Toon posts:

Denon X4700h AVR uitbreiden met stereo versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-03 16:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik heb een Denon X4700h en die gebruik voor HT en muziek.
Om mijn HT uit te breiden naar 7.1.4 kan ik een extra tweekanaals versterker aansluiten.
De eenvoudigste oplossing is een simpele twee-kanaals eindversterker voor de extra hoogte-kanalen.

Een andere optie is dat ik een "goede" stereo receiver met HT by-pass gebruik voor de (grote) front speakers. Als ik voor een kleine meerprijs mijn muziek significant kan verbeteren dan vind ik dat de moeite waard.
Maar dan moet die stereo receiver natuurlijk wel beter zijn dan de Denon X4700h.
Aan wat voor prijsklasse moet ik denken om significant beter stereo geluid te krijgen dan Denon X4700h kan leveren?

Laat ik het wat concreter maken:
De X4700h kost zo'n 1500 euro en levert volgens de reviews erg goed geluid, voor een AV-receiver.
Voor de Focal Aria 926 luidsprekers die ik heb worden Naim en Musical Fidelity vaak genoemd als passende versterkers. In pricewatch zie ik pricewatch: Musical Fidelity M3Si Zwart voor zo'n 1300 euro en dat is geloof ik het kleinste product van dat merk. Dat is dus bijna even veel als de X4700h en bijna 1000 euro meer dan de simpele eindversterker die ik op het oog had. Dat vind ik eigenlijk geen kleine meerprijs meer. Ik mag dus hopen dat die Musical Fidelity enorm veel beter geluid levert.

Klopt het dat zo'n MF M3si veel beter geluid oplevert dan een Denon X4700h of ga ik dat toch niet horen zonder gouden oren en een geoptimaliseerde luisterkamer?
In welke prijsklasse kan ik verwachten dat de stereo versterkers de Denon X4700h overtreffen?

Voor de duidelijkheid, ik ben niet ontevreden over de geluidskwaliteit of het volume van de X4700h. Maar als ik toch een extra versterker nodig heb voor 7.1.4 dan probeer ik er natuurlijk het maximale uit te halen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:30

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Dat ik het goed begrijp: je hebt een versterker nodig voor twee extra kanalen om naar 7.2.4 (11 kanalen) te gaan omdat de AVC-X4700H maar negen eindversterkers heeft. En in plaats van de losse eindversterker op de ATMOS kanalen te zetten wil je de Front Left en Front Right toewijzen aan de ATMOS en dan voor de Front Left en Front Right een nieuwe stereoversterker (met HT Trough) aanschaffen? Dat haal ik uit de TS, vandaar ook de vraag welke stereoversterker er dan gekocht zou kunnen worden. Kan het überhaupt wat je wilt? Je kan niet altijd elke eindtrap loskoppelen in de settings. Zou mij niet verbazen als de 5.0 bijvoorbeeld niet aan te passen is. Die set terminals aan de achterzijde mist ook de "assignable" wat de rest wel heeft.

[Voor 6% gewijzigd door FeaR op 21-03-2021 23:55]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Je begrijpt het helemaal goed en het kan, daar ben ik zeker van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:20
Je gaat het verschil sowieso niet horen. Als je al iets hoort, dan komt dat doordat je portemonnee meeluistert (duurder lijkt beter) of omdat bijv. het volume niet gelijk is (luider lijkt vaak mooier)

Als je graag Atmos wil koop dan puur een versterker die de missende kanalen aanvult; of als je het jezelf makkelijk wilt maken, ruil dan bijv je 4700 in en neem een receiver die alle kanalen zelf kan aansturen.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
"Alle versterkers klinken hetzelfde" is een populaire uitspraak onder nerds in de hifi-wereld.
De uitlegis dat een versterker niet meer doet dan een signaal versterken en dat we dit kunstje zo goed beheersen dat iedere moderne versterker perfect is (binnen de grenzen van het menselijke oor). Dat is natuurlijk goed nieuws als je ziet hoe duur die krengen kunnen worden.

Als relatieve outsider verbaas ik me dus over de enorme bedragen die worden uitgegeven aan versterkers. Dat er veel tussen onze oren zit waardoor er veel mensen zich fantaseren wil ik grotendeels geloven, maar het zit me toch een beetje dwars om te zien hoeveel mensen maanden aan salarissen stuk slaan op versterkers. Maar goed, dat kan ik ook zeggen over bepaalde religies of politieke denkbeelden dus dat zegt niet alles.

Ik heb een uitweg bedacht waarbij iedereen gelijk kan hebben, maar ik heb geen idee of het ergens op slaat. Mijn inzicht is namelijk dat we het woord 'versterker' voor verschillende apparaten gebruiken. We hebben eindversterkers, voorversterkers, en integrated receivers en die worden in de volksmond allemaal "versterker" genoemd.

Mijn "oplossing" is dus dat alle fatsoenlijke eindversterkers hetzelfde klinken, maar dat er wel verschil zit in de andere componenten die in een receiver zitten zoals de voorversterker of een DAC.

Op deze manier kunnen zowel de mensen die zeggen dat alle versterkers hetzelfde klinken gelijk hebben (want die hebben het over eindversterkers) als mensen die zeggen dat een versterker wel invloed heeft op de geluidskwaliteit (want die hebben het over integrateds en horen eigenlijk het verschil tussen andere componenten in die doos zoals de voeding).

Voor de duidelijkheid, ik probeer ogenschijnlijk tegenstrijdige informatie te verklaren op een betere manier dan "de hele hifi-industrie zit in een groot complot". Ik weet niks. Ik ben niet op zoek naar een excuus om een heel dure versterker te kopen. Ik probeer meer inzicht te krijgen en een betere verklaring te vinden dan "de halve wereld is gek", als die er is.

Om het even wat concreter te maken: ik kan bij mijn versterker horen of Audyssey aan of uit staat. Nu kun je stellen dat Audyssey niks met versterking te maken heeft maar een equalizer is. Dat is precies mijn punt. Voor veel mensen is dit onderdeel van de doos die ze "versterker" noemen en het is een van de taken die ze verwachten dat zo'n apparaat uitvoert om goed geluid te produceren.

[Voor 8% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22-03-2021 11:02]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@CAPSLOCK2000 Goede uiteenzetting maar verkeerde topic denk ik: Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Liever niet want in dat topic is geen ruimte voor echte discussie of informatie. Ik weet dat er veel geloof en fantasie in deze wereld is maar niet alles is fantasie. Natuurlijk is er verschil tussen apparaten, de vraag is waar de grens ligt en of het er toe doet. In het zilveren kabels topic wordt zo eenzijdig gereageerd dat er geen ruimte is voor de vraag wat er wél toe doet. Je kan mij niet wijsmaken dat je voor 1 euro een 16 kanaals versterker kan bouwen die perfect klinkt. Ergens is er een ondergrens of een verschil.

Ik leg jouw verwijzing dan ook uit als een subtiele manier van zeggen dat het allemaal fantasie is en alle audio-electronica hetzelfde klinkt.

Ik krijg de indruk (die ik niet kan onderbouwen) dat de objectivisten zijn doorgeschoten waardoor het ook meer een geloof is geworden dan een objectieve mening. De extreme positie is namelijk dat alle versterkers hetzelfde klinken, dat vermogen er niet toe doet, dat alle DACs hetzelfde klinken en dat alle kabels hetzelfde klinken. Waarom bouwt er dan niemand 16 kanaals versterkers die voor 25 euro bij de Action liggen?
Ik wil best ver meegaan in de gedachte dat het meeste dure spul massa-hysterie is maar niet zover als dat er niemand is die er tegenin gaat en goedkope kwaliteit levert.

In pricewatch staat een versterker van 30 euro. Iemand klaagt dat het ding bromt. Die versterker klinkt dus in ieder geval niet hetzelfde als alle andere versterkers. Ergens is er een ondergrens of een verschil.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:56

kraats

Ik rol

@CAPSLOCK2000 en op welke wijze is dit een 'kleine vraag'? Ik denk als je dit niet in het andere topic wilt plaatsen, je beter een nieuw topic kunt maken.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:18

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Ik snap niet zo goed wat je discussiepunt nu is. Mensen kopen geen versterkers op basis van alleen klank. Net zo als mensen geen auto's kopen op basis van alleen het kunstje om je van A naar B te brengen.

De ondergrens qua versterker is wat mij betreft een 20 euro klasse-D van Ali express. Ik heb er zo een in de schuur em dat speelt prima zolang je het niet te hard zet. Maar in de woonkamer staat een dure NAD, die kan meerkanaals, video schakelen, heeft bluesound ingebouwd, een afstandsbediening, dirac, the works. Ik durf niet te zeggen dat ik in stereo-modus de NAD dubbelblind van de Ali zou kunnen onderscheiden. Maar de volgende versterker wordt weer een grote dure bak. Niet omdat ik denk dat ik het verschil kan horen, maar omdat ik blij wordt van een mooi apparaat dat alles doet wat ik wil.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Posts afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic. Zoals daar reeds gezeg is dat niet het topic voor dergelijke vragen. Aangezien Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 niet als gewenst wordt beschouwd de vragen naar dit topic gemerged om ook cross posten tegen te gaan.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, er worden hier twee aparte vragen van mij door de moderatoren bij elkaar gebezemd in hetzelfde topic. Ik heb ze met opzet uit elkaar gehouden om de discussies puur te houden.
1. theoretische discussie
2. concreet aankoopadvies

Nu ben ik bang dat we ze toch door elkaar heen gaan behandelen en we niet verder komen dan algemene vage statements. Dat is een keuze van de moderators.

1. Theoretische discussie over "alle versterkers klinken hetzelfde" vs "alle versterkers doen hetzelfde"
Ik wil de wereld beter begrijpen zodat ik zelf kan beslissen wat de beste oplossing is en ik me niet hoef te baseren op "iemand op een forum zegt iets".

Veel van deze discussie wordt afgedaan met "alle versterkers klinken hetzelfde". Dat is zo'n breed statement dat het niet helemaal waar kan zijn, er is altijd ergens een ondergrens.

Soms wordt het gebracht "alle versterkers klinken hetzelfde, kies voor de features die je nodig hebt". Daarbij lijkt men te negeren dat die features invloed kunnen hebben op het geluid. Een ingebouwde equalizer zal zeker invloed hebben, dat is het hele doel.

Recent kreeg ik de ingeving dat we misschien te maken hebben met een grote spraakverwarring omdat niet iedereen hetzelfde bedoelt met "versterker", en dat sommige mensen met 'versterker' alleen de eind-versterker bedoelen terwijl anderen het over de hele geintegreerde stack hebben en dus ook zaken als de DAC meetellen.

2. Concreet aankoopadvies (wat het beste past op dit board).
Is er een "integrated" receiver te krijgen (ongeacht de prijs) die beter klinkt dan de Denon X4700h? Volgens iedere redelijke definitie van beter. Een mooier uiterlijk telt dan niet, maar een (hoorbaar) betere DAC of equalizer wel (bv Dirac).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
Ok, vwb je aankoopadvies: koop een versterker die alles heeft wat je nodig hebt

Vwb je vraag over de kwaliteit, haal je nu 2 dingen door elkaar: het technische aspect én de toegevoegde klank

Dac en versterker doen an sich echt niets anders dan omzetten en versterken. In pure direct modus (of hoe de fabrikant het ook noemt) in dezelfde kamer en op gelijk volume klinken versterkers en receivers ook gewoon gelijk

Waar jij equalizers noemt hebben we het dus over geluidsaanpassing. Beetje meer hoog, beetje minder laag, enz. Of per frequentieband zelfs. Als je daar waarde aan hecht kun je haast nog beter een losse equalizer kopen om het geheel naar wens aan te passen. (Mits de juiste aansluitingen op beide apparaten zitten) Vroeger zaten die ook geregeld als los apparaat in je stereotoren

Vwb de ondergrens en bovengrens: als je een plastic receiver met verbindingen van kauwgom hebt, zal het weinig kwaliteit hebben, maar van wat je van bijv Denon, Pioneer, Sony, Denon en Marantz kopen kunt heeft alles gewoon een goede versterking, dac, stroomvoorziening en aansluitingen. De verschillen naar duurder? Luxere uitstraling, meer opties, enz, maar geen beter geluid.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Jorgen schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:28:
Vwb je vraag over de kwaliteit, haal je nu 2 dingen door elkaar: het technische aspect én de toegevoegde klank
Die verwarring is precies waar het me om gaat. Misschien zit alle verwarring bij mij, maar ik krijg de indruk dat er nogal veel onder het kleed wordt geveegd door alleen naar dat technische aspect te kijken terwijl er veel meer in zo'n doos zit.
Dac en versterker doen an sich echt niets anders dan omzetten en versterken.
Puur theoretisch gezien zal dat echter nooit perfect zijn. Iedere DAC en iedere versterker zal, als je maar ver genoeg inzoomt, foutjes maken. Maar ik geloof dat de techniek ver genoeg is dat deze aspecten overal "goed genoeg" zijn om onhoorbaar te zijn.
In pure direct modus (of hoe de fabrikant het ook noemt) in dezelfde kamer en op gelijk volume klinken versterkers en receivers ook gewoon gelijk
Ik lees hier (misschien onterecht) hetzelfde als "Op de rollerbank voldeed deze auto precies aan alle specificaties" en als je dan kijkt blijken ze 12 uur aan een stuk te hebben gereden met 30km/h. In praktijk worden auto's niet zo gebruikt.
Ik gebruik die pure modussen niet want met Addyssey klinkt het veel beter.
Dat alle versterkers in 'pure' mode hetzelfde klinken helpt mij niet in mijn beslissing. Ik wil weten welke het beste klinkt als je alle features gebruikt die er op zitten. Uiteraard is dat een beetje subjectief maar het gaat er bij mij ook niet in dat daar echt niks zinnigs over te zeggen is.

Als ik helemaal niks nieuws leer uit dit onderwerp koop ik waarschijnlijk een integrated versterker met Dirac omdat ik er van overtuigd ben dat Dirac technisch gezien beter is dan Auddysey.
Waar jij equalizers noemt hebben we het dus over geluidsaanpassing. Beetje meer hoog, beetje minder laag, enz. Of per frequentieband zelfs. Als je daar waarde aan hecht kun je haast nog beter een losse equalizer kopen om het geheel naar wens aan te passen. (Mits de juiste aansluitingen op beide apparaten zitten) Vroeger zaten die ook geregeld als los apparaat in je stereotoren
Ik heb het vooral over automatische equalizers als Audysey. Ik geloof direct dat er losse apparatuur te krijgen is die nóg beter is (ik zou wel een minidsp willen), maar ik heb nu eerst extra versterking nodig. Als ik dan toch een tweede versterker ga kopen dan wil ik kijken of ik op een of andere manier een beter eindresultaat kan krijgen dan de goedkoopste eindversterker kopen. En daarbij wil ik niet mijn eigen vooroordelen gebruiken over wat er belangrijk is en wat niet want mijn kennis van het onderwerp is daar voor te klein.
Ik heb het al een paar keer gehad over Audyssey vs Dirac omdat dit een punt is waar ik makkelijk duidelijk kan maken dat features invloed hebben op het geluid. Maar ik wil het niet beperken tot Audyssey, dat is maar een voorbeeld.
Vwb de ondergrens en bovengrens: als je een plastic receiver met verbindingen van kauwgom hebt, zal het weinig kwaliteit hebben, maar van wat je van bijv Denon, Pioneer, Sony, Denon en Marantz kopen kunt heeft alles gewoon een goede versterking, dac, stroomvoorziening en aansluitingen. De verschillen naar duurder? Luxere uitstraling, meer opties, enz, maar geen beter geluid.
Bedankt voor het concrete antwoord.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Jorgen schreef op maandag 22 maart 2021 @ 05:58:
Als je graag Atmos wil koop dan puur een versterker die de missende kanalen aanvult; of als je het jezelf makkelijk wilt maken, ruil dan bijv je 4700 in en neem een receiver die alle kanalen zelf kan aansturen.
Dat heb ik overwogen maar heb besloten dat ik zo beter af ben.
Een geschikte receiver met 2 kanalen extra kost ruim duizend euro extra. Als het voor het geluid toch niet uitmaakt dan kan ik het grootste deel van dat bedrag in mijn zak houden. Als het voor het geluid wel uitmaakt dan ga ik er van uit dat ik voor dat geld iets beters kan krijgen. Het duurdere model met extra kanalen lijkt dus sowieso de minder goede optie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
@CAPSLOCK2000 audyssey en co zijn er toch vooral om je Surround/atmos in the stellen? Aangezien dat hoofdzakelijk het afregelen van de effecten behelst, wordt je stereobeeld daar sowieso niet beter/anders van

Kan goed zijn dat 2 losse apparaten voor jou de voorkeur hebben hoor, qua prijs en/of opties. Mijn voorkeur ligt bij 1 apparaat en daar zou ik dan weer geld voor over hebben

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-03 17:11
@Jorgen Audyssey en Co zijn er vooral om de effecten van je kamer weg te equalizen (goed Nederlands...)
Dit geldt ongeacht het aantal kanalen. Wat ze ook doen is de verschillende speakers matchen qua volume en timing (of fase zo je wilt). Ook Links/Rechts kun je verschillen hebben door kamereigenschappen als (zij)wanden en meubilair. Deze verschillen corrigeren kan ook het stereobeeld helpen.
Omdat er naar een target curve toe wordt gecorrigeerd, zullen ook tonaliteitsverschillen (frequentierespons) tussen front en surround speakers worden verminderd. Dat samen met het voorgaande is inderdaad erg handig om de surround ervaring te verbeteren.

On-topic van de vraag: Ik stem voor een aparte (betaalbare) stereo eindversterker voor de hoogtekanalen. Een hedendaagse Classe-D bijvoorbeeld. Veel power zullen de hoogtekanalen niet nodig hebben. Dus mijn voorbeeld is nog overkill en duurder dan nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
@Propheticus Dank voor die aanvulling. Ik dacht dat dat vooral/alleen nodig was bij surroundsetups. Ook weer wat geleerd 👍

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Als je gewoon een eindversterker zoekt zou ik een van de NCore gevallen pakken die ze op audiophonics aanbieden:
https://www.audiophonics....2x250w-4-ohm-p-14185.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Jorgen schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:29:
@CAPSLOCK2000 audyssey en co zijn er toch vooral om je Surround/atmos in the stellen? Aangezien dat hoofdzakelijk het afregelen van de effecten behelst, wordt je stereobeeld daar sowieso niet beter/anders van
Daarmee doe je het flink te kort. Het meten van afstanden, levels en delays is slechts de eerste stap. De volgende stap is het anaylseren van de geluidvervorming in je kamer en daar voor compenseren en dan met name de subwoofers. Op lage frequenties is die vervorming door de kamer al snel dominant.

Vroeger ging je dan aan de slag met geluidsdempende materialen tot je ruzie kreeg met je partner. Tegenwoordig zet je een chipje aan het werk. Dat is allemaal een beetje kort door de bocht, maar de invloed op het geluid is flink en in mijn ogen een van de belangrijkste features van deze versterker. Veel belangrijker dan 0.01% vervorming meer of minder of een paar decibel.

Als ik heel strict in de leer ben zou ik kunnen zeggen dat alle versterkers hetzelfde klinken en dat alle equalizers hetzelfde klinken als je ze volledig "puur" laat spelen in ideale kamer. Maar omdat in praktijk niemand een ideale kamer heeft zal er altijd iets extra's nodig zijn om zo dicht mogelijk bij de bedoeling van de muzikant te komen. Of je dat nu doet door schuimplaten tegen de muur te schroeven of met een slimme meetmicrofoon en chip.

Tnx @Propheticus die me net voor is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Bedankt aan iedereen die een simpele eindversterker voor de hoogtekanalen adviseert.
Ik neem het mee, maar dat is niet de vraag die ik stel.
Mijn vraag is:

Als ik een stereoversterker wil die "beter" klinkt dan een X4700h, over wat voor prijsklasse hebben we het dan?

Ik verwacht dus een antwoord als "Voor 300 euro heb je prachtige Hegel die op alle punten minstens zo goed klinkt als de X4700h" of "Die X4700h is zo goed dat je minstens 5.000 euro moet uitgeven voor je een verschil zou kunnen merken".

Het andere acceptabele antwoord is "bestaat niet, de x4700h is geluidstechnisch perfect en daar is niks meer aan te verbeteren, binnen de grenzen van het menselijke oor". Dat kan, al zou het me verbazen want het is, binnen z'n klasse, een van de eenvoudigste apparaten op de markt.

En wat precies "beter" is laat ik even in het midden om de vraag niet vast te pinnen op een aspect.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-03 17:11
Ik vermoed dat het antwoord toch richting dat laatste gaat. Er zullen beter metende versterkers zijn, maar we zijn het punt van hoorbaarheid al gepasseerd.
Ik ken zelf Dirac niet, maar als deze inderdaad beter presteert dan Audyssey XT32 zou je hier wellicht iets voordeel mee hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:40:
Bedankt aan iedereen die een simpele eindversterker voor de hoogtekanalen adviseert.
Ik neem het mee, maar dat is niet de vraag die ik stel.
Mijn vraag is:

Als ik een stereoversterker wil die "beter" klinkt dan een X4700h, over wat voor prijsklasse hebben we het dan?

Ik verwacht dus een antwoord als "Voor 300 euro heb je prachtige Hegel die op alle punten minstens zo goed klinkt als de X4700h" of "Die X4700h is zo goed dat je minstens 5.000 euro moet uitgeven voor je een verschil zou kunnen merken".

Het andere acceptabele antwoord is "bestaat niet, de x4700h is geluidstechnisch perfect en daar is niks meer aan te verbeteren, binnen de grenzen van het menselijke oor". Dat kan, al zou het me verbazen want het is, binnen z'n klasse, een van de eenvoudigste apparaten op de markt.

En wat precies "beter" is laat ik even in het midden om de vraag niet vast te pinnen op een aspect.
De versterking in de X4700H is prima. Als je stappen wil zetten moet je je luidsprekers upgraden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:11:
1. theoretische discussie
2. concreet aankoopadvies
Nu ben ik bang dat we ze toch door elkaar heen gaan behandelen en we niet verder komen dan algemene vage statements. Dat is een keuze van de moderators.
Je ziet toch wel in dat Topic 2 niet kan bestaan zonder dat je antwoord hebt op Topic 1? Zonder duidelijk te weten wat je zoekt kunnen die twee topics niet los naast elkaar bestaan. Er komt dan te veel overlap en het geheel wordt er niet duidelijker op. Beste wat er nog gedaan kan worden is dan dit topic als Topic 1 beschouwen en richting Audio en HiFi verplaatsen en als je dan concreet weet wat je wilt een nieuw topic binnen Consumentenelektronica Aankoopadvies openen. De reden dat ik de posts uit Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic gehaald heb heb ik reeds aangegeven: het was geen kleine vraag (waar je je van bewust bent aangezien je het zelf een "theoretische discussie" noemt).

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:12:
[...]

Je ziet toch wel in dat Topic 2 niet kan bestaan zonder dat je antwoord hebt op Topic 1? Zonder duidelijk te weten wat je zoekt kunnen die twee topics niet los naast elkaar bestaan. Er komt dan te veel overlap en het geheel wordt er niet duidelijker op. Beste wat er nog gedaan kan worden is dan dit topic als Topic 1 beschouwen en richting Audio en HiFi verplaatsen en als je dan concreet weet wat je wilt een nieuw topic binnen Consumentenelektronica Aankoopadvies openen. De reden dat ik de posts uit Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic gehaald heb heb ik reeds aangegeven: het was geen kleine vraag (waar je je van bewust bent aangezien je het zelf een "theoretische discussie" noemt).
We zijn het enorm aan het opblazen waardoor de vragen steeds groter waren.
Ik heb vragen die eigenlijk heel simpel, daarom zal ik ze nog maar een keer stellen zodat we niet worden afgeleid door een discussie over Audyssey

- Gaat het statement 'alle versterkers klinken hetzelfde' alleen over de eindversterker of over de hele integrated?
- Komt de verwarring van mensen die zeggen dat ze wel verschil horen misschien omdat die mensen het niet alleen over de eindversterker hebben maar over de hele integrated?
- Hoeveel kost een stereo-versterker die beter klinkt dan de x4700h? (Bestaat misschien niet, maar dat is zeldzaam in deze wereld. Meestal is er een duurder apparaat dat nog beter is).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:34:
[...]

Ik heb vragen die eigenlijk heel simpel, daarom zal ik ze nog maar een keer stellen zodat we niet worden afgeleid door een discussie over Audyssey

- Gaat het statement 'alle versterkers klinken hetzelfde' alleen over de eindversterker of over de hele integrated?
- Komt de verwarring van mensen die zeggen dat ze wel verschil horen misschien omdat die mensen het niet alleen over de eindversterker hebben maar over de hele integrated?
- Hoeveel kost een stereo-versterker die beter klinkt dan de x4700h? (Bestaat misschien niet, maar dat is zeldzaam in deze wereld. Meestal is er een duurder apparaat dat nog beter is).
Alle goed ontworpen versterkers die binnen hun operatiebereik opereren klinken hetzelfde. De versterking in je Denon is prima. Koop betere luidsprekers als je beter geluid wilt.

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-03 14:42
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:34:
[...]

Ik begrijp jouw vraagstuk (heeft het zin om een stereo-receiver/versterker aan je AV te hangen) heel goed, ik zit zelf ook met zulke vraagtekens. Ik wil een simpele AV-receiver (bv X2700H) maar wil niet inleveren ten opzichte van de prima stereoweergave van mijn Rotel versterker. Ik heb nu twee kleine B&W M1's naast de TV staan die aan de 'B' aansluiting van de versterker hangen en twee vloerstaanders die verder uit elkaar staan en gekoppeld zijn aan de 'A' aansluiting. Voor een avondje Netflix zet ik A+B aan. Geen behoefte aan achterspeakers en/of hoogte kanalen. Ik wil een AV-receiver voor eARC naar de TV (lip sync), een derde M1 als center en een kleine subwoofer voor net een tikkie extra.
Artikeltjes als dit: How to combine stereo and surround sound in one AV system doen voorkomen alsof er winst te behalen valt voor muziekweergave.
Mijn idee is dus om eventueel de Rotel aan de AV-receiver te hangen. Geen idee of dat enig hoorbaar verschil uitmaakt maar het zou zomaar kunnen dat de AV-receiver beter lijkt te klinken, dankzij de Audyssey inregeling. Gelukkig heb ik die versterker al, dus ik kan het gewoon proberen.
Ik hoor overigens geen enkel verschil tussen de Rotel en mijn 30 jaar oude Denon (bakbeest)versterker, op dezelfde vloerstaanders. Naar mijn idee bepalen de luidsprekers en de ruimte(!) hoofdzakelijk de klank.
Jouw X4700H heeft meer dan genoeg power voor een goede stereoweergave, voor een beter geluid komen andere zaken denk ik eerder aan de orde: wat is je muziekbron? "betere" speakers mogelijk? hoe goed is überhaupt je gehoor (nog)? ;)

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik heb net nieuwe speakers en ben op zich tevreden met het geluid. Het hoeft niet beter.

Maar omdat mijn X4700h meer kanalen kan voorversterken dan eindversterken heb ik een losse versterker extra nodig voor twee kanalen. Als ik dan toch een versterker ga kopen dan zou het mooi meegenomen zijn als het geluid nóg beter zou zijn. Het hoeft niet, maar als het kan dan is het mooi meegenomen.

Of omgekeerd, ik zou het jammer vinden om kwaliteit in te leveren, dus ik wil een versterker die minstens zo goed is als de X4700h.

Moeilijk bij dit onderwerp, vandaar mijn andere topic, is dat het punt dat 'alle goede versterkers hetzelfde klinken' een beetje verwarrend is omdat er verschillende producten zijn die 'versterker' worden genoemd. Je hebt de pure "eindversterker" die niks anders doet dan het signaal versterken. Die klinken allemaal hetzelfde.

Mijn X4700h wordt ook een versterker genoemd. Een belangrijke feature van die versterker is de Audyssey Equalizer, die heeft een enorme invloed op het geluid. Als je nu denkt "ha, maar dat is geen versterker maar een automatische equalizer!" dan hebben we het probleem bij de staart. Niet alle "integrated" versterkers hebben Audyssey. Sommige "versterkers" hebben andere software die ongeveer hetzelfde doet. Maar dat klinkt echt anders. Die software is nog niet goed genoeg dat je kan zeggen dat het overal hetzelfde klinkt.
Dan zou je kunnen zeggen dat je die software niet mee moet nemen in de vergelijking, maar dat is zo'n beetje de belangrijkste feature van een moderne versterker.

Om het in een soundbite te gooien: "Alle verstekers klinken hetzelfde als je de gebreken van je kamer voor lief neemt".

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee