Toon posts:

Denon X4700h AVR uitbreiden met stereo versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:11
Je gaat het verschil sowieso niet horen. Als je al iets hoort, dan komt dat doordat je portemonnee meeluistert (duurder lijkt beter) of omdat bijv. het volume niet gelijk is (luider lijkt vaak mooier)

Als je graag Atmos wil koop dan puur een versterker die de missende kanalen aanvult; of als je het jezelf makkelijk wilt maken, ruil dan bijv je 4700 in en neem een receiver die alle kanalen zelf kan aansturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
Ok, vwb je aankoopadvies: koop een versterker die alles heeft wat je nodig hebt

Vwb je vraag over de kwaliteit, haal je nu 2 dingen door elkaar: het technische aspect én de toegevoegde klank

Dac en versterker doen an sich echt niets anders dan omzetten en versterken. In pure direct modus (of hoe de fabrikant het ook noemt) in dezelfde kamer en op gelijk volume klinken versterkers en receivers ook gewoon gelijk

Waar jij equalizers noemt hebben we het dus over geluidsaanpassing. Beetje meer hoog, beetje minder laag, enz. Of per frequentieband zelfs. Als je daar waarde aan hecht kun je haast nog beter een losse equalizer kopen om het geheel naar wens aan te passen. (Mits de juiste aansluitingen op beide apparaten zitten) Vroeger zaten die ook geregeld als los apparaat in je stereotoren

Vwb de ondergrens en bovengrens: als je een plastic receiver met verbindingen van kauwgom hebt, zal het weinig kwaliteit hebben, maar van wat je van bijv Denon, Pioneer, Sony, Denon en Marantz kopen kunt heeft alles gewoon een goede versterking, dac, stroomvoorziening en aansluitingen. De verschillen naar duurder? Luxere uitstraling, meer opties, enz, maar geen beter geluid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
@CAPSLOCK2000 audyssey en co zijn er toch vooral om je Surround/atmos in the stellen? Aangezien dat hoofdzakelijk het afregelen van de effecten behelst, wordt je stereobeeld daar sowieso niet beter/anders van

Kan goed zijn dat 2 losse apparaten voor jou de voorkeur hebben hoor, qua prijs en/of opties. Mijn voorkeur ligt bij 1 apparaat en daar zou ik dan weer geld voor over hebben

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:03
@Jorgen Audyssey en Co zijn er vooral om de effecten van je kamer weg te equalizen (goed Nederlands...)
Dit geldt ongeacht het aantal kanalen. Wat ze ook doen is de verschillende speakers matchen qua volume en timing (of fase zo je wilt). Ook Links/Rechts kun je verschillen hebben door kamereigenschappen als (zij)wanden en meubilair. Deze verschillen corrigeren kan ook het stereobeeld helpen.
Omdat er naar een target curve toe wordt gecorrigeerd, zullen ook tonaliteitsverschillen (frequentierespons) tussen front en surround speakers worden verminderd. Dat samen met het voorgaande is inderdaad erg handig om de surround ervaring te verbeteren.

On-topic van de vraag: Ik stem voor een aparte (betaalbare) stereo eindversterker voor de hoogtekanalen. Een hedendaagse Classe-D bijvoorbeeld. Veel power zullen de hoogtekanalen niet nodig hebben. Dus mijn voorbeeld is nog overkill en duurder dan nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
@Propheticus Dank voor die aanvulling. Ik dacht dat dat vooral/alleen nodig was bij surroundsetups. Ook weer wat geleerd 👍

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Als je gewoon een eindversterker zoekt zou ik een van de NCore gevallen pakken die ze op audiophonics aanbieden:
https://www.audiophonics....2x250w-4-ohm-p-14185.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:25

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Jorgen schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:29:
@CAPSLOCK2000 audyssey en co zijn er toch vooral om je Surround/atmos in the stellen? Aangezien dat hoofdzakelijk het afregelen van de effecten behelst, wordt je stereobeeld daar sowieso niet beter/anders van
Daarmee doe je het flink te kort. Het meten van afstanden, levels en delays is slechts de eerste stap. De volgende stap is het anaylseren van de geluidvervorming in je kamer en daar voor compenseren en dan met name de subwoofers. Op lage frequenties is die vervorming door de kamer al snel dominant.

Vroeger ging je dan aan de slag met geluidsdempende materialen tot je ruzie kreeg met je partner. Tegenwoordig zet je een chipje aan het werk. Dat is allemaal een beetje kort door de bocht, maar de invloed op het geluid is flink en in mijn ogen een van de belangrijkste features van deze versterker. Veel belangrijker dan 0.01% vervorming meer of minder of een paar decibel.

Als ik heel strict in de leer ben zou ik kunnen zeggen dat alle versterkers hetzelfde klinken en dat alle equalizers hetzelfde klinken als je ze volledig "puur" laat spelen in ideale kamer. Maar omdat in praktijk niemand een ideale kamer heeft zal er altijd iets extra's nodig zijn om zo dicht mogelijk bij de bedoeling van de muzikant te komen. Of je dat nu doet door schuimplaten tegen de muur te schroeven of met een slimme meetmicrofoon en chip.

Tnx @Propheticus die me net voor is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:25

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Bedankt aan iedereen die een simpele eindversterker voor de hoogtekanalen adviseert.
Ik neem het mee, maar dat is niet de vraag die ik stel.
Mijn vraag is:

Als ik een stereoversterker wil die "beter" klinkt dan een X4700h, over wat voor prijsklasse hebben we het dan?

Ik verwacht dus een antwoord als "Voor 300 euro heb je prachtige Hegel die op alle punten minstens zo goed klinkt als de X4700h" of "Die X4700h is zo goed dat je minstens 5.000 euro moet uitgeven voor je een verschil zou kunnen merken".

Het andere acceptabele antwoord is "bestaat niet, de x4700h is geluidstechnisch perfect en daar is niks meer aan te verbeteren, binnen de grenzen van het menselijke oor". Dat kan, al zou het me verbazen want het is, binnen z'n klasse, een van de eenvoudigste apparaten op de markt.

En wat precies "beter" is laat ik even in het midden om de vraag niet vast te pinnen op een aspect.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:03
Ik vermoed dat het antwoord toch richting dat laatste gaat. Er zullen beter metende versterkers zijn, maar we zijn het punt van hoorbaarheid al gepasseerd.
Ik ken zelf Dirac niet, maar als deze inderdaad beter presteert dan Audyssey XT32 zou je hier wellicht iets voordeel mee hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:40:
Bedankt aan iedereen die een simpele eindversterker voor de hoogtekanalen adviseert.
Ik neem het mee, maar dat is niet de vraag die ik stel.
Mijn vraag is:

Als ik een stereoversterker wil die "beter" klinkt dan een X4700h, over wat voor prijsklasse hebben we het dan?

Ik verwacht dus een antwoord als "Voor 300 euro heb je prachtige Hegel die op alle punten minstens zo goed klinkt als de X4700h" of "Die X4700h is zo goed dat je minstens 5.000 euro moet uitgeven voor je een verschil zou kunnen merken".

Het andere acceptabele antwoord is "bestaat niet, de x4700h is geluidstechnisch perfect en daar is niks meer aan te verbeteren, binnen de grenzen van het menselijke oor". Dat kan, al zou het me verbazen want het is, binnen z'n klasse, een van de eenvoudigste apparaten op de markt.

En wat precies "beter" is laat ik even in het midden om de vraag niet vast te pinnen op een aspect.
De versterking in de X4700H is prima. Als je stappen wil zetten moet je je luidsprekers upgraden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:59

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:11:
1. theoretische discussie
2. concreet aankoopadvies
Nu ben ik bang dat we ze toch door elkaar heen gaan behandelen en we niet verder komen dan algemene vage statements. Dat is een keuze van de moderators.
Je ziet toch wel in dat Topic 2 niet kan bestaan zonder dat je antwoord hebt op Topic 1? Zonder duidelijk te weten wat je zoekt kunnen die twee topics niet los naast elkaar bestaan. Er komt dan te veel overlap en het geheel wordt er niet duidelijker op. Beste wat er nog gedaan kan worden is dan dit topic als Topic 1 beschouwen en richting Audio en HiFi verplaatsen en als je dan concreet weet wat je wilt een nieuw topic binnen Consumentenelektronica Aankoopadvies openen. De reden dat ik de posts uit Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic gehaald heb heb ik reeds aangegeven: het was geen kleine vraag (waar je je van bewust bent aangezien je het zelf een "theoretische discussie" noemt).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:34:
[...]

We zijn het enorm aan het opblazen waardoor de vragen steeds groter waren.
Ik heb vragen die eigenlijk heel simpel, daarom zal ik ze nog maar een keer stellen zodat we niet worden afgeleid door een discussie over Audyssey

- Gaat het statement 'alle versterkers klinken hetzelfde' alleen over de eindversterker of over de hele integrated?
- Komt de verwarring van mensen die zeggen dat ze wel verschil horen misschien omdat die mensen het niet alleen over de eindversterker hebben maar over de hele integrated?
- Hoeveel kost een stereo-versterker die beter klinkt dan de x4700h? (Bestaat misschien niet, maar dat is zeldzaam in deze wereld. Meestal is er een duurder apparaat dat nog beter is).
Alle goed ontworpen versterkers die binnen hun operatiebereik opereren klinken hetzelfde. De versterking in je Denon is prima. Koop betere luidsprekers als je beter geluid wilt.

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:35
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:34:
[...]
We zijn het enorm aan het opblazen waardoor de vragen steeds groter waren.
Ik heb vragen die eigenlijk heel simpel, daarom zal ik ze nog maar een keer stellen zodat we niet worden afgeleid door een discussie over Audyssey

- Gaat het statement 'alle versterkers klinken hetzelfde' alleen over de eindversterker of over de hele integrated?
- Komt de verwarring van mensen die zeggen dat ze wel verschil horen misschien omdat die mensen het niet alleen over de eindversterker hebben maar over de hele integrated?
- Hoeveel kost een stereo-versterker die beter klinkt dan de x4700h? (Bestaat misschien niet, maar dat is zeldzaam in deze wereld. Meestal is er een duurder apparaat dat nog beter is).
Ik begrijp jouw vraagstuk (heeft het zin om een stereo-receiver/versterker aan je AV te hangen) heel goed, ik zit zelf ook met zulke vraagtekens. Ik wil een simpele AV-receiver (bv X2700H) maar wil niet inleveren ten opzichte van de prima stereoweergave van mijn Rotel versterker. Ik heb nu twee kleine B&W M1's naast de TV staan die aan de 'B' aansluiting van de versterker hangen en twee vloerstaanders die verder uit elkaar staan en gekoppeld zijn aan de 'A' aansluiting. Voor een avondje Netflix zet ik A+B aan. Geen behoefte aan achterspeakers en/of hoogte kanalen. Ik wil een AV-receiver voor eARC naar de TV (lip sync), een derde M1 als center en een kleine subwoofer voor net een tikkie extra.
Artikeltjes als dit: How to combine stereo and surround sound in one AV system doen voorkomen alsof er winst te behalen valt voor muziekweergave.
Mijn idee is dus om eventueel de Rotel aan de AV-receiver te hangen. Geen idee of dat enig hoorbaar verschil uitmaakt maar het zou zomaar kunnen dat de AV-receiver beter lijkt te klinken, dankzij de Audyssey inregeling. Gelukkig heb ik die versterker al, dus ik kan het gewoon proberen.
Ik hoor overigens geen enkel verschil tussen de Rotel en mijn 30 jaar oude Denon (bakbeest)versterker, op dezelfde vloerstaanders. Naar mijn idee bepalen de luidsprekers en de ruimte(!) hoofdzakelijk de klank.
Jouw X4700H heeft meer dan genoeg power voor een goede stereoweergave, voor een beter geluid komen andere zaken denk ik eerder aan de orde: wat is je muziekbron? "betere" speakers mogelijk? hoe goed is überhaupt je gehoor (nog)? ;)
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee