• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ascension schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:26:
[...]
Pas net begonnen met beleggen of ben je april alweer vergeten?

Vind de reacties op de beurs nog vrij mild op dit moment eigenlijk.
De beurs reactie komt ongeveer overeen met een TACO verwachting. :)
Alles in VS maar tussen de -1 en -2%

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Dit valt nog reuze mee, had veel meer verwacht

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NicoHF schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:24:
Dit valt nog reuze mee, had veel meer verwacht
Net alsof alles al gewend is aan de wekelijkse grillen.
https://edition.cnn.com/markets?utm_source=hp

PSN

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
rube schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Ik vind dat altijd een beetje een kortzichtig gezegde. Het komt op mij vaak over als het rationaliseren van een verkoop beslissing zonder een goede investeringsanalyse.
Dat is het deels ook. Maar je hebt niet gelijk als het een verkoopbeslissing is zonder goede investeringsanalyse. Mijn koersdoel stond beargumenteerd en wel voor ASML rond de 880-900. Dus toen ASML de 925 aantikte én ik tech in mijn portefeuille wilde trimmen, heb ik op de verkoopknop gedrukt en mijn positie met 60% verkleind.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:51
YakuzA schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:48:
[...]

De beurs reactie komt ongeveer overeen met een TACO verwachting. :)
Alles in VS maar tussen de -1 en -2%
Laten we hopen dat het weer een TACO-tje wordt maar ben er dit keer niet zo gerust op. De consequenties zijn gigantisch als Trump dit door blijft drukken.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-01 11:12

Secsytime

Automagisch

Groenland gaat die wel doorzetten hoor, wat ik op zich ook wel begrijp. Voor icbm moet je daar afweer hebben staan.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:15
Secsytime schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:40:
Groenland gaat die wel doorzetten hoor, wat ik op zich ook wel begrijp. Voor icbm moet je daar afweer hebben staan.
Ah dus daarom heeft de usa haar basis daar van tientallen naar slechts 1 afgebouwd. En er is een verdrag dat ze daar gewoon basis mogen bouwen. Dus die afweer kan er zo komen.

Wat dan wel weer heel vreemd is is dat je zegt dat je Groenland nodig hebt je je te beschermen tegen Rusland maar je hem dan een dag later wel uitnodigd voor je vredes committee.

Ik vraag mij wel af wat zijn motief is. Heel Amerika kapot maken omdat hij vroeger vaak belachelijk is gemaakt of geschiedenis te schrijven.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

nafofella schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Ah dus daarom heeft de usa haar basis daar van tientallen naar slechts 1 afgebouwd. En er is een verdrag dat ze daar gewoon basis mogen bouwen. Dus die afweer kan er zo komen.

Wat dan wel weer heel vreemd is is dat je zegt dat je Groenland nodig hebt je je te beschermen tegen Rusland maar je hem dan een dag later wel uitnodigd voor je vredes committee.

Ik vraag mij wel af wat zijn motief is. Heel Amerika kapot maken omdat hij vroeger vaak belachelijk is gemaakt of geschiedenis te schrijven.
Begrijpen en goedkeuren zijn twee verschillende dingen natuurlijk. Daarnaast denk ik niet dat mijn mening uitmaakt.

We doen nu alsof het heel gek is wat er gebeurt, maar historisch gezien verschuiven grenzen en eigenaarschap van grondgebied.

De navo is niks zonder de usa en dat weet Trump, dus die speelt zijn hand.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:18
Secsytime schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:58:
[...]

We doen nu alsof het heel gek is wat er gebeurt, maar historisch gezien verschuiven grenzen en eigenaarschap van grondgebied.
Deels waar want hoe vaak gebeurd het dat een (voormalig) bondgenoot dreigt met militair ingrijpen om een ‘bevriend’ land over te nemen

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

tjubbie schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:24:
[...]

Deels waar want hoe vaak gebeurd het dat een (voormalig) bondgenoot dreigt met militair ingrijpen om een ‘bevriend’ land over te nemen
Dus dat is nog nooit gebeurd?

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:23

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Volgens mij staat het al duidelijk in de topicwarning, maar de discussie over de VS hoort in AWM. Dus graag vanaf hier niet meer in dit topic! Merci

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:45
Amerika krijgt aardige klappen deze avond. Nvidia -4% en de Nasdaq en S&P zelf op -2%. Dat zal morgen vast wat terugslag hebben op de Europese beurzen en misschien onze chippers.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:36
TheBrut3 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:37:
Amerika krijgt aardige klappen deze avond. Nvidia -4% en de Nasdaq en S&P zelf op -2%. Dat zal morgen vast wat terugslag hebben op de Europese beurzen en misschien onze chippers.
Valt wel mee denk ik. Europa had maandag al een daling gehad terwijl de VS dicht was.

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:05
aljooge schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:18:
[...]

Valt wel mee denk ik. Europa had maandag al een daling gehad terwijl de VS dicht was.
Procentje of 3 ervan af bij de wereldfondsen in de laatste dagen? Dat valt nog mee inderdaad. We moeten nog een stuk verder inzakken om überhaupt op het niveau van december te komen zitten.

• Ascension
Ik weet dat we het niet over de situatie mbt de VS mogen hebben maar het lijkt me momenteel toch zeer relevant. Het risico is enorm dat dit verder escaleert met alle gevolgen op de beurs van dien. We zitten nu in een situatie die sinds WO2 nog niet is voorgekomen. Ben normaal niet zo alarmistisch maar hou nu echt mn hart vast.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:15
Ascension schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:29:
Ik weet dat we het niet over de situatie mbt de VS mogen hebben maar het lijkt me momenteel toch zeer relevant. Het risico is enorm dat dit verder escaleert met alle gevolgen op de beurs van dien. We zitten nu in een situatie die sinds WO2 nog niet is voorgekomen. Ben normaal niet zo alarmistisch maar hou nu echt mn hart vast.
En welk belang heeft Trump erbij om de beurzen te laten crashen?

• Ascension
Morales79 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:38:
[...]

En welk belang heeft Trump erbij om de beurzen te laten crashen?
Het crashen van de beurzen zal niet z’n doel zijn maar wel een mogelijk gevolg van de koers die de VS is ingeslagen.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:51

oscar82

De ondertitel

Beurskoersen, rente en inflatie zijn volgens mij allemaal afgeleiden van wat er achter de schermen aan de hand is: devaluatie van de dollar. Naar de redenen kunnen we allemaal wel gissen.
Ik heb vorig jaar april en deze maand januari heel kort kleine short posities ingenomen op de dollar. Eigenlijk kocht ik aandelen op marge. Dat ging goed. Nu ben ik van plan dat ook voor de rest van dit jaar te gaan doen. Qua aandelen ben ik buy-and-hold. Via IBKR kan ik alvast een positie innemen van bijv. 30 stuks VTI erbij, waardoor mijn dollarsaldo -10k wordt. Dat maak ikvervolgens iedere maand iets dichter naar 0 vanuit mijn salaris in euro’s.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

Qwerty-273

Meukposter

Ascension schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:29:
Ben normaal niet zo alarmistisch maar hou nu echt mn hart vast.
Hoe oud ben je? Wellicht een erg directe vraag, maar als je al behoorlijk op leeftijd bent heb je eerder al meerdere van deze crisissen meegemaakt waar ook de media het keer op keer brengt als het einde van de wereld(orde) die we kennen. En achteraf terug kijken (ja ik weet dat dit heel makkelijk klinkt) zijn we in het Westen voornamelijk de juiste wegen in geslagen. Maar de dreiging van de koude oorlog was ook echt aanwezig en veel mensen hebben daar ook paniekerig op gereageerd. Nu kunnen we makkelijk zeggen dat het behoorlijk overdreven was.

Niet dat het de garantie is dat het altijd goed komt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Ascension
@Qwerty-273 42, beleg sinds ongeveer 2007.

Snap je analyse. Achteraf is het altijd helderder dan midden in de storm. Maar een trouwe bondgenoot die zich openlijk van ons afkeert en een zeer bedenkelijke binnenlandse en buitenlandse koers aan het varen is, heb ik in mijn leven niet gemaakt.

[ Voor 74% gewijzigd door Ascension op 21-01-2026 09:44 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:42
Ascension schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:41:
heb ik in mijn leven niet gemaakt.
Bijna niemand. Maar de jaren 80 met de koude oorlog en kernwapen wedloop en de Cuba crisis in de jaren 60(?) en recentelijker de financiële cris (hele systeem op instorten) en Covid (de nieuwe pest?!) waren ook zeer zorgelijke situaties.
Zoals hierboven al gezegd, geen garantie dat het nu wel goedkomt maar.....zulke situaties komen ieder decenia wel zo'n beetje voor

• Ascension
@rube klopt, het is ook lastig om een vergelijk te maken met het verleden (kan het wel proberen maar laten we het een beetje gezellig houden hier).

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:54

Soullie

Planeshift

rube schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Bijna niemand. Maar de jaren 80 met de koude oorlog en kernwapen wedloop en de Cuba crisis in de jaren 60(?) en recentelijker de financiële cris (hele systeem op instorten) en Covid (de nieuwe pest?!) waren ook zeer zorgelijke situaties.
Zoals hierboven al gezegd, geen garantie dat het nu wel goedkomt maar.....zulke situaties komen ieder decenia wel zo'n beetje voor
Even dit helemaal relativeren, het komt of goed, of het loopt helemaal fout.

Dat eerste is prima, dat 2de maak je je denk ik niet echt meer druk over je aandelen.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
De Amerikaanse beurs schiet omhoog. Wat heeft de oranje man nu weer geroepen?

Edit: volgens CNN heeft Rutte iets geregeld waardoor Trump zijn tariffs voorlopig TACO'd

[ Voor 37% gewijzigd door Afas op 21-01-2026 20:46 ]

• Sineplex
Haha, niet geheel onverwacht. Zijn familie zal wel weer hebben bijgekocht :P.

• nafofella
Sineplex schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:36:
Haha, niet geheel onverwacht. Zijn familie zal wel weer hebben bijgekocht :P.
Dat was vorig jaar toch een keer zo extreem dat 15 minuten voor zijn “it’s a good day to buy” er allemaal call opties waren geschreven waarbij miljarden zijn verdiend.

Als Maga ooit weg is en er komen normale dems of reps en ze starten onderzoeken dan gaan er heel veel voor lang achter het gaas. Tenzij ze naar het land van vriend Putin zijn gevlucht.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat mensen ervan hebben geweten zou mij niet verbazen, tegelijk zag je al in de eerste plaats slechts een erg beperkte reactie van de beurs op het nieuws dat Trump een gigantisch conflict met Europa wilde starten: TACO is gewoon de standaard aanname voor een hoop handelaren geworden.

• Sineplex
De volatiliteit op de markt lag ook erg laag. Dus in dat opzicht maakt een kleine uptick ook sense. Buy the dip werkt dus nog altijd.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

Qwerty-273

Meukposter

nafofella schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 06:22:
Als Maga ooit weg is en er komen normale dems of reps en ze starten onderzoeken dan gaan er heel veel voor lang achter het gaas. Tenzij ze naar het land van vriend Putin zijn gevlucht.
Mwa, daarvoor zal je toch echt eerst de regelgeving moet veranderen. En dat gaat meestal niet terug in de tijd.

De Stop Trading on Congressional Knowledge Act uit 2012 (STOCK Act) bestaat, maar de standaard boete is een whopping 200 USD... En ook dat vervolging eigenlijk niet plaatsvind.

Er ligt ook een voorstel voor Stop Insider Trading Act, maar jah dat is nog een voorstel en duurt nog wel een tijd voordat het ingevoerd is (als dat al gebeurt - en het is ook alleen voor Congress-leden niet de president). De boete is wel een stuk meer dan de eerder genoemde 200 USD. En het is maar de vraag hoe vervolging prioriteit zal krijgen.

Verjaring ligt ergens tussen de 5 en 10 jaar, afhankelijk van de details, en dat telt dus vanaf het moment dat het gebeurde - niet wanneer het ontdekt wordt. 20 januari 2029 ligt nog behoorlijk ver, en dan zal je direct groots moeten aanpakken - maar dan zal de boete echt schandalig laag liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Qwerty-273 op 22-01-2026 10:26 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
snip: idd offtopic :)

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 24-01-2026 19:32 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:06

Internet Janny

He does it for free

Altijd volgen wat Paul en Nancy Pelosi doen.

Zero compensation

• NicoHF
  • Niet online
Internet Janny schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:54:
Altijd volgen wat Paul en Nancy Pelosi doen.
Hoe kan je dat het beste doen?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:19
NicoHF schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Hoe kan je dat het beste doen?
https://www.quiverquant.c...an/Nancy%20Pelosi-P000197
(Er zit normaal wel een delay op tussen de trade zelf en vrijgave van de documenten over de trade als congresmember)

Er is bijvoorbeeld ook de Amerikaanse NANC ETF.
This fund, which we like to refer to by its trade ticker, “NANC,” invests in equity securities purchased or sold by Democratic members of Congress and their spouses.

How do we know what these representatives are buying and selling? The Stop Trading On Congressional Knowledge Act (“STOCK Act”) may or may not actually be stopping insider trading among Congress, but it does require members and their spouses to disclose their investments with filings to either the Senate Office of Public Records or the Clerk of the House of Representatives. These disclosures are also made available online pursuant to the Ethics in Government Act “EIGA”, as amended. We use this information to build a basket of stocks that reflects their activity.

The fund will not consider investments by any U.S. Congressperson who is not registered as a member of the Democratic Party, or their spouse. It’s not personal, just business.
In de EU niet te koop maar hier wel de meest recente lijst van aandelen in deze ETF

[ Voor 63% gewijzigd door Malantur op 22-01-2026 11:43 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:28
Malantur schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:37:
[...]

(Er zit normaal wel een delay op tussen de trade zelf en vrijgave van de documenten over de trade als congresmember)

[...]

In de EU niet te koop maar hier wel de meest recente lijst van aandelen in deze ETF
Interessant. Mooie naam van de wet ook _O-

• TheBrut3
Iemand inmiddels praktijkervaring met de Securities Lending bij DeGiro?

Ik heb het vooralsnog uit staan, ook geen idee of ETFs worden uitgeleend.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:40
TheBrut3 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:14:

Bij mij staat het aan. Vooralsnog werd 1 aandeel voor een periode van circa 3 maanden uitgeleend tegen een fee van 26%. Opmerkelijk dus, aangezien DeGiro zelf de helft ontvangt. De partij die ze had geleend betaalde dus een fee van 52% 8)7. Helaas werd de positie afgelopen week door hen gesloten. Het aandeel dat werd uitgeleend staat bij mij trouwens 40% in de min.

[ Voor 8% gewijzigd door 49euro op 22-01-2026 18:38 ]

• nafofella
TheBrut3 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:14:

Ik las of zag dat dat niet echt interessant was. Dan moet je aandelen hebben waar je normaal moeilijk aan kon komen. Was geen moneymaker was de conclusies

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
nafofella schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:30:
[...]

Ik las of zag dat dat niet echt interessant was. Dan moet je aandelen hebben waar je normaal moeilijk aan kon komen. Was geen moneymaker was de conclusies
Nee geen moneymaker. Mijn rendement zit op een klinkende 8 cent. Enkele posities van 500 euro zijn een tijdje uitgeleend. Zelfs stuiterballen als PlugPower leveren nauwelijks wat op.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-01 09:39
49euro schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:16:
[...]

Bij mij staat het aan. Vooralsnog werd 1 aandeel voor een periode van circa 3 maanden uitgeleend tegen een fee van 26%. Opmerkelijk dus, aangezien DeGiro zelf de helft ontvangt. De partij die ze had geleend betaalde dus een fee van 52% 8)7. Helaas werd de positie afgelopen week door hen gesloten. Het aandeel dat werd uitgeleend staat bij mij trouwens 40% in de min.
Volgens mij worden geleende stukken vooral gebruikt door partijen die speculeren op een neerwaartse koers. Als je stukken bezit wil je meestal dat het omgekeerde gebeurd…

• NicoHF
  • Niet online
Malantur schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:37:
[...]

[...]

De vertraging is wel heel lang, je kan niet echt bepaald dan hetzelfde gaan handelen.
De ETF lijkt ook niet echt heel bijzonder te presteren, las dat zij voor circa 70% in technologie en informatie zit (nasdaq waarschijnlijk), Nasdaq 100 had in dezelfde periode beter gepresteerd dan dan deze ETF.

5 jaar periode
NANC 84.21%
Nasdaq 100, 98.14%

Terwijl zij zelf wel veel beter heeft gepresteerd.

Of zie ik wat over het hoofd?

Als we haar exact na kunnen doen, dan lopen we binnen

• RedBad9
  • Laatst online: 18:48
Morgen IPO van Czechoslovak Group (CSG). Wat denken jullie? Kun je deze al kopen op De Giro? Of is het al overschreven? Kan weinig info vinden.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

Maximus

There is no substitute

RedBad9 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:35:
Morgen IPO van Czechoslovak Group (CSG). Wat denken jullie? Kun je deze al kopen op De Giro? Of is het al overschreven? Kan weinig info vinden.
FD gaf aan door de korte tijd tussen aankondiging en handel dat alleen private partijen konden intekenen. Handel start morgen 9.00 dan kun je kopen. IPO prijs is 25 euro per aandeel.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:40
ivs001 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Volgens mij worden geleende stukken vooral gebruikt door partijen die speculeren op een neerwaartse koers. Als je stukken bezit wil je meestal dat het omgekeerde gebeurd…
Daar heb je een goed punt, vandaar dat ik het negatieve rendement benoem bij mijn positie. Desalniettemin ben ik verbaasd dat er 52% rente per jaar wordt betaald om een positie te kunnen lenen. Het heeft mij niet doen besluiten om de positie te sluiten.

• Afas
  • Niet online
RedBad9 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:35:
https://www.veb.net/artik...risicos-scherper-in-beeld

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:06

Internet Janny

He does it for free

CSG heeft een NL isin?
NL0015073TS8

Zero compensation

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:57
Lijkt wel een groot succes te worden, de IPO was op €25, maar voorbeurs staat het aandeel al op de 42,50.

• Afas
  • Niet online
Marrtijn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:27:
Lijkt wel een groot succes te worden, de IPO was op €25, maar voorbeurs staat het aandeel al op de 42,50.
en € 25 was al 38x de winst. Dus 65x de winst voor een bedrijf waar een meerderheidsaandeelhouder is, met flinke schulden en een beperkte verhandelbaarheid. Maar ja het heeft een defensielabel.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:54

Bezulba

Formerly known as Eendje

Afas schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:31:
[...]

en € 25 was al 38x de winst. Dus 65x de winst voor een bedrijf waar een meerderheidsaandeelhouder is, met flinke schulden en een beperkte verhandelbaarheid. Maar ja het heeft een defensielabel.
Hoeveel ging Gamestop wel niet over de kop? Het is een hype, gegarandeerd, maar als je de trein mee kan pakken en eraf springt voordat hij van de brug afstort is het lekker meegenomen.

blup

• nafofella
Bezulba schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:08:
[...]

Hoeveel ging Gamestop wel niet over de kop? Het is een hype, gegarandeerd, maar als je de trein mee kan pakken en eraf springt voordat hij van de brug afstort is het lekker meegenomen.
https://www.iex.nl/Nieuws...-op-lichtrood-Damrak.aspx

nu op 23% (30,94) en hij opende 33 euro.
en hij daalt weer.

mmm, iemand nog gekocht?

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:57
nafofella schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:54:
[...]

en hij daalt weer.

mmm, iemand nog gekocht?
Ik ben wel geinteresseerd, maar als kleine belegger is kopen op de dag van IPO altijd huilen.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43

Duinkonijn

Huh?

Niet huilen. Als je er in gelooft, moet je het doen

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:36

XanderDrake

Build the future!

nafofella schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:54:
[...]

en hij daalt weer.

mmm, iemand nog gekocht?
Nog niet.. Ik heb wel interesse in meer Europe Defence aandelen. Enerzijds lees ik dat het bedrijf 40% van de winst wil uitkeren aan de aandeelhouders (positief), anderzijds lees ik ook dat er veel schulden zijn en dat 99%+ van het stemrecht bij één persoon ligt (negatief). Lastig

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

XanderDrake schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:38:
[...]

Nog niet.. Ik heb wel interesse in meer Europe Defence aandelen. Enerzijds lees ik dat het bedrijf 40% van de winst wil uitkeren aan de aandeelhouders (positief), anderzijds lees ik ook dat er veel schulden zijn en dat 99%+ van het stemrecht bij één persoon ligt (negatief). Lastig
Er is totaal geen governance, het is een one man show.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-01 14:44

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik was geïnteresseerd, maar als je alle plussen en minnen tegen elkaar afstreept is het niet interessant.

Dan investeer ik liever in andere defensie aandelen of ETF's.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• aljooge
Marrtijn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Ik ben wel geinteresseerd, maar als kleine belegger is kopen op de dag van IPO altijd huilen.
Niet altijd, Mijn aandeel TMICC staat 8,5% in de plus :9

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

aljooge schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Niet altijd, Mijn aandeel TMICC staat 8,5% in de plus :9
Magnum was gewoon een stock spinoff toch? geen IPO?

PSN

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:26
Marrtijn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:27:
Dat ruikt naar... een inschattingsfout. Om deze reden heb ik altijd moeite met IPO's.
Tientallen jaren geleden kochten 'goede Brabantse klanten' bij grote banken massaal IPO's tenzij de prijs omlaag ging. Dan hadden ze zogezegd niets gekocht. Dan kan nu uiteraard niet meer. Maar het gokgehalte blijft groot.

Analoog komt weer helemaal terug

• RedBad9
Uiteindelijk niet gekocht. De argumenten zoals hierboven genoemd hielden me tegen. Ben daar niet rouwig om. Denk dat dit aandeel weinig gaat doen in de toekomst.

• aljooge
Heb er wat mee lopen te experimenteren, maar krijg alleen foutieve antwoorden: Zijn er ook AI modellen die alle jaarcijfers doorlezen, de realtime koersen meeneemt en daarmee van alle bedrijven de P/E ratio's eventjes netjes op een rijtje zet van klein naar groot?

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:16
Ik ben wel voor 750 euro ingestapt. Klein geld, maar het gaat ook om het gebaar dat EU maar eens moet gaan beginnen met serieus opzetten van een industrie voor eigen veiligheid. En dan moet er meer komen dan alleen een Saab en een Rheinmetal.

Every magical journey begins with a single step

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:49

aawe mwan

Wat ook leuk is:

aljooge schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:55:
Zijn er ook AI modellen die alle jaarcijfers doorlezen, de realtime koersen meeneemt en daarmee van alle bedrijven de P/E ratio's eventjes netjes op een rijtje zet van klein naar groot?
Heb je https://notebooklm.google/ ook geprobeerd?
Dat is bedoeld om "large language" research te doen op documenten die je zelf aanlevert.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• nafofella
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:26:
Ik ben wel voor 750 euro ingestapt. Klein geld, maar het gaat ook om het gebaar dat EU maar eens moet gaan beginnen met serieus opzetten van een industrie voor eigen veiligheid. En dan moet er meer komen dan alleen een Saab en een Rheinmetal.
Dat komt omdat die twee ontzettend bekend zijn maar er zijn veel meer bedrijven.
Sommige maken direct zelf de eindproducten en anderen zijn (toe)leverancier van hardware/software.
Wat veel belangrijker is is dat ze samen gaan werken.

Voor gevechtsvliegtuigen heb je:

Saab
Leanardo
Airbus
BAE systems
Dassault

Dat zijn 5 gerenomeerde bedrijven. Ik hoop dan ook dat deze 5 bedrijven elkaar niet kapot proberen te concurreren maar dan net als met de eurofighter samen een gen6 jachtvliegtuig gaan maken.
Of wellicht denken wij nog te star en komen ze met unmanned drones/combo.

Heb veel afzonderlijke euro defensie aandelen gehad. Nu nog rheinmetal, saab en thales.

Maar zelf vind ik deze etf wel makkelijk. Heb je niet altijd extreme stijgingen zoals afzonderlijk met saab of rheinmetal maar ze gaan ook lekker en relatief wat beter gespreid:
WisdomTree Europe Defence UCITS - EUR Acc ETF

• TheBrut3
Ze zijn toch ook aan het samenwerken voor gen 6? Dassault, Airbus en Indra voor FCAS en BAE, Leonardo en Mitsubishi voor GCAP. Alleen Saab is op zichzelf bezig, al is mij niet helemaal duidelijk of de opvolger van de Gripen een gen 5 stealth is of een gen 6. Maar voorlopig heeft Saab nog voldoende upgrades en orders voor de Gripen staan.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:13
Deze zondag begint een grote bearmarket volgens het fimpje. China dumpt bijan $700 miljoen aan US bonds.

YouTube: BLACK SUNDAY: The Market Will Not Survive Tomorrow. (Collapse)

Waarheid of onzin?

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:49

aawe mwan

Wat ook leuk is:

phantom09 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:15:
Deze zondag begint een grote bearmarket volgens het fimpje. China [...]
Waarheid of onzin?
Dit is duidelijk onzin. Er is iemand die meerdere van dit soort propagandafilmpjes per dag maakt en op YouTube zet onder verschillende gebruikersnamen/kanalen. Met wat ervaring herken je ze al aan de thumbnail.

[ Voor 4% gewijzigd door aawe mwan op 25-01-2026 16:27 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• phantom09
aawe mwan schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:26:
[...]

Dit is duidelijk onzin. Er is iemand die meerdere van dit soort propagandafilmpjes per dag maakt en op YouTube zet onder verschillende gebruikersnamen/kanalen. Met wat ervaring herken je ze al aan de thumbnail.
Waarheid is wel dat China en de Brics landen hun US bonds verkopen. En ook waarheid is dat zilver hard aan het stijgen is.
En niet te vergeten dat de rente in Japan gaat oplopen.

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 25-01-2026 17:00 ]

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:02

Grouchy

meep meep

Gewoon de US 10 en 30 -jaar goed in de gaten houden (resp. de 4.5% en 5.0% niveau's)
Japan goverment bonds gaan ook lekker de laatste dagen, 10-jaar ook maar meteen in de gaten houden tezamen met de dollar/yen.

Ooh en we hebben we nog een potentiele US shutdown die er aan komt, 100% tarieven voor Canada, iets met Iran enzovoort, enzovoort....

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• phantom09
Grouchy schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:04:
Gewoon de US 10 en 30 -jaar goed in de gaten houden (resp. de 4.5% en 5.0% niveau's)
Japan goverment bonds gaan ook lekker de laatste dagen, 10-jaar ook maar meteen in de gaten houden tezamen met de dollar/yen.

Ooh en we hebben we nog een potentiele US shutdown die er aan komt, 100% tarieven voor Canada, iets met Iran enzovoort, enzovoort....
Paniek veroorzaakt door o.a. Trump.

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:13
Staan we aan de vooravond van The Great Reset?
Gaan we af van de dollar als wereldmunt?
Eens in enkele decenia is er een wisseling van wereldmunt.
M.i. kopen de Brics landen nu zoveel Goud in om straks een nieuwe munt te introduceren die gedekt wordt door Goud.
Tegelijkertijd verkopen ze de Amerikaanse bonds. Heel benieuwd hoe dit afloopt.

Als ik Nederland was zou ik snel het goud wat we hebben gestald in Amerika en Canada terughalen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

siveiro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:19:
Eens in enkele decenia is er een wisseling van wereldmunt.
M.i. kopen de Brics landen nu zoveel Goud in om straks een nieuwe munt te introduceren die gedekt wordt door Goud.
Tegelijkertijd verkopen ze de Amerikaanse bonds. Heel benieuwd hoe dit afloopt.

Als ik Nederland was zou ik snel het goud wat we hebben gestald in Amerika en Canada terughalen.
Als je vasthoud aan gedekt door goud wordt je nooit een wereldmunt.

PSN

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

siveiro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:19:
Geen idee, een heleboel paniekzaaiers schreeuwen al jaren over een 'great reset'. Volgens mij al zo rond 2010. Met Trump in 2016 had het ook een opleving en rond Covid in 2020 weer. Vroeg of laat zullen ze wel gelijk hebben dat de machtsverhoudingen veranderen en in die zin zul je ooit een keer een soort reset hebben (ook op monetair vlak). Dat gaat immers al honderden, zo niet duizenden, jaren zo.

Ik denk de enige echt grote zorg die er bij de Amerikanen is, is hun gigantische begrotingstekort en inmiddels toch ook wel gigantische staatsschuld.

Voordeel voor de Amerikanen is dat ze toch een beetje 'too big too fail' zijn. Als het al gebeurt, dan zal het geleidelijk gaan. Het zal niet zo zijn dat een dollar vandaag €0,85 waard is en dat je morgen wakker wordt en het opeens €0,50 en overmorgen opeens €0,10 is.

• aljooge
Deze zondag begint een grote bearmarket volgens het fimpje. China dumpt bijan $700 miljoen aan US bonds.

Waarheid of onzin?
Feit is wel dat pensioenfondsen wat van hun Amerikaanse obligaties aan het afbouwen zijn, was vorige week in nieuwsuur.

• bert pit

Waarheid of onzin?
Als de Chinezen dit zouden willen, dan hadden ze dit logischerwijs toch afgelopen maandag bij de beurssluiting van Wallstreet gedaan? Mijn conclusie: onzin.

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:32
Edit

[ Voor 98% gewijzigd door NMMNG op 25-01-2026 18:42 ]

i500 & chill (@IBKR)

• RedBad9
Lees op x wel wat ongeverifieerde berichten over een verijdelde coup in China.

Op FT wel een berichtje: https://www.ft.com/conten...61-4370-aaac-dda1d1d06483

Het zou natuurlijk kunnen dat een sell-off van US bonds wordt gebruikt om de aandacht af te leiden van interne spanningen.

• aljooge
NMMNG schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:33:
[...]

Als je in deze AI clickbait trapt kan ik je andere posts ook niet serieus nemen.
Je kan gelijk hebben, maar zullen we de toon wel een beetje netjes houden en niet zo op de persoon spelen?

• bert pit
Het klopt wel dat de Chinezen al een paar jaar US staatsobligaties aan het verkopen zijn. Dat gaat om tientallen miljarden per jaar. Best veel dus, maar in vergelijking met het totaal aan schulden valt het mee.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Waarheid of onzin?
Sowieso onzin. 700 miljoen is echt peanuts 🥜
Dat is zelfs maar 1 promille van de US debt die ze hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2026 18:57 ]

PSN

• bert pit
YakuzA schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:54:
[...]

Sowieso onzin. 700 miljoen is echt peanuts 🥜
Dat is zelfs maar 1 promille van de US debt die ze hebben.
700 billion volgens het bericht is best veel. 700 miljard dus voor de duidelijkheid.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bert pit schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:44:
[...]

700 billion volgens het bericht is best veel. 700 miljard dus voor de duidelijkheid.
Dan is het dus onzin omdat ze niet in 1x hun hele US debt dumpen. :)

PSN

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:13
YakuzA schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Als je vasthoud aan gedekt door goud wordt je nooit een wereldmunt.
Tot 1970 Bretton Woods was dat i.i.g. wel het geval. Totdat goud losgekoppeld werd van de dollar kon er veel fiat geld geprint worden en veel ook.

[ Voor 25% gewijzigd door siveiro op 25-01-2026 22:44 ]

Pagina: 1 ... 232 233 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij