dat ik een ERP nummer krijg en moet controleren.ringerbart schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:12:
[...]
Hier maakt ze er ook een soepje van. 1 besteld en betaald. Te hoog bedrag betaald omdat ze teveel had aangerekend. Ondertussen al 3 mails om telkens nog te bestellen. Wie weet krijg ik er 4 geleverd
Naam en e-mail komen totaal niet overeen met hetgene wat ik heb besteld. Maar elk antwoord die ik terug krijg is hetzelfde.
Hier is het bestellen van de heltec opeens heel vlot gegaan. Op 1 dag alles klaar en heb mijn ordernummer al. Nu wachten maar
Mag ik weten waar je naartoe mailed? Ik heb 2-3 weken geleden het webform ingevuld, nog een keer een mailtje gestuurd naar die email addressen die eronder staan maar 0 reply..jackbrown schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:50:
Zonet ook mijn 2de mail gestuurd naar Heltec voor een bestelling te doen. Op de eerste mail kwam geen reactie.
zenith schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:30:
[...]
Mag ik weten waar je naartoe mailed? Ik heb 2-3 weken geleden het webform ingevuld, nog een keer een mailtje gestuurd naar die email addressen die eronder staan maar 0 reply..
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De bevestiging ziet er zo uit als bijgevoegde afbeelding. Een erp nr heb ik nadien gekregen. Na deze mail heb ik dus nog 3 keer een mail gehad met een offerte. Steeds met andere prijzen ook. Camille schreef zelf dat er een fout zat in de automatische mailverwerking. Zie het wel goed komen maar heb de indruk dat hun taal 'chinglish' nog n firmware update nodig heeft.Nogne schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:36:
[...]
Maar heb jij wel bevestiging dat je betaald hebt? Bij mij stuurt ze steeds een andere offerte en zegt ze dat ik een ERP nummer krijg en moet controleren.
Naam en e-mail komen totaal niet overeen met hetgene wat ik heb besteld. Maar elk antwoord die ik terug krijg is hetzelfde.
:strip_exif()/f/image/HiY42xzFdYTaQa50D80Kgqjj.jpg?f=fotoalbum_large)
De 6,5 en 10 dBi antennes zijn idd niet meer op voorraad. Er is een nieuwe partij onderweg van beide en verwachten vanaf volgende week woensdag weer te kunnen leverenMr.Jingles schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:55:
[...]
Ik heb gister de 6,5dbi besteld bij ideetron, en vanmorgen mijn T&T gekregen. Dus denk dat ze gewoon voorraad hebben. Op moment van bestellen stond er ook levertijd van 10 dagen.
At dawn on the fifth day look to the east
Dan heb ik nog even geduld, bedankt voor de informatie.ringerbart schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:34:
[...]
De bevestiging ziet er zo uit als bijgevoegde afbeelding. Een erp nr heb ik nadien gekregen. Na deze mail heb ik dus nog 3 keer een mail gehad met een offerte. Steeds met andere prijzen ook. Camille schreef zelf dat er een fout zat in de automatische mailverwerking. Zie het wel goed komen maar heb de indruk dat hun taal 'chinglish' nog n firmware update nodig heeft.
[Afbeelding]
Nu ik een dagje draai moet ik zeggen dat het leuk werkt. Ik zit alleen alvast te denken aan POC11. Ik heb de SNR van POC10 bekeken en met mijn 6,5dbi antenne zit ik nog keurig in het groen. Al is deze soms wel richting het lijntje.
Is er al ergens een mooie duidelijke SNR graffiek van POC11 bekend (of eigenlijk de verwachting)? Ik twijfel namelijk over een aantal punten die allemaal diverse invloeden hebben.
Op dit moment heb ik:
- Heltec --> 3M Aircell 5 COAX --> 6,5dbi Antenne (beide van Ideetron).
De antenne staat i.v.m. komende renovatie door de verhuurder niet op balkon maar binnen. bij een buitenmuur. Dit is natuurlijk niet ideaal maar buiten is nu tot na de renovatie even geen optie.
De buitenmuur dempt natuurlijk het signaal. Het is een betonnen muur (8 a 10 cm) en ook een bakstenen (1 baksteen dik) muur met ertussen wat isolatie. Aan de andere kant is het nog erger dan heb ik eerst nog 32 cm gewapend beton en dan nog 8cm isolatie en dan nog een siersteen (2cm).
Ik heb alvast een gat voorgeboord door die dikke muur omdat die naar mijn balkon gaat. Op dit moment gaat mijn straling dus vooral door die dunne muur.
Nu ben ik van plan dat de buiten antenne straks ook een bliksem arrestor krijgt. Ik heb aan Ideetron gevraagd hoeveel de demping is samen met de kabel. Ik zou uitkomen op ongeveer 1,5dbi a 1,8dbi.
Als ik straks de antenne buiten zet (duurt nog even) dan is de demping van de muur weg. Komt een kleine demping van de bliksem arrestor ervoor terug. Ik vraag me alleen af is die demping wel voldoende om in de nieuwe grafiek in het groen te blijven? Kan ik misschien toch beter naar een 5dbi antenne? (die vond ik nergens).
Is er al ergens een mooie duidelijke SNR graffiek van POC11 bekend (of eigenlijk de verwachting)? Ik twijfel namelijk over een aantal punten die allemaal diverse invloeden hebben.
Op dit moment heb ik:
- Heltec --> 3M Aircell 5 COAX --> 6,5dbi Antenne (beide van Ideetron).
De antenne staat i.v.m. komende renovatie door de verhuurder niet op balkon maar binnen. bij een buitenmuur. Dit is natuurlijk niet ideaal maar buiten is nu tot na de renovatie even geen optie.
De buitenmuur dempt natuurlijk het signaal. Het is een betonnen muur (8 a 10 cm) en ook een bakstenen (1 baksteen dik) muur met ertussen wat isolatie. Aan de andere kant is het nog erger dan heb ik eerst nog 32 cm gewapend beton en dan nog 8cm isolatie en dan nog een siersteen (2cm).
Ik heb alvast een gat voorgeboord door die dikke muur omdat die naar mijn balkon gaat. Op dit moment gaat mijn straling dus vooral door die dunne muur.
Nu ben ik van plan dat de buiten antenne straks ook een bliksem arrestor krijgt. Ik heb aan Ideetron gevraagd hoeveel de demping is samen met de kabel. Ik zou uitkomen op ongeveer 1,5dbi a 1,8dbi.
Als ik straks de antenne buiten zet (duurt nog even) dan is de demping van de muur weg. Komt een kleine demping van de bliksem arrestor ervoor terug. Ik vraag me alleen af is die demping wel voldoende om in de nieuwe grafiek in het groen te blijven? Kan ik misschien toch beter naar een 5dbi antenne? (die vond ik nergens).
Bekijk dit filmpje eens , best interessant en leerzaam .Chris12 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 07:37:
Ik ben van plan nog een antenne aan te schaffen, om wat vergelijkingen te doen in witnesses/opbrengst etc. ten opzichte van mijn huidige 10dBi antenne.
[Afbeelding]
Op 5:30 zie je een mooi voorbeeld.
YouTube: Will my high gain omni antenna overshoot the nearby Helium Miners
Iemand idee of er iets is met de site van Helium Explorer? Plots heb ik geen Whitnisses van de afgelopen 5 dagen en een paar uur terug wel. Ik zag ook dat mijn miner plots iets 50 meter is verplaatst (een straat verder opeens)
Dat kan kloppen, het hele netwerk lag eruit bijna een week geleden volgens mij heb je wat gemist.Cave_Boy schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:32:
Iemand idee of er iets is met de site van Helium Explorer? Plots heb ik geen Whitnisses van de afgelopen 5 dagen en een paar uur terug wel. Ik zag ook dat mijn miner plots iets 50 meter is verplaatst (een straat verder opeens)
Lijkt er nu weer uit te liggen

zie: https://status.helium.com/ en dan verder naar beneden scrollen.
Hoop dat het binnenkort weer stabiel is. Blokgrote gaat nu langzaam lees ik maar ik heb nogsteeds geen whitneses. Bijna een dag zo. Eerst twijfelde of ik iets verkeerd had gedaan. Ik zie om mij heen ook gewoon activiteit. Snap er weinig van.
Verbaasde me wel dat er nu problemen komen met oudere miners die 1GB werkgeheugen hebben. Die miners kunnen het zo schijnt niet meer aan? Er komt een update voor vrij.
Verbaasde me wel dat er nu problemen komen met oudere miners die 1GB werkgeheugen hebben. Die miners kunnen het zo schijnt niet meer aan? Er komt een update voor vrij.
Het is geen reclame voor het netwerk dit, op deze manier zullen weinig bedrijven/investeerders gebruik willen maken van het netwerk
Ik ben er zelf wat laat ingestapt, maar hoe zien jullie wanneer er ergens voorraad is, lees: heliumminers/inschrijfformulieren vrijkomen?
Ik ben al 7 weken aan het zoeken en nu toch maar hier eens de vraag gesteld
Ik zocht eigenlijk een sensecap m1, maar dat lijkt lastig te worden.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Het is net wat je ervoor wilt geven. Via een handelaar is alles nog wel te krijgen maar dan betaal je vaak ook een pittig bedrag.Vizjee schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:45:
Ik ben er zelf wat laat ingestapt, maar hoe zien jullie wanneer er ergens voorraad is, lees: heliumminers/inschrijfformulieren vrijkomen?
Alvast bedankt!
Momenteel doet de Sensecap af en toe orders aannemen zo heb ik vernomen. Heltec heeft online orders niet meer open staan maar via de e-mail reageren ze vrij snel en kun je ook een bestellen.
Linxdot heeft problemen met chips en heeft veel orders op later leveren gezet.
Bobcat heeft naar mijn weten eenzelfde probleem als de Linxdot. Al is daar de levertijd nog iets langer.
Wat is de reden dat je perse de Sensecap M1 wilt?
Update:
Zojuist is er weer een stapje in de goed gezet om weer te kunnen minen:
Monitoring - Block production has resumed. The core developers and validator operators are continuing to monitor the chain.
Nov 21, 08:51 UTC
Update - After several hours of monitoring the Consensus Group, the Decentralized Wireless Alliance (DeWi) in conjunction with several core developers will attempt to end the current chain halt with a Rescue Block, All funds remain safe through this transaction and once block production resumes, all participants will be able to inspect the chain for the status of in-flight transactions.
The Rescue Block changes the value of the `sc_grace_blocks` chain variable (to `1`) and elects a new Consensus Group using existing members of the current group and a few new connectable, upgraded (v1.5.12) Validators. The variable change should force the remaining open State Channels from the Discovery Mode Router closed. Block production should then resume since Discovery Mode has been taken offline until we can solve the underlying issues that was the root cause.
Nov 21, 06:52 UTC
Identified - The core developers continue to monitor the Consensus Group as it struggles to produce block 1105523. At this time, all transactions, Hotspot, and PoC activity continues to be halted until block production resumes.
If you are operating a Validator and haven't upgraded to v1.5.12, please do so, ASAP.
Nov 21, 05:04 UTC
Investigating - Core developers are back to monitoring the Consensus Group which is struggling to produce block 1105523. The last produced block was around 50 minutes ago at height 1105522.
Nov 21, 03:36 UTC
[ Voor 45% gewijzigd door Cave_Boy op 21-11-2021 09:55 . Reden: update van helium erbij gezet ]
Komt het probleem nou door Explorer Mode?
discovery mode will be unavailable until further notice (root cause of the large block).
Investigating - Discovery mode is unavailable until further notice while the team resolves the Hotspot out of memory issue.
2 vraagjes aan de heltec eigenaren.
Ik kijk even door de lora logs.
Last 20 records down link:
Is dit een beetje normaal, ook gezien huidige week? Opeens weinig activiteit meer na 17 november.
Uplink heeft veel meer actuele activiteiten.
Nov 21 08:35:36 JSON up tot Nov 21 09:41:36 JSON up.
En de temperatuur staat bij mij op 50 graden? Meer mensen zo hoog momenteel?
Ik kijk even door de lora logs.
Last 20 records down link:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| Nov 17 18:30:29 JSON down: Nov 17 18:30:29 JSON down: Nov 17 18:31:12 JSON down: Nov 17 18:31:12 JSON down: Nov 17 18:31:12 JSON down: Nov 17 18:31:12 JSON down: Nov 17 18:35:36 JSON down: Nov 17 18:36:02 JSON down: Nov 17 18:36:02 JSON down: Nov 17 18:36:02 JSON down: Nov 17 18:36:02 JSON down: Nov 17 18:36:02 JSON down: Nov 17 18:36:02 JSON down: Nov 17 18:37:00 JSON down: Nov 17 18:37:00 JSON down: Nov 17 18:37:00 JSON down: Nov 18 00:51:55 JSON down: Nov 18 08:08:31 JSON down: Nov 19 01:43:33 JSON down: Nov 20 01:43:22 JSON down: |
Is dit een beetje normaal, ook gezien huidige week? Opeens weinig activiteit meer na 17 november.
Uplink heeft veel meer actuele activiteiten.
Nov 21 08:35:36 JSON up tot Nov 21 09:41:36 JSON up.
En de temperatuur staat bij mij op 50 graden? Meer mensen zo hoog momenteel?
CPU temperatuur 56 graden. Maar deze staat ook in een redelijk gesloten patchkast met andere apparatuur. De ventilator blaast nu denk 1x in een kwartier.
RAM is 0,7GB in gebruik.
Uplink:
Note 1 : If the the size of lora packet data is 52, it probably is a poc beacon.
Note 2 : The log is not updated in time. The time displayed in the log may be delayed by minutes.
Nov 21 10:13:34 JSON up: {"rxpk":[{"tmst":694597588,"chan":2,"rfch":1,"freq":868.500000,"stat":1,"modu":"LORA","datr":"SF11BW125","codr":"4/5","lsnr":-6.8,"rssi":-91,"size":15,"data":"QAe2ORZBhMkj9YtZ"}]}
Downlink:
Nov 20 16:46:56 JSON down: {"txpk":{"codr":"4/5","data":"QFkIAEgAMBbhcnCPOi35REdZ3NHbePQssYKByl7Bk=","datr":"SF12BW125","freq":867.3,"imme":true,"ipol":false,"modu":"LORA","powe":14,"rfch":0,"size":41,"tmst":0}}
RAM is 0,7GB in gebruik.
Uplink:
Note 1 : If the the size of lora packet data is 52, it probably is a poc beacon.
Note 2 : The log is not updated in time. The time displayed in the log may be delayed by minutes.
Nov 21 10:13:34 JSON up: {"rxpk":[{"tmst":694597588,"chan":2,"rfch":1,"freq":868.500000,"stat":1,"modu":"LORA","datr":"SF11BW125","codr":"4/5","lsnr":-6.8,"rssi":-91,"size":15,"data":"QAe2ORZBhMkj9YtZ"}]}
Downlink:
Nov 20 16:46:56 JSON down: {"txpk":{"codr":"4/5","data":"QFkIAEgAMBbhcnCPOi35REdZ3NHbePQssYKByl7Bk=","datr":"SF12BW125","freq":867.3,"imme":true,"ipol":false,"modu":"LORA","powe":14,"rfch":0,"size":41,"tmst":0}}
[ Voor 71% gewijzigd door Cave_Boy op 21-11-2021 11:28 . Reden: Even logs wat korter gemaakt ]
Mochten mensen hebben waarbij de blockchain van de heltec hotspot vaststaat op blok xx5522.
Hier is een snapshot van een hotspot die wel door is gegaan:
https://we.tl/t-QNggKmzJlp
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ok, en dan is het enkel een kwestie van deze snapshot importeren, en dan gaat alles weer OK lopen?LED-Maniak schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:18:
Mochten mensen hebben waarbij de blockchain van de heltec hotspot vaststaat op blok xx5522.
Wat houd zo'n snapshot in?
[ Voor 3% gewijzigd door Chris12 op 21-11-2021 13:21 ]
Correct.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Als ik zelf van mijn Heltec een snapshot maak dan is deze 200MB groot.
Die snapshot van jouw is 100MB
Die snapshot van jouw is 100MB
Je hoeft hem niet te gebruiken als je het niet vertrouwt. Dan wacht je op de fix van heltec maandag
Jij draait die image nu?LED-Maniak schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:27:
Je hoeft hem niet te gebruiken als je het niet vertrouwt. Dan wacht je op de fix van heltec maandag
En waar heb jij gelezen dat Heltec met een fix komt maandag? Volgens mij gewoon een kwestie van wachten tot de Heltec weer gaat werken?
Ik draai deze image nu, ben nu bij blok 1105787.
Heb ik niet gelezen, maar de blokchain staat al heel lang vast. Met een nieuwe officiele snapshot is dat te fixen, maar die ga je niet eerder dan maandag krijgen.
Of de firmware update die net is gepushed moet werken.
Heb ik niet gelezen, maar de blokchain staat al heel lang vast. Met een nieuwe officiele snapshot is dat te fixen, maar die ga je niet eerder dan maandag krijgen.
Of de firmware update die net is gepushed moet werken.
[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 21-11-2021 13:39 ]
Ik zie ook net dat er een nieuwe firmware versie beschikbaar is:

Zou het issue daarmee ook gefixed worden?
Nu even afwachten wanneer mijn Heltect deze oppikt... is daar een richtlijn voor?

Zou het issue daarmee ook gefixed worden?
Nu even afwachten wanneer mijn Heltect deze oppikt... is daar een richtlijn voor?
[ Voor 17% gewijzigd door Chris12 op 21-11-2021 13:41 ]
Ben benieuwd wanneer ik weer whitnisses krijg. Sta dusver nog op 0. Er gebeurt niks.
Heb jij al de nieuwe miner release runnen dan?Cave_Boy schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:45:
Ben benieuwd wanneer ik weer whitnisses krijg. Sta dusver nog op 0. Er gebeurt niks.
Zou jij eens via PM de laatste 500 records van je loralog kunnen delen? Je hebt een heltec toch? Details kan ik via PM wel delen.Cave_Boy schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:45:
[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 21-11-2021 14:03 ]
Mijn Heltec is zojuist updated:

gevolgd na een paar minuten door:

en na 5-8min loopt de block height weer op, inmiddels: 1105737

gevolgd na een paar minuten door:

en na 5-8min loopt de block height weer op, inmiddels: 1105737
[ Voor 12% gewijzigd door Chris12 op 21-11-2021 14:21 ]
Vorige week een helium miner besteld bij helec, iemand ervaring met hoelang het duurt voordat de miner verstuurd word?
Dank!!LED-Maniak schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:18:
edit hij loopt inmiddels opblock height: miner is loading snap-1105707
Miner release nog op de oude.
[ Voor 8% gewijzigd door DoeEensGek op 21-11-2021 16:09 ]
Ik zie inmiddels weer anders miners en bij de activiteit komt nu langzaam wat leven. Nu nog afwachten dat ik weer whitnisses krijg.
En inmiddels komen die ook weer langzaam
[ Voor 15% gewijzigd door Cave_Boy op 21-11-2021 18:14 ]
Hier nog druk wachtenCave_Boy schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:13:
Ik zie inmiddels weer anders miners en bij de activiteit komt nu langzaam wat leven. Nu nog afwachten dat ik weer whitnisses krijg.

Kennis heeft 150euro gedraaid vandaag.
Ik heb afgelopen week mijn SD kaartje van mijn sensecap vernieuwd. 128GB erin gestopt, makkelijk te doen.
Miner loopt in ieder geval soepeler dan het netwerk! Dank voor de eerdere tips en opmerkingen over het slechte syncen.
Nu maar eens een stabiel netwerk krijgen!
Miner loopt in ieder geval soepeler dan het netwerk! Dank voor de eerdere tips en opmerkingen over het slechte syncen.
Nu maar eens een stabiel netwerk krijgen!
Merk dat ik erg weinig beacon verzend. Is nu om de 12 uur ongeveer. Dit was eerder om de 1 uur ofzo. Dat was al trager dan de buurt. Iemand een idee?
Door alle onderbrekingen/vertragingen van de afgelopen week zou ik eerst even rustig een weekje afwachten hoe het dan gaat (althans dat doe ik... ik zie ook hotspots om mij heen die weer lekker bezig zijn, terwijl die van mij (in mijn ogen) wat achterblijft)Cave_Boy schreef op maandag 22 november 2021 @ 05:40:
Merk dat ik erg weinig beacon verzend. Is nu om de 12 uur ongeveer. Dit was eerder om de 1 uur ofzo. Dat was al trager dan de buurt. Iemand een idee?
Nieuwe hotspots doen dat inderdaad vaker. 1 of 2 keer per dag is normaal na verloop van tijd, dat heb ik met mijn twee miners ook ervaren.Cave_Boy schreef op maandag 22 november 2021 @ 05:40:
Waar iedereen nu ook rekening mee moet houden is dat de rewards per POC Beacon/Whitness niet meer zo hoog is als voor de grote downtime vorige week. Dat komt omdat de activity enorm gestegen is na de fixes aan o.a het p2p verkeer. Mijn miners hebben nog nooit zoveel activity vertoond maar de rewards komen niet in de buurt van wat ik hiervoor had. Er is namelijk maar een maximaal aantal HNT wat wordt verdeeld ieder half uur onder alle miners.
[ Voor 35% gewijzigd door melvinnie op 22-11-2021 09:24 ]
omdat het netwerk nu "stabieler" is wordt het eerlijker verdeelt?melvinnie schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:19:
[...]
Nieuwe hotspots doen dat inderdaad vaker. 1 of 2 keer per dag is normaal na verloop van tijd, dat heb ik met mijn twee miners ook ervaren.
Waar iedereen nu ook rekening mee moet houden is dat de rewards per POC Beacon/Whitness niet meer zo hoog is als voor de grote downtime vorige week. Dat komt omdat de activity enorm gestegen is na de fixes aan o.a het p2p verkeer. Mijn miners hebben nog nooit zoveel activity vertoond maar de rewards komen niet in de buurt van wat ik hiervoor had. Er is namelijk maar een maximaal aantal HNT wat wordt verdeeld ieder half uur onder alle miners.
En elke 2 jaar een halvering van de beschikbare tokens, en een explosieve stijging van het aantal miners.Zaratrass schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:34:
[...]
omdat het netwerk nu "stabieler" is wordt het eerlijker verdeelt?
En de feedback (daling van rewards) heeft een half jaar vertraging door de lange levertijden, dus dat effect kan wel eens heel groot worden.stormfly schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:58:
[...]
en een explosieve stijging van het aantal miners.
Er wordt ingekocht op basis van huidige rewards, en er wordt ook groot ingekocht (want men denkt ze toch voor x3 te kunnen verkopen op marktplaats).
Zelf heb ik nu ook 4 miners waarop ik wacht, maar ben bang dat de rewards tegen die tijd een heel stuk lager liggen
(Meer miners, maar ook goedkopere light miners)
Denk ik ook als newbie. 28k miners in 9 dagen was de groei die ik waarnamindexample schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:18:
[...]
En de feedback (daling van rewards) heeft een half jaar vertraging door de lange levertijden, dus dat effect kan wel eens heel groot worden.
Er wordt ingekocht op basis van huidige rewards, en er wordt ook groot ingekocht (want men denkt ze toch voor x3 te kunnen verkopen op marktplaats).
Zelf heb ik nu ook 4 miners waarop ik wacht, maar ben bang dat de rewards tegen die tijd een heel stuk lager liggen

:fill(white):strip_exif()/f/image/xGw58UdlLAzOQP5JXhaYw4wv.png?f=user_large)
Mining halving cycle
Ik kan geen goede vergelijkingen vinden, de Heltec is dat een light miner? En zo/ja nee wat is dan een zware miner en wat zijn de verschillen in de praktijk?(Meer miners, maar ook goedkopere light miners)
[ Voor 14% gewijzigd door stormfly op 22-11-2021 10:21 ]
Nee huidige heltec is ook een full gateway, maar las dat het plan voor 2022 is om light miners te hebben die alleen lora doen, en aparte compute nodes die de challenges en blockchain sync doen. Dat kun je dan op een server of raspberry pi draaien.
Daarmee hoeven de gateways geen zware hardware meer te hebben, want daar worden de grenzen nu bereikt (bijv met die oudere miners met 1gb geheugen die t nu niet trekken)
Daarmee hoeven de gateways geen zware hardware meer te hebben, want daar worden de grenzen nu bereikt (bijv met die oudere miners met 1gb geheugen die t nu niet trekken)
[ Voor 15% gewijzigd door indexample op 22-11-2021 10:33 ]
Blijft er dan wel een radio/antenne behoefte?indexample schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:32:
Nee huidige heltec is ook een full gateway, maar las dat het plan voor 2022 is om light miners te hebben die alleen lora doen, en aparte compute nodes die de challenges en blockchain sync doen. Dat kun je dan op een server of raspberry pi draaien.
Dat klopt inderdaad. Met regelmaat waren er "ongelukkigen" die bijna niets verdienden. Ik heb de exacte cijfers niet maar ik denk dat ongeveer 1/3 of 1/4 constant ver onder het gemiddelde presteerden.Zaratrass schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:34:
[...]
omdat het netwerk nu "stabieler" is wordt het eerlijker verdeelt?
Ja, dat is het doel van het netwerk natuurlijk. Uiteindelijk is het doel van Helium niet de beacons maar de data transfers. Het is de bedoeling dat bedrijven/personen het netwerk daadwerkelijk gaan gebruiken voor o.a sensoren. De beacons zijn er volgens mij enkel om de dekking van het netwerk in kaart te brengen en om het interessant te maken voor mensen om een eigen Hotspot te plaatsen.stormfly schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:37:
[...]
Blijft er dan wel een radio/antenne behoefte?
[ Voor 41% gewijzigd door melvinnie op 22-11-2021 11:16 ]
Een antenne heeft een minpool nodig, de massa. Door het gebruik van radialen heb je meer massa.Chris12 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:30:
Ik zag bij mij in de buurt een hotspot met een 10dBi antenne ongeveer zoals hieronder:
[Afbeelding]
(willekeurige afbeelding van internet)
Wat is het nut van de horizontale radialen (3 stuks) onderin bij de antenne voet?
Heeft dat enig voordeel qua ontvangst/zenden?
Antenne monteren op een pvc buis is niet ok
Dan straal je juist over alle dichtbij zijnde stations heen. Je doet dan plus plus, dan ga je whitness pakketten van nodes om je heen missen?User_TS schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:17:
[...]
Met een hoger dbi kan je verder maar pak je ook weer minder op uit je omgeving schijnt het , omdat je minder breed kan uitzenden/ontvangen.
Misschien kan ik wel iets hoger in dbi gaan omdat mijn antenne best hoog staat al ?
[Afbeelding]
Ik ga mee in je analyse. De openingshoek is inderdaad relevant, tenzij er in jouw buurt geen nodes dichtbij zijn. In een dorpskern zoals Nederland ze kent zou ik op 25gr Max gaan zitten, niet lager.Chris12 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 07:37:
[Afbeelding]
Juist als je hoog zit (stad) zou ik een hoge stralingshoek kiezen. In de stad zijn meer nodes en wil je juist om je heen zoveel mogelijk zien door naar beneden te kijken.
De lengte in verhouding van graden gaat alleen op met een gelijkwaardige antenne ontwerp, dan moet je weten wat er onder het plastic zit.
Zou je mij willen taggen als je resultaten hebt uit je antenne vergelijk?
Ik heb toevallig mijn antenna om wat hoogte te pakken even aangesloten op een stuk pvc buis. Nu lees ik dus dat dit niet oke is ivm de massa ? Betekent dit ook daadwerkelijk minder witnesses etc ? Of wat is precies het nadeel hiervan ?stormfly schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:25:
[...]
Een antenne heeft een minpool nodig, de massa. Door het gebruik van radialen heb je meer massa.
Antenne monteren op een pvc buis is niet ok
En antenne heeft een plus en een min, daartussen straalt hij af. In mijn beleving moet dat in balans zijn, ik zou een antenne nooit op PVC plaatsen. Omdat het voor mijn gevoel dan niet compleet is.Darvular schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:31:
[...]
Ik heb toevallig mijn antenna om wat hoogte te pakken even aangesloten op een stuk pvc buis. Nu lees ik dus dat dit niet oke is ivm de massa ? Betekent dit ook daadwerkelijk minder witnesses etc ? Of wat is precies het nadeel hiervan ?
Hier een google translate artikel
Of all the physical laws that there are, none are more well-established than the fact that a bottom-fed vertical (vertical monopole) or an inverted-L needs something to "push against" to be most effective. Call that 'something' a counterpoise, radials, or whatever you want to; but to be effective, it's got to be there. Period.
[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 22-11-2021 16:45 ]
Is het beter als ik het stuk pvc buis vervang met een stalen/metalen stuk buis ?stormfly schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:44:
[...]
En antenne heeft een plus en een min, daartussen straalt hij af. In mijn beleving moet dat in balans zijn, ik zou een antenne nooit op PVC plaatsen. Omdat het voor mijn gevoel dan niet compleet is.
Hier een google translate artikel
Let op:
Referralcodes gebruiken en het aanbieden van producten is hier niet toegestaan.
Referralcodes gebruiken en het aanbieden van producten is hier niet toegestaan.