• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-12 19:00
crimby schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:16:
maar vind Magnum potentieel wel erg interessant. Maar deze is nog niet te krijgen toch?
Dus je vindt Magnum interessant, op basis waarvan?
Als je de financials hebt gelezen dan had je toch ook de eerste handelsdag niet gemist?

[ Voor 26% gewijzigd door TweakGP op 08-12-2025 13:40 ]

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:44

tuinïnen

Eventus stultorum magister

TweakGP schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:24:
[...]

Hoewel ik niet bijzonder enthousiast ben begrijp ik wel dat er enige interesse is. Waardering is nu relatief laag met een KW rond 12 terwijl andere bedrijven in de markt toch aanzienlijk hoger zitten en waar 15+ zeker niet raar is.

Spring ik uit mijn stoel van enthousiasme? Nee. Zou ik een korte rit bij een lagere koers wel aandurven (bijv 10.5) dat lijkt mij niet verkeerd. Met beperkte risico's van een gevestigd merk en de stabiliteit die er is.

Uitdagingen zijn wel de groei van het bedrijf zelf, dat is toch matig te noemen en blijven in sales groei ook achter bij de concurrentie. De omzetgroei van 3 a 4% biedt geen enorme upside.

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-12 08:03
tuinïnen schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:06:
[...]

Hoewel ik niet bijzonder enthousiast ben begrijp ik wel dat er enige interesse is. Waardering is nu relatief laag met een KW rond 12 terwijl andere bedrijven in de markt toch aanzienlijk hoger zitten en waar 15+ zeker niet raar is.

Spring ik uit mijn stoel van enthousiasme? Nee. Zou ik een korte rit bij een lagere koers wel aandurven (bijv 10.5) dat lijkt mij niet verkeerd. Met beperkte risico's van een gevestigd merk en de stabiliteit die er is.

Uitdagingen zijn wel de groei van het bedrijf zelf, dat is toch matig te noemen en blijven in sales groei ook achter bij de concurrentie. De omzetgroei van 3 a 4% biedt geen enorme upside.
Magnum heeft de sleutels in handen tegen de opwarming van de aarde. Als ze de koel machines verder kunnen optimaliseren zitten ze op goud.

Dit is ook een van de strategieën waar ze op focussen.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:19
TweakGP schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:24:
[...]

Als je de financials hebt gelezen dan had je toch ook de eerste handelsdag niet gemist?
Bot maar oke.

De beginselen van een investeren is het begrijpen van een business. Toevallig houd ik van ijsjes *O*

Magnum Ice Cream Company heeft naast de originele unilever merken ook oa Ben & Jerries in hun portfolio. B&J staat niet alleen bekend om hun ijs maar hun positie m.b.t. klimaat en duurzaamheid in brede zin. Een van de grote redenen waarom Unilever, onder leiding van Paul Polman, de aankoop in 2000 deed.

Met 21% van de wereldwijde markt in handen, nadat Paul weg is gegaan heeft deze tak minder tot geen aandacht gekregen en werd B&J veel meer een doorn in het oog voor UL. Nu los van Unilever zie ik kans dat die 21% sterk vergroot wordt en met de juiste ambities en strategie kan dat wel eens lukken.

Ofwel, ik geloof in het bedrijf en niet enkel in de cijfertjes.

Maar terug ook naar je botte opmerking; ik was in de veronderstelling dat gisteren de eerste handelsdag was, maar op het platform waar ik handel is ie (nog) niet beschikbaar.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

crimby schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 06:10:
[...]

Bot maar oke.

De beginselen van een investeren is het begrijpen van een business. Toevallig houd ik van ijsjes *O*

Magnum Ice Cream Company heeft naast de originele unilever merken ook oa Ben & Jerries in hun portfolio. B&J staat niet alleen bekend om hun ijs maar hun positie m.b.t. klimaat en duurzaamheid in brede zin. Een van de grote redenen waarom Unilever, onder leiding van Paul Polman, de aankoop in 2000 deed.

Met 21% van de wereldwijde markt in handen, nadat Paul weg is gegaan heeft deze tak minder tot geen aandacht gekregen en werd B&J veel meer een doorn in het oog voor UL. Nu los van Unilever zie ik kans dat die 21% sterk vergroot wordt en met de juiste ambities en strategie kan dat wel eens lukken.

Maar terug ook naar je botte opmerking; ik was in de veronderstelling dat gisteren de eerste handelsdag was, maar op het platform waar ik handel is ie (nog) niet beschikbaar.
Huh hoe dan. Voedsel is per definitie niet duurzaam tenzij het uit eigen tuin komt en al helemaal niet als het gekoeld de wereld over moet.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:25
Sport_Life schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 06:39:
[...]

Huh hoe dan. Voedsel is per definitie niet duurzaam tenzij het uit eigen tuin komt en al helemaal niet als het gekoeld de wereld over moet.
Neem zo'n magnum. Dat chocolade laagje aan de buitenkant is gemaakt van cacao en helemaal niet zo duurzaam. Die kan je prima weglaten. De melk die er in zit is ook luxe, kan worden vervangen door water en je hebt nog steeds een ontzettend lekker ijsje :9

Overigens: in mijn portefeuille zitten al meer dan voldoende chips, voor de afwisseling vandaag wat ijs aan toevoegen is een welkome aanvulling :)

• crimby
Sport_Life schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 06:39:
[...]

Klopt. Het product an sich is niet per definitie duurzaam. Echter, kan het wel eerlijk voor alle stakeholders inclusief moeder aarde.
Kleine knopte samenvatting van de oprichting van B&J, herschreven door mijn vriend ChatGPT:

Ben & Jerry’s bouwde vanaf het begin IN 1978 een missie rond goede producten, eerlijke economie en sociale verantwoordelijkheid. Duurzaamheid stond daarin centraal. Ze kozen vroeg voor Fairtrade-ingredienten, zoals cacao en vanille, en werkten met melkveehouders die investeren in duurzame landbouw. Het bedrijf zag zichzelf als een motor voor positieve verandering: winst moest gedeelde welvaart creëren voor boeren, werknemers en lokale gemeenschappen. Hun visie op duurzaamheid ging verder dan milieu alleen. Zo voerden ze campagne voor klimaatactie met “Save Our Swirled”, steunden bewegingen voor rassengelijkheid en investeerden ze in projecten om CO₂-uitstoot te verminderen binnen hun zuivelketen. Ben & Jerry’s geloofde dat een ijsmerk maatschappelijke impact kan hebben – niet als marketing, maar als onderdeel van wie ze zijn.

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-12 21:07
[...]

Bot maar oke.

Komt bij dat de verwachting is dat het een prima dividend gaat opleveren van tussen de 3 en 4,5%.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08

Soullie

Planeshift

Ik zie dat Unilever hun aandelen consolideert, zo blijft dividend per aandeel natuurlijk op pijl.
Je "verliest" wel een paar aandelen, maar denk dat ik die maar terug koop.

Magnum blijft wel mooi liggen dus ik denk inderdaad dat de huidige koers niet verkeerd is.

Ik kijk begin volgend jaar of ik er nog extra wil.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-12 17:47

Qwerty-273

Meukposter

crimby schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:19:
....en werkten met melkveehouders die investeren in duurzame landbouw....
Het is niet het topic om daar echt dieper op in te gaan, maar melkkoeien (of breder melkvee) vandaag de dag hebben weinig meer met de natuurlijke koe van doen. Alle duurzame projecten/studies richten zich vooral op klimaat impact (verminderen uitstoot / mest) terwijl dierenwelzijn daar een klein deel van is (en dan voornamelijk hoe men omgaat met ziektes etc. en het afvoeren van zieke dieren). Maar het feit dat een koe alleen melk geeft nadat het een kalf heeft gekregen voor een bepaalde periode (net zoals de mens en zo goed als elk zoogdier) wordt buitenbeschouwing gelaten. Dat is het kern stuk van melkvee, geforceerd continue zwanger om maar melk te blijven produceren.
Een koe begint pas melk te geven nadat ze een kalf heeft gehad, meestal rond haar tweede levensjaar, omdat melkproductie een hormonale reactie is op een bevalling, net als bij mensen. Om de melkproductie jaarlijks op gang te houden, worden melkkoeien continu geïnsemineerd, zodat ze elk jaar opnieuw kalven en zo continu melk kunnen geven voor de consumptie.
En dat vervolgens stierkalveren voornamelijk op een bord in de vorm van kalfsvlees belanden is een andere discussie. Zoveel stieren zijn er botweg niet nodig en die kosten dan alleen maar geld.

Nu drink ik wel melk, eet ik kaas, en yoghurt/vla, maar dit is toch wel de achilleshiel van melkbedrijven dat de geforceerde zwangerschap eigenlijk totaal niet te rijmen is met het welzijn van het melkvee.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• TweakGP
[...]
Tja.... het was gewoon een vraag waarvan ik benieuwd was op basis vanwaar de benaming " interessant".

Inhoudelijk sluit je helaas aan op je eerste post dat je niet weet wanneer de grootste beursintroductie van het jaar in AMS was, je weet behalve dat het om ijsjes gaat dus gewoon niets over de cijfers maar het gaat om het gevoel in combinatie met wat ChatGTP duurzaamheid over B&J (slechts 14% van Magnum).

Lijkt me een strakke beleggingsstrategie...... maar het heeft weinig met het begrijpen van een business te maken. Die vervelende cijfertjes ook altijd :-).

Het is op dit moment gewoon een redelijk marginale business met relatief hoge kosten, lage historische groei en verwachtingen, met hoge investeringen voor modernisering van oude fabrieken. Maar hopelijk vanaf 2027 een dividendje.... De underperformer van Unilever, die zelf ook in vergelijking tot branchegenoten al achterblijft.

Om over de idioterie van politiek bedrijven om je eigen merk te beschadigen van de B&J board nog maar te zwijgen..

Maar hè, als je van ijsjes houdt dan zit je goed :-). Van de opbrengst ga je er voorlopig alleen niet veel van kunnen kopen. Wellicht leuk als speculatie maar een stuk minder als belegging.

[ Voor 29% gewijzigd door TweakGP op 09-12-2025 11:37 ]

• crimby
TweakGP schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:23:
[...]

Tja.... het was gewoon een vraag waarvan ik benieuwd was op basis vanwaar de benaming " interessant".

Inhoudelijk sluit je helaas aan op je eerste post dat je niet weet wanneer de grootste beursintroductie van het jaar in AMS was, je weet behalve dat het om ijsjes gaat dus gewoon niets over de cijfers maar het gaat om het gevoel in combinatie met wat ChatGTP duurzaamheid over B&J (slechts 14% van Magnum).

Lijkt me een strakke beleggingsstrategie...... maar het heeft weinig met het begrijpen van een business te maken. Die vervelende cijfertjes ook altijd :-).

Het is op dit moment gewoon een redelijk marginale business met relatief hoge kosten, lage historische groei en verwachtingen, met hoge investeringen voor modernisering van oude fabrieken. Maar hopelijk vanaf 2027 een dividendje.... De underperformer van Unilever, die zelf ook in vergelijking tot branchegenoten al achterblijft.

Om over de idioterie van politiek bedrijven om je eigen merk te beschadigen van de B&J board nog maar te zwijgen..

Maar hè, als je van ijsjes houdt dan zit je goed :-). Van de opbrengst ga je er voorlopig alleen niet veel van kunnen kopen. Wellicht leuk als speculatie maar een stuk minder als belegging.
Oke blijf lekker bot en lees niet wat ik zeg. Als het van jou "gewoon een vraag was", stop ik bij deze de discussie met je.
Mocht je wel wat willen leren over communicatie, lees dan je vorige berichten nog maar kritisch terug. Over idioterie gesproken (en ja nu doe ik het ook, maar wellicht snap je dan mijn punt :) --> met een smiley want dan kan ik blijkbaar alles zeggen)

• crimby
Qwerty-273 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:39:
[...]

Het is niet het topic om daar echt dieper op in te gaan, maar melkkoeien (of breder melkvee) vandaag de dag hebben weinig meer met de natuurlijke koe van doen. Alle duurzame projecten/studies richten zich vooral op klimaat impact (verminderen uitstoot / mest) terwijl dierenwelzijn daar een klein deel van is (en dan voornamelijk hoe men omgaat met ziektes etc. en het afvoeren van zieke dieren). Maar het feit dat een koe alleen melk geeft nadat het een kalf heeft gekregen voor een bepaalde periode (net zoals de mens en zo goed als elk zoogdier) wordt buitenbeschouwing gelaten. Dat is het kern stuk van melkvee, geforceerd continue zwanger om maar melk te blijven produceren.

[...]

En dat vervolgens stierkalveren voornamelijk op een bord in de vorm van kalfsvlees belanden is een andere discussie. Zoveel stieren zijn er botweg niet nodig en die kosten dan alleen maar geld.

Nu drink ik wel melk, eet ik kaas, en yoghurt/vla, maar dit is toch wel de achilleshiel van melkbedrijven dat de geforceerde zwangerschap eigenlijk totaal niet te rijmen is met het welzijn van het melkvee.
Helemaal eens, maar duurzaamheid of duurzame landbouw gaat dan ook wel verder dan de koe zelf.

Anway het was een bedrijf met een zeer duidelijke visie en missie en toentertijd een goed onderscheidend vermogen. Als ze dit meenemen in de gehele organisatie (MICC), kan dat erg interessant zijn. Ze zullen een stuk minder radicaal zijn dan B&J voor 2000.

Overigens ben ik er van overtuigd dat de tak onder Unilever helemaal niet kon floreren vanwege interne politieke verschillen en de focus die niet op deze business lag. De splitsing kan dus juist zorgen voor meer marktaandeel en verdere ontwikkeling. Speculatief, maar zeer mogelijk.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:10
aljooge schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:00:
[...]

Neem zo'n magnum. Dat chocolade laagje aan de buitenkant is gemaakt van cacao en helemaal niet zo duurzaam. Die kan je prima weglaten. De melk die er in zit is ook luxe, kan worden vervangen door water en je hebt nog steeds een ontzettend lekker ijsje :9

Overigens: in mijn portefeuille zitten al meer dan voldoende chips, voor de afwisseling vandaag wat ijs aan toevoegen is een welkome aanvulling :)
Die chocolaag is nu precies de reden dat wij ze niet meer kopen. Was dit niet het ijsje met een lekkere dikke knaperige laag chocolade? Nu vind ik het een ordinair aftreksel geworden. Flinter dun. Alles om de winst op te jagen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• aljooge
Devke schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:33:
[...]

Die chocolaag is nu precies de reden dat wij ze niet meer kopen. Was dit niet het ijsje met een lekkere dikke knaperige laag chocolade? Nu vind ik het een ordinair aftreksel geworden. Flinter dun. Alles om de winst op te jagen.
Des te meer reden dat het goed is dat ze nu zelfstandig zijn. Dan kunnen ze ook makkelijker hun receptuur aanpassen en nieuwe smaken toevoegen, zonder verantwoording af te leggen aan het hoofdkantoor van Unilever. Het gaat er niet om dat de portfolio perfect is, maar dat er groeipotentieel is om het beste ijs ter wereld te maken. Die is er, 1 aanpassing aan de dikte van de chocola en een beetje marketing en ze hebben jou als klant er weer bij.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-12 14:54
Is het nog mogelijk om bepaalde groene beleggingen te kopen die niet meetellen voor je vermogensbelasting? Ik hoorde Zr40 daar een keer over járen geleden dacht ik.

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:48

G83

Ja, dit is laatste jaar dat het kan maar de voordelen zijn beperkt. Een heffingskorting van 0,1% geloof ik een het bedrag is verlaagd naar 25k ofzo.

Wij hebben nog snel wat naar Rabo groensparen geschoven om onder de grens van de vrijstelling te vallen, bij Rabo staat bedrag wel een jaar vast tegen een redelijke maar niet heel hoge rente.

@Zr40 zat volgens mij in credit linked beheer, waar ze een duurzame vastgoedportefeuille exploiteren, maar daar zaten ook veel kanttekeningen aan.

[ Voor 18% gewijzigd door G83 op 15-12-2025 12:58 ]

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:29
Devke schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:33:
[...]

Dat zal eerder komen door de cacaoprijzen die inmiddels weer in een dalende trend zitten. Logisch ook, iedere parabool spat immers uiteen. Graag wel bij de feiten houden.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:10
Wietsee. schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:16:
[...]

Dat zal eerder komen door de cacaoprijzen die inmiddels weer in een dalende trend zitten. Logisch ook, iedere parabool spat immers uiteen. Graag wel bij de feiten houden.
Het feit is dat het laagje dunner geworden is. Ik snap dan je laatste zin even niet.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:37

Secsytime

Automagisch

Wietsee. schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:16:
[...]

Dus er is geen relatie tussen grondstofprijzen en winst?

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-12 15:27
Ik kijk vaak in Google Finance voor koersinformatei. Het komt steeds vaker voor dat ik voor VWCE een hele dag geen koersinfromatie krijg maar VWRL wel informatie toont. Andere aandelen of ETFs hebben er ook wel eens last van.

Wat is een betrouwbare bron voor koersinformatie? Een betaald abonnement bij mijn broker of een externe aanbieder?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Apollyon schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:33:
Ik kijk vaak in Google Finance voor koersinformatei. Het komt steeds vaker voor dat ik voor VWCE een hele dag geen koersinfromatie krijg maar VWRL wel informatie toont. Andere aandelen of ETFs hebben er ook wel eens last van.

Wat is een betrouwbare bron voor koersinformatie? Een betaald abonnement bij mijn broker of een externe aanbieder?
Moet het RT zijn of mag het met een kwartier vertraging. De meeste tickers kun je namelijk via excel automatisch importeren maar dat is wel koersinformatie met een kwartier vertraging. Er zijn een paar specifieke aandelenfondsen en obligaties die hij niet herkend maar VWCE in ieder geval wel.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:02
Afas schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:15:
[...]

Moet het RT zijn of mag het met een kwartier vertraging. De meeste tickers kun je namelijk via excel automatisch importeren maar dat is wel koersinformatie met een kwartier vertraging. Er zijn een paar specifieke aandelenfondsen en obligaties die hij niet herkend maar VWCE in ieder geval wel.
Bedoel je van Google Finance naar Google Spreadsheet of van iets anders naar een willekeurige ‘offline’ Microsoft Excel?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Afas
  • Niet online
Malantur schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:21:
[...]

Bedoel je van Google Finance naar Google Spreadsheet of van iets anders naar een willekeurige ‘offline’ Microsoft Excel?
Als je VWCE of XAMS: VWCE in een excel cel zet herkent hij de ticker. Vervolgens kun je in een volgende cel de prijs bij die ticker laten genereren. Die wordt door MS opgehaald van het net. Geen idee waar ze die vandaan halen maar de koers klopt wel gewoon, met een kwartier vertraging.

Voor een live koers: https://live.euronext.com/nl/product/etfs/IE00BK5BQT80-ETFP

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
G83 schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:57:
Ja, dit is laatste jaar dat het kan maar de voordelen zijn beperkt. Een heffingskorting van 0,1% geloof ik een het bedrag is verlaagd naar 25k ofzo.

Wij hebben nog snel wat naar Rabo groensparen geschoven om onder de grens van de vrijstelling te vallen, bij Rabo staat bedrag wel een jaar vast tegen een redelijke maar niet heel hoge rente.

@Zr40 zat volgens mij in credit linked beheer, waar ze een duurzame vastgoedportefeuille exploiteren, maar daar zaten ook veel kanttekeningen aan.
Credit linked beheer is al sinds december vorig jaar geen groenfonds meer, de meeste zijn al gestopt.
Volgens https://www.belastingdien...gen_met_belastingvoordeel
Zijn ABN AMRO, ING en Rabobank nog over met een groenspaarrekening en Triodos met een groenfonds.
Volgend jaar is het laatste jaar dat de vrijstelling er nog is.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Apollyon schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:33:
Welke beurs? Als ik VWCE intyp dan krijg ik automagisch de listing aan de Italiaanse beurs te zien. Daar wordt niet veel in verhandeld en het kan dus zijn dat er inderdaad geen koersinformatie beschikbaar is. Ik zie daar niet 1-2-3 de mogelijkheid om de listing op Xetra te zien.
https://live.deutsche-boe...accumulating?currency=EUR

Er zijn wel tal van topics die klagen dat listings niet vindbaar zijn op Google Finance. Bijvoorbeeld https://support.google.co...taliana-listed-etcs?hl=en

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:29
Koersinformatie ophaalbaar in Excel komt logischerwijs bij Microsoft zelf vandaan en natuurlijk niet bij Google: https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/

of in geval van $VWCE: https://www.msn.com/nl-nl...l-etf/fi-c8v3ur?id=c8v3ur

[ Voor 30% gewijzigd door Wietsee. op 16-12-2025 09:44 ]

• Malantur
Wietsee. schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:43:
Koersinformatie ophaalbaar in Excel komt logischerwijs bij Microsoft zelf vandaan en natuurlijk niet bij Google: https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/

of in geval van $VWCE: https://www.msn.com/nl-nl...l-etf/fi-c8v3ur?id=c8v3ur
Logischerwijs.. Tot er "Powered by Refinitiv" onder staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6WXDlcQQKGiIjxWke79VW0TFW0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W1hgJzJOy5UMacVnxM934pIC.png?f=user_large

Ik was het net aan het testen, werkt wel prima _/-\o_
Ik had van iemand een Google Spreadsheet ontvangen voor de Kelly Letter 9 sigma strategie maar ik had gemerkt dat Google Finance vooral USA tickers bevat. Nu kan ik het ombouwen naar een offline Excel die wel gewoon EU data kan ophalen.

• Apollyon
Afas schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:15:
Moet het RT zijn of mag het met een kwartier vertraging.
Als ik actief aankoop wik ik graag realtime koersinformatie. Daarbuiten 95% van de tijd gebriuk ik het beurssentiment of een aandeel en koers van een bedrijf te vonden. Dan is het niet erg als het 15 minuten vertraging heeft.
De meeste tickers kun je namelijk via excel automatisch importeren maar dat is wel koersinformatie met een kwartier vertraging. Er zijn een paar specifieke aandelenfondsen en obligaties die hij niet herkend maar VWCE in ieder geval wel.
Excel gberiuk ik niet. Ik kijk vaak overdag in de trein een online webview op mijn telefoon of op mijn computer.

• Apollyon
Malantur schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:21:
Nee, ik bedoel gewoon online op internet webpagina of in een app.

• Apollyon
Afas schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:48:
Als je VWCE of XAMS: VWCE in een excel cel zet herkent hij de ticker. Vervolgens kun je in een volgende cel de prijs bij die ticker laten genereren. Die wordt door MS opgehaald van het net. Geen idee waar ze die vandaan halen maar de koers klopt wel gewoon, met een kwartier vertraging.
Leuk dat het kan maar voor mij neit zo praktisch. Ik zoek een gemakkelijkere gebruikservaring om ook nieuwe tickers te vinden.
Dank je voor de tip. Ik zoek eigenlijk een overzicht die neit alleen Eurnoext toont maar ook andere beurzen kan.

• Apollyon
Qwerty-273 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:17:
Welke beurs? Als ik VWCE intyp dan krijg ik automagisch de listing aan de Italiaanse beurs te zien. Daar wordt niet veel in verhandeld en het kan dus zijn dat er inderdaad geen koersinformatie beschikbaar is. Ik zie daar niet 1-2-3 de mogelijkheid om de listing op Xetra te zien.
https://live.deutsche-boe...accumulating?currency=EUR
Ja ik heb VWCE op Xetra. Misschien heb je gelijk en gaat het fout met de listing.
Er zijn wel tal van topics die klagen dat listings niet vindbaar zijn op Google Finance. Bijvoorbeeld https://support.google.co...taliana-listed-etcs?hl=en
Dan ligt het dus neit aan mij.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:10
Apollyon schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:08:
[...]
Ja ik heb VWCE op Xetra. Misschien heb je gelijk en gaat het fout met de listing.

[...]

Excel gberiuk ik niet. Ik kijk vaak overdag in de trein een online webview op mijn telefoon of op mijn computer.
Tja, Xetra (en TDG) doen moeilijk met google, dus je kan beter een van de andere beurzen selecteren. Ik heb er zelfs eentje in mijn Google-spreadsheet waar ik de listing van de LSE gebruik en dan omzet met de functie voor de Euro/Pond wisselkoers.

[ Voor 17% gewijzigd door Marrtijn op 16-12-2025 18:02 ]

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-12 20:24
Goedemorgen; ik overweeg al een tijdje om 'iets' met vastgoed te gaan doen. Een eigen pand voelt voor mij als geen verstandig optie (te veel aan mijn hoofd om er iets bij te pakken wat potentieel veel (pieker)tijd kost). Dus ik kijk al een tijdje naar alternatieven. O.a. REIT's of ETF's komen langs.

Echter; ik heb ook interesse in fondsen. In dit topic was men zéér duidelijk; Corum e.d. zijn hopeloze praktijken. Of het waar is weet ik niet, maar de boodschap is dermate helder overgekomen dat ik daar niet meer in durf te stappen.

Nu heb ik via een bekende van mij de naam
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
doorgekregen. Een kleiner fonds in oprichting van
Members only:
. Heeft iemand hier ervaring met deze mensen? Heb telefonisch kennisgemaakt met hen en dat contact was prettig, maar het blijft een flinke smak geld (100k of meer) en de beloofde rendementen zijn wel héél mooi...

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MiKeZZa schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:03:
Goedemorgen; ik overweeg al een tijdje om 'iets' met vastgoed te gaan doen.
Je hebt al een hoop advies gekregen over solide manieren om in vastgoed te beleggen, maar die adviezen negeer je steevast?

Het lijkt er op dat je erg gevoelig bent voor het idee jij via-via, een once in a lifetime kans hebt om in een geweldig product in te stappen van mensen die de tijd nemen om uitgebreid met jou te telefoneren. Als jij je daar comfortabeler bij voelt om de verantwoordelijkheid over jouw vermogen bij zo een partij te leggen moet je dat gewoon doen. Maar je weet inmiddels wat de risico's zijn :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• MiKeZZa
fsfikke schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:18:
[...]

Je hebt al een hoop advies gekregen over solide manieren om in vastgoed te beleggen, maar die adviezen negeer je steevast?

Het lijkt er op dat je erg gevoelig bent voor het idee jij via-via, een once in a lifetime kans hebt om in een geweldig product in te stappen van mensen die de tijd nemen om uitgebreid met jou te telefoneren. Als jij je daar comfortabeler bij voelt om de verantwoordelijkheid over jouw vermogen bij zo een partij te leggen moet je dat gewoon doen. Maar je weet inmiddels de risico's :)
Nee zeker niet. Die opties liggen nog op tafel, maar ik wil graag de opties die er zijn goed vergelijken. Die andere opties zijn er wel degelijk nog.

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:17
Dat zou ik echt nooit doen, mijn geld toevertrouwen aan mensen waarmee je een keer belt. Dit soort mensen (hoe kleinschalig dan ook) mijn geld toevertouwen voelt zeer onveilig. Ook zou ik bij vastgoed nooit bij grote bedrijven instappen voor bv. aanleg vakantieparken oid. Dan verlies je volledig de controle en ben je echt zeer matig gespreid. Alsof je dus een set aan aandelen koopt van een bedrijf uit bv. Nederland waarbij de aandelen niet vrij verhandelbaar zijn. En dat je dan dus 1x belt met dat bedrijf om een idee te hebben wat ze doen en dan volop erin gaan met je vermogen. Lekker risico!

Komt misschien ook omdat mijn ouders zo ooit een grote som geld verloren zijn, maar voelt gewoon te ongrijpbaar.

Met vastgoed zou ik het altijd zelf in de hand willen hebben: er zijn genoeg mogelijkheden om klein in vastgoed te beginnen. Denk bv. aan een garagebox kopen, of een garagebox++ kopen (dus nieuwe box unit met kantoorruimte erboven) of een 2e huis voor deels verhuur (misschien buitenland), etc. Of misschien wel "flippen", alles is beter dan het toevertrouwen aan anderen (vind ik :) )

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Goedemorgen; ik overweeg al een tijdje om 'iets' met vastgoed te gaan doen. Een eigen pand voelt voor mij als geen verstandig optie (te veel aan mijn hoofd om er iets bij te pakken wat potentieel veel (pieker)tijd kost). Dus ik kijk al een tijdje naar alternatieven. O.a. REIT's of ETF's komen langs.

Echter; ik heb ook interesse in fondsen. In dit topic was men zéér duidelijk; Corum e.d. zijn hopeloze praktijken. Of het waar is weet ik niet, maar de boodschap is dermate helder overgekomen dat ik daar niet meer in durf te stappen.

***members only***

***members only***
. Heeft iemand hier ervaring met deze mensen? Heb telefonisch kennisgemaakt met hen en dat contact was prettig, maar het blijft een flinke smak geld (100k of meer) en de beloofde rendementen zijn wel héél mooi...
Minimaal een ton vastleggen voor 7 jaar bij vastgoedbeleggers. Met een indexfonds maak je hetzelfde rendement en blijf je flexibel en niet afhankelijk van twee personen.

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-12 16:07

***members only***

***members only***
Pak aub een ETF/REIT-achtige ETF. Waarom je geld toevertrouwen aan 2 onbekenden waarmee je een leuk telefoongesprek hebt gevoerd? Denk daar nou even nuchter over na; klinkt dat echt verstandig?

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nu heb ik via een bekende van mij de naam .... doorgekregen.
Hier schreef je toch ook eerder over in MiKeZZa in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11". Ik denk dat je de nadelen van zulke fondsen al hebt gekregen op eerdere vragen. Het risico is ook behoorlijk.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:10

***members only***

***members only***
Ik zou persoonlijk het eerder dan in een vastgoed-ETF gooien (of mijn part Eurocommercial Properties of Wereldhave als je per se een Nederlands bedrijf wil; betalen 8% dividend dus zelfs bij gelijkblijvende koers zal je prima renderen) dan een of andere vastgoedcowboy.

Sowieso heeft dit weinig meer met de aandelenbeurs te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Marrtijn op 17-12-2025 13:06 ]

• Afas
  • Niet online
Nu het toch over vastgoed gaat. Ik zit al jaren (sinds 2020) in Unibail Rodamco. Heb ik een aardige rit mee gemaakt en nu ze de schuldpositie weer goed onder controle gekregen hebben wordt het dividend stapsgewijs opgebouwd. Voorlopig is dat vrijgesteld van dividendbelasting omdat ze nog een oude verrekening mogen gebruiken.
Dividends attached to the Stapled Shares can be distributed by either URW SE (a French company) or URW NV (a Dutch company) or both. Given the negative statutory results of URW SE in 2023, the Group has no obligation to pay a dividend in 2024 for the fiscal year 2023 under the SIIC regime and other REIT regimes it benefits from. However, these negative statutory results do not prevent URW SE from making distributions out of its “Additional paid-in capital” account.
Vraag me niet hoe dit precies in elkaar zit maar dit trucje hebben ze zowel in 2023 als 2024 gedaan. Dat kan alleen niet eindeloos zo door gaan en als je in Frankrijk belasting moet gaan betalen gaat het meteen om zo'n 30% dividendbelasting. Een deel kun je verrekenen bij je Nederlandse belastingopgave en de rest: nou, er is een mogelijkheid dat in Frankrijk terug te vragen maar dat is zo veel gedoe dat het voor mij de moeite niet loont. Het dividend zal alleen naar verwachting steeds verder toe gaan nemen omdat je op basis van de wetgeving uiteindelijk het grootste deel van de winst uit moet keren. Daarmee gaat dit dividendlek meer pijn doen en bovendien is het vooral het koersherstel waar het mij om te doen was. Tijd dus om langzaamaan afscheid te nemen van dit aandeel. En dan komt nu de vraag:
Hoe kijken we hier aan tegen het diversificatievoordeel van een vastgoedfonds. Wat ik de afgelopen jaren bij URW gezien heb is dat het vooral reageert op 3 ontwikkelingen, de rente (wat je mag verwachten) maar toch ook de algehele beursontwikkeling en het politieke gedoe in Frankrijk.

Dat laatste kan me gestolen worden en ben ik dus vanaf als ik afscheid neem van URW. Waar ik alleen nog niet uit ben is of ik de positie om zet in een vastgoedfonds (vanwege de hedge en de periodieke uitkeringen) of dat deze diversificatie eigenlijk weinig toe voegt en ik net zo goed het om kan zetten in een algemeen indexfonds.

Ben wel geïnteresseerd in onderbouwde meningen hierover.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:35

***members only***

***members only***
Je geeft wel erg weinig informatie. Heb je links? Brochures? Wat voor rendement beloven ze?

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

***members only***

***members only***
Een bekende heeft je ingelicht over een niet te missen kans:

Vervolgens lees ik op de site van Solida het volgende:
In- en uitstappen mogelijk indien een andere participant bereid is de participatie over te nemen. Solida Investments kan een faciliterende rol vervullen door kopers en verkopers aan elkaar te koppelen.
Ja.. :N

Ik zou persoonlijk wat andere keuzes maken dan hiervoor kiezen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:37
Wellicht ben ik iets te direct hier, maar het verhaal hierboven klinkt mij een beetje alsof iemand door een erfenis of andere manier opeens veel vermogen heeft gekregen en nu voor het eerst in z'n leven aan het onderzoeken is wat hij daarmee moet doen.

Het saaie (en veilige) antwoord resoneert in zo'n situatie nog niet zo goed, dus dan blijf je maar denken over 'goede opties' en komen er allerlei mensen op je pad die vooral heel goed zijn in jou een fijn gevoel geven en waanzinnige dingen beloven.

Mocht je inderdaad opeens een groot vermogen hebben, dan zou ik het voor mezelf opdelen in stukjes: grootste gedeelte op een veilige manier beleggen (breed gespreid indexfonds / combi met deposito's als je echt veiligheid wilt etc). En pak dan voor de lol X% (10?) van je het vermogen voor wat meer risicovolle beleggingen....

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08

Soullie

Planeshift

Tja, dan eindig je zoals die gozer die intel kocht
Met de erfinis die hij kreeg van zijn oma, veel geld en poof nog maar de helft waard.

Maar die kon er dan nog uit. (hij zal wel niet zijn blijven zitten want dan had hij nog wel een vervolg post gedaan).

En als je jezelf blijft overtuigen dat je het moet doen, moet je het misschien ook maar doen.
er is best veel advies gegeven, keuzes in het leven maak je uiteindelijk zelf.
Uiteindelijk is iedereen hier ook maar een random stranger op het internet die je advies geeft.

Deze random stranger zou het niet doen ;)

Geen einde jaars rally tot nu toe voor mij, ik blijf een beetje zijwaardsen, maar dat is harstikke prima.

[ Voor 11% gewijzigd door Soullie op 17-12-2025 15:21 ]

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-12 16:07
Soullie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:19:
Tja, dan eindig je zoals die gozer die intel kocht
Met de erfinis die hij kreeg van zijn oma, veel geld en poof nog maar de helft waard.

Maar die kon er dan nog uit. (hij zal wel niet zijn blijven zitten want dan had hij nog wel een vervolg post gedaan).

En als je jezelf blijft overtuigen dat je het moet doen, moet je het misschien ook maar doen.
er is best veel advies gegeven, keuzes in het leven maak je uiteindelijk zelf.
Uiteindelijk is iedereen hier ook maar een random stranger op het internet die je advies geeft.

Deze random stranger zou het niet doen ;)

Geen einde jaars rally tot nu toe voor mij, ik blijf een beetje zijwaardsen, maar dat is harstikke prima.
Sowieso altijd spreiden..

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Die is niet voor niks 'Speltip 6' :P
MiKeZZa schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:28:
[...]
Nee zeker niet. Die opties liggen nog op tafel, maar ik wil graag de opties die er zijn goed vergelijken. Die andere opties zijn er wel degelijk nog.
Het antwoord is hetzelfde als de vorige x-keer.
Als je graag het reële risico op verdwenen geld of niet halen van papieren beloftes, dan is dit een prima manier en je eigen keus.

[ Voor 54% gewijzigd door YakuzA op 17-12-2025 16:48 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-12 13:32

***members only***

***members only***
Klinkt goed. Wat kan er fout gaan? Je hebt immers gebeld.

i500 & chill (@IBKR)

• TweakGP
NMMNG schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:57:
[...]
Klinkt goed. Wat kan er fout gaan? Je hebt immers gebeld.
Precies, klinkt goed… dus deze keer wel naar het advies luisteren en gewoon snel het geld “investeren”.
Hoeft die repeterende vraag hier voor het volgende gouden fonds ook niet meer terug te komen.

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:08
snip: werving

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 18-12-2025 13:16 ]

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik kan mij de verleiding van zulke beleggingstips uit je eigen omgeving wel voorstellen. Of wellicht uit de omgeving van jouw omgeving. Zeker als je vaker laat vallen dat je in vastgoed wilt investeren dan komen vanzelf gerelateerde tips binnenlopen. Je zal dan toch echt zelf de afweging moeten maken of de voorwaarden, het risico en de rendementsverwachting voor jou in balans zijn.

• MiKeZZa
Wolly schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:47:
[...]

Minimaal een ton vastleggen voor 7 jaar bij vastgoedbeleggers. Met een indexfonds maak je hetzelfde rendement en blijf je flexibel en niet afhankelijk van twee personen.
Ben er niet heel zeker van dat 'de beurs' over 7 jaar 2x zo hoog staat als nu... Sterker nog; het lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Black-Death schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:32:
[...]

Pak aub een ETF/REIT-achtige ETF. Waarom je geld toevertrouwen aan 2 onbekenden waarmee je een leuk telefoongesprek hebt gevoerd? Denk daar nou even nuchter over na; klinkt dat echt verstandig?
Nee, dat is ook onverstandig. Daarom zoek ik aanvullende info. Stel dat 3 mensen hier heel prettig iets aangekocht hebben via hen enz helpt dat wel iets in de beeldvorming. Puur o.b.v. wat ik nu heb is geen optie, uiteraard.
Wolly schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:47:
[...]

Ben er niet heel zeker van dat 'de beurs' over 7 jaar 2x zo hoog staat als nu... Sterker nog; het lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Black-Death schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:32:
[...]

Nee, dat is ook onverstandig. Daarom zoek ik aanvullende info. Stel dat 3 mensen hier heel prettig iets aangekocht hebben via hen enz helpt dat wel iets in de beeldvorming. Puur o.b.v. wat ik nu heb is geen optie, uiteraard.
Pistachenootje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:54:
[...]

Je geeft wel erg weinig informatie. Heb je links? Brochures? Wat voor rendement beloven ze?
Members only:
Requiem19 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:05:
Wellicht ben ik iets te direct hier, maar het verhaal hierboven klinkt mij een beetje alsof iemand door een erfenis of andere manier opeens veel vermogen heeft gekregen en nu voor het eerst in z'n leven aan het onderzoeken is wat hij daarmee moet doen.

Het saaie (en veilige) antwoord resoneert in zo'n situatie nog niet zo goed, dus dan blijf je maar denken over 'goede opties' en komen er allerlei mensen op je pad die vooral heel goed zijn in jou een fijn gevoel geven en waanzinnige dingen beloven.

Mocht je inderdaad opeens een groot vermogen hebben, dan zou ik het voor mezelf opdelen in stukjes: grootste gedeelte op een veilige manier beleggen (breed gespreid indexfonds / combi met deposito's als je echt veiligheid wilt etc). En pak dan voor de lol X% (10?) van je het vermogen voor wat meer risicovolle beleggingen....
Heeft niets met een erfenis te maken. Heb zakelijk geld waar ik iets mee wil doen omdat er iets te veel stilstand is. En ik heb 'buikpijn' van de bizar hoge noteringen op de beurs ihkv domweg alles er in gooien. En ik heb een vrij negatief toekomstscenario voor ogen waar ik graag veel aan wil doen om dat te voorkomen en goed voor mezelf en vooral mijn nageslacht te zorgen door mooie rendementen te halen. En met mooi bedoel ik niet 12%, ik vind de helft ook heel mooi. Maar op de spaarrekening krijg ik dat niet zeg maar.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:38
MiKeZZa schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:34:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

***members only***

[...]

Heeft niets met een erfenis te maken. Heb zakelijk geld waar ik iets mee wil doen omdat er iets te veel stilstand is. En ik heb 'buikpijn' van de bizar hoge noteringen op de beurs ihkv domweg alles er in gooien. En ik heb een vrij negatief toekomstscenario voor ogen waar ik graag veel aan wil doen om dat te voorkomen en goed voor mezelf en vooral mijn nageslacht te zorgen door mooie rendementen te halen. En met mooi bedoel ik niet 12%, ik vind de helft ook heel mooi. Maar op de spaarrekening krijg ik dat niet zeg maar.
Als je een fatsoenlijk rendement wilt halen op de lange termijn lijkt mij een passief fonds - ondanks de huidige hoge waarderingen - een betere gok dan een wazig vastgoedfonds wat zich richt op particulieren. Ik hoef helemaal niks te lezen van je verhaal om te weten dat het voor suckers is. Voor goede deals en goede rendementen hoeft niemand te gaan bedelen bij wat particulieren, zo simpel is het.

• MiKeZZa
Marrtijn schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:04:
[...]

Ik zou persoonlijk het eerder dan in een vastgoed-ETF gooien (of mijn part Eurocommercial Properties of Wereldhave als je per se een Nederlands bedrijf wil; betalen 8% dividend dus zelfs bij gelijkblijvende koers zal je prima renderen) dan een of andere vastgoedcowboy.

Sowieso heeft dit weinig meer met de aandelenbeurs te maken.
Thanks. Super fijn dit advies. Wat ik me alleen afvraag; als dit nou wel écht 8% oplevert, waarom doen niet veel meer mensen dit dan? En pakken al die mensen een All World ETF? Want 8% is best fors...

Ik lees namelijk dingen die ik als leek echt een red flag vind bij Wereldhave; gedoe in Frankrijk, jaren verlies geleden enz. enz.

[ Voor 9% gewijzigd door MiKeZZa op 17-12-2025 20:53 ]

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-12 06:58
MiKeZZa schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:34:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

***members only***

[...]

Speel nou gewoon op safe, ook dan kun je serieus goede rendementen halen. Genoeg aanbieders te vinden! Zelf zitten we bij Meesman en de komende X jaar leggen we maandelijks alles in gespreide indexfondsen in (gaat heel makkelijk) onze horizon is nog 20+ jaar.

Zie ook een verloop van hoe de waarde zich ontwikkelt bij ons en hoe het rendement is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06yeIPDLzxqOBiuDlWzlpTpvUek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NSsRkXpaH7G0cvSsHYQg3DW.jpg?f=fotoalbum_large

• aljooge
Als ik dan toch in vastgoed zou beleggen dan zou ik een garagebox kopen en verhuren. Bijna geen onderhoud, geen huurbescherming en geen belletjes onder het kerstdiner dat de verwarming het niet doet

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
MiKeZZa schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:48:
[...]

Thanks. Super fijn dit advies. Wat ik me alleen afvraag; als dit nou wel écht 8% oplevert, waarom doen niet veel meer mensen dit dan? En pakken al die mensen een All World ETF? Want 8% is best fors...

Ik lees namelijk dingen die ik als leek echt een red flag vind bij Wereldhave; gedoe in Frankrijk, jaren verlies geleden enz. enz.
Maar jij ziet geen enkel risico dat als je instapt je voor minimaal 7 jaar vastzit? Even uitstappen is er niet bij terwijl bij iedere reguliere ETF je altijd uit kunt stappen wanneer je wilt. Je kunt er pas uit als zij, letterlijk alle objecten hebben verkocht. Als jij je al druk maakt over dat je niet verwacht dat over 7 jaar de beurs nog steeds groeit dan vraag ik me af hoe je dan het voorgerekende rendement denkt te gaan halen als de huurverhogingen gekoppeld zijn aan de inflatie cijfers en/of cao-loonontwikkelingen. Je lijkt jezelf tegen te spreken. Je belegd namelijk niet in zakelijke vastgoed dus er gelden veel strengere regels rondom huurprijs ontwikkelingen waarbij je ook aan de grillen van de politiek bent overgeleverd.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:15
@MiKeZZa Ik zou een paar stappen terug doen: wat is het doel, rendement maken, kapitaal behoud? En hoeveel risico wil en kun je nemen? Hoeveel is 100 K van je totale portefeuille?
Aan de hand daarvan zou ik een portefeuille samenstellen (zie b.v. portfoliocharts.com) al dan niet aangevuld met niet beursgenoteerdezaken zoals deposito's, (eigen) vastgoed etc.

Als 100K in zo'n fonds dan een redelijke spreiding is en je het verlies daarvan prima kan dragen, ga je gang (tenzij mensen hier je hebben overtuigd dat het geen goed plan is.....)
Heb je een probleem of slaap je slecht als je die 100K kwijtraakt, doe het niet. Kijk er ook niet meer na, neem gewoon een breed gespreide portefeuille waarbij de kans op hele sterke dalingen klein is en je op lange termijn ook een interessant rendement kunt verwachten.

• tuinïnen

tuinïnen

Alleen al het feit dat je niet kan verkopen. Wat wil je nog meer weten? Er zijn genoeg REITS die hetzelfde dividend geven en waar je binnen een minuut je hele positie verkoopt als je zou willen.

Het is hier al vaak geschreven. Waarschijnlijk een minder spannend verhaal op een verjaardag maar we zeggen het niet zomaar :)

• Pistachenootje
Nadeel van REITS is dat ze gewoon met de markt mee bewegen. Mocht er een crash komen dan zit je in REITS niet veilig.

Ik geloof dat @MiKeZZa op zoek is naar een alternatief dat echt onafhankelijk is van de aandelenmarkt.

@MiKeZZa ik heb even gekeken naar dat fonds maar geen haar op mijn hoofd die daar 100k in zou willen stoppen. Ik heb wel geïnvesteerd in Mogelijk hypotheekfondsen. Iets lager rendement maar zit imo veel beter in elkaar.

• tuinïnen

tuinïnen

Pistachenootje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 00:23:
Nadeel van REITS is dat ze gewoon met de markt mee bewegen. Mocht er een crash komen dan zit je in REITS niet veilig.

Ik geloof dat @MiKeZZa op zoek is naar een alternatief dat echt onafhankelijk is van de aandelenmarkt.

@MiKeZZa ik heb even gekeken naar dat fonds maar geen haar op mijn hoofd die daar 100k in zou willen stoppen. Ik heb wel geïnvesteerd in Mogelijk hypotheekfondsen. Iets lager rendement maar zit imo veel beter in elkaar.
Dat is helemaal niet wat ik teruglees in zijn berichten. Dan zouden obligaties ook een optie zijn.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:01

Internet Janny

He does it for free

tuinïnen schreef op donderdag 18 december 2025 @ 06:29:
[...]

Dat is helemaal niet wat ik teruglees in zijn berichten. Dan zouden obligaties ook een optie zijn.
Of gewoon depositos.

Zero compensation

• aljooge
Depositos zijn niet handig wanneer je ook belegt. Wanneer de koersen hard dalen kan je niet meer bij je geld en vervalt de mogelijkheid om op een laag punt aandelen bij te kopen.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

Bezulba

Formerly known as Eendje

Maar bij elke crash is de vastgoedmarkt ook gewoon meegetrokken. Mensen hebben geen werk, geen geld en moeten van hun huis af. Zelfde voor bedrijven. Dus in welk scenario zou de economie de plee ingaan maar de vastgoedmarkt blijft stijgen?

blup

• tuinïnen

tuinïnen

Bezulba schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:15:
[...]

Maar bij elke crash is de vastgoedmarkt ook gewoon meegetrokken. Mensen hebben geen werk, geen geld en moeten van hun huis af. Zelfde voor bedrijven. Dus in welk scenario zou de economie de plee ingaan maar de vastgoedmarkt blijft stijgen?
Daarnaast zie ik bij die fondsen toch ook vooral matige locaties en dat dan met een hoge LTV (70%+). Behoorlijk gevoelig voor prijsdalingen en bij een hypotheekfonds opvolgende defaults van de betalingen. Executieveilingen voor die locaties heb ik meer dan genoeg meegemaakt de afgelopen 20 jaar, dat is bodemvissen voor investeerders. Daar gaat je inleg.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:52

Volgens mij is ie vooral op zoek naar iemand die "ja goed idee, vooral doen" zegt. Want ondanks dat het antwoord iedere keer redelijk unaniem "doe het niet" is blijft ie variaties op dezelfde vraag stellen. :z

• Afas
  • Niet online
tuinïnen schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:57:
[...]

Daarnaast zie ik bij die fondsen toch ook vooral matige locaties en dat dan met een hoge LTV (70%+). Behoorlijk gevoelig voor prijsdalingen en bij een hypotheekfonds opvolgende defaults van de betalingen. Executieveilingen voor die locaties heb ik meer dan genoeg meegemaakt de afgelopen 20 jaar, dat is bodemvissen voor investeerders. Daar gaat je inleg.
Ik had het eerder over Unibail Rodamco (als iemand nog wil reflecteren op mijn post daarover zou dat erg op prijs gesteld worden), ter vergelijking zitten die vooral op A locaties met een veel lagere LTV. Dat fonds kent ook zijn uitdagingen (want retail) maar dat zijn tenminste grotendeels zeer gewilde locaties en de rentelasten zijn inmiddels weer onder controle. Als je op matige locaties zit met een hoge LTV ben je enorm kwetsbaar voor leegstand en renteschommelingen. Wat je niet moet vergeten is dat naast de afslag op de waarderingen die je als gevolg van beide kan krijgen de meeste partijen ook convenanten hebben met de banken waarbinnen ze moeten opereren. Daar val je met dit soort metrics heel snel buiten als het even tegen zit en dan kan het ook snel helemaal mis gaan. Een executieveiling is dan minder ver weg dan je in eerste instantie misschien denkt.

Als je in vastgoed wil zitten zijn dat toch ook wel de belangrijkste zaken: locatie, branche, bezettingsgraad (en duratie van de contracten) en de financieringsgraad en convenanten met de bank. Bij de betreffende poster in dit topic heb ik het idee dat er toch wat basale kennis over vastgoed ontbreekt om te weten waar hij of zij aan begint :$

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

rube schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:59:
@MiKeZZa Ik zou een paar stappen terug doen: wat is het doel, rendement maken, kapitaal behoud? En hoeveel risico wil en kun je nemen? Hoeveel is 100 K van je totale portefeuille?
Aan de hand daarvan zou ik een portefeuille samenstellen (zie b.v. portfoliocharts.com) al dan niet aangevuld met niet beursgenoteerdezaken zoals deposito's, (eigen) vastgoed etc.

Als 100K in zo'n fonds dan een redelijke spreiding is en je het verlies daarvan prima kan dragen, ga je gang (tenzij mensen hier je hebben overtuigd dat het geen goed plan is.....)
Heb je een probleem of slaap je slecht als je die 100K kwijtraakt, doe het niet. Kijk er ook niet meer na, neem gewoon een breed gespreide portefeuille waarbij de kans op hele sterke dalingen klein is en je op lange termijn ook een interessant rendement kunt verwachten.
Simpel toch? Hij wil een hoger rendement met minder risico, slimmer zijn dan de markt! :+

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:33
Type vastgoed is ook belangrijk natuurlijk. Residentieel en industrieel is wat meer robuust, office en retail word je toch minder vrolijk van. Maar ook bij office en retail zijn er uitzonderingen natuurlijk, afhankelijk van locatie en type....

Ik zou het diversificatieargument nog begrijpen maar dan zou ik kijken naar een mix van bonds/gold/commodities etc.

• Pistachenootje
[...]
Bijvoorbeeld een goed samengesteld zakelijk hypothekenfonds kan een vast rendement uit blijven betalen terwijl de beurs crasht. Het aantal defaults kan weliswaar oplopen maar als alles bijvoorbeeld <70% LTV is afgesloten hoeft dat niet perse problemen op te leveren.

• MiKeZZa
Wow, wat een fijne en helpende reacties. Dat biedt kansen. Ik pik er enkele uit om op te reageren omdat ik denk dat dat helpt in de beeldvorming.
Miki schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:56:
[...]

Maar jij ziet geen enkel risico dat als je instapt je voor minimaal 7 jaar vastzit? Even uitstappen is er niet bij terwijl bij iedere reguliere ETF je altijd uit kunt stappen wanneer je wilt. Je kunt er pas uit als zij, letterlijk alle objecten hebben verkocht. Als jij je al druk maakt over dat je niet verwacht dat over 7 jaar de beurs nog steeds groeit dan vraag ik me af hoe je dan het voorgerekende rendement denkt te gaan halen als de huurverhogingen gekoppeld zijn aan de inflatie cijfers en/of cao-loonontwikkelingen. Je lijkt jezelf tegen te spreken. Je belegd namelijk niet in zakelijke vastgoed dus er gelden veel strengere regels rondom huurprijs ontwikkelingen waarbij je ook aan de grillen van de politiek bent overgeleverd.
Als ik zoals velen mij aanraden simpelweg in een brede ETF stap kun je er ook niet zomaar uit bij een diepe neergang, tenminste; dat kan wel maar is zeer onverstandig. En dit geld is 'extra' en voor de lange termijn dus ik heb inderdaad geen enkele moeite met 7 jaar vastzitten.

Ik denk niet dat de beurs over 7 jaar niet groeit, die kans is er best. Maar als je naar bijv. de 2009 crash kijkt had je 7 jaar later amper een hogere waarde dan als je net voor die crash instapte.
rube schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:59:

Super goed dat je dit vraagt. Voor mij is dit duidelijk, maar voor jullie uiteraard niet. Met de billen bloot dan maar;

Zakelijk in de BV zo'n 2,5 a 3 ton beschikbaar. Mijn 'angst' is dat mijn business door wet- en regelgeving enigszins stuk is dus wellicht zal de groei daar gaan afvlakken of zelfs wellicht stoppen. Dus ik wil graag rendement maken om minimaal de inflatie bij te houden, maar als ik zelfs nog wat extra kan doen zodat mijn kids ooit wél een huis kunnen kopen is dat helemaal fijn. Ben +/- 40, kids opgroeiende tieners. Dus horizon qua kids is al 10-15 jaar, maar in principe is horizon 20 jaar of langer.

Naast het zakelijke geld heb ik mijn pensioenzaken gewoon 'gewoon' geregeld met een Meesman pensioenfonds (niet extreem veel, maar gewoon normaal) en een degelijk pensioen bij de vrouw.

Ook heb ik privé BOX 3 aardig volzitten met een all world ETF (zeg een kleine ton).

Qua huis e.d. zit ik er gezond bij met een hypotheek rond de 50% van de waarde.

Qua karakter zou ik wel goed ziek zijn als 1 ton in rook opgaat, dat weet ik zeker.
tuinïnen schreef op donderdag 18 december 2025 @ 00:05:
Alleen al het feit dat je niet kan verkopen. Wat wil je nog meer weten? Er zijn genoeg REITS die hetzelfde dividend geven en waar je binnen een minuut je hele positie verkoopt als je zou willen.

Het is hier al vaak geschreven. Waarschijnlijk een minder spannend verhaal op een verjaardag maar we zeggen het niet zomaar :)
Die verjaardag boeit me geen zak, sterker nog; die sla ik bij voorkeur over juist vanwege dit soort verhalen. Het lijkt me allemaal zo USA georienteerd.

Dat is inderdaad hoe ik een stukje diversificatie zie. Wat zie jij als voordelen aan mogelijk? Want ik denk juist daar; waarom zou een dergelijke ondernemer niet gewoon naar de bank gaan voor een lager bedrag? Juist; de bank wil dit niet dus ik krijg een bak risico. Maar dat zie jij anders?
aljooge schreef op donderdag 18 december 2025 @ 06:45:
[...]

Depositos zijn niet handig wanneer je ook belegt. Wanneer de koersen hard dalen kan je niet meer bij je geld en vervalt de mogelijkheid om op een laag punt aandelen bij te kopen.
Dat kan ik bij een vastgoedfonds ook niet. Dus dat moet een ander stukje van het geld zijn...
[...]

Ligt wel aan welke crash en waar die crash door veroorzaakt wordt lijkt me. Als de AI bubbel klapt worden volgende week echt niet alle huren in NL massaal stopgezet vermoed ik.
Sineplex schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:55:
Type vastgoed is ook belangrijk natuurlijk. Residentieel en industrieel is wat meer robuust, office en retail word je toch minder vrolijk van. Maar ook bij office en retail zijn er uitzonderingen natuurlijk, afhankelijk van locatie en type....

Ik zou het diversificatieargument nog begrijpen maar dan zou ik kijken naar een mix van bonds/gold/commodities etc.
Exact mijn gevoel. En daarom heb ik juist meer buikpijn van opties als Wereldhave e.d. dan een fonds met huizen.

• Sjoerd001
MiKeZZa schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:37:
Wow, wat een fijne en helpende reacties. Dat biedt kansen. Ik pik er enkele uit om op te reageren omdat ik denk dat dat helpt in de beeldvorming.

[...]

Ik denk niet dat de beurs over 7 jaar niet groeit, die kans is er best. Maar als je naar bijv. de 2009 crash kijkt had je 7 jaar later amper een hogere waarde dan als je net voor die crash instapte.

[...]

Zakelijk in de BV zo'n 2,5 a 3 ton beschikbaar.
Even 2 dingen eruit gepakt waar ik op wil reageren:
1. Klopt, er is altijd een kans op een crash, vandaar dat je met investeren een risicoprofiel moet aannemer naargelang je eigen horizon. Als je horizon is om binnen 5 jaar het geld in te zetten, zijn aandelen (ook ETF's) niet de meest verstandige keuze. Als je horizon veel langer is (bv. 15-30 jaar) dan kun je prima een keer een crash in 2009 hebben om die dan daarna weer ruimschoots te compenseren.

2. Dus je hebt zakelijke reserve's? Zijn daar geen andere bestemmingen voor dan? Weet niet wat je doet, maar lijkt me dat je daar zakelijk in je eigen werkveld veel betere dingen mee kan? Of ben je bv. zzp-er? Een goede vriend van mij heeft bv. het gehuurde pand gekocht, flink in geinvesteerd. Je kan ook in de buurt in een boxpark investeren, etc.

• MiKeZZa
Sjoerd001 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:48:
[...]

Even 2 dingen eruit gepakt waar ik op wil reageren:
1. Klopt, er is altijd een kans op een crash, vandaar dat je met investeren een risicoprofiel moet aannemer naargelang je eigen horizon. Als je horizon is om binnen 5 jaar het geld in te zetten, zijn aandelen (ook ETF's) niet de meest verstandige keuze. Als je horizon veel langer is (bv. 15-30 jaar) dan kun je prima een keer een crash in 2009 hebben om die dan daarna weer ruimschoots te compenseren.

2. Dus je hebt zakelijke reserve's? Zijn daar geen andere bestemmingen voor dan? Weet niet wat je doet, maar lijkt me dat je daar zakelijk in je eigen werkveld veel betere dingen mee kan? Of ben je bv. zzp-er? Een goede vriend van mij heeft bv. het gehuurde pand gekocht, flink in geinvesteerd. Je kan ook in de buurt in een boxpark investeren, etc.
ZZP'er inderdaad. Dus het is feitelijk gewoon geld wat anders privé gestaan had en waar zakelijk niets mee moet.

• Hielko

[...]

Als ik zoals velen mij aanraden simpelweg in een brede ETF stap kun je er ook niet zomaar uit bij een diepe neergang, tenminste; dat kan wel maar is zeer onverstandig. En dit geld is 'extra' en voor de lange termijn dus ik heb inderdaad geen enkele moeite met 7 jaar vastzitten.

Als je in een product stapt dat alleen op de markt gebracht is om rommel te verkopen die ze niet aan iemand anders kwijt kunnen is de kans ook aanzienlijk dat je na 7 jaar nul rendment hebt of (slechter...).

• Sjoerd001
MiKeZZa schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:57:
[...]

ZZP'er inderdaad. Dus het is feitelijk gewoon geld wat anders privé gestaan had en waar zakelijk niets mee moet.
Ahja. Naja gebruiken voor opleidingen, pensioen, auto, marketing, IT, slechtere tijden.... :P verder heb ik daar te weinig kaas van gegeten wat de mogelijkheden zijn. Zou mooi zijn als je vanuit een BV constructie ergens als investeerder in box parken oid kan participeren, of andere zakelijke investeringen, wellicht handeltje in iets wat je interesse heeft, maar nogmaals nooit in verdiept.

• MiKeZZa
Sjoerd001 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:39:
[...]

Ahja. Naja gebruiken voor opleidingen, pensioen, auto, marketing, IT, slechtere tijden.... :P verder heb ik daar te weinig kaas van gegeten wat de mogelijkheden zijn. Zou mooi zijn als je vanuit een BV constructie ergens als investeerder in box parken oid kan participeren, of andere zakelijke investeringen, wellicht handeltje in iets wat je interesse heeft, maar nogmaals nooit in verdiept.
Dat zit allemaal buiten dit bedrag ;) Dit is 'over'.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik ben misschien pessimistisch ingesteld, maar als ik weer zo'n aanbieder langs zie komen die natuurlijk weer precies op de 100k grens van de AFM gaat zitten dan gaan bij mij allerlei alarmbellen rinkelen.
Ook nog eens 7 tot 9 jaar (want 2x een jaar verlengen) en misschien zelfs langer vast (want wie zegt dat ze zelf niet een meerderheid behouden en het zo af kunnen dwingen dat je er niet vanaf kunt komen en onbeperkt blijven verlengen, zie hun eigen voorwaarden), tja dan denk ik altijd dat ze je misschien wel de eerste jaren een 'rendement' uitbetalen om je tevreden te houden (bekostigt uit je eigen inleg weliswaar) en uiteindelijk zijn zij gevlogen met de rest van je inleg... :(

• Afas
  • Niet online
Ik begrijp niet zo goed waarom je het zo ingewikkeld maakt. Wat houd je tegen om bijvoorbeeld 1/3 in vastrentende waarden te stoppen, 1/3 in een breed gespreide ETF en 1/3 in een gespreide vastgoed ETF. Kies voor die laatste een etf naar je voorkeur, zowel in het type vastgoed en de geografische allocatie, en je hebt je diversificatie met wat risicodemping. Wil je voor dat laatste deel niet de beursschommelingen dan kun je zoals aangegeven ook in vastgoed leningen met een redelijke LTV investeren.

Zo voorkom je in ieder geval dat je al je eieren in 1 mandje stopt.

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-12 08:07
Ik zou het direct doen.

Het klinkt gewoon solide. Immers de toko heet solida investments. Voor mij een top aanwijzing.

En ook geen moeilijk gedoe van AFM! Bemoeials.

En dan nog een zeker rendement ook.

Daarnaast 3 reviews op Google. Allen ook nog eens 5 ster. Daarmee vergeleken vind ik hier de reacties op Mike wel heel pessimistisch.

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

• Sineplex
Leipo schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:47:
ik ben misschien pessimistisch ingesteld, maar als ik weer zo'n aanbieder langs zie komen die natuurlijk weer precies op de 100k grens van de AFM gaat zitten dan gaan bij mij allerlei alarmbellen rinkelen.
Ook nog eens 7 tot 9 jaar (want 2x een jaar verlengen) en misschien zelfs langer vast (want wie zegt dat ze zelf niet een meerderheid behouden en het zo af kunnen dwingen dat je er niet vanaf kunt komen en onbeperkt blijven verlengen, zie hun eigen voorwaarden), tja dan denk ik altijd dat ze je misschien wel de eerste jaren een 'rendement' uitbetalen om je tevreden te houden (bekostigt uit je eigen inleg weliswaar) en uiteindelijk zijn zij gevlogen met de rest van je inleg... :(
Vooral het feit dat je niet tussentijds uit kunt stappen zou een red flag moeten zijn. Als doorsnee investeerder heb je sowieso niets te zeggen en wil je na een X aantal jaren toch bij je geld kunnen. De professionele investeringsfondsen bieden allemaal semi-liquide opties aan, waarbij je wellicht wel een lock-up periode hebt maar wel gewoon kunt uitstappen.

Bij dit soort fondsen moet je er ook niet gek van staan te kijken dat ze je een rendement van 5 a 6% opleveren per jaar, maar dat je na een periode van 8/9 jaar nog steeds voor een deel geinvesteerd bent omdat ze de laatste twee assets niet verkocht krijgen. Dan verlengen ze de fondsduur, en dan heb je na 11/12 jaar eindelijk je hele inleg terug met voornoemd rendement. Dat compenseert niet voor de illiquiditeit van zo'n fonds.

• Hielko
Vergelijkbare fondsen zijn in het verleden in het buitenland ook wel eens gelanceerd met een beursnotering. Dan is het heel normaal dat ze op een gegeven moment handelen op een 50%+ discount van hun officiele waardering, het jaren extra duurt voordat ze geliquideerd worden, en dat beleggers van het eerste uur blij mogen zijn met een IRR van iets boven de nul over een periode van 15 jaar oid... maar gelukkig heeft de fondsbeheerder natuurlijk wel lekker al die jaren een mooie beheersvergoeding gevangen!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dus lange horizon, inflatie verslaan.

Pak dan gewoon wat dividend aandelen..

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:15
Zakelijk in de BV ....
pensioenzaken gewoon 'gewoon' geregeld ...en een degelijk pensioen bij de vrouw.
Ook heb ik privé BOX 3 aardig volzitten met een all world ETF (zeg een .....).
Qua huis e.d. zit ik er gezond bij met een hypotheek rond ....

Qua karakter zou ik wel goed ziek zijn als 1 ton in rook opgaat, dat weet ik zeker.
Je hebt redelijk wat vermogen, maar 100K is toch een substantieel deel. Daarnaast geef je zelf aan dat je er goed ziek van zou zijn.
Opwaarts rendement is beperkt, risico is toch wel wat lastig in te schatten, dus deze verhouding is niet supergoed (om het voorzichtig uit te drukken). Dat wil niet zeggen dat ze uiteindelijk een aardig rendement weten te behalen, maar het profiel past denk ik gewoon niet bij je vermogen en persoonlijkheid.

Doe dan gewoon zoiets als hier al werd gezegd Afas in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11" en Sineplex in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11" en kijk ook even naar portfoliocharts.com zoals ik eerder al aanhaalde omzelf te verdiepen in historische situaties voor verschillede porteeuilles. Dat vooral omdat je nu vooral lijkt te denken dat "de beurs" niet meer kan verdubbelen in x-jaar. Maar "de beurs" bestaat niet, dat is te generaliserend. Er is meer dan alleen aandelen (in MAG 7, AI en de S&P500).

Net zoals @Pistachenootje heb ik zelf ook vastgoed(bridge)leningen uitstaan, maar ik doe dat niet in fondsen maar direct 1 op 1 met de geldnemer. Heeft voor en nadelen. Voordeel: vaste cashflow, redelijk gedekt als je de LTV en voorwaarden goed in de gaten houdt. Nadeel is dat het een max. rendement is.
Maar als het doel is om de inflatie bij te houden, dan hoef je ook niet een super hoog rendement te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door rube op 18-12-2025 12:49 ]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Of je krijgt het aanbod om je investering door te rollen naar het opvolgende fonds. Op papier een goed rendement voor het fonds dat sluit, maar geen tastbaar geld omdat je puur participaties in het volgende fonds krijgt. Beetje zoals het door rollen van een obligatie.

• Sineplex
Qwerty-273 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:51:
Of je krijgt het aanbod om je investering door te rollen naar het opvolgende fonds. Op papier een goed rendement voor het fonds dat sluit, maar geen tastbaar geld omdat je puur participaties in het volgende fonds krijgt. Beetje zoals het door rollen van een obligatie.
Ja en dan proberen ze nog performance fees te triggeren ook. Beautiful.

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:47
Afas schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:33:
Nu het toch over vastgoed gaat. Ik zit al jaren (sinds 2020) in Unibail Rodamco. Heb ik een aardige rit mee gemaakt en nu ze de schuldpositie weer goed onder controle gekregen hebben wordt het dividend stapsgewijs opgebouwd. Voorlopig is dat vrijgesteld van dividendbelasting omdat ze nog een oude verrekening mogen gebruiken.

[...]

Vraag me niet hoe dit precies in elkaar zit maar dit trucje hebben ze zowel in 2023 als 2024 gedaan. Dat kan alleen niet eindeloos zo door gaan en als je in Frankrijk belasting moet gaan betalen gaat het meteen om zo'n 30% dividendbelasting. Een deel kun je verrekenen bij je Nederlandse belastingopgave en de rest: nou, er is een mogelijkheid dat in Frankrijk terug te vragen maar dat is zo veel gedoe dat het voor mij de moeite niet loont. Het dividend zal alleen naar verwachting steeds verder toe gaan nemen omdat je op basis van de wetgeving uiteindelijk het grootste deel van de winst uit moet keren. Daarmee gaat dit dividendlek meer pijn doen en bovendien is het vooral het koersherstel waar het mij om te doen was. Tijd dus om langzaamaan afscheid te nemen van dit aandeel. En dan komt nu de vraag:
Hoe kijken we hier aan tegen het diversificatievoordeel van een vastgoedfonds. Wat ik de afgelopen jaren bij URW gezien heb is dat het vooral reageert op 3 ontwikkelingen, de rente (wat je mag verwachten) maar toch ook de algehele beursontwikkeling en het politieke gedoe in Frankrijk.

Dat laatste kan me gestolen worden en ben ik dus vanaf als ik afscheid neem van URW. Waar ik alleen nog niet uit ben is of ik de positie om zet in een vastgoedfonds (vanwege de hedge en de periodieke uitkeringen) of dat deze diversificatie eigenlijk weinig toe voegt en ik net zo goed het om kan zetten in een algemeen indexfonds.

Ben wel geïnteresseerd in onderbouwde meningen hierover.
Hoi, ik heb met dezelfde vraag gespeeld (toevallig rondom hetzelfde aandeel). J.L. Collins heeft mij uiteindelijk uit de REIT hoek weggetrokken: https://jlcollinsnh.com/2...stepping-away-from-reits/

• tuinïnen

tuinïnen

CASNS schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:02:
[...]

Hoi, ik heb met dezelfde vraag gespeeld (toevallig rondom hetzelfde aandeel). J.L. Collins heeft mij uiteindelijk uit de REIT hoek weggetrokken: https://jlcollinsnh.com/2...stepping-away-from-reits/
En waarom?

Ik vind zijn argumenten niet zo bijzonder behalve dat het een verschil in investeringstijl is. Waarbij hij kiest voor meer upside in total return via gespreide ETF ipv stabiele cashflow uit een REIT. Maar dat is een keuze, waar als vastgoed/REITS een (klein) deel is van je portefeuille je ook nog best kan spelen met beleggingen die op groei gefocust zijn.

Maar inderdaad simpel is het wel. Maar dan ben je in dit topic ook niet meer welkom en moet je naar de passieve kant :)

[ Voor 10% gewijzigd door tuinïnen op 18-12-2025 15:29 ]

• Afas
  • Niet online
tuinïnen schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:26:
[...]

En waarom?

Ik vind zijn argumenten niet zo bijzonder behalve dat het een verschil in investeringstijl is. Waarbij hij kiest voor meer upside in total return via gespreide ETF ipv stabiele cashflow uit een REIT. Maar dat is een keuze, waar als vastgoed/REITS een (klein) deel is van je portefeuille je ook nog best kan spelen met beleggingen die op groei gefocust zijn.

Maar inderdaad simpel is het wel. Maar dan ben je in dit topic ook niet meer welkom en moet je naar de passieve kant :)
Hyperinflatie daargelaten, is het idee dat vastgoed je een diversificatievoordeel geeft en een inlfatiehedge is.

Dat diversificatievoordeel zou zich moeten uiten in een vrij lage of zelfs negatieve correlatie tussen vastgoed en de totale aandelenmarkt. Het probleem is echter dat het best wel tegen valt als de aandelenmarkt corrigeert dan gaan REIT's vaak gewoon mee in de trend. De inflatiehedge wordt in het artikel ook over gesproken en dan lijkt vastgoed zich wellicht ook niet heel anders te gedragen dan normale aandelen. Blijft over dat je een product hebt met een flinke rentegevoeligheid en dat betekent dat je - de mate waarin is sterk afhankelijk van het aandeel VV - eigenlijk speculeert op een rentedaling.

Er is verder niets mis met vastgoed. Waar het mij om ging was de vraag is of het diversificatievoordeel wel zo aanwezig is als je ziet dat er toch een vrij grote positieve correlatie is met de aandelenmarkt. Dat roept dan de vraag op (denk daarbij ook even aan de MPT) of je niet beter af bent door vastgoed te vergeten en je vermogen te verdelen tussen risicodragende (theoretisch efficiente) aandelen en risico'vrije' assets om zo dichter bij een optimale risico-rendementsverhouding te komen.

• Pistachenootje
@MiKeZZa ik zelf zit in mijn pensioen en heb al een voldoende groot gedeelte in passieve ETF's zitten. Ik zou voor het andere gedeelte van mijn portfolio kunnen kijken naar deposito's en obligaties maar die vind ik niet zo aantrekkelijk. Daarom ben ik naar alternatieve investeringen gaan kijken. Aandachtspunten o.a.:
- trackrecord
- ervaring in management team
- kwaliteit van waardebepaling
- is er een gedegen derde partij die toezicht houdt/boeken controleert
- mate van diversificatie binnen het fonds.

Op basis van dit soort punten komt Solida er niet doorheen bij mij. Mogelijk wel. Maar dit wel nadat ik naar enkele bijeenkomsten ben geweest, met het management heb kunnen praten en antwoorden kreeg op al mijn vragen. Tip: doe vooral goed je eigen onderzoek en neem ruim de tijd.

PS. Dat Mogelijk wat meer risico neemt dan een degelijke bank klopt natuurlijk maar ik vind dat risico wel te overzien met een LTV van <70%, mits de waardebepaling op een goede manier gebeurt. Je kan daarvoor ook naar hun trackrecord kijken.

• Sineplex
Je moet ook eens kijken naar de strategie van het fonds. Ze richten zich voornamelijk op residentieel onroerend goed en ze rekenen met een totaalrendement van 8.4% per jaar, maar vermelden dan wel dat de gemiddelde dividenduitkering 6.5% is op jaarbasis. Vervolgens vermelden ze dat het verschil van 1.9% (indirect rendement) "begroot is" en uitkering zal aan het einde van de looptijd plaatsvinden (verkoop). Overigens is de 8.4% voor emissiefee, en hoeveel die fee is moet je dus nog maar zien na te gaan.

Als je verder graaft kun je ook nog een presentatie opduikelen. Wat ze feitelijk doen is pandjes opkopen en vervolgens verbouwen/splitsen (soms ook de bestemming aanpassen) waarbij ze gericht zijn op Zuid-Nederland. Feitelijk kopen ze pandjes op die na verbouwing dan zo'n 15-20% meer waard zijn.

Grappig genoeg geven ze in de presentatie alleen de waarde na verbouwing weer, maar niet de verkoopwaarde noch laten ze zien hoelang ze de panden uiteindelijk in bezit hebben gehad en na hoeveel tijd ze die weer hebben verkocht. Dus is het fictieve rendement berekent op een fictieve verkoopprijs? Of zijn de panden ook daadwerkelijk verkocht? Ook nemen ze de rentelasten niet mee in hun berekeningen, waar je toch rekening mee moet houden, met name in de fase waarin het leegstaat/verbouwd wordt.

Kijk je naar de financieringsstructuur, dan geven ze aan dat hun target is om EUR 5.75m op te halen en EUR 7.2m wordt extern geleend (dus 55% LTV). Ze gaan uit van 4.7% rente, maar ik kan je nu al vertellen dat geen bank financiering gaat verstrekken totdat je daadwerkelijk de properties laat zien het bijbehorende businessplan. Ook die 4.7% rente lijkt mij heel laag, want rentes in private real estate structures liggen simpelweg hoger.

Ga er ook vanuit dat dit allemaal gebaseerd is op het verleden, met lage rentepercentages en een sterk stijgende markt. Ik geloof best dat deze heren veel ervaring hebben, maar de voorgespiegelde rendementen zijn te optimistisch. Houd er ook rekening mee dat er RISICO's zijn, bijv. panden die niet meer waard worden , lastig verhuurbaar zijn en/of de verkoop moeizaam verloopt. Want niet iedereen wil zo'n pand opkopen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sineplex schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:48:
Ga er ook vanuit dat dit allemaal gebaseerd is op het verleden, met lage rentepercentages en een sterk stijgende markt. Ik geloof best dat deze heren veel ervaring hebben, maar de voorgespiegelde rendementen zijn te optimistisch. Houd er ook rekening mee dat er RISICO's zijn, bijv. panden die niet meer waard worden , lastig verhuurbaar zijn en/of de verkoop moeizaam verloopt. Want niet iedereen wil zo'n pand opkopen.
En zo lang er een huurder in zo'n pand zit, heeft je pand maar een gedeelte van de waarde van de getaxeerde pand waarde ivm huurdersverplichtingen. en wat als die huurder aan het einde van die 7 jaar er niet uit gaat, dan moet je voor de lagere prijs inclusief huurder doorverkopen aan de volgende pandjesbaas.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:04

Grouchy

meep meep

Zal wel ongeveer hetzelfde businessmodel zijn als 'Hoogvliet I/II' op een andere website goproperly. Andere firma maar zelfde persoon.

Daar was het zo ongeveer; na 7 jaar verkopen 1/3 v/d winst delen met de investeerders, 2/3 zelf houden. Exploitatie rendement was veelal voor hun. Zo'n max 9% rendement p/j.
Dat vermogensbeheer een fee business is hebben ze ook goed begrepen;

Kosten:
Emissievergoeding: 2% per participatie (bij €100.000 = €2.000).
Structurerings- en acquisitiekosten: 2,5% van de aankoopwaarde plus 20% van eventuele waardestijging bij aankoop.
Managementvergoeding: 0,53% per jaar voor fondsbeheer en 0,27% voor vastgoedbeheer, jaarlijks geïndexeerd.
Overige kosten: notariskosten, financieringskosten, exploitatie en administratie komen voor rekening van het fonds.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• MiKeZZa
Sineplex schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:48:
Je moet ook eens kijken naar de strategie van het fonds. Ze richten zich voornamelijk op residentieel onroerend goed en ze rekenen met een totaalrendement van 8.4% per jaar, maar vermelden dan wel dat de gemiddelde dividenduitkering 6.5% is op jaarbasis. Vervolgens vermelden ze dat het verschil van 1.9% (indirect rendement) "begroot is" en uitkering zal aan het einde van de looptijd plaatsvinden (verkoop). Overigens is de 8.4% voor emissiefee, en hoeveel die fee is moet je dus nog maar zien na te gaan.

Als je verder graaft kun je ook nog een presentatie opduikelen. Wat ze feitelijk doen is pandjes opkopen en vervolgens verbouwen/splitsen (soms ook de bestemming aanpassen) waarbij ze gericht zijn op Zuid-Nederland. Feitelijk kopen ze pandjes op die na verbouwing dan zo'n 15-20% meer waard zijn.

Grappig genoeg geven ze in de presentatie alleen de waarde na verbouwing weer, maar niet de verkoopwaarde noch laten ze zien hoelang ze de panden uiteindelijk in bezit hebben gehad en na hoeveel tijd ze die weer hebben verkocht. Dus is het fictieve rendement berekent op een fictieve verkoopprijs? Of zijn de panden ook daadwerkelijk verkocht? Ook nemen ze de rentelasten niet mee in hun berekeningen, waar je toch rekening mee moet houden, met name in de fase waarin het leegstaat/verbouwd wordt.

Kijk je naar de financieringsstructuur, dan geven ze aan dat hun target is om EUR 5.75m op te halen en EUR 7.2m wordt extern geleend (dus 55% LTV). Ze gaan uit van 4.7% rente, maar ik kan je nu al vertellen dat geen bank financiering gaat verstrekken totdat je daadwerkelijk de properties laat zien het bijbehorende businessplan. Ook die 4.7% rente lijkt mij heel laag, want rentes in private real estate structures liggen simpelweg hoger.

Ze starten net op dus het is allemaal 'prognose' en niets is werkelijkheid, tot we 7 jaar verder zijn. Dan weet je het pas

• Sineplex
MiKeZZa schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:42:
[...]

Ze starten net op dus het is allemaal 'prognose' en niets is werkelijkheid, tot we 7 jaar verder zijn. Dan weet je het pas
Ze zullen ongetwijfeld een financieel model hebben liggen en ik zou vragen om dat te mogen inzien. Goede asset managers zullen je ook meer dan een scenario voorspiegelen d.w.z. professionele asset managers werken met een base case, upside en downside scenario.

Zo'n model kan bijv. ook aangeven of ze belasting verwachten. Dikwijls kopen dit soort managers properties aan middels een BV. Een dividend uitkeren uit een BV kost 15% bronbelasting. Dat soort zaken zitten altijd in een fatsoenlijk model verwerkt.

• Malantur
Qwerty-273 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:17:
[...]

Ik kwam net deze tegen op Reddit:
https://github.com/lorenz...nctions-for-Google-Sheets
Hiermee kan je alternatieve bronnen gebruiken zoals JustETF, Europese exchanges en crypto in je google spreadsheets. Zelf nog niet getest maar kan van pas komen :)

Pagina: 1 ... 227 228 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij