• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:23
Sport_Life schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:36:
[...]

De huidige USD koers is niet echt een lekker moment om te verkopen :P.

Ben wel benieuwd waar je dan wel in wilt beleggen? Europese fondsen?
CSH2, XEON of VCAA? 8)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:36
Morales79 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:19:
Fugro staat ineens +6% vandaag, zonder nieuws.
Het is een aandeel dat ik al langer volg en begin deze week een plukje van opgepikt heb.
Iemand een idee wat er speelt? Misschien een groot fonds ingestapt ofzo?
Tja verbazingwekkend. Ik ben vorige week uitgestapt op 11,5. Dacht dat er niet veel meer in het vat zat :o

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:04
tjubbie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:36:
[...]

merkwaardige opmerking van je om informatie gelijk te stellen aan het doen van de afwas. |:(
Technisch gezien is het al lang mogelijk om een mechanisme te ontwikkelen dat de afwas kan doen, of een vaatwasser kan in en uitladen. De industriële mechanisatie is al decennia zo ver. Het zit hem puur in de software en de informatieverwerking waarom een praktische oplossing die zo'n enorme efficiëntie slag kan maken in een ieders leven nog niet gerealiseerd is. Dus zo merkwaardig is het allemaal nog niet.

Daarnaast ontgaat je de sarcasme is mijn post. Het was een reactie op de iemand die aangaf dat het een kwestie van tijd is dat Wolters Kluwers niet meer relevant is door AI. Ik wilde alleen maar aangeven dat je niet te veel in al die AI sprookjes moet geloven want over het algemeen werken we in de praktijk nog steeds met zeer domme technologie, en zijn de huidige LLM modellen juist afhankelijk van partijen zoals WK die kwalitatief goede informatie aanleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door 49euro op 12-02-2026 22:51 ]

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:56
Nou na gisteren waarbij alles donkerrood was ook een keer een leuk momentje (zolang het duurt).
In mijn porto is heijmans een van de grotere posities.

Maar goed als ik vandaag en nu optel dan is het rendement over die twee dagen -2.2 en + 0.9=-1,3

:+

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:22
Ik vind het vandaag toch weer aardig rood kleuren in Europa en ook de Amerikaanse futures zijn rood. Niet heel donker rood, maar toch.

• RedBad9
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:56
Pfff iedereen is zeker in paniek aan het verkopen

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:15

BlueTooth76

Let the sun shine!

TheBrut3 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:24:
Ik vind het vandaag toch weer aardig rood kleuren in Europa en ook de Amerikaanse futures zijn rood. Niet heel donker rood, maar toch.
Nasdaq en S&P500 zijn sinds oktober 2025 eigenlijk "vlak".
Heb het gevoel dat er wat broeit, als 1 van de grote AI-bedrijven slecht nieuws brengt kan het hard gaan.
Daarom heb ik momenteel 50% in cash klaar staan. Ik weet het, "time in the market"...

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
BlueTooth76 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:27:
[...]

Nasdaq en S&P500 zijn sinds oktober 2025 eigenlijk "vlak".
Heb het gevoel dat er wat broeit, als 1 van de grote AI-bedrijven slecht nieuws brengt kan het hard gaan.
Daarom heb ik momenteel 50% in cash klaar staan. Ik weet het, "time in the market"...
Ik kan persoonlijk niet wachten, ik ben al tijden aan het wachten om Microsoft op te pikken maar vind het nu nog steeds te prijzig. Even wachten tot hij weer rond de 360 komt.

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
Aikon schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:15:
[...]

Per toeval zie ik jouw berichtje. Ik lees dit nu voor het eerst! Heel bijzonder, nou wou ik m'n groene beleggingen al gaan verkopen omdat de vrijstelling gaat vervallen, maarre dat hoeft dus niet meer :P

Ga jij hier iets mee doen, of loopt er iets van? Ik zal me er eens verder in verdiepen. Eerst genaait door Triodos met hun certificaten en nu dit blijkbaar. Al is dit hoogstens een paar honderd ipv paar duizend euro verlies denk ik.

Het heet bij Saxo nog steeds ASN groenprojectenfonds, maar kan het niet meer bijkopen. Ik zie geen berichten hierover in de app. Apart hoor.
Hi. Ik lees nu pas je bericht. Ik heb het bij ASN aangekaart, maar je krijgt een lulverhaal terug. Het is denk ik de keuze of het maar laten gaan, of een advocaat inschakelen. Niet alleen de kosten hebben ze bij de beleggers neergelegd, maar ook het belabberde rendement is zo slecht. Zij vinden dat ze volgens de regels hebben gehandeld.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:25
Gisteren een kleine positie op RELX geopend en nu al 10% te pakken. Kan over 3 maanden ook -20% zijn, we gaan het zien.

• nafofella
Iemand nog wat gedaan met mijn advies. Check theon 🫣🤦

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:25
stin00 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:07:
[...]

Die angst is wel mijn hoofdreden. Ik was al een tijdje klaar met alle bizarre tarrif fluctuaties en ik vind alle AI investeringen niet overtuigend tov de waarderingen. Gisteren besloten om m'n hele aandelenportfolio te verkopen en even na te denken over waar ik in wil gaan beleggen.
Het lijkt idd op een bubbel, maar AI gaat echt alles veranderen. Deze link werd gedeeld op het Bogleheads forum: https://shumer.dev/something-big-is-happening

De moeite waard om te lezen. Ik wilde ook alles verkopen, maar gelukkig niet gedaan.

i500 & chill (@IBKR)

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:04

Grouchy

meep meep

nafofella schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:49:
Iemand nog wat gedaan met mijn advies. Check theon 🫣🤦
Vorige maand al op de verkoopknop gedrukt wat defensie (RHMG, THEON) betreft. Vandaag datzelfde gedaan met m'n Heijmans stukjes.
Als de beursgoden dit jaar ook nog even naar m'n Evolution AB stukjes kijken....

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• nafofella
NMMNG schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:10:
[...]

Het lijkt idd op een bubbel, maar AI gaat echt alles veranderen. Deze link werd gedeeld op het Bogleheads forum: https://shumer.dev/something-big-is-happening

De moeite waard om te lezen. Ik wilde ook alles verkopen, maar gelukkig niet gedaan.
Ff snel gelezen maar laatste stuk niet(weekend ff doen)
Maar wat hij zegt is dat heel veel banen gaan verdwijnen. Alleen mensen die goed kunnen “prompten” even blijven bestaan?

Ik maak mij ook die zorgen. Stel dat ai echt zo snel ontwikkeld dan zijn heel veel banen voor echte mensen overbodig. Wat gaan die doen? Hoe richten wij een samenleving in waarbij ai gewoon 50% van de banen of meer overbodig maakt?

Dat zou perfect zijn als dat betekend dat wij naar een 24 urige werkweek kunnen. Wat meer fysieke arbeid maar bovenal minder werken. Dat zou het ideaal zijn. Meer automatisering zodat de mensen meer kunnen genieten. Maar ik heb de vrees dat een select clubje mensen dat misbruikt. Zou een bezos zeggen: “top, kunnen mijn medewerkers 2 dagen extra relaxen”.

In een ideale wereld zouden mensen minder werken, meer genieten en meer bijdragen aan de planeet. En dat door middel van ai. Helaas zal dat niet zo zijn.

Ik maak mij daar best wel zorgen over. Ik zie op dit moment ai in deze ontwikkelde fase meer als een bedreiging dan een hulpmiddel.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nafofella schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:55:
[...]

Ff snel gelezen maar laatste stuk niet(weekend ff doen)
Maar wat hij zegt is dat heel veel banen gaan verdwijnen. Alleen mensen die goed kunnen “prompten” even blijven bestaan?

Ik maak mij ook die zorgen. Stel dat ai echt zo snel ontwikkeld dan zijn heel veel banen voor echte mensen overbodig. Wat gaan die doen? Hoe richten wij een samenleving in waarbij ai gewoon 50% van de banen of meer overbodig maakt?

Dat zou perfect zijn als dat betekend dat wij naar een 24 urige werkweek kunnen. Wat meer fysieke arbeid maar bovenal minder werken. Dat zou het ideaal zijn. Meer automatisering zodat de mensen meer kunnen genieten. Maar ik heb de vrees dat een select clubje mensen dat misbruikt. Zou een bezos zeggen: “top, kunnen mijn medewerkers 2 dagen extra relaxen”.

In een ideale wereld zouden mensen minder werken, meer genieten en meer bijdragen aan de planeet. En dat door middel van ai. Helaas zal dat niet zo zijn.

Ik maak mij daar best wel zorgen over. Ik zie op dit moment ai in deze ontwikkelde fase meer als een bedreiging dan een hulpmiddel.
Dan worden we ingehuurd door ai.
Zie bijv. Rentahuman.ai
Of de mensen die nu al betaald worden om de deuren van Waymo auto’s te sluiten.

• nafofella
Wolly schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:58:
[...]

Dan worden we ingehuurd door ai.
Zie bijv. Rentahuman.ai
Of de mensen die nu al betaald worden om de deuren van Waymo auto’s te sluiten.
Beter denk je buiten die lijntjes.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nafofella schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:00:
[...]

Beter denk je buiten die lijntjes.
Hoe bedoel je?

Voorzitter van VNO-NCW zegt onderstaande in interview vanavond:
Gaan we de impact van AI komend jaar al zien?
„Het is nú al aan het gebeuren. Ik hoorde laatst een spreker die iets zei waarvan ik hoop dat dat niet uitkomt. Hij zei: nu is het zo dat AI een assistent van de mens is, straks doet AI het werk met de mens als assistent en de fase daarna doet AI het allemaal. Zo worden mensen steeds minder noodzakelijk voor het werk.”
En ze zegt ook dat banen gaan vervallen.
Waarom reorganiseren zoveel bedrijven de laatste tijd? De werkloosheid neemt zelfs toe.
„De kosten zijn in Nederland hard opgelopen, een combinatie van energiekosten en loonkosten. Die zijn harder gestegen dan in de landen om ons heen. Vooral bedrijven die internationaal concurreren zijn aan het reorganiseren. Daarnaast zie je de impact van AI. Dat is een soort veenbrand, het gaat op heel veel plekken tot serieuze ontslagen leiden.”

Deze reorganisatiegolf houdt niet zomaar op?
„Nee, dat denk ik niet. Als we de kostentoename weten om te buigen door reorganisaties, dan heb je dat op een zeker moment weer achter de rug. Maar de ontwikkeling van AI gaat door en dat wordt echt wel heftig.”

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 13-02-2026 23:14 ]

• aljooge
  • Laatst online: 23:15
Het ene moment gaat AI het helemaal maken, een paar maanden geleden was alles opeens een bubbel waarbij het twijfelachtig is hoe de forse investeringen moeten worden terug verdiend en nu is het een mogelijke bedreiging voor de werkgelegenheid. Het is net een stoplicht dat af en toe van kleur wisselt. Wat het ook is, zolang je maar meegaat met de nieuwe inzichten, win je in elk geval heel veel duimpjes.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:15

BlueTooth76

Let the sun shine!

Je kan eigenlijk stellen dat de aandelenmarkt in 2 scenario's een probleem heeft.

- Als AI wél zijn belofte waarmaakt gaat dat een hoop veranderen voor bedrijven die nu hun geld verdienen met iets wat AI straks kan doen. Dat heeft ook invloed op personeel, nu al. En dat zal ook invloed op de aandelen hebben, wat je nu al ziet terwijl dat nog vooral slechts op angst gebaseerd is (zoals bij RELX, Wolters en Thomson Reuters).

- Als AI niet zijn belofte waarmaakt en de bubbel barst.

Eigenlijk is er nog een derde scenario, zoals we ook bij de dotcom bubbel hebben gezien: dotcom bleek uiteindelijk heel succesvol maar wel pas veel later en vaak andere bedrijven dan die bij de dotcom boom de kaarten in handen leken te hebben.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:42

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Lijkt mij dat AI ook heel goed zal zijn in Beleggen op de beurs in de praktijk
en bovendien met het opzetten van valstrikken waar argeloze retailbeleggers hun geld aan verliezen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

BlueTooth76 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 00:04:
Je kan eigenlijk stellen dat de aandelenmarkt in 2 scenario's een probleem heeft.

- Als AI wél zijn belofte waarmaakt gaat dat een hoop veranderen voor bedrijven die nu hun geld verdienen met iets wat AI straks kan doen. Dat heeft ook invloed op personeel, nu al. En dat zal ook invloed op de aandelen hebben, wat je nu al ziet terwijl dat nog vooral slechts op angst gebaseerd is (zoals bij RELX, Wolters en Thomson Reuters).

- Als AI niet zijn belofte waarmaakt en de bubbel barst.

Eigenlijk is er nog een derde scenario, zoals we ook bij de dotcom bubbel hebben gezien: dotcom bleek uiteindelijk heel succesvol maar wel pas veel later en vaak andere bedrijven dan die bij de dotcom boom de kaarten in handen leken te hebben.
Je scenario's kort samengevat.

Gaat AI worden wat ze beloven?
  1. Ja
  2. Nee
  3. Ja en nee
Ja en nee scenario is omdat AI voor 99% verkeerd toegepast wordt en er zijn weinigen die weten hoe AI op een zinnige manier met kansrijke verdienmodel ingezet kan worden. Meer dan genoeg snake oil salesmen op de Amerikaanse beurs.

Tijdens de dotcom bubble kwam iemand op het idee van een webshop voor dierenbenodigdheden en de vroege investeerders konden de aandelen tijdens de IPO op 11 dollar lozen.

Om klanten aan te trekken en te groeien verkochten ze de producten op 1/3 inkoopprijs:
Despite its success in building brand recognition, it was uncertain whether a substantial market niche existed for Pets.com.[22] No independent market research preceded the launch of Pets.com.[22] During its first fiscal year (February to September 1999), Pets.com earned $619,000 in revenue, and spent $11.8 million on advertising.[22] Pets.com lacked a workable business plan and lost money on nearly every sale because, even before the cost of advertising, it was selling merchandise for approximately one-third the price it paid to obtain the products.[22] Pets.com tried to build a customer base by offering discounts and free shipping, but it was impossible to turn a profit while absorbing the costs of shipping for heavy bags of cat litter and cans of pet food within a business field whose conventional profit margins are only two to four percent.[22][23] The company hoped to shift customers into higher-margin purchases, but customer purchasing patterns failed to change and during its second fiscal year the company continued to sell merchandise for approximately 27% less than cost, so the dramatic rise in sales during Pets.com's second fiscal year only hastened the firm's demise.[22]
Wikipedia: Pets.com
Het was een kwestie van tijd dat iemand afvroeg hoeveel het kost om een grote zak dierenvoer te verzenden in een sector waar je normaal gezien 2% tot 4% winstmarge hebt. Het aandeel zakte naar 19 cent.

Amazon speelde slimmer en was begonnen met het verkopen van boeken. In 1938 werd een verlaagde tarief voor het verzenden van boeken (die geen reclame bevatten) ingevoerd. Later was het uitgebreid naar CD's, DVD's,... 3 dollar ipv 12 dollar voor het verzenden van een boek maakt een verschil voor een start-up die snel winstgevend wilt worden.

Als de aandelen van de slechte bedrijven onderuit gaat, worden de aandelen van de goede bedrijven meegesleurd. Zo worden koopkansen gemaakt.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:05
Marrtijn schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:49:
[...]

Ik kan persoonlijk niet wachten, ik ben al tijden aan het wachten om Microsoft op te pikken maar vind het nu nog steeds te prijzig. Even wachten tot hij weer rond de 360 komt.
Bereken jij het of is het op gevoel?
Want ik vind ook alles te duur als ik moet kopen en alles te goedkoop als ik het verkoop.
Denk dat als alle kwartaalcijfers van iedereen gepubliceerd zijn het heel rustig gaat zijn op de markt. Tot de volgende kwartaal.

• aljooge
  • Laatst online: 23:15

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
kx22 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Bereken jij het of is het op gevoel?
Want ik vind ook alles te duur als ik moet kopen en alles te goedkoop als ik het verkoop.
Denk dat als alle kwartaalcijfers van iedereen gepubliceerd zijn het heel rustig gaat zijn op de markt. Tot de volgende kwartaal.
Beetje gevoel, beetje grafiek bekijken ($354 was de year low in april 2025 bij de minicrash) en kijken naar de FWD EPS. we zitten nu op een PE ratio van 24 en ik denk dat 21,5-22 eerlijker is (Meta zit op 21,14, Oracle op 21,75)

En op 364 is de dividend yield precies 1%, zodat ik het, ondanks dat het een groeibedrijf is, voor mijn dividendportfolio kan verantwoorden. :+

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:12
writser schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:05:
[...]

Om iets preciezer te zijn: je broker moet een ingevuld formulier W-8BEN hebben (van de Amerikaanse belastingdienst) dat aangeeft dat je recht hebt op het verdragstarief tussen (in dit geval) Nederland en Amerika. Dat is 15%. Dat formulier invullen en opsturen is redelijk eenvoudig en sommige brokers doen dat zelfs automatisch voor je. Dat moet je alleen zelf even uitzoeken.

Bij Saxobank kun je ook soortgelijke formulieren invullen voor Frankrijk en Canada ( https://www.home.saxo/nl-...count-forms/account-forms ) zodat ook dividenden uit die landen tegen het verdragstarief (ook 15%) belast worden.

Helaas is dat voor veel andere landen en brokers een stuk moeilijker. Volgens de wet hoef je als Nederlander over (ik geef maar een voorbeeld) Portugese dividenden maar 15% af te dragen. Maar in de praktijk wordt er gewoon 35% ingehouden en kost het honderden of duizenden euro’s (en een paar jaar, en de hulp van een expert) om het verschil terug te claimen.

Overigens is DeGiro een notoir slechte broker als het gaat om het faciliteren van dit soort reclaims en als je een grote positie hebt in iets Frans / Duits / Portugees / .. dat een dividend uitkeert dan zou ik die aandelen nooit bij DeGiro parkeren.
Ik heb nu verzoek gekregen van ING om W-8BEN in te vullen.
Ik koop enkel NT World, geld dit ook voor mij? (8edit, ook ooit nvidia gekocht, wss daarom)

Iemand ervaring met dit formulier?
30% betalen als dat niet nodig is lijkt me erg jammer.

En iemand die weet hoe dit werkt bij Rabo? Heb daar ook een rekening

https://assets.ing.com/m/...al/W-8BEN-E-2021-form.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 15-02-2026 17:30 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• nafofella
Heijmans en Bam knallen lekker door :)

Eindelijk weer goede dagen na dagen van ellende.
Ook weer gokje genomen en Theon kleine positie terug gekocht.
Of ik ga huilen morgen of lachen :+

• nafofella
Dat ziet er goed uit. Ik had er 120. Maar verkocht vorige week. Vanochtend weer 35 gekocht.
Zal morgen wel flink stijgen.
https://s204.q4cdn.com/76...s_16022026_vPublished.pdf

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:30
Ik zit me te verdiepen in iets 'all world achtigs voor aanschaf via mijn BV'. Voor mijn gevoel is waarderen tegen aanschafprijs een groot voordeel t.o.v. jaarlijks de winst afrekenen (compounding speelt hiervolgens mij een grote rol). Dus ik neig er naar dat ik dus geen Ierse (e.d.) ETF's kan kopen, dus ik kijk naar bijvoorbeeld de NT fondsen. Daar lees ik van dat dit wél tegen aankoopprijs gewaardeerd mag worden. Echter; ik lees op sommige plaatsen dat dit alleen via de grootbanken is (die hanteren ook andere ISIN's).

Weet iemand hoe dit zit? Zijn dit écht andere fondsen (die uiteraard onder water hetzelfde doen)? En ik heb al flink zitten kijken op vergelijkers e.d., maar een hele fatsoenlijke vergelijker voor zakelijk beleggen heb ik niet ontdekt. Ik moet nog een bank gaan uitzoeken aangezien KNAB erg lastig doet over een Holding die ik recent opgericht heb, dus in principe heb ik vrij spel qua bank (maar kijk ook naar Mexem bijv.).

Ps; ik weet dat er zo nu en dan ook iemand roept; ik waardeer mijn ETF's ook tegen aankoopprijs, maar ik wil me daar niet aan wagen
Ps2; Meesman is me iets té passief, dat wil ik eigenlijk niet

• TheBrut3
Adyen begint weer wat terug te klimmen na een dramatische dag vorige week, maar Alfen blijft maar zakken. Inmiddels hebben ze onder de €9 gestaan, van zo'n €11,50 eerder deze maand.

• Pr088
MiKeZZa schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:40:
Ik zit me te verdiepen in iets 'all world achtigs voor aanschaf via mijn BV'. Voor mijn gevoel is waarderen tegen aanschafprijs een groot voordeel t.o.v. jaarlijks de winst afrekenen (compounding speelt hiervolgens mij een grote rol). Dus ik neig er naar dat ik dus geen Ierse (e.d.) ETF's kan kopen, dus ik kijk naar bijvoorbeeld de NT fondsen. Daar lees ik van dat dit wél tegen aankoopprijs gewaardeerd mag worden. Echter; ik lees op sommige plaatsen dat dit alleen via de grootbanken is (die hanteren ook andere ISIN's).

Weet iemand hoe dit zit? Zijn dit écht andere fondsen (die uiteraard onder water hetzelfde doen)? En ik heb al flink zitten kijken op vergelijkers e.d., maar een hele fatsoenlijke vergelijker voor zakelijk beleggen heb ik niet ontdekt. Ik moet nog een bank gaan uitzoeken aangezien KNAB erg lastig doet over een Holding die ik recent opgericht heb, dus in principe heb ik vrij spel qua bank (maar kijk ook naar Mexem bijv.).

Ps; ik weet dat er zo nu en dan ook iemand roept; ik waardeer mijn ETF's ook tegen aankoopprijs, maar ik wil me daar niet aan wagen
Ps2; Meesman is me iets té passief, dat wil ik eigenlijk niet
Meesman Wereldfonds is nauwelijks anders dan een NT World. Waarom is het volgens jou defensiever?
Je zou ook bij de Rabobank (of andere grootbank) kunnen kijken of je daar zakelijk terecht kunt. Rabobank heeft zowel NT als AVIAW. AVIAW vind ik zelf mooi ESG gericht, NL ISIN en lage TER (0,08). Wel een kleinere spreiding dan NT

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-02 16:20

Stimulate14

⭐⭐⭐

TheBrut3 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:30:
Waarom zou een app link zijn? Gewoon niet op knopjes drukken waarvan je geen idee hebt wat het doet. Ik vind de app van DeGiro juist beginnersvriendelijk.
Is DeGiro nog steeds vriendelijker of is er inmiddels een goed alternatief?

• TheBrut3
Ik vind DeGiro nog steeds vriendelijk voor beginners. Of het de beste is, dat weet ik niet want daarvoor heb ik te weinig ervaring met verschillende andere apps. Ik denk wel dat er tegenwoordig misschien wat goedkopere opties zijn.

• MiKeZZa
Pr088 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:16:
[...]

Meesman Wereldfonds is nauwelijks anders dan een NT World. Waarom is het volgens jou defensiever?
Je zou ook bij de Rabobank (of andere grootbank) kunnen kijken of je daar zakelijk terecht kunt. Rabobank heeft zowel NT als AVIAW. AVIAW vind ik zelf mooi ESG gericht, NL ISIN en lage TER (0,08). Wel een kleinere spreiding dan NT
Niet defensief, passief. Wil graag een beetje kunnen spelen met mijn maandelijkse aankoopmoment.

Rabo is 1 van de opties, maar vroeg me vooral af of er positieve ervaringen zijn met een optie voor zakelijke aanschaf NT en of je alle NT automatisch via een FBI status heeft of dat er ook in NL aangeboden NT fondsen zijn zonder die status…

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-02 14:57
TheBrut3 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:52:
Ik vind DeGiro nog steeds vriendelijk voor beginners. Of het de beste is, dat weet ik niet want daarvoor heb ik te weinig ervaring met verschillende andere apps. Ik denk wel dat er tegenwoordig misschien wat goedkopere opties zijn.
Ik beleg voor het grootste deel vanuit de Kernselectie, 1 euro per transactie. Is het ergers goedkoper?
Plus lopende kosten per ETF natuurlijk, maar die zijn vaak ook erg laag.

• Pr088
MiKeZZa schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:24:
[...]

Niet defensief, passief. Wil graag een beetje kunnen spelen met mijn maandelijkse aankoopmoment.

Rabo is 1 van de opties, maar vroeg me vooral af of er positieve ervaringen zijn met een optie voor zakelijke aanschaf NT en of je alle NT automatisch via een FBI status heeft of dat er ook in NL aangeboden NT fondsen zijn zonder die status…
Volgens mij maakt zakelijk of particulier aanschaffen niet uit, ik heb begrepen dat je vooral naar de NL ISIN codes moet kijken. Spelen met je aankoopmoment moet je niet gaan doen en is ook puur gokwerk.
Bij de Rabobank duurt het inleggen in NT of andere beleggingsfondsen ook 1-3 dagen. Dus je kunt ook daar je aankoopmoment niet goed timen.

• MiKeZZa
Pr088 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:01:
[...]

Volgens mij maakt zakelijk of particulier aanschaffen niet uit, ik heb begrepen dat je vooral naar de NL ISIN codes moet kijken. Spelen met je aankoopmoment moet je niet gaan doen en is ook puur gokwerk.
Bij de Rabobank duurt het inleggen in NT of andere beleggingsfondsen ook 1-3 dagen. Dus je kunt ook daar je aankoopmoment niet goed timen.
Ok… Dát is wel nieuw voor me. Ik dacht dat je die fondsen gewoon zo kon kopen zoals je een ETF koopt (prijs instellen en als hij die aantikt koop je m, maar dat is dus onjuist?)…

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:25
Black-Death schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:30:
[...]

Ik beleg voor het grootste deel vanuit de Kernselectie, 1 euro per transactie. Is het ergers goedkoper?
Plus lopende kosten per ETF natuurlijk, maar die zijn vaak ook erg laag.
Hangt er beetje vanaf, ik wilde in WEBN beleggen. Bij tradegate is Degiro met 1eu goedkoper, bij ETR (Xetra) kost het nu €3. Bij IBKR is het €1,25 dus ik ben naar IBKR gegaan voor nieuwe aankopen.

• Pr088
Santee schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:13:
[...]

Hangt er beetje vanaf, ik wilde in WEBN beleggen. Bij tradegate is Degiro met 1eu goedkoper, bij ETR (Xetra) kost het nu €3. Bij IBKR is het €1,25 dus ik ben naar IBKR gegaan voor nieuwe aankopen.
WEBN op Tradegate voor € 1 is toch goedkoper? En de spread is daar -binnen beurstijden- prima.
Kon je niet beter bij DEGIRO blijven?

• Pr088
MiKeZZa schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:42:
[...]

Ok… Dát is wel nieuw voor me. Ik dacht dat je die fondsen gewoon zo kon kopen zoals je een ETF koopt (prijs instellen en als hij die aantikt koop je m, maar dat is dus onjuist?)…
Nee, meestal is er een cut-off-moment. Bij Rabo dagelijks rond 14:00 uur. Volgende dag worden alle ingelegde orders verwerkt en een dag later zit het geld in het fonds. Soms is het al meteen de dag erna.
Dus het is wat anders dan ETF's kopen op DeGiro of bij een andere broker.
Voor je nachtrust is het heel goed. Je kunt niet meer timen. Gewoon elke maand inleggen en compounden _/-\o_

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Pr088 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:01:
[...]
Mijn ervaring is dat NT meestal vrij lang duurt: ik had bijvoorbeeld vorige week woensdag 11-02 's avonds een eenmalige order voor de NT World bij de Rabobank ingelegd en die is pas gisterenmiddag 17-02 uitgevoerd, tegen de koers van vrijdag 13-02.

Inderdaad goed als je niet meer wilt kunnen timen.

Overigens is dat voor @MiKeZZa niet van toepassing, want die heeft een paar ton aan zakelijk geld liggen dat zo snel mogelijk moet gaan renderen.

[ Voor 21% gewijzigd door aawe mwan op 17-02-2026 18:51 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

aawe mwan schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:35:
[...]
Mijn ervaring is dat NT meestal vrij lang duurt: ik had bijvoorbeeld vorige week woensdag 11-02 's avonds een eenmalige order voor de NT World bij de Rabobank ingelegd en die is pas gisterenmiddag 17-02 uitgevoerd, tegen de koers van vrijdag 13-02.
Gewoon de 3e werkdag dus :)
Precies zoals de 1-3 werkdagen zoals aangegeven is in de quote.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 17-02-2026 21:03 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

YakuzA schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:02:
[...]
Gewoon de 3e werkdag dus :)
Precies zoals de 1-3 werkdagen zoals aangegeven is in de quote.
Wat je zegt klopt niet. 1 Dag heb ik in de praktijk nog nooit meegemaakt.
Het zijn 3 werkdagen en dat zijn dan de werkdagen van het fonds, niet normale Nederlandse werkdagen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

aawe mwan schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:20:
[...]
Wat je zegt klopt niet. 1 Dag heb ik in de praktijk nog nooit meegemaakt.
Het zijn 3 werkdagen en dat zijn dan de werkdagen van het fonds, niet normale Nederlandse werkdagen.
NT Europe is bij mij meestal 1 werkdag.
NT world meestal 2-3 werkdagen.
NT em/sc 2-4 werkdagen.

PSN

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MiKeZZa schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:24:
[...]

Verwacht je over jaren rendement daar echt verschil in te maken? Zelf heb ik mijn pensioen en BV bij Meesman ondergebracht. Ik verwacht daar over de komende tien jaar toch echt het minste omkijken naar te hebben. Bij verkoop wordt het belast dus hecht daar, naast kosten, enorm enorm veel waarde aan.

Bijkomend voordeel is dat pensioen en BV rekening ook meetellen voor de drempel van 500k waarbij transactiekosten vervallen. Dat is sneller gehaald bij onbelast vermogen en geeft tegen die tijd ook in privé een voordeel wanneer ik het risico van losse aandelen wil verlagen. Zeker met de aankomende vermogenaanwasbelasting zal risico steeds minder gaan lonen. Boven de miljoen daalt ook de fondskosten maar zo ver in de toekomst plan ik niet.

Oh en ja, ik heb wel eens op een paar uur de timing van de aankoop gemist maar dat kan net zo goed positief als negatief uitpakken.

• Pr088
YakuzA schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:37:
[...]

NT Europe is bij mij meestal 1 werkdag.
NT world meestal 2-3 werkdagen.
NT em/sc 2-4 werkdagen.
Dit is ook mijn ervaring. Heb zelf geen EM meer dus eigenlijk altijd binnen 3 werkdagen, tenzij je na de cut-off gaat inleggen. Dan wordt je order een dag later verwerkt.
Anyways. Ik bedoelde te zeggen: dan is het moeilijke timen.

• Pr088
[...]

Overigens is dat voor @MiKeZZa niet van toepassing, want die heeft een paar ton aan zakelijk geld liggen dat zo snel mogelijk moet gaan renderen.
Die tonnen zakelijk geld kun je ook best een paar dagen later inleggen. Overhaaste beslissingen nemen omdat je een paar dagen langer in de markt wil zitten is natuurlijk echt gek, als je een horizon hebt van tientallen jaren.
Rustig rondkijken, partij zoeken die je prettig vindt, lage kosten, inleggen.

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:15
[...]

Maandag werden er geen orders voor NT World uitgevoerd, wegens feestdag (Presidents day).
https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf

3 werkdagen is normaal voor NT fondsen.

• RedBad9
Gaat de VS vrijdag na het sluiten van de beurs weer Iran bombarderen?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RedBad9 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:32:
Hoe lang duurt het nog voordat de 2e aircraft carrier met support schelen daar aan gekomen is?

Je kan wel alvast wat defensie aandelen kopen, zodra het los gaat gaat die prijs voor de aandelen van de raket bouwers vast weer omhoog ivm nieuwe orders.

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 18-02-2026 17:45 ]

PSN

• nafofella
YakuzA schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:45:
[...]

Hoe lang duurt het nog voordat de 2e aircraft carrier met support schelen daar aan gekomen is?

Je kan wel alvast wat defensie aandelen kopen, zodra het los gaat gaat die prijs voor de aandelen van de raket bouwers vast weer omhoog ivm nieuwe orders.
Lijkt wel of er voorgesorteerd word. Ik hou bij wat ik verkocht heb en de defensie aandelen doen het extreem goed vandaag. Heb er op theon na wel afscheid van genomen want ze zijn er el heel erg volatiel laatste tijd.
Heb nog wel wat in van eck Europe defense
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fhz0AhZ5lCkn879NbMDF0EmW_yE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ALdSYzxwQ1oMM1pPhlo5ERf.jpg?f=fotoalbum_large

• TheBrut3
RedBad9 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:32:
Als je doelde op de hoge opening in Amerika, die is weer grotendeels teniet gedaan.

• RedBad9
TheBrut3 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:11:
[...]

Als je doelde op de hoge opening in Amerika, die is weer grotendeels teniet gedaan.
Nee ik doelde op het feit dat Trump altijd groen licht geeft voor aanvallen in het weekend als de beurs is gesloten. En aangezien er twee vliegdekschepen liggen is de kans behoorlijk aanwezig dat het dit weekend weer raak is.

• 49euro
RedBad9 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:33:
[...]

Nee ik doelde op het feit dat Trump altijd groen licht geeft voor aanvallen in het weekend als de beurs is gesloten. En aangezien er twee vliegdekschepen liggen is de kans behoorlijk aanwezig dat het dit weekend weer raak is.
Ik ben het met je eens

Wel is er blijkbaar onder totalitaire leiders een soort van respect voor grote internationale toernooien. Ook Poetin wachtte netjes met zijn SMO totdat de Olympische spelen achter de rug waren.

Ik zou mijn geld dus zetten op de nacht van zondag tot maandag

• TheBrut3
49euro schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 06:50:
Wel is er blijkbaar onder totalitaire leiders een soort van respect voor grote internationale toernooien. Ook Poetin wachtte netjes met zijn SMO totdat de Olympische spelen achter de rug waren.
Niet per se. Dat was gewoon een afspraak tussen Putin en Xi. Putin zou wachten tot na de spelen en Xi zou het niet veroordelen/middelen leveren.

• 49euro
TheBrut3 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:28:
[...]

Niet per se. Dat was gewoon een afspraak tussen Putin en Xi. Putin zou wachten tot na de spelen en Xi zou het niet veroordelen/middelen leveren.
In 1994, tijdens de Winterspelen in Lillehammer, was er sprake van een wapenstilstand in het toenmalige Joegoslavië. Naast de SMO in 2022 vond ook de annexatie van de Krim pas na de Olympische spelen van 2014 plaats.

Deze traditie wordt de 'Ekecheiria' genoemd en werd in de 9e eeuw v.Chr. in het hebben geroepen om atleten en toeschouwers een veilige reis naar en van de Spelen te garanderen, aangezien de Grieken vaak met elkaar in oorlog waren. De strijd stopte zeven dagen voor tot zeven dagen na de Spelen. Er zijn zelfs hele studies aan gewijd:
https://digitalcommons.du...d%20the%20Olympic%20Truce.

Dat is dus allemaal echt geen toeval hoor lijkt me.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Graag de politieke discussie ergens anders voeren op GoT :). Dan kunnen we vanaf hier weer ontopic door

• MiKeZZa
Deveon schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:04:
[...]

Verwacht je over jaren rendement daar echt verschil in te maken? Zelf heb ik mijn pensioen en BV bij Meesman ondergebracht. Ik verwacht daar over de komende tien jaar toch echt het minste omkijken naar te hebben. Bij verkoop wordt het belast dus hecht daar, naast kosten, enorm enorm veel waarde aan.

Bijkomend voordeel is dat pensioen en BV rekening ook meetellen voor de drempel van 500k waarbij transactiekosten vervallen. Dat is sneller gehaald bij onbelast vermogen en geeft tegen die tijd ook in privé een voordeel wanneer ik het risico van losse aandelen wil verlagen. Zeker met de aankomende vermogenaanwasbelasting zal risico steeds minder gaan lonen. Boven de miljoen daalt ook de fondskosten maar zo ver in de toekomst plan ik niet.

Oh en ja, ik heb wel eens op een paar uur de timing van de aankoop gemist maar dat kan net zo goed positief als negatief uitpakken.
Mwah. Het verschil maken is het niet, maar het zou mee kunnen spelen. Sterker nog; iedereen zit hier te zoeken naar de laagste TER. Kan ik ook van zeggen; ga je daar het verschil mee maken? We zullen maar zeggen; alle kleine beetjes helpen. Ter illustratie; ik zet vaak een aankooporder op een lagere koers en als de ETF waar ik nu in zit even dipt pak ik hem op. Scheelt meestal toch 1 tot 2 euro qua koers met random aankopen (oftewel; 1%). Die heb ik dan vast binnen.... En uiteraard gaat het ook weleens mis omdat de koers vanaf dat moment niet echt meer dipt.
Pr088 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:20:
[...]

Die tonnen zakelijk geld kun je ook best een paar dagen later inleggen. Overhaaste beslissingen nemen omdat je een paar dagen langer in de markt wil zitten is natuurlijk echt gek, als je een horizon hebt van tientallen jaren.
Rustig rondkijken, partij zoeken die je prettig vindt, lage kosten, inleggen.
Het laatste wat ik heb is haast ;)
Pagina: 1 ... 236 237 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij