Wow, wat een fijne en helpende reacties. Dat biedt kansen. Ik pik er enkele uit om op te reageren omdat ik denk dat dat helpt in de beeldvorming.
Miki schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:56:
[...]
Maar jij ziet geen enkel risico dat als je instapt je voor minimaal 7 jaar vastzit? Even uitstappen is er niet bij terwijl bij iedere reguliere ETF je altijd uit kunt stappen wanneer je wilt. Je kunt er pas uit als zij, letterlijk alle objecten hebben verkocht. Als jij je al druk maakt over dat je niet verwacht dat over 7 jaar de beurs nog steeds groeit dan vraag ik me af hoe je dan het voorgerekende rendement denkt te gaan halen als de huurverhogingen gekoppeld zijn aan de inflatie cijfers en/of cao-loonontwikkelingen. Je lijkt jezelf tegen te spreken. Je belegd namelijk niet in zakelijke vastgoed dus er gelden veel strengere regels rondom huurprijs ontwikkelingen waarbij je ook aan de grillen van de politiek bent overgeleverd.
Als ik zoals velen mij aanraden simpelweg in een brede ETF stap kun je er ook niet zomaar uit bij een diepe neergang, tenminste; dat kan wel maar is zeer onverstandig. En dit geld is 'extra' en voor de lange termijn dus ik heb inderdaad geen enkele moeite met 7 jaar vastzitten.
Ik denk niet dat de beurs over 7 jaar niet groeit, die kans is er best. Maar als je naar bijv. de 2009 crash kijkt had je 7 jaar later amper een hogere waarde dan als je net voor die crash instapte.
rube schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:59:
@
MiKeZZa Ik zou een paar stappen terug doen: wat is het doel, rendement maken, kapitaal behoud? En hoeveel risico wil en kun je nemen? Hoeveel is 100 K van je totale portefeuille?
Aan de hand daarvan zou ik een portefeuille samenstellen (zie b.v. portfoliocharts.com) al dan niet aangevuld met niet beursgenoteerdezaken zoals deposito's, (eigen) vastgoed etc.
Als 100K in zo'n fonds dan een redelijke spreiding is en je het verlies daarvan prima kan dragen, ga je gang (tenzij mensen hier je hebben overtuigd dat het geen goed plan is.....)
Heb je een probleem of slaap je slecht als je die 100K kwijtraakt, doe het niet. Kijk er ook niet meer na, neem gewoon een breed gespreide portefeuille waarbij de kans op hele sterke dalingen klein is en je op lange termijn ook een interessant rendement kunt verwachten.
Super goed dat je dit vraagt. Voor mij is dit duidelijk, maar voor jullie uiteraard niet. Met de billen bloot dan maar;
Zakelijk in de BV zo'n 2,5 a 3 ton beschikbaar. Mijn 'angst' is dat mijn business door wet- en regelgeving enigszins stuk is dus wellicht zal de groei daar gaan afvlakken of zelfs wellicht stoppen. Dus ik wil graag rendement maken om minimaal de inflatie bij te houden, maar als ik zelfs nog wat extra kan doen zodat mijn kids ooit wél een huis kunnen kopen is dat helemaal fijn. Ben +/- 40, kids opgroeiende tieners. Dus horizon qua kids is al 10-15 jaar, maar in principe is horizon 20 jaar of langer.
Naast het zakelijke geld heb ik mijn pensioenzaken gewoon 'gewoon' geregeld met een Meesman pensioenfonds (niet extreem veel, maar gewoon normaal) en een degelijk pensioen bij de vrouw.
Ook heb ik privé BOX 3 aardig volzitten met een all world ETF (zeg een kleine ton).
Qua huis e.d. zit ik er gezond bij met een hypotheek rond de 50% van de waarde.
Qua karakter zou ik wel goed ziek zijn als 1 ton in rook opgaat, dat weet ik zeker.
tuinïnen schreef op donderdag 18 december 2025 @ 00:05:
Alleen al het feit dat je niet kan verkopen. Wat wil je nog meer weten? Er zijn genoeg REITS die hetzelfde dividend geven en waar je binnen een minuut je hele positie verkoopt als je zou willen.
Het is hier al vaak geschreven. Waarschijnlijk een minder spannend verhaal op een verjaardag maar we zeggen het niet zomaar

Die verjaardag boeit me geen zak, sterker nog; die sla ik bij voorkeur over juist vanwege dit soort verhalen. Het lijkt me allemaal zo USA georienteerd.
Pistachenootje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 00:23:
Nadeel van REITS is dat ze gewoon met de markt mee bewegen. Mocht er een crash komen dan zit je in REITS niet veilig.
Ik geloof dat @
MiKeZZa op zoek is naar een alternatief dat echt onafhankelijk is van de aandelenmarkt.
@
MiKeZZa ik heb even gekeken naar dat fonds maar geen haar op mijn hoofd die daar 100k in zou willen stoppen. Ik heb wel geïnvesteerd in Mogelijk hypotheekfondsen. Iets lager rendement maar zit imo veel beter in elkaar.
Dat is inderdaad hoe ik een stukje diversificatie zie. Wat zie jij als voordelen aan mogelijk? Want ik denk juist daar; waarom zou een dergelijke ondernemer niet gewoon naar de bank gaan voor een lager bedrag? Juist; de bank wil dit niet dus ik krijg een bak risico. Maar dat zie jij anders?
Dat kan ik bij een vastgoedfonds ook niet. Dus dat moet een ander stukje van het geld zijn...
Bezulba schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:15:
[...]
Maar bij elke crash is de vastgoedmarkt ook gewoon meegetrokken. Mensen hebben geen werk, geen geld en moeten van hun huis af. Zelfde voor bedrijven. Dus in welk scenario zou de economie de plee ingaan maar de vastgoedmarkt blijft stijgen?
Ligt wel aan welke crash en waar die crash door veroorzaakt wordt lijkt me. Als de AI bubbel klapt worden volgende week echt niet alle huren in NL massaal stopgezet vermoed ik.
Sineplex schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:55:
Type vastgoed is ook belangrijk natuurlijk. Residentieel en industrieel is wat meer robuust, office en retail word je toch minder vrolijk van. Maar ook bij office en retail zijn er uitzonderingen natuurlijk, afhankelijk van locatie en type....
Ik zou het diversificatieargument nog begrijpen maar dan zou ik kijken naar een mix van bonds/gold/commodities etc.
Exact mijn gevoel. En daarom heb ik juist meer buikpijn van opties als Wereldhave e.d. dan een fonds met huizen.