twowheeler schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:29:
Misschien niet helemaal ethisch, maar ik betrap mezelf er toch op dat ik wil proberen wat te profiteren van de huidige crisis. Ik zit vooral in ETFs, en zie dit als een tijd met hoge kortingen. Nu wat zoeken naar passende aandelen.
Misschien nog wat perspectief, bron is
https://www.currentmarketvaluation.com/Eerste foto is de Buffett indicator (let op: data is wel van 31 december 2025). De S&P
500 is 230% groter dan het volledige US GDP. Zelfs met een correctie van 10% is de huidige valuatie nog steeds rond de rode lijn, 2 standaard deviaties boven gemiddeld.
De tweede foto is het 10 jarige gemiddelde P/E ratio en de afwijking hier is ook 2,3 standaard deviaties boven het gemiddelde.
De derde foto is price to sales verhouding, opnieuw 2,5 standaardafwijkingen boven gemiddeld.
2 standaardafwijkingen bij een normale verdeling dekt 95,45% van de curve af. Dit zijn dus dingen die 1 jaar per 20 jaar voorkomen (ik schop met deze uitspraak waarschijnlijk enkele statistici tegen de schenen

).
De vierde foto is het verschil tussen de 10Y en 3 maand treasury yield. Over een periode van 65 jaar is
elke recessie vooraf gegaan door een inverse yield curve en enkel de inversie van 1967 heeft niet meteen een recessie tot gevolg gehad (tot die in 1969 opnieuw inverteerde en wel de recessie volgde).
Mijn punt is dus vooral dat het nu al uitverkoop lijkt en ja de markt was oversold en had een positieve de-escalatie trigger waardoor een relieve bounce volgt, maar we blijven nog met een zware overvalued Amerikaanse beurs zitten. Als de straat van Hormuz open gaat is de verwachting wel dat de olie zakt en de beurs groen kleurt maar we zitten niet automatisch in een nieuwe 3-4 jaar bull market.
Mijn inschatting is dat we groen gaan en nadien sideways bij de-escalatie, of rood als we verder escaleren met boots on the ground of iets dergelijks. In de huidige kwartaalcijfers zitten nog maar een paar weken hogere olieprijs dus wellicht duurt het nog 1-2 kwartalen tot de gevolgen goed zichtbaar gaan worden.
Ik gok voor 2026 in ieder geval op aandelen met lage schulden (quality factor) door de hogere rente, agricultuur en gezondheidszorg (defensieve sectoren), infrastructuur en energie (door de energiehonger van AI en vergroening van wagens en huizen) en de commodities, edelmetalen en managed futures (als opties met minder beta blootstelling). Het is overigens gemakkelijker om specifieke ETFs te kopen voor bepaalde sectoren dan om de individuele aandelen uit te spitten. Ook de IncomeShare ETFs met cash covered puts werken in deze situatie goed verwacht ik.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.